Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kommentarer till Custom Cinema (byggbilder). av hassesolo

370 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 September 2009 - 12:08

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Hur är det nu efter ett tag i drift :)

Det är helt perfekt!
Jag har fortfarande inte köpt nya soffor, men det kommer.
På sommaren var det lite varmt och kvavt ibland men nu är det grymt skönt i bion.
Jag har helt slutat att tweaka och pilla. Nu använder jag den bara.

Synd att man inte har mer tid bara, men man måste ju arbeta och ta hand om övriga plikter i livet också.

Postad 20 September 2009 - 10:57

Unregistered89a7be48
  • Unregistered89a7be48
  • Veteran

• 2082 inlägg
  • 0
Vart ruskigt bra!!!

Postad 21 September 2009 - 11:14

MikaelJ
  • MikaelJ
  • Forumräv

• 758 inlägg
  • 0
Det här gillar jag, genom tänkt på alla plan. Hoppas du får många njutningsfulla timmar i erat nya rum ;)

Postad 21 September 2009 - 17:18

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

• 832 inlägg
  • 0
Där blir det många timmar! Nice!

Postad 21 September 2009 - 23:35

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

• 2530 inlägg
  • 0
Ser trevligt ut med ett eget bio rum, har själv ett där ingen vill bo :)
Skall nog ta och flytta ner där hehe:P
Betyget blir en tia för bion!

MVH:Perra

Postad 22 September 2009 - 12:18

Jokkmeister
  • Jokkmeister
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Imponerande!

Att du orkat kämpa dig igenom hela projektet med bygget alltså :)

Hoppas verkligen du tar dig tiden att njuta av vad du åstadkommit.

Postad 22 September 2009 - 21:47

julgransfot
  • julgransfot
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Bästa byggtråden jag läst. Åhhhhhh vad jag skulle vilja komma och lyssna! Bra jobbat! Och bra jobbat Öhman!

Postad 25 September 2009 - 23:40

Unregistered1441
  • Unregistered1441
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
helt ok, helt klart

Postad 27 September 2009 - 08:08

juan
  • juan
  • Forumräv

• 823 inlägg
  • 0
wow härlig bio och musik anläggning.

Postad 27 September 2009 - 20:50

Unregistered33861
  • Unregistered33861
  • Lärjunge

• 469 inlägg
  • 0
toppklass

Postad 07 October 2009 - 09:18

Unregistered3ece8f6f
  • Unregistered3ece8f6f
  • Beroende

• 1069 inlägg
  • 0
Verkligen ett helgjutet arbete! Bra jobbat.

Postad 07 October 2009 - 10:19

bobby_84
  • bobby_84
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Länk på http://buzz.bazooka.se/ idag!

Postad 07 October 2009 - 17:44

DTSMarco
  • DTSMarco
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Ino...! Kan inget annat än bli bra!

Postad 07 October 2009 - 18:09

balagarba
  • balagarba
  • Användare

• 157 inlägg
  • 0
Grymt Seriöst bygge!!Cleant och snyggt

Postad 07 October 2009 - 18:21

Unregistered1cb0fbfa
  • Unregistered1cb0fbfa
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Det var det mest seriösa bygge jag sett. Ingen möda sparad måste jag säga. Och nästan allt arbete på själva grunden, golv, akustik mm. De flesta fläskar ju bara på med fet elektronik och svindyra kablar. Snacka om att fatta vad det handlar om.
Hade varit kul att veta hur många timmar som är nedlagt.

Postad 07 October 2009 - 18:32

talbez
  • talbez
  • Rookie

• 0 inlägg
  • 0
Hej, är ny här men har surfat omkring på dessa sidor ganska länge. Nu tyckte jag det var läge att registrera mig.
Bl.a för att få kommentera alla dessa fantastiska projekt med hemmabioutrymmen/byggen.
Riktigt trevligt att få ta del av detta inklusive bilder. Inte minst ditt bio/ljudrum hassesolo. Mycket tack.

Postad 07 October 2009 - 20:11

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Tack för alla fina omdömen. :(

Postad 08 October 2009 - 14:37

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Hejsan

En del uttrycker förvåning över mina prioriteringar när det gäller det här bygget. Låt mig försöka förklara.

Bygget har helt styrts av funktionella behov. Tanken är att det skall vara så bra ljud och så bra bild som möjligt när själva filmen är igång. Allt annat är underordnat.

På grund av detta har jag spenderat väldigt mycket pengar på akustiken och högtalarna. Detta är de två enskilt viktigaste komponenterna för hur bra ljudet skall bli.
Jag har dessutom lagt en mycket stor summa pengar på den ljudtransparenta duken. Detta för att högtalarna skall kunna sitta optimalt placerade bakom duken och det är få dukar som släpper igenom ljudet på ett bra sätt.

Förstärkarna har jag köpt begagnade och fokus har legat på att de skall vara av god kvalitet och kunna leverera gott om kraft. Det billiga men mycket kraftfulla Behringersteget fungerar utmärkt för att driva basmodulerna.

Jag har inte lagt några stora pengar på dyr Blu-rayspelare. Min ganska billiga LG presterar i princip lika bra som en svindyr. Den är snabb och tyst och fungerar utmärkt. Det samma gäller min Reg A PS3. HD DVD-spelaren gör sitt jobb.

Angående designen på rummet så har jag fokuserat på att det skall vara helt mörkt vid filmtittande och det får inte finnas något i synfältet som stör filmupplevelsen. Där har jag lyckats utmärkt. Sen kan jag hålla med om att det inte är lika snyggt med ljuset tänt, men det är inte så viktigt. Det kommer jag att snygga till allt eftersom.

Hur blev det då? Jo, ljudet är så gott som helt perfekt i mina öron. Bilden är mycket bra men här finns förstås en del att hämta med en ännu bättre projektor. Det är den enda delen av hembion där jag ser en stor förbättringspotential i framtiden.

Angående biostolar så är det fräckt att kolla på men inte alls skönt att sitta i. Soffor är bäst, både för akustiken och komforten.

Tack för visat intresse!
Kanske dags att radera byggtråden snart då allt är klart?

/hassesolo

Postad 10 October 2009 - 18:26

Rushee
  • Rushee
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Jätte häftig hemmabio! Måste låta fantastiskt! Vilket jobb! Har du inga bilder då den är färdig?

Postad 27 October 2009 - 11:18

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
"En del uttrycker förvåning över mina prioriteringar när det gäller det här bygget. Låt mig försöka förklara"

Huh? Borde väl en barnunge förstå varför du gjort de prio du gjort? Att detta är ett biorum, inte ett vardagsrum för socialt umgänge, och att det är bild plus ljud, inte WAF, som prioriteras i ett sådant rum kan ju inte behöva en förklaring menar jag. ;)

Fantastiskt bygge. 10/10.

Den där PS3-fjärren, är den Blåtand? Köpt var?

Postad 28 October 2009 - 15:13

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
"En del uttrycker förvåning över mina prioriteringar när det gäller det här bygget. Låt mig försöka förklara"

Huh? Borde väl en barnunge förstå varför du gjort de prio du gjort? Att detta är ett biorum, inte ett vardagsrum för socialt umgänge, och att det är bild plus ljud, inte WAF, som prioriteras i ett sådant rum kan ju inte behöva en förklaring menar jag. :)

Fantastiskt bygge. 10/10.

Den där PS3-fjärren, är den Blåtand? Köpt var?

Tack!
PS3-fjärren är skräp så glöm den. Inte blåtand heller. Nu har jag en kanonbra PS3-förlängare/adapter till harmonyfjärren så den där lilla belysta IR-fjärren ligger oanvänd. Kan fås gratis mot hämtning (men jag orkar inte skicka den). Jag köpte den på VG+.

Redigerat av hassesolo, 28 October 2009 - 15:15.

Postad 31 October 2009 - 21:03

Frisk
  • Frisk
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Byggtrådar skall väl aldrig tas bort? Klart den ska ligga kvar, men kan ju kompletteras med ett galleri på resultatet! =)

Postad 10 November 2009 - 00:31

Unregistered1185
  • Unregistered1185
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
My God, vilket läckert bygge.. Djupt imponerad, gillar när folk "överdriver" om du förstår vad jag menar.. inget svenskt lagom, här är det 180 direkt! :) + + + + +

Postad 10 November 2009 - 01:05

Unregisteredf20d2bb5
  • Unregisteredf20d2bb5
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
"Tack för visat intresse!
Kanske dags att radera byggtråden snart då allt är klart?

/hassesolo"

Nej, nej och åter nej! Det är ju fantastist kul och inspirerande att läsa om hur bygget gick till, med akustikåtgärder och allt. Det bästa bygga hembio-reportaget jag läst i mitt liv i alla fall. Du verkar ha prioriterat helt rätt saker. 10/10. :)

Postad 18 November 2009 - 19:25

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0
Om jag inte redan har sagt det någonstans.

Fenomenalt bra jobbat.

Postad 22 November 2009 - 09:40

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Tackar för fina ord. Det kommer ett galleri när jag blir klar. Just nu får det vara som det är. När jag hittar de perfekta sofforna skall jag göra ett ryck för att snygga till bion.

Postad 22 November 2009 - 10:41

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0
måste fråga har du verkligen basarna placerade som i galleriet

Postad 24 November 2009 - 17:36

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Inte som på bilden där de är framdragna. ;)
De står bakom högtalartyg på en rad under duken ända inne vid frontväggen med de fyra elementen ganska jämnt utspridda. Två står ihop i mitten och en i vardera hörn.

Postad 24 November 2009 - 17:59

Hellspawn2
  • Hellspawn2
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Håller på just nu och bygger en hemmabio designad av IÖ med samma ambitionsnivå som du har. Har t o m byggt hela rummet från scratch för att få rätt dimensioner etc. Det som jag har lite svårt att bestämma mig för är ifall jag behöver CC-PC4 eller CC-PC2 samt ifall jag skall köra på infra subwoofrar eller de du har. Finns det något som du tror kan bli bättre i ditt rum med några av hans andra högtalare? Jag antar att du inte spelar högre än vad detta symstem erbjuder?

Postad 25 November 2009 - 08:14

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Håller på just nu och bygger en hemmabio designad av IÖ med samma ambitionsnivå som du har. Har t o m byggt hela rummet från scratch för att få rätt dimensioner etc. Det som jag har lite svårt att bestämma mig för är ifall jag behöver CC-PC4 eller CC-PC2 samt ifall jag skall köra på infra subwoofrar eller de du har. Finns det något som du tror kan bli bättre i ditt rum med några av hans andra högtalare? Jag antar att du inte spelar högre än vad detta symstem erbjuder?

Nice! Perfekt att bygga ett rum från scratch. Vad skall det få för dimensioner?

Så som jag ser det så finns det inget behov för cc-pc4 om man inte har ett mycket större rum. Ärligt talat tror jag att jag skulle klarat mig bra med cc-pc1 och profundus x-4. Nu har jag grymt med headroom. Jag har inga som helst tankar på att byta till ett infrasystem heller. Min Y-4 spelar ju hur djupt som helst tycker jag.

Igår såg jag Terminator Salvation med en kille som ville ha demo så jag drog upp ljudet till smärtgränsen och då finns det ändå mycket kvar att ge i systemet.

Mitt tips är att köpa ungefär likadana högtalare som jag och att du lägger resten av pengarna på filmer eller något annat kul. :(

PS Fixa ett galleri. Vi vill se bilder!

Redigerat av hassesolo, 25 November 2009 - 08:15.

Postad 25 November 2009 - 09:50

Jokkmeister
  • Jokkmeister
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Vad ska man säga, fantastiskt och lärorikt. Som en instruktion för oss som går i tankar om att någon gång i framtiden göra ett liknande projekt. Undrar hur man ska lura i sambon att detta är nödvändigt... :(

Postad 25 November 2009 - 09:50

Hellspawn2
  • Hellspawn2
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Jag håller på att fotografera för fullt. Bygget kommer dock inte blir klart innan årskiftet. Kanske slänger ut lite teasers sålänge men det ser ju inte så snyggt ut just nu :(

Känns betryggande att ditt system inte tröttnar i första taget. Det jag dock är mest "orolig" för är Y-4 som är en basreflex design och inte riktigt är lika snabba som de slutna subwoofrarna (infra). Dock så undrar jag om det är en praktisk skilnad. Många på andra forum vill antyda detta men även IÖ själv är tveksam ifall de låter bättre... Ilandsproblem B)
Finns det något som inte är perfekt med dina nuvarande basar, ifall du skall vara riktigt, riktigt kräsen?

Sedan blir man fundersam när IÖ säger att CC-PC4 låter nog lite bättre då de har fyra element och kan hantera tak och golvreflexen bättre. Dock kommer jag har ha heltäckningsmatta samt akustiskt tak (tror faktiskt det kommer att likna ditt ganska mycket) och det borde betyda att jag hanterar problemet via akustiska åtgärder istället. Som sagt Ilandsproblem :)

Postad 25 November 2009 - 12:45

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Jag håller på att fotografera för fullt. Bygget kommer dock inte blir klart innan årskiftet. Kanske slänger ut lite teasers sålänge men det ser ju inte så snyggt ut just nu :(

Känns betryggande att ditt system inte tröttnar i första taget. Det jag dock är mest "orolig" för är Y-4 som är en basreflex design och inte riktigt är lika snabba som de slutna subwoofrarna (infra). Dock så undrar jag om det är en praktisk skilnad. Många på andra forum vill antyda detta men även IÖ själv är tveksam ifall de låter bättre... Ilandsproblem B)
Finns det något som inte är perfekt med dina nuvarande basar, ifall du skall vara riktigt, riktigt kräsen?

Sedan blir man fundersam när IÖ säger att CC-PC4 låter nog lite bättre då de har fyra element och kan hantera tak och golvreflexen bättre. Dock kommer jag har ha heltäckningsmatta samt akustiskt tak (tror faktiskt det kommer att likna ditt ganska mycket) och det borde betyda att jag hanterar problemet via akustiska åtgärder istället. Som sagt Ilandsproblem :)

Jag tror inte att någon vanlig dödlig hör skillnad. Y-basarna är verkligen inte för långsamma. Jag skulle valt samma om jag fick välja igen.

Postad 28 November 2009 - 00:55

Hellspawn2
  • Hellspawn2
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Har gjort ett försök med lite galleribilder ...

https://www.minhembio.com/Hellspawn2

Postad 28 November 2009 - 13:27

Unregisteredc17c0c25
  • Unregisteredc17c0c25
  • Beroende

• 1199 inlägg
  • 0
vilket tillbehör behöver man för att styra ps3 an med den fjärren?

Postad 28 November 2009 - 13:59

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Vilket tillbehör behöver man för att styra ps3 an med den fjärren?

http://www.logitech..../...32&cl=us,en

Postad 28 November 2009 - 14:26

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Vilket tillbehör behöver man för att styra ps3 an med den fjärren?

http://www.logitech..../...32&cl=us,en

Inga alls, det är väl det som är poängen?

Din harmonyfjärr omvandlas till blåtand i den där som pratar med ditt ps3.

Postad 28 November 2009 - 15:59

urume
  • urume
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0
Oj oj, här har vi någon som vill satsa! :)
Har du räknat hur många timmar som du har lagt ner?
Men va spelar det för roll, du äger ju en biograf! Hur grymt som helst!
Väntar bara på en inbjudan för filmkväll ;)
10/10
/fabian

Postad 02 December 2009 - 17:00

Unregistered60151b89
  • Unregistered60151b89
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Har du ngn spec. lins till pj, typ Panamorph?

Postad 03 December 2009 - 16:39

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

Har du ngn spec. lins till pj, typ Panamorph?

Den här projektorn har minne för zoom och fokus så anamorfisk lins behövs inte. :rolleyes:

Postad 03 December 2009 - 17:02

Hellspawn2
  • Hellspawn2
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Hassesolo: Jag följder dina rekommendation när det kommer till högtalarna... Allt annat blir bara för mycket overkill :rolleyes: Har du några andra tipps då jag kommer att vandra samma väg som dig med IÖ och hans högtalare?

Postad 04 December 2009 - 15:12

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

Hassesolo: Jag följder dina rekommendation när det kommer till högtalarna... Allt annat blir bara för mycket overkill :) Har du några andra tipps då jag kommer att vandra samma väg som dig med IÖ och hans högtalare?

Jag tror inte att du blir missnöjd. :lol:
Tips:
1. Se till att ha marginaler i budjeten för det blir alltid dyrare än man tror.
2. Ha tålamod med högtalarleveranserna, för de dröjer alltid längre an vad man tror.
3. Ha många eluttag.
4. Snåla inte på ljudisoleringen mot resten av huset. Det är det viktigaste av allt.
5. Om du kan bygga in projektorn så att den kommer i att annat rum eller i en låda så är det bra för de kan låta en del och störa.
6. Fixa en bra och tyst klimatanläggning så att du kan få fräsch luft och lagom tempratur.

Postad 04 December 2009 - 16:53

Hellspawn2
  • Hellspawn2
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
1. Om du har lust får du gärna PM:a mig ungefär vilken budget IÖ grejjer kostade. Av bilderna att bedömma ser det ganska snarlikt ut.
2. Det är därför jag beställer sakerna nu ... vi får väl se hur lång tid det tar. Vad hade du för väntetid?
3. Kommer att ha alla elektroniska saker i mitt special rum under trappan. Där kommer jag att ha 2*16ampere utttag. Tänkte köra grenuttag efter dessa sedan.
4. Ljudisolering kommer jag att ha i massor. Skulle gärna vilja besöka dig för att test hur pass bra det går att få det. Hur högt kan du spela utan att ljudet hörs på utsidan?
5. Check :)
6. check :lol:

Postad 05 December 2009 - 10:05

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Du får gärna komma förbi på ett besök. :blink:
Du kommer nog att få det bättre än jag av flera skäl. Du kommer att ha ett lite större rum och dessutom aparaterna i ett separat rum. Det är en klar vinst.

Högtalarna kostar vad som står i prislistan så det blir inte dyrare än beräknat. Det som blir dyrare är själva byggkostnaderna. Väntetiden blev nog ca 5 månader. Jag tror att I.Ö. och snickaren strulade till det lite med min beställning, men till slut blev det klart. :) Jag var riktigt less på att vänta på slutet.

Ljudisoleringen fungerar grymt bra med djupgasen slår igenom lite. Den märks en del strax utanför rummet, men uppe i vårt sovrums märks den ytterst lite vid film som ju oftast bara har sporadiska oregelbundna utbrott av bas. Om man spelar bastung dunka dunka så kan det störa en del om någon precis skall till att somna eftersom då vibrerar hela huset lite i takt. Det är nog svårt att bygga bort helt så länge huskropparna hänger ihop. Nu ser jag mest på film och jag gillar att se med hög volym. Bara en enda gång på ett halvår har min sambo bett mig sänka lite´, och då körde jag nån mördaractionrulle riktigt högt när hon skulle somna.

Postad 05 December 2009 - 16:29

Hellspawn2
  • Hellspawn2
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
coolt :)

Tänkte främst vad kostnaderna för ingvars akustikåtgärder går på. Jag upphandlar dessa just nu. Man vill ju inte betala alldeles för mycket i onödan :blink:

Hoppas på någon månad innan jag får högtalarna ... hoppas det funkar ...

Postad 14 December 2009 - 13:27

Scorac
  • Scorac
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Riktigt sweet

Postad 26 December 2009 - 14:29

ja.jo
  • ja.jo
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0
Fantastisk bio. Kommer att återkomma till detta album ofta.

Postad 14 January 2010 - 15:10

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Bygget är extremt imponerande, och jag sätter en 10:a för det. Men jag måste ändå säga att den där kurvan ser inte alls speciellt bra ut för att vara i ett rum som är speciellt byggt för att låta bra, av en expert dessutom. Hade det varit i ett vanligt vardagsrum så hade väl kurvan varit helt okej. Bara en reflektion.

Jag kan för lite om kurvor för att svara på det, men Öhman mätte upp kurvan med proffsutrustning efter inställning och han var mycket nöjd. Jag vet inte om hans utrustning är väldigt känslig så att kurvan blir lite taggigare än vad man brukar se. :P
Det låter bra i alla fall. :)

Postad 14 January 2010 - 15:12

Hellspawn2
  • Hellspawn2
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Det gäller ju att gämnföra kurva mot rätt kurva.

Vad är det med mätkurvan som du inte tycker ser bra ut?

Postad 15 January 2010 - 18:41

Ingemar100
  • Ingemar100
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Jösses vilket bygge men ack så jäkla snyggt det blev.
Detta är hel grymt, mycket härlig anläggning.
Härlig film samling
10/10

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.