Jag misstänker att 90 % av deltagarna i den här tråden har tinnitus redan
. Förutom då för mycket pengar att bränna
Jag kan inte ens dra på max på mina sketbilliga 3000 :- högtalare utan att få upp decibel volymer som är skadliga för min hörsel. Försöker hålla mig runt 75 db max aldrig över 100 i längre stunder.
Tinnitus...!? Njaa inte det minsta
Jag lyssnar inte på sådan vansinnig volym till vardags så att jag ständigt anstränger min hörsel till den milda grad.
Någon gång ibland kan jag dra på så in i Hel###e!! och så har jag ju som sagt på skoj spelar sönder en del skräp högtalare som jag ändå inte ville ha..
en del högtalare har spelats sönder utan att jag ville det och ibland av olyckliga omständigheter (små barn som pillat på volym pottar..) och ibland för att man varit helt säker på att dem skulle tåla mer än vad dem faktiskt gjorde och va lite för optimistisk med volyminställningarna...
Mäter du med ljudtrycksmätare? Att många högtalare låter illa redan på inte särskilt våldsamma ljudvolymer beror på distorsion. Det är en helt annan sak att lyssna högt på bra inspelningar på ett bra system. Man märker ärligt talat inte hur högt det egentligen är.
Exakt, detta är en klart avgörande faktor... med ett par gamla datorhögtalare som jag hade så kunde man inte spela högre än runt 70dB innan det inte gick att vara i rummet längre...
Det lät helt enkelt för###### dåligt och va helt outhärdligt
spelar jag 70dB med mina fin burkar så är det som ljuv sommaräng
70dB för övrigt är ungefär var vägbullret i genomsnitts bilen ligger på i amplitud
Redigerat av DVD-ai, 18 April 2009 - 10:26.