Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Officiell Tråd - Acer AT3705W

1491 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 23 december 2005 - 16:37

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3 989 inlägg
  • 0
Åter igen verkar du inte riktigt ha läst diskussionen som var upprinnelsen till mitt inlägg.

Jag sa att det finns ingen vits att köra windows desktop i 1920X1080 mot denna TV allt annat kan du glömma....

Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 23 december 2005 - 16:38.

Postad 23 december 2005 - 20:45

Stefan Bäckman
  • Stefan Bäckman
  • Forumräv

• 976 inlägg
  • 0

Åter igen verkar du inte riktigt ha läst diskussionen som var upprinnelsen till mitt inlägg.

Jag sa att det finns ingen vits att köra windows desktop i 1920X1080 mot denna TV allt annat kan du glömma....

<{POST_SNAPBACK}>

Det är väl ändå detta man VILL göra. <_<

En film som skalas upp för att passa panelen kommer inte att ge samma fenomen av skalningen som en text på en webbsida t.ex. Det är just skalningen av windows man vill komma ifrån, plus att man vill kunna köra filmer pixelmappat 1:1... :blink:

God Jul
Stefan Bäckman

Postad 24 december 2005 - 14:20

DevilGod
  • DevilGod
  • Veteran

• 1 517 inlägg
  • 0
*suck* Nytt prelimenärt datum på Dustin :blink: Vad är det som händer egentligen? Har de fått sig en släng av KISS-sjukan eller? Är den ens släppt någonstans i världen? Om så - varför finns det inga tester att läsa än?

Jag börjar bli lite trött på att inte kunna få köpa det man vill ha, men fortsätter det så här blir man nog tvingad att se sig om efter en annan att slänga pengarna på...

Postad 25 december 2005 - 21:10

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3 989 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Det är väl ändå detta man VILL göra. :)

En film som skalas upp för att passa panelen kommer inte att ge samma fenomen av skalningen som en text på en webbsida t.ex. Det är just skalningen av windows man vill komma ifrån, plus att man vill kunna köra filmer pixelmappat 1:1... :)

God Jul
Stefan Bäckman

<{POST_SNAPBACK}>

Pixelmappat i film behövs ju inte om man använder den inbyggda media gatewayen.
Däremot om man har en HTPC och absolut vill använda denna istället för TV´ns media gw, DÅ finns det vits att köra pixelmappat i 1920X1080.
Jag kör aldrig min 23" TFT i "Native" kör den tex i 1280X768 så skalning i windows är inga problem.
Skulle jag ha denna TV skulle jag troligen köra i ca 1280X768 från dator så jag kan surfa mm.

Postad 27 december 2005 - 17:23

Olabo
  • Olabo
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
är det inte bara att ändra DPI inställningen för att få lite större ikoner och text i windows (under avancerat) för att kunna läsa bättre, då skalas fonter mm upp, men spel tex blir rätt.
ja och det fungerar inte perfekt under xp men med nya vista kommer det bli perfekt.

jag skulle lätt kunna tänka mig denna upplösning dels för min xbox360 som har spel i 1080i
och dels för att koppla på en pc i full upplösning.

Ola

oops eventuelt blev det typ 18 svar då jag får error i l då sqjag klickar

Postad 28 december 2005 - 07:22

Unregistered8e2ab484
  • Unregistered8e2ab484
  • Forumräv

• 589 inlägg
  • 0
360 har inte spel i 1080i utan sdet är 720p på alla spel sen så scalar den upp och ner....
Dock så undrar om denna tv verkligen kan va så bra, är det nån som har nån bra info om tex svärta och dylikt, upplösningen är ju inte allt precis.
Skulle personligen tro att denna inte är så bra som man kan tror helt utan att totalsåga tvn, prioriterar man hög upplösning så är den ju ett bra val men då det inte på långa vägar finns material att tillgå för denna tv så är den ju igentligen rätt ointressant, det är lång tid kvar tills hd film blir realitet och 360in kör ju ändå bara 720p så jag ser inte riktigt motivationen till en panel som klarar 1080p i dagsläget då när den väl går att använda kommer va jätteomodern....

Postad 28 december 2005 - 12:42

Olabo
  • Olabo
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Så vitt jag vet så är minimiupplösningen på xbox360 720p sedan kan dom ha högre om utvecklarna har lagt energi på det. men jag kan ju ha fel du verkar säker på din sak i såna fall är jag lurad.

Är det föresten inte därför det på vissa titlar står 720p/1080i på baksidan medans andra har bara 720P.
Alla spel i arcade(live) har 1080i upplösning ja dom är lite sunkiga men har ändå full 1080i upplösning.

Som jag skrev skulle jag lätt kunna tänka mig denna upplösning däremot vet jag inte om jag skulle vilja ha tv'n. Först måste den släppas, så jag kan läsa omdömen tester och kanske se den med egna ögon allt annat innan om dess preformace är ju bara spekulationer.

"men då det inte på långa vägar finns material att tillgå för denna tv så är den ju igentligen rätt ointressant,

Jag tycker mycket väl att det är motiverat att få en upplösning som denna i dagsläget särskilt som priset ligger inte mkt högre än för snäppet under i upplösning. att det inte finns material stämmer till viss del men jag hävdar att 360 har upplösning och med pc i den upplösningen (mediacenter) så kommer den till nytta då man visar foton tex.

sen allt snack om 1080P har jag inte förstått det är väl ingen standard som helst i dagsläget finns inget format som har det så varför vill alla ha DET när inget format har stödjer det kan jag inte förstå.

Ola

Postad 28 december 2005 - 19:08

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

• 1 429 inlägg
  • 0

sen allt snack om 1080P har jag inte förstått det är väl ingen standard som helst i dagsläget finns inget format som har det så varför vill alla ha DET när inget format har stödjer det kan jag inte förstå.

Ola

<{POST_SNAPBACK}>

om du ska kunna köra 1920x1080 från datorn, måste tvn klara av 1080p, eftersom digital signal från datorn är progressiv.

Spelar väl ingen roll om det inte finns någor riktigt material ÄN som är grundat på det..., det kommer ju...,
sen kanske man vill spela spel i 1080p eller kanske bara surfa...

Postad 28 december 2005 - 21:09

Unregistered8e2ab484
  • Unregistered8e2ab484
  • Forumräv

• 589 inlägg
  • 0
ok, ser fortfarande inget skäl, att visa bilder är inte för mig så viktigt.
Tror som sagt inte ett gnutta på lcd tekniken och framtiden, tror stenhårt på SED-TVs och dom kommer lagom till när hd material kommer bli aktuellt så jag ser bara ett skäl att köpa 1080p tvs och det är som data skärm.
Att det är bra för mediacenter va ju inget vidare för det är ju bara bilderna som drar nytta, inte direkt så att menyerna blir snyggare bara för att det är lite högre upplösning.
Sen angående xbox 360 och upplösning så är jag nästan säker på att det är 720p på alla spel då det vore konstigt att rendera ett spel interlaced...? som sagt så sker alltså en omskalning till 1080i och 480p om man inte kör native.

Postad 28 december 2005 - 21:22

Olabo
  • Olabo
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Jag är ingen expert men har försökt sätta mig in i vad som krävs för att visa 1080i upplösning från dator och det jag kommit fram till är att man använder en komponentadapter kopplad på grafikkortet och ställer in det för att visa 1080i upplösning så lirar det
jag vet inte hur dvi fungerar men antar att det är progressiv bild i upplösningen men lite här och var poppar det upp info om att dvi inte klarar så hög upplösning i progressiv bild då det blir alldeles för mycket data men om det stämmer eller inte vet jag ej.

Vad en kompis till mig fick för problem med sin tv som har 1920x1080 upplösning(phillips) är att den inte tar emot upplösningen på dvi eller hdmi ingången bara på komponentingången.

som sagt jag skulle också vilja ha 1080p men faktum är att alla hd standarder i dag är antagligen en signal på 720p eller 1080i, 1080p är ngt nytt som inte finns i hdutsändningarna eller ngt som går köpa mig veterligen, det enda jag sett är windows wmv clip.

saxar lite från blue-ray disc

Video highlights
The BD-ROM format for movie distribution supports three highly advanced video codecs, including MPEG-2, so an author can choose the most suitable one for a particular application. All codecs are industry standards, meaning easy integration with existing authoring tools, and choice from wide range of encoding solutions. All consumer video resolutions are available:
- 1920 x 1080 HD (50i, 60i and 24p)
- 1280 x 720 HD (50p, 60p and 24p)
- 720 x 576/480 SD (50i or 60i)

är typ den informationen om blu ray jag vet och det är väl det du menar med det kommer ju....

och saxar vidare lite om hd upplösningar från wikipeidia

For example, the format 720p60 is 1280 × 720 pixels, progressive encoding with 60 frames per second. The format 1080i50 is 1920 × 1080 pixels, interlaced encoding with 50 fields (25 frames) per second. Often the frame or field rate is left out. It can then usually be assumed to be either 50 or 60, except for 1080p which is only supported as either 1080p24, 1080p25 or 1080p30 by current technology.

så om jag fattar rätt så ska man använda blu ray 1080p så blir det i 24frames per sec och då tappar maj själva grejen med progressive att få 50 frames som i 720p.

jag lär mig nytt hela tiden och det här med upplösningar är en djungel och hur hddvd blir vet jag inte men rimligen borde de ha liknande upplösning som blu ray.

Spelar väl ingen roll om det inte finns någor riktigt material ÄN som är grundat på det..., det kommer ju...,
sen kanske man vill spela spel i 1080p eller kanske bara surfa... 

surfa i 1080i och 1080p lär inte skilja så mkt då själva iden med progressive är att få snabbare frames. och ja vill också spela i 1080p men frågan är om det ens går. jag vet inte.

nuclear jag vet det är inte livsviktigt men kostar det bara lite mer att få denna upplösning väljer jag det jag är nog lite tekniknörd och vill ha det största och mesta jag kan få.
jag håller med att tekniken är lite för tidig när ps3 släpps kommer den nog loss ordentligt

Ola

Postad 28 december 2005 - 21:33

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3 989 inlägg
  • 0
1080p går utmärkt över DVI.

Jag har spelat i 1920X1080p flertal ggr på min 23" WS TFT i spel och även kollat ett par 1080p HD filmer.

1080p i 24fps är inget konstigt då 24fps gäller för filmbaserat material och har varit så länge.

Sen om denna TV är ngt att ha eller inte låter jag vara osagt.

Postad 03 januari 2006 - 20:40

pHr33
  • pHr33
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Letar också efter en LCD med äkta 1080 upplösning. Verkar vara en klart intressant produkt. Nästan misstänkt billig ;)

Har skummat igenom tråden bara, så kanske min fråga har tagits upp tidigare. Sorry isf. Jag undrar bara om någon har hört om versionen utan mediaextendern kommer till sverige.
http://global.acer.c...cd_tv/index.htm
Den borde vara billigare. HTPC har man ju redan hehe

Tack för mig!

EDIT

Såg nu att det togs upp tidigare i tråden ;)

Redigerat av pHr33, 03 januari 2006 - 20:49.

Postad 04 januari 2006 - 13:40

Unregisteredea4970c4
  • Unregisteredea4970c4
  • Lärjunge

• 455 inlägg
  • 0
Konstigt är ju att det inte finns något test på denna tv, den ska ju gå att köpa snart eller??

fungerar det att köra 1080P filmer på denna tv + att den verkligen visar 1080P och inte skalar ner till 720P.

Redigerat av Unregisteredea4970c4, 04 januari 2006 - 13:40.

Postad 04 januari 2006 - 16:46

Slangare
  • Slangare
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0

Letar också efter en LCD med äkta 1080 upplösning. Verkar vara en klart intressant produkt. Nästan misstänkt billig  ;)

Har skummat igenom tråden bara, så kanske min fråga har tagits upp tidigare. Sorry isf. Jag undrar bara om någon har hört om versionen utan mediaextendern kommer till sverige.
http://global.acer.c...cd_tv/index.htm
Den borde vara billigare. HTPC har man ju redan hehe

Tack för mig!

EDIT

Såg nu att det togs upp tidigare i tråden  ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Hej,

Jag var i kontakt med Acer Sverige nyss och de sade att den vanliga modellen skulle dyka upp i slutet på v4. (27/1).
Acer Sverige hade idag inte DTV (utan w-Lan etc) vatianten i sin prislista..
Någon som sett den i tex Tyskland och kunnat jämföra pris.
De konfirmerade också 1920*1080 via DVI..

Ciao

/Jonas

Postad 04 januari 2006 - 19:00

pHr33
  • pHr33
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Hej,

Jag var i kontakt med Acer Sverige nyss och de sade att den vanliga modellen skulle dyka upp i slutet på v4. (27/1).
Acer Sverige hade idag inte DTV (utan w-Lan etc) vatianten i sin prislista..
Någon som sett den i tex Tyskland och kunnat jämföra pris.
De konfirmerade också 1920*1080 via DVI..

Ciao

/Jonas

<{POST_SNAPBACK}>

Låter bra, om de nu bara håller datumet denna gången ;)

Känns ändå lite motigt att gå på den TVn. Gillar inte inbyggd MGW och den höga responstiden.

Postad 07 januari 2006 - 18:28

K-Man
  • K-Man
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Bifogad fil  37_User_Manual.pdf.pdf   7,75MB   346 Antal nerladdningar
Bifogad fil  37_MGW_User_Manual.pdf.pdf   4,61MB   276 Antal nerladdningar

Tjena!
Jag har länge hållit ögonen på denna skärm och kom idag äntligen över en manual. Eller två närmare bestämt: En för själva TV:n (AT3705-MGW/AT3705- DTV) med/utan mediemodul samt en för själva mediamodulen (MediaGateWay?). Bifogar båda manualerna i denna post. (Källa: http://csd.acer.com....hlight=0,AT3705)
Dessvärre återstår några frågetecken då möjliga upplösningar via DVI och HDMI inte tas upp. Kan detta vara en firmware-fråga månntro? Och kan det vara möjligt att de fortfarande jobbar på saken? Via komponent verkar den dessvärre bara klara 480i/p, 720p och 1080i vilket måste ses som en besvikelse då AMOI (LC-37AF1E) anger att de klarar 480i/p, 576i/p, 720p samt 1080i/p via komponent. Jag kan heller inte hitta ett ord rörande ljusstyrka, kontrast och responstid (även om dessa värden oftast verkar vara tagna ur luften).
Användargränssnittet i allmänhet och mediaspelaren i synnerlighet ser i mina ögon väldigt lovande ut. Jag gillar speciellt funktionen att söka efter firmware-uppdateringar direkt från TV-soffan via menyerna. Det här kan bli en bra produkt.

/K

Postad 07 januari 2006 - 18:38

shampo
  • shampo
  • Lärjunge

• 292 inlägg
  • 0
Hittade detta i manualen.

Basic features and benefits of your Acer LCD TV
• Widescreen display with HDMI-/HD-ready display
• Four different picture-in-picture modes for simultaneous previewing of programs
• Remote control for ultimate convenience
• Gamma Correction for brilliant color
• 3D motion-adaptive de-interlacing for exquisite details up to 1080p
• DCTI, DLTI and 3D comb filtering for sharp and accurate images
• SRS WOW®, BBE® Digital and Dolby Digital® audio technology for awesome audio performance
• Acer Empowering Technology for selecting and defining personalized user preferences
• *Card reader for easy enjoyment of multimedia
• *Integrated media gateway for playback of PC content and web radio

Postad 07 januari 2006 - 19:13

K-Man
  • K-Man
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

Det måste väl innebära att den klarar av att ta emot en 1080i-signal för att sedan "de-interlaca" den till en progressiv signal (1080p) som den visar på skärmen. Dvs precis vad en progressiv DVD-spelare gör. Det innebär förvisso att en 1080i-signal troligtvis kommer att se mycket bättre ut än motsvarande bild på 768p-panel men det betyder ju inte att det går att dra nytta av en 1080p-signal från en ps3:a eller HTPC.

Postad 08 januari 2006 - 12:10

fiend
  • fiend
  • Lärjunge

• 389 inlägg
  • 0
Har som varit intresserad av denna produkt tidigare, men nu ser jag ju att denna inte har någon vettig lösning för att skicka UT (inte in alltså) bildsignaler?!
Vill ju kunna använda denna som en liten "minihtpc" och slippa ha en burk stående vid projektorn.
Så som jag ser det så finns det bara vanlig sån där kul skräpkontakt "ut" för video?
Det går ju inte att använda till projektorn =/
Riktigt tråkigt!

Mvh Fredrik

Postad 09 januari 2006 - 00:22

Unregistered8604cbd7
  • Unregistered8604cbd7
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0

Det måste väl innebära att den klarar av att ta emot en 1080i-signal för att sedan "de-interlaca" den till en progressiv signal (1080p) som den visar på skärmen. Dvs precis vad en progressiv DVD-spelare gör. Det innebär förvisso att en 1080i-signal troligtvis kommer att se mycket bättre ut än motsvarande bild på 768p-panel men det betyder ju inte att det går att dra nytta av en 1080p-signal från en ps3:a eller HTPC.

<{POST_SNAPBACK}>

nu har jag inte världens bästa koll på dvd spelare, men jag har då inte sett nån som kan skicka ut en 1080p signal via komponent så lite bättre kanske det är iaf...

Mycket trevlig läsning med manualerna. Tackar för dom. MGW'ns gränsnitt ser faktist rätt trevligt ut

Postad 09 januari 2006 - 13:57

archmage4ever
  • archmage4ever
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Det finns ju inga bra tester att läsa en om denna TV, som ska börja levereras till Sverige kanske nu i Januari, vilket är konstigt. Jag mailade till tidningen Hemmabio som brukar ha bra tester och hörde om dom tänkte kolla på den. Fick detta till svar:

"Tjenare!

Den där ser helt klart intressant ut. Skriver upp den bland ev testobjekt så får vi se om det finns möjlighet att titta närmare på den.

Bästa hälsningar

Jonas Olsson
---------------------------------------
HemmaBio"

Postad 09 januari 2006 - 22:16

K-Man
  • K-Man
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Är det någon som vet vad det är för chip som används för medieavkodningen etc på denna skärm? Acer har ju en separat mediaspelare (MG3001-P) med väldigt snarlika specifikationer som använder Sigmadesign EM8620L. Kan någon bekräfta eller dementera att det är samma chip i denna skärm?
EML8620L ska förövrigt vara något av det bästa man kan få för ändamålet (i dagsläget) och används av flera väldigt intressant mediaspelare som precis börjar komma ut. Framförallt bildkvaliteten och förmågan att avkoda i princip vad som helst ska vara imponerande. Om någon vill veta mer om kapaciteten hos EM8620L så rekommenderar jag detta forum:

http://www.z500series.com/forum

Z500 är i mina ögon marknadens mest intressanta mediaspelare och om vår Acer-skärm besitter samma kompetens kan jag mycket väl just ha sprarat in ~5000kr.

Till Watz:
Ber om ursäkt för klumpiga formulering. Vad jag menade var att en progressiv dvd-spelare läser 576i från skivan och återskapar med hjälp av de-interlacing en progressiv signal (vanligtvis 576p) som den sedan skickar vidare. Alltså trots att sådana spelare använder "flätade" insignaler kallar de sig för progressiva. Jag tror att Acer's PR-avdelning kan ha tagit sig samma frihet.

Postad 09 januari 2006 - 22:18

fiend
  • fiend
  • Lärjunge

• 389 inlägg
  • 0
Någon som har något tips på vad man kan använda sig utav för lösning för att få bild till projektorn också om man investerar i denna lösning?
Eller är jag kanske enda personen som har planer på både en stor skärm + projektor? :)

Mvh Fredrik

Postad 09 januari 2006 - 22:38

shampo
  • shampo
  • Lärjunge

• 292 inlägg
  • 0

Någon som har något tips på vad man kan använda sig utav för lösning för att få bild till projektorn också om man investerar i denna lösning?
Eller är jag kanske enda personen som har planer på både en stor skärm + projektor? :)

Mvh Fredrik

<{POST_SNAPBACK}>

En videoswitch, har du ingen i stärkaren så får du köpa en lös. Finns några olika i olika prisklasser.

Postad 09 januari 2006 - 22:47

fiend
  • fiend
  • Lärjunge

• 389 inlägg
  • 0
Vet inte riktigt om jag har uppfattat detta riktigt rätt nu.. hmm..

Måste tänka till.
Om jag ska se en film som jag streamar från min dators hårddisk -> mediaskärmen -> projektorn.
Vad ska jag då med en videoswitch till?
Går ju bara få ut video-signal (den där gula) ?

Eller hade ni andra tänkt investera i en DVD-spelare som klarar ex divx, xvid, .qt och dvds mm och köra till skärmen / projektorn?

Jag hade ju önskat ha alla filmer i ett bibliotek på min dator och sedan bara välja dem på "storskärmen" å slå på projektorn då jag hittat filmen/bilderna som jag vill se STORT :)

Mvh Fredrik

Postad 09 januari 2006 - 22:59

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3 989 inlägg
  • 0
Jag tror tyvärr inte att denna TV kan göra det du är ute efter.

Dvs mediagatewayen som finns i denna TV används mig veterligen exklusivt till TV´n och den kan alltså inte koda av HD material och skicka detta vidare till tex en projje.

Vill du ha denna funktionalitet så rekommenderar jag dig en Snazio spelare från dustin.
Köper du en sådan spelare så finns det heller ingen anledning att köpa denna TV´n för MGW funktionerna utan då kan du välja vilken TV du vill.

Postad 09 januari 2006 - 23:15

fiend
  • fiend
  • Lärjunge

• 389 inlägg
  • 0
Det var ju lite synd.. hade varit smutt om det fanns DVI/HDMI ut :)

Då kanske man köper sig en DVDspelare och använder denna som bildkälla till både Projektorn och skärmen då man ska se på filmer och så ser man bara "datamaterial" och sånt på skärmen?

Var ute efter en bra 37-42" skärm och slippa ha en HTPC som står och brummar och måste configas med pixelmappning å drivisar å extra komplexprogram hit å dit (efter att ha kört HTPC så värdesätter jag ENKELHET framför möjligheter).. B)

Mvh Fredrik

Postad 10 januari 2006 - 10:13

Pållen
  • Pållen
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0

Är det någon som vet vad det är för chip som används för medieavkodningen etc på denna skärm? Acer har ju en separat mediaspelare (MG3001-P) med väldigt snarlika specifikationer som använder Sigmadesign EM8620L. Kan någon bekräfta eller dementera att det är samma chip i denna skärm?
EML8620L ska förövrigt vara något av det bästa man kan få för ändamålet (i dagsläget) och används av flera väldigt intressant mediaspelare som precis börjar komma ut. Framförallt bildkvaliteten och förmågan att avkoda i princip vad som helst ska vara imponerande. Om någon vill veta mer om kapaciteten hos EM8620L så rekommenderar jag detta forum:

Z500 är i mina ögon marknadens mest intressanta mediaspelare och om vår Acer-skärm besitter samma kompetens kan jag mycket väl just ha sprarat in ~5000kr.

http://www.infosyncw...ews/n/6166.html

Verkar alltså som det i denna tv sitter en identisk mediabox som de även säljer separat med namnet MG-3001P, om det är svaret på din fråga :)

Någon som ska beställa denna tv?? Jag ska förmodligen det i.af. Läste instruktionsboken igår (tack för den länken) och kommer koppla via tp-kabel till min dator (ad hoc som de valt att kalla det har jag för mig). Sedan ska jag väl börja att prenumerera på ComHem favvo 8 så jag får lite digital-tv in i hemmet. Eller ska man ta någon annan lösning än ComHem om man vill ha bra pris och kanske HDTV så snart det dyker upp?

Postad 10 januari 2006 - 10:24

Stefan Bäckman
  • Stefan Bäckman
  • Forumräv

• 976 inlägg
  • 0

http://www.infosyncw...ews/n/6166.html

Verkar alltså som det i denna tv sitter en identisk mediabox som de även säljer separat med namnet MG-3001P, om det är svaret på din fråga :)

Någon som ska beställa denna tv?? Jag ska förmodligen det i.af. Läste instruktionsboken igår (tack för den länken) och kommer koppla via tp-kabel till min dator (ad hoc som de valt att kalla det har jag för mig). Sedan ska jag väl börja att prenumerera på ComHem favvo 8 så jag får lite digital-tv in i hemmet. Eller ska man ta någon annan lösning än ComHem om man vill ha bra pris och kanske HDTV så snart det dyker upp?

<{POST_SNAPBACK}>

Nja... Jag tror att Acer använder en Zoran SupraTV 150 processor. Jag kan ha fel men jag har för mig att jag läste det någonstans. På Zorans egna hemsida finns det även en pressrelease om att Acer använder deras lösning i lcd tvn AT3795 (vilket troligen är en felskrivning för 3705).

/Bäckman

Postad 10 januari 2006 - 12:58

Krajan
  • Krajan
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

Det var ju lite synd.. hade varit smutt om det fanns DVI/HDMI ut :)

Då kanske man köper sig en DVDspelare och använder denna som bildkälla till både Projektorn och skärmen då man ska se på filmer och så ser man bara "datamaterial" och sånt på skärmen?

Var ute efter en bra 37-42" skärm och slippa ha en HTPC som står och brummar och måste configas med pixelmappning å drivisar å extra komplexprogram hit å dit (efter att ha kört HTPC så värdesätter jag ENKELHET framför möjligheter).. B)

Mvh Fredrik

<{POST_SNAPBACK}>

Då kanske det är en KISS DVD spelare du är ute efter? Den nya heter väl nånting på 600?? Efter vad jag har fårstått kan den streama data från din WiFi-dator/externa HD och skicka ut bilden som HDMI signal... (men ja har haft fel förr ;) )
Det finns ju andra här som kan KISS maskinen bättre än jag jag gör :lol:
DVD-spelare ska man ju ha åxxå, så det är ingen någon speciallösning precis.
Den har ju inte DVB-T förstås, så den signalen kan du inte få över till projjen den vägen...

/Krajan

Postad 10 januari 2006 - 13:18

fiend
  • fiend
  • Lärjunge

• 389 inlägg
  • 0

Då kanske det är en KISS DVD spelare du är ute efter? Den nya heter väl nånting på 600?? Efter vad jag har fårstått kan den streama data från din WiFi-dator/externa HD och skicka ut bilden som HDMI signal... (men ja har haft fel förr ;) )
Det finns ju andra här som kan KISS maskinen bättre än jag jag gör :)
DVD-spelare ska man ju ha åxxå, så det är ingen någon speciallösning precis.
Den har ju inte DVB-T förstås, så den signalen kan du inte få över till projjen den vägen...

Har suttit lite och kollat på en DVDspelare (Samsung DVD-HD950) och konstaterat att den verkar riktigt nice. B)
Men då behöver man i så fall bränna ut allting som man vill kunna se på plasma/lcdn och projektorn (från datorn alltså).

Det är ju i sig en nackdel. Ska kolla vidare lite få se om man inte väntar på de SED-skärmar som verkar luta att komma kring 2007 nåt sånt.
Verkar "Worth waiting for" :lol:

Mvh Fredrik

Postad 10 januari 2006 - 13:57

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3 989 inlägg
  • 0
Samsungen klarar inte HD material bara uppskalad DVD.
Jag skulle titta på
Snazion
http://www.dustin.se...odID=5010086910

Kiss DP600 (dock verkar snazion bättre)

Eller denna
http://www.neodigits...620/feature.asp

Postad 10 januari 2006 - 14:53

Stefan Bäckman
  • Stefan Bäckman
  • Forumräv

• 976 inlägg
  • 0
Hej

Det verkar nu som informationen är synkad och spikad(?) på Acers hemsidor. Det är samma specifikation som finns på Dustins hemsida.

Jämför man datat kan man få fram att Acer troligen använder AUO paneler. Alla data verkar stämma förutom kontrast som anges till >600:1 hos AUO medan Acer anger 800:1.

Bäckman

Postad 10 januari 2006 - 15:00

fiend
  • fiend
  • Lärjunge

• 389 inlägg
  • 0
Efter att ha läst en massa om SED-skärmarna som väntar runt hörnet år 2007 så känns det inte lika motiverande att köpa en ljussvag och "halvkass" (i jämförelse) LCD-skärm som denna nu 2006?
Frågan är hur denna bild gör sig för att se tv och filmer från datorn mm från?
Om bilden ändå är acceptabel?

Väntar gärna på lite tester och folk som har hunnit använda prylen ett tag.
Dessa 800:1 verkar inte så imponerande om man kollar på plasma som ofta har 10000:1 och SED-skärmarna som har 100 000:1..

Mvh Fredrik

Postad 10 januari 2006 - 15:16

Unregistered36245
  • Unregistered36245
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Samsungen klarar inte HD material bara uppskalad DVD.
Jag skulle titta på
Snazion
http://www.dustin.se...odID=5010086910

Kiss DP600 (dock verkar snazion bättre)

Eller denna
http://www.neodigits...620/feature.asp

<{POST_SNAPBACK}>

Lite OT:
Jag har Snazio'n, köp den inte, den är buggig som f..n, vänta hellre på Zensonic 500, eller vänta ännu längre tills det kommer ut spelare med H.264.

Postad 10 januari 2006 - 15:23

Stefan Bäckman
  • Stefan Bäckman
  • Forumräv

• 976 inlägg
  • 0

Efter att ha läst en massa om SED-skärmarna som väntar runt hörnet år 2007 så känns det inte lika motiverande att köpa en ljussvag och "halvkass" (i jämförelse) LCD-skärm som denna nu 2006?
Frågan är hur denna bild gör sig för att se tv och filmer från datorn mm från?
Om bilden ändå är acceptabel?

Väntar gärna på lite tester och folk som har hunnit använda prylen ett tag.
Dessa 800:1 verkar inte så imponerande om man kollar på plasma som ofta har 10000:1 och SED-skärmarna som har 100 000:1..

Mvh Fredrik

<{POST_SNAPBACK}>

Eller LCDer med LED backlight som har upp till 1 000 000:1 i kontrast... :) Som sagt man kan ju hålla på att vänta i all evighet. B)

Bäckman

Postad 10 januari 2006 - 15:36

fiend
  • fiend
  • Lärjunge

• 389 inlägg
  • 0
Det går nog att vänta nästan hur länge som helst på olika tekniker, men på nåt vis så blir det ändå så man når upp till en viss nivå då man är "mer nöjd".
Slipper jag bara eftersläpningarna och "luddigheten" som jag upplever på plasmor och man får lika bra svärta som med en bra projektor.. så är jag rätt nöjd! :)
Då har jag mått flera av mina mål.
Detta vet jag inte om jag kommer undan med på en LCD-skärm som denna?

Det vet man inte förrän man kanske kan se den "live", eller hör tester/andras upplevelser.
Vad säger andra om existerande LCD-skärmar i samma klass?

Mvh Fredrik

Postad 12 januari 2006 - 11:21

Stefan Bäckman
  • Stefan Bäckman
  • Forumräv

• 976 inlägg
  • 0
Det damp precis ner ett mail från Acer Sverige. Det har gått omvägen från Acers call center i Taiwan. Jag skickade det dit för att få lite saker utredda. Svaret jag fick från Sverige var att dom räknade med att få in apparaterna den 31/1.

Skickade till svar att dom skulle ta en titt på detta forumet. Vi får se om dom vågar sig hit :rolleyes:

/Bäckman

Postad 12 januari 2006 - 23:35

ThomasN
  • ThomasN
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Lite off topic, min brorsa köpte denna häromdagen. Ca 12000 kr och bättre än Acer vad jag kan se.

http://www.costco.co...topnav=&browse=

Synd bara att det förmodligen inte går att ta med den i resväskan om man e på besök (han bor i USA).

Postad 13 januari 2006 - 08:03

Forsyth
  • Forsyth
  • Veteran

• 1 649 inlägg
  • 0

Lite off topic, min brorsa köpte denna häromdagen. Ca 12000 kr och bättre än Acer vad jag kan se.

http://www.costco.co...topnav=&browse=

Synd bara att det förmodligen inte går att ta med den i resväskan om man e på besök (han bor i USA).

<{POST_SNAPBACK}>

Sceptre kommer inte att säljas i Europa tyvärr. Men ett bra köp av din bror!

/Micke

Postad 13 januari 2006 - 08:04

fiend
  • fiend
  • Lärjunge

• 389 inlägg
  • 0
Skulle nog inte säga att den är överlägset bättre iaf..
Den verkar både "bättre" och "sämre" på en del punkter.. än Acer.

Rätta mig gärna om jag har fel i dessa uppgifter:

Contrast Ratio verkar den ha 1000 motför Acers 800. Och ljusstyrkan är 600 motför Acers 550. Men sen kanske man måste kolla på bilden för att kunna avgöra om det är "fantasivärden" :rolleyes:

Responsetime är 8ms motför 12ms på acer, men det står inte om det är svart/vitt eller grey grey etc?

Betraktningsvinklarna är 170 motför Acers 176 grader

Denna har inte någon PAL / SECAM - tuner, utan bara NTSC för USAs standarder?

1080p motför acers 1080i. Stor skillnad? *vet inte*.

Denna har ingen digital tvmottagare?

Ljud-ut är vanliga RCA+sub på denna, men SPDIF ut på Acern (stor plus för mig iaf..)

Finns inget video-out på denna som det finns på ACern.

Finns ingen mediamodul inbyggd i denna som det finns på Acern.

Men då var denna några tusenlappar billigare dock :D

Så man får jämföra och se vad man är intresserad av och sedan ta ställning till för och nackdelar för sina egna krav och behov.
Skulle dock vilja "se" lite recensioner eller få bevittna skärmarna själv innan jag köper något i denna prisklass.

Har din brorsa något test på denna? Eller möjlighet att betygsätta den?

Mvh Fredrik

Postad 13 januari 2006 - 09:23

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3 989 inlägg
  • 0
Nja såg inget som var speciellt bättre på den skärmen. 1080p klarar acern också om man ska tro deras hemsida sen hade ju en norrbagge testat 1920X1080 från datorn utan problem också.

A spacious 37" screen with 1920 x 1080 pixel resolution is ready for 1080p, while the 16:9 wide aspect provides a cinema-like movie experience.

Postad 13 januari 2006 - 09:35

fiend
  • fiend
  • Lärjunge

• 389 inlägg
  • 0

Nja såg inget som var speciellt bättre på den skärmen. 1080p klarar acern också om man ska tro deras hemsida sen hade ju en norrbagge testat 1920X1080 från datorn utan problem också.

<{POST_SNAPBACK}>

Har du någon länk till norrbaggen? Hade han gjort en test på vad han tyckte om skärmen i övrigt?

Mvh Fredrik

Postad 13 januari 2006 - 14:36

K-Man
  • K-Man
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

A spacious 37" screen with 1920 x 1080 pixel resolution is ready for 1080p, while the 16:9 wide aspect provides a cinema-like movie experience.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har bara sett en kort norsk recension av 1080p via DVI men det var för en AMOI:

http://avforum.no/fo...14&page=2&pp=20

Jag har dessutom sett en del av Sceptren och den verkar sannerligen helt ok:

http://www.hometheat...read.php?t=3094
http://www.hometheat...005-part-1.html

Jag tror dock Acern fortfaranade är i samma liga men då måste den fixa 1080p via DVI/HDMI (vilket jag inte tycker att Acers hemsida bekräftar). Och så vore det naturligtvis trevligt om det fanns någon människa som verkligen sett en Acer... En teknisk spec säger tyvärr inte allt.

Postad 13 januari 2006 - 14:43

Forsyth
  • Forsyth
  • Veteran

• 1 649 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har bara sett en kort norsk recension av 1080p via DVI men det var för en AMOI:

http://avforum.no/fo...14&page=2&pp=20

Jag har dessutom sett en del av Sceptren och den verkar sannerligen helt ok:

http://www.hometheat...read.php?t=3094
http://www.hometheat...005-part-1.html

Jag tror dock Acern fortfaranade är i samma liga men då måste den fixa 1080p via DVI/HDMI (vilket jag inte tycker att Acers hemsida bekräftar). Och så vore det naturligtvis trevligt om det fanns någon människa som verkligen sett en Acer... En teknisk spec säger tyvärr inte allt.

<{POST_SNAPBACK}>

Stora haken med Sceptre är att de inte tänker sälja den i Europa även om man kan få för sig det då man surfar till deras hemsida. Denna info är vad jag fått från dem tidigare:

From: Johnnie Green [mailto:[email protected]]
Sent: den 28 december 2005 23:49
To: [email protected]
Subject: RE: Where buy Sceptre X37SV-Naga in Europe?

Hello Mikael,

The X37SV-Naga tuners will not provide a solution in Europe. For that region you require PAL/SECAM. You can only use the TV LCD as a monitor. Will this provide a solution for you.

Johnnie Green
Sr. Retail Specialist/Project Executive
800-788-2878x1114
Fax: 626-369-3488
www.sceptre.com

Postad 16 januari 2006 - 12:19

Headster
  • Headster
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Följer tråden kontinuerligt.
Kommer bli trevligt när den väl kommer ut på marknaden.

Har dock lite frågor (ganska grön), vad jag förstår och vad andra skriver, så kommer denna tv att kunna utnyttja 1:1 pixelmappning på dvin? Vill köra denna tv som skärm till pc/htpc alltså även surfa redigera texter/bilder, kommer detta att fungera bra?

Om det inte blir några problem med programvara/buggar dyl. som kommer denna att införskaffas så snart den släpps. Frågan är om man kan inhandla den på företaget som dataskärm (som den ska användas som) eller blir det problem med skattemyndigheten?

Tack på förhand / Henrik

Postad 18 januari 2006 - 12:38

archmage4ever
  • archmage4ever
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Hej!

Tänkte dela med mig av en observation.

Många med mig är oroliga för bildkvaliteten på denna TV då kontrasten bara är 800:1 (som bäst, då det står olika). Om så är fallet så finns iaf chans att kvaliteten är rätt bra , har kollat på en del av Sharps paneler, 32" och 37", och dessa har även dom 800:1 i kontrast värde.

Nu är det såklart att det säkert skiljer sig på många andra sätt, men det är iaf inte Helt omöjligt att denna ACER är nått att ha :D

Postad 18 januari 2006 - 12:59

fiend
  • fiend
  • Lärjunge

• 389 inlägg
  • 0

Om så är fallet så finns iaf chans att kvaliteten är rätt bra , har kollat på en del av Sharps paneler, 32" och 37", och dessa har även dom 800:1 i kontrast värde.

<{POST_SNAPBACK}>

Och med detta uttalat så är det alltså att kvaliten är bra på Sharps paneler? :D
Används panelerna i Acern i nån annan modell / liknande så man kan jämföra kanske?

Mvh Fredrik

Postad 18 januari 2006 - 15:28

pl1sk3n
  • pl1sk3n
  • Lärjunge

• 399 inlägg
  • 0
Låter otroligt intresant det här!!!
Koppla ihop med htpc'n och streama allt av intresse,
film, foto musik från hd, dvb-t & dvb-s osv......
Fattas bara att lägga till en bra trådlös proj :lol:

Skulle dock vara kul och se den live innan....
Specen säjer ju inget om svärta & färg mm.

Vi hörs / P

Postad 18 januari 2006 - 17:02

Stefan Bäckman
  • Stefan Bäckman
  • Forumräv

• 976 inlägg
  • 0
Tjoho!!!! :D Första tvn har anlänt till Sverige. Jag bor i Solna och tvn står i Solna... Men den står tyvärr inte på samma plats :blink: :lol:

Jag fick nyss detta på mailen.

Hej Stefan

Vi fick vårt exemplar hit till kontoret igår så vi har inte hunnit testa den så mycket. Vi ber att få återkomma i nästa vecka då vi har mer information. Bra idé med forumet, vi ska absolut svara på frågor i den utsträckning vi har tid.

Mvh Acer Sweden AB

Vid service & supportfrågor ring 020 - 25 25 00,
eller mail [email protected]

I mailet jag skickade tipsade jag om detta forumet och att företagen som visat sina trynen här fått uppskattning.

Vi får väl se...

/Stefan Bäckman

Redigerat av Stefan Bäckman, 18 januari 2006 - 17:02.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.