Jag har ett lösenord på servern som jag använder för att logga in med HP's client, men vad sjutton skall man ha för login och användarnamn när man ansluter via RDP'n ??
* Officiell tråd - HP MediaSmart Server EX470 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
Postad 29 oktober 2008 - 21:54
Jag har ett lösenord på servern som jag använder för att logga in med HP's client, men vad sjutton skall man ha för login och användarnamn när man ansluter via RDP'n ??
Postad 29 oktober 2008 - 21:56
Administrator och ditt WHS lösenordkänner mig ruskigt n00big... men lyckas inte ansluta till min hp via en RDP client, kör CoRD på MAC, men samma problem på windowsburk med windows inbyggda funktion.
Postad 29 oktober 2008 - 21:58
Administrator och ditt WHS lösenord
Tack, funkar fint!
den varningen man får direkt när man loggar in, skall man bli rädd?
Postad 29 oktober 2008 - 22:01
Jag vet att det går att lösa på ett smidigt sätt...kommer bara inte ihåg var jag läste det. Det står på nån av dessa sidor:Jizzler: ajdå ser inget bra ut =/ Hur går det till när man byter ut systemdisken? är det bara att markera den och välja "remove" så flyttas den datan till dom andra diskarna å sen peta i en ny disk och sen tyvärr installera om eller? Iofs inte så bara. Du hade väl problem med att få loss systendisken dessutom? Fattar inte att det inte görs någon backup på systemet. att göra en image på c: hjälper väl inte heller?
Undrar oxå vad balanseringen gör. Har i dagarna flyttat över några TB med data till servern från diskarn utanför poolen och då fylls diskarna en i taget tills den är full å sen börjar på nästa. Har försöka att packa upp allt innan för att slippa få jätte fragmenterade diskar.
Vore trevligt att när man väl köpt WHS att slippa installera och bara skriva in det nya serienr och sedan aktivera eller hur man nu gör men det går inte utan man måste installera om allt eller? lite synd för det är ju lite program, addons, inställningar och även lite hemsidegrejer som är installerat nu. har 4 dagar på mig nu att aktivera trial versionen så ska den väl funka ett tag till innan jag måste ta tag i det.
http://www.mediasmarthome.com/
http://www.mediasmartserver.net/
http://mswhs.com/
http://www.wegotserved.co.uk/
Inte direkt. Så länge du inte fixar med alltför avancerade saker på själva datorn så är det ingen fara.Tack, funkar fint!
den varningen man får direkt när man loggar in, skall man bli rädd?
Postad 29 oktober 2008 - 22:04
kan man installera typ ftp-server och sånt här också? eller är vad talar för att köra add-ins istället för att installera "vanliga" program?
Postad 29 oktober 2008 - 22:05
Det är ju en vanlig dator så det mesta fungerar ju. Läs lite på de sidorn jag postade förut. Det står mycket bra att veta där.gott! det blir ju perfa att lägga in dc++ och administrera den via fjärrstyrningen...
kan man installera typ ftp-server och sånt här också? eller är vad talar för att köra add-ins istället för att installera "vanliga" program?

Postad 29 oktober 2008 - 23:27
Jizzler: ajdå ser inget bra ut =/ Hur går det till när man byter ut systemdisken? är det bara att markera den och välja "remove" så flyttas den datan till dom andra diskarna å sen peta i en ny disk och sen tyvärr installera om eller? Iofs inte så bara. Du hade väl problem med att få loss systendisken dessutom? Fattar inte att det inte görs någon backup på systemet. att göra en image på c: hjälper väl inte heller?
Alternativet "Remove" finns inte på systemdisken, man måste såvitt jag vet gå 'den fula vägen' för att byta. Och ja - min OS-disk sitter som berget. Återstår att se hur länge den håller. Alternativet "Repair" finns men då varnas det friskt för risk för dataförluster. Börjar så smått köra ut data på extern disk nu.
Postad 30 oktober 2008 - 11:01
Jahaja, vad ska man tro om detta då? Känns inte helt hundra...det blev minsann inte många bekymmersfria veckor innan det sket sig lite lätt.
Vad är det den varnar för?
Jag fick en enkelt varning nästan direkt när frun började använda den, var filer med skumma namn som den av någon anledning fick för sig redan fanns när balanseringen skedde. Eller något sånt iaf. Med lite tur kanske du fått ett lika enkelt "fel".
Postad 30 oktober 2008 - 11:03
Det felet har jag med fått. Om det var det så skulle den inte varna på hdd nivå utan på katalog nivå.Vad är det den varnar för?
Jag fick en enkelt varning nästan direkt när frun började använda den, var filer med skumma namn som den av någon anledning fick för sig redan fanns när balanseringen skedde. Eller något sånt iaf. Med lite tur kanske du fått ett lika enkelt "fel".
Postad 30 oktober 2008 - 11:14
Ja så kanske det var, har helt glömt hur det såg ut och var varningen kom.Det felet har jag med fått. Om det var det så skulle den inte varna på hdd nivå utan på katalog nivå.
Postad 30 oktober 2008 - 17:27
Hittade detta dokument ang ominstallation =)
Borde väl fungera rätt fint att bara byta ut disken och köra skivan genom en nätverksdator om jag fattar det hela rätt?
Postad 30 oktober 2008 - 17:34
Sitter å leker lite med Hpmediaserver och lite frågor har dykt upp och jag har inte hittat svaren i sökfunktionen eller på de sidor som det länkats till och ja jag vet att goggle finns..

1, Kan man som Admin se när några av de andra kontona är/eller varit online någonstans?
2, Kan man byta systemhårddisken till en större?
3, Fungerar det att streama film direkt från servern via ett konto utan att det laggar..till t.ex en Tvix, HTPC eller PCH? Om ja, behövs det någon speciell add-ins?
4, Kan man överföra mappar istället för bara filer?
5, Förslag på bra och roliga add-ins?
Tack på hjälpen på förhand,
Om ni inte löst problemet med spanska så gjorde jag så här.
- Avinstallera pvconnect från add-ins
- Ändra region under general till English (United Kingdom)
- Installera pvconnect igen.
Då ska spanskan försvunnit.
Må gott, Patte
Postad 30 oktober 2008 - 23:30
Jag kan svara på 4:an och 5:an lite lätt just nu.Hej,
Sitter å leker lite med Hpmediaserver och lite frågor har dykt upp och jag har inte hittat svaren i sökfunktionen eller på de sidor som det länkats till och ja jag vet att goggle finns..så puh..
1, Kan man som Admin se när några av de andra kontona är/eller varit online någonstans?
3, Fungerar det att streama film direkt från servern via ett konto utan att det laggar..till t.ex en Tvix, HTPC eller PCH? Om ja, behövs det någon speciell add-ins?
Må gott, Patte

Postad 03 november 2008 - 13:57
Hej,
Sitter å leker lite med Hpmediaserver och lite frågor har dykt upp och jag har inte hittat svaren i sökfunktionen eller på de sidor som det länkats till och ja jag vet att goggle finns..så puh..
Må gott, Patte
Tänkte bidra med mina svar!
1. Vet ej.
2. Ja, jag bytte precis min. Jag installerade en
3. Jag har läst att det inte ska vara några problem, har dock inte prövat själv. Däremot hoppas jag att det ska funka eftersom jag funderar på att köpa en Tvix 6500 till helgen...
4. Redan besvarad.
5. Jag har också installerat MSS Fan Control och kan rekommendera det, jag kunde dra ner mina fläktar och fortfarande ha en låg temperatur. Förutom add-ins så har jag installerat utorrent och ett program som heter SCRU. Det kan jag varmt rekommendera. Det packar upp och placerar det ni har laddat ned med utorrent i de katalogerna ni har bestämt sedan innan, t ex till de mappar som era mediaspelare bevakar. Automatiskt och bekvämt!
Simma lugnt! ...och hoppas att mina svar kan vara till hjälp!
Postad 03 november 2008 - 18:45
Jag har en gammal dator som jag vill byta ut. Jag funderar på om denna apparat kan vara rätt för mig. Vill köra Winamp, irc, ftp & lite andra småprogram, samt lagra mina filer. Vill kunna styra den via min laptop, som förövrigt är den enda dator jag har i hemmet. Jag vill i stort sett använda den som en vanlig dator..
Vet att det inte finns nåt ljudkort i den, så det får bli ett USB ljudkort i så fall.
Är denna apparat rätt för mig? Hur är Windows Home Server? Jag gillar formatet på denna lilla smäckra sak, samt priset är inte så farligt. Värt att satsa på denna eller ska jag skaffa en vanlig liten dator? Och i så fall har ni några tips på datorer i sammma storlek? Vill inte bygga själv.
Redigerat av froggie, 03 november 2008 - 18:47.
Postad 03 november 2008 - 19:37
http://h20000.www2.h...=reg_R1002_USEN
Hittade detta dokument ang ominstallation =)
Borde väl fungera rätt fint att bara byta ut disken och köra skivan genom en nätverksdator om jag fattar det hela rätt?
Jag skummade igenom den lite snabbt och den löste hela problematiken kring att fysiskt byta ut disken samt frågor kring ominstallation. Nu återstår två frågor...
1. Hur tvingar jag bort data från min nuvarande systemdisk? Den har suttit i sedan dag 1 och är således smetfull med filer. Totalt sett i poolen har jag tillräckligt med plats för att inhysa all denna data, men hur sjutton gör man för att få WHS att rebalansera bort data från den trasiga disken till resten av poolen?
2. Hajjar en nyinstallation av WHS att mina diskar i poolen varit med i matchen förut? Jag vill inte mötas av alternativet att formatera diskarna för att få med dem i poolen igen, då ryker 'en del' godis.
Får jag klarhet i dessa två frågor så tänkte jag tömma disken till poolen för att därefter be WHS reparera disken. Funkar det inte det ---> garantiärende. Jag tänker inte dra ur disken fysiskt ur lådan och formatera stand-alone utan säger WHS att den är död så kör jag en reklamation.
Postad 05 november 2008 - 15:55
Satt hela natten och försökt att få Utorrent att funka men nej, hoppas någon kan hjälpa mig.
- Var installeras Windows Server 2003 Resource Kit Tools och AnyServiceInstaller, och hur???
- uTorrent/webui vilket skall installeras var och hur?
Tacksam för hjälp...
/Patte
Postad 05 november 2008 - 18:30
Jag skummade igenom den lite snabbt och den löste hela problematiken kring att fysiskt byta ut disken samt frågor kring ominstallation. Nu återstår två frågor...
1. Hur tvingar jag bort data från min nuvarande systemdisk? Den har suttit i sedan dag 1 och är således smetfull med filer. Totalt sett i poolen har jag tillräckligt med plats för att inhysa all denna data, men hur sjutton gör man för att få WHS att rebalansera bort data från den trasiga disken till resten av poolen?
2. Hajjar en nyinstallation av WHS att mina diskar i poolen varit med i matchen förut? Jag vill inte mötas av alternativet att formatera diskarna för att få med dem i poolen igen, då ryker 'en del' godis.
Får jag klarhet i dessa två frågor så tänkte jag tömma disken till poolen för att därefter be WHS reparera disken. Funkar det inte det ---> garantiärende. Jag tänker inte dra ur disken fysiskt ur lådan och formatera stand-alone utan säger WHS att den är död så kör jag en reklamation.
Jag har råkat ut för att den disk som jag har som systemdisk krashade. Det kändes inte alls bra, för jag visste att jag bara valt att bilderna skulle finnas på flera diskar. Nu har ju jag bara 2st 1TB diskar, varav den ena alltså gav upp.
I hopp om att iaf kunna rädda bilderna, kopplade jag in den andra disken till min bärbara (över USB), men där kunde jag inte göra någonting! Man kunde se att ca 400GB var använt, men inga mappar, inga filer. Ingenting syns i utforskaren.
Som tur var hittade jag något inlägg på microsofts forum som beskrev att man skulle låta alla andra diskar sitta kvar i WHS & bara byta systemdisken & boota på skivan.
Jag monterade en 80GB som systemdisk & bootade på skivan.
Under installationen får man valet att Installera/ominstallera servern (med ominstallation förvalt), så jag valde ominstallation.
Installationen tog lite längre tid än vanligt & den stod & tuggade en hel del, men det var det värt!
ALLA mina share & filer finns kvar!
Fråga mig inte hur det gick till, men nu känns det riktigt bra att jag har WHS!
Postad 06 november 2008 - 07:11
Jag läste någonstans att WHS hela tiden strävar efter att ha systemdisken så tom som möjligt. Allt du lägger in hamnar på systemdiske först, sen flyttas det bort till de andra diskarna tills de är fulla. så har du en del ledigt är väl troligen chansen att det mesta ligger på andra diskar...
Postad 06 november 2008 - 10:05
Hej,
Satt hela natten och försökt att få Utorrent att funka men nej, hoppas någon kan hjälpa mig.
- Var installeras Windows Server 2003 Resource Kit Tools och AnyServiceInstaller, och hur???
- uTorrent/webui vilket skall installeras var och hur?
Tacksam för hjälp...
/Patte
Pröva att följa bifogat dokument, det funkade för mig!

Simma lugnt!
Bifogad fil(er)
Postad 06 november 2008 - 12:19
Jag läste någonstans att WHS hela tiden strävar efter att ha systemdisken så tom som möjligt. Allt du lägger in hamnar på systemdiske först, sen flyttas det bort till de andra diskarna tills de är fulla. så har du en del ledigt är väl troligen chansen att det mesta ligger på andra diskar...
Aha! Smart drag. Initialt hade jag bara 500GB-disken som följer med, denna blev snabbt full varpå jag adderade 2x1TB. Jag har nu dumpat av cirka 500gb data på annat håll och har således mer plats ledigt än vad OS-disken rymmer. Således borde WHS kunna utrymma OS-disken.
Om jag inte minns fel har jag tidigare testat en add-in som visade fyllnadsgrad på respektive disk, har dock avinstallerat det...någon som känner igen beskrivningen? Vill gärna säkerställa att disken verkligen är mer eller mindre helt tom på filer utöver OS innan jag kör en repair på den. Risken finns att filerna aldrig blir sig själva igen efter en repair och vad jag har sett erbjuder WHS ingen möjlighet att tömma disken innan repair.
Postad 06 november 2008 - 14:36
Men... har jag missat något. Är inte hela finessen med RAID att man, under förutsättning att bara en disk går sönder i taget, kan återskapa allt?
Postad 06 november 2008 - 16:34
Men... har jag missat något. Är inte hela finessen med RAID att man, under förutsättning att bara en disk går sönder i taget, kan återskapa allt?
fast WHS kör inte raid. utan man väljer själv vad man vill "duplicera" och ha säkert...
Postad 06 november 2008 - 19:23
Det var någon liknande guide jag följde, ska prova denna.
Men laddar jag över Windows Resource Kit, AnyServiceInstaller.exe, och utorrent.exe till HP´s softwaremapp eller hur gör jag?
mvh Patte
Pröva att följa bifogat dokument, det funkade för mig!
Simma lugnt!
Postad 07 november 2008 - 09:52
Hej och tack för ditt svar...
Det var någon liknande guide jag följde, ska prova denna.
Men laddar jag över Windows Resource Kit, AnyServiceInstaller.exe, och utorrent.exe till HP´s softwaremapp eller hur gör jag?
mvh Patte
Hur gick det när du följde instruktionen?
Ett tips är att även installera ett program som heter SCRU om du har en mediaspelare kopplad till servern, allt görs automatiskt och det är bara att titta och njuta. Servern blir ett s.k "One-click-wonder"! Installera det som en service precis som uTorrent så ligger det där i bakgrunden och gör sitt jobb.
Postad 07 november 2008 - 18:56
Skulle vilja lagra inspelade tvprogram i den samt streama film från den till htpc'n, borde funka utan problem eller?
Postad 10 november 2008 - 23:48
Aha! Smart drag. Initialt hade jag bara 500GB-disken som följer med, denna blev snabbt full varpå jag adderade 2x1TB. Jag har nu dumpat av cirka 500gb data på annat håll och har således mer plats ledigt än vad OS-disken rymmer. Således borde WHS kunna utrymma OS-disken.
Om jag inte minns fel har jag tidigare testat en add-in som visade fyllnadsgrad på respektive disk, har dock avinstallerat det...någon som känner igen beskrivningen? Vill gärna säkerställa att disken verkligen är mer eller mindre helt tom på filer utöver OS innan jag kör en repair på den. Risken finns att filerna aldrig blir sig själva igen efter en repair och vad jag har sett erbjuder WHS ingen möjlighet att tömma disken innan repair.
Citerar mig själv i och med en liten uppdatering. Installerade Disk Management så att jag kan se fyllnadsgraden och OS-disken står och maler med 93% fyllnadsgrad. Således lär en repair av disken medföra katastrof ifall några filer skadas. Jakten på en bra lösning fortsätter, jag är rätt besviken på att jag inte manuellt kan evakuera disken eller ännu hellre att WHS gör det själv när den märker att något är fel på den. Då skulle ju data räddas innan katastrofen är ett faktum och disken skär.
Postad 11 november 2008 - 05:39
Är det hela OS-disken som är full eller bara den 20GB stora partitionen? För vad jag vet så ska WHS sträva efter att tömma den andra partitionen på disken.Citerar mig själv i och med en liten uppdatering. Installerade Disk Management så att jag kan se fyllnadsgraden och OS-disken står och maler med 93% fyllnadsgrad. Således lär en repair av disken medföra katastrof ifall några filer skadas. Jakten på en bra lösning fortsätter, jag är rätt besviken på att jag inte manuellt kan evakuera disken eller ännu hellre att WHS gör det själv när den märker att något är fel på den. Då skulle ju data räddas innan katastrofen är ett faktum och disken skär.
Postad 11 november 2008 - 16:36
Jag har lite frågor om nån vänlig innehavare kan svara? =)
Jag har en gammal dator som jag vill byta ut. Jag funderar på om denna apparat kan vara rätt för mig. Vill köra Winamp, irc, ftp & lite andra småprogram, samt lagra mina filer. Vill kunna styra den via min laptop, som förövrigt är den enda dator jag har i hemmet. Jag vill i stort sett använda den som en vanlig dator..
Vet att det inte finns nåt ljudkort i den, så det får bli ett USB ljudkort i så fall.
Är denna apparat rätt för mig? Hur är Windows Home Server? Jag gillar formatet på denna lilla smäckra sak, samt priset är inte så farligt. Värt att satsa på denna eller ska jag skaffa en vanlig liten dator? Och i så fall har ni några tips på datorer i sammma storlek? Vill inte bygga själv.
Jag tror inte att den här är rätt för dig, om du tänkt använda den som en vanlig dator.
Den här vill man ha så stabil som det bara går, så det kan vara olämpligt att installera en massa onödigt junk..
Att den dessutom saknar skärm gör ju att du alltid måste kör rdp från din bärbara.
Men jag kan ha missuppfattat hur du tänkt använda den, så den kan ju även vara helt rätt!
Postad 11 november 2008 - 20:55
Är det hela OS-disken som är full eller bara den 20GB stora partitionen? För vad jag vet så ska WHS sträva efter att tömma den andra partitionen på disken.
Här står vi idag:

Systemdisken är för stunden 'Healthy' men det beror endast på att burken är nybootad. Ge den ett par timmar så är det 'Unhealthy' som gäller för hela slanten.
Postad 12 november 2008 - 07:38
Har du tagit upp frågan med supporten? HP + MS, skulle vara intressant att höra hur dom tycker du ska lösa dit problem.Systemdisken är för stunden 'Healthy' men det beror endast på att burken är nybootad. Ge den ett par timmar så är det 'Unhealthy' som gäller för hela slanten.
Postad 12 november 2008 - 08:31
Citerar mig själv i och med en liten uppdatering. Installerade Disk Management så att jag kan se fyllnadsgraden och OS-disken står och maler med 93% fyllnadsgrad. Således lär en repair av disken medföra katastrof ifall några filer skadas. Jakten på en bra lösning fortsätter, jag är rätt besviken på att jag inte manuellt kan evakuera disken eller ännu hellre att WHS gör det själv när den märker att något är fel på den. Då skulle ju data räddas innan katastrofen är ett faktum och disken skär.
Jag skulle inte våga vänta för länge, för det är ju inte kul om den ger upp.
Så här skulle jag göra:
1: Ghosta av systemdisken till en annan (ny) hårddisk. Montera den nya i WHS-en och skicka in den gamla på garantin.
eller
2: Ta ur systemdisken & ersätt den med en annan (lika stor eller större). Boota med installationskivan.
Mest för att se om WHS fixar det. Kan vara skönt att veta i fall det händer igen..
Postad 12 november 2008 - 11:56

Har funderat länge på att bygga ihop en egen NAS, både för att spara pengar och för att det även är roligt!

Men frågan är ju om man sparar pengar egentligen!?!
Man får den för ca 3.800:- i dagens läge. Bara Windows Home Server går på ca 1400:-
Då blir det 2.400:- över till låda, nätagg, mobo, processor, minne och 500 GB HDD (för att jämföra pris med HPn)
Känns tufft!
Ni som har denna, är ni nöjda med dess prestanda?
Med 2TB-diskar kan man ju maxa denna med 8 TB totalt. Känns som det räcker ett bra tag, för mig i alla fall.
En fråga här: Det sitter en 500GB disk som systemdisk. Har läst att den största disken skall vara systemdisken. Om jag nu köper till en 1,5TB disk direkt. Skall jag då ta ur den befintliga disken, sätta i 1,5 TBn i systemplatsen och installera om klabbet från början. Eller går det att skyffla in 1,5TBdisken ändå?
Jag kommer även låta servern köra en del apps som är rätt tunga, så jag antar att jag bör byta ut minnet mot en 2GB istället? Eller hur upplever ni prestandan som den är "out-of-the-box"?
Har även sett en guide där man buter processor. Någon här som gjort det?
Appsen jag kommer köra är DC++, mkv2vob, TVersity (med och utan transcoding).
Mkv2vob jobbar 100% i uppemot ett dygn i streck för att transcodea videofiler. Någon som har erfarenhet av sådan "utmattning" av burken? Ljudnivå vid sådan stress?
Tacksam för svar, åsikter och synpunkter!

Postad 12 november 2008 - 12:25
Jag skulle inte våga vänta för länge, för det är ju inte kul om den ger upp.
Så här skulle jag göra:
1: Ghosta av systemdisken till en annan (ny) hårddisk. Montera den nya i WHS-en och skicka in den gamla på garantin.
Hur ghostar jag systemdisken när den inte går att urskilja under My Computer? Endast i console går det att särskilja den från övriga. Sett till själva OS-delen ligger den som separat disk under My Computer men alla shares etc. ligger sedan buntade vilket innebär att jag inte kan skilja på diskarna. OS-delens innehåll värderar jag lika högt som vatten, däremot är den data som ligger i övrigt på 500GB-disken värd en hel del eftersom mer eller mindre allt i min pool går under om en disk sviker helt.
2: Ta ur systemdisken & ersätt den med en annan (lika stor eller större). Boota med installationskivan.
Mest för att se om WHS fixar det. Kan vara skönt att veta i fall det händer igen..
Det är en operation jag skulle ge mig på först efter att jag säkert vet att det inte innebär någon risk för min data. Dessutom innebär det att jag måste köpa en disk till då jag inte har någon helt friställd. Till råga på allt sitter systemdisken fortfarande fast i burken (se tidigare inlägg i tråden).
Har du tagit upp frågan med supporten? HP + MS, skulle vara intressant att höra hur dom tycker du ska lösa dit problem.
Det börjar väl dra ihop sig till ett samtal till i första hand Dustin som sålt åbäket. Hur vi går vidare därifrån återstår att se. Jag har lite tid över på fredag denna vecka och jag tänkte då sätta mig ner och göra slag i saken om ingen har någon vettig lösning på hur jag tömmer OS-disken på dess innehav i poolen. Det är måttligt roande att se hur det i poolen finns plats för allt som OS-disken innehåller men att WHS lik förbenat inte flyttar data till en frisk disk - den vet ju onekligen att OS-disken är på väg att rasa, så varför gör den inget?

Postad 12 november 2008 - 13:45
Hur ghostar jag systemdisken när den inte går att urskilja under My Computer? Endast i console går det att särskilja den från övriga. Sett till själva OS-delen ligger den som separat disk under My Computer men alla shares etc. ligger sedan buntade vilket innebär att jag inte kan skilja på diskarna. OS-delens innehåll värderar jag lika högt som vatten, däremot är den data som ligger i övrigt på 500GB-disken värd en hel del eftersom mer eller mindre allt i min pool går under om en disk sviker helt.
Om jag förstår dig rätt, så vet du inte på vilken av de fysiska hårddiskarna som systempartitionen ligger på. Rätt?
För att veta det, behöver du bara ta en till i WHSConsolen & kolla serienumret som har windowsflaggan.
I ditt fall ser det ut att vara ST3250823AS.
Om du bootar upp den med ghost kommer det bli problem att veta vilken det är, så jag brukar koppla ur alla andra diskar än just den som ska ghostas av + koppla in en som jag kan ghosta till.
(men det kräver ju så klart att du har en att ghosta till)
Tanken är att du ghostar/clonar den disken (INTE bara systempartitionen) och byter ut den utan att starta WHS innan det är klart.
Då kommer ju dina share att finnas kvar, precis som innan.
(Det där kanske blev lite luddigt, men du förstod säkert)
Och underskatta inte värdet på vatten! Det är förmodligen mer värt än den data som både du & jag samlat på oss

Postad 12 november 2008 - 20:07
Om jag förstår dig rätt, så vet du inte på vilken av de fysiska hårddiskarna som systempartitionen ligger på. Rätt?
Fel. Den ligger definitivt på hårddisken i facket längst ner i och med att detta var den enda disk som följde med burken. OS var förinstallerat på denna.
Hur som helst, din guide stäckte sig längre än så. Om jag ghostar OS-disken, behåller en image på den och därefter blåser den ren och trycker in imagen på den är frågan om WHS accepterar den utan att kräva formatering. Det skulle jag inte sätta min högra arm på.
Hur som helst, denna typ av lösningar läser jag med stort intresse - men...som alltid finns det ett men. Det kan under inga omständigheter vara såhär Microsoft tänkt sig att vi WHS-kunder ska agera när OS-disken som dessutom ligger i botten av poolen går åt fanders. Hur tankegången hos dem ser ut har jag för avsikt att i ett första steg förhöra mig om med Dustin senare under denna vecka. Om varken Dustin, HP eller Microsoft har en fungerande och pålitlig lösning för hur jag räddar min data från OS-disken från den enl. WHS kommande krashen blir en lösning likt denna aktuell.
Lita på att jag återkommer i frågan...
Postad 14 november 2008 - 15:50
Jag får alltid ett felmeddelande som säger att "verifying portforward for your router failed. I tasktray byter whs från grön till gul färg och jag kommer inte åt mina hemsidor som ligger på servern.
Nån som vet vilka portar whs försöker öppna? Jag skulle gissa på port 80, men den trodde jag var automatiskt öppen från start.
Har en dlink 615. Tips någon?
Postad 15 november 2008 - 20:36
http://www.wegotserved.co.uk/
Ett forum som IMHO verkar ha bra koll på WHS.
Redigerat av X3M1, 15 november 2008 - 20:37.
Postad 17 november 2008 - 15:07
Den här lilla burken verkar väldigt prisvärd!
Har funderat länge på att bygga ihop en egen NAS, både för att spara pengar och för att det även är roligt!
Men frågan är ju om man sparar pengar egentligen!?!
Man får den för ca 3.800:- i dagens läge. Bara Windows Home Server går på ca 1400:-
Då blir det 2.400:- över till låda, nätagg, mobo, processor, minne och 500 GB HDD (för att jämföra pris med HPn)
Känns tufft!
Ni som har denna, är ni nöjda med dess prestanda?
Med 2TB-diskar kan man ju maxa denna med 8 TB totalt. Känns som det räcker ett bra tag, för mig i alla fall.
En fråga här: Det sitter en 500GB disk som systemdisk. Har läst att den största disken skall vara systemdisken. Om jag nu köper till en 1,5TB disk direkt. Skall jag då ta ur den befintliga disken, sätta i 1,5 TBn i systemplatsen och installera om klabbet från början. Eller går det att skyffla in 1,5TBdisken ändå?
Jag kommer även låta servern köra en del apps som är rätt tunga, så jag antar att jag bör byta ut minnet mot en 2GB istället? Eller hur upplever ni prestandan som den är "out-of-the-box"?
Har även sett en guide där man buter processor. Någon här som gjort det?
Appsen jag kommer köra är DC++, mkv2vob, TVersity (med och utan transcoding).
Mkv2vob jobbar 100% i uppemot ett dygn i streck för att transcodea videofiler. Någon som har erfarenhet av sådan "utmattning" av burken? Ljudnivå vid sådan stress?
Tacksam för svar, åsikter och synpunkter!
Kan någon svara PJay? Jag vill också veta

Postad 18 november 2008 - 01:33
Ja! Jag har också problem med detta. Både om jag använder upnp och om jag anger portarna manuellt. Det funkar ett tag sedan slutar det funka och jag kommer inte åt burken utifrån. Jag har öppnat 80,443 och 4125. Även 3389 för att komma åt den via Remote desktop. Jag misstänker dock att det är min router som är kaputt.Nån som har problem med autoconfig av routern som whs gör?
Jag får alltid ett felmeddelande som säger att "verifying portforward for your router failed. I tasktray byter whs från grön till gul färg och jag kommer inte åt mina hemsidor som ligger på servern.
Nån som vet vilka portar whs försöker öppna? Jag skulle gissa på port 80, men den trodde jag var automatiskt öppen från start.
Har en dlink 615. Tips någon?
Postad 18 november 2008 - 11:01
Jag rekommendar alla som funderar på detsamma att kolla in denna shoppinglista:
https://www.prisjakt...d...ta&k=554583
Denna nya CPU gör servern 30-40% snabbare samtidigt som att den drar 25% mindre ström (cpun).
Läsning:
Minne: http://www.homeserve...r-hp-ex470.html
CPU Upgrade: http://www.homeserve...ex470-with.html
CPU Upgrade Recap: http://www.homeserve...esting-our.html
Jag kommer återkomma med resultat

Redigerat av kaahbonk, 18 november 2008 - 12:45.
Postad 18 november 2008 - 17:53
Kanon! Jag väntar med spänning på reslutatet!Jag har bestämt mig för att köpa en EX470 nu.
Denna nya CPU gör servern 30-40% snabbare samtidigt som att den drar 25% mindre ström (cpun).
Läsning:

EDIT: För övrigt är din inköpslista EXAKT vad jag tänkt köpa. Dock har jag varit lite osäker på cpun...
Redigerat av Unregistered7c5139ba, 18 november 2008 - 17:55.
Postad 18 november 2008 - 21:11
Det ska tydligen fungera enligt: Saw a ex470 with AM2
Vad tror ni? Jag har redan stoppat i 2gb minne... Det kan ju alltid vara kul att pröva lite nytt!

SImma lugnt!
Postad 18 november 2008 - 22:19
Jag har bestämt mig för att köpa en EX470 nu.
Läsning:
Kul att se att det finns likasinnade som hänger här ...EXAKT samma inköpslista som jag, väntar bara på leverans .... slutet av veckan räknar jag med.
Om man tänker byta OS-disken ska man göra "right out of the box" samtidigt som byte av övrig hårdvara eller ska man vänta med det? Vad är era åsikter om det ?
Postad 19 november 2008 - 09:25
Själv funderar jag på att buda på denna: AMD Athlon64 X2 3800+ EE SFF 35 Watt NEU !!!!!!!
Det ska tydligen fungera enligt: Saw a ex470 with AM2
Vad tror ni? Jag har redan stoppat i 2gb minne... Det kan ju alltid vara kul att pröva lite nytt!
SImma lugnt!
Verkar nice, synd att den där prollen är så sällsynt (EE SFF). Do it

Verkar som en del har problem med stabiliteten med både 1640 och X2 3800+. Ska bli intressant och höra hur bra vi lyckas

Postad 19 november 2008 - 10:33
Låta säga att man uppgraderar minnet. Räcker EX470 till då rent komponentmässigt för att hantera allehanda serverapplikationer som finns för WHS?
Postad 19 november 2008 - 21:36
Vad tror ni om DENNA cpun då?
Den drar iofs 65w...
Jag skulle tro att du kan få problem med värme och stabilitet med den där. Google efter liknande setuper och se om du hittar nån som lyckats.
Postad 19 november 2008 - 23:11
Funderar också på att inhandla en EX470, men kan inte bestämma mig för om det ska bli en EX470 eller om jag ska bygga en egen burk. Vad är det som talar för en EX470?? Jag menar bara att om man ändå bör byta ut minnet och kanske CPU'n så är det kanske ett bättre och mer prisvärt alternativ att bygga en egen burk från början?
Låta säga att man uppgraderar minnet. Räcker EX470 till då rent komponentmässigt för att hantera allehanda serverapplikationer som finns för WHS?
Personligen skulle jag, med facit i hand, nog ha byggt en egen maskin med WHS som OS. Nu bygger jag ut den mest för att det är kul att pröva nya saker och för att jag kan!

Vad det gäller serverapplikationerna på en EX470 blir svaret lite tråkigt... Det beror ju på vad och hur mycket du ska köra samtidigt!

Postad 19 november 2008 - 23:20
Verkar nice, synd att den där prollen är så sällsynt (EE SFF). Do it
Verkar som en del har problem med stabiliteten med både 1640 och X2 3800+. Ska bli intressant och höra hur bra vi lyckas
Jo, det ska bli mycket spännande att se... :S Men, men, det blir ett kul försök!

Simma lugnt!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar