Proson Stratego 215SA
(Golvhögtalare)
|
1
|
(3)
|
Inga priser |
Postad 27 February 2008 - 13:11
Postad 27 February 2008 - 14:54
Just det! Bra du klargjorde det så det inte blir några missförståndDet Mydynavioce talar om är att det krävs 20 gånger mer effekt, och det NAD2700THX talar om är att det blir 4,66 gånger så högt ljudtryck (tekniskt sett, ej öronbedömande då) med samma effekt.
Postad 27 February 2008 - 22:49
Hoppas förstärkarna e stabila i 4ohm, proson e sjukt dåliga på produktbeskrivningarna!
Postad 28 February 2008 - 00:05
Nej det får du inte. Varje terminal går till ett eget filter. Tror t.o.m. den undre terminalen (basarna) ligger på 3ohm, om jag inte misstog mig i Rubens galleri där jag såg att vardera bas hade en 6ohm impedans. Ca 4ohm i vilket fall som helst. Det är bara serie/pararellkoppling då får högre/lägre impedanser. MvhJag har mina prosonsteg liggandes på posten ska hämta dom i morgon, känns som julafton ungefär
och doften av ny elektronik e rätt ljuvlig! satt å grubblade lite över filtret i 215, om ja plockar bort guldbyglarna på terminalen får ja 2st 8ohm`s anslutningar då? (en för basdelen å en för toppdelen) diskanten låg på 6ohm och basarna på 4.
, eller fixar filtret 2* 4ohm!?
Hoppas förstärkarna e stabila i 4ohm, proson e sjukt dåliga på produktbeskrivningarna!som effekt mätningen på steget och på 215 speccen så framgår varken bi-amping, portat/sluten konstruktion, frekvenskurva os.v
Postad 28 February 2008 - 12:50
Nej det får du inte. Varje terminal går till ett eget filter. Tror t.o.m. den undre terminalen (basarna) ligger på 3ohm, om jag inte misstog mig i Rubens galleri där jag såg att vardera bas hade en 6ohm impedans. Ca 4ohm i vilket fall som helst. Det är bara serie/pararellkoppling då får högre/lägre impedanser. MvhJag har mina prosonsteg liggandes på posten ska hämta dom i morgon, känns som julafton ungefär
och doften av ny elektronik e rätt ljuvlig! satt å grubblade lite över filtret i 215, om ja plockar bort guldbyglarna på terminalen får ja 2st 8ohm`s anslutningar då? (en för basdelen å en för toppdelen) diskanten låg på 6ohm och basarna på 4.
Hoppas förstärkarna e stabila i 4ohm, proson e sjukt dåliga på produktbeskrivningarna!som effekt mätningen på steget och på 215 speccen så framgår varken bi-amping, portat/sluten konstruktion, frekvenskurva os.v
hej
basarna är på 6Ohm st och ligger parralellt från filtret, men har inte filtret oxå ett vist motstånd ??
BiAmpa dessa högtalare om dom ligger på 3 Ohm om filtret inte har något motstånd att räkna så blir det
många förstärkare som går på knäna.
Postad 28 February 2008 - 16:06
hur får ja dem till 6ohm? utförlig beskrivning hellst då termerna inte säger mig så mkt!
Postad 28 February 2008 - 16:58
Kan bli knepigt dedär.... kanske skulle koppla ur filtret å serie/parallelkoppa basarna till 6ohm då steget e speccat i just 6 ohm och har aktivt delningsfilter, inte krånglat med dedär sen hemmabyggena man knåpade ihop på elevhemmet!
hur får ja dem till 6ohm? utförlig beskrivning hellst då termerna inte säger mig så mkt!
hejsan dom blir inte till 6 Ohm utan antingen blir det 12 Ohm eller 3 Ohm eller så får du bara använda ena baselementet då blir det 6 Ohm.
om du låter bli att BiAmpa o kör ett slutsteg på varje högtalare då är dom på 4a Ohm.
hur hade du tänkt att koppla det hela ??
hade du tänkt BiAmpa med 2 slutsteg till basarna o driva diskant mellanregister med något annat ?=?
Redigerat av Unregistered0fd6ac83, 28 February 2008 - 17:05.
Postad 28 February 2008 - 22:05
Om du har gjort det, är dom nåt att ha?
Postad 28 February 2008 - 22:11
Gött tunggung fast inget för mej,
Postad 28 February 2008 - 23:57
nästa inköp blir en HDMI digital reciver PS3 och 2-4 XTZ 12" subbar!,
Detta var en riktigt trevlig dag då ja även fått lägenheten målad tapetserad! svart fondvägg å mörkröda tapeter blev toksnyggt
Summa sumarum: finns nog mkt begagnat du skulle kunna få för samma pengar som spelar på både bättre å värre!
men ja gillar ny elektronik å de känns så gjutna till just 215, å det aktiva delningsfiltret som gör att du kan använda lådorna som aktiva subbar är småmysigt
Hur ja kopplat hmm kör 2st singel RCA proson crystal smoke från pre out main på min yamaha 592 (en L å en R) en till varje steg!, mellanregister å diskant kör ja på frontkanalerna från yamahan ( 75Wrms)
Bifogad fil(er)
Postad 02 March 2008 - 20:49
Jag har mina prosonsteg liggandes på posten ska hämta dom i morgon, känns som julafton ungefär
Tänk dig att du skulle ha bryggorna på och köra med stärkaren som i naliga fall, då skulle impedansen bli änu lägre då resultatet av 2 st parallel kopplade motstond alltid blir lägre än det lägsta av dom två.
Jag tror inte att basarna ligger på 3 ohm från filtret till stärkaren, snarare 6-8 ohm för annars så skulle dom bli riktight jobbiga ( om inte topparna har mycket hög impedans som gör så att den totala inte hamnar för lågt) , men sedan så ska vi komma ihåg att det inte är en resistans utan en iduktans som ändrar sig med frekvensen och är allt annat än konstant.
Just i basen och runt delningfrekvenserna så kan avikelserna i impedansen vara helt sjuka ( som följd av lådans / filtret's konstruktion och basens impandstopp som finns i området runt 20-80 Hz) dessa toppar kan variera mellan 2 ohm till 60 ohm för dom i basen, och runt delningen så brukar det kunna va en liten kulle på 5- 10 ohm extra, medans att impedansen för det mässta ligger på ca 4-9 ohm.
Med detta vill jag säga att det är ingen fara för steget i detta fallet och det är bara att köra så hårt du orkar och vågar
Du använder väl inte slutstegens delningsfilter?
Nä, just det, det ska du inte göra om du har den kopplad via det befintliga filtret i högtalaren då det i detta fallet kan resultera i att du får en grop i responsen som inte är önskvärd.
Redigerat av DVD-ai, 02 March 2008 - 20:46.
Postad 02 March 2008 - 20:55
Jag har mina prosonsteg liggandes på posten ska hämta dom i morgon, känns som julafton ungefär
Tänk dig att du skulle ha bryggorna på och köra med stärkaren som i naliga fall, då skulle impedansen bli änu lägre då resultatet av 2 st parallel kopplade motstond alltid blir lägre än det lägsta av dom två.
Jag tror inte att basarna ligger på 3 ohm från filtret till stärkaren, snarare 6-8 ohm för annars så skulle dom bli riktight jobbiga ( om inte topparna har mycket hög impedans som gör så att den totala inte hamnar för lågt) , men sedan så ska vi komma ihåg att det inte är en resistans utan en iduktans som ändrar sig med frekvensen och är allt annat än konstant.
Just i basen och runt delningfrekvenserna så kan avikelserna i impedansen vara helt sjuka ( som följd av lådans / filtret's konstruktion och basens impandstopp som finns i området runt 20-80 Hz) dessa toppar kan variera mellan 2 ohm till 60 ohm för dom i basen, och runt delningen så brukar det kunna va en liten kulle på 5- 10 ohm extra, medans att impedansen för det mässta ligger på ca 4-9 ohm.
Med detta vill jag säga att det är ingen fara för steget i detta fallet och det är bara att köra så hårt du orkar och vågarDu använder väl inte slutstegens delningsfilter?
Nä, just det, det ska du inte göra om du har den kopplad via det befintliga filtret i högtalaren då det i detta fallet kan resultera i att du får en grop i responsen som inte är önskvärd.
hej
om han INTE använder filtret så hamnar han väll på antingen 3 Ohm eller 12 Ohm beroende på om han lägger basarna parralellt eller i serie ??? då basarna ligger på 6 Ohm styck.
eller har jag fel ?? sedan ändrar säg det allteftersom man spelar beroende på frekvens, men man halvrerar väll om man lägger dom parralellt och dubblar om man lägger dom i serie ??
rätta mig gärna om jag har fel
mvh Ruben
Postad 02 March 2008 - 22:12
Med detta vill jag säga att det är ingen fara för steget i detta fallet och det är bara att köra så hårt du orkar och vågarDu använder väl inte slutstegens delningsfilter?
hej
om han INTE använder filtret så hamnar han väll på antingen 3 Ohm eller 12 Ohm beroende på om han lägger basarna parralellt eller i serie ??? då basarna ligger på 6 Ohm styck.
eller har jag fel ?? sedan ändrar säg det allteftersom man spelar beroende på frekvens, men man halvrerar väll om man lägger dom parralellt och dubblar om man lägger dom i serie ??
rätta mig gärna om jag har fel
mvh Ruben
Ne du har helt rätt, jag räknade med att med filter så blir inte det någon större skildnad, filtret kanske bidrar med MAX 1 ohm, det blir då ca 4 ohm med högtalarens filter.
Men beroende på hur filtret är konstruerat så kan dom ha gjort så att filtret ha ett motstont på mer är 1 ohm men då med flit, då kan impedansen ligga på ca 4-5 ohm, men när man aderar 2 st filter på detta viset så är det inte riltigt samma sak som att addera 2 st motstond.
( såg att jag skrivit lite konstigt där) utan efter som det är olika frekvensomfång som dom är tängta att hantera så blir det ju ingen förändring i impeansen runt basens arbets område.
Postad 02 March 2008 - 23:53
Vet inte om jag är totalt fördomsfull men efter att ha sett magneter och dylikt kan man väll inte dra andra slutsatser än att dessa högtalare har riktigt dåligt ljud ?! hehe
Men dom kanske kan spela hyfsat högt och med lite tryck.. så dom kanske kan fylla något syfte ändå?!
HUA, hade aldrig valt något liknande
MVH =)
Postad 03 March 2008 - 08:39
Postad 03 March 2008 - 08:51
Aha, ok, jo jag tror att jag skrev någonting om det.Impendansen bör inte vara några problem. Det jag tänkte på var att enligt bilden så ser det ut som han delar vid 150hz med slutsteget. Men jag antar att högtalarnas filter delar högre upp i frekvens och då bör det bli ett stort glapp i frekvensomfånget då mellanregistret tar vid högre upp än 150 hz. Jag vet inte, men jag skulle nog kört slutstegen som fullregister men bara drivit basarna med dom och låtit högtalaren sköta delningen.
Jo han kör dom via högtalarnas filter och då ska han inte använda stegets filter, för då kan det som sagt bli en grop i frekvensgången.
Postad 03 March 2008 - 10:14
Alla diskussioner om att impedansen skulle förändras om man tar bort blecken är fel...impedanskurvan för högtalaren ser fortfarande likadan ut.
Ohms lag (den som säger att impedanser dubbleras och halveras vid seriell respektive parallellkoppling) gäller bara för signaler som jobbar vid samma frekvenser eller likström (t.ex om du kopplar på en hel högtalare till eller lägger till ett element någonstans, INTE vid biwiringterminalen)
citat från wikipedia:
Ohms lag beskriver förhållandet mellan elektrisk spänning (U), elektriskt motstånd (Z) och elektrisk ström (I). Den är uppkallad efter den tyske fysikern Georg Ohm som i boken Die galvanische Kette mathematisch bearbeitet år 1827 lade fram belägg för förhållandet mellan de nämnda elektriska storheterna.
I fallet med likström så är det elektriska motståndet, impedansen ("Z"), lika med det resistiva lasten, resistansen ("R"). Av den anledningen skrivs ohms lag i vissa böcker som förhållandet mellan spänning, ström och resistans. En beskrivning som inte är helt korrekt eftersom det endast gäller likström. Den är dock inte heller felaktig utan att betrakta som en förenkling. För att Ohms lag ska gälla måste också det elektriska motståndet Z vara konstant.
Slut citat
Högtalarens impedans ändras inte om man tar bort blecket mellan biwiringterminalerna, punkt slut!
Postad 03 March 2008 - 20:30
Ni kan inte applicera ohms lag på de två kontakterna på en högtalare eftersom dom jobbar i olika frekvensområden (pga delningsfiltren).
Alla diskussioner om att impedansen skulle förändras om man tar bort blecken är fel...impedanskurvan för högtalaren ser fortfarande likadan ut.
Ohms lag (den som säger att impedanser dubbleras och halveras vid seriell respektive parallellkoppling) gäller bara för signaler som jobbar vid samma frekvenser eller likström (t.ex om du kopplar på en hel högtalare till eller lägger till ett element någonstans, INTE vid biwiringterminalen)
citat från wikipedia:
Ohms lag beskriver förhållandet mellan elektrisk spänning (U), elektriskt motstånd (Z) och elektrisk ström (I). Den är uppkallad efter den tyske fysikern Georg Ohm som i boken Die galvanische Kette mathematisch bearbeitet år 1827 lade fram belägg för förhållandet mellan de nämnda elektriska storheterna.
I fallet med likström så är det elektriska motståndet, impedansen ("Z"), lika med det resistiva lasten, resistansen ("R"). Av den anledningen skrivs ohms lag i vissa böcker som förhållandet mellan spänning, ström och resistans. En beskrivning som inte är helt korrekt eftersom det endast gäller likström. Den är dock inte heller felaktig utan att betrakta som en förenkling. För att Ohms lag ska gälla måste också det elektriska motståndet Z vara konstant.
Slut citat
Högtalarens impedans ändras inte om man tar bort blecket mellan biwiringterminalerna, punkt slut!
Det va väll just det jag sa, eller ?!
Vet att jag skrev lite konstigt i ett av inläggen, men rättade det i ett senare inlägg då jag insåg vad jag hadde skrivit
Postad 04 March 2008 - 00:59
Lyssnar mest på Death/Black metal Hypocrisy, Dimmu Borgir, Cannibal Corpse. et.c + Mkt techno inte testat klassiskt men skulle inte förvåna mig om de klarar även det hyffsat
Och det där med magnetvikt os.v behöver inte betyda ett skvatt hur högt en högtalre spelar, orka ha 2st 15" basar på 30kg st å 3000Wrms va ska man driva det med!? likström från väggutaget?
watt antalet är ett sätt att mäta hur mkt effekt det krävs innan ett element spelar max eller?
min kompis pyramid 10" spelade skiten ur min C-V vflex 12" a i en golf med ett 600Wrms JBL steg!
Postad 04 March 2008 - 01:08
Måste påstå att högtalarna låter bättre med det aktiva filtret!, inte märkt av nått direkt glapp i registret!, men för sakens skull så brukar ja köra fullregister från steget till musik å aktiv delning till film! det funkar bra!
Lyssnar mest på Death/Black metal Hypocrisy, Dimmu Borgir, Cannibal Corpse. et.c + Mkt techno inte testat klassiskt men skulle inte förvåna mig om de klarar även det hyffsat
Och det där med magnetvikt os.v behöver inte betyda ett skvatt hur högt en högtalre spelar, orka ha 2st 15" basar på 30kg st å 3000Wrms va ska man driva det med!? likström från väggutaget?
watt antalet är ett sätt att mäta hur mkt effekt det krävs innan ett element spelar max eller?
min kompis pyramid 10" spelade skiten ur min C-V vflex 12" a i en golf med ett 600Wrms JBL steg!
Hittar du likström i väggutaget så är du duktig.
Postad 04 March 2008 - 08:39
Måste påstå att högtalarna låter bättre med det aktiva filtret!, inte märkt av nått direkt glapp i registret!, men för sakens skull så brukar ja köra fullregister från steget till musik å aktiv delning till film! det funkar bra!
Hittar du likström i väggutaget så är du duktig.
basar brukar INTE gilla likström......
Postad 04 March 2008 - 15:47
Postad 04 March 2008 - 19:29
totalt ur ballad tråd men rätt kul läsning.. vill tippsa om en bas låt som verkligen ska spelas med varning.. den eldar vilka basar som helst om man inte passar sig "I Love rock N bass" .. kan vara svår att få tag på.. ska slänga upp den återkommer..
Jo, kan ju hålla med om att det är OT så att det både räcker och blir över i den här tråden, men det e ju ganska skönt
Vi pratar ju fortfarande om högtalare och deras effektålighet m.m. angående hur mycket Proson burkarna pallar, så det är OT med anknytning till trådens igentliga innehåll
Redigerat av DVD-ai, 04 March 2008 - 19:31.
Postad 05 March 2008 - 15:21
kan du länka ?Lyssnat på dem på Fynda i Falkenberg med två proson steg ink förstärkare. vilket de säljer i packet flr 8900:-
Postad 05 March 2008 - 15:25
Fynda har inte lagt ut det på hemsidan än i paket men antagligen fanns det ett sånt erbjudande i butiken. Kan ju skicka ett mejl till dom om du vill att dom ska lägga upp dekan du länka ?Lyssnat på dem på Fynda i Falkenberg med två proson steg ink förstärkare. vilket de säljer i packet flr 8900:-
Postad 05 March 2008 - 20:17
det ska jag. ska beställa i sommar tänkte ett par proson 215 sa som ska drivas med en proson sa 4700 dts es med 2st proson sa 1200 v.2 tror ni detta duger?Fynda har inte lagt ut det på hemsidan än i paket men antagligen fanns det ett sånt erbjudande i butiken. Kan ju skicka ett mejl till dom om du vill att dom ska lägga upp dekan du länka ?Lyssnat på dem på Fynda i Falkenberg med två proson steg ink förstärkare. vilket de säljer i packet flr 8900:-
Postad 05 March 2008 - 22:51
Bra ide. Jag hade nog gått på ett behringer-steg på basarna och receivern fullregister. Ska du köra fullregister så skulle jag tagit ett Classic 8.0b steg eller begagnat Nad slutsteg. Proson rv4700 ska ju vara rejält kraftig den isej. Varm snäll karaktär som Denon, enligt Bildochljud, varmare karaktär än Denon. Känsligheten ligger ju högt och Receivern orkar nog pumpa en del i 4ohm kan jag tänka mig.. 50ampere.. Mvh Mydynavoicedet ska jag. ska beställa i sommar tänkte ett par proson 215 sa som ska drivas med en proson sa 4700 dts es med 2st proson sa 1200 v.2 tror ni detta duger?Fynda har inte lagt ut det på hemsidan än i paket men antagligen fanns det ett sånt erbjudande i butiken. Kan ju skicka ett mejl till dom om du vill att dom ska lägga upp dekan du länka ?Lyssnat på dem på Fynda i Falkenberg med två proson steg ink förstärkare. vilket de säljer i packet flr 8900:-
Postad 06 March 2008 - 13:29
Bra ide. Jag hade nog gått på ett behringer-steg på basarna och receivern fullregister. Ska du köra fullregister så skulle jag tagit ett Classic 8.0b steg eller begagnat Nad slutsteg. Proson rv4700 ska ju vara rejält kraftig den isej. Varm snäll karaktär som Denon, enligt Bildochljud, varmare karaktär än Denon. Känsligheten ligger ju högt och Receivern orkar nog pumpa en del i 4ohm kan jag tänka mig.. 50ampere.. Mvh Mydynavoice
[/quote]
Jag driver på mina med ett Harman Kardon Signature 1.5 nu o det räcker o o blir över med effekt, mycket bättre än med 2 st bryggade NAD C272.
Fick även en del mer djupbas med SIgnature steget men inte alls lika djupt som QLN Artech 12 inte ens i närheten.
se bilder här.
https://www.minhembi...m/Ruben/148832/
Redigerat av Unregistered0fd6ac83, 06 March 2008 - 13:33.
Postad 06 March 2008 - 19:38
vad hade ni gjort?
annars ser dynavoice nya högtalare rätt lovande ut http://www.fynda.se/...hp3?prodid=3191
Postad 06 March 2008 - 19:53
wohoBörjat leka med idee`n att köpa ett par till 215 å köra dem som fullregister biampat! och använda mina gammla som aktiva subbar med proson 1200 steg! skulle igentligen köpa 1-2 Xtz 12" subbar men blir billigare med ett par 215 till å kommer antagligen se rätt brutalt ut! 8st 15" är nog ingen lek!
vad hade ni gjort?
annars ser dynavoice nya högtalare rätt lovande ut http://www.fynda.se/...hp3?prodid=3191
Postad 08 March 2008 - 00:03
Postad 08 March 2008 - 10:31
Fynda har båda. Fråga dom. Skulle gissa på att dom rekommenderar proson rv4700.ska man välja proson rv 4700 dts es eller pioneer vsx 1016v till ett par proson stratego 215 sa
Postad 08 March 2008 - 13:06
Redigerat av sollerön, 08 March 2008 - 13:12.
Postad 18 March 2008 - 22:29
välspenderade 10K tycker jag! gillar verkligen Fynda.se
Postad 19 March 2008 - 06:30
Den receiver du valde är på tok för svag för Proson 215 :S Yamaha viker tyvär ner sig i 4ohm så ha inte för stora förväntningar.Sådär då har ja beställt ett till par!
undrar om det kommer se fläskigt ut eller bara dumt, kommer ha en hel vägg stereo! ljudet kommer komma som en käftsmäll misstänker jag! =) köpte även en Yamaha 661 att bi-ampa dem med samt en yamaha dvd-661 med HDMI till platt tv`n, och kronan på verket prosons strumpade hifikabel!
Postad 19 March 2008 - 09:12
vem vet kanske tillåmed kopplar ur eq`n å kör i Pure-Direct läge! *fniss*
Redigerat av Degpojken, 19 March 2008 - 09:21.
Postad 19 March 2008 - 10:15
Den receiver du valde är på tok för svag för Proson 215 :S Yamaha viker tyvär ner sig i 4ohm så ha inte för stora förväntningar.Sådär då har ja beställt ett till par!
undrar om det kommer se fläskigt ut eller bara dumt, kommer ha en hel vägg stereo! ljudet kommer komma som en käftsmäll misstänker jag! =) köpte även en Yamaha 661 att bi-ampa dem med samt en yamaha dvd-661 med HDMI till platt tv`n, och kronan på verket prosons strumpade hifikabel!
Håller med krävs lite mer än en Yamaha för att få fart på dessa högtalare, men beror ju helt på kraven
men man köper oftast dessa högtalare för att spela högt med mycket bas och det tror jag tyvär inte yamaha klarar av.
kör själv med ett SLutsteg från HK som väger 22 Kg och lämnar 2x200 watt på riktigt, yamaha brukar tappa mycket effekt så fort man går under 6 Ohm vad jasg har läst.
Postad 19 March 2008 - 10:34
Postad 20 March 2008 - 14:58
Postad 20 March 2008 - 15:44
Ioförsej har Yamaha 661 ett bra försteg och en drös med funktioner och inställningar så externa slutsteg till dina Proson i framtidne kan vara ett bra och prisvärt alternativ ?
Kör juh 2 av dom med externa slutsteg, får se vad framtiden inbringar!
Postad 20 March 2008 - 16:57
Stora högtalare = stor förstärkare om man vill utnyttja all effekt och vad jag vet så har inte yamaha några direkt tungviktare?
Speciellt en Yamaha surroundmodell i den prisklassen är verkligen INTE någon tungviktare nej
Postad 22 March 2008 - 16:10
Postad 28 March 2008 - 11:30
Tänkte köpa ett par stratego 215 i veckan. Ska driva dem med en kenwood ka-1100d på 2·150 watt i 8 ohm som väger runt 20 kilo
. Dynamiskt så tror jag den lämnar 460 watt. Borde väl klara o driva dessa högtalare?
Japp det klarar den bra! Blir nog ett jävulskt ös skulle jag tro;)
Postad 29 March 2008 - 20:25
Specifikationsmässigt lik Nad c372 så det bådar ju braTänkte köpa ett par stratego 215 i veckan. Ska driva dem med en kenwood ka-1100d på 2·150 watt i 8 ohm som väger runt 20 kilo
. Dynamiskt så tror jag den lämnar 460 watt. Borde väl klara o driva dessa högtalare?
Postad 30 March 2008 - 13:47
Specifikationsmässigt lik Nad c372 så det bådar ju braTänkte köpa ett par stratego 215 i veckan. Ska driva dem med en kenwood ka-1100d på 2·150 watt i 8 ohm som väger runt 20 kilo
Nu är ju inte Kenwood och NAD direkt smma sak..
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Köpråd - Surroundförstärkare 5-15000
15 bilder
710 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?