* Officiell tråd - D-link Dir-655 *
D-Link DIR-655
(Routrar)
|
1
|
(292)
|
1 090:- |
Wifi router med MCS transmission rate control (11 inlägg)
|
10 år sedan |
NAS-lösning (3 inlägg)
|
12 år sedan |
*TIPS* ComHem OnDemand genom annan router än ComHems (6 inlägg)
|
15 år sedan |
vilken trådlös router? (18 inlägg)
|
16 år sedan |
Snabbaste routern för oss med 100mbit? (83 inlägg)
|
16 år sedan |
D-Link DIR-825 (19 inlägg)
|
16 år sedan |
Val av trådlös router (0 inlägg)
|
17 år sedan |
Trådlös router och USB-hårddisk (6 inlägg)
|
17 år sedan |
Gigabit router eller inte (5 inlägg)
|
17 år sedan |
Trådlös router - köptips efterlyses (19 inlägg)
|
17 år sedan |
QNAP TS-209 (51 inlägg)
|
17 år sedan |
En nygammal router-fråga (0 inlägg)
|
18 år sedan |
bra och billig router (3 inlägg)
|
18 år sedan |
Postad 20 March 2008 - 20:08
Postad 24 March 2008 - 09:42
Fick bytt ut min 4300 mot dena idag .. efter 1 misslyckat år med 2 st utbyten av söndriga, sega och
ständigt nedkopplade nätverk ..
Hoppas denna är lika bra som min gamla Netgear som dock inte hade trådat gigabit
Verkar fungerar bra än så länge .. håller just nu på att lägga in alla nödvändiga inställningar
för portar o annat.
Jag har FW 1.10EU
Ni som haft den ett tag .. är det bästa FW ?
Maveric
Hej !
Ett lite sent svar...
Jag kör med FW 1.02 som var den version som min DIR-655 kom levererad med. Jag har inte haft någon anledning att byta FW då denna router varit ett under av stabilitet
mvh Manor
Postad 26 March 2008 - 16:33
Har denna router och i senaste nr av M3 (April sid:57) står det att det skall gå att ansluta nätverkslagring via usb-porten.
Någon vänlig själ som vet om det fungerar och isåfall hur??
Eller är M3 ute och cyklar...
Jag funderar på att skaffa ett NAS, men funkar det med en usb-disk så får det duga tills vidare..
Mvh Patte
Postad 26 March 2008 - 16:36
Postad 26 March 2008 - 20:13
Konstigt, innan har man alltid hört att USB-porten bara är till för firmware-uppdatering eller liknande. Kanske har det förändrats?
Men varför ska man uppdatera via usb...??
Måste väl vara enklare att göra det direkt över nätverket..
Postad 27 March 2008 - 10:08
Konstigt, innan har man alltid hört att USB-porten bara är till för firmware-uppdatering eller liknande. Kanske har det förändrats?
Mer tänkt om man inte får tillgång till internet utan att ha uppdaterat FirmWare på routern så måste ju detta lösas...
Postad 27 March 2008 - 18:40
Mer tänkt om man inte får tillgång till internet utan att ha uppdaterat FirmWare på routern så måste ju detta lösas...
Okey..
Med andra ord hade M3 rejält fel...klantigt..
Postad 28 March 2008 - 08:07
Nu finns det väl en DIR-855 som är modellen värre. I de senaste testerna har DIR-655 blivit ifrånkörd av andra routrar, så DIR-855 är kanske ett sätt att återta tronen
.
mvh Manor
Dir-655 är väl den mest rekommenderade raouter på detta forum, i många olika sammanhand, inte minst när det kommer till trådlöst streaming mellan dator, htpc, PS3 mm.
Håller nu på och planerar för mitt kommande hembio där jag tänkte streama video/bild/musik från dator till en PS3:a. Förutom det så har jag en bärbar och en stationär dator trådlöst i nätverket. Priset har gått ner under tusenlappen så det är väl bara att slå till. MEN så läser man ovan nämnda test i M3 (nr. 3) "Test: 11 routrar som fixar hd-strömning".
Det har utdelats Bästa produkt, Bästa köp och 2 st Rekommenderar. Dir-655 har inte fått något av dessa. Dessutom så får den 5/10 i hastighet, vilket är typ den undra halvan av startfältet. På överföring av stora filer kom den näst sist.
Ska man satsa på en sån ändå? DIR-855 dröjer nog några månader innan den kommer, priset blir också dubbelt så dyrt. Vad tycker ni andra?
Postad 28 March 2008 - 08:46
Okey..
Med andra ord hade M3 rejält fel...klantigt..
Det verkar så...
"Don't get too excited about that USB port, since it's just there to support the flash-key based Windows Connect Now (WCN) method, which hopefully will fade to black now that the industry has agreed upon Wi-Fi Protected Setup. Note that all three antennas use RP-SMA connectors for easy upgrade."
Postad 28 March 2008 - 08:57
Nu finns det väl en DIR-855 som är modellen värre. I de senaste testerna har DIR-655 blivit ifrånkörd av andra routrar, så DIR-855 är kanske ett sätt att återta tronen
.
mvh Manor
Dir-655 är väl den mest rekommenderade raouter på detta forum, i många olika sammanhand, inte minst när det kommer till trådlöst streaming mellan dator, htpc, PS3 mm.
Håller nu på och planerar för mitt kommande hembio där jag tänkte streama video/bild/musik från dator till en PS3:a. Förutom det så har jag en bärbar och en stationär dator trådlöst i nätverket. Priset har gått ner under tusenlappen så det är väl bara att slå till. MEN så läser man ovan nämnda test i M3 (nr. 3) "Test: 11 routrar som fixar hd-strömning".
Det har utdelats Bästa produkt, Bästa köp och 2 st Rekommenderar. Dir-655 har inte fått något av dessa. Dessutom så får den 5/10 i hastighet, vilket är typ den undra halvan av startfältet. På överföring av stora filer kom den näst sist.
Ska man satsa på en sån ändå? DIR-855 dröjer nog några månader innan den kommer, priset blir också dubbelt så dyrt. Vad tycker ni andra?
M3 litar jag inte alls på. Därför har jag t.o.m. sagt up mitt abonnemang på deras värdelösa tidning. De är månader sena med tester och ofta deras tester är plagiat. Jag har haft dir 655 i 16 månader nu och har aldrig haft problem med den. Uppdaterade nya firmware på direkt efter köp och nu uppdaterade igen. Funkar klockren. Finns säkert bättre ”roitter” ute nu, men dir 655 är absolut inget dåligt köp.
Postad 28 March 2008 - 09:22
Vilken router vann testet och vilka blev rekommenderade?
/A
Redigerat av anteh, 28 March 2008 - 09:22.
Postad 28 March 2008 - 09:26
Smallnetbuilder
Direktlänk till wireless tester
http://www.smallnetb...ess/Itemid,200/
Direktlänk till wan och lan
http://www.smallnetb...art/Itemid,189/
Håller med föregående talare om M3's sk. tester. De stämmer mer eller mindre aldrig överrens med verkligheten.
Postad 28 March 2008 - 10:06
Om man vill läsa någorlunda seriösa tester så kan man surfa in på
Smallnetbuilder
Direktlänk till wireless tester
http://www.smallnetb...ess/Itemid,200/
Direktlänk till wan och lan
http://www.smallnetb...art/Itemid,189/
Håller med föregående talare om M3's sk. tester. De stämmer mer eller mindre aldrig överrens med verkligheten.
Ah, tack! Misstänkte att något var galet i deras test. Tittar man på ovanstående (profesionella) tester så hamnar Dir-655 mycket högt på nästan samtliga punkter. Ska bli en sån.
Man behöver givetvist ett matchande trådlösa nätverkskort i datorn. Finns det någon prestandaskillnad mellan PCI, PCI-express och USB-varianterna?
Postad 28 March 2008 - 10:12
Kam man komma över fler detaljer från testet i M3 på nätet, hittar inget på deras hemsida!?
/A
Jag vet inte om det är ok att skriva av papperstidningarnas innehåll så där rakt av. Någon som vet?
Men jag kan säga att "Bästa produkt" är ful och nästan dubbel så stor som Dir-655
Postad 28 March 2008 - 10:14
Postad 28 March 2008 - 10:17
Postad 28 March 2008 - 10:20
Postad 28 March 2008 - 10:25
Redigerat av zamolxes, 28 March 2008 - 10:26.
Postad 28 March 2008 - 10:28
Postad 28 March 2008 - 10:33
Tror inte att den rör sig om måndag eller fredags ex
. Det är relaterat till innehållet på sidan, brandväggar, OS osv… min uppträder likadan. Ett uppehåll på 1,5 sec., är det väll inget ovanligt i routernas värld väll!?
Det beror på vad ni menar. Om vi tar en helt vanlig svensk sida med bra prestanda, säg tex http://www.moderskeppet.se/ så visas den hemma hos mig streamad från en enkel netgear wgt-624 i princip omedelbart, en halv sekunds fördröjning, max. Och då har jag givetvist rensat explorers cache, cookies och sånt innan.
Det är klart att jag känner till sega sidor, oftast en server i utlandet, men har ni 1,5 sek fördröjning på alla sidor?
Postad 28 March 2008 - 10:36
Nja men det kan vara störande..för mig tar det inte 1,5sec att ladda runt 1min att ladda minhembio.com ibland. Men får väl överleva. kör med McAfee Total Protection..Fungerar fin fint
Men detta måste ändå vara ditt bredband som spökar och inte router?
Postad 28 March 2008 - 10:41
Redigerat av Unregisteredbae06969, 28 March 2008 - 10:41.
Postad 28 March 2008 - 10:45
Haft bredbandet i snart 3 år och aldrig haft problem med det :s
I så fall får vi konstatera att Dir-655 har en längre fördröjning än andra enklare routrar?
Är det några fler som har samma erfarenhet?
Postad 28 March 2008 - 10:55
Postad 31 March 2008 - 11:47
/A
Postad 31 March 2008 - 11:53
Kam man komma över fler detaljer från testet i M3 på nätet, hittar inget på deras hemsida!?
/A
Jag vet inte om det är ok att skriva av papperstidningarnas innehåll så där rakt av. Någon som vet?
Men jag kan säga att "Bästa produkt" är ful och nästan dubbel så stor som Dir-655
N har jag själv läst testet i tidningen och den router som får bäst i test är Asus 500w
Höjde på ögonbrynen när M3 kom fram till att det tog lång tid att kopiera filer via dir655!? Kan en router med gigabit på LAN-sidan vara mer långsam än en router med "bara " 100 Mbit? Är det någon som testat?
/A
Redigerat av anteh, 31 March 2008 - 11:54.
Postad 31 March 2008 - 22:56
Postad 01 April 2008 - 02:03
Haft bredbandet i snart 3 år och aldrig haft problem med det :s
I så fall får vi konstatera att Dir-655 har en längre fördröjning än andra enklare routrar?
Är det några fler som har samma erfarenhet?
Det vet jag inte riktigt..Körde ju på en DIR-615 som var 500kr billigare än 655:an och där hade jag också fördröjningar ibland när jag laddade sidan över LAN..Men har inga problem med fördröjningar när jag kör över WLAN.
Postad 18 April 2008 - 18:20
jag har följande problem.
Jag har en D-link 655 samt en DWA-140 till min laptop.
Min laptop kopplar ihop med routern, speed 270Mpbs, connection excellent.
Men jag kommer ändå inte ut på internet. Vad kan vara fel?
Trådbundet fungerar det bra. Jag har 100Mbit full duplex.
Hjälp mig.
Postad 19 April 2008 - 06:10
Hej
Hjälp mig.
För att göra ett kort svar bra. USB stickan är värdelös..Alla USB stickor är värdelösa om du frågar mig. Skriv gärna vad för bärbar du har så kanske den har stöd för Expresscard
Redigerat av Unregisteredbae06969, 19 April 2008 - 06:11.
Postad 19 April 2008 - 08:20
Jag har micklat ett tag men det lirar bara på LAN sidan.
Redigerat av Slangare, 19 April 2008 - 09:01.
Postad 19 April 2008 - 08:34
Hej
Hjälp mig.
Prova att köra utan kryptering (öppet nätverk) jag hadde samma problem med DWA-645. Efter några dagar gick det bra att kryptera.
Postad 19 April 2008 - 14:39
Hur ställer man in den så att t ex surfning prioriteras över nedladdning av torrents och liknande? Har hittat QoS-sidan i routern, men måste säga att jag inte förstår vad jag ska göra. Har inte lyckats hitta mycket på nätet heller. Någon som har några tips?
Postad 19 April 2008 - 19:08
Har precis köpt denna router och har några frågor.
Hur ställer man in den så att t ex surfning prioriteras över nedladdning av torrents och liknande? Har hittat QoS-sidan i routern, men måste säga att jag inte förstår vad jag ska göra. Har inte lyckats hitta mycket på nätet heller. Någon som har några tips?
Är ju bara ställa in begränsningar i Torrentprogrammet?
Postad 20 April 2008 - 16:46
Postad 13 July 2008 - 11:22
Wireless Statistics
Sent : 53454
TX Packets Dropped : 0
Received : 54446
RX Packets Dropped : 0
Errors : 530
530 fel vid FTP överförnig av en 48 MB stor fil...???
Det går absolut inte surfa trådlöst med denna router, segt och sidhängningar. Min gamla Linksys WRT-54G går som klockan, 34 fel vid 12 timmars uptime...
Kör WPA2 och AES, har testat att ta bort krypteringen men det ger samma höga error tal
Ni som har denna router, hur många fel får ni när ni kör trådlöst och har ni samma problem?
Nyaste mjukvaran är i routern...
Edit: Kör g WLAN..
Redigerat av bpl, 13 July 2008 - 12:00.
Postad 13 July 2008 - 20:20
Att du får errors kan bero på att det ligger något och stör routern.
Postad 13 July 2008 - 20:46
JAg måste påstå motsatsen.. Det går utmärkt. 4 burkar ligger på och surfar + PSP + full kareta via Torrent ned till min dator med en snitthastighet på 2,7mbit (denna dator kör dock jag trådbundet).
Att du får errors kan bero på att det ligger något och stör routern.
Du får inga errors eller?
Jag tror inte att det är något som stör routern då jag får samma fel om routern är på sin normala plats och datorn är 10 meter ifrån eller om jag har routern 20 cm från datorn...
Skulle D-Link routern vara mer störningskänslig är en 3 år äldre router?
Redigerat av bpl, 13 July 2008 - 20:51.
Postad 14 July 2008 - 03:29
Postad 14 July 2008 - 06:44
Postad 15 July 2008 - 08:32
Wireless Statistics
Sent : 5541822
TX Packets Dropped : 0
Received : 3470295
Errors : 260247
260247 errors, ja ja som sagt den fungerar
Postad 15 July 2008 - 08:56
Du får inga errors eller?
Jag tror inte att det är något som stör routern då jag får samma fel om routern är på sin normala plats och datorn är 10 meter ifrån eller om jag har routern 20 cm från datorn...
Skulle D-Link routern vara mer störningskänslig är en 3 år äldre router?
Självklart får jag errors... Men att inget utöver det vanliga.
Postad 15 July 2008 - 09:24
Självklart får jag errors... Men att inget utöver det vanliga.
Är 260247 utöver det vanliga
Kan du visa din Wireless Statistics från din router?
Postad 15 July 2008 - 13:34
Sent: 9334677
TX Packets Dropped : 17
Received : 11323626
Errors : 2935
Postad 15 July 2008 - 14:31
I min laptop sitter ett Intel ® PRO/WIRELESS 2200BG nätverkskort, kan va därför jag får alla dessa errors...
Postad 15 July 2008 - 16:03
Ok, jag har läst på ett annat forum att D-Link's trådlösa produkter inte funkar så bra med Intel's trådlösa som sitter i många Laptops.
I min laptop sitter ett Intel ® PRO/WIRELESS 2200BG nätverkskort, kan va därför jag får alla dessa errors...
Kör en Sony Vaio med Intelkort i med en DIR-655 utan problem? Kanske inte gäller ALLA Intelkort?
Postad 16 July 2008 - 10:23
Är 260247 utöver det vanliga
?
Kan du visa din Wireless Statistics från din router?
Wireless Statistics
Sent :7958179
TX Packets Dropped :0
Received :5441360
RX Packets Dropped :0
Errors :1831632
Connection Up Time : 33 Days,
Så är det hos mig... Jag tog även med Uptime. Så det blir ca 57000 fel om dagen. Men man skall tänka på att jag har 4 datorer som kör trådlöst + PSP (och även min N95 kom jag på nu som hämtar podcasts så varje natt.) Så så myc ket fel är det inte...
Det står även så här:
Errors: The number of transmission failures that cause loss of a packet. A noisy radio-frequency environment can cause a high error rate on the wireless LAN
Redigerat av Minglarn, 16 July 2008 - 10:27.
Postad 16 July 2008 - 18:15
Ok, jag har läst på ett annat forum att D-Link's trådlösa produkter inte funkar så bra med Intel's trådlösa som sitter i många Laptops.
Tjena peter, abbe här =), jag sitter med liknande router har du provat sätta Channel Width på 20/40 samt försökt låsa Wireless Channel om det har betydelse.
Jag kör ju dock större delen med kabel, trådlöst kör jag då och då har inte märkt några somhelst problem.. min har tuffat på i 61 dagar nu utan avbrott.
Redigerat av Unregistered2743ab77, 16 July 2008 - 18:16.
Postad 17 July 2008 - 07:04
Tjena peter, abbe här =), jag sitter med liknande router har du provat sätta Channel Width på 20/40 samt försökt låsa Wireless Channel om det har betydelse.
Jag kör ju dock större delen med kabel, trådlöst kör jag då och då har inte märkt några somhelst problem.. min har tuffat på i 61 dagar nu utan avbrott.
Tjena mannen
Routern funkar rätt så bra nu, har gjort som du skrivit ovan.
En annan rolig finess jag har märkt med den här routern är om jag stänger av SSID broadcast så tappar min bärbara dator kontakten med routern stup i kvarten
Ha det bra och hoppas att du kommer tillbaka till oss i höst!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Wifi router med MCS transmission rate control
5 filmer
3 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?