Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Varför exklusiva högtalarkablar...

364 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 July 2009 - 11:01

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Ok... Kan väl tycka att det är lite trångsynt att låta formatet hindra en lyssning och att musiken är viktigare men det får ju var och en göra som de vill naturligtvis.

Jag lyssnar int om jag tycker det låter dåligt, men jag lyssnar en del på även MP3 och just därför vil jag ha högtalare/elektronik/rum som på ett vettigt kan återge dåligt program materiel så att det inte låter "sämre än nödvändigt" ;)
Men jag lyssnar helst på Flac cd-skiva, MP3 bara dom gånger som inte annat finns at tillgå, men jag styrs inte av formaten.
Men jag förstår vad Jonasprivate menar och jag fungerar lite på samma sätt, undviker i alla fall MP3 helst...

Postad 18 July 2009 - 14:15

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Upplevda skillnader mellan kablar är imo oftare mer psykologi än fysik. Jag har nämnt kullagerhistorien i "Hjärnstorm" tidigare men hittar tyvärr ingen videosnutt på t.ex. Youtube. Däremot hittade jag nedan klipp som på samma sätt visar hur oerhört lätt det är att vi upplever skillnader baserat på förväntan, trots att det inte föreligger några.

Varning: Inget för de som vill fortsätta med sin tro på att vi inte blir påverkade av förväntanseffekter som pris, utseende, andras åsikter, mm.

"Va - hur kan det vara samma när det smakar olika??"
http://www.youtube.c...h?v=0HyZIMBQ8n0

Ja du, jag förstår att du undrar. Det gör jag också ;)
Men det är lite som med religion, man bestämmer sig att såhär är det och inget kan ändra på det.

Men för att kunna utröna skillnader på kablar så är det ett dubbelblint test som krävs, så är det bara.

Postad 19 July 2009 - 05:56

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Men för att kunna utröna skillnader på kablar så är det ett dubbelblint test som krävs, så är det bara.

Och det gäller nog inte bara för att bekräfta endast om det finns skillnader. Många gånger behöver man vara utan förväntan för att även för sig själv kunna ärligt bedöma vad som är bra eller inte.

Det handlar om den enkla psykologin att det är lättare att tycka om något som är dyrt och snyggt än något som är billigt med ett mindre exklusivt utseende. Som i det där blindtestet som Svt gjorde för några år sedan... Någon som tror att den som var anställd på hifiklubben och "audiofilen" placerat kabeln för 4 kr/m så högt i de olika lyssningarna om de hade vetat att det var den som var inkopplad? No way...!

Man har sett samma fenomen (fel ord egentligen då jag ser det som självklart) vid blindtester av vin. Smakade deltagarna förutsättningslöst så fick helt plötsligt de billigare vinerna bättre betyg och de dyrare sämre än när de visste vad de drack.

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 19 July 2009 - 09:55.

Postad 19 July 2009 - 10:36

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Håller med dig helt.

Postad 20 July 2009 - 12:52

pakarlss
  • pakarlss
  • Forumräv

• 893 inlägg
  • 0
Håller också med ovanstående talare.
Skulle vara kul att göra mätningar på signalen i de fall som folk anser sig höra saker som t.ex. livligare/plattare/mer nyanserad ljudbild för olika kablar. Genom att göra en analys av den elektriska signalen (spektrum, amplitud och fas) skulle man kunna fastställa om det finns fysikaliska grunder för skillnaderna, och vilka de i så fall är.
Ljud håller sig ju inom ett väldigt begränsat frekvensområde och är enkelt att mäta (i elektrisk form i kabel), så det skulle inte vara något större problem att ta fram mätdata med hjälp av oscilloskop och spektrumanalysator.

Själv är jag dock skeptisk till att man kan hitta skillnader.

Postad 20 July 2009 - 13:19

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Och det gäller nog inte bara för att bekräfta endast om det finns skillnader. Många gånger behöver man vara utan förväntan för att även för sig själv kunna ärligt bedöma vad som är bra eller inte.

Det handlar om den enkla psykologin att det är lättare att tycka om något som är dyrt och snyggt än något som är billigt med ett mindre exklusivt utseende. Som i det där blindtestet som Svt gjorde för några år sedan... Någon som tror att den som var anställd på hifiklubben och "audiofilen" placerat kabeln för 4 kr/m så högt i de olika lyssningarna om de hade vetat att det var den som var inkopplad? No way...!

Man har sett samma fenomen (fel ord egentligen då jag ser det som självklart) vid blindtester av vin. Smakade deltagarna förutsättningslöst så fick helt plötsligt de billigare vinerna bättre betyg och de dyrare sämre än när de visste vad de drack.

Mycket riktigt !
Att folk ska ha så svårt för att aceptera att vi styrs av våra psyken, och alla våra upplevelser/sinnen också gör det...
Alltså påverkar psyket alla våra intryck till extremt stor del....

Ritkigt bra unlägg :ph34r:

Håller också med ovanstående talare.
Skulle vara kul att göra mätningar på signalen i de fall som folk anser sig höra saker som t.ex. livligare/plattare/mer nyanserad ljudbild för olika kablar. Genom att göra en analys av den elektriska signalen (spektrum, amplitud och fas) skulle man kunna fastställa om det finns fysikaliska grunder för skillnaderna, och vilka de i så fall är.
Ljud håller sig ju inom ett väldigt begränsat frekvensområde och är enkelt att mäta (i elektrisk form i kabel), så det skulle inte vara något större problem att ta fram mätdata med hjälp av oscilloskop och spektrumanalysator.

Själv är jag dock skeptisk till att man kan hitta skillnader.

Mätningar har ju gjorts och skillnader finna på vissa kablar, men frågan är fortfarande om man kan höra skillnader, och är skillnaderna på så sätt att det blir "bättre" eller "sämre"... ?!
Vem avgör det !

sedan så är ju skillnaderna som är uppmätta så små att dom slutligen påverkar den skustiska signalen i storleksordnignen 100-1000 gånger under "hör-röskeln"...
Alltså... om inte all forskning kring våran hörsel hitils har varit helt fel, så ska vi inte kunna höra dom skillnader som en vettigt uppbyggd kabel gör mot en annan. (alltså, det är inte ståltråd vs koppar här nu... även om det också skulle kunna vara intressant... :rolleyes: )

Redigerat av DVD-ai, 20 July 2009 - 13:20.

Postad 21 July 2009 - 08:00

pakarlss
  • pakarlss
  • Forumräv

• 893 inlägg
  • 0

Mätningar har ju gjorts och skillnader finna på vissa kablar, men frågan är fortfarande om man kan höra skillnader, och är skillnaderna på så sätt att det blir "bättre" eller "sämre"... ?!
Vem avgör det !

Jag har sett mätningar av kablars elektriska parametrar, men det var egentligen inte det jag menade, utan vilken påverkan av ljudspektrumet de har. Men det kanske finns sådana mätningar och analyser också?
Om en person säger att kabel A ger en "bättre närvaro i övre mellanregistret" än kabel B, exakt vilka parametrar av ljudsignalen skiljer då kablarna åt? Är det en puckel på frekvenskurvan, en jämnare fasgång, eller mindre distorsion?

Enligt en objektiv definition så borde "bättre" vara lika med "minst påverkan av signalen". Genom att enkelt mäta differenssignalen mellan förstärkare och högtalaringång skulle detta kunna analyseras.

Postad 21 July 2009 - 08:51

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jo, om man ska se på det viset :ph34r:
En förhöjd närvarokänsla kan vara mindre disst eller en liten höjning runt 3-6KHz området. eller en kombination av båda...
men mest troligt så är det till 90% placeba och kanske att det ligger något i att responsen också påverkas "åt det hållet"

jag har varit med i ett flertal blina tester och inte kunnat avgöra skillnader så pass starka så att jag kan vara säker själv på om jag inbillar mig eller om det verkligen fanns någon skillnad...
Och är skillnad så liten så ser jag den som 100% försumbar, och jag lägger då pengar på sådant som har betydligt större inverkan på ljudet i stället...

kablar ska enligt mig vara: tillräkligt bra för att inte förvanska signalen hörbart och tillräkligt snygga för att inmte göra en tokig ! :rolleyes:

Postad 21 July 2009 - 09:25

pakarlss
  • pakarlss
  • Forumräv

• 893 inlägg
  • 0

men mest troligt så är det till 90% placeba

Det tror jag också, men för de som tror annorlunda skulle det vara en metod att försöka backa upp sina utsagor med fakta.

Postad 21 July 2009 - 14:42

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jepp,

Men för mig del så orkar jag inte gå något korståg mot kabel älskarna, jag låter dom hålla på med sina kablar, bara jag slipper hålla på med "dyr-kabel" så är jag nöjd... :)
För priser är ju som vi alla vet (ja... dom flesta av oss i alla fall) Inget mått på prestanda...
Och jag ser "dyr-kablar" som onödigt dyra när det finns kablar för normala priser (upp till 70kr/m) som är båda snygga och smidiga och perfekta elektriska ledare (finsn billigare som är perfekta ledare också, men inte lika snygga... :))

Postad 21 July 2009 - 23:15

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0
Modemuppkopplad vid sommarstället... Låååååångsamt! Vägrar mobilt bredband. :) Hur som helst; jag loggar in då och då för att inte missa något av värde.

Gillar jämförelsen med vinprovning. Jag deltar regelbundet i vinprovningar i goda vänners lag. Alltid blinda, testerna alltså, och alltid extremt underhållande. Sällan eller aldrig lyckas jag pricka in "dyrvinarna" och lika sällan/aldrig är den dyraste min favvo. Det finns en lika enkel som rationell förklaring till detta; jag vet inte vad jag ska "leta efter". Jag är för dåligt insatt. Har i.o.f.s. druckit rödtjut i ca 20 år men aldrig intresserat mig för själva vinet i fråga. Är det gott till en bit kött eller thaigrytan, vilket oftast är fallet, är jag nöjd. Det är kul att testa nya viner i olika prisklasser. Visst föreligger smakskillnader och visst har man några "säkra kort" som man vet sällan gör gästerna missnöjda. Men, som sagt, drickandet är allt annat än seriöst i bemärkelsen "använda-vinkännaradjektiv-typ-mörk-fatton-med-inslag-av-gräs-och-lakrits".

När det gäller musiklyssning vill jag påstå att det motsattta förhållandet råder. Jag har en gedigen erfarenhet av, och ett synnerligen passionerat förhållande till, musik, både som live- och studiomusiker men även sedan 18 år tillbaka även som hifi-entusiast. Jag vet hur det "ska" låta för att låta "på riktigt" och även mycket små skillnader i återgivningen registreras av mina, ja, jag vill faktiskt påstå detta, guldöron (gissar att jag får ta mycket skit för detta påstående... :) )

De som vill göra gällande att det inte föreligger skillnader i ljudåtergivning mellan olika kablar får gärna vara av denna åsikt. Jag har egentligen inga synpunkter på detta. Men kom inte och proklamera att detta är en oomkullrunkelig sanning.

Så till den eviga frågan om dyra kablar alltid är bättre än billigare diton; inte alltid men mycket ofta. Tycker jag. Efter att ha lyssnat förutsättningslöst. Eller egentligen skeptiskt; innan jag hade testat olika kablar, såväl högtalar- som signal-, var jag av samma uppfattning som många här i forumet. Alltså att det är fullständigt meningslöst att lägga en massa pengar på kablar.

Man måste dock ha klart för sig att kablar inte på något sätt gör underverk i en anläggning. Inga kablar i världen kan få ett illa klingande system att låta bra. Men om man har en anläggning som med "standardkablage" låter bra, kan det bli ännu bättre med bättre kablar. Skit således i att ha kabelkostnaden inbakad i budgeten när du handlar. Kör på vanliga kablar till en början och byt när du tycker att plånboken tillåter. Ett högtalarbyte gör naturligtvis mer än ett kabeldito. Kompromissa alltså aldrig på högtalare/elektronik. MEN; komplettera med goda kablar när du har råd.

Ungefär så.

Postad 21 July 2009 - 23:21

Samuelsson93
  • Samuelsson93
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
låter mycket vettigt måste jag säga.

Postad 21 July 2009 - 23:27

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Va ett tag sedan med såg dig här bensnake :) (eller bara jag som missat..?!)

mycket vettigt inlägg och håller med :)

Postad 22 July 2009 - 02:05

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Va ett tag sedan med såg dig här bensnake :) (eller bara jag som missat..?!)

Nedan har du förklaringen; SEMESTER! :)
Bifogad fil  bensnake.jpg   80.16K   4 Antal nerladdningar

Postad 22 July 2009 - 07:04

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Ahhh :)
skönt !

ser ritktigt mysikt ut, om man jämför med vädret här hemma.. :P

Postad 22 July 2009 - 07:11

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Jepp,

Men för mig del så orkar jag inte gå något korståg mot kabel älskarna, jag låter dom hålla på med sina kablar, bara jag slipper hålla på med "dyr-kabel" så är jag nöjd... :)
För priser är ju som vi alla vet (ja... dom flesta av oss i alla fall) Inget mått på prestanda...
Och jag ser "dyr-kablar" som onödigt dyra när det finns kablar för normala priser (upp till 70kr/m) som är båda snygga och smidiga och perfekta elektriska ledare (finsn billigare som är perfekta ledare också, men inte lika snygga... :P)

Va rekomenderar du dyr kabel för 70 kr när det finns för 50kr

Postad 22 July 2009 - 07:16

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Men då är det ju inte lika mycket "dyr-kabel" som för 70kr/m... :)

Postad 22 July 2009 - 13:20

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Nedan har du förklaringen; SEMESTER! :)
Bifogad fil  bensnake.jpg   80.16K   4 Antal nerladdningar

Mycket bra skrivet, vilken spänn bild du lagt upp. :P

Postad 22 July 2009 - 14:16

pakarlss
  • pakarlss
  • Forumräv

• 893 inlägg
  • 0
@BenSnake:
Jag respekterar dina åsikter också. Trevlig semester förresten!
Däremot fungerar jag generellt så att jag inte bara vill veta att eller hur utan också varför (kanske störd av min yrkesbana... :) ). Det var därför jag i mitt tidigare inlägg sökte efter förklaringar av vad som egentligen skiljer i slutändan, dvs i lyssnarens öron, mellan olika kablar. Jämnare frekvenskurva, högre amplitud etc?
Jag vill gärna veta varför en kabel är bättre än den andra. Detta var väl även trådskaparens mål? Att finna förklaringar?
I likhet med vinprovning är audiovärldens uttryck ofta lite för abstrakta för att kunna översättas till vetenskapliga fakta rakt av.

Postad 22 July 2009 - 15:31

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Mycket bra skrivet, vilken spänn bild du lagt upp. :)

Spännbild? Nä då, jag är helt avslappnad... Och till skillnad från brudarna i Moore är är det bara ansiktet som retuscherats. :P

Postad 22 July 2009 - 15:37

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

@BenSnake:
Jag respekterar dina åsikter också. Trevlig semester förresten!
Däremot fungerar jag generellt så att jag inte bara vill veta att eller hur utan också varför (kanske störd av min yrkesbana... :) ). Det var därför jag i mitt tidigare inlägg sökte efter förklaringar av vad som egentligen skiljer i slutändan, dvs i lyssnarens öron, mellan olika kablar. Jämnare frekvenskurva, högre amplitud etc?
Jag vill gärna veta varför en kabel är bättre än den andra. Detta var väl även trådskaparens mål? Att finna förklaringar?
I likhet med vinprovning är audiovärldens uttryck ofta lite för abstrakta för att kunna översättas till vetenskapliga fakta rakt av.

Thanks. Håller med om att det vore spännande att få ta del av "varför-fakta". Men för mig är det ingen nödvändighet. Håller också med om att det i audiofilvärlden, liksom i vinprovarkretsar, svängs med något abstrakta uttryck. Ett uttryck som på senare tid vunnit mark i hifi-blaskorna är "svärta i ljudet". Vad är det rent vetenskapligt?

Postad 22 July 2009 - 15:37

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Däremot fungerar jag generellt så att jag inte bara vill veta att eller hur utan också varför (kanske störd av min yrkesbana... :) ).

Det är ju helt klart så att våra personligheter spelar in hur vi ser på frågor som dessa. Min grund finns i humanismen där ett genomgående "tema" är att det skall finnas sannolika skäl till att tro på t.ex. en existens. Finns det inte det så väljer jag att tro ett det inte finns en existens. Något som jag inte ser som sannolikt är att en ledare skall behöva kosta tusentals kronor per meter för att leda en relativt okomplicerad signal ett par meter.

Det var därför jag i mitt tidigare inlägg sökte efter förklaringar av vad som egentligen skiljer i slutändan, dvs i lyssnarens öron, mellan olika kablar. Jämnare frekvenskurva, högre amplitud etc?

Absolut - men det är ju det som hittills saknas (såvida man nu inte väler att tro på de olika tillverkarnas mer eller mindre pesudovetenskapliga reklamsnack). Hörbara ev. skillnader och preferenser kan endast mätas med hjälp av förutsättningslösa lyssningstester. Vet man vad som skall värderas så har vi sett flera exempel på vad som kan hända...

Inte bara abstrakta - de är ofta, då det saknas metoder för att t.ex isolera och identifiera orsaker till upplevelser, helt ointressanta i frågan. Det finns ännu inte ett enda oberoende blindtest av t.ex. högtalarkablar, som pekar på att ljudet blir bättre ju dyrare kabel. Hade det varit så så hade det väl varit gjort för länge sedan? Appropå vin så är det troligen bra mycket enklare att lära sig att skilja åtminstone på olika karaktärer av vin än på högtalarkablar.

Postad 22 July 2009 - 15:48

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Men om man har en anläggning som med "standardkablage" låter bra, kan det bli ännu bättre med bättre kablar.

MEN; komplettera med goda kablar när du har råd.

Här kopplar du tydligt bättre kabel med högre pris. Om det nu är så att dyrare kablar som ledare betraktat skulle bli bättre per krona borde det då inte vara i stort sett omöjligt att skilja två lika bra / dyra kablar åt? Hifi handlar ju om opåverkad signal och naturlig återgivning. Annars handlar det ju bara om personliga preferenser och smak.

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 22 July 2009 - 15:50.

Postad 22 July 2009 - 16:25

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Här kopplar du tydligt bättre kabel med högre pris. Om det nu är så att dyrare kablar som ledare betraktat skulle bli bättre per krona borde det då inte vara i stort sett omöjligt att skilja två lika bra / dyra kablar åt? Hifi handlar ju om opåverkad signal och naturlig återgivning. Annars handlar det ju bara om personliga preferenser och smak.

Som jag skrev tidigare; ofta men inte alltid ger en dyrare kabel bätre återgivning än en billigare enligt mitt förmenande. Jag har dock inte lyssnat på marknadens alla kablar, så denna min erfarenhet kan inte med säkerhet sägas vara generell. Och visst handlar det om personliga preferenser och smak. Ofärgad återgivning existerar inte.

Redigerat av bensnake, 22 July 2009 - 16:26.

Postad 22 July 2009 - 17:44

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Orkade inte läsa igenom alla åtta sidor, men kapacitans, resistans och induktans har en audiell påverkan även i högtalarkablar.
Men resultaten behöver inte vara mätbara (med utrustning som en normal Svensson har råd med), för att de ska höras, jag har själv experimenterat lite, både själv och med personer som jag dragit in ovetandes om vad som komma skall och även de har hört skillnad.
Nu har jag inte några jättebra högtalare precis, men skillnad mellan en vanlig "lampsladd", "fyrflätad" EKK och "fyrdlätad" SKX (sjukardelig) hörde både jag och även de jag drog in i det ovetandeblindtest.
Nu kan jag inte härleda den audiella skillnaden vi upplevde till något, jag vet bara vilket vi tyckte lät bäst och de kablarna sitter kvar än idag och kostade mig hela otroliga 40:- på Dollar$tore, nej det är inte vanliga lampsladdar; det är den egenhändigt fyrflätade SKX modellen vi testade. Enligt Svalander så är det bästa fyrflätad EKK, men jag tänker fortsätta använda SKX då jag med uppbackning av de som var med i testet upplevde att den flätade SKX kabeln lät bäst i min uppsättning och i mitt rum med alla akustiska förutsättningar det innebär.

Postad 22 July 2009 - 18:54

pakarlss
  • pakarlss
  • Forumräv

• 893 inlägg
  • 0

Orkade inte läsa igenom alla åtta sidor, men kapacitans, resistans och induktans har en audiell påverkan även i högtalarkablar.
Men resultaten behöver inte vara mätbara (med utrustning som en normal Svensson har råd med), för att de ska höras, jag har själv experimenterat lite, både själv och med personer som jag dragit in ovetandes om vad som komma skall och även de har hört skillnad.

Jag förväntar mig inte att Svensson har oscilloskop eller spektrumanalysator hemma, men det finns i de flesta test- och elektroniklabb. Med lite vilja och intresse borde alltså inte var helt omöjligt att söka upp en mätstation, eller låta en audiotidning göra en analys av kablarna (liknande den man gör av t.ex. förstärkare).
Visst kan egenskaper som kapacitans, resistans och induktans skilja mellan kablar, men vi ska veta att ljud är en lågfrekvent och smalbandig signal (20kHz).
Dessa små variationer av induktanser och kapacitanser har sin inverkan långt högre upp i frekvensbandet.

Redigerat av pakarlss, 22 July 2009 - 18:54.

Postad 08 August 2009 - 20:41

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0
Släng gärna ett öga i den eminente MrVälljuds album "Mr Välljuds goa högtalare".
https://www.minhembi...d/214905#307879

Massor med isärplockade högtalare i olika prisklasser och inte en tillstymmelse till exklusiva och dyra kablar internt. Kika gärna på bilderna samtidigt som ni mentalt ser en dyrkabel kopplad mellan högtalaren och en förstärkare.

Postad 20 August 2009 - 08:30

Holmqvist
  • Holmqvist
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0
Rätt kulig tråd att läsa, pillade lite med att byta internkablagen från lakritstråd till "normal" 2,5-kvadratskabel på högtalare för en del år sedan och jag upplevde en förbättring vid samtliga tillfällen.
Förbättringen var kanske inte av den arten att högtalaren gick ifrån att låta bra till att bli "världens bästa" högtalare, men ljudet blev i mina öron både fylligare och tydligare om man får uttrycka sig så. ;)

Skillnaden hade kanske blivit ännu mer markant om högtalarna/elementen/konstruktionen varit av väsentligt "bättre" kvalitet men det blev som sagt bättre i mina öron, även i brorsans och en kompis öron skall tilläggas. ;)
Högtalarna som dessa operationer utfördes på var ett par Audio Pro Avantek six, ett par gamla Eltaxhäckar med Seas-element i - jo faktiskt - och ett par burkar till som jag faktiskt inte kommer ihåg ursprunget till. :P
En kanske rolig eller intressant betraktelse i sammanhanget är att i ett par Acoustic Energy-burkar som kostade 8.000:- för c:a tio år sedan satt redig 2,5 kvadratskabel, så den skruvade jag bara ihop igen och lät bli att pilla med.

Ville bara dela med mig av mina erfarenheter med byte av internkablage. :P

Postad 20 August 2009 - 08:37

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
;)

jo, som asgt, det är skillnad på kablar och kablar...
Men inte mellan bra kablar och bra kablar... :P
Och med bra så menar jag inte dyr, utan just elektriskt bra :P

Så, jag är helt med på vad du menar, och det kan vara 100% placebo eller 100% san iaktagelse, eller en balandning av båda, det får vi alldrig veta.
Och vad spelar det för roll, för du blev nöjd med uppgraderingen eller hur ?! ;)
Och den va inte sjukligt dyr så man tappar hakan, då är det väldigt oskyldigt att byta lite interkablage.

Postad 20 August 2009 - 08:47

Holmqvist
  • Holmqvist
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0

;)

jo, som asgt, det är skillnad på kablar och kablar...
Men inte mellan bra kablar och bra kablar... :D
Och med bra så menar jag inte dyr, utan just elektriskt bra :P

Så, jag är helt med på vad du menar, och det kan vara 100% placebo eller 100% san iaktagelse, eller en balandning av båda, det får vi alldrig veta.
Och vad spelar det för roll, för du blev nöjd med uppgraderingen eller hur ?! ;)
Och den va inte sjukligt dyr så man tappar hakan, då är det väldigt oskyldigt att byta lite interkablage.

Speciellt dyrt var det inte, tror kabeln jag satte i kostade runt 30:-/metern och i en högtalare behövs det ju inte så väldigt långa kablar, prisvärt enligt mig. :P

Postad 20 August 2009 - 08:51

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jepp, låter prima ;)

30kr/meter är bra!

Postad 05 September 2009 - 17:40

Superduke
  • Superduke
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Ruskar liv i Tråden :)

Gjorde nyss ett litet högtalarkabel test på gehör , inget vetenskapligt ..

Min trotjänare Kimber 8 tc biwire ..Min gamla Silk och den nya lånade "av en kompis" Nordost Heimdal och jag hoppades verkligen att Nordost kabeln inte skulle göra så att något blev bättre /Roligare men tyvär så va så inte fallet , suck ..
Lite kort bara med silk inkopplad så blev ljudet ansträngt och lite dämpat ...Trist
Heimdal , hoho det ansträngda försvann och ljudbilden blev tydligare och lenare nu gick det att dra på och det lät bara så ruggigt bra . Man fastnar i musiken och vill inte ens byta spår :) sitter och verkligen njuter av ljudet som sprids .

Så tyvär så finns det en hel del at hämta ..

Postad 05 September 2009 - 17:47

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Ruskar liv i Tråden :)

Gjorde nyss ett litet högtalarkabel test på gehör , inget vetenskapligt ..

Min trotjänare Kimber 8 tc biwire ..Min gamla Silk och den nya lånade "av en kompis" Nordost Heimdal och jag hoppades verkligen att Nordost kabeln inte skulle göra så att något blev bättre /Roligare men tyvär så va så inte fallet , suck ..
Lite kort bara med silk inkopplad så blev ljudet ansträngt och lite dämpat ...Trist
Heimdal , hoho det ansträngda försvann och ljudbilden blev tydligare och lenare nu gick det att dra på och det lät bara så ruggigt bra . Man fastnar i musiken och vill inte ens byta spår :) sitter och verkligen njuter av ljudet som sprids .

Du bytte väl inte kablarna själv medans du lyssnade? Då är testet meningslöst eftersom hjärnan per automatik ställer in sig efter det du tror ska vara bäst.

Postad 05 September 2009 - 17:53

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

• 3403 inlägg
  • 0
Bättre om ni är flera och isf låter någon byta utan att du vet vilken märke, kanske luras och inte byter kabel alls vid ett test.
Hör du skillnad när polaren påstått att han bytt kabel även fast det är samma kan de bli jobbigt :)

Postad 05 September 2009 - 17:59

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Uppfattar det som att du testade öppet? Förväntan kan flytta berg vilket har visat sig ett antal gånger i olika sammanhang. Kolla t.ex. tjejen i klippet nedan som blir illamående när hon dricker från flaska B fast den har samma innehåll som flaska A, vilken hon tycker smakar bra.

http://www.youtube.c...h?v=0HyZIMBQ8n0

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 05 September 2009 - 17:59.

Postad 06 September 2009 - 07:59

Superduke
  • Superduke
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Jo jag testade öppet .. Men jag hoppades på att dyrkabeln skulle låta åtminstone lika som mina pga av jag inte kommer att ha råd att köpa dessa dyrkablar :)

Lite småjobbigt med en del "besservissar" som börjar snacka om hur min hjärna ställer om sig hehe ,kanske komiskt ändå .
Jag vet vad jag gillar när jag lyssnar och blir jag sas fast i musiken och sitter och lyssnar på låtar och skivor som jag knappt gillade innan så är det nått som är rätt för mig ialf och således en viss skillnad på återgivningen :D

Men , jag säger så här , ni som är skeptiska ...PROVA :) Låna hem ett par Nordost Heimdal så tror jag ni kommer att ändra er rätt snabbt ;)

Detta gäller förstås att ni har en anläggning av hyffsat hög klass . Om jag fick bestämma så skulle alla kablar låta lika , uj vad pengar jag skulle spara och huvudbry för den delen .

Ser jag någon logik i det hela ..Nej .

Postad 06 September 2009 - 08:10

Unregistered41238
  • Unregistered41238
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

Jo jag testade öppet .. Men jag hoppades på att dyrkabeln skulle låta åtminstone lika som mina pga av jag inte kommer att ha råd att köpa dessa dyrkablar :)

Lite småjobbigt med en del "besservissar" som börjar snacka om hur min hjärna ställer om sig hehe ,kanske komiskt ändå .
Jag vet vad jag gillar när jag lyssnar och blir jag sas fast i musiken och sitter och lyssnar på låtar och skivor som jag knappt gillade innan så är det nått som är rätt för mig ialf och således en viss skillnad på återgivningen :D

Men , jag säger så här , ni som är skeptiska ...PROVA :) Låna hem ett par Nordost Heimdal så tror jag ni kommer att ändra er rätt snabbt ;)

Detta gäller förstås att ni har en anläggning av hyffsat hög klass . Om jag fick bestämma så skulle alla kablar låta lika , uj vad pengar jag skulle spara och huvudbry för den delen .

Ser jag någon logik i det hela ..Nej .

Varför tror du att skeptikerna är skeptiska? Kan det vara för att de provat? Kan de vara att det har skett många liknande test? Kan det kanske till och med vara så att alla (ja, vart enda en) av alla genomförda blindtest har haft samma utfall, dvs, det finns ingen hörbar skillnad mellan korrekt tillverkade kablar.

Faktum är, att människor hör skillnader på kablar NÄR de vet vad som finns inkopplat. Dessa skillnaderna försvinner ALLTID vid blindtester. Tycker du inte att det är konstigt att skillnaden mellan kablarna endast finns när lyssnaren vet om vad som är inkopplat men försvinner vid blinda tester?

Postad 06 September 2009 - 08:48

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Det är inte att "besserwissra". Det är ett faktum att förväntan kan styra upplevelser på ett markant sätt. Det kan handla om Trocadero, vin, kablar, spökupplevelser, hoemopatmediciner, mm, mm,...

En upplevelse kan bero på flera orsaker och det är först när man isolerar dessa från varandra som man kan känna sig mer säker på vad det handlar om. Kan en förväntan göra så att vi känner oss friskare (tom ibland verkligen blir det) med ett sockerpiller så kan den naturligtvis även göra så att vi tycker att ljudet låter bättre med ett tweak.

Ett par riktigt roliga herrar som använder humor för att föra fram skepticism...

http://www.youtube.c...h?v=E_EXqdJ4L7I
http://www.youtube.c...feature=related

Postad 06 September 2009 - 10:40

Superduke
  • Superduke
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Faktum är, att människor hör skillnader på kablar NÄR de vet vad som finns inkopplat. Dessa skillnaderna försvinner ALLTID vid blindtester.

Rena rama Skitsnacket enligt mig . jag har vart med på Blindtest då en kille prickade 100% rätt och ja han valde den dyra kabeln .

Men jag ska inte försöka bevisa något.. det är ju trots allt ni som missar något och det är er förlust :)

Lite synd bara för er om ni nu verkligen bryr er om välljud !

Mvh

Postad 06 September 2009 - 10:59

Unregistered41238
  • Unregistered41238
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

Rena rama Skitsnacket enligt mig . jag har vart med på Blindtest då en kille prickade 100% rätt och ja han valde den dyra kabeln .

Men jag ska inte försöka bevisa något.. det är ju trots allt ni som missar något och det är er förlust :)

Mvh

Då ska jag gratulera den killen! Han är den första, och mig veterligen enda, personen i världen som passerat ett DBT. Han bör omgående kontakta Randy och delta i Randy´s kabeltest och snabbt som fan inkassera $1M innan det kommer någon annan och gör det. Hur otroligt det nu är...

Ja, såvida det då inte var ett DBT eller ja, du snackar....

Postad 06 September 2009 - 11:14

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Har återkommande diskussioner med en tjej på jobbet som starkt tror på alternativmedicin. Hon uttryckte något liknande om ett "hopkok" som hade "hjälpt" henne (en juice för 500 kr litern som skulle vara bra mot allergier). "Det är upp till dig om du vill bli bra eller inte"... :)

Postad 06 September 2009 - 12:18

hifi_fan
  • hifi_fan
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

Mvh

Jag håller med dig.

I augusti hade jag en besök av två bekannta. Jag gjorde med de en blind test av kablar. De valde alltid de dyraste kablarna utan tvekan. Det var en kille och en tjej, 26 år gamla. De har aldrig sett min anläggning förut och inte när jag bytte kablarna.

hifi-fan

Postad 06 September 2009 - 20:29

Superduke
  • Superduke
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Jag har svårt att förstå varför vissa här på forumet ska tala om för mig vad jag hör och inte hör ...
Har i 24 års tid haft hi-fi som ett rätt stort intresse och jag tycker jag har rätt bra koll på vad som är ren nonsens och vad som faktiskt är värt att fibbla med som tex högtalarkablar ...Som enligt mig är den "sladd" som är värt att lägga ner lite på . Snackar vi strömsnokar så är jag mkt tveksam eller tom Signal kablar har jag svårt att urskillja olika modeller . Men som sagt just Högtalarkabeln är det rätt stor skillnad mellan .

Ta tex Xindac fs-3 den är väldigt dämpad/mörkt klingande och stoppa sedan i tex Kimber 8-tc som är neutral ljus i jämförelse och hör ni inte skillnad på dessa 2 så kanske det är dax att fundera över var flaskhalsen i anläggningen sitter ..

Sitter man på högkvalitet´s hi-fi prylar och struntar i kablaget så borde man åtminstone låna hem och pröva , blir man inte nöjd så lämna tillbaka :lol:

Det känns mer som att en del av er ska bara promt föröka överbevisa mig och sig själv att det inte skilljer något pga av snålhet ? / Idelogi/Tro ..Eller en massa skit man läst på internet istället för att själv testa sig fram ..

Mvh

Postad 06 September 2009 - 21:17

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Det känns mer som att en del av er ska bara promt föröka överbevisa mig och sig själv att det inte skilljer något pga av snålhet ? / Idelogi/Tro ..Eller en massa skit man läst på internet istället för att själv testa sig fram ..

Det är helt ointressant att överbevisa dig eller någon annan. Du / Ni får självklart tro på vad ni vill och lägga hur mycket pengar på vad ni vill. Det handlar, precis som i fallet hoemopati och liknande, om upplysning, sannolikhetsvärdering och diskussion. Sedan är det upp till var och en vad de väljer att tro på.

Skepticism mot att en högtalakabel skall behöva kosta tusentals kronor per meter för att leda en i sammanhanget enkel och okomplicerad elektrisk signal i ett par meter är ingen skit som framförs på nätet. De allra flesta tekniker menar att behovet av dyrkablar är minst sagt överdrivet på samma sätt som läkare och forskare menar att mycket av alternativmedicinen är trams. Mot detta står ofta "upplevelser" från användare. Ibland kan de ta sig rent religiösa eller fanklubbsliknande uttryck.

Finns det skillnader så finns det även logiska och mätbara förklaringar till detta. Hade det handlat om att dyrare kabel betyder bättre kabel så borde alla lika bra / dyra kablar låta lika och inte gå att skilja. Låter de olika har åtminstone en av dem misslyckats att definieras som bra. Då handlar det imo bara om personlig smak och tolkning av den personliga upplevelsen med allt vad det kan innebära (se t.ex. Trocaderotestet).
Konstigt nog så finns det såvitt jag vet inga seriöst arrangerade tester där de tydliga skillnader som hävdas i öppna tester kan styrkas i blinda dito. Är inte det märkligt så säg... :lol:

Kolla t.ex. det ganska färska blindtestet av hdmikablar. Reference Audios deltagare var helt övertygad (någon som känner igen sig...?) om att han skulle kunna skilja agnarna från vetet. "Även Max Näslund som var helt övertygad om att kunna pricka ut de olika kablarna då det var stor skillnad mellan dem lyckades inte pricka mer än fyra rätt i tio omgångar."

http://www.idg.se/2....r-kabel-bluffen

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 06 September 2009 - 21:21.

Postad 06 September 2009 - 21:26

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

• 3403 inlägg
  • 0
Huruvida folk hör skillnad på kablar är väldigt olika.
Man bör först och främst lägga pengar där de verkligen gör nytta, på elektronik eller akustikbehandling av rummet.
Sen kan man tweaka med vad man tycker behövs, dyrare kablar och annat kul som finns :lol:

Postad 07 September 2009 - 13:13

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Ja vist är det... inte altlid sannignen är så bekväm som man kunde hoppas... :)

Sedan att du tolkar det som att man skulle vara en "besservisse" det är ju bara din förlust för du förbiser då väldigt mycket viktig och nyttig kunskap.

Jag säger som alltid, och menar med detta inget illa, utan bara precis vad det låter:
Läs på och återkom sedan !

Postad 07 September 2009 - 13:17

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Mvh

Haha, jo och om man channsar tillräkligt många gåner så blir det ju tillslut rätt... :P
du vet, sannorlikhets teori !

Om du läst vad vi andra skrivit tidigare i tråden så är vi inte ute efter att helt bortse från påverkan av kablar.... Dåliga kablar är alltid dåliga och kan försämra ljudet, men en bra kabel är också alltid bra, oavsett pris !
Och faktiskt så är det så att dom flesta bra kablar behöver inte kosta mer än några kronor/meter. det är en elektriskt laddning som ska förmedlas, inget magiskt alls....

Och nu säger jag det igen (jag är ju trots allt en besservisse, eller hur.. ?! :) )

Edit: som du skrev (men jag ej tog med i min "quote") "att det skulle vara vår förlust"

Hahah !!! nej det e du som slänger pengar i sjön, när du tror att dyrt = bra för så rä det inte... Priset är ingen avgörande faktor för en kabels prestanda som elektrisk ledare. Priset är något som någon (antingen vettig person eller en dåre hittat på, helt beroande på om priset är 10 eller 1000kr/m.. ;) )

Jag anser att sålägne man är nöjd med sin kabel, även om den kostar 10000kr så är det ju bra, då har den givit dig något. Lite som ett smycke i 24c guld...
Kanske är lika fin som ett med "bara" 18c men just vetskapen om att den är 24c ger en "good feel" som är trevligt.
Och det respekterar jag till fullo, alltså så fördömmer jag inte dyra kablar, men jag vill att man ska vara medveten om att den ljudmässiga skillnaden inte alltid (nästan alldrig) finns där och att Placebo är något att ta på absolut största allvar och att man inte ska inbilla sig att det blir skillnader värda att prata om mellan kablar (även om det är dålig konstruktion vs ritkigt bra konstruktion, skillnaderna är alltid väldigt små...) .
Och dom skillnader man hör ska man vara väldigt på det klara med att dom är inget att lita på, man måste lära sig att itrågasätta sig själv och sina sinnen, talar dina sinnen alltid sanning ?
eller kan dom "ljuga" för dig ?
Mig veterligen så behandlas alla sinnen av vår hjärna, som även råkan vara centrat för all vår tankeverksamhet och alltså där som Placebo håller till och "spökar" friskt om det tillåts... :P

Redigerat av DVD-ai, 07 September 2009 - 13:45.

Postad 07 September 2009 - 13:40

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Jag håller med dig.

I augusti hade jag en besök av två bekannta. Jag gjorde med de en blind test av kablar. De valde alltid de dyraste kablarna utan tvekan. Det var en kille och en tjej, 26 år gamla. De har aldrig sett min anläggning förut och inte när jag bytte kablarna.

hifi-fan

Jo och jag har gjort testar med 1000 medverkande och där resultatet har visat motsattsen, vinner jag nu... ? :P
jag lovar, det är sant, och alla gissade exakt 50% mellan dom två, det va ståltråd vs Nordost Heimdall... :)

Förstår du vart jag vill komma... ?
ingen bryr sig om du eller dina kompisar hörde skillnad och priskade rätt 100%, elelr om ni inte har gjort något test, eller om ni gjorde ett test elelr inte hörde skillnad, men att du inte kan erkänna det... ?!
Grejen är den att dett är 100% subjektivt, och jag kan inte säga att du inte upplevse en skillnad mellan dom olika kablarna.

Jag har svårt att förstå varför vissa här på forumet ska tala om för mig vad jag hör och inte hör ...
Har i 24 års tid haft hi-fi som ett rätt stort intresse och jag tycker jag har rätt bra koll på vad som är ren nonsens och vad som faktiskt är värt att fibbla med som tex högtalarkablar ...Som enligt mig är den "sladd" som är värt att lägga ner lite på . Snackar vi strömsnokar så är jag mkt tveksam eller tom Signal kablar har jag svårt att urskillja olika modeller . Men som sagt just Högtalarkabeln är det rätt stor skillnad mellan .

Ta tex Xindac fs-3 den är väldigt dämpad/mörkt klingande och stoppa sedan i tex Kimber 8-tc som är neutral ljus i jämförelse och hör ni inte skillnad på dessa 2 så kanske det är dax att fundera över var flaskhalsen i anläggningen sitter ..

Sitter man på högkvalitet´s hi-fi prylar och struntar i kablaget så borde man åtminstone låna hem och pröva , blir man inte nöjd så lämna tillbaka :P

Mvh

2st elektriskt igentiska eller likvärdiga kablar kan inte "låta" olika...
Det går liksom inte, som att försöka flyga utan hjälpmeden, typ på den nivån är det...

Men om två st kablar har helt olika konstruktioner, den ena klart mycket sämre än den andra, elelr båda två lika dåliga, men på olika sätt.
Ja då kan man uppfatta skillnader, det har jag själv gjort !
Men det är otroligt svårt, i det närmast omöjligt sålänge kablarna är "ok" och är båda bra i uppbyggnaden så är det ingen skillnad, och hör man en skillnad när igen skillnad finns så är det placebo.. ! Punkt!

................................................................

jag ska inte försöka övertyga er om detta (det är jag helt ointresserad av, däremot informera dom som är intresserade, om hur det ligger till så dom slipper slänga pengar i sjön), jag framför liksom bara det hela och ger er min bild av det, sedan är det upp till er att göra vad ni vill med det.
Skit i att läsa det, läs det men glöm bort, ignorera, citera och kom med irrelevant "fakta" och motbevis... helt öppet fält för er alltså, öppet mål eller hur man ska säga...
Men problemet e bara det att ni inte har någon boll... ;)

mvh//David

Postad 07 September 2009 - 16:38

Superduke
  • Superduke
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Jag säger som alltid, och menar med detta inget illa, utan bara precis vad det låter:

Hehe , Så typiskt ..Jag lyssnar hellre !

Finns nog bara två förklaringar ..Antingen är man hjärntvättad pga av nån ideologi eller "det mest troliga" har ni/du skeptikers helt enkelt dålig hörsel och det är bara att beklaga..Eller gratulera iom att ni spar en hel del pengar .

Att börja blanda in Hdmi kablar är bara löjligt snart kommer väl vin och kanelbullar och mjölk med i snacket me ...

Tråden handlar om högtalarkablar så håll dig till ämnet tack !

Mvh

Huruvida folk hör skillnad på kablar är väldigt olika.
Man bör först och främst lägga pengar där de verkligen gör nytta, på elektronik eller akustikbehandling av rummet.
Sen kan man tweaka med vad man tycker behövs, dyrare kablar och annat kul som finns

Håller med dig :)

Läste ett inlägg från en erfaren forumsmedlem ....

Detta med kablarnas inverkan på ljudet är ju omdebatterat till tusen.
Jag tror mej ha svaret på frågan varför vissa inte tror på ljudskillnaderna kablarna kan medföra i en kvalitetsanläggning.
Det är hörseln det är frågan om !!
Jag har enormt känslig hörsel och kan urskilja höga toner likväl som låga, har alltid varit så. Detta blir dyrt då jag därmed blir mera kräsen eftersom jag hör de små skillnaderna och kan irritera mej på "oljud".

De som inte hör speciella skillnader i ljudet orsakat av kabeln har troligtvis hörselskada alternativt begränsat från början sedan födseln (skada versus gener).

En annan teori jag råkar på ibland är de sjukt snåla (och ev. narcissistiskt lagda) människor som ser världen genom sin sjukt snåla förvridna värld och anpassar fakta efter den, tyvärr. - Ingen idé att diskuttera med sådana personer då det slutar illa.

Det är säkerligen svårare att höra skillnader om man har en väldigt enkel och billig utrustning där nypriset för förstärkeriet kostar 5-10kkr, frontar likadant. En sådan anläggning bör ju inte kosta på dyra kablar då det säkerligen inte hörs tillräcklig väl för att kompensera priset. Det räcker säkert med att undvika telesladdar, tillräckligt grovt alltså och väl anslutna kontakter.

Nu vet jag inte var gränsen går för anläggning god nog där man hör stora skillnader tack vare/p.g.a. kablarna, men nog bör man kosta på förstärkeri om 25kkr, frontar 25kkr och dagens DVD spelare skall ju vara bra för liten peng typ OPPO's DV-983H knappt 4kkr. Ännu hellre OPPO's kommande Blu-Ray spelare BDP-83 kring 5-6kkr.

En annan teori jag råkar på ibland är de sjukt snåla (och ev. narcissistiskt lagda) människor som ser världen genom sin sjukt snåla förvridna värld och anpassar fakta efter den, tyvärr. - Ingen idé att diskuttera med sådana personer då det slutar illa.

Undra om några här känner sig träffade hehehe ..

Mvh

Redigerat av Superduke, 07 September 2009 - 17:08.

Postad 07 September 2009 - 17:48

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Hehe , Så typiskt ..Jag lyssnar hellre !

Finns nog bara två förklaringar ..Antingen är man hjärntvättad pga av nån ideologi eller "det mest troliga" har ni/du skeptikers helt enkelt dålig hörsel och det är bara att beklaga..Eller gratulera iom att ni spar en hel del pengar .

Att börja blanda in Hdmi kablar är bara löjligt snart kommer väl vin och kanelbullar och mjölk med i snacket me ...

Tråden handlar om högtalarkablar så håll dig till ämnet tack !

Mvh

Gode herr "Superbuke", jag har inte nämnt HDMI kablar någonstans... ;)

Dessutom så är det ju så att man blir bemött som man bemöter andra, i ditt fall illa
ledsen att du ska behöva reagera såhär, och det är uppenbart att du har problem med som mest grundläggande egenskaper gällande personvett och att gå in på det sättet som du gör... Därför mitt inlägg va ganska hårt "riktat" :P
Sedan att du vägrar att ens fundera (använda hjärnan till det den är till för... ?! och åt minstone lyssna) på det vi säger, reflektera över saker och ting utan du är låst i banor... Det är väldigt synd.

Nu till det som du skrivit i inlägget ovan.
Jo, jag håller med om att ni måste vara hjärntvättade eller något i den stilen, eller att ni har så dålig hörsel att ni helt enkelt litar på plånboken till att avgöra hur bra det låter... :)
Jag beklagar verkligen detta och kan inget mer gör för dig än att tycka synd om dig, ha det bra och hoppas du vaknar snart !

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.