Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Låter verkligen cd-spelare så olika?

905 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 January 2009 - 17:18

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Har jag förstått rätt genom att läsa tråden.
Det mesta går till design,de exklusiva komponenterna bidrar inte till något speciellt.
Byggkvaliten tror jag e bättre då de dyrare high-end spelarna brukar väga mer.

Postad 16 January 2009 - 18:13

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0
Det är synd att det finns så många klantiga hifi-producenter som - t o m medvetet - tillverkar färgande spelare och tar ut tiotusentals kronor i överpris, när det enda man behöver är en enkel ofärgande DVD-spelare för en bråkdel av priset. Det är då man får höra vad som finns på skivan.

Man kan veta att det är så eftersom det inte finns några blindtest på internet, som visar något annat och de som säger sig uppleva skillnader och inte vill testa blint är rädda om sin guldöronstatus.

Om det är någon som trots detta försvarar apparater som har ett högre pris eller ambitionsnivå, har dessa personer felaktiga principer, som de inte vill ge upp. Alternativt har de blivit lurade att köpa något onödigt dyrt, och skäms för att erkänna det. Man behöver bara fråga om de skulle tordas blindtesta apparaten, så backar dom. Så mycket kan man emellertid ge dessa personer att om dom vill ha en viss design eller en bra fjärrkontroll är det upp till dem, men att det skulle vara någon skillnad i ljudet är övermaga att påstå.

Kablar får inte nämnas.

Det viktigaste av allt är rummet. Om du inte har ett vettigt rum är chansen mycket liten att du skulle kunna uppfatta de skillnader som eventuellt kan finnas (säkerställtr med blindtest, dårå)

Om någon skulle ha genomfört ett blindtest, kan man inte veta om det skett nivåmatchat. Då är resulataten värdelösa.

Om någon skulle drista sig till att påstå att det finns matchningsvinster mellan olika apparater och t ex högtalare och att olika apparater har olika klang, kan man för det första konstatera att det man beskriver är färgningar (det är inte bra), och för det andra att ingen har kunnat hitta tester på the World Wide Web som är blinda, nivåmartchade och uppvisar något som kallas "signifikans" och stödjer ett sådant påstående. Därmed kan man inte säga ens att något färgar.

Det är termerna Ampere, Watt, och Volt samt "distorsion" som gäller och inget som inte kan a) mätas samt :) beskrivas i sådana termer, har något värde (förutom de blindtest som inte finns, se ovan)

Detta visar att att alla Cd-spelare låter lika.

Postad 16 January 2009 - 18:37

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0
@Jorlsafar

Sarkasm funkar rätt dåligt på internet, du kanske borde förtydliga om du driver med transparensinvrarna eller är en själv.

Postad 16 January 2009 - 19:01

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Det viktigaste av allt är rummet.

Jag förstår att det var menat som sarkasm, fast problemet är ju att det stämmer :)

Högtalare som låter utmärkt i ett väldämpat lyssningsrum kommer att låta "dassigt" om man ställer de i badrummet. Rumsresonanser kan förstöra ljudet i den bästa högtalaren.

Postad 16 January 2009 - 19:03

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0

@Jorlsafar

Sarkasm funkar rätt dåligt på internet, du kanske borde förtydliga om du driver med transparensinvrarna eller är en själv.

jag är sarkastik och fortsätter.

Man bör inte sträva efter något annat än transparens, nämligen, eftersom allt annat leder till oändliga och förödmjukande uppgraderingskaruseller i fåfänga försöka att matcha de olika färgningar man dragit på sig - för dyra pengar desutom - Det blir tråkigt att lyssna på musik man drabbas av lyssningströtthet och sameness.

Men eftersom det inte finns någon som helst möjlighet att själv höra vad som är transparent och det finns något som heter placebo, inbillning och dessutom hifiaffärer som sprider rena felaktigheter som att dyrare är bättre och det som tidigare konstaterats inte är någon skillnad på någonting (som kan mätas i blindtest, NB), är det bättre att köpa saker som har fått fina mätvärden i t ex stereophile. Andra tidningar betjänar ormoljeindustrin. Därför bör man köpa en DA omvandlare fär 15 kkr.

Man kan även kopiera Ingvar Öhmans stereoanläggning. Den är bra och ofärgande. Då kan man säga. "jag har aldrig haft så bra ljud som nu" Jag skall aldrig uppgradera något mer. Vad hemskt det vgar tidigare, när jag var fast i en karusell av färgningar.".

Om någon sedan invänder att det det där vekar lite konstigt kan man säga: "mmmm, fattar, precis som du var jag fast i olika lärosatser, placebo etc, och gillade färgat ljud. Men det trodde jag bara. Nu gillar jag verkligen ljudet jag har. Jag njuter numera av musik och skall aldrig byta stereoanläggning. ".

Postad 16 January 2009 - 19:14

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0

Jag förstår att det var menat som sarkasm, fast problemet är ju att det stämmer :)

Högtalare som låter utmärkt i ett väldämpat lyssningsrum kommer att låta "dassigt" om man ställer de i badrummet. Rumsresonanser kan förstöra ljudet i den bästa högtalaren.

Håller med om att rummet är viktigt. Så länge man inte har ett helt perfekt rum, blir det en kompromiss ändå. Rumsresonanser är jobbiga. Men att det skulle vara det allra viktigaste håller jag inte med om.

Postad 16 January 2009 - 19:48

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Jag tycker Jorlsafar träffade huvudet på spiken.

Kan också hålla med eftersom jag upplever det som att det finns en falang som antingen proklamerar datorenheter för 299 kronor å ena sidan samt specifika högtalare och förstärkare å andra sidan (Inos skapelser samt Denon).

Detta leder till ljudnirvana och ve den som invänder eller lyfter fram annan utrustning - det är bara färgningar.

Jag håller med om rummets betydelse m.m men inte om att man måste ha specifik utrustning eftersom resten "färgar" (negativt) eller att det är fel att lyssna sig fram till en kombination.

Grunden förefaller bygga på att elektronik skall vara så billigt som möjligt (på samma vis som med datorer) medan högtalare "får" eller "måste" kosta mer av naturlag.

När det gäller CD-spelare sträcker jag mig så långt att jag säger att skillnaderna inte är stora när det gäller välkonstruerade apparater. Däremot har jag svårt att se att "billigt-är-bra"-ideologin leder till något speciellt bra resultat.

Postad 16 January 2009 - 19:58

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0
Hej AVR 4000!

men när man tittar in i ditt galleri är det första man ser en hörlursförstärkare med RÖR. Varning för sameness, lyssningströtthet och att det inte är kul att lyssna på musik eftersom allt låter lika :) Ve den säljare som sålde på dig denna ormolja!

Allvarligt, låter förmodligen kanon!

trevlig helg på dig och alla andra i tråden.

Postad 16 January 2009 - 20:34

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Jag har t.o.m två lurförstärkare med rör och lyssningströtthet är det sista jag drabbas av. Det gäller förövrigt hela anläggningen. Är extremt nöjd med ljudet.

Postad 16 January 2009 - 21:02

Unregisteredd15a8e53
  • Unregisteredd15a8e53
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

Jag tycker Jorlsafar träffade huvudet på spiken.

Kan också hålla med eftersom jag upplever det som att det finns en falang som antingen proklamerar datorenheter för 299 kronor å ena sidan samt specifika högtalare och förstärkare å andra sidan (Inos skapelser samt Denon).

Detta leder till ljudnirvana och ve den som invänder eller lyfter fram annan utrustning - det är bara färgningar.

Jag håller med om rummets betydelse m.m men inte om att man måste ha specifik utrustning eftersom resten "färgar" (negativt) eller att det är fel att lyssna sig fram till en kombination.

Grunden förefaller bygga på att elektronik skall vara så billigt som möjligt (på samma vis som med datorer) medan högtalare "får" eller "måste" kosta mer av naturlag.

När det gäller CD-spelare sträcker jag mig så långt att jag säger att skillnaderna inte är stora när det gäller välkonstruerade apparater. Däremot har jag svårt att se att "billigt-är-bra"-ideologin leder till något speciellt bra resultat.

Det är inte bra för att det är billigt. Det är bara inte så dyrt att göra bra saker som vissa tror!

Aldrig någon som påstått att "billigt är bra" är något som alltid är sant. Inte heller någon som påstått att dyrt aldrig är bra. Utan endast påpekat att "dyrt är bra" är inte alltid sant.

Varför skall inte elektroniken vara så billig som möjligt om man inte förlorar någon hörbar prestanda på det, eller någon överhuvudtaget?
Ingen som stoppar dig ifrån att lyfta fram annan untrusning, men hur försvarar du priset på den om dess sagda prestanda helt försvinner vid en blindlyssning?

Postad 16 January 2009 - 23:13

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0
Hej Jorlsafar och AV4000.
Jag är bara glad att ni blir nöjda av er hobby och att ni tycker att era spenderade pengar är välinvesterade. Hur man vill att det ska låta hemma och vilka prylar man vill ska stå framme för allmän beskådan är ju ytterst en subjektiv fråga så det är väldigt svårt att påstå att någon gör fel.

Däremot reagerar jag starkt när nya personer ska indoktrineras med tankar som leder till onödiga dyrköp och byteskaruseller. Att påstå att skillnader som är inbillade (ej mätbara med någon metod) eller som är till det sämre (mer distorderat ljud) är att eftersträva är i min mening att likaställa med rent lurendrejeri. Lurendrejeri är inte kul.

Tankar som att högtalarna antagligen kommer vara dyrare än CD-spelaren i en bra (prisvärd) anläggning är visserligen generaliseringar men ändå baserade i verkligheten. En bra högtalare som kan spela hyffsat starkt är ofantligt mycket svårare (och dyrare) att konstruera än en CD-spelare som kan avläsa skivan korrekt. Om man tänker efter lite på hur svåra problem apparaterna ställs inför så inser man att det oftast är så, det är ingen dogm som nån hittat på.

Postad 17 January 2009 - 03:34

Tompasten
  • Tompasten
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
Jorlsafar tycker du gjorde en god beskrivning av ljudkommunisterna men du glömde ett par saker :)

1. Cd spelaren skall vara en DVD spelare av känt märke, endast den funkar.
2. Försteget skall vara av denon-vintage modell surrondförstärkare den billigaste i serien då.
3. Slutsteget skall vara väldigt grått och endast en modell duger.
4. Högtalarna hör och häpna får vara av olika modeller, MEN endast från en tillverkare!

Det blir lite tröttsamt att läsa om att endast dessa prylar är bra nog, alla skall ha likadana!
För**n någon måtta får det vara, hur kul är det om alla har exakt samma prylar!

Länge leve mångfalden, länge leve "placebo"!

Postad 17 January 2009 - 07:06

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Hur många härute har varierat cd-spelare i instegsklassen och upplevt skillnader?

Jag ägde en Pioneer DV-444 (DVD-Spelare) och bytte sedan till en Pioneer PD S-707. (CD-Spelare)
Visst var det skillnad, samtliga härute klarat av ett blindtest.

Med DVD-spelaren var ljudet hårdare och mer skirt, metalliskt.
Detta var någonting som försvann med den rena cd-spelaren.

Redigerat av Glidtassen, 17 January 2009 - 07:06.

Postad 17 January 2009 - 09:11

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Tänk att blindtest alltid marknadsförs med att skillnaderna försvinner?

Nej, det är ett sätt att ta reda på om skillnad verkligen föreligger.

Jag har den uppfattningen att man bör lyssna sig fram till en anläggning och gör man ett bra köp så håller den länge. Jag har hittat helt rätt anser jag och är inte missnöjd med ljudet på någon punkt hemma. Kan rent av inte komma på vad som skulle förbättras (det skulle väl vara Låtta då kanske, ha ha).

När det gäller elektronik är jag ingen anhängare till prispressade produkter utan prisvärda. Och då ser jag helheten inkl kvalitet m.m. Plus handhavande. Och jag upplever inte att Denon bioreceiver AVR-1xxx eller 2xxx leder till ljudnirvana och att övriga produkter åker in i det dåliga facket "färgande".

Postad 17 January 2009 - 09:59

Unregisteredd15a8e53
  • Unregisteredd15a8e53
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

Nej det är det ingen som påstått. Du överdriver/hittar på/inbillar dig som vanligt när du tolkar saker bara för att få igenom din poäng.
Precis på samma sätt som många överdriver/hittar på/inbillar sig skillnader på kablar, CD-spelare osv

Nej, det är ett sätt att ta reda på om skillnad verkligen föreligger.

Precis! Och är det inte konstigt att dessa skillnader ofta försvinner vid blindtest? Hur förklarar du det?

Jag har den uppfattningen att man bör lyssna sig fram till en anläggning och gör man ett bra köp så håller den länge. Jag har hittat helt rätt anser jag och är inte missnöjd med ljudet på någon punkt hemma. Kan rent av inte komma på vad som skulle förbättras (det skulle väl vara Låtta då kanske, ha ha).

När det gäller elektronik är jag ingen anhängare till prispressade produkter utan prisvärda. Och då ser jag helheten inkl kvalitet m.m. Plus handhavande. Och jag upplever inte att Denon bioreceiver AVR-1xxx eller 2xxx leder till ljudnirvana och att övriga produkter åker in i det dåliga facket "färgande".

Ja så tycker jag oxå man ska göra. Men att det finns människor som hittar på en massa saker som hifi möss, kabelbockar eller andra larviga grejjer, eller att dyrare saker alltid är bättre gör inte saken lättare.

Ingen som påstått att Denon är det bästa man kan ha och att allt annat är färgat. Sluta slåss mot väderkvarnar!

Postad 17 January 2009 - 10:31

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0

Det är snarare så att riktiga skillnader lyfts fram och inbillade skillnader förvinner om man utför testet korrekt.

För vissa produktgrupper som nätkablar, digitala signalkablar, hifi möss, digitala transporter kommer detta obönhörligen göra att skillnaderna försvinner eftersom de inte finns. För produkter där skillnader föreligger men de i allmänhet är rätt små (men ibland är de stora), såsom högtalarkablar, DAC, försteg, slutsteg så är blindtest ett bra sätt att hitta de skillnaderna om de finns.

CD-spelare med analog utgång innehåller en DAC och den kan vara av skiftande kvalitet, att köra analog ut från en 300 kr CD-spelare från jula är det nog ingen välljudsentusiast som förespråkar. Däremot börjar man undra vad man betalar för i prisklassen 5000 kr och uppåt då det helt klart finns billigare produkter med riktigt bra DACar.

De grejer jag kan komma på som man betalar >5000 kr för när man köper CD-spelare är:

1. Ett speciellt sound. Fine, men vill man ha ett speciellt sound i sin anläggning är nog högtalaren en bättre komponent att leka runt med pga dess möjligheter att färga ljudet på så många fler sätt än en CD-spelare kan.

2. Byggkvalitet och robusthet. Visst är det häftigt med en tung apparat, har full förståelse för de som vill ha en snygg och tung spelare som inte går sönder men påstå inte inför andra att din spelare för 25,000 kr är prisvärd ljudmässigt.

3. Märke och Prestige. Full förståelse, människor som har pengar har köpt sig prestige i alla tider, inget nytt. Självinsikt är väl nyckeln till ett sunt förhållningssätt här.

Postad 17 January 2009 - 11:00

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Problemet är att de som lyssnar sig fram lätt sammanbuntas med förespråkare av möss etc.

När det gäller CD-spelare är min bestämda uppfattning att för mig tillräckliga prestanda redan uppnåtts (Marantz SA 7001 KI) och den är jag så nöjd med att jag inte känner mig motiverad att lägga ut mer. Den uppfyller mina krav på samliga punkter och jag anser den tveklöst vara prisvärd.

Jag håller helt med om att i ren prestanda kan man komma långt med små medel i sammanhanget. Men sedan beror allt på, skall spelaren anslutas analogt tycker jag inte att det är konstigt att man ställer andra krav jämfört med en person som köpt en bra DAC och är ute efter en transport. Räknar man analogdelen etc i en spelare är sannolikheten stor att man faller för en annan apparat än en som bara skall nyttjas som transport.

När det gäller blindtest och skillnader skulle jag inte kommunicera annat än att säga:

"Vill du veta hur det verkligen förhåller sig med skillnad? Blindtest är en bra metod."

Inte: "Skillnader brukar försvinna i blindtest".

Blindtest är till för att analysera skillnader och därför föredrar jag att man talar om det som metod, inte trummar hårt på att skillnaderna brukar försvinna. Syftet är ju inte att motbevisa skillnad - syftet är att ta reda på om det finns en skillnad.

Sedan tycker jag att vanlig enkel logik fungerar inom Hifi. Kan en kabel göra stor skillnad? Nej, inte om den är av bra kvalitet. Så stor skillnad är det inte på signalöverföringen.

Kan en mus på högtalaren göra stor skillnad? Nej och skulle man uppleva en effekt är det i.s.f effekten av tyngt på lådan man upplever. Det kan lösas med andra vikter.

Kan en kabellyftare ge bättre ljud? Knappast, än mindre om kablarna är skärmade.

Så kan man hålla på.

När det gäller att komponera ett system är min uppfattning att högtalare och rum kommer först, därefter förstärkare och signalkälla. Förstärkaren bör provas mot de högtalare man kommer att använda så att man hör om resultatet passar. Signalkällan kommer sist men bör väljas efter användning. Analogt ansluten eller digitalt till extern DAC? Helt olika krav.

Skillnader mellan CD-spelare som jag ser det är större vid analog anslutning och mycket små vid digital anslutning, alltså transport. Då är det minimal om ens någon skillnad eftersom det är i DACen det händer. Är däremot olika DACar och analoga utgångssteg o.dyl inräknade finns fler skillnader. Dock är även där skillnaderna små om spelarna presterar på likvärdig nivå. Men det finns all anledning att välja en spelare med omsorg.

Postad 17 January 2009 - 11:11

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0
Se där, nu kan jag hålla med dig om det du skriver.

De som skriver "Skillnader brukar försvinna i blindtest" bör nog specificera för vilka produkter de tycker att det gäller och varför det är så att skillnaderna försvinner (att de inte finns eller är för små för att uppfatta), annars blir ju påståendet totalt uppenbart felaktigt.

Frågan är väl vilka som om man gräver lite egentligen tycker att meningen "Skillnader brukar försvinna i blindtest" är ett generellt giltigt påstående? Jag misstänker att du slåss mot hjärnspöken, eller kan du nämna lite folk som är den uppfattningen?

Postad 17 January 2009 - 12:08

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Om jag är ensam om att uppskatta skillnaden mellan min nya cd spelare för ca: 50 000:- och mina gamla 2 500:- finns då inte det en större sannolikhet att jag gjort ett dumt köp.

Inte nödvändigtvis, du kanske har bätte hörsel (tex bättre gehör) än övriga.

Sedan är det kanske så att om ingen annan än du hör skillnaden är den nog liten. Då kanske prisskillnaden är omotivetar stor. Men har du absolut gehör så lär visst små "fel" vara väldigt störande. Vet ej för jag har det inte själv vad jag vet.

Jag uppmanar aldrig någon att köpa dyr utrustning, bara att lyssna ordentligt, helst blindtesta om det går. Sedan får man avgöra själv om det är värt pengarna.

Sedan att låta någon "allmän uppfattning" bestämma vad som är värt pengarna. Jag tror att många av oss ligger över vad som allmänt anses som försvarbart rent ekonomiskt. Svensson köper sin anläggning på SIBA och liknande. Inget ont om SIBA men dom uppfyller normalt inte mina kvalitetsramar. Och att provlyssna på SIBA på ett konrollerat sätt har jag aldrig lyckats med.

Tycker den här diskussionen börjar likna en kabeldiskussion och sådana har aldrig intresserat mig. Tonen i diskussionen är dock betydligt trevligare än i sådana diskussioner.

Redigerat av Mr_Tom, 17 January 2009 - 12:20.

Postad 17 January 2009 - 12:15

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Tråden som jag skapade för över tre år sedan under namnet "Mankesaz" eldar fortfarande upp människor.

Men pga den tekniska utvecklingen med fildelning, nya format tror jag att folk väljer att konsumera andra saker än stationära cd-spelare idag. Om ni backar till trådens början så ger folk konkreta exempel på olika spelare som dom själva äger, har hört eller som blivit prisade i olika tester.

Tråden idag handlar frågan nästan uteslutet om "Huruvida skillnaden ens existerar"

Jag är tacksam över hur jag ser välutvecklade och genomtänkta inlägg härute. Glöm inte att tänka på tonen, undvika sarkasmer och ironi. Ingen är gjord av sten härute och ibland riskerar folk att känna sig förödmjukade.
Tänk på att bidra med konstruktiva inlägg, formulerade på ett bra sätt.

Med andra ord:

- Var snälla, annars kommer någon bli ledsen.

:)

Redigerat av Glidtassen, 17 January 2009 - 12:31.

Postad 17 January 2009 - 12:36

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0
Att visa sin okunskap som Jorlsafar gör är knappast smickrande. Alla som hållt på med denna hobbyn länge vet att dom som påstår alla dessa skillnader vågar aldrig bevisa dom, medans folk som vill ha verkliga skillnader och ser på detta vetenskapligt har aldrig haft problem med bevisa dom skillnaderna. Så det är som vanligt, vissa snackar, andra visar ;)

Hur många härute har varierat cd-spelare i instegsklassen och upplevt skillnader?

Jag ägde en Pioneer DV-444 (DVD-Spelare) och bytte sedan till en Pioneer PD S-707. (CD-Spelare)
Visst var det skillnad, samtliga härute klarat av ett blindtest.

Med DVD-spelaren var ljudet hårdare och mer skirt, metalliskt.
Detta var någonting som försvann med den rena cd-spelaren.

Ta med båda så kör vi ett nivåmatchat blindtest så får vi se! Jag har sett flera som sagt liknande saker och när dom blindtestar så....är dom borta. Ja, och dom pengarna dom la ut extra på dyra saker som inte ger någon som helst förbättring på ljudet. Men, vill man slänga ut massa pengar och få kasst ljud så får man det om man vill. Själv slänger jag hellre ut mindre pengar och får mycket bättre ljud, men jag är kanske dum. :rolleyes:

Postad 17 January 2009 - 12:41

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Fortfarande, be nice!

Det enda som jag skulle uppleva vara mer depraverande vore: om jag själv blev osams med någon annan person pga.
Huruvida cd-spelare låter olika eller inte?

Visst är vi alla nördar inom vår nisch härute, men själv har jag så pass mycket självrespekt så jag kan distansiera mig från ilska.

Det kanske finns andra ämnen att elda upp sig för, ämnen som faktiskt bidar till personlig utveckling?

Ledsen att jag inte kan göra dig till viljes då både dessa produkter såldes för länge sedan.

Redigerat av Glidtassen, 17 January 2009 - 12:43.

Postad 17 January 2009 - 12:48

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0
Håller med glidtassen, när någon tar till en mer aggressiv ton så kommer de som känner sig stötta ge tillbaka med samma medel och så har man kriget i full gång. I det läget kommer aldrig någon ta till sig några argument eftersom känslor och prestige blir inblandade. Så ta ett djupt andetag innan ni postar och fundera över om du skriver för att du har något att säga eller om du bara vill provocera/ge igen.

Postad 17 January 2009 - 12:51

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Tack Erik!

Du är numera hedersmedlem i klubben "The Try To Be Nice Club"

Uppskattas

Ta det soft på: https://www.minhembi...dtassen/213449/

Jag bjuder dig på muffinsbak!

;)

Redigerat av Glidtassen, 17 January 2009 - 12:57.

Postad 17 January 2009 - 13:53

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0

Se där, nu kan jag hålla med dig om det du skriver.

De som skriver "Skillnader brukar försvinna i blindtest" bör nog specificera för vilka produkter de tycker att det gäller och varför det är så att skillnaderna försvinner (att de inte finns eller är för små för att uppfatta), annars blir ju påståendet totalt uppenbart felaktigt.

Frågan är väl vilka som om man gräver lite egentligen tycker att meningen "Skillnader brukar försvinna i blindtest" är ett generellt giltigt påstående? Jag misstänker att du slåss mot hjärnspöken, eller kan du nämna lite folk som är den uppfattningen?

Vanligtvis när blindtest nämns görs det i form av ett standardcitat:

"skillnader brukar försvinna vid BT. Lyssnar man öppet hörs stora skillnader och så försvinner de i BT".

Den sortens formulering kommer även in i apparattrådar. De är inte fel om vi talar om tweaks modell HiFi-möss men känns lite malplacerade i en tråd om t.ex förstärkare.

Det är bättre att skriva att "vill du säkerställa att den skillnad du hörde är riktig kan du göra om testet, blint" o.dyl.

Sedan uppfattar jag en polarisering där debatter vinklas mellan det "transparenta" ljudet vs det "färgade ljudet". Färgat ljud = byteskaruseller och allmän misär.

Byteskaruseller är för mig ett tecken på att man inte har riktigt god koll på vad som krävs för att välja rätt. Jag är sådan att jag säkerställer vad jag vill ha och köper. Skulle inte komma på idén att köpa helt fel utan byter enbart om det finns stora förbättringar att göra och då måste det finnas stora vinster på alla punkter. Att köpa ny CD-spelare för att det har kommit en ny modell gör jag ej. Däremot kan det tänkas att jag köper en ny när jag upplever att den befintliga börjar närma sig slutet av livslängden eller dylikt.

Postad 17 January 2009 - 14:04

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Att visa sin okunskap som Jorlsafar gör är knappast smickrande.

Var visar Jorlsafar upp okunskap. Han skrev ju att han är sarkastisk. Sedan kan man ju vara mer eller mindre road av sådant men det är en annan sak.

Som redan sagts: Be Nice ;) .

Redigerat av Mr_Tom, 17 January 2009 - 14:05.

Postad 17 January 2009 - 14:18

Beek
  • Beek
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Kanske lite utanför ämnet .... men jag gick omkring i samma träsk som ni, fast på 70-talet när jag var i tonåren och studiebidraget brände i fickan. Ja, jag är jättegammal!

Då köpte man en ny skivspelare eller en ny pickup för 's'-en kanske inte lät helt rätt eller nya högtalare för att åtgärda något annat. Men jag tröttnade på mig själv för jag letade efter 'fel' i ljudet istället för det som det egentligen handlade om ... allt lyssna på musik och får en kick av det.

Så jag började att köpa skivor istället för pengarna! För det var ju det som var det viktiga.

När jag läser om folk som spenderar en förmögenhet på 1 meter kabel så blir jag mest ledsen. Visst, vill dom göra det så är det naturligtvis deras ensak. Jag hade nog lagt ner pengarna på fler skivor eller gå på en koncert.

Men visst är det kul att ibland byta upp sig till nya mojänger och mackapärer men det får inte bli ett självändamål.

Postad 17 January 2009 - 19:25

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

• 1889 inlägg
  • 0
lite intresant detta...märker man skillnader på dvd spelare..JA det gör man och vad som händer är egentligen inte så konstigt..det handlar om kvallitet i den elektronik man köper...och när spelaren blir dyrare så blir även kvalliten betydligt bättre, och det beror helt enklet på att man använder bättre grejer i spelaren, eletronik som är känsligare i läsningen av ljudfilerna och dessutom kvalliten att hantera ljudfilen så att alla detaljer kommer ut i systemet..så mycket konstigare är det inte.

I instegs segmentet är skillnaderna förhållandes små..men sedan när man går upp i pris händer det grejer...har 2 spelare en TEAC-20D som kostar runt 3500-4000kr den andra är en Cambridge Azur 540 MK 2 och den ligger oxå runt 3500kr och där någonstans lär man ligga. dessa maskiner är erkännt bra att just hatera ljudfiler och bildfilerna på ett sätt som är toppen bra ..så från en 1000kr till en 3500-4000kr är en vettig nivå.

jag har även lyssnat på dom för 35.000kr oxå och över det med och vissa skillnader kan det vara men...viktigt att säga oxå det kräver att kringutrustningen är så bra att den klara av att förmedla den ljudbild från spelaren oxå..så skedjan av allt kommer alltid in i bilden när man vill nå ett topresultat.

//CG-47

Postad 17 January 2009 - 19:32

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Enligt vissa här i tråden så har du fel CG-47.

Postad 17 January 2009 - 19:33

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0
Hej,

Sorry om jag var sarkastisk. Jag köpte som Beek mina första skivor när ingen hade hört talas om CD. Jag vill bara förespråka lite balans.

Har f ö fortfarande i min ägo den första CDspelaren jag ägde, en Sony CDP-33 (tror jag den heter). Den låter rejält sämre än Marantz CD 40, som låter sämre och Marantz CD-90. Sistnämnda äger jag fortfarande och det var min cd-källa tills i år, d v s jag har haft den i ca 18 år. Minns att när CD 90 kom var alla så glada för att Marantz, som var ett seriöst företag med prisvärda produkter satsade på CD på allvar. Den fungerar fortfarande. De låter sämre än min rega appollo, som åter bättre än min DVD spelare som heter Euroline och kostade ca 699 kr för 7 år sedan, trots att den har en del audiofile features som mittmonterad släde, fina fötter och en text på höljet där man kan läsa D/A 24 bit/192 Hz.

Skillanderna har jag konstaterat i blindtest, vilket ju är ganska enkelt att genomföra förutom nivåmatchning (eftersom spelarna ger ifrån sig olika starka signaler), det är ju nämligen bara att låta någon annan plugga in spelarna på försteget och inte tala om var de sitter. Sedan bränner man två kopior av en skiva man kännner, låter någon anna sätta i dem och startar låtarna samtidigt på alla tre spelare. Sedan lägger man ett lakan över racket och växlar med förstegets fjärr. Jag har gjort detta tillsammans med en vän också.

Lätt som en plätt.

Det är väldigt bra att bra teknik blir billigare och att man kan få acceptabel kvalitet från CD-spelare för under tusenlappen. Men de låter inte likadant för det.

Man behöver inte klumpa ihop sådana som menar att det är skillnad på källor med sådana som säger att kablar för 10 kkr ger ett avsevärt lyft, eller att galonmöss ger ett "lugn" över musiken etc. Om allt annat i anläggningen och rummet är tip top kan man prova om kablar förändrar om man har lust, är min uppfattniung. De vinster jag tror finna att göra där är dock jämförelsevis små och eftersom ambitiösa kablar är förhållandevis dyra finns det bättre sätt att göra av med pengar.

Den bästa uppgradering jag har gjort är för övrigt att ställa stereoanläggningen i ett eget rum, där man i lugn och ro kan njuta av musiken utan att titta på TV. Jag har världens skönaste fåtölj också. Musik = Avslappning & Läsning.

Alla är bra grabbar!

MVH/Jorlsafar

Redigerat av Unregistered1483, 17 January 2009 - 20:14.

Postad 18 January 2009 - 00:22

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0

Fortfarande, be nice!

Det enda som jag skulle uppleva vara mer depraverande vore: om jag själv blev osams med någon annan person pga.
Huruvida cd-spelare låter olika eller inte?

Sorry, blev lite sur där :)
Tycker bara det är trist om bara EN sidan ska tipsa nybörjare att "köp en CD spelare också så får du bra ljud. Ta hela sommarlönen, för en DVD spelare kan aldrig låta lika bra". Visst, jag överdriver men poängen är där. Jag tycker det är bra med en motvikt mot alla dessa "allt låter olika" påståenden. Därför jag tar upp saker som blindtester, för av någon underlig anledning så hörs inte många av dessa påstådda skillnader då. Då tycker jag det är bra att tips killen/tjejen att "fortsätta med dvd spelare och lägg pengarna på ny högtalare eller något fix i rummet.

lite intresant detta...märker man skillnader på dvd spelare..JA det gör man och vad som händer är egentligen inte så konstigt..det handlar om kvallitet i den elektronik man köper...och när spelaren blir dyrare så blir även kvalliten betydligt bättre, och det beror helt enklet på att man använder bättre grejer i spelaren, eletronik som är känsligare i läsningen av ljudfilerna och dessutom kvalliten att hantera ljudfilen så att alla detaljer kommer ut i systemet..så mycket konstigare är det inte.

Håller inte med dig och objektiva tester visar snarare tvärtom, att det finns väldigt litet samband mellan pris och kvalité.

Postad 18 January 2009 - 00:24

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

• 1889 inlägg
  • 0

Enligt vissa här i tråden så har du fel CG-47.

och enligt mej och många så har jag rätt..jonasprivate

//CG-47

Postad 18 January 2009 - 00:25

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0

Skillanderna har jag konstaterat i blindtest, vilket ju är ganska enkelt att genomföra förutom nivåmatchning (eftersom spelarna ger ifrån sig olika starka signaler), det är ju nämligen bara att låta någon annan plugga in spelarna på försteget och inte tala om var de sitter. Sedan bränner man två kopior av en skiva man kännner, låter någon anna sätta i dem och startar låtarna samtidigt på alla tre spelare. Sedan lägger man ett lakan över racket och växlar med förstegets fjärr. Jag har gjort detta tillsammans med en vän också.

Lätt som en plätt.

Problemet är att dom måste vara nivåmatchade, helst till 0,1 dB för man ska vara säker. Annars vet du inte vad du hör, det kan vara skillnaden i ljudnivå, något som INTE behöver låta som skillnad i ljudnivå utan kan upplevas som helt andra skillnader.

Postad 18 January 2009 - 00:34

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

• 1889 inlägg
  • 0

Håller inte med dig och objektiva tester visar snarare tvärtom, att det finns väldigt litet samband mellan pris och kvalité.

och jag håller inte med dej för det finns tester som visar att det är sant..och ett blind test säger inte så mycket heller. pris är reletarat till kvalliten på eletroniken ...tro inte att du har samma grejer i en 1000kr som i en 4-5000kr för då har du själv inte ens testat..jag har och in en fin anläggning dessutom .., och som jag sa det är inget konstigt alls, allt har en mycket logisk förklaring som jag redo gjorde tidigare.

där står vi...och jag ändrar mej inte vad än ni säger. så det behövs inga långa utlägg om ditten och datten jag vet vad jag har testat och hört, så ni kan ändå inte komma säga något om vad.hur jag skulle ha fel enligt er..

//CG-47

Postad 18 January 2009 - 00:35

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

• 721 inlägg
  • 0
Hehe, dom här trådarna (och kabel-Ino-Source first-Linn osv på faktiskt.se) är som Israel och Hamas :)

Postad 18 January 2009 - 01:43

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Vad jag tycker mig sakna härute är aktiva blindtester.

Vem härute kan ta på sig att göra ett blindtest mellan två produkter, och sedan återkomma med resultaten?
Min lägenhet saknar en del möbler och gardiner för närvarande, så jag avvaktar hellre tills jag inrett för akustikens skull.

Jag tycker att det är hopplöst att vi bara teoretiserar kring skillnader, så vem blir den första som publicerar ett test mellan två cd-spelare?

Postad 18 January 2009 - 02:38

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0

och jag håller inte med dej för det finns tester som visar att det är sant..och ett blind test säger inte så mycket heller.

Vilka tester är det? Säger inte blindtest mycket? Såklart dom gör, om dom är rätt gjorda.

pris är reletarat till kvalliten på eletroniken ...tro inte att du har samma grejer i en 1000kr som i en 4-5000kr för då har du själv inte ens testat..jag har och in en fin anläggning dessutom .., och som jag sa det är inget konstigt alls, allt har en mycket logisk förklaring som jag redo gjorde tidigare.

Pris är ingen ljudfaktor, det är vad producenten vill ha betalt. Det betyder nada hur det låter eller vad den kostar att göra. Det finns ju många bevis att du har fel, där företag köpt tekniken av andra, satt en snyggare front och tagit ut 5-10 gånger mer i pris, trots samma innerhåll som en mycket billigare pryl! Så det finns ingen logik alls i det du säger, hurvida en komponent kostar säger inget om ljudet. Vilken idiot som helst kan köpa dom dyraste komponenter och skruva ihop ett slutsteg, men risken är stor att det inte låter så bra. Någon som VET hur man ska göra köper dom komponenterna som behövs, inte dom som är dyrast.

där står vi...och jag ändrar mej inte vad än ni säger. så det behövs inga långa utlägg om ditten och datten jag vet vad jag har testat och hört, så ni kan ändå inte komma säga något om vad.hur jag skulle ha fel enligt er..
//CG-47

Låter som en religiös insikt, där ingen kan bevisa att gud inte finns, oavsett hur bra bevis man har. Trist attityd som knappast känns meningfullt att ha på en forum.

Postad 18 January 2009 - 02:41

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0

Vad jag tycker mig sakna härute är aktiva blindtester.

Vem härute kan ta på sig att göra ett blindtest mellan två produkter, och sedan återkomma med resultaten?
Min lägenhet saknar en del möbler och gardiner för närvarande, så jag avvaktar hellre tills jag inrett för akustikens skull.

Jag tycker att det är hopplöst att vi bara teoretiserar kring skillnader, så vem blir den första som publicerar ett test mellan två cd-spelare?

:D

Jag har läst en hel del blindtester som LTS gjort och det är intressant för man ser ofta hur så skillnader det är när vi snackar om CD/DACar. Själv kommer jag göra blindtest mellan min Pioneer 668 och Benchmark DAC-1 i framtiden. Just nu är det totalt ointressant, rummet har massa fel än som är 10 000 gånger större än vad det kan vara mellan CD spelare. Jag väljer att fixa det som gör mest skillnad, men det är jag det. :)

Postad 18 January 2009 - 09:01

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

och jag håller inte med dej för det finns tester som visar att det är sant..och ett blind test säger inte så mycket heller. pris är reletarat till kvalliten på eletroniken ...tro inte att du har samma grejer i en 1000kr som i en 4-5000kr för då har du själv inte ens testat..jag har och in en fin anläggning dessutom .., och som jag sa det är inget konstigt alls, allt har en mycket logisk förklaring som jag redo gjorde tidigare.

Det mest logiska med ditt resonemang är att du tycks ha bestämt dig för att dyrare alltid låter bättre än billigare och att du då upplever detta vid lyssning. Inte alls konstigt om du så starkt bygger upp en förväntan. Man ser samma sak inom kablar och tweaks. Det finns de som uppfattar skillnader (alltid till det bättre märkligt nog) på de mest osannolika företeelser. Köper man argumenten rakt av så bygger man naturligtvis upp en stark förväntan.

En dyrare elektronikkomponent betyder naturligtvis inte alltid ett bättre ljud (även om pris - prestand ofta hör ihop).

En liten tankvärd saga som kan passa i ämnet:

Fingal & Kristin

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 18 January 2009 - 09:29.

Postad 18 January 2009 - 09:47

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0
Måste bara få nämna att jag har haft en Pioneer 668 i ca 2år då jag körde rätt tung hemmabio med separata försteg och slutsteg , hur som haver var anläggningen tillräckligt högupplöst för att ett byte till en reodlad cd-spelare av bättre klass motiverad . Inte för att 668 är dålig på nått sätt , men den har inte det lilla extra ...
efter några hemlån av olka cd fastna jag för en Opera Conconace 22mkII och visst är det skillnad inget snack om saken .

Kan nämna en rolig grej när jag nyligen sålde av mina Apparater "2-kanal"
Det kom en kille som va intresserad av min förstärkare och han tog med sig sina högtalare +cd/dvd och vi koppla in allt och satt och spelade några skivor på hans Arcam dvd/cd och det lät ok men inte wow..
Efter att tag sade han ska vi testa din cd ..Jag sade javisst så koppla vi in den Operan jag hade och ni skulle se deras miner :) .
Efter några jämförelser fram o tebax så slutatde det med att dom köpte min cd-spelare också :)
Skillnaden va riktigt stor , basen kom fram på ett helt annat sätt och ljudbilden öppnade sig väldans , nästan som att öppna en dörr om ni förstår .

Kan nämna att cd-spealren ligger i ca 15000kr klassen arcamen vet jag inte riktigt , men det va ingen budget spelare ialf .

Hör man ingen skillnad så kan man kanske skatta sig lycklig på ett sätt , du spar en hel del pengar :D

Sen så behöver det inte alltid vara så att dyrare är bättre , men i dessa fall va det så utan tvekan .

Postad 18 January 2009 - 11:07

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

och enligt mej och många så har jag rätt..jonasprivate

//CG-47

Jo jag håller med dig,jag va Ironisk lite svårt o få fram det när man skriver bara. :)

Postad 18 January 2009 - 11:09

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Kanske lite utanför ämnet .... men jag gick omkring i samma träsk som ni, fast på 70-talet när jag var i tonåren och studiebidraget brände i fickan. Ja, jag är jättegammal!

Du är inte ensam :) .

Kanske ett skäl till att jag vänder mig emot tvärsäkra påståenden av typen, det finns ingen skillnad. Det krävs bara ett test för att påvisa att dom är fel. Jag tycker var och en får avgöra själv. Diskussionen är ju inte direkt ny.

Jag letade lite på webben efter tester.

Hittade ett från -96 där man testat dels cd - spelare, dels dac'ar.

http://www.provide.n...rlst/abx_cd.htm

Där lyckas man påvisa skillnader i ett test men inte i de två andra. Först två test av cd - spelare, sedan ett för dac'ar. Man kan dock titta på procenten och konstatera att inget utslag är helt övertygande. Man ser att skillnader finns i alla tre fallen men i endast ett av fallen är de statistiskt säkerställda.

Sedan hittade jag ett test som Wall Street Journal utförde på Home Entertainment Show:

http://online.wsj.co...0_20080214.html

Man hittar skillnader men testet är väl inte helt vetenskapligt :D .

När man söker kring tester av CD -spelare hittar man massor av diskussioner liknande denna.

Skall man sammanfatt på ett enkelt sätt, och nu är det inte min åsikt utan det intryck jag får av andras åsikter:

Finns skillnader mellan olika cd - spelare: JA
Är skillnaden mellan $500 och $5000 så stor att det motiverar priset: Väldigt tveksamt.

Jag kan hålla med Beek. Det är oftast roligare att uppgradera musik eller film - utbudet än att köpa en ny burk för att lyssna på det hela.

Postad 18 January 2009 - 11:39

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Att göra sin anläggning rättvisa?

Egentligen handlar diskussionen om två saker, vilket jag inte tänkte på när jag skapade denna tråd för över 3 år sedan.

Jag har alltid konsumerat musik i stor omfattning, haft ett intresse för hifi på en lekmans nivå.
Men jag drar mig för att låta min passion för elektronik överskugga mitt musikintresse.
Varje konstnärligt uttryck är beroende av sitt medium. Konstnären eller musikerns vill att dennes intentioner skall nå publiken på ett tillfredsställande sätt.

Kanske man borde särskilja två olika sätt att lyssna?

När jag lyssnar på musik så är text och musik mest betydelsebärande för mig, för mig är inte ljudet det primära.
Jag skulle aldrig bli tillfredsställd av en välproducerad skiva med endast audiofila företräden, om den inte förmedlade någonting annat än ljudkvaliten.

Ljudkvaliteten är viktigt, men jag vill tro att charmen med musiklyssning går förlorad om man fastnar i audiofila hårklyverier.

Redigerat av Glidtassen, 18 January 2009 - 11:53.

Postad 18 January 2009 - 12:26

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Ljudkvaliteten är viktigt, men jag vill tro att charmen med musiklyssning går förlorad om man fastnar i audiofila hårklyverier.

Jag hörde för länge sedan en indelning av audiofiler i två typer:

1. Använder som anläggning för att lyssna på musik.

2. Använder musiken för att lyssna på sin anläggning.

Sedan får ju var och en själv avgöra om man vill lyssna på musik eller hitta fel som gör det värt att "uppgradera".

Postad 18 January 2009 - 12:59

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0
Jag uppgredaerar gärna, men jag gör det först och främst på områden där man kan göra stor skillnad, högtalarna och rummet. Har man inte riktigt, riktigt högklassiga högtalare och har gjort mycket (MYCKET) för att förbättra akustiken i rummet så känns inköp av CD-spelare som mycket avlägset även om man tycker sig kunna höra en del skillnader.

Och ja, avsaknad av nivåkalibreringen är en mycket vanlig anledning till att "ljudet helt plötsligt öppnar sig" i test mellan CD-spelare.

Postad 18 January 2009 - 13:51

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Och ja, avsaknad av nivåkalibreringen är en mycket vanlig anledning till att "ljudet helt plötsligt öppnar sig" i test mellan CD-spelare.

Nackdelen med "lyssna och tyck" är just att det kan finnas så många orsaker till det som upplevs. Vill man verkligen veta så eliminerar man eventuella felorsaker så mycket som möjligt. Nivåkalibrering samt att man inte vet vad som är inkopplat är två mycket viktiga verktyg.

Postad 18 January 2009 - 15:03

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Det finns många så kallade high-end tillverkare, där priset verkligen inte har något med prestandan att göra. Ett exempel är Lexicons dyraste DVD-spelare. Lyfter man på locket är det en Marantz DV-9500. Komponenterna är identiska men trots det kostar Lexicon nästan 3 gånger mer än Marantzen. Hur kommer då en tillverkare som Lexicon undan med sådant här?

De har helt enkelt valt en bra spelare som DV-9500 är (bildmässigt är den nyare DV-9600 bättre iofs) och prestandan kombinerat med känslan att få äga en High-end pryl räcker tydligen mer än väl för många. Jag kan lova att jag inte hade tagit det lika bra om jag fick reda på något liknande.

Ett annat exempel är CD-transporten från Theta som Mr-välljud visade bilder på. Det är en enkel (och lite plastig) Pioneer-spelare under skalet. Men den fungerar säkert bra, och därför klagar ingen.

Man gör ett stort misstag om man kopplar samma prislappen med prestandan utan att tänka på den tekniska biten. Faktum är att man nog försöker göra det alldeles för enkelt för sig. Alla företag har som mål att tjäna pengar. En del väljer genvägar, och det får kunden betala i form av att helt enkelt få en mindre prisvärd produkt.

Eftersom det finns riktigt dyra produkter där prestandan inte motsvarar prislappen, vad är det då som säger att en billig produkt inte kan ge högre prestanda än förväntat? Det är konstruktionen, och vad som har gjort med de satsade pengarna som är intressant, inte hur mycket man tömmer sin plånbok när man handlar.

Åtminstone borde det vara så :)

Postad 18 January 2009 - 15:25

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Vad är det som säger att en CD för 700 inte har skräp under skalet? ,verkar som att alla billiga spelare är det bästa du kan köpa.

Postad 18 January 2009 - 16:01

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0
Jag är utomordentligt bekymrad för att vissa personers hörsel är så dålig. Jag är rent av sorgsen då jag ser att det finns personer som har så dålig självuppfattning/självförtroende att de inte kan lita på sin egen hörsel utan måste läsa sig till vad de skall ha genom att läsa blindtester gjorda av en ideel förening eller mätningar i tidningen stereophile.

Naturligtvis skall man läsa tekniska specar och ta del av vad andra tycker, men det är öronen som bestämmer. Det är utomordentligt bra att låta de egna öronen verka ostört genom blindtest. Detta kan kombineras, kansdke renat av flera gånger, med öppna test.

Jag är naturligtvis medveten om att starkare ljud ofta är "bättre" ljud.

Jag avstår att medverka i denna tråd eftersom jag känner att min status som guldöra är på väg attt fara all världens väg.

Postad 18 January 2009 - 16:14

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Vad är det som säger att en CD för 700 inte har skräp under skalet? ,verkar som att alla billiga spelare är det bästa du kan köpa.

Det kan mycket väl vara, och är ofta skräp under skalet i en spelare för 700kr, men det kan även vara skräp (jämfört med var prislappen antyder) under skalet i en dyr spelare.

Det handlar alltså inte om att billigt är bäst, för det stämmer rätt sällan. Det intressanta är som sagt vad man får för pengarna, och var det gör störst skillnad att lägga pengarna.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.