Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Mest överskattade/Hypeade högtalarna?

226 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Monitor Audio Silver RS6 (Golvhögtalare) 2 9.162162 (110) Inga priser
KEF iQ7 (Golvhögtalare) 1 9.388888 (17) Inga priser
31 relaterade trådar
* Officiell Tråd - Monitor Audio Silver RS* (1309 inlägg) 6 år sedan
* Officiell Tråd - KEF iQ-serien * (446 inlägg) 7 år sedan
Monitor Audio Klubben (150 inlägg) 8 år sedan
KEF-klubben (163 inlägg) 9 år sedan
Slutsteg till hemmabioreceiver (3 inlägg) 12 år sedan
vilken uppgradering ger störst skillnad? (6 inlägg) 16 år sedan
Kablage till MA RS6, H/K 980 och HD 980? (0 inlägg) 17 år sedan
Ny referens bland golvare <15k! (63 inlägg) 17 år sedan
Min Ljudresa (121 inlägg) 17 år sedan
Ny 2-kanals för 20-25 lakan - behöver tips! (37 inlägg) 17 år sedan
Kef IQ7 se! (2 inlägg) 17 år sedan
Sub till Monitor Audio RS6 (1 inlägg) 17 år sedan
stärkare till monitor audio rs6/rs8 (22 inlägg) 17 år sedan
7.1 receiver till mina Kef iQ7, 6-12 000 kr (8 inlägg) 17 år sedan
Min resa efter nya högtalare (44 inlägg) 18 år sedan
Provlyssnat: 15 högtalare i prisklassen 10 000kr - 40 000 kr (33 inlägg) 18 år sedan
Vilka högtalare för under 10 000kr? (13 inlägg) 18 år sedan
Vad ska jag driva mina Kef iQ7or med? (5 inlägg) 18 år sedan
Angående MA RS6 omdömme i Hifi&Musik (102 inlägg) 18 år sedan
Stativare eller golvare, runt 10.000 till rotel? (64 inlägg) 18 år sedan
Monitor RS6 och RS8? (77 inlägg) 18 år sedan
Blue Diamond V.2 < Monitor Audio Silver RS6/RS8? (67 inlägg) 18 år sedan
Åsikter på blivande anläggning (380 inlägg) 19 år sedan
KEF IQ5 eller KEF IQ7 (11 inlägg) 19 år sedan
Förstärkare + högtalare - 20 000 kr (15 inlägg) 19 år sedan
Varför väljer de flesta iq7 framför iq9? (9 inlägg) 19 år sedan
Högtalare för metal (75 inlägg) 19 år sedan
Kef 7- Ikon6 - Silver RS6 - B&W 603 (19 inlägg) 19 år sedan
Vincent SV-226MK eller SV-129? (10 inlägg) 19 år sedan
Var ute på lyssningsrunda idag... (41 inlägg) 20 år sedan
MA RS6 vs Swans Diva 4.2 / 6.2 (12 inlägg) 20 år sedan

Postad 19 February 2009 - 23:04

passan1
  • passan1
  • Beroende

• 1019 inlägg
  • 0
Måste väl va B&W 705 sjukt prissatta samt fula och dovt ljud.

Postad 19 February 2009 - 23:55

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0

Oj det var värst.. Kan man simulera fram mätningar på diy absorbenter och jämnföra dessa med obehandlat rum . Detta skulle väl nästan innebära att akustik konsulter skulle vara onödiga då man kan testa sig fram i det programmet?

Har du några mätningar på hur bra simueleringen motsvarar verkligheten med? Om nu simuleringen funkar bra hur ser ett dämpad rum ut i jämnförelse med ett bredbandigt diffuserat rum.

Vad heter programmet? Jag är sugen att testa nått sånt för att kunna förbättra mitt rum.

Det är work in progress i MATLAB skrivet av Naqref på faktiskt.se och modifierat av mig med råd av Ingvar Öhman. Och nej, det säger inte allt om hur det låter i rummet, det är en hel massa annat man måste tänka på också. men det ger en bra överblick över vad som man egentligen uppfattar som en del av ljudbilden och vad man uppfattar som rumsklang.

Jag har inte verifierat med mätningar, tror inte man kan mäta upp det som motsvarar den blåa kurvan på nåt sätt. Inte den röda heller för den delen, gör man en frekvensgångsmätning så mäter man ju hela klangfältet i lyssningsposition. Den röda kurvan är klangen från det man uppfattar som direktljud (det egentliga direktljudet plus golvreflexen plus framväggsreflexen plus tak och sidoväggar i lågbasen). Samt bidrag från takreflexen och halvtidiga reflexer från övriga rummet. Jag ser det som ett bra sätt att hitta en utgångspunkt som man sen kan lyssna och mäta sig fram ifrån.

Kurvan kommer såklart se lite annorlunda ut beroende på det exakta absorbtionen hos mina absorbenter, försökte fråga Öhman om ett bra k-värde för den approximativa funktion för dämpningen han gav mig R=k/(f+k) men han lyckades bli avstängd från forumet (faktiskt.se) innan han hann svara...

Skillnaden mot bredbandigt diffuserande rum är nog främst att den blåa kurvan blir lite skakigare i det diffuserade rummet (för att förstareflexena inte utplånas på samma sätt, vet inte ens om man angriper golvreflexen) men rumsenergi-kurvan blir betydligt rakare (i dämpade rum får man en energikurva som faller av något mot högre frekvenser).

Redigerat av Erik_a80, 20 February 2009 - 00:13.

Postad 21 February 2009 - 15:43

HOTDOG2004
  • HOTDOG2004
  • Lärjunge

• 488 inlägg
  • 0
jisses vilken aggresivitet det blev främst mot rs 6 här. Svårt att uttala sig själv när man har dem, då det så klart ofta är så att man vill hävda att det man själv köpt är bra. Med rist för att det är så även i mitt fall vill jag ändå säga att jag är mycket nöjd med ljudet i mina högalare. Utan att gå in på sånt som här, tidigare i tråden, beskrivits som brister hos rs 6 känner jag inte allt igen det från min setup. Jag tror dock att det är vanligt att man vid provlyssning av en högtalare, vilken som helst, inte hör dem under rätt förutsättningar vad gäller inställning och lyssningsmiljö. Jag tänker på alla som nämnt att de hört en högtalare någon stans och säger att de låter skit och kopplingen till min egen setup och möjliga olikheter via inställningar. Om jag på min harman kardon avr 255 har EQ på och dessutom tone controll påslagen så låter mina rs 6 skit. Om jag med två lätta knapptryckningar slår av dessa funktioner så låter dem i mina öron gudomligt. Att högtalarna med en viss config låter skit är inte ett tecken på att själva högtalaren är dålig. Så även om jag har hyffsade högtalare, kablar och reciver så kan man nog få det mesta att låta betydligt sämre än vad det kan göra med rätt inställningar på tex recivern.

Jag tillhör för övrigt en grupp som inte alls köpt rs 6 olyssnat och utan jämförelse med andra högtalare. Jag lyssnade på alla möjliga högtalare innan valet hamnade på rs 6. bl a så lyssnade jag en del på b&w, KEF, focal och canton i ungefär samma prisläge innan jag valde MA RS 6 som favorit. Vill bara säga det för att tråden skapat någon bild av att dem som har rs6 idag endast är personer som inte visste vad de köpte. Jag köper inte det som sanning och tycker att det är synd om de som är på jakt efter högtalare i det aktuella prissegmentet inte bryr sig om att ens lyssna på rs 6 efter vad som skrivits i denna tråd. Man ska nog inte glöma att HiFi & Musik har många motsvarigheter runt om i europa och denna högtalare har inte bara fått beröm i sverige. Dessutom; om en högtalare är så dålig som det framställs i denna tråd (RS 6) så vore det hyffsat riskey buisiness att som seriös hifi-magasin hylla den och ge höga betyg. Jag har svårt att se att man riskerar trovärdighet, framtida tidningsköpare samt underskattar läsarnas kompetens på området så kraftigt att man skulle våga sig på att skiva upp skit till skyarna.

Postad 21 February 2009 - 16:14

Unregistered35b056e7
  • Unregistered35b056e7
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

jisses vilken aggresivitet det blev främst mot rs 6 här. Svårt att uttala sig själv när man har dem, då det så klart ofta är så att man vill hävda att det man själv köpt är bra. Med rist för att det är så även i mitt fall vill jag ändå säga att jag är mycket nöjd med ljudet i mina högalare. Utan att gå in på sånt som här, tidigare i tråden, beskrivits som brister hos rs 6 känner jag inte allt igen det från min setup. Jag tror dock att det är vanligt att man vid provlyssning av en högtalare, vilken som helst, inte hör dem under rätt förutsättningar vad gäller inställning och lyssningsmiljö. Jag tänker på alla som nämnt att de hört en högtalare någon stans och säger att de låter skit och kopplingen till min egen setup och möjliga olikheter via inställningar. Om jag på min harman kardon avr 255 har EQ på och dessutom tone controll påslagen så låter mina rs 6 skit. Om jag med två lätta knapptryckningar slår av dessa funktioner så låter dem i mina öron gudomligt. Att högtalarna med en viss config låter skit är inte ett tecken på att själva högtalaren är dålig. Så även om jag har hyffsade högtalare, kablar och reciver så kan man nog få det mesta att låta betydligt sämre än vad det kan göra med rätt inställningar på tex recivern.

Jag tillhör för övrigt en grupp som inte alls köpt rs 6 olyssnat och utan jämförelse med andra högtalare. Jag lyssnade på alla möjliga högtalare innan valet hamnade på rs 6. bl a så lyssnade jag en del på b&w, KEF, focal och canton i ungefär samma prisläge innan jag valde MA RS 6 som favorit. Vill bara säga det för att tråden skapat någon bild av att dem som har rs6 idag endast är personer som inte visste vad de köpte. Jag köper inte det som sanning och tycker att det är synd om de som är på jakt efter högtalare i det aktuella prissegmentet inte bryr sig om att ens lyssna på rs 6 efter vad som skrivits i denna tråd. Man ska nog inte glöma att HiFi & Musik har många motsvarigheter runt om i europa och denna högtalare har inte bara fått beröm i sverige. Dessutom; om en högtalare är så dålig som det framställs i denna tråd (RS 6) så vore det hyffsat riskey buisiness att som seriös hifi-magasin hylla den och ge höga betyg. Jag har svårt att se att man riskerar trovärdighet, framtida tidningsköpare samt underskattar läsarnas kompetens på området så kraftigt att man skulle våga sig på att skiva upp skit till skyarna.

RS 6 är gjord för att impa i hifi butiken ... när man lyssnat på dem första gången i affären så är det ganska bra wowfaktor jag skulle sammanfatta ljudet som genuint oäkta i längden men helt okej svindyra party högtalare.

Postad 21 February 2009 - 16:35

HOTDOG2004
  • HOTDOG2004
  • Lärjunge

• 488 inlägg
  • 0

RS 6 är gjord för att impa i hifi butiken ... när man lyssnat på dem första gången i affären så är det ganska bra wowfaktor jag skulle sammanfatta ljudet som genuint oäkta i längden men helt okej svindyra party högtalare.

håller inte alls med om den upplevelsen. Att du upplever det på det sättet kan väl bero på en rad olika saker som mycket väl skiljer sig mot andra personers förutsättningar (akustikpåverkan i hemmiljö, övrig elektronik etc) samt smak och tycke som person. Att säga som du gör, dvs att du vet att den är tillverkad för att impa på folk i hifi-butiken borde betyda att du sitter med i någon projektgrupp på MA eller? Om så inte är fallet tycker jag inte att du ska glöma att du, med dina öron, har lyssnat på dessa högtalare med just din övriga kringutrustning, i just din hemmiljö med dess förutsättningar... Om du dessutom hade din reciver inställd på samma sätt som jag hade ett tag, dvs med EQ på osv så förstår jag att du kan vara missnöjd. Om missnöjet ska riktas mot högtalarna eller annat kanske inte är så självklar som du framställer det i denna tråd. Att många hifi-magasin i europa och kanske även andra delar av världen gett dessa högtalare bra betyg och att många har köpt dem och varit nöjda kanske är tillförlitligare än att du, som en enda indevid, har en någorlunda normal uppfattning om bra och dåligt ljud, har rätt inställningar på tex reciver, slutsteg, cd-spelare, har ett rum som passar för ljudbilden i just rs 6. Notera att jag inte säger att du har fel, jag säger bara att din, och även andra här i tråden som varit missnöjda med rs 6, KAN ha haft dåliga förutsättningar för just dessa högtalare. Problemet som jag ser det är fullständig avsaknad av ödmjukhet och insikt kring att förutsättningar, både subjektiva skilnader inom dig och objektiva skilnader i tex akustikförutsättningar, utrustning etc kan spela en stor och avgörande roll för upplevelsen. Med tanke på detta är du extremt säker på din sak...

Postad 21 February 2009 - 17:21

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0

håller inte alls med om den upplevelsen. Att du upplever det på det sättet kan väl bero på en rad olika saker som mycket väl skiljer sig mot andra personers förutsättningar (akustikpåverkan i hemmiljö, övrig elektronik etc) samt smak och tycke som person. Att säga som du gör, dvs att du vet att den är tillverkad för att impa på folk i hifi-butiken borde betyda att du sitter med i någon projektgrupp på MA eller? Om så inte är fallet tycker jag inte att du ska glöma att du, med dina öron, har lyssnat på dessa högtalare med just din övriga kringutrustning, i just din hemmiljö med dess förutsättningar... Om du dessutom hade din reciver inställd på samma sätt som jag hade ett tag, dvs med EQ på osv så förstår jag att du kan vara missnöjd. Om missnöjet ska riktas mot högtalarna eller annat kanske inte är så självklar som du framställer det i denna tråd. Att många hifi-magasin i europa och kanske även andra delar av världen gett dessa högtalare bra betyg och att många har köpt dem och varit nöjda kanske är tillförlitligare än att du, som en enda indevid, har en någorlunda normal uppfattning om bra och dåligt ljud, har rätt inställningar på tex reciver, slutsteg, cd-spelare, har ett rum som passar för ljudbilden i just rs 6. Notera att jag inte säger att du har fel, jag säger bara att din, och även andra här i tråden som varit missnöjda med rs 6, KAN ha haft dåliga förutsättningar för just dessa högtalare. Problemet som jag ser det är fullständig avsaknad av ödmjukhet och insikt kring att förutsättningar, både subjektiva skilnader inom dig och objektiva skilnader i tex akustikförutsättningar, utrustning etc kan spela en stor och avgörande roll för upplevelsen. Med tanke på detta är du extremt säker på din sak...

ma rs6 är ingen dålig högtalare...men med tanke på prislappen finns det så mkt bättre(enl mig och andra som skrivit här)..tror det är det folk menar...
jag har själv haft ett par rs6 hemma på prov men jag var inte nöjd då mina dåvarande qln 604mk ll(3700kr) inte va så mkt sämre,så jag lämmnade tillbaks dom....
samt att jag varit på fynda och lyssnat på dom med en cav monster förstärkare (40kg) och blev inte impad då heller...trots fin cd och dyrkablar på det....

men mitt ljud ideal skilljer sig ifrån många andras så det beror väl lite på personlig smak.
har lyssnat/ägt en hel del högtalare och det är faktiskt inte så många som imponerat...kanske beror det på att jag vill ha ett stort och maffigt ljud som gärna trycker till i mag trakten(där rök ca 70% av high end sortimentet) men vill ändå att det ska låta bra och korrekt(där rök cerwin vega mfl.)...sedan ska högtalaren vara allround och låta bra oavsett musik.....(och där försvann en hel del i mid sortimentet dvs högtalare som man har råd med)....men som tur va hittade jag till slut det jag sökt...canton rc-l....men det finns dom som tycker de ger för mkt bas och är på tok för svårdrivna(blir lätt dyrt då)....jag respekterar dom och deras åsikt...men för mig spöar dom b&w,focal,audiovector,dynaudio och många andra svindyra högtalare jag lyssnat på.....just för att dom passar mig och de spelar 20hz-20khz som en barnlek och drar ifrån alla subbar jag testat hittils....så de passar mig utmärkt...

så om du är nöjd med dina rs6 och tycker dom låter kanon....då är det ju bara bra,då kan det inte vara en dålig högtalare...för dig........

Postad 22 February 2009 - 11:07

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Jag skulle säga att klipsch är nog det mest överskattade jag har lyssnat på iaf.
Rf 82 och Rf63. I grova drag låter det i mina öron som en klockradio sam kan spela ganska högt.
Total och fullständig dynga helt enkelt.

Sen är ju basen i cerwin vegas modeller överskattade till max,enligt deras reklam så får man ju näsblod o öronen fladdrar av bastrycket.... Plus att många verkligen tycker dom spelar "tryckbas" . Helt obegripligt då dom är slanka i basen vid normal placering.

Beträffande ino så har jag ej hört dom,men tycker också det är konstigt att många som har ino inte hör skillnad på olika slutsteg tex. Jag har testat ett gäng slutsteg i mina dar o alla har olika karaktär,iaf i mina öron.

Postad 23 February 2009 - 10:48

bran
  • bran
  • Beroende

• 1033 inlägg
  • 0
Kul att ingen sagt GLE409/490, trots att dom varit så ohyggligt populära här på MinHembio/Prisjakt under en bra tid nu. Själv är jag väldigt nöjd med mina.

Mest överskattade av det jag lyssnat på är Bose. Vilken dynga till sanslösa överpriser.

Postad 23 February 2009 - 10:51

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2349 inlägg
  • 0
MA RS 6

Postad 23 February 2009 - 11:08

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Kul att ingen sagt GLE409/490, trots att dom varit så ohyggligt populära här på MinHembio/Prisjakt under en bra tid nu. Själv är jag väldigt nöjd med mina.

Mest överskattade av det jag lyssnat på är Bose. Vilken dynga till sanslösa överpriser.

Jepp, det e ett Hypeat märke snarare än en hyeapad högtalare...
Men jag håller med dig! Bose = botten napp...

Redigerat av DVD-ai, 23 February 2009 - 11:08.

Postad 24 February 2009 - 12:01

Likvid
  • Likvid
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0

Konstigt att ingen har nämnt Yamaha NS-555. Blev besviken när jag hörde dem ändå fast de är populära här på forumet. Folk kan ju omöjligt köpa dessa bjässar för ljudet, det måste ju vara för utseendet ;)

Hehe...jo det är utseendet.

Har haft själv Yamaha och köpte NS-515F mest för utseendet för dom såg ut att låta bra men oj vilken besvikelse dom var, skithögtalare och detta gäller alla Yamaha högtalare av modernare snitt.

Dom säljer på utseende, inget annat.

En köpare var hemma hos mig och skulle köpa gamla tjock TVn, han sa direkt, ******** vilka snygga högtalare, var har du köpt dom, vill du sälja dom?

Jaja...säg inte för mycket innan du lyssnat på skräpet.

Postad 24 February 2009 - 12:31

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Jupp NS-555 är skräp.

Postad 24 February 2009 - 12:36

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

En köpare var hemma hos mig och skulle köpa gamla tjock TVn, han sa direkt, ******** vilka snygga högtalare, vill du sälja dom?

Läge för ett "OK, jag kan ge dig ett juste pris ..." ;)

Postad 24 February 2009 - 12:43

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0

ma rs6 är ingen dålig högtalare...men med tanke på prislappen finns det så mkt bättre(enl mig och andra som skrivit här)..tror det är det folk menar...
jag har själv haft ett par rs6 hemma på prov men jag var inte nöjd då mina dåvarande qln 604mk ll(3700kr) inte va så mkt sämre,så jag lämmnade tillbaks dom....
samt att jag varit på fynda och lyssnat på dom med en cav monster förstärkare (40kg) och blev inte impad då heller...trots fin cd och dyrkablar på det....

men mitt ljud ideal skilljer sig ifrån många andras så det beror väl lite på personlig smak.
har lyssnat/ägt en hel del högtalare och det är faktiskt inte så många som imponerat...kanske beror det på att jag vill ha ett stort och maffigt ljud som gärna trycker till i mag trakten(där rök ca 70% av high end sortimentet) men vill ändå att det ska låta bra och korrekt(där rök cerwin vega mfl.)...sedan ska högtalaren vara allround och låta bra oavsett musik.....(och där försvann en hel del i mid sortimentet dvs högtalare som man har råd med)....men som tur va hittade jag till slut det jag sökt...canton rc-l....men det finns dom som tycker de ger för mkt bas och är på tok för svårdrivna(blir lätt dyrt då)....jag respekterar dom och deras åsikt...men för mig spöar dom b&w,focal,audiovector,dynaudio och många andra svindyra högtalare jag lyssnat på.....just för att dom passar mig och de spelar 20hz-20khz som en barnlek och drar ifrån alla subbar jag testat hittils....så de passar mig utmärkt...

så om du är nöjd med dina rs6 och tycker dom låter kanon....då är det ju bara bra,då kan det inte vara en dålig högtalare...för dig........

samma ljudideal som mig då. Förutom att jag vill ha kapacitet för ljudtryck på minst 120db (där rök resten av alla högtalare på marknaden) ;)
Mvh Mydynavoice

Postad 24 February 2009 - 15:25

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0

Ur min synvinkel är det befogat att han är så säker på sin sak ;)
Jag har lyssnat på MA RS6 i ett flertal olika setuper (bland annat med HK-elektronik) och i olika rum, både akustikbehandlade och icke-behandlat. EQ är självklart aldrig använt.
Min erfarenhet är att högtalaren är extremt överskattad och något överprissatt. För 4000:- hade den varit prisvärd och en helt ok instegshögtalare i hifivärlden. Men, som sagt innan, för det pris den betingar så kan man få mycket bättre. Problemet med RS6 (i mina öron) är att den är så obalanserad. Diskanten är överaccentuerad och även basen uppvisar vissa problem. Den spelar bra djupt i basen, där är den faktist värd en eloge, men en liten bit upp i registret kommer obalansen då jag upplever vissa register lite väl undertryckta. Detta är framförallt märkbart i mellanregistret, så till den milda grad att jag till och med fann vissa problem med att lyssna på en del musikstilar då avsaknaden av mellanregister vid vissa frekvensband tog udden av musiken.

Med rätt musik så är RS6 en underhållande högtalare med en ljudbild som nog kan imponera på många, men vid kritisk granskning så uppvisar den brister som jag inte kan tänka mig att leva med och som man inte väntar sig för 10K, vilket är orsaken till att jag dissar den. Bristerna är framförallt obalansen i registren, vilket jag även tycker bidrar till en dålig förmåga att "måla upp" musiken ordentligt i lyssningsrummet.

Postad 25 February 2009 - 10:53

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Jepp, det e ett Hypeat märke snarare än en hyeapad högtalare...
Men jag håller med dig! Bose = botten napp...

Allt bose har gjort är ju inte dynga, men tänker man på deras små lådor med tillhörande sub så är det ju rent skräp.

Syster har några gamla bose. Slotport. 6.5" eller är det en 8" och 2 st diskanter, en vinklad framåt och den andra bakåt. Ganska så härliga saker faktiskt. är det nån som vet vilken modell jag pratar om kanske? :rolleyes:

Postad 25 February 2009 - 16:10

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0
En sak som man kanske borde tänka på är väl vart och under vilka omständigheter man hörde dessa överskattade högtalare .... I butik eller Mässa ?
Lyssnar man i butik låter det mesta tyvär skit och på Mässor är det nästan lika illa och ibland värre tom ..

Skulle ni lyssna i hemmiljö så tror jag flera av er skulle ändra åsikt :rolleyes:

Mvh

Postad 06 March 2009 - 13:58

jls_
  • jls_
  • Lärjunge

• 488 inlägg
  • 0

En sak som man kanske borde tänka på är väl vart och under vilka omständigheter man hörde dessa överskattade högtalare .... I butik eller Mässa ?
Lyssnar man i butik låter det mesta tyvär skit och på Mässor är det nästan lika illa och ibland värre tom ..

Skulle ni lyssna i hemmiljö så tror jag flera av er skulle ändra åsikt ;)

Mvh

Å andra sidan är de ju inte speciellt ofta man lånar hem något om de lät skit i butiken. Är väl ett första intryck som de mesta annat här i livet.

Postad 06 March 2009 - 15:27

Unregistered32263a93
  • Unregistered32263a93
  • Forumräv

• 649 inlägg
  • 0

Ur min synvinkel är det befogat att han är så säker på sin sak ;)
Jag har lyssnat på MA RS6 i ett flertal olika setuper (bland annat med HK-elektronik) och i olika rum, både akustikbehandlade och icke-behandlat. EQ är självklart aldrig använt.
Min erfarenhet är att högtalaren är extremt överskattad och något överprissatt. För 4000:- hade den varit prisvärd och en helt ok instegshögtalare i hifivärlden. Men, som sagt innan, för det pris den betingar så kan man få mycket bättre. Problemet med RS6 (i mina öron) är att den är så obalanserad. Diskanten är överaccentuerad och även basen uppvisar vissa problem. Den spelar bra djupt i basen, där är den faktist värd en eloge, men en liten bit upp i registret kommer obalansen då jag upplever vissa register lite väl undertryckta. Detta är framförallt märkbart i mellanregistret, så till den milda grad att jag till och med fann vissa problem med att lyssna på en del musikstilar då avsaknaden av mellanregister vid vissa frekvensband tog udden av musiken.

Med rätt musik så är RS6 en underhållande högtalare med en ljudbild som nog kan imponera på många, men vid kritisk granskning så uppvisar den brister som jag inte kan tänka mig att leva med och som man inte väntar sig för 10K, vilket är orsaken till att jag dissar den. Bristerna är framförallt obalansen i registren, vilket jag även tycker bidrar till en dålig förmåga att "måla upp" musiken ordentligt i lyssningsrummet.

Hehe. Jag hittade en gammal H&M (nr.7-8 -2005) där testet med just RA6 var med. Jag tror inte jag har sett en rakare frekvensmätning i den tidningen på någon annan högtalare. Även Dynavoice M-85 var med och den är ju omtyckt här på forumet. Det är nog det sämsta i frekvensmätning jag sett. Så antingen hör ni fel eller så mäter de fel på H&M.

Postad 07 March 2009 - 18:08

ledighetskommiten
  • ledighetskommiten
  • Lärjunge

• 257 inlägg
  • 0
Bose och Klipsch. Utmanare: B&O

Postad 07 March 2009 - 19:36

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Hehe. Jag hittade en gammal H&M (nr.7-8 -2005) där testet med just RA6 var med. Jag tror inte jag har sett en rakare frekvensmätning i den tidningen på någon annan högtalare.

Tyvärr säger den grafen ingenting om hur frekvensgången är i verkligheten, med två högtalare i ett rum. Det man däremot kan utläsa är att diskantens uppbrytning ligger ovanligt lågt, och det är inte bra eftersom CD-formatet innehåller ljudinformation upp till och lite över 20kHz. Det ljudet kan få konen att bryta upp, dvs ändra form och dista.

Postad 07 March 2009 - 20:30

Unregistered32263a93
  • Unregistered32263a93
  • Forumräv

• 649 inlägg
  • 0
Jaså ;) de har mätt mellan 18-20khz i verkligheten, med två högtalare i ett rum.

Postad 07 March 2009 - 21:54

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0

Ino... ja ja , så här är det nog.. ;) Jag persomligen har ej lyssnat på Ino.. MEN , Dom flesta Ino ägarna kan ej Höra skillnad på varken cd, eller Högtalarkablar vilket en hel del folk grejjar med högtalare i 6tusen kronors klassen .
Iom detta kan jag i Princip säga att Ino är mkt mkt Överskattat ;)
Tom så de med Ino inte hör skillnad från en Denon reciver till ett fett Rotel 1090 slutsteg , säger ändå att Högtalarna io dessa fall måste vara en rejäl flaskhals :(
Amen !

Jag har lyssnat på Ino och i stort sett alla högtalare som tas upp i denna tråden.
Äger inga Ino och kommer förmodligen aldrig göra heller .

Men! och det är ett stort men, dom är allt annat än överskattade.

MVH

Postad 07 March 2009 - 22:17

passan1
  • passan1
  • Beroende

• 1019 inlägg
  • 0
Jag är super nöjd med mitt ljud och utseendet på högtalarna.
Hur många här kan säga samma sak om sina grejjer. ;)

Postad 07 March 2009 - 23:26

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Jaså ;) de har mätt mellan 18-20khz i verkligheten, med två högtalare i ett rum.

Nej, högtalare mäts var för sig, i ett ljuddämpat uttrymme. Det blir på tok för många tänkbara felkällor om man ska mäta i lyssningsposition, i ett normalt rum. Det är i stort sett omöjligt att få ett relevant resultat då. Det jag menade
är att en vanlig mätning inte säger allt om hur högtalarna presterar när de väl står där i rummet.

En del tillverkare går efter linjal-mätnings-principen, andra inte, t ex Ino som förmodligen hade gett ett helskumt resultat vid liknande mätning.

Här är en graf från Stereophile också (RS6):

Bifogad fil  306MA6fig7.jpg   32.74K   0 Antal nerladdningar

Stereophile mäter förövrigt varje element var för sig med, utöver denna mätningen.

Redigerat av Ageve, 07 March 2009 - 23:40.

Postad 08 March 2009 - 21:49

Unregistered32263a93
  • Unregistered32263a93
  • Forumräv

• 649 inlägg
  • 0
Den bilden var mycket tydligare än den som var med i H&M. Man ser ringningen i diskanten bättre, tveksamt om man skulle höra den dock. Det skulle vara roligt att lyssna på dem igen.

Postad 18 March 2009 - 17:30

passan1
  • passan1
  • Beroende

• 1019 inlägg
  • 0

Ur min synvinkel är det befogat att han är så säker på sin sak :)

Jag gillade inte heller rs6 med HK stärkare, men när jag lyssna med Marantz då vart det en helt annan upplösning, blev så fantastiskt detaljerad och fint ljud, Har ett rum på typ 25m2 som verkar vara närmast perfekt möblerad akustiskt till högtalarna. Jag gillade inte Dali högtalare för 3 gånger så mycket jag gillade inte B&W för 3 gånger så mycket, jag gillar nya grejjer men när jag går in i en affär och hamnar i nåt lysningsrum och lyssnar på olika högtalare så flinar jag bara och går därifrån, för jag har mycket bättre ljud. Enda gången jag började fundera på att uppgradera va när jag hamnade på Lefflers(stavning) dom hade en sunkig lyssningsrum, det tyckte säljaren också. Men där demade han MA pl300 golvaren och så omsluten som man vart av ljudet va fantastiskt, jag gick runt rummet längs väggarna och ljudet va "nästan" lika överallt, ja jag hörde inte nån skillnad. Ljudet va liksom in your face, och vi behövde inte spela högt för det, man kände saliven från sångaren spruta i ansiktet känslan, nästan så man lukta på hans andedräkt . och det är den ända högtalaren som har överträffat den känslan av alla högtalare jag har lyssnat på. B&W 800d för närmare 200 000kr har lite den känslan mjukt oansträngd omslutande närvaro. Men PL-300 vinner. Nu jämför jag med ljudet i mitt rum med ljudet i affärerna. Tror att dom flesta av högtalare för runt 20 000 får jag att låta bra i mitt rum med mer eller mindre jobb, men får jag inte närvaro känslan, den mjuka omslutande ljudet, ja då är det inte en högtalare för mig.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.