Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ace Bass 3

550 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 November 2009 - 13:26

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 0
Om du nu inte är intresserad av Acebass3 subben varför postar du här då?

Postad 10 November 2009 - 13:31

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1524 inlägg
  • 0

Om du nu inte är intresserad av Acebass3 subben varför postar du här då?

För att jag ställde en fråga längre upp om den och ville få reda på om jag skulle köpa den istället för en Velodyn sub som verkar fått bra i betyg och i tester. Men då visste jag inte att den var så stor. det talade butiken om för mig som jag sen ringde till för att få lite råd och tips. Så jag får bäl be om ursäkt att jag postar i denna tråd.

Jag fick härifrån svar att Ace bass var bättre än miniwee, men ingen nämde att den var så mycket större. Det var inget jag hade lagt märke till förrän jag kollade på galleribilder....

Postad 10 November 2009 - 15:07

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0
Bulldog76: Bra ljud och pytteliten? Du säger rapp och en illusion av "rapp bas" får du om du väljer en som inte går så värst djupt i frekvens. Låter inte som en bra ekvation hur som helst.

----------

Kul att så många är nöjda med sina Ace Bass 3. Skulle vara kul att lyssna någon gång. Eftersom de är så billiga borde det ju inte vara några problem att köpa 2 eller 4 stycken. Blir ju fortfarande rätt billigt och lär, om de är så bra som ryktet här säger, piska rätt duktigt mycket stjärt.

Redigerat av shifts, 10 November 2009 - 15:07.

Postad 10 November 2009 - 16:33

Åkabakhjulet
  • Åkabakhjulet
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Ass Bass 3 känns onekligen intressant ...Hur är möjligheterna till att påverka frekvenserna vid rumsproblem tex utsläckning vid vissa frekvenser ?

Postad 10 November 2009 - 19:43

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

• 969 inlägg
  • 0
Ja gott folk, vad anser jag efter mina jämförelsetester. :) ?

Bättre än SPL-800i ? Lätt.
Bättre än SPL-1000R? Absolut!
Bättre än SPL-1200R? Film: likvärdig Musik: nej.

Nu finns det ju inga fler basar hos Audio Pro för vi köpte dem sista ;) Däremot tycker jag att man inte får glömma att Ace bass 3 egentligen kostar 10.000kr och absolut bör jämföras med subbar i samma prisklass. Att den är rejält bättre än miniwee (SPL-800i) förefaller inte särskilt konstigt, men många kunder vill/kan inte ha så stora subwoofers därav anser jag att miniwee är bästa valet i sin storlek.

Finns en EQ inställning som kan hjälpa dig med detta. Du kan ställa Q-värde och jag har för mig +/- 6 dB på angiven frekvens.

Ass Bass 3 känns onekligen intressant ...Hur är möjligheterna till att påverka frekvenserna vid rumsproblem tex utsläckning vid vissa frekvenser ?

Postad 11 November 2009 - 12:13

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0
Man blir onekligen riktigt sugen på ACE Bass 3, speciellt nu när priset är så pass nedsatt.
Har XTZ W10.16 nu, hur pass mycket bättre blir det med en ACE Bass 3 kan man undra..?
Spelar det för övrigt stor roll om man skulle köra två subbar av olika märken??

Postad 11 November 2009 - 16:23

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Såg ju förstås nu att Ace bass är betydligt större än Miniween, den är för stor för mitt rum i alla fall. Så den är inget alternativ.. Vet förstås inte hur ace bass spelar, men andra basar med dubbbla 10 tums som jag hört har varit lite för okontrollerade till musiklyssning. Till flm var det en annan sak...

Man får inte glömma bort att AceBass 3:an är en sluten konstruktion, vilket gör den "rappare" (konstigt ord, egentligen men i brist på bättre...) än en traditionell basreflex. Jag upplever det som att mina AceBass 3:or hänger med mina Audiovector S3 Avantgarde till 99 %, vilket inte säger lite då dessa högtalare är något av de mest transientsnabba och "rappa" (igen...) som finns på marknaden.

Redigerat av bensnake, 11 November 2009 - 16:24.

Postad 11 November 2009 - 16:56

Ola Thomasson
  • Ola Thomasson
  • Forumräv

• 974 inlägg
  • 0
Reference Audio:

Jag har haft en förkärlek till Audio Pro och jag vet inte direkt varför heller, så jag köpte mig en Ace-Bass 2 när de var på tapeten och blev synnerligen besviken på den vilket resulterade i en Velodyne 1200R och då blev det helt plötsligt som jag ville ha det. Nu hade jag tänkte att köpa en till 1200R för att kompensera mitt vardagsrum. Men din iakttagelse om att Ace-Bass 3an är likvärdig med 1200R har gjort mig lite tveksam till om jag ska köpa en till 1200R eller köpa 2st Ace-Bass 3or istället.. Hur skulle du ha gjort i min situation?

Andra får gärna svara också... 1 till 1200R eller 2st Ace-Bass 3

Postad 11 November 2009 - 18:51

ronkan
  • ronkan
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

Reference Audio:

Jag har haft en förkärlek till Audio Pro och jag vet inte direkt varför heller, så jag köpte mig en Ace-Bass 2 när de var på tapeten och blev synnerligen besviken på den vilket resulterade i en Velodyne 1200R och då blev det helt plötsligt som jag ville ha det. Nu hade jag tänkte att köpa en till 1200R för att kompensera mitt vardagsrum. Men din iakttagelse om att Ace-Bass 3an är likvärdig med 1200R har gjort mig lite tveksam till om jag ska köpa en till 1200R eller köpa 2st Ace-Bass 3or istället.. Hur skulle du ha gjort i min situation?

Erik tyckte 1200r va bättre till musik och jag vet inte om jag är med på det tycker nästan det är tvärtom...
så jag tror det är tycke och smak som får bestämma där och det kan även ge olika resultat med olika kringutrustning och framförallt får man säkert olika resultat med olika frontar ena passar bättre en den andra osv...

sen har den ju även gett Sunfire True Subwoofer EQ Signature (£2195) och Eclipse TD725sw (£2700) en god match
notera priset på dom och utvald till mest prsivärda och det va när den kostade 1000 pund...

så att det är en grym sub är inget snacka om men kan ju som sagt variera med olika system och högtalare hur man uppfattar dom

mvh Ante

Postad 11 November 2009 - 20:15

Ola Thomasson
  • Ola Thomasson
  • Forumräv

• 974 inlägg
  • 0
Ronkan. Ja det blev ju ingen lättare tankebana för mig utifrån ditt svar :)

Får se vart det bär iväg, Såg att Ace-Bassen var rätt hög i konstruktionen vilket gör den lite mer svårplacerad hemma hos mig, men det går ju alltid att möblera om..

Ni skrev att ni köpt upp de sista hos Audio Pro, betyder det att de inte ska tillverkas mer eller bara det att fabriken ej hunnit producera fler? Och varför den kraftiga prisnedsättningen? Jag gillar ju ni sänker såpass mycket men varför gör man en sådan drastisk sänkning?.

Kan ni inte göra det på en Svart Velodyne 1200R, förvarna mig gärna innan så jag inte kommer när allt är slut som vanligt... :D

Postad 11 November 2009 - 23:07

CV_joel
  • CV_joel
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
ännu en som köpt en ace 3a här:p hoppas den kommer innan helgen så man får prova lite=)

Postad 12 November 2009 - 07:09

Mike_the_pipe
  • Mike_the_pipe
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0

Reference Audio:

Jag Funderar som fasiken på antingen EN velodyne 1200r eller TVÅ AC3 .... sitter lite med skägget i brevlådan =)
Vet icke hur jag skall göra :S

Väntar ivrigt på svar/åsikter från vårat forumfolk =)

Redigerat av Mike_the_pipe, 12 November 2009 - 07:09.

Postad 12 November 2009 - 10:40

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

• 969 inlägg
  • 0
Det är som sagt väldigt svårt att bedöma vad som blir bäst för just dig, men spontant skulle jag säga SPL-1200 för att jag tycker skillnaderna mellan dem är små och jag kan dessutom tycka att Velodyne är mer lättplacerad. Nu är jag faktiskt i grund och botten ett Velodyne fan, så i och med att du gillar SPL-1200 så pass mycket kan du till och med uppleva att ACE bass blir lite "bumligare" i snabba partier (tänker främst musik). Så mitt slutgiltiga råd är nog trots allt SPL-1200.

Reference Audio:

Postad 12 November 2009 - 10:46

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

• 969 inlägg
  • 0
Nej, det kommer nog inga fler ACE Bass 3:or.

Ronkan. Ja det blev ju ingen lättare tankebana för mig utifrån ditt svar :P

Får se vart det bär iväg, Såg att Ace-Bassen var rätt hög i konstruktionen vilket gör den lite mer svårplacerad hemma hos mig, men det går ju alltid att möblera om..

Ni skrev att ni köpt upp de sista hos Audio Pro, betyder det att de inte ska tillverkas mer eller bara det att fabriken ej hunnit producera fler? Och varför den kraftiga prisnedsättningen? Jag gillar ju ni sänker såpass mycket men varför gör man en sådan drastisk sänkning?.

Kan ni inte göra det på en Svart Velodyne 1200R, förvarna mig gärna innan så jag inte kommer när allt är slut som vanligt... B)

Postad 12 November 2009 - 11:01

Ola Thomasson
  • Ola Thomasson
  • Forumräv

• 974 inlägg
  • 0
Reference Audio: Tackar för svaren.

Jag kommer nog fortsätta med velodynen jag upplever den som att den har total kontroll när jag lyssnar på mina hardstyle låtar, dessutom tycker jag den är snygg och väldigt lätt att placera med sitt relativt nätta format.

Bumligt eller okontrollerat får det aldrig bli, sådant är ju som att se på en tv med taskig bild.. förstör hela upplevelsen

Så jag måste nog beställa en 1200R innan de är helt borta från marknaden antar jag..

Mitt rum är rätt stort med sina 32kvadrat med 2.65 i takhöjd anslutet via två stora portaler till köket

Postad 12 November 2009 - 11:29

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0

Jag Funderar som fasiken på antingen EN velodyne 1200r eller TVÅ AC3 .... sitter lite med skägget i brevlådan =)

Två Audiopro lätt.

Postad 12 November 2009 - 11:41

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

jepp, 2x AC3 är på allt mycket bättre än Velodynen !

Postad 12 November 2009 - 11:56

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Har inte lyssnat på Velodynen men förmodar att två AB3 är att föredra. Jag själv upplever en sanslös skillnad när jag jämför mellan att köra en kontra två subbar.

Postad 12 November 2009 - 12:14

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

• 969 inlägg
  • 0
Ja, två stycken SPL-1200 är ju som en dröm.. om man har plats! :P

Redigerat av Reference audio, 12 November 2009 - 12:18.

Postad 12 November 2009 - 12:23

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
MEN, 4st AC3 är antagligen bättre i det fallet.. B)

om man bara ska gå på vad man får för pengarna, och inte bryr sig om utrymme m.m. :P

Postad 12 November 2009 - 12:29

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

• 969 inlägg
  • 0
FAST nu var ju frågan om Ola skulle komplettera sin existerande SPL-1200 med en till. Och jag tror inte 4st ACE 3 skulle göra sig på 32 kvadrat... B)

MEN, 4st AC3 är antagligen bättre i det fallet.. ;)

om man bara ska gå på vad man får för pengarna, och inte bryr sig om utrymme m.m. :P

Postad 12 November 2009 - 12:37

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

FAST nu var ju frågan om Ola skulle komplettera sin existerande SPL-1200 med en till. Och jag tror inte 4st ACE 3 skulle göra sig på 32 kvadrat... B)

Det skulle dom garanterat göra, sålänge man placerar dom väl/ställer in dom och dessutom ser till att dom inte förstör det visuella uttrycket i rummet med deras närvaro :P (senare ganska svårt att uppnå antagligen...)

hur mycket kostar spl-1200 ?

Redigerat av DVD-ai, 12 November 2009 - 12:38.

Postad 12 November 2009 - 12:59

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

• 969 inlägg
  • 0
Jag håller absolut med dig på den punkten, MEN då skulle man få bygga rummet efter subbarna mer eller mindre för det blir ju extremt svårt att få in 4st subbar (av denna typ) i en sådant rum när det dessutom finns portaler utåt till andra rum. Placeringarna av dessa 4st subbar skulle förmodligen inte bli på de mest idealiska ställen, så man kan få vissa problem med det visuella uttrycket. Det är svårt nog att få 1st sub att låta jämt och fint. Min rekommendation är därför att hellre köpa 1st till (9.990kr) och behålla SPL-nivån samt få en reducerad distortion.

Det skulle dom garanterat göra, sålänge man placerar dom väl/ställer in dom och dessutom ser till att dom inte förstör det visuella uttrycket i rummet med deras närvaro :P (senare ganska svårt att uppnå antagligen...)

hur mycket kostar spl-1200 ?

Postad 12 November 2009 - 13:04

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Jag håller absolut med dig på den punkten, MEN då skulle man få bygga rummet efter subbarna mer eller mindre för det blir ju extremt svårt att få in 4st subbar (av denna typ) i en sådant rum när det dessutom finns portaler utåt till andra rum. Placeringarna av dessa 4st subbar skulle förmodligen inte bli på de mest idealiska ställen, så man kan få vissa problem med det visuella uttrycket. Det är svårt nog att få 1st sub att låta jämt och fint. Min rekommendation är därför att hellre köpa 1st till (9.990kr) och behålla SPL-nivån samt få en reducerad distortion.

Min uppfattning är att det är betydligt lättare att få två subbar att låta jämnt och fint än bara en sub... En tanke är ju att sälja Velodynen och köpa två Ace Bass. Då behöver man kanske inte lägga mer än 4 lax emellan. Men jag har ju inte lyssnat på denna Velodynemodell, så det är möjligt att två sådana piskar Ace Bass i prestanda vid musiklyssning.

Postad 12 November 2009 - 13:09

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Hmm, detta va lite bakvänt... det blir snarare lättare att få till ett bra ljud med flera subbar, jämnare respons får man i större delar av rummet och det blir lättare att få till det bra i dom flesta fall.

sedan är det precis som jag sa och som du också påpekade, att det är inte det lättaste att placera 4st av dessa ändå ganska stora lådor i ett rum och få till det snyggt, man får klura lite men det brukar gå att lösa så länge man gnuggar geniknölarna lite... :P

Postad 12 November 2009 - 13:19

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

• 969 inlägg
  • 0
Självklart är det alltid lättare att få en jämnare bas med två subbar än med en, men spontant skulle jag säga att det känns smidigare att hitta bra placering för två stycken SPL-1200 och koncentrera sig på att få till dem bra, än att exempelvis införskaffa 4st Ace Bass 3 - för där tror jag att de i slutändan skulle bli ett sämre resultat pga rummets brister mm. Bara i vårat ljudrum fick man vända och vrida en hel del på ACE Bass 3:an innan den satt där den skulle trots att jag hade hjälp av en fin ASP och 0-180 fasvridning. Säger en hel del om hur konstigt det kan bli med denna typ av subbar om man inte har turen på sin sida... :P

Redigerat av Reference audio, 12 November 2009 - 13:24.

Postad 12 November 2009 - 14:39

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0
AC3 är väl bara 50literish?
Känns väl rätt enkelt att sätta två subbar ekvidistant från sidoväggarna, sen sätter man de två extra ovanpå, eller alla fyra ekvidistant längs med lyssningsväggen.

inget problem om man älskar musik/film och bra återgivning.
Har man hört fyra går man inte gärna tillbaka till två basar.

Fler basar släcker ju ut fler dippar o toppar så snacket om rummets begränsningar vid 4 subbar låter som snack från en som aldrig testat. :P
Däremot fick vi reda på en av de stora nackdelarna med att bara ha en bas i samma inlägg. B)
Känns mer som om velodynen brölar på så okontrollerat så man inte hör någon större skillnad på en bra uppställning och en dålig. :lol:
Vad är det för konstig med just denna typ av subbar som AC3 ingår i? B)
Jag kan förstå om Ref.Audio hellre säljer Velodynen än ace bass då vinsten per såld AC3 nog inte ligger i topp längre... ;) ;)

Postad 12 November 2009 - 14:45

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
:P

Postad 12 November 2009 - 14:57

suffix
  • suffix
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0

Skippa högnivåalternativet. Bestäm dig för om du vill köra dina frontar fullrange eller delat.

Ska du köra frontarna fullrange; koppla från pre out front left/right in i subbens left/right-ingångar. Då använder du subbens filter för alla inställningar. Ställ då in receivern så att basen matas från main alternativt ingen sub ansluten (none).

Ska du dela vid t.ex. 80 Hz; koppla från pre out sub på receivern in till subbens LFE-ingång. Då sköter din receiver alla inställningar och subbens filter kopplas förbi. Då kan du bara styra volym och fas från subben.

Ni pratar om pre-out front och pre-out main osv, börjar bli helt lost måste jag säga. Har bestämt mig för att koppla från pre-out left/right in i subbens left/right för att se om det ger någon skillnad i mitt rum.
Länkar en bild till min receivers baksida, så att ni kan hjälpa mig förstå. För tillfället kör jag som sagt pre-put SW (som ni ser finns bara en "ruta" där det står pre-out (finns dock 2st SW, en i ruta "7.1ch in" också.

Så om jag kopplar på detta vis, så kommer jag alltså få bättre ljud, förhoppningsvis, och basen kommer att ha kvar alla sina inställningar, man kopplar förbi receiverns filter, men man kommer fortfarande ha möjlighet att dela högtalarna i receivern eller?

Receiverns baksida

http://www.dvdnow.co...om/2-sr6001.jpg

Postad 12 November 2009 - 17:36

Unregisteredb97cd569
  • Unregisteredb97cd569
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
jag har ett par Cerwin Vega Cls-12 som frontar, och känner att det är dags att byta till en sub som iaf har lika stort element som frontarna (har 10-tums nu). men vet inte vilken jag ska välja...

Jag har kollat på Ace Bass 3 och på SVS PB12-NSD.

Som jag har förstått det är SVS:s bättre på djupbas(film) medan Ace Bassen är bättre till musik, eller?

Jag får ganska bra bas-återgivning i de övre låga frekvenserna eller vad man ska säga...35 och uppåt..
Så antar att det jag söker är en sub som ger kraft till det under 35Hz, och som gräver djupt.

Någon som lyssnat på båda?
Är de någorlunda lika?
Är det värt att lägga ca 2k mer på SVS:en?

Postad 12 November 2009 - 21:49

egun
  • egun
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej,

Har precis skaffat mig en ace bass 3 och undrar vad ni tycker hur man ska koppla samt ha för inställningar om man kör 2.1 kanal och har en gammal Onkyo tx-sr605.

Baksida:
http://www.eu.onkyo...._73c37bb14a.jpg

Tack på förhand
/egun

Postad 13 November 2009 - 13:46

jonasn
  • jonasn
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

ännu en som köpt en ace 3a här:p hoppas den kommer innan helgen så man får prova lite=)

Samma här....ska hämta den i em på posten.... spännande :-)
Fyndbörsen.se verkar ha några få kvar för 4690:-

Postad 13 November 2009 - 21:47

Unregisteredb9157b13
  • Unregisteredb9157b13
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Hämtade min igår men tyvärr har jag inte haft tid att labba så värst mycket än. Det mindre roliga är att säkringarna går så fort jag slår på den (10A snabb automatsäkring). Om jag har den igång och återställer säkringen går det bra. Har haft problem tidigare med elverktyg o annat så det är väl läge att få tummen ur o byta till 13A tröga.

Testade först med att köra frontarna fullrange och dela subben vid 80/70/60/50Hz med olika branthet men jag lyckades inte få det att lira ihop. Frontarna går rätt djupt (-3dB@31Hz) så det blir lite tårta på tårta. Provade sen att köra högnivå till subben och använda högpassfiltret i den för frontarna och det låter definitivt bättre. Nackdelen är att jag har förstärkaren i ett annat rum så högtalarkablarna drar med sig en del nätbrum "på vägen". Går säkert att lösa med skärmade kablar men det känns inte så lockande att dra en massa högnivåkabel runt halva vardagsrummet.

Upptäckte att jag kan köra min 840A som slutsteg till frontarna så nu ska jag testa att koppla in min gamla receiver o använda den som försteg + filter. Då får jag lite större frihet att välja delningsfrekvenser mm så det borde gå att få ihop det.

Nåt som är riktigt kul är att låta subben spela ut ordentligt. Låter förjävligt sett till helheten men det är barnsligt roligt att dunka på med den, trots att den inte spelat många timmar :(

Postad 14 November 2009 - 11:32

CV_joel
  • CV_joel
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
sså

nu har jag med fått hem min subb och spelat lite! =)

spelar fint! MEN som många säger den klipper fan! man ser basen röra sig sen slutar den slå och låta mer kvittar hur man höjer! men kommer den en snabb bas så blir det ett fett! BOOM sen sänks direkt och drar ner det till ett mindre boom hehe så hoppas den kommer spela bättre!!! för just nu spelar mina gammla jamo classic 8or mer bas än den.......

//joel

Redigerat av CV_joel, 14 November 2009 - 11:50.

Postad 14 November 2009 - 15:30

THomaX
  • THomaX
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0
Ytterligare en som klipper ;)
Det är ju värdelöst om dom ska klippa, skulle bli jäkligt irriterad och börja leta efter en annan sub!

Jag har funderingar på att köpa en Ace Bass 3 för dom "verkar" ju bra till musik till en låg peng, men det spelar ju ingen roll hur billig den än är om den ska hålla på klippa.
Så frågan är om man verkligen vågar köpa en sån!

Är ute efter en BRA och Snabb/snärtig sub till musik, har en svs idag som jag inte tycker funkar bra till musik, den är antagligen lite overkill i mitt lilla vardagsrum, men till film funkar den okey ;)

Så frågan är om man ska börja titta på Velodyne, sunfire, även MJ Acoustics och Rel ska ju vara bra fast dom har mycket mindre effekt i stegen.
Är inne på 8" alt. 10" sluten låda, har jag fått fel uppfattning om jag tror att mindre element i sluten låda oftast blir snärtigare än ett större element i en öppen låda?

Postad 14 November 2009 - 17:48

CV_joel
  • CV_joel
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
japp men ska de vara så??? ingen annan som spelar högt?

första dunket som kommer kan låta bra sen bara klipper det till och skruvar ner!

någon som har tipps??

ska de avra så blir det en annan sub nästa v så åker den på tippen! har trixat hela dagen med inställningar m.m fan itne kul när man förväntar sig något bra sen får skit!!

//joel

Postad 14 November 2009 - 17:58

BlueDiamond
  • BlueDiamond
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
[quote name='CV_joel' date='Nov 14 2009, 18:48 ' post='2657631']
japp men ska de vara så??? ingen annan som spelar högt?

första dunket som kommer kan låta bra sen bara klipper det till och skruvar ner!

någon som har tipps??

ska de avra så blir det en annan sub nästa v så åker den på tippen! har trixat hela dagen med inställningar m.m fan itne kul när man förväntar sig något bra sen får skit!!

//joel
[/quote

Hur högt spelar du egentligen?

Bensnake på det här forumet verkar helnöjd med sina 2 Ace bass 3 subbor.

Postad 14 November 2009 - 18:18

Ola Thomasson
  • Ola Thomasson
  • Forumräv

• 974 inlägg
  • 0
Han ska väl kunna köra på den absolut högsta volymen utan att den ska missköta sig? Skulle vara roligt att veta om det är så här på alla Ace Bass 3or

Postad 14 November 2009 - 20:39

CV_joel
  • CV_joel
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0

Han ska väl kunna köra på den absolut högsta volymen utan att den ska missköta sig? Skulle vara roligt att veta om det är så här på alla Ace Bass 3or

alla andra subbar jag har hört brukar man kunna spela så högt så det e basen som börjar slå över inte att de klipper!!

Postad 15 November 2009 - 00:04

ronkan
  • ronkan
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0
måste va nå fel på den eller inställningarna nånstans...
för min har aldrig betett sej så och den dunkar på snuskigt högt rent av spyr ur sej bas om man vill det men det blir jobbigt...

allt skakar och rör sej å lite till.... nästan så jag börjar bli orolig för att plasman å projen ska ramla ner från väggen/taket...

vissa filmer vid explosioner osv... så är det nästan olidligt så man får dra ner den en hel del...
och då spelar endå mina canton grymt med bas till runt 20hz men endå fyller suben ut det en hel del...

undra om problemet kan ligga i utnivån från förstärkaren är för hög/låg som gör att den beter sej så subben??

själv kör jag en marantz 4003 som försteg och kör från sub pre/out till splitt 2 in i subben och verkar funka klockrent

Redigerat av ronkan, 15 November 2009 - 00:11.

Postad 15 November 2009 - 02:48

CV_joel
  • CV_joel
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0

måste va nå fel på den eller inställningarna nånstans...
för min har aldrig betett sej så och den dunkar på snuskigt högt rent av spyr ur sej bas om man vill det men det blir jobbigt...

allt skakar och rör sej å lite till.... nästan så jag börjar bli orolig för att plasman å projen ska ramla ner från väggen/taket...

vissa filmer vid explosioner osv... så är det nästan olidligt så man får dra ner den en hel del...
och då spelar endå mina canton grymt med bas till runt 20hz men endå fyller suben ut det en hel del...

undra om problemet kan ligga i utnivån från förstärkaren är för hög/låg som gör att den beter sej så subben??

själv kör jag en marantz 4003 som försteg och kör från sub pre/out till splitt 2 in i subben och verkar funka klockrent

verkar skit skummt!

har provat köra med mp3 spelare rakt in llika dant!... jag kör med sub ut split 2 in i subb. ska ringa dem där jag köpt den och fråga om de vet vad problemet e om ja ska skicka ybx den eller vad.

mvh

Postad 15 November 2009 - 10:49

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
Jag testade med 2st, båda betedde sig likadant och svaret från support var att jag hade för höga förväntningar:

> Det låter som du har placerat den så att det inte blir något ljudtryck
> i rummet där du lyssnar eller möjligen att du har för högt ställda
> förväntningar om ljudtryck. Ace Bass 3 har en inbyggd limiter som
> begränsar utstyrningen så att man inte ska kunna driva den i
> klippning.och det verkar som du redan ligger över gränsen där den
> börjar arbeta.

Kan ju säga att placeringen var samma som min 1/4-del så stora KEF (billigare) och KEF:en är betydligt bättre.

Redigerat av junkan, 15 November 2009 - 11:35.

Postad 15 November 2009 - 11:35

ronkan
  • ronkan
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

Jag testade med 2st, båda betedde sig likadant och svaret från support var att jag hade för höga förväntningar:

> Det låter som du har placerat den så att det inte blir något ljudtryck
> i rummet där du lyssnar eller möjligen att du har för högt ställda
> förväntningar om ljudtryck. Ace Bass 3 har en inbyggd limiter som
> begränsar utstyrningen så att man inte ska kunna driva den i
> klippning.och det verkar som du redan ligger över gränsen där den
> börjar arbeta.

hmm låter konstigt det oxo för jag har min mellan frontarna alltså inte i något hörn och dessutom en bit ut från vägg så jag får ingen förstärkning och endå så får jag så ******** mycket bas...
men kan vara så att den är placerad så lyssningspossition är åt **** så ljudet släcks ut där han sitter...
kanske skulle prova gamla beprövade tricket ställ subben där du ska sitta och kryp runt å lyssna vart det låter bäst mest...
sen tror jag endå det måste va nåt annat som spökar utsignal från förstärkeri eller inställningarna osv... för läser man tester och andra som upplevt den så är det grymt tryck i den....

bara att läsa vad hifi musik tex skrev citat:
Musikalisk schaktmaskin,
“Om föregångaren Acebass 2 var en liten tungviktare så är nya Acebass 3 en brutal
koloss! Här gäller det sannerligen att spänna fast allt löst bohag och koppla på sig
njurbälte. För maken till lågbaskraft får man leta efter i prisklassen. ”
Omdöme:
Brutal kraft
Går verkligen på djupet
Fjärr och EQ

här är 3 länkar på lite nerkortade tester

http://audiopro.se/m...hp?id_file=2043

http://audiopro.se/m...hp?id_file=2009

http://audiopro.se/m...hp?id_file=1987

Redigerat av ronkan, 15 November 2009 - 11:46.

Postad 15 November 2009 - 11:59

CV_joel
  • CV_joel
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
jag har provat flytta runt subben runt i hela rummet! men ingen skillnad ändrat alla inställningar där finns men de låter lika dant! men basarna slår ju knapt max 5mm på sin höjd innan den klipper.. min gammla sub som följde med ett komplätt lg souround system spela bättre än denna och den hadde en sleten 8a och e billigt skräp de ska ju inte vara så! ingen som vill köpa en ace bass 3 subb?? billigt!!!

Postad 15 November 2009 - 12:02

CV_joel
  • CV_joel
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
kan säga jag bor i lägenhet och med betong väggar i nästan hela rummet och allt e bra plaserat.

Postad 15 November 2009 - 12:07

ronkan
  • ronkan
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

jag har provat flytta runt subben runt i hela rummet! men ingen skillnad ändrat alla inställningar där finns men de låter lika dant! men basarna slår ju knapt max 5mm på sin höjd innan den klipper.. min gammla sub som följde med ett komplätt lg souround system spela bättre än denna och den hadde en sleten 8a och e billigt skräp de ska ju inte vara så! ingen som vill köpa en ace bass 3 subb?? billigt!!!

där hör du ju själv att nåt måste vara fel tror fortfarande på fel inställningar eller dålig utsignal från förstärkare...
och flyttar man runt basen i hela rummet och inte hör nån skillnad så måste det vara nåt som är riktigt fel antingen på grejerna eller hörseln/känseln

alternativt fel på basen men tror endå det är nåt som spökar med insignalen....
verkar som elektroniken i subben är känslig på nåt vis....

jag köper den annars rakt av om det är billigt skulle älska att ha 2 även om det känns överflödigt i detta rum just nu men funderar på utbyggnad =)

Redigerat av ronkan, 15 November 2009 - 12:08.

Postad 15 November 2009 - 12:27

CV_joel
  • CV_joel
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0

där hör du ju själv att nåt måste vara fel tror fortfarande på fel inställningar eller dålig utsignal från förstärkare...
och flyttar man runt basen i hela rummet och inte hör nån skillnad så måste det vara nåt som är riktigt fel antingen på grejerna eller hörseln/känseln

alternativt fel på basen men tror endå det är nåt som spökar med insignalen....
verkar som elektroniken i subben är känslig på nåt vis....

jag köper den annars rakt av om det är billigt skulle älska att ha 2 även om det känns överflödigt i detta rum just nu men funderar på utbyggnad =)

jojo jag hör ju skillnad när jag flyttar den men den spelar ändå inte så högt den klipper väldigt tidigt hur den än står.. där den står nu låter det bäst!

Postad bild

ja jag ska låta den spelas in och se hur det låter den spelar fint annars men inte så högt bara.

//joel

Postad 15 November 2009 - 12:28

micke123
  • micke123
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Hej på er!

Ni som har problem med era basar,kanske skulle kunna göra ett mättest.
Om någon av er har en ljudmätare tex radioshack el dylikt så skulle ni ju antingen
kunna mäta rena testtoner eller kanske nån film med mkt bas där ni vet att ace 3:an
"klipper" Sen kan väll kanske nån av er som är nöjda med eran subb göra likadant,mäta å sen jämföra...

Detta säger ju igentligen ingenting mer än vad du/ni får för ljudnivå i just DITT/ERT rum,
MEN om det visar sig att ljudnivån är väldigt låg när subben klipper,så kan man ju ana antingen
fel på subben eller någon inställning....

Jag vet inte exakt vilken db nivå man bör kunna få ur den här subben,
men låt säga att i ett normalt rum på en 25kvm så är väll 105 db inget onormalt?

bara en tanke.
mvh micke

Postad 15 November 2009 - 18:04

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

• 1310 inlägg
  • 0
Tycker era intryck om att den klipper stämmer bra med mina egna.
Vid en demo satt vi och undra när "trycket" skulle infinna sig när dom satte på "skaka plåt plattan".

De kom aldrig.

Hade en ace bass 2 hemma och tycker faktiskt att den är klen. Byte den emot en velodyne spl 1000i och då snackar vi helt annan kraft och bass!
Ace bassens bassar stod och fladdra vid högre volymer, medans velodyne tryckte på ordentligt!

Att ace bass kanske passar bättre till musik beror nog på att en kanske inte går sådär jättedjupt (likt xtz basar som oxå tycks passa till musik).

Postad 15 November 2009 - 18:16

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Bensnake på det här forumet verkar helnöjd med sina 2 Ace bass 3 subbor.

Japp, har inga problem med "klipp". Jag kör ju dessa subbar endast till tvåkanalslyssning och alltså inte till bio, ej heller på "öronbedövande" nivåer men det räcker till och blir över, tycker jag.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.