Hur tjock blir väggarna i "lådan" med 3 lager glasfiber?
Postad 02 February 2009 - 05:44
Postad 02 February 2009 - 17:43
Det ser ut att bli bra och stabilt det där
![]()
Jo tack jag hoppas det
Mvh Andreas
Postad 03 February 2009 - 20:23
Stabilt eller
Monteringsringar.jpg 128.03K
0 Antal nerladdningarHar även pratat en del med en teamkompis nu och kommit fram till att jag kanske verkligen överdriver med min plastning. Så i fortsättningen blir det mer stagning och mindre glasfiber. Tänk va mycket tid jag kommer att spara.
Deadline: Dörrarna skall vara färdigplastade innan Februari är slut. Vill nån hjälpa?
Mvh Andreas
Redigerat av andreas_gbg_, 03 February 2009 - 20:25.
Postad 04 February 2009 - 16:53
Då har jag vart hos alla stereobyggares jultomte och hämtat lite saker.
Stabilt ellerHålen är gängade för M4.
Monteringsringar.jpg 128.03K 0 Antal nerladdningar
Har även pratat en del med en teamkompis nu och kommit fram till att jag kanske verkligen överdriver med min plastning. Så i fortsättningen blir det mer stagning och mindre glasfiber. Tänk va mycket tid jag kommer att spara.
Deadline: Dörrarna skall vara färdigplastade innan Februari är slut. Vill nån hjälpa?
Mvh Andreas
Tjusiga ringar
Hade jag bott i gbg så kunde jag stått bredvid och hejat på när du plastat (och samtidigt lärt mig själv hur man gör
Postad 04 February 2009 - 18:26
Har även pratat en del med en teamkompis nu och kommit fram till att jag kanske verkligen överdriver med min plastning. Så i fortsättningen blir det mer stagning och mindre glasfiber. Tänk va mycket tid jag kommer att spara.
Mvh Andreas
Erhm..........vill inte säga det men..... Vad var det jag sade?
Postad 04 February 2009 - 19:57
Angående ringarna så blir det ingen tätningslist alls, kommer att limma med epoxy, sedan skruvas de fast med 4st skruvar och efter det kommer jag limma på en mdf-ring så högtalaren blir nedsänkt. Sedan blir det spackel upp till kanten runt om på utsidan. Så det blir tätt utan någon list
Nu skall jag ut och gå på med slipmusen lite och se om jag får spacklat lite.
Mvh Andreas
Postad 04 February 2009 - 21:10
Imorgon blir det in i garaget där kompressorn än så länge står, skall blåsa av slipdammet och sedan tvätta av och börja spackla lite, kommer att lägga några lager glasfiber till där det behövs, har även börjat dämpa insidan nu, samt lagt lite glasfiberspackel runt innerbaffeln ut mot tyget så det biter ihop lite extra ocskå. Va? Va sa ni? Är jag rädd att jag kommer spela så högt att allt släpper? Nja, ganska hårt tänkte jag pressa midarna
monteringsring_n_rbild.jpg 195.16K
2 Antal nerladdningar
monteringsring__versikt.jpg 187.46K
0 Antal nerladdningarThats all folks!
Postad 04 February 2009 - 21:42
Ser att du är i full fart, och fint ser det ut också!
Riktigt kanon med lådor som har rätt storlek, och fin form har dörren också. Blir det ljusgrå stretch sen, eller har du tänkt dig något ännu mer fancy?
Metallringar är kungligt. Då kan man montera ur högtalaren när man känner för det. Med MDF-bafflar är man något begränsad ur den synvinkeln då MDFen gärna spricker om man möljar för mycket med den. Så där är jag avis... På hela bygget för övrigt =) Min bil är ljudlös sedan fleeera månader, och jag har inte hittat vare sig tid eller motivation. Får nöja mig med att titta på andra, och med dem orden sagda hoppas jag du kommer med fler kontinuerliga uppdateringar!
Go Go Go
Redigerat av jollek, 04 February 2009 - 21:43.
Postad 04 February 2009 - 22:13
Hallå där
Ser att du är i full fart, och fint ser det ut också!
Riktigt kanon med lådor som har rätt storlek, och fin form har dörren också. Blir det ljusgrå stretch sen, eller har du tänkt dig något ännu mer fancy?
Metallringar är kungligt. Då kan man montera ur högtalaren när man känner för det. Med MDF-bafflar är man något begränsad ur den synvinkeln då MDFen gärna spricker om man möljar för mycket med den. Så där är jag avis... På hela bygget för övrigt =) Min bil är ljudlös sedan fleeera månader, och jag har inte hittat vare sig tid eller motivation. Får nöja mig med att titta på andra, och med dem orden sagda hoppas jag du kommer med fler kontinuerliga uppdateringar!
Go Go Go
hehe, tack skall du ha. Ja kruva i mdf är inget vidare, man får ta tjockare skruv för varje gång om man vill att de skall sitta ordentligt, har ju som sagt använt mig utav islagsmuttrar senast, men de släpper också efter för mycket pill. Men jag kommer nog aldrig mer montera högtalare med träskruv iaf.
Det kommer nog bli ljusgrå vinyl, ska se om jag hittar sågot som matchar orginalklädseln lite bättre bara. Har börjat fundera lite på flockning också, lär ju vara bättre ur akustisk synvinkel. Kostar inte så mycket att lämna iväg och få det proffsgjort heller.
Återkommer förhoppningsvis imorgon.
Mvh Andreas
Postad 05 February 2009 - 10:09
nu börjar det likna något med plastningen, men fy vilket jobb det verkar vara. Jag har nog inte tålamod till ett sånt projekt, jag vill att det ska vara klart en kvart efter jag börjat, annars blir det slarvigt gjort, eller inte klart.
Postad 05 February 2009 - 22:18
Lördag eller söndag kommer gå åt till att fräsa en liten mdf-ring för upphöjningen runt gallret, samt finspackling. Förhoppningsvis kommer dörren vara klar söndag kväll och kan ligga och vänta på dörrsida nr 2
Allt för idag.
Mvh Andreas
Postad 08 February 2009 - 19:55
Ja det börjar likna nåt nu. Dörrpanelen sitter även monterad i bilen nu, dock inte 100% färdigspacklat, började få lite ont om spackel så ska köpa nytt i veckan, men panelen sitter iaf ordentligt och tar inte i i-brädan eller stolen nu som den förra gjorde. Inte helt nöjd med formen, men det går att ordna med lite extra spackel.
Har även kommit en bit på nästa dörrpanel nu också, kommer nog hinna med att bli klar till slutet av februari. Har även hört runt lite angående flockning, det verkar som detta kommer bli lösningen då jag får samma typ av klädsel på både dörrarna och i-brädan, sen tror jag att det blir akustiskt sett bättre att flocka dörrarna istället för att använda vinyl.
Någon som vet hur tjockt det bygger när man flockar? Ska se om jag inte kan hitta någon snäll sponsor till detta
Mvh Andreas
Postad 15 February 2009 - 21:00
Har dock plockat av dörrpanelen på förarsidan och börjat passa in den nya panelen. Även finspacklat den första sidan som är näst intill klar, önskar jag bara kunde klä med raggarmatta, då hade ju det räckt såhär
d_rr_002.jpg 178.93K
0 Antal nerladdningar
Postad 17 February 2009 - 16:15
Postad 19 February 2009 - 19:20
kabel.jpg 120.02K
2 Antal nerladdningar
Postad 20 February 2009 - 10:16
Fått hem en bit av den nya kabeln. Skall snart montera in en anslutningsterminal i dörren och då löda på denna på insidan och använda skruvanslutningen på utsidan.
kabel.jpg 120.02K 2 Antal nerladdningar
Trevlig kabel som dock är mindre trevlig att jobba med.
Stel som attan
(Har 30 meter av den kabeln för tillfället, har dock inte lagt in den till mellanregister o diskant ännu då jag väntar på mina filterkomponenter)
Hyfsat ja
Hehe...dubbelskärmad.
Sedan har den riktigt bar elektriska egenskaper.
Lågnivån är uppbyggd på samma sätt, dock med mindre area på kabeln och har fler varv per meter i lindningen.
Jenving gör för övrigt ett bra jobb
Postad 20 February 2009 - 17:33
Här har vi kontakterna jag skall montera i dörrarna.
kontakter_001.jpg 118.67K
0 Antal nerladdningar
Postad 20 February 2009 - 21:14
Kan bli riktigt snyggt på framsidan, dock lite utsatt. Men snyggt ihop med ett par vettiga bananer
Postad 20 February 2009 - 21:36
Innan har jag haft hgt-kablarna genomgående in i lådan i dörrpanelen vilket resulterat i att jag behövt slita som f-n i kablarna för att få de att lossa ifrån tätningen (PL 600), och sedan tätat om varje gång jag gjort något i dörren. Då kan man ju ställa följdfrågan varför jag behövt ta av panelerna flera gånger
Så kommer det iaf bli, gått igenom detta med DLS och det skall inte ge några förluster att använda en sådan terminal. Sedan är ju kontakterna guldpläterade vilket borde skydda kontakten under vulkantejpen
Update: Idag har jag fortsatt med baksidan av förardörren samt lagt lite mer spackel på den andra, hoppas att slipningen kan bli klar imorgon så jag kan montera i högtalaren och provspela samt låta det sitta kvar tills allt annat som skall flockas blivit klart. Jobbade bara halvdag på jobbet idag men största delen av den lediga tiden gick åt till storhandling samt ihopmontering av grabbens nya BMX
Sedan skall vi måla väggarna i blivande baren samt kapa till lite brädor som skall tillbaka på väggarna efter golvläggningen. Sen skall baren byggas och spriten köpas, poolen kickas igång, huset ska målas verkstan skall få nya inneväggar... osv.... osv.... osv....
Sa nån att de hade några timmar extra per dygn åt mig?
Mvh Andreas
Postad 21 February 2009 - 08:36
Finns på div olika ställen.
Tror dock att Neutrik fort. är största tillverkaren av dem.
Dessa används ju mer inom PA än bil idag.....men jaja.
Såhär ser de iaf ut:

Detta var bara ngr olika...
Finns en uppsjö av olika typer
Enda nackdelen är att det är skruvanslutningar i kontankterna
Men din lösning blir nog bra. Om bananerna klarar vibrationerna och dörranvändandet.....eller skall du skruva fast kablarna i dessa som de är?
Ang att lära sig cykla utan stödhjul innan det är dags för crossen?
BHA.........själv lärde jag mig köra på cross innan jag cyklade utan stödhjul
Postad 21 February 2009 - 13:55
Nu har jag varit ute och antagligen lagt sista lager finspackel, skall strax gå ut och slipa ner det sista och se om dörren kan börja spela lite ikväll. Även vart inomhus och spacklat igen alla spik och skruvhål i väggarna som skall målas.
Postad 21 February 2009 - 16:28
Men viktigast så klarade sig familjen bra, grabb på 5 år och höggravid tjej. Hade kunnat gå riktigt illa om bilen hamnat på andra sidan vägen där diket är en backe ner i skogen. Där hade det blivit en hård smäll. var efter en högerkurva Efter jag rätat upp bilen som bilen fick sladd och slutade i höger dike, bilen kasta sig fram och tillbaks några gånger innan den bestämde sig för "rätt" dike. ca 1000 meter hemifrån
Postad 22 February 2009 - 00:19
Kände själv skräcken växa upp i mig då jag läste detta, förälder som man är.
Tur att alla är ok
Det ÄR det viktigaste
Redigerat av Unregistereddede14d8, 22 February 2009 - 00:19.
Postad 22 February 2009 - 11:50
Har vart ute och synat, har även gått lack ur höger och vänster framskärm, samt vänster bakskärm (den stora delen som går runt tankluckan och allt), sedan verkar avgasröret fått sig en knäck också...
Hoppas inte allt detta blir för dyrt att laga så de väljer att lösa in bilen... För det får inte hända... Får va hemma ifrån jobbet imorgon så jag kan lämna in bilen och fixa hyrbil:( Fyfan, undra vad det kommer kosta, har inte den försäkringen. Men på fredag går jag på jouren igen och då har jag firmabil i en vecka.
Trot eller ej men jag vart ute och slipa lite till nyss
Postad 06 March 2009 - 23:41
Tillbaks till min bil. Har bråkat nåt jävulskt med f-bolaget nu som ville lösa in bilen. De har ändrat sig och tänker till 99% säkerhet laga bilen. Alternativet är närmare 30.000kr till mig och jag får behålla bilen och laga den bäst jag vill.
SÅ BYGGET FORTSÄTTER
Köpte mer spackel idag. Tyvärr också lite öl. Så jag får vänta till imorgon kväll innan jag fortsätter. För imorgon är det Paintball med 24st hjärndöda grabbar i skogen som gäller. Känner nästan ingen utav dom så det kan bli sjukt kul.. Jag menar, jag behöver ju inte ta det lugnt med dom
Blir inga nya bilder ännu dock då det inte kommer hända så mycket kul. Dessutom lär väl bilen stå kvar på verkstad nån månad.
Klara ändringar blir dock att det blir en 12" bas i reservhjulsbaljan istället för 10" handskfacksbas, lådorna i dörrarna fram kommer antagligen lira ner till 40Hz istället
Mvh Andreas
hmm. Kan bli ballt med ett "dual mono" på diskanterna
Postad 07 March 2009 - 07:52
Ja? Men de har ta mig fan ALDRIG lossnat
Postad 07 March 2009 - 10:27
*Klappar te över käften* *mutter*
Ja? Men de har ta mig fan ALDRIG lossnatTill skillnad från dne typen du tänker använda som kan vibrera loss......om man inte jobbar sig så som du
Du menar med loctite (stavn?)och vulkajtejp över?
Postad 07 March 2009 - 13:37
Taggbrickor kanske kan vara ngt med? *Tänker högt*Du menar med loctite (stavn?)och vulkajtejp över?
Nä då ska det nog inte vibrera va
Postad 07 March 2009 - 16:50
Då vart jag hemma ifrån Paintballen. Kondisen är ju inge vidare så masken imma igen hela tiden då man svettades som en gris. Fick väl knäppt några motståndare iaf. Själv blev jag bara träffad på masken typ 3 ggr. Lite besviken då jag hade hoppats på att få några feta blåmärken, men inget av den varan. Tänkte be någon dra av några skott i ryggen på mig men var orolig över vad killarna skulle få för uppfattning om mig då
haha
Postad 07 March 2009 - 19:58
ja varför inte
Då vart jag hemma ifrån Paintballen. Kondisen är ju inge vidare så masken imma igen hela tiden då man svettades som en gris. Fick väl knäppt några motståndare iaf. Själv blev jag bara träffad på masken typ 3 ggr. Lite besviken då jag hade hoppats på att få några feta blåmärken, men inget av den varan. Tänkte be någon dra av några skott i ryggen på mig men var orolig över vad killarna skulle få för uppfattning om mig då
haha
Jag vill INTE veta vad du gillar i sänghalmen efter det uttalandet
Nääääääää..........fy vilken off-topic
Postad 08 March 2009 - 16:14
Börjar allvarligt fundera på att sikta på 2010 nu istället.
Postad 08 March 2009 - 18:43
Då har jag ställt första dörren åt sidan. Tyckte att den nästan var klar några ggr men var inte nöjd med formen, blaffa på ett halvkilo spackel och fick en form jag var nöjd med. Även fått en ordentlig finnish på den. Kommer att klä dörrarna med något tyg till en början så jag kan ha allt monterat och sedan lämna in allt på samma gång när det är dags för flockning. Tyvärr hamnar dörr nr 2 kraftigt på efterkälken nu när jag inte har bilen hemma att passa in den i. Så jag gör det som går och ska se om jag kan ta lite mått och beställa ringar till mellanregistren, samt strippa i-brädan från vinyl.
Börjar allvarligt fundera på att sikta på 2010 nu istället.
Låter enklast.....för ngn Elmiapremiär lär du inte hinna med
Och med 6 poänggivande tävlingar i EMMA i år så blir det kärvt nog för dig i år...
Postad 08 March 2009 - 20:09
Låter enklast.....för ngn Elmiapremiär lär du inte hinna med
Och med 6 poänggivande tävlingar i EMMA i år så blir det kärvt nog för dig i år...
Hähä. Jag e glad om jag ens får tillbaka bilen ifrån verkstaden innan Elmia
Postad 14 March 2009 - 18:24
Dörren är färdig, kommer antagligen att kläs med grå matta om inte det känns som att i-brädan hinner åka i innan finalerna.
d_rr1_f_rdig.jpg 138.59K
2 Antal nerladdningarMin extra instrumentbräda ör strippad ifrån orginalklädseln. Varför kunde inte dörrarna vara lika smidiga att strippa.
strippad_i_br_da.jpg 162.28K
2 Antal nerladdningarKänns lite tråkigt att bygga för en liten sketen 3" när man ändå gör sånt jobb
Under veckan som följer ska bilen vara klar och jag kan då passa in nästa dörr och plasta det sista av botten på lådan. Sedan är det bara att spänna upp tyg runt baffeln och knåpa ihop det sista.
Har även börjat spåna lite på hur jag skall göra med stegen. En fundering är att ha stegen ståendes 2 och 2 i hjulhusen i skuffen med hjälp av stålarmar som inte ska synas då stegen gömmer de. va tror ni...
Mvh Andreas
Postad 15 March 2009 - 19:02
Så i fortsättningen blir det heltäckande skyddsglasögon. Tänk på detta allihopa. SKYDDSUTRUSTNING!!! Även handskar, har lyckats få kapskivan ifrån dremeln i fingret en av de få gångerna jag glömt handskar, det gör ONT. Även idag råkade jag komma åt kapskivan, men nu hade jag handskar.
Börjar bli dags att beställa en monteringsring för mellanregistren så jag kan göra färdigt brädan. Snabbaste vägen är ju att fräsa en MDF-baffel men då får vi ju problemet med frigången runt korgen. Kan iofs börja plasta undersidan av i-brädan för att få upp stabiliteten i den.
Mvh Andreas
Postad 15 March 2009 - 19:33
Vad för bafflar till 3"? 5mm eller grövre?
Funderar på vad jag skall göra för förändringar på mina dörrsidor...blir ngt med grejer från 960-dörrsidor iaf.
Har ju en hel vecka ledigt innan Elmia så
Mer stressigt nu då bilen måste vara körbar på tisdag och bilen står utan u-bräda just nu
Postad 15 March 2009 - 19:40
Ser RIKTGT bra ut.
Vad för bafflar till 3"? 5mm eller grövre?
Funderar på vad jag skall göra för förändringar på mina dörrsidor...blir ngt med grejer från 960-dörrsidor iaf.
Har ju en hel vecka ledigt innan Elmia såGOTT om tid.
Mer stressigt nu då bilen måste vara körbar på tisdag och bilen står utan u-bräda just nu
4mm rostfritt borde väl räcka? Sedan funderar jag på 10mm rostfritt till 12" basen
Postad 15 March 2009 - 20:26
4mm rostfritt borde väl räcka? Sedan funderar jag på 10mm rostfritt till 12" basen
Men det känns väl onödigt att göra baffeln stabilare än resten av lådan
Räcker nog långt ja
Eeeeeeeeeeh....nej det har du rätt i
Postad 17 March 2009 - 19:36
Sedan verkar min luft-kompressor gett upp
i_br_da_001.jpg 173.16K
2 Antal nerladdningarBra att ha, Sicken skillnad det blev
mask.jpg 136.26K
2 Antal nerladdningarEtt demoställ för Garmin som jag lyckades tigga till mig ute på jobb. Såg ut att vara påväg till tippen så jag slog till och frågade om jag kunde ta med mig den. Mycket fint skick. Skall bara byta ut plattan i den och facket passade perfekt för DLS produktkatalog
demost_ll.jpg 145.59K
2 Antal nerladdningar
Postad 18 March 2009 - 05:30
Grundkonstruktionen är ju en elmotor som driver en axel där en eller fler kolvar rör sig som i en motor, ngr ventiler som öppnar och stänger för att flytta luften utifrån och in i tanken. Så mkt mer vet jag dessvärre inte om kompressorer
En sak om din mask där........det är ingen friskluftsmask då dessa har konstant flöde av luft
Annars så jobbar du på bra....skall själv fortsätta nu i helgen (två fyrdagarshelger på raden här nu) parallellt med annat biljobb
Postad 18 March 2009 - 10:23
Tror det verkar vara nåt elfel på kompressorn. Den försöker komma igång med löser ut. Första vändan så startade den helt men lät konstigt....
Jaja. Bor ju ute på landet, nån häromkring måste ju kunna såntdär
Är hemma förskyld så det får väl bli några snabba vändor ut i garaget
Postad 18 March 2009 - 18:01
Ah.....motorn låter överbelastad?
Kollat oljenivån i kompressorn? Så beter sig min "lilla" så fort oljenivån går ner en bit. Tror att det inte smörjer tillräckligt och lagren börjar kärva.....
Postad 18 March 2009 - 18:34
Postad 28 March 2009 - 23:27
Dom har INTE lackat motorhuven. Dom har INTE lackat bakskärmen. Dom har INTE fixat tutan. Dom har SKADAT framdörren. Dom har monterat en ny front med FEL FÄRGKOD.
MISSHANDEL!!!!!!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
51 bilder
22 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?