Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Squeezebox Touch *

445 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 July 2010 - 13:20

Poj66
  • Poj66
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Jag kör inte med usb hårddisk alls längre. Jag har 300 Gb med musik och det funkar dåligt från usb disken. Men strömmad från servern funkar den dock utmärkt - ljudskillnaden mot min externa dac är mkt liten.

Postad 12 July 2010 - 20:53

Enicar
  • Enicar
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0

Jag kör inte med usb hårddisk alls längre. Jag har 300 Gb med musik och det funkar dåligt från usb disken. Men strömmad från servern funkar den dock utmärkt - ljudskillnaden mot min externa dac är mkt liten.

Vore kul att veta vad du har för extern dac som du jämfört med. Ska nämligen skaffa ny förstarkare och funderar på om det beövs digitala ingångar för bästa ljud från Touch. Jag kör analogt nu och tycker det låter bra.

Postad 12 July 2010 - 21:30

Poj66
  • Poj66
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0

Vore kul att veta vad du har för extern dac som du jämfört med. Ska nämligen skaffa ny förstarkare och funderar på om det beövs digitala ingångar för bästa ljud från Touch. Jag kör analogt nu och tycker det låter bra.

För att använda en extern dac behöver du ingen digital ingång på förstärkaren - det sköter en ev extern dac som du sedan kopplar med sedvanligt kablage till förstärkaren. Tror att en förstärkare med egen inbygd dac bör vara relativt exklusiv a la Hegel H100. En extern dac kostar nog omkring 10 kkr för att det ska vara värt besväret att införskaffa en sådan exvis också en Hegel HD10. Jag kör sedan 2006 med en Harmony Design DA9 som jag inte uppgraderat sedan dess, så de nya vet jag inte så mkt om. Inbyggd da omvandlare i en vanligt hemmabioförstärkare låter inte bättre än Touchens inbyggda. Jag har testat mot Nuforce AVP16 som är en renodlad processor. Även om jag inte testat så tror jag att dacen är bättre i Touch än i Squeezebox classic där jag märkte en större skillnad mot DA9, därav köpet av densamma. Det finns dock fortfarande en skillnad i ljud - DA9 är ngt mer öppen och transparent med mer detaljer än Touch, men i ett A/B test är detta ytterst svårt att höra - men över en längre tids lyssning märks en liten diff.

Postad 12 July 2010 - 22:59

Enicar
  • Enicar
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0
Tack Poj66 för info om dina erfarenheter.

Postad 14 July 2010 - 09:57

Unregisterede4e798fb
  • Unregisterede4e798fb
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Ett tips för den som önskar en billig liten sak att köra Squeezeboxserver på är att skaffa en s.k. Sheevaplug.
Det är en liten linuxserver med en ARM-processor på 1.2GHz. Funkar även som en enkel NAS om man kopplar in en disk till USB eller eSata.
Installationsanvisningar för Squeezeboxserver finns här:
http://wiki.slimdevi...php/SqueezePlug

Priset hamnar runt en tusenlapp. Jag har själv köpt en från NewIT.

Jag är på jakt efter något liknande och kikade först på en pogoplug.
Vad använder du för typ av squeezebox? Hur "flyter" det när du ska söka musik?

Postad 30 August 2010 - 18:02

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
Det har varit tyst ett tag i tråden, innebär det att allt har börjat fungera? :)

Funderar dock på denna, men hade några spörsmål.

1. I början i tråden så står det något om att en NAS inte fungerar, men sedan säger någon att det fungerar, hur är det egentligen?
2. Finns det någon bra Android app som kan styra denna?
3. Om man kopplar in en USB disk direkt till Touch, kan man på något sätt nå denna USB disk i nätverket? Alltså för att kopiera över mer musik
4. Finns det några bra hål på baksidan så man kan sätta upp den på en vägg?

Postad 31 August 2010 - 11:31

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2230 inlägg
  • 0
@kotten33

1. Om man har en NAS som kan köra Squeezebox Server (vilket långtifrån alla kan och många av de som kan har ändå vissa begränsningar) så kan man använda den i stället för den server som finns inbyggd i Touch. Vill man däremot bara ha biblioteket på en NAS så finns inte något stöd för att låta Touchens inbyggda server göra det. Loggar man in på Touchen kan det möjligen gå med en del linuxhackande, men kanske inget att rekommendera.

3. Ja

Postad 31 August 2010 - 11:47

Jimli128
  • Jimli128
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0

Det har varit tyst ett tag i tråden, innebär det att allt har börjat fungera? :)

1. I början i tråden så står det något om att en NAS inte fungerar, men sedan säger någon att det fungerar, hur är det egentligen?
3. Om man kopplar in en USB disk direkt till Touch, kan man på något sätt nå denna USB disk i nätverket? Alltså för att kopiera över mer musik

2: Japp, flera. Här en är annan tråd: http://www.swedroid....ight=squeezebox

Postad 01 September 2010 - 21:39

Vtunabo
  • Vtunabo
  • Forumräv

• 583 inlägg
  • 0

1: Kör själv en QNAP 219P utan problem, tog kanske en kvart att installera och jag är ingen Linux guru
3: Tiny SBS är en ren nödlösning, alla andra lösningarna är att föredra
4: Nej, kolla produktbilderna på prisjakt så ser du att den har fot/stöd på baksidan, det är fast och går varken att justera eller tabort (om du inte sågar av det för det är i metall)

Postad 03 September 2010 - 18:58

vyrs
  • vyrs
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0

1: Kör själv en QNAP 219P utan problem, tog kanske en kvart att installera och jag är ingen Linux guru
3: Tiny SBS är en ren nödlösning, alla andra lösningarna är att föredra
4: Nej, kolla produktbilderna på prisjakt så ser du att den har fot/stöd på baksidan, det är fast och går varken att justera eller tabort (om du inte sågar av det för det är i metall)

http://forums.slimde...ead.php?t=67420
Hoppas denna länk hjälper er för väggmontering.

Postad 05 September 2010 - 12:20

Vtunabo
  • Vtunabo
  • Forumräv

• 583 inlägg
  • 0

http://forums.slimde...ead.php?t=67420
Hoppas denna länk hjälper er för väggmontering.

Den länken handlar om hur det var tänkt att se ut och kommer från betatesterna där väggfästet fanns med som standard, slutprodukten fick ett annat utseende och väggmontering är inte möjlig utan modifiering av antingen Touchen eller väggen

Postad 12 September 2010 - 17:31

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
Stort tack för era tips. Jag har nu en sådan här Touch hemma på hyllan. Vilken tur jag hade, Inwarehouse hade rea på denna förra lördagen. Den kostade då endast 1990:- :-)

Har dock inte hunnit kika jättemycket men några saker har jag förstås funderat på.

En myckelt enkel sak som jag bara inte fattar hur man gör. Jag startar en album med låt 1 och sedan vill jag gå till låt 4 tex. Hur gör man då egentligen? Det finns ju nget "step", bara snabbspolning.

Jag har idag en stort bibliotek med låtar i Mp3 format i variande kvalitet. Alla dessa har NTE mp3 tagning i filen, hur gör man då egentligen? Är det bara att börja att mata in manuellt via en mp3 tag editor? Eller finns det kanske några bra skript man kan köra för at underätta lite i alla fall.

Om man skall rippa en cd-skiva och vill at den skall göra så mycket som möjligt automatiskt, vad skall man då välja?

Finns det några bra sätt att få ner alla album cover?

Postad 12 September 2010 - 19:13

Vtunabo
  • Vtunabo
  • Forumräv

• 583 inlägg
  • 0

En myckelt enkel sak som jag bara inte fattar hur man gör. Jag startar en album med låt 1 och sedan vill jag gå till låt 4 tex. Hur gör man då egentligen? Det finns ju nget "step", bara snabbspolning.

Ett tryck på knappen med dubbelpil hoppar till näst

Jag har idag en stort bibliotek med låtar i Mp3 format i variande kvalitet. Alla dessa har NTE mp3 tagning i filen, hur gör man då egentligen? Är det bara att börja att mata in manuellt via en mp3 tag editor? Eller finns det kanske några bra skript man kan köra för at underätta lite i alla fall.

Att ha ordning på taggarna är nog ett baskrav om du har mycket musik
Har du inga taggar alls så gissar SBS vad det med hjälp av filstrukturen, det finns en inställning för hur man har det organiserat, men jag rekommenderar att du tar dig tid att få taggarna rätt.
Gratis och kompetent editor är tex Mp3tag

Om man skall rippa en cd-skiva och vill at den skall göra så mycket som möjligt automatiskt, vad skall man då välja?

Dbpoweramp kostar dock en slant

Finns det några bra sätt att få ner alla album cover?

Album Art Downloader gratis och hittar det mesta

Postad 13 September 2010 - 11:34

Unregistered495c11eb
  • Unregistered495c11eb
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Måste bara säga att jag är väldigt nöjd so far. Slog också till på Inwarehouses rea. Kopplade in och den funkade direkt. Har ju visserligen en Boom sedan tidigare, så det var väl inte så konstigt att det fungerade =) iPeng hittade den fint också och det gick bra att synca spelarna med varandra där.

Vad som däremot inte fungerar är koppling ut mot nätet. Kommer inte åt några radiostationer, Spotify eller App Gallery. Är tydligen fler som haft problem med det. Är väl bara att hoppas det kommer ut en ny version av SBS snart som åtgärdar det. Gäller både Touchen, Boomen och om jag vill komma åt från datorn som servern ligger på.

Postad 13 September 2010 - 17:58

Unregistered495c11eb
  • Unregistered495c11eb
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
What do you know, nu funkar det! Vet inte om det var för att jag startade om SBS eller för att det kom en ny uppdatering till Touchen... tror faktiskt det var det första, eftersom jag inte fick felmeddelanden när jag roddade runt i SBS efter omstarten. Men vem bryr sig, det funkar =)

Postad 13 September 2010 - 22:54

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
vtunabo,
Tackar för dina svar. Nu kan jag få fram nästa låt på fjärren. Fråga mig inte vad jag gjorde sist, men något riktigt knasigt gjorde jag. :-)

Det finns ingen skripting man kan göra för att uppdatera taggarna?

Postad 14 September 2010 - 17:40

Vtunabo
  • Vtunabo
  • Forumräv

• 583 inlägg
  • 0
Annat sätt att välja i en lista är att trycka högerpil, sen kan man scrolla upp och ned i spellistan.

Ladda ned Mp3tag och bekanta dig med den, den klara det mesta och även i batch.
Kör dock på en backup av musiken om du ska ge dig på förändringar på 100 tals album och nått går snett :blush:

Edit: Några tumregler om taggning till SBS.
  • Skriv alltid disc number även om det bara är en skiva
  • Fyll alltid även album artist taggen, samlings skivor skall då ha "Various Artists" annars samma som artist
  • På samlingsskivor sätt "itunescompilation" till 1

Redigerat av Vtunabo, 14 September 2010 - 18:18.

Postad 27 November 2010 - 17:33

Enicar
  • Enicar
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0
Squeezebox Touch måste vara den sämsta produkten nördarna på Logitech släppt ifrån sig.
Jag kör min mot USB-disc + nätverk för internetradio.
Har haft problem hela tiden med att koppla ur discen och sedan koppla i den igen. Idag slutatde Internetradion plötsligt att fungera och en massa idiotiskt formulerade felmeddelanden dyker upp som t ex
" Couldn´t connect to Squeezebox Touch (USB) " Vad f..n har USB att göra med om jag skall lyssna på internetradio.
Nu måste jag byta library till mysqueezebox.com för att lyssna på Internetradio.
Mjukvaran i den den här burken är bedrövlig.
Just nu har skitburken fått för sig att den inte kan spela från USB-discen.
HEla registret över musik, låtar artister går att använda men när jag vill spela upp nån låt så säger maskinenhelv.. att det inte finns nåt men det gör det. Jag har spelat upp från samma disc i en dator.
Den person som i marknadsföringen skrivit att det det går bra att använda Touch fristående med USB-disc borde få händerna avhuggna så han inte kan skriva en massa lögner i fortsättningen.

Postad 04 December 2010 - 18:51

pyle1
  • pyle1
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Squeezebox Touch måste vara den sämsta produkten nördarna på Logitech släppt ifrån sig.
Jag kör min mot USB-disc + nätverk för internetradio.
Har haft problem hela tiden med att koppla ur discen och sedan koppla i den igen. Idag slutatde Internetradion plötsligt att fungera och en massa idiotiskt formulerade felmeddelanden dyker upp som t ex
" Couldn´t connect to Squeezebox Touch (USB) " Vad f..n har USB att göra med om jag skall lyssna på internetradio.
Nu måste jag byta library till mysqueezebox.com för att lyssna på Internetradio.
Mjukvaran i den den här burken är bedrövlig.
Just nu har skitburken fått för sig att den inte kan spela från USB-discen.
HEla registret över musik, låtar artister går att använda men när jag vill spela upp nån låt så säger maskinenhelv.. att det inte finns nåt men det gör det. Jag har spelat upp från samma disc i en dator.
Den person som i marknadsföringen skrivit att det det går bra att använda Touch fristående med USB-disc borde få händerna avhuggna så han inte kan skriva en massa lögner i fortsättningen.

kan hålla med dej lite faktist..den är inte direkt lättanvänd är inget att rekomendera som produkt till vem som hellst man måste ha lite hum om vissa saker å gilla att hålla på att fixa endel ..i mitt tycke är de inte en hellt felfri produkt från logitech

Postad 04 December 2010 - 19:14

Enicar
  • Enicar
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0

kan hålla med dej lite faktist..den är inte direkt lättanvänd är inget att rekomendera som produkt till vem som hellst man måste ha lite hum om vissa saker å gilla att hålla på att fixa endel ..i mitt tycke är de inte en hellt felfri produkt från logitech

Skönt att få lite medhåll och bra att du verkar kunna behärska dig lite bättre än jag kan :-)

Postad 04 December 2010 - 23:33

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
Jag kör min mot ett mp3-arkiv på min dator och via wifi. Jag har faktiskt aldrig haft ett enda problem, den har alltid fungerat klockrent.

Jag kör alltså utan USB disk

Postad 05 December 2010 - 12:25

Enicar
  • Enicar
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0

Jag kör min mot ett mp3-arkiv på min dator och via wifi. Jag har faktiskt aldrig haft ett enda problem, den har alltid fungerat klockrent.

Jag kör alltså utan USB disk

Så ska det bli hemma hos mig också när home servern är installerad.
Det var inte så jag egentligen ville ha det utan jag tyckte det passade mig att köra från en USB-disk.
Anledningen till det är att jag inte vill ha datorn igång jämt. Nu får det bli en hyffsat strömsnål server.
Kan man skicka räkningen till Logitech på server och ny router?

Fin avatar du har kotten33. Jag har varit ägare till en Donkervoort ( 7 replica) för drygt 20 år sedan

Redigerat av Enicar, 05 December 2010 - 12:29.

Postad 05 December 2010 - 16:03

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0

Så ska det bli hemma hos mig också när home servern är installerad.
Det var inte så jag egentligen ville ha det utan jag tyckte det passade mig att köra från en USB-disk.
Anledningen till det är att jag inte vill ha datorn igång jämt. Nu får det bli en hyffsat strömsnål server.
Kan man skicka räkningen till Logitech på server och ny router?

Fin avatar du har kotten33. Jag har varit ägare till en Donkervoort ( 7 replica) för drygt 20 år sedan

Jasså, en Donkervoort. Dom är inte så vanliga i Sverige.

Jag hade en Caterham R400 superlight, men sålde din i sommras. Nu blir det nog en Porsche GT3 RS som lekbil.

Postad 05 December 2010 - 17:25

patrik-b
  • patrik-b
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Tänkte dela med mig av några tips för att hantera sin samling. Kanske hjälper det någon.

Squeezebox-serverns webbgränssnitt är som sagt uselt. Sjukt långsamt. Har (i flera år) letat efter bättre sätt att spela upp musiken, och ha koll på samlingen. Har ett antal tusen plattor i FLAC och då börjar det bli jobbigt. Speciellt om man inte har alla taggar 100% rätt.

Hittade i helgen ett program som heterTraxxSqueezePlayer. En (superenkel) spelare som nån har gjort och med det kan man använda vilket jukeboxprogram som helst där man kan välja en extern spelare. Man väljer TraxxSqueezePlayer som spelare, så skickas ett kommando till servern att den ska spela musiken man väljer. Man kan köa låtar också. Det går inte att byta låtar. För det är det enklast att man drar upp Squeezeplay. Då ser man spellistan där och kan byta låt etc.

Spelaren finns i detta forumet (man måste regga sig) (annars googla så hittar man forumet)
http://www.fnprg.com...xxSqueezePlayer

Då jag har all musik sorterat på diskarna efter genre/artist så spelar inte taggarna nån roll för mig direkt. Därför vill jag ha en jukebox som speglar diskens struktur snarare än taggarna. Det bästa program jag testat är Music Express. De har inte släppt nån ny version på flera år men den funkar fortfarande bra. Den hanterar flera hundra tusen filer supernabbt.

http://www.wizetech.com/mex/

Annars finns Catraxx som många gillar
http://www.fnprg.com/catraxx/

Postad 05 December 2010 - 21:57

Enicar
  • Enicar
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0
Undrar om dom krökar lite för mycket på mjukvaruavdelningen hos Logitech?
Språkhanteringen i internetradiomenyerna är helt tokig. Om jag har valt t ex engelska som språk så kan jag få ett annat språk när jag kommer in i undermeny till Music i Internetradion.
Efter att ha bytt språk några gånger så verkade det stabilt med samma språk genomgående.
Men hej vad man bedrog sig. Nyss så bytte Touchen språk när jag "backade" i webbradiomenyerna. Jag hade svenska som språk och spelade Linn Jazz i webbradion. När jag backade tillbaka i menyn för att göra ett annat val så var det plötsligt engelska namn på kategorierna. Eller holländska.
Trodde liksom saker och ting skulle stabilisera sig med firmwareuppgraderingar.
Men icke.
Är det någon som vet om det är mer problem med tidiga exemplar?

Postad 06 December 2010 - 02:51

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2230 inlägg
  • 0

Efter att ha bytt språk några gånger så verkade det stabilt med samma språk genomgående.
Men hej vad man bedrog sig. Nyss så bytte Touchen språk när jag "backade" i webbradiomenyerna. Jag hade svenska som språk och spelade Linn Jazz i webbradion. När jag backade tillbaka i menyn för att göra ett annat val så var det plötsligt engelska namn på kategorierna. Eller holländska.
Trodde liksom saker och ting skulle stabilisera sig med firmwareuppgraderingar.

Det problemet ligger sannolikt inte i firmware utan snarare i servern på mysqueezebox.com
Kunder utanför nordamerika ansluter normalt till en server i Frankfurt och denna server har haft olika problem under en längre tid. Enligt Logitech pågår en större ombyggnad, jag tippar att det är därför användare drabbas av strul med menyspråk.

Postad 06 December 2010 - 21:30

Enicar
  • Enicar
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0

Det problemet ligger sannolikt inte i firmware utan snarare i servern på mysqueezebox.com
Kunder utanför nordamerika ansluter normalt till en server i Frankfurt och denna server har haft olika problem under en längre tid. Enligt Logitech pågår en större ombyggnad, jag tippar att det är därför användare drabbas av strul med menyspråk.

Jaha där ser man.
Fungerar all lyssning på internetradio på det sättet att man ansluter till nån större server som administrerar ett antal internetradiostioner?

Postad 12 January 2011 - 19:40

run
  • run
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Någon ägare till en Squeezebox Touch kanske kan svara på min fråga. Om man vill rippa hela sin CD-samling, vad är då bäst: Att rippa varje CD-skiva till en enda fil (typ FLAC) eller till separata filer för varje låt? Finns det särskilda för- och nackdelar med det ena eller det andra?

Postad 12 January 2011 - 20:23

Enicar
  • Enicar
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0

Någon ägare till en Squeezebox Touch kanske kan svara på min fråga. Om man vill rippa hela sin CD-samling, vad är då bäst: Att rippa varje CD-skiva till en enda fil (typ FLAC) eller till separata filer för varje låt? Finns det särskilda för- och nackdelar med det ena eller det andra?

När du rippar till FLAC så blir det en albumkatalog som har CDs namn och en FLACfil för varje låt och det är nog så du vill ha det om du ska spela upp med en SB Touch.

Redigerat av Enicar, 12 January 2011 - 20:24.

Postad 12 January 2011 - 20:31

spleendid
  • spleendid
  • Användare

• 210 inlägg
  • 0
Har läst tråden här. Har kollat på Logitechs hemsida och har läst BildochLjuds recension, men jag fattar fortfarande inte tjusningen med en Squeezebox. Om jag förstår saken rätt är det exakt samma sak som en DAC? Fast med skärm och knappar så man kan välja låt?

Blir det verkligen särskilt bra ljud med denna? Logitech är ju ett skitföretag. Om jag spelar FLAC-filer, blir det lika bra som med en CD? Hur fan funkar denna, det står ju ingenstans.

Postad 12 January 2011 - 23:07

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
någon som vet hur man slår av wake on lan i denna burk?

Postad 12 January 2011 - 23:32

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Har läst tråden här. Har kollat på Logitechs hemsida och har läst BildochLjuds recension, men jag fattar fortfarande inte tjusningen med en Squeezebox. Om jag förstår saken rätt är det exakt samma sak som en DAC? Fast med skärm och knappar så man kan välja låt?

Blir det verkligen särskilt bra ljud med denna? Logitech är ju ett skitföretag. Om jag spelar FLAC-filer, blir det lika bra som med en CD? Hur fan funkar denna, det står ju ingenstans.

Den behöver inte funka som en dac, du kan ju ansluta den digitalt och använda extern dac eller en dac i förstärkaren om du hellre vill det. finessen är att det egentligen är en kanonbra transporter dvs som en cdspelare men man slipper skivorna. Touchen har dessutom inbyggd sqeezeserver så man kan ansluta den direkt till en usbhårddisk med musiken.

Funktionen är ganska enkel, du rippar dina skivor i en dator till hårddisken i tex flac sen kan du välja om du vill ha dem liggande på datorn och ha den igång när du spelar musik eller som jag har allt på en server, eller om du hellre vill ha en usbhårddisk som du hockar direkt i touchen. Har du servern i datorn så kan du även använda spotify om du känner för det och styra allt från fjärren. Meningen är att det till squeezebox touch ska komma programvara så du får spotify direkt i enheten och slippa ha en dator igång för att använda det.

Ljudet är riktigt bra särskilt om man har digital anslutning till en extern dac eller som jag till min reciver. Flera här på forum som sitter med riktigt fina anläggningar kör SB så ljudet är nog jämförbart med en bra cd.

Edit/ Kör du med musiken i en nas eller dator så kan du ansluta den trådlöst till nätverket, likadant för webradio eller spotify.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 12 January 2011 - 23:35.

Postad 13 January 2011 - 09:43

Enicar
  • Enicar
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0

. Touchen har dessutom inbyggd sqeezeserver så man kan ansluta den direkt till en usbhårddisk med musiken.

Det är Möjligt att det funkar om man har "rätt" usd-disk och ALDRIG tar ut den ur usbkontakten på Touchen utan bara öve´rför via nätverk till den usb-disk som man anslutit till sin Touch.

Det är ett rent **** om man somjag trodde att jag kunde koppla ur och i discen för att fylla på musik.
Hade Touch´n haft en bättre processor och ev. minne så hade det här antagligen funkat . Det hade varit en kanongrej att ha en fristående musikspelare enligt mitt sätt att se men det var bara lögn.
SB Toch låter bra tycker jag men marknadsavdelningen på Logitech är lögnare.

Postad 13 January 2011 - 12:06

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Det är Möjligt att det funkar om man har "rätt" usd-disk och ALDRIG tar ut den ur usbkontakten på Touchen utan bara öve´rför via nätverk till den usb-disk som man anslutit till sin Touch.

Det är ett rent **** om man somjag trodde att jag kunde koppla ur och i discen för att fylla på musik.
Hade Touch´n haft en bättre processor och ev. minne så hade det här antagligen funkat . Det hade varit en kanongrej att ha en fristående musikspelare enligt mitt sätt att se men det var bara lögn.
SB Toch låter bra tycker jag men marknadsavdelningen på Logitech är lögnare.

Märkligt polaren har en touch och en usbdisk, har funkat utmärkt för han förutom att det tar lite tid att indexera den nya musiken när han lagt in den på disken och ansluter igen. Men jag har inte testat den så hårt. Men en billig nas borde ju funka bättre även om det inte påverkar SBns förmåga att indexera musiken.
Själv kommer jag ändå aldrig att gå ifrån extern server dels har jag planer på flera sb och dels vill jag komma åt musiken från datorn.
Jag laddar även musik till min mobiltelefon via wifi så den måste hela tiden vara tillgänglig för hela nätet.

Postad 15 January 2011 - 15:12

run
  • run
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

När du rippar till FLAC så blir det en albumkatalog som har CDs namn och en FLACfil för varje låt och det är nog så du vill ha det om du ska spela upp med en SB Touch.

I programmet Easy CD-DA Extractor kan man välja om man vill spara alla filer på en CD i en gemensam FLAC-fil eller flera separata. Jag undrade mest om Squeezeboxen förstår att en gemensam fil egentligen är ett helt album eller tolkar det som en enda lång sextiominuters låt.

Redigerat av run, 15 January 2011 - 15:14.

Postad 15 January 2011 - 17:51

Enicar
  • Enicar
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0

I programmet Easy CD-DA Extractor kan man välja om man vill spara alla filer på en CD i en gemensam FLAC-fil eller flera separata. Jag undrade mest om Squeezeboxen förstår att en gemensam fil egentligen är ett helt album eller tolkar det som en enda lång sextiominuters låt.

Jag har ingen aning om SB fattar att en stor FLAC fil är ett album.
Har bara rippat med dBpoweramp och fann det naturligt att det blev separata filer.

Postad 16 January 2011 - 15:13

Vtunabo
  • Vtunabo
  • Forumräv

• 583 inlägg
  • 0

Oavsett om det är squeezebox eller nått annat så kan inte jag se någon vits med att lagra det i en enda fil.
Själv har har jag alltid en uppsättning mp3 av allt flac material för portabla spelare/telefoner och då är det naturligare att man plockar lösa låtar och inte hela album pga platsbrist

Postad 16 January 2011 - 16:44

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Oavsett om det är squeezebox eller nått annat så kan inte jag se någon vits med att lagra det i en enda fil.
Själv har har jag alltid en uppsättning mp3 av allt flac material för portabla spelare/telefoner och då är det naturligare att man plockar lösa låtar och inte hela album pga platsbrist

Håller med dig även om jag enbart använder flac, valt mobil och mp3-spelare efter det att de måste klara flac :( Android klarar det som tur är och även min creative mp3.

Postad 19 January 2011 - 10:28

Unregisteredb6fafaca
  • Unregisteredb6fafaca
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

DBpoweramp, varje låt som en egen flac. programmet fixar detta one the fly med taggar och allt.

Bifogad fil(er)

Postad 22 January 2011 - 19:11

bono82
  • bono82
  • Lärjunge

• 311 inlägg
  • 0
Någon som haft problem att komma igång med squeezebox server? lyckas inte få den att ansluta till mysqueezebox.com, hur jag än försöker säger den bara nåt i stil med "kan ej validera användaruppgifterna, kolla nätverksinställningarna". provat på 2 datorer samt bytat dns, stängt windows brandväggen, Antivirus osv. Kommer in utan problem via SB samt SB commander på telefonen, så kontot funkar..

Kör servern på en windows 7 64bit maskin.

Postad 23 January 2011 - 09:58

bono82
  • bono82
  • Lärjunge

• 311 inlägg
  • 0
Efter ett antal timmars meckande verkar det som SB servern inte vill funka i 64bit :/ provade till slut i en virtuell windows7 32bit och där drar programmet igång direkt, och fastnar inte på "input username"..

Postad 23 January 2011 - 11:30

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0

Efter ett antal timmars meckande verkar det som SB servern inte vill funka i 64bit :/ provade till slut i en virtuell windows7 32bit och där drar programmet igång direkt, och fastnar inte på "input username"..

Jag kör windows 7 64-bit med SB server utan problem

Postad 23 January 2011 - 11:32

bono82
  • bono82
  • Lärjunge

• 311 inlägg
  • 0

Jag kör windows 7 64-bit med SB server utan problem

Ok, ja jag hittade inget som antydde att det skulle va problemet, men märkligt nog funkar den direkt i 32-bit.. min filserver klarar sig på 32-bit så det får bli så, orkar inte lägga ner mer möda nu.. :)

Postad 23 January 2011 - 20:35

Poj66
  • Poj66
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0

Någon som haft problem att komma igång med squeezebox server? lyckas inte få den att ansluta till mysqueezebox.com, hur jag än försöker säger den bara nåt i stil med "kan ej validera användaruppgifterna, kolla nätverksinställningarna". provat på 2 datorer samt bytat dns, stängt windows brandväggen, Antivirus osv. Kommer in utan problem via SB samt SB commander på telefonen, så kontot funkar..

Kör servern på en windows 7 64bit maskin.

Min touch funkar utmärkt, inte med exern hårddisk dock systemet pallar inte för flera tusen låtar. Wifi till dator/server går utmärkt oavsett 32 eller 64 bit. Min SB med Controllern strular mkt dock särskilt i kontakt med Mysqueezebox.com. Ibland får jag helt enkelt återställa spelaren och konfigurera på nytt för att det ska funka, det kan du testa. Annars vet jag inget system utom kanske Sonos som fungerar som transport för alla cd skivor på datorn med taggar o allt o som är enkelt att navigera i.

Den inbyggda dacen låter bra, kör på den för tillfället till förstärkare och högtalare i 80 000 kr klassen. Sonderar marknaden för vilken dac som kan ersätta den inbyggda med bravur. T.o.m Stereophile har testat Touchen men Hifi & Musik tog av någon anledning inte med den i ett test nyligen eftersom den inte har DLNA )-:

Postad 04 February 2011 - 10:59

ogilthorpe
  • ogilthorpe
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Jag har Audio Pros USB trådlösa donglar (mottagare och sändare). Jag undrar nu om det är möjligt att plugga in sändaren i Squeezebox touch usb utgång, dvs är usb utgången kompatibel med ljudenheter som tex usb headphones?

Redigerat av ogilthorpe, 04 February 2011 - 11:01.

Postad 04 February 2011 - 15:20

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2230 inlägg
  • 0

Jag har Audio Pros USB trådlösa donglar (mottagare och sändare). Jag undrar nu om det är möjligt att plugga in sändaren i Squeezebox touch usb utgång, dvs är usb utgången kompatibel med ljudenheter som tex usb headphones?

Det funkar inte rakt av, men med lite tur och mycket pyssel så kan det kanske gå att lösa: Instructions for connecting USB DAC to Touch

Postad 06 February 2011 - 22:54

McAn_
  • McAn_
  • Forumräv

• 649 inlägg
  • 0
Jag är i tankarna på att inhandla en squeezebox som skall köra musik från en synology-NAS, vilket skall fungera.
Men jag kan inte bestämma mig för vilken SB jag skall välja, har väl egentligen tre alternativ som jag kan tänka mig
och det är en duet, touch eller bara en SB-receiver och köra GUI:n genom webbläsaren/htc desire.

Touchen är som jag kan förstå den nyaste av maskinerna, men är det någon märkbar prestandaskillnad
mot dueten? har egentligen inget behov av touchen med en stationär skärm och om man bara ska köpa
en receiver för att spela via webbläsaren/android så kan jag lika gärna lägga på några slantar och få
en duet som faktiskt är gjord för prylen, förutsatt att den inte är värdelös jämfört med touchen?

Eller är det kanske ytterligare en ny SB på ingång, så att man borde avvakta ett litet tag? jag frågade
google, men fick inga vidare bra svar.

Postad 07 February 2011 - 04:35

Donmeta
  • Donmeta
  • Veteran

• 1705 inlägg
  • 0

någon märkbar prestandaskillnad mot dueten?

En fördel med Touch är att du kan använda den officiella Spotify appen, det kan du inte med duet p.g.a. prestanda.

Men detta har egentligen bara stor betydelse om du vill köra SB utan att vara tvungen att ha dator igång samtidigt.
Ska du ha dator igång med SB-server så finns det en inofficiell app som tydligen ska fungera väldigt bra.

Postad 13 February 2011 - 19:11

Ecis
  • Ecis
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0
Funderar på att montera en squeezebox touch som köksradio. Verkar bra att ha en touchscreen med all musik i köket men vill inte ha en förstärkare kopplad. Går det att koppla ex.vis aktiva datorhögtalare som är små och lätta att gömma? Någon som har ett förslag på ex.vis ett högtalarsystem med 2 små och en sub. Grejen är att det skall gå att gömma så bara displayen syns.

Postad 04 March 2011 - 19:15

Arrakis
  • Arrakis
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Edit: Hittade svaret jag sökte.

Redigerat av Arrakis, 04 March 2011 - 21:28.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.