Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX 6600 *

925 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 November 2009 - 06:54

Johan-s
  • Johan-s
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej, har problem att få min Tvix 6600 att fungera. Manualen är inte behjälplig.

Har lyckats sätta upp nätverket och det går att pinga datorn men jag lyckas inte sätta upp network disk. Har provat både SAMBA (dock osäker på vilket ID och password man skall ange??) och NFS men tvixen lämnar bara felmeddelandet "Failed to connect the Network Disk!".

Emellenåt kommer felmeddelande upp på min dator (samma sak i både XP och Vista) "Authentication is failed!!! Firts please connect tvix into pc with USB to authenticate". När jag testar att ansluta resp laptop till Tvixen så övergår Tvix:en enbart till "connected to computer" utan att man kan göra några inställningar. Varken XP eller Vista känner dessutom igen Tvix-enheten när man ansluter den till USB:n.

Har laddat ned senaste versionerna av firmware samt netshare. Har stängt av firewall i windows samt gett tillåtelse till netshare.

Vad göra?

Postad 25 November 2009 - 15:51

Nellib
  • Nellib
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Funderar också på denna, men är lite frågvis vad gäller skillnaderna mellan denna och t.ex Tvix HD -7000 modellen. Ovan nämnda 6500 är kanske också intressant. Jag vet att denna är nyare, har annorlunda design, men är det egentligen så stor skillnad om man exempelvis mestadelns skall spela MKV via kablat nät? Låt säga om man kör filmerna via shares, är denna modellen enbart bortkastade pengar jämfört med den billigare 7000?

Redigerat av Nellib, 25 November 2009 - 16:24.

Postad 25 November 2009 - 23:43

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Det fungerar och jag har iofs en DVD i datorn utdelad utan problem men jag tänkte att jag skulle kunna göra det utan att behöva ha datorn på. Och det verkar som något allvarligt händer eftersom den tappar hela TOC på den interna HD och kräver omstart för att läsa in den på nytt. Det är kanske så att den behöver andra drivrutiner än vad som behövs för ett vanligt USB minne och då faller det ju tyvärr.
Undra om det funkade på den äldre 6500an?
Svarar själv där. Enligt detta inlägg funkar det.

När det gäller 6500 har jag testat att koppla in en USB-DVD och det fungerade, men precis som det står i det entryt du refererar till så fungerar det inte med krypterade DVD-skivor, och de flesta köp- och hyr-DVD är krypterade.
(Det var många år sedan jag såg förkortningen TOC. Jobbar du med stordatorer?)

Postad 26 November 2009 - 10:13

Unregisteredf94fc478
  • Unregisteredf94fc478
  • Lärjunge

• 410 inlägg
  • 0

Funderar också på denna, men är lite frågvis vad gäller skillnaderna mellan denna och t.ex Tvix HD -7000 modellen. Ovan nämnda 6500 är kanske också intressant. Jag vet att denna är nyare, har annorlunda design, men är det egentligen så stor skillnad om man exempelvis mestadelns skall spela MKV via kablat nät? Låt säga om man kör filmerna via shares, är denna modellen enbart bortkastade pengar jämfört med den billigare 7000?

Jag har ingen erfaranhet av 7000, men har haft en 6500. Den sistnämnda skulle jag undvika p.g.a. risk för värmeproblem som många, samt mig själv, råkat ut för.
Nu kör jag med 6600, och den fungerar helt felfritt vid mina användingsområden. Spelar upp MKV trådbundet och rent kvalitétsmässigt är det väl ingen skillnad från 6500. Däremot är jag som sagt glad att 6600 inte blir överhettad och hackar sönder filmerna, samt att den är tystare och snyggare. Det förstnämnda är ju liksom en fördel, det andra ett plus och det tredje en smaksak.

Min åsikt är, satsa på 6600, inte elementet eller kaffeburken.

//M

Postad 26 November 2009 - 12:09

Pukin_Dog
  • Pukin_Dog
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0

När det gäller 6500 har jag testat att koppla in en USB-DVD och det fungerade, men precis som det står i det entryt du refererar till så fungerar det inte med krypterade DVD-skivor, och de flesta köp- och hyr-DVD är krypterade.
(Det var många år sedan jag såg förkortningen TOC. Jobbar du med stordatorer?)

Ok, men det funkar inte alls ens med egna skivor eller en musikskiva för enheten går inte ens att få fram i Tvixen och så tappar ju den interna HD sin innehållslista. På 6500 måste den ju kommit fram som en USB ansluten enhet eller något gissar jag, men icke. Verkar som om den DVDn och den interna HDn kolliderar på något sätt och inget fungerar. Lösning? Eller är det bara att hoppas på att de vet om problemet och fixar det i en FW. Om det har funkat på 6500 så ser jag det som märkligt att det inte fungerar på denna. Sedan så är det klart att det blir ett problem med köpta skivor tydligen, missade den biten... Men jag har skaffat en sån där DVD nu så jag vill ändå att den ska funka liksom.

(Nej jag jobbar inte med stordatorer utan bara tyckte toc passade för att beskriva problemet)

Postad 27 November 2009 - 00:09

Loeken
  • Loeken
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Jag har en fråga till er som testat M-6500 och M-6600:
Är sugen på en mediaspelare och har kollat på M-6500 och gillat vad jag har läst/sett, och när dustinhome sänkte priset till 1990kr verkade ju saken biff, precis då började jag läsa om M-6600 och detta leder mig till frågan - Är den så mycket bättre? 2k mot 3,3k är ganska stor skillnad ur en ekonomisk synvinkel. Som jag har fattat det är den lite snabbare, lite bättre på det mesta, men är den värd sitt pris?

Är gammal xbox moddare, har kört trotjänaren XBMC i många år, men saknar 1080p/720p stödet - annars hade jag fortfarande kört min gamla xbox! Har gbit/s nät hemma så gillar att M-6500 har gbit/s stöd, som jag har förstått det har inte M-6600:an detta? Vilket jag tycker verkar konstigt för en senare modell som man får pröjsa mer för. Vill kunna köra all video, från den tyngsta till det konstigaste filformatet, möjligtvis lite bildvisning / musikspelning också, men video är 95%.

Postad 28 November 2009 - 14:28

Unregistered8e722c5c
  • Unregistered8e722c5c
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Jag har en fråga till er som testat M-6500 och M-6600:
Är sugen på en mediaspelare och har kollat på M-6500 och gillat vad jag har läst/sett, och när dustinhome sänkte priset till 1990kr verkade ju saken biff, precis då började jag läsa om M-6600 och detta leder mig till frågan - Är den så mycket bättre? 2k mot 3,3k är ganska stor skillnad ur en ekonomisk synvinkel. Som jag har fattat det är den lite snabbare, lite bättre på det mesta, men är den värd sitt pris?

Är gammal xbox moddare, har kört trotjänaren XBMC i många år, men saknar 1080p/720p stödet - annars hade jag fortfarande kört min gamla xbox! Har gbit/s nät hemma så gillar att M-6500 har gbit/s stöd, som jag har förstått det har inte M-6600:an detta? Vilket jag tycker verkar konstigt för en senare modell som man får pröjsa mer för. Vill kunna köra all video, från den tyngsta till det konstigaste filformatet, möjligtvis lite bildvisning / musikspelning också, men video är 95%.

Från en review hittas följande lista:
[New features over 6500]
New design with aluminum top, minimal look.
 Dual tuner H264 HD PVR (both DVB- T/ATSC) with time-shifting/ dual RF recording/ watching one channel + recording the other
 (T341 is dual DVB-T tuner/ T321 is dual ATSC tuner)
 New ergonomic HDD exchange, very cool & quiet unit with utilizing premium grade FAN.
 (Never been easier to exchange the HDD)  802.11N embedded model (6600N) with NFS, SAMBA SERVER/CLIENT protocol support
 Supports uPnP natively. This will ease much of the network configuration headache.
 Supports IMS (Internet Media Service) functions. – You can enjoy YOU-TUBE, PICASA, etc.
 Supports RMVB-HD, .FLV video format
 Booting time is much faster than 6500 (less than 30 seconds)
 Upgrading firmware is much faster than 6500. (less than 1 minute)
 Supports OGG/ FLAC audio tracks in MKV
 Supports PREVIEW/ THUMBNAIL/ LIST mode (by setup)
 Supports JPEG/ BMP/ TIFF/ GIF/ PNG image format
 Supports 9 different transition effects of slideshow.

[Still not supported compared to 6500]
 Not support BD-Lite yet. (We’re working on it aggressively)
 Not support APE music format yet.
 Not support NATIVE RESOLUTION yet
 Not support TTF font loading yet

Källa:
http://www.mpcclub.c...ix-m-6600n-151/

Jag har själv inte haft 6500. Men vad jag förstår från andra som skrivit här och har haft 6500 så har den problem med värmen.

Min egen uppfattning:
+Jag tycker det är väldigt snyggt gränssnitt i menyerna.
+imponerad av: Enkel installation av nätverk, wifi wpa pk gick hur enkelt som hellst.
+Inte så djuplodande användning ännu men de funktioner jag testat funkar klanderfritt.
+Får lite Mac-känsla nästan, allt funkar intuitivt, inget krångel.

-De kunde ha hittat på någon anordning så hårddiskens ljud inte fortplantas i lådan. Hörs vid överföring men inte alls när man spelar.
-Har hittat en mkv på 1080p som den inte klarar (hackar mm). Överallt jag läst annars ska den klara "allt".

WAF:
+Den är hög. Enkel, snygg. Hon har tom hittat vissa funktioner före mig.

Postad 28 November 2009 - 23:21

Pukin_Dog
  • Pukin_Dog
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
En kanske dum fråga men ändå något som jag inte förstått vitsen med...
Autoswitching i setupen. Skal tydligen i vissa fall switcha över till 1080 24bilder/s eller något.
Varför vill man det? I vilka fall går den funktionen in? Vad vinner man på att den tillslagen?

Postad 30 November 2009 - 17:41

demi
  • demi
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Är det någon som fått Youtube funktionen att fungera!

//Demi

Postad 30 November 2009 - 19:18

yabbah
  • yabbah
  • Användare

• 188 inlägg
  • 0

Är det någon som fått Youtube funktionen att fungera!

//Demi

Den fungerar inte föränn vid nästa firmware. Youtube gjorde om sitt protokoll precis vid lanseringen av 6600n, därför fungerar den inte.

Postad 30 November 2009 - 21:27

michipich
  • michipich
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
undrar när nästa firmware kommer igentligen ;)

Postad 30 November 2009 - 22:40

yabbah
  • yabbah
  • Användare

• 188 inlägg
  • 0

undrar när nästa firmware kommer igentligen ;)

Ja det kan man verkligen undra. Inom några veckor är svaret jag fått varje gång jag frågat .. och det är nu 1½ månad sen .. långa veckor hos dvico .. tur man inte jobbar där, blir aldrig helg liksom. :unsure:

Postad 01 December 2009 - 21:54

Unregistered8e722c5c
  • Unregistered8e722c5c
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Ren gissning, jag tror vi får se en ny firmware innan jul. :-)

Postad 01 December 2009 - 22:24

yabbah
  • yabbah
  • Användare

• 188 inlägg
  • 0

Ren gissning, jag tror vi får se en ny firmware innan jul. :-)

Med den erfarenhet jag haft tidigare med dvico, så tror jag tyvärr inte det blir innan jul. ;)
Men jag vägrar sluta hoppas.

Postad 04 December 2009 - 12:06

Amiga4000
  • Amiga4000
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Hej, har problem att få min Tvix 6600 att fungera. Manualen är inte behjälplig.

Har lyckats sätta upp nätverket och det går att pinga datorn men jag lyckas inte sätta upp network disk. Har provat både SAMBA (dock osäker på vilket ID och password man skall ange??) och NFS men tvixen lämnar bara felmeddelandet "Failed to connect the Network Disk!".

Emellenåt kommer felmeddelande upp på min dator (samma sak i både XP och Vista) "Authentication is failed!!! Firts please connect tvix into pc with USB to authenticate". När jag testar att ansluta resp laptop till Tvixen så övergår Tvix:en enbart till "connected to computer" utan att man kan göra några inställningar. Varken XP eller Vista känner dessutom igen Tvix-enheten när man ansluter den till USB:n.

Har laddat ned senaste versionerna av firmware samt netshare. Har stängt av firewall i windows samt gett tillåtelse till netshare.

Vad göra?

Har du lyckats lösa problemet, jag har samma fel här, jag når tvixen från datorn men når inte datorn från tvixen. Jag får samma felmeddelane som du "Failed to connect the Network Disk!".
Någon som har nån idé?

Postad 05 December 2009 - 21:34

Loeken
  • Loeken
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Nu har jag äntligen fått hem min M-6600! Har testat Tversity och kan ansluta och allt funkar, men om en fil jag delar heter tex "s-hellboy2-012.mkv" så står det bara "s-hellboy2-012" på tvixen och jag får felmeddelande med "Okänt filformat" eller liknande! Filändelsen visas alltså inte vilket förvirrar tvixen :)

Sen undrar jag även om det går/ och så fall hur - man gör gränssnittet på tvixen lite snyggare när det gäller att bläddra igenom filmer, jag vill gärna se framsidan på filmen (covern) istället för att gå in och klicka på en fil, har sett någon göra detta men inte uppfattat hur.

Jag är lite besviken på data-överförings-hastigheten, via LAN når jag inte mer än 5,5MB/s och vid USB når jag dryga 24MB/s. Tycker detta känns väldigt långsamt, är det normala värden?

Postad 06 December 2009 - 14:34

Unregisteredf95967ac
  • Unregisteredf95967ac
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Problem med ljud synk.

Har nu haft 6600:an i drygt en månad och har väl både ris och ros att ge, men framförallt har jag problem med ljud synk på mkv filer ... :unsure:

Nga enstaka MKV filer får jag problem med efter ca 40-50minuter, då ljudet hamnar i osynk för att bara bli värre och värre ...

Men tyvärr för de flesta så blir det tvärfel från början? Har letat på bl.a. mpcclub och förstått att jag inte är ensam.
Dock verkar inte alla ha detta problem? är det sbs - ngn inställning jag missar, ngn annan som har samma problem?

Har även "motsvarande synk" problem med .srt till vissa mkv (och det är rätt filer för filmerna) och det hjälper inte med att justera delayen i Tvixen ...

Ska tillägga att detta endast verkar inträffa på filer över 4gb dvs med upplösning 720 alt 1080.

Kör jag dom på datorn med VLC = inga problem funkar???

Tacksam för input/förslag eller om ngn vet svar :blink:

Kör med intern hd i tvixen
Senaste beta ver av firmeware 1.9.1_B5
via Yamaha rx-v750 receiver (har provat både digitalt och analogt ...)
sen hdmi direkt till en hc5500 hd-projje

Redigerat av Unregisteredf95967ac, 06 December 2009 - 14:41.

Postad 06 December 2009 - 17:37

vettebuff
  • vettebuff
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Dum fråga kanske...
..men är Tvix 6600 och Roxcore EZ-Play HD (från Kjell & co) i helt olika divisioner? Mao, om man har råd är det då Tvixen som gäller eller? Nån som kan förbarma sig och ge en snabb förklaring till skillnaderna på dessa två. (håll ut jag kommer att lära mig...)

Postad 06 December 2009 - 21:46

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Dum fråga kanske...
..men är Tvix 6600 och Roxcore EZ-Play HD (från Kjell & co) i helt olika divisioner? Mao, om man har råd är det då Tvixen som gäller eller? Nån som kan förbarma sig och ge en snabb förklaring till skillnaderna på dessa två. (håll ut jag kommer att lära mig...)

Jag har ingen erfarenhet av HD-versionen av Roxcore så den kan jag inte uttala mig om egentligen, men den första som kom, Roxcore EZ-Play 900 var det billigaste skräp jag någonsin sett. En kompis köpte den för att han var snål och ville ha hjälp med att installera den, det slutade med att jag övertalade honom att lämna tillbaka den.

Den här HD-versionen verkar ju iof vara betydligt bättre. Läs på i tråden för den vet ja: Roxcore EZ-play HD

Postad 07 December 2009 - 07:40

smecke
  • smecke
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Problem med ljud synk.

Har nu haft 6600:an i drygt en månad och har väl både ris och ros att ge, men framförallt har jag problem med ljud synk på mkv filer ... :)

Nga enstaka MKV filer får jag problem med efter ca 40-50minuter, då ljudet hamnar i osynk för att bara bli värre och värre ...

Men tyvärr för de flesta så blir det tvärfel från början? Har letat på bl.a. mpcclub och förstått att jag inte är ensam.
Dock verkar inte alla ha detta problem? är det sbs - ngn inställning jag missar, ngn annan som har samma problem?

Har även "motsvarande synk" problem med .srt till vissa mkv (och det är rätt filer för filmerna) och det hjälper inte med att justera delayen i Tvixen ...

Ska tillägga att detta endast verkar inträffa på filer över 4gb dvs med upplösning 720 alt 1080.

Kör jag dom på datorn med VLC = inga problem funkar???

Tacksam för input/förslag eller om ngn vet svar :P

Kör med intern hd i tvixen
Senaste beta ver av firmeware 1.9.1_B5
via Yamaha rx-v750 receiver (har provat både digitalt och analogt ...)
sen hdmi direkt till en hc5500 hd-projje

Har också problem med ljudet vid uppspelning av mkv-filer, inte bara synkproblem utan även att det blir små korta "glapp" i det.
Någon som kan bekräfta om detta rör sig om ett hårdvaru- eller mjukvarufel så man vet om man ska reklamera?

edit: NOTE TO SELF - Glöm inte att kolla att 1080p 24Hz är PÅ och inte AV, livet känns så mycket bättre nu :P

Redigerat av smecke, 08 December 2009 - 12:15.

Postad 08 December 2009 - 04:27

Unregistered46f62999
  • Unregistered46f62999
  • Beroende

• 1007 inlägg
  • 0
tjoho....

hur får jag igågn streamning från min pc?
har försökt me massa, ändrat ip på både data å 6600:n men utan resultat.
laddat ner t-versity utan resultat.
netshare utan resultat...
orkar inte "pilla" mera

Dessutom när jag går in på videos/musik eller bilder så kommer det fram "wait" på displayen te tvixen å startar om sig eller så hänger den sig....WHY

HJÄLP

Redigerat av Unregistered46f62999, 08 December 2009 - 04:41.

Postad 08 December 2009 - 06:42

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

tjoho....

hur får jag igågn streamning från min pc?
har försökt me massa, ändrat ip på både data å 6600:n men utan resultat.
laddat ner t-versity utan resultat.
netshare utan resultat...
orkar inte "pilla" mera

Dessutom när jag går in på videos/musik eller bilder så kommer det fram "wait" på displayen te tvixen å startar om sig eller så hänger den sig....WHY

HJÄLP

Kör du trådlöst eller ethernet ? Har du installerat en intern hårddisk eller ej ? Vilket operativ system i PCn ?

Postad 08 December 2009 - 10:46

Unregistered46f62999
  • Unregistered46f62999
  • Beroende

• 1007 inlägg
  • 0
kör trådlöst....med telias stora thomson gateway...
ingen intern hårddisk i den, skall köpa en, kör med min externa hdd som prov till den
använder windows 7

Postad 08 December 2009 - 12:08

Pukin_Dog
  • Pukin_Dog
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0

Dum fråga kanske...

Jag köpte den "dyraste" HD modellen från Kjell. Hade den i en vecka innan jag gav upp på den. Flera filer den vägrade spela och en massa små irriterande saker som jag inte minns nu vad det var men irriterad som fan var jag. Dessutom så verkar det inte som det kommer några nya fw till den. De kunde inte ens säga om tillverkaren jobbar på det. Fick pengarna tillbaka och köpte 6600 istället. Som natt till dag. Köp inte Roxcore!

Postad 09 December 2009 - 15:11

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

kör trådlöst....med telias stora thomson gateway...
ingen intern hårddisk i den, skall köpa en, kör med min externa hdd som prov till den
använder windows 7

Låter som att den bootar om eftersom den inte kan hitta varken hårddisk eller nätverk i movies etc..
Iallafall, följande link kanske kan ge något för hur man sätter up NFS i Win7.
http://www.tvix.co.k...x...l=39&id=396

Om felet ligger i krypteringen för det trådlösa nätet, så finns det lite fakta i följande länk.
http://www.tvix.co.k...x...l=39&id=365
Verkar som att för de flesta som har problem med det trådlösa nätet, så ligger problement i krypteringen.

Postad 09 December 2009 - 17:15

mikaelhede
  • mikaelhede
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Hej
Är där internetradio?

Postad 09 December 2009 - 22:07

AjjeA
  • AjjeA
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Hur fungerar Tvixen till musik? Kommer jag behöva både en tvix och en squeezebox för att känna mig nöjd?

Postad 09 December 2009 - 23:53

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Hur fungerar Tvixen till musik? Kommer jag behöva både en tvix och en squeezebox för att känna mig nöjd?

Smaksak. Det beror på hur höga krav du har.
Det var min tanke från början att komplettera med en Squeezbox, men när jag började använda TVIXen så insåg jag att
Tvixen fyller mina behov när det kommer till musik, d.v.s. att spela upp musiken från mapparna där de ligger, eller via playlists.

Har du högre krav på sökfunktioner och sorteringar på artister etc. så är förmodligen Squeezebox alternativet att gå för.

Postad 10 December 2009 - 10:22

Unregistered46f62999
  • Unregistered46f62999
  • Beroende

• 1007 inlägg
  • 0
hej igen...tack för hjälpen.
det visade sig att det e min router som inte tillåter kommunikation via trådlöst så efter ett inköp av en annan trådlös router så funkar det.

men, kan man lägga till svensk sub till mkv filmer?
e det bara att ladda ner srt filen å lägga in den på mappen till filmen?

Postad 10 December 2009 - 10:33

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

hej igen...tack för hjälpen.
det visade sig att det e min router som inte tillåter kommunikation via trådlöst så efter ett inköp av en annan trådlös router så funkar det.

men, kan man lägga till svensk sub till mkv filmer?
e det bara att ladda ner srt filen å lägga in den på mappen till filmen?

Det ska räcka att lägga .srt filen i samma mapp som filmen.
(Den måste ha samman namn som filmen. Dvs. FilmX.mkv och FilmX.srt.)

Postad 13 December 2009 - 11:47

Amiga4000
  • Amiga4000
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

undrar när nästa firmware kommer igentligen :)

Verkar som att ny version är på väg (1.9.3)
http://www.hdpop.cn/..._6600_1.9.3.zip

Postad 13 December 2009 - 11:54

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Verkar som att ny version är på väg (1.9.3)
http://www.hdpop.cn/..._6600_1.9.3.zip

Yep, men verkar vara för den asiatiska marknaden.
Därför den inte kommer upp vid autoupdate i FW menyn i Tvix.

Men läste att den fixar Youtube. Så för de som inte orkar vänta på "vår" version...

Postad 15 December 2009 - 18:16

Pukin_Dog
  • Pukin_Dog
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0

Den funkar utmärkt för musik. Några små irriterande saker bara. Displayen visar bara en rad och är jobbig att navigera med om man nu inte vill ha sin TV igång så klart. Jag har proj och känner inte för att bränna lamptimmar bara för att kunna bläddra bland låtar. Jag köpte en 7" display för bilmontering och placerade den vid lyssningsstället och drog en extra componentsladd till tvixens utgång. Blir ju inte toppenbild med sådan sladd men nu kan jag bläddra utan att behöva dra igång projen och jag ser allt som behövs. Billig och elegant lösning. (Om jag får säga det själv... ) :)
Det andra är att det inte går att söka bland musiken. Lite surt.

Postad 15 December 2009 - 18:21

Pukin_Dog
  • Pukin_Dog
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Denna fråga gäller dessa små ikoner som är till vänster om en musikfil i listan som är uppe under avspelning.
Saken är att jag har raderat samtliga albumartfiler och andra bildfiler från mappen med musik och lik förbaskat kommer det upp en liten ikon på vissa av filerna. Det vore jättebra om det vore rätt bild som kommer upp men nu gör det ju inte det. Jag misstänker att MP3 formatet tillåter en inbakad bildfil men hur ändrar man den till rätt bild? Eller hur tar man bort dem? Ibland växlar den mellan några olika bilder under samma låt men ingen stämmer.
Har någon märkt av detta med? Finns det program för att sjustera detta i sina filer? Jag har sökt utan framgång.
/Johan

Postad 15 December 2009 - 21:06

weezer
  • weezer
  • Forumräv

• 706 inlägg
  • 0

Det ska räcka att lägga .srt filen i samma mapp som filmen.
(Den måste ha samman namn som filmen. Dvs. FilmX.mkv och FilmX.srt.)

Mjae, behövs det? Inte på 6500:an iallafall. Du trycker bara på title på fjärren och letar upp din srt-fil-

Postad 15 December 2009 - 22:15

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
Pukin_Dog:

Det stämmer som du säger att MP3 kan innehålla Album art (skivutsida) i filens header. Du kan editera dessa, lägga till, ta bort osv med lite olika program.

Själv kör jag med MP3tag för att editera Album arten, funkar klockrent! Du hittar MP3tag på http://www.mp3tag.de/en

Postad 15 December 2009 - 23:07

Unregistered46f62999
  • Unregistered46f62999
  • Beroende

• 1007 inlägg
  • 0
hej...

kan man få ett omslag på Mappen som filmen e i?? om ni förstår vad jag menar?
istället för en tråkig mapp bild så e d ett omslag på filmen...

har läst att vissa skriver FW menyn???
jag kan inte hitta nån firmware meny...eller e d bara jag som e en noob?
min första mediaspelare å e nöjd som det e men finns ju alltid nåt man vill bättra på...

nån som hört nåt om dd-hd/dts-hd ljuden??
kommer det bli aktuellt?

annars e det en klockren spelare å stilren dessutom.

Postad 16 December 2009 - 07:43

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Mjae, behövs det? Inte på 6500:an iallafall. Du trycker bara på title på fjärren och letar upp din srt-fil-

Med 6600, om du har en .srt fil med samma namn så startar texten med automatik när du startar filmen. Om du har flera olika subtitles, så trycker du på subtitle knappen och kan välja mellan de olika språken för den filmen.
(film1.eng.srt, film1.sve.srt... )

Så det är rätt bekvämt om du t.ex. har en komplett TV serie i en och samma folder.
När ep.1 slutar går den direkt till ep.2 utan att du behöver klicka runt i mapparna, och subtitles kommer upp utan att du behöver leta upp dem.

Postad 16 December 2009 - 10:19

Pukin_Dog
  • Pukin_Dog
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0

Pukin_Dog:

Det stämmer som du säger att MP3 kan innehålla Album art (skivutsida) i filens header. Du kan editera dessa, lägga till, ta bort osv med lite olika program.

Själv kör jag med MP3tag för att editera Album arten, funkar klockrent! Du hittar MP3tag på http://www.mp3tag.de/en

Ok, jag testade detta lite och det fungerar bra i första hand om man har kompletta album. Men om man har mappar med 500 blandade låtar var det inte lika enkelt längre. Fick skitkonstiga omslag till en del låtar.
Kanske bättre att radera alla interna bilder helt enkelt. Det var enklare om man visade dolda filer i mappvyn då kom de fram och sedan barar deleta dem. :)
Men tack "Kanelbulle" för förslaget.

Postad 17 December 2009 - 22:17

Unregistered46f62999
  • Unregistered46f62999
  • Beroende

• 1007 inlägg
  • 0
hmm

nån som vet varför en bluray rip inte funkar??
det e en ren kopia som ligger som iso fil och är 45 gig stor.
har provat att döpa om den till mkv. men det hjälpte inte.
kommer fram file not supported

Postad 17 December 2009 - 23:06

Pukin_Dog
  • Pukin_Dog
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0

hmm

Du kan nog inte bara döpa om en iso till mkv för det är helt olika filtyper. Du måste konvertera den till mkv med ex SUPER. Antar att den fixar det med för den kan göra nästan allt annat och är gratis.

Postad 18 December 2009 - 12:41

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

hmm

Hej. Blueray rip skall fungera utan problem, efter FW upgrade. Orginal FW som kom förinstallerat med TVIXen stödjer ej Blueray.

Postad 18 December 2009 - 23:07

Unregistered46f62999
  • Unregistered46f62999
  • Beroende

• 1007 inlägg
  • 0

Hej. Blueray rip skall fungera utan problem, efter FW upgrade. Orginal FW som kom förinstallerat med TVIXen stödjer ej Blueray.

har installerat fw 1.8.nåt....
skall prova konverktera men tycker den skall klara av en sån rip....
vilken e den senaste firmware? börjar bli osäker att jag har den senaste
var hämtar jag hem dom ifrån?

Postad 19 December 2009 - 07:26

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

har installerat fw 1.8.nåt....
skall prova konverktera men tycker den skall klara av en sån rip....
vilken e den senaste firmware? börjar bli osäker att jag har den senaste
var hämtar jag hem dom ifrån?

Hej. 1.8.nåt, är första FW som sitter i burken, och saknar stöd för Blueray. Antar att CANMAN fortfarande inte har lagt upp någon nyare FW på sin hemsida. De verkar fortfarande fokusera på den gamla spelaren.

1.9.1 B5 är den senaste officiella FW (och stöder Blueray rip) från Dvico och kan laddas ned här:
http://www.tvix.co.k...x...=1&id=16566

Sen finns det också en "inofficiell" FW 1.9.3 som är länkad på det här forumet om du går tillbaka en sida.
Den skall tydligen fixa så att Yutube fungerar. Har inte testat den själv dock.

Redigerat av Unregistered04df7d78, 19 December 2009 - 07:29.

Postad 19 December 2009 - 09:04

sekeos
  • sekeos
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Jag har en tvix 6500, den har en fläkt som läter ganska mycket, hur är fläktljudet på tvix 6600?

Postad 19 December 2009 - 10:18

Pascoe
  • Pascoe
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Jag har en tvix 6500, den har en fläkt som läter ganska mycket, hur är fläktljudet på tvix 6600?

Jag har inte hört ett ljud från min 6600, hörde iof inte mycket från 6500an heller inte när man spela filmer men kunde höra den ibland efter en film precis slutat

Postad 20 December 2009 - 13:04

Unregistered46f62999
  • Unregistered46f62999
  • Beroende

• 1007 inlägg
  • 0

Hej. 1.8.nåt, är första FW som sitter i burken, och saknar stöd för Blueray. Antar att CANMAN fortfarande inte har lagt upp någon nyare FW på sin hemsida. De verkar fortfarande fokusera på den gamla spelaren.

1.9.1 B5 är den senaste officiella FW (och stöder Blueray rip) från Dvico och kan laddas ned här:
http://www.tvix.co.k...x...=1&id=16566

Sen finns det också en "inofficiell" FW 1.9.3 som är länkad på det här forumet om du går tillbaka en sida.
Den skall tydligen fixa så att Yutube fungerar. Har inte testat den själv dock.

nu har jag lagt in nya fw å det funkar men nu det bara en sak kvar å det e hd-ljuden...
kan ju hoppas på att det kommer i nästa fw
bra maskin detta....

Redigerat av Unregistered46f62999, 20 December 2009 - 13:05.

Postad 21 December 2009 - 12:12

demi
  • demi
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0

nu har jag lagt in nya fw å det funkar men nu det bara en sak kvar å det e hd-ljuden...
kan ju hoppas på att det kommer i nästa fw
bra maskin detta....

vilken fw la du in? den till asiatiska marknaden eller 1.9.1 B5. Finkar youtube?

//demi

Postad 21 December 2009 - 12:28

Unregistered46f62999
  • Unregistered46f62999
  • Beroende

• 1007 inlägg
  • 0

vilken fw la du in? den till asiatiska marknaden eller 1.9.1 B5. Finkar youtube?

//demi

lade in 1.9.1 b5. så jag vet inte om youtube funkar...

Postad 25 December 2009 - 02:02

metalheart
  • metalheart
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Ny Firmware från tomten 1.9.34b4

Från MPC club :

[Changes]
[ Multimedia Player/ System]
1.

Supports cover-art user-interface
- To enable cover-art mode, press SETUP -> ¡°System¡± -> ¡°File List Type¡± -> ¡°Cover Art¡±
- To select device in the cover-art mode, press ¡°GOTO¡± button on remote.
- You should create ¡°VIDEO¡± (or ¡°Movie¡±) or ¡°AUDIO¡± folder on the root folder to enable cover-art mode properly

[Making Cover-art Folders]
- Cover-art mode will use each folder¡¯s ¡°folder.jpg¡± file to display the cover-art.
- Movie folder for Cover-art : The name of the folder should be ¡°MOVIE¡±, ¡°movie¡±, ¡°Movie¡±, ¡°VIDEO¡±, ¡°video¡± or ¡°Video¡±.
- Movie cover-art will output on 3 rows and 8 columns, and best fit JPG size is 138x186
- Music folder for Cover-art: The name of the folder should be ¡°MUSIC¡±, ¡°music¡±, ¡°Music¡±, ¡°AUDIO¡±, ¡°audio¡± or ¡°Audio¡±.
- Music cover-art will output on 3 rows and 6 columns, and best fit JPG size is 186x186
- Photo folder for Cover-art: The name of the folder should be ¡°PHOTO¡±, ¡°photo¡± or ¡°Photo¡±.
- Photo cover-art will output on 3 rows and 6 columns, and best fit JPG size is 186x186.
- We encourage you to use the ¡°TVIXIE¡± for creation of cover-art and synopsis. And here¡¯s the link for TVIXIE usage.
- ftp://ftp.dvico.com/Manual/TViX/etc/TViXi...XiE_English.pdf

2.

Enhances Universal Jukebox playback
- Fixes VC-1/H264 mosaic problem when FF/ REW.
- Improves compatibility problem after editing some navigation features.
- Improves remote reaction while FF/REW.

3.

Supports external TTF font loading for subtitle
- Select .TTF extension font file, then the subtitle will output with that font
- To go back to default font, select .TTF font again and select ¡°default¡±. If you erase the loaded external font, the default font always comes up.
- Setup and menu font will not be changed. Only subtitle font will be changed.

4.

Supports file browsing while playback music.
- Press ¡°GOTO¡± button to browse files, and then select the other file.
- Press ¡°GOTO¡± button again to go back to normal playback mode.

5.

Improves file/folder management feature a lot
- You can enter file/folder management mode by ¡°FUNC¡± button at file browser.
- You can select files/ folders by pressing ¡°OK¡± button and check box will appear.
- If you press ¡°RIGHT¡± arrow button on remote, menu bar will come-up, then you can copy/ cut/ paste/ rename/ make new folder.
- Supports copying the folder including sub-directories
- Do not support deletion of the folder including sub-directories for safety.

6.

Adds ¡°device selection pop-up¡± window
- Press left arrow button or ¡°GOTO¡± button to pop-up this window.

7.

Fix the video resetting problem on some TVs or HDMI switchers
- Some TV or switcher send wrong EDID HDMI information, then TVIX will be reset to 480p mode before. This problem is fixed.

8.

Adds adjustment of screen saver timer by 1 minute basis
9. Adds slide-show transition timing window at SETUP
10. Adds adjustment of SKIP duration time
-

If you press UP/DOWN button when playback, default ¡°15 sec¡± OSD will pop-up, while that OSD poping-up, you can adjust SKIP duration by LEFT/RIGHT button.
- This value will be retained after reboot.
- This value will be also applied on time-shifting.
11.

Improves info window of image display
12. Fixes MKV chapter instability problem.
13. Fixes minor bugs and improves overall speed and reliabilities.

[PVR PART]
14.

Adds IceEPG for Australia
- You can use IceEPG configuration window if you select ¡°Australia¡± as DTV country.
- You can still use native EPG from DTV by selecting ¡°Normal EPG¡± at IceEPG configuration window.
- ¡°IceLink Interactive¡± function is not available yet, we¡¯ll support it shortly.

15.

Adds recording-time padding function.
- You can pad more recording time with designated on the setup.
- If you select ¡°300 seconds¡±, the 5 minutes before and 5 minutes after duration will be added on designated schedule-to-record

16.

Adds DTV time-sync function by channel
-

You can enable this function by SETUP -> HDTV -> DATE/TIME -> via TV
- Please select one of the DTV channel to set the time/date automatically.
17.

Fixes channel switching problem/ recording problem of French HDTV stations.
18. Fixes channel switching problem of New Zealand.
19. Fixes wrong file name creation problem when schedule-to-record

[ Network/ UPnP]
20.

Enables You-tube again
21. Improves the 11n speed and performance

[Known Issues]
[Limitations & Known issues of current firmware Rev 1.8.5]
[Player part]

[PVR part]
- Dual recording will stop on ATSC if recording time is more than 2 hours each. (DVB-T is O.K.)

[Network part]
- The weather IMS is disabled since Yahoo blocked out the weather information for embedded device except PC.
- The PPS, ThunderVOD, GouGou (IMS) in China is not supported yet properly
- If you have problem to get the I.P. address of wireless AP, please use WEP 64bit mode or WPA mode.

Here¡¯s the summary of current firmware status.

[Comparison with 6500]
[New features over 6500]
- New design with aluminum top, minimal look.
- Dual tuner H264 HD PVR (both DVB-T/ATSC) with time-shifting/ dual RF recording/ watching one channel + recording the other
(T341 is dual DVB-T tuner/ T321 is dual ATSC tuner)
- New ergonomic HDD exchange, very cool & quiet unit with utilizing premium grade FAN.
(Never been easier to exchange the HDD)
- 802.11N embedded model (6600N) with NFS, SAMBA SERVER/CLIENT protocol support
- Supports uPnP natively. This will ease much of the network configuration headache.
- Supports IMS (Internet Media Service) functions. - You can enjoy YOU-TUBE, PICASA, etc.
- Supports RMVB-HD, .FLV video format
- Booting time is much faster than 6500 (less than 30 seconds)
- Upgrading firmware is much faster than 6500. (less than 1 minute)
- Supports OGG/ FLAC audio tracks in MKV
- Supports PREVIEW/ THUMBNAIL/ LIST mode (by setup)
- Supports JPEG/ BMP/ TIFF/ GIF/ PNG image format
- Supports 9 different transition effects of slideshow.
- Supports ISO type UNIVERSAL JUKEBOX over NFS.

Redigerat av metalheart, 25 December 2009 - 09:50.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.