Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Mitsubishi HC3800

265 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 May 2010 - 04:26

grimbo
  • grimbo
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Behöver du lens shift och mer än en digital ingång så får du nog välja bort hc3800. Espon har ju creative frame interpolation också. Jag har bara sett hc3800 och den har grymt bra bild, ljusstark också, funkar jättebra att se på grå duk(92"). Ser bra ut även i ett rum som inte är helt mörkt( med en grå duk iaf).
Jag skulle tro att om det bara är bra bild som spelar roll så är nog hc3800 ett bättre köp.

Postad 26 May 2010 - 22:02

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

• 2384 inlägg
  • 0
Bra proj för pengarna...dock reagera jag på att den låter väldigt mycket i standard lamp läge. Tur att man inte ser så stor skillnad på Low.

Postad 05 January 2011 - 14:43

Merlinen
  • Merlinen
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Tjo

Lite ½ tyst ett tag i denna tråd ;)

Är på jakt efter ny projje nu efter att min Optoma HD70 slängt in handuken.
Gillar i allmänhet DLP över LCD projekort och HD70 är min 3e DLP projektor.

Så är det fortfarande HC3800 som gäller om man vill ha en 1080p DLP projektor i 10 000kr klassen??
Eller är det något nytt på gång?

Kollat att beställa från " www.beamer-discount.de " (dom har bra omdöme på prisjakt) och slut notan blir 1054€ ca 9410kr med dagens € kurs med frakt och paypal avgift.
Går det att hitta något bättre i den prisklassen ?

Postad 05 January 2011 - 15:04

Biomax
  • Biomax
  • Veteran

• 1870 inlägg
  • 0
själv är jag otroligt nöjd, skulle inte byta om jag så fick 7000 kr mer än jag gav.... vet inte vad jag då skulle köpa istället ;)

Postad 05 January 2011 - 16:26

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

• 1269 inlägg
  • 0

själv är jag otroligt nöjd, skulle inte byta om jag så fick 7000 kr mer än jag gav.... vet inte vad jag då skulle köpa istället ;)

Den nya HC4000 kanske...?

/karra

Postad 05 January 2011 - 16:52

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

• 1866 inlägg
  • 0

Tjo

Lite ½ tyst ett tag i denna tråd ;)

Är på jakt efter ny projje nu efter att min Optoma HD70 slängt in handuken.
Gillar i allmänhet DLP över LCD projekort och HD70 är min 3e DLP projektor.

Så är det fortfarande HC3800 som gäller om man vill ha en 1080p DLP projektor i 10 000kr klassen??
Eller är det något nytt på gång?

Kollat att beställa från " www.beamer-discount.de " (dom har bra omdöme på prisjakt) och slut notan blir 1054€ ca 9410kr med dagens € kurs med frakt och paypal avgift.
Går det att hitta något bättre i den prisklassen ?

HC3800 för 9400:- är ju helt löjligt billigt. Den räknas ju egentligen in i 15000:- prisklassen då priset i Sverige ju faktiskt är 13900:-. I den prisklassen ska den vara oslagbar (bortsett från uppföljaren HC4000 som kom nyss då) och även kunna mäta sig med betydligt dyrare projektorer.

I prisklassen 10000:- krossar den med all säkerhet allt annat.

Det är bara att köpa :unsure:

Redigerat av belzebubb, 05 January 2011 - 16:59.

Postad 05 January 2011 - 19:21

Biomax
  • Biomax
  • Veteran

• 1870 inlägg
  • 0

Den nya HC4000 kanske...?

/karra

Såklart ... :P

Postad 06 January 2011 - 02:37

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

• 1269 inlägg
  • 0

Såklart ... :P

:P

Postad 10 January 2011 - 19:23

zalsson
  • zalsson
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
Skulle behöva lite tips innan ev köp.
Vilken höjd bör undersidan av duken vara placerad?
Hur pass mycket/lite zoom bör man använda för bästa bild?
Vilket takfäste kör ni med? eller kan rekommendera?
Även ca15m lång hdmikabel av bra kvalla men ej kostar skjortan?

Har jag räknat rätt om jag har
253 takhöjd.
310 lins-duk
duk underkant 80cm ovan golv.
duk 90"

Att jag kan placera projektorn som närmast 274,7cm samt att den ska vara 14.2 cm från tak?
Undersidan av projektor 225,9cm från golv sam ovansidan 238,8.

Redigerat av zalsson, 10 January 2011 - 19:25.

Postad 10 January 2011 - 20:41

Biomax
  • Biomax
  • Veteran

• 1870 inlägg
  • 0
du lär inte få nån bättre hjälp än detta http://global.mitsub...c.html?p=hc3800

Postad 10 January 2011 - 22:41

zalsson
  • zalsson
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0

du lär inte få nån bättre hjälp än detta http://global.mitsub...c.html?p=hc3800

HAr dubbel kollat nu och verkar stämma med måtten jag angav..

Dock skulle jag mer än gärna få svar på mina övriga frågor.
Vilken höjd bör undersidan av duken vara placerad?
Hur pass mycket/lite zoom bör man använda för bästa bild?
Vilket takfäste kör ni med? eller kan rekommendera?
Även ca15m lång hdmikabel av bra kvalla men ej kostar skjortan?

Postad 11 January 2011 - 07:14

sandö
  • sandö
  • Användare

• 247 inlägg
  • 0
Jag står i valet och kvalet mellan denna och Epson 3600, och skulle väl egentligen helst vilja ha HC3800 men har jag rätt när jag säger att det i stort sett är omöjligt att använda en DLP utan lensshift om man bara har 207cm i takhöjd, pga den stora förskjutningen av linsen?

Jag hoppas jag har fel men tyvärr verkar det så när man kollar Mitsubishis egna projektor kalkylator. :)

Postad 11 January 2011 - 09:13

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
Min DLP-proj satt väll ca 200cm upp på väggen, var ju inga som helst problem trots den stora offseten. Ingen lensshift har den heller. Tvivlar på att HC3800 skulle vara omöjlig... dock testade jag Mitsubishis kalkylator lite snabbt och den klagade ju mycket riktigt på att bilden skulle hamna under golvet, dock tyckte jag den verkade rörig...

Hur långt kastavstånd har du?

Postad 11 January 2011 - 10:40

sandö
  • sandö
  • Användare

• 247 inlägg
  • 0

Min DLP-proj satt väll ca 200cm upp på väggen, var ju inga som helst problem trots den stora offseten. Ingen lensshift har den heller. Tvivlar på att HC3800 skulle vara omöjlig... dock testade jag Mitsubishis kalkylator lite snabbt och den klagade ju mycket riktigt på att bilden skulle hamna under golvet, dock tyckte jag den verkade rörig...

Hur långt kastavstånd har du?

Ja nog var den lite rörig, så helt ärligt vet jag inte om jag skrev in allt rätt och om jag tolkade svaret rätt heller. ;)

Bakre väggen är inte byggd ännu så jag kan välja lite men någonstans mellan 4,5-5m kommer det bli, det beror på vilken projektor jag köper och vad som är bäst för den.
Jag hade tänkt mig en duk som är ungefär 1,4-1,5 hög så med takhöjden på 2,07 så finns det inte så mycket att spela på eftersom jag vill att duken ska sitta så långt upp det bara går.

Jag skulle bli överlycklig om det visar sig att jag faktiskt kan köra på HC3800. :blush:

Postad 11 January 2011 - 11:00

sandö
  • sandö
  • Användare

• 247 inlägg
  • 0
Hur förändras offseten av att man flyttar projen framåt eller bakåt? Är det så att ju längre bak man flyttar den desto längre ner hamnar bilden?
Fasen va meckigt det verkar vara med DLP då.. ;)

Postad 11 January 2011 - 11:23

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

• 1269 inlägg
  • 0

Hur förändras offseten av att man flyttar projen framåt eller bakåt? Är det så att ju längre bak man flyttar den desto längre ner hamnar bilden?
Fasen va meckigt det verkar vara med DLP då.. ;)

Den ändras med bildstorleken. 100" ger en offset och 120" en annan. Sen kan du ju ha projektorn på lite olika avstånd, men eftersom du zoomar bilden till den tänkte storleken så blir offseten den samma.

/karra

edit:

Testa denna länk, den visar hur offseten skiljer sig med ökad bildstorlek. Sen ser du även att spannet för avståndet från duk justeras också.

Redigerat av Karamasha, 11 January 2011 - 11:30.

Postad 11 January 2011 - 11:37

sandö
  • sandö
  • Användare

• 247 inlägg
  • 0

Den ändras med bildstorleken. 100" ger en offset och 120" en annan. Sen kan du ju ha projektorn på lite olika avstånd, men eftersom du zoomar bilden till den tänkte storleken så blir offseten den samma.

/karra

edit:

Testa denna länk, den visar hur offseten skiljer sig med ökad bildstorlek. Sen ser du även att spannet för avståndet från duk justeras också.

Okej, men om jag kollar i manualen till 3800 (http://global.mitsub...user_manual.pdf) på sidan 10 så finns en tabell för 16:9 duk. Om jag vill ha en bild som är 120" och ställer projen på golvet så hamnar bildens underkant 50cm upp på väggen, korrekt? Och då kan jag placera den mellan 3.7 och 5.5 m från duken och använda zoomen för att få rätt storlek osv. Tänker jag rätt nu? Sen för att inte tappa för mycket bildkvalité genom att använda zoomen för mycket så ska man egentligen ställa den på 4.41 m avstånd enligt Projector Calculator. Men det kanske inte gör sån jätteskillnad?

Postad 11 January 2011 - 18:44

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

• 1269 inlägg
  • 0

Okej, men om jag kollar i manualen till 3800 (http://global.mitsub...user_manual.pdf) på sidan 10 så finns en tabell för 16:9 duk. Om jag vill ha en bild som är 120" och ställer projen på golvet så hamnar bildens underkant 50cm upp på väggen, korrekt? Och då kan jag placera den mellan 3.7 och 5.5 m från duken och använda zoomen för att få rätt storlek osv. Tänker jag rätt nu? Sen för att inte tappa för mycket bildkvalité genom att använda zoomen för mycket så ska man egentligen ställa den på 4.41 m avstånd enligt Projector Calculator. Men det kanske inte gör sån jätteskillnad?

Tror inte kvalitén påverkas direkt av avståndet, men ljusstyrkan gör det. Så om du ska ha stor bild så sätt den ganska när miniavståndet, dock inte helt då siffrorna aldrig stämmer 100%. Det som händer med mer ljusflöde är dock att färgerna kanske inte blir 100% korrekta, men de blir de ändå inte utan en riktig kalibrering(bli inte rädd, den är bra redan när du packar upp den) men en DVE kalibreringsskiva är alltid bra att ha hemma. Angående offset, så är det från centrum på linsen och inte underkant projje. Sen gäller ju det att du placerar linsens mitt i centrum av duken också, och inte centrum av projektorn. Det kan skilja, vet dock inte hur det är på 3800.
Att sedan ha ett fäste till duken som du kan justera sidled och höjdled 1-2cm skadar ju inte, för att det ska underlätta installationen lite. Alternativt ett projjfäste med dessa egenskaper.

/karra

Postad 11 January 2011 - 19:45

sandö
  • sandö
  • Användare

• 247 inlägg
  • 0

Tror inte kvalitén påverkas direkt av avståndet, men ljusstyrkan gör det. Så om du ska ha stor bild så sätt den ganska när miniavståndet, dock inte helt då siffrorna aldrig stämmer 100%. Det som händer med mer ljusflöde är dock att färgerna kanske inte blir 100% korrekta, men de blir de ändå inte utan en riktig kalibrering(bli inte rädd, den är bra redan när du packar upp den) men en DVE kalibreringsskiva är alltid bra att ha hemma. Angående offset, så är det från centrum på linsen och inte underkant projje. Sen gäller ju det att du placerar linsens mitt i centrum av duken också, och inte centrum av projektorn. Det kan skilja, vet dock inte hur det är på 3800.
Att sedan ha ett fäste till duken som du kan justera sidled och höjdled 1-2cm skadar ju inte, för att det ska underlätta installationen lite. Alternativt ett projjfäste med dessa egenskaper.

/karra

Grymt bra tips, tack så jättemycket. Kommer köpa en kalibreringsskiva också så nog ska jag få den kalibrerad någorlunda iaf. Ska tänka på linsens position på projektorn när jag installerar den. När det gäller duken så tänkte jag prova att göra en egen. Blir det inte bra så köper jag en, men jag vill prova iaf. Så duken kommer jag kunna flytta hit och dit hur jag vill. Sen, eftersom jag kommer ställa den på golvet, så går det ju att flytta den ganska enkelt. Måste dock tänka på att fixera den mot golvet så den inte flyttar på sig ändå.

Finns det föresten någon nackdel med att ha den på golvet, förutom eventuella förbipasserande, men det ska jag se till att det inte blir några. ;)

Postad 12 January 2011 - 09:06

Merlinen
  • Merlinen
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Har lite svårt att hitta ett fäste som passar för mig :/

Enligt Mitsubishi's kalkulator så får jag att den ska sitta 6.1 cm från taket. eller att den ska vara en 6,1cm "pole".

(Takhöjd 250cm)
(Duk bred 194cm)
(Duken är 89cm från golvet)

Så tror ni detta fäste fungerar för mig ??

http://www.dustin.se...5010464053.aspx

Postad 12 January 2011 - 13:34

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

• 1269 inlägg
  • 0

Grymt bra tips, tack så jättemycket. Kommer köpa en kalibreringsskiva också så nog ska jag få den kalibrerad någorlunda iaf. Ska tänka på linsens position på projektorn när jag installerar den. När det gäller duken så tänkte jag prova att göra en egen. Blir det inte bra så köper jag en, men jag vill prova iaf. Så duken kommer jag kunna flytta hit och dit hur jag vill. Sen, eftersom jag kommer ställa den på golvet, så går det ju att flytta den ganska enkelt. Måste dock tänka på att fixera den mot golvet så den inte flyttar på sig ändå.

Finns det föresten någon nackdel med att ha den på golvet, förutom eventuella förbipasserande, men det ska jag se till att det inte blir några. :)

Det låter halvdant att ha den på golvet. Snubbelrisk, mycket damm på golvet och ser nog ganska beigt ut. :)
Varför inte hänga den i taket?
Eventuellt ha den i ett soffbord på nån hylla under bordsskivan kanske.
/karra

Postad 12 January 2011 - 20:36

sandö
  • sandö
  • Användare

• 247 inlägg
  • 0

Det låter halvdant att ha den på golvet. Snubbelrisk, mycket damm på golvet och ser nog ganska beigt ut. :)
Varför inte hänga den i taket?
Eventuellt ha den i ett soffbord på nån hylla under bordsskivan kanske.
/karra

Pga offseten så är det väl omöljligt att ha den i taket? Har 207cm takhöjd bara så bilden hamnar alldeles för långt ner väl?
Tänkte att jag ställer den under ett soffbord, fast på någonting så det kommer upp från golvet precis.

Postad 12 January 2011 - 20:56

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

• 1269 inlägg
  • 0
Kan du bara gömma sladdarna utan att snubbla på dom så lär det väl funka bra.
/k

Postad 13 January 2011 - 15:57

Merlinen
  • Merlinen
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Då var en HC3800 beställd med det fästet jag länkade ovan :)

Hoppas det inte blir allt för jobbigt att få till bilden bra.

Postad 14 January 2011 - 09:43

Biomax
  • Biomax
  • Veteran

• 1870 inlägg
  • 0
Gratulerar till köpet, vill inte skräma dig men
http://www.faktiskt....o...pic&t=40909

dock har jag inte noterat något sådant på min proj, men om man börjar leta o granska så.... tror jag struntar i det o fortsätter se film som vanligt

Redigerat av Biomax, 14 January 2011 - 09:44.

Postad 14 January 2011 - 21:24

Unregistered14ba2107
  • Unregistered14ba2107
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0

dock har jag inte noterat något sådant på min proj, men om man börjar leta o granska så.... tror jag struntar i det o fortsätter se film som vanligt

Fick hem en Mitsubishi HC4000 idag. Märker inga skiftningar alls.
Bilderna på din länk ser ju inte så roliga ut.

Var lite orolig innan för jag hade läst om det här problemet på av-forum.
Hade nog tur och fick ett felfritt exemplar.

Postad 15 January 2011 - 09:17

sandö
  • sandö
  • Användare

• 247 inlägg
  • 0

Oj, det var ju inte snyggt. Men menar Mitsubishi alltså att man får räkna med att det kan bli så på dessa projjar ibland? Verkar ju helt sjukt. Eller skrev han bara inte in hela texten från supporten? Måste väl gå att byta?

Postad 15 January 2011 - 16:00

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

• 3116 inlägg
  • 0
ny topmodell på gång mars-11 ifrån Mitsubishi länk!

Postad 15 January 2011 - 17:12

Unregistered14ba2107
  • Unregistered14ba2107
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0

ny topmodell på gång mars-11 ifrån Mitsubishi länk!

Den väger ju 15 kg.

Min HC4000 väger bara 3,5 kg.

Annars hade jag hellre valt denna. Priset har ju ingen betydelse:-)

Postad 17 January 2011 - 10:08

sportbilsentusiasten
  • sportbilsentusiasten
  • Lärjunge

• 459 inlägg
  • 0
HC3800 säljs på pixmania nu för 9.4kSEK. Billigt!

Postad 17 January 2011 - 16:34

Merlinen
  • Merlinen
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0

Skulle det vara fel så är det ju bara att använda sig utav garantin.

Postad 17 January 2011 - 23:04

Unregistered14ba2107
  • Unregistered14ba2107
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0
Ni som har HC3800, hur många timmar har ni på lampan?
Klarar den de utlovade timmarna eller har någon varit med om att lampan gått tidigare?

Postad 18 January 2011 - 07:26

Biomax
  • Biomax
  • Veteran

• 1870 inlägg
  • 0

Klarar den de utlovade timmarna eller har någon varit med om att lampan gått tidigare?

Gäller alla projar.. räkna inte med de angivna livslängderna, uppnår du 50-60 % får man vara nöjd, man tappar även kraftigt ljusnivån efterhand, något man inte märken förräns man bytat lampan... man vänjer o anpassar sig efter den ständiga reduceringen

Gäller alla projar.. räkna inte med de angivna livslängderna, uppnår du 50-60 % får man vara nöjd, man tappar även kraftigt ljusnivån efterhand, något man inte märken förräns man bytat lampan... man vänjer o anpassar sig efter den ständiga reduceringen

Postad 18 January 2011 - 16:49

Unregistered14ba2107
  • Unregistered14ba2107
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0

Jag tänkte mer om någon smällt innan 1000h. Att lampan inte fungerar fullt ut hela den utlovade tiden är ju ett faktum.
Det som är illa är om den slutar fungera helt, går sönder, långt innan den utlovade tiden.

Postad 18 January 2011 - 19:26

Biomax
  • Biomax
  • Veteran

• 1870 inlägg
  • 0

Jag tänkte mer om någon smällt innan 1000h. Att lampan inte fungerar fullt ut hela den utlovade tiden är ju ett faktum.
Det som är illa är om den slutar fungera helt, går sönder, långt innan den utlovade tiden.

En lampa är en lampa :)

Postad 21 January 2011 - 23:33

Unregistered50209da3
  • Unregistered50209da3
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Skulle det vara fel så är det ju bara att använda sig utav garantin.

Har själv en HC3800 sen ett år tillbaka. Jag är väldigt nöjd med den. Jag har inte upplevt den färggrejen som nämns i tidigare inlägg.Det enda so har skett är att lampan har tappat lite av ljusstyrkan efter c:a 600 timmar som jag har använt den i. Jag kör både dvd, tv och min dator genom projjen. Det enda jag ångrar idag är att jag inte köpte en lite ljusstarkare och grå duk då hade nog bilden haft mer svärta vid dagljus i rummet. Jag har visat upp den för många och alla är imponerade av bildkvaliten. Mörkt rum... 92" duk.... Dark Night på bluray ....duktigt uppskruvad volym på min Yamaha system,,,,,, jag säger som Maria Montesari... mums !

Postad 22 January 2011 - 23:27

AlexSS
  • AlexSS
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Hej, menar du att du tycker att hc3800 inte är tillräckligt ljustark. Funderar på att köpa den projektorn, o ljustyrkan
Är en viktig faktor.
Hur blir bild kvalitén om det inte är helt mörktlagt?
Kan man se en film med tex en svag lampa tänd?
Vill erkänna att jag är en amatör i projektvärlden (ska nu köpa min första) och har därför en lite dum fråga.
Men vad menas med offset? Har läst det i flera inlägg, men har inte listat ut vad det är.
Tack på förhand!!
PS: appropå grå duk tänkte jag köpa Dreamscreen V3 tab :)

Postad 25 January 2011 - 22:09

speddynille
  • speddynille
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Hade tänkt köpa mig en hc3800 nu i dagarna.

Men har ett litet problem med att den kommer komma för nära golvet om jag inte får mitten på proj ca max 10cm från taket. Finns där något bra "lågt" takfäste att rek till denna?
Det är väl inte riktigt att rek och tilta proj allt för mkt heller väl?

Postad 30 January 2011 - 10:56

AlexSS
  • AlexSS
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Hur högt har du i golv till tak?

Postad 03 June 2011 - 10:19

Unregistered67d50254
  • Unregistered67d50254
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Hej. Någon som har bra inställningstips på hc3800?

Postad 04 June 2011 - 11:52

Unregistered14ba2107
  • Unregistered14ba2107
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0
Har du helt mörkt i rummet kanske de här fungerar.

http://www.projector...calibration.php

Inställningarna beror ju på vilka förhållanden du har.

Postad 07 June 2011 - 06:17

Unregistered67d50254
  • Unregistered67d50254
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Har du helt mörkt i rummet kanske de här fungerar.

http://www.projector...calibration.php

Inställningarna beror ju på vilka förhållanden du har.

Tack för hjälpen..ska testa ikväll

Postad 27 July 2011 - 14:02

jdaniels
  • jdaniels
  • Lärjunge

• 321 inlägg
  • 0
Är på G att köpa denna, det som avskräcker lite är att fläktljudet ska vara högt vilket kan vara mkt irriterande när man har projjen rakt över huvudet.

Postad 27 July 2011 - 16:17

Unregistered79be1792
  • Unregistered79be1792
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0

Är på G att köpa denna, det som avskräcker lite är att fläktljudet ska vara högt vilket kan vara mkt irriterande när man har projjen rakt över huvudet.

Jag provtittade en hc4000 härom dagen, och såvitt jag vet låter dom likadant.
Jag är kinkig men jag störde mig absolut inte på ljudet ens under tysta scener.
Inte lika tyst som t ex Sonys hw-prollar, men definitivt tystare än den gemene DLP-projjen, så åk och testa du

Postad 05 August 2011 - 12:58

jdaniels
  • jdaniels
  • Lärjunge

• 321 inlägg
  • 0
Nu när jag läst en massa om olika projjar verkar nya HC4000 vara bland det bästa man kan köpa i den prisklassen, den jämförs ofta med 3-4ggr dyrare maskiner.
Lite dyrare maskin än jag räknat med men man vill ju ha nått som man är nöjd med några år :)

Postad 05 August 2011 - 13:24

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

• 3116 inlägg
  • 0
http://www.mitsubish...0_features.html

Postad 05 August 2011 - 13:36

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 0

Nu när jag läst en massa om olika projjar verkar nya HC4000 vara bland det bästa man kan köpa i den prisklassen, den jämförs ofta med 3-4ggr dyrare maskiner.
Lite dyrare maskin än jag räknat med men man vill ju ha nått som man är nöjd med några år :)

Att den jämförs med dyrare projektorer säger väl ingenting om prestandan, eller?

Jag har sen några år tillbaka en Golf GTI och i Teknikens värld så provkörde dem den mot en mycket dyrare Porsche när den släpptes. Min Golf blev inte ett dugg bättre för det :)

Att projektorer kan prestera snarlikt resultat trots stor egentlig prestandaskillnad ligger väldigt ofta i vilka rum och dukar som används. Tex så är en JVC X3(ca 40.000kr) inte någon höjdare om inte rummet är väldigt bra mörklagt och har mörka väggar/tak. Är rummet lite ljusare så kommer därför en HC4000 att kunna prestera väldigt bra i jämförelse, trots att den egentligen är en hel del sämre på många punkter.

Allt handlar om att välja rätt produkter till förutsättningarna och då är det inte alltid att dyras är bäst. Viktigare är att välja rätt till just dig. HC4000 är en trevlig projektor i sin klass. Om den är bra till dig har jag ingen aning om eftersom jag inte vet något om dina förutsättningar, än mindre om vad du kräver för att bli nöjd.

Tål att upprepas: Resultatet du uppnår är en kombination av ditt rum, duken och projektorn.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Postad 05 August 2011 - 14:08

jdaniels
  • jdaniels
  • Lärjunge

• 321 inlägg
  • 0
Självklart är det svårt att jämföra olika saker, men om man sitter på 15k så verkar den vara bland det bästa man får för den pengen.

Postad 05 August 2011 - 14:41

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 0

Självklart är det svårt att jämföra olika saker, men om man sitter på 15k så verkar den vara bland det bästa man får för den pengen.

Inte om du behöver ett par nya skor... :)

Problemet är att du inte kategoriskt kan ringa in en modell som bra eller dålig. Bra eller dålig på vad??

Om du inte kan placera HC4000 för dess offset så är det ju ingen bra maskin. Om du har problem med regnbågseffekten så är det inte heller någon lämplig maskin. Om du vill ha en riktigt tyst maskin så är den en bit ifrån idealet. Om du vill ha en vit projektor...You get the point...Den är inte heller en bra projektor om du istället behöver ett par nya skor...

Men, det kan vara en kanonbra projektor om man värdesätter en hel drös andra finfina egenskaper som den har.

Men vad behöver du?

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Postad 05 August 2011 - 20:59

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

• 3116 inlägg
  • 0
en sak är dock solklar: den behöver en egen forumtråd!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.