Hej.
Tänkte jag skulle dela med mig lite om min erfarenhet och min upplevelese angående basspumpers från SinusLive.
Här kommer min recension av dessa:
Har sedan en tid tillbaka ett 5.1 högtalare-system som jag driver med en Onkyo 607.
Har vart mycket nöjd med detta under en längre tid, men efter att ha läst infon här på forumet om basspumpers samt alla de goda omdömena de fått, var jag ju tvungen att köpa på mig ett par också
Bestämde mig för 2st 8 Ohms pga den förstärkaren jag skulle använda mig av var en gammal Yamaha Rx-485 som ger 2*65watt i 8 ohms läget, eftersom basspumparna är specade till 50 watt skulle ju detta funka bra.
Vet ej hur det hade vart med 4 ohmarna, men förstärkaren är ju inte specad till detta så det fick bli 8 ohms.
Köpte 2st 15m 1,5mm kablar till dessa.
Testade förresten först med vanliga tunna telekablar då jag läst om att sådana skulle ge mer effekt, men märkte ingen skillnad, inte hos mig iaf.
Mitt kopplingsschema är följande:
Onkyo 607 har 2st subutgångar, så jag kopplade en subkabel till den återstående kanalen.
På denna kopplade jag en "Y-Split" kabel som jag sedan anslöt till de 2 ingångarna (Aux) på yamahan: En på varje kanal: "Left / Right".
Från yamahan kopplade jag sedan på högtalarkablarna, en på varje utkanal (Left / Right) Precis som när man kopplar på ett par vanliga högtalare.
Sedan vände jag på soffan, en 3sits med divan på sidan (4sits)
Tänk er att man delar upp 3sits-delen i två mittpunkter, där satte jag fast dessa, jag hittade 2 bra ställen långt bak/ner i angränsning mot ryggstödet.
Dessa ställen passade utmärkt eftersom de flesta "bärande" brädor fäste mot dessa punkter.
Först satte jag den ena i angränsning till divanen på ett annat ställe, tänkte detta skulle göra att det blev bättre vibrationer i divanen, men när jag sedan testade att flytta denna längre in mot 3-sits soffdelen istället, blev det faktiskt ännu bättre vibrationer bort i divanen.
Så testa er fram när ni installerar dessa, det är inte alltid den mest logiska platsen som ger det bästa resultatet.
Tänk också på att skruva fast dess hårt.
I Onkyon delade jag förresten de lågfrekventa ljuden till suben vid 80 hertz, detta blir ju detsamma till basspumparna.
Nu när allt var kopplat och fixat skulle dessa testas.
Hade läst här på forumet att folk hade rekommenderat att man skulle höja alla inställningar till max på stereoförstärkaren.
Så jag höjde Bass och Treable till max.
Laddade Bluray-spelaren med Transformers, spolade fram till öppningscenen där robot-helikoptern landar på militärbasen, en scen med mycket explosioner, skottlossning och mycket bas.
Skruvade upp volymen på yamahan. (Det är ju med volymen man ökar och minskar i effekt på basspumparna)
Tryckte på play, -Boom, skak, hela soffan skakade, men det lät för djävligt!
Det var som att hela soffan sjöng med, man kunde riktigt höra vissa bastoner från soffan, lät fruktansvärt illa.
Sänkte volymen på yamahan, blev lite bättre, men i de riktigt feta scenerna blev det ändå samma oljud från soffan.
Visst vibrerade den, med det var mer som att den "skallrade" av oljud om ni förstår vad jag menar.
Efteråt förstod jag att mina basspumpers hade slått igenom pga den höga effekten som blev med dessa inställningar.
Blev riktigt besviken och frustrerad då man tagit lång tid på att läsa på, samt meckat med detta.
Men testade att skruva ner bass och treable till "normal".
Shit vilken skillnad det blev!!!
Vibrationerna blev nu mjuka men samtidigt väldigt distinkta, och det utan någon som helst förnimmelse av något oljud från soffan.
Ställde volymen till precis så högt så att man upplever vibrationerna som en förlängning av basen från subben.
Blev faktiskt också mycket bättre när jag skruvade ned volymen på subben lite grann... trodde inte alls detta från början, men jag testade och det blev bra.
Nu efter ett par timmars trixande har jag fått till en fin balansering mellan subben och dessa, känns nu som att de har blivit riktigt bra kompisar med varandra
Har hittat ett läge med volymen som passar de flesta filmer, men ibland händer det ju att man behöver justera lite grann, och då är det ju gott att ha fjärrkontroll till volymen.
Har upptäckt att de ej gör sig så bra till musiklyssnande, blir lite svårt att få till det bra.
Men till vissa hiphop låtar känns det underbart.
Är supernöjd med detta inköp, funkar kalasbra till filmer med mycket action och tryck.
Man får en helt annan upplevelse nu, i scenen jag skrev om ovan (Transformers) där roboten kastar pansarvagnarna, känner man verkligen i hela kroppen hur de studsar tungt mot marken, en mäktig känsla!!!
Dessa små rackare tillför absolut en extra dimension till filmtittandet.
Men till filmer med mycket musik, tex dansfilmer kan det bli för mycket av det goda, då stänger jag av dem.
Tänk på att ej ösa på för mycket, lätt hänt i början, det är när man balanserar upp dessa på ett bra sätt, som man får den där härligt grymma känslan som man efter ett tag inte tänker på, men som finns där hela tiden.
En känsla som gör att man blir mer delaktig med det som händer i filmen.
Tja, det var lite info från mig, hoppas det var till hjälp.
Slutord: Ett mycket givet köp, billig peng för häftig upplevelse.
Mvh
Movie-L
Redigerat av Movie-L, 29 augusti 2010 - 09:55.