Hejsan
En del uttrycker förvåning över mina prioriteringar när det gäller det här bygget. Låt mig försöka förklara.
Bygget har helt styrts av funktionella behov. Tanken är att det skall vara så bra ljud och så bra bild som möjligt när själva filmen är igång. Allt annat är underordnat.
På grund av detta har jag spenderat väldigt mycket pengar på akustiken och högtalarna. Detta är de två enskilt viktigaste komponenterna för hur bra ljudet skall bli.
Jag har dessutom lagt en mycket stor summa pengar på den ljudtransparenta duken. Detta för att högtalarna skall kunna sitta optimalt placerade bakom duken och det är få dukar som släpper igenom ljudet på ett bra sätt.
Förstärkarna har jag köpt begagnade och fokus har legat på att de skall vara av god kvalitet och kunna leverera gott om kraft. Det billiga men mycket kraftfulla Behringersteget fungerar utmärkt för att driva basmodulerna.
Jag har inte lagt några stora pengar på dyr Blu-rayspelare. Min ganska billiga LG presterar i princip lika bra som en svindyr. Den är snabb och tyst och fungerar utmärkt. Det samma gäller min Reg A PS3. HD DVD-spelaren gör sitt jobb.
Angående designen på rummet så har jag fokuserat på att det skall vara helt mörkt vid filmtittande och det får inte finnas något i synfältet som stör filmupplevelsen. Där har jag lyckats utmärkt. Sen kan jag hålla med om att det inte är lika snyggt med ljuset tänt, men det är inte så viktigt. Det kommer jag att snygga till allt eftersom.
Hur blev det då? Jo, ljudet är så gott som helt perfekt i mina öron. Bilden är mycket bra men här finns förstås en del att hämta med en ännu bättre projektor. Det är den enda delen av hembion där jag ser en stor förbättringspotential i framtiden.
Angående biostolar så är det fräckt att kolla på men inte alls skönt att sitta i. Soffor är bäst, både för akustiken och komforten.
Tack för visat intresse!
Kanske dags att radera byggtråden snart då allt är klart?
/hassesolo