Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Windows Home Server *

1845 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Microsoft Windows Home Server Eng (OEM) (Mjukvara) 1 9.099998 (9) Inga priser
HP MediaSmart Server EX470 500GB (NAS-servrar) 1 9.187498 (15) Inga priser
HP MediaSmart Server EX475 1TB (NAS-servrar) 0 6.5 (1) Inga priser
Fujitsu Scaleo Home Server 2105 1TB (NAS-servrar) 1 (0) Inga priser
Fujitsu Scaleo Home Server 2205 2TB (NAS-servrar) 1 9.285714 (20) Inga priser
SSI SI-1348RS (Externa lagringschassin) 3 (0) Inga priser
Acer EasyStore H340 1.5TB (NAS-servrar) 1 8.333332 (2) Inga priser
Acer EasyStore H340 3TB (NAS-servrar) 1 (0) Inga priser
HP MediaSmart Server EX490 1TB (NAS-servrar) 1 7 (2) Inga priser
Acer EasyStore H340 2TB (NAS-servrar) 1 8.333332 (2) Inga priser
HP StorageWorks X510 1TB (NAS-servrar) 1 7.5 (1) Inga priser
HP Data Vault X311 2TB (NAS-servrar) 5 8.2 (4) Inga priser
Microsoft Windows Home Server 2011 Sve (64-bit OEM) (Mjukvara) 2 5 (2) Inga priser
12 relaterade trådar

Postad 31 May 2008 - 21:23

SnyggoRik
  • SnyggoRik
  • Användare

• 212 inlägg
  • 0
Personligen har jag testat Lightsout, det har tyvärr inte fungerat smärtfritt. Har fått många felmeddelanden, troligen beroende på att jag även kör avast antivirus och Diskeeper och dom kör när allt annat står stilla. Annars är ju idén att servern stänger ner sig när klienterna också är overksamma bra. Tyvärr har jag inte lyckats konfigurera allt så att det fungerar perfekt - man måste tvinga igång servern ibland.

Dessutom kör jag ju Ütorrent och den vill jag ju skall tuta och köra när det är möjligt.

(kanske missförstod, det kanske var klienten som var intressant att väcka)

MVH
SnyggoRik

http://209.85.135.10...-ins/lightsout/

Wake on Lan

http://forums.micros...r...2&SiteID=50

Funkar perfekt!!!

Redigerat av SnyggoRik, 31 May 2008 - 21:41.

Postad 02 June 2008 - 19:46

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

• 731 inlägg
  • 0

Nu till en annan fråga. Jag har även installerat Firefly på servern för att kunna komma åt musiken via min soundbridge och det fungerar nu men jag får inte spellistorna i Itunes att synas på soundbridgen..

1. Att försöka skapa playlist i Itunes på min Laptop som jag använder med min Ipod fungera inte, de spellistorna hamnar i "roten" på Itunes och Firefly ser dem inte.

Ska man installera itunes på servern och sedan skapa dem där?? för att soundbridgen ska kunna läsa dem (isåfall blir det vääldigt jobbigt att använa Itunes och synka min Ipod så det känns inte som något alternativ.

Nån som har nåt bra tips om detta så är det välkommet. Jag får spellistor skapade i MediaPlayer 11 (m3u) att funka via Media Connect, men det förutsätter att man går in och editerar dem så att det står "..\music\album" istället för "\\server\music\album".
Lite bökigt även om man använder "sök och ersätt", dessutom funkar det bara med Media Connect, och den är som jag förstår inte lika bra som firefly...

Postad 08 June 2008 - 17:43

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1852 inlägg
  • 0
Nån som vet om nåt bra gratis antivirus som funkar med home server? Har bara testat avast och det funkade inte.

Postad 08 June 2008 - 19:24

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

• 522 inlägg
  • 0
Allt som lirar med 2003 torde också fungera med WHS. Själv kör jag NOD, har tidigare kört McAfee. Båda fungerar utan problem.

Postad 08 June 2008 - 19:29

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1852 inlägg
  • 0
Kanon. Tack för det.

Postad 08 June 2008 - 22:27

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1852 inlägg
  • 0
Ursäkta dubbelpost med Nod32 funkar inte heller i home server.

Postad 10 June 2008 - 13:59

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

• 522 inlägg
  • 0
Märkligt. Jag har använt det helt utan problem sen WHS släpptes retail i Sverige :)

Har lite svårt att se varför ett virusprogram som är kompatibelt med win2k3 inte skulle lira i WHS, det är ingen rymdteknik i WHS precis utan bara ett vanligt OS med lite extrafunktioner.

Vad är det som skär sig för dig med antivirusprogrammen?

Postad 10 June 2008 - 19:51

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1852 inlägg
  • 0
När jag ska installera står det att det inte stödjer server-os. På Avast stod det att det inte stödjer NT4.

Har verkligen WHS släppts retail? Det är väl bara OEM?

Postad 11 June 2008 - 12:06

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

• 522 inlägg
  • 0
Jo, visst är det så. Klantigt formulerat av mig...eftersom jag aldrig ser retail-bundlingar som ett alternativ så räknar jag OEM som retail, just eftersom det säljs i butik. Detta grundar sig i att min hjärna är lite färgad av en annan hobby jag har där retail bygger på släpp i butik, oavsett form.

Skumt det där med att NOD inte vill lira, kanske är det deras nyare versioner som trilskas? Min build torde vara från november 2007, det var då jag installerade WHS för första och hitintills enda gången.

Postad 12 June 2008 - 09:08

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1160 inlägg
  • 0

Har lite svårt att se varför ett virusprogram som är kompatibelt med win2k3 inte skulle lira i WHS, det är ingen rymdteknik i WHS precis utan bara ett vanligt OS med lite extrafunktioner.
Vad är det som skär sig för dig med antivirusprogrammen?

Med tanke på att WHS har den unika drive extender-tekniken så är det väl inte konstigt att det behövs AV som är anpassade till att kunna hantera detta? Hur kul vore det om ett AV fipplade till något i den struktur som DE bygger upp? Eller scannade all replikerad data dubbelt osv osv.

McAfee Enterprise 8.5i fungerar *inte* på WHS kan jag meddela (någon skrev att McAfee funkade högre upp tror jag)

Jag kör avast whs edition som fungerar bra hittills.

Postad 21 June 2008 - 20:05

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1160 inlägg
  • 0
En notering:

Avast WHS Edition är fri i 60 dagar (kostar ca 580 kr/3 år), men om man avinstallerar och installerar om så får man 60 nya dagar. Lite jobbigt i längden men det kan ju vara bra att känna till :-)

Redigerat av maxxess, 21 June 2008 - 20:06.

Postad 27 June 2008 - 23:04

Unregistered0d88e7f5
  • Unregistered0d88e7f5
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
något nytt om service pack 1?

Postad 28 June 2008 - 05:20

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1160 inlägg
  • 0
Menar du Power Pack? Det är släppt för betatesting se MS Connect

Postad 28 June 2008 - 11:53

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1852 inlägg
  • 0

En notering:

Avast WHS Edition är fri i 60 dagar (kostar ca 580 kr/3 år), men om man avinstallerar och installerar om så får man 60 nya dagar. Lite jobbigt i längden men det kan ju vara bra att känna till :-)

Tack för det!

Postad 30 June 2008 - 18:16

SweVictor
  • SweVictor
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
Alltså... Jag funderade lite på alla problem som händer om systemdisken krashar. Borde inte en väldigt enkel lösning vara att köra systemdisken speglad över två diskar med hårdvaruraid? Har det några nackdelar utöver att man behöver en hårddisk till?

/Victor

Postad 30 June 2008 - 18:55

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

• 731 inlägg
  • 0

Alltså... Jag funderade lite på alla problem som händer om systemdisken krashar. Borde inte en väldigt enkel lösning vara att köra systemdisken speglad över två diskar med hårdvaruraid? Har det några nackdelar utöver att man behöver en hårddisk till?

Microsoft är väldigt tydliga på att man inte ska köra Raid på WHS, samtidigt som det finns användare på MS forum som säger att de gör detta ändå (och att det funkar antar jag). Har för mig att det i den kommande uppdateringen (power pack) kommer tillföras funktionen att göra backuper av systemdisken.

Skulle systemdisken krascha så ska detta egentligen inte vara något problem vad gäller själva operativet. Du stoppar ju i en ny disk och kör en reinstall istället för ny installation. Däremot kan det förstås finnas en del filer som försvinner och som ligger på data-delen av disken. Men det ska ju inte heller vara något problem, viktiga filer ska du ju lägga i mappar som du duplicerar, dvs. speglar över på mer än en hårddisk. Är alla filer på servern omistliga ska du följaktligen aktivera duplicering på allt.

Jag skulle mot bakgrund av ovanstående inte köra hårdvaruraid.
/b

Postad 01 July 2008 - 22:47

SweVictor
  • SweVictor
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0

Microsoft är väldigt tydliga på att man inte ska köra Raid på WHS ...

Sant, men anledningen till detta ges i princip som att WHS inte kommer ta någon hänsyn till ev problem som kan uppstå som inte skulle uppstå med ett vanligt filsystem. Jag ser detta mest som "Använd inte stripe, raid 5, e.d.", ren spegling bör inte påverka i min mening.

Skulle systemdisken krascha så ska detta egentligen inte vara något problem vad gäller själva operativet. Du stoppar ju i en ny disk och kör en reinstall istället för ny installation ...

Operativsystemmässigt, visst är det lätt att återställa, men det finns ju en hel del nackdelar. Dels har man säkert gjort en hel del konfigureringar som man (om man är som jag) dels inte minns och dels inte orkar göra om och dels innebär ju en ominstallation och ominitiering att man tvingas ta ner servern under denna process alldeles oavsett om man förlorar data eller inte. Slutligen tolkar jag Microsofts whitepaper som att d: (överbliven yta på systemdisken) inte är del av poolen på samma sätt (alla filer fast i 4kb-format ligger där exv) vilket dels gör att den borde gå att spegla och dels gör att den borde ta en rätt bra stund att återskapa eftersom det krävs att all lagring i poolen måste gås igenom.

Nån som fattar vad jag menar och håller med eller inte?

Jag skulle mot bakgrund av ovanstående inte köra hårdvaruraid.

Jag känner med bakgrund av detta att det vore käckt att spegla! =)

Tack för snabbt svar oavsett, ska försöka se om jag hittar mer officiell info om detta...

/Victor

Postad 03 July 2008 - 05:34

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1160 inlägg
  • 0
Det borde väl inte vara problem med att köra raid-1, poolen behöver då inte gås igenom om en systemdisk går sönder (till skillnad från reinstall), då sköter ju datorns controller om rebuild av den trasiga disken.

Dock så är det ju lite slöseri OM man följer rekommendationer, M$ rekommenderar att man har sin största disk som systemdisk, och detta är ju den sista disk i poolen som fylls upp med permanent lagring så man blir sittandes med två stora diskar som man inte fyller upp om man inte maxar sitt system.

Sedan kan man spekulera i prestanda.. När man för över data till WHS landar allt på D:, sedan flyttas det ut till lämplig disk och sedan replikeras ev. data. Det blir fyra skrivningar med raid-1, en för D:, en för spegling, en för utskrivning till poolen och en för replikering.

WHS med lite mindre systemdisk och raid-1 och ett gäng större diskar kan säkert bli gyfsat ekonomiskt.

EDIT: sedan PP1 verkar data skrivas direkt till målet så ovan ang. raid är oväsentligt till viss del.

Redigerat av maxxess, 06 September 2008 - 11:08.

Postad 08 July 2008 - 12:50

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

• 522 inlägg
  • 0
Det närmar sig....

http://www.newsdesk....tversion-221679

Väntar otåligt och mer därtill!

Postad 09 July 2008 - 12:01

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1353 inlägg
  • 0
Ni som använder WHS mot en TViX mediaspelare, hur har ni löst det??
Använder ni SMB, netshare eller har ni fått ngn NFS tjänst att fungera?

Postad 22 July 2008 - 18:39

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1160 inlägg
  • 0
PP1 till RTM. Bara att ladda ned :D
http://blogs.technet...and-get-it.aspx

Finally! (jag lär dock vänta ett par dagar med PP1 eftersom jag just nu testkör en UPS som felanmälats, en sak i taget :)

Postad 22 July 2008 - 19:05

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

• 522 inlägg
  • 0
Kommer PP1 ner automatiskt eller måste man hämta det manuellt? Har idag automatic updates inställt på att den ska hämta och installera alla uppdaretingar...

Postad 22 July 2008 - 20:41

SnyggoRik
  • SnyggoRik
  • Användare

• 212 inlägg
  • 0
"Kommer PP1 ner automatiskt eller måste man hämta det manuellt? Har idag automatic updates inställt på att den ska hämta och installera alla uppdaretingar"

Vill du ha den nu så är det manuellt som gäller. Det är möjligt att den kommer automatiskt senare. Man måste även uppdatera "connectorprogramvaran" för de anslutna datorerna. Den följer med när du uppdaterar.

MVH
SnyggoRik

Postad 23 July 2008 - 07:23

mjensen
  • mjensen
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Nu är PP1 släppt som RTM och så här får du tag i den. Jag har precis installerat den på min WHS, men jag har inte kört betan.

När WHS har startat om får du en fråga om att uppdatera connectorn.
[edit] Jag har problem med att hitta den uppdaterade connectorn, men de problem jag har haft med "data corruption bug" är borta !!!

//Mjensen

---
The Public Beta of Power Pack 1 for Windows Home Server has been available for just over 6 weeks and we've had a fantastic response. Thanks again to those who of you who have downloaded, installed and tested the update package or full ISO installs. The feedback items, requests for additional information and individual follow ups have all gone into making Power Pack 1 the best release it can be.

]And now.The team is pleased to announce that Windows Home Server Power Pack 1 has been released to manufacturing (RTM) and is now available on the Microsoft Download Center!

Additional details can be found on the Windows Home Server team blog: http://blogs.technet...and-get-it.aspx[/indent]

How to download and install Windows Home Server Power Pack 1:
Download Power Pack 1

1. Browse to the Microsoft Web site at
http://download.micr...-v1-x86-ENU.exe

2. On the Download dialog, click Save and then save the file to the Software shared folder on your home server.

Uninstall any prerelease versions of Power Pack 1

1. On the Start Menu, type mstsc and then click OK. On Windows XP, click Run on the Start Menu, type mstsc and then click OK.

2. On the Remote Desktop Connection dialog type the name of your home server and then click Connect.

3. On the Log On to Windows dialog, type Administrator for the user name, and type your Windows Home Server password. This is the same password you use to open the Windows Home Server Console.

4. Minimize or close the Windows Home Server caution window.

5. On the Start Menu, select Control Panel and then click Add or Remove Programs.

6. In Add or Remove Programs check the box for Show updates, look for PRERELEASE Windows Home Server Power Pack 1 (KB944298) and click Remove.

7. Follow the Software Update Removal Wizard to remove the PRERELEASE version of Power Pack 1 and be sure to restart your Windows Home Server.

Install Power Pack 1

1. On the Start Menu, type mstsc and then click OK. On Windows XP, click Run on the Start Menu, type mstsc and then click OK.

2. On the Remote Desktop Connection dialog type the name of your home server and then click Connect.

3. On the Log On to Windows dialog, type Administrator for the user name, and type your Windows Home Server password. This is the same password you use to open the Windows Home Server Console.

4. Minimize or close the Windows Home Server caution window.

5. Double-click the Shared Folders shortcut on your home server desktop.

6. Double-click the Software shared folder.

7. Double-Click WHS-KB944289-v1-x86-ENU.exe and complete the installation wizard to install Power Pack 1. Your home server restarts after the wizard completes.

If you encounter any difficulty downloading, installing or removing a prerelease version of Power Pack 1, please use connect feedback items to report the problem. We will continue to collect and review feedback items until Power Pack 1 is available via Windows Update.

Thank you very much!

The Windows Home Server Team
---

Redigerat av mjensen, 23 July 2008 - 08:21.

Postad 23 July 2008 - 11:07

`rzr
  • `rzr
  • Beroende

• 1067 inlägg
  • 0

Ni som använder WHS mot en TViX mediaspelare, hur har ni löst det??
Använder ni SMB, netshare eller har ni fått ngn NFS tjänst att fungera?

Jag kör whs till min tvix 4100. Använder mig av netshare, delar ut den mappen där alla "shares" hamnar. Sen ere bara zappa på! :P Funkar klockers med både SD och HD.

Postad 23 July 2008 - 12:45

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

• 522 inlägg
  • 0
Det skall minsann bli mycket trevligt att testa PP1. Äntligen, ett och ett halvt år efter inköp, får jag användning för mina backupdiskar med hotswap som det ursprungligen var tänkt. Väldigt kul att MS lägger energi på WHS! Tänk om de kunde vara lika 'frikostiga' till VMC (hata OEM, hata OEM, hata OEM......)

Postad 23 July 2008 - 23:18

Unregistered9d92349c
  • Unregistered9d92349c
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Hej

Har precis tankat ner en Windows Home Server Trail Version från Microsofts hemsida och installerat det utan några problem.
Det jag undrar nu och som är ett stort frågetecken (HUR eller VAR) fasiken installerar jag connectorn så att jag får upp en console på mina andra burkar när jag fjärransluter till den ?

Följer det med en connector tillsammans med trail versionen ??
Jag hittar inget sådant ?!?!

Skulle bli väldigt tacksam för eventull Hjälp/Svar

/Smyken

Postad 24 July 2008 - 00:07

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

• 522 inlägg
  • 0
Till köpeversionen ligger den på en egen skiva och installeras direkt från den till de andra datorerna i systemet. Vet tyvärr inte hur det ligger till med trialversionen men kan tänka mig att det inte följer med någon connector.

Postad 24 July 2008 - 07:14

Unregistered11545d59
  • Unregistered11545d59
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

Hej

Det jag undrar nu och som är ett stort frågetecken (HUR eller VAR) fasiken installerar jag connectorn så att jag får upp en console på mina andra burkar när jag fjärransluter till den ?

Följer det med en connector tillsammans med trail versionen ??
Jag hittar inget sådant ?!?!

Skulle bli väldigt tacksam för eventull Hjälp/Svar

/Smyken

Har du testat att från någon av de andra burkarna: Start -> Kör -> \\"homeserver"\software\Home Server Connector Software\
(Byt ut "homeserver" till namnet på din homeserver)
Där ska connector programvaran finnas.

//Gerry

Postad 24 July 2008 - 09:11

Unregistered9d92349c
  • Unregistered9d92349c
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

Har du testat att från någon av de andra burkarna: Start -> Kör -> \\"homeserver"\software\Home Server Connector Software\
(Byt ut "homeserver" till namnet på din homeserver)
Där ska connector programvaran finnas.

//Gerry

Japp händer ingenting då, jag ser inte ens någon (software) katalog som skall ligga som share.

Postad 24 July 2008 - 09:40

mjensen
  • mjensen
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Nu har jag lyckats få delvis ordning på hur man uppgraderar Connectorn.

Om du inte ännu har installerat PP1, se till att följande mappar finns i "Software" foldern på WHS:
- Add-ins
- Home PC Restore CD
- Home Server Connector Software

Jag hade flyttat de två sista och det kan vara anledningen till att inte länken till connectorn fungerade.

Den nya installationsfilen för connectorn finns på WHS, så du måsta logga in på servern direkt och hitta filen "WHSConnector.msi" som finns i C:\WHS.

Kopiera filen "WHSConnector.msi" till "Shared\Software\Home Server Connector Software". Jag ersatte den existerande filen med den nya.

Därefter kan du logga av servern.

Gå till PC:n och avinstallera den gamla connector via kontrollpanelen "Lägg till/ta bort program". När det är klart öppna "Shared\Software\Home Server Connector Software" och kör setup.exe.

Det här fungerade för mig.

//Mjensen

Redigerat av mjensen, 24 July 2008 - 09:40.

Postad 24 July 2008 - 10:28

Unregistered11545d59
  • Unregistered11545d59
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

Japp händer ingenting då, jag ser inte ens någon (software) katalog som skall ligga som share.

[Gissning=ON]
Första gången man loggar in på WHS (med mstsc eller vanlig skärm+tgb) så körs en guide för att göra några inställningar. Vet du om den körts?
Jag kan tänka mig att om den inte körts kanske inte sharen & alla tjänster startat ännu.
[Gissning=OFF]

Jag skulle kunna mejla dig min connector-mapp, men den är 12-35MB (beroende på om man ska räkna med WindowsInstaler & .net2.0 som också ligger där).

((Oupps, det får jag visste inte enligt den här tråden: http://forums.micros...r...5&SiteID=50 , men om du läser sista inlägget, så kanske det löser sig iaf))

Redigerat av Unregistered11545d59, 24 July 2008 - 10:43.

Postad 24 July 2008 - 10:41

Unregistered9d92349c
  • Unregistered9d92349c
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

[Gissning=ON]
Första gången man loggar in på WHS (med mstsc eller vanlig skärm+tgb) så körs en guide för att göra några inställningar. Vet du om den körts?
Jag kan tänka mig att om den inte körts kanske inte sharen & alla tjänster startat ännu.
[Gissning=OFF]

Jag skulle kunna mejla dig min connector-mapp, men den är 12-35MB (beroende på om man ska räkna med WindowsInstaler & .net2.0 som också ligger där).

Jag får upp en (Perform the following tasks to initially configure this server).
Men sen då, finns inte direkt en (save & continue) knapp eller något.
Här ser jag:

1.Provide Computer information
2.Update this server
3.Customize this server

Måste man göra något här för att servern skall hoppa igång ordentligt ?
Add roles ?
Add features ?

Eller är det så himla enkelt att lilla jag har installerat Windows Server 2008 och inte Windows Home Server??
Tror mest på det ovanför ...hehe

Tack för eran hjälp grabbar :)

Redigerat av Unregistered9d92349c, 24 July 2008 - 11:35.

Postad 24 July 2008 - 12:30

Unregistered11545d59
  • Unregistered11545d59
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

...
Eller är det så himla enkelt att lilla jag har installerat Windows Server 2008 och inte Windows Home Server??
Tror mest på det ovanför ...hehe

Heeeheeee, joo det förklarar nog det mesta :unsure:

Postad 24 July 2008 - 16:39

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1160 inlägg
  • 0
Ja 2008 och WHS är ju kanske inte så snarlika, lätt att ta miste på? *s*
Annars kan man även nå setupen för connectorn via http://serverns-ip:55000

Postad 28 July 2008 - 16:33

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1160 inlägg
  • 0
Så har man nu då dragit på PP1. Prestandaskillnad på servern är rejält stor iom att demigrator inte går hela tiden när man skriver data till duplicerade foldrar. Ett klart lyft tycker jag, har redan använt backup-funktionen för att backa vissa shares till extern disk som jag kan förvara utanför hemmet. Bra funktion det där.

MEN... min ena klient vill inte lira. disccover.exe krashar hela tiden och datorn dyker inte upp som online även om WHS Connector fungerar. Har sett på MS forum att flera har samma problem. Jag löste de akuta problemen genom att köra tillbaka discovery.exe från en backup av klienten innan PP1.

Nån mer som har bekymmer med PP1?

Postad 28 July 2008 - 23:18

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1353 inlägg
  • 0

Jag kör whs till min tvix 4100. Använder mig av netshare, delar ut den mappen där alla "shares" hamnar. Sen ere bara zappa på! :) Funkar klockers med både SD och HD.

Hur har du löst det med inloggningen som krävs för netshare, autoinloggning?

Postad 29 July 2008 - 11:35

`rzr
  • `rzr
  • Beroende

• 1067 inlägg
  • 0
Jag installerade ett addon som heter program launcher, finns att ladda här

Sen dubbelklicka på desktop, sen ere bara installera netshare å välja den mappen som ska delas ut. Netshare pluppar upp där nere vid klockan och svårare än så är det inte.

Enda grejjen är att efter jag startat om servern så måste jag gå logga in på whs, öppna desktop igen för då ploppar netshare igång. Men detta gör man som sagt bara varje gång man startat om servern och det händer ju inte så ofta...

Postad 04 August 2008 - 15:55

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

• 731 inlägg
  • 0
Nån som har ett vettigt upplägg för backuper av klientdatorerna? Det jag skulle vilja göra är att styra att uppdatering sker av vissa utvalda mappar på klientdatorerna. T.ex. att det sker en överkopiering till servern såfort någon ändring skett av innehållet i en mapp på klientdatorn som jag själv bestämt, t.ex. E:/Foton.

- Jodå, jag vet att det finns backupfunktion i själva serverprogramvaran, men den är lite trubbig. Den verkar endast bevaka partitioner i sin helhet. Dvs. hela C: eller E: osv. Och det gör att backupad data sväller rätt rejält, särskilt om man behåller default-inställningen att backuper ska sparas dagligen och månatligen.

/b

Redigerat av bjogul, 04 August 2008 - 15:55.

Postad 04 August 2008 - 19:59

Argyle
  • Argyle
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Du kan synka mappar med program som SyncToy och Allway Sync:

SyncToy
http://en.wikipedia.org/wiki/SyncToy
http://www.microsoft...;displaylang=en

Allway Sync
http://allwaysync.com/

Postad 07 August 2008 - 09:18

Rogntudjuu
  • Rogntudjuu
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
En annan fråga som poppat upp nu eftersom filkopiering från Windows till Kubuntu blev knepigt iom olika teckenuppsättningar och jag inte är nån meckare (hatar det). WHS finns ju bara i engelsk version än så länge, men har den stöd för åäö i filnamn?

Postad 07 August 2008 - 21:35

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1160 inlägg
  • 0
Självklart är det inga problem, det är ju inte Samba vi pratar om ;)

WHS är som vilken 2003:a som helst.

Postad 07 August 2008 - 21:54

Rogntudjuu
  • Rogntudjuu
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Självklart är det inga problem, det är ju inte Samba vi pratar om ;)

WHS är som vilken 2003:a som helst.

Gött mos det, då kanske det blir till att skaffa. Jag var med i betaprogrammet men installerade aldrig då, för filbuggen dök upp i samma veva, och jag har kastat alla installs. Tror inte att de går att slanga ner igen.

Postad 07 August 2008 - 23:36

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

• 731 inlägg
  • 0

Du kan synka mappar med program som SyncToy och Allway Sync:

SyncToy
http://en.wikipedia.org/wiki/SyncToy
http://www.microsoft...;displaylang=en

Allway Sync
http://allwaysync.com/

Tack för tipsen. Blir till att labba lite med synctoy. Lite knixigt är det att bestämma vilka inställningar som ska gälla, echo osv...

Postad 08 August 2008 - 04:22

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1160 inlägg
  • 0
Syncback är en personlig favorit, den äldre versionen som jag länkade till är fortfarande gratis.

Postad 08 August 2008 - 19:19

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1160 inlägg
  • 0

Så har man nu då dragit på PP1.
MEN... min ena klient vill inte lira. disccovery.exe krashar hela tiden och datorn dyker inte upp som online även om WHS Connector fungerar.

Svarar mig själv (man får oftast bäst svar då? :-) och kanske hjälper någon annan nu när PP1 rullar ut via Windows Update i nästa vecka.
Discovery.exe och äldre versioner av nForce-drivers för chipset/nätkort är ett känt problem numera hos M$. Så om klienter strular efter PP1 och man har nForce-chipset så är det till att uppgradera, löser alla problem.

Postad 10 August 2008 - 16:48

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

• 522 inlägg
  • 0
Har nu installerat PP1 samt bytt till den nya connectorn i samtliga datorer i huset. Blev faktiskt något besviken på funktionen som gör att man ska kunna ta backup även på servern - först och främst går det inte att schemalägga automatisk backup av de befintliga backuperna från de andra datorerna. Detta är en praktmiss enligt mitt tyckte, brinner kåken ner så vill jag givetvis ha mina backuper av samtliga datorer även på annan ort (nu får jag lösa det manuellt så att allt läggs över på extern enhet med hotswap-diskar). Bom nummer två består i att det inte går att schemalägga backupen av servern över huvud taget. Det finns bara två alternativ för backup av servern, ta backup nu eller titta på tidigare backuper. Alltså får jag ta backup på servern manuellt och när så sker får jag lik förbenat inte med någon backup av de övriga datorerna. Blä B)

Postad 11 August 2008 - 09:57

SnyggoRik
  • SnyggoRik
  • Användare

• 212 inlägg
  • 0
Imorgon kommer automatisk uppdatering av PP1

Länk: http://www.wegotserv...pdate-tomorrow/

MVH
SnyggoRik

Postad 12 August 2008 - 08:19

Life
  • Life
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Har varit inne länge nu på att sätta upp denna server "skarpt".....för mig är givietvis det viktigaste att inte förlora data och jag funderar på två saker som någon annan säkert redan har svaret på.
Tänkte sätta ihop den av lite rester som jag har liggandes hemma, men:
1. Om jag behöver fler hårddiskplatser än vad moderkort har portar för? Då skaffar jag ett extra kontrollkort och får flera S-ATA portar och allt är frid och fröjd (!?). Vad jag vet så är väl de ganska mjukvarubaserade(!??). Vad händer om systemdisken crashar och jag måste göra en rebuild? Mjukvaran och kortets setup kan väl inte byggas av en "rebuild"?
2. Istället för att en systemdisk som crashar så havererar moderkortet....är det problem med att "rebuild" servern på annat moderkort (tillverkare etc.), bortsett från OEM-problematiken!?
3. Vad händer i ett scenario med 1 & 2?

gör jag det för svårt för mig?

Postad 12 August 2008 - 09:47

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1353 inlägg
  • 0
Någon som vet hur man bryggar två nätverksanslutningar i WHS??
Letade runt halva natten utan resultat :)
Jag försöker få så att WHS delar internetanslutningen till mina övriga apparater nämeligen.
Titta gärna i denna tråd för mer info om mina huvudbry: Hjälp mig att planera mitt nätverk

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.