Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Squeezebox™ Duet *

1152 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 February 2008 - 10:38

cbjorkman
  • cbjorkman
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0
Att dueten ska komma in för leverans idag tror jag inte eftersom nån från Logitech skrev såhär på Slimdevices forum den 24:e februari:

If there was a guaranteed release date, we would have communicated it to the community. We're in the very final stages of completing the product and expect to release it very, very soon. It won't ship until its ready.

Resellers taking pre-orders are working from their best estimates when they give you a date; we haven't given an official release date because their isn't one.

Såg att komplett.se ändrat sitt inleveransdatum till den 16:e mars också.

Postad 28 February 2008 - 15:53

Unregistered6455d5d8
  • Unregistered6455d5d8
  • Forumräv

• 517 inlägg
  • 0

Att dueten ska komma in för leverans idag tror jag inte eftersom nån från Logitech skrev såhär på Slimdevices forum den 24:e februari:

If there was a guaranteed release date, we would have communicated it to the community. We're in the very final stages of completing the product and expect to release it very, very soon. It won't ship until its ready.

Resellers taking pre-orders are working from their best estimates when they give you a date; we haven't given an official release date because their isn't one.

Såg att komplett.se ändrat sitt inleveransdatum till den 16:e mars också.

Såg det också. Nåja, den kommer när den kommer...

Postad 01 March 2008 - 08:58

TCM
  • TCM
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0
http://forums.slimde...ncement.php?f=2

As you all know we had hoped we would be able to ship our Squeezebox Duet pre-orders by the end of February. Due to some last-minute issues, we now have to push that date back. We expect to begin shipping our pre-orders as early as Monday, March 3rd, but no later than Friday March 7th.

Postad 04 March 2008 - 23:40

TCM
  • TCM
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0
Lite uppackningsbilder

Postad 05 March 2008 - 01:04

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

Lite uppackningsbilder

Om någon tycker paketeringen ser lite väl primitiv ut så kan jag meddela att i den bruna hårdpapp kartongen ligger en mer färgrann kartong som ser betydligt mer professionell ut.

Postad 05 March 2008 - 06:58

TCM
  • TCM
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Lite uppackningsbilder

Om någon tycker paketeringen ser lite väl primitiv ut så kan jag meddela att i den bruna hårdpapp kartongen ligger en mer färgrann kartong som ser betydligt mer professionell ut.

Jag misstänkte det :)

Postad 05 March 2008 - 07:53

TCM
  • TCM
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0
CNET review - Logitech Squeezebox DuetPostad bild

Duet User Guide Posted

Postad 07 March 2008 - 09:50

dgordon
  • dgordon
  • Forumräv

• 671 inlägg
  • 0
Förutom displayen och fjärrkontrollen, skiljer det något mellan SB3 och Duet-Receivern?

Jag undrar eftersom jag tvekar mellan att utöka samlingen med antingen en SB3 eller också bara en Receiver. Jag tror inte jag behöver nya fjärren, eftersom jag har en IPAQ och även en Windows Mobile med WiFi, som jag kan tror funkar lika bra som nya fjärren hoppas jag kunna spara en slant..
Att kunna titta på albumen på fjärren är inte så jätteviktigt för mig, men det finns kanske andra fördelar med nya fjärren, som jag missat..?

Postad 07 March 2008 - 18:56

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

Att kunna titta på albumen på fjärren är inte så jätteviktigt för mig, men det finns kanske andra fördelar med nya fjärren, som jag missat..?

Den stora skillnaden jämfört med gamla IR-fjärren är att man ser flera rader samtidigt, detta gör det mycket enklare när man letar efter något att lyssna på. Jämfört med en iPaq eller annan mobil enhet med webläsare så är den stora fördelen med Controller att den är betydligt snabbare vid navigering.

Personligen skulle jag aldrig byta ut min SB3 med display mot en SqueezeBox Receiver utan display, anledningen är att jag vill att alla i rummet skall kunna se vad som spelas inte bara den som håller i fjärren. Ljudmässigt är min bedömning att SqueezeBox Receiver och SB3 är likvärdiga vad gäller både analoga och digitala utgången.

Postad 08 March 2008 - 14:20

s.m.f
  • s.m.f
  • Forumräv

• 667 inlägg
  • 0
Nu får ni skratta om ni vil, men jag har väldigt dålig koll på squeezbox så mina frågor kanske känns lite .... hmm noob.

Hur som helst jag tänkte ersätta min denon 4308 med något lämpligt alternativ. Av diverse olika anledningar vill jag inte behöva ha igång datorn hela tiden utan helst bara koppla min usb hdd med flacfiler till en enhet. Men vid snabbläsning så verkar det inte som att jag kan det med squeezebox, eller? Varför är det så isåfall? Finns det inte något att vinna i att slippa ha en dator? Speciellt nu när fjärren till duet verkar smidig att navigera med och se vad som spelas?

Sen för att få lite mer klarhet i detta. En del använder externa dac:ar till sin sb, är det usb ut då på det digitala eller vanliga hederliga coax eller tos?

Postad 08 March 2008 - 15:39

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Vill du inte ha en dator igång, läs lite här http://wiki.slimdevi...cgi?SSwithoutPC

Du kör koax eller toslink, det finns ingen usb!

Postad 08 March 2008 - 15:54

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0
Ja, Squeezebox bygger ju på att man har ett serverprogram som körs någonstans och som ger en användarvänlighet som vida överträffar andra mediespelare som kan spela ljud lite "på undantag". Vill man inte ha en "riktig" dator behöver man ha en NAS som kan köra programvaran SqueezeCenter 7.

Själv har jag en Synology DS207+ med två 750GB-diskar, Squeezecenter 7 fungerar riktigt hyfsat snabbt också med albumbläddring i webbgränssnittet.

Postad 08 March 2008 - 15:57

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Squeezecenter 7 fungerar riktigt hyfsat snabbt också med albumbläddring i webbgränssnittet.

Jag kör ju nu med en dator, men dom verkar verkligen fått till koden med Squeezecenter 7. Går betydligt snabbare att bläddra runt bland sidorna än med gamla 6.5.X här hemma.
Kör för övrigt med gränssnittet "classic"

Postad 08 March 2008 - 20:25

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

Men vid snabbläsning så verkar det inte som att jag kan det med squeezebox, eller? Varför är det så isåfall? Finns det inte något att vinna i att slippa ha en dator? Speciellt nu när fjärren till duet verkar smidig att navigera med och se vad som spelas?

De alternativ du har är:
1. Ha en dator igång (antingen en riktig fullstor dator och bra prestanda eller en liten dator i form av en NAS och lite sämre prestande)
2. Nöj dig med mp3 format och ladda upp all music på mp3tunes.com, du kan då koppla upp dig med SqueezeBox'en direkt mot Logitech centrala servrar (SqueezeNetwork) och behöver då inte ha någon dator igång hemma. Nackdelen är att du måste ha bra fart på din internet koppling för att det inte skall hacka och du måste betala en abonnemangsavgift till mp3tunes.com om du vill ha högre kvalitet än 64kbps (eller om det var 128kbps).

Det många missar är att datorn inte behöver stå framme, det fungerar utmärkt att ta en några år gammal dator och ställa den i en skrubb någonstans och bara koppla in en nätverkskabel eller trådlöst nätverk till den.

Har man en hyffsat modern dator med "wake on lan" funktion så kan man också få den att starta upp automatiskt när du slår igång SqueezeBox'en och stänga den automatiskt när du stänger av SqueezeBox'en.

Postad 09 March 2008 - 10:53

s.m.f
  • s.m.f
  • Forumräv

• 667 inlägg
  • 0
Tack för svaren, det uppskattas. Är verkligen inte alls hemma på nas, så ska inte ta mig vatten över huvudet direkt.

En tanke ang sqeezebox och transporter, måste dessa ha tillgång till internet? Jag har just nu en ln kabel mellan laptopen och denonen som agerar firmwareuppgraderingar. Kör helt utan router. Är det något som krånglar till det för användnignen av squeezeboxen? Kör med usb modem, så dels har den väldigt låg hastighet och vill inte lasta ner den i önödan och dels så kan jag inte komma på varför jag skullle behöva internet annat än för uppdateringar.

Postad 09 March 2008 - 22:19

Unregistered4dd2aa2b
  • Unregistered4dd2aa2b
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Någon som har ideer på hur man löser "förstärkar delen" om man använder SB i flera rum.
Håller på att bygga in högtalare i taket med dragna kablar till en plats i huset. Har funderat över Sonos system, främst då du får inbyggd förstärkare för zonen. Nackdelen med Sonos är dels priset och att du inte kan har några inställningsmöjligheter.
Kan ju bli betydligt billigare med SB om man kan lösa förstärkardelen på något smidigt och inte allt för dyrt sätt.

Postad 10 March 2008 - 01:10

Unregisteredb8bb5cfd
  • Unregisteredb8bb5cfd
  • Lärjunge

• 371 inlägg
  • 0
Verkar som om Qnap har fixat så sc7 kommer komma till den. De har tagit fram en beta-version som de ska börja testa nu.

Qnap forum om SC7

Postad 10 March 2008 - 12:55

Unregistered57411e9d
  • Unregistered57411e9d
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

De alternativ du har är:
1. Ha en dator igång (antingen en riktig fullstor dator och bra prestanda eller en liten dator i form av en NAS och lite sämre prestande)

Vad menar du med sämre prestanda med NAS, är det bara när man navigerar via webgränssnittet eller även med controllern / SB3?

Postad 10 March 2008 - 14:49

han med husvagnen
  • han med husvagnen
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
Frugan har lagt in en beställning på en SB3 som klockradio, men det verkar som Duetten är ett minst lika bra val, men det beror på hur Alarm hanteras i både SqueezeCenter och Controllern...

erlandi - du som verkar ha landets enda fungerade ex - kan du bistå med en kort recention?

SC7.0 kan jag iofs kolla upp själv, men det är en punktNoll release och jag är lite allergisk mot sådana, jag väntar nog med att uppdatera SB3:an till 7.1 är ute (eller till dess att en Duett inköpes).

Postad 10 March 2008 - 18:10

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

De alternativ du har är:

Vad menar du med sämre prestanda med NAS, är det bara när man navigerar via webgränssnittet eller även med controllern / SB3?

Har inte testat själv, men vad jag har förstått är det framför allt web gränssnittet som drabbas medan i alla fall IR-fjärren till SB3 brukar fungera någorlunda bra.

Postad 10 March 2008 - 18:43

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

Frugan har lagt in en beställning på en SB3 som klockradio, men det verkar som Duetten är ett minst lika bra val, men det beror på hur Alarm hanteras i både SqueezeCenter och Controllern...

erlandi - du som verkar ha landets enda fungerade ex - kan du bistå med en kort recention?

Alarm funktionaliteten har jag inte koll på, men jag antar att det fungerar på liknande sätt som gamla SlimServer 6.5

Lite kort kring de övriga:

SqueezeBox Receiver:
==================
Liten och smidig, ljudmässigt är min uppfattning att både analoga och digitala utgångarna är jämförbara med SB3. Saknar IR-receiver och hörlursutgång, vilket resulterar i nackdelarna att den kan inte styras från en vanlig universalfjärr och IR Blaster plugin'en går inte att använda genom att många använde hörlursutgången för att koppla in en IR-sändare utifrån vad jag förstått. Personligen saknar jag displayen på den, framför allt för att alla i rummet inte kan se vad som spelar just nu utan enbart den person som har tillgång till fjärren (Controller).
SqueezeBox Receiver känns som en nedgradering jämfört med SB3, vilket det ju också är genom att den prismässigt ligger betydligt lägre. Det jag personligen saknar mest är displayen och IR-mottagaren som gör det möjligt att styra den från en universalfjärr. Det är dock viktigt att förstå att den är ingen nedgradering beträffande ljudkvaliteten utan där är de på samma nivå.

SqueezeBox Controller:
===================
Utklassar gamla fjärrkontrollen när det gäller att bläddra omkring i sitt bibliotek. Den gamla fjärren är dock fortfarande bättre när det gäller sökningar om man har Lazy Search pluginen installerad, utan Lazy Search pluginen är de jämförbara. Den stora fördelen jämfört med IR-fjärren är förutom att man inte måste ha fritt synfält till Receivern, så ser man flera rader samdigt när man bläddrar i sitt bibliotek. Just det faktum att man ser flera rader är en stor fördel när man letar efter något att lyssna på men inte riktigt vet vad man är ute efter. Att albumomslagen sedan syns på fjärren är trevligt men personligen tycker jag nog inte just detta är det största lyftet. Prestandan är riktigt bra när man bläddrar omkring i sitt album och det går snabbt att hitta igen det man letar efter.
SqueezeBox Controller känns som ett stort lyft jämfört med gamla IR-fjärren.

Har man en SB3 idag och bara vill ha Controllern så skall man dock fundera lite för det finns även ett alternativ med en iPod Touch tillsammans med iPeng skinnet. Kombinationen iPod Touch + iPeng är betydligt söligare än Controller för närvarande, men det är på gång även en applikation som kan köras direkt på iPod Touch'en vilket skall förbättra prestandan betydligt. Om man ignorerar prestandan så gillar jag iPod Touch + iPeng betydligt mer än SqueezeBox Controller. Den stora skillnaden är iPod Touch'ens touch skärm som är ett stort lyft jämfört med Controller'ns vanliga knappar plus skrollhjul. Att sen iPod Touch'en är mycket coolare gör ju inte saken sämre. Prismässigt så ligger ju en iPod Touch på ungefär samma nivå som SqueezeBox Controller.

SqueezeCenter 7.0
================
De stora nyheterna i SqueezeCenter 7.0 som jag personligen tänker på är:
- Tätare integration med SqueezeNetwork, vissa SqueezeNetwork funktioner är nu synliga direkt i det vanliga gränssnittet.
- Progressbar vid scanning vilket gör att man bättre kan uppskatta hur lång tid en scanning kommer att ta
- Nytt standard skin i web gränssnittet. Mycket modernare än det gamla standard skin'et men personligen gillar jag inte det riktigt dels p.g.a. färgsättningen är lite konstig men också p.g.a. jag upplever det som lite segare i vissa situationer. Andra tycker dock det är ett gigantiskt lyft, så det beror nog lite på om man anser det vara bra eller dåligt. En sak som är trevligt är i alla fall att man kan se album art även i "träd vyn" när man bläddrar bland album.
- Inställningsidorna är omgjorda så att de är mycket mer uppdelade jämfört med tidigare, framför allt sektionen för plugins.
- Plugin stödet är ännu lite halv dåligt, många tredjepartsplugins finns i beta versioner men få finns i officiella stabila versioner.
- Jag har inte upplevt några stabilitetsproblem, så jag tror att SqueezeCenter 7.0 redan nu kan anses ha lika bra stabilitet som 6.5
- Stödet för SqueezeBox Controller innehåller alla vanliga funktioner, men det saknas några specialfunktioner som exempelvis möjlighet att komma åt MusicIP mixer funktionalitet från Controllern's browse menyer om man använder MusicIP integrationen.

Postad 10 March 2008 - 19:25

Falken36
  • Falken36
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Hej!

Orkade ej läsa igenom tråden, så jag slänger ut en fråga här bara.

Går det att köpa fjärrkontrollen som tillhör DUET och använda den till SB classic ?

Finns det andra billigare lösningar så att man kan styra SB classic med samma sätt som ovannämnda med display?

mvh

Falken

Redigerat av Falken36, 10 March 2008 - 19:27.

Postad 10 March 2008 - 19:56

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

Går det att köpa fjärrkontrollen som tillhör DUET och använda den till SB classic ?

Ja

Finns det andra billigare lösningar så att man kan styra SB classic med samma sätt som ovannämnda med display?

Inte vad jag vet, det närmaste är troligen Nokia770 eller iPod Touch de har display men fungerar inte exakt likadant som fjärren som tillhör Duet. Prismässigt tror jag Nokia770 ligger något lägre medan iPod Touch ligger ungefär på samma nivå som SqueezeBox Controller.

Postad 10 March 2008 - 22:35

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0
Här är ett alternativ:

https://www.prisjakt...=221788&ref=100

Postad bild

Postad 12 March 2008 - 09:11

Unregistered97f17518
  • Unregistered97f17518
  • Användare

• 223 inlägg
  • 0
En förmodligen korkad fråga, vad är SB3 ??

Postad 12 March 2008 - 09:47

Stormen
  • Stormen
  • Lärjunge

• 388 inlägg
  • 0
Ja här får man hänga med om man ska vara "inne" när det gäller förkortningar mm.
SB3 = Squeezebox version 3
Den första var naturligtvis version 1 och 2. version 3 skiljer sig i utseende på box och fjärr men har samma komponenter som 2:an.
Sen kom Duet:en som släpps i dagarna. kortfattat så har den en fjärrkontroll med skärm så du kan bläddra bland bilder på fodralen istället för i textlistor.

SC = Squeezecenter 7.0 (själva mediabiblioteket på datorn) släpptes precis i dagarna och Duetten kräven den mjukvaran. Tidigare hetten sen SlimServer 6.0 osv.

En annan bra förkortning som man ofta hoppar över är RTFM :-)

Postad 12 March 2008 - 11:35

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0

Den första var naturligtvis version 1 och 2. version 3 skiljer sig i utseende på box och fjärr men har samma komponenter som 2:an.

Man kan till och med säga att det fanns en version före version 1, SLIMP3:
http://en.wikipedia....k_music_player)

Postad 13 March 2008 - 14:40

pig
  • pig
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Här är ett alternativ:

https://www.prisjakt...=221788&ref=100

Postad bild

Har oxå varit inne på den tanken. Är det någon som testat? Borde väl vara rätt optimalt. Gott om pixlar och en smidig pekskärm. Frågan är väl hur bra den lirar med SlimServern, eller finns det kanske något alternativ som integrerar mot Windows MCE?

Postad 13 March 2008 - 15:52

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0
Det är åtminstone någon på component.se som har en 605 Wifi, men en med hårddisk tror jag. Archosen fungerar som en vanlig webbrowser (vet inte om man på Archosmanér måste lägga till 2-300 för browsningsfunktionaliteten...), så det blir samma hastighet som om man browsar på en bärbar - inte lika snabbt som att använda Duet-kontrollerna alltså, den kopplar ju upp sig mot Squeezecenter på annat sätt.

Stora fördelen med Archosen är ju att den går att ha på resor för att titta på film, den tar SD-minneskort - vilket jag har flera 8GB och något 16GB till kameran...

Postad 18 March 2008 - 16:37

Unregistered0e3a6535
  • Unregistered0e3a6535
  • Forumräv

• 692 inlägg
  • 0
Äntligen, efter all väntan så fick jag mitt kollinummer idag.
Är det krångligt att få Squeezeboxen att väcka en Vista-dator ur viloläge? Är det någon som har erfarenheter kring detta? Det vore skönt att låta datorn vila ibland.

Postad 18 March 2008 - 19:41

Unregisteredab9a53ca
  • Unregisteredab9a53ca
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0
Var har du beställt den ifrån, Sodnik?

Postad 18 March 2008 - 23:37

dabibarn
  • dabibarn
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Äntligen, efter all väntan så fick jag mitt kollinummer idag.
Är det krångligt att få Squeezeboxen att väcka en Vista-dator ur viloläge? Är det någon som har erfarenheter kring detta? Det vore skönt att låta datorn vila ibland.

Min Duet är oxå på väg från Dustin Home nu =)
Ska bli en intressant morgondag då man får leka lite med den.

Postad 19 March 2008 - 11:52

pig
  • pig
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Det är åtminstone någon på component.se som har en 605 Wifi, men en med hårddisk tror jag. Archosen fungerar som en vanlig webbrowser (vet inte om man på Archosmanér måste lägga till 2-300 för browsningsfunktionaliteten...), så det blir samma hastighet som om man browsar på en bärbar - inte lika snabbt som att använda Duet-kontrollerna alltså, den kopplar ju upp sig mot Squeezecenter på annat sätt.

Stora fördelen med Archosen är ju att den går att ha på resor för att titta på film, den tar SD-minneskort - vilket jag har flera 8GB och något 16GB till kameran...

Tack för tipset. Har kollat runt och visst, det går ju att ansluta med alla möjliga enheter, såsom PSP, Nokias surfplatta, Archos, bärbar etc. Men kontentan var att Controllern vinner tack vare den snabba responsen, den smidiga laddstationen och att den går att hantera enkelt med en hand. Alla andra enheter ansluter via webbsidor, vilket ger en märkbar seghet. Något man inte vill uppleva när man bläddrar bland sin musik.

Beslutet är taget. Det blir en Duet för mig :wub:

Postad 20 March 2008 - 08:10

Stormen
  • Stormen
  • Lärjunge

• 388 inlägg
  • 0
Så där då har jag hämtat ut Duetten, Den fick ligga några dagar hos leverantören pga tidsbrist. Men igår så kopplade jag in o körde den. Hittade en 5-6 buggar ganska omgående ( tappar kontakten med basen och hittar den inte igen) men det fungerar bra o det låter mycket bra.
kör ihop med en Meridian DA.

Postad 20 March 2008 - 08:18

rollo
  • rollo
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
min har landat på posten i Malmö, skall förhoppningsvis få hämta den i eftermiddag!
:rolleyes:

Sedan skall det lekas HELA påsken!
:P

Postad 20 March 2008 - 08:33

ThePreToriaN
  • ThePreToriaN
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Jag är helt förbryllad, men vad är poängen med denna om man inte kan trycka i hårddisk till den?.
Hade man kunnat det hade jag köpt den direkt. Fick bli en Tvix 6500 istället.
Att den är bättre på musik hjälper ju inte saken om man ska ta med den på fester eller liknande.

Postad 20 March 2008 - 09:16

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Jag är helt förbryllad, men vad är poängen med denna om man inte kan trycka i hårddisk till den?.

Huvudpoängen är att lyssna på musik och webradio otroligt smidigt och problemfritt.
Hårddisken har man någonstans på nätverket antingen som en NAS med slimserver eller på en vanliga burk. WON funkar ju fint om man vill spara ström.

Hade man kunnat det hade jag köpt den direkt. Fick bli en Tvix 6500 istället.

Jo en tvix måste man såklart ha, men den är ju otroligt sunkig att spela upp musik i!
Tvixen är en ren filmmaskin, kass på allt annat (visa foton, spela musik) men det går som en sista nödlösning.

Att den är bättre på musik hjälper ju inte saken om man ska ta med den på fester eller liknande.

Jag brukar köra över nätet när jag är på fest, man kommer ju åt sin musik vart man än är i världen.

Man måste ha en Squeezebox hemma i nån vecka för att förstå hur bra den är, jag resonerade ungefär som du gör nu innan jag själv provade en.
Sen inte minst är det värsta audiofilprodukten. Använder du den som transport spöar den i princip allt. Och med de interna DA-omvandlarna som en rätt bra cd-spelare :rolleyes:

Redigerat av Martin, 20 March 2008 - 09:16.

Postad 20 March 2008 - 20:14

Unregistered099ce9b3
  • Unregistered099ce9b3
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
Ytterligare ett alternativ till den nya fjärren till Duett är att använda sig av en Philips Pronto 9400 eller 9600. Jag har precis köpt mjukvaran SlimPronto till Pronto 9400(30$) och använder den tillsammans med Squeezecenter och Softsqueeze. Man kan styra valfri Squeezebox med denna mjukvara. Många av Duettens funktioner finns med och användargränssnittet är mycket smidigt.

Johan

Postad 21 March 2008 - 02:52

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Nu är det snart dax att bygga ut systemet

Jag funderar på om man tex vill ha lite takhögtalare och annat i utrymmen som köket
så kan man stoppa in receivern i ett skåp. Men det behövs en förstärkare ..
( eller ett slutsteg då man har volymkontroll genom controllern )

Tips på mycket små och billiga förstärkare eller slutsteg ..

Alla lösningar är välkomna ... Detta borde vara intressant för de flesta
som tänkt sig ha en receiver i varje rum .. toa .. badrum .. osv ..
där det inte är lämpligt att inte ha en stor stärkare ..

Tänkte att ungarna skulle få vars en och att vi skall ha en i varje vardagsrum
och inte minst badrummet, terassen, köket .. Sistnämnda behöver "minilösningar"

Maveric ;)

Postad 21 March 2008 - 11:27

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Jag har själv en sån här, ligger under soffan :)

https://www.prisjakt...kt.php?g=158268

Postad 22 March 2008 - 09:09

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

• 1199 inlägg
  • 0
Hej! Funderar på att köpa en Duet men grubblar över värdet av den egentligen. Ska köra den i ett rum, med trådat nät. Det jag får om jag köper den jämfört med att dra en spdif kabel från datorn som står i rummet brevid är en fjärrkontroll så jag slipper kliva upp ur soffan för att byta låt?
Det låter visserligen väldigt skönt, men för 4kkr??
Ni som har SB kanske kan ge några tips om det är värt det, kanske nåt jag inte tänkt på som ger mervärde? Alla som väl har använt en verkar ju grymt eggade :( Tack på förhand.

Postad 22 March 2008 - 09:29

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

Hej! Funderar på att köpa en Duet men grubblar över värdet av den egentligen. Ska köra den i ett rum, med trådat nät. Det jag får om jag köper den jämfört med att dra en spdif kabel från datorn som står i rummet brevid är en fjärrkontroll så jag slipper kliva upp ur soffan för att byta låt?

Stora fördelarna är precis som du delvis redan insett:
- Du slipper gå till ett annat rum för att byta låt
- Du kan se vad som spelas direkt från soffan (antingen på fjärren om du köper en Duet eller på SqueezeBox'en om du köper en SqueezeBox3)
- Du slipper dra kablar (om du har trådlöst nätverk)

Du får troligen också lite bättre ljudkvalitet med Duet/SqueezeBox genom att det inte är lika mycket elektroniska störningar i den som i en stor datorlåda med en massa annan elektronik i närheten.

Sen finns ju stöd för internet radio, klocka och annat smått och gott, men det är väl snarare ett plus i kanten än något som är avgörande till om du skall köpa den eller ej.

Personligen har jag inte ångrat mig sedan jag köpte min SqueezeBox3 för 2 år sen, den var helt klart värt de ca 3000kr den kostade då. Stora fördelen för mig är jag kan ha en enhet utan fläktljud i vardagsrummet och ha den bullriga datorn undanstoppad i en skrubb och jag behöver inte ens dra någon kabel mellan dem utan kan använda det trådlösa nätverket.

Tycker man inte det är viktigt att slippa kablar eller att kunna byta låt och se vad som spelas från soffan så är det väl lite tveksamt om det är värt 4000 tusen. Personligen är jag lat och fjärren till musiken(SqueezeBox'en) är lika viktig som fjärren till TV'n.

Postad 22 March 2008 - 10:50

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

• 1199 inlägg
  • 0
Tack för svaret erlandi! Jag känner mig väldigt sugen alltså, skulle vara grymt att kunna ligga på soffan och zappa mellan olika skivor, kanske internetradio, podcasts av mammas nya kille osv :(
Sen har man ju en välda flexibilitet med den här enheten. Just nu kör jag bara EN dator som alltid står på när jag är hemma. Men planen är att sätta upp en Linuxserver och om jag då har SB så kan jag ju köra musik från den utan att starta upp vanliga datorn för att komma åt linuxburken (som jag inte tänkt ha mus/tangentbord/skärm till).
Eller om man skaffar en NAS framöver. Eller bärbar dator.
SBn ger ju stora möjligheter som centrum för musikåtergivning.
Blir mer och mer sugen när jag sitter och skriver ;)

Postad 22 March 2008 - 12:05

Unregisteredab9a53ca
  • Unregisteredab9a53ca
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0

Jag har själv en sån här, ligger under soffan ;)

https://www.prisjakt...kt.php?g=158268

Det var ett riktigt bra tips! En sån ska omedelbums beställas. Blir perfekt, för jag håller också på att förbereder för takinstallation i köket och sovrum och behöver nåt käckt att driva det hela med.

Nån som vet om Duet finns att köpa i Göteborg med omnejd, typ idag?? Jag kom 5 min försent till Inet och dom hade på lager.. :( så jag har inget att leka med i påsk tyvärr..

Redigerat av Unregisteredab9a53ca, 22 March 2008 - 12:06.

Postad 23 March 2008 - 22:53

Woody71
  • Woody71
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Halloj!

Apropå förstärkare till ex SB. Den skulle jag vilja gömma undan och tillsammans med infällda takhögtalare få ett "osynligt" system. MEN finns det nå'n vettig stärkare till detta?? Den ska alltså sättas på när det kommer ljud på ingången... Har någon nå't förslag??

Postad 24 March 2008 - 10:23

Unregistered1f1567de
  • Unregistered1f1567de
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
har inte lyckats läsa mej till det men är det så att man kan köra SB3 med den nya fjärren?

Postad 24 March 2008 - 10:45

TCM
  • TCM
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

har inte lyckats läsa mej till det men är det så att man kan köra SB3 med den nya fjärren?

Ja, om du har trådlöst nätverk hemma (den nya fjärren kräver det)

Postad 24 March 2008 - 11:05

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

• 1199 inlägg
  • 0

What? Måste man ha trådlöst nätverk för att köra nya fjärren, dvs om man köper en duet så funkar den inte annars? Tycker på det jag läst att det verkar som att det ska funka ändå och det står då inte i systemkraven att man skulle behöva trådlöst nät.

Postad 24 March 2008 - 11:10

Unregistered1f1567de
  • Unregistered1f1567de
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Japp en trådlös accespunkt som jag kör SB3 mot nu

Postad 24 March 2008 - 11:14

PsyDuck
  • PsyDuck
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
edit: hmmm....

Redigerat av PsyDuck, 24 March 2008 - 11:15.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.