Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

H/K HD990 vs CAMBRIDGE Azur 840C

269 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Naim CD5i (CD-spelare) 2 9.562498 (15) Inga priser
Onkyo DX-7555 (CD-spelare) 1 8.749998 (11) Inga priser
Cambridge Audio Azur 840C (CD-spelare) 4 9.181818 (10) Inga priser
Harman Kardon HD 990 (CD-spelare) 3 9.576922 (25) Inga priser
Cambridge Audio DacMagic (DAC & hörlursförstärkare) 2 9.317756 (106) Inga priser
Micromega PA-20 (Försteg) 1 (0) Inga priser
21 relaterade trådar
DAC (Externa) (732 inlägg) 7 år sedan
Nya Harman Kardon HK 990 (201 inlägg) 10 år sedan
Harman/Kardon - klubben (269 inlägg) 11 år sedan
Hegel, Rotel samt lite digitalt Cambridge, lyssningstest (7 inlägg) 11 år sedan
Dags att köpa en DAC. (340 inlägg) 13 år sedan
Cambridge DacMagic Plus (39 inlägg) 13 år sedan
* Officiell tråd - Cambridge DacMagic * (636 inlägg) 13 år sedan
Inställning för att koppla dac till ps3-slim? (9 inlägg) 13 år sedan
Naim cd5i vs Naim CD5i (mkII) (13 inlägg) 14 år sedan
Förstärkare och CD till Dali Ikon 6 (20 inlägg) 15 år sedan
Cambridge Azur 840C (71 inlägg) 15 år sedan
Stereo/Surroundförstärkare 2-5k (3 inlägg) 15 år sedan
Akustikråd i knepigt rum (9 inlägg) 15 år sedan
Cambridge Audio-klubben (145 inlägg) 15 år sedan
CD-spelare som fyller mina behov (HK HD990?) (21 inlägg) 16 år sedan
Cd spelare (5 inlägg) 16 år sedan
Hur får jag bra ljud ut från dator till förstärkare? (32 inlägg) 16 år sedan
HK HD 990 vs Primare CD31 (0 inlägg) 16 år sedan
Nytt från Harman/kardon (848 inlägg) 16 år sedan
CD-spelarens påverkan (14 inlägg) 17 år sedan
Dags för en ny cdspelare.Original 2008 & (63 inlägg) 18 år sedan

Postad 08 August 2009 - 13:55

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
HD990 är säkert en kanonspelare. HD970 är iaf bra, har testat den.

Att däremot jämföra intryck mellan olika rum, med olika högtalare, förstärkare osv är helt meningslöst. Eventuella skillnader man hör skulle jag vilja påstå garanterat inte är CD-spelarens förtjänst (eller brist). Antar att det var det "mittiprick" ville ha sagt :)

Postad 08 August 2009 - 14:15

mushakage
  • mushakage
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

HD990 är säkert en kanonspelare. HD970 är iaf bra, har testat den.

Att däremot jämföra intryck mellan olika rum, med olika högtalare, förstärkare osv är helt meningslöst. Eventuella skillnader man hör skulle jag vilja påstå garanterat inte är CD-spelarens förtjänst (eller brist). Antar att det var det "mittiprick" ville ha sagt :)

Det tror jag också :blink:

Postad 08 August 2009 - 14:20

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Jo det var ju min poäng och får väl erkänna att det var en liten fälla jag satte upp. I min värld så gäller det oavsett om intrycket är positivt eller negativt.

Att det lät bumligt berodde bl.a. på att de körde med en imo vansinnigt inställd sub.

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 08 August 2009 - 14:24.

Postad 08 August 2009 - 14:27

mushakage
  • mushakage
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Jo det var ju min poäng och får väl erkänna att det var en liten fälla jag satte upp. I min värld så gäller det oavsett om intrycket är positivt eller negativt.

Att det lät bumligt berodde bl.a. på att de körde med en imo vansinnigt inställd sub.

:) Var det Energy-högtalare de hade?

Postad 08 August 2009 - 17:35

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

:) Var det Energy-högtalare de hade?

Japp, men misstänker att det nog inte var det som var problemet i sig. Snarare en idiotiskt inställd sub eller förstärkare. Går naturligtvis inte att bedöma en cd-spelare på en sådan "lyssning". Bortse från den och fråga er om man kanske skall göra detsamma om andra jämförelser när de sker i olika tid och rum med t.ex andra högtalare (även om de är positiva ;) ).

Postad 08 August 2009 - 17:45

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Men bumlig och okontrollerad bas brukar ALLTID bero på förstärkaren och högtalarna, ALDRIG på CD-spelaren. En dålig CD-spelare har andra egenheter, t.ex. dålig upplösning, platt ljudbild, grötigt ljud vid komplexa passager, oengagerat ljud, dålig timing mm.

Menar du verkligen att uppfattningar som "dålig upplösning, platt ljudbild, grötigt ljud vid komplexa passager, oengagerat ljud, dålig timing mm" inte kan bero på att man lyssnar med olika högtalare eller vad är din poäng med det?
Hur ställer du dig egentligen - är jämförelser mellan olika cd-spelare i olika rum och tid med olika förstärkare och högtalare relevanta eller ej?

Postad 08 August 2009 - 18:45

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0
Läs igenom mitt svar igen så förstår du säkert vad jag menar! Jag orkar snart med fler provocerande inlägg och gillrade fällor från dig... :)

Redigerat av Audiovector, 08 August 2009 - 19:55.

Postad 09 August 2009 - 01:38

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

• 1690 inlägg
  • 0
Dont feed the troll!

Ignorerar man dem så svälter de och dör, plågsamt. :)

Redigerat av Unregistered0b884712, 09 August 2009 - 01:39.

Postad 09 August 2009 - 19:52

szoze
  • szoze
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
Roligt att se att denna tråd är levande :)

Postad 10 August 2009 - 15:12

szoze
  • szoze
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0

De sista HD970 som tillverkades hade också det drivverket, medans äldre (version 1) har ett DVS DSL710A (sitter i spelare från Primare, Naim, Centrum, Denver mfl).

Hur vet man att man har version 2? Står det någonstans på chassit eller måste man öppna för att kunna se?

Postad 10 August 2009 - 17:16

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Man kan se det på serienumret. 10361 och uppåt = version 2.

Postad 10 August 2009 - 19:14

szoze
  • szoze
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0

Man kan se det på serienumret. 10361 och uppåt = version 2.

Tackar

Postad 13 August 2009 - 11:29

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0
Skillnader mellan vanliga CD och DVD spelare är så otroligt små att man inte kan ta "vanliga" tester som speciellt meningfulla. Det krävs blint och nivåmatchat om man ska vara säker.

Postad 13 August 2009 - 14:11

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0
Hehehe, och jag som hör så stor skillnad!

Det beror på kringutrustning och öron om man kan upptäcka skillnaderna, men de FINNS!

Postad 13 August 2009 - 14:36

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Det beror på kringutrustning och öron om man kan upptäcka skillnaderna, men de FINNS!

Skillnader finns ja, men stora? Nej, inte om båda spelarna är någorlunda korrekt konstruerade.

Tror att de flesta här på forumet skulle gå att lura rätt enkelt. Byt ut finspelaren mot en Dantax för 500kr (samma drivverk som Oppo's DVD-spelare för 3000kr), utan att säga något. Det skulle säkerligen ta en stund innan det märktes. Så pass små skillnader handlar det om.

(I det långa loppet avslöjar sig Dantaxspelaren i diskanten, som är en lite vispig, troligtvis pga den rätt simpla D/A-omvandlaren som är inbyggd i kontrollchippet/dekodern).

Visst kan man lägga några tusenlappar extra på en snygg, gedigen spelare, men rent ljudmässigt finns det viktigare saker att "snöa in" på :)

Redigerat av Ageve, 13 August 2009 - 14:37.

Postad 13 August 2009 - 14:55

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0

Skillnader finns ja, men stora? Nej, inte om båda spelarna är någorlunda korrekt konstruerade.

Tror att de flesta här på forumet skulle gå att lura rätt enkelt. Byt ut finspelaren mot en Dantax för 500kr (samma drivverk som Oppo's DVD-spelare för 3000kr), utan att säga något. Det skulle säkerligen ta en stund innan det märktes. Så pass små skillnader handlar det om.

(I det långa loppet avslöjar sig Dantaxspelaren i diskanten, som är en lite vispig, troligtvis pga den rätt simpla D/A-omvandlaren som är inbyggd i kontrollchippet/dekodern).

Visst kan man lägga några tusenlappar extra på en snygg, gedigen spelare, men rent ljudmässigt finns det viktigare saker att "snöa in" på :)

Ja mer än 4000-5000 kr för spelare behöver man inte lägga, HD990 är svårslagen. Lät trevligare än Naim CD5i i mitt system på 9 skivor av 10.
Själv bytte jag in min CD5i igår och hämtade ut ännu en 990:a samt ett par rejäla högtalare för mellanskillnaden.
Tänkte bygga ut mitt lilla system med lite Hi End.

Jag tänker dock inte hålla med Ageve om att skillnaderna är små, med bra utrustning så är det stor skillnad mellan olika märken och modeller!

Redigerat av Audiovector, 13 August 2009 - 16:08.

Postad 13 August 2009 - 16:38

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Hehehe, och jag som hör så stor skillnad!

Upplever är när det gäller subjektiva påståenden imo ett bättre ord än "hör". Du har menat att du "hör" skillnad på oinspelad och inspelad cd-spelare. Det är imo verkligen inte sannolikt att du hört skillnad men däremot att du upplevt den. Du har även menat att du kan gradera olika cd-spelare (typ bra - bättre - bäst) trots att du inte jämfört dem i samma rum och tid med samma förstärkare och högtalare. Det är imo verkligen inte sannolikt att det går att göra sådana bedömningar men däremot så kan du , om du är utan självkritik över lyssningsförhållandena, tolka och uppleva skillnader såsom vara beroendes av cd-spelarna.

Men det där har vi ju pratat om tidigare. Upplevda skillnader kan bero på att de finns. De kan även bero på förväntningar eller andra orsaker (lyssningsrum, högtalare, mm). Har du kollat "Trocaderotestet" från Hjärnkontoret på Youtube? Tror du att de ( 90% styrs till att tycka att A smakar bättre än B ) som uppfattar skillnader fast inga finns är unika?

Det finns bara ett sätt, om man verkligen vill veta, att mäta skillnader och även faktiskt preferenser (för även dessa kan lätt påverkas av förväntan som i Trocaderotestet) och det är som någon nämnde i ett nivåkalibrerat blindtest. Då brukar oftast de stora skillnadena gå upp i rök. Vad kan det bero på...? :)

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 13 August 2009 - 17:09.

Postad 13 August 2009 - 17:23

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

• 1770 inlägg
  • 0

Eller så hör han skillnad...

Postad 13 August 2009 - 19:49

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

• 1372 inlägg
  • 0

Ja mer än 4000-5000 kr för spelare behöver man inte lägga, HD990 är svårslagen. Lät trevligare än Naim CD5i i mitt system på 9 skivor av 10.
Själv bytte jag in min CD5i igår och hämtade ut ännu en 990:a samt ett par rejäla högtalare för mellanskillnaden.
Tänkte bygga ut mitt lilla system med lite Hi End.

Jag tänker dock inte hålla med Ageve om att skillnaderna är små, med bra utrustning så är det stor skillnad mellan olika märken och modeller!

Helt klart är det så att man bör undvika ideliga apparatbyten och att första intrycket ofta färgas av att det just är en ny pryl. Det var ju inte länge sen Naim CD'n närmast åt HK'n och HK'n betecknades som tråkig enligt dig. Nu är HK'n bättre på 9 CD av 10. Förvirrande. Skillnader handlar mycke om smak, systemmatchning osv. Att hävda att CD'n XYZ är bäst under 5000.- blir därför helt subjektivt. Det förutsätter också att man lyssnat på alla alternativ under samma förutsättningar. Själv kan jag bara hävda att min Cambridge 640C låter bättre än min DVD89, utom på viss musik.

Postad 13 August 2009 - 20:51

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0
Vid bytet från 990 till CD5i hade jag aldrig båda spelarna hemma samtidigt, och medger att jag gjorde fel i det avseendet. Ber om ursäkt för detta. Men nu i efterhand när jag testat med båda spelarna matade med varsin klonad skiva samtidigt och likvärdiga kablage kan jag bara säga att jag aldrig borde ha köpt CD5i...
Visst har den en del fördelar men dessa är inte värda 8000 kr extra enligt mig. Jag har roligare med 990, det skimrar mer om musiken, och framförallt diskanten är mer detaljerad och levande.

Blev dessutom påverkad av säljaren i butiken, där han påstod att CD5i var en överlägsen maskin på alla punkter, och att hemlån inte var nödvändigt.

Mittipricks snack om att ha höga förväntningar på den senast köpta produkten stämmer inte in på mitt senaste test, eftersom jag verkligen ville att Naim-spelaren skulle segra över H/K:n. Fick skamsen inse att jag gjort bort mig... :)

Redigerat av Audiovector, 13 August 2009 - 20:54.

Postad 13 August 2009 - 21:41

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0
Tycker det är intressant att det är ofta dom som har rätt dålig akustik som "hör" dessa skillnader, medans dom med bättre rum är lite mer ödmjuka.
Så jag skulle verkligen ta påstående om stora skillnader på CD spelare som är gjorda öppet i sämre ljud, med en stor nypa salt. :)

Mittipricks snack om att ha höga förväntningar på den senast köpta produkten stämmer inte in på mitt senaste test, eftersom jag verkligen ville att Naim-spelaren skulle segra över H/K:n. Fick skamsen inse att jag gjort bort mig... ^_^

Man kan inte lura sig själv eller tänka bort placebo.

Postad 13 August 2009 - 22:06

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Mittipricks snack om att ha höga förväntningar på den senast köpta produkten stämmer inte in på mitt senaste test, eftersom jag verkligen ville att Naim-spelaren skulle segra över H/K:n.

Känner inte direkt igen "mitt snack" om förväntan på den senast köpta produkten, iaf inte isolerat. Nyköpseufori är bara en del i det hela som kan påverka. Hur mycket det påverkar är från fall till fall och från person till person och som oftast utan att man är medveten om det.

Att man vill att något t.ex. skall låta bättre påverkar inte alls på samma sätt som att man förväntar sig att det gör det. Man kan ju vilja att en produkt är bättre även om man förväntar sig att den inte är det.

Postad 13 August 2009 - 22:10

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Men nu i efterhand när jag testat med båda spelarna matade med varsin klonad skiva samtidigt och likvärdiga kablage kan jag bara säga att jag aldrig borde ha köpt CD5i...
Visst har den en del fördelar men dessa är inte värda 8000 kr extra enligt mig. Jag har roligare med 990, det skimrar mer om musiken, och framförallt diskanten är mer detaljerad och levande.

Även om det är din subjektiva åsikt (går ju aldrig att undvika speciellt som det inte var blint) så tycker jag att det där är en utförd jämförelse värd att beakta! :)

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 13 August 2009 - 22:16.

Postad 14 August 2009 - 07:55

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Orkar inte läsa igenom hela tråden, men eventuella ljudmässiga skillander
mellan olika cd/dvdspelare beror väl mest på hur de olika modellerna micklat
med komponenter efter själva DACén. Jag menar att skillnaden mellan en tex
Hegelkärra och en cdspelare med rör i utgångsdelen kan väl ingen missa i en
blind jämförelse...

Redigerat av Bongo_Mongo, 14 August 2009 - 07:57.

Postad 14 August 2009 - 08:40

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0
En sak som är av stor relevans här är att kringutrustningen spelar väldigt stor roll när man testar CD-spelare.
För att göra en liknelse så spelar det ingen större roll vad man har för däck på en Fiat Uno, bilen känns ungeför likadan med både billiga, medelbra och värstingdäck.
Men gör om testen med en Porsche 911 Turbo så kan jag garantera att man märker skillnad. :)

Postad 14 August 2009 - 08:50

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Nåväl, skulle jag börja om från början skulle jag verkligen överväga
en 990 stärkar/cd kombo. Läser hajfaj tidningar (dock inte
skräpblaskan Highfive & Muzak. Och kombon gillas verkligen av
tex Hifi News.

Redigerat av Bongo_Mongo, 14 August 2009 - 08:51.

Postad 14 August 2009 - 09:46

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0

Nåväl, skulle jag börja om från början skulle jag verkligen överväga
en 990 stärkar/cd kombo. Läser hajfaj tidningar (dock inte
skräpblaskan Highfive & Muzak. Och kombon gillas verkligen av
tex Hifi News.

Smart. Det är en kombo som ger mycket "bang for the buck"!

Postad 14 August 2009 - 10:00

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

• 1770 inlägg
  • 0
Blindtester i all ära, jag personligen tycker det går lite inflation i det begreppet. Allt MÅSTE vara blindtest och nivåmatchat,datumet får inte vara ojämt, man får inte vara förkyld och man ska ha sovit ordentligt natten innan och ätit tillräckligt med vitaminer, annars så kan man inte lite på vad man hör. Om testet utförts på något annat sätt så inte bara KAN det vara inbildning utan allt man hör snarare ÄR ren inbildning. Jag håller så klart med om att det är det bästa sättet att utföra ett test, men om det helt plötsligt är ett krav på allt så kan vi nog lägga ner i princip 95% av alla trådar på detta forumet där någon utryckt en åsikt om en komponent, ignorera större delen av alla facktidskrifter och test-sajter, och skita i att överhuvudtaget öppna öronen när man är på en hifi-mässa.

Och bara så att ingen ska kunna märka ord och skriva något konstigt där det jag säger är förvrängt eller taget ut sitt sammanhang: JA, jag tycker också blindtester där komponenterna är nivåmatchade är bra. Men jag lyssnar gärna på åsikter om komponenter ÄVEN om de hörts på något annat sätt.

Postad 14 August 2009 - 10:36

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

En sak som är av stor relevans här är att kringutrustningen spelar väldigt stor roll när man testar CD-spelare.
För att göra en liknelse så spelar det ingen större roll vad man har för däck på en Fiat Uno, bilen känns ungeför likadan med både billiga, medelbra och värstingdäck.
Men gör om testen med en Porsche 911 Turbo så kan jag garantera att man märker skillnad. :)

Sant till viss del men för personen i fråga så spelar det ingen som helst roll. Han vill ju höra om det är någon skillnad i HANS anläggning. Med tanke på att jag tycker Audiovector gör rätt taffliga och starkt färgade högtalare så kan man fråga sig om dom är speciellt bra att använda om man vill höra skillnader mellan spelare.
Eftersom du antyder, med en lite hånande stil, att dom som inte hör skillnader har kassa apparater så måste jag säga emot dig där. Det finns många som har mycket bättre saker än dig och som är mer ödmjuka över dom extremt små skillnader som det är mellan vanliga CD och DVD spelare, så måste jag påpeka att man kanske ska vara mer ödmjuk över sina egna upplevelser. Alla har vi uppfattat saker fel tidigare och vi kommer göra det igen.

Blindtester i all ära, jag personligen tycker det går lite inflation i det begreppet. Allt MÅSTE vara blindtest och nivåmatchat,datumet får inte vara ojämt, man får inte vara förkyld och man ska ha sovit ordentligt natten innan och ätit tillräckligt med vitaminer, annars så kan man inte lite på vad man hör.

Håller men till viss del men poängen är ju att många skulle spara massa sköna slantar om det blev mer blindtester. Om man inte hör någon skillnad mellan 5000 kr spelare och 20 000 kr spelare så är det ju roligare med 15 000 kr på fickan för annat. Det tycker jag iaf och med tanke på vart dom verkliga skillnaderna finns så finns det mycket bättre ställen att lägga dom pengarna på. Tycker jag ;)

Postad 14 August 2009 - 11:54

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Jag tycker dom borde införa blindtester i hifibutiker när man är sugen på att köpa nåt.
man säger att man vill lyssna på högtalare i 10 000 kr klassen exempelvis,så spelar dom kanske på 3 olika par och man vet inte vad det är som spelar,sen får man säga vilket man tyckte lät bäst.
Men det kommer aldrig hända.
Sen är det ju så att många köper pga ögat också,det ska se snyggt ut också liksom.
Och det är klart,man vill ju inte ha en högtalare som ser ut som skit därhemma(säger jag,som har världens fulaste anläggning). Sen spelar ju förutfattade meningar in,man vill ha en viss högtalare ex vis cerwin vega 215. Sen när man lyssnar på den och jämför så väljer man den ändå,för det är den man vill ha trots att den egentligen lät sämre,man inbillar sig pga detta att produkten är bättre än den är,för man redan innan egentligen bestämt sig.

Sen skillnaden mellan cdspelare är verkligen liten,det måste jag hålla med om.
Kan inte förstå hur man kan lägga 20 -3o tusen på en grej som inte ger nån större förbättring.
Ännu underligare är att Hifi o musik (världens sämsta tidning som bara snackar skit,jag vet) gjorde ett test där man bytte ut en del i taget - högtalare-förstärkare-cdspelare. Och det var hela tiden det som var från början när en del byttes ut,alltså byttes högtalare med original stärk o cd kvar,sen byttes stärk o orginal högtalarna o cd n var kvar,sen sist så byttes cd:n med gamla stärken och högtalarna kvar. och det var detta som lät absolut bäst hävdade dom. Så cdspelaren hade störst inverkan på KVALITETEN på ljudet.
Största skillnaden på hur det lät hade högtalarna,men det var KLANGLIGA skillnader,kvaliteten ändrades inte lika mkt som när man bara bytte CD:N.
Riktigt skumt detta tycker jag,då det inte stämmer överens med vad man upplevt själv.

Så jag förstår varför så många säger att man ska ta det som skrivs i hifi o musik med en nypa salt.

Postad 14 August 2009 - 13:21

Unregistered98ebac28
  • Unregistered98ebac28
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0
Just det här med hur man uppfattar ljud är väl egentligen otroligt subjektivt.... D verkar ibland som att man glömmer bort att njuta av musiken med alla inställninga hit å dit...nu tycker jag ju personligen att d är halva nöjet,men men... Tycker man att d låter bra själv så är väl d egentligen d enda som är viktigt d finns väl ingen annan som kan höra med mina öron eller? jag gillar iaf hd 990, den nöjer sej mina öron med ;)

Postad 14 August 2009 - 13:59

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0

Sant till viss del men för personen i fråga så spelar det ingen som helst roll. Han vill ju höra om det är någon skillnad i HANS anläggning. Med tanke på att jag tycker Audiovector gör rätt taffliga och starkt färgade högtalare så kan man fråga sig om dom är speciellt bra att använda om man vill höra skillnader mellan spelare.
Eftersom du antyder, med en lite hånande stil, att dom som inte hör skillnader har kassa apparater så måste jag säga emot dig där. Det finns många som har mycket bättre saker än dig och som är mer ödmjuka över dom extremt små skillnader som det är mellan vanliga CD och DVD spelare, så måste jag påpeka att man kanske ska vara mer ödmjuk över sina egna upplevelser. Alla har vi uppfattat saker fel tidigare och vi kommer göra det igen.

Jag har inte hånat någon!!! Tycker bara att det är av relevans vad den som testar CD-spelare har för kringutrustning!!!

Vad har du förresten själv för högtalare eftersom du anser att Audiovector Mi3 Signature SE (nypris 32000 kr) är så himla kassa?

Postad 14 August 2009 - 14:02

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Ännu underligare är att Hifi o musik (världens sämsta tidning som bara snackar skit,jag vet) gjorde ett test där man bytte ut en del i taget - högtalare-förstärkare-cdspelare. Och det var hela tiden det som var från början när en del byttes ut,alltså byttes högtalare med original stärk o cd kvar,sen byttes stärk o orginal högtalarna o cd n var kvar,sen sist så byttes cd:n med gamla stärken och högtalarna kvar. och det var detta som lät absolut bäst hävdade dom. Så cdspelaren hade störst inverkan på KVALITETEN på ljudet.
Största skillnaden på hur det lät hade högtalarna,men det var KLANGLIGA skillnader,kvaliteten ändrades inte lika mkt som när man bara bytte CD:N.
Riktigt skumt detta tycker jag,då det inte stämmer överens med vad man upplevt själv.

Det där är ett uttryck för regeln "source first". En regel / teori som passar branschen då det är mycket lättare att sälja högtalare (bla. eftersom det är lättare att höra skillnaderna där) än förstärkare men framför allt cd-spelare. Hifi&Musik mfl lever i symbios med branschen och jag misstänker att det är därför som de och försäljare ibland promotar tankar som dessa.

Subjektiva upplevelser är naturligtvis helt ok och passande på ett forum som detta. Blindtester varken behövs eller skall krävas vid varje tillfälle. Däremot så hör det imo till att man redovisar förutsättningarna för sina intryck speciellt om man är solklar och tvärsäker i sina slutsatser (detta så att andra kan bättre kan försöka bedöma värdet).

Postad 14 August 2009 - 14:08

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0

Subjektiva upplevelser är naturligtvis helt ok och passande på ett forum som detta. Blindtester varken behövs eller skall krävas vid varje tillfälle. Däremot så hör det imo till att man redovisar förutsättningarna för sina intryck speciellt om man är solklar och tvärsäker i sina slutsatser (detta så att andra kan bättre kan försöka bedöma värdet).

Klockrent formulerat! ;)

Postad 16 August 2009 - 10:10

szoze
  • szoze
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
En polare, som är en notorisk vinylmissbrukare, var hemma hos mig och hörde min HD990. Efter en stunds lyssnande sa han till mig att han aldrig tidigare hade hört en cd-spelare med så utpräglad vinylkänsla i ljudet. Vad tycker ni andra som äger HD990 om detta? Någon jämförelse med vinyl?

Postad 16 August 2009 - 10:20

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0
Om det skulle stämma så färgar den CD spelaren enormt mycket med tanke på hur mycket en skivspelare påverkar ljudet.

Postad 16 August 2009 - 10:26

szoze
  • szoze
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0

Om det skulle stämma så färgar den CD spelaren enormt mycket med tanke på hur mycket en skivspelare påverkar ljudet.

Vad har du för referenser när du säger att en vinylspelare "färgar" ljudet och på vilket sätt menar du att den då gör det förstnämnda? Det känns lite som om du generaliserar något fruktansvärt.

Postad 16 August 2009 - 10:53

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0

Vad har du för referenser när du säger att en vinylspelare "färgar" ljudet och på vilket sätt menar du att den då gör det förstnämnda? Det känns lite som om du generaliserar något fruktansvärt.

Hehe, detta är så typiskt... De flesta har väldigt dåliga erfarenheter av vinylljud p.g.a. kassa skivspelare.
Min spontana tanke när jag läste Szozes första inlägg ovan var att vinylljud är extremt högupplöst samt att man inte blir lyssningstrött p.g.a. övervass diskant. Vilket stämmer klockrent in på HD990!

Redigerat av Audiovector, 16 August 2009 - 10:54.

Postad 16 August 2009 - 11:01

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Har du sett THD siffror när man spelar av vinyl? Vinyl kan helt klart låta bra och framförallt är det imponerande hur bra det kan låta med tanke på alla extra stegen och den mekaniska avspelningen + förstärkningen. Men det är ju fastslaget utan någon som helst debatt, att det påverkar ljudet ofantligt mycket mer än en CD spelare.

Postad 16 August 2009 - 12:52

szoze
  • szoze
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0

Har du sett THD siffror när man spelar av vinyl? Vinyl kan helt klart låta bra och framförallt är det imponerande hur bra det kan låta med tanke på alla extra stegen och den mekaniska avspelningen + förstärkningen. Men det är ju fastslaget utan någon som helst debatt, att det påverkar ljudet ofantligt mycket mer än en CD spelare.

Skivspelaren påverkar inte ljudet offantligt mycket mer utan den påverkar den inspelade signalen. Det finns dock en väsentlig skillnad mellan det som finns lagrat på en cd-skiva och det som finns på en vinylskiva. Det går inte att direktjämföra mätresultaten mellan cd-spelare och vinylspelare.

Distorsion (THD) av vad och i vilken omfattning? Lagrat data på en cd-skiva är redan distorderat, utan någon som helst debatt. Jag behöver inga föreläsningar i Nyquists teorem! :) Sampling och rekonstruktion av signalen är tyvärr inte så enkla att realisera speciellt om man har en samplingsfrekvens som är 2,205 ggr högre än den högsta signalens.

Redigerat av szoze, 16 August 2009 - 12:55.

Postad 16 August 2009 - 13:01

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0
Det var inte mycket jag håller med om där. :)

Skivspelaren påverkar inte ljudet offantligt mycket mer utan den påverkar den inspelade signalen.

Den mekaniska avspelningen påverkar ljudet, ja. Även graveringen och alla stegen inför pressningen påverkar ljudet.

Det finns dock en väsentlig skillnad mellan det som finns lagrat på en cd-skiva och det som finns på en vinylskiva. Det går inte att direktjämföra mätresultaten mellan cd-spelare och vinylspelare.

Visst går det. Det har gjorts många gånger, bl a så har man graverat en skiva och pressat en CD från en master och sen jämfört mot mastern. Det visar varje gång (sålänge man gör det rätt) att vinylen påverkar ljudet från originalet medans CDn inte alls påverkas så.

Distorsion (THD) av vad och i vilken omfattning?

THD på nyttosignalen. Vi kan snacka bortemot flera procent.

Lagrat data på en cd-skiva är redan distorderat, utan någon som helst debatt. Jag behöver inga föreläsningar i Nyquists teorem! ;) Sampling och rekonstruktion av signalen är tyvärr inte så enkla att realisera speciellt om man har en samplingsfrekvens som är 2,205 ggr högre än den högsta signalens.

Detta är inte sant. Trist att sprida vidare myter om CD mediet.

Postad 16 August 2009 - 13:07

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0
Om man inte har så bra koll på CD mediet så kan man läsa lite mer här

Postad 16 August 2009 - 14:00

Henkster
  • Henkster
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Någon nämnde tidigare i tråden att om man använder den som DAC så är det en viss fördröjning, någon som mätt upp hur mycket?

Postad 16 August 2009 - 14:25

szoze
  • szoze
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0

Om man inte har så bra koll på CD mediet så kan man läsa lite mer här

Har utmärkt koll, tack.

Postad 16 August 2009 - 14:28

szoze
  • szoze
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0

Detta är inte sant. Trist att sprida vidare myter om CD mediet.

Vad är det som är myt om cd-mediet? Att ljudet är lagrat med 44100 kHz, eller är det något annat?

Postad 16 August 2009 - 14:55

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0
Myten att vinyl skulle vara mer korrekt. Man har ingen större nytta av signaler över 20Khz.

Postad 16 August 2009 - 14:59

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0
Nu har denna tråd gått och blivit off topic. Håll er till HD990 i denna, och leta gärna upp en CD vs VINYL-tråd att skriva av er i.

Postad 16 August 2009 - 15:05

szoze
  • szoze
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0

Nu har denna tråd gått och blivit off topic. Håll er till HD990 i denna, och leta gärna upp en CD vs VINYL-tråd att skriva av er i.

Håller med. En meningslös diskussion egentligen.

Postad 17 August 2009 - 01:20

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Har utmärkt koll, tack.

Nej, då hade du inte skrivit som du gör. Det är snarare de som har dålig koll på hur digital ljudlagring fungerar, som resonerar som du gör.

CD kan lagra ljud med ett signal/brusförhållande runt/strax över 90dB. Tack vare dithering har det (väldigt låga) brusgolvet en analog karaktär, dvs det är brus, inte några legoklossar eller hack och allt vad vinylanhängare påstår.

Upplösningen i tidsled är direkt relaterad till frekvensomfånget. Du ville inte ha någon "lektion" i hur det fungerar, så jag struntar i det, men du kan väl iaf ta dig tid och läsa filen som länkades ovan. Antingen det, eller så kan du
behålla din övertygelse, vad du nu vinner på det.

Sorry för OT.

Postad 17 August 2009 - 09:05

szoze
  • szoze
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0

Nej, då hade du inte skrivit som du gör. Det är snarare de som har dålig koll på hur digital ljudlagring fungerar, som resonerar som du gör.

Resonerar hur? Vad har jag skrivit som inte är rätt eller som strider mot det som skrivs på den länkade sidan?

CD kan lagra ljud med ett signal/brusförhållande runt/strax över 90dB. Tack vare dithering har det (väldigt låga) brusgolvet en analog karaktär, dvs det är brus, inte några legoklossar eller hack och allt vad vinylanhängare påstår.

Upplösningen i tidsled är direkt relaterad till frekvensomfånget. Du ville inte ha någon "lektion" i hur det fungerar, så jag struntar i det, men du kan väl iaf ta dig tid och läsa filen som länkades ovan. Antingen det, eller så kan du
behålla din övertygelse, vad du nu vinner på det.

För det första så ställer jag samma fråga igen. Vad har jag skrivit i mina inlägg som strider mot det som är skrivet på den länkade sidan?

För det andra så kan jag övertyga dig om att jag verkligen inte behöver någon lektion i hur sampling och rekonstruktion fungerar eller hur monsieur Fourier har resonerat när han kom med sina banbrytande "upptäckter". Det är ju mitt yrke.

För det tredje så är jag inte alls någon "vinylanhängare". Jag har ingen skivspelare och har inte haft en sedan början på 90-talet.

Det är många slutsatser och förutfattade meningar du kommer med i ditt inlägg utan att veta någonting om mig, mina preferenser eller min "ljudsmak". Jag har aldrig förr sett maken till arrogans.

Redigerat av szoze, 17 August 2009 - 09:28.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.