Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - HTC Touch Pro2 *

959 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
HTC Touch Pro 2 (Mobiltelefoner) 1 8 (3) Inga priser

Postad 26 augusti 2009 - 22:04

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0

Testa en engelsk stock-ROM och se hur det fungerar. Då har du fortfarande en stock-ROM men rätt språk ju.:rolleyes:

Rapporterna verkar positiva och då var det hindret avklarat. Perfekt.

Har för stunden skickat över SIM kortet i X1an för att kunna flasha TP2an fram och tillbaks på heltid utan att bli onåbar ^_^

Efter att kört X1:an lite igen så slås man av de förvånansvärt stora skillnaderna, och då menar jag inte bara det som diskuterats tidigare, utan X1an känns på gott och ont mer som en telefon, medan TP2an känns mer som en dator. Lite svårt att beskriva bättre än så....

Redigerat av Unregistered1413, 26 augusti 2009 - 22:14.

Postad 26 augusti 2009 - 22:50

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0

Ska testa dessa vid första bästa tillfälle:

http://forum.xda-dev...d...4395&page=2

Men det blir nog inte förens det kommer några nya versioner av Custom ROMarna. Känns som det är lite väntans tider också på en ny HTC TF3D version.

Kan med glädje meddela att ovanstående tycks fungera utmärkt. Det samma gäller den nya Custom ROMen "Miri" (som vissa av er känner igen från andra HTC modeller) som så här långt verkar fungerar RIKTIGT bra trots att det är en beta version av Manilla 2.5 (eller om det är 2.6, åsikterna går isär men kocken borde ju veta). Även onscreen tangentbord etc verkar fungera mycket bättre än tidigare, detsamma verkar gälla även T9 som jag tidigare tycker varit en katastrof att använda, men som nu faktiskt känns användbart. Återkommer med en rapport när jag kört det lite mer, dags att flytta in SIM-kortet i TP2an igen ^_^

Postad 26 augusti 2009 - 23:32

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0
Alltså, efter att ha kört Miri med Manilla 2.5 i någon timme måste jag säga att så här långt är det utan minsta tvekan den bästa Windows Mobile jag någonsin provat. Utseendet, smidigheten, användbarheten och inte minst snabbheten är klasser bättre än mina tidigare erfarenheter, även av andra Custom ROMs på samma telefon.

Prestandan tål att nämnas igen, jag fattar inte vad han gjort i denna ROM, men telefonen känns blixtsnabb, och jag får intrycket att det inte bara är själva OS:et i sig som går snabbare utan det känns även som själva grafikhanteringen går mycket rappare än tidigare, animationer och liknande känns numera som de faktiskt tillför något, mot att tidigare mest känts irriterande. T.o.m Internet Explorer känns nästan snabb, vilket ju som bekant normalt är ett hopplöst segt program (har dock inte provat att ladda in några tyngre sidor än, som t.ex. www.dn.se osv som brukar kunna döda tom Opera). Noterar att CPUn är defaultklockat till maxhastighet, men det i sig kan inte förklara skillnaden, åtminstone har jag aldrig upplevt några sådana skillnader tidigare när jag ställt om CPU hastigheten.

Att gå tillbacks till Stock ROM nu känns numera väldigt fjärran ^_^

Redigerat av Unregistered1413, 26 augusti 2009 - 23:47.

Postad 27 augusti 2009 - 07:43

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Jag kollade just Miri. Ser bra ut, 23017 som build också. Enligt uppgifter har Microsoft påbörjat releasebuilds av 6.5 i serien 234xx och dessa är i samma stil som 23016/17 (klassisk 6.5). Övriga, 23028-34 o.dyl är testbuilds för det som i folkmun kallas 6.5.1 eller 6.5 Second Edition.

Jag skulle gissa att 23017 fungerar så snabbt och bra på Rhodium eftersom det bl.a finns optimerade HTC-drivrutiner m.m att använda sig av. Det sägs också att Microsoft optimerat koden i nyare 6.5-versioner vilket ökar snabbheten.

Det vore också mycket intressant att köra WM 6.5 23403 eller nyare - alltså den serie som Microsoft anser är färdig för offentligheten. Det verkar således som att 230xx blivit den nya testserien och så då 234xx för en färdig version som mest buggfixas.

Bra förövrigt att du gillar 6.5 - hur går det med Startmenyn förresten?:rolleyes:

Ikonerna är ju på olika höjd och jag har inte sett en modd för det än.^_^

Edit: Manilla 2.6 skall finnas i omlopp, vill minnas att jag sett en HTC Topaz (Diamond 2) som kör det (video).

2.5 är som jag skrivit tidigare ett kort mellanspel och HTC har gått vidare till 2.6 som är det nya "WM 6.5 Manilla" och därmed utvecklat för det nya systemet.

Intrycken av Miri 6.5 låter bra, det blir till att installera den. 23017 är en bra build, min konfig fungerar på den. De nyare 23028-23034 har diverse problem med olika programvaror och är på det hela taget mycket beta.

Dock gillar jag att startmenyn är flyttad till samma ställe som i Windows 95 t.o.m 7 även om Applemenystilen fungerar utmärkt.

Redigerat av Unregistered43b822d3, 27 augusti 2009 - 07:58.

Postad 27 augusti 2009 - 08:28

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0

Bra förövrigt att du gillar 6.5 - hur går det med Startmenyn förresten?:rolleyes:

Ikonerna är ju på olika höjd och jag har inte sett en modd för det än.^_^

Nja, det kan jag nog eg inte påstå, iaf inte dom delar av WM6.5 som man ser, dvs gränssnittet. Anser fortfarande att ett skal är absolut nödvändigt och att standard startmenyn i WM6.5 är en katastrof. Jämfört med senaste Manilla blir detta än mer uppenbart.

Postad 27 augusti 2009 - 10:31

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Har du testat att konfigurera 6.5 enligt min modell?

När Rhodium anländer blir det helt klart Miri 6.5 i den - med min konfiguration inkl träbakgrund.

Jag måste säga att jag inte upplever några som helst problem.

Men jag måste fråga om några saker dock:

1. Fungerar X1s panelhanterare med Rhodium? Det finns en cab för Blackstone ute.

2. Går det att köra SPB Mobile Shell 3-panelen och SecondToday-panelen med denna version av Panel Manager?

Min konfig bygger ju på att SPB MS 3 och SecondToday utgörs av paneler för smidigare växling. Då dessa paneler är ganska enkla i sin uppbyggnad (i den meningen att det mer eller mindre handlar om programgenvägar/alias i panelversion) är min uppfattning att de bör fungera med den Blackstone Panel Manager caben som finns ute.

Det vore trevligt om det gick att testa, vid behov kan jag skicka mina egna cab-filer som PM eller mail.

Postad 30 augusti 2009 - 13:31

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0
Kan meddela att jag nu testat senaste Energy Genesis med Manilla 2.5 och de positiva intrycken av Manilla 2.5/2.6 består, det känns snabbt, snyggt och lättarbetat. En del buggar återstår fortfarande, men totalt sett känns det bättre än "gamla" TF3D.

Postad 30 augusti 2009 - 14:20

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0
Har idag testat lite att jämföra min skrivhastighet med det fysiska tangentbordet och T9, och skrämmande nog är jag minst lika snabb att skriva på T9, trots att jag nog inte skriver speciellt långsamt på tangentbordet heller. Upplever att det främst är ordlistan som begränsar T9 farten faktiskt ;) Detta gäller åtminstone vid vanliga SMS och liknande, skulle man skriva något mer avancerat så kanske det förändras.

T9 tangentbordet och upplägget runt om kring känns mkt bättre nu än det var när jag en gång i tiden köpte Touch HD och körde Stock ROM där. Både att det är mycket snabbare (det förra hängde helt enkelt inte med i tempot) och att ordlistorna är bättre (det ska man väl eg tacka länken ovan för). Någon som vet hur man kan få till ännu bättre ordlistor tro?

Postad 30 augusti 2009 - 18:53

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Jag har nu löst det s.k batterimysteriet:

*SPB Wireless Monitor drar fruktansvärda mängder batteri. Efter en del funderande avinstallerade jag programmet och strömförbrukningen sjönk drastiskt. Skillnaden är så stor att den motsvarar 50% efter 8 timmar med Wireless Monitor aktivit och 95% efter samma tid utan programmet.

Vill man hålla koll på sin datatrafik under t.ex WM 6.5 kör man lämpligen med SecondToday och Homescreen++ vilket fungerar utmärkt - utan onormal batteriförbrukning.

Postad 30 augusti 2009 - 21:56

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0
Kanske borde förtydliga lite, Manilla 2.5/2.6 är mycket lovande, men det är absolut inte klart ännu. Finns fortfarande en hel del irriterande buggar som gör att man drar sig för att använda det i "produktion".

Postad 31 augusti 2009 - 07:21

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Jag tror inte att vi ser någon stabil Manilla 2.6 innan HTC Leo är släppt. Jag kör på den försiktiga linjen med 2.1 även när Rhodium kommer. Väntan är svår....;) Inget är som väntans tider...:D

Efter att Leo är på plats blir läget helt bra.

Postad 01 september 2009 - 08:55

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0

Kanske borde förtydliga lite, Manilla 2.5/2.6 är mycket lovande, men det är absolut inte klart ännu. Finns fortfarande en hel del irriterande buggar som gör att man drar sig för att använda det i "produktion".

Förresten, vilka är buggarna?

De som varit mest graverande är ickefungerande HTC Footprint och avsaknad av landscape i Manilla 2.5 (sannolikt en av anledningarna som HTC skippar den och går på 2.6).

Om vi tänker oss två ROM, en Manilla 2.1 och en Manilla 2.5/2.6 - var felar den sistnämnda?

Jag måste säga att Manilla 2.1 (som är avsett att köras med WM 6.1) fungerar överraskande bra under WM 6.5 (som det ju inte är optimerat för). Det fungerar så bra att man nästan tror att det passar som handen i handsken.:)

Postad 02 september 2009 - 14:44

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Jag har en känsla av att mitt exemplar kan vara på väg. Fick idag ett brev från Telia med bekräftelse på portering av nummer, enligt Telenor skulle ordern inte hanteras förrän de fått nallen i lager. Därför gör jag den optimistiska tolkningen att den är på väg.

Hur är läget på ROM-fronten för närvarande, vilket rekommenderas?

Postad 02 september 2009 - 22:27

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0

Jag har en känsla av att mitt exemplar kan vara på väg. Fick idag ett brev från Telia med bekräftelse på portering av nummer, enligt Telenor skulle ordern inte hanteras förrän de fått nallen i lager. Därför gör jag den optimistiska tolkningen att den är på väg.

Hur är läget på ROM-fronten för närvarande, vilket rekommenderas?

Kul att den är på gång! Har faktiskt inte haft tid att kolla in ROMarna nu på några dagar, men på min TP2 är det Miri som är installerat nu, kändes lite stabilare än Energy (han verkar ha tillgång till en senare build än de andra).

Postad 03 september 2009 - 07:41

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Nu har ju MS släppt 6.5 officiellt, eller rättare sagt - det kommer att släppas om ungefär en månad. Jag utgår ifrån att den version som släpps heter 234xx någonting (t.ex 23425) eftersom 230xx-serien nu helt blivit testbuilds inför den s.k 6.5.1 - eller rättare sagt "hur man ger en WM 7-känsla åt produkter som kör 6.5 och inte kan köra 7".

Idealet för mig vore en ROM baserad på 234xx-serien eftersom det är release-versionen men någon sådan har jag inte sett ännu (för vare sig Rhodium eller X1).

Det blir mycket intressant att testa lite nya ROM igen, har inte flashat X1 på ett tag eftersom den skall få svensk Xion 2.2 framöver.

Postad 03 september 2009 - 08:38

chrome5
  • chrome5
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Själv är jag väldigt nöjd med min Tp2. Har haft den sen i slutet av juni.
Hade en Tytn II innan och skillnaden är som natt och dag i allt.
Plusar för:
Skärm
Tangentbord
Touch flo
Möjligheterna med en wm

Saknar:
Bättre kamera, även om bilderna blir ofantligt mycket bättre än i Tytn II
Styrplatta
Att man ibland måste in och pilla i wm:s gränssnitt.
Har lite svårt att hitta Wlan ibland och hålla kvar kontakten (men det borde gå att fixa)

Postad 03 september 2009 - 09:57

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Glädjens dag! Fyller år och Schenkers avi landade i brevlådan. Rhodium har anlänt.

Då blir det en intressant eftermiddag då. Både med flash av Rhodium till Miri + konfigurering samt X1.

Återkommer med omdöme och bilder så fort allt är klart.

Postad 03 september 2009 - 10:51

mrjj
  • mrjj
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej

Jag har haft min TP2 i några veckor, och har en hel del problem med nätuppkopplingen.
Ofta kommer inte samtal och SMS fram till telefonen. Personen som ringer mig möts av tre signaler, och sedan kommer de till mobilsvar. Vid andra tillfällen kommer samtalen fram utan problem.
Även 3G/HSDPA-uppkopplingen strular. När jag försöker surfa så hoppar telefeonen frekvent mellan 3G och H, vilket leder till att vissa tcp-anslutningar bryts, och jag möts titt som tätt av "Sidan kan inte visas" (eller dylikt) i webbläsaren.
Jag har tetat flera olika radio-ROMs, men inte hittat någon som fungerar bra.

Jag misstänker att felet är en kombination av telefonen och min operatör (Tele2).

Är det någon annan som använder TP2 med Tele2? Vilken radio-version har ni? Fungerar allt bra?

Tack!

Postad 03 september 2009 - 11:20

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
När det gäller datauppkopplingar och Tele2 (samma sak gäller Telia 3G) så är det dessvärre nätet som har låg kapacitet och gärna flyttar över en till 2G. Telia och Tele2 har ett gemensamt 3G-nät och problemet yttrar sig i att nallen gärna hoppar över på 2G vid datauppkoppling. Har haft problemet under några år och löst det genom att koppla bort allt vad 2G heter och enbart köra 3G.

Ställer man in nallen på att enbart använda 3G kan inte nätet putta ut den utan får vackert acceptera den i 3G-läge.

När det gäller samtalen verkar det lite mysko. Normalt går mobilsvaret in direkt om telefonen inte har täckning, vad som kan hända är att den byter nät kort efter att den börjat ringa, nätet uppfattar då att den inte är tillgänglig och mobilsvaret kopplas in efter tre signaler.

Teoretiskt bör det lösa sig med 3G-låsning. Tyvärr har jag inte kört kombinationen WM + Telia, enbart S60 + Telia när det gäller dataöverföring. Men jag har alltid tvingats låsa nallen på 3G, annars har man haft 2G inom mycket kort tid.

Postad 03 september 2009 - 12:13

mrjj
  • mrjj
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

[...]

Tack för svaret.
Tyvärr är det inte 2G-hopp som är problemet. Det är mellan 3G och HSDPA vid dataöverföringar.
Dataöverföringar och samtal fungerade utmärkt med min gamla HTC Diamond, så jag har fått för mig att det är kombinationen av Tele2 och Touch Pro 2 som skapar problem.

Din teori om de brutna samtalen är dock intressant. Det skulle kunna vara något typ av hopp mellan 2G och 3G som skapar de brutna samtalen. Jag skall testa i 3G-only mode.

Postad 03 september 2009 - 16:34

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0
Har något vagt minne av att jag sett någon ny Radio ROM till TP2an för inte så länge sedan. Själv har jag inte samma problem med Telenor (iaf inte vad jag märkt) och har därför inte gjort några större insatser på området.

Postad 03 september 2009 - 19:34

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Sådär, då har jag precis fått hem min TP2. Då det är sent och jag är trött kommer inget första intryck ikväll men då jag påbörjat uppackning kan jag helt konstatera att den känns premium.

Dock behöver jag vara utvilad för att kunna sätta igång med den på allvar. Men helt klart har jag fått ett gott första intryck.

Edit: Har precis startat upp den. Kan bara konstatera att kvalitetskänslan är mycket hög, hela nallen ger ett mycket solitt intryck och skärmen känns som rena storbilds-TVn.

Utan minsta tvekan ett lyft från X1. Dock måste ROMen bytas ut och konfigureras.

Tiltfunktionen för skärmen är stabil och känns pålitlig.

Det kommer sedan att bli intressant att flytta över minneskortet från X1 till TP2 och konfigurera upp allt. Jag räknar med att inte behöva ändra speciellt mycket i konfigurationen jämfört med X1.

Redigerat av Unregistered43b822d3, 03 september 2009 - 19:57.

Postad 03 september 2009 - 22:30

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0
Kul att du gillar den! Annars hade jag nog känt mig lite "skyldig" som gjort så mkt reklam för att bytet från X1an var värt pengarna :)

Postad 04 september 2009 - 07:31

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Jag har nu vaknat och satt den på laddning (med X1s datakabel som jag har inkopplad till datorn).

HardSPL väntar och sedan ny ROM. Jag överväger helt klart att skippa Manilla 2.5 sålänge och inväntar 2.6. Men det kommer att bli lite experimenterande först, funderar på att lägga in Miri 1.1/Manilla 2.1 men det står i tråden om en volymkontrollsbugg. Kommer att prova vad som händer om jag installerar min favorit gtrab SEX1 Alum VolControl II.

Sedan får jag försöka få in den panelhanterare som släppts för Blackstone så jag kan köra SecondToday och SPB MS3 som paneler.

Edit: Har just beställt en HTC RC-E100 och skall hämta ut den idag. Sladdfjärren alltså. Dålig lagerstatus i de flesta butiker men jag lyckades komma över ett exemplar.

Sedan provade jag att använda min X1-laddare men det sprack. Rhodium är kräsen (ädelmetall som den är med tanke på namnet) och tar inte emot laddning. Det är originalladdaren som gäller. Däremot laddar den från datorn utan problem. Men tydligen är det skillnad mellan X1s laddare och HTCs, har dock inte kollat värdena. Trodde att det skulle fungera eftersom den ena är en HTC Kovsky och den andra en HTC Rhodium.:)

Skärmdumpar, filmer m.m kommer när den är konfigurerad.

Redigerat av Unregistered43b822d3, 04 september 2009 - 09:23.

Postad 04 september 2009 - 09:33

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0

Sedan provade jag att använda min X1-laddare men det sprack. Rhodium är kräsen (ädelmetall som den är med tanke på namnet) och tar inte emot laddning. Det är originalladdaren som gäller. Däremot laddar den från datorn utan problem. Men tydligen är det skillnad mellan X1s laddare och HTCs, har dock inte kollat värdena. Trodde att det skulle fungera eftersom den ena är en HTC Kovsky och den andra en HTC Rhodium.;)

Nja, jag har definitivt laddat den med en annan vanlig USB laddare, om den sen är den som följde med X1an eller inte vet jag ej, men det är iaf inte den som följde med TP2an för den ligger kvar i kartongen, har ingen direkt brist på USB laddare :)

Postad 04 september 2009 - 15:20

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Då är den nu HardSPL:ad.:)

Oerhört smidigt, den var klar innan jag knappt uppfattad att processen börjat. Då är minuterna räknade för den svenska ROMen.;)

Postad 04 september 2009 - 15:24

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0
Jag kör för övrigt At0mAng V2 ROMen just nu, vilket så här långt fungerar riktigt bra. Upplever den som lite vassare än de andra jag provat senaste tiden. Miri på andraplats.

Postad 04 september 2009 - 16:01

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Jag funderar just en del på vilken ROM det skall bli, Manilla 2.1 är i.a.f ett krav. Får prova AtomAngs version och se, är på väg att ladda ner en ROM nu för flash.

Edit: ändrade mig igen, dessutom slutade AtomAngs FTP att fungera precis, bara tomma kataloger. Det blir Miri 6.5 Manilla 2.1 version 1.1 istället (1.2 har Manilla 2.5 och avsaknaden av landscape gör att den går bort). Att inte kunna köra landscape ser jag som katastrof med tanke på tangentbordet och enhetsutformningen där det läget behövs när man skall skriva (tangentbordet ute).

Redigerat av Unregistered43b822d3, 04 september 2009 - 16:10.

Postad 04 september 2009 - 19:45

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Sådär, då kan jag ge en del observationer från mitt första testande, ROMen är Miri 1.1/Manilla 2.1.

1. Panelhanteraren från Xperian portad till Blackstone fungerar utmärkt.

2. SecondToday med tillhörande panel fungerar perfekt.

3. Tyvärr fungerar inte SPB MS3-panelen, där står det "Device not supported". Troligen kräver den R3A003 panel manager vilket inte är portat (än).

4. Startmenyn är av någon anledning låst till 3 ikonrader, jag vill ha 4 eller 5 och håller på att få spel. Har provat min vanliga gtrab SEX1 Start Menu Enhancement utan framgång (men honeycomb visade sig). Sedan testade jag en annan cab för 5 rader - inte heller den fungerar. Detta kan resultera i ny ROM.

5. SEX1 WM 6.5 Icons fungerar bra. Föredrar Xperians phone canvas framför HTCs (PIN-kodsrutan) och det fungerar bra.

6. SEX1 Alum Volume Control fungerar perfekt.

Sedan har Miri-ROMen en irriterande benägenhet att försöka pracka på mig HTC-menyer istället för WM 6.5s egna. Jag kommer att experimentera med lite temalösningar för att åtgärda det.

Mina första intryck är på det hela taget goda men jag lär prova en annan ROM. I vissa avseenden bygger min konfig på Xperiasaker och det mesta fungerar som jag vill ha det. Siktar på samma miljö i min TP2 som hos min X1 och det kräver en del experiment när en del av de klassiska verktygen inte fungerar.

Edit: Nästa ROM in är EnergyROM Standard. Den verkar vara mer åt mina preferenser, 4 ikonraders startmeny m.m är A och O för mig.

Däremot är jag imponerad över hur stor skillnad det är mellan två enheter med snarlika specar. Mjukvaran hos Rhodium känns klart bättre optimerad, det känns som att HTCs beslut att släppa WM 6.5 officiellt innebär underverk för bl.a prestandan. X1 lider av Sony Ericssons usla uppgraderingar och vid direkt jämförelse märks skillnaden.

Sedan är kvalitetskänslan verkligen imponerande vilket märks ju längre tid man har nallen. Dock skulle jag säga att den känns mycket lätt i förhållande till formatet. Lite mer tyngd hade gjort känslan ännu bättre dock.

Redigerat av Unregistered43b822d3, 04 september 2009 - 20:42.

Postad 04 september 2009 - 21:19

Triton242
  • Triton242
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0
HAft min TP2a i en vecka drygt och är välldigt nöjd.
Fick ta bort touch flow 3d då kalendern/kontaktboken USEL.

Postad 05 september 2009 - 08:38

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Sådär, då har jag lärt mig en ny sak såhär på morgonen: försök aldrig att installera en panelhanterare direkt från X1 - använd enbart den portade. Jag provade att installera min R3-variant och det slutade med att systemet kraschade vid pin-kodsskärmen. Å andra sidan inte så farligt, nu åker EnergyROM in.

Edit: Har nu lagt in EnergyROM. Den verkar vara mer i linje med Valkyrie och de moddar jag hunnit lägga in (gtrab SEX1 Start Menu Enhancer, Alum VolControl II och SEX1 Taskbar) fungerar som avsett. I Miri gick startmenyn inte att påverka, den var helt låst men i EnergyROM fungerar modifierings-cabarna som de skall.

Redigerat av Unregistered43b822d3, 05 september 2009 - 08:56.

Postad 06 september 2009 - 12:56

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0
Men allvarligt, inte kan väl iden bakom WM 6.5.1 vara att på allvar ha med dessa GRYMT fula grå knappar längst ner på varje skärmbild? Jag trodde först det var något skin som hade havererat eller liknande när jag såg det, men nu har jag sett det på flera ROMs?

Postad 06 september 2009 - 13:22

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
De 6.5.1-builds du ser är mycket tidiga testversioner. Min teori är att det färdiga utförandet kommer vara transparent och då ser man sannolikt bara skuggor bakom "start" o.s.v på nedre raden.

Jag har sett någon skärmdump (men hittar den inte nu) som visat transparenta ikoner för bl.a startmenyn (nedre vänstra hörnet). Jag tror inte att MS i slutversionen kommer att ha grå ikoner utan det blir någon transparent, skuggad sak i någon form. Ev att de rent av övergår till grafiska ikoner rakt av.

Det som populärt kallas 6.5.1 är helt klart ett projekt avsett att placera 6.5-serien närmare 7an, en färdig version lär inte synas än på ett bra tag.

Postad 07 september 2009 - 10:12

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Jag har nu börjat få ordning på TP2an. Skärmdumpar och beskrivning kommer senare idag.

Men såhär långt fungerar den oerhört bra och jag upplever WM 6.5 som ännu bättre än tidigare.

En beskrivning av konfigurationen kommer även i denna tråd även om det handlar om ungefär samma sak som X1 fast i modifierat utförande delvis.

Postad 07 september 2009 - 11:54

kenwin67
  • kenwin67
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
... och för er som vill ha radion tillbaka i 2:an (förutsatt att ni har en original/"orörd" Touch Pro 2:a utan t.ex. tweakad TomTom som kan sabba BT stacken etc), enjoy:

1. Hämta radio cab filen här:

http://forum.xda-dev...mp;d=1249033849

2. följ denna guide:

http://wiki.xda-deve.....dium/FM_Radio

NÅGRA NOTER!
1) installera cabfilen BARA på enheten, INTE minneskortet!
2) Sverige har hexa decimal 041D (0=noll), dvs ändra filnamnet till:
FMRadio.exe.041D.mui
och gör en soft reset (stäng av/sätt på).

FUNKAR KLOCKRENT, P1, P3 etc på plats direkt (glöm inte att ha hörlurssladd inkopplad för antenn)!!!

Behöver ni Total Commander så hämtar ni den här
http://ghisler.fileb...mdpocketarm.cab

Vill ni ha den med svenska så plockar ni ner svenskt språkpack här:
http://ghisler.fileb.../ce/svenska.cab

Redigerat av kenwin67, 07 september 2009 - 11:56.

Postad 07 september 2009 - 14:20

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Nu skall min Rhodium snart flashas igen - till EnergyROM Standard v0906 (kör 0830).

Men min konfiguration är som följer:

Postad bild

En bild av mästerverket med Titanium framme och cHeroClock. Det är en klocka jag gillar mycket skarpt, dessutom med väder. Dock måste Microsofts egen cClock avaktiveras med cHome Editor - annars får man scrolla fram cHeroClock varje gång man växlar till Titanium.

Postad bild

TWolf Multiplugin 1.6c visar systeminformation.

Postad bild

Startmenyn i full fräs. Kör med gtrab SEX1 StartMenu Enhancer och Glass Icons vilket ger detta utseende. Jag anser att honeycomb-utförandet är bättre hanteringsmässigt än standardvarianten. Bl.a ökad tydlighet för texten under ikonerna.

Postad bild

QuickMenu öppet. Stationära startmenyn och ett program som rekommenderas varmt. Perfekt som alternativ till WM 6.5s startmeny.

Postad bild

Panelhanteraren från X1 i full gång. Har installerat den portade Blackstone-versionen och konstaterat att den motsvarar R1-versionen från X1. Det innebär att den senaste SPB MS3-panelen inte kan användas, däremot fungerar SPB MS2-versionen. Anledningen till att jag installerat panelerna på Rhodium är för att kompensera bristen på softkeys. SecondToday har jag därför som panel, samt en del annat som t.ex 3-panelen.

Postad bild

SPB MS2-panelen fråb X1. Rätt bra som gratisalternativ och enkel programstartare. Dock kommer jag att återgå till MS3-fullversion ev men är inte helt säker på det än, kör mest Titanium och TF3D så egentligen duger denna panelversion bra.

Postad bild

Startskärmen i TF3D med Touch of Color Icons, Dusk Analog Clock och ny bakgrund med namnet Space från XDA-tråden om bakgrunder till Rhodium Manilla.

Postad bild

Väderskärmen ser också bra ut med Spacebakgrunden.

Slutsatser:

Har fortfarande inte hunnit hårdköra den än, räknar med det imorgon. Men hittills står sig det goda intrycket och jag måste också säga att EnergyROM Standard på Rhodium förefaller klart bättre optimerad jämfört med Valkyrie Firestorm på X1.

Det är så pass stor skillnad i snabbhet - med stor sannolikhet p.g.a färska HTC-drivrutiner för 6.5 - att man knappt kan tro att det är samma processor.

Jag upplever också att hela kontrollen av nallen är betydligt smidigare tack vare den större skärmen - skillnaden är mycket märkbar när man har den sidebyside med X1.

Nu skall den flashas igen, såg att det finns en del buggfixar hos EnergyROM Standard 0906 som gör det värt besväret.

Postad 08 september 2009 - 09:52

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0
Har ett bekymmer med blåtand, mina nya BT lurar har ingen volymkontroll på sig utan använder sig av telefonens volym, men när jag ändrar volymen på telefonen påverkar det inte BT lurarna. Någon som vet hur man kan komma runt detta? Mina tidigare BT lurar hade volymkontroll så därför har jag inte tidigare gjort någon ansträngning för att fixa detta...

Postad 08 september 2009 - 10:44

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0

Har ett bekymmer med blåtand, mina nya BT lurar har ingen volymkontroll på sig utan använder sig av telefonens volym, men när jag ändrar volymen på telefonen påverkar det inte BT lurarna. Någon som vet hur man kan komma runt detta? Mina tidigare BT lurar hade volymkontroll så därför har jag inte tidigare gjort någon ansträngning för att fixa detta...

Jag vet inget trick, däremot vet jag att t.ex Nokia BH-500 som jag använt med Nokia E90 inte reagerade på telefonvolym, jag är helt enkelt rädd att konceptet bygger på att lurarna regleras separat - därav att volyminställning i telefonen inte fungerar.

Postad 08 september 2009 - 12:22

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0

Jag vet inget trick, däremot vet jag att t.ex Nokia BH-500 som jag använt med Nokia E90 inte reagerade på telefonvolym, jag är helt enkelt rädd att konceptet bygger på att lurarna regleras separat - därav att volyminställning i telefonen inte fungerar.

Men det måste isf vara något HTC specifik för lurarna, Sony Ericsson, måste rimligtvis kunna ljudstyra från vanliga symbiantelefoner.

Postad 08 september 2009 - 14:06

kenwin67
  • kenwin67
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Mig veterligen har man bytt BT stack (->Widcomm?) och inte sett till att den kommunicerar på samma sätt som i t.ex. HTC Touch Pro.
Kan kanske ha att göra med Win Mobile 6.5 som kommer i oktober men tyvärr kan man inte styra volym och uppringning mellan Pro 2:an och BT prylar. Har själv ett HBH-DS200 och får justera volymen med start/stopp knappen (suck). Vad värre är är att man inte kan initiera t.ex. voice command med dial knappen på BT headsetet utan måste trycka på luren. Farligt i trafiken och sugit när man har händerna fulla :)
Har skickat ett par sura mail till HTC och de beklagar och hänvisar att detta kanske fixas i framtida patchar.
KW

Postad 08 september 2009 - 14:43

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Jag har förövrigt kört igång Rhodium som musikspelare idag. Grado SR80 anslutna via HTC RC-E100 låter mycket, mycket bra redan med Windows Media Player. Det blir från min sida högsta ljudkvalitetsbetyget.

Den klarar också att driva lurarna med hög volym utan att förstärkaren börjar tröttna.

Då Sony Ericsson inte lyckats släppa en sladdfjärr så kan jag bara konstatera att HTC vinner musiktelefonsronden. RC-E100 har distinkta knappar och hanteringen känns bra, ungefär som Nokias AD-44 som följde med N95 (Classic).

Postad 08 september 2009 - 16:41

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Så har jag lärt mig något nytt igen: cHeroClock är mycket trevlig - men hela Titanium kraschar brutalt i landscapeläge. Har inte reflekterat över det tidigare, har kört med argumentet "WM 6.5 är en beta" men nu är orsaken klar.

Nämnda klocka åker ut och får ersättas av syskonet cDigitalClock. Ungefär samma klocka men utan väder.

Postad 08 september 2009 - 18:07

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0

Men det måste isf vara något HTC specifik för lurarna, Sony Ericsson, måste rimligtvis kunna ljudstyra från vanliga symbiantelefoner iom att de inte har någon egen volymkontroll?

Postad 10 september 2009 - 13:59

Unregisteredfec72d49
  • Unregisteredfec72d49
  • Lärjunge

• 384 inlägg
  • 0
Hej Grabbar.
tänkte köpa Tomtom 7 till min TP2 men den finns inte med i listan på tomtoms hemsida bland nallar som funkar. den gamla TP finns dock. vet ni om det funkar? kan det skilja så mycket på TP och TP2 att inte tomtom funkar ?

Postad 10 september 2009 - 17:08

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Om någon WVGA-lur finns med bör det fungera. Det innebär att om HTC Touch HD, Xperia X1, Touch Diamond II eller Toshiba Portége G900/G910 finns med - då bör det fungera bra. Då stödjer programmet WVGA-upplösning.

Ett annat alternativ är t.ex iGo 08 som fungerar bra med WVGA-skärmar.

Postad 10 september 2009 - 20:07

Unregisteredfec72d49
  • Unregisteredfec72d49
  • Lärjunge

• 384 inlägg
  • 0

Om någon WVGA-lur finns med bör det fungera. Det innebär att om HTC Touch HD, Xperia X1, Touch Diamond II eller Toshiba Portége G900/G910 finns med - då bör det fungera bra. Då stödjer programmet WVGA-upplösning.

Ett annat alternativ är t.ex iGo 08 som fungerar bra med WVGA-skärmar.

dessa är listade, HTC Touch HD finns ju med.
HTC P3470
HTC Touch Cruise
HTC Touch HD
HTC Touch Pro
HTC TyTN II
O2 XDA Diamond Pro
O2 XDA Orbit 2
Orange P4550
Orange HTC Touch Pro
SFR HTC Touch Pro
SFR HTC Touch HD
Swisscom XPA1615
Swisscom HTC Touch Pro
T-Mobile MDA Vario III
T-Mobile MDA Vario IV
Vodafone HTC Touch Pro
Vodafone XPA1615

Postad 10 september 2009 - 20:40

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Det bör fungera med tanke på att Blackstone/Touch HD är med på listan. Annars verkar det mest vara olika brandningar av HTC Raphael som står med (Touch Pro).

Jag har lärt mig att HTCs egna produktnamn (Rhodium t.ex för TP2) ofta är de smidigaste att använda i dessa lägen. Detta eftersom HTCs produkter cirkulerar under olika namn, O2 XDA + beteckning och T-Mobile MDA + beteckning är de mest kända. T-Mobile MDA Vario IV t.ex är en Touch Pro (Raphael).

Blackstone/Touch HD talar för WVGA-stöd men frågan är hur starkt det är, eftersom de flesta enheterna i listan är Raphael med olika brandings.

Du borde absolut försöka testa någon demoversion före köp, annars är det iGo 08 som jag kan rekommendera.

Postad 10 september 2009 - 20:46

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Jag skrev innan om att ikoner troligen ersätter texten i nederkant på skärmen i Windows Phone 6.5.1.

Nu har det hänt - bara att kolla in build 23045

Postad 10 september 2009 - 20:46

Triton242
  • Triton242
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0
Ja har ett problem som jag sätt fler haft med AD2P.
Ja har en bilstereo JVC KD-BT1 som ja bla använder som Handsfree vilket fungerar ganska bra.
Tanken var nu att ja skulle kunnat spela upp musik via denna med vilket den skall stödja och vilket också fungerar. Dock är ljudkvalliteten FRUKTANSVÄRT dålig. Kollade i bilstereon men där finns inga inställningar för streaming kvallitet m.m.
I telefonen hittar jag inget som verkar vara fel i standard inställningarna iafall.
Nu undrar ja bara vad gör man för att få lite nice sound.!? :)

Postad 10 september 2009 - 21:49

Unregisteredfec72d49
  • Unregisteredfec72d49
  • Lärjunge

• 384 inlägg
  • 0
hittade en tomtom7 som gick att installera, det funkade :)

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.