Edit: Känn dig inte ensam, själv är man också en ganska stadig kluns med 115 på vågen och 199 på stickan, så här fungerar det inte heller så bra att hålla saker i famnen som jämnförelse....
Tusan, 97/185 själv, sist jag kikade själv xD
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Projekttråd: Mondeo 2,0 -95 med CDT/GroundZero/DLS
Startad av
jollek
, Jan 13 2008 18:11
308 svar till detta ämne
Postad 14 June 2008 - 23:32
Midbasplanen skulle vara kul att se en uppföljare på.
Tusan, 97/185 själv, sist jag kikade själv xD Postad 14 June 2008 - 23:34 VA! är du bara 97cm lång??? Midbasen... jadu.. den kommer efter sommaren i så fall. måste få klar inredning och bas och allt först Blir det av så kommer det en projekttråd Redigerat av jollek, 14 June 2008 - 23:34. Postad 15 June 2008 - 06:54 har du kollat vad porthastigheten blir med så långa rör så tyder det att basen skulle gå sluten Postad 15 June 2008 - 10:41 "Långa" rör?? Dom är 40cm bara Yep, får en sju****s porthastighet Räknar med en genomsnittlig porthastighet på omkring 30m/s för "vanligt" lyssnande (cirkus 800-1000watt). Om man kör dB drag så närmar sig hastigheten 90m/s vid 5000 watt. Postad 15 June 2008 - 13:12 när man kör db drag så är det bara en frekvens som man andvänder och då spelar det ingen roll hur hög port hastigheten är sen tror jag inte ens att basen klarar 3000 watt kanse vid 1000 hz men inte under 40hz och där är det störta dilemat för dom som tillverkar basar till bil att desto högre effekt tålighet desto bättre men kör man dom i program så ser man en helt annan bild av dom och då är dom riktigt dåliga det är bara att se på värdena som tillverkarna tillhanda håller i bland så tror man att det är en lekskole fröken som har designat elementen och det som är som en rödtråd för dom flesta bil element är ett högt cms värde. Postad 15 June 2008 - 14:38 dBDrag Racing körs med en frekvens men dBDrag Bassrace körs med musik. Jo, effekten är ju enbart vad talspolen tål. Dock är den lindad med groooov tråd. Räknade porthastigheten med WinISD, men det säger inte så mycket dessvärre då verkligheten diffar. Har provat basen idag och tror inte det kommer bli några överhängande problem med porthastigheten. Matade bara cirka 700watt till basen vid 20Hz visserligen, men ******** i gatan vad det rörde på sig Redigerat av jollek, 15 June 2008 - 14:41. Postad 18 June 2008 - 18:56
Update... har fixat lådan helt färdig och monterat basen. Blev dugligt snyggt för att vara en så pass stor låda. Slutstegsmontering står näst på tur. Det kommer inte bli någon extremt vacker installation utan satsar istället på brute force
Smäller med några bilder, och ett par filmer på hur det rockar i kupén. Lite ny kabel inhandlad. Strömkabel á lá 2 Gauge = 30mm2. Sedan 4mm2 högtalarkabel till basen. ![]() - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Modifierad högtalaranslutning. För att hålla kabelarean så grov som möjligt satte jag parellellkopplingen av spolarna vid anslutnignsterminalen. Därmed får jag 4mm2 per spole. Jag tillverkade också en egen säkringshållare. För tillfället sitter endbart en 250A säkring i blocket för provspelning och demo. Sen skall det sitta 130A per kabel. ![]() - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Dags för lite inflyttning. Har försänkt basen genom första baffeln för att försköna intrycket. ![]() - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Basen fästes med M6-skruv. Sitter idiotsäkert. Dessutom är det lätt att montera ur basen flera gånger utan att förstöra spånskivan. ![]() - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Några filmer kanske? DLS CA12 jämfört med Orion HCCA-D5000: http://www.dogo.se/d...stereo/MOV3.wmv Trycket är ordentligt påtagligt inne i kupén: http://www.dogo.se/d...stereo/MOV5.avi Late Night Top med många watt i ryggen: http://www.dogo.se/d...stereo/MOV4.avi Jag kan säga att det spelar något hutlöst. Lite högre än jag trodde från början. Kan inte tro att den enbart är en 12" i skuffen. Har hört många bilar med dubbla till fyrdubbla konarean som inte ens spelat hälften så högt =) Lådan och basen spelar djuuupt, så det är skitroligt att gaina max och bara se hur framrutan flexar Orion-steget har en otrolig kraft och kopplar ett järngrepp om konen. Klockrent köp! Sen återstår väl till sist bara att säga "давай! Швеция" - Heja Sverige Postad 18 June 2008 - 19:12
stäng dörren nästa gång och se vad du får i skakningar jag är inte ens inponerad av det
med så många watt så borde du få framrutan att gunga och backspegeln att vibrera efter helsike oavset vilken basfrekvens som andvänds. Postad 18 June 2008 - 20:22
tycker också att det såg lite "tunt ut" på något sätt
Men jag va ju inte där och hörde, du kanske har en väldigt stadig konstruktion i din bil Tycker att med likande grejer så brukar ju speglar och rutor stå och svaja med en 10 cm Postad 18 June 2008 - 20:33 Sist jag kollade så var det ju inte watt som flyttade framrutor!? Prat är endast ord och inga visor! Här är en film till: http://www.dogo.se/d...stereo/MOV6.wmv Sedan är det bara EN 12" som lirar... Ni har sett för många filmer på youtube med 8st 15" som lirar med 40.000 watt! En tolva har inte den konarean som krävs för att flytta rutan 10cm.... Visst, det kommer förbättringar. Kopplade in grejerna för dryga 2 timmar sedan. Basen är inte inspelad och slutsteget sitter på provisoriska anslutnignar. Omöjligt att få det på film då jag bara har en kompaktkamera och filmar med. Redigerat av jollek, 18 June 2008 - 20:41. Postad 18 June 2008 - 21:04 har varit för länge db brancen och det behövs inga 8st 15 för att flytta en framruta det går bra med en st. Postad 18 June 2008 - 21:40
Ja vet, jag hjevlaades lite också En 12" är inte alldeles för mycket att komma med om man ska flytta rutor, men det beror ju såklart på vad man har för grejor det också Tycker det ser bra ut, och du har nog rätt, man har nog blivit lite skadad efter allt hängande på Youtube, där finns det ju så många med !Grejer! i bilarna så det e sjukt. Men hur låter det nu då ? Edit: Alltså både när det gäler tryck och finlir. Redigerat av DVD-ai, 18 June 2008 - 21:41. Postad 18 June 2008 - 21:49 Hehe, jodå, Hjeavlas på du Jag ska se vad jag kan göra och om det går att flexa rutan lite om jag kryper neråt i frekvens... Late Night Tip ligger på 36Hz. Basen flexar inte fullt ut än, så det finns lite att ta av. Jag återkommer självfallet när systemet är inkört och presterar som det skall. Jodå, det låter helt ok. Det är ju en rätt kraftig peak vid 40Hz, men den går att leva med. Drar man ner den på EQ'n så spelar den musik bättre. Har inte haft tid att finjustera ljudet, men jag är rätt nära det mål jag satte med bygget Redigerat av jollek, 18 June 2008 - 21:50. Postad 19 June 2008 - 07:42
jo men det låter ju jätte bra
Jo jag såg på videon att du hadde mer att ta ut av när det gäller slaglängden i alla fall, så du borde kunna få ut mer än vad du lyckades med nu. Jag tyckte inte att den slog mycket alls igentligen, m,en det kan ju bero på att kameran inte hinnar med ( brukar vara så ) och det ser då ut som att den bara häften av vad den igentligen gör. Postad 19 June 2008 - 11:39
allo skäggo!!
Är du nöjd med basen? Spelar den nå tight o rappt eller är de bara djupt i nuläget? Går i basbytartankar igen, o har funderat på nuclear 15 nu men vetifan om ja vågar köpa,om de e rätt bas för mig ;P o jag har ju bara 2000wrms justnu (o 140ah /(5000A spl power) i batteriväg ;P. Du får rulla förbi o demonstrera nåndag Postad 19 June 2008 - 14:41 Jo visst =) Dubbla kabelarean, bättre plats att filma på och ett mer avvägt låtval så blev det mer flexing... Lade upp en fil på youtube: http://www.youtube.c...h?v=aehFjE32Y2Y Roxette? Är det Listen to your heart, du tänker på? Den sägs ha en tung basgång. För tillfället spelar den mest tungt, men den låter relativt rappt också med lite EQ. Har inte tweakat ett dugg då jag kör helt flat när jag krämar på. Funderade också på en Nuclear 15, men insåg att jag inte skulle få plats med lådan... Fick bli en 12'a och det räcker och blir över =) 2000wrms klarar du dig gott med skulle jag tro Vid full patte så sjunker spänningen dock med 0.6-1V, vilket får se som ok... Självklart kommer jag förbi och demar, men det först när jag har byggt helt klart Postad 19 June 2008 - 15:10
såg ju riktigt bra ut, man man får inte se något av dörrarna ju, hadde vilja sett lite 6,5" in action!
Lät som att det pumpade på rätt bra där i kuppen ändå, lär vara bra hjärt masage där inne vid den volymen va ? Postad 19 June 2008 - 15:26 Jo, det är det... Sitter med öronproppar och kör bil 6.5" in action... sure. Någon annan gång Postad 19 June 2008 - 15:35
YEAH! Listen to your heart är de sånt feting tung gung i!
Är nog få som inte mått illa o blivit snurriga i huvet i min bil när ja öst den så mkt de gått med tidigare basar (ex dubbla uranium 12or Pallra ner ditt håriga arsle hit så man får lyssna lite nu!? ;P e ju sugen på o köpa bas ja med, men vill inte handla utan o veta att ja blir nöjd. Har ju en hydrogen 15 bara ligger justnu så... ah...DU är ju i behov av en rejäl hemmasub! Postad 19 June 2008 - 15:42
Den låten är inget jag provat faktiskt... Tror jag har den på orginalplatta, så skall vi se om vi kan ut och prova.
Jo, man mår inte helt bra efter fyra minuter på full patte... Måste bara masa mig iväg till en mätning och få den dB-mätt. (Utan siffror är det ju inget Självklart skall du få känna på mitt håriga arsle i sinom tid Hemmasub? Nej. Har redan en skaplig setup som duger. Dock skulle en Hydrogen 15 trasha vardagsrummet... Redigerat av jollek, 19 June 2008 - 15:42. Postad 19 June 2008 - 21:32
Den borde du prova! En bra låt rakt igenom faktiskt, o på en bra bilstereo hör man sånt som inte finns med när man spelar hemma (trots bra hemstereo Kan avslöjja att vi pratat lite löst om o köpa in termlab (alt Groundzeros mätverktyg,men som är mycket dyrare..) till hörnan, för o kunna erbjuda mätningar som en tjänst. Samt kan vara schyst o ha vid ljudtävlingar på de eventuella onsdagsträffarna (som du ritade ihop lappen till? ). Så då kan du nog få mäta o grejja Haha, ja vi kan ju jämföra vem som har lurvigast skinkor Tss du behöver en bättre hemmasub! Hydrogen gräver obehagligt djupt Postad 19 June 2008 - 21:58 Jo, skall ut och spela lite roxette får vi se Jamen! Onsdagsträffarna låter som en suverän idé. Skulle vara mysigt. (Jo, jag tillverkade posters Har GZ ett eget verktyg? Coolt! Funkar det på samma sätt som TermLab eller? Är det ett hot eller löfte? EDIT: Spectrum-mätte "Listen to your Heart" Tydliga peakar i basgången vid 25Hz, 37Hz, 41Hz, 47Hz och 51Hz. Dock följer låten med hela vägen ner mot 20Hz på sinna ställen Den skall provas imorn Redigerat av jollek, 19 June 2008 - 22:12. Postad 19 June 2008 - 22:36
Jolla, du kan inte lite enkelt tipsa om hur jag får fram ungefärligt f-3 för en låda i bil?
Postad 19 June 2008 - 23:19 Vill du ha ett exakt svar? Du räknar/mäter ut eller letar upp din bils resonansfrekvens och lägger en 3-6dB parametrisk Gain vid den frekevnsen.Då får du en graf i ditt program =) Rätt eller fel? Ingen aning Det jag vet är att man sällan bör stämma av under 40Hz i halvkombi/golfklass. Har du kombi så kan du gå djupare. Normal avstämning är mellan 35-50Hz i en bil. Skall du bygga slutet är det inte mycket du kan göra åt saken än att lägga dit en gain. EDIT: Glömde en länk åt dig: http://home.swipnet....eo/baslada.html Redigerat av jollek, 19 June 2008 - 23:21. Postad 20 June 2008 - 00:03
Mjodå groundzero har ett, som vad jag hört, ska bli det nya oficiella mätverktyget inom EMMA, (om det stämmer vet jag dock inte), det tråkiga är att det kostar 60.000kr.. SQ micken lös gick på 12k har ja för mig, o 9k för SPL micken (som klarar av ljudtryck tll 182db ;P ) HAHA härligt! ^^ då är de nog dedär 20-25hz tonerna som mina 2 cdt tolvor ja hade förut ruskade runt hela bilen med, ratten skakade upp o ner ca 2cm vid de frekvenserna ^^. o de HÖR du inte på en hemstereo Postad 20 June 2008 - 06:42 nu pratar du skit det hör man på en hemma stereeo ochså som om en bilstereo skulle vara bättre att återge ljud under 30 hz då är det bara att titta på vilka skit basar det finns inom bilstereo världen det finns ett par st i sverige som kan kalla sig basar som har fs under 30hz och hur mycket etffekt tror du att en bas klarar under sitt fs innan det luktar bränd talspole. sen om ni tror att erat lilla slutsteg producerar lika mycket kraft nere vid 20hz som det gör vid 80hz så tror ni fel det orkar inte pumpa så många watt nere vid 20 hz. Postad 20 June 2008 - 10:37 Hahaha. Farbror muntergök! Han syftar nog på att man faktiskt INTE hör plåtrasslet i hemmastereo. Så du tror inte att det går att lira 20Hz och få halva omgivningen att skaka inom bilstereo? Gör något annat än att snacka en massa skit i min tråd! Postad 20 June 2008 - 10:44 Wow... 600 lök... lite i saftigaste laget. Fräckt dock att man kan mäta Frekvensgång och liknande SQ med den. Skulle behövas lite fler siffror inom EMMA, då det på sistone varit lite uppjagat angående dommarnas bedömningar. Ljudtryck upp till 182dB... Det står sig ett tag i alla fall. Dock är väl finnarna där och nosar!? 180.5dB eller hur var det!? Jovisst serrö. Din ratt kände nog av dom där djupa delarna i låten. Har inte provat ännu, men skall ut och göra det. Har även skaffat mig en tongenerator som jag tänkte koppla till. Då skall vi se vid vilken frekvens lådan exakt är avstämd till och vart bilen peakar. Dock har jag inget annat mätinstrument än mina öron Jag tycker du skall skaffa dig en GZNW15. Spelar ytterst maffigt för sin prislapp! Postad 20 June 2008 - 10:47
OT. plåtskrammel är det dåligt med hemma, men dessa jäkla fönsterrutor i vardagsrummet är för tunna och sitter nog inte fasst ordentligt
Jäkligt feta prylar du skaffat dig.. Börjar ångra mig att jag tacka nej till en mycket attraktiv deal med lite Orion-prylarför en tid sedan då jag istället hakade på dls. Men de funkar ju de mä Mvh Andreas Postad 20 June 2008 - 10:51
Okej, jag har ju redan lådan uträknad och monterad i bilen, men du vet inte om någon bassvep eller så, där det finns vad det är för ton vid olika frekvenser? Postad 20 June 2008 - 11:01 Använd en tongenerator eller bränn en skiva med frekvenser mellan 35-50Hz. Då känner du på ett ungefär vart lådan peakar (Det diffar säkert någon Hertx från ritbordet) samt vart kupén peakar. Precis det jag skall ut och göra nu =) Jo, lite fönsterskallrnade är ju inget ovanligt Jasså minsann. Jo Orion har alltid gjort riktiga steg. Gamla D2500 är ju i vissa kretsar ansett som det bästa slutsteget någonsin producerats för bilbruk. Är ytterst nöjd med mitt steg. Uppmätt dämpfactor på 200 vid 1 ohms last. Är det en dold liten Orion-fetish jag ser lysa igenom? Redigerat av jollek, 20 June 2008 - 11:05. Postad 20 June 2008 - 11:14
Medans jag poppat så har jag inte märkt av någon speciell peak än Postad 20 June 2008 - 11:58 tycker det är mest ni som har en orgie hur djupt man kan spela med en groundzero bas men se hur mycket du kan mata in i skit basen under avstämnings frekvens när skall ni lära er t.e.x var är din låda avstämnd till 40hz och då ligger f3 mycket högre än vad avstämningen ligger så då kan du tänka hur mycket effekt det går åt att spela 20hz men det existerar väl inte inom bilstereo världen då man kan få ur hur låga frekvenser ur en låda på 40 liter nä sluta att dröma och komm ner på jorden med bägge fötterna. plåt rassel det får man vid vilken frekvens som helst jag kunnde rassla plåt i från 30 hz och uppåt när det begav sig till och med så rosten ramlade av. Postad 20 June 2008 - 12:38 "orgie hur djupt man kan spela med en groundzero bas?" Nu får du väl ändå ta och ge dig? Jag lirar med min bas, jag tycker den går djupt, jag tycker den spelar hårt och jag är nöjd. Kom med någonting kretivt, konstruktivt och rättstavat istället. Annars öppnar fenrisulven en burk med smisk! Postad 20 June 2008 - 12:51 oj vad rädd jag blir nä ni får väl hålla på och ha era orgier i bilstereo men håll er till det rätta när det gäller skit element man kan inte spela hur djupt som helst under fb. Redigerat av Unregistered1022, 20 June 2008 - 15:45. Postad 20 June 2008 - 13:32
X-12, du pratar om underavstämning, jag håller med dig det är på tok för vanligt inom bilstereovärlden, men jag måste sticka ut ur mängden
Bilbasen; T/S: Fs = 41, Hz Qms = 7,92 Vas = 74,9 liters Mms = 79,4 g Xmax = 7,7 mm Sd = 511, sq.cm Qes = 0,35 Re = 3,2 ohms Z = 4, ohms Pe = 250, watts Qts = 0,34 Låda (portad): Vb ~35L Fb ~45Hz Denna lådan sitter då i min bil Redigerat av Professor_Kalkyl, 20 June 2008 - 13:36. Postad 20 June 2008 - 15:37 Nej jag pratar inte om under avstämning under avstämning kan man göra med några hz på ett element med ett qts runt 0.4 men sen blir rör längden det stora problement om man inte stämmer av högt runt 40-50hz men var ligger då f3db på alldeles för högt för att man ens skall prata om subwoofer då får man nog kalla det bas. Postad 20 June 2008 - 16:40 Och bas är precis vad det är... kanske 0,5% av alla låtar i hela världen som har frekvenser under 30Hz. Sedan sägs det väl aldrig subwoofer i bilen heller, utan baslåda. Till en hifi-film-sub så är det en annan femma där man vill gräva lite till. Jag skall/kan inte spela 145dB vid 20Hz... Inte 30Hz heller. Men vad är poängen med det? Jag stämmer av min låda där jag vill att den skall spela till den musik jag lyssnar på och i närheten av kupéns resonansfrekvens för att kunna lira högt, ha roligt och få det låta åt det håll JAG vill och vad JAG tycker är bra. Vad djupbas innebär är personligt, så tycker jag och Mr_c att vi lirar djupt så tycker vi att det är så. Vi har nog båda två lite referenser att ta av. Redigerat av jollek, 20 June 2008 - 16:42. Postad 20 June 2008 - 16:46 med tanke på den musik som du andvänder till dina klipp så går dom en liten bit under 20hz och det gör nästan all rapp musik . Postad 20 June 2008 - 17:48 Lyssnar aldrig på rapmusik till "vardags". Dock använder jag sån musik till att leka med. Låten jag spelar i filmen på YouTube är spectrumanalyserad och peakar vid 39-45Hz med en topp på 40Hz. Vil du ha en ordentlig nävmacka skall du köpa Transformers Score av Steve Jablonsky och lira låten " The All Spark" min spectrumanalysator räcker inte till, och den går ner till 14Hz... Redigerat av jollek, 20 June 2008 - 18:05. Postad 20 June 2008 - 18:24
Kort o gott, x-12 är en surgubbe som älskar o förstöra o klanka ner på alla som inte bygger utedass till hemmsubbar med "vad-de-nu-heter-elementen" som han gärna hyllar som de bästa i världen,för att inte tala om DE ENDA i världen som verkar va nått o ha.
O x-12 om du nu stör dig så förbannat på våra basorgier o allt va du vill kalla det, HÅLL DIG BORTA FRÅN TRÅDEN DÅ! Du förstör fan mer än du tillför här! Håll dig i hifi/subwoofer delen på forumet och ge fan i bilstereo då? Det är sånna som dui som gör att man väljer att gå till andra forum, där de inte är dagisnivå o gnäll hela tiden! Postad 20 June 2008 - 18:27 Tänker du på Creative Sound vars 10" har ett högre Fs än en GZ Hydrogen 10" Postad 20 June 2008 - 18:34
Ja vet inte, va de så dom hette? E ju nå herk som han älskar att hylla varje gång man pratar bas iallafall. Du har PM edit: Påtal om o flexa framruta i bilen, dehär är småtufft, med bara 2 15" basar då, med dörrarna öppna, o OJ.. de råkade visst va GroundZero? Ännu en skitbas i mängden... http://www.youtube.c...h?v=bjba3o4WsoI Redigerat av Unregistered213ea8d0, 20 June 2008 - 18:37. Postad 20 June 2008 - 18:48 oj lilla handlaren tar till stora truman du glömer lite andra värden såsom qms jämför gärna det värdet sen skulle jag inte ens andvända den basen. Postad 20 June 2008 - 18:53 anser det fortfarande vara en skit bas då dom inte redogör alla T/S värden på ett korrekt sätt. sen finns det en film på vad 2st lms15 gör och då slår sig gz lätt Postad 20 June 2008 - 19:13 Fast var det inte Fs du mumlade om för ett par inlägg sedan? Tihi Jo, dom flyttar lite luft You've got mail Postad 20 June 2008 - 19:18 Och varifrån kom TC in i bilden!? "The search for a new factory lead MaGmA to a German emigrant, Thilo Stompler, who had formed an American company, TC Sound. MaGmA and TC Sound cooperated closely and created a new edition of the beloved Ground Zero woofers. Aluminum cones, tireless spiders and woven-in leads helped to create a level of stability which was – up until then – unheard for subwoofers. It is still unbeaten!" Redigerat av jollek, 20 June 2008 - 19:37. Postad 20 June 2008 - 21:20 lär dig hur en bas funkar det var att inte spela under fs om du kommer ihåg men det är väl ingen risk när du har ett f3db på över 50hz Postad 20 June 2008 - 21:26 han har inte utveklat alla tc sounds basar men vad gör det när han är arbetslös i från tc sounds för dom har kursat och det på grund av att dom har lurat kunnderna med att säga att deras basar var tillverkade i usa men alla delarna var tillverkade i kina så det skulle stå på basarna assembly in usa. Postad 20 June 2008 - 22:33 Haha... Någon tar åt sig iaf... 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |