Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony VAIO

279 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony Vaio VGN-AR41L (Laptops (Bärbara datorer)) 1 9.375 (7) Inga priser
Sony Vaio VGN-FZ11S (Laptops (Bärbara datorer)) 1 8.142856 (6) Inga priser
Sony Vaio VGN-AR51J (Laptops (Bärbara datorer)) 1 6.249998 (3) Inga priser
Sony Vaio VGN-AR51SU (Laptops (Bärbara datorer)) 1 (0) Inga priser
Sony Vaio VGN-FZ21M (Laptops (Bärbara datorer)) 1 9.124998 (7) Inga priser
Sony Vaio VGN-FZ21Z (Laptops (Bärbara datorer)) 2 8.75 (3) Inga priser
Sony Vaio VGN-AR61M (Laptops (Bärbara datorer)) 1 6.333332 (2) Inga priser
Sony Vaio VGN-FZ31M (Laptops (Bärbara datorer)) 1 9 (4) Inga priser
Sony Vaio VGN-FZ31Z (Laptops (Bärbara datorer)) 1 7.4 (4) Inga priser
Sony Vaio VGN-AR61ZU (Laptops (Bärbara datorer)) 1 (0) Inga priser
Sony Vaio VGN-AR71S (Laptops (Bärbara datorer)) 1 (0) Inga priser
Sony Vaio VGN-AR71M (Laptops (Bärbara datorer)) 1 (0) Inga priser
3 relaterade trådar

Postad 18 January 2008 - 16:54

_Lars_
  • _Lars_
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Nu blev jag också sugen på den igen, för det är ju ingen dålig dator ;)

Haha = ) jo och då är man säker på att man får en bra dator(ifrån det jag har läst här)

Han på prisjakt myttar tror ja, säkert nått företag som har skrivit det hehe ;)

Postad 19 January 2008 - 16:43

Unregistered36e10e06
  • Unregistered36e10e06
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
jag ringde igår till onoff för att se vart ar51j fanns någonstans... de fanns 3 st i vällingby så jag åkte ditt idag men då hade de sålt alla! Fan vilken otur jag har :) nu finns den inte i stockholm i överhuvudtaget hos onoff :blush: :P

Jag blir så sur!

Postad 19 January 2008 - 19:45

_Lars_
  • _Lars_
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

jag ringde igår till onoff för att se vart ar51j fanns någonstans... de fanns 3 st i vällingby så jag åkte ditt idag men då hade de sålt alla! Fan vilken otur jag har :blink: nu finns den inte i stockholm i överhuvudtaget hos onoff :lol: B)

Jag blir så sur!

fan va dryyygt ;P ,hoppas dom har den i svall : P ska dit imorn.

Postad 20 January 2008 - 22:40

Sanguis
  • Sanguis
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Jag köpte idag en extern skärm (HP W2207H) till min FZ-21M. När jag anslöt skärmen via HDMI kunde jag inte ställa in den mest optimala upplösningen för skärmen 1680x1050. Det går bara att välja 1600x1000 vilket leder till uppskalning och suddig text. Över VGA funkar det klockrent, inget strul.
Är det fler som har samma problem och går det att fixa på något sätt?

Postad 21 January 2008 - 08:19

Unregistered36e10e06
  • Unregistered36e10e06
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Jag köpte Ar51J igår :) Fick den för 9000 kr eftersom att jag fick visningsexemplaret... Som tur var fanns det inte en enda repa på datorn!

Postad 21 January 2008 - 16:53

ananda
  • ananda
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
Jag köpte min AR51J på On Off efter att ha läst denna tråd :) Nice kap!

Dock blev jag lite halvt besviken på skärmen.. Inte på upplösningen eller storleken, allt det känns jättebra. Däremot den vertikala betraktningsvinkeln är riktigt dålig!!

Nu kanske alla Laptops har dålig vertikal betraktninsgvinkel men även fast man är rakt framför skärmen så blir det liksom lite mörkare högst upp och ljusare längst ner..och är skärmen lite felvinklad så tvättas färger och kontraster.

Tycker även att färgerna inte känns klockrena.. lite urtvättat. Inte så skarpa färger jag är van vid.. Såg en annan 20" HP i samma affär och den hade bättre betraktninsvinkel och bättre färger...

Så jag har funderat på att lämna tillbaka den (eller vänja mig) och lägga några extra tusingar på en bättre LCD skärm.. Men hur kan de ha slängt in dåliga paneler i en Vaio?... Det förstår jag inte..

Är jag petig?

Jag är van vid LCD tekniken på HDTV's och stationära LCD-skärmar och den kanske har kommit mycket längre än vad den gjort på Laptops?..

Postad 22 January 2008 - 15:43

jwalker
  • jwalker
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0
Jag beställde en AR51 också...10 papp...inget att tveka på, det finns ju inget bättre i den prisklassen..nästa steg är ju runt 15 papp...

=)

Postad 23 January 2008 - 00:10

ananda
  • ananda
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0

Jag beställde en AR51 också...10 papp...inget att tveka på, det finns ju inget bättre i den prisklassen..nästa steg är ju runt 15 papp...

=)

Jo jag vet.. Man får ju ändå rätt schysst prestanda för pengarna. :D Man kan inte klaga på allt här i världen.. Trodde bara X-blackLCD skulle vara bättre då jag hört så mycket gott om den. "Superfärger, jätteklar bild, megasvärta" osv.

Och visst, svärtan är i särklass, och skärmen känns hyffsat stark och fin ut när man tittar ur rätt vinkel, men vad spelar det för roll när inte hela bilden känns likadan överallt pga den dåliga vertikala betraktningsvinkeln.

Horizontella betraktningsvinkeln är dock väldigt bra! Inget att klaga på där.. Och för övrigt är laptopen helt super :lol: Över förväntningar på det mesta. Och den är ju snygg som en dröm! Nog den av de snyggaste laptops jag nånsin sett.

en fråga dock: Går det att dra in XP på denna utan problem? Då Vista inte känns sådär 100%igt klockrent..

Redigerat av ananda, 23 January 2008 - 00:11.

Postad 23 January 2008 - 11:19

MonManege
  • MonManege
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej! Sitter och tittar lite på att köpa en ny bärbar. Och kom till insikten att jag ju såklart vill ha HDMI utång när jag ändå håller på. Och då kom ännu en insikt, man kanske ska välja en dator med blu ray likväl?
Men då uppstod lite frågor.
Med en blu ray läsare förstår jag att man inte kan bränna blu ray, men kan man läsa dvd? Kan man bränna dvd? Läsa cd? Bränna cd?
Och med en blu ray brännare, samma frågor, läsa dvd, läsa cd? bränna dvd, bränna cd?

Det var då sony vaios modell jag fastnade för. Sony Vaio VGN-FZ21M. På den står det ju att den har Blu ray läsare. Men ja, frågorna kvarstår.
Hur ser det ut på utvecklingsfronten med detta?
Man förstår ju om cd försvinner helt så småning.. Men som hobby dj så vill man gärna kunna bränna cd skivor. Och det är ju alltid bra att kunna bränna dvd skivor också. Läsa också för den delen, om man har nån gammal skiva man vill stoppa in med några bilder på eller så.
Tacksam för svar!sony vaio vg

Postad 23 January 2008 - 12:11

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

• 1569 inlägg
  • 0

Hej! Sitter och tittar lite på att köpa en ny bärbar. Och kom till insikten att jag ju såklart vill ha HDMI utång när jag ändå håller på. Och då kom ännu en insikt, man kanske ska välja en dator med blu ray likväl?
Med en blu ray läsare förstår jag att man inte kan bränna blu ray, men kan man läsa dvd? Kan man bränna dvd? Läsa cd? Bränna cd?
Och med en blu ray brännare, samma frågor, läsa dvd, läsa cd? bränna dvd, bränna cd?

Det var då sony vaios modell jag fastnade för. Sony Vaio VGN-FZ21M. På den står det ju att den har Blu ray läsare. Men ja, frågorna kvarstår.
Man förstår ju om cd försvinner helt så småning.. Men som hobby dj så vill man gärna kunna bränna cd skivor. Och det är ju alltid bra att kunna bränna dvd skivor också. Läsa också för den delen, om man har nån gammal skiva man vill stoppa in med några bilder på eller så.

Detta är väldigt lätt att ta reda på genom att surfa till hemsidan för den lilla rackaren :) Men jag underlättar :lol:

Typ av optisk enhet Blu-ray Disc™-kombinationsenhet: BD ROM/ DVD+-RW/+-R DL/RAM-enhet
Skriv
CD-R x24, CD-RW x16, DVD-R DL x4, DVD-R x8, DVD-RW x6, DVD+R DL x4, DVD+R x8, DVD+RW x8 , DVD-RAM x5
Läs
CD x24, CD-R x24, CD-RW x24, DVD x8, DVD-R DL x6, DVD-R x8, DVD-RW x6, DVD+R DL x8, DVD+R x8, DVD+RW x8, DVD-RAM x5, BD-ROM x2, BD-Rx2, BD-RE x2, BD-RE DL x1.6, BD-R DL x1.6

Postad 23 January 2008 - 12:46

MonManege
  • MonManege
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Detta är väldigt lätt att ta reda på genom att surfa till hemsidan för den lilla rackaren :) Men jag underlättar :lol:

Typ av optisk enhet Blu-ray Disc™-kombinationsenhet: BD ROM/ DVD+-RW/+-R DL/RAM-enhet
Skriv
CD-R x24, CD-RW x16, DVD-R DL x4, DVD-R x8, DVD-RW x6, DVD+R DL x4, DVD+R x8, DVD+RW x8 , DVD-RAM x5
Läs
CD x24, CD-R x24, CD-RW x24, DVD x8, DVD-R DL x6, DVD-R x8, DVD-RW x6, DVD+R DL x8, DVD+R x8, DVD+RW x8, DVD-RAM x5, BD-ROM x2, BD-Rx2, BD-RE x2, BD-RE DL x1.6, BD-R DL x1.6

Åh! Härligt att höra.
Jag får tacka så mycket för underlättningen hehe... Inser att jag hade varit lite slö på att leta. Så tack!

Postad 24 January 2008 - 18:45

raim
  • raim
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Hej

Jag tänkte köpa en sony vaio fz21m då onoff har ett ganska bra pris på den nu. Jag kommer att använda den mest som htpc men jag undrar nu om man kan spela spel på den. jag tänkte mer lite äldre spel såsom counterstrike. kommer det att hacka eller flyta på bra? Sen kollade jag lite på sonys hemsida också och såg en vaio fz31m, men jag ser ingen skillnad mellan dom i specifikationerna. Är det samma dator i grund och botten?

Postad 25 January 2008 - 11:48

Mr_nygren
  • Mr_nygren
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0
Dessa skönheter ser inte illa ut... speciellt Sony Vaio VGN-AR41L, sådan skulle man nästan haft. Kanske dags att sälja sin HP pavillion DV9600. Och köpa denna :) Dock håller min HP klass, och är en av de bättre på marknaden. Och har grymt många funktioner... men man blir alltid sugen när det kommer något nytt.

Hej

Jag tänkte köpa en sony vaio fz21m då onoff har ett ganska bra pris på den nu. Jag kommer att använda den mest som htpc men jag undrar nu om man kan spela spel på den. jag tänkte mer lite äldre spel såsom counterstrike. kommer det att hacka eller flyta på bra? Sen kollade jag lite på sonys hemsida också och såg en vaio fz31m, men jag ser ingen skillnad mellan dom i specifikationerna. Är det samma dator i grund och botten?

fz21m ska enkelt klara av spel som counterstrike, utan några hack eller dylikt utan problem. En dator för 13 000kr skall minst klara det. Du kan köra nog ännu mer krävande spel med denna.
Det är en riktigt bra dator, jag har en HP pavillion DV9600, som är lite sämre en den du nämde. Och den fixar bättre spel än counterstrike. Så det ska nog vara det minsta problemet :)

Postad 25 January 2008 - 22:40

Unregisteredc51ae75f
  • Unregisteredc51ae75f
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Hej

Det är samma dator med en liten twist. Processorn är helt enkelt förfinad med ny teknik. Mer information hittar du på följande länk: http://computerswede...2.2683/1.139235

Redigerat av Unregisteredc51ae75f, 26 January 2008 - 09:35.

Postad 26 January 2008 - 17:02

PetterP
  • PetterP
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
Kan man få ut de nya ljudformaten med vaion som har blueray?
alltså true hd och dts master hd!

Tänkte då genom HDMI uttaget

Postad 28 January 2008 - 23:26

dragontrumpetare
  • dragontrumpetare
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0
Oj, fankens. Gick ut å kika, och SONY VGN-AR51J verka vara påväg ut. Finns knappt någonstans hos onoff. De har en på PCcity i linköping, men inte utlagd på nätet, och de tar skyhöga 14000 för den. OnOff I Motala har lillebror SONY VGN-AR41J och de tar cad jag såg, ca 11 500.... Lite mysko, när de säljer den andra för mindre? Oj, vill verkligen ha den.... uj uj uj.

Sedan såg jag att några undrade i tråden om Blueray Regioner. Då kanske jag kan upplysa om att SONY faktiskt ha skrotat detta med regionskoder på Blueray. Man skall helt enkelt kunna köpa en film i USA och se på sin maskin hemma i Sverige. Likadant med spel. :rolleyes: Istället kommer då SONY att använda sig utav mera hemska Krypteringar för att förhindrar kopiering. ;)

Postad 03 February 2008 - 00:05

TheSwede86
  • TheSwede86
  • Lärjunge

• 443 inlägg
  • 0

Något som är riktigt irriterande är all j*vla programvara som är förinstallerad, har säkert 60-70 program som ligger och skräpar. Det visste jag iofs från början och var något som jag var villig att kompromissa med då själva datorn var såpass lockande, men att det skulle vara så här jävligt var jag inte riktigt beredd på. Vidare har vi SONY´s "lösningar", som jag upplever som ganska osmidiga. Ta bara en sådan sak som recovery center, är de såpass snåla att de tvingar kunderna själva att skapa skivor är det inte för mycket begärt att det åtminstone ska fungera. Sony har redan släppt 2 patchar för det här problemet men de hjälper inte i mitt fall, den bara spottar ut skivorna med den härligt informativa felrapporten "Could not create disc". Har haft otaliga turer med supporten och de har lovat att skriva en ny patch, men det verkar dröja. Jag vägrar använda datorn som den är nu, utan vill blåsa rent hela hårddisken och köra in Vista på nytt, men just nu är jag alltså strandad. Det här är naturligtvis barnsjukdomar som förmodligen kommer lösas ganska snart och således inget man ska fästa alltför stor vikt vid när det gäller ett eventuellt köp, men nog är det irriterande. Angående SONY´s integrerade programvara; det går faktiskt att installera Vista utan att få med den, givetvis med det Vista som du skapat via recovery center. SONY påstår naturligtvis (surprise) att det inte går. Det finns ett smidigt sätt att komma runt det som involverar att stänga av en process i msconfig som körs under autorun, finns kompletta guider på Club Vaios forum. Notera att alla drivrutioner som krävs för att datorn ska fungera installeras i steg 2, det som installeras i steg 3 är rena apps.

Får hålla med dig där om massor av j*vla bloatware installerad i början, finns det något jag hatar så är det förinstallerade program, genvägar och fan och hans moster. Upplevde samma sak med problemet att skapa recoveryskivorna.

Kan du länka till den posten i Sony Vaio forumet för att skapa en ren recovery cd eller bättre upp posta den här, har problem att komma in på deras forum?

Dessutom kan man ladda ner sådana program som medföljer som man behöver igen på deras webbplats (ex. programvaran för att spela upp Blu-Ray) eller är de borta om man inte skapar en recoveryserie där deras bloatware inte medföljer?

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Mina föräldrar köpte en VGN-AR51J, mina intryck (då jag fick installera den)

Oerhört snygg design, ger ett kvalitèts intryck
Snygg skärm
Gillar mediaknapparna och ejectknapp för cd-släden
Bra med inbyggd webbkamera, bra kvalitè med den (har ingen att jämföra med men den är helt ok)
Blu-Ray med HDMI, riktigt bra
Minus för att det tog miljontals år att bränna recoverycdskivorna.
Minus för nätverksuttaget som sitter längst upp på högra sidan och inte på "baksidan" som den gör på de flesta datorer, farsan anmärkte på detta och tyckte det såg fult ut, då de har den som en "desktop replacement" så den sladden syns. Visst folk kanske kör trådlöst så då slipper ni ju det.
MInus för all j*vla bloatware
Oehört minus för att ikonen som man skulle registrera på "Club Vaio" för att få Spiderman disken inte fungerade, programmet låste sig var tvungen att ringa till deras support för manuell registrering!!!
Oerhört minus för att man är dels tvungen att skapa sina egna recoveryskivor (gnidet gnidet!) sen att man inte kan få loss bloatwaren då den hänger med, och dels att man inte KAN skapa dessa skivor om man inte först patchar "Recovery Center".

Egentligen är minus:en inga superminus men ur mina föräldrars synsätt då de kan maila/surfa/skriva etc. men att de ska kunna lista ut att de måste patcha programmet som de tvingas bränna egna recoveryskivor då de inte medföljer är ganska fel, sedan att registreringen (det programmet som medföljde) krånglade var lite tråkigt också.

Dock ska jag troligtvis köpa en VGN-FZ31M för att använda som HTPC/Blu-Ray spelare/Skoldator i sommar (om det inte finns någon nyare då) så jag tror på Sony's produkter.

Postad 05 February 2008 - 22:04

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3993 inlägg
  • 0

Hej

Det är samma dator med en liten twist. Processorn är helt enkelt förfinad med ny teknik. Mer information hittar du på följande länk: http://computerswede...2.2683/1.139235

Funderar själv på att köpa antingen FZ21M eller FZ31M men kan ej riktigt bestämma mig för vilken av dom, vilken av dom är det som du menar är den bättre av dom två om man ska jämföra processorerna?
Såg att FZ21M fanns till ett riktigt bra pris på OnOff häromdagen så nu kan man ju få båda modellerna för ungefär samma pengar, hmm..svårt val det här.

Postad 05 February 2008 - 22:23

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

• 1569 inlägg
  • 0
Det står ju inte någonstans på spcifikationerna hos sony att det är nya penryn i burkarna.

Postad 06 February 2008 - 00:12

TheSwede86
  • TheSwede86
  • Lärjunge

• 443 inlägg
  • 0

Funderar själv på att köpa antingen FZ21M eller FZ31M men kan ej riktigt bestämma mig för vilken av dom, vilken av dom är det som du menar är den bättre av dom två om man ska jämföra processorerna?
Såg att FZ21M fanns till ett riktigt bra pris på OnOff häromdagen så nu kan man ju få båda modellerna för ungefär samma pengar, hmm..svårt val det här.

Enligt min mening är det inget svårt val alls:

VGN-FZ31M för 12 000kr på Webbhallen inkl. frakt, samma på On-Off

Hur mycket tar de på On-Off för VGN-FZ21M, hittar inte den på deras internetsida?

Eftersom 31 är nyare än 21 är det bara dumt att investera i en äldre modell, något måste ju vara bättre eller nyare på den nyare modellen annars så är det ju värdelöst att släppa samma dator men ett nytt namn?

Postad 06 February 2008 - 12:28

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3993 inlägg
  • 0
TheSwede86:

Kommer inte ihåg exakt vilket pris men det var ungefär 11900:- och precis som du så hittar jag inte heller den på hemsidan vilket jag tycker är lite konstigt, tror som du att FZ31 är det bättre valet i detta fallet.

Postad 06 February 2008 - 13:33

TheSwede86
  • TheSwede86
  • Lärjunge

• 443 inlägg
  • 0

TheSwede86:

Kommer inte ihåg exakt vilket pris men det var ungefär 11900:- och precis som du så hittar jag inte heller den på hemsidan vilket jag tycker är lite konstigt, tror som du att FZ31 är det bättre valet i detta fallet.

Jag ringde VAIO support och de såg ingen skillnad alls förutom ett par extra knappar troligtvis mediaknappar och en "MagicGate" extra minneskortsläsare tror jag.

Men som sagt de lär fasa ut 21M mot 31M, dessutom är de likvärdigt prissatta så inget talar mot att skaffa en 31M, något bättre är det ju och den är nyare.

Redigerat av TheSwede86, 06 February 2008 - 13:34.

Postad 06 February 2008 - 18:43

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3993 inlägg
  • 0
Tack för infon TheSwede86,

Nån som har/har haft just nån av dessa 2 modeller (FZ21M & FZ31M) och kan säga nåt om ljudnivån på datorerna?
Hur är med fläktarna och blir dom lätt varma eller är dom bra på att avleda värmen?

Läste också nånstans om att nån inte var nöjd med supporten från Sony, skulle vara intressant att höra ifall nån mer kanske varit i kontakt med supporten och kan ge sin synpunkt på detta?

Postad 09 February 2008 - 21:35

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2750 inlägg
  • 0
Är också inne på en FZ31m...någon som har köpt den får gärna skriva en rad :lol:

Postad 12 February 2008 - 16:06

Unregisteredc51ae75f
  • Unregisteredc51ae75f
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Jag har precis införskaffat mig en fz31m. den ända skillnaden mellan fz21m och fz31m är att fz31m har intels nya processor. Tror jag postat om det innan. googlar ni lite så hittar ni en artikel i idg om det.

Sony har valt att döpa om sina datorer med den nya processorn. Andra märken (ex HP) har bara slängt i den nya processorn utan att byta produktnamn.

Postad 12 February 2008 - 17:41

vassago666
  • vassago666
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
el nino, du menar alltså det står fel på Sonys sajt http://vaio.sony.se/...ry=VN FZ Series
där det specas att FZ31M har exakt samma processor (och spec i övrigt) som FZ21M, dvs Intel® Core™ 2 Duo Processor T7250 med funktioner för Enhanced Intel SpeedStep®-teknik. Men din hänvisning till CS-artikeln http://computerswede...2.2683/1.139235 borde det alltså snarare stå T8100 eller T8300? Vad står det i tekniska manualen till din FZ31M? Hoppas du har rätt & att det är ett typo av Sony, dock borde givetvis ett stort & seriöst bolag som Sony inte ha tekniska typos på sin officiella sajt i flera veckor (ej heller ha två modeller med identisk spec), mycket besviken på dom isåfall!

Postad 12 February 2008 - 23:52

tugger
  • tugger
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Jag har precis införskaffat mig en fz31m. den ända skillnaden mellan fz21m och fz31m är att fz31m har intels nya processor. Tror jag postat om det innan. googlar ni lite så hittar ni en artikel i idg om det.

Sony har valt att döpa om sina datorer med den nya processorn. Andra märken (ex HP) har bara slängt i den nya processorn utan att byta produktnamn.

Du har fel, penryn finns ej att tillgå i europa ännu, iaf inte i nåt lager, Sony släpper alltid sina modeller först i usa, därefter ca 3-5månader kommer dom först till europa/sverige, så den modell du har köpt släpptes i usa början av november, penryn fanns inte då. Nu om du tittar på usa-sidan av sonys site så ser du att modellerna uppdaterats ännu en gång och fått penryn. Som vi i europa får ta del av i april-maj skulle jag gissa på. Så det är väldigt dåligt av prisjakt använda sig av svenska sony vaios sida som referens av specar och årtal som inte stämmer med verkligheten.

Postad 13 February 2008 - 15:17

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3993 inlägg
  • 0
Så här står det på Sonys hemsida ang. processor på FZ31M, "Intel® Core™ 2 Duo Processor T7250 med funktioner för Enhanced Intel SpeedStep®-teknik"
..stämmer detta eller står det fel på hemsidan ;)

Postad 13 February 2008 - 15:21

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

• 1569 inlägg
  • 0

Så här står det på Sonys hemsida ang. processor på FZ31M, "Intel® Core™ 2 Duo Processor T7250 med funktioner för Enhanced Intel SpeedStep®-teknik"
..stämmer detta eller står det fel på hemsidan ;)

Läs föregående inlägg, ja det stämmer. Sverige har ännu inte fått nya penryn till FZ31M.

Postad 15 February 2008 - 19:53

martin636
  • martin636
  • Användare

• 152 inlägg
  • 0
Någon mer än jag som funderar hårt på FZ31Z? Lite mer prestanda än övriga FZ Vaio.

Postad 16 February 2008 - 02:33

TheSwede86
  • TheSwede86
  • Lärjunge

• 443 inlägg
  • 0

Någon mer än jag som funderar hårt på FZ31Z? Lite mer prestanda än övriga FZ Vaio.

Finns en modell i England som heter VGN-FZ31S som kanske är intressant för dig om den kommer hit?

Den borde dessutom ha Penrynprocessorn då den börjar med T8xxx (T8100 för att vara mer exakt) och har mer L2-cache.

Dessutom har jag sökt på T7250 och T8100 och det är 65nm mot 45nm och Penryn ska ju visst vara 45nm och dessutom står det i denna länk att ett par av Penrynprocessorernas namn kommer vara T8100, T8300,T9300 och T9500.

Se länk:
http://vaio.sony.co....ry=VN FZ Series

Lite spontana skillnader mot FZ-31M:

8600M GS GPU mot 8400M GT GPU
T8100 med mer L2 cache och 2.1GHz mot T7250 2.0GHz
200GB mot 250GB
Blu-Ray brännare mot Blu-ray läsare

Denna är billigare än FZ-31Z då Z har 4GB ram och 300GB HDD, IMHO är S bättre än Z rent prismässigt i min mening då jag isf. bara vill åt ett bättre grafikkort än 8400 och ha Penrynprocessorn.

Priser i engelska pund:

FZ31M 799£
FZ31S 1099£
FZ31Z 1299£

Inga ord om när VGN-FZ31S kommer till Sverige eller om den ens gör det.

Redigerat av TheSwede86, 16 February 2008 - 13:49.

Postad 20 February 2008 - 23:28

martin636
  • martin636
  • Användare

• 152 inlägg
  • 0
Tack för svar TheSwede86,

Det fick bli en FZ31Z. La en order på Dustin idag.
Nu är det lång väntar innan den kommer att finnas i mina händer B)

Postad 20 February 2008 - 23:39

TheSwede86
  • TheSwede86
  • Lärjunge

• 443 inlägg
  • 0

Tack för svar TheSwede86,

Det fick bli en FZ31Z. La en order på Dustin idag.
Nu är det lång väntar innan den kommer att finnas i mina händer :)

Inga problem, återkom gärna med recension och bilder.

Bara för att klargöra:

VGN-FZ31Z:
INTE Penryn

VGN-FZ31S:
Ev. Penryn om den lanseras i Sverige (i England har den Penryn)

Ovan jämförde jag M mot S (och lite Z) så du inte läste fel och trodde att Z hade vissa saker som S hade osv.

Du har säkert fattat det rätt men tänkte bara dubbelkolla ändå ;)

Redigerat av TheSwede86, 20 February 2008 - 23:41.

Postad 26 February 2008 - 16:39

vassago666
  • vassago666
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

Bara för att klargöra:

VGN-FZ31Z:
INTE Penryn

VGN-FZ31S:

Ovan jämförde jag M mot S (och lite Z) så du inte läste fel och trodde att Z hade vissa saker som S hade osv.

Du har säkert fattat det rätt men tänkte bara dubbelkolla ändå ;)

Sorry TheSwede men det där stämmer väl inte. VGN-FZ31Z (Z som i Zeus) har Penryn iochmed nya T8300-processorn
Det är VGN-FZ31M (M som i Martin) som inte har Penryn eftersom den bara har gamla T7250, antar att det var detta du menade!?
Både FZ31M & FZ31Z lanseras i Sverige, dock är lagersaldot på den sistnämnda inge vidare just nu.
FZ31S verkar dock mycket riktigt lysa med sin frånvaro i Sverige, den är jag dock personligen inte intresserad av eftersom FZ31Z är bättre specad & bara lite dyrare.

Postad 26 February 2008 - 20:44

raim
  • raim
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Skillnaden mellan FZ21M och FZ31M är att FZ31M nya uppdateringar på drivrutinerna och programvarorna som hänger med datorn. Batteritiden är också bättre hos FZ31M

Postad 26 February 2008 - 21:58

TheSwede86
  • TheSwede86
  • Lärjunge

• 443 inlägg
  • 0

Bara för att klargöra:

VGN-FZ31Z:
INTE Penryn

VGN-FZ31S:

Du har säkert fattat det rätt men tänkte bara dubbelkolla ändå :)

Sorry TheSwede men det där stämmer väl inte. VGN-FZ31Z (Z som i Zeus) har Penryn iochmed nya T8300-processorn
Det är VGN-FZ31M (M som i Martin) som inte har Penryn eftersom den bara har gamla T7250, antar att det var detta du menade!?
Både FZ31M & FZ31Z lanseras i Sverige, dock är lagersaldot på den sistnämnda inge vidare just nu.
FZ31S verkar dock mycket riktigt lysa med sin frånvaro i Sverige, den är jag dock personligen inte intresserad av eftersom FZ31Z är bättre specad & bara lite dyrare.

Hm när jag kollade tror jag att jag såg att Z stod specad som ICKE-penryn, det kan ha ändrats iom. detta:

SONY PRESSRELEASE ANG. PENRYN I SVERIGE

Postad 27 February 2008 - 01:35

martin636
  • martin636
  • Användare

• 152 inlägg
  • 0
Fick FZ31Z levererad till mig i måndags. Har inte hunnit test så mycket ännu. Men första intryck är varför har jag ej haft en Sony tidigare. Det går undan, hela datorn andas kvalitet. Går ej att jämföra med tidigare HP DV9076 som varit på service 4gånger.

Negativt kan vara alla små applikationer som finns installerade.

Postad 27 February 2008 - 13:59

Unregisteredf5f0e70b
  • Unregisteredf5f0e70b
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Fick min FZ31Z leverad igår.

Ägnade hela kvällen till att avinstallera div. junk, usla spel, löjliga genvägar, förinstalleda trial:s, m.m. och slänga in sånt som funkar och man har nytta av privat o i jobbet. F*n vad irriterande. Datorn i sig är helt ok, mycket snabb, bra grafik men helhetsintrycket förtas lite av att de på SONY tror att alla användare är fullständiga idioter som har nån helst nytta av alla medskickade sk*tprogram och annat skräp.
Däremot uppdateringar, genvägar osv till de man behöver som support och nedladdnigar av drivisar funkar sådär...
Det var inta alla som funkade.... Det fanns någon viktig ippdatering för Blu-ray enheten som inte ville installera sig, trots upprepade försök. Är sugen att slänga in Vista 64 istället o rensa den helt, slka bara läsa på lite först så jag får tag i viktiga drivers.

En sak jag inte gillar är att den väsnas när man ligger i sängen o surfar o flickvännen ska försöka sova...
Satt skärmen på lägsta ljusnivå, energisparläge, men ändå så behöver fläkten gå på en för mig för hög hastighet så det hörs..

Körde en Blurayfilm till hemmabioanläggningen på test och det funkade bra med 1080p och 5.1 ljud via HDMI in i recievern... :)

Postad 27 February 2008 - 14:13

Markus20
  • Markus20
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Jag har funderat på en Sony Vaio speciellt FZ31Z. Nu är frågan om den klarar av 1080p filmer genom hdmi uttaget till tv:n? Vilket den bör klara av. Min gamla data klarar inte ens av 720p filmer.

Postad 28 February 2008 - 08:53

Unregisteredf5f0e70b
  • Unregisteredf5f0e70b
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Jag har funderat på en Sony Vaio speciellt FZ31Z. Nu är frågan om den klarar av 1080p filmer genom hdmi uttaget till tv:n? Vilket den bör klara av. Min gamla data klarar inte ens av 720p filmer.

Jo, jag skrev just det i inlägget över ditt. DATORN klarar blu-ray filmer i 1080p, med 5.1 ljud.
Via HDMI.
Jag avinstallerade windvd som medföljde och körde PowerDVD 7.3 istället, men det har nog ingen betydelse.
FZ31z är ju bl.a. konstruerad för att spela just Blu-rayfilmer i fullHD.

Postad 29 February 2008 - 09:35

Unregisteredf5f0e70b
  • Unregisteredf5f0e70b
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Nu har jag fått bort det mesta av bloatwaren och börjat svänga i min uppfattning. Jag var lite imponerad hårdvarumässigt direkt från början av TZ31Z, men också besviken på helheten. Men blir mer o mer nöjd med den här fantastiska lilla maskinen...
Den är snygg, smidig, lätt och oerhört snabb. Processorkraften är imponerande för att vara en laptop. Diskutrymmet på 300 GB ä ju riktigt bra. Skärmen imponerande, fantastisk bra bild och nästan för ljusstark, kör på lägsta när jag surfar i sängen. Den har Wlan med Draft n. Bra och skönt lock, funkar kanon och smidigt med sleep. Blåtanden funkar helt perfekt och snabbt med min N95 8GB.
Tangentbordet är skönt, det tog ett tag att vänja sig bara när man som jag gått över från en 17” HP laptop med det större tangentbordet.
Och just att kunna köra ut fullHD via HDMI mer användbart än jag tänkt på från början.
Det här är ju en tyst, kraftfull HTPC, med inbyggd Blu-ray spelare.
Visst, ganska dyr, men så har man en bärbar i samma burk också..
Kan verkligen rekommendera TZ31Z. Bara man är medveten om allt junk som kommer med i mjukvaran och är beredd på att lägga ned tid på konfigurering så….
En nackdel är att det är aningens för lite tryck i förstärkardelen när man vill poppa på lite med hörlurar.. Sen är batteritiden lite klen, vill man se en blu-ray rulle räcker det knappt på batteri. Surfar man eller använder den till enkla kontorssysslor så håller det runt 2,5 timme…

Postad 29 February 2008 - 16:17

rajven
  • rajven
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Får min TZ31Z på måndag vilket jag mer och mer ser fram emot. Det där med batteritiden känns lite dystert men det finns ett högkapacitetsbatteri som säkert fixar minst en hel rulle. Faktum är att TX1:an som jag haft nästan 3 år nu inte klarar mer än drygt en film på fulladdat batteri heller trots att den gick 6-7 timmar vid normalt bruk när den var ny. Det enda som fick mej att tveka i ca 10 sekunder var att TZ31Z:an inte har gigbit ethernet. Men men... ;)

Hur upplever du disken? Märks det att det bara är en 4200rpm:are?

Postad 29 February 2008 - 19:39

Unregisteredf5f0e70b
  • Unregisteredf5f0e70b
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Jag har bara kört på Wlanet än så länge och det går fort.. Trots att min router inte har 802.11n utan bara g.

Inga problem med disken, jag var oxå orolig när jag läste 4200 rpm, men det märks inte. Har iofs inte benchmarkat men vid vanlig installation och inläsning av fimer och låtar märks inget alls.
Den känns överhuvud taget som en rätt potent dator.
Det tog knappt 5 min att packa upp en semesterfilm, ett rararkiv bestående av 82 filer på sammanlagt 4,7 GB samtidigt som jag höll på med annat..

Postad 29 February 2008 - 22:22

martin636
  • martin636
  • Användare

• 152 inlägg
  • 0
Det går fort med 802.11n.

Postad 01 March 2008 - 17:35

mrdrutt
  • mrdrutt
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Hej! Har en sony vaio vgn-fz21m...kanon nöjd men har nu ett problem. När jag ska spela upp en film så syns den inte längre på hela widescreen skärmen utan bara i 4:3 format. Tidigare har det inte varit nåt problem att få hela den fina skärmen fylld men nu är det helt kört. Kan inte få det att funka genom att ändra i inställningarna på spelarna jag använder....mediaplayer och divx player. Nån som har nåt tips? Har försökt allt nu men inget funkar.
Tack på förhand om ni lyckas hjälpa en sopa som mig:)

Postad 02 March 2008 - 00:13

martin636
  • martin636
  • Användare

• 152 inlägg
  • 0
Hej,
Någon som vet om BR skivorna är så skyddade att det ej går att visa dem på TV:n via HDMI? Jag försöker spela upp en BlueRay film från datorn på TV:n men får det ej att fungera. Det fungerar att se filmen på datorn om HDMI sladden ej är inkopplad datorn.

Vet att Sony skippat region kodningen och istället sattsat på kopieringsskydd, men detta käns lite väl i överkant...

Postad 02 March 2008 - 05:25

Unregisteredf5f0e70b
  • Unregisteredf5f0e70b
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Hej,
Någon som vet om BR skivorna är så skyddade att det ej går att visa dem på TV:n via HDMI? Jag försöker spela upp en BlueRay film från datorn på TV:n men får det ej att fungera. Det fungerar att se filmen på datorn om HDMI sladden ej är inkopplad datorn.

Vet att Sony skippat region kodningen och istället sattsat på kopieringsskydd, men detta käns lite väl i överkant...

Du kan självklart se Blu-ray filmer på en yttre skärm. Funkar hur bra som helst. Jag kör ut min HDMI-signal till en reciever och vidare till en plasma.

Har för mig att du bara kan ha bild på en skärm i taget pga kopieringskyddet.
Testa att ställa in så att du bara har bild på TV:n.

Redigerat av Unregisteredf5f0e70b, 02 March 2008 - 05:28.

Postad 02 March 2008 - 10:59

martin636
  • martin636
  • Användare

• 152 inlägg
  • 0
Perfekt,

Tack lonleg

Postad 06 March 2008 - 11:59

aimathim
  • aimathim
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Fick min FZ31Z leverad igår.

Ägnade hela kvällen till att avinstallera div. junk, usla spel, löjliga genvägar, förinstalleda trial:s, m.m. och slänga in sånt som funkar och man har nytta av privat o i jobbet. F*n vad irriterande. Datorn i sig är helt ok, mycket snabb, bra grafik men helhetsintrycket förtas lite av att de på SONY tror att alla användare är fullständiga idioter som har nån helst nytta av alla medskickade sk*tprogram och annat skräp.
Däremot uppdateringar, genvägar osv till de man behöver som support och nedladdnigar av drivisar funkar sådär...
Det var inta alla som funkade.... Det fanns någon viktig ippdatering för Blu-ray enheten som inte ville installera sig, trots upprepade försök. Är sugen att slänga in Vista 64 istället o rensa den helt, slka bara läsa på lite först så jag får tag i viktiga drivers.

En sak jag inte gillar är att den väsnas när man ligger i sängen o surfar o flickvännen ska försöka sova...
Satt skärmen på lägsta ljusnivå, energisparläge, men ändå så behöver fläkten gå på en för mig för hög hastighet så det hörs..

Körde en Blurayfilm till hemmabioanläggningen på test och det funkade bra med 1080p och 5.1 ljud via HDMI in i recievern... smile.gif

Har nu även jag inhandlat en FZ31Z. Andas helt klart kvalitet.
Massa förinstallerat som man får sitta med och ta bort först. Även jag hade en 2,18mb stor uppdatering till Blue-ra enheten som inte fungerade att uppdatera. Någon som har löst detta? Såg att någon ovan hade samma problem.

Postad 06 March 2008 - 13:26

rajven
  • rajven
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Uppdateringen av Blu-Ray enhetens firmware från 1.01 till 1.03 gick bra för mej. Däremot fick jag bråka länge med den innan jag lyckades bränna Recovery diskarna. Efter många försök lyckades jag bränna tre 4.7gigs dvd:er (DVD+R). Dual layer fick jag aldrig att fungera. Söker man på felmedelandet man får poppar google upp flera träffar så detta är tydligen ett känt problem.

Annars är jag helnöjd så här långt.

Redigerat av rajven, 06 March 2008 - 13:27.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.