Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

DVI- & HDMI-switchar, vad finns det att välja på?

447 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#201

Postad 09 december 2007 - 22:19

zeba
  • zeba
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Någon som vågat testa vad denna produkt åstadkommer får soppa..
http://www.kjell.com...tem=98271&path=

Tänkte skaffa en Tvix med tv-tuner och då uppstår det genast problem om man vill byta med att ha bilden till projektorn eller tvn.
Andra förslag tas givetvis emot.

#202

Postad 10 december 2007 - 10:22

Unregisteredcbe4768c
  • Unregisteredcbe4768c
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0
Hmm menar ni att det inte finns en enda "switch/växlare" med 1 in och 2 ut? Jag har problemet att jag har en förstärkare som HDMI-hub. Detta innebär att jag har många HDMI in men fortfarande bara 1 ut. Detta stället till med problem och jag måste fortfarande byta HDMI-kabel ut när jag ska växla mellan TV och Proj. Det måste ju vara fler än jag som är i behov av en väldigt simplel Y-kabel/adapter med en brytare på. Jag vill inte splitta eller förstärka signalen jag vill bara "leda om/switcha" den. Känns som någon kan tjäna pengar fort på denna rätt okomplicerade produkt.

Redigerat av Unregisteredcbe4768c, 10 december 2007 - 10:24.


#203

Postad 10 december 2007 - 12:51

zeba
  • zeba
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0

Hmm menar ni att det inte finns en enda "switch/växlare" med 1 in och 2 ut? Jag har problemet att jag har en förstärkare som HDMI-hub. Detta innebär att jag har många HDMI in men fortfarande bara 1 ut. Detta stället till med problem och jag måste fortfarande byta HDMI-kabel ut när jag ska växla mellan TV och Proj. Det måste ju vara fler än jag som är i behov av en väldigt simplel Y-kabel/adapter med en brytare på. Jag vill inte splitta eller förstärka signalen jag vill bara "leda om/switcha" den. Känns som någon kan tjäna pengar fort på denna rätt okomplicerade produkt.


Testa den jag gav link till i svaret överom och berätta resultatet :lol:
Är ju bara frågan om 149;- =)

#204

Postad 10 december 2007 - 14:41

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
2-vägs HDMI-switch går att koppla till TV & projektor då den är passiv. Tidigare i tråden har det dock skrivits att det kan behöva switchas lite fram o tillbaks för att få det att fungera ordentligt. Det är många kontakter som måste träffa rätt i DVI/HDMI.

#205

Postad 14 december 2007 - 09:24

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0

Någon som vågat testa vad denna produkt åstadkommer får soppa..
http://www.kjell.com...tem=98271&path=

Tänkte skaffa en Tvix med tv-tuner och då uppstår det genast problem om man vill byta med att ha bilden till projektorn eller tvn.
Andra förslag tas givetvis emot.


Här är lite erfarenheter från användare av ovan nämnda HDMI-HDMI+DVI splitter samt liknande produkter
HDMI to HDMI and DVI Premium Splitter Cable
HDMI Splitter (1 to 2) Premium Splitter Cable
Cables Unlimited Premium 12-inch HDMI Cable Splitter (PCM-2275)


Sammanfattat så är det väldigt blandad kompott. Några helnöjda, några halvnöjda samt några missnöjda...

Redigerat av mikeett, 17 december 2007 - 08:50.


#206

Postad 14 december 2007 - 14:23

Unregistered9ea9666e
  • Unregistered9ea9666e
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Någon där ute som vet hur Oppo HM-31 ligger till i kvalite på bilden ? Både det posetiva och negativa
kommentarer

Konsument guiden gav den fullt i betyg...Men vill gärna veta om det är någon som har den i sin ägor.



Mvh Micke

#207

Postad 15 december 2007 - 02:50

poppe_
  • poppe_
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0
Tänkte bara säga att jag köpte en

http://www.xtrememac...tcher/index.php

och jag är supernöjd med den. Har spelat Assassins creed i 720p i cirka 10h och inte sett någon som helst kvalitetsförsämring och maskinen fungerar klockrent, tar lite plats och låter inget alls.

Har även kollat lite dvds på min relativt dåliga dvd men som har hdmi och även där är bilden oförändrad sedan tidigare. Får hem dvico TViX vilken dag som helst skall kolla bilden med lite hdmaterial då med :P

#208

Postad 23 december 2007 - 19:10

DLS
  • DLS
  • Forumräv

  • 502 inlägg
  • 0
poppe_ får man fråga vad du fick ge för den totalt?
beställde du den direkt från deras sida?

#209

Postad 25 december 2007 - 09:03

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

  • 1 086 inlägg
  • 0
Hittade åf i Sverige om du är intresserad:
http://www.abtech.se...t HDMI Switcher

#210

Postad 25 december 2007 - 15:47

DLS
  • DLS
  • Forumräv

  • 502 inlägg
  • 0
Tackar JMKbiker :)

#211

Postad 27 december 2007 - 01:11

PlasmaNoob
  • PlasmaNoob
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0
Skulle vilja ha en som är tvärt om (http://www.abtech.se...t HDMI Switcher)
1st HDMI in och 2st eller flera ut. Vad finns det då?
Vill ju kunna spela PS3 och kolla BLueRay filmer både i vardagsrummet och sovrummet =)

/PlasmaNoob :)

#212

Postad 27 december 2007 - 19:52

Unregistered26443287
  • Unregistered26443287
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

Skulle vilja ha en som är tvärt om (http://www.abtech.se...t HDMI Switcher)
1st HDMI in och 2st eller flera ut. Vad finns det då?
Vill ju kunna spela PS3 och kolla BLueRay filmer både i vardagsrummet och sovrummet =)

/PlasmaNoob :)

Var på Kjell och greppa en spltter:
http://www.kjell.com...750000,13817500
Jag kör in digitalbox och ps3 i reciverns hdmi-ingångar kopplar splittern till utgången och vidare till lcdtv och projektor.
Fungerar klockrent med billiga kablar och 15m till projektor.

Mvh
/Ronny

#213

Postad 27 december 2007 - 23:09

poppe_
  • poppe_
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0
Jag köpte min härifrån:

http://www.megastore...?itemid=1724807

#214

Postad 02 januari 2008 - 15:25

nborve
  • nborve
  • Forumräv

  • 964 inlägg
  • 0
Hej.

Jag letar efter en liknande produkt som denna i Sverige för ett ok pris.....skall koppla PS3an till projektor och plasma samt så vill jag använda mig av toslinkutgången.

http://www.octavainc.....202 port.html

MVH NBorve

#215

Postad 03 januari 2008 - 15:03

abeabe
  • abeabe
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Hittade denna 3in/2ut HDMI switch hos Digitalexperten Octava HDS-32 HDMI Switch

Har LCD och projje båda med HDMI ingång så den verkar klockren för mina behov :)
Någon som har haft nöjet att testa denna produkt?
Någon som vet om den finns den hos fler ÅF än Digitalexperten?


Ser bra ut (Digitalexpertens). Står själv inför inköp, kan alltså inte hjälpa dig - än -, men har du kollat denna (4X2 True Matrix HDMI 1.3a Powered Switch w/ Remote Controller (Rev. 2.0)) iofs USA-import, så räkna med (listpris i USD + frakt) * 1.3 = SEK

Nån som vet mer om monoprice switchen?

#216

Postad 05 januari 2008 - 14:43

stenim
  • stenim
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
http://www.partman.s...uct.asp?id=4718

ser precis ut som den du länkade till. Är väl en produkt fler företag köper billigt från kina och sätter sitt märke på.
Är själv intresserad av den så om någon vet något om den, skriv. =)

#217

Postad 07 januari 2008 - 13:07

Unregistereda20f1f07
  • Unregistereda20f1f07
  • Användare

  • 120 inlägg
  • 0
Vad tror ni om denna? Jag ska skicka ut en hdmi-signal (1080i) från receivern till vardera tv och projektor.
Projjen har 12 meter sladd och tvn 1 m.
http://www.inet.se/k...dmi-ho/8903262/

Billig i alla fall.....

#218

Postad 07 januari 2008 - 21:34

poppe_
  • poppe_
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0
12 meter kabel och en switch för 200 kr låter som ett recept på katastrof tycker då jag iaf. Billigt betyder ju oftast skitdåligt när det kommer till sånna här prylar :) men testa funkar de inte är det ju inte hela världen, 200 spänn som sagt.

#219

Postad 09 januari 2008 - 00:36

Nevor83
  • Nevor83
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
onoff har fått in en för 949:- internetpris.. kan den vara något? har surfat lite o hittat den på denna sida;
http://www.emarketpl...r-pid-4922.html va tror ni om den? kan den vara något?

#220

Postad 13 januari 2008 - 13:50

gusax
  • gusax
  • Beroende

  • 1 425 inlägg
  • 0
Jag har provat Clas Ohlsons hdmiswitchar: https://www.minhembi...s...t&p=1729745

Tänkte att det kanske kan vara av intresse för den här tråden också

#221

Postad 14 januari 2008 - 02:20

poppe_
  • poppe_
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0

onoff har fått in en för 949:- internetpris.. kan den vara något? har surfat lite o hittat den på denna sida;
http://www.emarketpl...r-pid-4922.html va tror ni om den? kan den vara något?


Jag har den, XtremeMac Hdmiswitch dvs. Jag är mycket nöjd med den och har inte haft några problem. Då använder jag den mestadels för att se på hdmaterial via min tvix i 720p eller för att se på blu-ray film/spela spel på min ps3a.

#222

Postad 15 januari 2008 - 21:53

Honda
  • Honda
  • Lärjunge

  • 282 inlägg
  • 0
Hej,
Jag köpte en CYP CHDMI-31 swich av Digitaltvexperten som jag kopplat in som videoväxel istället för min Denon AVR-3806. Tyvärr visar det sig att vid byte från min TViX 4100 eller Denon 2910 DVD spelare till min Topfield PVRT5700-HDMI får upp en grön skärm på min LG PXR4 Plasma. Detta sker inte när jag växlar till och från de andra enheterna och hände inte när jag använde min stärkare som videoväxel.

Jag gissar att det är HDCP skyddet som ställer till det. Skulle jag köpt en mer avancerad switch eller kan jag göra något för att förhindra att bilden hänger sig?

CYP CHDMI-31
Topfield TF5700PVRt-HDMI
/Göran.

#223

Postad 16 januari 2008 - 12:40

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

  • 1 482 inlägg
  • 0
Någon som har provat en sån här? DELTACO HDMI-SWITCH/REPEATER 2X1 AUTOMATISK
Hur fungerar det med automatiken? vad händer om båda källorna är aktiva?
Det är ju lockande att den är automatisk och att man i så fall kunde slippa ytterligare en fjärr.

#224

Postad 17 januari 2008 - 09:36

gyllis
  • gyllis
  • Lärjunge

  • 262 inlägg
  • 0

Hej,
Jag köpte en CYP CHDMI-31 swich av Digitaltvexperten som jag kopplat in som videoväxel istället för min Denon AVR-3806. Tyvärr visar det sig att vid byte från min TViX 4100 eller Denon 2910 DVD spelare till min Topfield PVRT5700-HDMI får upp en grön skärm på min LG PXR4 Plasma. Detta sker inte när jag växlar till och från de andra enheterna och hände inte när jag använde min stärkare som videoväxel.

Jag gissar att det är HDCP skyddet som ställer till det. Skulle jag köpt en mer avancerad switch eller kan jag göra något för att förhindra att bilden hänger sig?

CYP CHDMI-31
Topfield TF5700PVRt-HDMI
/Göran.


Hade samma (?) problem med en 4x2 switch/splitter från Cypress och min Denon 2930. Pratade med Göran, vilket jag borde gjort innan, på Digitaltvexperten och han berättade att Cypress följer HDMI-specen till punkt och pricka men Denon gör vissa avsteg. (För mig fungerade PS3 perfekt genom Cypressen men inte Denon.) Göran rekommenderade Octava i stället så jag returnerade Cypressen och köpte en Octava 5X2 och det fungerar perfekt!

Jag rekommenderar verkligen Digitaltvexperten, mycket kunniga och seriösa. Snabba leveranser om det finns i lager.

#225

Postad 17 januari 2008 - 22:14

Unregisteredcbe4768c
  • Unregisteredcbe4768c
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0

Hade samma (?) problem med en 4x2 switch/splitter från Cypress och min Denon 2930. Pratade med Göran, vilket jag borde gjort innan, på Digitaltvexperten och han berättade att Cypress följer HDMI-specen till punkt och pricka men Denon gör vissa avsteg. (För mig fungerade PS3 perfekt genom Cypressen men inte Denon.) Göran rekommenderade Octava i stället så jag returnerade Cypressen och köpte en Octava 5X2 och det fungerar perfekt!

Jag rekommenderar verkligen Digitaltvexperten, mycket kunniga och seriösa. Snabba leveranser om det finns i lager.


Låter som jag har samma problem köpte en Cypress technology CHDMI-2 HDMI splitter, fick den idag. Funkar bra om jag bara kör den "rent" igenom DVD'n tex. Men inte alls bra genom min Onkyo TX-SR805. Funkar om jag stänger av min DVD och switchar över till DVD på förtärkaren, sen sätter på DVD'n. Men byter jag mellan mediadatorn och DVD på förstärkaren blir det svart på TV'n och blått på projjen. Skitskumt, men jag antar att det har med samma sak att göra. Ska ta och ringa Göran imorgon och hoppas på en likande lösning som du fick, vill inte ha kastat bort 2000 spänn på en obrukbar splitter. Men tack för inlägget det gör att jag kan sova ikväll iaf :)

fortsättning...

Ringde idag och pratade med Göran fick höra samma sak som Gyllis (ovan) och behöver bara skicka in min befintliga splitter så skickar han en Octava HDDA12 HDMI Splitter 1 till 2 toslink ut istället. Riktigt kunning, trevlig och informativ.

Redigerat av Unregisteredcbe4768c, 18 januari 2008 - 12:10.


#226

Postad 20 januari 2008 - 02:21

Schonas
  • Schonas
  • Användare

  • 149 inlägg
  • 0
Jag ska snart beställa receivern Onkyo TX-SR605, men jag är lite osäker hur jag ska koppla.
Jag kommer snart ha både plasma TV och projj och vill givetvis ha bild på båda utan omkoppling.
Därför undrar jag om det skulle gå att koppla som på bilden om jag köper denna switch? Eller tänker jag helt fel!
http://www.kabelgiga...lar.asp?id=4082

Är det någon som har erfarenhet av denna switch från kabelgiganten? Vilken HDMI version klarar den?

Jag undrar även om denna switch tillsammans med HDMI kabel (länk nedan)skulle palla att skicka signalen till projjen utan försämring?
http://www.digitaltv...odukt.php?p=919



Bifogad fil  Skiss.jpg   49,27K   2 Antal nerladdningar

#227

Postad 21 januari 2008 - 11:18

Schonas
  • Schonas
  • Användare

  • 149 inlägg
  • 0
Jag har fått redan på att switchen jag länkade till bara klara hdmi 1.1 och 1.2 så det känns ju som ett nerköp. Så jag får nog titta vidare efter något annat. Jag har blivit tipsad om denna: http://www.digitaltv...odukt.php?p=879 (Octava 3/2) och vad jag förstår det ska denna hålla väldigt hög kvalite, men den kostar ju som en halv förstärkare! Men man kanske måste lägga ut det för att få en bra switch!?

Redigerat av Schonas, 21 januari 2008 - 11:20.


#228

Postad 21 januari 2008 - 12:31

Unregisteredcbe4768c
  • Unregisteredcbe4768c
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0

Jag har fått redan på att switchen jag länkade till bara klara hdmi 1.1 och 1.2 så det känns ju som ett nerköp. Så jag får nog titta vidare efter något annat. Jag har blivit tipsad om denna: http://www.digitaltv...odukt.php?p=879 (Octava 3/2) och vad jag förstår det ska denna hålla väldigt hög kvalite, men den kostar ju som en halv förstärkare! Men man kanske måste lägga ut det för att få en bra switch!?


Jo dom är dyr som fan HDMI hubs/splitters jag har själv beställt en Octava, tror starkt på dom efter vad jag hört. Om du ska koppla via förstärkaren så tror jag det är ett bra val. Annars om du ska koppla rent från exempelvis bara DVD så funkar Cypress men den verkar extremt känslig för om man aviker från HDMI standarden vilket dom vad det verkar, flesta förstärkare gör. Har själv en Onkyo och får Octava splitter i veckan så kan jag rapportra om den funkar bra.

Jag köpte en http://www.dustinhom...5010100374.aspx Supra 12m, den funkar iaf riktigt bra. Finns 15m där med. Men du får betala lite mer. Dom är iaf HDMIs ackrediterings- och testcenter, (ATC) Godkända. Hur mkt det nu betyder för dig :)

Redigerat av Unregisteredcbe4768c, 21 januari 2008 - 12:38.


#229

Postad 21 januari 2008 - 18:41

Honda
  • Honda
  • Lärjunge

  • 282 inlägg
  • 0

Hej,
Jag köpte en CYP CHDMI-31 swich av Digitaltvexperten som jag kopplat in som videoväxel istället för min Denon AVR-3806. Tyvärr visar det sig att vid byte från min TViX 4100 eller Denon 2910 DVD spelare till min Topfield PVRT5700-HDMI får upp en grön skärm på min LG PXR4 Plasma. Detta sker inte när jag växlar till och från de andra enheterna och hände inte när jag använde min stärkare som videoväxel.

Jag gissar att det är HDCP skyddet som ställer till det. Skulle jag köpt en mer avancerad switch eller kan jag göra något för att förhindra att bilden hänger sig?

CYP CHDMI-31
Topfield TF5700PVRt-HDMI
/Göran.


Hade samma (?) problem med en 4x2 switch/splitter från Cypress och min Denon 2930. Pratade med Göran, vilket jag borde gjort innan, på Digitaltvexperten och han berättade att Cypress följer HDMI-specen till punkt och pricka men Denon gör vissa avsteg. (För mig fungerade PS3 perfekt genom Cypressen men inte Denon.) Göran rekommenderade Octava i stället så jag returnerade Cypressen och köpte en Octava 5X2 och det fungerar perfekt!

Jag rekommenderar verkligen Digitaltvexperten, mycket kunniga och seriösa. Snabba leveranser om det finns i lager.


Rekommenderar helt klart en Octava.
Göran kontaktade mig och föreslog att jag skulle byta till den och den fungerar helt perfekt.
Handla en sådan hos Göran på Digitaltvexperten. Som sagt ovan, så är det skitbra service.

#230

Postad 23 januari 2008 - 11:55

Schonas
  • Schonas
  • Användare

  • 149 inlägg
  • 0
Jag får väl krypa till korset och inhandla mig en Octava när det blir dax, men jag får nog hemlighålla priset för frugan. För om hon får reda på att denna "enkla" mannick kostar 3 papp så....

#231

Postad 28 januari 2008 - 20:00

Unregisteredcbe4768c
  • Unregisteredcbe4768c
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0
Ville bara säga att Octavan funkade klockrent för mig, ÄNTLIGEN! :rolleyes: För er som har plånbok är detta en splitter för er. Men visst är det lite otroligt att man ska vara tvungen att lägga ut 2400 spänn för en enkelt 1 till 2 förgrening/splittning.

#232

Postad 29 januari 2008 - 22:00

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

  • 3 071 inlägg
  • 0
Är det nån som har någon erfarenhet av den här?

Kommer köra 12M supra till projje. Mestadels 1080p! Finns nämligen till kap pris på webhallen för 1395!

Edit: en till fråga, den klara bara hdmi v 1.2. Vad händer då om man skulle stoppa in nån apparat med 1.3?

Edit 2: orkade inte vänta på svar, beställde en. Hojta till om ni tycker jag ska avboka!

Redigerat av Majorglenn, 29 januari 2008 - 22:55.


#233

Postad 04 februari 2008 - 12:36

Barsk
  • Barsk
  • Lärjunge

  • 493 inlägg
  • 0

Ville bara säga att Octavan funkade klockrent för mig, ÄNTLIGEN! :) För er som har plånbok är detta en splitter för er. Men visst är det lite otroligt att man ska vara tvungen att lägga ut 2400 spänn för en enkelt 1 till 2 förgrening/splittning.


Jag har en Cypress HDMI splitter som jag kopplat efter en Onkyo 805 och jag har som flera av er ovan också problem. Jag får ingen bild. Fick också tipset av Göran på Digital-TV experten att byta till en Octava.

Dock, de behov jag har är följande: Octavan ska klara följande upplösningar:

1366x768 50/60 Hz, 720 p 24/50/60 Hz, 1080p 24/50/60 Hz.

Det är mycket oklart för mig om Octavan klarar dessa. Och det gäller inte bara Octava. Alla tillverkare specar att dom klarar vissa kombinationer, men alla andra kombinationer då? Med datorupplösningar som jag matar via min HTPC så blir det ju t.ex 1366x768 för att få native upplösning på LCD-TV'n. Och det funkar med Cypress t.ex trots att det är ospecat...

Får alltså kolla på forumet här om det är NÅGON som har testat Octacva-splittern med dessa ovan nämda upplösningar?

/Barsk

#234

Postad 04 februari 2008 - 12:39

Barsk
  • Barsk
  • Lärjunge

  • 493 inlägg
  • 0
Cypress HDMI splitter + Onkyo 805 = fungerar inte...

Jag har firmware version 1.01 på min Onkyo. Det vore intressant om nån med firmware 1.04 eller senare kan säga om det fungerar då med Cypress + Onkyo eller om felet kvarstår även efter firmware-uppgradering?

Man kan kolla firmware-version på Onkyon genom att hålla display-knappen intryckt samtidigt som man trycker till på Standby-knappen.

/Barsk

#235

Postad 06 februari 2008 - 10:58

MrSpudNut
  • MrSpudNut
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Var på Kjell och greppa en spltter:
http://www.kjell.com...750000,13817500
Jag kör in digitalbox och ps3 i reciverns hdmi-ingångar kopplar splittern till utgången och vidare till lcdtv och projektor.
Fungerar klockrent med billiga kablar och 15m till projektor.

Mvh
/Ronny

Tjackade också denna splitter till min Samsung Q97-plasma + Sanyo PLV-Z4 matade av Pophornhour A-100 och Marantz DV6600 via en Denon 1908. Systemet är ihoppkopplat med ok kablar, de längre (10m och 3m) är från Supra. Den funkar finfint på min normalinställning 720p60Hz, jag har dock inte testat den på andra inställningar. Det fanns inte direkt någon uppsjö av teknisk info med i paketet om man säger så.

En inte helt klockren grej är att när inte HDMI-ut på 1908an ger någon signal (eller iallfall inte borde ge en) så ger antingen splittern eller stärkaren (har inte klurat ut vilken än) ifrån sig ett klickande "synkningsljud", dvs det ljud som blir när boxen och stärkaren synkats på utgående signal. Detta är rätt irriterande. Har andra splitters såna saker för sig? Nu kör vi mest med antingen DVD/CD eller mediaspelaren, så för det mesta ligger det bild över HDMI, men om man vill exempelvis dra igång tunern på stärkaren så får man dras med tickandet. Man kan ju tänka sig work-arounds (typ mata alltid HDMI med video oavsett vilken ljudkälla man lyssnar på) men bäst vore ju om man kunde göra sig av med klicket helt och hållet. Någon som har några idéer?

#236

Postad 07 februari 2008 - 09:33

Unregisteredcbe4768c
  • Unregisteredcbe4768c
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0

En inte helt klockren grej är att när inte HDMI-ut på 1908an ger någon signal (eller iallfall inte borde ge en) så ger antingen splittern eller stärkaren (har inte klurat ut vilken än) ifrån sig ett klickande "synkningsljud", dvs det ljud som blir när boxen och stärkaren synkats på utgående signal. Detta är rätt irriterande. Har andra splitters såna saker för sig?


Svar : nej, har testat 2 splitters ingen av dom "klickade"

#237

Postad 24 februari 2008 - 15:40

Cambo
  • Cambo
  • Användare

  • 159 inlägg
  • 0
Hej på er, jag har bara en HDMI-in i min Samsung och nu behöver jag koppla DVD:n fråm hemmabion och digitalboxen in i samma HDMI. (Tvixen går på componenet) Min lilla fråga är då bara vad får jag för resultat om jag köper en splitter på Kjell
http://www.kjell.com...750000,13817500

Hur fungerar denna? Vad häner om jag både DVD:n och Digitalboxen är på samtidigt?
Istället för att köpa en vanligt switch som finns i prisklass från 700 och uppåt så skulle jag vilja något smidigt som denna

#238

Postad 26 februari 2008 - 13:00

digitaltvexpertense
  • digitaltvexpertense
  • Lärjunge

  • 305 inlägg
  • 0
Avråder bestämt från den typen av produkt. Vid fel användning kan den till och med skada apparaterna.

//Göran

#239

Postad 28 februari 2008 - 14:29

Cambo
  • Cambo
  • Användare

  • 159 inlägg
  • 0
Vad ska jag då satsa på om jag vill ha en så smidig lösning som möjligt, vill helst inte sitta med ytterliggare en fjärrkontroll för att kunna byta till DVD osv?

#240

Postad 29 februari 2008 - 10:12

digitaltvexpertense
  • digitaltvexpertense
  • Lärjunge

  • 305 inlägg
  • 0
Om du väljer en HDMI-switch från Octava så har de något som kallas "smart scan", en funktion som väljer den källa som är aktiv. Ingen sådan funktion är 100%-ig, men den funkar väldigt bra.

//Göran

#241

Postad 03 mars 2008 - 09:54

Almis
  • Almis
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0

Skulle vilja ha en som är tvärt om (http://www.abtech.se...t HDMI Switcher)
1st HDMI in och 2st eller flera ut. Vad finns det då?
Vill ju kunna spela PS3 och kolla BLueRay filmer både i vardagsrummet och sovrummet =)

/PlasmaNoob ;)

Var på Kjell och greppa en spltter:
http://www.kjell.com...750000,13817500
Jag kör in digitalbox och ps3 i reciverns hdmi-ingångar kopplar splittern till utgången och vidare till lcdtv och projektor.
Fungerar klockrent med billiga kablar och 15m till projektor.

Mvh
/Ronny


Jag har testat Kjell splittern och den funkade inte riktigt för mig. Jag vill splitta PS3 till Panasonic projektor och Toshiba (37Z3030D) TV. Till projektorn funkade det bra men TVn klarade inte av att synka signalen själv, men det funkade om jag först skickade signalen till projektorn och därefter satte på TVn. Jag lämnade tillbaka splittern.
Frågan är nu om jag ska köpa en Octava 1:2 splitter (2100 + frakt) från Digitaltvexperten eller om man ska avvakta kommande produkter. Jag tycker att Octava splittern är på tok för dyr egentligen. Jag kommer dessutom snart (?) att få behov av att växla mellan två hdmi källor också. Jag väntar på att CanalDigitals PVR HD box ska bli lite mognare. En bra sak med Octavan är att den skickar ut ljud i optisk toslink (vilket avhjälper PS3ans oförmåga att skicka ljud via hdmi och optisk samtidigt, tror jag). Finns det någon annan splitter eller switch (med två utgångar) som har den funktionen?

#242

Postad 04 mars 2008 - 12:24

crullo
  • crullo
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Vet inte riktigt vad ni har för utrustning och om ni känner en viss förkärlek till er nuvarande elektronik.
Men annars så kan ni ju slänga ett öga på denna: Marantz SR 7002
Finns på några ställen i Svenska internethandeln och säkert på andra ställen.

Här har ni rätt gott om in och utgångar och inte allt för mycket pengar.
Att lägga runt 2000kr på en splitt så kanske det är vettigare att lägga dom pengarna på en ny stärkare, vad vet jag.

/Mikael

#243

Postad 06 mars 2008 - 11:27

ThePreToriaN
  • ThePreToriaN
  • Forumräv

  • 510 inlägg
  • 0
Köpte en Octava HDS5 HDMI Switch / växel 5:1 v1.3 och är grymt nöjd med den.
Med "smart scan" fungerar den helt automatiserat och växlar ingångarna blixtsnabbt. Fjärrkontrollen behövs i regel aldrig, förutom om man vill stänga av ljusen på dioderna under filmtittande. Dock är dessa inte starka att dessa lyser upp omgivningen på något vis.

Samt så startar och stänger sig Octavan automatiskt vid inaktivitet. Denna funktion är kopplad till HDMi out utgången. Kollar man tex. först på film genom sin Tvix-6500 och sen stänger av för att lyssna på musik så blir Octavan inaktiv. Så här har dom tänkt till.
Så den är på och av precis då man behöver.

Bildkvaliten är bra och jag har inte märkt någon försämring, även fast jag kör 15m Supra till projje. Intressant vore dock en recension mot Gefen och Zektor etc. om det finns några skillnader.

I övrigt är denna väldigt liten och smidig och får plats överallt.

#244

Postad 10 mars 2008 - 08:07

Unregistereda20f1f07
  • Unregistereda20f1f07
  • Användare

  • 120 inlägg
  • 0

Skulle vilja ha en som är tvärt om (http://www.abtech.se...t HDMI Switcher)
1st HDMI in och 2st eller flera ut. Vad finns det då?
Vill ju kunna spela PS3 och kolla BLueRay filmer både i vardagsrummet och sovrummet =)

/PlasmaNoob :blink:

Var på Kjell och greppa en spltter:
http://www.kjell.com...750000,13817500
Jag kör in digitalbox och ps3 i reciverns hdmi-ingångar kopplar splittern till utgången och vidare till lcdtv och projektor.
Fungerar klockrent med billiga kablar och 15m till projektor.

Mvh
/Ronny


Jag har testat Kjell splittern och den funkade inte riktigt för mig. Jag vill splitta PS3 till Panasonic projektor och Toshiba (37Z3030D) TV. Till projektorn funkade det bra men TVn klarade inte av att synka signalen själv, men det funkade om jag först skickade signalen till projektorn och därefter satte på TVn. Jag lämnade tillbaka splittern.
Frågan är nu om jag ska köpa en Octava 1:2 splitter (2100 + frakt) från Digitaltvexperten eller om man ska avvakta kommande produkter. Jag tycker att Octava splittern är på tok för dyr egentligen. Jag kommer dessutom snart (?) att få behov av att växla mellan två hdmi källor också. Jag väntar på att CanalDigitals PVR HD box ska bli lite mognare. En bra sak med Octavan är att den skickar ut ljud i optisk toslink (vilket avhjälper PS3ans oförmåga att skicka ljud via hdmi och optisk samtidigt, tror jag). Finns det någon annan splitter eller switch (med två utgångar) som har den funktionen?


Jag har också testat Kjell splittern ett tag nu. Till en början fungerade den klockarent, men efter cirka 2 veckor så la den helt enkelt av. HDMI-signalen fungerar bra till TV:n men inte alls till projektorn. Vissa gånger ger bilden en rosa ton och andra gånger kommer det inte upp någon bild alls. Väldigt tråkigt då den fungerade så bra till en början. Ockå väldigt konstigt att den inte visade dessa svagheter direkt? Tråkigt iallafll, ska skicka tillbaka den nu och avvakta med att köpa en splitter. :)

#245

Postad 11 mars 2008 - 08:35

Almis
  • Almis
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Vart finns Purelink 4:2 att köpa? Det kan vara ett alternativ till Octava 5:2. Jag är dock rädd för att den är ännu dyrare (riktpris 699$). Ingen av dessa verkar stödja HDMI 1.3. Men jag vet ärligt talat inte om jag har behov av HDMI 1.3. Det verkar dock onödigt att en switch ska sätta begränsningen när både min källa och mina båda bildvisare stödjer HDMI 1.3. Varför finns det inga splitters eller switchar med två utgångar som stödjer HDMI 1.3?

#246

Postad 11 mars 2008 - 10:17

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Kan vara samma anledning som till varför det över huvud taget är ovanligare med 2 eller flera ut: Att HDCP, EDID m.m. ställer till problem och inte låter sig splittas hur som helst.
Är säkert så att HDMI 1.3 ställer till det ännu mer och att det är anledningen till att PureLink t.ex. har gått ifrån 2 ut till 1 ut på sin senaste HDMI-switch. Det finns alltså inte ngn 4:2 från PureLink längre, så om du ska få tag på en så är det begagnat eller ur kvarvarande lager ngn stans som gäller.

#247

Postad 11 mars 2008 - 15:05

G0pher
  • G0pher
  • Amatör

  • 86 inlägg
  • 0

Någon som har provat en sån här? DELTACO HDMI-SWITCH/REPEATER 2X1 AUTOMATISK
Hur fungerar det med automatiken? vad händer om båda källorna är aktiva?
Det är ju lockande att den är automatisk och att man i så fall kunde slippa ytterligare en fjärr.


Japp har en sån och den funkar klockrent för min setup.

ps3 och HD-E1 via 1m billig kjell&co kabel till switch och sedan 10m supra till projje (Benq 8720)

Autosensen prioriterar ingång A så om det är signal på båda så är det A som gäller.
I övrigt ganska sjysst metallhölje och även förstärkning av signalen vilket är en trevlig bonus om man behöver det.

#248

Postad 11 mars 2008 - 23:30

Puder-k
  • Puder-k
  • Amatör

  • 88 inlägg
  • 0
någon splitter som klarar 1080p/24 hz?

#249

Postad 13 mars 2008 - 10:31

Almis
  • Almis
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Undrar när den här Marantz switchen kommer till Sverige och vad den kommer att kosta ? Känns bra att kunna köpa den utan att den sitter fast i en reciever för 11.495 (Marantz 7002).

#250

Postad 29 mars 2008 - 17:32

Mums
  • Mums
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0

Undrar när den här Marantz switchen kommer till Sverige och vad den kommer att kosta ? Känns bra att kunna köpa den utan att den sitter fast i en reciever för 11.495 (Marantz 7002).


Tycker det här är en riktigt intressant apparat även om den inte kan köra äkta matrix. Riktpriset på 350 $ är helt OK IMHO i jämförelse med konkurrerande märken. En av få HDMI switchar som har samma mått som vanliga HiFi prylar = passar bra in i möbeln! Har funderat på IXOS switchen men den har ju bara 4/1 till priset 249 £. Blir nog ett köp för mig! Verkar bara finnas tillgänglig i svart dock, nån som vet om det kommer en variant i silver?

Redigerat av Mums, 01 april 2008 - 18:02.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Tomme
    2024-09-12 21:31:54
  • Tomme
    2024-09-12 21:30:43
  • Elias
    2024-09-04 17:31:02
  • Elias
    2024-09-04 17:29:09
  • Elias
    2024-09-04 17:25:32
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.