Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Min Sony VPH-1292Q har kommit...

458 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara
Sony VPH 1292 QM (Projektorer) 0 8.249998 (3) Inga priser

Postad 02 March 2006 - 08:40

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlĂ€gg
  • 0

Observera att vi fortfarande sÄ hÀr lÄngt inte gjort nÄgonting Ät fÀrgkorrekthet av grÄskalan.
Fortfarande kan vi ha en blÄ- eller rödpush i bilden, eller likt Arioch extrem grön dominans.
För detta behövs justeringar av R, G, och B individuellt. Vill man dessutom kunna fĂ„ till hela skalan bör man ha minst tĂ„v justeringsmöjligheter för varje primĂ€rfĂ€rg, Brigtness och Contrast, Bias och Gain, FörstĂ€rkning och FörspĂ€nning, Hög och LĂ„g, Gain och Cut... kĂ€rt barn har mĂ„nga namn.  ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Med Red-push (och Green-push, Blue-push tror jag inte "finns" eftersom det Àr med det blÄ filtret man stÀller in "Color") avser man vanligen ett fel i fÀrgdekodern, enligt frallans fina inlÀgg #62:
Postad bild

OvanstÄende fel ska man frÀmst INTE stÀlla in med R,G,B Gain, Bias och fan och hans moster. Dessa justerar "fÀrgen pÄ grÄ" och anvÀnder man dessa reglage för att justera ovanstÄende fel Àr risken att man pajjar mkt annat. Med det sagt, pga detta överflöd av rött kan det vara en idé att lÀgga sig pÄ en kallare grÄskala (vilket reglagen ovan lÀtt fixar) men det kan knappast anses vara en optimal lösning. Förhoppningsvis finns det reglage för detta nÄnannanstans (Saturation Red) eller iaf troligtvis i servicemenyn ("Red push: Off", typ).

Jag hÄller föresten med Arioch, det Àr inte alltid, beroende pÄ proj, helt sjÀlvklart vilket snÀpp som Àr optimalt för "Brightness". KrÀvs en hel del pillande (ibland finns det inget optimalt lÀge t.ex. pga för grova steg pÄ reglaget - helruttet) och ibland fÄr det bli en kompromiss. Ser ingen konstigt med det dock, huvudsaken Àr att man tror sig stÀllt in projjen efter dess bÀsta möjliga prestanda. ;)

Iövrigt tycker jag det Àr mÀrkligt att det ska vara sÄ smÀrtsamt att nÄn pÄpekar ett fel men visst, vill man inte lÀra sig nÄtt sÄ Àr det vÀl bara att sÀga "lycka till" dÄ. Fattar inte varför man hÀnger pÄ ett forum dÄ dock... :D

Postad 02 March 2006 - 13:48

GĂ€st_nin_*
  • GĂ€st_nin_*
  • 0

Har du testat att frÄga pÄ Lumagen forumet? Jag tror ocksÄ att Jim (grundaren till Lumagen) har en likadan projektor som du, testa att ringa/mail och frÄga dem direkt - de Àr grymt hjÀlpsamma :D

mvh

/PĂ€r

<{POST_SNAPBACK}>

Jim ska visst ha samma CRT som jag hade förr, Marquee 9500LC.

nin>> Du skriver att du inte har fÄtt till fÀrgerna pÄ Ruby:n Àn...
Är det sĂ„ att de Ă€r lite för "grĂ€lla" och karamelliga? Isf sĂ„ Ă€r ett enkelt knep pĂ„ att höja ljusstyrkan/black level nĂ„gra snĂ€pp. En för lĂ„gt instĂ€lld ljusstyrka ger överdrivet "klatschiga" fĂ€rger pĂ„ de flesta display:er...
Har stört mig pÄ att RGBs pÄ vÄr plasma i vardagsrummet har sett sÄ överdrivet klatschigt ut och att alla hudfÀrger ser lite vÀl "kokta" ut. Via YPbPr frÄn DVD blir det inte alls sÄ. Testade att höja ljusstyrkan frÄn 50 till 65 pÄ den och vips sÄ sÄg alla mÀnniskor mkt verkligare ut... ;)
Samma sak hÀnder pÄ en CRT-projektor ifall ljusstyrkan Àr satt för lÄgt, för "bÀttre svÀrta", dÄ blir alla fÀrger överdrivet mÀttade, om Àn inte riktigt lika "overkliga" som pÄ digitala displayer...

Bara ett enkelt tips, medan du vÀntar pÄ kalibreringsutrustning... ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, det Àr inte det. Min kontrast och brightness Àr rÀtt instÀllda efter DVE. Det Àr snarare sÄ att jag inte försökt stÀlla in grÄskalan och fÀrgerna, eftersom jag inte har kunskapen och grejerna för att göra det optimalt. DÀrför sÄ kan vÀldigt ljusa scener göra sÄ att hudfÀrgen, som sÄg bra ut innan, se lite pastell ut. Skulle gissa att det har mer med grÄskala att göra Àn fÀrgerna.

Jag hoppas pÄ fÄr hjÀlp framöver att stÀlla in grÄskala och fÀrgerna optimalt, men dom Àr riktigt okej nu och bÀttre Àn vad jag hade innan.

Postad 02 March 2006 - 14:02

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlĂ€gg
  • 0
nin>> Fick du sÀnka eller höja Brightness för att fÄ den "rÀtt"?

Postad 02 March 2006 - 15:41

Colamannen
  • Colamannen
  • ForumrĂ€v

• 757 inlĂ€gg
  • 0
Kommer vara borta ett par dagar framöver (Vasaloppet), sÄ bli inte frustrerade om jag inte kan svara.

Det fina med SvartnivÄn pÄ DVE Àr ju just det att frÄn nÀr det mörkaste strÀcket inte gÄr att se tills det nÀst mörkaste försvinner har man en marginal pÄ endast 4%! Man ligger med andra ord riktigt bra pÄ det utan nÄgon större anstrÀngning.
Jag förklarade klart och tydligt hur jag gör:
1.Bort med BTB
2. Bort med 2% above
3. Tebax och gör 2% above just synligt.

Jag antar att din fundering egentligen Àr hur mycket synlig 2% above ska vara?
Detta Àr för mig inget svÄrt dÄ (som jag förklarade) du som mest kommer fÄ fel pÄ 4%.
SÄ fort du anar 2% below (BTB) sÄ vet du att du gÄtt för lÄngt.

MVH
/Jakob

Postad 02 March 2006 - 16:54

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlĂ€gg
  • 0
jakke>> Det kanske inte Àr ngt problem pÄ en digital projje/display, men pÄ en CRT med i det nÀrmaste oÀndlig (överdrift, men ÀndÄ) möjlighet till skuggdetaljer sÄ Àr det inte riktigt sÄ enkelt.
Dessutom tycker jag nog ÀndÄ att 4% Àr rÀtt sÄ mkt.
Labbar man 4% upp eller ned sÄ hÀnder det en hel del med svÀrtan i mina ögon.

Visst, vet man med sig att man sedan kan göra en hundraprocentig gammainstÀllning och att display:en dessutom kan hÄlla black level och gamma i alla scener, sÄ, ja dÄ kanske man kan leva med 3-4% fel.

Min tes Àr dock att ytterst fÄ displayer klarar av att hÄlla detta.
Det Àr inte ett helt okÀnt faktum att t.ex. LCD-displayer snarare flyttar omfÄnget Àn utökar det dÄ insignalen/scenen plötsligt har ett större eller mindre IRE-omfÄng. Detta beskrivs t.ex. pÄ AVIA har jag för mig och Àven pÄ ngn sajt som behandlar just gammajustering (kan leta upp den om det behövs).
Tar man det i beaktande sÄ finns det strÀngt taget ingen brightnessinstÀllning som Àr rÀtt för en LCD-projje, för typen av scen kommer att drastiskt pÄverka det möjliga omfÄnget.
LÀgger man dÀr till moderniteter som Auto-IRIS sÄ blir det troligen Ànnu mer komplicerat att stÀlla in "rÀtt", Ä andra sidan finns ju alla förutsÀttningar att fÄ ngt bÀttre Ätergivning pÄ det hela taget Àn med ett statiskt ljusflöde.
Vad tror ni Àr sjÀlva anledningen till Auto-IRIS? Jo, det mÄste vÀl ÀndÄ vara att man skall kunna anpassa ljusflödet dynamiskt sÄ att bÄde mörka och ljusa scener har ett nÄgorlunda "rÀtt" omfÄng.
Kan man dÄ fÄ "rÀtt" brightness pÄ en LCD utan Auto-IRIS? NÀ, troligen inte om man skall följa logikens lagar...

Om jag nu inte har fÄtt all terminologi rÀtt sÄ ber jag om överseende med detta och att ni istÀllet tÀnker igenom det jag har skrivit, sÄ kanske vi slipper fel missförstÄnd...

OT: Skall du Äka Vasaloppet??? ;) Coolt...

Postad 02 March 2006 - 17:50

GĂ€st_nin_*
  • GĂ€st_nin_*
  • 0

nin>> Fick du sÀnka eller höja Brightness för att fÄ den "rÀtt"?

<{POST_SNAPBACK}>

Höja eller sÀnka mot vad? Cinema default instÀllningarna pÄ Rubyn?

Sedan fÄrstÄr jag inte vad du vill fÄ fram att det Àr omöjligt att stÀlla brightness rÀtt. :huh:

Postad 02 March 2006 - 19:20

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlĂ€gg
  • 0

Ja. Eller vilken defaultinstÀllning du nu hade innan...

Sedan fÄrstÄr jag inte vad du vill fÄ fram att det Àr omöjligt att stÀlla brightness rÀtt.

Kan nog inte förklara det tydligare Àn vad jag har gjort tyvÀrr.

Postad 02 March 2006 - 22:32

Colamannen
  • Colamannen
  • ForumrĂ€v

• 757 inlĂ€gg
  • 0
FörstÄr dilemmat...

Jag skulle vilja förklara det sÄ hÀr:
En CRT Àr en hel vetenskap att fÄ rÀtt pÄ sÄ jag underskattar inte pÄ nÄgot sÀtt ditt problem. Men just med Brightness ser jag faktiskt ingen svÄrighet. Du fÄr ju en jistanes massa nyanser mellan 2% below och 2% above bara. Beroende pÄ reglagen sÄ kan det oxÄ vara olika mÄnga steg mellan dessa tvÄ nyanser. Hur du gör har jag ingen aning om, men om jag tittar pÄ mig sjÀlv sÄ skulle jag tagit bort bÄda strÀcken för att sedan precis göra 2% above synlig. Det innebÀr i praktiken, förutsatt att jag hanskas med en CRT-proj samt har massor av steg mellan de tvÄ nyanserna, att jag hamnar pÄ en nivÄ nÀra 2%. Skulle gissa pÄ 1% above black. Vet du att stegen Àr nÄgorlunda jÀmna kan du ju rÀkna stegen frÄn att BTB försvinner tills du inte kan se 2% above och sedan backa hÀlften sÄ mÄnga steg. ;) Matematik nÀr den Àr som bÀst!

LCD och autoirisar Àr ett kapitel för sig, men jag gör en kort summering:
En korrekt fungerande iris ska höjja ljusflödet genom att öppna sig, och sĂ€nka det genom att stĂ€nga sig. SĂ„ lĂ„ngt Ă€r vi överens. Med lĂ€gre ljusflöde (iris stĂ€ngd) bör svart kunna bli svartare, och med högre ljusflöde (iris öppen) bör vitt kunna bli vitare. Är irisen korrekt bör en test bild (tex pluge) visas med samma nyansering med öppen iris sĂ„vĂ€l som stĂ€ngd dito. Skillnaden Ă€r att nyanserna blir ljusare med högre ljusflöde och mörkare med lĂ€gre.
Mao, har du stÀllt svartnivÄn sÄ att 2% Àr precis synligt sÄ skall det Àven vara sÄ med irisen i olika lÀgen. Du ska inte se fler eller fÀrre nyanser men du ska se dem med olika "ljushet".
TyvÀrr sÄ fungerar lÄngt ifrÄn alla irisar korrekt vilket kan innebÀra problem med gammajusteringar och signal-boosting. Jag mÄste ju dock utgÄ frÄn att fÄ det sÄ korrekt som möjligt vid kalibreringen.

Jag upplever personligen nÀr jag tittar pÄ filmer frÄn LCD-projjar med autoirisar att nativekontasten+iris+gammajox=iriskontrasten Äker kana mellan on/off kontrastens ytterlÀgen. Den glider utmed skalan helt enkelt, vilket innebÀr att svart kan bli svartare vid vissa lÀgen, men visar inte bildinformation under svartnivÄn ÀndÄ.
Jag tycker nog det Àr lika klurigt att formulera mig som du tycker det Àr att fÄ fram vad du vill. <_<

Raskt över till WV100:an.
Nu Àr jag ju inte NIN, men jag fÄr kanske försöka jag med. :huh:
I vÄrt fall har vi fÄtt Àndra svÀrtnivÄn nÄgra gÄnger pÄ Rubyn. Detta pga att lampan stabiliserat sig efterhand. FrÄn början gav DVE och pluge ett brightnessvÀrde pÄ 64 nÄgonting. Nu (efter 144h) kan vi anvÀnda 52 för att fÄ fram samma nyanser. SÄ visst Àndrar sig projektorer, det har jag aldrig sagt emot. Men det enda som krÀvs Àr ju en ny svartnivÄjustering sÄ Àr man rÀtt pÄ det ur det perspektivet igen.

PS. ...och ja, jag ska Äka Vasan :P

MVH
/Jakob

Postad 03 March 2006 - 03:51

GĂ€st_nin_*
  • GĂ€st_nin_*
  • 0
JasÄ, ligger du pÄ 52 i brightness nu? SjÀlv ligger jag pÄ 77 i kontrast och ca 65 i brightness. Ska kanske kolla om den iaf det Àr nÄgon skillnad mot innan. Btw, du kalibrerar utan nÄgon gamma pÄ va?

Postad 03 March 2006 - 09:20

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlĂ€gg
  • 0
UrsÀkta, kan inte lÄta bli... Det hÀr stycket Àr obetalbart:

Jag ser inte riktig koppling med brightness och "grÀlla" karamelliga fÀrger. Det jag tror du gör Àr att nÀr du höjer brightness fÄr du en "blekare" or mer urtvÀttad bild vilket kan leda till att de karamelliga och "grÀlla" fÀrgerna tonas ner.

För den som ev. undrar varför jag blev förbannad hÀromdagen...

:huh:

Postad 03 March 2006 - 10:10

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlĂ€gg
  • 0
Aha... :huh:

I sÄ fall skulle det vara helskoj att veta vad det var jag sa, i samband med detta, som gjorde dig sÄ förbannad pÄ mig. Eller Àr det sÄ enkelt att D65 historian fortfarande svider? ;)

Postad 03 March 2006 - 12:28

GĂ€st_nin_*
  • GĂ€st_nin_*
  • 0

Ja. Eller vilken defaultinstÀllning du nu hade innan...

<{POST_SNAPBACK}>

DEt blir att jag höjde. FörstÄr inte vad det har med saken att göra.

Postad 03 March 2006 - 13:12

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlĂ€gg
  • 0

Aha... 

I sÄ fall skulle det vara helskoj att veta vad det var jag sa, i samband med detta, som gjorde dig sÄ förbannad pÄ mig. Eller Àr det sÄ enkelt att D65 historian fortfarande svider?

Du ser inte det motsÀgelsefulla i den mening som jag citerar? Först skriver du att du inte förstÄr vad ljusstyrka har med fÀrgmÀttnad att göra och i meningen efter sÄ skriver du i klartext att de har med varandra att göra, precis som jag menade.
Är det dĂ„ förvĂ„nande att man kĂ€nner sig pĂ„hoppad i onödan? Detta Ă€r bara ett exempel...

Ang. D65 sÄ har jag fortfarande inte hittat ngn referens som beskriver det hela pÄ samma sÀtt som ni gör. DÀremot Àr det gott om referenser (bl.a. i mjukvaran till Spyder Pro) som beskriver motsatsen. Att koordinaten benÀmns med just koordinaterna, men att D65, D6500, 6500K och D6500K bara Àr olika namn pÄ samma "Àpple"...
Det Àr sÄklart möjligt att ni har rÀtt, men om hela branschen i övrigt verkar anse att det hela Àr hÄrklyverier sÄ förstÄr jag inte varför jag förtjÀnade en Äthutning i sammanhanget frÄn början.
Petitess Àr ett ord som ligger pÄ min tunga i sammanhanget...

Postad 03 March 2006 - 13:23

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlĂ€gg
  • 0
nin (och övriga intresserade)>>

Vi har nu fastslagit:

1.
Att en "korrekt" instÀllning av Brightness inte Àr en smal sak. Helt enkelt eftersom mÄnga display:er har problem med att visa hela omfÄnget i en och samma scen. FöretrÀdesvis fungerar detta sÀmst pÄ LCD:er. Detta anser jag mig ha fÄtt medhÄll i av Ätminstone Jakke.

2.
Att instÀllningen av brightness pÄverkar fÀrgernas mÀttnad. Detta har jag fÄtt medhÄll av frÄn Pacman.

SÄ, alltsÄ... Mitt initala pÄstÄende att man kan neutralisera de "grÀlla" fÀrger som en digital display (och i vissa fall Àven en analog) dras med Àr alltsÄ inte sÄ lÄngsökt.

FörstÄr du nu, nin?

Jag sĂ€ker sĂ„klart inte att det ÄR sĂ„ pĂ„ t.ex. en Ruby. Jag har aldrig mekat med en Ruby eller ngn annan SXRD heller för den delen, men rent logiskt hade det ju kunnat vara sĂ„ Ă€ven pĂ„ den, eller hur?
SÀger du att det inte Àr det sÄ Àr det ju bara bra och mitt förslag till dig Àr isf oanvÀndbart, men det kunde jag ju inte veta innan jag kom med det.

Det mÄste vara extremt svÄrt att förstÄ vad jag skriver, eller sÄ Àr ni digitalÀgare extremt kÀnsliga för allt som eventuellt kan betecknas som svagheter hos digitala displayer.
I min vÀrld sÄ har allt för- och nackdelar. SÄ Àven analoga resp. digitala displayer. Det jag iaf vill göra Àr att lÀra mig mer om nackdelarna sÄ att jag kan eliminera dem i möjligaste mÄn, utan att bli av med fördelarna.
Att dÄ kategoriskt sÀga att brightness Àr enkelt och sjÀlvklart pÄ alla displayer Àr för mig helt frÀmmande för det stÀmmer inte alls överens med mina erfarenheter. Jag tycker tvÀrtom att det Àr ganska svÄrt. Tycker att det Àr trÄkigt att 2-3 personer hÀr genast, nÀr jag uttrycker att jag inte tycker det Àr sjÀlvklart, mer eller mindre idiotförklarar mig och gÄr in och skriver pÄ min nÀsa att det Àr minsann bara att göra si och sÄ... Speciellt som det ni skriver kanske stÀmmer i den akademiska vÀrlden men inte alls Àr sÄ enkelt dÄ man skall göra det i verkligheten.

Postad 03 March 2006 - 13:33

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlĂ€gg
  • 0
För att förtydliga; det jag uppfattar det hela som Àr att man angriper mitt sÀtt att sÀga saker och inte ens försöker förstÄ vad det Àr jag Àr ute efter, speciellt dÄ det gÀller brightness-frÄgan.
Samma sak hÀnde i en annan trÄd dÀr det handlade om 720p kontra 1080p projjar dÀr jag fick gÄ i svaromÄl gÄng pÄ gÄng tills det visade sig att min ursprungliga tankegÄng kanske inte var sÄ tokig ÀndÄ.
DÀrför kÀnns det som att flera personer den senaste tiden antingen vÀljer att misstolka det jag skriver, eller helt enkelt inte förstÄr vad jag skriver.
Om det Àr det sistnÀmnda sÄ kan det bero pÄ mig och att jag skriver klumpigt, men jag har inte haft sÄ mkt sÄdana problem innan pÄ detta forum, sÄ det kÀnns faktiskt lite frÀmmande...

Postad 03 March 2006 - 13:36

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2138 inlĂ€gg
  • 0

Aha... 

I sÄ fall skulle det vara helskoj att veta vad det var jag sa, i samband med detta, som gjorde dig sÄ förbannad pÄ mig. Eller Àr det sÄ enkelt att D65 historian fortfarande svider?

Du ser inte det motsÀgelsefulla i den mening som jag citerar? Först skriver du att du inte förstÄr vad ljusstyrka har med fÀrgmÀttnad att göra och i meningen efter sÄ skriver du i klartext att de har med varandra att göra, precis som jag menade.
Är det dĂ„ förvĂ„nande att man kĂ€nner sig pĂ„hoppad i onödan? Detta Ă€r bara ett exempel...

Ang. D65 sÄ har jag fortfarande inte hittat ngn referens som beskriver det hela pÄ samma sÀtt som ni gör. DÀremot Àr det gott om referenser (bl.a. i mjukvaran till Spyder Pro) som beskriver motsatsen. Att koordinaten benÀmns med just koordinaterna, men att D65, D6500, 6500K och D6500K bara Àr olika namn pÄ samma "Àpple"...
Det Àr sÄklart möjligt att ni har rÀtt, men om hela branschen i övrigt verkar anse att det hela Àr hÄrklyverier sÄ förstÄr jag inte varför jag förtjÀnade en Äthutning i sammanhanget frÄn början.
Petitess Àr ett ord som ligger pÄ min tunga i sammanhanget...

<{POST_SNAPBACK}>

Lovade att inte svara fÄ fler av dina inlÀgg men mÄste svara hÀr av en enkel anledning.

Det du citerade skrev jag och inte pacman.

Och om du lÀser lite mer av det vi skrivit sÄ kan du se att Brightness har att göra med fÀrger och en höjning av detta reglage kan minska problemet.

SÄ nÀr du höjer brightness och ökar gamma vÀrdet samt adderar mer vitt sÄ blir fÀrgerna mindre pastelliga och grÀlla MEN och ett STOORT MEN, detta reglage Àr inte det man skall fippla med för att lösa detta problem med pastelliga och grÀlla fÀrger.

Kopplingen Brightness och pastelliga grÀlla fÀrger ser jag inte i en kalibrering och det var det jag menade

Jag tolkade ditt inlÀgg som att man skulle höja brightness för att lösa problemet och det var det jag reagerade pÄ, du förklarade sedan att du menade att man kanske hadde en för lÄgt instÀlld brightness och att det var en orsak till problemet vilket Àr korrekt. SÄ det var ett missförstÄnd, jag tolkade det sÄ hÀr.

1. Jag vet att NIN Àr kunnig och har kalibrerat sin RUby korrekt gÀllande brightness och kontrast sÄ gott han kan utan utrustning.

2. Du kommer och sÀger att en höjning av brighntess kan lösa hans problem med dessa grÀlliga och pastelliga fÀrger. Detta var tydligen inte det du menade och dÀrav missförstÄndet.

3. Jag tolkade det som att han skulle höja brightness mer Àn vad som Àr "korrekt" som han har idag för att lösa probemet.

4. Jag skrev att jag sÄg inte kopplingen brightness och lösning pÄ problmet pastelliga och grÀlla fÀrger förutsatt att man kalibrerat rÀtt brightness rÀtt.

5. Jag skrev detta citat som du tycker Àr obetalbart, och menade att om NIN höjer brightness för att lösa probelemet sÄ kommer det att resultera i en blekare och mer utvÀttad bild eftersom han sammtidigt sÀnker gamma vÀrdet.

D65 historien tÀnker jag inte ens kommentera, fel=petitess :huh: , har för mig att du fick nÄgra fina referenser frÄn bl.a. Greg Rogers men han hÄller ocksÄ bara pÄ med petitesser.

Jag tÀnker inte sÀnka mig till din nivÄ och hÄna andras uttalanden och bara citera nÄtt utan nÄgot sammanhang samt dessutom ta fel pÄ avsÀndaren av detta citat.

Ja ja, var tvungen att skriva detta dÄ pac inte hadde skrivit detta citat som du pÄstod.

Kör ditt eget race Arioch och jag hoppas du finner alla svar pÄ dina frÄgor och fÄr till den bild du vill ha ;)

Och till sist om nu NIN hamnat i mitten av detta , sÄ NIN om du nu har ett problem med dessa fÀrger sÄ ligger inte lösningen i brightness reglaget, stÀll in det som man "skall" och kan göra efter bÀsta förmÄga och med hjÀlp av DVE, har du fortfarande gÀlla och pastelliga fÀrger sÄ Àr det nÄtt annat problem, THATS MY POINT.

ALLT jag skrev var under förutsÀttning att NIN hadde kalibrerat Brightness rÀtt vilket jag Àr tÀmligen helt sÀker pÄ att han gjort, Den felmarginal man har nÀr man justerar brightness som Jakke beskrev Àndrar inte nÀmnvÀrt i fÀrgernas pastellighet och gÀllhet.

Jag har sjÀlv för mÀttade fÀrger pÄ min TW600 som syns tydligt i CIE diagrammet och ingen justering av brightness inom den felmarginal man har löser detta problem. Faktum Àr att inget reglage jag har att tillgÄ kan nÀmnvÀrt justera bort mÀttnaden som TW600 har i sina fÀrger. Och det knyter till mitt tidigare pÄstÄende att man Àr tÀmligen utelÀmnad i primÀrfÀrgernas fall. Se bara pÄ H79 som Jakke i jÀmförlese med Benq 8720 tyckte hadde pastelliga och onaturliga fÀrger, detta gÄr inte att lösa nÀmnvÀrt med kalibreing utan Àr en av skÀrmens egenskaper. D.v.s han kunde inte fÄ till fÀrgerna pÄ samma sÀtt som Benqen och verkligen inte med hjÀlp av brighntess reglaget utan att sabba massa annat.

Redigerat av ZoomAir, 03 March 2006 - 14:05.

Postad 03 March 2006 - 14:14

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlĂ€gg
  • 0
För det första sÄ Àr det Äterigen uppenbart att du saknar vilja eller förmÄga att förstÄ det jag skriver.

Igen:

OM det Àr sÄ att en "korrekt brightness" inte gÄr att uppnÄ, vilket jag anser Àr fallet med mÄnga displayer, och OM det Àr sÄ att man har för grÀlla fÀrger, och OM det Àr sÄ att man stör sig pÄ dessa grÀlla fÀrger, sÄ KAN man fÄ dem mindre grÀlla enbart genom att höja brightness nÄgra snÀpp.
Eftersom Brighness ÀndÄ inte Àr korrekt i alla typer av scener sÄ förlorar man egentligen bara "korrekthet" i vissa scener, samtidigt som man vinner t.ex. mer "Àkta" och naturliga hudtoner i andra.
AlltsÄ; en kompromiss, som sÄ mkt annat i denna hembiovÀrld.
Fast om man vet att man pÄ ens projje kan stÀlla in ett korrekt brightnessvÀrde som stÀmmer i alla typer av scener sÄ Àr det naturligtvis ett förkastligt tips. Givetvis.
Vet man dÀremot motsatsen, att ingen brightnessinstÀllning Àr korrekt i alla lÀgen (vilket t.ex. Àr fallet pÄ Hitachi PJ-TX100, det VET jag), sÄ kan man kanske med gott samvete göra denna kompromiss.
Är det sĂ„ himla galet tĂ€nkt tycker du?

Ang. felciteringen sÄ ber jag allra ödmjukast om ursÀkt. SjÀlvklart skall man citera rÀtt person.

Postad 03 March 2006 - 14:16

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlĂ€gg
  • 0
Det Àr för övrigt en av de saker som jag stör mig mest pÄ med LCD-tekniken, men som verkar funka bÀttre pÄ DLP:
Att fÀrger generellt sett blir alldeles för "kompakta" och "grÀlla"... Att det liksom inte blir ngn naturlig "luftighet" i bilden.
Detta dÀremot Àr vÀldigt enkelt att uppnÄ med en CRT och de flesta DLP:er som jag har sett har mkt mer acceptabla fÀrger.
PERSONLIGEN sÄ tar jag hellre en ngt "felaktigt" instÀlld brightness Àn dessa kompakta och onaturliga fÀrger...

Pheww...

Postad 03 March 2006 - 14:28

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2138 inlĂ€gg
  • 0

För det första sÄ Àr det Äterigen uppenbart att du saknar vilja eller förmÄga att förstÄ det jag skriver.

Igen:

OM det Àr sÄ att en "korrekt brightness" inte gÄr att uppnÄ, vilket jag anser Àr fallet med mÄnga displayer, och OM det Àr sÄ att man har för grÀlla fÀrger, och OM det Àr sÄ att man stör sig pÄ dessa grÀlla fÀrger, sÄ KAN man fÄ dem mindre grÀlla enbart genom att höja brightness nÄgra snÀpp.
Eftersom Brighness ÀndÄ inte Àr korrekt i alla typer av scener sÄ förlorar man egentligen bara "korrekthet" i vissa scener, samtidigt som man vinner t.ex. mer "Àkta" och naturliga hudtoner i andra.
AlltsÄ; en kompromiss, som sÄ mkt annat i denna hembiovÀrld.
Fast om man vet att man pÄ ens projje kan stÀlla in ett korrekt brightnessvÀrde som stÀmmer i alla typer av scener sÄ Àr det naturligtvis ett förkastligt tips. Givetvis.
Vet man dÀremot motsatsen, att ingen brightnessinstÀllning Àr korrekt i alla lÀgen (vilket t.ex. Àr fallet pÄ Hitachi PJ-TX100, det VET jag), sÄ kan man kanske med gott samvete göra denna kompromiss.
Är det sĂ„ himla galet tĂ€nkt tycker du?

Ang. felciteringen sÄ ber jag allra ödmjukast om ursÀkt. SjÀlvklart skall man citera rÀtt person.

<{POST_SNAPBACK}>

Vet inte hur svĂ„rt det Ă€r med CRT, men NIN har en Digital dĂ€r det gĂ„r att fĂ„ till relativt enkelt, visst Auto Irisen is a bich men trots det lyckades jag pricka in brightness relativt enkelt pĂ„ TW600 utan utrustning och efter koll med utrustning sĂ„ sĂ„g det bra ut. Även Pac fick till brightness bra pĂ„ bĂ„de Z4 och TX200 genom bara att tillgĂ„ DVE, det visades sedan vara en bra instĂ€llning efter koll med utrustning.

NÀr man kalibrerar en skÀrm och stÀller in brightness med hjÀlp av DVE sÄ har man en felmarginal som Jakke pÄpekar, det Àr som jag sagt tÀmligen enkelt att pricka in hyfsat rÀtt utan mÀtutrustning pÄ en digital. Och jag Àr tÀmligen sÀker pÄ att NIN har fÄtt till det rÀtt, dÄ jag vet att han Àven hÀnger mycket pÄ AVS och snackar med grymt kompetenta gossar som Àr Àgare av Ruby.

SÄ i NINs fall sÄ Àr svaret NEJ, om han nu har pastelliga fÀrger sÄ kommer inte brightness att lösa detta problem, precis om mÀttnaden pÄ TW600 inte löses med brightness.

Prova att mÀta upp ett CIE, och fippla lite med brightness inom det spann du sjÀlv finner möjligt och se hur fÀrgerna pÄverkas.

Du har ju mÀtutrustning tillgÀnglig sÄ det Àr ju bara till att exprementera dina teorier.

Ang. "korrekt brighntess" Jag kalibrerar och stÀller in brightness/kontrast efter DVE och sedan fipplar jag lite till om jag ser att gamma kurvan ser konstig ut men det handlar bara om ett fÄtal snÀpp och inget som pÄverkar fÀrgerna nÀmnvÀrt. D.v.s. TW600 Àr fortfarnade för mÀttad efter justering av brightness.

Nu nÀr jag har en fin gamma kurva lÄter jag brightness och kontrast vara dÀr dom Àr om det nu inte Àr sÄ att jag behöver justera t.ex. kontrast nÀr jag grÄskala kalibrerar.

Det Àr detta jag menar med "korrekt" brightness (fin gamma kurva mellan 2,2-2,6), jag har ingen som helst erfarenhet av CRT men NIN har ju en digital.

Men som sagt problemet med fÀrgerna och deras mÀttnad/passtelighet/gÀllhet Àr svÄr justerat och oftast Àr detta en av de faktorer dÀr man Àven med mÀtutrusning inte kan göra mycket. Man Àr oftast utelÀmnad till skÀrmens egenskaper i detta fall.

Redigerat av ZoomAir, 03 March 2006 - 14:45.

Postad 03 March 2006 - 14:44

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlĂ€gg
  • 0
...och, jag personligen, om jag mÄste vÀlja mellan en grÀll fÀrgskala och en ngt felaktig brightness sÄ tar jag det senare, any day...

För övrigt sÄ har, per definition, en pastellfÀrg mycket vitt i sig, alltsÄ raka motsatsen till det jag menar med "grÀll".
Även hĂ€r kanske det föreligger ett missförstĂ„nd?

Postad 03 March 2006 - 14:51

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2138 inlĂ€gg
  • 0

...och, jag personligen, om jag mÄste vÀlja mellan en grÀll fÀrgskala och en ngt felaktig brightness sÄ tar jag det senare, any day...

För övrigt sÄ har, per definition, en pastellfÀrg mycket vitt i sig, alltsÄ raka motsatsen till det jag menar med "grÀll".
Även hĂ€r kanske det föreligger ett missförstĂ„nd?

<{POST_SNAPBACK}>

Jo sant, jag har tappat bort mig i alla beteckningar av fÀrger som anvÀnds, karamelliga var det nog som du menade.

Ok det Àr din personliga Äsikt och inget fel med det, precis som redan konstaterats kommer en förhöjd brightness att leda till ett mindre problem gÀllande dessa fÀrger sÄ du har inte fel alls och inget har sagt att du har fel heller.

Gör sÄ hÀr, stÀll in brightness dÀr du vill ha den och mÀt upp gamma kurvan och se vart du hamnar, kan ju vara skoj att se, du kanske hamnar pÄ ett bra gamma vÀrde ÀndÄ.

Redigerat av ZoomAir, 03 March 2006 - 14:53.

Postad 03 March 2006 - 14:52

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlĂ€gg
  • 0
HÀr kommer en liten, manipulerad, bildförklaring över vad jag menar. Vi lÄtsas att vi sitter och stÀller in en Hitachi PJ-TX100...

Först har vi en fejkad bild av PLUGE/40 IRE WINDOW efter en korrekt brightnessinstÀllning som ett exempel:

Bifogad fil(er)

Postad 03 March 2006 - 14:57

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlĂ€gg
  • 0
...och sedan vÀxlar vi till PLUGE/100 IRE WINDOW med samma brightnessinstÀllning.

SÄhÀr kommer det dÄ att se ut pÄ Hitachi PJ-TX100.
Detta menar jag Àr fel, fel, fel, fel och inte acceptabelt pÄ ngt sÀtt. Alla scener som innehÄller mkt mörka partier och mkt ljusa partier samtidigt kommer att beflÀckas av detta fel.
DÀrför menar jag att, Ätminstone pÄ en TX-100, sÄ fÄr man vÀlja; vill jag att företrÀdesvis mörka scener skall ha hyfsat rÀtt brightness eller vill jag att företrÀdesvis ljusare scener skall ha det, och sedan stÀlla in efter det.

TX100:an har ocksÄ kraftfulla gamma-reglage med de har mkt liten effekt under ca 20-30 IRE, dÀremot har de enormt stor effekt dÀröver, sÄ de kan inte anvÀndas för att bota detta problem.

Tittar man pÄ en standard CRT-monitor för datorbruk sÄ Àr det inga som helst problem att fÄ bÄda dessa testbilder att se rÀtt ut.

Bifogad fil(er)

Postad 03 March 2006 - 14:58

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlĂ€gg
  • 0

...och inget har sagt att du har fel heller.

Jisses... I beg to differ... :huh:

Postad 03 March 2006 - 15:19

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2138 inlĂ€gg
  • 0
För att stÀlla in Black level anvÀnder man sig utav en bild med lÄgt APL som DVD Pluge/greyscale och i DVE handboken kan man lÀsa att denna bild Àr det bÀsta valet för alla skÀrmar och rÀtt anvÀnd leder till en bra brightness instÀllning för alla skÀrmar.

Nu kommer vi till det som Arioch pÄvisar hÀr.

NÀr man stÀllt in brightness rÀtt enligt Pluge/w geyscale skall den vara rÀtt Àven pÄ andra testbilder dÀr man har starkt lysande objekt i bilden. NivÄn pÄ brightness reglaget skall altsÄ vara densamma.

DÀrför finns det fler testbilder dÀr man har Peak White inblandat i pluge mönstret för att se om skÀrmen klarar av att hÄlla black level fixed, det skall den göra med en tolerans pÄ kanske 1-4%.

En digital skÀrm kan konstrueras sÄ att det inte Àr nÄn skillnad alls i black level nÀr man vÀxlar till en bild med stark lysande objekt, men en CRT brukar skifta lite grann.

Toleransen man skal ha för detta Àr ungefÀr 4%, d.v.s. skiljer det mer Àn sÄ nÀr man vÀxlar mellan dessa bilder sÄ sköter inte skÀrmen detta rÀtt.

Man mÄste kolla nogrant runt detta stark lysande objekt och leta efter "svÀrt nivÄn" för man kan blÀndas av detta starkt lysnade objekt vilket leder till att det blir svÄrare att hitta svart nivÄn trots att den kanske Àr rÀtt.

SÄ hÀr kommer vi till din frÄga Arioch.

Brightness skall stÀllas in med Pluge/ w greyscale och de andra bilderna Àr till för att utvÀrdera hur bra skÀrmen kan hÄlla denna nivÄ.

Man skall altsÄ inte dra upp brightness rejÀlt i dessa testbilder för att man inte lÀngre kan se svÀrtnivÄn dÄ detta Àr skÀrmens fel. Gör du detta kommer du sÀnka gamma vÀrdet rejÀlt.

SÄ Àven om du inte kan tyda svÀrtnivÄn i dessa bilder efter att du stÀllt in efter Pluge/w greyscale sÄ skall du inte justera brightness för att kompensera utan i första hand stÀlla in brightness med Pluge/w greyscale.

UtvÀrdera sedan hur bra skÀrmen klarar att hÄlla denna nivÄ med andra testbilder.

Ser du nu vad jag menar med "korrekt brightness", det finns altsÄ i stort endast ett sÀtt att stÀlla in brightness och hÀr har du inte mycket att spela med och inget inom detta spann som pÄverkar fÀrgernas gÀllhet nÀmnvÀrt.

Ser du min poÀng nu :huh:

För att förenkla för alla kalibrerare dÀr ute stÀll in brightness med Pluge/w greyscale och inget annat.

Redigerat av ZoomAir, 03 March 2006 - 15:35.

Postad 03 March 2006 - 16:18

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlĂ€gg
  • 0
Arioch>>

Ja, blanda inte ihop mig med Zoomair. DÀrför kvarstÄr frÄgan: Det skulle vara helskoj att veta vad det var jag sa, i samband med detta, som gjorde dig sÄ förbannad pÄ mig?

Jag vet inte hur du lÀser men, iaf fram till ditt utbrott, sÄ har jag iprincip hÄllit med om det du sÀger (ang. brightness). Och ÀndÄ lackar du ur pÄ mig? Man behöver inte sitta med taggarna utÄt 100% av tiden, eller vad sÀger du?

En annan sak: Du har en förmĂ„ga att vara med i /dra igĂ„ng vĂ€ldigt intressanta Ă€mnen och dĂ€rför Ă€r man gĂ€rna med och diskuterar. Är rĂ€tt sĂ€ker pĂ„ att du valde att ta illa vid dig men min kommentar "varför Ă€r det alltid Ariochs trĂ„dar som startar alla roliga diskussioner" var en komplimang, inget pĂ„hopp, ok?

Men du skÀmtar om D65 eller? :huh:

Du har inte hittat nÄn referens som sÀger att 6500K mÄste vara D65. Som vi sagt 100 ggr.

DÀremot har du systematiskt valt att blunda för de fakta jag lagt fram i trÄden. Varför dÄ kan man undra?

Till slut blir det rÀtt roligt iofs, du sÀger att du inte hittat ngn referens som beskriver det hela pÄ samma sÀtt som vi gör. HÀr Àr en referens, signerad av ingen mindre Àn Arioch sjÀlv:

Det stÀmmer bra att jag kan fÄ 6500K med grön- eller magentastick ja!

Är du sĂ„ fokuserad pĂ„ att component-gossarna har fel att du inte litar pĂ„ dig sjĂ€lv lĂ€ngre? <_<

LÀr inte vara nÄn mening med att föra detta vidare bara att konstatera att alla inte Àr intresserade av att lÀra sig nÄtt nytt. Inte hela vÀrlden. ;)

Jajja, hoppas nÄtt slinker in ÀndÄ. Vem vet, kanske du dÄ nÄngÄng fÄr nÄn nytta av inte anvÀnda enbart temperatur som riktmÄl nÀr du kalibrerar och kanske du inte anvÀnder "Color Decoder Test" för att stÀlla in vitbalansen. Vore ju toppen, hade ju nÄtt gott kommit ur denna trÄd. :P

Postad 03 March 2006 - 21:30

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlĂ€gg
  • 0

Man mÄste kolla nogrant runt detta stark lysande objekt och leta efter "svÀrt nivÄn" för man kan blÀndas av detta starkt lysnade objekt vilket leder till att det blir svÄrare att hitta svart nivÄn trots att den kanske Àr rÀtt.

Jag menar att det inte alls Àr sÄ att man "blÀndas" utan det faktiskt Àr sÄ att mÄnga digitaler "prioriterar" de höga IRE-vÀrdena framför de lÄga i "blandade" scener.
En "IRE-blandad" scen skulle se vÀldigt mÀrklig ut annars.

Tittar man pÄ PLUGE med 100 IRE fönster pÄ en standard CRT-skÀrm sÄ Àr det inga som helst problem att se bÄde de tvÄ staplarna vid sidorna, med relativt konservativ brightnessinstÀllning. DÀrav min slutledning att det inte alls Àr sÄ att man "blÀndas" utan att t.ex. en LCD helt enkelt inte förmÄr Äterge alla IRE-steg pÄ ett bra sÀtt samtidigt.
StÀller man in PLUGE med 100 IRE sÄ att man ser de tvÄ mörka staplarna pÄ en TX100 sÄ blir det svartaste i bilden rejÀlt urvattnat.

Jag menar att man "fuskar" med detta i mÄnga digitala displayer och att man flyttar det synliga omfÄnget beroende pÄ instÀllningar och medel-IRE-vÀrde. Detta Àr ett inte alls okÀnt faktum och jag vet inte varför ni inte vill prata om detta...
Detta Àr i min mening ocksÄ en anledning till varför i stort sett alla digitala displayer ger en sÄ förjordat platt bild jÀmfört med en CRT. Det fattas helt enkelt en stor del av omfÄnget vid varje given tidpunkt i materialet...

Redigerat av Unregistered59dcaef6, 03 March 2006 - 21:43.

Postad 03 March 2006 - 21:42

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlĂ€gg
  • 0
pacman>>

Jajja, hoppas nÄtt slinker in ÀndÄ. Vem vet, kanske du dÄ nÄngÄng fÄr nÄn nytta av inte anvÀnda enbart temperatur som riktmÄl nÀr du kalibrerar och kanske du inte anvÀnder "Color Decoder Test" för att stÀlla in vitbalansen. Vore ju toppen, hade ju nÄtt gott kommit ur denna trÄd.

Du gör dig lustig över dig sjÀlv, Pacman. Trodde faktiskt att du hade förstÄtt varför inte heller denna tanke var sÄ dum i just mitt fall...
Utan kalibreringsutrustning (som jag inte hade nÀr jag skrev om detta först) sÄ finns det mkt begrÀnsade möjligheter till att hitta en riktig utgÄngspunkt för fortsatt manuell kalibrering.
Har man dessutom tvÄ bildrör som lyser mkt starkare Àn det tredje, sÄ Àr det vÀrre Àn nÄlen i höstacken att försöka hitta det GAIN-lÀge dÀr signalerna Àr nÄgorlunda utjÀmnade.
Detta lÀge kunde jag dock hitta med hjÀlp av denna testbild och fÀrgfilter.
Givetvis mÄste jag utgÄ ifrÄn att alla iblandade color decoders gjorde ett riktigt arbete, men om du hade suttit med samma problem som jag gjorde och utan kalibreringsutrustning sÄ hade du nog ocksÄ försökt vara lite extra kreativ...

En annan sak: Du har en förmĂ„ga att vara med i /dra igĂ„ng vĂ€ldigt intressanta Ă€mnen och dĂ€rför Ă€r man gĂ€rna med och diskuterar. Är rĂ€tt sĂ€ker pĂ„ att du valde att ta illa vid dig men min kommentar "varför Ă€r det alltid Ariochs trĂ„dar som startar alla roliga diskussioner" var en komplimang, inget pĂ„hopp, ok?

Tja, om du misstÀnker, utan att jag har sagt ngt om det, att det dÀr kunde vara en smula provocerande sÄ Àr det antagligen inte sÄ lÄngt ifrÄn sanningen, eller hur?

Tonen i era inlÀgg Àr allt annat Àn ödmjuk, ni stövlar in med dogmer som ni har lÀst er till och tror att ni har lösningar och svar pÄ bÄde det ena och det andra.
Dra in pÄ avsforum med era absoluta sanningar sÄ fÄr vi se hur lÀnge ni fÄr stÄ oemotsagda.
Ingen av er har nÄgonsin Àgt en CRT, sÄ hur vet ni att man inte kan anvÀnda Color decoder check för att justera en överdriven felbalans i fÀrgerna pÄ en sÄdan??? Tror ni verkligen att jag inte förstÄr att testet inte Àr Àmnat för detta? Har ni ett bÀttre förslag pÄ hur man skall göra omman vill vara nÄgorlunda metodisk och inte har tillgÄng till kalibreringsutrustning ifall man har en CRT-projje med ett rör som Àr avsevÀrt svagare Àn de andra?

Och hela diskussionen om brightness Àr ju rent löjevÀckande. PÄ er lÄter det som om att det inte finns nÄgra som helst problem med Ätergivningen av video-omfÄnget pÄ digitala displayer, nÄgot som vÀl för sjutton gubbar Àr helt solklart att det gör..? Talar nu om det fejkande av omfÄng som hela tiden försiggÄr i digitaler...

Postad 03 March 2006 - 21:58

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlĂ€gg
  • 0

Men du skÀmtar om D65 eller? 

Du har inte hittat nÄn referens som sÀger att 6500K mÄste vara D65. Som vi sagt 100 ggr.

DÀremot har du systematiskt valt att blunda för de fakta jag lagt fram i trÄden. Varför dÄ kan man undra?

Till slut blir det rÀtt roligt iofs, du sÀger att du inte hittat ngn referens som beskriver det hela pÄ samma sÀtt som vi gör. HÀr Àr en referens, signerad av ingen mindre Àn Arioch sjÀlv:

Det dÀr var inte vad diskussionen handlade om frÄn början och det vet du. Det började som en ren diskussion kring terminologin 6500K/D65. Du lÀxade upp mig för att jag skrev 6500K och sade att det Àr D65 man Àr ute efter. DÄ menade jag att jag aldrig har hört ngn skilja pÄ dessa tvÄ begrepp.
DET var vad diskussionen ursprungligen handlade om.
Att 6500K kan befinna sig pÄ oÀndligt mÄnga platser i CIE-diagrammet köper jag, dÀrav den kommentar som du citerar.
Att man som du verkar anse "mÄste" skilja pÄ 6500K och D65, nÀr inga i branschen verkar bry sig om att göra det, anser jag det faktiskt vara en petitess i sammanhanget.
I mjukvaran till SpyderPro sÄ kan man t.ex. vÀlja att kalibrera efter standarden "6500K" och i den processen sÄ anges bÄde koordinaterna och tempen 6500K. INGENSTANS i denna mjukvara nÀmns att koordinaterna kallas för "D65". Om de inte tycker att det Àr viktigt, varför skall jag dÄ tycka det? Man har ju koordinaterna för sjutton gubbar och hamnar man rÀtt dÀr sÄ Àr det dessutom 6500K temperatur. Kanon, klappat och klart...

Och nej, jag skÀmtar inte. För mig Àr det intresanta att hitta rÀtt koordinater och inget annat. Se'n Àr det sÄklart intressant kuriosa att fÄ reda pÄ att 6500K inte Àr en punkt utan snarare en linje, men det saknar ju fullkomligt betydelse i praktiken.

Förresten, vad menar du egentligen med detta:

Du har inte hittat nÄn referens som sÀger att 6500K mÄste vara D65

Jag hittar massor av referenser dÀr man skriver och sÀger dessa tvÄ begrepp i samma andetag, jo.
DÀremot hittar jag inga referenser till att koordinaterna som man Àr ute efter att hamna pÄ kallas för D65 och att 6500K Àr en linje/kurva.
Har ingen anledning att misstro dig nÀr du sÀger att det Àr sÄ, men jag förstÄr inte vad det spelar för roll, för vad Àr det jag Àr ute efter..? Jo, att hitta rÀtt koordinater, antingen de kallas Orvar, Sune, Lennart eller Majja.

Börjar verkligen tro att det Àr en hel radda med mkt sorgliga missförstÄnd i denna trÄd.

Redigerat av Unregistered59dcaef6, 03 March 2006 - 22:00.

Postad 03 March 2006 - 22:06

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlĂ€gg
  • 0

En digital skÀrm kan konstrueras sÄ att det inte Àr nÄn skillnad alls i black level nÀr man vÀxlar till en bild med stark lysande objekt, men en CRT brukar skifta lite grann.

Toleransen man skal ha för detta Àr ungefÀr 4%, d.v.s. skiljer det mer Àn sÄ nÀr man vÀxlar mellan dessa bilder sÄ sköter inte skÀrmen detta rÀtt.

Skulle vilja se den LCD-projektor som klarar detta. Och det menar jag inte ironiskt pÄ ngt sÀtt. Jag skulle verkligen vilja se den.
Ang. tolerans pÄ 4% sÄ kan jag lova att Hitachi PJ-TX100 befinner sig waaaaay off... :)

Vill Äterigen förtydliga att jag inte pÄ ngt sÀtt sÀger att inga digitaler klarar detta. Det enda jag sÀger Àr att alla verkligen inte gör det. Har ingen som helst statistik pÄ detta.
Och Àr det dÄ sÄ att man sitter med en som inte klarar det, ja dÄ kan det vara fullstÀndigt sk-t samma ifall man har "rÀtt" brightness eller inte.

Postad 03 March 2006 - 22:14

Unregistered595b73fd
  • Unregistered595b73fd
  • ForumrĂ€v

• 698 inlĂ€gg
  • 0

Tonen i era inlÀgg Àr allt annat Àn ödmjuk, ni stövlar in med dogmer som ni har lÀst er till och tror att ni har lösningar och svar pÄ bÄde det ena och det andra.
Dra in pÄ avsforum med era absoluta sanningar sÄ fÄr vi se hur lÀnge ni fÄr stÄ oemotsagda.
Ingen av er har nÄgonsin Àgt en CRT, sÄ hur vet ni att man inte kan anvÀnda Color decoder check för att justera en överdriven felbalans i fÀrgerna pÄ en sÄdan???

<{POST_SNAPBACK}>

Är inte du ocksĂ„ ganska snabb att avfĂ€rda folk som försöker hjĂ€lpa dig? Jag försökte tipsa dig om den kĂ€nda "fattigmansmetod" som faktiskt Ă€r relativt enkel att anvĂ€nda men du avfĂ€rdade mitt rĂ„d att anvĂ€nda ett testmönster med en grey ramp ganska snabbt med att det minsann gĂ„r lika bra med det mönster du redan valt.

Postad 03 March 2006 - 22:27

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2138 inlĂ€gg
  • 0

Jag menar att det inte alls Àr sÄ att man "blÀndas" utan det faktiskt Àr sÄ att mÄnga digitaler "prioriterar" de höga IRE-vÀrdena framför de lÄga i "blandade" scener.
En "IRE-blandad" scen skulle se vÀldigt mÀrklig ut annars.

Tittar man pÄ PLUGE med 100 IRE fönster pÄ en standard CRT-skÀrm sÄ Àr det inga som helst problem att se bÄde de tvÄ staplarna vid sidorna, med relativt konservativ brightnessinstÀllning. DÀrav min slutledning att det inte alls Àr sÄ att man "blÀndas" utan att t.ex. en LCD helt enkelt inte förmÄr Äterge alla IRE-steg pÄ ett bra sÀtt samtidigt.
StÀller man in PLUGE med 100 IRE sÄ att man ser de tvÄ mörka staplarna pÄ en TX100 sÄ blir det svartaste i bilden rejÀlt urvattnat.

Jag menar att man "fuskar" med detta i mÄnga digitala displayer och att man flyttar det synliga omfÄnget beroende pÄ instÀllningar och medel-IRE-vÀrde. Detta Àr ett inte alls okÀnt faktum och jag vet inte varför ni inte vill prata om detta...
Detta Àr i min mening ocksÄ en anledning till varför i stort sett alla digitala displayer ger en sÄ förjordat platt bild jÀmfört med en CRT. Det fattas helt enkelt en stor del av omfÄnget vid varje given tidpunkt i materialet...

<{POST_SNAPBACK}>

Hur det ser ut med andra testbilder Àr ointressant eftersom dom Àr till för att utvÀrdera skÀrmens möjligheter att behÄlla svÀrtnivÄn och skall inte pÄ anvÀndas för att stÀlla in brightness speciellt pÄ en skÀrm som har uppenbarliga problem med detta.

SÄ ser du min poÀng jag har haft hela tiden, man har ett begrÀnsat spann nÀr man stÀller in brightness och man SKALL stÀlla in det efter patterns likt Pluge/w grayscale. Detta spann man har att tillgÄ hjÀlper inte att dÀmpa gÀllheten i fÀrgerna nÀmnvÀrt och sÄledes kan inte brightness anvÀndas föra tt lösa detta problem om man vill ha en rimlig gamma kurva.

Ser det fel ut i andra bilder Àr det skÀrmens fel och inget man skall kompensera efter.

Vi drar nÄgra senarion.

1. Man stÀller in brightness pÄ skÀrm A efter Pluge/w greyscale och sedan kolla man pÄ bilder med Peak White och Pluge och dÄ ser det hyfsat bra ut Àven dÀr.

2. Man stÀller in brightness pÄ skÀrm B efter Pluge/w greyscale och sedan kollar pÄ bilder med Peak White och pluge on nu syns inte lÀngre den instÀllning man gjort och man mÄste höja brightness rejÀlt för att fÄ till samma instÀllning. Det skall man INTE göra utan gÄ efter det man kom fram till med Pluge/w greyscale resten Àr skÀrmens fel.

SÄ jag knyter tillbaka och sÀger det finns "ett" sÀtt att stÀlla in brightness pÄ en skÀrm det handlar inte om smak och spannet man har att tillgÄ Àr sÄpass litet att man inte kan anvÀnda detta reglage för att minska mÀttnaden eller gÀllheten i fÀrgerna.

DÀrav mitt pÄstÄenda att jag inte ser koppligen brightness och gÀllhet/karamelliga fÀrger. Det jag menade var att jag inte ser kopplingen hur brightness löser detta problem med bibehÄllen korrekt gamma kurva och bild.

Skulle vilja se den LCD-projektor som klarar detta. Och det menar jag inte ironiskt pÄ ngt sÀtt. Jag skulle verkligen vilja se den.
Ang. tolerans pÄ 4% sÄ kan jag lova att Hitachi PJ-TX100 befinner sig waaaaay off... :)

Vill Äterigen förtydliga att jag inte pÄ ngt sÀtt sÀger att inga digitaler klarar detta. Det enda jag sÀger Àr att alla verkligen inte gör det. Har ingen som helst statistik pÄ detta.
Och Àr det dÄ sÄ att man sitter med en som inte klarar det, ja dÄ kan det vara fullstÀndigt sk-t samma ifall man har "rÀtt" brightness eller inte.

<{POST_SNAPBACK}>

Detta med att digitala kan konstrueras att hÄlla nivÄn perfekt har inte jag sagt utan finns i DVE handboken (joe kane).

Hur det Àr pÄ digitala skÀrmar i snitt vet jag inte riktigt har inte kollat pÄ detta problem pÄ sÄ mÄnga skÀrmar.

Redigerat av ZoomAir, 03 March 2006 - 22:31.

Postad 03 March 2006 - 22:32

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlĂ€gg
  • 0
What is the difference between a light source and an illuminant?
The terms light source and illuminant have precise and different meanings. A light source is a physical emitter of radiation such as a candle, a tungsten bulb, and natural daylight. An illuminant is the specification for a potential light source. All light sources can be specified as an illuminant, but not all illuminants can be physically realized as a light source.

Illuminants are normally specified in terms of relative energy tabulated for each wavelength or wavelength band. There are several illuminants that are widely used by the color industry and these include A, C, D65, and TL84. Illuminants A and C were defined by the CIE in 1931 to represent tungsten light and natural daylight respectively. Illuminant C was found to be a poor representation of daylight in that it contains insufficient energy at the lower wavelengths and it has generally been replaced by a class of illuminants known as the D illuminants.

The D class of illuminants specify relative energy distributions that closely correspond to the radiation emitted by a so-called black-body. As the tempertature of a black body is increased there is a shift in the emitted radiation to longer wavelengths. A specific D illuminant is therefore notated with reference to the temperature (in Kelvin) of the black-body which it most closely matches. For example, the illuminant D65 has a spectral energy distribution that closely matches that of a black-body at 6500K. Illuminant D65 also closely resembles the relative spectral energy distribution of north-sky daylight and is accordingly important for color specification in northern Europe. Other D illuminants, notably D55, are important in other parts of the world.

FrÄn: http://www.ihara-gro...or/theory4.html
Den texten betyder för mig inte det som ni beskriver.
Vad den betyder Àr att D65 Àr ett teoretiskt försök att efterlikna spektraleenergin hos en (förvisso ocksÄ teoretisk) svart kropp som hettas upp till 6500 grader Kelvin.
AlltsÄ Àr bÄda en definition av en viss nivÄ av spektralenergi, alltsÄ ljusenergi som innehÄller en eller alla av det naturliga spektrats fÀrger (regnbÄgen, typ).
Dessutom, eftersom D65 Àr ett försök att efterlikna en naturligt förekommande (?) typ av spektralenergi kallad 6500K, sÄ borde det ju rent logiskt vara sÄ att 6500K Àr bÀttre att efterstrÀva Àn D65.
Detta stÀmmer Àven vÀldigt vÀl överrens med vad de faktiskt sÀger pÄ DVE.
6500K Àr verklighet.
D65 Àr teori i ett diagram.
De Àr bÄda tvÄ förskrÀckligt lika, eftersom D65 Àr ett försök att teoretiskt efterlikna 6500K.
Personligen kan jag inte fÄ ut ngt annat ur den texten...

Postad 03 March 2006 - 22:34

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlĂ€gg
  • 0
frallan>>

Är inte du ocksĂ„ ganska snabb att avfĂ€rda folk som försöker hjĂ€lpa dig? Jag försökte tipsa dig om den kĂ€nda "fattigmansmetod" som faktiskt Ă€r relativt enkel att anvĂ€nda men du avfĂ€rdade mitt rĂ„d att anvĂ€nda ett testmönster med en grey ramp ganska snabbt med att det minsann gĂ„r lika bra med det mönster du redan valt.

Mmmm... Att endast stÀlla in efter gray ramps hade jag redan testat. UrsÀkta om jag var barsk. Dessutom Àr man ju dÄ helt utelÀmnad till sina egna ögon. Jag sökte en metod som var den mest "sÀkra" dÄ man saknar kalibreringsutrustning... Trodde det framgick. :)

Postad 03 March 2006 - 22:39

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2138 inlĂ€gg
  • 0
Ang D65 grejen

Arioch istÀllet för att hÄlla pÄ sÄ hÀr och lÀnka hit och dit kan du inte istÀllet förklara varför allt som var sagt stÀmde in precis nÀr du sjÀlv mÀtte upp?

Förklara ditt eget uttalande med referenser istÀllet.

Om allt du hittar sÀger nÄtt annat hur förklarar du dÄ det du mÀtte upp.

Tror du inte pÄ dig sjÀlv för att du vill överbevisa andra? *kanske lÄter som dÄlig ton men jag undrar bara*

Jag Ă€r ledsen om jag spottar ur mig saker jag lĂ€rt mig och termer jag lĂ€rt mig och att jag ibland Ă€r lite saklig. JĂ€g Ă€r hĂ€r för att lĂ€ra mig Ă€ven om du inte tror det. Jag vet LÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅNGT ifrĂ„n allt om bild och dess uppbyggnad sĂ„ jag tar till mig det du lĂ€nkar till men dĂ„ jag sjĂ€lv mĂ€tt upp precis det som pac och perra samt du sjĂ€lv mĂ€tt upp sĂ„ tror jag pĂ„ det. Samt Greg rogers förklaring och jag kan lova att Joe Kane sĂ€ger samma sak om du pratar med han.

Men jag kan helt Àrligt inte se att du blivit pÄhoppad av besservissar, jag lovar jag har lÀst igenom trÄden och tyckte disskussionen var pÄ en bra nivÄ.

Visst du kanske fick mycket sakliga termer frÄn mÄnga olika personer sammtidigt och kanske kÀnde dig lite pÄhoppad men tonen i dessa inlÀgg var i min mening inget fel pÄ, sakliga kanske men inget illa menat.

Redigerat av ZoomAir, 03 March 2006 - 22:52.

Postad 03 March 2006 - 22:43

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlĂ€gg
  • 0

Hur det ser ut med andra testbilder Àr ointressant eftersom dom Àr till för att utvÀrdera skÀrmens möjligheter att behÄlla svÀrtnivÄn och skall inte pÄ anvÀndas för att stÀlla in brightness speciellt pÄ en skÀrm som har uppenbarliga problem med detta.

SÄ ser du min poÀng jag har haft hela tiden, man har ett begrÀnsat spann nÀr man stÀller in brightness och man SKALL stÀlla in det efter patterns likt Pluge/w grayscale. Detta spann man har att tillgÄ hjÀlper inte att dÀmpa gÀllheten i fÀrgerna nÀmnvÀrt och sÄledes kan inte brightness anvÀndas föra tt lösa detta problem om man vill ha en rimlig gamma kurva.

Ser det fel ut i andra bilder Àr det skÀrmens fel och inget man skall kompensera efter.

Vi drar nÄgra senarion.

1. Man stÀller in brightness pÄ skÀrm A efter Pluge/w greyscale och sedan kolla man pÄ bilder med Peak White och Pluge och dÄ ser det hyfsat bra ut Àven dÀr.

2. Man stÀller in brightness pÄ skÀrm B efter Pluge/w greyscale och sedan kollar pÄ bilder med Peak White och pluge on nu syns inte lÀngre den instÀllning man gjort och man mÄste höja brightness rejÀlt för att fÄ till samma instÀllning. Det skall man INTE göra utan gÄ efter det man kom fram till med Pluge/w greyscale resten Àr skÀrmens fel.

SÄ jag knyter tillbaka och sÀger det finns "ett" sÀtt att stÀlla in brightness pÄ en skÀrm det handlar inte om smak och spannet man har att tillgÄ Àr sÄpass litet att man inte kan anvÀnda detta reglage för att minska mÀttnaden eller gÀllheten i fÀrgerna.

DÀrav mitt pÄstÄenda att jag inte ser koppligen brightness och gÀllhet/karamelliga fÀrger. Det jag menade var att jag inte ser kopplingen hur brightness löser detta problem med bibehÄllen korrekt gamma kurva och bild.

Tjohooo! :) Jag kan hÄlla med om nÀstan allt som du skriver dÀr!

Ok, om man dÄ sitter med displayen i ditt scenario nummer 2 (t.ex. TX100:an dÄ), ja dÄ anser jag att man fÄr fel omfÄng i "IRE-blandade" scener. Om jag dÄ höjer brightness nÄgra snÀpp sÄ ser jag tydligt att dessa scener ser mer Àkta ut. Inte bara för att fÀrger blir mindre grÀlla, utan ocksÄ för att detaljer i mörka partier framtrÀder, detaljer som varit borta med vinden innan.
Scener som rör sig i mörkare nyanser dÀremot, ja de ser helt klart ngt sÀmre ut.
DÄ har jag alltsÄ att vÀlja vilket jag vill ska se bra ut, som jag skrivit innan.
Är det en mörk, blĂ„-grĂ„-grön film, typ Alien, ja dĂ„ kanske jag vĂ€ljer att ha den "korrekta" brightnessinstĂ€llningen.
Är det hockeykvĂ€ll, ja dĂ„ vĂ€ljer jag antagligen den felaktiga, ngt höga, instĂ€llningen för att Niklas WikegĂ„rd inte skall se ut som en kokt krĂ€fta...
SÀg att det Àr logiskt annars börjar jag pÄ allvar tro att jag befinner mig i Twilight Zone... :)

Postad 03 March 2006 - 22:51

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2138 inlĂ€gg
  • 0

Vi drar nÄgra senarion.

Tjohooo! :) Jag kan hÄlla med om nÀstan allt som du skriver dÀr!

Ok, om man dÄ sitter med displayen i ditt scenario nummer 2 (t.ex. TX100:an dÄ), ja dÄ anser jag att man fÄr fel omfÄng i "IRE-blandade" scener. Om jag dÄ höjer brightness nÄgra snÀpp sÄ ser jag tydligt att dessa scener ser mer Àkta ut. Inte bara för att fÀrger blir mindre grÀlla, utan ocksÄ för att detaljer i mörka partier framtrÀder, detaljer som varit borta med vinden innan.
Scener som rör sig i mörkare nyanser dÀremot, ja de ser helt klart ngt sÀmre ut.
DÄ har jag alltsÄ att vÀlja vilket jag vill ska se bra ut, som jag skrivit innan.
Är det en mörk, blĂ„-grĂ„-grön film, typ Alien, ja dĂ„ kanske jag vĂ€ljer att ha den "korrekta" brightnessinstĂ€llningen.
Är det hockeykvĂ€ll, ja dĂ„ vĂ€ljer jag antagligen den felaktiga, ngt höga, instĂ€llningen för att Niklas WikegĂ„rd inte skall se ut som en kokt krĂ€fta...
SÀg att det Àr logiskt annars börjar jag pÄ allvar tro att jag befinner mig i Twilight Zone... :)

<{POST_SNAPBACK}>

;)

SÄ hÀr kommer det att bli pÄ en sÄdan skÀrm du beskriver som har stora problem med att hÄlla svart nivÄn.

1. Du stÀller in efter Pluge/w greyscale och uppnÄr en bra gamma kurva pÄ mellan 2,2-2,6. Eftersom skÀrmen har problem kommer vissa scener att precis som du beskriver verka som att brightness Àr fel instÀllt men tyvÀrr inget man kan göra Ät. DÀrför finns dessa andra bilder för att utvÀrdera skÀrmens egenskaper.

2. Du kompenserar och stÀller in efter en annan bild typ med Peak White, nu helt plötligt har du ett lÀgre gamma vÀrde pÄ kanske t.o.m. under 2, bilden kommer nu att vara betydligt mer urtvÀttad och platt. De scener som du tidigare efterfrÄga korrekt brightness pÄ kanske har det nu men dÄ gamman Àr sÄpass lÄg sÄ kommer bilden se dÄlig ut, platt och kontrastlös.

SÄ oavsett hur skÀrmen hanterar svartnivÄn Àr brightness instÀllning densamma och med endast ett litet spann att leka med, detta spann Àr sÄpass litet att det inte pÄverkar gÀllhet och annat i fÀrgerna.

Det var min poÀng hela tiden.

Redigerat av ZoomAir, 03 March 2006 - 22:53.

Postad 03 March 2006 - 22:52

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlĂ€gg
  • 0

Arioch istÀllet för att hÄlla pÄ sÄ hÀr och lÀnka hit och dit kan du inte istÀllet förklara varför allt som var sagt stÀmde in precis nÀr du sjÀlv mÀtte upp?

Det kan vara sÄ enkelt att det har med mÀtmetoden att göra och att man inte teoretiskt kan definiera 6500K, utan dÀrför istÀllet har valt att definiera koordinaterna pÄ CIE-diagrammet som kallas Illuminant D65.
AlltsÄ att man mÄste skilja pÄ mÀtmetod, definierade illuminanter och verklig fÀrgtemperatur.
Den verkliga fÀrgtemperaturen (som man försöker efterlikna) kan inte finnas pÄ ett CIE-diagram. Varför vet jag inte, men om det hade gÄtt att peta in den dÀr sÄ hade man vÀl gjort det istÀllet för att "hitta pÄ" en koordinat som kallas D65.
6500K rör sig alltsÄ i en, i teoretiska sammanhang och dÀrför nödvÀndigtvis i en mÀtrepresentation, odefinierbar relation till diagrammet/utlÀsningen av mÀtresultatet.

Hur som helst sÄ vill jag minnas att en bestÀmd materia som har en bestÀmd temperatur pÄ en bestÀmd punkt alltid har en bestÀmd "fÀrg". DÀrav t.ex. att stjÀrnor/solar har olika fÀrger.
Har svÄrt att tÀnka mig att denna lag sÀtts ur spel i detta sammanhang.

Postad 03 March 2006 - 22:57

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlĂ€gg
  • 0

SÄ hÀr kommer det att bli pÄ en sÄdan skÀrm du beskriver som har stora problem med att hÄlla svart nivÄn.

1. Du stÀller in efter Pluge/w greyscale och uppnÄr en bra gamma kurva pÄ mellan 2,2-2,6. Eftersom skÀrmen har problem kommer vissa scener Àtt precis som du beskriver verka som att brightness Àr fel instÀllt men tyvÀrr inget man kan göra Ät.

2. Du kompenserar och stÀller in efter en annan bild typ med Peak White, nu helt plötligt har du ett lÀgre gamma vÀrde pÄ kanske t.o.m. under 2, bilden kommer nu att vara betydligt mer urtvÀttad och platt. De scener som du tidigare efterfrÄga korrekt brightness pÄ kanske har det nu men dÄ gamman Àr sÄpass lÄg sÄ kommer bilden se dÄlig ut, platt och kontrastlös.

SÄ oavsett hur skÀrmen hanterar svartnivÄn Àr brightness instÀllning densamma och med endast ett litet spann att leka med, detta spann Àr sÄpass litet att det inte pÄverkar gÀllhet och annat i fÀrgerna.

Nu förutsÀtter du att en korrekt instÀlld svartnivÄ pÄ en given display alltid ger en korrekt gamma.
Jag levde faktiskt i villfarelsen att ytterst fÄ, om nÄgra displayer har sÀrskilt lÀtt att Äterge en korrekt gamma. Jag vet iaf att i stort sett inga CRT:er, p.g.a. elektronstrÄlarnas egenskaper, inte kan ha korrekt gamma i relation till de tillgÀngliga standardsignaler som man har att tillgÄ i sammanhanget. DÀrav uppfinnandet av mjukvarureglage för gamma.

Dessutom; ifall svartnivÄn Àr fel i vissa scener, pÄ vissa displayer, trots att man stÀllt in "rÀtt", ja dÄ lÀr ju gamman ocksÄ vara fel nÄgonstans lÀngs kurvan - eller hur? :)

Postad 03 March 2006 - 23:02

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2138 inlĂ€gg
  • 0

1. Du stÀller in efter Pluge/w greyscale och uppnÄr en bra gamma kurva pÄ mellan 2,2-2,6. Eftersom skÀrmen har problem kommer vissa scener Àtt precis som du beskriver verka som att brightness Àr fel instÀllt men tyvÀrr inget man kan göra Ät.

Nu förutsÀtter du att en korrekt instÀlld svartnivÄ pÄ en given display alltid ger en korrekt gamma.
Jag levde faktiskt i villfarelsen att ytterst fÄ, om nÄgra displayer har sÀrskilt lÀtt att Äterge en korrekt gamma. Jag vet iaf att i stort sett inga CRT:er, p.g.a. elektronstrÄlarnas egenskaper, inte kan ha korrekt gamma i relation till de tillgÀngliga standardsignaler som man har att tillgÄ i sammanhanget. DÀrav uppfinnandet av mjukvarureglage för gamma.

Dessutom; ifall svartnivÄn Àr fel i vissa scener, pÄ vissa displayer, trots att man stÀllt in "rÀtt", ja dÄ lÀr ju gamman ocksÄ vara fel nÄgonstans lÀngs kurvan - eller hur? :)

<{POST_SNAPBACK}>

Yes men det kan man inte kompensera för dÄ Äker gamma vÀrdet ner rejÀlt. Man fÄr se till hela kurvan och denna metod att stÀlla in brightness kommer ge överlag det bÀsta resultatet oavsett skÀrm.

Precis som DVE handboken sÀger, Pluge/w greyscale Àr speciellt framtaget för att stÀlla in svÀrtnivÄn. Och med den lilla erfarenhet jag har av kalibrering (enbart digitala) sÄ funkar denna metod ypperligt och man fÄr en fin gamma kurva förutsatt att man valt rÀtt deafult lÀge i projjen. Vissa projjar har high contrast lÀgen som ger en S-formad gamma kurva t.ex.

Sedan hÄller jag inte riktigt med kolla pÄ alla recensioner som gjorts pÄ sistÄnde ALLA digitala skÀrmar oavsett prisklass har inga större problem med att följa en kurva pÄ mellan 2,2-2,6.

TW600/Z4/900/H79/S3/TX200/HS50/HS60 nÄgra exempel.

PÄ min TW600 stÀlldes brightness och gamma kurvan in otroligt lÀtt. Snabbt i DVE och sedan liten kompensation efter titt av kurvan.

Jag Àr tÀmligen sÀker pÄ att det pÄ TX100 inte Àr nÄgra som helst problem att fÄ till en bra gamma kurva som följs nÀstan perfekt.

TX100 kurva frÄn Cine4home (2,2) som synes inga större problem att fixa en fin kurva.

Postad bild

Skulle man nu dra upp brightness för att man tycker att vissa scener ser fel ut kommer hela kurvan att hamna pÄ kanske under 2,0 t.o.m.

SÄ oavsett filmmatererial sÄ skall brightness Àven pÄ en TX100 stÀllas in pÄ "ett" sÀtt. Dock kan man efter smak och omgivande situation vÀlja en kurva pÄ kanske 2,5.

Men man har inte sÄ stort spelrum med brightness reglaget att man kan börja kontrollera fÀrgerna och Àndra deras egenskaper med detta reglage om man vill behÄlla bilden nÄgolunda korrekt.

Redigerat av ZoomAir, 03 March 2006 - 23:19.

Postad 03 March 2006 - 23:22

GĂ€st_nin_*
  • GĂ€st_nin_*
  • 0

Och hela diskussionen om brightness Àr ju rent löjevÀckande. PÄ er lÄter det som om att det inte finns nÄgra som helst problem med Ätergivningen av video-omfÄnget pÄ digitala displayer, nÄgot som vÀl för sjutton gubbar Àr helt solklart att det gör..? Talar nu om det fejkande av omfÄng som hela tiden försiggÄr i digitaler...

<{POST_SNAPBACK}>

Nja, det Àr snarare sÄ att bra digitala gör mycket mer rÀtt Àn vad dom bÀsta CRT gör. Det Àr bara att CRT gör ett fÄtal, eller kanske en sak, bÀttre Àn digitala som mÄnga har vÀldigt högt, eller högst upp pÄ listan.

Sedan, mitt problem Àr inte brightness, det Àr stÀllt rÀtt. Pastellgrejen Àr en blandning av min grÄskala Àr inte neutral och fÀrgerna Àr inte optimerade.

Postad 03 March 2006 - 23:47

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlĂ€gg
  • 0
zoomair>> Vad Àr gamma? Jo, det Àr enkelt talat ljusnivÄerna i mellanregistret. AlltsÄ i stort sett allt mellan svart och vitt. Man skulle vÀl kunna beskriva det sÄ ungefÀr?

Om vi nu ponerar att vÄr "korrekta" instÀllning av brightness orsakar att ca IRE 7,5-30 blir "out of range" vid "IRE-blandade scener", alltsÄ att vi inte ser nÄgra skiftningar i detta omrÄde.
Ja, dÄ Àr gamma helt satt ur spel och hamnar pÄ ett oÀndligt vÀrde, saknar betydelse... AlltsÄ Àr det ett ologiskt pÄstÄende att hela gammakurvan kan vara rÀtt ifall vissa nivÄer ej kan urskiljas. Eller hur?

Postad 03 March 2006 - 23:48

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlĂ€gg
  • 0
nin>>

Nja, det Àr snarare sÄ att bra digitala gör mycket mer rÀtt Àn vad dom bÀsta CRT gör. Det Àr bara att CRT gör ett fÄtal, eller kanske en sak, bÀttre Àn digitala som mÄnga har vÀldigt högt, eller högst upp pÄ listan.

JaaaassĂ„... Är det sĂ„ det Ă€r... Visste inte det. DĂ„ kan vi ju avsluta alla sĂ„dana diskussioner.
Skall bara hoppa över till avsforum och meddela det dÀr ocksÄ sÄ att folk kan börja sÀlja av sina CRT:er.
Tack för att du berÀttade det, jag undrade just... :)

Postad 03 March 2006 - 23:56

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlĂ€gg
  • 0
F.ö., nin, om du menar pastell = urvattnade och blaskiga fÀrger, sÄ skulle jag gÀrna vilja att du testar (du mÄste alltsÄ inte och du behöver inte behÄlla den instÀllningen sedan) med att sÀnka brightness nÄgra snÀpp.
Vad hÀnder med fÀrgerna?

Är det snarare sĂ„ att fĂ€rgerna Ă€r för "karamelliga"/"grĂ€lla", för mĂ€ttade, sĂ„ vore det kul att höra vad som hĂ€nder om du höjer ljusstyrkan.

Det vore verkligen intressant att fÄ höra vad som hÀnder... Om du har lust att testa alltsÄ.

Postad 04 March 2006 - 00:10

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2138 inlĂ€gg
  • 0

zoomair>> Vad Àr gamma? Jo, det Àr enkelt talat ljusnivÄerna i mellanregistret. AlltsÄ i stort sett allt mellan svart och vitt. Man skulle vÀl kunna beskriva det sÄ ungefÀr?

Om vi nu ponerar att vÄr "korrekta" instÀllning av brightness orsakar att ca IRE 7,5-30 blir "out of range" vid "IRE-blandade scener", alltsÄ att vi inte ser nÄgra skiftningar i detta omrÄde.
Ja, dÄ Àr gamma helt satt ur spel och hamnar pÄ ett oÀndligt vÀrde, saknar betydelse... AlltsÄ Àr det ett ologiskt pÄstÄende att hela gammakurvan kan vara rÀtt ifall vissa nivÄer ej kan urskiljas. Eller hur?

<{POST_SNAPBACK}>

Digitala skÀrmar emulerar en gamma kurva för att fÄ den sÄ lik CRT som möjligt sÄ du har helt rÀtt i att den Àr "fejk".

Visst kan gamma kurvan bli fel, och blir den fel efter att man gjort sÄ gott man kan sÄ Àr det inte mycket mer att göra.

LÄt sÀga att du efter mycket pillande sÄ klipper fortfarande skÀrmen över 80IRE ja dÄ Àr det en egenskap hos skÀrmen.

Men nu skall vi inte gÄ för lÄngt in pÄ det utan istÀllet titta pÄ brightness reglaget och dess relation till fÀrger.

LÄt sÀga att du stÀller in brightness efter Pluge/w greyscale och du sedan mÀter upp och ser att kurvan ser skum ut, du kompenserar och pillar och Àndrar massa i skÀmens menyer men ÀndÄ sÄ följs inte kurvan. Vad skall man göra dÄ, skall man höja brighntess för att fixa problemet det kommer det inte att göra, det enda som kommer hÀnda Àr att man fÄr en urtvÀttad och blek bild.

SÄ hur man Àn vrider och vÀnder pÄ det hela sÄ kvarstÄr faktum att man har inte mycket att leka med gÀllande brightness regalget inte sÄ mycket att man kan börja justera fÀrgerna.

SÄ en dÄlig "gamma tracking" (om det finns nÄn sÄdan term :) ) hjÀlps inte av en förhöjd brightness det Àr ett konstruktions fel hos projjen.

Även pĂ„ en sĂ„dan projj skall man stĂ€lla in efter Pluge/w greyscale att det sedan blir fel och att gamma kurvan inte följs, det fĂ„r man acceptera eller köpa ny skĂ€rm, dock har jag inte stött pĂ„ nĂ„n digital dĂ€r det Ă€r ett stort problem att fĂ„ till gamma kurvan.

Men har du nÄtt annat förslag pÄ hur man skall hantera denna situation, menar du att eftersom skÀrmen ÀndÄ inte sköter sig kan man höja brightness och fixa till fÀrgerna, men dÄ fÄr du ju en dÄlig svÀrta och kontrast och en blek bild.

Detta mÀrker du och sÀnker brightness nÀr du spelar en Alien film som Àr överlag mörk men dÄ blir ju fÀrgerna fel igen. Jag ser inte sammanhanget.

VÀljer du bra fÀrger och blek/platt bild i vissa filmer och gÀlla/karamelliga fÀrger men fin svÀrta/djup i andra :)

Titta pÄ TX100 kurvan den ser ju bra ut, varför skulle man vilja höja brightness dÀr.

Redigerat av ZoomAir, 04 March 2006 - 00:14.

Postad 04 March 2006 - 00:18

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2077 inlĂ€gg
  • 0
Alla "digitala" projektorer, eller rÀttare sagt projektorer med fast pixelmatris, försöker att emulera vad en CRT projektor gör med gamma. I det kan man sÀga att en CRT projektor faktiskt Àr facit :) Det Àr alltsÄ inte digitala projektorer som Àr "facit" vad gÀller just gamma, utan CRT.

Man kan inte heller direkt sÀga att det endast rör ljusnivÄerna i mellanregistret, utan över hela registret. Gamma Àr enkelt beskrivet en koppling mellan spÀnning och ljusflöde - dvs en "gas/broms" som bestÀmmer hur mycket ljusflöde en projektor skall producera vid en given spÀnning. Den kurva som fÄs nÀr man plottar detta i en graf kallas gammakurva. Kurvan tas fram enligt y = xG, dÀr x Àr nivÄ pÄ insignal (anges frÄn 0.0 (svart) till 1.0 (vitt), alltsÄ 0-100 IRE), G gammavÀrde för aktuell insignal och y Àr ljusflödet ut i procent.

Vad gÀller projektorer med fast pixelmatris har jag aldrig heller trÀffat pÄ tvÄ olika av olika tillverkare som emulerar detta lika, vilket Àr en av svÄrigheterna med kalibrering - dvs att försöka förstÄ vad i helsike den ingenjör som bestÀmde hur projektorn skulle reagera pÄ insignal :)

Hoppas att jag inte ansÄgs som dryg, besserwisser eller trampade nÄgon pÄ tÄrna med detta - nu hÄller jag mig hÀrifrÄn ;)

mvh

/PĂ€r

Postad 04 March 2006 - 00:20

GĂ€st_nin_*
  • GĂ€st_nin_*
  • 0

nin>>

JaaaassĂ„... Är det sĂ„ det Ă€r... Visste inte det. DĂ„ kan vi ju avsluta alla sĂ„dana diskussioner.
Skall bara hoppa över till avsforum och meddela det dÀr ocksÄ sÄ att folk kan börja sÀlja av sina CRT:er.
Tack för att du berÀttade det, jag undrade just... :)

<{POST_SNAPBACK}>

LÀste du vad jag skrev eller? Jag sa att CRT har en eller ett par fördelar som vissa har högt eller högst pÄ listan vad som ska stÀmma. Men, om vi snackar om vilken som ger mest rÀttvis bild sÄ ger en bra digital bÀttre pÄ det mesta mot en CRT.

F.ö., nin, om du menar pastell = urvattnade och blaskiga fÀrger, sÄ skulle jag gÀrna vilja att du testar (du mÄste alltsÄ inte och du behöver inte behÄlla den instÀllningen sedan) med att sÀnka brightness nÄgra snÀpp.
Vad hÀnder med fÀrgerna?

Är det snarare sĂ„ att fĂ€rgerna Ă€r för "karamelliga"/"grĂ€lla", för mĂ€ttade, sĂ„ vore det kul att höra vad som hĂ€nder om du höjer ljusstyrkan.

Det vore verkligen intressant att fÄ höra vad som hÀnder... Om du har lust att testa alltsÄ.

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, inte blaskiga. Som sagt, det handlar inte om brightness eller hur det "flyter" pÄ en digital :)
Det handlar om att om t ex min grÄskala vid runt 90 IRE Àr vÀldigt fel sÄ kommer det visa sig pÄ fÀrger som Àr i vÀldigt ljusa scener (sÄ har jag fÄtt för mig det funkar). SÄ kontrast och brightness Àr rÀtt redan.

Postad 04 March 2006 - 00:22

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlĂ€gg
  • 0
NejdÄ, Perra, jag tycker faktiskt att det har infunnit sig en i det stora hela konstruktiv stÀmning i diskussionen nu. :)
Inkluderar man verkligen 0% och 100% i begreppet gamma? Är det inte allt dĂ€remellan som man menar nĂ€r man talar om gamma?

Postad 04 March 2006 - 00:22

GĂ€st_nin_*
  • GĂ€st_nin_*
  • 0

Alla "digitala" projektorer, eller rÀttare sagt projektorer med fast pixelmatris, försöker att emulera vad en CRT projektor gör med gamma. I det kan man sÀga att en CRT projektor faktiskt Àr facit :) Det Àr alltsÄ inte digitala projektorer som Àr "facit" vad gÀller just gamma, utan CRT.

<{POST_SNAPBACK}>

Perra, Ă€r det inte sĂ„ att om man hade skapat digitala TV's direkt sĂ„ hade man aldrig anvĂ€nt gamma i dom, eller iaf pĂ„ samma sĂ€tt som man gör nu? Är det inte sĂ„ att man Ă€r tvungen att anvĂ€nda en "sĂ€mre" lösning för att det finns sĂ„ mycket matrial redan inspelat och överfört via detta?

/Mattias

Postad 04 March 2006 - 00:25

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlĂ€gg
  • 0

SÄ en dÄlig "gamma tracking" (om det finns nÄn sÄdan term tongue.gif ) hjÀlps inte av en förhöjd brightness det Àr ett konstruktions fel hos projjen.

Nej, nej... Det har jag aldrig sagt heller. :)
Det jag sÀger Àr i korthet:
Om en "felaktig" brightnessinstÀllning ÀndÄ inte skadar det man ser (förutom i mörka scener), sÄ varför inte pilla lite med den, om det förbÀttrar fÀrgÄtergivningen?
Det Àr ju sannolikt att det Àr just denna felaktiga (för lÄga) gamma som just gör att fÀrgerna ser mindre mÀttade ut nÀr man höjer brightness.

Jaja, nu orkar jag inte förklara mig fler ggr idag.

Gonatt... :)

1 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.