Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Fujitsu Scaleo Home Server 2205

928 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Fujitsu Scaleo Home Server 2105 1TB (NAS-servrar) 1 (0) Inga priser
Fujitsu Scaleo Home Server 2205 2TB (NAS-servrar) 1 9 (20) Inga priser
1 relaterade trådar

#201

Postad 09 juli 2009 - 06:27

qempli
  • qempli
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Erfarenhet efter tre veckors användande.

1. Byt CPU! Sedan ett par dagar sitter det en E2220 i burken. Inga problem att byta. Krävs två omstarter innan maskinen hittar dual-core. Sedan rockar den. Marginell temp. ökning (1-2 grader).

2. Skicka PV Connect. Om det absolut inte är ett måste lev utan den. Körde igång inbyggda Media Connect istället. WHS strömmar lika bra till PS3:an ( dock utan trancode). Inga problem om man lagrar filmer i format som PS3 gillar. Media Connect på WHS och PS3 gillar mp4.

3. WHS Consol kan vara sjukt seeeg. Om det blir olidligt använd Remote Desktop session istället.

4. Bra Add-ins, Advance Admin Console, Avast antivirus (kostar), GridJunction (UPS hantering).

Tänkte utveckla lite ang. PV Connect. Detta är min andra maskin där programmet medföljer, den första var en Lacie 500Mb NAS. Båda gångerna har programmet haft problem med att hitta/indexera mina mp3-filer. Den visar inte alla vilket är frustrerande när jag sedan vill lyssna på musik från PS3:an.
Jag upplever även att PV connects indexering konstant ligger och suger kraft från CPUn. MEN detta är ett ovetenskapligt antagande. Task manager i WHS anger att processen Services.exe konstant käka mycket kraft. Det kan iofs vara andra tjänster som belastar. Efter avinstallationen av PV connect har detta försvunnit. Ni får själv dra er slutsats.

#202

Postad 09 juli 2009 - 08:01

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0

Erfarenhet efter tre veckors användande.

1. Byt CPU! Sedan ett par dagar sitter det en E2220 i burken. Inga problem att byta. Krävs två omstarter innan maskinen hittar dual-core. Sedan rockar den. Marginell temp. ökning (1-2 grader).


Blev det stor skillnad med ny CPU? Är det just vid transcoding till PS3 du märker skillnad eller vid vanligt användande?

#203

Postad 09 juli 2009 - 10:59

Unregistered1e1b5146
  • Unregistered1e1b5146
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0
beställde min från komplettt i natt=) ca 3000 + frakt.. dom skicka den redan idag =) så det ska bli intressant å se om den e något bra

#204

Postad 09 juli 2009 - 16:42

anberlin
  • anberlin
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0

Kan nu meddela att Scaleon fungerar fint. Underbart. ;)
Det enda minuset just nu är att ena fläkten inte är riktigt frisk.
Den får till ett metalliskt ljud emellanåt. Låter inte helt 100.
Om det inte är ena hårddisken... hmmm. :)
I övrigt är den ju riktigt tyst. Nåväl.
På det hela är jag mycket nöjd.
Nu ska jag bara få till streaming osv från denna till min ps3. =)

uppdatering:
720p hd i matroska format via min d-link dir-655 till min ps3 blev lite för mycket för processorn i scaleon. Funkar dock helt utmärkt med min stationära dator med E8400 och samma settings. Kommer nog som jag tidigare nämnt, att byta ut processorn i Scaleon.

Är i övrigt mycket nöjd. Nu flyter allt på som det ska.
Inga problem med access eller liknande nu heller.
Lite whs uppdateringar och av med pv connect is the shit. =)


har samma problem, försökte lyssna till mig och "friställt" HDD fortfarande samma ljud, det är ena fläkten som låter

Edit

Det som låter för mig är den lilla fläkten på nätdelen i servern, ska se ifall man kan byta ut den. Är det någon mer som har samma problem?

Redigerat av anberlin, 09 juli 2009 - 20:40.


#205

Postad 09 juli 2009 - 18:59

jonasn
  • jonasn
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0

beställde min från komplettt i natt=) ca 3000 + frakt.. dom skicka den redan idag =) så det ska bli intressant å se om den e något bra


Även jag var uppe i natt och beställde en från Komplett för 3000:- + 39:- för att den skulle skicka till hämtbutik.
Detta då jag såg att de hade sänkt till 3000:- , de är slut nu men det ser ut att komma 10 nya i morgon till deras egna lager.

Då det tidigare i veckan endast var ComputerCity som hade den hemma för 3000:- , så försökte jag köpa den av dem. Men det var inte det enklaste.....
Då jag bor i Skåne och de har stängt sin butik i Helsingborg så var jag hänvisad till deras Internetbutik.
En Internetbutik som man ej kan kontakta via epost.....

Problemet sedan i måndags, då ComputerCity fick in många till centrallagret, var att produkten på deras hemsida inte hade någon "köp-knapp".
Jag ringde dem och påpekade detta måndag, tisdag och onsdag.
De som jag pratade med hade ingen anning om varför det var så, de "bara jobbade där".
"Det fixas direkt, eller så ringer vi dig......." sa de varje gång i telefonen.

Det fanns ingen annan möjlighet att lösa det på, än för mig att vänta på "köp-knappen".

Har aldrig handlat av ComputerCity och kommer aldrig att göra det.

( ser att köp-knappen har kommit nu, torsdag kväll )

#206

Postad 09 juli 2009 - 19:55

CassePer
  • CassePer
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Själv har jag inget problem alls med ComputerCity.
Åkte dit tidigare idag för att införskaffa mig en Scaleo. Kommer in och det första jag ser är en kille som kommer till kassan med en Scaleo-låda under armen. Expediten frågade om det var den sista kartongen och killen sa "ja". Lite lätt nervös frågade jag om det var den sista, vilket det naturligvis var.... men demo exemplaret fanns kvar vilket jag tog direkt (den var ju endast uppackad sedan två dagar). De 10 de fått hade sålt slut på två dagar....
Vilket år som helst ska jag ta tid att sätta upp den också.

Redigerat av CassePer, 09 juli 2009 - 19:56.


#207

Postad 09 juli 2009 - 21:07

Unregistered1e1b5146
  • Unregistered1e1b5146
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0
hehe samma problem hitta inte heller köpknappen å när man väl beställde från komplett så va knappen där.. de e helt knäppt.. min ska dyka upp imorgon så får man se vad som händer..

#208

Postad 10 juli 2009 - 05:57

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0
Kan man köra squeezecenter, torrents och itunes på denna?

Har denna ens någon konkurrens i sin prisklass? (Alltså 2 tb ingår och plats för 4 diskar samt ett antal via usb)

Redigerat av greveriff, 10 juli 2009 - 06:26.


#209

Postad 10 juli 2009 - 12:13

jruo
  • jruo
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Då var en 2205a beställd från ComputerCity nu när köpknappen dykt upp igen efter sitt skumma försvinnande imorse.

Det blir dyrt med alla dessa bra och ha saker man hittar på nätet =)


//Johan

#210

Postad 10 juli 2009 - 13:32

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0

Kan man köra squeezecenter, torrents och itunes på denna?

Har denna ens någon konkurrens i sin prisklass? (Alltså 2 tb ingår och plats för 4 diskar samt ett antal via usb)


Det ska inte vara något problem att köra dem, det mesta som kan köras under XP kan köras under WHS.

Ang. konkurrens så beror det nog lite på vad man letar efter, vill man ha minsta möjliga låda så är inte den här rätt, klarar man av storleken så finns det inte någon (?) konkurrent till detta priset.

#211

Postad 10 juli 2009 - 14:02

Unregistered862a88dc
  • Unregistered862a88dc
  • Användare

  • 185 inlägg
  • 0
Fick min i förrgår, RIKTIGT trevligt :( Nu upplagd i garderoben med luftgaller ilagt. Beställde en från Komplett till polarn inatt precis innan dom tog bort Köp-knappen ... hur många måste dom inte ha sålt nu av den här!!? :(

- hade lite dålig connection så jag fimpade PVconnect direkt som rekommenderats.
- installerade IE8 men sett att det finns många som har problem (t.ex. att Advanced Admin Console inte funkar) .. hur många har installerat IE8?
- fick in NOD32 2.7 via RD = very slim indeed :P
- squeezecenter härnäst .. vilket installerar ni, senaste 7.3.3 eller WHS-anpassade SqueezeboxServer-7.4-27455-whs.msi?

#212

Postad 10 juli 2009 - 15:01

Tompa2003
  • Tompa2003
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Själv har jag inget problem alls med ComputerCity.
Åkte dit tidigare idag för att införskaffa mig en Scaleo. Kommer in och det första jag ser är en kille som kommer till kassan med en Scaleo-låda under armen. Expediten frågade om det var den sista kartongen och killen sa "ja". Lite lätt nervös frågade jag om det var den sista, vilket det naturligvis var.... men demo exemplaret fanns kvar vilket jag tog direkt (den var ju endast uppackad sedan två dagar). De 10 de fått hade sålt slut på två dagar....
Vilket år som helst ska jag ta tid att sätta upp den också.


Det är jag som haffade den sista Scaleon framför näsan på dig i kassan - sorry... Jag köpte först en åt mig i förrgår och sedan en till min far igår, då var det bara en enda kvar på pallen... Bra att du fick tag på en i alla fall!

Det var lite meck med att installera den, den ville inte alls gå igång med installationen - den blå lampan blinkade i en minut och sedan var det stopp. Inget nytt utdelat IP i nätverket heller, så det var ett par rejält nervösa minuter där. :(

Jag provade "gem-i-hålet"-tricket. Återställningsprogrammet hittade så småningom Scaleon i mitt hemmanätverk, därefter var det hur smidigt som helst. En ruskigt massa uppdateringar via Windows Update hämtades dock (56 stycken), bland annat Power Pack 2 och IE8.

Jag testade därefter med en komplett systemåterställning (bara för att testa om det fungerar även med PP2). Gem i hålet, orange lampa, men ingen Scaleo hittades i nätet av återställningsprogrammet. Bootade om både server och klient och försökte gång på gång. Efter cirka en halvtimmes försök hittades helt plötsligt Scaleon. Körde fullständig fabriksåterställning, och återigen fungerade allt klockrent.

Jag installerade därefter den andra Scaleon, det var ungefär samma erfarenhet där. Återställningsprogrammet verkar lite småbuggigt, men om man bara inte ger upp, så fungerar det.

Jag installerade SqueezeCenter 7.4 WHS beta på dem och det fungerade direkt. Min Squeezebox kör som en dröm. Jag har inga performanceproblem heller vad jag kan se. WHS console fungerar också hur fint som helst.

En fråga: är det någon som vet om den där gamla buggen med filkorruption är fixad?

Ha det!
Tompa

#213

Postad 10 juli 2009 - 15:25

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0

- squeezecenter härnäst .. vilket installerar ni, senaste 7.3.3 eller WHS-anpassade SqueezeboxServer-7.4-27455-whs.msi?


Jag kör 7.3.3 då 7.4 är buggig med iPod touch som fjärr och streaming från Spotify fungerar bättre. Annars är det fint att komma åt inställningar i consolen för Slimserver, men det kan man ju lika gärna göra via http://serverip:9001.

#214

Postad 10 juli 2009 - 16:15

Bergling
  • Bergling
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0
Här är en till som fick ett infall (kan ju ha samband med att en dator kraschat hemma precis...:( ) och beställde en dylik mskain från ComputerCity. Är i skrivande stund upphämtad av posten, och får väl vackert vänta till efter helgen, innan jag skall kasta mig över den.

Återkommer nog med frågor, och sedan skall jag läsa tråden mer grundligt.

#215

Postad 10 juli 2009 - 18:57

Annddreas
  • Annddreas
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hej

är det någon som vet hur många kärnors CPU maskinen klarar av?


/Andreas

#216

Postad 10 juli 2009 - 19:13

LJN
  • LJN
  • Forumräv

  • 904 inlägg
  • 0
-Varför upphör WHS Console att fungera från mina client pc? Har skett upprepade gånger. Däremot WHS Desktop startar fint och från den kan man starta Console utan problem? Misstänker att det är något skumt med den medföljande clientprogramvaran eller?

Vad heter exe filen som anropar WHS Console? Tänkte om man kanske kunde göra en "direkt genväg" från skrivbordet som jag gjort med desktop-anslutningen.

Några tips eller idéer?

/Lennart

#217

Postad 10 juli 2009 - 19:38

Tompa2003
  • Tompa2003
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

-Varför upphör WHS Console att fungera från mina client pc? Har skett upprepade gånger. Däremot WHS Desktop startar fint och från den kan man starta Console utan problem? Misstänker att det är något skumt med den medföljande clientprogramvaran eller?

Vad heter exe filen som anropar WHS Console? Tänkte om man kanske kunde göra en "direkt genväg" från skrivbordet som jag gjort med desktop-anslutningen.

Några tips eller idéer?

/Lennart


Konsolen heter C:\Program Files\Windows Home Server\HomeServerConsole.exe, men om du drar igång den från servern direkt (via RDP), så bryts den existerande förbindelsen från klienten. Är det det som spökar för dig?

Mvh
Tompa

#218

Postad 10 juli 2009 - 19:58

Unregistered1e1b5146
  • Unregistered1e1b5146
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0
varför står de network health risk när man ska göra en backup? den vägra att backupa? har gjort utvalda mappar den ska ta backup på men hjälper inte.. stänger ja av backupen så blir den grön igen

#219

Postad 10 juli 2009 - 23:17

Unregistered862a88dc
  • Unregistered862a88dc
  • Användare

  • 185 inlägg
  • 0
Är det någon som fattar hur SCALEO Power Management fungerar? Kan man alls ta bort förinställd uptime 24:00-06:00? Hade tänkt backa upp dagtid och ha den avstängd nätter ...

#220

Postad 10 juli 2009 - 23:25

Unregistered1e1b5146
  • Unregistered1e1b5146
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0
ja det går om du går in i setting längst uptilhöger

#221

Postad 10 juli 2009 - 23:29

Unregistered1e1b5146
  • Unregistered1e1b5146
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0
har fortfarande inte lyckas gör den första backupen.. nu har den startat automatiskt men fastna på 0 jätte länge. så har den gjort hela tiden å sen blivet att den nätverks iconen blivet gul å han säger att backup faild. har till å med instalerat om hela windows å bytt till en annan hdd för trodde att de va för lite plats på den men hjälper inte
HJÄLP va grr

#222

Postad 10 juli 2009 - 23:35

Unregistered1e1b5146
  • Unregistered1e1b5146
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0
nu stod det såhär
unable to create a volume snapshot. to reselve this problem try running "chkdsk /f/r" på varje hdd

#223

Postad 10 juli 2009 - 23:38

Unregistered862a88dc
  • Unregistered862a88dc
  • Användare

  • 185 inlägg
  • 0

ja det går om du går in i setting längst uptilhöger

Var i settings kan man deleta SCALEO Power Managements uptime 00-06?

#224

Postad 10 juli 2009 - 23:42

Unregistered1e1b5146
  • Unregistered1e1b5146
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0
skulle du inte bara ändra tiden? för under settings sen backup kan man ändra tiderna

#225

Postad 10 juli 2009 - 23:47

Unregistered862a88dc
  • Unregistered862a88dc
  • Användare

  • 185 inlägg
  • 0

skulle du inte bara ändra tiden? för under settings sen backup kan man ändra tiderna

Näe ... backuptid (= när backup sker) är ju något helt annat än inställning av uptime (när servern ska vara på) mha Power Management.

#226

Postad 11 juli 2009 - 00:01

Unregistered1e1b5146
  • Unregistered1e1b5146
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0
okej då vet ja inte har inte hunnit titta så lång fick ett annat stort problem som ja inte har rett ut än

#227

Postad 11 juli 2009 - 05:12

LJN
  • LJN
  • Forumräv

  • 904 inlägg
  • 0

Konsolen heter C:\Program Files\Windows Home Server\HomeServerConsole.exe, men om du drar igång den från servern direkt (via RDP), så bryts den existerande förbindelsen från klienten. Är det det som spökar för dig?

Mvh
Tompa


Tompa, det var intressant information! Hur gör jag för att återskapa förbindelsen, är ny installation på respektive client som gäller då eller? Eller finns det någon enklare lösning?

/Lennart

#228

Postad 11 juli 2009 - 10:33

Unregistered862a88dc
  • Unregistered862a88dc
  • Användare

  • 185 inlägg
  • 0

skulle du inte bara ändra tiden? för under settings sen backup kan man ändra tiderna

Näe ... backuptid (= när backup sker) är ju något helt annat än inställning av uptime (när servern ska vara på) mha Power Management.

Du hade rätt xanthos! Om man ändrar tiden för backup och SEN startar om systemet så har man ändrat uptime i Scaleo Power Management till samma tid som backuptiden! Totalt omöjligt att förstå hur det fungerar innan man råkar testa systemet, finns liksom ingen info om att SPM styrs av backup-inställningarna.

#229

Postad 11 juli 2009 - 11:32

Unregistered1e1b5146
  • Unregistered1e1b5146
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0
nu har ja kontrollerat diskarna i datorn men fortfarande blir de faild.. någon som har någon ide hur ja ska göra? den går inte göra backup alls

#230

Postad 11 juli 2009 - 12:07

Unregistered862a88dc
  • Unregistered862a88dc
  • Användare

  • 185 inlägg
  • 0

nu har ja kontrollerat diskarna i datorn men fortfarande blir de faild.. någon som har någon ide hur ja ska göra? den går inte göra backup alls

Får du inte någon respons här xanthos så prova leta lite/fråga på WeGotServed Forums eller på WHS-tråden.

#231

Postad 11 juli 2009 - 12:44

Unregistered1e1b5146
  • Unregistered1e1b5146
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0
jaha tackar tror ja hitta en som hade samma problem=) ska kolla på de snart=)

fick köra recovery på den nu för att den sluta aldrig bota up stod bara å blinka=(

ne hitta inte hur man egentligen ska göra på dessa forum.. ingen som haft samma problem med vista?

#232

Postad 11 juli 2009 - 17:02

Unregistered1e1b5146
  • Unregistered1e1b5146
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0
kan man på något sätt komma in i systemet i scaleon asså utan använda conector?

#233

Postad 11 juli 2009 - 18:00

liddes
  • liddes
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0

kan man på något sätt komma in i systemet i scaleon asså utan använda conector?


Remote desktop, skriv "mstsc" i kör/run.

#234

Postad 11 juli 2009 - 19:39

Unregistered1e1b5146
  • Unregistered1e1b5146
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0
tackar kom in där ska se om ja kan ändra lite saker där nu=) hoppas ja kan lösa de..

#235

Postad 11 juli 2009 - 20:55

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

  • 1 819 inlägg
  • 0
Hmmm.
Fick för mig att installera Nod32 på min Scaleo.
Installationen gick halvvägs sen förlorade jag connection med servern och nu kan jag banne mig inte komma åt den alls. Syns inte i utforskaren/nätverk och givetvis fungerar inte remote desktop eller console.
Ikonen är för övrigt grå.
Har testat starta om servern några gånger men utan resultat. Tips?

Har precis fått till perfekt konfiguration för en DOD Source Server. Så att nollställa nu vore riktigt trist.

Redigerat av twebbas, 13 juli 2009 - 09:57.


#236

Postad 11 juli 2009 - 22:26

jonasn
  • jonasn
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0
Funderade själv på NOD32..... men tror jag avvaktar lite.....



Jag har fördelaktiga licensvillkor via min arbetsgivare på F-Secures produkter.
Men frågan är hur det fungerar då hårdvarukravet för "F-Secure Home Server Security 2009" är:

Processor: Intel Pentium 4 1.6 GHz, AMD Sempron 3400+ eller snabbare

http://www.f-secure....erver-security/

#237

Postad 11 juli 2009 - 22:57

Old Painless
  • Old Painless
  • Användare

  • 111 inlägg
  • 0

Hej jag har börjat använda min twix 4100 med whs. Men allt material hackar och framförallt ljudet försvinner. Jag kör med kabel. Någon som har haft samma problem och vet vad som är flaskhalsen eller ska det helt enkelt inte gå? Twixen tar ju alla format så det borde ju gå bättre än PS3'an som jag också provat, där det hackar för transcodningen skulle jag tro?? Men med twixen borde det väl gå eller? :)

Har du installerat Netshare på WHS:en ? Det blir för dålig bandbredd med bara SMB (=utdelad "vanlig" mapp)

#238

Postad 12 juli 2009 - 00:05

Unregistered862a88dc
  • Unregistered862a88dc
  • Användare

  • 185 inlägg
  • 0

Hmmm.
Fick för mig att installera Nod32 på min Scaleo.
Installationen gick halvvägs sen förlorade jag connection med servern och nu kan jag banne mig inte komma åt den alls. Syns inte i utforskaren/nätverk och givetvis fungerar inte remote desktop eller console.
Ikonen är för övrigt grå.
Har testat starta om servern några gånger men utan resultat. Tips?

Har precis fått till perfekt konfiguration för en DOD Source Server, och har fyllt de där 2gb som man fick med på köpet. Så att nollställa nu vore riktigt trist.

Tråkigt, hoppas det löser sig! Provade först en NOD32 3.0 men den sa att den inte kunde köras på servrar, 2.7 dock godkände allt och gav tom info om vilka delar som man inte bör installera. Eset rekommenderar själva 4:an.

Ett par länkar:
- usingwindowshomeserver.com
- eset.com
- wegotserved.com

#239

Postad 12 juli 2009 - 01:15

Annddreas
  • Annddreas
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Tjena..

skulle stoppa i en tredje hårddisk idag och så långt gick det fin fint sen efter ett antal omstarter så står maskinen bara och blinkar på powerknappen vilket ska betyda att den bootar upp enligt manualen men det händer inget mer, recovery biten funkar inte heller. är det någon som vet vad felet beror på ? eller har tips eller nått som får maskinen att starta

man kan ju liksom inte koppla in någon skärm :S

/Andreas

#240

Postad 13 juli 2009 - 09:59

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

  • 1 819 inlägg
  • 0

Tråkigt, hoppas det löser sig! Provade först en NOD32 3.0 men den sa att den inte kunde köras på servrar, 2.7 dock godkände allt och gav tom info om vilka delar som man inte bör installera. Eset rekommenderar själva 4:an.

Ett par länkar:
- usingwindowshomeserver.com
- eset.com
- wegotserved.com

Tack för länkarna. Det var 4an jag försökte lägga in..
Antar att en systemåterställning utav WHS är det enda man kan göra.
Vid en återställning är det förmodligen bara WHS som ändras, inte infon på diskarna?
Så man inte blåser dem och blir av med allt. :)

#241

Postad 13 juli 2009 - 11:31

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

  • 1 819 inlägg
  • 0
Uppdatering. Testade recovery option 1. Avslutas med Error. Unable to write on the volume... ???
Vad är vitsen med backup om det räcker att whs inte startar för att man ska sitta på pottan?

Kan jag plocka ut någon utav de två diskarna och hitta filerna där?
Har haft dublicering på dem.

edit: Läste en annan whs tråd att man kan plocka ut ena disken så ska filerna vara där oxå. (om dublicering är på) under dolda mappar [drive letter assigned to primary drive]\DE\shares. Ska undersöka. Återkommer.

Uppdatering. Väljer man visa dolda filer och mappar under mappalternativ så ser man att disken man anslutit (till min vanliga stationära dator) innehåller en mapp som heter DE och under denna hittar man mappen shares.
Håller på att kopiera över allt till min stationära dator. Kommer bara ha servern som film och spelserver och inget annat. Men den som hamnar i samma sits kan iaf trösta sig med att om man har dublicering på så finns infon på båda diskarna, och genom att man plockar ut ena och kopplar till sin vanliga dator och slår igång visa dolda filer och mappar, så kan man med lite tur rädda allt viktigt.

Kommer numera ha viktig data som bilder osv på min ena hårddisk i min stationära och låta Scaleon ta backuper på den disken. Istället för att ha ALLT viktigt på Scaleon. :)

Redigerat av twebbas, 13 juli 2009 - 12:54.


#242

Postad 13 juli 2009 - 12:28

hultin
  • hultin
  • Forumräv

  • 747 inlägg
  • 0
Lade en beställning i går förmiddag på Computer City....la in alla uppgifter och fick ett mail från dem om att ordern processas.... Sedan när jag gick in på CC på kvällen var Scaleon borttagen...... Hann tänka många "fula ord" över att man inte var snabbare när det gällde att beställa den (Har sett den på Dustin & KOmplett...och inte beställt innan den försvunnit ur sortimentet). Skulle samma sak ske igen?

Tack och lov inte! Nu har jag fått en leverans bekräftelse och posten ska leverera den idag (hoppas jag!!) eller under morgondagen...

Nu måste jag läsa på ordentligt (den här tråden innehåller en del intressant), den ska främst jobba som backup och som musikserver (film är inte aktuellt, inte än i alla fall).
Någon som har koll på bra antivirusprogram till servern? Gärna gratis men om man måste pytsa några hundra så må det vara hänt...

#243

Postad 13 juli 2009 - 12:52

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

  • 1 819 inlägg
  • 0

Lade en beställning i går förmiddag på Computer City....la in alla uppgifter och fick ett mail från dem om att ordern processas.... Sedan när jag gick in på CC på kvällen var Scaleon borttagen...... Hann tänka många "fula ord" över att man inte var snabbare när det gällde att beställa den (Har sett den på Dustin & KOmplett...och inte beställt innan den försvunnit ur sortimentet). Skulle samma sak ske igen?

Tack och lov inte! Nu har jag fått en leverans bekräftelse och posten ska leverera den idag (hoppas jag!!) eller under morgondagen...

Nu måste jag läsa på ordentligt (den här tråden innehåller en del intressant), den ska främst jobba som backup och som musikserver (film är inte aktuellt, inte än i alla fall).
Någon som har koll på bra antivirusprogram till servern? Gärna gratis men om man måste pytsa några hundra så må det vara hänt...

Jag lyckades hänga min duktigt när jag körde in NOD32 version 4. Fast andra har ju fått det att fungera tydligen så, det kanske bara var en slump. Jo. Man vill ju ha ett bra virusskydd helt klart. Något jag aldrig har testat men som vissa kör till whs är http://www.clamwin.com/. Kan vara värt en titt. Gratis dessutom.

Uppdatering.
Jag har nu kört om Scaleon och rensat hårddiskarna (recovery option 3). Nu funkar allt igen även om Consolen verkar rätt seg. Men det ger väl med sig antar jag. Hatten av för smidigheten när man gör factory reset (som val 3 egentligen är). Nu ska man bara få till en bra dod source server igen. :)

Redigerat av twebbas, 13 juli 2009 - 14:01.


#244

Postad 13 juli 2009 - 15:36

Danne
  • Danne
  • Forumräv

  • 514 inlägg
  • 0

Uppdatering. Testade recovery option 1. Avslutas med Error. Unable to write on the volume... ???
Vad är vitsen med backup om det räcker att whs inte startar för att man ska sitta på pottan?



För mig blev det precis samma sak. Så gjorde en total återställning istället. Men det känns inte bra om total återställning är enda alternativet. Man förlorar ju en viktig funktion med det hela då...

Någon som vet vad det kan bero på?

#245

Postad 13 juli 2009 - 19:28

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

  • 3 967 inlägg
  • 0
Ska ni köra antivirus på era whsmaskiner så måste ni ha antivirusversioner som är speciellt avsedda för detta.
Nu vet jag inte om Nod32 har det men Avast! har en särskild version av deras virusskydd som man ska ha på sin WHS för att det ska fungera, kan vara tänkvärt kanske?

#246

Postad 13 juli 2009 - 19:35

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

  • 1 819 inlägg
  • 0
Jo. Ska testa köra in clamwin nu så får vi se. Det försvårar lite att man inte kan koppla in skärm. Tror många problem (som detta) hade varit lätt åtgärdat då. Nåväl. Man får tänka sig för lite extra när man inte har skärmmöjligheten kanske.

Danne, vad gjorde du för fel då? Oxå fel virusprogram el? :)

Redigerat av twebbas, 13 juli 2009 - 19:41.


#247

Postad 13 juli 2009 - 19:40

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

  • 3 967 inlägg
  • 0
Det kan ju bero på det, just antivirus gör väl rätt stora "ingrepp" (i brist på bättre ord) i OS'et så det är inte omöjligt.
Men prova med ett annat så får du se om det blir annorlunda.

#248

Postad 13 juli 2009 - 19:43

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

  • 1 819 inlägg
  • 0

Det kan ju bero på det, just antivirus gör väl rätt stora "ingrepp" (i brist på bättre ord) i OS'et så det är inte omöjligt.
Men prova med ett annat så får du se om det blir annorlunda.

Will do. Kanske har stått något felmeddelande eller något innan servern bootat upp helt. Men det har man ju inte kunnat se. Så har servern stannat där, varje gång man bootat om. Så har man inte kommit längre eller ngt.

Men varför kan man inte återställa med recovery option 1? Där man behåller datan och återställer bara OSet? DET är också en ganska intressant fråga. :) Blir OSet korrupt eller ngt pga andra faktorer i framtiden vill man gärna kunna återställa bara WHS och inte förlora all data menar jag.

Redigerat av twebbas, 13 juli 2009 - 19:44.


#249

Postad 13 juli 2009 - 19:48

Unregistered862a88dc
  • Unregistered862a88dc
  • Användare

  • 185 inlägg
  • 0

Ska ni köra antivirus på era whsmaskiner så måste ni ha antivirusversioner som är speciellt avsedda för detta.
Nu vet jag inte om Nod32 har det men Avast! har en särskild version av deras virusskydd som man ska ha på sin WHS för att det ska fungera, kan vara tänkvärt kanske?

Eset rekommenderar själva NOD32 version 4 till WHS och har installationsguide på sin hemsida. Jag har tryckt in NOD32 2.7 på min WHS och det gick finfint via RD, fick info om vilka delar som man skulle undvika till ett server-OS.

#250

Postad 13 juli 2009 - 21:54

Danne
  • Danne
  • Forumräv

  • 514 inlägg
  • 0

Danne, vad gjorde du för fel då? Oxå fel virusprogram el? :)


Den fungerade dåligt med usel prestanda. Till slut avslöjade någon här att avinstallera PVconnect och det gjorde susen:)

Jag har förövrigt installerat Avast antivirus, WHS versionen. 2 månaders testversion och än så länge har det fungerat felfritt. Så lär väl betala för en licens sen.



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Hemmabiotidningen nr.10 2024
    Elias
    2024-09-25 19:37:23
  • Tomme
    2024-09-12 21:31:54
  • Tomme
    2024-09-12 21:30:43
  • Elias
    2024-09-04 17:31:02
  • Elias
    2024-09-04 17:29:09
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.