* Officiell Tråd - Sony Ericsson Aino *
Sony Ericsson Aino
(Mobiltelefoner)
|
5
|
(65)
|
Inga priser |
Sony Ericsson AINO (83 inlägg)
|
16 år sedan |
Postad 29 October 2009 - 15:23
Postad 29 October 2009 - 17:37
och det är att den inte går att koppla ihop med min macdator.
E det någon som vet hur man gör, isync funkar bara över
blåtand.
Tacksam för hjälp
Postad 29 October 2009 - 20:09
Har nämligen en C905 som jag är nöjd med funktioner osv på, och framförallt kameran, men den pajar lite då och då (fått den utbytt 3 ggr nu) så funderar på att häva köpet och byta den mot en Aino.
Hur är kameran? Är det samma optik osv?
Blixt? Led blixt eller "riktig" som på C905?
Hur är kalendern osv i Ainon?
Kommer jag sakna nått i C905 som inte finns i Ainon?
/Jocce
Postad 29 October 2009 - 21:11
Aion lockade lite faktiskt om jag ska vara ärlig.
Postad 30 October 2009 - 07:42
Har just köpt en Aino och startat Navigering och därmed Wisepilot. Strax efter så kom funderingen, kostar programmet Wisepilot något?
Telia navigator kostar väl 1100kr/år och det skulle vara en mindre trevlig överraskning att få ett sånt tillägg på mobilräkningen.
Jag tänkte att jag passar på att svara mig själv.
Enligt uppgift från Telia så ingår 30dagar test av Wisepilot på Aino:n, därefter får man ett erbjudande om att förlänga tjänsten.
Postad 30 October 2009 - 11:09
Nån som haft en C905 och gått över till en Aino?
Har nämligen en C905 som jag är nöjd med funktioner osv på, och framförallt kameran, men den pajar lite då och då (fått den utbytt 3 ggr nu) så funderar på att häva köpet och byta den mot en Aino.
Hur är kameran? Är det samma optik osv?
Blixt? Led blixt eller "riktig" som på C905?
Hur är kalendern osv i Ainon?
Kommer jag sakna nått i C905 som inte finns i Ainon?
/Jocce
Jag har en C905 som jag ska hämta ut ifrån servicestället så jag kan inte göra en riktig jämförelse mellan telefonerna. Det Ainon tyvärr saknar i jämförelse med C905 är just kamer och bildfunktioner tyvärr. Den har bara en ganska klen ledlampa vilket gör att bilder inomhus på kvällen inte blir speciellt bra (läs festbilder). Jag blev så besviken på kamera/bild att jag köpte en Satio istället och har nu en Aino liggandes i hyllan hemma. Optiken tycker man borde vara samma, har svårt att se att dom skulle använda någon annan optik med tanke på produktionskostnader osv. Det är säkerligen samma optik i Aino, C905 och W995. Utomhusbilder håller iaf hög klass.
Aino hade fått riktigt höga betyg av mig om den hade varit mer anpassad för bilder/foto. Jag tror inte heller att det hade skadat försäljningen av Satio heller då telefonerna riktar sig till helt olika målgrupper. Det krävs ju en ändå lite pengar för att köpa en Satio...
Förövrigt är det utan tvekan den snyggaste SE telefonen någonsin...speciellt den vita versionen
Postad 31 October 2009 - 15:11
och visa foton, musik och dylikt? För mig funkar fjärrspel utmärkt från PS3:an till mobilen, men inte andra hållet.
Jag har gjort som det står i den här manualen http://www.sonyerics...1231-9885_1.pdf , men när jag kommer till avsnittet "View on" blir det stopp.
Mobilen söker i ca 20-30 sekunder och sedan säger den.. "Ingen enhet hittades".
Jag kan tillägga att jag har innehållsdelning aktiverad, och jag har aktiverat "fjärrspel" i PS3:an. Vad kan jag ha missat?
Redigerat av Unregistered63946e69, 01 November 2009 - 11:12.
Postad 01 November 2009 - 19:06
Remote play är från PS3 till Aino. Åt andra hållet är det DLNA via wifi (har alltså inget med remote play att göra).
För att utesluta andra oraker:
Har du någon trådlös ruoter hemma, med wifi aktiverat?
Tror inte Aino kan inte anluta direkt till PS3 ävev om båda har wifi aktiverat utan måste gå via en router.
Kan du ansluta tlll ditt hemnätverk med Ainon (grön "sändare" symbol uppe i displayen)?
C905_sk_rmdump2.JPG 22.13K
0 Antal nerladdningarHar du någon annan enhet hemma, tex en bärbar dator som ansluter via Wifi?
I så fall kan du dela ut media med den till PS3 (med tex Windows Media Player 11 eller Playstation Media Server)?
Postad 01 November 2009 - 19:13
@ denoudsten
Remote play är från PS3 till Aino. Åt andra hållet är det DLNA via wifi (har alltså inget med remote play att göra).
För att utesluta andra oraker:
Har du någon trådlös ruoter hemma, med wifi aktiverat?
Tror inte Aino kan inte anluta direkt till PS3 ävev om båda har wifi aktiverat utan måste gå via en router.
Kan du ansluta tlll ditt hemnätverk med Ainon (grön "sändare" symbol uppe i displayen)?C905_sk_rmdump2.JPG 22.13K 0 Antal nerladdningar
Har du någon annan enhet hemma, tex en bärbar dator som ansluter via Wifi?
I så fall kan du dela ut media med den till PS3 (med tex Windows Media Player 11 eller Playstation Media Server)?
Tack för svaret.
Jo, jag kan ansluta till mitt (grön "sändare" display). Den hittar PS3:an, gör en sökning i 20-30 sekunder.
Sedan.. "ingen enhet hittad"!! Motstridigt i och med att den berättade att den just hittat PS3. Förvirrande.
Postad 01 November 2009 - 19:25
Börjar om, stäng av PS3, anslut telefonen till ditt hemma nätverk via en router med wifi, går det?
Postad 01 November 2009 - 19:33
Det gick utan problem att skapa ny mapp i filhanteraren och flytta bilder dit. Men när man kollar bilder i ihopfällt läge (touch) så kommer ändå alla bilder rad.
Är det bara att leva med det eller kan man få in mapparna i det visningsläget också?
Postad 01 November 2009 - 19:45
Postad 01 November 2009 - 22:05
Tycker att laddningsstället vore en utmärkt möjlighet att använda telefonen på sängbordet som klocka, dvs att se klockan hela tiden medan telefonen står på laddning. Som en klockradio ungefär.... Men telefonen släcker ju skärmen efter några sekunder. Är det möjligt att ändra så att klockans syns hela tiden när man laddar?
Postad 01 November 2009 - 22:28
Jag vill se bilder på hela köret!
Bilder från kameran, bilder på mobilen, bordställ, olika vinklar, med mera!
Postad 02 November 2009 - 15:28
Återkommer till frågan om MSN (eller Windows Live Messenger). Någon som vet en klient som fungerar bra? Har hittat följande varianter:
http://www.ebuddy.co...ebeta/index.php
http://new.windowsli...se/Default.aspx
Men tyvärr har ingen av dessa med Aino bland dom telefoner som stöds...
Postad 02 November 2009 - 16:08
Om ingen annan håller tråden igång får jag väl dra mitt strå till stacken
Återkommer till frågan om MSN (eller Windows Live Messenger). Någon som vet en klient som fungerar bra? Har hittat följande varianter:
http://www.ebuddy.co...ebeta/index.php
http://new.windowsli...se/Default.aspx
Men tyvärr har ingen av dessa med Aino bland dom telefoner som stöds...
ebuddy är väl java så den borde funka, funkar iaf bra på Satio...
Postad 02 November 2009 - 16:11
ebuddy är väl java så den borde funka, funkar iaf bra på Satio...
Okej, goda nyheter!! Men ska man inte välja telefonmodell när man laddar ner ebuddy? Eller är det samma installationsfil oavsett telefon?
Postad 02 November 2009 - 16:13
Okej, goda nyheter!! Men ska man inte välja telefonmodell när man laddar ner ebuddy? Eller är det samma installationsfil oavsett telefon?
Nej du laddar ner den från telefonen, behöver inte välja nåt (om jag inte minns fel). Läs på sidan du länkade
Postad 02 November 2009 - 17:31
Fler frågor från mig då
Tycker att laddningsstället vore en utmärkt möjlighet att använda telefonen på sängbordet som klocka, dvs att se klockan hela tiden medan telefonen står på laddning. Som en klockradio ungefär.... Men telefonen släcker ju skärmen efter några sekunder. Är det möjligt att ändra så att klockans syns hela tiden när man laddar?
Exakt!!
Jag skulle oxå vilja ha den funktionen. En display i stora röda "LED-siffror" mot svart bakgrund som displayen i klockradion såg ut på 80-talet. Klockan med timmar och minuter igång hela tiden i horisontalläge när Ainon ligger i laddningsstället. Energisparfunktionen i telefonens display som sätts igång när den ligger i laddingsstället behövs ju ändå inte då. Kanske t o m möjlighet att välja en funktion som automatiskt sätter telefonen i "klockradio-läge" när den placeras i laddningsstället?
Eftersom Tre snart kommer med sin uppdaterade version av Aino kanske någon variant av denna "app" finns med?
Är det någon på Tre som läser denna forumtråd som kan/vill berätta vilka uppdateringar som kommer i 3-versionen av Aino så vore det ju trevligt..
Redigerat av ekotempl1, 03 November 2009 - 11:24.
Postad 02 November 2009 - 19:53
Vet inte om det är så, men det låter som att du blandar ihop Remote Play och DLNA.
Börjar om, stäng av PS3, anslut telefonen till ditt hemma nätverk via en router med wifi, går det?
I nuläget använder jag min rauter endast som en "pass trough". Alltså är alla mina kopplingar med tråd.
Postad 02 November 2009 - 20:18
Har ett problem med min aino och undrar om någon mer upplevt samma. Touch-delen funkar inte ibland, det är precis som om den inte känner av när man trycker. Men om jag startar om telefonen så funkar det hur bra som helst igen, någon som har samma problem?
Postad 02 November 2009 - 20:24
I nuläget använder jag min rauter endast som en "pass trough". Alltså är alla mina kopplingar med tråd.
Jag provade precis och ps3 hittar Ainon direkt som mediaserver om jag kopplar upp telefonen mot wifirouter.
Om jag däremot kopplar upp telefonen direkt mot ps3ans wifi hittar den inte telefonen men telefonen kan komma åt internet via ps3.
Ett bökigt men fungerade sätt att komma åt filer via ps3 är att ställa in Ainon som USB-minnesenhet under
meny->inställningar->kommunikation->USB. Då blir telefonen som en bärbar disk när den kopplas till ps3.
Har för mig att någon hade problem tidigare i tråden att koppla telefonen till mac...
Finns speciellt läge under USB inställningen för mac och andra os. Kanske kan lösa det problemet.
Postad 02 November 2009 - 22:50
Hej,
Har ett problem med min aino och undrar om någon mer upplevt samma. Touch-delen funkar inte ibland, det är precis som om den inte känner av när man trycker. Men om jag startar om telefonen så funkar det hur bra som helst igen, någon som har samma problem?
Hört att det är så bara, tochen på SE är väl inte direkt den bästa som finns..
Postad 03 November 2009 - 00:41
Jag tyckte touchen var riktigt bra när jag testade på Mediamarkt!Blev förvånad men det kanske bara gäller iblandHört att det är så bara, tochen på SE är väl inte direkt den bästa som finns..
Postad 03 November 2009 - 08:42
Däremot har jag stora problem att reglera ljudet på headsetet. Det är också nån form av touch kontroll där man ska dra fingret för att höja/sänka volymen. Har lyckats nån enstaka gång....men i 9 fall av 10 går det inte alls. Hur fungerar det för er andra? Funderar på om jag ska reklamera headsetet.
Postad 03 November 2009 - 16:52
Headsetet har jag aldrig lyckats med att höja/sänka volymen, så jag funderar också på att reklamera det.
Dock har jag sjuka problem med WiFi-anslutningen... Vi har trådlöst här hemma och jag kan ansluta mig med det, men där tar det stop! Jag kan alltså inte gå ut på internet.... Någon som vet hur man får igång det?
Sen undrar jag hur man gör på bästa sätt för att lägga in/konvertera filmer så man kan kolla på de direkt på mobilen?
Postad 03 November 2009 - 17:49
Har inte själv Aino men läste detta på SE:s hemsida:
Den perfekta underhållningshjälpredan – Media Go™ gör det enklare än någonsin att ta med dig dina mediefiler, vart du än går. Överför dina mediefiler mellan telefonen och datorn genom att dra och släppa. Det är också enkelt att konvertera filer: Media Go™ konverterar video- och musikfiler för att ge dig bästa möjliga kvalitet.
Kanske värt att prova?
Postad 03 November 2009 - 17:53
Postad 03 November 2009 - 18:18
Låter som att jag inte är ensam om problemet med headsetet och volymkontrollen. Frågan är om det är lönt att byta om alla fungerar lika dåligt. Man kan undra också om det är ett hårdvaruproblem eller har med bluetooth mjukvaran att göra. Annars är jag sjukt nöjd med ljudet i lurarna
Postad 03 November 2009 - 20:40
Sen undrar jag om det är nån som vet var man ser hur mycket man har surfat på nätet
MvH
Postad 03 November 2009 - 21:02
Inställningar-Samtal-Tid-Dataräknare, där har du det, tror jag?
Postad 03 November 2009 - 21:11
Så va de för mig med i början, men tryck på knappen under (ring) knappen, alltså den du ska trycka på när du ska ringa någon... Sen tar du avsluta, då försvann de för mig
Inställningar-Samtal-Tid-Dataräknare, där har du det, tror jag?
tack för ditt svar. Har provat det, Då försvinner facebook, men stänger jag av mobilen , sen startar om mobilen så startar facebook upp igen : (
Postad 03 November 2009 - 21:59
gmails epost-klient - finns att ladda ner från deras hemsida
Gpsed - Gps program som tracker ungefär men man ladda upp direkt på nätet och se på google maps sträckan man gått/sprungit.
Jag köpte min aino för två dagar sedan. har dock problem med bluetooth headsetet som följer med. Det funkar bra att lyssna på musik men så fort jag ska ha ett samtal med det så knastrar det väldigt konstigt och störande högt. Har testat att paira det med flickvännens telefon och där funkar det alldeles utmärkt. Någon annan som varit med om liknande problem?
Postad 03 November 2009 - 23:06
Postad 04 November 2009 - 00:03
Det enda jag vet man kan göra är att radera EXIF infon från foton, då dyker fotot upp under bilder istället för under foto. Men då maste man flytta fotona till datorn, radera EXIF, flytta tillbaka till mobilen. En del meck för att "vinna" så lite med andra ord.
Okej, finns det något program där man kan ta bort taggningen (eller EXIF info) från bilderna? Helst om man kan göra det på flera bilder i ett svep...
EDIT: Hittade hur man gör i Vista. Markera bilder, högerklicka, välj Egenskaper och fliken Information och sedan "Ta bort egenskaper och personlig information". Men bilderna dyker likförbannat upp bland alla andra. Men jag har provat lägga in nån bild från internet (samma filformat - JPG) och dom bilderna dyker INTE upp, bara om man går in via filhanteraren/Foto. Fler tips på hur man kan hålla bilder privata så dom inte dyker upp när man bläddrar bland bilderna med touch?
Redigerat av Parika, 04 November 2009 - 02:00.
Postad 04 November 2009 - 13:21
edit: mkt bra telefon, brukar inte gilla SE mobiler alls men den var så j*vla snygg
Redigerat av swiftier, 04 November 2009 - 13:22.
Postad 04 November 2009 - 15:47
Hej! söker en bra sida med teman och kanske några roliga spel till ainon, någon som kan rekommendera? vet att det kanske inte finns så mkt än men till framtida behov.
edit: mkt bra telefon, brukar inte gilla SE mobiler alls men den var så j*vla snygg
Söker samma jag med .. sony ericsson hemsida suger ju .. typ 5-6 spel, + hemgjorda skräp balgrunder som dom har make att ta betalt för
Postad 04 November 2009 - 17:23
Okej, finns det något program där man kan ta bort taggningen (eller EXIF info) från bilderna? Helst om man kan göra det på flera bilder i ett svep...
EDIT: Hittade hur man gör i Vista. Markera bilder, högerklicka, välj Egenskaper och fliken Information och sedan "Ta bort egenskaper och personlig information". Men bilderna dyker likförbannat upp bland alla andra. Men jag har provat lägga in nån bild från internet (samma filformat - JPG) och dom bilderna dyker INTE upp, bara om man går in via filhanteraren/Foto. Fler tips på hur man kan hålla bilder privata så dom inte dyker upp när man bläddrar bland bilderna med touch?
Använd det här programmet istället för Vista, mycket bättre och smidigare.
http://www.rlvision.com/exif/about.asp
Kolla gärna in den här tråden för länkar till det och andra bra att ha program, tipsa gärna om andra program/appar oxå.
https://www.minhembi...howtopic=236772
Postad 04 November 2009 - 22:12
Använd det här programmet istället för Vista, mycket bättre och smidigare.
http://www.rlvision.com/exif/about.asp
Kolla gärna in den här tråden för länkar till det och andra bra att ha program, tipsa gärna om andra program/appar oxå.
https://www.minhembi...howtopic=236772
Tackar för tipset! Det funkade bra med Exif Tag Remover. Nu ligger bilderna endast synliga via Filhanteraren/Bilder. Problemet var bara att shareware versionen bara kunde hantera en bild i taget. Jobbigt!!
Tack för länkarna också. Vet inte om det var nåt jag fastnade för direkt.....möjligen titta närmare på gratis GPS programmet. Trodde ju i min enfald att Wisepilot skulle vara gratis, men ack..
Postad 05 November 2009 - 07:54
Hej,
Samma med min, funkar max en timme efter påslag, sen dör den, starta om, fungerar, och samma sak efter ett tag igen...
Lämnade tillbaka den som DOA, fick en ny med exakt samma problem.
Enligt säljaren som ringde upp SE så håller de på att skriva ny programvara som ska avhjälpa touchproblemet, vi får väl se...
elis
Postad 05 November 2009 - 10:07
tack för ditt svar. Har provat det, Då försvinner facebook, men stänger jag av mobilen , sen startar om mobilen så startar facebook upp igen : (
Precis samma sak händer för mig. Jävligt jobbigt. Och har också problem med volymkontrollen på mitt headset. Telefonen är dock inskickad, hoppas på utbyte så man kan ta en annan telefon!
Postad 05 November 2009 - 10:49
Precis samma sak händer för mig. Jävligt jobbigt. Och har också problem med volymkontrollen på mitt headset. Telefonen är dock inskickad, hoppas på utbyte så man kan ta en annan telefon!
Vi kanske skulle vända på frågan...är det någon som har ett headset där volymkontrollen faktiskt fungerar??
Postad 05 November 2009 - 17:59
Det man får göra för att bli av med Facebook-appen är att gå in i programmet, välja alternativ, och sedan gå in under något som heter typ viloläge. Där väljer man av, sedan blev jag av med problemet.
Däremot har jag problem med skärmen som många andra samt ett icke fungerande headset...
Postad 06 November 2009 - 00:06
Ingen som har någon sida med spel å saker man kan hämta hem?
Postad 06 November 2009 - 02:25
Gsmarena har nyss lagt upp sin Review.Det intressanta ligger dock på sida 6. Ainon är Sony Ericssons bästa musiklur!
W995 får känna sig slagen. Inte långt från Iphone 3gs faktiskt.
Postad 06 November 2009 - 12:00
Postad 06 November 2009 - 13:17
Postad 06 November 2009 - 16:01
Postad 07 November 2009 - 15:36
Känns som den blir skitig, så blev en svart, sitter på laddning nu....najs laddningsdocka, nästan så man måste skaffa en till...en till sovrummet en till datorn...kanske en 3:e till jobbet?
Nån som lyckats hämta MMS inställningar osv för Telia?
Vilka apps och så "måste" jag ha?
Edit: nån som har problem med att göra smileys i SMS:en?
Måste man lägga till dem själv?
Annars brukar det räcka med två tryck på 1:an (Dvs ett för : och ett för ) för att få
/Jocce
Redigerat av Jocce81, 07 November 2009 - 15:42.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
5
Sony Ericsson AINO
119 bilder
36 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?