Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bass Pumper III a.k.a Rumpskakare

654 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 april 2010 - 11:58

alienrebel
  • alienrebel
  • Veteran

• 1 551 inlägg
  • 0
Har nu monterat bort den lilla kontakten på kabeln och kopplat som en vanlig högtalarkabel i min basspump och det funkar fin fint.
Nu är det bara at finjustera lite så man blir nöjd med vibrationerna.
Inga vibrationer i golvet iaf. Mycke bra för grannarna.

Tackar för hjälpen.

Nu ska jag bara kolla om frugan vill ha en i sin fåtölj. Tjejer brukar ju gilla saker som vibrerar ;)

Redigerat av alienrebel, 17 april 2010 - 11:59.

Postad 21 april 2010 - 16:01

Unregisteredb44582a6
  • Unregisteredb44582a6
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Kör en 607:a, lång skärmad LF-kabel till suben som står bredvid soffan. Det passar ju då ypperligt att koppla från LFO på suben till en gammal Cambridge-stärkare som får agera slutsteg och därifrån till rumpskakare. Så slipper man dra dubbla kablar genom rummet. Att bara köra Y-split till resp. sub och cambridge skulle väl halvera signalen?

Postad 23 april 2010 - 10:00

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5 778 inlägg
  • 0
Nej en Y-Split halverar inte signalen. Att gå via subbens utgångar brukar dock ha ganska stor inverkan på signalstyrkan. Det är ju dock absolut smidigast i ditt fall.

Postad 21 maj 2010 - 19:12

morpha
  • morpha
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Ska man välja 4 ohm eller 8 ohm varianten (båda kostar 349)? Frågade i butik och de sa att det inte spelar någon roll men varför finns de då i två versioner?

Postad 21 maj 2010 - 22:15

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1 399 inlägg
  • 0
I fall man vill koppla flera till samma slutsteg kanske?

Postad 21 maj 2010 - 22:25

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5 778 inlägg
  • 0
Precis, det beror på vilken förstärkare du har och hur många du tänker använda på samma kanal. Att parallelkoppla 2st 4ohmare är ju inte direkt rekommenderat om du inte har en riktigt bra förstärkare som är stabil i 2ohm.

Postad 27 maj 2010 - 19:07

PiZZaMaN
  • PiZZaMaN
  • Forumräv

• 614 inlägg
  • 0

Precis, det beror på vilken förstärkare du har och hur många du tänker använda på samma kanal. Att parallelkoppla 2st 4ohmare är ju inte direkt rekommenderat om du inte har en riktigt bra förstärkare som är stabil i 2ohm.

men då kan man väl seriekoppla dom istället?

Postad 10 juni 2010 - 21:01

HasseC
  • HasseC
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Hej,
Jag tänkte testa att driva ett par nyköpta rumpskakare med zon 2 på en Onkyo TX-SR603e. Jag använder ett PS3 för spel(!) och BD.
Problemet visar sig vara att zon 2 endast kan spela upp från analog källa. PS3:an kan endast skicka ut signal via en kabel - HDMI, optisk eller rca (via sonys kobinerade bild/ljud-kontakt). Det är alltså kört att få 5.1 och skak samtidigt med mina grejer. Fan!

TV:n kan ta skicka ut optisk digital signal men inte analog. Skulle annars varit en lösning.

Måste jag skaffa en enkel stärkare till mina shakers? Kommer det garanterat att funka då? Var tar jag ut signalen till den?

Någon annan smart lösning?

Postad 28 juni 2010 - 07:29

HasseC
  • HasseC
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Jag fixade till slut förstärkningen med en sådan här:
http://www.hifikit.s...dex.php?id=3164
Funkar utmärkt att driva två 8 ohms shakers.

Allt funkar väldigt bra nu men det dyker ändå upp en fråga. Någon som kollat hur känslig placeringen är i soffan? Jag har skruvat mina riktade uppåt på en kraftig balk som går genom hela soffan.
Skakar det mer om man sätter dem riktade i sidled?

Orsaken skulle vara att det är lättare att flytta soffan i sidled än uppåt och nedåt. Någon som har erfarenheter av detta?

mvh

/Hasse

Postad 10 juli 2010 - 18:18

Unregistered35428
  • Unregistered35428
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0
Har ett litet problem med mina shakers. Skaffade två st 8ohm och en Proson 2050 v3 att driva dom med. Koppling är som följer

Receiver: Marantz SR7500 -- Subwoofer preout -->Single subkabel --> Y-split --> Proson 2050v3 INPUT --> Högtalarkabel --> Basshaker

Visst skakar det lite, men det LÅTER en del. Vad är felet har läst att det inte ska låta något?

Sedan hur gör man om man vill ha igång dom när man kör med lurar i receivern?

Redigerat av Unregistered35428, 10 juli 2010 - 18:19.

Postad 11 augusti 2010 - 23:31

darth väder
  • darth väder
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Skoj, skoj! Då var jag också med skak. Beställde två såna här http://www.ljudia.se...r-br-25-p78444/ och kopplade in i min gamla Onkyo 2-kanalare idag. Jag har kanske inte hittat den optimala placeringen i soffan men just nu ligger de helt sonika inklämda mellan fjädrarna under soffa och spelar uppåt mot sittdynorna. Känns riktigt bra men jag kommer nog att få dra ner nivåerna lite för det vibrerar väääldigt mycket :)

Postad 13 augusti 2010 - 19:31

Movie-L
  • Movie-L
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Hej!

Behöver verkligen hjälp...

Jag ska köpa 2st basspumpers till soffan.
De finns ju i 4ohms samt i 8ohms version.

Skall driva dem med en gammal yamaha stereoförstärkare 2*60w (rx-485)
Tänkte ha en till varje kanal på förstärkaren.
Såg att 8ohms versionen är slut överallt men det finns gott om 4ohms.

-Orkar min förstärkare driva 2st 4ohms? , eller gör jag bäst i att vänta på att det kommer in 8ohm?

-Vad är det egentligen för skillnad på 8ohm och 4ohm? Behöver jag starkare förstärkare till 4ohm?

Är desperat på information från någon som vet.

Redigerat av Movie-L, 13 augusti 2010 - 19:34.

Postad 13 augusti 2010 - 20:28

darth väder
  • darth väder
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0

Hej!

-Orkar min förstärkare driva 2st 4ohms? , eller gör jag bäst i att vänta på att det kommer in 8ohm?
-Vad är det egentligen för skillnad på 8ohm och 4ohm? Behöver jag starkare förstärkare till 4ohm?

Jag kör 4 ohms. Kopplar man de i varsin kanal så gör det ju inget. Seriekopplar du gör det inget heller men parallellkopplar du får du troligtvis problem. Stärkaren jag använder till dessa är en gammal Onkyo AA-9211 (?) och det funkar utan problem kopplat som vä resp hö högtalare ;)

Postad 13 augusti 2010 - 20:34

Movie-L
  • Movie-L
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Jag kör 4 ohms. Kopplar man de i varsin kanal så gör det ju inget. Seriekopplar du gör det inget heller men parallellkopplar du får du troligtvis problem. Stärkaren jag använder till dessa är en gammal Onkyo AA-9211 (?) och det funkar utan problem kopplat som vä resp hö högtalare ;)

Stort Tack för snabbt svar =)
Blev lugnare.
Jag förstår dilemmat med att paralellkoppla dem = 2ohm

-Om jag får tag på 8ohm, kan man då också koppla dem till varsin kanal?

Redigerat av Movie-L, 13 augusti 2010 - 20:35.

Postad 14 augusti 2010 - 06:15

darth väder
  • darth väder
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Ja, det ska inte vara något problem, bara effekten som blir en annan :)

Redigerat av darth väder, 14 augusti 2010 - 06:19.

Postad 14 augusti 2010 - 09:51

Movie-L
  • Movie-L
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Ja, det ska inte vara något problem, bara effekten som blir en annan :)

Vad menas med detta?
Blir det bättre eller sämre effekt då?

Sorry för kanske dumma frågor men jag är novis på detta samt perfektionist, ingen bra kombination i detta sammanhang =)

Postad 14 augusti 2010 - 10:40

marotos
  • marotos
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Tjena

Nu har jag också fått upp ögonen för rumpskakarna !!

Jag funderar på vilken förstärkare jag ska välja, och jag har hittat en billig T-amp TA2020, och jag undrar om den skulle orka med att driva två antingen 50 eller 70 watt ?

Skulle behöva ett snabbt svar då jag har en kort tid på mig att köpa t-amp:n.

Marotos

Postad 14 augusti 2010 - 10:48

New Player
  • New Player
  • Veteran

• 1 586 inlägg
  • 0
Den är ju klenare än Vincent Spark II. Spark II har ju egentligen för lite effekt men det funkar ju kanon ändå. Kan ju bli bra med den du föreslår ändå men jag har ingen aning.

Postad 14 augusti 2010 - 10:58

marotos
  • marotos
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Okej okej.. men vart kan man köpa en vincent spark då ? den finns ju inte inne i nå lager hos nån affär ju ?

Postad 14 augusti 2010 - 11:10

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 0
Här tex

http://www.ljudmakar...r=vincent spark

Postad 14 augusti 2010 - 11:13

New Player
  • New Player
  • Veteran

• 1 586 inlägg
  • 0
Hifi-huset verkar också ha den. Du kan ju ringa dom. Det är bara prisjakt som inte registrerar att dom har den på lager tror jag.

Redigerat av New Player, 14 augusti 2010 - 11:14.

Postad 14 augusti 2010 - 17:43

darth väder
  • darth väder
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0

Vad menas med detta?
Blir det bättre eller sämre effekt då?

Sorry för kanske dumma frågor men jag är novis på detta samt perfektionist, ingen bra kombination i detta sammanhang =)

Jag är också rätt novis på detta men det går ju räkna ut med Ohms lag osv. Men jag överlåter till någon kunnigare att besvara detta, jag vet inte exakt hur man ska tänka i högtalarsammanhang. Det finns nog trådar på forumet som klargör detta :)

Postad 17 augusti 2010 - 20:50

Movie-L
  • Movie-L
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Hej igen.

Finns det någon som kan svara på min fråga? -om effekten blir en annan om jag köper 2st 4 ohm istället?

Jag kommer koppla en till varje kanal på stereoförstärkaren.
(2*65watt yamaha)

Behöver vägledning.

Redigerat av Movie-L, 17 augusti 2010 - 20:51.

Postad 18 augusti 2010 - 10:36

Liverpoolarn
  • Liverpoolarn
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0

Hej!

Jag ändrade min order på Ljudia till 4ohm och har installerat dem på min gamla yamaha rx-330, och det funkar prima att köra dem på en kanal var! Grymt bra effekt till film o spel tycker jag oxå!! :)

Postad 18 augusti 2010 - 10:41

Liverpoolarn
  • Liverpoolarn
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0

Hej igen.

Finns det någon som kan svara på min fråga? -om effekten blir en annan om jag köper 2st 4 ohm istället?

Jag kommer koppla en till varje kanal på stereoförstärkaren.
(2*65watt yamaha)

Behöver vägledning.

Du kan vara lugn med att effekten kommer räcka till även om du köper 4ohm-arna! Det är nog mer beroende på vart i soffan du skruvar fast dem. Har du ett ordentligt regelverk i soffan så är det inte några som helst problem utan att det räcker till och blir bra mycket över oxå. Jag testade att stänga av den ena basspumpen i min soffa och då märker man ju en klar minsking i effekt... kanske skulle det räcka när man drar upp volymen på basspumpens förstärkare, men det blir en mer homogen effekt när man har två!!

Nu ska det bara köpas två till så man kan koppla in en i fotöljen och sittpallen oxå. :)

Postad 21 augusti 2010 - 23:22

New Player
  • New Player
  • Veteran

• 1 586 inlägg
  • 0
Fan vad soffan skakade till Clash of the Titans. Helt suveränt.

Postad 28 augusti 2010 - 20:38

Movie-L
  • Movie-L
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Hej.

Tänkte jag skulle dela med mig lite om min erfarenhet och min upplevelese angående basspumpers från SinusLive.
Här kommer min recension av dessa:

Har sedan en tid tillbaka ett 5.1 högtalare-system som jag driver med en Onkyo 607.
Har vart mycket nöjd med detta under en längre tid, men efter att ha läst infon här på forumet om basspumpers samt alla de goda omdömena de fått, var jag ju tvungen att köpa på mig ett par också :)

Bestämde mig för 2st 8 Ohms pga den förstärkaren jag skulle använda mig av var en gammal Yamaha Rx-485 som ger 2*65watt i 8 ohms läget, eftersom basspumparna är specade till 50 watt skulle ju detta funka bra.
Vet ej hur det hade vart med 4 ohmarna, men förstärkaren är ju inte specad till detta så det fick bli 8 ohms.
Köpte 2st 15m 1,5mm kablar till dessa.
Testade förresten först med vanliga tunna telekablar då jag läst om att sådana skulle ge mer effekt, men märkte ingen skillnad, inte hos mig iaf.

Mitt kopplingsschema är följande:
Onkyo 607 har 2st subutgångar, så jag kopplade en subkabel till den återstående kanalen.
På denna kopplade jag en "Y-Split" kabel som jag sedan anslöt till de 2 ingångarna (Aux) på yamahan: En på varje kanal: "Left / Right".
Från yamahan kopplade jag sedan på högtalarkablarna, en på varje utkanal (Left / Right) Precis som när man kopplar på ett par vanliga högtalare.

Sedan vände jag på soffan, en 3sits med divan på sidan (4sits)
Tänk er att man delar upp 3sits-delen i två mittpunkter, där satte jag fast dessa, jag hittade 2 bra ställen långt bak/ner i angränsning mot ryggstödet.
Dessa ställen passade utmärkt eftersom de flesta "bärande" brädor fäste mot dessa punkter.
Först satte jag den ena i angränsning till divanen på ett annat ställe, tänkte detta skulle göra att det blev bättre vibrationer i divanen, men när jag sedan testade att flytta denna längre in mot 3-sits soffdelen istället, blev det faktiskt ännu bättre vibrationer bort i divanen.
Så testa er fram när ni installerar dessa, det är inte alltid den mest logiska platsen som ger det bästa resultatet.
Tänk också på att skruva fast dess hårt.
I Onkyon delade jag förresten de lågfrekventa ljuden till suben vid 80 hertz, detta blir ju detsamma till basspumparna.

Nu när allt var kopplat och fixat skulle dessa testas.
Hade läst här på forumet att folk hade rekommenderat att man skulle höja alla inställningar till max på stereoförstärkaren.
Så jag höjde Bass och Treable till max.
Laddade Bluray-spelaren med Transformers, spolade fram till öppningscenen där robot-helikoptern landar på militärbasen, en scen med mycket explosioner, skottlossning och mycket bas.
Skruvade upp volymen på yamahan. (Det är ju med volymen man ökar och minskar i effekt på basspumparna)
Tryckte på play, -Boom, skak, hela soffan skakade, men det lät för djävligt!
Det var som att hela soffan sjöng med, man kunde riktigt höra vissa bastoner från soffan, lät fruktansvärt illa.
Sänkte volymen på yamahan, blev lite bättre, men i de riktigt feta scenerna blev det ändå samma oljud från soffan.
Visst vibrerade den, med det var mer som att den "skallrade" av oljud om ni förstår vad jag menar.
Efteråt förstod jag att mina basspumpers hade slått igenom pga den höga effekten som blev med dessa inställningar.
Blev riktigt besviken och frustrerad då man tagit lång tid på att läsa på, samt meckat med detta.
Men testade att skruva ner bass och treable till "normal".
Shit vilken skillnad det blev!!!
Vibrationerna blev nu mjuka men samtidigt väldigt distinkta, och det utan någon som helst förnimmelse av något oljud från soffan.
Ställde volymen till precis så högt så att man upplever vibrationerna som en förlängning av basen från subben.
Blev faktiskt också mycket bättre när jag skruvade ned volymen på subben lite grann... trodde inte alls detta från början, men jag testade och det blev bra.
Nu efter ett par timmars trixande har jag fått till en fin balansering mellan subben och dessa, känns nu som att de har blivit riktigt bra kompisar med varandra ;)

Har hittat ett läge med volymen som passar de flesta filmer, men ibland händer det ju att man behöver justera lite grann, och då är det ju gott att ha fjärrkontroll till volymen.
Har upptäckt att de ej gör sig så bra till musiklyssnande, blir lite svårt att få till det bra.
Men till vissa hiphop låtar känns det underbart.
Är supernöjd med detta inköp, funkar kalasbra till filmer med mycket action och tryck.
Man får en helt annan upplevelse nu, i scenen jag skrev om ovan (Transformers) där roboten kastar pansarvagnarna, känner man verkligen i hela kroppen hur de studsar tungt mot marken, en mäktig känsla!!! :( ;) B)
Dessa små rackare tillför absolut en extra dimension till filmtittandet.
Men till filmer med mycket musik, tex dansfilmer kan det bli för mycket av det goda, då stänger jag av dem.

Tänk på att ej ösa på för mycket, lätt hänt i början, det är när man balanserar upp dessa på ett bra sätt, som man får den där härligt grymma känslan som man efter ett tag inte tänker på, men som finns där hela tiden.
En känsla som gör att man blir mer delaktig med det som händer i filmen.

Tja, det var lite info från mig, hoppas det var till hjälp.

Slutord: Ett mycket givet köp, billig peng för häftig upplevelse.

Mvh
Movie-L

Redigerat av Movie-L, 29 augusti 2010 - 09:55.

Postad 30 augusti 2010 - 17:46

Unregistered2a1e3381
  • Unregistered2a1e3381
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0
Jag har nu beslutat mig för att införskaffa ett gäng rumpskakare och skulle behöva tips på bra förstärkare att driva 4st BasspumpIII med?

Jag har inget gammalt liggandes så det får bli nyköp på förstärkare.

Postad 15 september 2010 - 17:54

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

• 2 199 inlägg
  • 0
Nu har man äntligen fått tummen ur och beställt sig två röv skakare, har en gammal pro logic stärkare att driva med.

Nu till den viktiga fråga som är lite OT, men favorit låten för alla med basspumps måste väl vara "Skaka rumpa"?

Postad 19 september 2010 - 11:36

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

• 2 199 inlägg
  • 0
Nu undrar jag vart jag bäst kan placera mina basspumps.
Har en Bellus magnum soffa och den ser ut såhär.

Postad bild Postad bild

Ska jag placera dom upp emot ryggen, eller ska jag placera dom någon annanstans?

Postad 21 september 2010 - 18:03

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5 778 inlägg
  • 0
En tjock träskiva som skruvas fast tvärs över reglarna och sedan basspumps på skivan tror jag blir bäst. Ska själv göra så på min nya soffa.

Postad 21 september 2010 - 18:29

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

• 2 199 inlägg
  • 0

En tjock träskiva som skruvas fast tvärs över reglarna och sedan basspumps på skivan tror jag blir bäst. Ska själv göra så på min nya soffa.

Mjo, men vetifan hur det ser ut med utrymmet till marken, dom är i ånge på semester nu så bör ha dom om två veckor ^^, får se hur man gör när man väl får dom.

Postad 22 september 2010 - 09:23

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5 778 inlägg
  • 0
Montera basspumpens innåt mot soffan då så ska det inte vara några problem med plats =)

Postad 23 september 2010 - 11:34

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

• 2 199 inlägg
  • 0

Montera basspumpens innåt mot soffan då så ska det inte vara några problem med plats =)

Snabb installerade dom innan jag for på jobbet, satt dom snett bakom "röven" och hela soffan skakar riktigt duktigt, inga missljud ingenting. Dock känns det som ljudet kommer lite för snabbt, eller så är jag bara ovan :).
Ska fippla mera ikväll.

Postad 24 september 2010 - 10:13

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

• 2 199 inlägg
  • 0

Hade trä till övers och följde ditt råd, måste säga att det vart ganska stor skillnad, "skaket" var betydligt mer subtilt och jämnare.

Postad 03 oktober 2010 - 09:36

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5 778 inlägg
  • 0
Installerade mina på samma sätt för några dagar sedan efter att ha vart utan basshakers sedan vi köpte den nya soffan. Blev riktigt bra och det skakar ordentligt nu utan missljud som jag hade förut i min gammla soffa med annan montering. Skruvar man bara i träskivorna i soffans reglar ordenligt så verkar detta vara den bästa monteringen.

Postad 10 oktober 2010 - 19:30

Robin82
  • Robin82
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Kan jag koppla 2 st bass pumps till mina 2 högtalarutgångar som jag inte använder ¨på min 7.1 förstärlare eller måste man ha ett extra slutsteg?

Isåfall räcker det väl att koppla högnivå till högnivå mellan förstärkarna?

Funkar det att använda ett försteg till att dríva dessa med?

Postad 10 oktober 2010 - 22:29

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1 676 inlägg
  • 0
2 st 8ohm från Conrad för 675:- inkl. frakt var inte farligt! Så nu har även jag köpt mig två igen :)

Längtar tills jag får koppla in dem!

/Christian

Postad 10 oktober 2010 - 22:58

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1 676 inlägg
  • 0

Någon som har hittat de omtimala inställningarna på Vincent Spark II? Hur mycket kör ni på allt?

/Christian

Postad 11 oktober 2010 - 06:55

Jocce81
  • Jocce81
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

Kan jag koppla 2 st bass pumps till mina 2 högtalarutgångar som jag inte använder ¨på min 7.1 förstärlare eller måste man ha ett extra slutsteg?

Funderade på samma sak...

Dock så blir det väl "fel" signaler ut, då man vill ha bas tonerna ut och i högtalarna går juh "allt" ut....

/Jocce

Postad 11 oktober 2010 - 07:11

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 0

Nej det bör du inte göra pga två saker.

Det ena är att du enbart vill skicka LFE-signaler till dina pumps, dvs bara det som normalt ska skickas till en subwoofer. Annars kan du ju få effekten att dom skakar typ hela tiden istället för enbart när det är tänkt att skaka vid tex explosioner eller annat som brukar mullra. Så att koppla via en "Subwoofer Out" lågnivå utgång är ett måste.

Det andra är att du ju vill kunna ställa volymen för dessa oberoende för resten av ljudet och då blir en extern stärkare med egen volymkontroll ett måste också.

Postad 11 oktober 2010 - 19:08

Evelon
  • Evelon
  • Forumräv

• 515 inlägg
  • 0

Någon som har hittat de omtimala inställningarna på Vincent Spark II? Hur mycket kör ni på allt?

/Christian

Jag kör någonstans på mitten. Jag vill att upplevelsen ska vara på samma sätt som när man kör med dualshock handkontrollen på p3:an. Dvs när kontrollen skakar så ska soffan skaka. Om jag kör på max så skakar soffan för mycket och uppmärksamhenten från filmen/spelet försvinner.

Postad 14 oktober 2010 - 07:02

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

• 772 inlägg
  • 0
Jag är nybörjare på detta med basshaker men det verkar häftigt. Kan jag läsa på i någon trå eller finns det någon länk där jag kan få en grundläggande guide hur det fungerar?

Vad jag förstår så måste jag koppla en separat förstärkare/slutsteg till min SW pre-out på förstärkaren (har en Denon AVR-2311) men det finns nog bara en sån utgång som används av min sub.

Sen kopplar jag, förslagsvis 2 st, basshakers som jag fäster i mina fåtöljer. Har jag förstått?

Postad 14 oktober 2010 - 08:20

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5 778 inlägg
  • 0
Ja du har förstått det rätt. Om du bara har en SW-Preout så får du splitta den med en RCA-split bara.

Postad 14 oktober 2010 - 11:34

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

• 772 inlägg
  • 0

Ja du har förstått det rätt. Om du bara har en SW-Preout så får du splitta den med en RCA-split bara.

Vad kul att jag förstår. Vill inte verkar som att jag är född med silversked (det är jag) men kan man få länkat till de produkter man behöver för att komma igång? Finns det några instegsmodeller när det gäller slutsteget och själva basshakers som ligger på rimlig prisnivå?

Postad 14 oktober 2010 - 12:53

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

• 2 199 inlägg
  • 0

Vad kul att jag förstår. Vill inte verkar som att jag är född med silversked (det är jag) men kan man få länkat till de produkter man behöver för att komma igång? Finns det några instegsmodeller när det gäller slutsteget och själva basshakers som ligger på rimlig prisnivå?

Förstärkeriet köpte jag beggat (en gammal yamaha stärkare) för 300 kr, fungerar superbra. Sök på blocket så hittar du garanterat något billigt som funkar.

Sen som sagt vad du behöver mer är två basspumps givetvis, till kablaget behöver du två ysplittar

http://www.fynda.se/...php?prodid=2166

En som splittar kabeln som ska till subben och en till basspump stärkaren, och en som splittar signalerna in i stärkaren.
Sen behöver du en subkabel.

http://www.fynda.se/...php?prodid=1430

Och lämpliga längder med högtalar kabel.

Sen är det bara köra igång Sean Banans Skaka rumpa.

Redigerat av Unregistered710b3906, 14 oktober 2010 - 12:54.

Postad 14 oktober 2010 - 13:45

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

• 772 inlägg
  • 0
Jag har ju en gammal Denon AVR 3300 som inte används så den borde väl fungera?

Men jag förstår att jag splittar subkabeln som går från min "vanliga" receiver till två kontakter. En till subben men den andra säger du ska splittas ytterligare en gång för att gå in i stärkaren som driver shakers? Räcker det inte med en sladd dit och vilken kontakt använder jag som ingång där? Hur kopplar jag ihop shakers med min extra förstärkare (den gamla Denon)?

Postad 14 oktober 2010 - 14:48

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

• 2 199 inlägg
  • 0

Jag har ju en gammal Denon AVR 3300 som inte används så den borde väl fungera?

Men jag förstår att jag splittar subkabeln som går från min "vanliga" receiver till två kontakter. En till subben men den andra säger du ska splittas ytterligare en gång för att gå in i stärkaren som driver shakers? Räcker det inte med en sladd dit och vilken kontakt använder jag som ingång där? Hur kopplar jag ihop shakers med min extra förstärkare (den gamla Denon)?

Om du ska ha två shakers så ska du hellst ha två signaler, så att dom får en separat signal var.
Sen kopplar du in den på cd eller annan lämpligt stereo ingång och kopplar högtalar kablar till basspumpsen och fasvänder ena pumpsen.

edit: Chrisofsweden har en fin guide https://www.minhembi...fsweden/189473/

Redigerat av Unregistered710b3906, 14 oktober 2010 - 14:55.

Postad 14 oktober 2010 - 14:55

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

• 772 inlägg
  • 0
Nu såg jag att jag antagligen har två sub-utgångar. Kan ni se om det stämmer, jag kan inte riktigt tyda egenskaperna:
https://www.prisjakt...kt.php?e=675720
Då kopplar jag ena till sub och den andra går till y-split som går in på typ CD i mina andra Denon. Därifrån kopplar jag vanliga högtalarkablar till min shakers.

Men vilken shaker rekommenderas? Är det skillnad på shaker och pumps?

Postad 14 oktober 2010 - 14:56

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

• 2 199 inlägg
  • 0
Såg ut å vara två ut :P

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.