Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur högt spelar ni?

403 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Infinity Beta HCS 5.1 (Högtalarpaket för hembio) 1 8.949998 (19) Inga priser
Harman Kardon AVR 235 (Förstärkare) 1 9.245614 (56) Inga priser
Harman Kardon HK 970 (Förstärkare) 1 8.803278 (60) Inga priser
41 relaterade trådar
Förstärkare stänger av sig själv (9 inlägg) 11 år sedan
Harman/Kardon - klubben (269 inlägg) 11 år sedan
* Officiell Tråd - Harman Kardon * (95 inlägg) 12 år sedan
Problem med H/K AVR-235 (11 inlägg) 15 år sedan
Infinity Beta serie? (386 inlägg) 15 år sedan
Uppköp eller nedköp? (16 inlägg) 16 år sedan
Stereoförstärkare till B&W DM685 (44 inlägg) 16 år sedan
Inbyggda högtalare. (5 inlägg) 16 år sedan
Hk 970 (10 inlägg) 17 år sedan
Ny Hk970 med nya Klipsch RF-82 o basen är borta. (19 inlägg) 17 år sedan
2-kanal - budget 10k (9 inlägg) 17 år sedan
HK 970 som slutsteg? (13 inlägg) 17 år sedan
Harman Kardon HK970: Högtalare för renodlat musiksystem? (22 inlägg) 17 år sedan
Sub till Dali 909 (0 inlägg) 17 år sedan
Bestlutsångest. Hjälp mig :s (5 inlägg) 18 år sedan
Black Diamond v2 + Yamaha RX-V661 (5 inlägg) 18 år sedan
HK 3480 vs. HK 670. (26 inlägg) 18 år sedan
HK 970 mk2 ? (9 inlägg) 18 år sedan
HK 970 vs. Cambridge Azur 640 v.2 (40 inlägg) 18 år sedan
HK AVR-235 - byter källa av sig själv! (0 inlägg) 18 år sedan
Förstärkare del 2. (6 inlägg) 18 år sedan
Monitor RS6 och RS8? (77 inlägg) 18 år sedan
En tråd för stärkare.. (14 inlägg) 18 år sedan
Stereo + Surround Förstärkare (4 inlägg) 18 år sedan
HK 970? (60 inlägg) 19 år sedan
Vilket paket? (3 inlägg) 19 år sedan
Åsikter på blivande anläggning (380 inlägg) 19 år sedan
NAD T743v2 vs Marantz sr4600 (15 inlägg) 19 år sedan
Stativhögtalare till H/K 970 + ny CD/DVD/Vinyl (10 inlägg) 19 år sedan
lackering av högtalare. (7 inlägg) 19 år sedan
HK AVR235 eller 240 eller 335? (12 inlägg) 19 år sedan
hur ska jag fixa detta? (2 inlägg) 19 år sedan
Yamaha RX-V459 eller H/K AVR 235 ? (23 inlägg) 19 år sedan
PHILIPS PLASMA BRILLIANCE 42# BDH4222V (7 inlägg) 20 år sedan
Reciver max 4800:- (55 inlägg) 20 år sedan
Uppgradera recivern eller utöka med billig 2-kanal (22 inlägg) 20 år sedan
Surround reciever till Cerwin Vega V10F? (13 inlägg) 20 år sedan
H/K AVR 140 eller AVR 235? (12 inlägg) 20 år sedan
Förslag på högtalare till Harman Kardon Avr 235 (5 inlägg) 20 år sedan
Harman Kardon AVR-235 (7 inlägg) 20 år sedan
Infinity Beta HCS vs. Alpha vs. TSS750? (16 inlägg) 21 år sedan

Postad 20 November 2007 - 02:32

Unregistered9282241e
  • Unregistered9282241e
  • Forumräv

• 902 inlägg
  • 0
Inte konstigt att så många har tinnitus..

:rolleyes:

Postad 20 November 2007 - 02:46

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

• 1450 inlägg
  • 0

...Ljudnivå mäts förresten inte i dB...

Nähe, och vad mäts ljudnivå i för enhet då??

Postad 20 November 2007 - 11:12

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Ljudnivå mäts förresten inte i dB...

Ljudtryck mäts i dB.

dBc dalar av något i den djupaste basen, -3dB runt 30Hz.

110dBc vid 30Hz borde med andra ord motsvara 113dB SPL.

Postad 20 November 2007 - 13:34

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

• 1450 inlägg
  • 0
Det är väl så att ljudnivå kan delas upp i ett antal olika parametrar, bl a ljudtryck och ljudintensitet. Grundenheterna för ljudtryck och ljudintensitet är respektive Pa (pascal) och W/m2.

Vad gäller dB så är ju det en enhet som kräver att man mäter mot en referens. Så både ljudtryck och ljudintensitet kan uttryckas i dB (efter lite googlande så fann jag att referenserna för ljudtryck och ljudintensitet är respektive 2*10^-5 Pa och 10^-12 W/m2) dock då uttryckta som ljudtrycksnivå och ljudintensitetsnivå.

Vad gäller just ljudnivå så uttrycks den endast i dB (med referensen 2*10^-9 Pa).

Så har iaf jag fattat det. NoiseMaker får rätta mig om jag har fel.

Postad 20 November 2007 - 22:39

NoiseMaker
  • NoiseMaker
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

Ljudnivå mäts förresten inte i dB...

Ljudtryck mäts i dB.

Ljudtryck mäts inte i dB. dB beskriver endast ett förhållande, ett bråk helt enkelt. För att man ska kunna avgöra hur starkt någonting spelar så behöver man en känd referens. LewisX är inne på rätt spår men slutklämmen, att ljudnivå uttrycks i endast dB, är fel. För som sagt så kräver dB en referens. Då använder man sig av tex av dB SPL (sound pressure level = ljudtrycksnivå) eller dB(A). Ett "A" efter säger att man har tagit hänsyn till hur den mänskliga hörseln fungerar, alltså att vi uppfattar ljud som olika starka beroende på vilken frekvens de har. Egentligen så finns det en B- och en C-vägning också som är filter som ska användas vid högre nivåer, men oftast mäter man bara med A-vägning. (Tex när socialstyrelsen kontrollmäter en konsert.)

Bifogad fil  phon.jpg   93.39K   0 Antal nerladdningar

Edit: Hittade en sida som beskriver en del.

Redigerat av NoiseMaker, 20 November 2007 - 22:44.

Postad 21 November 2007 - 01:24

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Ljudtryck mäts inte i dB. dB beskriver endast ett förhållande, ett bråk helt enkelt. För att man ska kunna avgöra hur starkt någonting spelar så behöver man en känd referens. LewisX är inne på rätt spår men slutklämmen, att ljudnivå uttrycks i endast dB, är fel. För som sagt så kräver dB en referens. Då använder man sig av tex av dB SPL (sound pressure level = ljudtrycksnivå) eller dB(A). Ett "A" efter säger att man har tagit hänsyn till hur den mänskliga hörseln fungerar, alltså att vi uppfattar ljud som olika starka beroende på vilken frekvens de har. Egentligen så finns det en B- och en C-vägning också som är filter som ska användas vid högre nivåer, men oftast mäter man bara med A-vägning. (Tex när socialstyrelsen kontrollmäter en konsert.)

Nja, du har ju rätt iofs, men det jag menade är att när man mäter ljudtrycket ur högtalare så handlar det i stort
sett alltid om dB i olika former, vanligast är dBA och dBC.

Ska man t ex mäta ljudtrycket/nivån i en bilstereo så kommer man inte få några höga siffror med dBA
metoden, eftersom basen i stort sett filtreras bort.

Det samma gäller dBC vs SPL rakt av. Vid 30Hz ger dBC ett 3dB lägre värde.

Postad 21 November 2007 - 11:23

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

• 1450 inlägg
  • 0

...LewisX är inne på rätt spår men slutklämmen, att ljudnivå uttrycks i endast dB, är fel...

Det här är väl lite OT, men...

Har kollat runt lite i ämnet, och ingenstans har jag hittat att ljudnivå (ljudtrycksnivå {SPL], ljudintensitetsnivå [SIL] och ljudeffektsnivå [SWL]) skulle uttrycks i någon annan enhet än dB. Och inte heller du NoiseMaker har ju kommit med något alternativt uttryck, så jag tror fortfarande att ljudnivå endast uttrycks i dB ;)

Om du nu inte menar att de frekvensvägda ljudtrycksnivåerna (dBA, dBB, dBC) är olika enheter förstås. Då är jag med lite bättre...

Postad 21 November 2007 - 12:45

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Jag har då aldrig hört eller läst att man använt något annat mått än db vid mätningar av ljudvolym. Kolla konserter, flygplatser, vid motorvägar osv......alltid db. Så det ni snackar om ser jag bara som förvrängningar av samma sak.

Postad 21 November 2007 - 13:55

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Jag har då aldrig hört eller läst att man använt något annat mått än db vid mätningar av ljudvolym. Kolla konserter, flygplatser, vid motorvägar osv......alltid db. Så det ni snackar om ser jag bara som förvrängningar av samma sak.

Inte jag heller, men noisemaker leker lustigkurre.

Ljudtryck mäts egentligen i pascal, och decibel är ett värde som utgår ifrån människans hörsel (0dB motsvarar
tröskeln för vad vi kan höra).

Så vitt jag vet används pascal aldrig till att mäta ljudtrycket som högtalare genererar, så jag förstår inte riktigt
vart han vill komma.

Postad 21 November 2007 - 22:44

NoiseMaker
  • NoiseMaker
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

Det här är väl lite OT, men...

Har kollat runt lite i ämnet, och ingenstans har jag hittat att ljudnivå (ljudtrycksnivå {SPL], ljudintensitetsnivå [SIL] och ljudeffektsnivå [SWL]) skulle uttrycks i någon annan enhet än dB. Och inte heller du NoiseMaker har ju kommit med något alternativt uttryck, så jag tror fortfarande att ljudnivå endast uttrycks i dB ;)

Om du nu inte menar att de frekvensvägda ljudtrycksnivåerna (dBA, dBB, dBC) är olika enheter förstås. Då är jag med lite bättre...

Det är väl inte OT? =)

Då har du inte kollat tillräckligt noga.

Inte jag heller, men noisemaker leker lustigkurre.

Ljudtryck mäts egentligen i pascal, och decibel är ett värde som utgår ifrån människans hörsel (0dB motsvarar
tröskeln för vad vi kan höra).

Så vitt jag vet används pascal aldrig till att mäta ljudtrycket som högtalare genererar, så jag förstår inte riktigt
vart han vill komma.

Hur övertydlig måste jag vara? Jag leker inte lustigkurre. Som jag skrev i mitt förra inlägg så är min poäng att ett tal följt av bara dB inte säger nånting alls. Man måste veta vilken referens man har för att det ska betyda nånting.

Att det ofta står bara dB handlar om okunskap och slarv. Ofta menas dB SPL när det bara står dB men ganska ofta så är det dB(A) som anges.

Efter två år ljudteknik på högskola så borde jag väl ha iaf lite koll på de här sakerna...

Postad 21 November 2007 - 23:08

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Hur övertydlig måste jag vara? Jag leker inte lustigkurre. Som jag skrev i mitt förra inlägg så är min poäng att ett tal följt av bara dB inte säger nånting alls. Man måste veta vilken referens man har för att det ska betyda nånting.

Att det ofta står bara dB handlar om okunskap och slarv. Ofta menas dB SPL när det bara står dB men ganska ofta så är det dB(A) som anges.

Har jag skrivit nåt annat ;)

...
Nja, du har ju rätt iofs, men det jag menade är att när man mäter ljudtrycket ur högtalare så handlar det i stort
sett alltid om dB i olika former, vanligast är dBA och dBC.

Skrev dBC eftersom forumet tolkade c inom parantes som copyrighttecken.

Angående lustigkurre så trodde jag att du menade pascal.. För annars kan jag inte hitta några motsägelser
i det som skrivits i tråden. Som du själv skrev så skrivs/tolkas dB oftast som dB SPL i dessa sammanhang.

Slarv eller inte, om alla förstår vad som menas så kanske det inte spelar så stor roll?

Redigerat av Ageve, 21 November 2007 - 23:10.

Postad 21 November 2007 - 23:25

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

• 1391 inlägg
  • 0
Tja

Finns de inte mer folk med db mätare som vill visa några bilder? :blink: Eller vågar inte nu när konkuranssen är så hög hahaha ;)

Vill fortfarande veta vad du spela för låt x-12, har du kört testtoner är de ju fusk hahaha få de på en låt då snackar vi vettdu :)

mvh

Postad 22 November 2007 - 12:30

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Palla mäta :) man spelar precis så högt som man tycker att det ska vara.

Jag måste hålla med "Noise/Maker" när det gäller dB, man kan inte bara ange ett värde.
Man måste ange i vilket samanhang samt en reference, annars så säger siffrorna ingenting, men om man absolut vill veta så bör man skaffa ett instrument och mäta.
man få också tängka på att ljudtrycket varierar beroende på vilker frekvens man mäter T.ex. om du spelar en ton på 50 Hz och har volymen på -20 så kanske det är lägre/högre volym än om du mäter på 200 Hz.
Du bör därför igentligen mäta med ett specielt "brus" som innehåller alla frekvenser, då kan du få en bra bild av hur högt du igentligen spelar, tror jag ! För nu e jag ju ingen expert på just det här !

Postad 22 November 2007 - 19:36

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0
25hz@ 4400 watt

Postad 22 November 2007 - 19:44

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

• 1682 inlägg
  • 0
För högt... Skulle tippa på att jag just nu håller 100-110dB.

Volym 53 på Onkyo TX-Sr505E kopplat till Dynavoice F-6 Magic frontar + XTZ 99W10.16

Redigerat av Denethor, 22 November 2007 - 19:44.

Postad 23 November 2007 - 12:23

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

• 1391 inlägg
  • 0

25hz@ 4400 watt

Okej, bra spelat.....men kan du inte svara på vad du har använt för låt?

mvh

Postad 23 November 2007 - 23:00

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

25hz@ 4400 watt

mvh

paradise theater med styx ps det finns mera detta var endast en teser

Postad 24 November 2007 - 13:06

Cerwin vega Al-1000
  • Cerwin vega Al-1000
  • Beroende

• 1391 inlägg
  • 0

25hz@ 4400 watt

mvh

paradise theater med styx ps det finns mera detta var endast en teser

Okej, skall bli intressant att kolla upp :)

Postad 07 December 2007 - 23:07

dac83
  • dac83
  • Forumräv

• 797 inlägg
  • 0
jag spelar nog så de flesta blir nöjda, sitter man å spelar på ett tag blir man lite öm i kroppen av alla vibrationer, ner till ca 17 hz kan man räkna med reält byxflader med mina små rör.... kan gissa att min bio spelar runt 130-135 dB efter som min bil spelar 145 db (mätt med term lab) har jag nått att jämföra med... då mätt med bas registret c vägt men mätter man A vägt kommer man kanske upp i 110 dB..

https://www.minhembio.com/dac83

Postad bild

Postad 07 December 2007 - 23:25

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

jag spelar nog så de flesta blir nöjda, sitter man å spelar på ett tag blir man lite öm i kroppen av alla vibrationer, ner till ca 17 hz kan man räkna med reält byxflader med mina små rör.... kan gissa att min bio spelar runt 130-135 dB efter som min bil spelar 145 db (mätt med term lab) har jag nått att jämföra med... då mätt med bas registret c vägt men mätter man A vägt kommer man kanske upp i 110 dB..

fan va bra om man kan andvända bilen som reference fan då borde min anläggning hosta ur sig runt 146db

Postad 10 December 2007 - 21:53

dac83
  • dac83
  • Forumräv

• 797 inlägg
  • 0

fan va bra om man kan andvända bilen som reference fan då borde min anläggning hosta ur sig runt 146db

min uppskattning är ungefär lika bra som att jämföra olika mätinstrument med varandra, det stämmer inte helt men kanske plus-minus 5 dB eller nått sånt.. desutom känns det som att jag själv vet ungefär vilken dB jag har eftersom jag har tävlat i billjud i ca 5 år, hur många dB mätningar har du vart med om???

Postad 11 December 2007 - 07:54

WmB
  • WmB
  • Veteran

• 2455 inlägg
  • 0
plus minus 5 dB ? det är rätt mycket ;)

skillnaden mellan 125-130 rätt rejäl!

Postad 11 December 2007 - 10:34

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

min uppskattning är ungefär lika bra som att jämföra olika mätinstrument med varandra, det stämmer inte helt men kanske plus-minus 5 dB eller nått sånt.. desutom känns det som att jag själv vet ungefär vilken dB jag har eftersom jag har tävlat i billjud i ca 5 år, hur många dB mätningar har du vart med om???

om du har varit med om många - är inte en skillnad på 10dB (+ - 5dB är en tolerans på 10 dB) ganska mycket?

Postad 11 December 2007 - 11:16

dac83
  • dac83
  • Forumräv

• 797 inlägg
  • 0
om +-5 dB är "ganska mycket" vore det inte så svårt att veta hur högt man spelar, men det är ju inte helt lätt och pricka helt rätt dB värde om man bara lyssnar....

Sen har jag ett mätinstrument som jag mätt både i bilen och på bion, den går bara upp till 130 dB så jag har maxat den både i bilen och på bion så jag uppskattar det till 130-135 dB.... sen varför skulle 130 dB vara så omöjligt med 4 st 15 tummare?

Postad 11 December 2007 - 16:45

figge_bagge
  • figge_bagge
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Att svara med en dB-angivelse på volymkontrollen är som att svara med hur långt gaspedalen är nedtryckt när man ska tala om hur fort man kör.

<{POST_SNAPBACK}>

Det var en mycket bra liknelse!

Som ett exempel på hur lite det betyder så kan man knappt vara i mitt rum om jag vrider upp till -30 dB på min förstärkare när jag kör musik frn datorn. Kör jag dock från CD-spelaren når jag samma ljudnivå redan vid -36 dB. Varför? Jo, för att signalen från datorn är 1 V och signalen från CD-spelaren är 2 V, vilket ger 6 dB skillnad i signalnivå. Det ger en liten hint om hur många faktorer som påverkar.

Enda sättet att jämföra är nog om alla har samma modell av dB-mätare (med samma mätmetod inställd), sätter den i sweet spot med samma riktning, kör samma film och kapitel (och samma utgåva så att ljudspåren är identiska). Då kan man nog få en mätning som går att jämföra.

Man lär väl inte behöva köra samm film för att få en bra jämförelse med en dB-mätare. Så länge alla kör med kalibrerade mätare spelar det ju ingen roll vad man ser på, ljudstyrkan är ju ändå lika hög på sweetspot om båda mätarna visar samma. Eftersom man ställer in ljudet olika på olika filmer så får man alltid den nivån man vill ha för tillfället. Tar man sen ett snitt på det kan man ju på ett bra sätt se om man har lägre eller högre ljudstyrka än andra.

Postad 11 December 2007 - 16:54

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

en hel del då främst på 90 talet och en bit in på 2000 talet
och att jemföra en bil kupe med ett rum det är nog det dummaste jag har hört hur många kubik inne håller en bil cupe och hur många kubik innehåller ett rum .

Postad 11 December 2007 - 18:50

dac83
  • dac83
  • Forumräv

• 797 inlägg
  • 0

en hel del då främst på 90 talet och en bit in på 2000 talet
och att jemföra en bil kupe med ett rum det är nog det dummaste jag har hört hur många kubik inne håller en bil cupe och hur många kubik innehåller ett rum .

vad trött jag blir på dig, jag har ju inte samma bas i bilen som i bio salongen eller hur??? sen är det ju inte volymen på själva rummet/cupen som bestämer hur "högt" det låter, en mindre volym gör det bara enklare att få upp dB nivån!(sen spelar akustiken in en hel del) men eftersom att det är olika högtalare i olika stora volymer, så blir det så klart olika resultat men eftersom jag har mer uteffekt i bio salongen så kommer jag ganska högt ändå!! men det så klart att jämföra dB nivåerna eftersom att det värdet bryr sig inte om volymen eller vilken anläggning man har utan det mätter ljud trycket.

Postad 11 December 2007 - 20:01

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0
[/quote]

vad trött jag blir på dig, jag har ju inte samma bas i bilen som i bio salongen eller hur??? sen är det ju inte volymen på själva rummet/cupen som bestämer hur "högt" det låter, en mindre volym gör det bara enklare att få upp dB nivån!(sen spelar akustiken in en hel del) men eftersom att det är olika högtalare i olika stora volymer, så blir det så klart olika resultat men eftersom jag har mer uteffekt i bio salongen så kommer jag ganska högt ändå!! men det så klart att jämföra dB nivåerna eftersom att det värdet bryr sig inte om volymen eller vilken anläggning man har utan det mätter ljud trycket.
[/quote]
det är väl bara att mäta vad systemet ger i db och kasta upp resultatet sen borde du ha lätt att få upp siffrorna då du har det i ett skydds rum .

Postad 11 December 2007 - 20:14

dac83
  • dac83
  • Forumräv

• 797 inlägg
  • 0
jo, problemet är att mätaren inte vill gå över 130 dB, men jag kan ge den ett försök i morgon...

Postad 11 December 2007 - 22:12

endallas
  • endallas
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0
va kul att se att nu roar er små pojkar :)

Jag har aldrig förstått vitsen med att spela så högt att man måste ha hörselskydd :P

skämt åsido. Går det inte att styra upp någon form av "officiellt" minhembio-decibeldragrace :)

Postad 12 December 2007 - 08:10

dac83
  • dac83
  • Forumräv

• 797 inlägg
  • 0
Det vore nått! :P problemet är att alla skulle behöva använda samma mätare.....

Postad 12 December 2007 - 20:22

dac83
  • dac83
  • Forumräv

• 797 inlägg
  • 0
Nu har jag mättupp lite dB nivåer men mätaren har inte paserat över 127 dB öven fast att man spelar ca 140 dB i bilen så har jag aldrig nått upp över 130... så mina resultat är inte helt korekta utan gissar att den visar för lågt värde när man börjar närma sig 125 dB och uppåt...

114.5 @ 18hz
114.6 @ 20hz
123.1 @ 30hz
125.2 @ 35hz
126.9 @ 43hz

126.9@43hz
Bifogad fil  Resize_of_P1010636.JPG   50.12K   0 Antal nerladdningar

Postad 12 December 2007 - 21:03

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Nu har jag mättupp lite dB nivåer men mätaren har inte paserat över 127 dB öven fast att man spelar ca 140 dB i bilen så har jag aldrig nått upp över 130... så mina resultat är inte helt korekta utan gissar att den visar för lågt värde när man börjar närma sig 125 dB och uppåt...

114.5 @ 18hz
114.6 @ 20hz
123.1 @ 30hz
125.2 @ 35hz
126.9 @ 43hz

126.9@43hz
Bifogad fil  Resize_of_P1010636.JPG   50.12K   0 Antal nerladdningar

skall jag mäta på 4 meter

Postad 12 December 2007 - 21:05

dac83
  • dac83
  • Forumräv

• 797 inlägg
  • 0
4 meter?

Postad 12 December 2007 - 21:17

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

4 meter?

ja presis den förra var på 3 meter och 25hz

Postad 12 December 2007 - 21:37

dac83
  • dac83
  • Forumräv

• 797 inlägg
  • 0
menar du avståndet till högtalaren eller? jag mätte i soffan, det blir ca 50 cm från den bakre väggen.....

Postad 12 December 2007 - 21:43

Unregisterede0b3ff9b
  • Unregisterede0b3ff9b
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
har kanske 10-15% på min tandberg från -75, högtalarna jag har är proson med dubbla 10:or.

kan lova att det skakar och dånar riktigt sjukt i soffan, det låter riktigt sjukt bra också.:D

Redigerat av Unregisterede0b3ff9b, 12 December 2007 - 21:43.

Postad 12 December 2007 - 21:45

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

menar du avståndet till högtalaren eller? jag mätte i soffan, det blir ca 50 cm från den bakre väggen.....

kan sätta mätmiken på 4 meter nästa gång normal mät avsånd är 3.5 meter och då står basarna ca 1.5 meter i från hörn.

Postad 13 December 2007 - 06:11

dac83
  • dac83
  • Forumräv

• 797 inlägg
  • 0

Att svara med en dB-angivelse på volymkontrollen är som att svara med hur långt gaspedalen är nedtryckt när man ska tala om hur fort man kör.

<{POST_SNAPBACK}>

Det var en mycket bra liknelse!

Som ett exempel på hur lite det betyder så kan man knappt vara i mitt rum om jag vrider upp till -30 dB på min förstärkare när jag kör musik frn datorn. Kör jag dock från CD-spelaren når jag samma ljudnivå redan vid -36 dB. Varför? Jo, för att signalen från datorn är 1 V och signalen från CD-spelaren är 2 V, vilket ger 6 dB skillnad i signalnivå. Det ger en liten hint om hur många faktorer som påverkar.

Enda sättet att jämföra är nog om alla har samma modell av dB-mätare (med samma mätmetod inställd), sätter den i sweet spot med samma riktning, kör samma film och kapitel (och samma utgåva så att ljudspåren är identiska). Då kan man nog få en mätning som går att jämföra.

Man lär väl inte behöva köra samm film för att få en bra jämförelse med en dB-mätare. Så länge alla kör med kalibrerade mätare spelar det ju ingen roll vad man ser på, ljudstyrkan är ju ändå lika hög på sweetspot om båda mätarna visar samma. Eftersom man ställer in ljudet olika på olika filmer så får man alltid den nivån man vill ha för tillfället. Tar man sen ett snitt på det kan man ju på ett bra sätt se om man har lägre eller högre ljudstyrka än andra.

problemet är att en del mätare inte går över en viss gräns (120-135 dB) så då kan man inte mäta det iaf.
synd att Term LAB mätarna är så dyra annars skullle dom fungera perfekt till detta! :D

Postad 13 December 2007 - 07:40

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

114.5 @ 18hz
114.6 @ 20hz
123.1 @ 30hz
125.2 @ 35hz
126.9 @ 43hz

Låter det bra då? eller är det bra högt? Om det bara låter högt så förstår jag inte poängen med det hela.

Postad 13 December 2007 - 11:13

dac83
  • dac83
  • Forumräv

• 797 inlägg
  • 0

114.5 @ 18hz
114.6 @ 20hz
123.1 @ 30hz
125.2 @ 35hz
126.9 @ 43hz

Låter det bra då? eller är det bra högt? Om det bara låter högt så förstår jag inte poängen med det hela.

jag spela hela tiden under den nivå då det börjar låta illa, antingen när förstärkarna inte hänger med längre eller när basen slår förlångt så sänkte jag till det lät ok och mätte. men kan ju inte säga att det var bekvämt att sitta å mäta 43hz för att gjorde ont i öronen vilket tyder på att det är uppåt 132 dB..... men på de lägre frekvenserna så skakade det mest.

poängen är ju inte att man ska spela så högt hela tiden utan under kortare perioder kunna få sig en reäl omskakning. sen har man ju jämnat till frekvens gången så den har blivit rakare, den håller sig inom + - 3dB 22-60 hz

Redigerat av dac83, 13 December 2007 - 11:16.

Postad 13 December 2007 - 11:28

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

• 1030 inlägg
  • 0
Min sambo har iaf aldrig klagat, detta är väl en *u*mätartävling ? (ursäkta mig mod hoppas ni inte tar illa upp)

Jag spelar tillräckligt för att man inte vill sitta kvar i rummet.

Postad 13 December 2007 - 18:58

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

114.5 @ 18hz
114.6 @ 20hz
123.1 @ 30hz
125.2 @ 35hz
126.9 @ 43hz

jag spela hela tiden under den nivå då det börjar låta illa, antingen när förstärkarna inte hänger med längre eller när basen slår förlångt så sänkte jag till det lät ok och mätte. men kan ju inte säga att det var bekvämt att sitta å mäta 43hz för att gjorde ont i öronen vilket tyder på att det är uppåt 132 dB..... men på de lägre frekvenserna så skakade det mest.

poängen är ju inte att man ska spela så högt hela tiden utan under kortare perioder kunna få sig en reäl omskakning. sen har man ju jämnat till frekvens gången så den har blivit rakare, den håller sig inom + - 3dB 22-60 hz

har du haft linjära basar så hade du kunnat spela högre innan du hade hört distorisionen komma
sen när du får basarna att slå för långt då har dom passerat sin x-max men det är typisk när det gäller bilbasar
har du kört en klok simulering på rören det skulle vara roligt att se lite kurvor på dom.

Postad 13 December 2007 - 21:04

dac83
  • dac83
  • Forumräv

• 797 inlägg
  • 0

har du haft linjära basar så hade du kunnat spela högre innan du hade hört distorisionen komma
sen när du får basarna att slå för långt då har dom passerat sin x-max men det är typisk när det gäller bilbasar
har du kört en klok simulering på rören det skulle vara roligt att se lite kurvor på dom.

behöver inte kunna spela högre, å vill jag det så är det bara mer effekt som behövs inte nya basar, problemet nu är inte slaglängden utan ut effekten på stegen, visst att "linjära" basar kan spelar "högre" utanför sitt x-max, men där så är det svårt att behålla ljud kvalitén om man går över x-max lite för myclet. bättre att vara innanför x-max än att hela tiden pasera och riskera miss ljud.
Men det finns ju bil basar som är bättre än dina basar även fast de inte är linjära. DD JL Audio ground zero kicker mf

har inte gjort några mätningar men vilka simulerings program finns det då?

Postad 13 December 2007 - 21:21

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

behöver inte kunna spela högre, å vill jag det så är det bara mer effekt som behövs inte nya basar, problemet nu är inte slaglängden utan ut effekten på stegen, visst att "linjära" basar kan spelar "högre" utanför sitt x-max, men där så är det svårt att behålla ljud kvalitén om man går över x-max lite för myclet. bättre att vara innanför x-max än att hela tiden pasera och riskera miss ljud.
Men det finns ju bil basar som är bättre än dina basar även fast de inte är linjära. DD JL Audio ground zero kicker mf

har inte gjort några mätningar men vilka simulerings program finns det då?

nja om du tänker på hur mycket effekt en bas tål så är dom bättre men tror inte att dom klarar över 400 watt vid 16hz
och det visar mina simuleringar i olika lådor och sen kan man fråga sig varför dom flesta som tillverkar inte sätter ut le värdet på sina så kallade högeffektiva basar och troligen på grund av att dom har en hög induktans i talspolen som gör basen trög.
har man däremot en låg induktans så har man en bas som är snabb oavsett seorleken.

Redigerat av Unregistered1022, 13 December 2007 - 21:36.

Postad 14 December 2007 - 06:17

dac83
  • dac83
  • Forumräv

• 797 inlägg
  • 0
men sen har jag alldrig varit med om att jag bränt en bas för att den inte tål 400 watt vid 16 hz, eftersom så låga toner är väldigt ovanliga i filmer mm å skulle det komma nåt skulle det inte vara längre än ett par sekunder och det klarar basen av oavset vilka brister den har i effektålighet...

kan varken säga ja eller nej till att låg induktans ger en snabbare bas eftersom jag inte har testat någon gång, men kan tänka mig att kraften från talspolen och vikten på membranet spelar in en hel del...

Postad 14 December 2007 - 10:03

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0

men kan ju inte säga att det var bekvämt att sitta å mäta 43hz för att gjorde ont i öronen vilket tyder på att det är uppåt 132 dB..... men på de lägre frekvenserna så skakade det mest.

Hur du kom fram till att det gjorde ont i öron när du spelade uppemot 132db vet jag inte hur du kom fram till. Smärtgränsen för öronen är annars 120db (som jag lärde mig i skolan och googlade fram från bl a Wikipedia.

// Sat

Postad 14 December 2007 - 16:42

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

men sen har jag alldrig varit med om att jag bränt en bas för att den inte tål 400 watt vid 16 hz, eftersom så låga toner är väldigt ovanliga i filmer mm å skulle det komma nåt skulle det inte vara längre än ett par sekunder och det klarar basen av oavset vilka brister den har i effektålighet...

kan varken säga ja eller nej till att låg induktans ger en snabbare bas eftersom jag inte har testat någon gång, men kan tänka mig att kraften från talspolen och vikten på membranet spelar in en hel del...

nu har du fel det finns i dom flesta filmer toner som går ner till 10hz
http://www.hometheat...ovies-bass.html

vikten på membranet och talspolen har ingern betydelse så länge den inte väger ett halvt kilo

Postad 14 December 2007 - 17:26

dac83
  • dac83
  • Forumräv

• 797 inlägg
  • 0

nu har du fel det finns i dom flesta filmer toner som går ner till 10hz
http://www.hometheat...ovies-bass.html

vikten på membranet och talspolen har ingern betydelse så länge den inte väger ett halvt kilo

att det går ner till 10hz har jag inte känt någon gång, inte änns på någon bio salong har känt att det går så lågt ner, men i så fall innebär det att vanligt folk som har en vanlig sub som bara går ner till 30 hz går miste om ca 20 hz??

vikten på membran och talspole har väldigt stor inverkan, men det är klart att man kan peta in ett par kilowatt så är dom problemen borta men det är ju inta alla som har dom möjligheterna än, men kanske om 5 år.... att det inte spelar roll är bull shit, det är ren fysik som säger att en tyngre massa måste ha mer kraft för att röra sig en viss sträcka på en viss tid! men är man bara ute efter 5-20 hz så då spelar det ju ingen roll men då låter inte 60 hz eller vid snabba bas slag lika bra eller? :P

Redigerat av dac83, 14 December 2007 - 17:37.

Postad 14 December 2007 - 17:31

dac83
  • dac83
  • Forumräv

• 797 inlägg
  • 0

men kan ju inte säga att det var bekvämt att sitta å mäta 43hz för att gjorde ont i öronen vilket tyder på att det är uppåt 132 dB..... men på de lägre frekvenserna så skakade det mest.

Hur du kom fram till att det gjorde ont i öron när du spelade uppemot 132db vet jag inte hur du kom fram till. Smärtgränsen för öronen är annars 120db (som jag lärde mig i skolan och googlade fram från bl a Wikipedia.

// Sat

det gäller inte bas registret utan allt över ca 500 hz, så att 120 dB @ 1000hz är inte så bra att ut sätta örat för men 120 dB @ 30 hz kommer du inte änns tycka låta så högt då det mänskliga örat drastikt minskar sin kännslighet desto längre ner i frekvens man kommer, tex är inte helt säker nu men, man måste spela 132 dB vid 16hz för att änns höra det, den s.k tröskeln för vad örat kan uppfatta, vid 120hz är det typ 20-30 dB...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.