Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Denon AVR-**09 *

426 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 september 2008 - 21:10

Unregistered5ab5a3a9
  • Unregistered5ab5a3a9
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0

Kul, jag tycker 2809 verkar väldigt vettig med smarta funktioner till ett bra pris.

MVH
/Chuck

Kan du ge nått exempel på vad du själv anser som smarta som inte 1909:an har. För jag kan verkligen inte bestämma mig för om de ska bli en 1909:a eller 2809:a

Edit: de va ju inte 2809 ja kollade på utan 2309

//Jimmy

Redigerat av Unregistered5ab5a3a9, 29 september 2008 - 22:13.

Postad 30 september 2008 - 05:37

AndersPa
  • AndersPa
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Kan du ge nått exempel på vad du själv anser som smarta som inte 1909:an har. För jag kan verkligen inte bestämma mig för om de ska bli en 1909:a eller 2809:a

//Jimmy

Jag har själv valt 2309 framför 1909 på grund av mer effekt, pre-out om man skulle vilja ha ännu mer effekt och 4 HDMI-ingångar.

Postad 30 september 2008 - 05:54

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2 498 inlägg
  • 0

//Jimmy

Som Anders skrev ovan så är det effekten, pre-out, fjärrkontrollen, ingångar osv som skiljer. 2309 ska dessutom vara tillverkad i Japan iställer för Kina som 1909 om nu någon bryr sig om det.

2809 har egentligen mer av allt, plus en liten annan design. Den har dessutom tillägget XT på Audyssey, vilket betyder att den här dubbelt så hög upplösning på filtren som ställer in ljudet på satelithögtalarna jämfört med inget XT-tillägg.

MVH
/Chuck

Postad 30 september 2008 - 07:47

Unregistered5ab5a3a9
  • Unregistered5ab5a3a9
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0
Ok, tack så mycket. Tror nog att jag skulle klara mig på den mindre effekten men så e man ju pryltokig oxå. ******** vilken beslutsångest.

//Jimmy

Postad 30 september 2008 - 08:04

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2 498 inlägg
  • 0
Jag är helt övertygad om att ljudmässigt så skiljer det inte mycket om något modellerna imellan, du får gå på din budget och vad Du tycker de extra finesserna är värda.

MVH
/Chuck

Postad 30 september 2008 - 10:24

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1 559 inlägg
  • 0
Jag köpte en 1909 i lördags, helt osedd eftersom den fanns inte uppackad. Jag hann inte installera den förrän i söndags kväll och kunde först igår köra en automatisk kalibrering eftersom vi har en 6 månaders bebis som lägger sig tidigt. Men de första intrycken är positiva, kalibreringen funkar riktigt bra och ljudbilden har blivit mer homogen, surroundhögtalarna har tidigare legat lite lågt och inte riktigt varit med i matchen.

Audyssey Dynamic EQ och Dynamic Volume fungerar RIKTIGT bra och man behåller surroundkänsla och sub även på låga volymer, en klar förbättring jämfört med min tidigare Marantz som lät som 2-kanal utan sub vid låga volymer. Det var just dessa funktioner som gjorde att jag valde Denon före HK AVR 255 som jag hade impulsköpt i våras om en säljare bara hade gått ned ett par hundrappar i pris. Nu är jag glad att jag väntade, billigare och bättre funktioner. HDMI-växlingen fungerar utmärkt, men jag har inte kunnat koppla klart eftersom jag måste ha hjälp att lyfta ned tv:n från väggen.

Det enda som är lite negativt så här långt är att fjärrkontrollens "volym ned" knapp tenderar att fastna i nedtryckt läge. Men det är iofs bra att det inte är "volym upp" som fastnar! :) Jag tror dock att jag snabbt kommer lära mig att trycka knappen lite åt vänster (knappen hakar fast på högerkanten). Eller så byter jag ut den, någon annan som har samma problem? I övrigt så är fjärren lite bättre än vad jag trodde med tanke på priset. On Screen menyerna är väl inte världens snyggaste heller, men det spelar ingen roll eftersom de använder man bara i början vid setup.

1909:n står i mitt vardagsrum vid min "sekundära" anläggning och köptes först och främst för att få HDMI-växling och förenkla manövereringen av TV-anläggningen.

Redigerat av Tomas L, 30 september 2008 - 10:30.

Postad 30 september 2008 - 22:13

Unregistered5ab5a3a9
  • Unregistered5ab5a3a9
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0
Sådär, då va jag en nybliven ägare till en 1909:a. Första intrycket är mycket posetivt, har dock bara lyssnat lie på radio å kollat lite tv än så länge. Ska bli kul sen när jag sätter mig ner å ger den lite tid med alla inställningar för å se hur svårt det är å vänja bort en gammal H/K ägare.

//Jimmy

Postad 01 oktober 2008 - 05:21

Unregistered02139668
  • Unregistered02139668
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Återkom gärna med intryck 0m 1909, är grymt sugen på en sådan :)

Postad 01 oktober 2008 - 16:34

w3rsting
  • w3rsting
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Jag har en denon 1909 och har inte alls samma problem som Tomas L, försökte t.o.m. att få den att fastna utan framgång :)

Kan säga att jag är väldigt nöjd.. fick fram nya ljud ur mina mp3 låtar jag aldrig hört förut!

Postad 01 oktober 2008 - 19:09

Micleg
  • Micleg
  • Forumräv

• 503 inlägg
  • 0
Jag får inte min fjärr Philips SBC RU 760 att programmera in volymsignalen från Denon-fjärren. Många andra funktioner går men inte volymen. Ett allmänt problem eller bara med vissa Philipsfjärrar? Hade funderingar kring att köpa deras 8015 men nu vet jag inte om jag vågar det.

https://www.prisjakt...kt.php?p=227108

Det är utesutet att använda Denon-fjärren som multi-fjärr för jag tänker inte sitta och fippla med dom där skjutströmbrytarna. Dessutom har den för få knappar.

Redigerat av Micleg, 01 oktober 2008 - 19:10.

Postad 02 oktober 2008 - 16:18

Adamski
  • Adamski
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0
Det blev en 1909.

En snabb första fråga. För närvarande så äger jag bara ett par 15 år gamla QLN Qubic 222 golhögtalare. Jag kan läsa på baksidan att de ligger på 4 ohms impedans. I manualen till 1909 så står det att jag ska använda högtalare med en impedans på 6 till 16 ohm.

Vad innebär detta? Får jag problem? Förstör jag min nya reciever?

Postad 02 oktober 2008 - 22:46

silvervarg
  • silvervarg
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Om högtalarna har låg impedans (lägre än 6 ohm) och en lite elak impedanskurva och du spelar högt så skall förstärkaren gå in i protect-mode för att slutstegen blir för varma. Dvs då stänger den av slutstegen tills de har svalnat igen.
Så om det fungerar bra eller inte beror nog till stor del på hur högt du spelar. Tyvärr vet jag inte något om impedanskurva etc på dina högtalare.

Postad 08 oktober 2008 - 20:49

qawer1
  • qawer1
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Jag har troligen tagit mig vatten över huvudet. Som total novis har jag införskatt en Denon AVR 1909 med lite högtalare och en väldig massa kablar. Nu tänkte jag försöka lyssna på den och har förstått att man helst ska koppla in DVD (äldre modell) med koaxialkabel i stället för de analoga röd/vita sladdarna. Köpte därför, efter goda råd från försäljaren, två enklare kablar, Clicktronic HC 30 (1 x RCA Plug (video) 75 ohm) - en för audio och en för video.
Men det låter intet från mina högtalare. Är det fel kablar eller är det fel inställning på receivern, vilken verkar ett under av oanvändbarhet. Manualen tycks vara skriven för de som redan kan allt. Finns det någon på forumet som kan allt?

/Q

Edit: Banalt. Jag hade missat en inställning på DVD, den som kopplar på digital out. Sorry

Redigerat av qawer1, 08 oktober 2008 - 22:55.

Postad 09 oktober 2008 - 13:16

greenlock
  • greenlock
  • Användare

• 204 inlägg
  • 0
Lätt hänt det där :)

Postad 12 oktober 2008 - 10:13

Unregistered5ab5a3a9
  • Unregistered5ab5a3a9
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0

Jag har troligen tagit mig vatten över huvudet. Som total novis har jag införskatt en Denon AVR 1909 med lite högtalare och en väldig massa kablar. Nu tänkte jag försöka lyssna på den och har förstått att man helst ska koppla in DVD (äldre modell) med koaxialkabel i stället för de analoga röd/vita sladdarna. Köpte därför, efter goda råd från försäljaren, två enklare kablar, Clicktronic HC 30 (1 x RCA Plug (video) 75 ohm) - en för audio och en för video.
Men det låter intet från mina högtalare. Är det fel kablar eller är det fel inställning på receivern, vilken verkar ett under av oanvändbarhet. Manualen tycks vara skriven för de som redan kan allt. Finns det någon på forumet som kan allt?

/Q

Edit: Banalt. Jag hade missat en inställning på DVD, den som kopplar på digital out. Sorry

Men visst e de skönt nör man löser det själv.

//Jimmy

Postad 12 oktober 2008 - 23:10

colonia
  • colonia
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
är det någon som har fått hem eller testat 2809? och kan ni isåna fall berätta lite om den?? vad ni tycker o så?

Postad 14 oktober 2008 - 06:54

Unregistered98bf6ca1
  • Unregistered98bf6ca1
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

är det någon som har fått hem eller testat 2809? och kan ni isåna fall berätta lite om den?? vad ni tycker o så?

Jag fick hem min AVR-2809 i Torsdags.
Hade en Yamaha RX-v 740 innan, så det är en del nya menyer och funktioner att vänja sig med.
Jämfört med Yamahan så väl det mesta bättre.

Det jag märkte först var att det blev mer detaljer och en helt annan kontroll i basen på film och TV, (kontrollen i basen beror antagligen på den automatiska kalibreringen.)
Jag kör all bild ut på HDMI vilket funkar klockrent.
Det som jag tycker ser lite billigt ut är det grafiska gränssnittet på menyerna.

Jag hade lite problem i början att få till ljudet i 2-kanal, men efter att jag ändrade lite inställningar manuellt så funkar även det bra

Så än så länge är jag nöjd med maskinen. :)

MVH R1 T

Redigerat av Unregistered98bf6ca1, 14 oktober 2008 - 10:35.

Postad 14 oktober 2008 - 18:58

Merkurius
  • Merkurius
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Fick också hem min 2809 i förra veckan. Mycket testande och tweakande återstår, men än så länge är jag mycket nöjd! Uppgraderade från en gammal H/K AVR5500.

Audyssey kalibreringen funkade bra, men jag tyckte att nivåerna på högtalarna hamnade väldigt lågt, runt -10 db för de flesta. Lite konstigt, men det går ju att justera upp.

OSD menyn är så ful den kan bli. Otroligt basic. Detta har ju dock bara betydelse vid själva setupen, och inget man lider av efter det.

Fjärrkontrollen var en positiv överraskning. Har programmerat in samtliga fjärrar så att jag bara behöver använda denna. Audyssey Dynamic EQ och Dynamic Volume var också positiva överraskningar. Fungerar riktigt bra och bidrar till ett balanserat och behagligt ljud.

Postad 16 oktober 2008 - 00:41

colonia
  • colonia
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
tack R1 T och merkurius för era svar. är själv väldigt sugen på 2809:an för mig blir nog förbättringen sjukt mycket bättre än nu eftersom jag sitter med bara datahögtalare. hade tänk mig 2809 och CERWIN-VEGA HD-63 högtalarsystem . men ska tänka på saken nån dag till:)

Postad 16 oktober 2008 - 21:55

cozzer
  • cozzer
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0
2809

Summering av tyska tester på 2809 har nu dykt upp:

http://www.denon.de/...P...=test&jump=

Snart kommer även de engelska testerna på 2809

Postad 19 oktober 2008 - 16:34

Unregistered71d5f2f1
  • Unregistered71d5f2f1
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

"Till skillnad från många av konkurrenterna klarar AVR-1909 konvertering av alla analoga videosignaler tack vare sin inbyggda Faroudja-videoprocessor som har uppskalning till 1080p HD-upplösning. "

Betyder detta att 1909 skalar analoga signaler till 1080 endast, eller kan man välja att få uppskalning till 720p istället?

Edit: Hittade svaret själv i instruktionsboken...

Bifogad fil  convert.jpg   40,4K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregistered71d5f2f1, 19 oktober 2008 - 18:09.

Postad 20 oktober 2008 - 20:13

hembioben
  • hembioben
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Jag har haft Denon 1909 i en vecka nu. Jag hade Onkyo 605 innan som jag sålde. Jag har Tangent Clarity 4 och EVO som högtalare med båda förstärkarna. Om jag jämför dem blir det enligt mina öron och ögon följande:

+ Denon låter mer "direkt", dialogen är skarpare än med hjälp av Audyssey Dynamic EQ/Dynamic Volume.
+ Surroundeffekterna låter "mera" och kalliberingen verkar fungera bättre.
+ Bildkvalité är ruskigt bra. Märker ingen förlust om jag kör signalerna igenom Denon.
+ Den växlar snabbare mellan ljud/bild källorna än Onkyo.
+ Fjärrkontrollen är smidigare och enklare på Denon.
+ Man kan namnge källorna och visa bara de källor man använder. Tex ta bort tuner om det inte används.
+ Passtrough via hdmi. Bilden kan gå igenom direkt till tvn med Denon på standby.

+ - Jag hör ingen närkbar skillnad på HD-ljudet. Tex med John Mayers konsert på blu-ray med True HD. (för övrigt en ruskigt bra konsert)

- Onkyo 605 fungerar bättre med hdmi och hdmi CEC. Pioneer 428 tv och blu-ray samsung bd-p1500 startar inte/ stängs av samtidigt som Denon förstärkaren. Här är Onkyo bättre.
- Onkyos OSD är lättare och "snyggare".

Detta är mina intryck om de två förstärkarna.

Postad 21 oktober 2008 - 11:10

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

• 1 310 inlägg
  • 0

Jag har haft Denon 1909 i en vecka nu. Jag hade Onkyo 605 innan som jag sålde. Jag har Tangent Clarity 4 och EVO som högtalare med båda förstärkarna. Om jag jämför dem blir det enligt mina öron och ögon följande:

+ Denon låter mer "direkt", dialogen är skarpare än med hjälp av Audyssey Dynamic EQ/Dynamic Volume.
+ Bildkvalité är ruskigt bra. Märker ingen förlust om jag kör signalerna igenom Denon.
+ Man kan namnge källorna och visa bara de källor man använder. Tex ta bort tuner om det inte används.
+ Passtrough via hdmi. Bilden kan gå igenom direkt till tvn med Denon på standby.

+ - Jag hör ingen närkbar skillnad på HD-ljudet. Tex med John Mayers konsert på blu-ray med True HD. (för övrigt en ruskigt bra konsert)

- Onkyo 605 fungerar bättre med hdmi och hdmi CEC. Pioneer 428 tv och blu-ray samsung bd-p1500 startar inte/ stängs av samtidigt som Denon förstärkaren. Här är Onkyo bättre.

Hur står dom sig emot varandra i 2-kanal? Något du hann pröva?

Postad 22 oktober 2008 - 17:43

hembioben
  • hembioben
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Hur står dom sig emot varandra i 2-kanal? Något du hann pröva?

I 2-kanal tycker jag att Denon låter "mera" och klarare. Jag tycker även den ger mera bas i musiken. Men superstor skillnad är det inte. Denon är väldigt lik Onkyo men jag är nöjd att jag bytte till Denon.

Postad 22 oktober 2008 - 19:40

speffy
  • speffy
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0
Har varit inne på att köpa 2809 nu ett tag men så kom jag in på 1909 av en slump och såg att det inte skiljer så jätte mycket om jag har rätt för mig för utom priset ;)
Fördelen med 2809 är ju bättre fjärr, fler ingångar (som jag inte är i behov av) och lite mer effekt som jag såg det ?
Är det så stor skillnad mellan dom att det skulle vara värt 3500:-
Någon av er som har jämfört dom båda modellerna ?

Kan tilläggas att den enbart ska användas som hemmabio stärkare så 2kanal är helt ointressant.

Redigerat av speffy, 22 oktober 2008 - 19:41.

Postad 24 oktober 2008 - 11:49

sossen
  • sossen
  • Forumräv

• 718 inlägg
  • 0
När man kör Audyssey på 2309 och biampar fronthögtalarna, skall man ställa in amp assign innan man startar kalibreringen eller sköts detta automatiskt? Instruktionsboken tar inte upp detta vad jag kan se.

Postad 24 oktober 2008 - 23:05

KN
  • KN
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0

Har varit inne på att köpa 2809 nu ett tag men så kom jag in på 1909 av en slump och såg att det inte skiljer så jätte mycket om jag har rätt för mig för utom priset :(
Fördelen med 2809 är ju bättre fjärr, fler ingångar (som jag inte är i behov av) och lite mer effekt som jag såg det ?
Är det så stor skillnad mellan dom att det skulle vara värt 3500:-
Någon av er som har jämfört dom båda modellerna ?

Kan tilläggas att den enbart ska användas som hemmabio stärkare så 2kanal är helt ointressant.

Jag var också inne på en 2809 eller en NAD men det blev en 1909 istället.
Har bara haft den några dagar men hittills är jag nöjd.

Har hört att det är belyst fjärrkontroll på 1909 men får det inte att funka på min. Är den belyst eller ej?

Postad 26 oktober 2008 - 10:12

Unregisteredbc5f9606
  • Unregisteredbc5f9606
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Är ny ägare av en 1909 och är väldigt nöjd än så länge. Dock så har jag problem med att få fjärren att funka till min Pana PX70. Någon som har/haft samma problem?

Postad 26 oktober 2008 - 10:45

jimper
  • jimper
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

Varför ska jag välja Denon 2809 framför en Onkyo 806 ??

Tacksam för ett motiverat svar. Ja börjar bli gråhårig, vet verkligen inte vad jag ska välja....

högtalarna jag ska driva är Kef 2005.3

Bör tilläggas att jag får ett riktigt bra pris på onkyon... så i mitt fall kostar dessa receivers lika mycket.

vilken är bäst? Kommer mest att använda till film men även till lite musik..

Postad 26 oktober 2008 - 10:58

fitnessrx
  • fitnessrx
  • Lärjunge

• 402 inlägg
  • 0

Varför ska jag välja Denon 2809 framför en Onkyo 806 ??

Tacksam för ett motiverat svar. Ja börjar bli gråhårig, vet verkligen inte vad jag ska välja....

högtalarna jag ska driva är Kef 2005.3

Bör tilläggas att jag får ett riktigt bra pris på onkyon... så i mitt fall kostar dessa receivers lika mycket.

vilken är bäst? Kommer mest att använda till film men även till lite musik..

Hade jag varit dig hade jag köpt en Onkyo 905a ;)

Postad 26 oktober 2008 - 11:48

Merkurius
  • Merkurius
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Denon 2809 får högsta betyg hos Areadvd. Ny referens i prisklassen. ;)

Areadvd Denon 2809

Postad 26 oktober 2008 - 13:38

jimper
  • jimper
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Något som förvånar mig är att Onkyon väger ca 10 kg mer än Denon modellen...känns lite konstigt då de ligger i någolunda samma prisklass.. Vad kan detta bero på?.

Om man kollar på mjukvara så har Denon modellen "Audyssey Dynamic EQ", vilket är att föredra framför "THX Loudness Plus" som Onkyon har.
Har jag rätt i detta påstående??

Att kunna lyssna på en bra ljudkvalitet även på låg volym känns viktigt när man bor i lägenhet.

Så om mitt påstående stämmer borde ja alltså välja Denon framför Onkyo? Om nu båda är likvärdiga i övrigt.

Men som sagt varför skilljer det så mkt i vikt?

Postad 26 oktober 2008 - 20:23

Unregistered7b95faa3
  • Unregistered7b95faa3
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Köpte en Denon 1909 på hifiklubben för ett par dagar sen. Kör den med B&Ws 602 S3 och LCR60.
Jämfört med Onkyos 606 som jag också haft hemma tycker jag rent spontant att Onkyon hade ett klarare och öppnare ljud. Denon låter fint men är något åt det basigare hållet. Den är grymt mycket snyggare än 606:an men utseendet är ju inte allt.

Vad för högtalare rekommenderar ni till 1909:an?

Postad 26 oktober 2008 - 23:47

ILCapitano
  • ILCapitano
  • Lärjunge

• 448 inlägg
  • 0

intressant jämförelse, sitter också på en onkyo och funderar på en uppgradering. Dock så har jag bara 505, därav behovet av en uppgradering, vill kunna njuta av de nya ljudformaten.
Blir ju grymt sugen på en 1909 eller 2309. Var tidigare insnöad på en onkyo 606 alt HK avr255.
Har dessutom en presentkort på 500 kr som jag måste bli av med :)

Postad 28 oktober 2008 - 11:41

Rootkit
  • Rootkit
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Någon som vet om Denon 2809 är THX-certifierad och om inte, är det något att bry sig om? Kan ju vara så att den ändå är lika bra som en motsvarande certifierad.

Sen är jag tveksam till att receivern inte klarar uppskalning av video via HDMI. Ingen som tycker detta är ett problem?

Postad 29 oktober 2008 - 06:54

Merkurius
  • Merkurius
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0

Någon som vet om Denon 2809 är THX-certifierad och om inte, är det något att bry sig om? Kan ju vara så att den ändå är lika bra som en motsvarande certifierad.

Denon 2809 är inte THX certifierad. Jag kan inte se att det är något problem.

Sen är jag tveksam till att receivern inte klarar uppskalning av video via HDMI. Ingen som tycker detta är ett problem?

Använder man hdmi så kan man i regel skala bilden redan i steget innan receivern, dvs i dvd spelaren. Så detta tycker jag inte alls är något problem.

Postad 29 oktober 2008 - 08:51

Rootkit
  • Rootkit
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Okej :(

Undrar varför man inte THX-certifierar den, borde ju vara ett försäljningsknep om inte annat tycker man.

Postad 29 oktober 2008 - 14:48

Unregisteredd1e47e2b
  • Unregisteredd1e47e2b
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
Därför att THX certifiering kostar pengar. Ingen aning om villkoren är uppfyllda för THX cert för 2809 men är dem det är det fortfarande en kostnadsfråga för tillverkaren. 2809 är nog så pass populär att de säljer i vilket fall. Och nej, jag ser det inte som något negativt.

Postad 29 oktober 2008 - 15:13

Rootkit
  • Rootkit
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Men t ex onkyo certifierar ju sina stärkare så det borde inte vara oförsvarbart dyrt att göra det. Fast, det kanske inte spelar någon större roll när allt kommer omkring. Som relativt okunnig konsument så underlättar det dock valet en del om man vet att en vara uppfyller vissa kvalitetskrav.

Postad 30 oktober 2008 - 15:38

hatthyllan
  • hatthyllan
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
En snabb fråga: Tror ni att en 1909 funkar bra tillsammans med ett par Dali Blue 6006? Någon med erfarenhet? Målet är att stärkaren ska användas till både film och musik.

Postad 01 november 2008 - 11:06

Phunky
  • Phunky
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
Hoppas inte detta tagits upp tidigare.

Fick nyss hem en Denon AVR-2809 och 2 problem har upptäckts. Varför får jag inte ut 5.1 via HDMI? Kopplar jag in en koaxial-digitalkabel mellan DVD'n och recievern så får jag 5.1 direkt. Som bäst får jag ut 5.0 stereo när jag enbart har HDMIkabeln. Det är dock inte det värsta problemet. Jag får droppouts på bilden och ljud. Alltså bilden blir svart på tv'n eller visar "ingen signal" eller en helt gråd bild från och till och ljudet försvinner samtidigt. Ca 5sek intervall. Testade ändra ingång mellan DVD och HDR bakpå förstärkaren och då verkade felet försvnna men nu är det tillbaka vilken ingång jag än väljer. Jag är rätt övertygad att det inte är tv'n eller DVDn som strular för i displayen på recievern så slocknar endel alternativ samtidigt som jag får bild/ljudbortfall. Om jag sedan helt sonika väljer fel bildingång på förstärkaren så får jag såklart ingen bild men ljudet droppar inte iaf. Någon som kan hjälpa mig så vore jag tacksam!

Utrustning: AV: Denon 2809 TV: Samsung LE-40A656, DVD: Samsung DVD-HR754

EDIT: Fick till så att bilden inte kom och gick. Verkar som förstärkaren inte visste riktigt vilken insignal som gällde. Dock kvarstår ljudproblemet via HDMI. Nån som snabbt kan komma med en lösning? Orkar inte leta mer i manualen mer just nu.

Edit2: Fick till ljudet via HDMI också. Skam den som ger sig. Bra stärkare ivf.

Redigerat av Phunky, 01 november 2008 - 13:48.

Postad 03 november 2008 - 11:21

Rootkit
  • Rootkit
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Skriv gärna vad du gjorde för att lösa problemen, kanske fler som har nytta av dina tips :)

Postad 05 november 2008 - 10:06

Unregistered5282d64f
  • Unregistered5282d64f
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0
Har sedan tidigare en NAD T743 parad med Infinity Beta 50, den stora centern och de stora satelliterna samt en Infinity SW12 sub. Som signalkälla har jag en HTPC med digital ljudöverföring via koaxial kabel. Bilden går direkt till LCDn med HDMI.
Volymen vid film och musik räcker utan problem till mitt bruk och jag är väl ingen fullfjädrad audiofil.
Tyvärr anser jag det svårt att få till ljudbilden vid film. Den riktiga surroundkänslan infinner sig inte.
Dessutom saknar jag tryck i low/mid både från center och frontar. Tycker inte högtalarna borde vara problemet då de är rejäla.

Vad gäller musik så är det samma där. Frontarna spelade med enormt bastryck när jag provlyssnade hos min handlare. Då parade med en liten HK-stärkare. Dvs inte större än min NAD. Men när jag fick hem och kopplade ihop med NADen blev jag grymt besviken. Inte i närheten av det trycket i basen som i butiken. Jag hade inte tänkt köpa någon sub, men det var bara att beställa direkt.

Frågan är om det är mitt rum eller om det är NADen som gör att basen uteblir? Subben har inga problem att leverera bas, så därför tänker man närmast att problemet ligger i NADen.

Sitter därför och funderar på att byta och såg då Denons 1709. Tänkte att autokalibreringen borde lösa mina problem med dålig surroundbild (vilket troligtvis grundar sig i min oförmåga att ställa rätt) och dessutom låter övriga dynamiska funktioner också väldigt smidiga. Vad tror ni? Går det att motivera bytet, eller byter man ner sig om man går från NAD till Denon?

Postad 10 november 2008 - 10:54

gr8boy
  • gr8boy
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0
Har haft min AVR-2809 nu i några veckor och är supernöjd.

Det jag undrar lite är när jag kollar bluray från min ps3a.
Då står det multi channel in i förstärkaren, INTE DTS-HD eller vad för ljudformat nu bluray skivan har.
Vad menas med multi channel in? Är det Dolby True HD eller DTS HD signal?

Jag ser även i displayen på recivern att d finns en HD Audio lampa som kan tändas.. men den gör aldrig det.

Någon som vet???

Postad 10 november 2008 - 12:25

KJE
  • KJE
  • Beroende

• 1 076 inlägg
  • 0

Har haft min AVR-2809 nu i några veckor och är supernöjd.

Det jag undrar lite är när jag kollar bluray från min ps3a.
Då står det multi channel in i förstärkaren, INTE DTS-HD eller vad för ljudformat nu bluray skivan har.
Vad menas med multi channel in? Är det Dolby True HD eller DTS HD signal?

Jag ser även i displayen på recivern att d finns en HD Audio lampa som kan tändas.. men den gör aldrig det.

Någon som vet???

Det beror på att PS3 inte kan skicka hd-ljud okodade (bitstream) istället skickar den dom färdigkodade som pcm så tyvärr får man klara sig utan DTS-HD/TrueHD på displayen när man kör med PS3.

Postad 10 november 2008 - 17:35

gr8boy
  • gr8boy
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0

Det beror på att PS3 inte kan skicka hd-ljud okodade (bitstream) istället skickar den dom färdigkodade som pcm så tyvärr får man klara sig utan DTS-HD/TrueHD på displayen när man kör med PS3.

Ok, men HD ljuden kommer fram iallafall..? Det va ju bra det.. blev änna lite orolig där :)

Postad 10 november 2008 - 17:51

KJE
  • KJE
  • Beroende

• 1 076 inlägg
  • 0

Ok, men HD ljuden kommer fram iallafall..? Det va ju bra det.. blev änna lite orolig där :)

Precis, enda skillnaden är att dom avkodas i ditt Playstation3 istället för av förstärkaren, vilket funkar lika bra så länge förstärkaren kan ta emot lpcm via hdmi och det kan dom flesta nyare förstärkare, definitivt 2809 iaf :)

Postad 11 november 2008 - 13:05

Unregistered5282d64f
  • Unregistered5282d64f
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0
Har fått nys om en demospelad 1908 till rätt pris. Frågan är om det är någon vits att skaffa den istället för 1709 som jag från början tänkt mig?

Postad 12 november 2008 - 11:12

Micleg
  • Micleg
  • Forumräv

• 503 inlägg
  • 0
1709 kan väl inte avkoda dom nya ljudformaten?

Hade aldrig i mitt liv bytt till en ny förstärkare utan att få ta del av DTS HD MA och TrueHD. Så mycket mäktigare ljud!

Postad 12 november 2008 - 11:52

sossen
  • sossen
  • Forumräv

• 718 inlägg
  • 0

1709 kan väl inte avkoda dom nya ljudformaten?

Nej, den har endast hdmi växel.

Denon 1908 skall däremot klara pcm via hdmi.

Redigerat av sossen, 12 november 2008 - 11:54.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.