"bäst" men till vilket pris...
"Swedish Statement" rigg för 3,3 miljoner!
Postad 04 August 2009 - 10:21
"bäst" men till vilket pris...
Postad 04 August 2009 - 10:33
Men eftersom man är en vanlig arbetare så får man nöja sig med det mindre. Skulle ju vara himla roligt att få provlyssna en sån anläggning, helt klart.
OT: Och hur tusan kom ni in på det här med Ino och fanskap? Släpp skiten och gå vidare. Värre än Macibaner, Usch.
Postad 04 August 2009 - 10:41
Det är otroligt många faktorer som spelar in i pris i en vara. Är en till vilken målgrupp man skjuter in sig. Levis jeans som va så inne för några år sedan kostade 1000kr paret. Samma byxa från samma fabrik uta tagen (no name) kostade 200kr. I levis så ingick det reklampengar, haussen (vem vill ha billiga kläder) m.m.
En annan sak. En dyr produktion kommer även utav material man använder, tekniken man använder, konstruktionssättet.
För att ta en klocka som en analogi som använts här.
En billig, massproducerat digitalklocka av plast kostar kanske 20 kr i produktionskostnad samt allt annat inräknat (reklam m.m.) visar tiden mer exakt en den dyraste handgjorda klockan av titan med diamanter som är mekaniskt.
Det du betalar är inte hur väl tiden den kommer att visa eftersom en mekaniskt - hur välgjord den en är - kommer aldrig visa tiden exakt medans en billig casio som genom en liten sändare kan koppla upp sig mot nån atom ur i NY alltid kommer att visa tiden exakt.
Så det är skillnad på kvalité och kvalité men vilken är bäst?
Jag skulle lätt kunna bygga världens dyraste högtalare av guldchassi, diamantmembranr m.m. men tror nog att ett par B&W 805 skulle låta mkt mkt bättre
Postad 04 August 2009 - 10:42
det jag vill ha sagt här är att det finns ingen högtalare i dessa prisklasser som är bättre än andra utan allt hänger på vad för slags ljud men föredrar och framför allt hur bra/dålig hörsel man har, och till sist hur mkt pengar man har...om jag personligen skulle vara multimiljonär skulle jag absolut satsa på svin dyra tad eller kanske till o me ett par revel saloon2 högtalare ,oavsett om det finns billigare med samma prestanda....de är ju det dyraste... och i denna värld är det väl lika med det bästa?
men för mig som är fattig som en kyrkråtta skulle jag nog hellre gå på ex ino,s lite större golvare...visst kanske inte exakt lika bra på en eller 2 punkter i ett fixat rum men jag tror inte de låter sämre med min hörsel och mina akustiska egenskaper här hemma....
ps jag är ingen ino förespråkare...jag själv föredrar canton....
Postad 04 August 2009 - 11:33
Om du slutar sprida felaktigheter så vore det bra faktiskt. Jag har redan frågat om vi skulle ställa dina PL-300 mot några pi60s men du svara inte. Med tanke på hur illa PL-300 lät när jag och en kompis lyssnade på dom så verkar vi vara på helt olika plan när det gäller ljudkvalité.
TADen är riktigt bra, helt klart en av dom bästa högtalare jag hört. Dock så håller jag pi60s över TADen och går vi in på delade system (1/8 av TADens pris) så blir det inte ens jämförbart, TADen har inte samma möjlighet till samma ljudtryck och låga dist, vilket märktes när jag spelade lite Rage against the machine på dom. Dom börja låta lite orent och pressade på klart lägre nivåer än vad t ex Ino i28 och Profundus Y-4 gör (1/8 av priset). Men samma låt på PL-300 var en plåga, enorm dist på samma nivå som TADen. Så visst är TADen bättre än PL-300
Att ingen TADägare vill jämföra är nog av en annan anledning. Få vill se något mycket billigare vara bättre eller lika bra.
Men kan vi återgå till ämnet?
Varför kommer PL 300 in i bilden(?) Men för att ännu en gång svara på din fråga så har jag redan jämfört PL 300 och pi60 både på pappert och lyssnat. Det är ren fakta att PL 300 distar mindre och kan spela starkare än pi60, vilket jag redan klargjort i en annan tråd. Ring Öhman, så kan säkert tom. han bekräfta det.
Men som sagt, vet inte varför PL-300 kom in i bilden, är ingen som påstår att de är bättre än TAD, även om de enligt specifikationerna kan spela starkare. Du påstod däremot att pi60(s) är bättre än TAD, vilket inte bara är felaktigt utan skrattretande.
Delade system har både sina för- och nackdelar. Säkert många som väljer bort delade system bara för det estetiska. Sen är ju även frågan vad man ska använda systemet till. Att bara efterstäva att kunna spela så högt som möjligt är extremt pubertalt och dessa ungdomar är garanterat inte TAD´s målgrupp ändå. Att sitta och lyssna med öronproppar hemma ser iaf inte jag någon mening med.
Så du menar att pi60s är som en gamal volvo rent prestandamässigt jämförelse mässigt mot TAD... ?!
Rent prestandamässigt, JA
Postad 04 August 2009 - 12:19
Likaså om jag köper PL-300. Jag hade smekt lädret och vårdat dom ömt.
Handlade jag Ino så hade jag helst inte sett eländet ännu mindre att någon annan skulle tvingas titta på dom.
Jag har hittills inte fått någon riktig sån ljudmässig wow-upplevelse med Ino vilket jag själv gärna skulle haft, det hade varit så mycket enklare då.
Däremot hade jag heller inte köpt Marten utan hellre TAD eller Mcintosh.
Postad 04 August 2009 - 12:32
Postad 04 August 2009 - 13:00
Postad 04 August 2009 - 13:03
det jag vill ha sagt här är att det finns ingen högtalare i dessa prisklasser som är bättre än andra utan allt hänger på vad för slags ljud men föredrar och framför allt hur bra/dålig hörsel man har, och till sist hur mkt pengar man har...
Exakt!
Eftersom alla högtalare färgar ljudet på sitt sätt,så tycker vi alla olika pga preferenser hur man vill hur det ska låta + om man har nån bullerskada exempelvis. Alla har olika hörselkurvor också,ingen hör helt rakt från 20-20000 hz utan vissa frekvenser faller lite o andra går upp lite,precis som en högtalare gör om man mäter.
Den spikraka helt neutrala högtalaren finns inte,och väger man in aspekter som hur rummet färgar ljudet med resonanser mm så kan det ju skilja väldeliga från högtalare till högtalare beroende på vilket rum dom står i ju.
Prisvärdheten kan väl egentligen inte vägas in i denna diskussion,eftersom diskussionen för tillfället är om ino spelar bättre än Tad eller inte? Priset är ju egentligen irrelevant då utan det är bara ljudet som jämförs. Eller?
I min jämförelse med Bmw o Volvo så menade jag inte att ino är som en gammal volvo prestandamässigt,jag kan inte uttala mig om det för jag har inte hört varken Tad eller ino,utan jag menade prismässigt. Du får mer bil om du köper en Bmw mot om du köper en Volvo,och Bmw:n är dyrare (mindre prisvärd?) . Men även om den kanske är mindre prisvärd så är den ändå BÄTTRE än volvon. Detsamma borde det vara med Ino och Tad tycker man. Men jag ska provlyssna ett Inosystem imorgon faktiskt,sen ska jag skriva en recension här om nån vill veta mina åsikter kring dom burkarna.
Det är möjligt att det är pubertalt att spela högt,men i min värld så ska en högtalare kunna återge musiken med Livekänsla och realistiska ljudtryck utan att låta ansträngt,samt att den ska klara dynamiken i musiken på ett bra sätt. Och givetvis låta bra även om man spelar på normala nivåer också.
Dessa kriterier har jag inte hittat hos några hifiburkar överhuvudtaget än så länge,det är därför jag kör med Pa av bättre snitt istället,men det visste ni ju redan.
Postad 04 August 2009 - 13:05
OT: Och hur tusan kom ni in på det här med Ino och fanskap? Släpp skiten och gå vidare. Värre än Macibaner, Usch.
Jo jag e inte helt säker, mne en sak är säker, att om man nämner Ino någonstans, på något sätt, i något sammanhang. Ja då blir det genast debatter...
Jag tycker också att vi ska släppa detta, dock så har ju 90% av tråden hittils varit OT så... att "återgå till ämnet" är ju inte precis något som "lär hända" hela tråden handlar ju om jämförelser mellan klockar och bilar och nu ochså mellan bilar och högtalare och mellan kokosnötter och jordnötter...
Men jag tycker vi kan släppa detta med Ino i alla fall för annars kan ni lika gärna döpa om tråden till: "allmänna Ino vs andra högtalare, tråden" för det e så det kommer att utvecklas...
Varför kommer PL 300 in i bilden(?) Men för att ännu en gång svara på din fråga så har jag redan jämfört PL 300 och pi60 både på pappert och lyssnat. Det är ren fakta att PL 300 distar mindre och kan spela starkare än pi60, vilket jag redan klargjort i en annan tråd. Ring Öhman, så kan säkert tom. han bekräfta det.
Men som sagt, vet inte varför PL-300 kom in i bilden, är ingen som påstår att de är bättre än TAD, även om de enligt specifikationerna kan spela starkare. Du påstod däremot att pi60(s) är bättre än TAD, vilket inte bara är felaktigt utan skrattretande.
Delade system har både sina för- och nackdelar. Säkert många som väljer bort delade system bara för det estetiska. Sen är ju även frågan vad man ska använda systemet till. Att bara efterstäva att kunna spela så högt som möjligt är extremt pubertalt och dessa ungdomar är garanterat inte TAD´s målgrupp ändå. Att sitta och lyssna med öronproppar hemma ser iaf inte jag någon mening med.
Rent prestandamässigt, JA
Jo, jag förstår inte heller vart pl300 kom in i bilen... ?! (det va väll det vi pratade om eller..?! bilar alltså...
Men att du gillar dom otroligt mycket är vi redan på det klara med, jag gillar dom dock inte speciellt...
Dessutom så tycker jag att TAD är ritkigt bra (dom jag hört, har doch inte hört den som just nu diskuteras) och jag tycker inte/har inte sagt att den skulle vara sämra än någon av Ino's högtalare. Vill bara klargöra det.
Jag ser dom båda dom väldigt starka högtalare på sina "olika områden" men jag föredrar pi60s (billigare...
Men om man fick ta delade system så skulle det nog bli TAD vs i34es + pY-8 eller något sådant, och sedan avgjort vad jag vill ha...
Sedan så handlar det inte om att bara kunna spela högt, utan om att få enu lägre disst, och ju fetare resurser du har (ju mindre grejerna behöver jobba vid ett givet ljudtryck) ju mindre disstar dom, så där är i alla fall det som jag ser som den stora vinsten med delade system. (+ att amn kan få till väldigt bra rumskoppling)
att du tycker att pi60s är som en volvo 240 mot TAD som är en MC F1, det är något som får stå för dig.
..........................................................
Som sagt, nu tycker jag vi lämnar detta för det ger inte någon, något att vi håller på och tjatar om detta i tråd in och tråd ut... jag släpper detta nu i alla fall och återgår till att diskutera mer "Normala" högtalare som är tillåtna....
Redigerat av DVD-ai, 04 August 2009 - 13:10.
Postad 04 August 2009 - 14:50
det som slog mig var att visst, det lät bra o gött...men så in i helv.... bra lät det inte...vet ej om det är mina öron som är för billiga eller defekta på något sett, men skillnaden mellan detta milonpaket och det här hemma skiljer sig inte så mkt att det är värt dessa drygt 900.000 extra, som detta faktiskt kostar....men ok det var kanske ganska stor skillnad på just dynamik fronten men f.. inte bas och diskant och takt mm....ärligt så tyckte jag till och med att basen är bättre i mina karat i min uppställning...ok mitt rum är ju mkt mindre men ändå....
är det någon mer här som är hörsel skadad o varit med om något liknande....blev ganska paff när jag satt där i soffan och började undra om jag känner någon som vill donera ett par öron eller nått....
Redigerat av robert293, 04 August 2009 - 15:01.
Postad 04 August 2009 - 15:13
har haft utanför mitt eget vardagsrum är hemma hos polare i hemmiljö.
Vad beror då detta på kan man fråga sig??
En faktor för egen del är i alla fall att man aldrig får vrida ur grejjerna.
Typ uppmot 90 - 95 dB (a-viktat).
Sen har sällan butiksrummen och definitift inte mässrummen bra akustik.
Hifituristade på Hificonsult i somras. Samma intryck som dig. (+ några
jag inte vill skriva om)
Men jag drar i alla fall inte slutsatsen att mina prylar är bättre. Om det sen är
värt pengarna??? För egen del säger jag nej 6,95 dagar i veckan. Men
det är 100% upp till var och en. Det drabbar nog inga fattiga.......
Postad 04 August 2009 - 15:20
ja på tal om dyra högtalare...lyssnade på ett par revel saloon2 på hificonsult härom veckan,då drivet av monoblock ala 100kg stycket(tror det var bladelius)...kablar-cd för en förmögenhet (bara högtalarkablarna 500.000kr) transparent opus....
det som slog mig var att visst, det lät bra o gött...men så in i helv.... bra lät det inte...vet ej om det är mina öron som är för billiga eller defekta på något sett, men skillnaden mellan detta milonpaket och det här hemma skiljer sig inte så mkt att det är värt dessa drygt 900.000 extra, som detta faktiskt kostar....men ok det var kanske ganska stor skillnad på just dynamik fronten men f.. inte bas och diskant och takt mm....ärligt så tyckte jag till och med att basen är bättre i mina karat i min uppställning...ok mitt rum är ju mkt mindre men ändå....
är det någon mer här som är hörsel skadad o varit med om något liknande....blev ganska paff när jag satt där i soffan och började undra om jag känner någon som vill donera ett par öron eller nått....
Varit med om detta själv. Har varit flera gånger inne på Hifiklubben i Flemminggatan (Sthlm) och lyssnat på deras set-up med B&W 802D med Classé mono-steg m.m. Priset mäste väl ligga runt halv mille. ...Första gången jag lyssnade på dessa högtalare blev jag rätt besviken.
Har tänkt mkt på detta. Min förklaring är helt enkelt att man inte ska döma ett set-up på bara enstaka lyssningstillfällen eftersom örat (mitt i alla fall - detta är helt ovetenskapligt) anpassar sig till ett ljudideal. Detta har jag kommit fram till genom att varje gång jag köper nya högtalare eller förstärkare m.m. - men just högtalare - har jag blivit grymt besviken. Men efter en vecka eller två börjar man vänja sig och kan inte gå tillbaka till det man hade inna.
En annan stor besvikelse var när jag precis införskaffat mina Sennheiser HD 650 (som jag säljer om ngn är intresserad
Jag tror att desto sämre kvalité på sakerna desto mer färgar dem av sig och jag tror det är det man vänjer sig vid.
Billig hifi förstärker ofta basområdet och boostar.
Det är kentucky fried chicken ellereko majs kyckling. Är man van med skräp mat är det super svårt att vänja sig med "finare" mat. Men när man väl gjort det - vilket kan ta ett tag - vill man inte gå tillbaka.
Detta va bara mina funderingar....
Postad 04 August 2009 - 15:40
Om dom spelar sina egna skivor med extra bra inspelad pling plong musik som ingen människa förstår så visst,då låter det väl ok. Har aldrig lyssnat på något av den magnituden som det talas om här dock.
Dyraste är ett system för 400 000 på hifi huset för några är sen,kommer tyvärr inte ihåg vad det var,men det lät inte bra på min musik iaf. Mina Dali 909 jag hade då var bättre på alla parametrar,utom då kanske på pling plong musik..
Jag har dock aldrig blivit så besviken som när jag lyssnade på Klipsch rf 82 och 63,detta lät med den ljudkurva mina öron har HEMSKT dåligt.
Postad 04 August 2009 - 15:42
Postad 04 August 2009 - 15:45
ja det är sant ,man vänjer sig vid olika ljud ideal..
Korrekt återgivning är inte PANG, BOOM, WOW. Det kan kanske vara så att man blir besviken på en dyr rigg med neutral återgivning för att man förväntar sig något extremt.
tror jag fick svaret här.....
Postad 04 August 2009 - 18:13
Varit med om detta själv. Har varit flera gånger inne på Hifiklubben i Flemminggatan (Sthlm) och lyssnat på deras set-up med B&W 802D med Classé mono-steg m.m. Priset mäste väl ligga runt halv mille. ...Första gången jag lyssnade på dessa högtalare blev jag rätt besviken.
Har lyssnat på den uppsättningen på fleminggatan, gud vad bra dom är helt underbara högtalare.
Va precis så bra som jag trodde, så olika vi tycker och hör.
Postad 04 August 2009 - 18:55
Korrekt återgivning är inte PANG, BOOM, WOW. Det kan kanske vara så att man blir besviken på en dyr rigg med neutral återgivning för att man förväntar sig något extremt.
Det är nog dessvärre det många förväntar sig.
Att många inspelningar är dåliga, och "platta" pga dynamikkomprimering osv, hörs tydligare ju bättre anläggningen (och rummet) är. Sen tror jag att det är en fördel att ha lyssnat på riktiga instrument live (utan förstärkning). Den naturliga, lite "bulliga" klangen hos en del flyglar är ett exempel, där en del kanske hade uppfattat det som fel på anläggningen. En rolandsynth låter ju inte så
Det hjälper iofs inte om inspelningen man lyssnar på är dålig, eller om den har justerats med EQ osv i efterhand.
Postad 04 August 2009 - 19:03
då jag njöt. Det var i sista rummet. Bakfyllan hängde fortfarande
i och benen var trötta. Satt mig ner farmför ett par Focal 1027
kopplade till en Chapter stärkare matad av Meridian 808. Men det
var inte prylarna som fick mig i balans utan musiken som strömmade ut.
Det var en skiva med Jack Johnsson som var som balsam för själen.
Satt mig bara ner i en bekväm stol och pustade ut och kände mig
helt avslappnad.
Vad jag vill säga med det här är att man måste vara i rätt sinnesläge
när man bedömmer en anläggning. På den här mässan var just den
skivan helt rätt vid det unika tillfället. Ni har väl alla vart med om att
när man är på dåligt humör så låter det sämre och vice versa.
Och att sitta i en affär där antingen säljaren står och blänger eller pladdrar
på är inte ljudfrämjande. Bäst är när man blir lämnad ifred en halvtimme lr så.
Och inte kan jag vrida på. Förstår det till fullo då andra kunder störs. Det
är ju populärt med anologier om bilar. Varje bil kan puttra på på en landsväg
i 90 kmh (plinkplonk i butiken eller gud förbjude Dire Straits
tar ut den på en slingrig asfaltsväg och ger skiten vad den tål så vet man
vad den går för.
Bra resonemnang för övrigt av Er alla.
**1: I bilen på väg till Hificonsult så ondgjorde jag mig över att det bara var
hockeyspelare och audiofiler som gillar Dire Straits. Och det första vi
hörde var..... Flatgarv!!
**2 I anonynymiteten ett forum erbjuder ska jag erkänna att jag i vinylskåpet har "Love
over Gold" undangömd, som jag plockar fram när ingen hör eller ser...
Redigerat av Bongo_Mongo, 04 August 2009 - 19:28.
Postad 04 August 2009 - 19:35
Paulo Z är nått på spåren lite och jag känner igen resonemanget.
Företagen som säljer måste tjäna pengar annars går de omkull. Då måste man ha ekonomer (bromsar) annars kommer man att krocka. Man måste ha visionärer (motor) annars kommer man ingen vart.
Maximal prestanda till minsta kostnad blir en normal tanke om man korsar ekonomen och visionärens båda världar. För att lyckas bra måste man veta vad och hur konkurenterna tänker och agerar. För att sälja måste man då på nått sätt vara aggresivare än konkurrensen.
För att skilja/sticka ut i mängden då detaljisterna har många märken måste man ´1. muta/låsa upp detaljisten eller 2. Stick ut i mängden av pryttlar.
Generellt så gillar vi POW WOW BOM BANG effekter när vi tittar på saker. Då far våra svaga sinnen i topp och vi tror att WOW detta måste vara bra. Så det är ju vi och vår köpkraft som avgör tillverkarnas framtid. Tudelat kom ni ihåg.
Många sticker ut genom att just rulla av toppen, eller höja basen, eller liknande som ger ljudliga skäna effekter som vi vill höra och som i en line up gör att ena paret låter cooolare.
För att inte skriva en bok så finns det många aspekter och normalt vill vi nog ofta ha sex med en vildkatt i svar string men i verkligheten vill vi leva med en normal och ordentligt korrekt tjej.
Postad 04 August 2009 - 20:18
För att inte skriva en bok så finns det många aspekter och normalt vill vi nog ofta ha sex med en vildkatt i svar string men i verkligheten vill vi leva med en normal och ordentligt korrekt tjej.
Skulle aldrig kunna leva med någon brud i mamma-trosa (ja jag är ytlig).
Dessutom krävs det en hel del av damen om hon skall uppfattas som vild i mitt sällskap.
Lite samma ideologi finns i min smak av högtalare.
Upplösning, 3-d och dynamik är ledorden för mej i sammband med ett yttre som frambringar ett fett cumshot.
Ja då är vi hamn...
Postad 04 August 2009 - 20:40
Vart har du sett THD siffror på pi60s? Faktum är att vi var två personer som hörde samma sak, att PL-300 dista när vi spelade Rage against the machine - Bullet in the head. Det är inget ovanligt, det är en rätt svår låt att återge distfritt med bra ljudtryck. Det är en av anledningarna varför jag ofta använder den låten, den andra är att det är en skitbra låt
Dock så klarar pi60s den låten med bravur på samma ljudtryck. Därför jag frågar om du vill ställa dina PL-300 brevid ett par pi60s.
För det andra så kan man för samma pris som en Monitor audio PL-300 köpa pi60s och bs-60 basstödet vilket kommer ge enormt övertag mot PL-300. Det är ett faktum.
TAD reference one är specad till 115 dB, pi60s är specad till 118 dB och med bs-60 basstöd så kommer man en bra bit över 120 dB (tror det är 122 dB). Så om TAD är specad högre än PL-300 och pi60s är specad högre än TAD, hur kan då PL-300 både spela högre än pi60s? Faktum kvarstår, jag har testat både TAD, PL-300, pi60, pi60s etc, och enligt mig är pi60/s och TAD en klart bit över PL-300 i ljudkvalité. Att du är nöjd är ju kul för dig, men det är ju trist att du sprider felaktiga påstående. Eftersom jag har sagt vi kan testa hurvida dom stämmer så räknar jag med att du är med på det annars så har i alla fall jag svårt att ta ditt påstående på allvar.
Att jag tycker pi60s är bättre än TAD är min ärliga åsikt, att du verkar ha svårt att någon tycker det säger mer om din relation till märket Ino än hur verkligheten är.
Postad 04 August 2009 - 20:48
TAD reference one är specad till 115 dB, pi60s är specad till 118 dB och med bs-60 basstöd så kommer man en bra bit över 120 dB (tror det är 122 dB). Så om TAD är specad högre än PL-300 och pi60s är specad högre än TAD, hur kan då PL-300 både spela högre än pi60s? Faktum kvarstår, jag har testat både TAD, PL-300, pi60, pi60s etc, och enligt mig är pi60/s och TAD en klart bit över PL-300 i ljudkvalité. Att du är nöjd är ju kul för dig, men det är ju trist att du sprider felaktiga påstående. Eftersom jag har sagt vi kan testa hurvida dom stämmer så räknar jag med att du är med på det annars så har i alla fall jag svårt att ta ditt påstående på allvar.
Att jag tycker pi60s är bättre än TAD är min ärliga åsikt, att du verkar ha svårt att någon tycker det säger mer om din relation till märket Ino än hur verkligheten är.
Det finns ingen människa i världen som har behov att spela på dessa nivåer.
High fidelity = Hög trovärdighet mot original och det tilllämpar jag även på volymen.
Om jag lyssnar mycket sing-songwriter så skall alltså nivån motsvara en unplugedspelning i mitt vardagsrum.
Kör man hårdrock på koncertnivå så satsar man lämpligen på Public Adress och håller sig undan från hifi för ingen hårdrocks koncert i världen har ljudkvalitet som kräver membran av dimant eller beryllium.
Postad 04 August 2009 - 20:52
Ja, vad är korrekt återgivning och är det bra? Min åsikt är att man sällan kan förbättra något dåligt men man kan lätt försämra något bra. Vad jag menar med det är, att försöka hitta ett par högtalare som fixar till ljudet på dåliga pop, rock och metalskivor är dömt att misslyckas enligt mig. Det man kan göra är fixa till en mer njutbar frekvensgång med en bra EQ. Att få ordning på komprimerat ljud, distat och orent ljud och diverse fel i studion är omöjligt att göra.
Väljer man en så bra och neutral högtalare som möjligt så tror jag man får ut desto mer av musiken. Visst, platta skivor kommer låta platta men förutom lite EQ, vad kan man mer göra så dom låter bra? Allt man väljer att högtalaren gör kommer den göra på alla skivor. Lite som en hård brusreducering på en TV, den kommer påverkar alla bilder.
Att ständigt få alla maträtter med massa chilipeppar på kommer göra en trött på chilipeppar oavsett hur mycket man gillar det. Samma tror jag med musik och film. En ständigt "saltning" av bilden/ljudet kommer bli trist i längden, speciellt om man lär sig mer om musik och filmåtergivning. För 15 år sedan så förstod jag inte vad EE var för något och "såg det inte". Idag så kan jag se samma filmer och direkt störas av EE. Av lärdom har man höjt kraven och kunskapen, vilket i längden ger mer njutning skulle jag tro. För variation är trevligare än stagnation enligt mig.
Hurvida Corpsegrindern kommer gilla det han hör eller ej vet jag inte. Jag är säker att många av hans skivor kommer låta platta och hårda. Men dom som är bra inspelande kommer ju låta bra, så vi får se vad han tycker imorgon. Om någon mer vill lyssna framöver så är det bara skicka ett PM.
Postad 04 August 2009 - 20:58
Ja, vad är korrekt återgivning och är det bra? Min åsikt är att man sällan kan förbättra något dåligt men man kan lätt försämra något bra. Vad jag menar med det är, att försöka hitta ett par högtalare som fixar till ljudet på dåliga pop, rock och metalskivor är dömt att misslyckas enligt mig. Det man kan göra är fixa till en mer njutbar frekvensgång med en bra EQ. Att få ordning på komprimerat ljud, distat och orent ljud och diverse fel i studion är omöjligt att göra.
Väljer man en så bra och neutral högtalare som möjligt så tror jag man får ut desto mer av musiken. Visst, platta skivor kommer låta platta men förutom lite EQ, vad kan man mer göra så dom låter bra? Allt man väljer att högtalaren gör kommer den göra på alla skivor. Lite som en hård brusreducering på en TV, den kommer påverkar alla bilder.
Att ständigt få alla maträtter med massa chilipeppar på kommer göra en trött på chilipeppar oavsett hur mycket man gillar det. Samma tror jag med musik och film. En ständigt "saltning" av bilden/ljudet kommer bli trist i längden, speciellt om man lär sig mer om musik och filmåtergivning. För 15 år sedan så förstod jag inte vad EE var för något och "såg det inte". Idag så kan jag se samma filmer och direkt störas av EE. Av lärdom har man höjt kraven och kunskapen, vilket i längden ger mer njutning skulle jag tro. För variation är trevligare än stagnation enligt mig.
Hurvida Corpsegrindern kommer gilla det han hör eller ej vet jag inte. Jag är säker att många av hans skivor kommer låta platta och hårda. Men dom som är bra inspelande kommer ju låta bra, så vi får se vad han tycker imorgon. Om någon mer vill lyssna framöver så är det bara skicka ett PM.
Här visar du hur otroligt fel du har.
Du kan rädda väldigt dåliga plattor med en avrullad diskant och hissad midbas vilket finns i en uppsjö av högtalare.
Postad 04 August 2009 - 20:59
High fidelity = Hög trovärdighet mot original och det tilllämpar jag även på volymen.
Ja, och dom flesta livespelningar så ligger man en bra bit över 100 dB och ofta över 110 dB ibland. 115 dB 1m ifrån ger ca 105 dB 3-4 meter ifrån. Sen vill man gärna ha ca 10 dB i headroom för minsta möjliga dist och kompression, då är vi nere på 95 dB. Om musiken är väldigt dynamik så är det inte speciellt svårt att få den låta illa
20 dB för peakar, lyssnade med en medelnivå på 85dB 4 meter ifrån = 85+20+10= 115 dB och vill man ha headroom för peakarna så kanske vi behöver 120-125 dB. Då behöver vi även en hel del muskler i förstärkaren med så det inte klipper där
Här visar du hur otroligt fel du har.
Du kan rädda väldigt dåliga plattor med en avrullad diskant och hissad midbas vilket finns i en uppsjö av högtalare.
Du läste inte vad jag skrev va? Låt mig ta ut 10 skivor i din hylla, tror du dom kommer ha samma fel? Nej, just det
Med tanke på hur otroligt många högtalare du haft på bara några år så verkar det tala sitt tydliga språk. Man kan inte få en högtalarfärgning att fixa skivorna.
Redigerat av Hifimatte, 04 August 2009 - 21:00.
Postad 04 August 2009 - 21:06
Ja, och dom flesta livespelningar så ligger man en bra bit över 100 dB och ofta över 110 dB ibland. 115 dB 1m ifrån ger ca 105 dB 3-4 meter ifrån. Sen vill man gärna ha ca 10 dB i headroom för minsta möjliga dist och kompression, då är vi nere på 95 dB. Om musiken är väldigt dynamik så är det inte speciellt svårt att få den låta illa
20 dB för peakar, lyssnade med en medelnivå på 85dB 4 meter ifrån = 85+20+10= 115 dB och vill man ha headroom för peakarna så kanske vi behöver 120-125 dB. Då behöver vi även en hel del muskler i förstärkaren med så det inte klipper där![]()
Du läste inte vad jag skrev va? Låt mig ta ut 10 skivor i din hylla, tror du dom kommer ha samma fel? Nej, just det
Med tanke på hur otroligt många högtalare du haft på bara några år så verkar det tala sitt tydliga språk. Man kan inte få en högtalarfärgning att fixa skivorna.
Om jag skulle anordna en unplugedspelning i mitt vardagsrum skulle den ligga på helt andra ljudnivåer gentemot om samma spelning i göteborgs koncerthus. Det skulle nog dom flesta ljudtekniker hålla med om.
Att jag har bytt högtalare i så många led beror endast på att det är så aproligt att testa och skaffa sig erfarenhet
Förstår inte vad du menar? Varför skulle dom ha samma fel? Du kan plocka ur 10 skivor och jag kan med råge nämna olika personliga fel på var och en av dom. Dom som mer eller mindre saknar fel låter bra på alla högtalare och dom som har fel blir olyssningsbara på vissa.
Postad 04 August 2009 - 21:10
Vart har du sett THD siffror på pi60s? Faktum är att vi var två personer som hörde samma sak, att PL-300 dista när vi spelade Rage against the machine - Bullet in the head. Det är inget ovanligt, det är en rätt svår låt att återge distfritt med bra ljudtryck. Det är en av anledningarna varför jag ofta använder den låten, den andra är att det är en skitbra låt
Dock så klarar pi60s den låten med bravur på samma ljudtryck. Därför jag frågar om du vill ställa dina PL-300 brevid ett par pi60s.
För det andra så kan man för samma pris som en Monitor audio PL-300 köpa pi60s och bs-60 basstödet vilket kommer ge enormt övertag mot PL-300. Det är ett faktum.
Siffrorna finns att få bla. av Öhman. Ring honom.
Läs vad jag skrev en gång till så förstår du förhoppningsvis..
Du kan även dela PL300 högt och hänga på basstöd om du så önskar.
Jag har redan jämfört, som sagt både lyssnat och jämfört specifikationerna. Förstår inte vad du tror att Jag skulle få ut av att göra denna jämförelse Igen… Det är inte gjort i en handvändning och jag har bättre saker att lägga min fritid på.
Du får jätte gärna föredra pi60 och dess mer färgade ljud framför TAD, men att kalla dom bättre är felaktigt. Personligen har jag inte någon relation till Ino, det är de insnöade tomtarna runtomkring som kan störa mig.
Jag ger upp, finns ingen mening att lägga ner mer tid på detta. Det är som att försöka övertala en religiös person att det inte finns en gud. Fakta biter liksom inte. Du lyckas höra dist från PL 300 som du inte hör från pi60 trots att det är ren fakta (uppmätt) att PL 300 distar mindre. Det hade varit en sak om du sa att du inte gillade ljudet, men att det skulle vara just dist säger mer om din bristande kunskap än vad högtalarna verkligen presterar.
Postad 04 August 2009 - 21:21
Du kan även dela PL300 högt och hänga på basstöd om du så önskar.
Jo, men då kostar det mer igen. pi60s + bs-60 är redan extremt överlägsen PL-300 och påstår du något annat så kan jag gärna utmana dina PL-300 så får vi se.
Du får jätte gärna föredra pi60 och dess mer färgade ljud framför TAD, men att kalla dom bättre är felaktigt. Personligen har jag inte någon relation till Ino, det är de insnöade tomtarna runtomkring som kan störa mig.
Nja, enligt mig och flera andra så är pi60s mindre färgad än TAD vilket även hörs och syns i specerna. Att du ogillar att vissa gillar sina Inohögtalare ser man omgående, vilket även påverkar din trovärdighet rejält.
Du lyckas höra dist från PL 300 som du inte hör från pi60 trots att det är ren fakta (uppmätt) att PL 300 distar mindre. Det hade varit en sak om du sa att du inte gillade ljudet, men att det skulle vara just dist säger mer om din bristande kunskap än vad högtalarna verkligen presterar.
Vi hörde det! Säger det igen, fram mede PL-300 så kan vi göra en test.
Postad 04 August 2009 - 21:25
Om jag skulle anordna en unplugedspelning i mitt vardagsrum skulle den ligga på helt andra ljudnivåer gentemot om samma spelning i göteborgs koncerthus. Det skulle nog dom flesta ljudtekniker hålla med om.
Ja, vissa livespelningar är ju lägre men många är rätt höga. Och det låter bara dåligt (EDIT) om återgivningen är bristfällig (om skivan är bra inspelad)
Förstår inte vad du menar? Varför skulle dom ha samma fel? Du kan plocka ur 10 skivor och jag kan med råge nämna olika personliga fel på var och en av dom. Dom som mer eller mindre saknar fel låter bra på alla högtalare och dom som har fel blir olyssningsbara på vissa.
Du skrev "Du kan rädda väldigt dåliga plattor med en avrullad diskant och hissad midbas vilket finns i en uppsjö av högtalare." Om högtalaren ska kunna "rädda" dessa inspelningar så bör dom alla ha samma fel, annars så kommer du ändra på inspelningar som inte har dessa fel.
Det vill säga, om du har flera skivor med Perfekt diskant, hur kommer dom låta när du medvetet har en högtalare som rullar av diskanten? Och hur går det med skivorna som är riktigt dova, dom kommer ju bli som tjära
Samma med midbasen, det är omöjligt att få det att passa till alla skivorna, därför en EQ är mycket smartare val.
Redigerat av Hifimatte, 04 August 2009 - 22:46.
Postad 04 August 2009 - 21:39
Ja, vissa livespelningar är ju lägre men många är rätt höga. Och det låter bara olika om återgivningen är bristfällig (om skivan är bra inspelad)
Du skrev "Du kan rädda väldigt dåliga plattor med en avrullad diskant och hissad midbas vilket finns i en uppsjö av högtalare." Om högtalaren ska kunna "rädda" dessa inspelningar så bör dom alla ha samma fel, annars så kommer du ändra på inspelningar som inte har dessa fel.
Det vill säga, om du har flera skivor med Perfekt diskant, hur kommer dom låta när du medvetet har en högtalare som rullar av diskanten? Och hur går det med skivorna som är riktigt dova, dom kommer ju bli som tjära
Samma med midbasen, det är omöjligt att få det att passa till alla skivorna, därför en EQ är mycket smartare val.
Som jag skrev så låter dom utan problem bra på alla högtalare medans en bristfällig blir olidlig.
Jag har haft alla typer av högtalare att tillgå och detta är ett faktum.
Postad 04 August 2009 - 21:51
Kan ni inte bara släppa det här jäkla gnället nu... det är så otroligt o-intressant och tjatigt...
Snacka om att krascha tråden till 110%, släpp Ino nu eller döp om tråden !!

Redigerat av DVD-ai, 04 August 2009 - 21:52.
Postad 04 August 2009 - 22:08
Oavsett..
Postad 04 August 2009 - 22:11
(om jag bara hade någon som kunde finansiera mig först, så att jag har råd...
Postad 04 August 2009 - 22:48
Finns det ingen "superapparat" som man kan koppla nån mikrofon eller liknande som fixar till ljudet beroende på vilken kvalitet det är på inspelningen...? Då menar jag inte typ rumskorrigering, utan mer i stil med nåt som halvtaskiga sångare/sångerskor har som korrigerar tonsäkerheten...? En sån apparat skulle vara bra... Alltid perfekt ljud.
Oavsett..
Det man kan göra är ju fixa med EQ, sånt kan hjälpa. Tyvärr så är största problemet idag den hårda komprimeringen som är på skivorna. Det kan inget hjälpa i efterhand tyvärr. Samma med "kass inspelning".
Jag lämnar denna tråden nu och hoppas den kommer tillbaka på sitt spår igen. Ha det gött
Postad 05 August 2009 - 00:30
Joho då,det finns det!
Smaken är som baken vettu...
Det behovet har visserligen minskat lite med åren,men jag gillar konsertnivåer,JA.
Förr var jag faktiskt knäpp när det gällde detta,helst skulle det vara så högt att man blev yr i skallen och fick svårt att andas. Detta är verkligen ingen överdrift kan jag tillägga!!
När man höll på som värst så hörde mina föräldrar basen TYDLIGT från min lägenhet och det är MINST 500 meter mellan där jag hade lägenheten och deras hus,och det är en massa andra hus + träd emellan och mina dörrar o fönster var stängda. Jag säger det inte för att vara tuff eller nåt,det VAR så.
Och ja,jag NJÖT av att spela så högt. JA jag har spelat sönder högtalare. NEJ jag är inte döv.
Enligt ett hörseltest jag gjort på jobbet, inte hörselskadad heller. Vilket jag själv tycker är väldigt konstigt.
Sen håller jag med hifimatte om att högtalaren ska kunna spela på höga volymer för att klara dynamiken och dels för att man då vid "normala" nivåer bara använder en bråkdel av effekten,vilket i sin tur = mindre dist.
Postad 05 August 2009 - 07:31
Postad 05 August 2009 - 07:41
en sak som är viktig för mig är att högtalaren ska vara allround....men hur ser det ut hos er...
Postad 05 August 2009 - 07:53
Han har även bs60 till sina pi60s (för extra kapacitet i basen) men jag har inte kollat på film med dom än...
Så jag kan inte utala mig, men utan dom så är det så man sitter och flinar hela tiden, djupbasen är enorm från dom högtalarna
Och med bs60 så märker man tydligt (till musik) att man vinner än mer i kapacitet när man vrider på, det går att spela så löjligt högt så att luften "kortsluts" i rummet och det känns som att man blir träffad av en sjunk bomb när kanonader avfyras på madonna live...
3D känslan är på topp och ett totalt sömlöst ljud i hela rummet, absolut bästa suround upplevelsen jag varit med om har varit hemma hoss dessa två herrar.
Man är med i själva filmen på allvar, inte bara något som låter lita runt om en, utan man sitter mitt i hela kaoset, nästan så man duckar när kulorna kommer flygande genom luften
Redigerat av DVD-ai, 05 August 2009 - 10:06.
Postad 05 August 2009 - 08:37
skulle vilja lyssna på ett sådant system....
Postad 05 August 2009 - 09:11
Jag lämnar denna tråden nu och hoppas den kommer tillbaka på sitt spår igen. Ha det gött
Säger han som torpedera tråden
Postad 05 August 2009 - 10:08
det är en skum hobby detta
ja jag får fortsätta drömma om mina canton vento referens 1dc till jag får modet att övertala min bank varför just jag behöver dessa för att må bra.....
förresten....är det någon mer här som hört dessa 150k styggingar ?
Postad 05 August 2009 - 10:28
undrar om det finns en enda anläggning i denna värld som alla tycker är bäst på allt oavsett kostnad
![]()
det är en skum hobby detta![]()
ja jag får fortsätta drömma om mina canton vento referens 1dc till jag får modet att övertala min bank varför just jag behöver dessa för att må bra.....![]()
förresten....är det någon mer här som hört dessa 150k styggingar ?
De finns (eller iaf fanns) på Mediamarkt i Malmö. Tog mig dock aldrig tid att provlyssna dom, då de gick bort pga. sin storlek (för stora).
Finns garanterat ingen anläggning i världen som alla tycker är bäst, alla har olika ljudideal. Däremot kan man säkert bygga, rent tekniskt, en perfekt anläggning om det inte finns någon begränsning i tid och kostnad.
Postad 05 August 2009 - 10:31
intryck?
Som vanligt när man lyssnar en gång, under ca 30 min i en butik så är det inte så lätt att ge en ärlig bedömning...
Men det jag minns är att det va inget som dirrekt "fastnade" (då hade jag ju kommit ihåg väldigt noga !
Basen fanns där, och det med råge... det blev en hel del Infected Mushroom kan jag medela...
Men det va väll priset som avskräkte antar jag....
Postad 05 August 2009 - 10:59
Men människan är ju så att man snöar in på vissa grejer.
En del snöar in fullständigt på bilar,andra frimärken,motorcyklar,jakt,fiske ja ALLT!
Det finns folk till allt kan man säga,och det är väl tur det,för tänk vad tråkigt det skulle vara om alla gillade exakt samma sak...
Sen den här driften som finns i de flesta människor att man vill bara ha MER MER MER är väl egentligen riktigt sjukt.
Som när man sitter hemma o lyssnar på misik o letar fel för att få en anledning att uppgradera...
Det har nog fler än jag gjort skulle jag tro.
Tankarna på förändring snurrar ju hela tiden i skallen...
Egentligen kan man citera introt till The optimist, en låt med Skinless: LIFE SUCKS,AND THEN YOU DIE!
Det stämmer ju rätt bra egentligen.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
49 bilder
1544 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?