Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 oktober 2007 - 21:18

bkd
  • bkd
  • Lärjunge

• 460 inlägg
  • 0

Tjo!
Skulle vara tacksam om någon nämner hur man bäst bör dra in kablarna i huset. Jag har tidigare bara dragit in två kablar (en för min norska CD digitalbox och en för svenska CD) och då genom ett hål jag borrade upp (plankvägg med puts på utsidan) och som jag sedan fyllde med expanderande skum. Känns inte så genomtänkt, även om hålgenomföringen gjordes från ett uterum.

Så, hur bör man bäst dra kablarna genom väggen för att inte fuktskado eller liknande ska uppstå?

Om du gör detta från ett uterum så borde det vara helt OK, i fuktsynpunkt.

Själv har jag borrat mig igenom fönsterkarmen, gör man det i ovankant så blir det skyddat med fönsterblecket som sitter ovanför fönstret. Har också tagit in andra kablar genom ventilationsgaller etc.

Kan man inte lägga det så skyddat så tror jag inte det är något problem att gå igenom fasaden och lägga en latexfog (för utomhus) runt genomföringen.

<{POST_SNAPBACK}>

Någon som provat en av de där platta mellankopplingarna man ska kunna ha i fönstret för att slippa borra hål i karmen (tror att jag sett dem hos Clas Ohlson och Kjell & Company)? Man öppnar alltså fönstret, lägger dit den platta sladden, stänger och skarvar dit resterande ändar av den vanliga kabeln. Har inte orkat testa ännu utan har istället valt combiner och splitter för att kunna använda den gamla kabeln till nuvarande box. Ska jag ha den här nya boxen så måste jag ju dra en kabel till och jag är inte så sugen på att borra hål i min fönsterkarm.

Postad 18 oktober 2007 - 07:53

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 2 095 inlägg
  • 0
Inte för att vara petig, men den här tråden handlar om CD's nya box och inte håltagning i fönsterkarmar.

Tycker dock att ämnet är intressant då jag själv står i begrepp att dra in dubbla kablar i huset. Kan inte nån moderator starta en ny tråd som handlar om kabeldragning (finns kanske redan?)?

Postad 18 oktober 2007 - 08:36

Pjn
  • Pjn
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0
Pratade med CD, de har ingen info om när uppdateringen kommer. Troligen, de gissar innan jul. Som vanligt lite info från deras håll. :wub:

Postad 18 oktober 2007 - 10:26

Lagom Kräsen
  • Lagom Kräsen
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Ni som bokade boxen tidigt, ring till kundtjänst och kolla ifall beställningen verkligen finns hos dom.
Jag har väntat sedan erbjudandet kom i augusti, men hos CD fanns ingen beställning. Så nu får jag vänta tills i november på boxen.
:wub:

<{POST_SNAPBACK}>

Så här i väntans tider kan vara värt att belysa än en gång !

Beställde över nätet så fort det blev känt med nya HD-boxen.
Vid nätbeställning finns ingen möjlighet att beställa 2 st boxar till
ett multiabonnemang.

Efter fullgjord internetbeställning ringde jag kundtjänst
och gjorde klart att jag vill beställa 2 st HD-box av nya typen.
Allt verkade redan då virrigt och oklart och ännu oklarare idag då
box nr 2 nu är tilllagd efter ett antal samtal och som det ser ut så kommer
första burken i veckan och den andra kan komma precis när det behagar Canal Digital.

Hittills ingen skriftlig bekräftan på någonting, man säger bara att den levereras snart...

En annan HD-box fråga är följande som jag ställde till C-D :

Om jag nu har 2 st PVR HD-box i mitt multiabonnemang så är alla 4 nerledningar upptagna och hur får jag då min tredje vanliga C-D burk att fungera ?

Går inte att lösa säger teknikerna på C-D.
Går visst att lösa säger Experter ute på stan, det finns huvud med 8 utgångar.

Trodde Tele2 tog priset på virrig kundtjänst men kanske ändå inte.. <_<

Postad 18 oktober 2007 - 11:08

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Om jag nu har 2 st PVR HD-box i mitt multiabonnemang  så är alla 4 nerledningar upptagna och hur får jag då min tredje vanliga C-D burk att fungera ?

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, visst finns det. Här tex:
http://www.satpro.se...v=104&divshow=1
Men problemet är nog snarare att dessa nog inte är supportade av CD och då vill inte kundtjänst säga något. Att testa måste vara på egen risk.

Postad 18 oktober 2007 - 13:55

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Hade nog valt att sätta upp en parabol till, priset för det blir i alla fall lägre. Alternativet är att använda en DISEqCs switch, då kan man inte använda alla nedlänkarna parallellt, men kan man leva med det så borde det gå.

Egentligen skulle tråden här handla om boxen vi kan försöka styra denna tråd dit och ta övriga frågor i den andra tråden om HD boxen.

Har en idé hur man skulle kunna göra ett sådant här forum bättre och det skulle vara att man för en produkt kunde skapa under trådar, så tex att tråden för CD nya HD box med HDD, hade undertrådar som var
- Hur går det med min beställning,
- Hur gör man installationen,
- Frågor om Boxen,
- Bugg lista,
- Vad tycker vi om CD
etc, då tror jag att när man söker något mycket snabbare fick träff på det som man verkligen är intresserad av. Det har för vissa produkter skapats flera tråder från start, liknade detta upplägg men jag tror nog att det bästa vore att utgå från en tråd och sedan subgrenar

Postad 18 oktober 2007 - 17:21

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Idag kom en uppdaterad kanallista (det är automatiskt sökning varje gång från stand-by mode), i denna ingick också några av de fria kanalerna, bla TV5 Monde (som någon tidigare frågade om). Så skillnaden mellan denna box och andra boxer än inte längre så stor. Det är kanske till och med ett plus att man inte kan göra egna sökningar eftersom man får hela programpaketet uppdaterat och klart. Nya namn på Canal+ kanlerna samt några nya Canal+ kom också med
Edit i fetstil

Redigerat av Unregistered124686ac, 18 oktober 2007 - 18:15.

Postad 18 oktober 2007 - 17:33

Lagom Kräsen
  • Lagom Kräsen
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Hade nog valt att sätta upp en parabol till, priset för det blir i alla fall lägre. Alternativet är att använda en DISEqCs switch, då kan man inte använda alla nedlänkarna parallellt, men kan man leva med det så borde det gå.

Egentligen skulle tråden här handla om boxen vi kan försöka styra denna tråd dit och ta övriga frågor i den andra tråden om HD boxen.

Har en idé hur man skulle kunna göra ett sådant här forum bättre och det skulle vara att man för en produkt kunde skapa under trådar, så tex att tråden för CD nya HD box med HDD, hade undertrådar som var
- Hur går det med min beställning,
- Hur gör man installationen,
- Frågor om Boxen,
- Bugg lista,
- Vad tycker vi om CD
etc, då tror jag att när man söker något mycket snabbare fick träff på det som man verkligen är intresserad av. Det har för vissa produkter skapats flera tråder från start, liknade detta upplägg men jag tror nog att det bästa vore att utgå från en tråd och sedan subgrenar

<{POST_SNAPBACK}>

Respekterar önskan att detta förblir en tråd om nya HD-boxen.
Har inte ställt några frågor utan belyste hur amatörmässigt Canal Digital
hanterar HD-paketet mot kund när det inte stämmer med mallen på skrivbordet.

End of story !
:D

Postad 18 oktober 2007 - 18:15

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Idag kom en uppdaterad kanallista (automatiskt sökning varje gång från stand-by), i denna ingick också några av de fria kanalerna, bla TV5 Monde (som någon tidigare frågade om). Så skilnaden mellan denna och andra boxer än inte längre så stor

<{POST_SNAPBACK}>

Även icke Canal Digital-kanaler? Som ex.v. Bulgariska City TV?

Postad 18 oktober 2007 - 18:49

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Även icke Canal Digital-kanaler? Som ex.v. Bulgariska City TV?

Vad jag kan se så är det Poker, Gospel, Vision Norge, Lifestyle, TV5 Monde som finns. Så det finns fortfarande en del andra kanaler kvar som CD inte tar med.

Jag kan nog förstå att det är väldigt praktiskt för den vanliga användaren att få uppdaterat paket klart utan långa sökningar. Det negativa är att det tar längre tid att starta från stand-by eftersom den ska hämta kanallistan och att de som önskar ha några av dessa extra kanaler inte kan få det på denna box. Det störta problem som säkert är medvetet från CD är att man låst den till Thor, för att inte man ska använda en subventionerad box för att titta från andra satelliter

Postad 18 oktober 2007 - 21:22

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0

Om jag nu har 2 st PVR HD-box i mitt multiabonnemang  så är alla 4 nerledningar upptagna och hur får jag då min tredje vanliga C-D burk att fungera ?

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, visst finns det. Här tex:
http://www.satpro.se...v=104&divshow=1
Men problemet är nog snarare att dessa nog inte är supportade av CD och då vill inte kundtjänst säga något. Att testa måste vara på egen risk.

<{POST_SNAPBACK}>

Har själv skaffat ett Quattro LNB + en multiswitch så jag kan ha 8 stycken mottagare. Kollade med CD och dom bekräftade att det skall funka utmärkt. (har inte installerat ännu).
Jag har alltså 4 kablar från antennen in i switchen + vanliga TV antennen. sedan har jag dragit en kabel till varje uttag förutom till HD boxen dit jag dragit 2 kablar. Kabeln har både TV och satellit signal och denna splittas i vägguttaget.

Postad 18 oktober 2007 - 22:13

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Har själv skaffat ett Quattro LNB + en multiswitch så jag kan ha 8 stycken mottagare. Kollade med CD och dom bekräftade att det skall funka utmärkt. (har inte installerat ännu).

Jo du får bild till samtliga mottagare, men switchen ger den begränsningen att det kan bli konflikt om de mottagare som går till samma LNB är inställda på program som har olika polaritet. Vad som händer då vet jag inte, men troligen är det den som kommer sist som bestämmer och den andra mottagaren får ingen signal.

Redigerat av Unregistered124686ac, 18 oktober 2007 - 22:13.

Postad 18 oktober 2007 - 23:06

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0

Jo du får bild till samtliga mottagare, men switchen ger den begränsningen att det kan bli konflikt om de mottagare som går till samma LNB är inställda på program som har olika polaritet. Vad som händer då vet jag inte, men troligen är det den som kommer sist som bestämmer och den andra mottagaren får ingen signal.

<{POST_SNAPBACK}>

nä... du tänker nog på en simplare variant. En riktig multiswitch (tex 5/8) tar in kombinationerna av H/L resp V/H separat i fyra kablar, switchen ser sedan till att skicka rätt till resp mottagare plus marksignalen. Tex en sådan här.

Postad 19 oktober 2007 - 05:51

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

nä... du tänker nog på en simplare variant. En riktig multiswitch (tex 5/8) tar in kombinationerna av H/L resp V/H separat i fyra kablar, switchen ser sedan till att skicka rätt till resp mottagare plus marksignalen. Tex en sådan här.

Du har nog helt rätt, även om jag inte helt har förstått hur den fungerar. Kan man ha kombinationen att 7 mottagare ska en polarisation samt den sista (8:an) ha en annan?

Jag tänkte på den passiva 2 LNB in och en kabel ut

Postad 19 oktober 2007 - 16:51

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0

Du har nog helt rätt, även om jag inte helt har förstått hur den fungerar. Kan man ha kombinationen att 7 mottagare ska en polarisation samt den sista (8:an) ha en annan?

Jag tänkte på den passiva 2 LNB in och en kabel ut

<{POST_SNAPBACK}>

Varje mottagare styr sitt eget frekvensområde o polarisition. Du kan säga att switchen väljer vilken kabel från LNBn so ska användas. Vill du köra på 2 satelliter (2LNB) så behöver du tex en 9/8 box kopplat till 2 Quattro huvuden, då funkar den även som Diseq Switch.
Ska du köpa denna typ av grejer så sök dig till tyskland som har i princip halva priset inkl frakt.

Mne märk väl du behöver QUATTRO o inte QUAD LNBs som följer med i CD paketet.

Postad 19 oktober 2007 - 21:59

Unregistered4063b8d2
  • Unregistered4063b8d2
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Tja! Mitt första inlägg :D

Hur snabb är mottagaren, dvs hur snabbt reagerar den när man vill få fram epg, sätta timer, välja ifrån favorilista etc.

Den mottagaren jag har idag (force 5-series) är så ohyggligt långsam att hade det inte varit så dyrt med med fönster hade fjärrkontrollen åkt den vägen för längesen. :) :wub: Den tar 2-3 sek per knapptryck :P

Hur funkar fjärrkontrollen, är det IR eller kan man rikta den hur som helst?

Till sist vill jag tacka för alla flitiga deltagarna i den här tråden, ni har verkligen minskat risken att köpa grisen i säcken :wub:

Postad 19 oktober 2007 - 22:32

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Tja! Mitt första inlägg 

Hur snabb är mottagaren, dvs hur snabbt reagerar den när man vill få fram epg, sätta timer, välja ifrån favorilista etc.

Den mottagaren jag har idag (force 5-series) är så ohyggligt långsam att hade det inte varit så dyrt med med fönster hade fjärrkontrollen åkt den vägen för längesen.   Den tar 2-3 sek per knapptryck 

Hur funkar fjärrkontrollen, är det IR eller kan man rikta den hur som helst?

Till sist vill jag tacka för alla flitiga deltagarna i den här tråden, ni har verkligen minskat risken att köpa grisen i säcken 

Välkommen till forumet

Att byta kanal tar nog en 2sek, genom knappval eller med knapp upp/ner. Att bläddra igenom kanallistan i favoriter går snabbt, att få fram listan med OK tar nästan ingen tid alls, man kan nog flytta sig 5-10 kanaler på någon sekund och sedan välja med Ok för att komma tillbaka till TV. EPG har en bugg så den kan man tyvärr inte välja kanal ifrån, använder den för att se vad som kommer samt sätta inspelningar. Fjärrkontrollen är smidig och du kan rikta den vart som helst. Tycker inte att detta har varit några problem med boxen, det är som normalt för digitalboxar.

Med smicker kommer man långt

Mer finns att läsa på:

http://www.prylporta..._MKF153.dbp.asp

http://m3.idg.se/2.1022/1.126461

M3 klagar på EPG, och den är inte så snabb som förflyttning i Favoriter, det är lite eftersläppning och ibland glider man förbi där man ska stanna, det brukar komma upp 1-2 närmaste programmen ganska fort, men sedan får man vänta på övriga i kanske 2-4sek, och som jag sa det går inte välja kanal från denna. Det finns bättre EPG, men i stort så fungerar boxen bra, förutom de buggar som jag har listat tidigare, som förhoppningsvis kommer att fixas. Men jämfört med en DVD recorder med hårddisk så är det ganska långt att gå tycker jag, både i möjligheter till inställningar samt antal buggar, de är ju i princip jämförbara

Redigerat av Unregistered124686ac, 19 oktober 2007 - 22:43.

Postad 20 oktober 2007 - 01:07

Peter B
  • Peter B
  • Lärjunge

• 283 inlägg
  • 0
Jag använder bara boxen till projektor. Idag fått den installerad men har problem med 5.1-ljudet. Kör med HDMI till Pioneerförstärkaren och då får jag inte 5.1-ljud. Kopplar in coaxkabel kopplad till förstärkaren och ändrar till hemmabio=5.1 i boxen men då får jag inget ljud till förstärkaren om jag tar bilden via HDMI. Lösningen är att köra HDMI direkt till projektorn och ha coax till förstärkaren, då blir det bra MEN detta innebär att jag vid DVD-tittande måste dra ur Hdmi-kabeln ur boxen och flytta den till förstärkaren eftersom det är dit jag har kopplat DVDn med HDMI. Är det någon som fattar vad jag försöker beskriva? Jo!, varje gång jag skall skifta mellan TV och DVD måste jag flytta HDMI-kabeln och det är inte lite irriterande.
Peter B

Redigerat av Peter B, 20 oktober 2007 - 01:10.

Postad 20 oktober 2007 - 07:00

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Jag använder bara boxen till projektor. Idag fått den installerad men har problem med 5.1-ljudet. Kör med HDMI till Pioneerförstärkaren och då får jag inte 5.1-ljud. Kopplar in coaxkabel kopplad till förstärkaren och ändrar till hemmabio=5.1 i boxen men då får jag inget ljud till förstärkaren om jag tar bilden via HDMI. Lösningen är att köra HDMI direkt till projektorn och ha coax till förstärkaren, då blir det bra MEN detta innebär att jag vid DVD-tittande måste dra ur Hdmi-kabeln ur boxen och flytta den till förstärkaren eftersom det är dit jag har kopplat DVDn med HDMI. Är det någon som fattar vad jag försöker beskriva? Jo!, varje gång jag skall skifta mellan TV och DVD måste jag flytta HDMI-kabeln och det är inte lite irriterande.
Peter B

Jo, jag tror jag begriper, problemet du beskriver är buggen med ljud genom HDMI kabel (se nedan i från min bugglista). Sedan verkar din förstärkare fungera som min TV, att är det HDMI ansluten så går det inte att köra bild via HDMI och ljud via någon annan anslutning, förstärkare brukar dock ha otroligt många möjligheter för inställningar av källa, har du sett om det finns en möjlighet att splitta bild och ljud i någon meny? Det ska ju komma en fix på problemet i år, undet tiden kanske en HDMI switch vid projektorn kan vara en möjlighet, de är väl inte så våldsamt dyra längre

- 5.1 ljud i HDMI kabeln fungerar inte (uppdatering lovad slutet 2007)

- med boxen ställd för HEMBIO (digitalljud) så blir det inget ljud till TV via HDMI (om det inte är en mono sändning). Svar: Hänger lite ihop med problemet ovan de ska försöka fixa det till fixen i år. Enligt CD så kan det också vara problem att skicka olika ljudformat genom HDMI kablen pga av vad olika TV stödjer för format. Tex om man lägger ut digitalljud och inte TV stödjer detta så blir det inget ljud alls. CD håller på att ser över möjligheterna med olika ljudformat via HDMI

Postad 20 oktober 2007 - 09:30

Unregistereda7124cf7
  • Unregistereda7124cf7
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0
Kan man koppla dom 2 kablarna via en sådan här eller funkar det inte då?

Postad 20 oktober 2007 - 09:30

Unregistered4063b8d2
  • Unregistered4063b8d2
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Grymt que!
Tack för svaret då är det ju bara till att beställa! ;)

Buggar kan jag leva med om jag vet att det kommer att fixa inom rimlig framtid, och den boxen jag har nu suger ju så denna boxen kommer med all säkerhet bli bättre. ;)

Återkommer säkert när jag har fått hem boxen :D

Postad 20 oktober 2007 - 12:39

klurig
  • klurig
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Två kablar hela vägen in i boxen är vad som gäller, inget annat fungerar!

Postad 20 oktober 2007 - 12:51

Unregistereda7124cf7
  • Unregistereda7124cf7
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Två kablar hela vägen in i boxen är vad som gäller, inget annat fungerar!

<{POST_SNAPBACK}>

Ok tack då vet jag

Postad 20 oktober 2007 - 17:10

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Jag gör en uppdatering i min bugg-lisa "144", om man är i EPG'n så blir det automatisk Discovery Trav&Liv för det är från den transpondern som EPG överför data ifrån, om man klicka OK när man är i EPG'n så ändras då bildvisning (lilla fönstret) till denna kanal, men gör man det så får man inte längre uppdatering till EPG'n. Så de kanaler man inte har "besökt" får man inte in mer framförhållning än två program, om man går tillbaka till Disc trav&liv så hämtas resten av programinformation ner.

Postad 20 oktober 2007 - 19:54

TomJones83
  • TomJones83
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
Någon som vet om det ligger någon sanning bakom ryktet att CD ska lansera ännu en hd-box utan inspelning tillverkad av humax??

Postad 20 oktober 2007 - 20:35

Bobben_no
  • Bobben_no
  • Lärjunge

• 324 inlägg
  • 0

Någon som vet om det ligger någon sanning bakom ryktet att CD ska lansera ännu en hd-box utan inspelning tillverkad av humax??

<{POST_SNAPBACK}>

Det får man inderlig håpe på for Humax har MYE bedre bildekvalitet enn Sagem. Det er ikke noe på news siden til Humax som skulle tyde på at det er noe i ryktet.
http://www.humaxdigi...center/news.asp

Redigerat av Bobben_no, 20 oktober 2007 - 20:39.

Postad 20 oktober 2007 - 22:11

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jag frågade kundtjänst om Humax-boxen med hårddisk och de menar att det endast är den nuvarande nya boxen som gäller. Skulle heller inte tro att det kommer flera officiella CD-boxar med HD, men förhoppningsvis kan andra modeller åtmistone bli godkända att använda. Det finns ju ett antal boxar för standard-TV som är godkända av CD så varför inte även för HD?

Postad 20 oktober 2007 - 22:17

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0

Tjo!
Skulle vara tacksam om någon nämner hur man bäst bör dra in kablarna i huset. Jag har tidigare bara dragit in två kablar (en för min norska CD digitalbox och en för svenska CD) och då genom ett hål jag borrade upp (plankvägg med puts på utsidan) och som jag sedan fyllde med expanderande skum. Känns inte så genomtänkt, även om hålgenomföringen gjordes från ett uterum.

Så, hur bör man bäst dra kablarna genom väggen för att inte fuktskado eller liknande ska uppstå?

Om du gör detta från ett uterum så borde det vara helt OK, i fuktsynpunkt.

Själv har jag borrat mig igenom fönsterkarmen, gör man det i ovankant så blir det skyddat med fönsterblecket som sitter ovanför fönstret. ..... .

<{POST_SNAPBACK}>

Vet inte om det berodde på detta men gjorde så med en TV-kabel och delar av väggen+ fönsterkarmen ruttnade efter 10 år. Väggen är åt Norr. Rekomenderat är att borra - sett utifrån - nerifrån och upp samt klä in med plaströr och täta tutanför plaströret. Ventilationen mellan kablarna häller fukten borta.

Redigerat av ruva, 20 oktober 2007 - 22:18.

Postad 21 oktober 2007 - 09:47

klurig
  • klurig
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
En känd bugg eller….? När boxen har startat en schemalagd inspelning i standby går det inte att få någon singal från SCART så läge inspelningen pågår. Eller är det jag som inte fattar hur man gör?

Postad 21 oktober 2007 - 10:19

Unregistered36245
  • Unregistered36245
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Jag gör en uppdatering i min bugg-lisa "144", om man är i EPG'n så blir det automatisk Discovery Trav&Liv för det är från den transpondern som EPG överför data ifrån, om man klicka OK när man är i EPG'n så ändras då bildvisning (lilla fönstret) till denna kanal, men gör man det så får man inte längre uppdatering till EPG'n. Så de kanaler man inte har "besökt" får man inte in mer framförhållning än två program, om man går tillbaka till Disc trav&liv så hämtas resten av programinformation ner.

<{POST_SNAPBACK}>

Aha, nu fattar jag, bra noterat!

Postad 21 oktober 2007 - 12:35

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

En känd bugg eller….? När boxen har startat en schemalagd inspelning i standby går det inte att få någon singal från SCART så läge inspelningen pågår. Eller är det jag som inte fattar hur man gör?

Om jag kör schemalagd inspelning från Stand-by mode, så är den i princip hängd, men jag fick faktiskt på något sätt bild på SCART och Komponent (hur vet jag inte, tryckte nog på det mesta) men ingen bild via HDMI, detta när schemalagd inspelning pågick (REC i displayen och röd lampa tänd).

Om jag kör schemalagd inspelning när boxen är på, så får jag bild från samtliga utgångar (även SCART), (REC i displayen och grön lampa tänd).

Någon bugg är det när den gör en schemalagd inspelning. Se min notering från bugg listan nedan.

- om man kör via HDMI kabeln, så får man inte igång boxen om den utför en programmerad inspelning i "avstängt läge". Den boot som sker när man startar från stand-by startar inte när man är i REC läge! Däremot så fungerar komponent och SCART men inte HDMI! CD ska titta på detta.

Hade en hängning i natt, lät den vara på för jag kunde inte sätta den i stand-by samtidigt som en schemalagd inspelning pågick (kan det också vara en bugg?). I dag, såg jag att den hade låst sig med en bild från 23.55 igår, detta samtidigt som den stod i Rec och grön lampa. Gick inte att få någon kontakt med boxen, så jag drog ur sladden. Skulle inte ha någon inspelning nu, så den måste ha hängt sig och fortsatt med någon typ av inspelning, men det var inte registrerat någon inspelning i listan. Detta kan nog var mitt unika problem med värme och hängningar.

Edit: det som är fetstil

Redigerat av Unregistered124686ac, 21 oktober 2007 - 18:22.

Postad 21 oktober 2007 - 13:28

klurig
  • klurig
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
Det där med att vissa boxar blir varma är någt skumt. Min box står med 10 cm fritt ovanför och fritt åt sidorna och bakåt. Den har aldrig varit varmare än 42 grader. De flesta andra boxar tycks också klara sig utan värmeslag. Hårdvarufel?

Postad 21 oktober 2007 - 13:57

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Det där med att vissa boxar blir varma är någt skumt. Min box står med 10 cm fritt ovanför och fritt åt sidorna och bakåt. Den har aldrig varit varmare än 42 grader. De flesta andra boxar tycks också klara sig utan värmeslag. Hårdvarufel?

<{POST_SNAPBACK}>

Man kan ana att det kanske är något fel på fläkten. Enkelt och troligt. Samtidigt är det ett fel som INTE borde passera kvalitetskontrollen.

Temperaturen mäts väl bara i hårddisken eller kan ni få fram annan temperatur ur boxen?

Postad 21 oktober 2007 - 14:55

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Ja, just min har ett hårdvarufel, ska få den utbytt. HDD är varm runt 65C samt att hela lådan är varm. Var och kände på en box som var på hos Expert och det var en helt annan temp (betydlig kallare) på höjet än vad jag har.

Postad 21 oktober 2007 - 16:43

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Hittade en bra länk till HD tablå:

http://m3tjanster.id.../tv/default.asp

Postad 23 oktober 2007 - 08:55

klurig
  • klurig
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
Svart i rutan och ljudet borta, men inte samtidigt :D

Vid några tillfällen, troligen i samband med scenväxlingar, har det blivit svart i rutan någon tiondels sekund. Dessutom förekommer längre ljudavbrott 5 - 10 sekunder medan bilden rullar på.
Än så länge tar jag signalen genom SCART till min gamla TV som varit problemfri så här långt. Någon med samma erfarenhet?

Postad 23 oktober 2007 - 12:27

Unregistered1e381e6e
  • Unregistered1e381e6e
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Haft boxen i 2 dagar. Första boxen med hårddisk för min del, så erfarenheten är dålig.
Tycker att den viner lite, det är så klart disken som låter, men tycker att det är lite störande.
Hur har ni andra det med ljud från boxen?? Helt tyst eller hör ni oxå disken vina och smattra lite?
Just nu står den fritt på dämpkuddar på DVD spelaren, men funderar på att ställa den i media bänken......får väl ha lite koll på värmen då.

//Viktor

Postad 23 oktober 2007 - 13:34

GTO-66
  • GTO-66
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
Väntar fortfarande på nya boxen, ni som fått den och även har den förra HD boxen
kvar, funkar bägge då eller stänger CD av kortet till den gamla ???
Sa upp mitt lokalpaket igår, 3 månaders uppsägning + innevarande månad :)

Postad 23 oktober 2007 - 14:08

steninge
  • steninge
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Nu har även jag "gammal trogen kund" fått boxen, beställde den 24/8.
Men det som jag lade märke till direkt var oljudet från fläkten och jag är inte den som retar mig på lite HDD-ljud.
Min gamla Topfield 4000 PVR med HDD-kassett låter som en viskning i jämförelse :) .

Och det är ett typiskt fläktljud i samband med resonans i boxen kanske även med interferenser med HDD'n. Men jag kom på att ljudet blir mindre om man försiktigt bänder på boxen ;) .

Den låter som en dator med en grafikkortsfläkt som börjar bli slut. Men HDD tempen ligger stadigt på 39 grader så den kyler bra iaf.

Postad 23 oktober 2007 - 14:37

lundis68
  • lundis68
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
Japp... då har man fått boxen då!

Håller med föregående "talare"... boxen låter åt helsike för mycket!!! O jag stör mig på sånt!
Kör också med dämpkuddar. Har provat flytta den - inget hjälper.

Resonansbrum från lådan, surr ungefär som min 6 år gamla PC, samt sus från HDD/fläkt.
Hör ljudet från rummet bredvid.

Enda fördelen är att boxen överröstar plasmans surr totalt. Fattar inte varför den ska behöva låta så?? Betydligt mer än mina övriga HDD-boxar. Överröstar laptopen också... 3 m bort!

Om man ändå kunde stänga av HDD!

Som pricken över i:t har jag kvar lite av mina bildstörningar men de är inte lika tydliga som med
den gamla HD-boxen.

Nää!

Ska leka lite till med den men skickar tillbaks den igen! Har 2 veckor på mig...

Lundis

Redigerat av lundis68, 23 oktober 2007 - 14:46.

Postad 23 oktober 2007 - 14:48

Unregistered1e381e6e
  • Unregistered1e381e6e
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Ja, jag har kollar lite mer på den och det verkar vara så att det är en fläkt som låter och inte disken.
Min box verkar i allafall hålla en ok temperatur.

Har även har lite störningar i bilden. På kanaler med SD sändning så är bilden lite orolig i över och underkant, inte på alla men de flesta kanaler. På alla HD kanaler utom TV4HD så är bilden OK. På TV4HD så flilpprar en vit rand i botten på bilden. Lite störande. Är det fler som har det så eller är det min box........eller rent av tillfälligt i sändningen??

//Viktor

Redigerat av Unregistered1e381e6e, 23 oktober 2007 - 15:22.

Postad 23 oktober 2007 - 16:43

tojjemannen
  • tojjemannen
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Äntligen har jag fått boxen efter lång väntan - även jag är trogen kund :D

Bytt mikrohuvud och förpasssat den gamla HD-boxen till vinden ;)
Efter installerat och kollat runt lite i menyerna måste jag säga att den överträffa mina förväntningar med tanke på alla buggar det skrivits om.

Lite intryck än så länge:

Visst hårddisken låter lite men inget jag hör från soffan(min DVD(SONY) med hårddisk låter mycket mer).
Jag har gjort min favvolista :) - vad jag har saknat denna funktion.
Boxen kommer ihåg att jag vill ha bilden i Helskärm(on demand) även om jag ställer den i standby och starta upp igen.
Spelade in på kanal5 och förde över det till min DVD med Hårddisk via scart - fungerade utan problem.
Byter kanal snabbt vid zappning.
EPG verkar fungerar även om det tar några sekunder innan den fyller på i tablån.
Har programmerat inspelning via EPG av Motorjournalen ikväll, ska bli spännande att se om det fungerar -den ligger i timerinspelningslistan i allafall.
Hårddisken håller konstant 39 grader.

Jag har inga bild eller ljudstörningar utan det ser mycket fint ut(Har Pioneer 507XD).

Den har hängt sig eller rättar sagt stängde av sig då jag gick in på Radiolistan i menyn en gång.

Då saknar man 5.1 ljud i HDMI och markkanalerna annars bara goda miner - än! :rolleyes:

/T

Postad 23 oktober 2007 - 17:26

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Spelade in på kanal5 och förde över det till min DVD med Hårddisk via scart - fungerade utan problem.

Jag testade med kanal 5, och den är inte heller kopieringsskyddad, så det finns några fler kanaler än de jag listade. Men tex Tv4+ är skyddat och alla filmkanaler etc men CD sa att de skulle ta bort detta i nästa uppdatering. Under tiden är en annan möjlighet att ta det via en dator med bildingång (TV-kort)

Jag har inte heller några ljud eller bildstörningar, allt sådant har fungerat bra.

Väntar nu bara att jag ska få boxen utbytt mot en svalare.

Postad 23 oktober 2007 - 17:31

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Klurig: Svart i rutan och ljudet borta, men inte samtidigt 

Vid några tillfällen, troligen i samband med scenväxlingar, har det blivit svart i rutan någon tiondels sekund. Dessutom förekommer längre ljudavbrott 5 - 10 sekunder medan bilden rullar på.
Än så länge tar jag signalen genom SCART till min gamla TV som varit problemfri så här långt. Någon med samma erfarenhet?

Något sådant som du beskriver har jag inte sett. Det enda liknade var en inspelning på HDD'n, som saknade ljud på ett stycke, men vad detta beror på vet jag inte, kan också ha varit sändningen, har bara hänt en gång.

Postad 23 oktober 2007 - 18:27

lundis68
  • lundis68
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
Hej igen!

Hur låter era boxar! Verkar vara fläkten som låter illa på min. När man sätter på boxen startar väl
HDD först. Susar lite bara ungefär som mina andra HDD-boxar. Sen kommer fläkten igång!
Då börjar surret. Låter mer som en transformatorstation om ni förstår! En fläkt borde det
väl endast susa om eller?? Iaf gör den det i min laptop. Dålig lagring på fläkten??

Får en ny box skickad till mig!

Annars verkar funktionaliteten vara bra! Inte märkt nåt konstigt än!

Fick ett förslag av kundtjänst hur jag kunde bli av med ränderna på bilden!!!
Lägga en handuk på boxen kan skärma av störningar från tv:n!!??!!

Lundis

Postad 23 oktober 2007 - 18:32

tojjemannen
  • tojjemannen
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Jag testade med kanal 5, och den är inte heller kopieringsskyddad, så det finns några fler kanaler än de jag listade. Men tex Tv4+ är skyddat och alla filmkanaler etc men CD sa att de skulle ta bort detta i nästa uppdatering. Under tiden är en annan möjlighet att ta det via en dator med bildingång (TV-kort)

Jag har inte heller några ljud eller bildstörningar, allt sådant har fungerat bra.

Väntar nu bara att jag ska få boxen utbytt mot en svalare.

<{POST_SNAPBACK}>

Jaja, säg den lycka som varar. :)

Var tvungen att testa att bränna ut material från canal+ och det är precis som du säger que. Får bara hoppas att nästa uppdatering inte dröjer allt för länge.

Postad 23 oktober 2007 - 19:14

FlatFuru
  • FlatFuru
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Hej

Min box låter, men har inte lyckats klura ut om det är hårdisken eller fläkt som låter. Har normal temperatur på hårddisken. Ljudet är rätt störande och planerar att flytta in boxen i rummet bredvid.

Frågor:
1/ Har kopplat boxen till min Panasonic TH-42PV60 och stör mig lite på att boxen skickar en signal till TV att ställa in sig på Wide. Fler som upplever samma problem?
2/ Har problem med proportionerna på vissa kanaler, t.ex. SVTs nyhetssändningar. Trots att jag ställer om TV:n till Justera så får jag inte bilden att sträckas ut utan de svarta sorgkanterna ligger kvar.
3/ När timerinspelning startar och jag tittar på ett redan inspelat program så hänger sig boxen. I ett fall var det enda som hjälpte att dra ut kabeln ur väggen. Oftast räcker det med att ta ner den i standby.
4/ Jag har även sett att det hackar när jag tittar på inspelat material. Bilden är perfekt, men den stannar upp någon tiondelssekund.

/Pär

Postad 23 oktober 2007 - 19:29

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Va :) , men en handduk över TV'n kan hjälpa ;) De kan vara otroliga på kundtjänst

Postad 23 oktober 2007 - 19:48

Unregistered1e381e6e
  • Unregistered1e381e6e
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0

Va :) , men en handduk över TV'n kan hjälpa ;) De kan vara otroliga på kundtjänst

<{POST_SNAPBACK}>

Kan det vara så att HDMI kabeln kan störas av div elkablar osv?
Eller är det omöjligt eftersom det är digitalt? Och borde det inte vara så att det skulle vara störningar på alla kanaler då?

//Viktor

Postad 23 oktober 2007 - 20:06

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Kan det vara så att HDMI kabeln kan störas av div elkablar osv?
Eller är det omöjligt eftersom det är digitalt? Och borde det inte vara så att det skulle vara störningar på alla kanaler då?

Tycker du ska prova och se om det är några störningar om du kör via SCART, prova också om det är någon skillnad med 720p eller 1080i, det kan var hur din TV hanterar de olika signalerna.
LNB kvalité, du har grön stapel och en styrka över 100?

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.