Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ino Audio basmoduler

337 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Ino Audio Profundus X, basmodul (Subwoofers) 0 9,5 (9) Inga priser
Ino Audio bs60 (Subwoofers) 0 8,8 (4) Inga priser
Ino Audio Profundus P,basmodul (Subwoofers) 0 9,14 (6) Inga priser
Ino Audio cr80s (Rackutrustning) 0 8,87 (7) Inga priser
Ino Audio profundus Y-2 (Subwoofers) 0 9,17 (5) Inga priser
Ino Audio profundus Y-4 (Subwoofers) 0 7,5 (1) Inga priser
Ino Audio Profundus X version 2012 (Subwoofers) 0 7,5 (1) Inga priser
3 relaterade trådar

Postad 07 juli 2009 - 20:03

Unregisteredffae06bb
  • Unregisteredffae06bb
  • Forumräv

• 564 inlägg
  • 0

Pi60 har inga direkta kompromisser och basmodulerna ger samma ljud. Den enda skillnaden är att dom kan spela högre och lite djupare.
PL-300 är långt ifrån neutral, vi var några som lyssna på den i våras och den dista rejält redan på rätt normala volymer och lät inget vidare alls. Personligen hade jag valt pip över den.

Vad ska jag säga.. bara skratta? Egentligen helt meningslöst att svara då du uppenbarligen inte riktigt är med i matchen..Du verkar ha tagit illa upp av att jag önskade se mätningar av Ino bassystemen och väljer att bemöta det på dagisnivå med direkt löjliga och felaktiga påståenden.

PL 300 är några av mina favorithögtalare och sitter därför på mycket information om dom. När det kommer till dist så både distar PL 300 mindre än pi60 och PL 300 kan även spela starkare. Pi60 i sin tur både distar mindre och kan spela starkare än pip.

Har sedan tidigare tagit del av en oberoende Klippel mätning av PL300. Vid 95db ligger THDN och 2nd, 3rd, 4th och 5th harmonic alla med god marginal Under 50db hela vägen. Sen är max SPL nästan 120db.

Kan väl även klargöra att jag inte har något emot Ino, då vissa verkar ha uppfattat det så. Jag har bara lyssnat på pip och pi60 och båda är helt ok. Då basmodulerna verkar ha mer potential så kan de vara intressanta nu när jag börjat leta sub, framför allt för film.

Vilken basmodul är att rekommendera om man önskar att den klarar av 120-130db max SPL, låg dist och som spelar frekvensrakt ner till iaf 15hz?

Postad 07 juli 2009 - 23:19

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0
Det du skriver stämmer icke med vad vi upplevde när vi testa PL-300. Dom dista på nivåer som samma låtar, på pi60, fixar fint. Det är inga problem att jämföra, ta med dom så kan vi fixa någon som har pi60 så kan vi jämföra.
Jag har inget emot MA som märke, vissa av deras mindre modeller är rätt så bra, men jag och mina vänner blev grymt besviken på PL-300 och enligt mig så är den långt ifrån pi60 i ljudkvalité.

Så jag tror inte Ino's basmoduler är något för dig, du kan kolla upp SVS istället. :)

Redigerat av Hifimatte, 07 juli 2009 - 23:30.

Postad 08 juli 2009 - 08:20

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0

Nu är detta inte en MA tråd, men tänkte svara lite snabbt. Vi har nog rätt olika smak. Jag vill ha ett neutralt ljud, medans du tycker tex. QRS Supernova är bland de bästa högtalarna du hört (nog för att Supernovan är rolig, men den är ju inte neutral för fem öre)

Sen är det ju jätte bra om man föredrar pi60, då kan man köpa ett par till varje rum i hela huset och parkera en matchande Volvo 240 på uppfarten för samma pris :)

Denna diskussionen kan ju dock flyttas till annan tråd.

"men den är ju inte neutral för fem öre" Nej det är dom verkligen inte (har jag alldrig påstott), men dom är roliga att lyssna på och jag uppskattar den glada spelstilen för vad den är.

"parkera en matchande Volvo 240 på uppfarten" Njaa, nu är du fel ute...
Vad är i sådant fall PL-300 undrar jag då... en rutten Kia, 2 sittsig... ser "coola" ut men har inget alls att komma med... ?!

Vad ska jag säga.. bara skratta? Egentligen helt meningslöst att svara då du uppenbarligen inte riktigt är med i matchen..Du verkar ha tagit illa upp av att jag önskade se mätningar av Ino bassystemen och väljer att bemöta det på dagisnivå med direkt löjliga och felaktiga påståenden.

PL 300 är några av mina favorithögtalare och sitter därför på mycket information om dom. När det kommer till dist så både distar PL 300 mindre än pi60 och PL 300 kan även spela starkare. Pi60 i sin tur både distar mindre och kan spela starkare än pip.

Har sedan tidigare tagit del av en oberoende Klippel mätning av PL300. Vid 95db ligger THDN och 2nd, 3rd, 4th och 5th harmonic alla med god marginal Under 50db hela vägen. Sen är max SPL nästan 120db.

Kan väl även klargöra att jag inte har något emot Ino, då vissa verkar ha uppfattat det så. Jag har bara lyssnat på pip och pi60 och båda är helt ok. Då basmodulerna verkar ha mer potential så kan de vara intressanta nu när jag börjat leta sub, framför allt för film.

Vilken basmodul är att rekommendera om man önskar att den klarar av 120-130db max SPL, låg dist och som spelar frekvensrakt ner till iaf 15hz?

"Vad ska jag säga.. bara skratta?"
Skratta är bra, man lever längre påstår dom... :)

"När det kommer till dist så både distar PL 300 mindre än pi60 och PL 300 kan även spela starkare. Pi60 i sin tur både distar mindre och kan spela starkare än pip"
Och vart har du bevisen för att sådant påstående.. ?! :D
Och hur vet du vilken som disstar minst framfrörallt, hur dom sisstar... det är mycket viktigare än "att dom disstar"...
För disstar det gör alla hötalare oavsett konstruktion, man kan få ner dissten till en vettig nivå och då gör den inte så mycket utan det är disstorsionsmönstret som är det viktiga.
Det är lavindistorsionen som är det jobbigaste som man vill undvika att få vid lite högre ljudtryck. Jag skulle våga sätte min högra arm på att pi60 spöar PL-300 ordentligt i fråga om Lavindistorsion...
Och det är det som verkligen betyder något i frågan, för dist nivån i övrigt är så pass låg på (i alla fall pi60) att den inte hörs/påverkar upplevelsen tillräkligt för att ens orka bry sig om...
PL-300 tycker jag låter ok, till och med bra (vad annars vore det för dom pengarna.. ;) ) Men inte lika bra som pi60 och inte lika bra som några andra av dom högtalare jag lyssnat på i prisklassen, men den ligger på medel eller lite över i alla fall
Men,

"Har sedan tidigare tagit del av en oberoende Klippel mätning av PL300. Vid 95db ligger THDN och 2nd, 3rd, 4th och 5th harmonic alla med god marginal Under 50db hela vägen. Sen är max SPL nästan 120db."
ok, och vart e bevisen då... :)
och hur vet du att inte pi60 presterar bättre i fråga om disstrorsion ?!
och hur vet du att detta alls betyder något för hur högtalaren låter och hur den uppfattas av dig ?!

Slltså säger inte detta något att tala om...
det e nda som säger något egentligen är hur det låter, det är ju det som räknas i slutänden och inget annat.

Edit: slarvfel och grejer... sitter på jobbet så det gå undan ! :)

Redigerat av DVD-ai, 08 juli 2009 - 08:22.

Postad 08 juli 2009 - 15:30

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1 684 inlägg
  • 0
Hade en kille över för lite provlyssning på basmoduler tidigare i dag. Jag har problem i mitt rum med rätt låg nivå i låga frekvenser (främst mellan rätt viktiga 30–40 Hz). Nivån ökar sedan ner mot 20 Hz tack och lov. I alla fall så spelade jag det kända spåret Anthem without nation från Nitin Sawhneys skiva Beyond skin. Den har duktigt med energi ner mot 7 Hz vill jag minnas.

Fy fan vad roligt alltså. Det låter inte det minsta pressat, men rummet rör på sig. Det är en fantastisk känsla. Det märks att det är riktigt högt när man försöker öppna munnen och prata. Helt fantastiskt. Och jag som sitter på ett rätt beskedligt system...

Det ska bli intressant att se om fyra moduler (mot mina två i dag) kan få bukt med den där dippen. Måste dock säga att jag hellre har en dipp än en topp dock, trots att återgivningen blir en hel del slank och saknar det rätta trycket. Kraftiga resonanser dödar dock känslan i musiken betydligt mer effektivt, för mig (eller är en dipp också en resonans?).

Redigerat av shifts, 08 juli 2009 - 15:31.

Postad 08 juli 2009 - 20:15

Unregisteredffae06bb
  • Unregisteredffae06bb
  • Forumräv

• 564 inlägg
  • 0

Det du skriver stämmer icke med vad vi upplevde när vi testa PL-300. Dom dista på nivåer som samma låtar, på pi60, fixar fint. Det är inga problem att jämföra, ta med dom så kan vi fixa någon som har pi60 så kan vi jämföra.
Jag har inget emot MA som märke, vissa av deras mindre modeller är rätt så bra, men jag och mina vänner blev grymt besviken på PL-300 och enligt mig så är den långt ifrån pi60 i ljudkvalité.

Så jag tror inte Ino's basmoduler är något för dig, du kan kolla upp SVS istället. ;)

Jag hoppas innerligt att du förstår att antingen är dina lyssningsintryck rent åt skogen eller så var något i kringutrustningen ordentligt defekt, jag är övertygad om att det är det första alternativet. Har redan jämfört pi60 och PL300, både på papperet (fakta) och lyssnat (subjektivt).

SVS är bra för sin prisklass, men jag Tror nog att Ino´s större system är bättre. Så skulle jag välja mellan dessa så skulle jag nog välja något av de större Ino modulerna.

Postad 08 juli 2009 - 20:22

Unregisteredffae06bb
  • Unregisteredffae06bb
  • Forumräv

• 564 inlägg
  • 0
Svar till DVD-ai

Angående Supernova så hoppades jag på att du skulle förstå poängen, men skit samma ;)

Vart bevisen är? De är ju mitt framför näsan på dig. Pi60 informationen hittar du på faktiskt.se och om du lyfter på din huvudkudde (Öhmans manifest).

Lavindistorsion? Snacka om Ino skadad :) Det är ju Öhmans egna lilla påhittade begrepp. Vet dock att han sagt/skrivit att den rent generellt är klart mindre i ”hårda” element (tex. PL 300) jämfört med ”mjuka”.

Det är bara att jämföra de uppmätta specifikationerna, pi60 distar lite jämfört med många andra högtalare, men de distar mer än PL 300

och hur vet du att detta alls betyder något för hur högtalaren låter och hur den uppfattas av dig ?!
Enbart dist säger inte allt. Dist diskussionen började med att Hifimatte påstod att PL 300 dista mer än pip och pi60, vilket ju är enormt roligt då PL 300 distar Mindre än både pip och pi60.

det e nda som säger något egentligen är hur det låter, det är ju det som räknas i slutänden och inget annat.

Inget att tala om? Klart det är, dist kan påverka upplevelsen väldigt mycket. Givetvis är det hur det låter det viktigaste, men fakta är fakta och subjektiva upplevelser är just subjektiva.

Redigerat av Unregisteredffae06bb, 08 juli 2009 - 20:29.

Postad 08 juli 2009 - 20:27

Unregisteredffae06bb
  • Unregisteredffae06bb
  • Forumräv

• 564 inlägg
  • 0

Hade en kille över för lite provlyssning på basmoduler tidigare i dag. Jag har problem i mitt rum med rätt låg nivå i låga frekvenser (främst mellan rätt viktiga 30–40 Hz). Nivån ökar sedan ner mot 20 Hz tack och lov. I alla fall så spelade jag det kända spåret Anthem without nation från Nitin Sawhneys skiva Beyond skin. Den har duktigt med energi ner mot 7 Hz vill jag minnas.

Fy fan vad roligt alltså. Det låter inte det minsta pressat, men rummet rör på sig. Det är en fantastisk känsla. Det märks att det är riktigt högt när man försöker öppna munnen och prata. Helt fantastiskt. Och jag som sitter på ett rätt beskedligt system...

Det ska bli intressant att se om fyra moduler (mot mina två i dag) kan få bukt med den där dippen. Måste dock säga att jag hellre har en dipp än en topp dock, trots att återgivningen blir en hel del slank och saknar det rätta trycket. Kraftiga resonanser dödar dock känslan i musiken betydligt mer effektivt, för mig (eller är en dipp också en resonans?).

Härligt att du är nöjd. Har du satsat mycket på basabsorbenter/akustik fix för de låga frekvenserna? När jag är inne och kollar ”Ino rum” så är det väldigt mycket akustikfix för de högre frekvenserna men nästan aldrig något för de lägre.
Hur tycker du det fungerar tillsammans med pip? Får du en bra balans, eller blir det väldigt bas-fokuserat vid högre volymer (då pip har sina begränsningar)?

Redigerat av Unregisteredffae06bb, 08 juli 2009 - 20:28.

Postad 08 juli 2009 - 20:33

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2 761 inlägg
  • 0
Nån kanse är intresserade av lite mätningar på pi60 som är gjort på luleå tekniska universitet.

Postad 08 juli 2009 - 20:54

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0

Svar till DVD-ai

Angående Supernova så hoppades jag på att du skulle förstå poängen, men skit samma ;)

Vart bevisen är? De är ju mitt framför näsan på dig. Pi60 informationen hittar du på faktiskt.se och om du lyfter på din huvudkudde (Öhmans manifest).

Lavindistorsion? Snacka om Ino skadad, det är ju Öhmans egna lilla påhittade begrepp. Vet dock att han sagt/skrivit att den rent generellt är klart mindre i "hårda" element (tex. PL 300) jämfört med "mjuka".

Det är bara att jämföra de uppmätta specifikationerna, pi60 distar lite jämfört med många andra högtalare, men de distar mer än PL 300

Enbart dist säger inte allt. Dist diskussionen började med att Hifimatte påstod att PL 300 dista mer än pip och pi60, vilket ju är enormt roligt då PL 300 distar Mindre än både pip och pi60.

Inget att tala om? Klart det är, dist kan påverka upplevelsen väldigt mycket. Givetvis är det hur det låter det viktigaste, men fakta är fakta och subjektiva upplevelser är just subjektiva.

Jag tror jag förstod vart du ville komma med Supernovorna, men som jag skrev så uppskattar jag dom just för deras spelgladhet trots deras "färgning"...
Det betyder inte att pi60 eller någon annan ino högtalare har en liknande karaktär och att det är därför jag gillar dom, för det har jag aldrig sagt...

Sluta och larva dig, jag sitter inte och lutar mig mot Ingvar....
Jag skriver det jag själv tycker/tror och vet, precis som jag hoppas att även du gör...
gällande bevisen så är det så att sålänge du inte visar att pi60 skulle vara sämre på denna punkt än PL-300 så kommer jag inte att tro dig... skiter i vad det är för högtalare, har man inget på handen så kan man inte komma med påståenden..
Sedan kan det säkert hända att PL-300 disstar mindre, det säger jag inget om (och bryr mig inte så mycket om heller igentligen...), jag vill bara att du ska komma med någon sorts information, givande data/bevis för det du säger. Hade du inte lagt fram allt du säger på ett så trist och riktat sätt så hade jag inte brytt mig om att fråga efter vart du har fått detta ifrån, men nu så är det ju annorlunda...

Sedan så är inte Lavindissturions något som Ingvar "bara hittat på" (tror inte ens han va först att sätta namn på det...) och jag har inte "fått det från Ingvar" utan har vetat om dess existens långt innan jag va intresserad av Ino !
Åter igen, sluta bete dig som du gör och sluta håll på och "rikta" allting... det är bara löjligt och inget som leder till någon givande disskusion.
Otroligt löjligt att hålla på och kalla mig för "Ino skadad"... :P
Jag säger inte att dom är bäst i värden, det finns andra högtalare som jag gillar mycket, men till vilket pris... jag tycker att jag med Ino fick mycket (det mesta) av det jag gillar men till pengar som jag har råd med....

mitt mål har alldrig varit at höja Ino till skyarna, jag skriver bara att jag gillar dom, har alldrig skrivit at dom är bäst på vår jord för allt och alla..
Jag vet att det finns olika smak och respekterar det och håller inte vanligtvis på med påhopp och/eller nedtryckande kommentarer och "häxjakt" men jag får bilden av att du har svårare med detta...
Jag tycker att vart man än ser dig dyka upp så är det i samband med Ino och det du för det mesta gör är att du gör provocerande inlägg och kommer med felaktiga påståenden men framförallt är du på dom som inte tycker som du med väldigt tråkig atityd... Så jag tycker att du kan sluta med det! :)

Jag är i alla fall inte intresserad av att diskutera alls med något som har dessa sociala svårigheter och du får gärna fortsätta och smutskasta Ino, det skiter jag totalt i, men sluta att hålla på och larva dig mot mig för det är jag inte med på...

Over and out ==>

Redigerat av DVD-ai, 08 juli 2009 - 21:05.

Postad 08 juli 2009 - 20:58

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0

Nån kanse är intresserade av lite mätningar på pi60 som är gjort på luleå tekniska universitet.

Jo det skulle vara ganska kul faktiskt, hoppas dom inte mätt dom ensamma bara...

men kul just med tanka på disst nivåerna kan det vara, eller för att se hur den just i det specifika rummet presterar i basen ;)
mätningar kan vara givande men även väldigt missvisande (av egen erfarenhet) men helt klart tycker jag att det skulle vara kul att se dom :)

har du fått dom ifrån sdx ?

Postad 08 juli 2009 - 21:07

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2 761 inlägg
  • 0
http://epubl.ltu.se/...EX-06277-SE.pdf

Hoppas att det funkar

Postad 08 juli 2009 - 21:43

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0
Jo, dom mätte ju inte helt fel... :)
och väldigt spännande dokument som jag sätta mig ner och läsa någon gång då jag inte är så otroligt trött som nu... :P

Men jag kom just på att detta va ju från början en tråd om Ino basmoduler och inte fullregister högtalare vare sig från Ino eller några andra märken... ;)

Postad 08 juli 2009 - 21:53

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1 684 inlägg
  • 0

Härligt att du är nöjd. Har du satsat mycket på basabsorbenter/akustik fix för de låga frekvenserna? När jag är inne och kollar ”Ino rum” så är det väldigt mycket akustikfix för de högre frekvenserna men nästan aldrig något för de lägre.
Hur tycker du det fungerar tillsammans med pip? Får du en bra balans, eller blir det väldigt bas-fokuserat vid högre volymer (då pip har sina begränsningar)?

Inga åtgärder alls för de låga registren. Har ingenting uppmätt och ingen sådan utrustning som skulle kunna hjälpa mig. Inte heller har jag möjlighet att bygga in några basabsorbenter (stora grejor det där) i denna lägenheten. Anledningen till att man ofta ser akustikfix för de högre registren tror jag är för att det helt enkelt är så mycket lättare (akustikskivor, mattor, draperier, hyllor, tavlor etc. etc.). Men nog ska det till något åt basen också när jag väl kan satsa fullt ut.

Det funkar ok med piP och prof.X-2. piP är en rejält flaskhals i kombinationen dock och jag kommer aldrig ens i närheten av att pressa modulerna nu. Det känns kanske som om piP kanske inte riktigt hänger med i mellanbasen. Men förvånansvärt väl funkar det. Så pass att jag kommer behålla piP så länge och skaffa två basmoduler till, innan jag byter ut piP.

Eftersom basåtergivningen är rätt slank i sig självt här i rummet, så blir det aldrig något problem med överbetonad bas tycker jag. Har nivån ställd ganska lågt på frekvenserna under 80 Hz dessutom. Är allergisk mot att "höra basen".

Redigerat av shifts, 08 juli 2009 - 21:56.

Postad 08 juli 2009 - 22:13

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Jag hoppas innerligt att du förstår att antingen är dina lyssningsintryck rent åt skogen eller så var något i kringutrustningen ordentligt defekt, jag är övertygad om att det är det första alternativet. Har redan jämfört pi60 och PL300, både på papperet (fakta) och lyssnat (subjektivt).

Vi var flera som lyssna som hörde samma sak. Vi kanske har lite högre krav än dig? Jag känner folk med pi60, låt och ställa dom bredvid varandra och testa, för jag är helt säker på våra upplevelser.

SVS är bra för sin prisklass, men jag Tror nog att Ino´s större system är bättre. Så skulle jag välja mellan dessa så skulle jag nog välja något av de större Ino modulerna.

Nej, Ino's basmoduler är inget för dig, du vill ha annat sound. Så leta vidare istället.

Postad 08 juli 2009 - 22:17

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Vart har du sett mätningar på hur pi60 distar? Och vet du vilken sorts dist?
Ärligt, var nöjd med din PL-300 men sluta påstå att dina påstående är fakta.

Redigerat av Hifimatte, 08 juli 2009 - 22:35.

Postad 08 juli 2009 - 22:40

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2 834 inlägg
  • 0

Svar till DVD-ai

Lavindistorsion? Snacka om Ino skadad :) Det är ju Öhmans egna lilla påhittade begrepp. Vet dock att han sagt/skrivit att den rent generellt är klart mindre i ”hårda” element (tex. PL 300) jämfört med ”mjuka”.

Jag har lyssnat på PI60s och det var igen tal om disst, snarare var det öronen som börjar förmultna vid de extrema volymer de kan spela och ändå låta skysst :P Jag hra lyssnat på den del och det är INO som har fångat mig bäst. Ljudet ger en känsla att bara sittar kvar (man känner sig tvungen :lol:) å njuta precis så det ska vara!!! Tycker det är kul att det inte är överpriser på INO verkar vara så att man får nästa mer än vad man betalar för :)

Är det Platinum PL300 för 60papp ni snackar om?

Postad 08 juli 2009 - 22:47

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1 684 inlägg
  • 0
Nu pratar ni ju bara fullregister, inte basmoduler. Passar ju bättre i den andra tråda ;)

Postad 09 juli 2009 - 10:57

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
Precis.
Igår gjorde jag ett nytt test med dB-mätare 0ch Infected Mushroom. Jag tog på mig hörselskydd och höjde till knappt 110 dB med toppar på över 116 dB. Det kändes i kroppen och högtalartyget framför Y-modulerna började fladdra.
Det hade gått att höja mer förstås men varför? Nu lyssnade jag på en volym som jag ALDRIG kommer att lyssna på annat än för att skrämma livet ur folk. Det var inte kul att ta av sig hörselskydden med den volymen.
Ny känner jag mig helt trygg med att prylarna inte kommer att paja även om jag sätter på en actionfilm på onödigt hög volym.

Jag valde Infected Mushroom eftersom jag har hört att högtalare lättare går sönder med inspelningar av dålig kvalitet.

Postad 09 juli 2009 - 11:16

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1 684 inlägg
  • 0
Bra, då är det väl dags för Världarnas krig på referensvolym nu då? http://www.mysmiley....vilgrin0039.gif

Postad 09 juli 2009 - 11:36

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
Visst, när den släpps på BD skall den inhandlas. Köper ej DVD.

Postad 09 juli 2009 - 11:39

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1 644 inlägg
  • 0
Har spelat 124db härinne (mätt med radiochack) vet inte om det blir rätt ,men det är så pass högt att man ser suddigt ock tavlor osv håller på att hoppa av krokarna ;) Men som sagt, det är ingen volym man använder sig utav förutom till att skrämma folk......

Redigerat av sollerön, 09 juli 2009 - 11:40.

Postad 09 juli 2009 - 11:50

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0

Precis.
Igår gjorde jag ett nytt test med dB-mätare 0ch Infected Mushroom. Jag tog på mig hörselskydd och höjde till knappt 110 dB med toppar på över 116 dB. Det kändes i kroppen och högtalartyget framför Y-modulerna började fladdra.
Det hade gått att höja mer förstås men varför? Nu lyssnade jag på en volym som jag ALDRIG kommer att lyssna på annat än för att skrämma livet ur folk. Det var inte kul att ta av sig hörselskydden med den volymen.
Ny känner jag mig helt trygg med att prylarna inte kommer att paja även om jag sätter på en actionfilm på onödigt hög volym.

Jag valde Infected Mushroom eftersom jag har hört att högtalare lättare går sönder med inspelningar av dålig kvalitet.

ok, jo IM håller ju riktigt bra kvalitet och mycket djupbas i vissa låtar :)

Har spelat 124db härinne (mätt med radiochack) vet inte om det blir rätt ,men det är så pass högt att man ser suddigt ock tavlor osv håller på att hoppa av krokarna :lol: Men som sagt, det är ingen volym man använder sig utav förutom till att skrämma folk......

hehe, jo 124dB e ju löjligt... inget som man allt använder sig av :)
dock så får man ta i beräknignen att absolut ljudtryck är väldigt svår mätt... resultatet kan diffa flera dB mellan olika mickrofoner... ;)
Därför det är omöjligt att jämföra mellan olika anläggningar om man använder olika mickar, och även därför som högtalares specificerade känslighet m.m. inte är att lita på så mycket, det kan vara väldigt olika tyvärr...

Men 124dB +-några dB är fortfarande högt som tusan... tror jag varit uppe på 134dB hemma en gång, när jag hade PA grejerna för testning, och då rasade grannens porslin ner i golvet, och han bor 25 meter bort (vi bor i hus...) :wacko: :P

Men med nuvarande grejer så ligger jag sällan över 95dB...

Postad 09 juli 2009 - 11:56

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1 644 inlägg
  • 0
Vi mätte upp kompisens y-2 till 120db med samma mätare, samma låt . Han har ett slutsteg på 2x200w som drivning ock ett annat rum så det är ju svårt att jämföra , klart är att han har renare bas....

Postad 09 juli 2009 - 12:17

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0
Ne men nu menade jag bara allmänt ;)
att det är svårt att jämföra... :P

jag vet att dina CV spelar högt, och jag tycker själv att dom är ganska bra :)

Postad 09 juli 2009 - 12:53

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1 644 inlägg
  • 0

Ne men nu menade jag bara allmänt ;)
att det är svårt att jämföra... :P

jag vet att dina CV spelar högt, och jag tycker själv att dom är ganska bra :)

Men nog hade jag föredragit y-4+ ett jä till steg , men det ligger för långt bort i horisonten för mig det .Man får va nöjd med va man har :lol:

Postad 09 juli 2009 - 13:04

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0
Haha, jo det får man lov att göra !

jag kommer att få nöja mig med 6-8st sls12" basar i slutna 90liter lådor tills vidare... tills att jag får råd att köpa pY-4 men det lär dröja ett år säkert innan det blir pY-2 sedan kanske ett halvår till innan det blir pY-4...
men varför stressa... ;)

Postad 09 juli 2009 - 19:54

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2 834 inlägg
  • 0
Presis SLS blir prima sätter här å dunkar med ett EP2500 till mina 2st SLS 10 :) Ska bli 2st till den 25:e.

Kan ju bara säga att det var liiiiiitttteee mer klös hemme hos Sunfire_THX med BS60+Pi60s samt en jälva massa A2 (tror a2 if?!) Å ändp var det "bara" 2st å BS60 kan tänka mig 4st pY-4 :)

Postad 09 juli 2009 - 19:57

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0
4st pY-4... alltså 16st pY moduler.... ?! :)

Postad 09 juli 2009 - 20:07

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2 834 inlägg
  • 0
Varför inte?!? :) Menar ju 4st moduler :)

Postad 09 juli 2009 - 20:13

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0
Ahhh. ok... :)

pY-4 då alltså.. :)

men jo, pY-4 lär vara extremt, trevligt.. :)

Postad 09 juli 2009 - 21:08

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9 561 inlägg
  • 0

Det var inte kul att ta av sig hörselskydden med den volymen.

Se för fan till att inte ta av dej hörselkåporna under tiden du har så där högt på ! Det skadar hörseln MYCKET mer när man chockar den så vid ett enda tillfälle (kan direkt skapa permanenta skador), än om man gradvis dragit upp till svinhögt och lyssnar så under en lång stund..

Men det visste du kanske redan...

Redigerat av Bakerman, 09 juli 2009 - 21:08.

Postad 24 juli 2009 - 15:18

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0
Jag har fått basen korrekt inställd nu och det visade sig att jag hade ett filter i slutsteget aktiverat som sänkte ljudet under 50Hz. Nu låter det MYCKET kraftigare nere vid 20 Hz och det mullrar bra redan vid 15 Hz (+ att dukien skakar som tusan).
Antingen är det fel på signalen DVE Blu-ray eller så hör jag frekvenser under 20 Hz tydligt.

Postad 24 juli 2009 - 20:14

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Skönt du fick ordning på det, lätt att missa något i stärkaren...

Jag lyckades växla höger och vänster surround av någon anledning, märkte den inte förrens efter ett par månader.... vilket guldöra man har :)

Postad 25 juli 2009 - 10:34

Dämpa
  • Dämpa
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Martin, och dig har man varit och provlyssnat hos!!! :)

För övrigt är jag nyss bliven med ett par Pi60...nästan signaturklassade :) ...
Mina PiP-S är kvar och förblir säkerligen så.

Funderar på att köpa bastöd nu, det finns ju nu några vita bs till salu....eller Px2 Py2.
Har tillfälligt lite på skoj kopplat över mina Strauss som basar med 2 sentec ACM1 monoblock som drivning och Onkyo 905 till resten. Fast bara för film givetvis och den lilla xtra kicken i vissa filmer.

För musik så är jag mycket mer än nöjd i den naturliga basen Pi60. För övrigt inte "xtremt" stor ljudskillnad mot mina PiP-S men det ska det ju inte heller vara, men överlag ett "större" ljud smyger fram och säkrare bas givetvis. PiP-S:en är kanske något lugnare och har något trevligt över sig vid relativt låg eller "normal" volym...kanske inbillning. ...men över till tråden och en fråga.

Någon som kan och vill råda om fördelar och nackdelar mellan basstöden eller Px/Py?
Både teoretiska svar och de som empiriskt lyssnat och "vet" är välkommna att hjälpa till.
Hur lika är tex BS60 och Px? osv osv. Bitvis är inf att de är väldigt lika och rentav samma med annat filter men möjlighet för Bs60 att vara basstöd eller basmodul px genom en switch....men i manifestet så står det att Px är mycket mer kvalificerad.

Redigerat av Dämpa, 25 juli 2009 - 13:04.

Postad 25 juli 2009 - 16:58

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Det var rättvänt när du var här dock, lovar :)

Postad 25 juli 2009 - 17:15

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2 761 inlägg
  • 0

Jag har fått basen korrekt inställd nu och det visade sig att jag hade ett filter i slutsteget aktiverat som sänkte ljudet under 50Hz. Nu låter det MYCKET kraftigare nere vid 20 Hz och det mullrar bra redan vid 15 Hz (+ att dukien skakar som tusan).
Antingen är det fel på signalen DVE Blu-ray eller så hör jag frekvenser under 20 Hz tydligt.

Så är det när man inte läser manualen.

Postad 25 juli 2009 - 17:42

Dämpa
  • Dämpa
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Martin, "misstänkte" det :)

Läser man manifestet lite oftare för att komma ihåg så fanns många svar där :)
...men är det någon som har några svar inför mitt basval så är det ändå välkommet.

Lutar lite mer nu åt BS60 än PX eller PY....faktiskt mer än jag trodde lustigt nog. Var nog mer inne på modulerna tidigare och "bara" undrade vad jag hade råd till och sedan uppdatera till fler.....men men inget är ännu hugget i sten. Kanske blir det begköp snart eller också kan man hålla sig och fundera ett år till.

Postad 26 juli 2009 - 12:38

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1 684 inlägg
  • 0
BS60 med switchen som gör dem till profundusX-2 är ett väldigt framtidssäkert val tycker jag. Flexibelt på flera sätt. Du behöver till att börja med inte skaffa något extra steg, men vill du bygga ut med basmoduler senare så behöver du inte sälja BS60 för att sedan köpa prof.X-2. Kanoners på alla sätt och vis :)

Redigerat av shifts, 26 juli 2009 - 12:39.

Postad 27 juli 2009 - 07:50

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0
Jo, pX-2/BS60 är ritkigt trevliga, väldigt mångsidiga och ett smart val om man har pi60(s) ;)

Postad 17 augusti 2009 - 16:38

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5 778 inlägg
  • 0
Hur svåra är Y-2 att montera? Hur mycket måste man löda?

Postad 17 augusti 2009 - 17:01

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0
Simpelt. Man behöver löda fast tråden i elementet och i kontakten. Inget mer, Köper man den som rå MDF så får man ju även måla den, borra hål för skruven, trycka in dämpningen (som följer med) och måla dom. Tror alla kan fixa det utan problem.

Postad 17 augusti 2009 - 17:16

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5 778 inlägg
  • 0
Okej, låter inte så svårt.

Tack för svaret.

Postad 17 augusti 2009 - 17:53

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10 389 inlägg
  • 0

Hur svåra är Y-2 att montera? Hur mycket måste man löda?

Superenkelt. Har du lödkolv? Annars finns det på Kjell billigt.

Postad 17 augusti 2009 - 18:04

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5 778 inlägg
  • 0

Superenkelt. Har du lödkolv? Annars finns det på Kjell billigt.

Har ingen egen, men har tillgång till en lätt (farsan är elektriker). Dock är det ju alltid bra att ha en så det kanske blir ett köp.

Ska mäta lite och se om de får plats, dessa kan ju vara ett alternativ till SVS helt klart...

Postad 17 augusti 2009 - 18:12

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0
pY-2 (alltså, 2st pY- moduler)) spelar helt klart bätttre än någon av SVS modeller i fråga om djupbas och kontroll, transientsvaret är "nog" även det betydligt bättre..
SVS upplever jag som lite "trötta" iband, dock inte så man stör sig, men pX modulerna (har ej hört pY modulerna än...) är klart bättre.
Ljudvolym... Hmm då är jag faktiskt inte säker jag har inte hört pY modulerna själv men skulle tippa på att det i alla fall är jämt ut eller så är pY modulerna nog bättre.
Men det låter jag vara osagt ;)

Postad 17 augusti 2009 - 18:45

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5 778 inlägg
  • 0
Det låter ju helt klart trevligt. PY är väll en del bättre än PX kan jag tänka mig?

Sen vill man ju ha något bra att driva med, är Behringer 2500 det optimala valet?

Postad 17 augusti 2009 - 19:30

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1 684 inlägg
  • 0
Vissa skulle säga att den skillnaden är akademisk. Det beror helt och hållet på vilka nivåer du kommer ligga när du lyssnar är min misstanke. Vid en given volym (som inte är "för hög" för profundusX-modulerna) så ska dock profundusY-modulerna ändå vara lite bättre. Men som sagt, skillnaderna blir nog inte särskilt tydliga förrän man börjar pressa systemen. Tror jag.

Postad 17 augusti 2009 - 19:40

Unregistered41238
  • Unregistered41238
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

pY-2 (alltså, 2st pY- moduler)) spelar helt klart bätttre än någon av SVS modeller i fråga om djupbas och kontroll, transientsvaret är "nog" även det betydligt bättre..
SVS upplever jag som lite "trötta" iband, dock inte så man stör sig, men pX modulerna (har ej hört pY modulerna än...) är klart bättre.
Ljudvolym... Hmm då är jag faktiskt inte säker jag har inte hört pY modulerna själv men skulle tippa på att det i alla fall är jämt ut eller så är pY modulerna nog bättre.
Men det låter jag vara osagt ;)

Vilka SVS modeller har du hört?

Postad 17 augusti 2009 - 19:40

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0
Y-modulerna går lite längre i frekvens. Att driva dom är inga problem, det mesta funkar bra för någon eller ett par tusenlappar.

Postad 17 augusti 2009 - 20:08

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0

Vilka SVS modeller har du hört?

Vad heter dom där stora "rören" och sedan så har jag hört Ultra PB13, även någon mindre modell från dom.

i alla fallen har det varit i par ;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.