Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Asus Eee PC 701 *

332 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 April 2008 - 22:19

Unregisteredffb95a94
  • Unregisteredffb95a94
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0

Håller med....XP funkar kanon på eee pc'n. Jag funderar iofs. på att stoppa i mer minne, och även klocka upp den till 900MHz istället för 633MHz som den går i från fabriken.

Funderar på det också, blir nog ett 16 gb sdhc kort först dock.
Tycker det rullar skapligt som det är nu, men man behöver lite plats för musik och film, ljudet är riktigt bra från en sån liten burk tycker jag.

Postad 07 April 2008 - 07:15

zanyt13
  • zanyt13
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Håller med....XP funkar kanon på eee pc'n. Jag funderar iofs. på att stoppa i mer minne, och även klocka upp den till 900MHz istället för 633MHz som den går i från fabriken.

Funderar på det också, blir nog ett 16 gb sdhc kort först dock.
Tycker det rullar skapligt som det är nu, men man behöver lite plats för musik och film, ljudet är riktigt bra från en sån liten burk tycker jag.

Finns det färdiga 16Gb sdhc kort att köpa, eller är det moddning som gäller?
Håller med om att ljudet är riktigt bra, med tanke på storleken. En anna sak som också är riktigt bra, är webkameran....bättre än min HP dv9540eo iallafall. :)

Redigerat av zanyt13, 07 April 2008 - 07:15.

Postad 07 April 2008 - 20:23

Unregisteredffb95a94
  • Unregisteredffb95a94
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Nej finns att köpa.
Funderar på detta när lönen kommer:
sdhc 16gb

Postad 08 April 2008 - 09:10

pajala73
  • pajala73
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Apropå intressanta alternativ till EEE så har HP precis släppt sin 2133 Mini-Note!
Här är en liten introduktion till denna skapelse.
http://blog.laptopma...-2133-mini-note
Efter att ha läst texten och tittat på videoklippet hittade jag både bra och dåliga saker med denna EEE-konkurrent.
Det positiva först: chassit och tangentbordet verkar vara av en helt annan klass än på EEE. Dock är som synes priset också det, även om Linux-versionen inte är så väldigt mycket dyrare än kommande 900-modell.

Batteriet ser riktigt klumpigt ut och ger trots det bara 4 timmars batteritid (antagligen 2 timmar med standardbatteriet som är hälften så stort). Dessutom ser touchpad-konstruktionen med knapparna bredvid själva plattan också förbryllande ut.
Processorn är en Via, vilket förmodligen är klart slöare än kommande EEE som ska ha Atom-processorn från Intel. Och uppenbarligen är den rätt strömslukande också med tanke på batteritiden (fast där bidrar kanske hårddisk och skärm mer till detta).
Upplösningen på skärmen är rätt extrem: 1280x768 på 8,9 tum! Det är nästan lika hög upplösning som standardupplösningen på 15,4-tumsskärmar nuförtiden, som är 1280x800. Det blir små pixlar på den skärmen...

Asus har skapat en ny sorts dator, en ny formfaktor. Snart har de fler än Everex att slåss om köparna med, och det är ju bra för oss konsumenter!

Postad 08 April 2008 - 21:31

Unregisteredffb95a94
  • Unregisteredffb95a94
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
mmm, verkar intressant!
mini laptops is da shit :)

Postad 09 April 2008 - 11:53

mbee
  • mbee
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Nu verkar även dell och acer vara med i racet. Underbart! HP:n ser som sagt redigare ut men varför så dålig batteritid och touchpad :)

Postad 10 April 2008 - 08:13

zanyt13
  • zanyt13
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
porrm, jag köpte ett 8Gb sdhc minne derekt till min EEE pc, tänkte att det kunde vara bra att ha lite lagrings utrymme. Det jag tänkte på tidigare, var att modda och stoppa in ett sdhc minne i luckan under datorn, jag har sett dom som gör det, och även pulat in en bluetooth där.

Postad 10 April 2008 - 13:01

Unregisteredffb95a94
  • Unregisteredffb95a94
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0

porrm, jag köpte ett 8Gb sdhc minne derekt till min EEE pc, tänkte att det kunde vara bra att ha lite lagrings utrymme. Det jag tänkte på tidigare, var att modda och stoppa in ett sdhc minne i luckan under datorn, jag har sett dom som gör det, och även pulat in en bluetooth där.

Ok, fungerade bra?
Det är mest lagring jag är behov av för lite film och så.

Postad 15 April 2008 - 05:54

Unregistered070bfe47
  • Unregistered070bfe47
  • Forumräv

• 946 inlägg
  • 0
Denna lilla skönhet finns nu att köpa från Lumascreen.se för 2495:- + moms (3119:- inkl moms) med sv tangentbord.

Redigerat av Unregistered070bfe47, 15 April 2008 - 05:56.

Postad 15 April 2008 - 14:39

ralnar
  • ralnar
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0
Såg den i Phuket för 12700 Bath (2489 SEK enligt Forex). Demomaskinen körde XP, vet inte om det ingick eller inte men de slänger säkert på det åt en.
Var riktigt sugen på den, men lyckades hålla mig.
Affären låg i köpcentret Central Festival på vägen mot Patong om någon är intresserad och på väg dit.

Postad 15 April 2008 - 21:49

Dieselrök
  • Dieselrök
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Såg den i Phuket för 12700 Bath (2489 SEK enligt Forex). Demomaskinen körde XP, vet inte om det ingick eller inte men de slänger säkert på det åt en.
Affären låg i köpcentret Central Festival på vägen mot Patong om någon är intresserad och på väg dit.

Hej
Köpte min just där i förra veckan. Man fick välja mellan XP eller linuxbaserat...Man kan alltså säga att jag inte lyckades hålla mig utan spräckte budgeten...
Har idag kört utbildning med powerpointpresentationer på den lille rackaren...fungerade utmärkt...

Postad 03 May 2008 - 09:43

JokiGyla
  • JokiGyla
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
För er som köpt på redbarncomputers.com, vad kostade frakten?

/Joki

Postad 27 May 2008 - 19:33

Unregisteredf78c4978
  • Unregisteredf78c4978
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Jag köpte en i dag på BigC (köpcentrumet bredvid festival) för 12,250 Bath och då installerade killen XP medans jag väntade plus att han slängde med ett 2GB USB minne, en halvtimme senare så såg jag samma maskin på festival för 11,800 bath men där installerade dom inte XP enligt försäljaren.

Jag sitter förresten och skriver på maskinen just nu på uteplatsen på hotellet i Kata Beach :P

Postad 28 May 2008 - 10:23

mbee
  • mbee
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Du vet att det finns en 900:a va? :)

Postad 29 May 2008 - 17:07

Gesserit
  • Gesserit
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
För er som har skaffat en - är det enkelt att installera xp på den? Jag vill köra med mobilt bredband nämligen och tänker att det bör vara det enklaste sättet? Krävs det mycket pill för att få ett 3g modem att funka?

Postad 03 June 2008 - 20:15

mrfredde
  • mrfredde
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
Nån som lyckats få mobilt bredband från telenor att fungera med denna(linux) och isåfall hur gjorde ni?

Postad 04 June 2008 - 17:38

Lain
  • Lain
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Även jag har fått hem ett ex i dagarna, har några frågor till er som också köpt den svenska varianten.

Mitt tangentbord är inte helt perfekt, den vänstra halvan är något sorts glapp i. Bland annat caps, a och s ger ifrån sig ett helt annat ljud än de tangenter mer till höger. Hela vänstersidan av tangentbordet rör sig även en aning när jag använder knapparna där, vilket det inte gör på andra sidan...Var inne på onoff och testade en svart (jag har den vita) och där märkte jag inget av detta.

En annan sak som jag stör mig på lite är fläkten, har läst att datorn skall vara i princip ljudlös, vilket den också är direkt efter uppstart. Men efter en kort stunds surfande drar fläkten igång och låter klart mer än min gamla laptop. Jag tänker maila computer city om detta, framförallt första punkten som inte är acceptabelt men vill ogärna bli av med den mer än några dagar max... Vilka möjligheter har man att häva köpet när man brutit alla förpackningar osv (för att sedan köpa en i ngn butik)? Fast då får jag väl betala all frakt o andra sidan..

Postad 05 June 2008 - 09:47

Unregistereda701f7e7
  • Unregistereda701f7e7
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Jjag stör mig på lite är fläkten, har läst att datorn skall vara i princip ljudlös, vilket den också är direkt efter uppstart. Men efter en kort stunds surfande drar fläkten igång[..] Vilka möjligheter har man att häva köpet[..]

Tror det är rätt kört, alla EeePC låter mycket så du har fått vad alla andra har fått. Så om det inte är jätte öppet köp så blir det väldigt svårt.

Är det någon som vet om det går att underklöocka processorn så att den avger mindre värme? Eller installera en bättre flät?

Redigerat av Unregistereda701f7e7, 05 June 2008 - 09:48.

Postad 05 June 2008 - 09:53

sister ray
  • sister ray
  • Forumräv

• 528 inlägg
  • 0
Är inte redan 701 underklockad från 900 till 630mhz?

edit.
jo, om man ska tro swecklockers. Eee 900 kör standardfrekvensen på 900mhz, medan 701 kör på 630mhz.

Redigerat av sister ray, 05 June 2008 - 09:56.

Postad 06 June 2008 - 07:27

TAND
  • TAND
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Skulle någon vilja lägga vilja in en bild på 701:ans svenska tangentbord. Tänkte modifiera mitt taiwanesisk/engelska tangentbord till exakt samma layout.
Om någon dessutom lade in en kopia på tangenbordslayouten i
/usr/share/X11/xkb/symbols/se
så vore lyckan fullständig : )

I min nuvarande svenska layout för min eee lade jag till följande rader sist i se-filen:

partial alphanumeric_keys
xkb_symbols "eeepc" {

include "se(basic)"

name[Group1]="Sweden - eeePC";
key <AB08> { [ comma, semicolon, less ] };
key <AB09> { [ period, colon, greater ] };
key <AB10> { [ minus, underscore, bar ] };
};

Eventuellt får jag modifiera detta.

Postad 06 June 2008 - 11:17

LCDGuide
  • LCDGuide
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Kan någon posta se symbols filen i orginalutförande från 701:an svenska modell?

Postad 06 June 2008 - 20:30

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0
Undrar bara om någon kunnig har hjälp att ge. Har en Asus eee 4GB. Kör trådlöst hemma med WPA-PSK-kryptering. Ibland lyckas Asusen koppla upp sig och ibland inte. När den inte får till en uppkoppling står det "No working leases in persistent database - sleeping. run-parts --verbose/etc/network/if-up.d". Plockar jag bort krypteringen klarar Asusen alltid att koppla upp sig. Vill gärna ha det trådlösa skyddat. Någon som har erfarenhet av detta och som kan tipsa om hur jag ska göra? :D

Postad 08 June 2008 - 12:04

rubik
  • rubik
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0
Kan inte hjälpa dig men jag har samma problem. Köpte mig en eee pc igår men jag lyckas inte ansluta till det trådlösa nätverket. Har testat med både WPA-PSK och WEP men när den skall ansluta så fastnar den på status: Väntar...

Lyckas inte få den att ansluta. Skall kanske testa att ta bort skyddet och se om jag kan ansluta då. Men som sagt man vill ju ha skyddat så det är ju inget man kan köra någon lämgre tid.

EDIT: Testade att ansluta utan att skydda nätverket nu men det gick inte heller, stannade på samma ställe. Någon som vet vad som kan vara fel?

Redigerat av rubik, 08 June 2008 - 12:08.

Postad 08 June 2008 - 12:13

Unregistered0354d681
  • Unregistered0354d681
  • Veteran

• 2184 inlägg
  • 0
Ni som har problem med att ansluta trådlöst..
Min bärbara hittar inte mitt trådlösa när jag har nyckel på det.
Hoppas ni hittar någon lösning :( (Har dock ingen Eee men det kan ju vara samma sida av samma mynt.)

Edit*
När släpps 901 i Sverige? Efter Sommaren?

Redigerat av Unregistered0354d681, 08 June 2008 - 12:13.

Postad 08 June 2008 - 12:19

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0

Ni som har problem med att ansluta trådlöst..
Min bärbara hittar inte mitt trådlösa när jag har nyckel på det.
Hoppas ni hittar någon lösning :( (Har dock ingen Eee men det kan ju vara samma sida av samma mynt.)

Vi har flera datorer som går på det trådlösa här hemma. Endast Eee har problem att ansluta. Jag har läst en del på nätet och att inte klara krypterade nätverk (fr.a. WPA) tycks vara ett välkänt problem för just Eee. Problemet dök upp med den senaste os-uppdateringen (Linux), tror jag. Jag har mejlat Asus och hoppas att de har en lösning. Annars lär det väl komma en fix snart får vi hoppas. :(

Postad 08 June 2008 - 15:01

rubik
  • rubik
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0
Lyckades ansluta mig trådlöst nu. Fick dock avaktivera kryptering och WEP nyckel.

Om någon hittar en lösning till detta får ni gärna säga till.

EDIT: Hittade en lösning på faq på asus hemsida, man skall ändra i inställningen under nätverk. Om man går in på egenskaper på den trådlösa anslutningen så finns det två knappar som står på auto. Man skall ändra den övre till infrastructure så skall problemet lösa sig. Dock fungerade detta inte för mig men jag har sett på andra forum att vissa har fått igång det trådlösa nätverket efter att de har ändrat den inställningen så ni kan ju testa och se om det hjälper er.

Redigerat av rubik, 08 June 2008 - 22:04.

Postad 09 June 2008 - 08:11

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0

Lyckades ansluta mig trådlöst nu. Fick dock avaktivera kryptering och WEP nyckel.

Om någon hittar en lösning till detta får ni gärna säga till.

EDIT: Hittade en lösning på faq på asus hemsida, man skall ändra i inställningen under nätverk. Om man går in på egenskaper på den trådlösa anslutningen så finns det två knappar som står på auto. Man skall ändra den övre till infrastructure så skall problemet lösa sig. Dock fungerade detta inte för mig men jag har sett på andra forum att vissa har fått igång det trådlösa nätverket efter att de har ändrat den inställningen så ni kan ju testa och se om det hjälper er.

Jag har testat att ändra till "infrastructure", men det fungerar inte. Här http://wiki.eeeuser....unexpected_stop finns också en massa tips. Jag har prövat dem alla, men utan framgång. Det enda som fungerar är att ta bort krypteringen. (Och det är inget fel på nätverket hemma, andra datorer klarar av att koppla upp sig helt utan problem.)

Postad 09 June 2008 - 16:46

rubik
  • rubik
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0
Jag lyckades ansluta mig nu!!

Dock var detta med WEP kryptering och inte WPA. Hur jag gjorde, nu vet jag inte om allt detta är relevant men jag skriver allt i alla fall.

*Ändrade till infrastructure från auto
*Bytte kanal i routern till kanal 1
*Valde kanal 1 på Eee
*Ändrade till ENDAST VERSALER i lösenordet och använde endast en kombination av a och b
*Valde inget nyckelindex på Eee

Och dessutom tog jag bort de befintliga anslutningarna och skapade en helt ny.

Efter detta så fungerade det att surfa trådlöst. Så testa gärna detta själva och se ifall ni får igång era. Skall testa mer senare och se vilka steg som är relevanta och vilka som inte är det.

Postad 09 June 2008 - 18:24

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0
Jag har en annnan lösning som fungerade på min Eee 701 och för ett WPA-krypterat nätverk.
http://forum.eeeuser...hp?id=25425&p=2 hittade jag det här

This time I went into the terminal, ALT CTL T open terminal.
type:
sudo apt-get update
sudo synaptic

This runs the Synaptic Package Manager

Mark all updates then Apply, a whole host of updates, some looked very appropriate like xandros-wpa-supplicant

29 files in total were downloaded and installed.

Reboot and create a new wireless connection from Network utility (Internet Network icon)

Det ska vara ett enter mellan inskrivningarna av "sudo apt-get update" och "sudo synaptic". Och jag valde inte alla uppdateringar, endast de som hade med Wifi att göra och särskilt en som var en WPA-fix.

Nu loggar den in som en klocka, trots att nätverket är WPA-krypterat. :)

Redigerat av Mange36, 09 June 2008 - 18:26.

Postad 09 June 2008 - 23:14

KentaG
  • KentaG
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Jag tänkte bara meddela att jag kör med Telia mobilt bredband på min Asus eeePC utan problem. Det var bara att köra in USB-modemet och skapa en ny nätverksförbindelse under nätverksikonen.
Jag valde GSM/3G(UMTS)/HSDPA som anslutningsalternativ och klickade mig igenom. Funkar klockrent.

/Kent

Postad 09 June 2008 - 23:17

KentaG
  • KentaG
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0

Det ska vara ett enter mellan inskrivningarna av "sudo apt-get update" och "sudo synaptic". Och jag valde inte alla uppdateringar, endast de som hade med Wifi att göra och särskilt en som var en WPA-fix.

Nu loggar den in som en klocka, trots att nätverket är WPA-krypterat. :)

Om man trycker ett enter mellan inskrivningarna sätter den ju igång och arbetar direkt efter "sudo apt-get update". Gör jag något knasigt?

/Kent

Redigerat av KentaG, 09 June 2008 - 23:18.

Postad 10 June 2008 - 11:44

mbee
  • mbee
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Nej du gör helt rätt. I teorin borde även sudo apt-get upgrade efter update fungerar, då bör den uppdatera alla paket.

Postad 10 June 2008 - 12:33

rubik
  • rubik
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0
Någon som vet om det finns någon bättre webbläsare för Eee? Är lite störande att inte alla sidor skalas ner så att man måste scrolla i sidled också. Annars är ju MF kanon men där brister den lite..

Postad 10 June 2008 - 13:07

KentaG
  • KentaG
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Och så slutade det mobila bredbandet att funka efter en dag. Man ska inte ropa hej för tidigt tydligen.
Någon som har koll:
Den gröna lampan lyser på USB-modemet och därmed borde kontakten med nätet vara etablerad men det funkar ändå inte att surfa.
Det funkar alldeles utmärkt om jag flyttar över modemet till en PC med Windows (på samma plats). Mystiskt och väldigt, väldigt enerverande.

Edit:
Det tog inte så lång tid att hitta problemet. Ett välkomst-SMS från Telia med inloggningsuppgifter för Homerun"låg i vägen". När jag körde den medföljande programvaran på en windowsdator ignorerade jag bara sms:et med en knapptryckning och därför funkade allt på den men på Asus:en fanns ju inte det alternativet och därmed blockerade sedan övrig trafik. Nu är sms:et bortplockat och allt rullar klockrent igen.

Se upp för SMS alltså om ni kör mobilt bredband och Asus med linux xandros. Eventuellt kommer ju mjukvara som klarar av detta i framtiden, men just nu får man vara vaksam på sms.

/Kent

Redigerat av KentaG, 10 June 2008 - 15:15.

Postad 10 June 2008 - 15:28

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0

Nej du gör helt rätt. I teorin borde även sudo apt-get upgrade efter update fungerar, då bör den uppdatera alla paket.

Ja, jag antar att det är rätt att trycka Enter, fast egentligen har jag ingen aning utan prövade mig fram bara. Det kom en hel del felmeddelanden också, men uppdateringarna tycks ha fungerat. :)

Postad 11 June 2008 - 06:02

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Appropå igenting... Min farmor skulle köpa en ny laptop, men gammal som hon är så kan hon såklart ingenting om vad hon ska ha..

Säljaren på On-Off rekommenderade en Asus Eee med 7" ... farmor är 85 år och ser knappt handen framför sig ... ;)

Jag slutar aldrig att förbluffas över ladornas tilltag :)

Postad 11 June 2008 - 08:44

sandos
  • sandos
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0

Någon som vet om det finns någon bättre webbläsare för Eee? Är lite störande att inte alla sidor skalas ner så att man måste scrolla i sidled också. Annars är ju MF kanon men där brister den lite..

Nja, känns som att firefox 3 kan lösa (då den kan zooma "hela sidan") men sedan om ff3 går att trycka in i den distributionen är en annan femma.

Postad 11 June 2008 - 23:42

nipra
  • nipra
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Ett par frågor varav den första är väl kanske något dum. :)

Det står att VGA-ut klarar 1600x1200 pixels, den klarar alltså inte av att visa 1680x1050 som en 22" wide har som enda "riktiga" upplösning? :/ Tänkte koppla den till externa skärmen samt tangentbord och mus när den är vid skrivbordet för att underlätta den vanliga användningen när man inte är på resande fot.

Är det rekommenderat att byta ut 512-stickan till en sticka på 2 GB eller är det slöseri med pengar? https://www.prisjakt...kt.php?p=163013 den skulle annars passa?

Postad 12 June 2008 - 00:11

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Det borde ju gå att få ut även 1680x1050 då det är en lägre upplösning än 1600x1200 ... powerstrip eller liknande om man kör win eller in och hacka configfiler på linux?

Postad 12 June 2008 - 09:00

Jaw_B
  • Jaw_B
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
Efter lite petande i PowerStrip fick jag min eee900 att visa 1900x1200 på min externa skärm, så 1680x1050 borde ju inte vara några problem tycker jag. (Sitter väl precis samma kort i 701:an?)

Verkligen en imponerande liten maskin det här :)

Postad 12 June 2008 - 11:25

KentaG
  • KentaG
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Ursäkta en kanske dum fråga, men hur gör ni för att ändra upplösningen när ni petar in en extern skärm?
Själv får jag inte upp något annat alternativ än 800x600 trots att skärmen är på 1280x1024.

Och är det någon som får exempelvis klipp från youtube att "hacka" när man spelar upp dem? Något knas med någon firefox-flash?

/Kent

Postad 12 June 2008 - 21:55

MrLocke
  • MrLocke
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Jag har en liten fundering kring Asus EEE. Är som så många andra sugen på denna lilla fantastiska mojäng men jag har några frågetecken. För det första kan jag klargöra att huvudmålet är att kunna surfa, skriva å göra andra grundläggande saker på resande fot, behöver absolut ingen värstingdator.

- Är det värt att köpa Asus EEE PC 900 från redbarncomputers.com (http://store.redbarn...0248705&eq=&Tp=) för 3650 (inkl frakt) istället för att köpa den lite mindre PC 701 för 700 kr billigare? Hur är det med batteritid, prestanda osv? Tycker skärmen på PC 701 verkar vara något i minsta laget.

- Är det överhuvudtaget värt att köpa en Asus EEE med tanke på att det kommer många liknande datorer från andra tillverkare? Är det värt att vänta på PC 901 å i så fall hur mycket kommer den att kosta?

- Fungerar Windows XP någorlunda bra på t.ex. PC 900? Föredrar absolut Windows framför Linux men det är ju ingen idé om det går toksakta.

Mycket frågor men det vore intressant å höra vad ni som äger de här datorerna tycker. Är ju lite av en djungel det här och man vill ju gärna inte gå vilse! :D Tack på förhand!

Postad 12 June 2008 - 23:12

KentaG
  • KentaG
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0

Är som så många andra sugen på denna lilla fantastiska mojäng men jag har några frågetecken. För det första kan jag klargöra att huvudmålet är att kunna surfa, skriva å göra andra grundläggande saker på resande fot, behöver absolut ingen värstingdator.

Är det surfa, maila och skriva lite word-dokument du vill göra så duger medföljande programvara och operativsystem fin-fint.

/Kent

Postad 13 June 2008 - 06:44

chilsson
  • chilsson
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Tjenare.

nog mitt första inlägg här, man bara läser en massa :D

Jag köpte en EeePc 4G för en vecka sen och är mycket nöjd.
Köpte fort en extern CD/DVD och lade in winXP.
Hade lite klydd med drivrutiner till ljud o dylikt, men nu är det fixat och jag fick plats med både Office2007 och det ena och det andra.

Den ersätter ingen vanlig dator fullt ut givetvis, men för min del är den helt underbar att ha i väskan, märks inte ens. Skulle man då behöva inernet för att leta upp nåt, eller mejla o dylikt, så bara tar man fram den och gör vad man ska. Mobilt bredband från tele 2 med E220 var inga problem att få till att funka varken under XP eller Linux-versionen.

Dock skulle jag vilja uppgradera ramminnet från 512 Mb till 2Gb. Läste att Datorbutiken.com hade passande minne för ca 399 kr. Vad exakt är det för minne jag ska köpa, vänligen länka någon om ni vet.

Ps. Ingen som vet hur man får processorn att snurra i 900 mhz istället för 600 mhz, hatar strypta saker...
Tack! och lycka till med era EeePcs!

/Johan - Trevlig helg!

Postad 13 June 2008 - 07:33

rubik
  • rubik
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0

Tjenare.

nog mitt första inlägg här, man bara läser en massa :D

Jag köpte en EeePc 4G för en vecka sen och är mycket nöjd.
Köpte fort en extern CD/DVD och lade in winXP.
Hade lite klydd med drivrutiner till ljud o dylikt, men nu är det fixat och jag fick plats med både Office2007 och det ena och det andra.

Den ersätter ingen vanlig dator fullt ut givetvis, men för min del är den helt underbar att ha i väskan, märks inte ens. Skulle man då behöva inernet för att leta upp nåt, eller mejla o dylikt, så bara tar man fram den och gör vad man ska. Mobilt bredband från tele 2 med E220 var inga problem att få till att funka varken under XP eller Linux-versionen.

Dock skulle jag vilja uppgradera ramminnet från 512 Mb till 2Gb. Läste att Datorbutiken.com hade passande minne för ca 399 kr. Vad exakt är det för minne jag ska köpa, vänligen länka någon om ni vet.

Ps. Ingen som vet hur man får processorn att snurra i 900 mhz istället för 600 mhz, hatar strypta saker...
Tack! och lycka till med era EeePcs!

/Johan - Trevlig helg!

Här har du en guide på hur du överklockar din eee701. Det blir ju iofs ingen överklockning utan man tar bort strypningen bara. http://youtube.com/watch?v=DNSlSez3t5U

Tänkte kolla med dig som kör xp på eee, hur tycker du att det fungerar? Flyter det på bra och så eller? Har du valt någon nerbantad version eller normala xp?

Postad 14 June 2008 - 10:44

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0
Hjalp!
Jag har andrat till anvanced mode och nu vill inte svenska tecken fungera. Ska jag skriva dem blir det sa har [';. Dessutom blir specialtecken fel, t.ex. snabel-a och snedstreck. Nagon som vet hur man fixar detta?
Tacksam for hjalp!

EDIT: Fick lite panik där. Nu är det fixat. Å, ä, ö m.m.fungerar som det ska.

Redigerat av Mange36, 14 June 2008 - 22:43.

Postad 15 June 2008 - 09:23

peblin
  • peblin
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Är det någon som kan tipsa om en biladapter som funkar till Asus EEE och som kan köpas över disk nånstans i Stockholm? Drar utomlands på tisdag och skulle behöva strömkabel så man kan köra EEE i bilen (med telefonens GPS inkopplad via USB - lyx :-)).

De jag hittar på Kjell & Co t.ex. börjar på 15V och EEEn har ju "futtiga" 9.5V som inspänning.

Postad 15 June 2008 - 14:18

chilsson
  • chilsson
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Här har du en guide på hur du överklockar din eee701. Det blir ju iofs ingen överklockning utan man tar bort strypningen bara. http://youtube.com/watch?v=DNSlSez3t5U

Tänkte kolla med dig som kör xp på eee, hur tycker du att det fungerar? Flyter det på bra och så eller? Har du valt någon nerbantad version eller normala xp?

Sitter i skrivande stund i sommarstugan med mobilt bredband och mitt xp på min lilla bebis...

Jo, jag har standard XP SP2 på den, funkar klockrent. Hade lite klydd med ljuddrivisar o dylikt, men nu funkar allt perfekt. Förhållande snabbt och väldigt stabilt. Kör navigation till segelbåten samt navigation till bilen med PCnavigator 6.0. Laddat in Office 2007 utan massa extrajoks och allt annat man behöver.. Supernöjd, över alla mina förväntingar om man jämför med när man packade upp den o såg lilla linux-möget som för mig bara lyste "BEGRÄNSNINGAR".

Som jag såg andra, så letar jag oxå efter en biladaptor.. finns ju 12v->9V adaptor, undra hur känslig o sköra kretsarna är på den.. har en gammal IBM laptop på 17 V som jag kör direkt från båtbatteriet med 12-14 volt, den blinkar lite i skärmen ibland, men funkar klockrent.

Ha det godis alla eeepc-ägare! ps. Önskar fortf. info om vad för minne jag ska köpa!

/Johan

Postad 15 June 2008 - 16:30

rubik
  • rubik
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0

Sitter i skrivande stund i sommarstugan med mobilt bredband och mitt xp på min lilla bebis...

Jo, jag har standard XP SP2 på den, funkar klockrent. Hade lite klydd med ljuddrivisar o dylikt, men nu funkar allt perfekt. Förhållande snabbt och väldigt stabilt. Kör navigation till segelbåten samt navigation till bilen med PCnavigator 6.0. Laddat in Office 2007 utan massa extrajoks och allt annat man behöver.. Supernöjd, över alla mina förväntingar om man jämför med när man packade upp den o såg lilla linux-möget som för mig bara lyste "BEGRÄNSNINGAR".

Som jag såg andra, så letar jag oxå efter en biladaptor.. finns ju 12v->9V adaptor, undra hur känslig o sköra kretsarna är på den.. har en gammal IBM laptop på 17 V som jag kör direkt från båtbatteriet med 12-14 volt, den blinkar lite i skärmen ibland, men funkar klockrent.

Ha det godis alla eeepc-ägare! ps. Önskar fortf. info om vad för minne jag ska köpa!

/Johan

Okej, vad har du ungefär för uppstart tid på din eee med xp på? Har du testat att klocka upp den än eller? Kör fortfarande på linux versionen, tycker den fungerar bra. Startar ju på typ 15 sek och man kan göra det mesta på den. Däremot hade det väl varit gött att ha xp på den, i alla fall som ett dual boot alternativ

Postad 15 June 2008 - 22:34

Unregistered20ec675f
  • Unregistered20ec675f
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0

Okej, vad har du ungefär för uppstart tid på din eee med xp på? Har du testat att klocka upp den än eller? Kör fortfarande på linux versionen, tycker den fungerar bra. Startar ju på typ 15 sek och man kan göra det mesta på den. Däremot hade det väl varit gött att ha xp på den, i alla fall som ett dual boot alternativ

Jag fick min lilla bäbis i förra vecka. Kunde inte låta bli att installera XP SP2 i helgen (Tyvärr hade jag ingen USB cd-rom så det fick bli en nätinstallation men det fungerade bra det med, dataproffs som man är :-))

Drivrutinerna fungerade "Out ouf the box" fast jag laddade hem dom från support.asus.com för att få det senaste. VGA, Ethernet, WLAN, Power mode osv.

Det riktigt trevliga var (?) att XP bootade snabare än linux (som låg med). 9 sekunder !!! hade jag inloggingsrutan för XP. Med SP3 (som glufade i sig nästan 0.5Gig till) så kom jag upp i 15 sekunder. Inte direkt jääteroligt. Detta var från en standard SP2, så hade jag gått till Windows Update och fått alla gig med uppdateringar så hade resultatet säkert blivit liknande.

Största nackdelen är skärmen. Att köra 800x640 är mycket jobbigt. Även om du kan köra 800x600 virituellt (Du scrollar skärmen) så är bredden viktigare - Svårt att hitta sidor som fungerar bra med 800x600 idag och bara det är värt några hundralappar extra. Om du inte har några problem med detta så skulle jag lägga 700 pix på god öl istället o njuta av datorn i sommarstugan :-)

Dualboot på 4G - Tjena, vilken värld kommer du ifrån... ? :P

Redigerat av Unregistered20ec675f, 15 June 2008 - 22:35.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.