* Officiell Tråd - Monitor Audio GS *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
1 år sedan |
![]() |
7 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
Postad 21 februari 2007 - 10:13
Postad 21 februari 2007 - 19:50
Efter att ha avnjutit MA RS6:orna nu ett par dagar så måste jag säga att jag är väldigt nöjd med ljudet, men med den invändningen jag hade förut att det blir lite väl mycket bas ibland.
Vid flim och tv tittande så känns den klockren ... men det lutar nog att jag beställer ett par
MA GS10:or.
Funderar på att para ihop dessa med radius180 bak och som center antingen radius180 / RSLCR.
Det känns dock lite väl blandat gs10, rslcr och radius ... gslcr fallerar pga storleken ...
varför kan inte få möblera rummet efter hemmaion/stereon ... istället för tvärt om ...
Postad 22 februari 2007 - 08:11
Postad 03 april 2007 - 20:29
Hade BR2 innan och de är faktiskt helt OK även om de inte spelar i samma division vad gäller definition och upplösning. Tonalt är de ganska lika även om de har lite mindre kontrollerad bas.
Men det var ju om GS10 jag ville skriva några rader, och jag kan bara berömma MA för det gedigna jobbet med finish på högtalarna. Ljudmässigt är jag supernöjd med ett av de renaste ljud jag någonsin hört, alla prisklasser! De är inte så mjuka "laid-back" som t.ex. Audio Physics utan kan ev. upplevas som lite mera påträngande och pinsamt ärliga med vad du matar dem med!

Jag lyssanr på det mesta, akustiskt, jazz, rock, progressiv rock från 70-80talet och tung metall typ Tool och Monster Magnet. Mestadels blir det dock Yes, Genesis, Pink Floyd och även lite modernare musik som Madonna och sånt.
Favvo musik i dessa högtalare:
CD
1. Lena Willemark o Ale Möller - Nordan
2. Rage Against The Machine - Rage Against The Machine
3. Roger Waters - Amused to Death
4. Peter Gabriel - Up
Vinyl
1. Sting - The Soul cages
2. Roger Waters - The Pros And Cons of Hitchhiking'
3. Kraftwerk - The Robots
4. Marillion - Script for a Jesters Tear
m.fl. m.fl. m.fl.
Helt enkelt så blir musik så mycket mera levande och underhållande när den serveras genom ett par så tajta och väldresserade högtalare! Ruggit bra jobbat MA!
Jag har ett ganska litet lyssningsrum på ca 12 kvadrat men de passar bra in och tack vare den grymt stadiga basen kan jag både lyssna på hög volym och med djup bas i materialet utan att det blir luddigt och murrigt.
Jag kör mina Bi-Ampa med en Arcam A75+ till diskant en och P85 slutsteg till basen. Det fungerar riktigt bra för mig och jag gillar verkligen förbättringen.
MVH /Micke
Postad 15 april 2007 - 12:34
Är det någon som lyssnat på GS10 i kombination med rotel RA-06?
Har läst en del poster i stil med att "rotel är nog för ljus" osv, men är det någon som faktiskt haft möjligheten att provlyssna?
Hörde GS10 på mässa och gillade vad jag hörde. Har för mig att de körde Shanlingelektronik till, men jag är osäker.
Jag gillar mina Elac 203.2, men av det jag hörde av GS10 så hade de något som inte Elac har...
Någon?
Postad 16 april 2007 - 08:26
Postad 17 april 2007 - 08:30
/Peter
Postad 17 april 2007 - 21:28
Monitor Audio GR20
Monitior Audio GS20
Min fråga är: Den ljudmässiga skillnaden, vilken av dem är bättre. Designen behöver inte diskuteras eftersom jag sett båda två i verkligheten.
Helst vill jag ha en detaljerad förklaring.
Tack på förhand.

Postad 17 april 2007 - 22:05
Postad 18 april 2007 - 07:07
/Peter
Postad 18 april 2007 - 21:00
Frequency Response +/- 3dB 30Hz-30KHz
Sensitivity (1W@1M) 89dB
Nominal Impedance (Ohms) 6
Power Handling RMS (W) 150
Gold Signature 20 Specification
Monitor Audios nya underverk. En undrbar högtalare för all sorts musik.
Frekvensomfång: 32Hz- 43kHz
Känslighet: 89db
Nominell impedans: 6 Ohm
Enligt specifikationerna marginellt mindre bas i GS 20 32/30khz GR20 och mycket bättre diskant 43/30 khz hos GS20.
Frågan är bara om det hörs det som står på pappret
Redigerat av VLANIBET, 18 april 2007 - 21:01.
Postad 20 april 2007 - 07:07

Om du googlar lite och hittar någon tråd i ett utländskt forum så tror jag du hittar någon som frågat MA om det är någon idé att uppgradera från GR till GS och deras svar var nej då det inte var några större skillnader. Kan kanske leta lite senare i veckan och se om jag hittar det.
/Peter
Postad 21 april 2007 - 07:13
Kul att man lyckades hitta en Officiell GS tråd.. (trots att jag knappast kan söka på denna sidan utan att det tydligen blir fel)

Får ta och smyga rundor i lite galleri nu..
Redigerat av Darth Tojayz, 21 april 2007 - 07:35.
Postad 09 maj 2007 - 07:16
/Peter
Postad 09 maj 2007 - 14:59

Jodå, jag är rätt nöjd med mitt system.

Ska byta ut min högtalarkabel bara.. Plus att det kommer en missing-link kabel nu i veckan så byglarna byts ut på M3an..
Så hoppas ju på ännu ett lyft.

Redigerat av Darth Tojayz, 09 maj 2007 - 15:00.
Postad 09 maj 2007 - 19:46
Har en H/K HK970, och gillar karaktären i den och vad jag förstått så har H/K och NAD rätt lika sound. Gillar värmen och att de inte är så skärande i toppen. Lyssnat på både Arcam A32 och Primare I30, och tycker båda var lite väl ljusa och lätt ansträngda i toppen.
Som sagt väldigt snyggt system är det, högtalarna är ju också sjukt snygga.
Bara provat GS10 men de tycker jag slog RS seriens golvare ordentligt på fingrarna.
Postad 09 maj 2007 - 19:57
Men någon stärkare som jag är mer förtjust i än NADen det finns nog inte.. Ljudet är helt underbart och den driver GS20orna helt kanon..
Var själv och lyssnade på GS20orna kopplade på en Primare I30 nu i helgen, och det lät bara oklart och rörigt jämfört mot NADen..
Detaljerna kommer inte alls fram på samma vis tycker jag..
Är själv också typen som älskar värme i ljudet, och kanske är det just därför jag inte hittat något annat som passat mig än NAD..
Är trots allt min 4e anläggning sedan början på 2006.. Och först nu känner jag att jag är skit nöjd..
Men små tillfixningar ska göra i kabelväg.. Har precis bytt ut byglarna mot Tara Labs RSC Missing Link och sen kommer antagligen ett par Tara högtalara kablar special beställas..
Känns som att mina Helix 8 är lite i underkanten just nu.. Så tror det kan bli ännu bättre här hemma.
Men som sagt, även med billigare kablar så låter det bättre här hemma än vad demningar gjort i butik med annan elektronik och bättre kablar..
En annan stärkare som funkar bra tillsammans med GS är Hegel.. Påminner en del om NAD i ljudet. Tycker dock att NADen har aningen mer detaljer och värme.
Har du möjlighet att lyssna på M3an så rekommenderar jag dig att göra så.

Postad 10 maj 2007 - 09:10

MA GS verkar generellt sett passa bra ihop med varmare elektronik är min personliga reflektion. Sedan är ju smaken olika.

/Peter
Postad 10 maj 2007 - 15:30
Visst är det kanske en stor skillnad på priset men ljud skillnaden gör det värt det tycker jag.

En anläggning som ligger närmre Primaren i pris och som påminner lite om NADen är som sagt Hegels stora integrerade stärkare..
Kan helt ärligt att jag inte tänkte en sekund på prisskillnaden innan du nämnde det.. haha.. Och helt ärligt tycker jag inte man kan stirra sig blind på priset..
Lyssnade själv på dyrare talare när jag till slut köpte GS20orna.. Var först lite inne på B&W804S
Men de lät inte ens hälften så bra men kostade nära på dubbelt så mycket..
Har även lyssnat på dyrare elektronik som inte alls passat mig lika bra som NADen.. Så priset är dumt att stirra sig blind på.. Och Ska man ge 20,000 för något när man hade blivit mer nöjd med något för 27000?
Då är det värt att vänta ett tag till och verkligen bli nöjd.
Håller helt och hållet med. Värme på GSen låter kanon.

Postad 12 maj 2007 - 01:06
Jag kan bara säg som så.. Jag har än inte lyssnat på något bättre.. Och jag är ständigt ute och lyssnar på andra anläggningar och system i helt andra prisklasser..
Men någon stärkare som jag är mer förtjust i än NADen det finns nog inte.. Ljudet är helt underbart och den driver GS20orna helt kanon..
Var själv och lyssnade på GS20orna kopplade på en Primare I30 nu i helgen, och det lät bara oklart och rörigt jämfört mot NADen..
Detaljerna kommer inte alls fram på samma vis tycker jag..
Är själv också typen som älskar värme i ljudet, och kanske är det just därför jag inte hittat något annat som passat mig än NAD..
Är trots allt min 4e anläggning sedan början på 2006.. Och först nu känner jag att jag är skit nöjd..
Men små tillfixningar ska göra i kabelväg.. Har precis bytt ut byglarna mot Tara Labs RSC Missing Link och sen kommer antagligen ett par Tara högtalara kablar special beställas..
Känns som att mina Helix 8 är lite i underkanten just nu.. Så tror det kan bli ännu bättre här hemma.
Men som sagt, även med billigare kablar så låter det bättre här hemma än vad demningar gjort i butik med annan elektronik och bättre kablar..
En annan stärkare som funkar bra tillsammans med GS är Hegel.. Påminner en del om NAD i ljudet. Tycker dock att NADen har aningen mer detaljer och värme.
Har du möjlighet att lyssna på M3an så rekommenderar jag dig att göra så.
Postad 12 maj 2007 - 09:07
Personligen tycker jag ju om NAD mindre också, tycker man får mycket ljud för pengarna.. Desgin saknar dom, så det är ju ingen anläggning man lyser upp i rummet för att visa..
Master Series har fått väldigt fin kritik i ett antal tester och har du inte provlyssnat så tycker jag definitivt du borde göra det.

Postad 14 maj 2007 - 14:28

I stärkarväg har jag en gammal H/K avr 2000 men ska så klart uppgradera. Efter all läsning blir det nog en NAD M3, som det pratas så varmt om här..

Har som sagt en spännande tid framöver med inköp av förstäkare och kablar mm..
Postad 14 maj 2007 - 15:26

Som du säkert redan läst så är jag väldigt förtjust och nöjd med M3an själv..
Och den enda Primaren jag jämfört med är I30, som iof är rätt mycket billigare. Men där var det för mig värt att lägga lite mer för att få NADens ljud..
En annan stärkare som jag kan rekommendera är Hegel H200.. Fick GS20orna demade på Hegel när jag letade och den påminner väldigt mycket om NADen i ljudet..
Till och med återförsäljaren sa att den var riktigt mycket bättre än I30n..
Men för mig är det fortfarande det hela med att Primare nog har den absolut snyggaste designen jag någonsin sett.. Svider lite att man inte blir nöjd med ljudet då..
Tycker helklart du ska åka runt och testa.. Lite synd du inte har inspelade högtalare, för annars kunde du ju lånat hem och testat på rätt plats så att säg..
Får väl bara säga lycka till.. Och har du frågor ang NADen så säg till..

Postad 14 maj 2007 - 19:21

Hegel H200 ska jag helt klart försöka lyssna på. Måste bara försöka lokalisera var...
Jag tycker att M3 är riktigt snygg. Tänk att ha hela uppsättningen stå på rad hemma..

Hur spelar M3:an på låg volym??
Stämmer det att inspelningstiden ligger runt 300tim på GS20???
Som sagt...kul ska det bli...

Postad 14 maj 2007 - 19:31

NADen är ett litet kraftpaket och spelar riktigt kanon på lågvolym.
Körde med Thule innan och där fick man inget ljud för än man spelade på en viss volym, gick man sen över den så lät det sämre igen..
NADen kontrollerar hela registret oavsett vilken volym..
Sen vad det gäller design på NADen.. Ja.. Ibland tycker jag den är snygg iblad tycker jag den påminner mig om en gammal VW Bubbla.. haha..
Ett litet stör moment på Master Series är att belysningen inte har samma styrka/nyans på M3an och M5an.. Men det kan jag iaf leva med.

Har lagt upp lite adresser i mitt galleri till ett antal tester av NADarna.. Kolla in dem.

Edit: Thulen var en IA150B och spelade på ett par Dali Ikon 7.
Redigerat av Darth Tojayz, 14 maj 2007 - 19:33.
Postad 17 maj 2007 - 08:11

Angående högtalarkablar och signal....vad rekomenderar ni nått?? singel eller bi?? märken? prisklass upp till 4-5 tusen.
Postad 17 maj 2007 - 14:15
Men själv så har jag ju alltid varit nöjd med Tara Labs kablar..
Kör själv med Vector 2 som jag är väldigt nöjd med.. Även Helixen är bra men för mig känns det lite som att det nog kan bli bättre för mig på den fronten.

AudioQuests kablar är ju bra de med.. Det stället jag köpte mina GS från kör allt sitt med AQ kablar..
Tyvärr gillar jag inte designen så mycket.. Men det är ju en smaksak och kanske inget man egentligen bör bryr sig så mycket om..

Postad 25 maj 2007 - 10:18
http://www.avsforum....47&page=1&pp=30
Finns en del godis i tråden, bla att det mer eller mindre inte finns några hifihandlare som har både Monitor Audio och B&W......

Hoppas att någon finner länken intressant.
/Peter
Postad 22 juni 2007 - 16:17
Postad 22 juni 2007 - 16:43
Om man jämför GS20 med RS6. Vad är det som gör GS bättre och RS sämre. Hörde att RS är placeringskännlig och att den förstärker basen lite medans GS är neutral med lite vass diskant. Vilken lämpar sig mest för ett rum på ca 20kvm?
Gs 20 är bättre i alla register. Basen är mycket exaktare och har mer kontur. Mellanregistret klarare och diskanten har högre upplösning.
Att Gs 20 skulle vara vass är helt fel. Det är nog isf rummet och ev. kringutrustning som ligger bakom det.
Båda är lämpliga för 20 kvm. Frågan är bara vad det får kosta

Redigerat av Unregistered9d54ba4f, 22 juni 2007 - 16:46.
Postad 23 juni 2007 - 15:48
Högtalaren kan flyttas framåt något om det behövs men undrar om det räcker.
Vad tror du om placeringen, kommer det färga ljudet?
bifogar bilder på vänster och höger högtalare.
Helst skulle jag vilja lyssna och jämföra RS6 och GS20 sida vid sida för att bestämma mig. Vet du ngt bra ställe, bor i Sörmland.
Bifogad fil(er)
Postad 23 juni 2007 - 16:26
Angående placering så bör man undvika att ställa högtalarna nära sido- och bakväggar för att få en jämnare frekvensgång, närhet till väggar ger många tidiga reflexer och ger dippar och toppar i frekvensbandet. Alla rum är olika så det är svåt att säga några exakta avstånd, men jag tycker dock att minst 60-70 cm till sidovägg och 50 cm mellan bakvägg och högtalarna (frontbaffeln) är att rekomendera om man vill få till det bra. Man ska också undvika att ha samma avstånd till sidoväggar och bakvägg.
Sen så för att få till en bra stereobild så måste du ha ett avstånd mellan högtalarna och avståndet mellan lyssningsplats och punkten mitt framför lyssningsplatsen i linje med högtlarnas element som matchar varandra. Det finns riktlinjer för detta, har för mig det är förhållande 1-1.18 ca. För mig funkar det iaf bäst med förhållande 1-1.16. Sen till sist när man hittat dom rätta placeringarna får man laborera med invinklingen för att hitta rätt energi i ljudbilden.
Hos mig ser det ut så här och resultatet är mycket bra:
Högtalare till sidovägg: 130 cm.
Högtalare (frontbaffel) till bakvägg: 75 cm
Mellan högtalarna: 215 cm
Lyssningsplats till frontlinje: 250 cm
Jag tror att din vänstra högtalare inte kommer jobba bra med den placeringen den har, risken är att ljudbilden kommer att dra åt vänster och bli ojämn. Prova iaf att få ut en lite till från bakväggen så den kommer lite mer framför skåpet. Som det ser ut på bilden ser det ut att finnas utrymme till höger om den högra högtalaren så det kanske går att förskjuta hela möblemanget lite till höger så du får samma avstånd till sidovägg för båda högtalarna, så den vänstra får lite mer andrum?
Redigerat av Unregistered9d54ba4f, 23 juni 2007 - 16:31.
Postad 23 juni 2007 - 16:49
Postad 29 juni 2007 - 19:08
Jo nu har jag hamnat i denna tråde också därför att jag letar efter högtalare till Primare I21/CD21 kombo. Skulle dessa rent ljudkaraktäristiskt passa ihop med MA GS20?
Primara brukar ju ha ett lite fylligare o något varmare ljud är de flesta.
Dom högtalare jag väljer på är också audiovector Mi3 super och denna.
förhoppningvis kan jag dema båda hos samma ställe.
Skall bli kul med en jämförelse..
Kom gärna med lite synpunkter tack!
//
Mvh
Postad 02 juli 2007 - 12:24
Postad 02 juli 2007 - 19:41
Någon som kan beskriva ljudet från dessa högtalare lite närmare ?
det är ont om test på denna högtalare. Hur är det med viktiga parametrar som dynamik, upplösning och homogenitet tex. ?
Dessa högtalare skall det gå att lira ALLT med..
Postad 02 juli 2007 - 20:20
Är tyvärr det enda test jag lyckats hitta på GS20orna..
Tror inte de hunnit testas specillt mycket, men det kommer nog med tiden..

Visst är det en bra högtalare att spela mycket på, men inte allt.. Rå djupet saknas precis som i de flesta finlirar högtalare. Men det är ju enbart technon man saknar det i..
Annars låter den kanon till rock och pop..
Lirar själv mycket blandat och jag är helnöjd med dom, ska bli spännande att få spela ut ordentligt när jag väl flyttat och fått ett ordentligt rum.

Postad 02 juli 2007 - 20:59
Har för mig att jag läste i What hifi? att dom var lite för tråkiga i det avseendet, men kan ha fel..
Läste lite recensioner om GS60 och GS10 och dessa har ju varit klart bra.
Det enda negativa jag hittade var väl diskanten kunde bli lite vass ibland. stämmer detta även på GS20 ?
Postad 02 juli 2007 - 21:26
Personligen så jämförde jag GS20orna mot B&W 804S och 804S hade inte en chans, och då är det endå ett högtalar par för 14000kr mer..
Vad det gäller Dali Mentor 6 så var dessa inte ens att tänka på när jag var på jakt eftersom jag inte alls gillar Dalis banddiskant eller registrens samspel heller..
Så i prisklassen är GS20an lugnt den trevligaste talare jag lyssnat på, och någon kombination som varit i närheten av det varma mysiga ljud som jag får med GS20orna och NADen har jag inte hittat.. Ända som låtit bättre är NADen med B&W 803D. Diamant diskanten är ju sjukt underbar.
Priset är ju långt ifrån lika underbart..

Tyvärr har jag inte lyssnat jätte mycket på GS20orna och Primare.. Lite är anledningen att jag faktiskt blivit lite besviken på Primare... Älskar designen på elektroniken, men ljudet har aldrig imponerat på mig..
Har dock i efterhand fått höra att de ofta kräver en riktgit bra källa för att låta kanon, sen tror jag inte butiken jag lyssnat i varit speciellt optimal för ljudet heller..
Postad 03 juli 2007 - 07:21
Skall bli intressant att se vad du väljer mellan Av Mi3 Super och MA GS20! Gjorde själv samma jämförelse innan jag köpte mina GS20 och valet var i mina öron enkelt. AV lät tunnt i jämförelse med GS20. Det var framförallt i mellanregisret som de stora skillnaderna fanns. Dynamiken och basen var något bättre på AV men det var marginellt.
/Peter
Postad 03 juli 2007 - 07:24
/Peter
Postad 03 juli 2007 - 14:38
Angående högtalare så tycker jag även där att man kan hitta bättre för pengarna, t.ex. Dynaudio Contour S1.4 som jag tycker spelade ifrån GS20 totalt. Men GS20 kan nog bli trevlig med rätt elektronik till, något som jag tyvärr inte hört hittils

Fruktansvärt snygg design har dom då

Redigerat av TKvC-SainT, 03 juli 2007 - 14:39.
Postad 03 juli 2007 - 14:51

Skulle vara kul att testa NADs dyra elektronik, den är ju också snygg, fast på ett mer "high-tech" sätt

Postad 03 juli 2007 - 14:55
Går lite i tankarna om att skaffa en M3/M55 kombination som sekundär anläggning när jag nu ska få ett eget litet rum att spela i..

Men sen om jag kan hålla med om att den är snygg, det vet ifan.. Tycker stärkaren påminner mig om en gammal VW (1300)

Postad 03 juli 2007 - 15:01

Tänkte just fråga hur det går med den sekundäranläggningen du funderade över

Tycker du ska se till att testa GamuT L3, även om de är svåra att få i tag på, L3 är de absolut bästa högtalare jag hört, sen är finishen helt utomjordisk

Postad 03 juli 2007 - 15:04
Väntar lite tills efter mässan som är i slutet av Oktober här nere.. Ska lyssnas en massa då..

Men risken finns att mina GS20or hamnar i sekundäranläggningen..

Postad 03 juli 2007 - 15:25

Redigerat av TKvC-SainT, 03 juli 2007 - 16:56.
Postad 03 juli 2007 - 17:43

Men Platinum serien kommer i Augusti och sen är diamant diskanten i B&W något av det trevligaste jag lyssnat på.. Så 803D står på intresse listan.. 802D känns tyvärr lite stora för en lägenhet..

Men något större än GS20orna kommer det att bli när ekonomin tillåter.. (hoppas innan årsskiftet)

Postad 04 juli 2007 - 16:55
Jag kommer även dema Audiovector mi3 super samtidigt. Som tur är blir det en enkel sak att jämföra dessa då båda skall avlyssnas i samma butik med samma elektronik.
Mvh
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar