Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ReAct duken åsikter?

836 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 augusti 2010 - 22:18

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

• 1 269 inlägg
  • 0

Jag hade den gamla och fick den utbytt gratis pga ränder i duken.
Den nya är bättre helt enkelt men har något mindre viewing angle om man säger så. Dock så spelar det mest roll om man sitter "för nära".

Hel nöjd!

@GuessWho:

ReAct är inte bara en vanlig duk fast mörkare, du har helt fel. Du har antagligen inte läst eller vet vad du skall titta efter utan gissar dig fram.
Har haft ReAct upp bredvid en grå duk samt en High Gain vit duk (jo, och en vanlig).
Visst har man glitter effekten i både react och i high gain som sig bör.
ReAct har bättre vit och bättre svart (bättre kontrast) jämfört med gråduk.

Jag rekomenderar ReAct till alla som inte har optimala förhållanden hemma. Typ fönster och möjlighet att måla väggar och tak svarta. Har man möjligheten till det så räcker en vanlig vit skärm om du inte vill sitta ensam och titta på film (BD + FH)

Jag är helt inne på att köpa en react. Tänkte höra vad du har för projektor till den? Kräver den mycke ljusstyrka? Just nu är jag inne på panasonic 4000, men ska avvakta lite mässor här i höst och se vad som kommer bara. Det enda negativa jag hört om panasonicen är väl just svärtan, men det kanske duken ordnar upp? Skulle ju vara trevligt om man upplevde sorgekanterna som riktigt svarta med en sådan duk också :D

mvh/Karra

Postad 11 augusti 2010 - 23:09

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

• 1 314 inlägg
  • 0

@GuessWho:

ReAct är inte bara en vanlig duk fast mörkare, du har helt fel. Du har antagligen inte läst eller vet vad du skall titta efter utan gissar dig fram.
Har haft ReAct upp bredvid en grå duk samt en High Gain vit duk (jo, och en vanlig).
Visst har man glitter effekten i både react och i high gain som sig bör.
ReAct har bättre vit och bättre svart (bättre kontrast) jämfört med gråduk.

Den duk som flatscreencenter presenterade för mej som en React duk uppvisade inget glitter eller några andra karaktäristiska drag liknande de som andra högkontrast-dukar uppvisar.
Det är fullt möjligt att det inte var en React-duk trots att de presenterade den som en sådan för mej, det måste jag reservera mej för, men jag utgår ifrån att folk är ärliga tills motsatsen bevisats.

Häromdagen fick jag faktiskt hem ett dukprov på den senaste react-duken och den liknar däremot inte alls den react-duk som jag tidigare har sett. Strukturen och karaktären hos provbiten var mer lik black-diamond duken fast inte fullt så markant som BD-duken.

Antingen pratar var den första duken inte alls någon react-duk eller så har de förändrat dukens beskaffenhet sedan första gången jag såg den.

Huruvida detta betyder att jag har fel eller rätt, känns som det kvittar så länge som det blir rätt i slutändan...

Postad 13 augusti 2010 - 03:10

Unregistered69d68bb7
  • Unregistered69d68bb7
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

Den duk som flatscreencenter presenterade för mej som en React duk uppvisade inget glitter eller några andra karaktäristiska drag liknande de som andra högkontrast-dukar uppvisar.
Det är fullt möjligt att det inte var en React-duk trots att de presenterade den som en sådan för mej, det måste jag reservera mej för, men jag utgår ifrån att folk är ärliga tills motsatsen bevisats.

Häromdagen fick jag faktiskt hem ett dukprov på den senaste react-duken och den liknar däremot inte alls den react-duk som jag tidigare har sett. Strukturen och karaktären hos provbiten var mer lik black-diamond duken fast inte fullt så markant som BD-duken.

Antingen pratar var den första duken inte alls någon react-duk eller så har de förändrat dukens beskaffenhet sedan första gången jag såg den.

Huruvida detta betyder att jag har fel eller rätt, känns som det kvittar så länge som det blir rätt i slutändan...

Låter klokt ;)

Postad 13 augusti 2010 - 03:14

Unregistered69d68bb7
  • Unregistered69d68bb7
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

Låter intressant, fick du betala nått för bytet och va sa de att det hela berodde på, har nämligen samma problem med ränder i duken.

/Tomas

Fick den utbytt på garantin då ränderna var så tydliga att det var störande att se på film.
Det berodde tydligen på hur duken satt i själva rullen. Det var något med hur rullen (stången) var slipad precis där duken gick in.

Det var rätt tydligt att ränderna kom med 1 varvs mellanrum. Tom säljaren var hemma hos mig och kunde bara sucka och ta tillbaka den.

Det blev något bättre (men inte bra) om man lät duken hänga i några timmar men vem har möjlighet med det med småbarn här hemma...

PS! Märkte också skillnaden på den nya jämfört med den gamla duken i gain. Den var tydligare men har också något kraftigare "fall off" eller vad det heter när bilden blir mörkare längre ut mot kanterna. Men har man rätt avstånd så är det inga som helst problem.

Redigerat av Unregistered69d68bb7, 13 augusti 2010 - 03:16.

Postad 13 augusti 2010 - 09:57

Unregistered44018
  • Unregistered44018
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

Fick den utbytt på garantin då ränderna var så tydliga att det var störande att se på film.
Det berodde tydligen på hur duken satt i själva rullen. Det var något med hur rullen (stången) var slipad precis där duken gick in.

Det var rätt tydligt att ränderna kom med 1 varvs mellanrum. Tom säljaren var hemma hos mig och kunde bara sucka och ta tillbaka den.

Det blev något bättre (men inte bra) om man lät duken hänga i några timmar men vem har möjlighet med det med småbarn här hemma...

PS! Märkte också skillnaden på den nya jämfört med den gamla duken i gain. Den var tydligare men har också något kraftigare "fall off" eller vad det heter när bilden blir mörkare längre ut mot kanterna. Men har man rätt avstånd så är det inga som helst problem.

Är det Linea/Sesam eller Diplomat du har som kasset?

/Tomas

Postad 16 augusti 2010 - 00:33

Unregistered69d68bb7
  • Unregistered69d68bb7
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

Är det Linea/Sesam eller Diplomat du har som kasset?

/Tomas

Det är en Sesame.

Postad 23 augusti 2010 - 10:30

macman
  • macman
  • Beroende

• 1 078 inlägg
  • 0
Har precis skaffat en react-duk.
Jag undrar hur mycket ljus upplever ni "försvinner" med reacten?

Jag mätte upp 12,6 fL mot min gamla vita diplomat och 9,6 fl mot reacten. Bägge är 104".

/ macman

Postad 29 augusti 2010 - 16:15

Niklas82
  • Niklas82
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
tycker du att det var värt pengarna att byta till react duken???

Postad 29 augusti 2010 - 17:20

macman
  • macman
  • Beroende

• 1 078 inlägg
  • 0

tycker du att det var värt pengarna att byta till react duken???

Ja, i mitt ljusa vardagsrum så var det helt klart värt det. Dock bör man ha en proj som har lite ljustryck.

Postad 29 augusti 2010 - 18:38

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

• 1 269 inlägg
  • 0

Ja, i mitt ljusa vardagsrum så var det helt klart värt det. Dock bör man ha en proj som har lite ljustryck.

Vilken projje kör du med?

Postad 29 augusti 2010 - 19:53

macman
  • macman
  • Beroende

• 1 078 inlägg
  • 0

Vilken projje kör du med?

Epson tw 3500

Postad 30 september 2010 - 09:18

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

• 1 314 inlägg
  • 0
Tittade lite närmare på BD-duken på mässan i göteborg nu nyligen.

Kände mej faktiskt ganska nöjd med att INTE ha köpt den som jag planerade tidigare. Samtidigt så lärde jag mej lite mer om principerna för hur BD-duken fungerar.

Som jag uppfattat det hela så är egentligen BD-duken inget annat än en matt spegel. Ljus reflekteras bort från duken med ungefär samma reflektions-vinkel som infallsvinkel. Har man (som jag) fönster på ena sidan duken, så ser duken mörk ut när man tittar på den ifrån samma vinkel som fönsterna, d.v.s. om man sitter med ryggen emot väggen med fönster. Detta eftersom ljuset från fönsterna reflekteras bort från tittaren och från fönsterna.

Sitter man däremot med ryggen emot väggen mitt i mot fönsterna så blir effekten tvärtom! Ljuset från fönsterna reflekteras MOT tittaren på andra sidan duken och bilden bleks mer än normalt.

Det är därför som duken ger så fantastiskt resultat på alla demos. I samtliga demoklipp så kommer ljuset från taket och medan ljuset lyser upp rummet så "speglar" duken ljuset från taket ner i golvet där ingen sitter. Duken framstår som mörk.
Men när man sen skjuter på duken med projjen från en annan vinkel så hamnar reflektionen hos åskådarna i sweetspot.

Hemma hos mej funkar inte detta eftersom huvuddelen av mina åskådare sitter med ryggen emot väggen utan fönster och ljuset från mina fönster reflekteras i duken, rakt emot mina åskådare. Det funkar hyffsat för mej personligen som alltid sitter i sweetspot, men inte för resten av min familj och mina vänner.

Jag gissar på att duken kan funka väldigt bra för dom som samlar alla sina familjemedlemmar och vänner i sweetspot framför duken och där eventuella ljuskällor är långt ifrån åskådarna (eftersom duken är retroreflektiv).

Men jag får nog se mej om efter en större tv istället om jag vill kunna se på tv när rummet är för ljust för frontprojektion.

Postad 20 oktober 2010 - 20:48

hakkas
  • hakkas
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Jag funderar lite på dom motordrivna dukarna...låter dom så illa som tidigare nämnts?
Kanske har dom blivit bättre på det nu. Går i tankarna på en Diplomat Tab Tension React 104".

Postad 21 oktober 2010 - 10:21

50plus
  • 50plus
  • Forumräv

• 744 inlägg
  • 0
Jag har en Linea Tab Tension och jag tycker att den låter onödigt mycket. Den glider ju inte ner så där diskret och fräckt som man kunde önska. Där har Halmstadgänget lite att jobba på. Men nu är ju iofs ljudupplevelser väldigt subjektivt och jag har inget att jämföra med.

Postad 21 oktober 2010 - 11:18

Unregistered44018
  • Unregistered44018
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Jag har en lika som 50plus men har aldrig tänkt på att den låter mycket. Den är ju inte knäpptyst men den är ju också bara på ett par sekunder.

Postad 21 oktober 2010 - 13:13

50plus
  • 50plus
  • Forumräv

• 744 inlägg
  • 0
Det kan till viss del beror på att jag har min duk hängande i ett trätak som kanske fungerar som klanglåda.
Jag är kanske känslig. :)

Postad 03 februari 2012 - 04:18

Cd_Master
  • Cd_Master
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Även jag var idag och fick denna duk demad, hos hembiobutiken (gbg). Vi demade diverse dukar med en Epson EMP-TW2000, som dock inte var 100% kalibrerad men helt ok för ändamålet. Jag kommer fram till följande i jämförelse med en traditionell vit duk:

PLUS:
-En mycket bra svärta och bra färgdjup som bibehålls även i relativt upplysta rum.
-Reflekterar bort sidoljus väldigt effektivt.
-Bra skärpa.
-Betydligt mer WOW i ett rum som är hyffsat ljust.
-Otroligt prisvärd om man jämför med Stewart Firehawk som också är en grå duk med ett gain över 1.0

MINUS:
-Mindre detaljrik i lågdagrar, detta var ganska tydligt vid blu-ray.
-Klarar inte riktigt att återge helt vitt ljus trots sitt höga gain på 1,2 (duken är VÄLDIGT grå). Av det skälet bör man nog inte använda ljussvaga projektorer, dukstorleken bör nog inte heller vara för stor. Som amatör skulle jag inte rekommendera över 100".
-Mindre WOW i hyffsat mörkt rum jämfört med en vit duk.
-Betydligt mindre hotspot, dock minskade inte bildkvalitén lika mycket i sidled som jag trodde det skulle göra men det är märkbart.

SLUTSATS:
Om man har sin projektor i sitt vardagsrum och inte kan mörklägga detta speciellt effektivt är detta en kanonbra och fantastiskt prisvärd duk. Duken är förstås en kompromiss i förhållande till rådande (ljusa) förhållanden. Det går att få bättre bild med andra dukar men då krävs ett dedikerat biorum eller liknande, vilket som regel kräver en mycket förstående fru. ;)

MVH
Jonsod

tja en liten fråga bara, hur långt i från sitter du, och hur långt i sidled kan du sitta innan bilden blir sämre så att säga? om vi säger att du siter i mitten på cirka 3m

nu vet jo jag inte hur långt du siter frun duken =).
'
MvH Martin

Postad 03 februari 2012 - 09:34

macman
  • macman
  • Beroende

• 1 078 inlägg
  • 0
Du ställer frågan till en som senast var aktiv 24 okt 2009...

Postad 03 februari 2012 - 11:16

50plus
  • 50plus
  • Forumräv

• 744 inlägg
  • 0
Dessutom gällde utlåtandet en gammal version av React-duken.

Jag kan väl bara säga att jag inte kan tänka mig en vit duk i mitt helvita vardagsrum.
Nu tittar vi inte på film med några lampor tända och jag kan mörklägga ganska väl.
React-dukens uppgift är i mitt fall bara att begränsa effekten från den upplysning
av rummet som bilden i sig orsakar. Min kalibrerade Panasonic AE4000 är definitivt
inte särskilt ljusstark men det räcker för mig. Jag har 106" på c:a 4 meters tittavstånd.
Visst skulle jag vilja ha mera tryck i bilden men mina ögon vänjer sig efter en stund.
Betraktningsvinkeln upplever jag inte som besvärande snäv. Och visst skulle jag
vilja ha en FireHawk-duk istället men det klarar inte mina ekonomiska prioriteringar av.
Så React-duken är den kompromiss jag har valt. (Jag har efter utbyte React 2.0.)

Men det är ju jag det.

Redigerat av 50plus, 03 februari 2012 - 11:21.

Postad 03 februari 2012 - 21:23

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

• 722 inlägg
  • 0
Hej 50+
Tycker att det låter skitsmart att välja en duk med högre kontrast för att slippa 2:a och 3:e-reflektionen från duken.
Om jag förstått saken rätt är React en "mild" högkontrastduk som ger den vita dukens fördelar kombinerat med högkontrastens i ett mycket sparsamt upplyst eller mörkt rum. Att den "milda" ökningen av kontrasten samt utestängande av ljuset inte egentligen berör betraktningsvinklarna eller ger något shine att tala om är positivt att höra.

Postad 05 februari 2012 - 13:00

50plus
  • 50plus
  • Forumräv

• 744 inlägg
  • 0
Visst får du en begränsning av betraktningsvinkeln och visst finns det flera som tydligen upplever en del shine men jag menar att betraktningsavståndet till duken och projjens vinkel mot duken är ganska avgörande. Nu är mitt förhållande betraktningsavstånd/dukbredd är måttliga c:a 1,7 och projektorn sitter inom bildrutan. Skulle jag flytta fram soffan skulle jag säkert uppleva dukens begränsingar mer. Utan att vara en expert skulle jag inte rekommendera React-duken till den som vill sitta riktigt nära.
Notera att det är den ända duken jag har tittat på hemma i soffan så jag har egentligen inget att jämföra med.

Min tio-öring.

Postad 10 februari 2012 - 14:45

Jungleboss
  • Jungleboss
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
Har just testat min nya re-act-duk lite. Tycker det glänser en del om den på vissa ställen. Så man upplever att det är ljusare på dessa områden. Märke det på en gång när jag slog på den (var relativt mörkt i rummet). Undre delen av duken upplevdes som mörkare än den övre. Men detta områden flyttar sig beroende på hur man befinner sig i relation till duken.

Inte helt nöjd faktiskt. VIsst kontrasten och svärtan blir bättre. Men detta gläns då? Jag upplever både detta gläns (inte jämnt ljus i bilden) både när mitt rum är ljust och mörkare.

Min duk är 86" och jag sitter ca 3,4 m från duken. Projen sitter ca 2,2 m från golvet. Min projektor sitter således lite ovanför bilden.

Redigerat av Jungleboss, 10 februari 2012 - 14:52.

Postad 10 februari 2012 - 15:05

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

• 1 269 inlägg
  • 0
Kan du flytta projektorn längre bak? Hur långt ifrån duken sitter projektorn nu?

Postad 10 februari 2012 - 15:35

Unregisteredb7c9e078
  • Unregisteredb7c9e078
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0
Jungleboss jag håller helt med dig, fick min för några dagar sen och upplever i stort sett samma saker som dig. Men så går det när man inte tittar ordentligt innan beställning antar jag :P

Postad 10 februari 2012 - 19:43

tsartiis
  • tsartiis
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

Har just testat min nya re-act-duk lite. Tycker det glänser en del om den på vissa ställen. Så man upplever att det är ljusare på dessa områden. Märke det på en gång när jag slog på den (var relativt mörkt i rummet). Undre delen av duken upplevdes som mörkare än den övre. Men detta områden flyttar sig beroende på hur man befinner sig i relation till duken.

Inte helt nöjd faktiskt. VIsst kontrasten och svärtan blir bättre. Men detta gläns då? Jag upplever både detta gläns (inte jämnt ljus i bilden) både när mitt rum är ljust och mörkare.

Min duk är 86" och jag sitter ca 3,4 m från duken. Projen sitter ca 2,2 m från golvet. Min projektor sitter således lite ovanför bilden.

Vad har du för projektor?

Hur långt ifrån duken är linsen?

Postad 10 februari 2012 - 20:27

Jungleboss
  • Jungleboss
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0

Vad har du för projektor?

Hur långt ifrån duken är linsen?

Epson tw3600
Linsen är ca 3 m från duken.
Linsen sitter 40 cm över överkanten av bildytan.

man får aldrig vara 100% nöjd med någon elektronik man köper uppenbarligen :) Oavsett pris.

Redigerat av Jungleboss, 10 februari 2012 - 20:31.

Postad 10 februari 2012 - 22:52

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3 068 inlägg
  • 0

Tycker det glänser en del om den på vissa ställen. Så man upplever att det är ljusare på dessa områden.

Shine!

Undre delen av duken upplevdes som mörkare än den övre. Men detta områden flyttar sig beroende på hur man befinner sig i relation till duken.

Hotspot!

Båda dessa bieffekter är väl kända med högkontrastdukar. Högkontrastväv är en kompromiss när man inte har ett optimalt rum. Kompromissen är dessa bieffekter för att få en ordentligt mycket högre kontrast. En del stör sig på dem, en del ser dem men stör sig inte och en del ser dem inte oavsett om man pekar ut dem.

Det är därför jag tjötar hela jäkla tiden om att man ska ut och titta och värdera produkter själv och inte gå på vad tex Nisse, grannen eller Hemmabiotidningen tycker och skriver.

Hoppas du vänjer dig så att du blir nöjd med dina produkter ändå.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Postad 11 februari 2012 - 00:19

Jungleboss
  • Jungleboss
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0

Shine!
Hotspot!

Båda dessa bieffekter är väl kända med högkontrastdukar. Högkontrastväv är en kompromiss när man inte har ett optimalt rum. Kompromissen är dessa bieffekter för att få en ordentligt mycket högre kontrast. En del stör sig på dem, en del ser dem men stör sig inte och en del ser dem inte oavsett om man pekar ut dem.

Det är därför jag tjötar hela jäkla tiden om att man ska ut och titta och värdera produkter själv och inte gå på vad tex Nisse, grannen eller Hemmabiotidningen tycker och skriver.

Hoppas du vänjer dig så att du blir nöjd med dina produkter ändå.

MVH

Tack för svaret!

Du har rätt såklart :)

Jag har mig själv att skylla mest.

En följdfråga. Kan man minska dessa effekter? Jag har inte lust att montera om projen och kan inte flytta på var jag sitter; så det blir nog lite svårt iofs. Men ändå bra att känna till i framtiden.

Postad 11 februari 2012 - 02:01

Unregisteredfec72d49
  • Unregisteredfec72d49
  • Lärjunge

• 384 inlägg
  • 0
Tyvärr är 3m kastavstånd för lite för att slippa effekterna du upplever, får man projjen 4 m från duken blir det nåt helt annat, jag upplever ingen hotspott överhuvudtaget och endast shine i mycket ljusa scener. Jag är supernöjd med mitt val av React duk. Som Marcus säger, man ska alltid kika i butik först innan man köper, man kan använda formumet till att bilda sig en uppfattning men inte tillräckligt för att köpa grisen i säcken..

Postad 11 februari 2012 - 02:48

Drexler
  • Drexler
  • Lärjunge

• 336 inlägg
  • 0

Tack för svaret!

Du har rätt såklart :)

Jag har mig själv att skylla mest.

En följdfråga. Kan man minska dessa effekter? Jag har inte lust att montera om projen och kan inte flytta på var jag sitter; så det blir nog lite svårt iofs. Men ändå bra att känna till i framtiden.

Det enda du kan göra är att flytta projjen (hotspotting) eller dig själv (främst shine) längre bak. Inget annat hjälper. Kan du flytta projjen längre bak kommer det garanterat att minska hotspottingen om än inte ta bort det helt.

Postad 11 februari 2012 - 03:30

hakkas
  • hakkas
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Jag testade en provbit av denna duk, eftersom jag funderat ett tag på att köpa en.
Den duk jag har nu är 106 tum, sitter 4,2 meter från projjen. (som är 1,9 m. från golvet)
Själv sitter jag 3,2 meter från duken. Jag upplevde extrem skillnad i kontrast, beroende på var jag befann mig i rummet. Mycket svärta om jag gick 2 meter till vänster, och tvärtom. Jag påpekade detta till affären, som genast slängde upp provbiten, och bekräftade detta fenomen.Dom skulle kolla med tillverkaren vad detta beror på, har dock inte varit in där ännu.
Vad jag förstår, har dom uppdaterat duken till "version 2" för ett tag sedan, vet dock inte om min provbit var denna.
Denna uppdatering skulle förbättra duken avsevärt.
Min projektor är en JVC DLA-HD750, med mycket bra kontrast, så jag märkte detta på en gång. Men det är nog som du säger Viapea, man måste ha längre kastavstånd. Åtminstone med min projektor.

Postad 11 februari 2012 - 09:48

Jungleboss
  • Jungleboss
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0

Jag testade en provbit av denna duk, eftersom jag funderat ett tag på att köpa en.
Den duk jag har nu är 106 tum, sitter 4,2 meter från projjen. (som är 1,9 m. från golvet)
Själv sitter jag 3,2 meter från duken. Jag upplevde extrem skillnad i kontrast, beroende på var jag befann mig i rummet. Mycket svärta om jag gick 2 meter till vänster, och tvärtom. Jag påpekade detta till affären, som genast slängde upp provbiten, och bekräftade detta fenomen.Dom skulle kolla med tillverkaren vad detta beror på, har dock inte varit in där ännu.
Vad jag förstår, har dom uppdaterat duken till "version 2" för ett tag sedan, vet dock inte om min provbit var denna.
Min projektor är en JVC DLA-HD750, med mycket bra kontrast, så jag märkte detta på en gång. Men det är nog som du säger Viapea, man måste ha längre kastavstånd. Åtminstone med min projektor.

Enligt butiken jag köpte min duk i så tillverkas inte version 1 av react längre. Trodde de allefall.

Postad 11 februari 2012 - 09:51

Jungleboss
  • Jungleboss
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
Tack för svaren Viapea och Drexler. Då har man lärt sig en läxa ang. högkontrastdukar. Tror jag kommer vänja mig med detta som tur är. Igår när jag spelade spel så var det inget jag lade märke till. Får väl tvinga mig annars, då jag inte kan flytta projen eller mig själv längre bak :)

Postad 11 februari 2012 - 10:17

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

• 1 269 inlägg
  • 0

För att så mycket ljus som möjligt ska reflekteras till tittaren så måste projen, duken och huvudhöjd matcha varandra, tänk duken som en spegel...

Postad 11 februari 2012 - 15:57

Drexler
  • Drexler
  • Lärjunge

• 336 inlägg
  • 0

Själv sitter jag 3,2 meter från duken. Jag upplevde extrem skillnad i kontrast, beroende på var jag befann mig i rummet. Mycket svärta om jag gick 2 meter till vänster, och tvärtom.

Fullt normalt, duken speglar ljuset så beroende på vart de externa ljuset/reflektionerna kommer ifrån får du olika svärta. T ex. du har en lampa som lyser från vänster sida. Sitter du på vänster sida reflekteras lampljuset bort åt andra hållet och du får en bra svärta. Sitter du på höger sida reflekteras lampljuset mot dig och du får en dålig svärta. Syns tydligt i mina bildexempel i denna tråd. Se inlägg 16

Har ingen betydelse vilken projektor man har, det syns tydligt även med gamla lcder.

Redigerat av Drexler, 11 februari 2012 - 15:58.

Postad 11 februari 2012 - 18:09

Unregisteredfec72d49
  • Unregisteredfec72d49
  • Lärjunge

• 384 inlägg
  • 0

Tack för svaren Viapea och Drexler. Då har man lärt sig en läxa ang. högkontrastdukar. Tror jag kommer vänja mig med detta som tur är. Igår när jag spelade spel så var det inget jag lade märke till. Får väl tvinga mig annars, då jag inte kan flytta projen eller mig själv längre bak :)

Skiter man i att sitta och leta efter fel så vänjer man sig, du kanske flyttar om en tid till bostad där du får längre kastavstånd, då kommer du att bli superglad för att det känns som att du fått en ny projektor ;-)

Postad 12 februari 2012 - 00:36

hakkas
  • hakkas
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Tack, Drexler! (Är du duk-tillverkare eller...? :blink:) Hade jag hittat den tråden tidigare, hade jag absolut inte yttrat mig här :P . Det blir ju solklart när man tänker efter, reflektionerna måste ju bara bli olika, beroende på vinkel. Jag är van med low-gain duk. Men sedan är det ju så...man vänjer sig. Jag kommer nog att köpa ReAct'en ändå.
Karamasha: Det du beskriver är ju helt korrekt, dock totalt ogenomförbart. Såvida man inte kör bak-projektion, måste man ha projektorn i ögonen :lol:.

Postad 12 februari 2012 - 07:46

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

• 1 269 inlägg
  • 0

Karamasha: Det du beskriver är ju helt korrekt, dock totalt ogenomförbart. Såvida man inte kör bak-projektion, måste man ha projektorn i ögonen :lol:.

Totalt genomförbart skulle jag säga. Sätt duken med underkant i huvudhöjd och projektorn i överkant duk. ta da!

Postad 13 februari 2012 - 00:08

hakkas
  • hakkas
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
...Det är ju i princip så jag har det...?
Trodde du menade projen och huvud i samma nivå, mitt mot duken. Men jag förstår nu hur du menar.

Postad 13 februari 2012 - 08:47

Jungleboss
  • Jungleboss
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
Kan även tillägga, som säkert många redan vet, att React-duken äter mycket ljus, så en ljusstark projektor är ett måste nästan.

Redigerat av Jungleboss, 13 februari 2012 - 08:47.

Postad 13 februari 2012 - 10:22

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3 068 inlägg
  • 0

Kan även tillägga, som säkert många redan vet, att React-duken äter mycket ljus, så en ljusstark projektor är ett måste nästan.

ReAct äter inte mycket ljus. Den tappar litegrand jämfört med en vit 1,0 gains väv. En grå duk däremot(utan ljusriktan), tappar mycket ljus.

De gånger ReAct blir ett problem är när man vill upp i väldigt stora bildstorlekar. Då kan det lilla tappet i ljusflöde bli en avgörande faktor, men många gånger räcker inte heller en vit duk till, med de förutsättningarna, om inte projektorn är väldigt ljusstark.

MVH

Postad 13 februari 2012 - 10:30

Jungleboss
  • Jungleboss
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0

ReAct äter inte mycket ljus. Den tappar litegrand jämfört med en vit 1,0 gains väv. En grå duk däremot(utan ljusriktan), tappar mycket ljus.

De gånger ReAct blir ett problem är när man vill upp i väldigt stora bildstorlekar. Då kan det lilla tappet i ljusflöde bli en avgörande faktor, men många gånger räcker inte heller en vit duk till, med de förutsättningarna, om inte projektorn är väldigt ljusstark.

MVH

Jag upplever att bilden är mindre ljus (även det vita), än med mina gamla 1.0 gråduk (matt material). Inget problem för mig dock, då min projektor är ljusstark. Jag har inte en speciellt stor duk heller. Men jag har inte jämfört dukarna sida vid sida, så jag kan inte svära på det.

Postad 13 februari 2012 - 13:14

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3 068 inlägg
  • 0

Jag upplever att bilden är mindre ljus (även det vita), än med mina gamla 1.0 gråduk (matt material). Inget problem för mig dock, då min projektor är ljusstark. Jag har inte en speciellt stor duk heller. Men jag har inte jämfört dukarna sida vid sida, så jag kan inte svära på det.

Absolut, och det var precis det jag skrev också. Sen hur du upplever mycket, kontra lite, är ju lite svårt att utreda på ett forum. Men visst tappar ReAct ljus, men det är förhållandevis lite med tanke på den mörka botten som i sin tur ger svärtan.

Hela poängen med en väv som ReAct är ju att den inte ska tappa så mycket ljus och därmed vara ett alternativ till en grå duk om man vill ha en bättre svärta men samtidigt få mycket ljus tillbaka(i förhållande till den grå ytan).

MVH

Postad 18 februari 2012 - 11:32

Unregistered72aefc0b
  • Unregistered72aefc0b
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Det här med högkontrastdukar verkar kunna vara räddningen i mitt rum. Kan mörklägga hyffsat (persienner som grund och mörkläggningsgardin utanpå det) men när solen ligger på så kommer det in lite ströljus ändå och dessutom har jag vitt tak och ljusa väggar...

Min enda rädsla är egentligen att jag kommer för nära duken, projektorn har ett kastavstånd på ca 3,2m idag och jag har huvudet ca 3m från duken. Duken jag har idag är 104". Jag förstår ju att det är individuellt hur mycket man stör sig på hotspotting etc. Men rent objektivt, är det ens att fundera på en react duk på 104" med det sittavståndet ovan?

Redigerat av Unregistered72aefc0b, 18 februari 2012 - 11:32.

Postad 18 februari 2012 - 12:43

Unregisteredfec72d49
  • Unregisteredfec72d49
  • Lärjunge

• 384 inlägg
  • 0

Det här med högkontrastdukar verkar kunna vara räddningen i mitt rum. Kan mörklägga hyffsat (persienner som grund och mörkläggningsgardin utanpå det) men när solen ligger på så kommer det in lite ströljus ändå och dessutom har jag vitt tak och ljusa väggar...

Min enda rädsla är egentligen att jag kommer för nära duken, projektorn har ett kastavstånd på ca 3,2m idag och jag har huvudet ca 3m från duken. Duken jag har idag är 104". Jag förstår ju att det är individuellt hur mycket man stör sig på hotspotting etc. Men rent objektivt, är det ens att fundera på en react duk på 104" med det sittavståndet ovan?

Helt klart är att med ett kastavstånd på endast 3.2m är det sannolikt med en del hotspotting, men hur mycket du stör dig på det och hur du värderar övriga för/nackdelar med högkontrast/vanlig duk kan bara du själv svara på.

Postad 21 februari 2012 - 17:53

Unregistered60151b89
  • Unregistered60151b89
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

Vill veta mer om den generella åsikten kring React duken innan jag slår till alt andra förslag. Gör jag rätt tro?

Ska köras med en infocus IN81 i ett rum med vita väggar med ca 100"

mvh

Kolla här: https://www.minhembio.com/nolle

Postad 22 februari 2012 - 04:08

Cd_Master
  • Cd_Master
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
när jag har får min duk så kan jag komma med lite inlägg och bilder på duken.

och lite syn punkter

mvh

Postad 22 februari 2012 - 09:45

tsartiis
  • tsartiis
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

när jag har får min duk så kan jag komma med lite inlägg och bilder på duken.

och lite syn punkter

mvh

Gör gärna det. Har själv en react på gång, så man är ju lite förväntansfull :).

Postad 22 februari 2012 - 12:29

Cd_Master
  • Cd_Master
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Gör gärna det. Har själv en react på gång, så man är ju lite förväntansfull :).

kommer att ta lite bilder från olika vinklar från swetspot och ut till sidorna, ringde till Dreper dom hade slut på react II duk, dom får in nytt matrial början på nästa vecka, :( vill jo ha min duk nu.

Mvh

Postad 04 mars 2012 - 01:24

Cd_Master
  • Cd_Master
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
har inte får min duk inu. bara en liten snabb uppdate. =)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.