Xbox360 eller Ps3?
267 svar till detta ämne
Postad 21 April 2008 - 16:55
derpious
-
derpious
-
Guru
-
-
4346 inlägg
Edit: Ser man på spel som är utvecklade för PS3 så ser man klart vad konsolen går för. 360 hackar redan vid spel som Forza 2, Bioshock och Mass Effect. Skulle vilja se GT5 på 360.
Jag har aldrig läst, hört eller själv varit med om att Forza 2 eller Bioshock hackar på 360, och då har jag också spelat båda spelen en del. Mass Effect har tydligen lite problem till och från enligt vad jag har läst.
Postad 21 April 2008 - 22:44
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Bioshock har jag spelat en del, aldrig hackat. Forza 2 har jag spelat ganska mycket, aldrig hackat. Var får du det ifrån, att de spelen hackar?
Postad 11 May 2008 - 23:13
Yog-Sothoth
-
Yog-Sothoth
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Små grafikskillnader hit och dit, bla bla bla, du kommer få olika svar från varje person som svarar. Det enda faktum som är objektivt är väl än så länge bara att det har kommit fler spel till 360.
Jag har ägt en 360, vilken jag bytte mot en PS3. Varför? Jag bryr mig inte om hårdvara eller obskyra detaljer i prestanda, och inte spelutbudet heller då de spel jag är intresserad av finns till båda konsolerna. Blu-ray spelaren är grym men det var heller ingen avgörande faktor.
Det finns ett obestridligt faktum som gör att 360:n suger: den låter som ett ###### flygplan. Om man inte bryr sig om det eller placerar konsolen i en garderob så får man inga problem med den. Själv tycker jag inte det vansinnigt starka fläktljud som 360 ger ifrån sig är acceptabelt. PS3:an är knäpptyst.
Postad 12 May 2008 - 08:41
mBr
-
mBr
-
Mästare
-
-
3024 inlägg
Jag bryr mig inte om hårdvara eller obskyra detaljer i prestanda, och inte spelutbudet heller då de spel jag är intresserad av finns till båda konsolerna. Blu-ray spelaren är grym men det var heller ingen avgörande faktor.
Ursäkta att jag frågar men varför bytte du då? eller varför har du tv-spel alls om du inte bryr dig om spelutbud, BD eller prestanda. Antingen har man konsol för att spela eller kolla film på men så klart är det första det mest avgörande. PS. det är inte fläktarna som låter i 360, har du verkligen ägt en?
Redigerat av Fiddey, 12 May 2008 - 08:42.
Postad 12 May 2008 - 09:13
Unregistered6fb5a100
-
Unregistered6fb5a100
-
Mästare
-
-
2517 inlägg
Till er som försöker välja konsoll kan jag tillägga att om ni har en stark PC så kommer stor del av 360 spelen till den också.
Postad 12 May 2008 - 11:15
mBr
-
mBr
-
Mästare
-
-
3024 inlägg
Till er som försöker välja konsoll kan jag tillägga att om ni har en stark PC så kommer stor del av 360 spelen till den också.
Sämsta argumentet, man köper konsol för att man vill ha just en konsol inte en dator. Sedan är det mera pengar för utvecklarna om det kommer till flera konsoler/datorer och därmed kan dom lägga mera pengar på nästa spel till 360/PC. Inget att undra på att 360 vinner så gott som hela tiden över PS3 med spelen. Men för att säga en VIKTIG sak i frågan om konsol val så är det faktum att så gott som ALLA spel är snyggare och flyter bättre på 360. SÅ för optimal upplevelse välj 360.
Postad 12 May 2008 - 11:18
Unregistered50fe2819
-
Unregistered50fe2819
-
Veteran
-
-
1833 inlägg
Ursäkta att jag frågar men varför bytte du då? eller varför har du tv-spel alls om du inte bryr dig om spelutbud, BD eller prestanda.
Han sa ju det.... Den låter som ett flygplan.... (DVD-spelaren)
Postad 12 May 2008 - 11:23
DanielSchenström
-
DanielSchenström
-
Beroende
-
-
1102 inlägg
PS. det är inte fläktarna som låter i 360, har du verkligen ägt en?
Nog låter fläktarna även om de inte är dem som för mest oljud i en 360, min låter i alla fall lagom mycket även när man inte har en disk i. Dock har jag sån tur att både min 360 och PS3 låter ganska mycket så jag slipper favorisera en av dem av den anledningen. (Favoriserar ingen av dem i övrigt, men hittills så har det kommit fler spel jag är intresserad av att spela till 360:n så den får mer speltid av den enkla anledningen.)
Postad 12 May 2008 - 13:19
Unregistered6fb5a100
-
Unregistered6fb5a100
-
Mästare
-
-
2517 inlägg
Sämsta argumentet, man köper konsol för att man vill ha just en konsol inte en dator. Sedan är det mera pengar för utvecklarna om det kommer till flera konsoler/datorer och därmed kan dom lägga mera pengar på nästa spel till 360/PC. Inget att undra på att 360 vinner så gott som hela tiden över PS3 med spelen.
Men för att säga en VIKTIG sak i frågan om konsol val så är det faktum att så gott som ALLA spel är snyggare och flyter bättre på 360.
SÅ för optimal upplevelse välj 360.
Jag skrev inte det jag skrev för att klanka ner på 360 utan som en instickare för att upplysa de som funderar på en konsoll. Har de en modern SpelPC som de gillar att spelar på kan de spela många av spelen där. De som inte vill spela på PC behöver ju inte bry sig om det jag skrev. (De har nog ingen spelPC heller va?) Än sålänge är jag mycket nöjd med min 360 och även min PS3. De har sina fördelar och nackdelar men i slutändan är de båda ruskigt bra produkter för pengarna! PS. Jag köpte mina konsoller för att jag ville spela spel, men köper du dem för att "ha dom" så får du gärna göra det.
Redigerat av Unregistered6fb5a100, 12 May 2008 - 13:25.
Postad 14 May 2008 - 16:59
Nyluh
-
Nyluh
-
Lärjunge
-
-
383 inlägg
Har en Xbox 360 för tillfället och känner att jag är lite sugen på att införskaffa en PS3 av diverse anledningar.
Min fråga är om handkontrollen. Är den så ###### äcklig som alla säger.. jag menar man vänjer sig inte efter ett tag? Har den inte förbättrats något? Fortfarande lika plastig?
Är just där det faller. Otroligt nöjd med 360-kontrollen så det tar emot att byta ned sig på något vis.
Postad 14 May 2008 - 17:56
Unregisteredf64a5233
-
Unregisteredf64a5233
-
Über-Guru
-
-
14825 inlägg
Dualshocken är (känns) mindre plastig än den vanliga så köp en sådan. I övrigt är det en vanesak såklart, en annan som spelat vädlgit mycket med PS-kontrollen tycker den är klockren...
Postad 15 May 2008 - 07:59
SirIdot
-
SirIdot
-
Beroende
-
-
1272 inlägg
Har en Xbox 360 för tillfället och känner att jag är lite sugen på att införskaffa en PS3 av diverse anledningar.
Min fråga är om handkontrollen. Är den så ###### äcklig som alla säger.. jag menar man vänjer sig inte efter ett tag? Har den inte förbättrats något? Fortfarande lika plastig?
Är just där det faller. Otroligt nöjd med 360-kontrollen så det tar emot att byta ned sig på något vis.
Det är en vanesak. Jag har bara haft PS2 och PS3 och mina joypads jag haft till PC och också varit Playstation-kopior så jag har jättesvårt för xbox-kontrollen istället. Dock tror jag du kommer hata den i början åtminstonde eftersom du gillar 360 kontrollern.
Postad 04 July 2008 - 22:21
FireTraXX
-
FireTraXX
-
Lärjunge
-
-
374 inlägg
Det händer ibland, både på forum och på riktigt att man kommer in i en diskussion om hur mycket Wii suger, 360 suger eller PS3 suger. (Eller att någon är bättre än någon annan såklart) Och det jag tänker på är inte vilken som har bäst bild eller bäst prestanda. Utan vilken som man får mest för pengarna. Såhär skrev jag idag i forumet på Garaget.org. Playstation 40Gb - 4495:- En handkontroll - 0:- 2 Spel - 0:- Blu-Rayläsare - 0:- Trådlöst nätverk - 0:-
Summa: 4495:-
Xbox 360 Arcade - 1889:- En handkontroll - 0:- 2 Spel - ~800-1000:- HDDVD-läsare - 600kr Trådlöst nätverk - 673kr 20Gb HDD - 899:- (120Gb HDD kostar 2159:-)
Summa: 4861:- (120Gb HDD istället för 20Gb så blir priset 6121:-)
Och ja, alla dessa saker måste räknas in för att konsolerna ska bli "likvärdiga".
Är det fel gjort, eller är det en bra uppfattning om vilken som är mest värd stålarna?
Postad 04 July 2008 - 22:29
Majorglenn
-
Majorglenn
-
Mästare
-
-
3071 inlägg
hd-dvd (görs inte längre tyvärr!) men en sån kunde du köpa för 99kr på game
2 spel kan du få för en billigare peng än 800-1000kr
Dessutom får du med 5 arcade spel till boxen som kostar mellan ca 50-80kr st.
Sen beror det på vad du ska göra mestadels...
Titta på film: så är ps3an bättre
Spela spel: Xboxen med hästlängder!
Redigerat av Majorglenn, 04 July 2008 - 22:33.
Postad 04 July 2008 - 22:32
FireTraXX
-
FireTraXX
-
Lärjunge
-
-
374 inlägg
HDDVD tog jag med för att konsolerna skulle bli "likvärdiga".
2 spel för 800-1000kr är för att de ska vara någorlunda spel och inte skitspel, man får ju helt ok spel med bundles till PS3.
Arcadespelen räknas inte som spel.
Och priserna tog jag från Prisjakt.
(Förutom till PS3, där använde jag priset på den 40Gb jag fick i utbyte mot min 60Gb som pajade.)
Postad 04 July 2008 - 22:40
Unregisterede10e9503
-
Unregisterede10e9503
-
Mästare
-
-
3928 inlägg
Jag tycker helt klart att en 360 är betydligt mer prisvärd. Jag har ingen platt-tv så helt onödigt med HDDVD, tänker inte spela online med den så trådlöst nätverk är också onödigt, tänker spela spelen direkt från skivan så hårddisk är också onödigt, alltså 2889:- med 2 spel. Betydligt bättre än 4495:-
Edit: Visste inte att spelen till 360 var så billiga. Då kommer man ju undan för under 2500:- för konsoll och 2 spel. Ännu bättre
Redigerat av Unregisterede10e9503, 05 July 2008 - 09:59.
Postad 04 July 2008 - 23:07
FireTraXX
-
FireTraXX
-
Lärjunge
-
-
374 inlägg
Jag tycker helt klart att en 360 är betydligt mer prisvärd. Jag har ingen platt-tv så helt onödigt med HDDVD, tänker inte spela online med den så trådlöst nätverk är också onödigt, tänker spela spelen direkt från skivan så hårddisk är också onödigt, alltså 2889:- med 2 spel. Betydligt bättre än 4495:-
Det är det som är det svåra. Alla vill ha olika saker. Jag t.ex. tittar mycket på film så Blu-Ray är en nödvändighet, Spelar ofta online så trådlöst är också nödvändigt då jag inte vill ha en TP-kabel tvärs igenom huset och HDD:n är bra för att spela "lagligt nerladdade" filmer och spela upp musik in-game.
Postad 04 July 2008 - 23:08
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38133 inlägg
Onödigt med ny tråd, det är fortfarande 360 vs PS3. *Flyttat* Är det fel gjort, eller är det en bra uppfattning om vilken som är mest värd stålarna?
För att man ska kunna göra en rättvis bedömning underlättar det om man är neutral. Jag läste tråden på Garage och dina inlägg såsom: http://blog.us.playstation.com/
Strax har inte Microsoft mycket att komma med. Sony är ikapp...
EDIT: Vill man ha skitbild, ingen annan än sig själv att spela med och en halvtaskig konsol då är en 360 Arcade för 1700kr ett bra köp.
Vill man ha bra bild, spela online och en övermäktig konsol då är PS3 ett bättre köp.
..Gör ju att dina jämförelser kommer lite i dålig dager. Men det vet du ju också själv att den är partisk, du har ju t o m räknat aracde + HDD istället för premium direkt  . För att inte tala om att du räknar med 800-1000 kr för två "någorlunda" spel medan du räknar med de som ingår i PS3 packet som noll kronor. Du kan få 2 någorlunda för 200 spänn. Du kan få två svinbra för max 400. Och då har man valfrihet att välja vilka spel man vill istället för att tvingas på de som ingår i PS3-bundeln. Samma valfrihet du har ifall du vill köpa HDDVD eller spela online men det är iallafall två aspekter som är riktiga att räkna med om man vill räkna kall matematisk teknik for the buck vare sig man använder det eller ej. Dock.. så skrev du också: Jaja, har man inte råd så är det ju pengarna det handlar om. Jag köper inte en konsol för att spara pengar utan för att ha kul.
Applicera det tänkandet på att de flesta folk inte bryr sig om att konsolerna ska vara likvärdiga. De flesta köper bara det som ger dem mest nöje och då kan de utesluta grejer utan att vara rädda för att de inte gör ett rättvist köp.
Postad 04 July 2008 - 23:12
FireTraXX
-
FireTraXX
-
Lärjunge
-
-
374 inlägg
Att jag är partisk är nog ganska uppenbart.
Anledningen till att jag valde att jämföra med Arcade är för att den som inte höll med mig på Garaget hänvisade till Arcade.
Postad 04 July 2008 - 23:57
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38133 inlägg
Att jag är partisk är nog ganska uppenbart.
Mm, men din jämförelse är partisk också och du ville ju ha likvärdighet. Anledningen till att jag valde att jämföra med Arcade är för att den som inte höll med mig på Garaget hänvisade till Arcade.
Jag vet, men du kunde inte rättat till det själv då för likvärdighetens skull? En Premium är en Arcade med HDD. Jag läste att du inte visste att det fanns 120GB HDD (kallade "Elite" om man sätter den på en Aracade) till 360 så du kanske inte vet om det men så är det. Och Premium är då billigare än att köpa båda för sig. Angående spelen, två riktigt bra recenserade spel är PGR3 och GRAW. 250 pix. Eller varför inte Forza 2 + Viva Pinata + Saints Row för 300. Spel är urbilligt på 360.
Postad 05 July 2008 - 00:28
FireTraXX
-
FireTraXX
-
Lärjunge
-
-
374 inlägg
Det var ju tur att någon som faktiskt vet vad de pratar om berättade för mig hur det låg till istället för som den personen på Garaget försökte läxa upp mig och därmed "vilseledde" mig.
För jag vet inte speciellt mycket om 360, vet inte vad de olika versionerna har för hårddiskar eller vad spelen kostar.
Men nu vet jag.
Postad 05 July 2008 - 00:41
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Det var ju tur att någon som faktiskt vet vad de pratar om berättade för mig hur det låg till istället för som den personen på Garaget försökte läxa upp mig och därmed "vilseledde" mig.
För jag vet inte speciellt mycket om 360, vet inte vad de olika versionerna har för hårddiskar eller vad spelen kostar.
Men nu vet jag. 
Om man inte vet ska man väl inte säga något eller kolla vidare först? Den nakna sanningen är trots allt att om du vill spela spel på Xbox 360 så börjar prislappen på 1900 men om du vill spela spel på PS3 så börjar samma pris på över 4000kr. Det är konsol, majoriteten köper det för att spela. Att sen prata om det extra värdet som PS3 ger i sina pengar är till 99% för dem som söker mer än bara en konsol. Men som sagt sanningen är att mer eller mindre alla multiplattformsspel som släpps, och dessa är majoritet på båda konsolerna, är likvärdiga eller bättre på Xbox 360 för 1900kr än PS3 för 4000kr+. För inget av det som PS3 folk gärna vill plussa till Xbox 360s pris behövs för att spela spel. Så alla spel på Xbox 360, undantaget 2 varav ena är bara multiplayerdelen, fungerar utmärkt på en Xbox 360 Arcade för 1900kr medans alla spel på PS3 kräver en investering på minst 4000kr. Så frågan är, om man bara är ute efter en konsol, vill man ge det dubbla för något som inte alls är bättre i samma spel.
Redigerat av PalmiNio, 05 July 2008 - 00:43.
Postad 05 July 2008 - 08:28
rayko
-
rayko
-
Mästare
-
-
3653 inlägg
Är det bara jag som känner att PS3an bara står och stampar? HOME har inte släppts än, grafiken är inte bättre än xbox 360, fortfarande väldigt svårt att hitta "bra" spel, fortfarande väldigt dyr etc etc.
Postad 05 July 2008 - 14:57
Unregistered5deb0b1d
-
Unregistered5deb0b1d
-
Guru
-
-
4329 inlägg
Jag tycker tvärtom, Xboxen behöver komma med något nytt nu för i europa säljer PS3 betydligt bättre än vad Xbox gör. I USA verkar det vara med jämt skägg.
Console PS3 X360
America 1,688,839 1,699,753
Total Others 2,717,595 1,917,077
Det känns att maskinen man skall köpa här i Sverige idag är PS3. Jag har båda två och spelar mer på min xbox än på PS3 som jag ser mycket på film och det beror mycket på prissättningen det är lätt att hitta billiga spel på xbox. Betydligt svårare till PS3.
Postad 05 July 2008 - 15:05
Unregisteredf64a5233
-
Unregisteredf64a5233
-
Über-Guru
-
-
14825 inlägg
FYI ang. billiga spel så kommer Sony börjar släppa titlar i sin Platinum-serie.
Först ut är dessa;
->Resistance - Fall of Man PS3 Platinum
->Motorstorm PS3 Platinum
->Heavenly Sword PS3 Platinum
->Uncharted - Drake's Fortune PS3 Platinum
->Ratchet & Clank - Tools of Destruction PS3 Platinum
Kommer i augusti och pris runt 300:-
Postad 05 July 2008 - 17:46
vanka
-
vanka
-
Användare
-
-
207 inlägg
Först ut är dessa; ->Resistance - Fall of Man PS3 Platinum ->Motorstorm PS3 Platinum ->Heavenly Sword PS3 Platinum ->Uncharted - Drake's Fortune PS3 Platinum ->Ratchet & Clank - Tools of Destruction PS3 Platinum
Riktigt bra spel om man skippar Motorstorm faktiskt.
Postad 05 July 2008 - 17:47
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Jag tycker tvärtom, Xboxen behöver komma med något nytt nu för i europa säljer PS3 betydligt bättre än vad Xbox gör. I USA verkar det vara med jämt skägg.
Console PS3 X360 America 1,688,839 1,699,753 Total Others 2,717,595 1,917,077
Det känns att maskinen man skall köpa här i Sverige idag är PS3. Jag har båda två och spelar mer på min xbox än på PS3 som jag ser mycket på film och det beror mycket på prissättningen det är lätt att hitta billiga spel på xbox. Betydligt svårare till PS3.
Han menar väl mer hur man ser PS3 mot 360. I försäljning är det helt klart Microsoft som måste dra i hårdaste strängarna. Men med tanke på priset mot en Arcade och sett till spel så är PS3 fortfarande inte i närheten av prisvänlighet för den som vill spela, mer där som Sony fortfarande står och trampar. Dock tycker jag att man ändå gjort fina steg framåt för PS3 mot hur det var samma tid förra året. 2.4 och många stora titlar samt BluRays vinst har gjort PS3an betydligt mer attraktiv än för 1 år sen.
Redigerat av PalmiNio, 05 July 2008 - 17:47.
Postad 06 July 2008 - 12:53
Jack of all trades
-
Jack of all trades
-
Veteran
-
-
1846 inlägg
Först ut är dessa; ->Resistance - Fall of Man PS3 Platinum ->Motorstorm PS3 Platinum ->Heavenly Sword PS3 Platinum ->Uncharted - Drake's Fortune PS3 Platinum ->Ratchet & Clank - Tools of Destruction PS3 Platinum
300 kr styck? Kommer helt klart bli ett köp av R&C, Uncharted och Motorstorm då när jag skaffar mig en Ps3 senare i år=). On topic: Jag anser att Sony vågar ta ut svängarna mer än vad Microsoft gör och satsa på spel som är så totalt annorlunda mot vad vi tidigare sett (Little Big Planet är ett sådant spel). Micrsoft verkar köra på säkra kort i en högre grad än vad Sony gör. Det är inte alltid riskfritt att göra spel som använder en redan etblerad ip men det inte är inte lika osäkert som att göra en ny helt och hållet. Detta är en anledning till att jag gillar Sonys spel (och också då indierkt deras maskin) att de skiljer sig rätt så mycket från Xbox och pc spel. Merparten av spelen till Xbox kommer också till pc och även om det ibland kan dröja så brukar också spelen till pc bli bättre än dess "orginal" (Mass Effect, Kotor, Escape from Butchers bay med flera). Jag anser att vill man kunna spela många spel redan idag så är Xbox 360 det rätta valet men är man ute efter spel som är rätt så annorlunda mot pc och Xbox (och man kan vänta tills allt fler spel kommit ut) så är Ps3 kanske mer ett val som passar en bäst. Gillar man båda "sidor" så är ju saken klar, köp en 360 idag och vänta något/några år tills Ps3 gått ner i pris=).
Redigerat av Jack of all trades, 06 July 2008 - 12:57.
Postad 06 July 2008 - 14:00
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
On topic: Jag anser att Sony vågar ta ut svängarna mer än vad Microsoft gör och satsa på spel som är så totalt annorlunda mot vad vi tidigare sett (Little Big Planet är ett sådant spel). Micrsoft verkar köra på säkra kort i en högre grad än vad Sony gör. Det är inte alltid riskfritt att göra spel som använder en redan etblerad ip men det inte är inte lika osäkert som att göra en ny helt och hållet. Detta är en anledning till att jag gillar Sonys spel (och också då indierkt deras maskin) att de skiljer sig rätt så mycket från Xbox och pc spel.
Då var det dags för vanligt skitsnack igen. Grattis du lyckades pricka in 1 spel av Sonys alla spel och kallar det sen att de vågar ta ut svängarna. Resten - Uncharted - R&C - Motorstorm - Resistance m.m. Ja där är inget nytt i det och är EXAKT samma typ av säkra kort som Microsoft kör. Helt otroligt hur du kan påstå att en maskin skiljer sig helt bara för att du lyckas hitta Little Big Planet. Dessutom är väl Little Big Planet ungefär i samma nyskapande form som Viva Pinata, båda är unika med du kan lätt hitta spår till andra spel. Att man dessutom tar upp ett spel som kanske, ja kanske kommer ut i år säger väl en hel del om folk förmåga att förespråka PS3 med saker som inte finns att köpa. Ursäkta att jag laddar ut så men att påstå Sony ska vara någon unik kreatör med PS3 när det kommer till spel känns ytterst mycket BS. De flesta stora titlarna är trots allt IP från tidigare spel och resten är spel som knappast kan kalla nyskapande. Både Resistance och Gears är ju nya IPs inom en väldigt väletablerat område. Så ditt argument kan ju förvandlas till Little Big Planet är det ENDA spelet, inte "är ett sådant spel". Men visst du kan säkert näm,na fler spel från Sony, gärna de som går att köpa, som är TOTALt annorlunda mot vad vi sett innan?
Postad 06 July 2008 - 14:17
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38133 inlägg
Eye of Judgement är det enda andra jag kan komma på. Det är mer på PSP de kör annorlunda spel imo.
Postad 06 July 2008 - 14:18
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Merparten av spelen till Xbox kommer också till pc och även om det ibland kan dröja så brukar också spelen till pc bli bättre än dess "orginal" (Mass Effect, Kotor, Escape from Butchers bay med flera). Jag anser att vill man kunna spela många spel redan idag så är Xbox 360 det rätta valet men är man ute efter spel som är rätt så annorlunda mot pc och Xbox (och man kan vänta tills allt fler spel kommit ut) så är Ps3 kanske mer ett val som passar en bäst. Gillar man båda "sidor" så är ju saken klar, köp en 360 idag och vänta något/några år tills Ps3 gått ner i pris=).
Också helt otroligt. Vad menar du med bättre till PC? Antar du syftar på att man kan skruva upp grafiken ytterligare då PC har bättre kraft i sig om man sitter på en monster datorn. Konstigt nog glömmer du helt att i samma vända nämna att fortfarande så kommer majoriteten av konsolspelen till båda maskinerna och att majoriteten av de som har kommit har på någon front varit bättre till 360, men det kanske inte räknas då? Utan bara när de sen är bättre till PC?
Postad 06 July 2008 - 14:28
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Eye of Judgement är det enda andra jag kan komma på. Det är mer på PSP de kör annorlunda spel imo.
Mjo det är väl också något i den formen, men är inte det bara typ ett Magic kortspel där man slängt in en kamera? Inte lirat det själv. Dock långt ifrån så att man kan kalla Sony för att vara ett företag som tar ut svängarna i spelen. Tycker man hittar de flesta annorlunda spelen på PSN eller Live Arcade. Ett annat säljande argument är att Rock Band Guitarren funkar utmärkt på Guitar Hero: Aerosmith, på Xbox 360. Tyvärr måste man köpa Guitar Hero guitarr för att lira det på PS3 även om man redan har Rock Band. http://www.g4tv.com/..._Aerosmith.html
Postad 06 July 2008 - 15:09
Jack of all trades
-
Jack of all trades
-
Veteran
-
-
1846 inlägg
Då var det dags för vanligt skitsnack igen. Grattis du lyckades pricka in 1 spel av Sonys alla spel och kallar det sen att de vågar ta ut svängarna. Resten - Uncharted - R&C - Motorstorm - Resistance m.m. Ja där är inget nytt i det och är EXAKT samma typ av säkra kort som Microsoft kör.
Helt otroligt hur du kan påstå att en maskin skiljer sig helt bara för att du lyckas hitta Little Big Planet. Dessutom är väl Little Big Planet ungefär i samma nyskapande form som Viva Pinata, båda är unika med du kan lätt hitta spår till andra spel. Att man dessutom tar upp ett spel som kanske, ja kanske kommer ut i år säger väl en hel del om folk förmåga att förespråka PS3 med saker som inte finns att köpa.
Ursäkta att jag laddar ut så men att påstå Sony ska vara någon unik kreatör med PS3 när det kommer till spel känns ytterst mycket BS. De flesta stora titlarna är trots allt IP från tidigare spel och resten är spel som knappast kan kalla nyskapande. Både Resistance och Gears är ju nya IPs inom en väldigt väletablerat område.
Så ditt argument kan ju förvandlas till Little Big Planet är det ENDA spelet, inte "är ett sådant spel". Men visst du kan säkert näm,na fler spel från Sony, gärna de som går att köpa, som är TOTALt annorlunda mot vad vi sett innan?
Ja Little Big Planet är pågrund av sin fysik (bland annat) rätt så unikt (enligt mig). Ja jag anser att spelen till 360 mer eller mindre är spel som redan finns till pc eller "kopia" på något annat spel även om det givetvis finns undantag. Gears of War är gjord av en mycket etablerad pc utvecklare och det är inte så konstigt att de skapade ett spel som sålde riktigt bra. Condemned är också det skapat av en riktigt känd pc utvecklare, Mass Effect samma sak. Kollar man däremot på spel från Sony så brukar deras "egna" spel vara de som är bäst och de som verkligen "pressar" maskinen till det yttersta. Detta är också något man ser i spelen som de gör då de brukar vara spel som inte finns till 360. Detta bidrar till att jag tycker att spelen till 360 är spel som inte är så unika (återigen finns det undantag) och även om de är unika så brukar de oftast inte tilltala mig (kanske tilltalas jag mer av Japanska spel, iaf ibland). Metal Gear Solid 4 är annars ett spel som går helt emot andra spel och från det jag sett verkar det vara rätt så unikt på sina ställen. Sly, Ratchet och Jak&Daxter går inte heller dierkt att få tag på till Xbox och i de fall det finns likvärdiga spel så brukar dessa oftast vara av sämre "kvalité" (enligt mig). Jag anser (och det kommer jag även göra när jag äger båda konsolerna) att Sonys konsol har spel som är tillräckligt annorlunda de spel som finns till min pc (återigen Xbox och pc har väldigt likartade spel enligt mig) för att jag utan att tveka skulle inhandla en när de spel jag väntar på lanseras. Jag är inte partisk på något sätt men jag kan inte komma ifrån att Sonys konsol har de spel som jag ser fram mest emot även om det kan komma att dröja ett tag. Med detta inte sagt att inte även Xbox 360 har spel jag vill spela för det har den i allra högsta grad men fick jag bara välja mellan en hade jag nog valt en Ps3 pågrund av att spelen till den helt enkelt tilltalar mig mer... "Också helt otroligt. Vad menar du med bättre till PC? Antar du syftar på att man kan skruva upp grafiken ytterligare då PC har bättre kraft i sig om man sitter på en monster datorn.
Konstigt nog glömmer du helt att i samma vända nämna att fortfarande så kommer majoriteten av konsolspelen till båda maskinerna och att majoriteten av de som har kommit har på någon front varit bättre till 360, men det kanske inte räknas då? Utan bara när de sen är bättre till PC?"Med bättre till pc så menar jag interfacet, styrningen, om spelet flyter på eller inte, de grafiska inställningarna med mera. Mass Effect pc lider inte av samma typ av bilduppateringsproblem som Xbox 360 utgåvan gjorde. Kotor till pc är grafikst bättre, har ett bättre interface med mera. Escape from Buther´s bay är även det ett "bättre" spel på pc. Det är ganska sällan konverteringar blir bra men i falllen ovan så är det inte en "simpel" konvertering utan spelen är helt anpassade till formatet de konverterats till  . Hur kan det ha varit bättre till konsol om resultatet till pc är bättre, jag får inte riktigt det att gå ihop så förklara gärna för mig  ?
Redigerat av Jack of all trades, 06 July 2008 - 15:25.
Postad 06 July 2008 - 15:46
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Ja Little Big Planet är pågrund av sin fysik (bland annat) rätt så unikt (enligt mig). Ja jag anser att spelen till 360 mer eller mindre är spel som redan finns till pc eller "kopia" på något annat spel även om det givetvis finns undantag. Gears of War är gjord av en mycket etablerad pc utvecklare och det är inte så konstigt att de skapade ett spel som sålde riktigt bra. Condemned är också det skapat av en riktigt känd pc utvecklare, Mass Effect samma sak. Kollar man däremot på spel från Sony så brukar deras "egna" spel vara de som är bäst och de som verkligen "pressar" maskinen till det yttersta. Detta är också något man ser i spelen som de gör då de brukar vara spel som inte finns till 360. Detta bidrar till att jag tycker att spelen till 360 är spel som inte är så unika (återigen finns det undantag) och även om de är unika så brukar de oftast inte tilltala mig (kanske tilltalas jag mer av Japanska spel, iaf ibland).
Metal Gear Solid 4 är annars ett spel som går helt emot andra spel och från det jag sett verkar det vara rätt så unikt på sina ställen. Sly, Ratchet och Jak&Daxter går inte heller dierkt att få tag på till Xbox och i de fall det finns likvärdiga spel så brukar dessa oftast vara av sämre "kvalité" (enligt mig). Jag anser (och det kommer jag även göra när jag äger båda konsolerna) att Sonys konsol har spel som är tillräckligt annorlunda de spel som finns till min pc (återigen Xbox och pc har väldigt likartade spel enligt mig) för att jag utan att tveka skulle inhandla en när de spel jag väntar på lanseras. Jag är inte partisk på något sätt men jag kan inte komma ifrån att Sonys konsol har de spel som jag ser fram mest emot även om det kan komma att dröja ett tag. Med detta inte sagt att inte även Xbox 360 har spel jag vill spela för det har den i allra högsta grad men fick jag bara välja mellan en hade jag nog valt en Ps3 pågrund av att spelen till den helt enkelt tilltalar mig mer...
"Också helt otroligt. Vad menar du med bättre till PC? Antar du syftar på att man kan skruva upp grafiken ytterligare då PC har bättre kraft i sig om man sitter på en monster datorn.
Konstigt nog glömmer du helt att i samma vända nämna att fortfarande så kommer majoriteten av konsolspelen till båda maskinerna och att majoriteten av de som har kommit har på någon front varit bättre till 360, men det kanske inte räknas då? Utan bara när de sen är bättre till PC?"
Med bättre till pc så menar jag interfacet, styrningen, om spelet flyter på eller inte, de grafiska inställningarna med mera. Mass Effect pc lider inte av samma typ av bilduppateringsproblem som Xbox 360 utgåvan gjorde. Kotor till pc är grafikst bättre, har ett bättre interface med mera. Escape from Buther´s bay är även det ett "bättre" spel på pc. Det är ganska sällan konverteringar blir bra men i falllen ovan så är det inte en "simpel" konvertering utan spelen är helt anpassade till formatet de konverterats till .
Hur kan det ha varit bättre till konsol om resultatet till pc är bättre, jag får inte riktigt det att gå ihop så förklara gärna för mig ?
Ja jag vet inte äns vad jag ska börja. För det första är Sly, Daxter osv plattformspel i 3D. Att de sen bygger på olika spelelement är fan inte unikt. Du har Kameo på 360 så om är samma typ med egna element. Så i grunden är Kameo på 360 minst lika unikt som R&C är på PS3, så låt oss stryka den punkten. Att du sen håller 360 spelen till att vara sämre får stå för dig, men då får du skriva det! Så ser vi också att du är färgad på området. Men som sagt slutar snacka skit. Motorstorm är en kopia, Resistance är en kopia, Heavenly Sword ska vi inte äns prata om. Motorstorm är lika unikt som Project Gotham, Resistance är lika unikt som Gears och Heavenly Sword är lika unikt som Ninja Gaiden II. Alltså inet unika alls. Anser du sen att dessa spel pressar maskinen, ja då är det tråkigt för om Resistance pressar PS3an ja då har man ljusår kvar mot vad Gears 1 gjorde. Så alla dem kan vi redan skriva av - Ratchet - Heavenly Sword - Resistance - Motorstorm. Spel som antigen är kopior av koncept som vi sett innan och koncept som finns på PC. Då tar vi och hyvlar av Uncharted, ett ytterst trevligt och ytterst välgjort spel. Visst den pressar säkert maskinen rätt hårt och står över många 360 spel i grafik men inget som får en att säga "WoW, jag gav 2000 mer för min konsol och nu förstår jag varför". Är då detta spel unikt? Jag säger bara Tomb Raider sen kan vi hårt stryka detta spel också. Det är banalt att du i en 360 vs PS3 tråd börja prata om spel som inte äns finns på PS3, se Sly och Daxter och som jag sa är R&C, ska tilläggas att det är bra, ungefär lika unikt som Kameo. tycker personligen Ratchet är ett bättre spel men det var heller inget Launchspel som Kameo var. Kul att du tiltalar dig av japanska spel, kanske dags att nämna att 360 är den med flesta JRPG för tillfället? Eller det kan man inte göra? Eller du måste sia om att FF en dag kommer till PS3? När dte kommer beträffande MGS 4. Unikt? Ja unikt på det sett att man slår rekord i spelpauser och film. Kul tycker de som vill ha spel där storyn står för största upplevelsen. Men är spelet i sig unikt? KNAPPAST. Dock återigen, ett ytterst välgjort spel. PS. Inte Sony som gjort spelet, så att Sony skulle göra unika spel pga MGS 4 kan vi också ta bort. Jag håller med dig totalt att Sonys egna spel är de som pressar maskinen bäst men det är knappast några vackar ord då alla andra utvecklare får slita med sina titlar för att äns komma upp i samma standard som exakt samma spel på Xbox 360. Så visst, kul för Sony att endast deras egna utvecklare kan bemästra konsolen. Men när man ser på bilder som Gears 2 så inser man snabbt att PS3 definitivt inte är en starkare konsol i grafik. När det kommer till Little Big Planet kan jag ge dig en poäng, det ser trevligt och unikt ut. Men som sagt, 1 spel som inte äns existerar än att köpa kanske man inte ska bygga en hel tes på. Så: Sony har på PS3 mer unika spel - Falskt (räkna inte upp PS2 spel tack) Microsofts spel är PC kopior - Falskt (gäller lika mycket som PS3s hack'n'slash, FPS, motorspel eller Tomb Raider kopia) Sonys spel pressar maskinen mer - Falskt (PS3 komplexhet har skapat en lägre lägstanivå men Gears 2 visar tydligt att RSX knappast är överlägsen) Som sagt du är duktig på att peka ut att Xbox 360 spel som kommer till PC är bättre på PC. Att du sen helt bortser från att PS3 spel som också finns till 360 är till största delen bättre på 360 gör att man tycker du är lite väl selektiv i dina påståenden. Ja det är sant att många 360 spel portas till PC. Inte så konstigt då Microsoft äger den plattformen också. Bara kul för dem att de kan tjäna dubbelt och låta Windows leva. Men som vi alltid har sagt med PC, du kan inte spela Mass Effect lika snyggt på en PC för 1800kr som en 360 Arcade för samma pris.
Postad 06 July 2008 - 16:09
Jack of all trades
-
Jack of all trades
-
Veteran
-
-
1846 inlägg
Det du skrivit ovan är bara antaganden, du antar att jag inte känner till att Motostorm lika gärna kunnat heta Roadrash någonting, du antar att spelen jag menar är de du rabblar upp. Problemet när man antar något är att man väldigt sällan antar rätt och på detta sätt skapas missuppfattningar  .
Ja multiformatspelen har länge varit "bättre" till Xbox 360 (något som idag är på väg att vända). När jag menar unika spel så menar jag när de kom och faktiskt så var Playstation rätt så unik med spel som Jak & Daxter (nämn ett enda spel som gjordes i samma genrer innan som laddade in hela spelet).
Angående Jrpg så tilltalas jag inte av spel som FF eller liknande (vilket borde ha framkommit rätt så bra i tidigare trådar jag postat i) utan är mer för västerländska rpg spel, bara för att jag gillar "vissa" japanska spel så behöver jag inte gilla alla, återigen antog du det  .
Redigerat av Jack of all trades, 06 July 2008 - 16:11.
Postad 06 July 2008 - 16:21
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38133 inlägg
Jag tror det har uppstått ett litet missförstånd här. Jag anser att Sony vågar ta ut svängarna mer än vad Microsoft gör och satsa på spel som är så totalt annorlunda mot vad vi tidigare sett
Det här leder Palminio att tro att du menar revolutionerande spel som aldrig tidigare skådats. I själva verket menar du "annorlunda mot PC" vilket jag till viss del kan hållla med om då Lair, Buzz, Singstar, Warhawk, Uncharted, Heavenly Sword, Ratchet etc SER annorlunda ut på så sätt att man märker att det är ett Playstationspel. Samma sak med Infamous, LBP, Afrika, kanske t o m Motorstorm... inget man hittar på PC. De spel 360 har från MS som är liknande annorlunda är Kameo, Banjo, Viva P, Ninja Gaiden 2, Lost Odyssey, Blue Dragon, Scene It, Lips, kanske Too Human.... vilket iofs inte är en dålig lineup det heller (och då räknar vi ju inte 3rd party). Men å andra sidan så är det MS som via 3rd party satsat på rollspel den här generationen. Metal Gear Solid 4 är annars ett spel som går helt emot andra spel och från det jag sett verkar det vara rätt så unikt på sina ställen. Sly, Ratchet och Jak&Daxter går inte heller dierkt att få tag på till Xbox och i de fall det finns likvärdiga spel så brukar dessa oftast vara av sämre "kvalité" (enligt mig).
MGS4 går inte helt emot andra spel, det är ju samma som 1-3 fast utvecklat. Och MS hade nog gärna satsat på det spelet om de hade fått men Konami har såklart fått cash för att vara exklusiva. Sly och Jak finns än så länge bara på PS2, och på PS2 var Sony mycket mer annorlunda än vad de är nu.. Värt att understrykas då jag nu läste er nästa batalj och förstår att du menar över flera generationer. men fick jag bara välja mellan en hade jag nog valt en Ps3
Men du, hade du inte redan köpt en 360 eller missminner jag mig? Med bättre till pc så menar jag
Det är ju inte heller så konstigt iom att de släpps senare på PC. Priset 360 får betala för att vara först. Riddick kommer ju för övrigt ut till 360 nu (PC också kanske?) i en remake. Ja multiformatspelen har länge varit "bättre" till Xbox 360 (något som idag är på väg att vända).
Get out of here
Postad 06 July 2008 - 16:28
Jack of all trades
-
Jack of all trades
-
Veteran
-
-
1846 inlägg
Zoiler: Ja det är så jag menar och ja det kanske var fel att skriva som jag gjorde eftersom det nog tolkades fel. Angående köpet av 360 så kommer jag med lite tur att ha en innan nästa veckas slut och nejdå du missminner dig inte  .
Postad 06 July 2008 - 16:44
jonsod76
-
jonsod76
-
Beroende
-
-
1105 inlägg
Jag förstår faktiskt inte varför ni bråkar om vilka spel som är bäst i en PS3 vs XBOX360 tråd. Det finns en del uppenbara skillnader mellan dessa konsoler som man kan tycka hit eller dit om, men det som skiljer konsolerna absolut minst från varandra är ju hur bra spelen är till dem.
Visst, det släpps olika spel till de båda konsollerna men man kan alltid hitta liknande spel till båda.
Jag äger båda konsolerna och mina åsikter är följande:
Fördelar:
BD (PS3)
Byggkvalité handkontroll (xbox360)
Sixaxis rörelseteknologi i handkontroll (PS3)
Design (PS3)
Vibration feedback i handkontroll (xbox360) - Kommer dock till PS3 under Juli-08.
Spelutbud (xbox360)
Inställningsmöjligheter (PS3)
Nackdelar:
Högljud konsoll (xbox360)
Att guldmedlemskap kostar pengar och är nödvändigt för att spela LIVE (xbox360)
Ytterst få spel i 1080p än så länge (PS3)
Att man inte kan ha vanliga batterier i handkontrollerna - tvungen att ladda upp dem via usb/chargestation (PS3)
Priset med tanke på enbart spelkonsoll - dock ej när man även använder den som BD-spelare (PS3)
Ja, det var en början. Finns garanterat mycket mer att jämföra men det får räcka för tillfället...
Postad 06 July 2008 - 16:54
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Det du skrivit ovan är bara antaganden, du antar att jag inte känner till att Motostorm lika gärna kunnat heta Roadrash någonting, du antar att spelen jag menar är de du rabblar upp. Problemet när man antar något är att man väldigt sällan antar rätt och på detta sätt skapas missuppfattningar .
Ja multiformatspelen har länge varit "bättre" till Xbox 360 (något som idag är på väg att vända). När jag menar unika spel så menar jag när de kom och faktiskt så var Playstation rätt så unik med spel som Jak & Daxter (nämn ett enda spel som gjordes i samma genrer innan som laddade in hela spelet).
Angående Jrpg så tilltalas jag inte av spel som FF eller liknande (vilket borde ha framkommit rätt så bra i tidigare trådar jag postat i) utan är mer för västerländska rpg spel, bara för att jag gillar "vissa" japanska spel så behöver jag inte gilla alla, återigen antog du det .
Banala påståenden igen. "(något som idag är på väg att vända)" - Fortfarande på väg att komma ikapp och något som är bättre finns inte. GTA IV är väl det som är närmast men där har man valt helt olika typer så där är det en ren smaksak och lägre FPS på PS3. Eurogamer är dem som följer upp bäst och detta med teknisk fakta, deras utslag är solklart - Majoriteten är bäst på 360 och i några fall är de in pair, så som Burnout. Så visst det är närmare att jämnas ut idag är förr men att det skulle vara å väg till PS3 fördel är det inte. Varför tar du upp Jak & Daxter? N64as plattformspel hade väl knappast några laddningstider och #d plattform fanns redan, unikt? Knappast. Att det sen var kanske tekniskt unik för att vara på CD för inte spelet i sig unikt. Nej men vad du gillar med japanska får du isf utveckla. Capcom gör spel till 360, du har Ninja Gaiden, du har Dead or Alive, Idol, Nauruto, Gundam osv. japansk spel finns i bra mängder till 360 också och knappast av större mängd till PS3. Antar att hela cirkulerar kring MGS 4 eller förväntan att PS3 får lika bra som PS2. Att PS2 var solklart bästa konsolen på japanska spel är inget snack om men idag är det knappast någon överkant till PS3. Men du får gärna precisera dig. Du är partisk, du säger det ju själv hela tiden. Spel som jag menar inte är unika på PS3 tycvker du är helt otroligt nog unika medan spel i samma kategori på 360 inte alls är unika. Allt som jag säger mot försvarar du sen med "ja men det var ju min egen smak", skriv det då från början istället för generella antagande. Jag respekterar din smak för Sonys spel men då får du basera det på din egen smak och inte hitta på påståenden som ska gälla konsolen generellt. Visst du gillar Resistance över Gears, kul för dig, men att påstå Resistance är mer unikt än Gears köper jag inte. Visst du gillar säkert Heavenly Sword över Ninja Gaiden II men det är knappast mer unikt. Samma sak gäller Motorstorm mot Project Gotham, Ratchet mot Kameo. Inget spel är unikt i sin del utan det är smaken som avgör. Jag hade själv valt Gears, NGII och PGR över de andra men det är min smak, dock hade jag hellre valt Ratchet än Kameo. Så tillslut är det bara din smak och vad Sony gjort på PS2 som du faller tillbaka på. Jak & Daxter finns inte på PS3 och detta är en tråd om PS3 vs 360. Mina egna argument ligger fortfarande kvar. 360 är bäst som spelkonsol, sett till pris och utbud av spel som är större. Sen sett till maskin kan jag tycka PS3 är tekniskt bättre som erbjuder mer i priset medan 360 är mjukvarumässigt bättre. PS3 ger bra och gratis Online spel vilket är absolut plus. Dock när det kommer till enskilda titlar så finns där såklart många bra som bara finns till PS3. Har själv köpt och ägt HW (ångrar det dock), Resistance, Ratchet & Clank, NG Sigma, GT 5:P, Motorstorm, Uncharted och MGS 4. Alla en typ av exklusiva som jag tyckte var värt att ha men bara för det är inte PS3 bättre, jag råkade bara ha lyxen att äga båda maskinerna.
Redigerat av Zoiler, 06 July 2008 - 17:06.
Postad 06 July 2008 - 16:57
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38133 inlägg
Visst, det släpps olika spel till de båda konsollerna men man kan alltid hitta liknande spel till båda.
Det var en annorlunda åsikt får jag säga För de flesta gamers tror jag nämligen spelen och priset är det som avgör vilken de köper och sedan lever de med eventuella fördelar/nackdelar som själva konsolen har. Åtminstone vet jag att jag gör så. Spelen till min spelkonsol brukar vara lite avgörande. Om man gillar en spelserie t ex så är det inte säkert att man hittar den på en viss konsol. Säg att någon vill spela nästa spel i Halo-serien för att få reda på hur det går eller bara för att han gillar just den serien så mycket.. skulle du säga till honom då att han kan köpa en PS3 för att det finns ett FPS som heter Resistance som man också skjuter i =P? Spel är som filmer, man vill se uppföljare och det man gillar mest. Hur DVD-spelaren fungerar är sekundärt.
Postad 06 July 2008 - 16:59
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Håller med jonsod76 på mer eller mindre alla punkter. Det enda riktigt jämförbara är det som inte är spelen, spelen i sig är smaksak. Lite mer:
+ Sonys BT stöd
+ WiFi
+ Sonys stöd för att byta hårddisk
- Tvingande installationer
+ 360 IR och RF som funkar. T ex stöd mellan RB och GH gitarrer
+ Bra Windows stöd
+ Betydligt bättre mjukvara i in-game dashboard m.m.
- Dyra hårddiskar och dyra headset
Postad 06 July 2008 - 17:15
jonsod76
-
jonsod76
-
Beroende
-
-
1105 inlägg
Det var en annorlunda åsikt får jag säga
För de flesta gamers tror jag nämligen spelen och priset är det som avgör vilken de köper och sedan lever de med eventuella fördelar/nackdelar som själva konsolen har. Åtminstone vet jag att jag gör så. Spelen till min spelkonsol brukar vara lite avgörande.
Om man gillar en spelserie t ex så är det inte säkert att man hittar den på en viss konsol. Säg att någon vill spela nästa spel i Halo-serien för att få reda på hur det går eller bara för att han gillar just den serien så mycket.. skulle du säga till honom då att han kan köpa en PS3 för att det finns ett FPS som heter Resistance som man också skjuter i =P?
Spel är som filmer, man vill se uppföljare och det man gillar mest. Hur DVD-spelaren fungerar är sekundärt.
Det får du gärna tycka men det har INGET att göra med hur bra spelen är. Så som jag ser det utifrån vad du skriver så är du färgad av tidigare spelserier och vill fortsätta att spela uppföljare av dessa. Absolut inget konstigt med det, men för den saken så är det väl inget som säger att spelen till den ena konsolen är mycket bättre än till den andra? Spelserier finns till båda konsollerna och vissa har fastnat för spel till PS och andra till XBOX. Det har ju mycket att göra med vilka konsoller man haft i tidigare generationer. Och jag tycker att det är ganska korkat att påstå att spelen till t.ex. PS3 är mycket bättre än till XBOX360 bara för att man tidigare har ägt ett PS2/PS1. EDIT: Sen är det inget fel att jämföra spel. Men då skall man jämföra spel mot spel, inte konsoll mot konsoll - och det var väl ändå det trådrubriken handlar om, eller? Är du osäker så kan man alltid läsa trådskaparens första inlägg...
Redigerat av jonsod76, 06 July 2008 - 17:25.
Postad 06 July 2008 - 17:34
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38133 inlägg
Du har tappat bort mig helt och hållet Jonsod Enda jag kan tänka mig att du menar är att du pratar rent generellt, och.... detta är ju en tråd skapad av en individ med individer som argumenterar. Självklart kommer personlig smak vara en faktor. Och jag tycker att det är ganska korkat att påstå att spelen till t.ex. PS3 är mycket bättre än till XBOX360 bara för att man tidigare har ägt ett PS2/PS1.
Det här t ex (som jag inte påstått)... Man får göra skillnad på att vad som får en att köpa en konsol och hur bra spelen på konsolen sedan är. En som bara spelat Playstation kommer naturligtvis vara mer inklinerad mot att köpa en PS3, därför är spelserier bundna till Playstation viktiga för honom. Om han dock ändå skulle köpa en 360 så kanske han skulle inse att det finns bra spel på den också, men då måste han köpa den först. Och det är inte heller säkert att han kommer gilla dem. Kort sagt kan man säga att jag pratar om viktigt när man ska välja maskin och du pratar om differensen när man väl valt en maskin eller om man har båda. Edit: Men då skall man jämföra spel mot spel, inte konsoll mot konsoll
Men.. vissa spel finns ju bara på vissa konsoler. Du har ju själv sagt att spelutbudet är ett plus till 360s favör i din åsikt. Om det nu finns likadana spel på båda konsolerna borde du väl stryka den punkten?
Redigerat av Zoiler, 06 July 2008 - 17:40.
Postad 06 July 2008 - 18:07
jonsod76
-
jonsod76
-
Beroende
-
-
1105 inlägg
Du har tappat bort mig helt och hållet Jonsod 
Det var inte min mening Zoiler Enda jag kan tänka mig att du menar är att du pratar rent generellt, och.... detta är ju en tråd skapad av en individ med individer som argumenterar. Självklart kommer personlig smak vara en faktor.
Hmm, du menar att trådskaparens frågor inte är relevanta för att andra medlemmar börjar att jämföra hur bra diverse spel är, vilket inte alls var det trådskaparen undrade över. Han ville veta fördelar/nackdelar konsoll mot konsoll. Och bra spel finns till båda konsollerna - det tror jag de flesta är överens om. Personlig smak av vadå? Av tidigare spelade spel? I så fall är man redan färgad och en jämförelse mellan konsollerna är troligtvis ganska ointressant. MEN alla är inte gamla infärgade gamers... Det här t ex (som jag inte påstått)... Man får göra skillnad på att vad som får en att köpa en konsol och hur bra spelen på konsolen sedan är. En som bara spelat Playstation kommer naturligtvis vara mer inklinerad mot att köpa en PS3, därför är spelserier bundna till Playstation viktiga för honom. Om han dock ändå skulle köpa en 360 så kanske han skulle inse att det finns bra spel på den också, men då måste han köpa den först. Och det är inte heller säkert att han kommer gilla dem. Ja, det här har jag redan tagit upp. Är man färgad av tidigare spel och av den anledningen väljer en konsoll framför en annan så är en jämförelse mellan konsollerna troligtvis ganska ointressant. Men återigen, generellt sett så är ju inte spelen bättre till den ena än den andra konsollen för det. Med det breda spelutbud som erbjuds till existerande konsoller idag så är individuella spels kvalité ganska ointressant, utifrån en objektiv syn på det hela då förstås. Kort sagt kan man säga att jag pratar om viktigt när man ska välja maskin och du pratar om differensen när man väl valt en maskin eller om man har båda.
??? Nä det jag pratar om tycker jag har väldigt stor betydelse vid val av konsoll, om man nu inte är så kraftigt färgad (åter igen) av tidigare spelade spel så att spelen avgör konsollköpet. Edit:
Men.. vissa spel finns ju bara på vissa konsoler. Du har ju själv sagt att spelutbudet är ett plus till 360s favör i din åsikt. Om det nu finns likadana spel på båda konsolerna borde du väl stryka den punkten?
Ett stort spelutbud har väl inget att göra med hur bra spelen är Zoiler, det var den diskussionen i denna tråd som jag ifrågasatte.
Postad 06 July 2008 - 19:55
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38133 inlägg
******** också. Här har man gjort ett långt fint inlägg och så försvinner det. Bah. Nåja, jag nöjer mig med sammanfattningen Du hänger upp dig för mycket på trådrubriken och vad trådskaparen vill. Vi är inte offtopic när vi diskuterar spel till de olika konsolerna. Jag hade lika gärna kunnat flytta tråden (som handlade om mest teknik för pengarna, vilket bumpade upp den här gamla tråden) till en annan tråd med större fokusering på spel i huvudinlägget, då det finns urmånga PS3 vs 360 trådar. Om du tror att man ska rikta sig slaviskt efter trådskaparens önskemål, som gjorde ett ynka inlägg utöver OP i en 1,5 år gammal tråd, så har du fel. Så fungerar det inte. Jag menar, att du använder vad trådkaparen vill eller inte som argument när han helt uppenbart inte har något med saken att göra sedan mellandagsrean 2007... Det är inte viktigare vad en moderator tycker? Han bryr sig inte längre. Och han har redan fått tusen svar när det väl gällde. Observera att det första svar han fick var att spel är det viktigaste man bör tänka på. Personlig smak av vadå? Av tidigare spelade spel? I så fall är man redan färgad och en jämförelse mellan konsollerna är troligtvis ganska ointressant.
Så en PC-spelare som vill köpa sig in på konsolmarknaden som gillar RPG eller FPS eller en annan genre behöver inte bry sig? Eller förväntas han redan veta allt om spelutbudet på konsolerna? ??? Nä det jag pratar om tycker jag har väldigt stor betydelse vid val av konsoll,
Det du pratar om rent hårdvarumässigt kan tillämpas personlig smak. Kanske max 2-3 av åsikterna som inte hade med personlig smak att göra. Ett stort spelutbud har väl inget att göra med hur bra spelen är Zoiler
Det ökar chanserna, men du menar alltså att du satte plus på 360 för att spelutbudet är stort? Men det kvittar om de är bra? Jag menar, det är ju du som individ som säger det så man får anta att du testat spelen också och inte bara ser det som positivt att det finns massa skit som du ännu inte testat. Notera btw att du själv är med i en diskussion nu som skulle anses vara offtopic enligt din egen standard  . Vi kan lägga ned hela offtopic diskussionen då det är så enkelt som att jag bestämmer vad som är OT eller inte. Sen att du inte förstår hur man kan få prata om det, det är noterat.
Postad 06 July 2008 - 21:59
jonsod76
-
jonsod76
-
Beroende
-
-
1105 inlägg
******** också. Här har man gjort ett långt fint inlägg och så försvinner det. Bah.
Nåja, jag nöjer mig med sammanfattningen
Du hänger upp dig för mycket på trådrubriken och vad trådskaparen vill. Vi är inte offtopic när vi diskuterar spel till de olika konsolerna. Jag hade lika gärna kunnat flytta tråden (som handlade om mest teknik för pengarna, vilket bumpade upp den här gamla tråden) till en annan tråd med större fokusering på spel i huvudinlägget, då det finns urmånga PS3 vs 360 trådar. Om du tror att man ska rikta sig slaviskt efter trådskaparens önskemål, som gjorde ett ynka inlägg utöver OP i en 1,5 år gammal tråd, så har du fel. Så fungerar det inte.
Jag menar, att du använder vad trådkaparen vill eller inte som argument när han helt uppenbart inte har något med saken att göra sedan mellandagsrean 2007... Det är inte viktigare vad en moderator tycker?
Han bryr sig inte längre. Och han har redan fått tusen svar när det väl gällde. Observera att det första svar han fick var att spel är det viktigaste man bör tänka på.
Så en PC-spelare som vill köpa sig in på konsolmarknaden som gillar RPG eller FPS eller en annan genre behöver inte bry sig? Eller förväntas han redan veta allt om spelutbudet på konsolerna?
Det du pratar om rent hårdvarumässigt kan tillämpas personlig smak. Kanske max 2-3 av åsikterna som inte hade med personlig smak att göra.
Det ökar chanserna, men du menar alltså att du satte plus på 360 för att spelutbudet är stort? Men det kvittar om de är bra? Jag menar, det är ju du som individ som säger det så man får anta att du testat spelen också och inte bara ser det som positivt att det finns massa skit som du ännu inte testat.
Notera btw att du själv är med i en diskussion nu som skulle anses vara offtopic enligt din egen standard . Vi kan lägga ned hela offtopic diskussionen då det är så enkelt som att jag bestämmer vad som är OT eller inte. Sen att du inte förstår hur man kan få prata om det, det är noterat.
He, he, nu tar vi och lugnar ner oss lite.  Det verkar som du har missuppfattat mig lite grann, eller så vill du inte förstå det PalmiNio fattade direkt. Men först vill jag klargöra att jag egentligen struntar fullkomligt i om ni/vi är OT, det är du och inte jag som är moderator. MEN som läsare på forumet är det enklare att finna rätt info om trådens innehåll har med trådrubriken att göra. Men som sagt - det är ditt jobb och hålla koll på sådant. Det jag ifrågasätter (ännu en gång) är hur man kan rosa/risa konsoller som PS3 och XBOX360 pga vilka spel som finns till respektive konsoll, samt diskutera dessa spel inlägg efter inlägg. Varför tycker jag så? Jo: - De allra flesta finner högst troligtvis spel som de tycker är både bra och dåliga till båda konsollerna. - Vad som är bra/dåliga spel avgörs av personligt tyckande (därav satte jag spelutbud som + för xbox360). - Det finns spel som täcker samtliga kategorier till båda konsollerna. - Varför i princip enbart basera ett konsollköp på dagens spel, morgondagens spel vet vi inte mycket om men har minst lika stor betydelse. - Det finns idag ett tillräckligt stort spelutbud för båda konsollerna för att tillfredställa de flesta som funderar på att köpa en konsoll. Jag menar absolut inte att det är fel att köpa en viss konsoll för att man gillar spel som finns till just den konsollen (självklart gör många så), men att tro att andra tycker om samma spel som en själv och därav rekommendera dem att köpa samma konsoll är korkat. Denna inställning leder bara till att två läger bildas (ps3- vs xbox360 anhängare), och sen är det en tidsfråga tills tråden blir låst pga av tråkiga påhopp. Detta känner du till lika bra som jag (förhoppningsvis bättre). Detta gäller inte bara spel utan även filmer, böcker etc, dvs allt som baseras enbart på personligt tyckande. De egenskaper som jag radade upp var inte på samma sätt baserat på personligt tyckande utan baserades på konsollernas faktiska egenskaper (hårdvara som mjukvara). Dessa egenskaper kan man naturligtvis också tycka olika om men lik förbaskat förhåller de sig som de gör. JUST AV DEN ANLEDNINGEN ÄR DE VÄSENTLIGA FÖR ALLA EVENTUELLA KÖPARE (phu...)
Redigerat av jonsod76, 06 July 2008 - 22:01.
Postad 06 July 2008 - 22:19
Jack of all trades
-
Jack of all trades
-
Veteran
-
-
1846 inlägg
Visst går det att föra en diskussion utan personliga anhopp och ärligt talat hur mycket av en diskussion hade det blivit om man tyckte som alla andra?
När jag tidigare i tråden gav råd så baseras dessa på vilken typ av spel man gillar och om man är ute efter en konsol som har titlar som till exempell inte pc har (och här har Ps3 fler tycker jag). Jag har testat båda konsolerna och faktiskt har jag spelat mer 360 än Ps3 då polaren har en medan de enda jag spelat av Ps3 är i olika butiker. Ja mcyket av mina preferenser till val av konsol baserar sig nog en del på mina tidigare erfarenheter från Sony. Det tog mig lång tid innan jag köpte mig en Ps2 och mitt beslut kom sig av den enkla anledningen att merpartena av spelen till Xbox kom ändå till pc och enligt mig kan inte en konsol mäta sig med en pc pågrund av dess största fördel men också dess nackdel(återigen personliga preferenser) utbytbara komponenter.
Jag ångrade inte mitt köp av en Ps2 för en sekund och jag lade märke till spelserier jag aldrig tidigare har kunnat komma nära att spela på min pc. Jag älskar plattformspel, fighting och bilspel så därför var valet ändå rätt så lätt då Xbox inte kunde mäta sig med Ps2 på den tiden. När jag skriver i den här tråden är jag rätt så mån om att ta upp vilka spel jag gilllar eftersom jag tror att om man gillar samma typ av spel som jag gör så kanske man resonerar på samma sätt.
Redigerat av Jack of all trades, 06 July 2008 - 22:23.
Postad 06 July 2008 - 22:43
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38133 inlägg
Det jag ifrågasätter (ännu en gång) är hur man kan rosa/risa konsoller som PS3 och XBOX360 pga vilka spel som finns till respektive konsoll, samt diskutera dessa spel inlägg efter inlägg.
Därför att, även om spelen inte har någonting med hårdvaran att göra så likt förbannat så finns det något som heter exklusiva spel och man KAN INTE sätta likamedstecken mellan alla spel till konsolerna bara för att de är "sånär" lika. Man behöver inte göra sitt val ENBART baserat på spel, men det har givetvis en betydelse. Du förstår inte hur vi kan diskutera individuella spel som om de har betydelse för ens konsolval. Jag förstår inte hur man INTE kan göra det. De flesta använder en spelmaskin som en spelmaskin. Ja, man kan bli nöjd (det finns de som säljer sina också) vilken konsol man än köper, men det är väl ändå smartast att göra research och köpa det som antagligen passar en bäst? Där man blir MEST nöjd. Om du hade gillat 10 spel på en konsol kanske du hade gillat 30 spel på en annan, varför nöja sig med annat än det bästa? Spel som täcker alla kategorier liksom.. de flesta som ska spela på den vill ju självfallet köpa den maskin som erbjuder flest spel i de kategorier de gillar. Man kan inte trivialisera exklusiva spel som du gör. Eller jo, man kan men de flesta gör det inte. Jag menar absolut inte att det är fel att köpa en viss konsoll för att man gillar spel som finns till just den konsollen (självklart gör många så), men att tro att andra tycker om samma spel som en själv och därav rekommendera dem att köpa samma konsoll är korkat.
Tack. Och därför behöver självklart en sån här diskussion finnas i en sån här tråd. Det andra har väl ingen sagt rent ut, det vore inte så smart. Däremot finns pressrecensioner. Där kan man kolla vad hundratals människor gillar och då kanske det finns stor chans att personen som frågar gillar det också. Säg att någon gillar plattformsspel, ja då kanske han ska köpa en PS3 för Ratchet är väldigt bra kritiserat. Denna inställning leder bara till att två läger bildas (ps3- vs xbox360 anhängare), och sen är det en tidsfråga tills tråden blir låst pga av tråkiga påhopp. Detta känner du till lika bra som jag (förhoppningsvis bättre). Detta gäller inte bara spel utan även filmer, böcker etc, dvs allt som baseras enbart på personligt tyckande.
Självfallet kan man diskutera utan att börja kasta skit, det har vi gjort i flera år  . De flesta här är vuxna. Och angående OT som väldigt mycket faktist handlat om vad du än säger, så fixar jag rubriken så att läsarna hittar bättre Ämnet är rätt intressant dock. Ska göra en tråd och undersöka.
Postad 07 July 2008 - 11:41
jonsod76
-
jonsod76
-
Beroende
-
-
1105 inlägg
Därför att, även om spelen inte har någonting med hårdvaran att göra så likt förbannat så finns det något som heter exklusiva spel och man KAN INTE sätta likamedstecken mellan alla spel till konsolerna bara för att de är "sånär" lika. Man behöver inte göra sitt val ENBART baserat på spel, men det har givetvis en betydelse.
Instämmer till 100%. Men vill förtydliga att exklusiva spel säljs till båda konsollerna (vilket naturligtvis är självklart). Du förstår inte hur vi kan diskutera individuella spel som om de har betydelse för ens konsolval. Jag förstår inte hur man INTE kan göra det. De flesta använder en spelmaskin som en spelmaskin. Ja, man kan bli nöjd (det finns de som säljer sina också) vilken konsol man än köper, men det är väl ändå smartast att göra research och köpa det som antagligen passar en bäst? Där man blir MEST nöjd. Om du hade gillat 10 spel på en konsol kanske du hade gillat 30 spel på en annan, varför nöja sig med annat än det bästa?
Det är här du är låst i dina tankar och inte har förstått mig. Låt mig denna gång använda filmens värld som exempel. Vi säger att två personer älskar sci-fi och i synnerlighet rymdsagor. Den ena har sett Star Trek och den andra Star Wars. Båda blev helt sålda på den filmserie de såg. Killarna förmedlar sedan detaljerat i ett forum om den fantastiska filmserie de såg i hopp om att hjälpa andra att finna rätt i filmdjungeln. Killarna läser varandras inlägg och köper sedan den/de filmer som rekommenderats. Kommer de älska den rekommenderade filmserien på samma sätt som de älskade den första de såg? Kanske, kanske inte - det finns åtminstone inga som helst garantier för det, även om den andra filmserien ligger väldigt nära den de först såg. Vad vill jag ha sagt med detta då. Jo, ännu en gång, hur nära ett spel än ligger ett annat och hur bra person X än upplevde det så finns inga garantier för att person Y tycker om det. Jag vet inte hur många spel jag har köpt som baserats på diverse folks mycket positiva recensioner (både i media och forum) som jag inte tyckt vart bra och senare bytt bort eller sålt. Jag menar seriöst, hur ofta stämmer en recension RIKTIGT BRA överens med vad man själv tycker (skulle gissa i 1 av 5 fall, kanske ännu mer sällan). Att det är så beror på att personlig smak är ett oerhört finkänsligt instrument. Spel kan ligga väldigt nära varandra - trots det kan man älska det ena och avsky det andra. Vill klargöra att jag trots allt tycker att det är bra med recensioner då de kan vägleda en åt rätt håll vad gäller spelköp, men att basera ett konsollköp på spel man aldrig har spelat tycker jag är dumt. Spel som täcker alla kategorier liksom.. de flesta som ska spela på den vill ju självfallet köpa den maskin som erbjuder flest spel i de kategorier de gillar. Man kan inte trivialisera exklusiva spel som du gör. Eller jo, man kan men de flesta gör det inte.
Jag har inte påstått något annat, det jag ifrågasatte var att basera ett konsollköp på individuella spelrekommendationer. Du håller dig inte till det jag skriver. Självklart blir en konsoll mer intressant om det erbjuds många spel i en kategorie man gillar och självklart är det positivt om man blir upplyst om detta. Om detta är syftet tycker jag dock att det är fel väg att gå när man diskuterar individuella spel inlägg efter inlägg. Däremot finns pressrecensioner. Där kan man kolla vad hundratals människor gillar och då kanske det finns stor chans att personen som frågar gillar det också. Säg att någon gillar plattformsspel, ja då kanske han ska köpa en PS3 för Ratchet är väldigt bra kritiserat.
Som sagt, köper man ett PS3 för att Ratchet är bra recenserat är risken stor att man kommer ångra sig. Ett idiotiskt val enligt mig. Försök istället att spela spelet först (kanske hos en vän), genomför konsollköpet efter det. Men ännu hellre, försök prova ett flertal spel först. Självfallet kan man diskutera utan att börja kasta skit, det har vi gjort i flera år . De flesta här är vuxna.
Nja vet inte om jag håller med dig, attityden var allt på väg att bli ganska kaxig mellan någa medlemmar på sidan före denna. Och angående OT som väldigt mycket faktist handlat om vad du än säger, så fixar jag rubriken så att läsarna hittar bättre 
Jag har faktiskt inte sagt så mycket om det... Men det är bra att du förtydligar rubriken!
Redigerat av jonsod76, 07 July 2008 - 12:37.
Postad 07 July 2008 - 14:21
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38133 inlägg
Vill klargöra att jag trots allt tycker att det är bra med recensioner då de kan vägleda en åt rätt håll vad gäller spelköp, men att basera ett konsollköp på spel man aldrig har spelat tycker jag är dumt.
Likväl är det oehört många som gör det. Jag kommer göra det för God of War 3, MGS4, Uncharted, Smash Bros, SMG, Zelda etc trots att jag aldrig spelat dem utan bara hört positiva intryck av dem. Jack kommer göra det för en del andra spel. De flesta gör det faktiskt. Om jag förstått dig rätt så tycker du inte man ska bry sig om personliga åsikter när man väljer spelkonsol (inte heller spel för den delen vilket i sin tur gör trådarna på forumet ganska onödiga. Samma sak med allt annat på forumet såsom TV-intryck, högtalarintryck etc. Allt är ju subjektivt, och det kvittar hur många som än säger en sak). Du tycker man ska testa själv först. Ok, jag håller kanske inte med (i vissa fall är det bra dock), men det är inte något fel på tankesättet. Det förstås, de flesta har ju inte möjlighet att testa alla spel innan för att se vilken konsol som passar en allra bäst. Kan också skriva att enstaka spelrekommendationer håller jag med om att man inte ska lyssna allt för mycket på (fast det vi diskuterade var ju vem av Sony och MS som hade mest annorlunda spel ie vågade sträcka gränserna) såtillvida det inte är jag som rekommenderar Just Cause. Då ska man köpa det direkt.. Men ju fler som skriver att ett spel är bra, desto mer får man lita på att det är bra. Sen vet man förstås med sig att även om 1000 pers säger att ett segelbåtsspel är bra så behöver man inte gilla det om man inte gillar genren. Men man känner antagligen sig själv bra nog för att veta vad man kan antas gilla eller inte. Dock, om man testar ett spel (säg ett demo, en bana) är det ändå ingen garanti att man kommer gilla spelet. Det finns inga garantier på att man kommer gilla ett spel. Det är bara till att läsa i forumen där folk skriver negativa åsikter om ett spel. Varför? Jo, för att köpa spel är en gamble till viss del. Det vi kan göra med spelrekommendationer (oftast frågar man vad de gillar för spel så vi kan utgå ifrån det) är att ge en vägledning. Precis som du gör med din hårdvara, helst ska han ju testa den själv och då betyder ditt första inlägg i tråden inte så mycket i praktiken. Det är dock även det en vägledning. Nja vet inte om jag håller med dig, attityden var allt på väg att bli ganska kaxig mellan någa medlemmar på sidan före denna.
Det tycker jag inte var speciellt farligt. Inte farligare än att du kallar vissa folks beteende för dumma, korkade och idiotiska
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Spelkonsoler & PC-spel
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|