Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Single-wire, bi-wire eller bi-shotgun?

299 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 June 2008 - 14:31

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Jag tror du har fel, du kan aldrig återskapa en exakt ljudbild av t ex en Cello med hjälp av högtalare

Har jag säkert, men om dem är spridande i 360* så går det att få så lika så att det inte går att höra något skilldnad, våran hörsel är inte något presitions instrument direkt :)

Edit: Allt går, bara man vill !

Redigerat av DVD-ai, 18 June 2008 - 14:34.

Postad 18 June 2008 - 14:54

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Men snälla du, det är just det jag menar :)
Att eftersom det inte finns någon standard för hur musik spelas, kan inte heller skivan vara en referens - Det man gör då är att bara efterlikna just det sätt den spelats in

Just det jag vill få fram, att man måste inse att alla signalvägar faktiskt färgar ljudet och att man får gå efter tycke o smart - Med det bästa instrument som finns, nämligen öronen

Varifrån har du fått att alla signalvägar färgar ljudet?

Ditt resonemang angående vad som är referens är synnerligen svårtolkat. Har man en så transparant anläggning som möjligt så kommer man lyssna till det som finns på skivan, i den utsträckning det går. Har man något annat mål med sin egen tolkning av Hifi så kommer man obönhörligen att färga ljudet på samma sätt, oavsett inspelningskvalitén.

MVH
/Chuck

Postad 18 June 2008 - 18:14

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

Varför skulle facit vara skivan? Facit är väl de kriterium man har när det gäller ljud? (Hoppas jag).
Självklart handlar det om studions anläggning, jag menar om den anläggningen skulle färga det mycket så kan man aldrig, hur mycket man än vill, få skivan att låta bättre (Nåja, relativt) än vad inspelningen gör.
Sanningen är väl den att våra öron tycker en viss färgning låter neutralt, och då "duger" det åt oss

Varför skulle något annat än skivan vara facit?

Postad 18 June 2008 - 20:44

justaudiomagic
  • justaudiomagic
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0
Börjar bli lite som ett myggabett detta nu :)
Att fler signaler färgar mer är ganska självklart, trodde det sa sig själv (tydligen inte).
Många pratar om att skivan är facit. Jag frågar varför skulle det vara det? Om nu skivan är facit som ni vill sträva efter hur det är tänkt att det ska låta, hur vet ni hur det är tänkt att skivan ska låta då? Har ni hört alla anläggningar / studios där skivorna spelats in? Om inte så har ni inte en aning om hur det är tänkt att det ska låta.
Det kanske var menat att den eller den skivan ska låta färgat, eller att den frekvensen sticker ut jämfört med den frekvensen etc etc etc. Om en individ tycker om mer varmt ljud (behagligare) som typ rör så finns ingen anledning att se skivan som referens utan självklart söker han ett ljud som han/hon kan njuta av

Det är väl det som är grejen med Hifi / High end? Att kunna njuta rakt av??

Postad 18 June 2008 - 20:46

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0

Varför skulle något annat än skivan vara facit?

Joakim mr 99 det är ju trevligt att återse dig igen.

En stor skism finns i sätt att se på saken. Ena diket är att det är ljudet som är facit. Andra att det är skivan. Den totala ljudbilden som du upplever den anser jag är mest vettigt eftersom ingen skiva ensam kan innehålla något annant än ettor och nollor. Det som studion producerar är också ifrågasättbart som regel och det gör att facit är felande mest hela tiden och ett felande facit tenderar att tappa i trovärdighet. Nu är det lite av samma mynt iofs. Skulle man se det rent krasst så är det väl enligt ditt sätt att se på saken egentligen INNEHÅLLET efter DA omvandligen som blir referensen och då är du ju redan inne i ljudsystemet och då är jag lite närmare dig i tanke. Men du kan ju inte helt lyssna på en DAC så det måste till en det andra komponenter för att du skall kunna avnjuta en ton eller avsky.

Postad 18 June 2008 - 20:52

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Hifi kan aldrig återge en liveupplevelse till 100%. Om man samlar ovana lyssnare i ett manipulativt experiment så kan man säker blanda bort korten så pass mycket att de inte vet vad som är inspelning och vad som är live. Detta har dock ingen praktisk betydelse som den kloka falangen har påpekat.

Däremot är det i princip omöjligt att exakt återge ett inspelat instrument. Cellon är ett utmärkt ekempel eftersom en högtalare aldrig kan återge de inveklade vibrationer som en cello avger. Eftersom jag har bott med en cellist i många år kan jag intyga att vibrationerna från en cello varken stoppas eller återges exakt. När hon spelade fanns det inget rum i huset som cellon inte hördes i oavsett om man stängde dörrarna, vadderade springorna och använde öronproppar.

Det viktigaste med hifi är att det skapar en illusion av att instrumenten befinner sig i samma rum som lyssnaren. Men återgivningen kan aldrig bli perfekt.

Postad 18 June 2008 - 21:11

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Börjar bli lite som ett myggabett detta nu :)
Att fler signaler färgar mer är ganska självklart, trodde det sa sig själv (tydligen inte).

Fler signaler...?

Om en länk i kedjan inte färgar hörbart så är den transparent, inget konstigt i det. Och varför skulle alla länkar i en HiFi-kedja förga hörbart? Det är ingen regel, utan en fin myt.

Om nu skivan är facit som ni vill sträva efter hur det är tänkt att det ska låta, hur vet ni hur det är tänkt att skivan ska låta då?

Det vet man självklart inte om man inte har en helt transparent anläggning. Vilket ingen vad jag vet sagt är enkelt att åstadkomma.

Har ni hört alla anläggningar / studios där skivorna spelats in? Om inte så har ni inte en aning om hur det är tänkt att det ska låta.

Självklart har ingen hört det, men lika självklart är det att det inte har någon betydelse. Varför skulle man veta hur det ska låta för att inse att skivan bör vara en referens, om man håller på den HiFi?

Det kanske var menat att den eller den skivan ska låta färgat, eller att den frekvensen sticker ut jämfört med den frekvensen etc etc etc.

Du har verkligen inte fattat poängen. Skivan ÄR referensen. Den kan inte vara färgad.

Om en individ tycker om mer varmt ljud (behagligare) som typ rör så finns ingen anledning att se skivan som referens utan självklart söker han ett ljud som han/hon kan njuta av

Det är väl det som är grejen med Hifi / High end? Att kunna njuta rakt av??

Självklart ska man lyssna på det som man gillar. Men då handlar det antagligen inte om Hifi, utan om att man gillar att lyssna på musik eller uppspelat ljud på ett färgat sätt. Inget mindre ädelt med det, men då har man inte en hobby som bygger på att återge ljudet som finns på skivan, Hifi.

MVH
/Chuck

Postad 18 June 2008 - 21:19

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Hifi kan aldrig återge en liveupplevelse till 100%.

Bara för att du själv saknar kunskapen och/eller erfarenheten av sådana studier betyder inte det att det är ett faktum, utan något du fått för dig utifrån dina erfarenheter.

Eftersom jag har bott med en cellist i många år kan jag intyga att vibrationerna från en cello varken stoppas eller återges exakt. När hon spelade fanns det inget rum i huset som cellon inte hördes i oavsett om man stängde dörrarna, vadderade springorna och använde öronproppar.

Är du allvarlig att det skulle kvalificera dig till en position som befäster dina påståenden? Att du bott med en cellist och hört cellon trots stängda dörrar och öronproppar...?

MVH
/Chuck

Postad 18 June 2008 - 21:40

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Vem kom på den korkade benämningen "Bi-shotgun"?

Postad 18 June 2008 - 21:41

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

En säljare av ormolja?

MVH
/Chuck

Postad 18 June 2008 - 22:10

justaudiomagic
  • justaudiomagic
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0

Fler signaler...?

Om en länk i kedjan inte färgar hörbart så är....

Jag orkar faktiskt inte förklara för dig mer, du vill verkligen inte se verkligheten!
Vi har gått så långt ifrån topic nu att jag knappt vet vad ämnet var

Har funnits lika länge som både bi-wire och single-wire.
Vem som kom på det? Vill du veta namnet på personen i fråga eller?......

Postad 18 June 2008 - 22:29

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0

Om personen i fråga gillar ljudet på en av skivorna när man lyssnar i kedja, varför är då originalmastern viktig?? Jag menar originalmastern kanske låter kasst i andras öron (Inte alla skivor som spelas in med hög kvalite)

Som jag påpeka innan så väljer man vilket ljud man själv vill ha. Vissa vill ha hifg fidelity och vissa vill ha trevligt sound, inget fel med det.

Mvh
Ljudkvalite

Postad 18 June 2008 - 22:42

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

• 1423 inlägg
  • 0
Det är väl självklart att det inte är skivan som är facit utan det är luften som sångaren andas in när han sjunger som är facit. Lika mycket som att facit till en cello är motorsågen som sågar ner trädet. Det fattar ni väl alla att det är så det är...? :) ;) ;)

Postad 18 June 2008 - 22:52

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0

Ljudkvalite:

Har du varit med på varenda mixning av skivor och filmer som producerats? För jag menar, hur kan du annars veta vad som är färgat och inte?

Nej, det har jag inte men det finns ju en hel del saker man kan lyssna efter. Ger högtalaren massa dist, låter ljudet rent, låter det dynamiskt (med dynamiskt musik), låter bra inspelningar trovärdiga, hör du samma signatur på ljudet oavsett skiva eller verkar högtalaren inte påverka ljudet, är det bra fokus i ljudbilden, etc etc.

Då kan man skala av enormt många högtalare som man hör påverkar ljudet.

Jag tror du har fel, du kan aldrig återskapa en exakt ljudbild av t ex en Cello med hjälp av högtalare

Vad baserar du detta på? Du kanske inte har hört en så bra anläggning och källmatrial som precis gör det?

Varför skulle facit vara skivan? Facit är väl de kriterium man har när det gäller ljud? (Hoppas jag).
Självklart handlar det om studions anläggning, jag menar om den anläggningen skulle färga det mycket så kan man aldrig, hur mycket man än vill, få skivan att låta bättre (Nåja, relativt) än vad inspelningen gör.
Sanningen är väl den att våra öron tycker en viss färgning låter neutralt, och då "duger" det åt oss

Jag ska försöka förklara varför man kan anse skivan är facit.
Om Tarantino spelar in Kill bill 3 så återskapar han inte verkligheten, utan skapar en helt ny alternativ verklighet där han kan välja precis hur han vill att färger, ljus och dyl kommer fram. Så facit är inte verkligheten, för den ser inte ut som 35 mm film. Ett annat exempel är filmen Traffic, där regissören valt olika färgscheman i olike tillfällen i filmen. Så bilden kommer inte se ut som verkligheten utan såsom regisörren vill berätta filmen. Så när du spelar den på DVD spelaren så vore det dumt att leta efter en DVDspelare som ändrar färgerna så det blir helt annorlunda vad som är på DVD skivan, vilket är facit.
Det är även rätt lätt att få bättre ljud än i studion på grund av många studios har rätt så sunkiga monitorer, som inte alls återskapar ljudet såsom den verkligen är.

Sen angående om man vill ha så ofärgat ljud eller inte. Det är såklart ett eget val som ingen säger emot. Men jag vill ge dig ett exempel;
Din skivsamling är 100 skivor (säger vi för underlätta) och där har du 15 st som är helt liveinspelade utan någon ändring. Det som finns på skivan är precis såsom det lät i studion/live. Använder du då en så ofärgad kedja som möjligt så kommer du höra så nära det går såsom det lät live (om du har bra högtalare). Men du säger att dom andra 85 skivorna är inte rena inspelningar som låter perfekt, så du vill förbättra ljudet på dom. Visst, 6 st är inspelad med monitor A och den har en hissad bas, så du fixar ett par högtalare som har tunn bas för minska problemet (vilket i verkligheten knappast går eftersom ett anti-fel skulle vara precis som felet är ju inte så troligt, men vi säger så för diskussionen).
Okej, nu låter dessa 6 skivor mindre hissade i basen, men dom 15 skivorna som lät bra får nu en tunn bas istället. Men eftersom du har 8 st skivor som är inspelad med monitor B som har hissad diskant så vill du även ha en högtalare som sänker diskanten. Så du väljer en som har tunn bas och sänkt diskant, vilket gör att dom korrekta inspelningarna blir både dämpade i diskanten och tunna i basen, medans dom andra 6 som är bashissade får en dämpad diskant. Men du har även 12 skivor som är inspelad med monitor C som har insjunket mellanregister. Så då letar du efter en högtalare som både har tunn bas, dämpad diskant och hissad mellanregister, vilket leder till att dom 15 bra inspelningarna får tunn bas, hissadmellanregister och dämpad diskant, dom 6 andra får hissad mellanregister och dämpad diskant och dom andra 8 får tunn bas och hissad mellanregister.
Men 24 skivor är inspelad av monitor D som har discopuckel, ljust mellanregister och dämpa diskant. Så du du väljer en ny högtalare som då kommer....

Ja, du förstår, att det kommer bara leda runt i en ond cirkel. Så frågan är, vid vilken del får man ut mest av sina skivor? Enligt mig så är det via den så ofärgade delen. Du får gärna tycka annorlunda, men jag förstår inte hur du ska motarbeta 1000-tals fel med ett anti-fel som även inte ska ändra på dom bra egenskaperna skivorna har.

Mvh
Ljudkvalite

Postad 18 June 2008 - 23:06

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

• 1423 inlägg
  • 0
Väl talat!

Postad 19 June 2008 - 00:04

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0

Nja, den enda fantasi-foster verkar vara din missuppfattning om vad F/E lyssning är.

Mvh
Ljudkvalite

Som sagt så tänker jag inte fortsätta diskussionen om FE-metodens vara eller inte vara i denna tråden mer.
Jag hänvisar istället till tråden jag precis har startat upp. Där kan vi fortsätta diskussionen om FE-metoden.

Men snälla...

LÄS det inledande inlägget noga först. Jag är medveten om att det är långt, men min grunderna för min kritik mot FE-metoden framträder tydligt för den som har ett öppet sinne, i det inledande inlägget.

Angående korrekt ljud, har för mig att jag läste om en forskare som påstod att det skulle krävas 1 000 000 (en miljon) högtalare får att få en cello låta som den gör i ett rum.

Jag har stött på några liknande uttalanden också. Grejen är den att även om dessa uttalanden inte är helt grundlösa, så stämmer de inte helt reservationslöst...

Vill man återskapa ett ljud ifrån en given händelse vid ett specifikt sammahang, i ett annat rum i efterhand. Så ligger det något i påståendet om hur många kanaler man behöver.

Nu handlar inte hifi om detta egentligen.
HIFI handlar om att ge en lyssnare en upplevelse av att vara på plats vid inspelningstillfället och detta är faktiskt inte helt och hållet samma sak.

För entusiasten så räcker det med att HAN hör inspelningen så som den lät när den spelades in. Det finns inte något direkt behov för en entusiast att blommorna i fönster-karmen utsätts för exakt samma ljudvågor i fråga om frekvens, amplitud och riktning...

När man börjar prata om tusentals och miljontals kanaler för att återge en ensam cello (t.ex.) så handlar det om att återskapa varje ljudvåg som vandrar genom det rum som cellon spelar i. Komplexiteten är enorm, eftersom ljudvågor breder ut sej, reflekteras och absorberas av tak, väggar, golv, möbler och åhörare, de korsar varandra och ger upphov till komplexa mönster av vågdalar och vågtoppar, interferens-fenomen m.m.....

Det är fullt möjligt att inte ens en miljon kanaler skulle kunna återskapa varenda liten vibration i det rum som cellon spelar i, men detta är inte nödvändigt heller för den sanne entusiasten. Det räcker med att de ljudvågor som når entusiastens öron är väldigt snarlika de som når ett par mikrofoner i rummet för inspelningen.

Med 2 mickar riggade som öronen på en människa så får man otroligt mycket "live-känsla" med avseende på känslan av att vara på plats. Detta är faktiskt något som har testats och som (såvitt jag vet) fortfarande används i flera sammanhang.

Det som vi sedan spelar upp i våra hem, är alltså inte en kopia på vågutbredningen i rummet för inspelningen, utan helt enkelt vad mikrofonerna "hörde" vid inspelningen...

Kan vi återge det mikrofonerna hörde vid inspelningen med mycket hög trovärdighet, så har vi per definition nått en bit på vägen till HIFI-nirvana...

Redigerat av Unregistered959, 19 June 2008 - 00:05.

Postad 19 June 2008 - 05:52

justaudiomagic
  • justaudiomagic
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0

Nej, det har jag inte men det finns ....

Att du bara orkar.... Detta har gått helt överstyr så ärligt talat så får du tro precis vad du vill, tråkigt bara att du inte har öppna sinnen

Postad 19 June 2008 - 09:34

Unregisteredd15a8e53
  • Unregisteredd15a8e53
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

Att du bara orkar.... Detta har gått helt överstyr så ärligt talat så får du tro precis vad du vill, tråkigt bara att du inte har öppna sinnen

Men snälla nån! Låter snarare som du är rädd att du har köpt "fel anläggning" eller har gjort "fel" för att du bi-wirat.
Ljudkvalite har inte nångång sagt att du inte få tycka va du vill om ljudet.
Han påpekar ett fysiskt fel som uppstår, eller kan uppstå, när man bi-wirar. Som påverkar ljudet. Med andra ord så är det inte det ljudet som spelades in på skivan som du får ut ur dina högtalare. Sen om du tycker det är bra eller inte är en HELT annan sak. Men det är inte ORGINAL ljudet som du hör.

Postad 19 June 2008 - 09:43

justaudiomagic
  • justaudiomagic
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0

Men det är inte ORGINAL ljudet som du hör

Och du menar att det skulle det bli vid single?

Fel anläggning? Fel ljud vid bi-wiring? Nu förstår jag inte, huvudsaken är väl att jag personligen fattar tycke för ljudet, sen om andra skulle tycka det låter fel eller ej spelar väl mindre betydelse?

Redigerat av justaudiomagic, 19 June 2008 - 09:45.

Postad 19 June 2008 - 09:48

Unregisteredd15a8e53
  • Unregisteredd15a8e53
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

Och du menar att det skulle det bli vid single?

Fel anläggning? Fel ljud vid bi-wiring? Nu förstår jag inte, huvudsaken är väl att jag personligen fattar tycke för ljudet, sen om andra skulle tycka det låter fel eller ej spelar väl mindre betydelse?

Ja om nu det felet uppstår med bi-wiring så är det väl ganska självklart att single wire är mer nära orginalet?

Ingen som sagt nått annat heller.

Postad 19 June 2008 - 09:57

justaudiomagic
  • justaudiomagic
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0

Ja om nu det felet uppstår med bi-wiring så är det väl ganska självklart att single wire är mer nära orginalet?

Ingen som sagt nått annat heller.

Tänk att detta off-topic ska hålla på hur länge som helst... ;)
Fel? Enligt vem, Ljudkvalite??
Med tanke på att det är omöjligt att få ett 100 % ofärgat ljud så måste var o en gå på det ljud som var o en fattar tycke för.... än en gång! Hur vet du hur en helt ofärgad anläggning låter? Hur vet du hur skivan är tänkt att låta? Skivan är kanske inte tänkt att låta ofärgad? Du kanske gillar ljudet med en viss liten färgning, ska du ändå köpa en så färglös anläggning som möjligt då?? :)

Hur ni än gör så hamnar ni i en ond cirkel tyvärr...

Redigerat av justaudiomagic, 19 June 2008 - 09:58.

Postad 19 June 2008 - 10:05

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Original ljudet, det kommar du alldrig att höra hemma i överhuvudtaget, då skulle du ha varit med vid inspelningen för att få uppleva det :)
Orka den här debatten, alla säger olika saker och bråkar om saker som faktiskt gång på gång visar sig vara helt onödigt att bråka om. Ni går förbi varandra och det blir missförstånd och en massa chaffs, helt i onödan....

Helt urspårat, (vissl kul läsning men inte specielt givande på något sätt faktiskt) försök att hålla er lite i skinnet så att det inte sluter med en låsning på tråden.
Jag anser i alla fall att om man ska eftersträva det som finns på skivan ska låta så exakt och naturligt som möjligt, alltså att anläggningen ska återge exakt allting som finns på skivan så är det den personens val.
Jag gillar att det låter naturligt och exakt, men samtidigt så kan det vara kul ibland med lite extre tryck i basen, eller så men inte hela tiden. Jag gillar när det är ett lite varmare ljud med fint mellenregister, visst det är en färgning och det bryr jag mig inte om, för jag gillar det. Men på övriga sätt så ska det vara så exakt som bara möjligt, jag vill ju att det ska låta naturligt och trovärdigt såklart.
Detta håller ju alla med om, så vad är det ni bråkar om igentligen, det fattar jag inte, ni bara gör det...
Kanske kan det vara för att lätta på aggrersioner som ni har inom er och det är ju lättare att göra detta på ett forum och med skrift i stället för att göra det i ansiktet på en person.

Postad 19 June 2008 - 10:18

Unregisteredd15a8e53
  • Unregisteredd15a8e53
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

Tänk att detta off-topic ska hålla på hur länge som helst... ;)
Fel? Enligt vem, Ljudkvalite??
Med tanke på att det är omöjligt att få ett 100 % ofärgat ljud så måste var o en gå på det ljud som var o en fattar tycke för.... än en gång! Hur vet du hur en helt ofärgad anläggning låter? Hur vet du hur skivan är tänkt att låta? Skivan är kanske inte tänkt att låta ofärgad? Du kanske gillar ljudet med en viss liten färgning, ska du ändå köpa en så färglös anläggning som möjligt då?? ;)

Gör man än jämförelse så får man ifrån deras förutsättningar utgå ifrån att allt är perfekt. Om då bi-wiring har ett fel som inte single wire har. Så innebär det väl att single wire spelar mer korrekt eller hur?

Men nu lägger jag ner detta. Det går inte att resonera med religiösa människor och hifi nördar, dom lever i sin egna lilla värld där fysikens lagar inte gäller :)

Postad 19 June 2008 - 10:21

justaudiomagic
  • justaudiomagic
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0

Gör man än jämförelse så får man ifrån deras förutsättningar utgå ifrån att allt är perfekt. Om då bi-wiring har ett fel som inte single wire har. Så innebär det väl att single wire spelar mer korrekt eller hur?

Men nu lägger jag ner detta. Det går inte att resonera med religiösa människor och hifi nördar, dom lever i sin egna lilla värld där fysikens lagar inte gäller :)

Ha ha... den kommentaren stämmer bra på ganska många här i denna tråden ;)
Jag vill bara påvisa att kommentaren som Ljudkvalite gav innan att han hade single eftersom det var korrekt ljud.
Enligt mig finns inget som heter korrekt ljud, bara individuellt ljud. Precis som föregående talare säger så handlar det om vad varje individ tycker om -> Färgat eller mindre färgat

Postad 19 June 2008 - 10:28

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Med tanke på att det är omöjligt att få ett 100 % ofärgat ljud

Är det omöjligt? Det beror på vad man har för marginaler iofs 100% rent ljud kan man ju inte få, men bra nära.

så måste var o en gå på det ljud som var o en fattar tycke för....

Absolut

Hur vet du hur en helt ofärgad anläggning låter? Hur vet du hur skivan är tänkt att låta?

Helt ofärgade anläggningar finns ju inte som sagt, men nära på :)
Det går att mäta fram, men när man hör det själv så bara vet man direkt att det är såhär det ska låta.

Skivan är kanske inte tänkt att låta ofärgad?

EXAKT. Så hur blir det då om din anläggning färgar hörbart, det låter inte bra helt enkelt. Det blir dubbelt upp.
Innehållet på skivan är ju referensen, något annat har du inte att ta av. Man kan inte lägga till information på en färdig inspelning, endast förstöra den längs signalkedjan i sin anläggning. Ju mindre påverkan dessto bättre.

Du kanske gillar ljudet med en viss liten färgning, ska du ändå köpa en så färglös anläggning som möjligt då?? ;)

Nej vill man ha färgat ljud så ska man såklart ha det, men det låter ju inte speciellt bra, inte enligt mig i alla fall. OCh man ska ju helst även ha testat att lyssnat på anläggningar som låter både murrigt, neutralt och vasst. Sen kan man själv välja.

Ja, det är ju så. Att starta en kabeltråd är som att skjuta sig själv lite ;)

Postad 19 June 2008 - 10:28

Unregisteredd15a8e53
  • Unregisteredd15a8e53
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

Ha ha... den kommentaren stämmer bra på ganska många här i denna tråden :)
Jag vill bara påvisa att kommentaren som Ljudkvalite gav innan att han hade single eftersom det var korrekt ljud.
Enligt mig finns inget som heter korrekt ljud, bara individuellt ljud. Precis som föregående talare säger så handlar det om vad varje individ tycker om -> Färgat eller mindre färgat

Ja den korrekta termen i det här fallet hade varit MER korrekt ljud ;)

Postad 19 June 2008 - 10:35

justaudiomagic
  • justaudiomagic
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0
Där sa du ngt Martin, DU tycker inte så men andra kanske har andra ideal än dig :)

Självklart vill inte jag heller att en anläggning ska färga på ett sätt som låter illa, men kanske mellanregister och bas har jag inget emot en viss färgning (antingen så lite som möjligt eller just dessa färgningar).

Ja den korrekta termen i det här fallet hade varit MER korrekt ljud ;)

Du ger dig inte... ;)

Postad 19 June 2008 - 10:55

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Med tanke på att det är omöjligt att få ett 100 % ofärgat ljud så måste var o en gå på det ljud som var o en fattar tycke för.... än en gång!

Klart det går, varför påstår du hela tiden något som inte är sant?

Alla delar i återgivningskedjan kan göras 100% transparent för den mänskliga hörseln. Ingan har sagt att det är enkelt, men det går. Vissa delar är enklare (kablar, CD-spelare, förstärkare), medans andra är väldigt svåra (högtalare och rummets påverkan på återgivningen).

Hur vet du hur en helt ofärgad anläggning låter? Hur vet du hur skivan är tänkt att låta? Skivan är kanske inte tänkt att låta ofärgad? Du kanske gillar ljudet med en viss liten färgning, ska du ändå köpa en så färglös anläggning som möjligt då??

Det måste vara en tankegroda inbyggt här. Man behöver INTE veta hur skivan är tänkt att låta, eller hur en ofärgande återgivningskedja låter för att vilja ha ett så oförvanskat ljud som möjligt. Det är ju ett mål för många, som pysslar med HiFi.

Vill man ha en så subjektivt bra "återgivning" som möjligt så är det väl inget fel i det. Tvärt om tror jag till och med majoriteten av materialet som spelas i CD-spelarna mår bra av att färgas för att majoriteten av lyssnarna ska uppfatta det som bättre än helt transparant återgett. Men det har inget med att det skulle vara negativt med en transparant anläggning, utan snarare beror det på sättet majoriteten av materialet spelas in på skivan.

MVH
/Chuck

Postad 19 June 2008 - 11:07

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0
Märkligt vad svårt en del har att ta till sig innehållet i skriven text.

Skivan måste vara referensen då vi inte har kontroll eller vetskap på vad som sker innan musiken (eller filmen) hamnar på skivan. Det vi kan styra över är vad som händer med signalen när vi spelar skivan.

Vissa föredrar en viss typ av ljud, andra en annan typ av ljud. Vad som är bäst för respektive individ kan vara väldigt olika och man kan inte säga att det ena är bättre eller sämre (med avseende på upplevd glädje etc). Detsamma gäller bild. En del kalibrerar sin tv eller projektor så att den återger färgerna/bilden så korrekt som möjligt medan andra föredrar mer rött/blått/etc. Vill någon att allt skall ha ett blått skimmer och är nöjd med det så fine.

Postad 19 June 2008 - 11:11

Zlim
  • Zlim
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
OFF TOPIC:
Kan det vara så att nin har skaffat ännu ett nick? (annuettnick)

Postad 19 June 2008 - 11:14

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

OFF TOPIC:
Kan det vara så att nin har skaffat ännu ett nick? (annuettnick)

Nej, men 11 andra medlemmar är reggade från samma ip. Kan vara skola eller liknande, ska kika. Ingen Nin, Ljudkvalite eller Subjetivist dock, sorry ;) ;)

edit: Flera adresser från Chalmers och ett par från andra Universitet. Så troligtvis då skola/sunet :)

Redigerat av Martin, 19 June 2008 - 11:16.

Postad 19 June 2008 - 11:39

Unregisteredd15a8e53
  • Unregisteredd15a8e53
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

Skivan måste vara referensen då vi inte har kontroll eller vetskap på vad som sker innan musiken (eller filmen) hamnar på skivan. Det vi kan styra över är vad som händer med signalen när vi spelar skivan.

Vissa föredrar en viss typ av ljud, andra en annan typ av ljud. Vad som är bäst för respektive individ kan vara väldigt olika och man kan inte säga att det ena är bättre eller sämre (med avseende på upplevd glädje etc). Detsamma gäller bild. En del kalibrerar sin tv eller projektor så att den återger färgerna/bilden så korrekt som möjligt medan andra föredrar mer rött/blått/etc. Vill någon att allt skall ha ett blått skimmer och är nöjd med det så fine.

Ja är det inte märkligt. Man kan nästan tro att dom har bi-wirat skärmen så dom inte får den texten vi har skrivit :)

Skämt å sido. Håller med dig Joakim99 helt och fullt.

PS.
Och nej jag har inte haft något annat nick på det här forumet tidigare.

Redigerat av Unregisteredd15a8e53, 19 June 2008 - 11:41.

Postad 19 June 2008 - 11:57

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0

Ja, jag försökte förklara min ståndpunkt men jag vet inte ens om du tog dig tid och läsa den och tänkte igenom vad jag sa. :)
Så det med öppet sinne kan du knappast beskylla mig för.

Exakt Joakim, precis så! :)

Mvh
Ljudkvalite

Postad 19 June 2008 - 12:05

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
Jag har inga argument mot att testa/mäta de olika delarna i kedjan för
att bedömma om komponenterna färgar eller ej.

Men när skivan är referensen så måste cdspelaren/DACén/Vinylriggen inkl
Riaasteg vara extremt viktig. Det diskutteras väldigt lite om den delen. Hur
avgör man om källan färgar eller ej?

Blir det fel i början, spelar det ingen roll hur transparent resten är. Skit in skit ut :)

Postad 19 June 2008 - 12:13

Unregisteredd15a8e53
  • Unregisteredd15a8e53
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

Blir det fel i början, spelar det ingen roll hur transparent resten är. Skit in skit ut :)

Ja dom spelar en bra mycket större roll än kablar gör. Speciellt om vi börjar prata digitala signaler.

Postad 19 June 2008 - 12:15

Unregistered32263a93
  • Unregistered32263a93
  • Forumräv

• 649 inlägg
  • 0
Lite färgning av ljudet har jag ju inte ont av. Jag har ju aldrig lyssnat på ett system utan färgning (INO). Däremot så gillar jag inte distortion skapade av för svaga förstärkare eller högtalare som inte pallar. Men det är ju oftast riktigt billiga paket som lider av dessa problem.

Det som skulle göra mig mest glad är inte ett nytt ljudsystem utan att skivindustrin kunde snegla lite på filmindustrin när det gäller ljudet (dynamik). Detta är ju som alla vet upptaget i många andra trådar. Men jag tycker det är fördjävligt när man har en ganska ok anläggning, och det ändå låter trasig klockradio om den när man stoppar i nyköpta skivor :) .

-By the way. Jag kör singel-wire.

Postad 19 June 2008 - 12:25

passan1
  • passan1
  • Beroende

• 1019 inlägg
  • 0

Ja dom spelar en bra mycket större roll än kablar gör. Speciellt om vi börjar prata digitala signaler.

Du ba dök upp här..hhmm skeptisk jag är. Är lite inne på Zlim's linje. Din trovärdighet är inte speciellt hög. langa fram bilder på din anläggning med mera.

Postad 19 June 2008 - 12:35

Unregisteredd15a8e53
  • Unregisteredd15a8e53
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

Du ba dök upp här..hhmm skeptisk jag är. Är lite inne på Zlim's linje. Din trovärdighet är inte speciellt hög. langa fram bilder på din anläggning med mera.

Trovärdighet? Så du menar att jag har fel i sak?
Jag förväntar mig inte att någon skall lite blint på vad jag säger. Jag litar själv inte 100% på vad någon skriver här.

Din trovärdighet finns inte ens på skalan längre.

Postad 19 June 2008 - 12:44

passan1
  • passan1
  • Beroende

• 1019 inlägg
  • 0

Trovärdighet? Så du menar att jag har fel i sak?
Jag förväntar mig inte att någon skall lite blint på vad jag säger. Jag litar själv inte 100% på vad någon skriver här.

Din trovärdighet finns inte ens på skalan längre.

Jag menar e du du eller är du han o e han du eller va det du som va han. o vem e då du?
Min trovärdighet har jag förtjänat helt på egen hand :)
jag vet skalan går inte så högt :)

Postad 19 June 2008 - 13:47

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0

Blir det fel i början, spelar det ingen roll hur transparent resten är. Skit in skit ut :D

Precis, det är också väldigt viktigt, och det finns ju tester på dom sakerna med. :)
Till exempel så har LTS testat olika pickuper genom att nogrannt graverat en skiva från ett välljudande masterband UTAN ändra på något alls, bara graverat ner det som är på mastern. Sen tog man med dom nypressade skivorna och jämförde pickuper (rätt lastade) blint mot originalmastern.
Smart va? :)

Lite färgning av ljudet har jag ju inte ont av. Jag har ju aldrig lyssnat på ett system utan färgning (INO). Däremot så gillar jag inte distortion skapade av för svaga förstärkare eller högtalare som inte pallar. Men det är ju oftast riktigt billiga paket som lider av dessa problem.

Jag vill påpeka att Ino högtalare inte är utan färgning, det vore galet att påstå något sånt. Dock så har inte jag funnit någon högtalare som jag upplever så lite färgad som dessa.

Är hans trovärdighet dålig för han nyss registrera sig eller för han motsäger det du säger? :)

Mvh
Ljudkvalite

Postad 19 June 2008 - 14:04

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Riaasteg vara extremt viktig. Det diskutteras väldigt lite om den delen.

Därför att det är bra gjort att hitta en CD-spelare som är så fundamentalt dålig att den inte klarar av göra sitt jobb med mycket små fel, eller iaf göra jobbet med större fel än vad återgivningskedjan i övrigt gör.

Felen som uppstår i en CD-spelare är nuförtiden ohyggligt små i förhållande till tex högtalarens fel.

MVH
/Chuck

Postad 19 June 2008 - 14:06

Threepwood
  • Threepwood
  • Lärjunge

• 331 inlägg
  • 0
Nu kanske detta tar tagits upp tidigare men iaf.

Det som finns på en inspelning är ju vad Producentet vill ska finnas, så som han vill att det ska låta.
Sitter 2st o lyssnar på inspelningen o rattar på alla inställningar så kommer ju båda tycke olika, ena tycke att det bör va lite mörkare ljud o där o den andra ljusare här. Resultatet av inspelningen är ju ofta ganska annorlunda än vad spelningen va. Samma är ju vid Live. Någon bestämer ju volymen på dom olika instrumenten.

Om en ljudanläggning är bra eller dålig är ju helt upp till lyssnaren, vad han tycker är rätt när det gäller bas, diskan o mellanregister. Enda som man kan säga är dåligt år ju om det är störande moment så som pipande ljud för att högtalar kabeln får störningar av något. Jag kanske lyssnar på en låt och tycker den är bätte med lite extra bas eller mindra bas även om artisten och dom som spela in den inte alls tyckte den skulle ha det. Om ja då köper högtalare som ger det lite extra, är det då fel av mig?

Nämen.. ska inte röra om i dom här diskutionerna som inte leder någon vart, att ja aldrig lär mig =\

(Edit igen)
För att komma tillbaks till ämnet.
jag kör med Bi-amp från min Marantz SR7500 och tycker det blir bätre ljud, lite mer kräm o dom lägra nivåerna mon va det va innan =)

Redigerat av Threepwood, 19 June 2008 - 14:10.

Postad 19 June 2008 - 14:07

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0

Precis, det är också väldigt viktigt, och det finns ju tester på dom sakerna med. :)
Till exempel så har LTS testat olika pickuper genom att nogrannt graverat en skiva från ett välljudande masterband UTAN ändra på något alls, bara graverat ner det som är på mastern. Sen tog man med dom nypressade skivorna och jämförde pickuper (rätt lastade) blint mot originalmastern.
Smart va? :)

Inte så dumt, nej!

Läste mig till på olika forum runt om i världen till att Dynavector 17d3 skulle vara neutral,
så jag kör med den. Och nog låter en direktgraverad Sheffield Lab naturtroget allt :)
(Jag har absurd vinylabstinens nu. Utan Riaasteg på obestämbar tid :D )

Postad 19 June 2008 - 14:47

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0

Nu kanske detta tar tagits upp tidigare men iaf.

Det som finns på en inspelning är ju vad Producentet vill ska finnas, så som han vill att det ska låta.
Sitter 2st o lyssnar på inspelningen o rattar på alla inställningar så kommer ju båda tycke olika, ena tycke att det bör va lite mörkare ljud o där o den andra ljusare här. Resultatet av inspelningen är ju ofta ganska annorlunda än vad spelningen va. Samma är ju vid Live. Någon bestämer ju volymen på dom olika instrumenten.

Nja, möjligt men har du gjort test på det? Finns en del tester som visar att vi hör rätt så lika faktiskt och inte så olika som vissa kan tro.

(Jag har absurd vinylabstinens nu. Utan Riaasteg på obestämbar tid :) )

Aj, varför då? :)

Mvh
Ljudkvalite

Postad 19 June 2008 - 15:11

nickeskbg
  • nickeskbg
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

En enkel uppsättning kontakter (En röd och en svart till var högtalare) från förstärkaren och och två par (två röda och två svarta) på högtalarna.

Du kopplar som en vanlig bi-wire för att sen koppla till Jumpers mellan - Bi-Shotgun :)

Jag har en uppsättning kontakter till förstärkaren men två till högtalaren, inget som sen sammnkopplar något, då är det ren bi-wire jag kör med då :)

Postad 19 June 2008 - 15:22

nickeskbg
  • nickeskbg
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

Nja, möjligt men har du gjort test på det? Finns en del tester som visar att vi hör rätt så lika faktiskt och inte så olika som vissa kan tro.

Visst kan det vara så att vi hör rätt lika men det betyder absolut inte att vi tycker samma sak om det vi hör!!

Lägger ner detta nu, att försöka komma någon vart med en del människor är helt enkelt omöjligt och tar bara en massa energi som man kan använda till något vettigt..En del har sin åsikt i vissa frågor och kommer alltid finna ett sätt att försvara den, alltid hitta belägg eller "bevis" för att "så är det".

Tycker det är inte så lite synd att just en sådan människa kanske inte inser att det man sysslar med faktiskt förstör forumet. Tråden har helt spårat ur om ni frågar mig.. Jag vet att det inte var detta Justaudiomagic var ute efter när han startade denna tråd.. Skulle alla olika trådar bli behandlade som den här blivit skulle snart minhembio vara en öde plats!!

Tack o hej!

Postad 19 June 2008 - 15:28

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0
För att göra ett inlägg som är on-topic så kör jag för tillfället med bi-wire. Jag har från och till kört med single-wire (EKK) men då dessa är lite luriga att koppla in på mina högtalare och mitt slutsteg (jag har helt enkelt inte orkat terminera kablarna på ett bra sätt) så kör jag med mina bi-wire kablar som sitter perfekt.

Ljudmässigt har jag inte upplevt några större skillnader i min anläggning (bilder finns i mitt galleri) och med mina öron.

Postad 19 June 2008 - 15:46

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0

Därför att det är bra gjort att hitta en CD-spelare som är så fundamentalt dålig att den inte klarar av göra sitt jobb med mycket små fel, eller iaf göra jobbet med större fel än vad återgivningskedjan i övrigt gör.

Felen som uppstår i en CD-spelare är nuförtiden ohyggligt små i förhållande till tex högtalarens fel.

MVH
/Chuck

Det må vara att skillnaden i själva avläsningen av informationen från skivan är försumbar. Men
sen måste det vara nåt annat, då olika cdspelare/dvdspelare kan låta så pass olika (i mina öron).
Vad detta "något" består av för komponenter i spelaren är jag alldeles för oteknisk för att
spekulera i :)

Ljudkvalitet: OT: Jag kör utan försteg nuförtiden. Beställde en PS Audio Riaa som har fjärrstyrd volym-
kontroll. Och leveransen drööööjer.

Postad 19 June 2008 - 15:54

Threepwood
  • Threepwood
  • Lärjunge

• 331 inlägg
  • 0

har inte gjort nå tester men ja vet ju att folk tycker olika, varför skulle annars folk köpa olika högtalare?

Postad 19 June 2008 - 16:24

Unregisterede829b18a
  • Unregisterede829b18a
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej!

Jag kan inte hjälpa det men detta påminer mig om ett kortspel jag hade när jag var liten.
Det var en kortlek med en massa bilmodeller, och på varje kort presenterades lite grunddata om respektive bil.
t.ex Audi RS4 375bhp 440Nm 0-100 på 4.9s ... ... och den som lade fram ett kort med högre värde vann (eller nått sådant).

Jag vet inte vad ni tycker, men jag sitter hellre bakom ratten på denna maskin än i köksfönstret drägglandes över protokollet från senaste "bänktestet" ... :)

Det finns tydligen 2 uppfattningar om vad som är en bra ljudanläggning i denna tråden.

På en sida har vi personerna som "imponera" på polarna (och sig själv) genom att visa en vägg full med testresultat.
Medans andra sidan ber polarna sätta sig i soffan, ger dom en kall bira, och trycker på [Play]...

Jag hör till dom sistnämnda :) ,men jag har all respekt för de som tycker om det första alternativet.

Det har sagts förr, och det är tydligen nödvändigt att upprepa: "Smaken är som baken - delad"

Men vad är meningen med att älta samma inlägg om och om igen när det är tydligt att det är 2 "olika" saker man pratar om.
Vissa vill att varje del i kedjan ska följa en strikt standard, medans andra enbart är ute efter slutresultatet.

Även om man (på något sätt) får fram att just slutsteg A är perfekt, så behöver ju inte det betyda att slutresultatet blir perfekt.
På samma sätt är det inte sagt att slutresultatet inte kan bli perfekt bara för att all utrustning i sig inte är det. (Two wrongs can make a right)

Och man ska definitivt inte predika "min väg är den ända rätta vägen" köret...
Lägg fram er åsikt och respektera att vissa håller med och att andra inte gör det.

Detta är MIN högst personliga åsikt, ni behöver inte hålla med (Jag är lika glad ändå). =)

On topick:

Jag kör Bi-wire fn och tycker att min musikupplevelse blir bättre av det (placebo eller ej)

Rotel RB-06 --- EKK MMJ-S 5G2,5mm === Dali 6006, för att vara exakt. =)

Har kanske inga värsting grejer, men JAG är nöjd.

Ps.
Hur tror ni man kom fram till fysikens lagar? Kan det ha varit genom att prova sig fram kanske :)
Ds.

Jag njuter av att lysna på musik, inte läsa om den. :D

Trevlig midsommar,
Henke

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.