Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Cambridge DacMagic *

636 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 February 2009 - 17:26

Falloutboy
  • Falloutboy
  • Lärjunge

• 444 inlägg
  • 0

Nja, i mitt fall vill jag kunna spela flac filer 192 khz och inte sampla upp dem på "konstgjord väg".

Uppsampling görs enbart för att optimera filterprestandan. Du kommer heller inte undan översampling (på "konstgjortd väg") om du använder 192kS/s eftersom det inte finns några D/A-kretsar som arbetar i så "låg" hastighet internt.

PS. du får nog ha en riktigt bra DAC om du inte ska höra någon skillnad på filer som är samplade i 44khz och t.ex. 96 khz (Vi pratar om en skillnad på 1Gb data)

1Gb data? du menar 96-44=52 kbit data per sekund. Men samplingshastigheten bestämmer enbart bandbredden på en signal, alltså hur höga frekvenser den kan innehålla (högsta frekvensen är halva samplingshastigheten).

Hög bandbredd behövs alltså bara när man vill spela in eller återge väldigt höga frekvenser (s.k. ultraljud). Det kan också underlätta filtrering av signalen, men då kan man lika gärna använda uppsampling/översampling.
Det finns i stort sett inga omständigheter när samplingshastigheter på 192kS/s behövs.

Det verkar som att Asus nya ljudkort klarar 192kHz filer, dock vet jag inte om den analoga delen är bättre eller sämre än t.ex. Dac Magic.

Asus Xonar klarar att ta emot 192kS/s signaler, men som med den mesta hårdvaran får du sämre prestanda ju högre samplingshastighet du använder (det är därför man ofta begränsar ljudkort och D/A-omvandlare till 96kS/s). Xonar är dessutom hårdvarubegränsat till frekvenser på ~48kHz, alltså samma bandbredd som om du använder 96kS/s. Du får alltså samma bandbredd, men sämre prestanda (högre IMD, etc.) om du använder 192kS/s istället för 96kS/s.

Postad 13 February 2009 - 22:29

Unregistereddf371679
  • Unregistereddf371679
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Någon som vet var man kan få tag på denna klimp? HiFiKlubben som är den ÅF som finns i Sverige säger att det är 6 månaders leveranstid. Låter lite märkligt! Någon annan ÅF i Europa som har den hemma? Enklare att handla inom EU.

Postad 14 February 2009 - 00:53

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

• 1691 inlägg
  • 0

Någon som vet var man kan få tag på denna klimp? HiFiKlubben som är den ÅF som finns i Sverige säger att det är 6 månaders leveranstid. Låter lite märkligt! Någon annan ÅF i Europa som har den hemma? Enklare att handla inom EU.

Köpte min för två veckor sedan på hifiklubben på sveavägen i sthlm, utan att ha bokat eller dyl. Så verkar som om vissa har den hemma trots allt.

Postad 14 February 2009 - 15:10

Aristoteles
  • Aristoteles
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0

Uppsampling görs enbart för att optimera filterprestandan. Du kommer heller inte undan översampling (på "konstgjortd väg") om du använder 192kS/s eftersom det inte finns några D/A-kretsar som arbetar i så "låg" hastighet internt.

Ett antal tillverkare (Bladelius, Linn,Naim,Lynx mm.) hävdar att deras produkter klarar 192khz filer utan trix. Sen är jag lite osäker på vad du menar med låg hastighet… klockfrekvens så som jag har förstått det varierar normalt med samplingsfrekvensen (t.ex. 36MHz/192khz). Men jag ska villigt erkänna att jag inte är någon expert på digital signalhantering.
Sen kan man ju alltid diskutera om man hör någon skillnad på 96/24 och 192/24 filer i praktiken. En del påstår att det är skillnader, andra inte. Själv har jag mest erfarenhet av CD och SACD.

PS. Var hittade du infon om Asus kortet?

Redigerat av Aristoteles, 14 February 2009 - 15:27.

Postad 14 February 2009 - 17:08

Falloutboy
  • Falloutboy
  • Lärjunge

• 444 inlägg
  • 0

Ett antal tillverkare (Bladelius, Linn,Naim,Lynx mm.) hävdar att deras produkter klarar 192khz filer utan trix.

Det kan de säkert, frågan är hur de presterar när de matas med sådana signaler.

Sen är jag lite osäker på vad du menar med låg hastighet… klockfrekvens så som jag har förstått det varierar normalt med samplingsfrekvensen (t.ex. 36MHz/192khz).

Ja, modulatorn arbetar i hastigheter som är multiplar av samplingshastigheten. T.ex. 256x192kHz=49152kHz, vilket man får genom att för varje sampling lägga till 255 extra samplingar. Det finns alltså inga omvandlare som arbetar i 192kHz, och heller inte med 24 bitar (bara några få bitar används i omvandlingen).

Sen kan man ju alltid diskutera om man hör någon skillnad på 96/24 och 192/24 filer i praktiken. En del påstår att det är skillnader, andra inte.

I teorin är det enbart en skillnad i bandbredd, men i praktiken så används används sällan eller aldrig den extra bandbredden. Och även om den skulle användas så skulle vi inte höra någon skillnad ändå eftersom de frekvenserna ligger väldigt långt utanför vad människoörat kan uppfatta.

De enda möjliga skillnaderna mellan 96 och 192kS/s skulle vara i hur hårdvaran presterar. Och med tanke på att den stort sett alltid presterar sämre vid 192kS/s så skulle man kunna sammanfatta skillnaderna som att antingen är det ingen hörbar skillnad eller så låter det lite "sämre" (alltså mindre korrekt, men behöver inte nödvändigtvis upplevas som sämre) vid 192kS/s.

Själv har jag mest erfarenhet av CD och SACD.

Båda formaten är tekniskt underlägsna 24/96 (och 24/48), men i praktiken är det (under normala förhållanden) i stort sett ingen hörbar skillnad mellan de olika formaten (CD, SACD, DVD-A, etc). Däremot är det oftast stora skillnader i masteringen, vilket gör att samma inspelning utgiven på flera olika format kan låta väldigt olika (till och med CD och SACD-lagren på hybridskivor är oftast från olika masters).

PS. Var hittade du infon om Asus kortet?

Det kommer jag inte ihåg, det var ett tag sedan jag läste mätningar/recensioner av det kortet.
Jag kommer dock ihåg att det presterade bäst i 48kS/s (och sämst i 192kS/s) och det är vad jag kan se ganska vanligt att korten ger maximal prestanda där. Man kan också konstatera att ju bättre ljudkortet är desto mindre skillnad är det mellan olika samplingshastigheter.

Postad 15 February 2009 - 11:15

Aristoteles
  • Aristoteles
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0

Det kan de säkert, frågan är hur de presterar när de matas med sådana signaler.

Huruvida 192khz hanteras kan man naturligtvis fundera över… vilket leder oss in på min ursprungsfråga d.v.s. hur Dac Magic hanterar ”högupplöst” material :)

Stereophile http://www.stereophi...tter/index.html gjorde nyligen ett ganska intressant test där man tittade på jitter och hur olika spelare hanterar detta. Testresultatet blev ganska intressant…
Sen den här diskussionen gällande PCM vs. DSD är ju ganska sliten. Men min slutsats av det hela är att respektive format har olika fördelar. PCM är lättare att hantera vid produktion och redigering men svårare att få till vid uppspelning via filter etc. DSD är å sin sida är svårare att hantera vid produktion men enklare att återge analogt (Digital Audio Demark har en intressant artikel gällande detta se The advantages of DXD for SACD http://www.digitalau.....ion v3.5.pdf).

Sen har det gjorts olika blindtester som visar att det är mer eller mindre omöjligt att skilja mellan PCM och DSD, se AES Paper 6086 http://www.hfm-detmo..._paper_6086.pdf

Och det här med att det är olika masters som används på SACD hybridskivor tror jag är ganska sällsynt. Det var väl Sony-BMG som hade några märkliga skivsläpp i SACD:s begynnelse… Om man tittar på inspelningarna ifrån kvalitetsbolag som BIS och Opus3, så brukar de vara noga med att ange hur inspelningen är gjord d.v.s. vilken utrustning som används, inspelningsdatum mm.

Personligen tycker jag SACD låter grymt när det görs på rätt sätt!

Redigerat av Aristoteles, 15 February 2009 - 11:22.

Postad 15 February 2009 - 14:32

SorenG
  • SorenG
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Visst, angående avståndet har du en poäng, det hänger såklart på kvalitén på fibern. "Billiga" toslink från biltema för hemmabruk fixar kanske inte längder mer än 5-10 meter, finare kvalite dock MYCKET längre. Men bandbredden är LÄTT över 100Mbit utan problem även i en billig biltema kabel, det är jag 100% säker på. Fiber/toslink är dessutom nästan helt imuna mot elektiska störningar.

Men förutom fibern har du en digital till optisk konvertering på sänd sidan och en optisk till digitalomvandling på mottagarsidan....
Optisk överföring har inget inom audio att göra enligt min enkla mening.

Postad 15 February 2009 - 15:48

Charles_14
  • Charles_14
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej!

- Har en sak som jag undrat på ett tag här som det kanske finns någon här som kan svara på =>
Lyckades komma över en DacMagic via hifi-klubben i Norge och vet nu inte riktigt om jag behöver den. Bakgrunden är att ljudet från min laptop ut till den mycket enkla LG stereon (pris 1 500 bananer...) var crap. Ljudet gick via ett externt ljudkort som inte alls höll vad det lovade. Ställde mig därför i kö för denna och fick till min förvåning tag i den. Ljudet är bättre ( ingen sjuk skillnad men jag är sjukt övertygad att den lilla stereon har något med saken att göra...) men jag har nu köpt en ny förstärkare, Pioneer VSX-LX51 och finner att den har D/A men icke DAC ( https://www.prisjakt...kt.php?e=329249 ) och frågan är =>

Finns det behov att ha DacMagic till denna förstärkare, någon som har koll eller inputs?

Tack för bra forum :)

Postad 16 February 2009 - 18:22

Falloutboy
  • Falloutboy
  • Lärjunge

• 444 inlägg
  • 0

Huruvida 192khz hanteras kan man naturligtvis fundera över… vilket leder oss in på min ursprungsfråga d.v.s. hur Dac Magic hanterar ”högupplöst” material :blink:

Samplingshastigheten har inget med "upplösning" att göra, utan (som jag skrev tidigare) enbart bandbredd.
Däremot gör DacMagic mycket bra ifrån sig i de kategorier som faktiskt påverkar ljudkvalitén.

Stereophile gjorde nyligen ett ganska intressant test där man tittade på jitter och hur olika spelare hanterar detta. Testresultatet blev ganska intressant…

Ja, men det finns (som artikeln påpekar) ingen konsensus om hur mycket jitter påverkar ljudet. Sen beror det också på hur känslig D/A-omvandlaren är för jitter. Och om signalen klockas om i D/A-omvandlaren så är jitter av mindre intresse.

Sen den här diskussionen gällande PCM vs. DSD är ju ganska sliten. Men min slutsats av det hela är att respektive format har olika fördelar. PCM är lättare att hantera vid produktion och redigering men svårare att få till vid uppspelning via filter etc. DSD är å sin sida är svårare att hantera vid produktion men enklare att återge analogt

DSD är faktiskt PCM i teknisk bemärkelse. Sedan stämmer för och nackdelarna du räknar upp med hur det såg ut för 10-15 år sedan, men inte idag. Sedan multibits-modulatorn introducerades (1999) har alla fördelar med DSD i stort sett försvunnit. Standard PCM är numera enklare och billigare att både producera och återge. DSD är också enklare att producera idag eftersom nästan all signalbehandling görs i standard PCM-format. Det är väldigt få SACD-skivor som varit i DSD-format hela vägen eftersom det är dyrare bara ger nackdelar.

Sen har det gjorts olika blindtester som visar att det är mer eller mindre omöjligt att skilja mellan PCM och DSD

Ja, i praktiken är det i de flesta fall ingen hörbar skillnad mellan de digitala formaten. Det bekräftades ytterligare i en annan omfattande blindteststudie som också publicerades av AES (2007). Då var det ingen som kunde höra skillnad (under normala förhållanden) mellan DVD-A/SACD spelade rakt av och genom en 16bit/44.1kHz flaskhals:
http://www.aes.org/e....cfm?elib=14195

Och det här med att det är olika masters som används på SACD hybridskivor tror jag är ganska sällsynt. Det var väl Sony-BMG som hade några märkliga skivsläpp i SACD:s begynnelse… Om man tittar på inspelningarna ifrån kvalitetsbolag som BIS och Opus3, så brukar de vara noga med att ange hur inspelningen är gjord d.v.s. vilken utrustning som används, inspelningsdatum mm.

Inspelningarna är givetvis samma, men inspelning och mastering är inte samma sak. Masteringen är nästan alltid olika för de olika formaten och dessutom ofta gjord av olika personer.

Personligen tycker jag SACD låter grymt när det görs på rätt sätt!

Nästan alla format låter lika grymt om de görs på rätt sätt ;).

Postad 17 February 2009 - 17:22

hoods
  • hoods
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Jag ska köpa ett dac, DacMagic är ett alternativ. Kommer köra med usb från datorn och vidare med signalkabel. Vilken utav kablarna bör jag hålla så kort som möjligt? Avståndet är ca 5 meter.

Redigerat av hoods, 17 February 2009 - 17:23.

Postad 18 February 2009 - 15:08

---Don-Corleone---
  • ---Don-Corleone---
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0

Jag ska köpa ett dac, DacMagic är ett alternativ. Kommer köra med usb från datorn och vidare med signalkabel. Vilken utav kablarna bör jag hålla så kort som möjligt? Avståndet är ca 5 meter.

Jag skulle undvika en för lång analog rca mellan Dacen och förstärkaren. Däremot skulle jag inte känna mig särskilt rädd för att ha en optisk kabel på 5 meter. Helst skulle jag inte ha mer än 3 meter optiskt men jag tror knappast det gör någon skillnad?! Analog RCA skulle jag verkligen tveka att ha 3 meter (även om jag tror att det i och för sig skulle kunna vara helt ok).

Vad säger Ni andra?

Postad 18 February 2009 - 18:44

hoods
  • hoods
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Optiskt är inte ett alternativ. Kommer vara analoga signalkablar från dacen till stärkarn. Jag kommer köra usb så långt som möjligt sedan 1 meters signal till förstärkaren.

Postad 19 February 2009 - 10:28

---Don-Corleone---
  • ---Don-Corleone---
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0

Optiskt är inte ett alternativ. Kommer vara analoga signalkablar från dacen till stärkarn. Jag kommer köra usb så långt som möjligt sedan 1 meters signal till förstärkaren.

Ok, jag förstår. Dessvärre kan jag inte mycket om USB-kablar och signalförluster men eftersom det ju precis som optiskt och koax är digital överföring skulle jag gissa att i princip detsamma gäller för denna setup. Viss reservation för att signalen ju förs över "elektriskt" och inte optiskt och då kan det ju bli en del störningar/förluster på samma sätt som vid användandet av digial-koaxialkabel som ju inte bör vara för lång.

Själv skulle jag därför - i brist på bättre vetande - köpa en 75 cm RCA och en 5 meters USB (om det är nödvändigt).

Postad 19 February 2009 - 18:29

daniz
  • daniz
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har idag fått låna en Cambridge DAC 3. En kluns på ca 6kg som jag tycker gör under för min lilla anläggning då jag alltid kört via datorn. Har provat med diverse billiga ljudkort men det låter som sk*t i jämförelse med DAC 3. Vet ni hur denna nyare dacmagic står sig mot sin gamla DAC 3 variant? Jag kör idag toslink från min dator mot DAC 3.

Tack på förhand!

EDIT: ändrade lite då den DAC jag fått låna kanske inte heter dacmagic...

/ Dan

Redigerat av daniz, 19 February 2009 - 21:28.

Postad 23 February 2009 - 21:11

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1852 inlägg
  • 0

jag har nu köpt en ny förstärkare, Pioneer VSX-LX51 och finner att den har D/A men icke DAC och frågan är =>

Finns det behov att ha DacMagic till denna förstärkare, någon som har koll eller inputs?

Tack för bra forum :)

D/A och DAC är samma sak och nej, du behöver nödvändigtvis inte ha denna D/A-omvandlare till din förstärkare då den har en inbyggd.

Postad 25 February 2009 - 13:26

---Don-Corleone---
  • ---Don-Corleone---
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
En uppdatering om leveransläget! Enligt Hifi-klubben dyker nästa leveranser upp i maj (!?). Det kan visserligen bli tidigare men det är inget de kan säga. Enligt uppgift ska de då få tillräcklig för att täcka allt "back-orders" minst (drygt 300 st). De hoppas dock på att få i storleksordningen 1500 st. Återigen inget av detta går att lova men

... mycket talar för att de som gjort beställning får sina burkar i maj!

Postad 25 February 2009 - 14:00

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

• 1349 inlägg
  • 0
Jag var ensam om att ha en bokning av silver varianten hos min HK butik.

En dag när jag var inne och frågade om läget så sa dom att det var 3 på väg in dagen efter. 2 svarta och en silver.
Vad bra tänkte jag och blev lovad ett samtal dagen efter. Men det ringde aldrig så 2 dagar senare gick jag dit igen.

Då hade dom fått in 3 som utlovat men dom hade sålt den i silver till någon som var inne i butiken samma dag som dom kom in.

Tack...

Inte speciellt meningsfullt att ta emot bokningar om dom ändå säljer till första bästa som droppar in i butiken.

Postad 25 February 2009 - 17:25

Forden
  • Forden
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Ring runt till olika butiker,fick tag på en på det viset.

Postad 26 February 2009 - 16:33

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

• 887 inlägg
  • 0
Köpte min DAC mest för att lösa lite kopplingsproblem med två datorer och en redan full förstärkare.

Dock hade jag inte noterat att USB har en begränsning på 5 meter. Tyvärr är avståndet till ena datorn 8-9 meter. Desutom kan jag inte flytta DACen alltför långt åt det hållet för då når inte kabeln från andra datorn..

I kommentarerna på prisjakt nämns en 10 meters USB kabel som ska ha fungerat. Någon som har erfarenhet?

Alternativt (och egentligen bättre eftersom den klarar 24/96) kan jag ju använda coax från datorn men med miniplugg i ena ändan kan jag inte heller där hitta längder över 5 meter. Kör med en 5 meters från den bärbara vilket fungerar utmärkt.

Tyvärr finns det noll chans att flytta den stationära datorn eftersom den är väl inbyggd i en ventilerad garderob för att vara helt ljudlös.

Tips mottages tacksamt.

Redigerat av Unregistered81406615, 26 February 2009 - 19:37.

Postad 26 February 2009 - 22:04

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0
Hej jpb,

Det finns "förlängningsladdar" för USB som har en liten repeater som du kan köpa på Kjell & Co för någon hundring. Eftersom det är digitala signaler borde det ju inte bli någon förlust eller skillnad. Men man vet ju inte (se den ockulta tråden). :lol:

MVH/Jorlsafar

Postad 27 February 2009 - 09:17

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3956 inlägg
  • 0
Det var jag som skrev om USB-kabeln på 10 meter (utan någon repeater/förstärkning/hub), och ja, det har fungerat utan problem hittills.

Jag blev ganska förvånad eftersom att jag också kände till att det fanns en gräns på 5 meter på USB-sladdar, men min lösning består av 2x5m vanliga USB-kablar mellan dator och DAC och ingenting därimellan. Någon som har någon teori om varför det tillsynes verkar fungera utmärkt, och om det skulle kunna ha någon negativ påverkan på ljudet?

Postad 27 February 2009 - 09:27

Domnerus
  • Domnerus
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Hej!

Begränsningen i USB-kabelläng gäller främst USB-anslutna device som enbart strömmatas av USB-power (dvs max 500mA). Om man har långa kablar och ett anslutet device som drar ström nära gränser på 500mA får man ett så stort spänningsfall att devicet slutar fungera.

Används USB främst för att skicka data samt att inte väldigt hög ström tas från USB'n är det inte lika kinkigt.

Man kan tänka sig att ett billig repeater tillför en del jitter som skulle kunna inverka negativt på ljudet, dock kan ju usb-protokollet ha sådana synkroniseringsmekanismer att detta inte är ett problem, men jag kan inte dom detaljerna.

/ D

Postad 27 February 2009 - 20:12

cwolf
  • cwolf
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0
Jag har en fråga angående datorer och USB-koppling till en DAC. Förut har jag alltid haft tanken att det är bäst att köra optiskt från en dator för att på så sätt inte ha ngn elektrisk koppling mellan dator/stärkare. Hur blir det nu när fler och fler DACar kör med USB, kan då inte dessa jordstörningar uppstå igen? Kan jordbrum/störningar från datorn sprida sig via USB till en DAC?

Postad 28 February 2009 - 16:48

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1852 inlägg
  • 0

Jag har en fråga angående datorer och USB-koppling till en DAC. Förut har jag alltid haft tanken att det är bäst att köra optiskt från en dator för att på så sätt inte ha ngn elektrisk koppling mellan dator/stärkare. Hur blir det nu när fler och fler DACar kör med USB, kan då inte dessa jordstörningar uppstå igen? Kan jordbrum/störningar från datorn sprida sig via USB till en DAC?

Mycket bra fråga, jag har också tänkt tanken. Ser fram emot experternas svar men som halvexpert så svarar jag att visst kan brummet uppstå så fort man har en elektrisk koppling!

Varför kör man inte optiskt? De flesta moderkort i dag har väl optisk utgång?

Postad 04 March 2009 - 03:25

Unregisteredc1598fe8
  • Unregisteredc1598fe8
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0

Varför kör man inte optiskt? De flesta moderkort i dag har väl optisk utgång?

Om du kopplar med usb så fungerar DacMagicen som ett extern ljudkort. Du kopplar alltså förbi ditt vanliga ljudkort.

Redigerat av Unregisteredc1598fe8, 04 March 2009 - 03:25.

Postad 07 March 2009 - 14:08

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • Mästare

• 3086 inlägg
  • 0
Har precis köpt en harmony design da9 som jag är toknöjd med och det skulle vara kul att testa den mot cambridgen. Om det är någon som har en Dac magic och en förstärkare med balanserade ingångar så kan jag ställa upp med en da9 för test.

Postad 11 March 2009 - 18:06

akelius
  • akelius
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Ja...skulle oxå vilja se en test av dessa 2....

Postad 11 March 2009 - 19:12

Hevinlevin
  • Hevinlevin
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Hade tänkt köpa Dacmagic som ska ersätta mitt nuvarande ljudkort i datorn (Auzentech Prelude 7.1), men jag undrar, blir det någon stor skillnad i ljudkvalitet ? Det borde bli det, men ville bara fråga....

Om jag köper Dacmagic och spelar FLAC-musik på min dator, kommer det bli en kvalitet i närheten av att spela en CD-skiva med en CD-spelare ?

Redigerat av Hevinlevin, 11 March 2009 - 19:13.

Postad 11 March 2009 - 20:27

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • Mästare

• 3086 inlägg
  • 0
Schill och jag ska försöka få ihop ett test av DA9 och Dac magic så fort han har möjlighet att komma förbi mig.

Hevinlevin>>Om du kör flac så är det samma ljudkvalitet som en cd. Huruvida det blir lika bra som med en cd-spelar beror på vilken cd-spelare du jämför med. Utan att ha hört Dac Magic skulle jag dock tippa att det åtminstone är jämförbart med cd-spelare i intervallet 5-7000 kr.

Postad 15 March 2009 - 23:21

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

• 1691 inlägg
  • 0
Har någon testat med längre USB-sladd? 5m+?

Postad 16 March 2009 - 10:10

---Don-Corleone---
  • ---Don-Corleone---
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Är det någon som har några nyheter om när nästa sändning av DacMagic inkommer?!

Postad 16 March 2009 - 13:25

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3956 inlägg
  • 0

Har någon testat med längre USB-sladd? 5m+?

Om du läser inläggen på den här sidan så ser du mitt inlägg som behandlar just ämnet 'USB-sladd längre än 5 meter' ;)

Postad 17 March 2009 - 15:28

iMats
  • iMats
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0
Har nu haft min Dacmagic i ett par veckor nu och är helnöjd. Tyckte det lyfte rejält men med Mr. Välljuds tester i bakhuvudet så tänkte jag även försöka få till något blindtest innan jag uttalar mig definitivt. Något som dock var påtagligt var att basen blev kraftigare, fick flytta fram högtalarna, men betydligt tajtare. Detta jämfört med en Yamaha dvd s-1700 (eller vad den nu heter...) och jag hade inte några större förväntningar.

Jag ville egentligen ha en svart men fick en silver, alternativet var att vänta till i maj och det hade jag inte lust med. Det råkar inte finnas någon därute som vill byta? Bilavstånd från centrala småland vore isåfall smidigast...

Postad 22 March 2009 - 17:04

Schill
  • Schill
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Nu har vi (jag och merger) gjort ett helt ovetenskapligt test av Dacmagic och Harmony Design DA9. Och jag måste tyvärr böja mig och ta av hatten för DA9an den är en grymt bra Dac som på alla plan var en bätte Dac än DacMagic. ljudbilden blev bredare och instrumentens konturer blev mycket skarpare med DA9:an. Harmony Design DA9 har helt enkelt en större dynamik känns det som. Skillnaderna märktes inte lika mycket när man hade riktigt bra inspelningar. Om jag idag skulle köpa en DAC så skulle nog Harmony Design DA9 ligga i top på önskellistan, dock med en USB ingång.

Tillägg:Jag var nog lite snabb med att skriva ned DacMagic. Vi provade Balnserat via XLR kontakterna och det gjorde STOR Skillnad. Nu var ljudbilden och skärpan vramme där jag ville ha den. OCh den låg inte långt efter Mergers DA9:a.

Så alla som skaffar en DacMagic - Ni vinner mycket på att köra balanserat på DacMagic.

Redigerat av Schill, 22 March 2009 - 19:51.

Postad 22 March 2009 - 20:51

Unregistered6bc2a4a7
  • Unregistered6bc2a4a7
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Schill, när ni körde balanserat från DacMagic var det även balanserade XLR ingångar på förstärkaren då? Vilka kablar använde ni?

Postad 22 March 2009 - 21:14

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • Mästare

• 3086 inlägg
  • 0
Det var en trevlig tillställning....lite trevlig musik och kul hifisnack.

Schill beskrev intrycken väldigt väl....ljudbilden var lite större med DA9:an och det var en bättre dynamik. Om man har möjlighet att köra balanserat så var det som schill sa en mindre skillnad. Cambridge är dock en riktigt bra dac till ett rimligt pris. Om man hade haft kvar det ursprungliga priset på runt 2000 så var det en riktigt bra affär. Det priset som gäller idag gör det dock lite svårare att välja mellan en cambridge och da9 eftersom skillnaden bara är runt 1500 spänn.

När vi körde balanserat så var det balanserat från dac in till min Primare I30. Övrig utrustning var en squeezebox som källa, balanserade kablar var VAN DEN HUL The TIDE HYBRID, analoga kablar vid jämförelsen var vanliga lakrissnören, från squeeze till dac var det en coaxkabel från harmony design samt schills coaxkabel....vet inte riktigt vad det var...kan ha varit en QED, förstärkare Primare I30, högtalare Monitor Audio GS 10, högtalarkabel audioquest cv-4.

Redigerat av Unregistered32f0b602, 22 March 2009 - 21:49.

Postad 22 March 2009 - 22:56

Bino
  • Bino
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Kul att läsa att de flesta har positiva intryck av DacMagic. Har själv beställt en och ser framemot att få den. Jag undrar bara om någon testat att använda den till TV:n, dvs. kopplat in sin digitalbox eller den inbyggda boxen i TV:n till Dac:n. Och i så fall testat med musikprogram som Så ska det låta eller Melodifestivalen för att ta några exempel.

Om någon testat får ni gärna skriva och berätta om era lyssningsintryck.

Postad 23 March 2009 - 13:01

Falloutboy
  • Falloutboy
  • Lärjunge

• 444 inlägg
  • 0

Schill beskrev intrycken väldigt väl....ljudbilden var lite större med DA9:an och det var en bättre dynamik. Om man har möjlighet att köra balanserat så var det som schill sa en mindre skillnad.

Nivåmatchade ni D/A-omvandlarna? Annars kan man tyvärr inte dra några konkreta slutsatser från ett sådant test.
Om DA9 har högre utgångsnivå så upplevs givetvis ljudbilden som större. Det förklarar också att det var mindre skillnad när ni kopplade DacMagic balanserat eftersom de balanserade utgångarna har högre utgångsnivå.

Postad 23 March 2009 - 15:53

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • Mästare

• 3086 inlägg
  • 0
Kul försök....men utgångsnivån på da9 var lägre......

Svar nej vi gjorde inget vetenskapligt utformat test med dubbelblint, labbrockar och bistra ansiktsuttryck under testet. Det var inte någon nivåmatchning även om vi reglerade volymen vissa gånger.

Dessutom så var det faktiskt så att utgångsnivån på balanserat på da9 faktiskt var lägre än vid koppling med rca.

Postad 24 March 2009 - 11:41

Rutger6
  • Rutger6
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0
@ merger & Schill

Kan man tolka det som att ni anser att DacMagic är bättre om man jämför pris/prestanda mellan den och DA9?

Har själv en Squeezebox och en Amplifix, nästa uppgradering blir en DAC som jag skall koppla balanserat till Amplifixen.

Har varit inne på DA9 väldigt mycket, men om DacMagic är likvärdig när man kör balanserat, så är det bara dumt att lägga ut över 2000 kr extra för samma ljud...när jag läser era omdömmen så får jag känslan att DacMagic blir mycket bättre via balanserat, att den närmar sig DA9:an prestanda, blir inte DA9:an också "så mycket bättre" när den körs balanserad?

Hoppas ni förstår frågan, jag som är intresserad av DA9 vill ju givetvis att den ska prestera lika "överlägset" vare sig man jämför RCA eller XLR...

Mvh Rutger6

Postad 24 March 2009 - 13:59

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • Mästare

• 3086 inlägg
  • 0
Oj...det där blir lite lurigt att besvara på ett objektivt sätt. Båda dac:arna tjänade på att kopplas balanserat då ljudet blev mer harmoniskt och klarare. Om priserna är 2800 och 4500 så hade jag nog fortfarande köpt DA9 idag om jag stod inför samma val. Jag hade å andra sidan inte heller slitit mitt hår om jag hade fått "nöja" mig med en cambridge. Vad eventuellt ljudskillnad betingar i skillnad i pris är egentligen omöjligt att besvara annat än för din egen del. Min uppfattning är att har du ordentliga grejer så tjänar du på att ta da9. En intressantare jämförelse hade nog varit att jämföra da9 och benchmark för att konstatera om skillnader dem emellan motiverar en prisskillnad på runt 10 000. En fördel som man icke ska förglömma med da9 är att man har en kontakt med tillverkaren som inte är möjligt med de flesta andra produkter samt att man har stora möjligheter till uppgraderingar om man vill ha andra ingångar eller utgångar eller volymkontroll.

Postad 24 March 2009 - 16:01

Rutger6
  • Rutger6
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0
Det mest spännande med nya produkter är just innan de hamnar i ens ägo..att läsa tester, jämföra med likvärdiga produkter, givetvis att provlyssna produkten och sist men inte minst att lyssna på magkänslan :)

Det är inte alltid som de "vetenskapliga" och fackliga testerna ger mig mest, ibland väger ett omdömme från en forummedlem högre än andra tester.. tror att jag har läst nånstans (antagligen på detta forum) jämförande tester mellan Dacmagic och Benchmark, och där har absolut inte Magicen gjort bort sig..tror inte heller att DA9 skulle göra bort sig vid en sådan jämförelse..

Jag vet inte åt vilket håll det lutar åt för min del, min jag gillar tanken på att DA9 är svensktillverkad och uppgraderingsbar..då slipper man känslan (som slagit mig många gånger iaf) att samma dag man hämtat produkten, så finns det något häftigare, fräschare som får min nya produkt att blekna i jämförelse.. :)

Postad 25 March 2009 - 08:13

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

• 1691 inlägg
  • 0
http://www.engadget....usb-net-shares/

Kan kanske vara ett intressant sätt att få dacen trådlös. Sen finns det väl risk för jitter och annat, men jag är nog lite av åsiken att om det räcker för en håddisk i flera tiotals mbit i sekunden ska det nog räcka för mina öron...

Postad 31 March 2009 - 22:31

plb
  • plb
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
Hej.
Jag använder för närvarande DacMagic som ljudkort till datorn. Varje gång jag startar datorn är dacen inställd på 48kHz istället för 44.1 vilket gör att tex musik inte spelas upp förrän jag startar om foobar och dacen. Är det möjligt att "låsa" den till 44.1kHz på något sätt?

Mvh Peter

Postad 05 April 2009 - 14:28

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

• 1691 inlägg
  • 0
Någon som kopplat in dacen till nåt skoj/smart för att spela musik?
Lekt en del med popcorn hour, via mpd och usb, men då det hacket gör att popcornen funkar sådär med film så behövs nåt bättre. Enklaste alternativet är väl nån riktigt liten dator, typ pico-itx, men tyvärr långt ifrån billigt... Nån router med usb som man kan trycka in linux och mpd på är kanske ett alternativ...

Postad 05 April 2009 - 21:59

Unregistered4d0a9886
  • Unregistered4d0a9886
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Någon som kopplat in dacen till nåt skoj/smart för att spela musik?
Lekt en del med popcorn hour, via mpd och usb, men då det hacket gör att popcornen funkar sådär med film så behövs nåt bättre. Enklaste alternativet är väl nån riktigt liten dator, typ pico-itx, men tyvärr långt ifrån billigt... Nån router med usb som man kan trycka in linux och mpd på är kanske ett alternativ...

Jag kör med en Philips NP2500, trådlös nätverkspelare. Funkar riktigt bra!!

Postad 07 April 2009 - 16:40

---Don-Corleone---
  • ---Don-Corleone---
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Jag har noterat att DacMagic plötsligt verkar finnas på lager i klubbens internetbutik. Någon som vet om de fått in allt de ska även till butikerna (mao. går den att köpa nu utan konstigheter såsom köer och leveranstid osv.)???

I så fall ska jag nog gå in till Sveavägen på torsdag och införskaffa ett ex. Så håller vi tummarna för att den är så bra som man hoppas (dvs. nästan lika bra som de bättre och dyrare dacarna). Då ska jag också prova att ha PS3:an som transport. Tänk vad snyggt det skulle vara med bara stärkare, PS3, HD-satdekoder, extern hårddisk (med all min musik rippad till wav) och Dac. Det blir ett intressant experiment med stil, minimalism och smidighet i centrum. Funkar det bra så ... annars är det ju bara att byta tillbaka (och börja om).

Postad 10 April 2009 - 12:53

Unregistereda744b4ff
  • Unregistereda744b4ff
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Är på väg att köpa denna pryl för min PC, behöver också en förstärkare som jag kommer att använda med ett par kef Q1. Tänkte köpa nån mindre förstärkare, typ nad c315bee, eller ska jag kolla på något annat ?

Postad 10 April 2009 - 13:02

stifflerman
  • stifflerman
  • Lärjunge

• 324 inlägg
  • 0
Säkert ingen som gjort en direkt jämförelse men hur tror ni denna ligger till jämfört med DAC'en i XTZ Class A-stärkarna? Skillnader i ljud och kvalitet osv?

Postad 10 April 2009 - 20:28

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Säkert ingen som gjort en direkt jämförelse men hur tror ni denna ligger till jämfört med DAC'en i XTZ Class A-stärkarna? Skillnader i ljud och kvalitet osv?

Visst är DAC:en i XTZ förstärkaren bra men jag gillar inte att den "klipper" ljudet i början och sedan är ljudet ganska sterilt om jag får säga det själv. Men det är något man får testa sig fram till.

Ingen som har jämfört DacMagic med någon utav Cambrigdes cd-spelare så som 640C eller 740c?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.