Xbox 360 bättre grafik och/eller prestanda än PS3 på de flesta MULTI-spel
Postad 18 december 2007 - 21:49
Postad 18 december 2007 - 21:53
Släpps det efter release är det t ex stor chans att de är identiska. Släpps det innan kan det också vara så, men oftast är det väl inte det.
Postad 18 december 2007 - 23:28
Ibland kan det ju va rätt tidiga demo som släpps..
Men det kanske är vanligare nu att ett demo motsvarar färdig produkt?
Har inte tänkt så mycket på det
Postad 18 december 2007 - 23:40

Postad 19 december 2007 - 01:46
Det finns fall där demot inte alls varit som spelet så ett demo behöver inte innebära att det kommer bli likadant som spelet men detta är nog rätt så sällsynt. Däremot så är demos inte optimerade för hårdvaran oftast så bara för att 360 versionen flyter på sämre i det behöver inte detta innebära att det kommer göra det när spelet släpps.Jag ser ett demo som en demonstration av den slutgiltiga produkten, jag vet att många spel kanske ändras mycket mellan demo och final, men ett demo ska vara final, förutom nån buggfix här eller där.
Om du ska använda ord som "teaser" skulle jag snarare påstå att en beta eller alphaversion av ett spel kan klassas som "teaser".
Postad 19 december 2007 - 01:57
Nä det kan flyta ännu sämre när det innehåller allt som är planerat till slutversionen.Det finns fall där demot inte alls varit som spelet så ett demo behöver inte innebära att det kommer bli likadant som spelet men detta är nog rätt så sällsynt. Däremot så är demos inte optimerade för hårdvaran oftast så bara för att 360 versionen flyter på sämre i det behöver inte detta innebära att det kommer göra det när spelet släpps.

Postad 19 december 2007 - 07:22
Jag gillar när demona bjuder på extrasaker så länge spelmekaniken är densamma som exempelvis Xenogearsdemot, där två av figurerna som i det riktiga spelet dyker upp mycket senare, kommer tidigare och just berättar att de dyker upp senare egentligen

Men överlag, efter att ha spelat ett par hundra demos så är de oftast identiska med de färdiga spelen.
Postad 19 december 2007 - 12:51
... och nu har det "vänt" - Burnout Paradise har bättre grafik och framerate på PS3.
Har du spelat båda versionerna? Jag ser absolut ingen skillnad och inga framedrops i något av dem. Det enda är det gamla vanliga i skillnad av ljus som i alla andra multispel. Har du något mer konkret att köra fingret på eller det är ågot du har läst av någon som tänkt efter att någon sagt?
Körde ner båda, gillar inte NFS freeroaming stilen men det är väl bara jag.
Edit: Sorry Murbank, tog fel post

Redigerat av PalmiNio, 19 december 2007 - 14:18.
Postad 19 december 2007 - 13:58
Har du något mer konkret att köra fingret på eller det är ågot du har läst av någon som tänkt efter att någon sagt?
Vad är det du menar exakt som jag skulle ha sagt?
Nej, jag har inte kört båda, har jag inte påstått heller.
Svar på edit: Ok, np.
Redigerat av derpious, 19 december 2007 - 15:16.
Postad 19 december 2007 - 17:30
Postad 20 december 2007 - 10:15
Mvh D
Postad 20 december 2007 - 10:59
Kontrasten i GTs videos är felaktiga.Finns en massa jämförelse filmer på gametrailers.com. Bland annat på Assasins Creed. Ligger det någon sanning i dom så är jag sjukt nöjd med att ha valt Xbox 360 för jäklar vad blek o tråkig grafiken är på Ps3:an i bland annat AC jämförelsen.
Mvh D
Postad 20 december 2007 - 13:17
Postad 20 december 2007 - 14:41
Finns en massa jämförelse filmer på gametrailers.com. Bland annat på Assasins Creed. Ligger det någon sanning i dom så är jag sjukt nöjd med att ha valt Xbox 360 för jäklar vad blek o tråkig grafiken är på Ps3:an i bland annat AC jämförelsen.
Mvh D
AC ser exakt ut som 360-versionen på PS3 i mina ögon. Burnout Paradise-demon har jag testat på båda mina konsoler, kan inte se någon skillnad alls. Möjligtvis att PS3 är lite skarpare men det beror nog på att den kör hdmi och 360 komponent.
Redigerat av Unregistered50fe2819, 20 december 2007 - 14:42.
Postad 20 december 2007 - 17:27
Postad 20 december 2007 - 23:05
Det enda jag hittar är det här:
"There are few differences between the Xbox 360 and PlayStation 3 versions. PS3 owners are blessed with a slightly more solid frame rate, although the 360 version features a little more contrast in the lighting, so it's pretty much a wash."
Postad 21 december 2007 - 00:45
Huh?Zoiler: hittar inte head-to-headen (sökt ivrigt på deras sida nu). Har du länk?
Det enda jag hittar är det här:
"There are few differences between the Xbox 360 and PlayStation 3 versions. PS3 owners are blessed with a slightly more solid frame rate, although the 360 version features a little more contrast in the lighting, so it's pretty much a wash."
Så lite högre kontrast är lika bra som bättre framerate?

Postad 21 december 2007 - 00:56
Kan lika gärna uteläsas som att de tycker det kvittar eftersom den är solid även på 360 enligt dem.
Men det är lite underligt hur Eurogamer totalsågar PS3, medan Gamespot inte verkar se några större skillnader alls.
Edit: Det är iofs lite samma på forumet. Vissa ser stora skillnader, andra ser inga skillnader.
Redigerat av Zoiler, 21 december 2007 - 00:56.
Postad 21 december 2007 - 01:32
Det överdrivs väldigt mycket.
Redigerat av Unregisteredf64a5233, 21 december 2007 - 01:40.
Postad 21 december 2007 - 09:41
Finns en massa jämförelse filmer på gametrailers.com. Bland annat på Assasins Creed. Ligger det någon sanning i dom så är jag sjukt nöjd med att ha valt Xbox 360 för jäklar vad blek o tråkig grafiken är på Ps3:an i bland annat AC jämförelsen.
Mvh D
Jag såg en av de där jämförelserna och bestämde mig för att testa själv. Enda sättet jag kunde få det att se ut som den bilden som representerade PS3 var att ställa ner färg och kontrast kraftigt, annars kunde jag inte se någon nämnvärd skillnad.
Redigerat av Lindholm R, 21 december 2007 - 09:43.
Postad 21 december 2007 - 09:42

Har ofta allmänt svårt att ta till mig av de där jämförelserna då de dessutom i 95% av fallen inte har vett att kalibrera bildvisaren korrekt för respektive konsol. Då försvinner alltid argument som "mer färg", "högre "kontrast", "vattnigare bild" och dylika dumheter...

edit: Såg att eurogamer skriver mer eller mindre precis tvärtom mot Gamespot

Redigerat av B8, 21 december 2007 - 09:45.
Postad 21 december 2007 - 09:46
Jag testade att zappa lite mellan 360 och PS3 demon här hemma igår och det stämmer att PS3-versionen är något bättre grafiskt:
Frameraten känns lite stadigare som om 360-versionen gick i vsyncade 50 fps och hz medan PS3 gick i vsyncade 60 fps och hz typ, dvs. lite smidigare flyt på PS3 men utan en direkt jämförelse tror jag inte att jag märkt det.
Det var ju dock knappast några frameratedips på 360. Bättre fartkänsla blev det ju dock på PS3-versionen.
Sen tycker jag nog att reflektionerna på den bil man kör såg lite snyggare ut på PS3, vad det gäller omgivningarna såg jag ingen skillnad med blotta ögat.
Kontrollen är dock inte alls lika tight på PS3 som på 360. Känns som om de satt känsligheten för den analoga styrspaken fel (eller dess deadzone snarare) bilen känns hela tiden över- eller understyrd, finns liksom inget bra mellanläge. (Mycket möjligt att det här också är något man inte tänkt på om man inte gjort en direkt jämförelse, det var dock mycket mer uppenbart än både frameraten och kvaliteten på reflektionerna.)
Postad 21 december 2007 - 14:29
Postad 21 december 2007 - 17:49
Kontrasten i GTs videos är felaktiga.Finns en massa jämförelse filmer på gametrailers.com. Bland annat på Assasins Creed. Ligger det någon sanning i dom så är jag sjukt nöjd med att ha valt Xbox 360 för jäklar vad blek o tråkig grafiken är på Ps3:an i bland annat AC jämförelsen.
Mvh D
Men då är dom ju fel till båda konsoler så det innebär ju att 360 versionen ändå är bättre =) Eller skulle det bara vara PS3 som det är fel kontrast osv på

Dåligt argument för att skydda PS3 iaf.
Postad 21 december 2007 - 18:02
Om du tror att om man ökar kontrasten ännu mer på 360-videon får en bättre bild så är det helt okej för mig.Men då är dom ju fel till båda konsoler så det innebär ju att 360 versionen ändå är bättre =) Eller skulle det bara vara PS3 som det är fel kontrast osv på
Postad 21 december 2007 - 18:42
Om du tror att om man ökar kontrasten ännu mer på 360-videon får en bättre bild så är det helt okej för mig.Men då är dom ju fel till båda konsoler så det innebär ju att 360 versionen ändå är bättre =) Eller skulle det bara vara PS3 som det är fel kontrast osv på
Jag tror inte det, det är ju du som försvarar PS3 med att skylla på inställningarna i tester. Eller du kanske tror att dom ställer in dåligt för att det ska se sämre ut på just PS3? och bästa inställningar på 360...
Det är nog så simpelt som att 360 spelen helt enkelt _är_ snyggare.
Postad 21 december 2007 - 18:49
Olika videokällor har olika egenskaper, och 360 och PS3s HDMI-outpout är uppenbarligen olika - Tydligen har GT använt samma kalibrering på sin upptagningsutrstning när de spelat in dessa videos från de olika källorna.Jag tror inte det, det är ju du som försvarar PS3 med att skylla på inställningarna i tester. Eller du kanske tror att dom ställer in dåligt för att det ska se sämre ut på just PS3? och bästa inställningar på 360...
Det är nog så simpelt som att 360 spelen helt enkelt _är_ snyggare.
Det är mycket lätt att på din bildvisare justera bilden så den ser ut som 360, eller tvärtom om du har 360-versionen eftersom det i det här fallet handlar om färg, kontrast och ljusstyrka.
Amirite?
Redigerat av Unregisteredf64a5233, 21 december 2007 - 18:53.
Postad 21 december 2007 - 19:01
Amirite?
Troligen inte.
Du tar bara för givet att dom bara ställer in för 360 och sedan kör PS3 rakt av på samma inställningar, du vet ens inte ifall dom kör på en eller 2 olika TV jämte varandra.
Isf gör ju alla som testar som du tror att GT gör med tanke på att 360 oftast är snyggast i alla test och spel.
Postad 21 december 2007 - 19:15
Vem som helst som äger båda konsolerna och har några multiplattformsspel till dem båda kan intyga det.
Assassins Creed är ett av de mest markanta exemplen på det just på grund av dess färgpalett. Om man inte kalibrerar sin bildvisare rätt tenderar det att se ganska washed out ut på PS3.
Sen vet vi ju inte vad de kör för inställningar på sin PS3. Kör de digital komponent eller rgb? Kör de full eller limited range? Kör de superbright eller inte?
Har sett ganska många screenshotjämförelser där folk klagat på PS3 och sagt at 360 har bättre färger men det är ju bara idioti.
Det är knappast som om färgpaletten man använder har någon inverkan på prestandan så det är ju inte som om PS3 har mer washed out färger för att det är en långsammare maskin eller för att utvecklare gjort dåliga konverterigar av spelen. Det är bara en inställningsfråga.
Mao, när man jämför screenshots bör man inte titta på färgåtergivning, kontrast etc. Det finns alldeles för många externa faktorer som avgör det där.
Postad 21 december 2007 - 19:18
De ställer inte upp två tv-apparater bredvid varandra och jämför, utan de kör bildsignalen genom ett capture card och sen till en skärm, så den bild kortet fångar är obesudlad av en bildvisares inställningar.Amirite?
Troligen inte.
Du tar bara för givet att dom bara ställer in för 360 och sedan kör PS3 rakt av på samma inställningar, du vet ens inte ifall dom kör på en eller 2 olika TV jämte varandra.
Isf gör ju alla som testar som du tror att GT gör med tanke på att 360 oftast är snyggast i alla test och spel.
PS3an skickar ut en ljusare bild än vad 360 gör, i Assasins Creed har versionerna exakt samma assets så där skiljer sig inte spelen åt, för att få samma slutresultat måste du ljustera kontrasten/ljuset på bildvisaren tack vare att de skiljer sig åt.
Precis som du måste kalibrera alla andra bildkällor.
Postad 21 december 2007 - 21:34
Amirite?
Troligen inte.
Och du vet absolut hur dom testar eftersom du verkar så tvärsäker på att alla andra har fel? Du beskyller dessutom andra att vara subjektiva till PS3:ans fördel medan du själv är väldigt subjektiv till X360:ns fördel? Snacka om att kasta kommentarer i glas-hus!
On-topic - Tror fortfarande att X360 har ett visst övertag grafikmässigt överlag men det resultat man ser på gametrailers bl.a stämmer inte med de bilder jag har sett på plasmor när de kommit ut. Det viktigaste resultatet måste ändå vara den upplevelse jag har när jag ser det på skärmen, låt oss istället glädjas åt alla de fantastiska spel som kommer ut...

Edit: Förtydligade svenskan lite...
Redigerat av Unregistered0650da58, 21 december 2007 - 21:44.
Postad 21 december 2007 - 21:43
Både konsollerna är mycket kapabla om man kommer aldrig att få jämförelser á super mario 8 bits vs senaste generationens grafik.
På CoD tyckte jag att grafiken sida vid sida låg till 360:s fördel. Inte för att ps3:ans grafik var dålig i jämförelse, utan för att jag kunde se mer detaljer på vapnen & uniformerna. Inga groteska skillnader som skrivet men det blir på den här nivån man får hålla i debatten.
Postad 21 december 2007 - 22:17
Och du vet absolut hur dom testar eftersom du verkar så tvärsäker på att alla andra har fel? Du beskyller dessutom andra att vara subjektiva till PS3:ans fördel medan du själv är väldigt subjektiv till X360:ns fördel? Snacka om att kasta kommentarer i glas-hus!
Jag sa det ju i kontrast til lvad morlock sa, han sa ju att GT´s tester inte är rättvisa för att PS3´s inställningar är kassa där. Hur vet han det???? varför kan det lika väl inte vara som jag säger.
Men det är klart att PS3 är helt överlägsen vilket den varit sedan dagen den först såg ljuset och när testar m.m visar att det inte är så ja då är det fel inställningar för PS3:an men inte för dom andra Tur att vi här iaf vet att PS3 rockar fett

Postad 22 december 2007 - 00:51
Därför att:varför kan det lika väl inte vara som jag säger.
De kör uppenbarligen med samma inställningar på båda maskinerna vilket förklarar skillnaden i kontrast.
Vem som helst som äger båda konsolerna och har några multiplattformsspel till dem båda kan intyga det.
Assassins Creed är ett av de mest markanta exemplen på det just på grund av dess färgpalett. Om man inte kalibrerar sin bildvisare rätt tenderar det att se ganska washed out ut på PS3.
Inte svårare än så. Morlock har antagligen rätt, annars är det bara att åka hem till någon som kan jämföra och se efter själv.
Sarkasm hjälper för övrigt inte julstämningen

Postad 22 december 2007 - 01:06
Jag sa det ju i kontrast til lvad morlock sa, han sa ju att GT´s tester inte är rättvisa för att PS3´s inställningar är kassa där. Hur vet han det???? varför kan det lika väl inte vara som jag säger.
Men det är klart att PS3 är helt överlägsen vilket den varit sedan dagen den först såg ljuset och när testar m.m visar att det inte är så ja då är det fel inställningar för PS3:an men inte för dom andra Tur att vi här iaf vet att PS3 rockar fett![]()
![]()

Postad 22 december 2007 - 09:44
Men om han/ni nu är så säkra på det så visa gärna källa på att det körs på samma med tv med inställningar gjorda för 360.
Tills dess så är det _antagligen_ inte som ni säger.
Postad 22 december 2007 - 11:14

Postad 22 december 2007 - 11:18
Förmodligen så är de ju ändå hälften som inte tror på vad man sett

Postad 22 december 2007 - 15:41
Har du inga bättre argument än att du inte VILL att det skall vara sant så kan du nog räkna med att alla utom du kommer att utgå från att det är sant, även om det precis som du noterat KAN var fel...
Jag har inte sagt vad jag vill och inte vill. Med tanke på att du föredrar PS3 så är det väl klart att du håller med dom som jag är "emot".
Jag sager inte att jag vet hur det ligger till men morlock är ju lika känd för att vara PS3-fan som jag är att vara 360-fan så det är klart han skyller på kassa inställningar, vilket han såklart inte kan bevisa mer än att säga att det är så.
Redigerat av Zoiler, 22 december 2007 - 15:45.
Postad 22 december 2007 - 15:58
I own both systems... and i can honestly say that this is a fabrication. Thats not what it looked like when my buddies and I tested rentals to see what we should purchase. The game is the same for both... they look the same...although, the ps3 does have superior graphical capabilities. This game comes out even.
Etc etc
Här har du för övrigt beviset du letar efter via en annan jämförelse på Gamesradar, nämligen att inställningarna påverkar väldigt mycket:
http://www.gamesrada...090117215778002
Notera hur mycket det skiljer sig från Gametrailers video.
Postad 22 december 2007 - 16:16
Nej, det är inte klart alls. Bristen på argument fick mej att dra slutsatsen att det handlade om något du ville snarare än visste.Jag har inte sagt vad jag vill och inte vill. Med tanke på att du föredrar PS3 så är det väl klart att du håller med dom som jag är "emot".
Såvida du inte tänker anklaga Zoiler för att vara ps3-kramare ser jag däremot ingen anledning att diskutera det ytterlgare.
Ett gott råd i största välmening är dock att du i framtiden fokuserar mer på VAD istället för VEM när du läser saker.
Postad 23 december 2007 - 18:55
Redigerat av Jack of all trades, 23 december 2007 - 18:56.
Postad 21 januari 2008 - 01:34
Den absolut största anledningen till att Ps3 spelen rätt så ofta är sämre än 360 beror på (som skrivits tidigare i den här tråden har jag för mig) att 360 mer eller mindre är en fortsättning på Xbox medan Ps3 inte är en fortsättning på Ps2. Detta innebär att utvecklare kan använda den kunskap och det de redan har gjort för Xbox till 360 medan de som utvecklar spel till Ps3 måste göra om precis allt. Det är först nu som skillnaderna blir mindre och mindre mellan 360 och Ps3 och jag är rätt så säker på att vi snart kommer se många spel som i princip är identiska eller kanske även bättre på Ps3. Jag gillar båda konsolerna men jag vill helt klart spela spelet till den konsol som har den bästa versionen. Jag kommer nog vänta till Japser släpps innan jag ens "vågar" satsa på en 360 så det blir nog en Ps3 som jag införskaffar först, det beror på när de kommer med en version som har både gpu och cpu i 65 nm.
Och hur kan du få det till att vara en fortsättning? Annan grafikkrets tillverkare och en Intel CPU vs IBM PPE är ju bara 2 saker som skiljer sig helt från varandra. Förklaring är nog mer att MS har varit duktigare med verktygen och övergången från PC till konsol.
För övrigt, skillnaden i Turok demot:

Har hört att PS3 har haft problem med Unreal3 motorn men detta är ju absurt. Skulle dessutom gissa att slutresultatet blir såhär för detta spelet då det känns rätt mediokert. Hur ser annars UT2007 ut på PS3? Ska väl vara ok har jag hört.
Postad 21 januari 2008 - 02:20
I övrigt var Turok-demot så dåligt så jag inte ens orkade spela igenom det.
Redigerat av Unregisteredf64a5233, 21 januari 2008 - 02:30.
Postad 21 januari 2008 - 02:52
Den till vänster påminner om hur många PS3-spel ser ut (dvs nästan som om den använde point filtering eller shaders med massa rundningsfel vid låg precision, båda skapar helt enorma mängder aliasing, påminner om överdriven skärpeinställning så som morlock påpekade).
Jerico till PS3 led av samma sak (hela spelet var en enda pixeldans, aliasing till tusen).
Det sjuka är ju att vissa tycker det är "snyggare" eftersom det ser skarpare ut.
Dock ser man å andra sidan att bilden till höger saknar en hel del envoriment shaders som den vänstra bilden har, ser lite nintendo 64-aktigt ut.

Min gissning är att den vänstra bilden är 360 med tanke på alla extra shaders och normal/bump maps men att bilden blivit sjukt dåligt när personen fotade.
Jag lirade demot och sådan aliasing upplevde då aldrig jag på 360 men samtidigt kan jag inte minnas att det var så döda och platta ytor som på den högra. Dock flöt det inte så värst bra på 360 emellanåt medan folk har skrivit tidigare att det flyter perfekt på PS3.
EDIT: hade tydligen glömt vilket som var höger och vänster, är nog lite sent...

Redigerat av Unregistered92d7e447, 21 januari 2008 - 03:10.
Postad 21 januari 2008 - 02:56
Postad 21 januari 2008 - 03:35
Genom att de kan behålla sina bibliotek, något som varken har gått för Ps2 eller Ps3 då båda dessa konsoler är helt olika föregångarna. Att det bara tar några dagar att konvertera ett 360 spel till pc borde väl ändå säga en hel del om hur lika dom är eller=)? Det som Ms gjort (och som Sony börjat göra) är att förse sina utvecklare med s.k rotkits, och ja där har Ms varit betydligt smartare än Sony.Och hur kan du få det till att vara en fortsättning? Annan grafikkrets tillverkare och en Intel CPU vs IBM PPE är ju bara 2 saker som skiljer sig helt från varandra. Förklaring är nog mer att MS har varit duktigare med verktygen och övergången från PC till konsol.
Redigerat av Jack of all trades, 21 januari 2008 - 03:41.
Postad 21 januari 2008 - 05:18
Det som Ms gjort (och som Sony börjat göra) är att förse sina utvecklare med s.k rotkits, och ja där har Ms varit betydligt smartare än Sony.

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar