Monitor Audio rx 6 och rx 8
978 svar till detta ämne
Postad 12 January 2010 - 02:07
Unregistered36771
-
Unregistered36771
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Skickade det här mailet till Monitor Audio tidigare idag:
Hi!
I have had a pair of RX8 speakers for about one week now. I am a bit concerned about that the screws in the back of the speakers are not tightened enough. When i first got them, the elements sat perfectly fitted in the cabinets. But now both the woofers and midranges has moved out from the cabinet, alot, almost 3mm. And the screws at the backside are really loose. Should i tighten them? In that case, how much? I have also been reading at a swedish internet forum that several other RX owners has noticed the very same thing, so i am not alone with this problem.
Skickade det efter att jag noterat att ena mellanregistret inte alls var speciellt försänkt i lådan längre.
Sen efter jag skickat mailet kände jag på skruvarna, och vissa skruvar kunde jag skruva på för hand och även vicka på i sidled. De satt skitlöst med andra ord, efter 5 dagar! Hur som helst så drog jag åt skiten med sunt förnuft.
Så ni vet! 
Postar svaret, om jag får något...
Redigerat av Unregistered36771, 12 January 2010 - 02:09.
Postad 12 January 2010 - 08:47
maclaren
-
maclaren
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Hi! I have had a pair of RX8 speakers for about one week now. I am a bit concerned about that the screws in the back of the speakers are not tightened enough. When i first got them, the elements sat perfectly fitted in the cabinets. But now both the woofers and midranges has moved out from the cabinet, alot, almost 3mm. And the screws at the backside are really loose. Should i tighten them? In that case, how much? I have also been reading at a swedish internet forum that several other RX owners has noticed the very same thing, so i am not alone with this problem.
Skickade det efter att jag noterat att ena mellanregistret inte alls var speciellt försänkt i lådan längre. Sen efter jag skickat mailet kände jag på skruvarna, och vissa skruvar kunde jag skruva på för hand och även vicka på i sidled. De satt skitlöst med andra ord, efter 5 dagar! Hur som helst så drog jag åt skiten med sunt förnuft. Så ni vet!  Postar svaret, om jag får något...
Blir intressant att se om/vad du får för svar! Jag har haft mina RX8:or sedan innan nyår och än sitter elementen ordentligt fast. Har nu beställt resten av högtalarna till mitt system, blir förutom RX8 även RXcenter, RX-FX samt RXW-12 som kommer att få stå för bioljudet framöver. Behöver jag säga att jag längtar tills prylarna dyker upp!?
Postad 12 January 2010 - 08:58
Bulldog76
-
Bulldog76
-
Veteran
-
-
1524 inlägg
Tänkte höra me dej dock Bulldog , du som har BRFX . Hur fungerar dom till musik och dyl ? Undrar bara rent av nyfikenhet 
BRFX funkar väl ok till musik också.JAg lyssnar på musik i stereoläge oftast. Jag har visserligen kört rätt mycket på alla kanaler vid musiklyssning för att spela in alla högtalarna. Och det kommer musik som låter bra från de bakre högtalarna inte skrän som det gör alltsonoftast ´på bakre högtalare. Jag kör rumskalibrering med min Onkyo, och min gamla setup hade jag ingen som helst bas i de bakre. nu tycker onkyon att den kan köra de bakra på 100 eller 120 hz, minns nu inte vilket det var.
Postad 12 January 2010 - 09:24
Ekström
-
Ekström
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
BRFX funkar väl ok till musik också.JAg lyssnar på musik i stereoläge oftast. Jag har visserligen kört rätt mycket på alla kanaler vid musiklyssning för att spela in alla högtalarna. Och det kommer musik som låter bra från de bakre högtalarna inte skrän som det gör alltsonoftast ´på bakre högtalare.
Jag kör rumskalibrering med min Onkyo, och min gamla setup hade jag ingen som helst bas i de bakre. nu tycker onkyon att den kan köra de bakra på 100 eller 120 hz, minns nu inte vilket det var.
Okay , ja tanken är vell inte att köra dom vid musik iaf . Men ibland har jag kört lite 5 kanals stereo vid musik oxå me mitt gammla system . fast kanske inte behöver det me ett par rx8 , dom fyller nog upp rummet rätt bra själv hoppas jag . Om stärkaren hänger me vill säga , känns ju drygt att köpa nya talare och sen blir den relativt nya stärkaren en flaskhals . Är lite färsk när det kommer till matning av högtalare , watt , ohm å allt vad det är . som jag förstått dock är Rx8:an på 4 Ohm vilket borde göra den mer lättdriven ? Sen ger vell en stärkare olika mycke effekt vid olika Ohm ?
Postad 12 January 2010 - 11:24
Unregistered36771
-
Unregistered36771
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Okay , ja tanken är vell inte att köra dom vid musik iaf . Men ibland har jag kört lite 5 kanals stereo vid musik oxå me mitt gammla system . fast kanske inte behöver det me ett par rx8 , dom fyller nog upp rummet rätt bra själv hoppas jag . Om stärkaren hänger me vill säga , känns ju drygt att köpa nya talare och sen blir den relativt nya stärkaren en flaskhals . Är lite färsk när det kommer till matning av högtalare , watt , ohm å allt vad det är . som jag förstått dock är Rx8:an på 4 Ohm vilket borde göra den mer lättdriven ? Sen ger vell en stärkare olika mycke effekt vid olika Ohm ?
Angående att nominella impedansen på 4 Ohm, skulle vara lättdrivet, så är det faktiskt tvärt om. Verkar kanske motsägelsefullt då motståndet är mindre. Men vad som egentligen händer är att högtalaren kräver att förstärkaren levererar dubbelt så mycket effekt vid 4 Ohm som vid 8 Ohm, vilket gör att högtalare med låg impedans ofta blir en stor last för förstärkaren, då den måste leverera massor med mer effekt. En optimal förstärkare dubblar effekten vid halverat motstånd (förekommer sällan). Alltså att den lämnar exempelvis: 100W @ 8 Ohm, 200W @ 4 Ohm, 400W @ 2 Ohm, 800W @ 1 Ohm. Finns massor om detta att läsa om man söker på forumet, så nog skrivet om detta i denna tråd eftersom, folk blir sura, det handlar mer om fysik än om Monitor Audio RX.
Postad 12 January 2010 - 11:55
Ekström
-
Ekström
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Angående att nominella impedansen på 4 Ohm, skulle vara lättdrivet, så är det faktiskt tvärt om. Verkar kanske motsägelsefullt då motståndet är mindre. Men vad som egentligen händer är att högtalaren kräver att förstärkaren levererar dubbelt så mycket effekt vid 4 Ohm som vid 8 Ohm, vilket gör att högtalare med låg impedans ofta blir en stor last för förstärkaren, då den måste leverera massor med mer effekt. En optimal förstärkare dubblar effekten vid halverat motstånd (förekommer sällan). Alltså att den lämnar exempelvis: 100W @ 8 Ohm, 200W @ 4 Ohm, 400W @ 2 Ohm, 800W @ 1 Ohm. Finns massor om detta att läsa om man söker på forumet, så nog skrivet om detta i denna tråd eftersom, folk blir sura, det handlar mer om fysik än om Monitor Audio RX.
Aha , Ja men mina funderingar i det här grundade ju i hur tung / lätt driven ett par RX8 är . vad är rekomenderat att man har för förstärkare . Antar vell att det är ju mer kräm desto bättre . Men som i mitt fall sitter jag bara på en Stärkare som lämnar :130Watts x 7@8Ohm,20HZ ~ 20kHZ, 0.08%THD / Only Channel. Eller:100Watts x 2@8Ohm,20HZ ~ 20kHZ, 0.08%THD in Stereo Mode . Läste på MA:s hemsida att rekomenderat är 50 - 175W RMS . Men hur mycke förlorar man på att ha en stärkare med lite minder effekt än en med mer . Eller om nån har lite egna erfarenheter ? Nåja , nu ska jag gå å jobba igen !
Postad 12 January 2010 - 13:20
olasahl
-
olasahl
-
Forumräv
-
-
757 inlägg
Aha , Ja men mina funderingar i det här grundade ju i hur tung / lätt driven ett par RX8 är . vad är rekomenderat att man har för förstärkare . Antar vell att det är ju mer kräm desto bättre . Men som i mitt fall sitter jag bara på en Stärkare som lämnar :130Watts x 7@8Ohm,20HZ ~ 20kHZ, 0.08%THD / Only Channel. Eller:100Watts x 2@8Ohm,20HZ ~ 20kHZ, 0.08%THD in Stereo Mode . Läste på MA:s hemsida att rekomenderat är 50 - 175W RMS . Men hur mycke förlorar man på att ha en stärkare med lite minder effekt än en med mer . Eller om nån har lite egna erfarenheter ? Nåja , nu ska jag gå å jobba igen !
Nu ska man inte stirra på effektangivelser för mycket då det är mycket fantasi i en del siffror från vissa tillverkare. 100W x 2 tyder ju på att det borde fungera ok att driva dina RX:or så länge du kör i stereoläge. Vad de sedan menar med 130Wx7 / only channel kan man ju undra... Låter helt misledande och jag antar att 130W är med 1 kanal driven. Vem fan är intresserad av att köra mono?
Redigerat av olasahl, 12 January 2010 - 13:25.
Postad 13 January 2010 - 20:47
Drexon
-
Drexon
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Växlade tillbaks till mina Fantastiska Dynavoice Magic F6-högtalare nu, bara för att jag tycker de låter bättre inspelade än RX:orna oinspelade.
RX:orna är på nått vis för skrikiga för mig. Detaljerna kommer fram "för" mycket, särskilt instrument/ljud med hög pitch. Dessa ljud låter högre än de ska och... ja, stör bara, så pass mycket attjag känner jag har tinnitus hela tiden och öronen måste anstränga sig för att stänga ute dessa ljud. Ber till hifi-gudarna att fenomenet försvinner så småningom. Har inte spelar in dom än, bara kört dom ca: 40-50 timmar.
En annan bidragande anledning till att jag bytte tillbaks var att jag inte haft möjlighet att koppla in centern och bakhögtalarna än. Måste sälja de gamla högtalarna först (som självklart ska demas för eventuella köpare). Lika bra att spela in allt samtidigt sen.
Redigerat av Drexon, 13 January 2010 - 20:49.
Postad 13 January 2010 - 21:01
juan
-
juan
-
Forumräv
-
-
823 inlägg
Växlade tillbaks till mina Fantastiska Dynavoice Magic F6-högtalare nu, bara för att jag tycker de låter bättre inspelade än RX:orna oinspelade. 
RX:orna är på nått vis för skrikiga för mig. Detaljerna kommer fram "för" mycket, särskilt instrument/ljud med hög pitch. Dessa ljud låter högre än de ska och... ja, stör bara, så pass mycket attjag känner jag har tinnitus hela tiden och öronen måste anstränga sig för att stänga ute dessa ljud. Ber till hifi-gudarna att fenomenet försvinner så småningom. Har inte spelar in dom än, bara kört dom ca: 40-50 timmar.
En annan bidragande anledning till att jag bytte tillbaks var att jag inte haft möjlighet att koppla in centern och bakhögtalarna än. Måste sälja de gamla högtalarna först (som självklart ska demas för eventuella köpare). Lika bra att spela in allt samtidigt sen.
du har säkert nämnt det förut, men jag frågar igen. Vad har du för förstärkare till dina rx8or?? för jag känner inte igen något av det du skriver.
Redigerat av juan, 13 January 2010 - 21:01.
Postad 13 January 2010 - 21:13
speffy
-
speffy
-
Användare
-
-
103 inlägg
Nu blir man lite orolig när man läser sånt här, blev att jag impuls köpte ett par rx8or och rx center utan att provlyssnat på dom tidigare. Har lyssnat på rs8orn innan och dom gillade jag så hoppas verkligen att jag inte blir besviken på den nya rx serien.
Postad 13 January 2010 - 21:19
Drexon
-
Drexon
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
du har säkert nämnt det förut, men jag frågar igen. Vad har du för förstärkare till dina rx8or?? för jag känner inte igen något av det du skriver.
Marantz SR8001. Nollställde den igår och har inte gjort några inställningar förutom att ha satt frontarna som "Large". Bor däremot väldigt litet, och jag kan tillägga att jag inte -vet- om det är diskant-ljuden som ställer till problem. Det kan mycket väl vara basen som reflekteras till höger och vänster, eller fenomenet att ljudet låter som om det är "utanför" högtalarna. Hade en RX8:a inkopplad på höger sida och en Dynavoice på vänster sida en stund också, för att jämföra, och även om ljudet från RX:an var mycket klarare och bättre på alla sätt och vis tyckte jag det kändes "intrusive" på något sätt. Igen, vet inte riktigt hur jag ska förklara det. Har inte alls det problemet med Dyna-högtalarna som är inkopplade nu iaf. Kan även påpeka att de står rätt nära en betongvägg (~15cm framför, bara lätt vinklade).
Postad 13 January 2010 - 22:17
Unregistered36771
-
Unregistered36771
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Utan att veta allt för mycket om din anläggning eller rum Drexon, så är jag säker på att nåt är fel! Kan vara vad som helst.
För RX8orna låter absolut inte ljust eller vasst. De spelar helt tvärt om hemma hos mig, de spelar snarare tillbakadraget och lugnt. Hela högtalaren är mer åt det mörka hållet och är absolut inte skrikig.
På tal om tinnitus, så har jag oxå tinnitus. Haft det sen flera år tillbaka, men ej på grund av musiklyssning i hemmamiljö. Hur högt spelar du egentligen? Vridit på och spräckt nån komponent det första du gjorde eller?
Och rummet? Litet rum säger du, det betyder oftast att basen blir riktigt dominant och förstärks ordentligt. Om du nu inte har några magiskt bra (dåliga) mått på rummet som resulterar i total utsläckning för basen. Hur som helst, riktigt skumt. De låter verkligen ingenting så som du beskriver dem, vare sig inspelade eller ej.
Redigerat av Unregistered36771, 13 January 2010 - 22:17.
Postad 13 January 2010 - 22:23
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Nu blir man lite orolig när man läser sånt här, blev att jag impuls köpte ett par rx8or och rx center utan att provlyssnat på dom tidigare. Har lyssnat på rs8orn innan och dom gillade jag så hoppas verkligen att jag inte blir besviken på den nya rx serien.
Du behöver inte vara orolig Drexons problem är inte något jag hört tidigare från någon på något forum RX serien spelar mycket bättre än RS serien som du har hört och Dynavoice kommer inte i närheten på något plan .. Det är en budget högtalare med betoning på budget. Simma lugnt  Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 13 January 2010 - 22:25.
Postad 13 January 2010 - 22:27
Drexon
-
Drexon
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Såhär bor jag. 2.8m till högtalarna från "sweet spot".  Knappt 10cm till betongväggen bakom. Inte långt till väggen till höger heller.  ...Så visst kan det vara basen som stör. Dämpplattor?
Postad 13 January 2010 - 22:52
d-boy
-
d-boy
-
Användare
-
-
249 inlägg
Fast din placering bör ju snarare göra ljudet "bumligt" i botten, inte skrikigt i toppen.
Det måste vara något som är fel, alternativt att du inte gillar ljudet av MA:s diskant.
Postad 13 January 2010 - 22:54
Drexon
-
Drexon
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Kom på att man fick med såna där dämpkuddar till högtalarna. Ska man placera dom i de främre eller bakre hålen? Båda?
Postad 13 January 2010 - 23:01
Unregistereddae7cbc8
-
Unregistereddae7cbc8
-
Forumräv
-
-
856 inlägg
Placera i bakre om du har högtalaren nära väggen.
Postad 14 January 2010 - 00:22
Unregistered36771
-
Unregistered36771
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Kom på att man fick med såna där dämpkuddar till högtalarna. Ska man placera dom i de främre eller bakre hålen? Båda?
Ja, fast de gör att lådan blir mer som en sluten låda istället för basreflexlåda, vilket gör att basen försvinner ännu mer. Dock kan du få mer punhig bas lite högre upp i basregistret, men rent teoretiskt sänker du volymen på den lägsta basen. Beror iofs helt på vilken frekvens de är avstämda vid, men när jag pluggade mina försvann det djupbas iaf.
Postad 14 January 2010 - 00:25
Drexon
-
Drexon
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Nåja, har testat lite fram och tillbaks, men ingen framgång. Blir väldigt lyssningstrött av RX:orna. Känns som om de penetrerar öronen djupare på nått sätt. *shrugs* Det löser sig så småningom.
Maverick> Dynorna är -väldigt- bra för sitt pris. De jämförs inte mot högtalare som är mångdubbelt så dyra för ingenting.
Redigerat av Drexon, 14 January 2010 - 01:06.
Postad 14 January 2010 - 00:30
Unregistered36771
-
Unregistered36771
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Nåja, har testat lite fram och tillbaks, men ingen framgång. Blir väldigt lyssningstrött av RX:orna. Känns som om de penetrerar öronen djupare på nått sätt. *shrugs* Det löser sig så småningom.
Tråkigt, hoppas det löser sig! =) Annars så tycker ju faktiskt inte alla människor om samma ljudkaraktär, eller ens uppfattar ljud likadant. Så vem vet, RX8 kanske inte är för dig.
Redigerat av Unregistered36771, 14 January 2010 - 00:32.
Postad 14 January 2010 - 08:46
Bulldog76
-
Bulldog76
-
Veteran
-
-
1524 inlägg
Fast din placering bör ju snarare göra ljudet "bumligt" i botten, inte skrikigt i toppen. Det måste vara något som är fel, alternativt att du inte gillar ljudet av MA:s diskant.
Jag har också för mig att ljudet blir "bumligt för basen när det blir trångt.. Men en sak som jag upplevde med RX 6or när jag lyssna i butik. Första gången var basen helt frånvarande om man jämförde med övriga högtalare där. Nästa lyssningstillfälle så var det en musiker som demade och ställde högtalarna längre fram, dvs inga andra högtalare bredvid på någon sida, snacka om det blev bas i dem, nästan för mycket i det lilla rummet. Har du provat att flytta dina gamla högtalare rent fysiskt så att RX orna står ensamma? och eventuellt lite längre ut från väggen? Nåja, har testat lite fram och tillbaks, men ingen framgång. Blir väldigt lyssningstrött av RX:orna. Känns som om de penetrerar öronen djupare på nått sätt. *shrugs* Det löser sig så småningom.
Maverick> Dynorna är -väldigt- bra för sitt pris. De jämförs inte mot högtalare som är mångdubbelt så dyra för ingenting.
Som andra säger, känner inte igen alls ditt problem, när det gäller diskanten så har mina erfarenheter varit att ibland kan diskant och högtalaren kännas tam jämfört med annat. Vad har du för källa? Lyssnar du på dåliga mpo3or? kan vara det som orsakar "skorret"? Har du kollat om dina skruvar är lösa? (nu menar jag skruvarna bak på högtalarna och inte något elakt  )
Postad 14 January 2010 - 12:02
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Om detta råder inget tvivel Men det blev lite fel för mig, när du höjde Dynavoice till skyarna och sänkte RX8 till botten Vad gäller diskanten på nya RX serien så är den långt från vass, den är tvärtom mycket dämpad för att inte säga exakt och precis som en diskant skall låta. Vad gäller basen är den distinkt och finns där den skall vara. Hur det blir hos var och en beror på rummet. Får man inte bra ljud med RX8 så är det fel på rummet, förstärkaren, slutsteget eller cd spelaren. Jag har lyssnat till RX8 på 6 olika ställen samt hemma hos mig själv. De har låtit bra varje gång och har sin karraktär som Varma med bra bas och len diskant Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 14 January 2010 - 14:23.
Postad 14 January 2010 - 14:30
gordon
-
gordon
-
Användare
-
-
198 inlägg
Ursäkta inhoppet! Jag äger ingen av ovanstående högtalare och har inte lyssnat på dem, men tänkte ändå dela några reflektioner över Drexons problem. För det första tycker jag, med utgånspunkt från bilden, att högtalarna ser ut att stå väldigt nära bakväggen samtidigt som den ena av dem står väldigt nära sidoväggen. Den placeringen verkar långt ifrån optimal. Framförallt borde du försöka få mer avstånd till ena sidoväggen. Ett annat tips är att prova "tåa" in dom så att fronten pekar mot lyssningsplatsen istället för rakt ut i rummet (detta kan också hjälpa till att minska reflektioner från sidoväggar). Frekvensåtergivningen kan på många högtalare skilja sig åt en hel del mellan "on axis" och "off axis", så det finns en viss chans att återgivningen blir mjukare och jämnare om elementen är riktade mot lyssnaren. Du har säkert hört det förut, men det tål att upprepas: högtalarnas placering i rummet är mycket viktig! Så prova och exprimentera lite. Med ovanstående sagt tror jag att en annan mycket trolig orsak till ditt "problem", kanske den troligaste, helt enkelt har med dina lyssningsvanor att göra. Du har helt enkelt blivit van ljudet i dina Dynavoice och tycker nu att MA låter "fel". Det spelar här ingen roll vilken av dem som på något slags objektivt sätt spelar mest "korrekt" eftersom dina öron och din hjärna helt enklet inte är van ljudet från de nya högtalarna. De flesta av oss vill nog gärna tro att vi vet hur saker och ting "skall" låta, men jag tror inte någon är immun mot detta fenomen. Är man van ljudet från en viss högtalare, låt säga en med djupa dippar här och var i frekvensgången, så kommer en högtalare med betydligt jämnare frekvensgång säkert att låta "fel". Det är egentligen inget konstigt utan bara så vi människor fungerar. Vanans makt är stor. För att förtydliga så menar jag inte att Dynavoice är en sämre högtalare eller att MA RX8 har jämnare frekvensåtergivning, det har jag ingen aning om, utan bara att de troligen skiljer sig åt i det avseendet. Och MA RX8 har något du inte är van vid och som du inte gillar just nu. Om inte omplacering av högtalarna hjälper finns det i princip två lösningar på ditt problem: Gör dig av med RX8:orna (kanske skaffa något som påminner mer om Dynavoice i återgivningen) eller behåll dem och låt ditt ljudsinne vänja sig vid deras ljud (det som populärt brukar kallas att "spela in" högtalarna  )
Redigerat av gordon, 14 January 2010 - 14:34.
Postad 14 January 2010 - 14:38
Jörgen A.
-
Jörgen A.
-
Lärjunge
-
-
471 inlägg
Drexon:
Jag tror det är dina öron som är problemet, de är helt enkelt inte tränade för att lyssna på High fidelity!!!
Har du nån erfarenhet av nåt annat än Dynavoice?? -Som trots sin prisvärdhet är en enkel budgetmodell, utan den raffinerade ljudbild som rx8 innehar.
Billiga högtalare har ofta mer eller minde avrullad diskant, vilken ger ett mjukt ljud som tyvärr dämpar eller helt missar detaljer, kan vara denna lite dova klang dina öron är tränade att tycka om.
Provlyssna M. A . rx ( och gärna lite andra alternativ i samma prisklass) i butik för att se om dina intryck består...
Det är möjligt att du får sälja rx, det är ju upp till var -och- en, att bestämma vad man tycker är "bra ljud"
Redigerat av Jörgen A., 14 January 2010 - 14:57.
Postad 14 January 2010 - 14:44
Bulldog76
-
Bulldog76
-
Veteran
-
-
1524 inlägg
Drexon:
en sak till. Vet int eom det kan vara en felkälla, men RAXorna låter först bra, sedan efter ett tag så låter de rätt illa för att sedan bli underbara. Det var så mina var vid inspelning.
Postad 14 January 2010 - 14:50
Unregistered36771
-
Unregistered36771
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Drexon:
Lite andra mer basic-saker som skulle kunna vara på tok, men antagligen inte.
Har du kopplat högtalarkablarna rätt? Från plus till plus och minus till minus på både förstärkaren och högtalarna?
Har du tagit bort metallblecken mellan de fyra anslutningarna på högtalarens baksida? I så fall, sätt tillbaka dem, de ska sitta där. Kolla så att det har ordentlig kontakt.
Hoppas du inte tar de här tipsen som nedvärderande eller liknande, inte alls meningen!
Ingen aning om vilken kunskap du har sen förut, vill bara hjälpa till. =)
Postad 14 January 2010 - 15:33
Drexon
-
Drexon
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Tack för alla tips, och visst känner jag igen mycket av det, särskilt det om att mina öron (hjärna) är van vid dynorna, vilket är sant. Låtar låter annorlunda från det min hjärna är van vid och det försämrar intrycket, även om det kommer förbättra det i längden.
Jag spenderade en liten stund igår med att placera dom lite (liite) längre ut från väggen och dubbelkolla kopplingarna (minus till minus osv.), men det gjorde ingen märkvärd skillnad. Sen vet jag att RX:orna låter mycket bättre än dynorna, det framgick tydligt när jag hade en dyna på vänster sida och en RX:a på höger sida. Dynavoice:n lät väldigt instängd och "datorhögtalig" i jämförelse.
Ska experimentera med placeringen, men hittils känns det som om jag får tinnitus nästan direkt av alla diskantljud, även om ljuden i sig låter väldigt rena och fina. Återkommer självklart med uppdateringar.
Redigerat av Drexon, 14 January 2010 - 15:35.
Postad 14 January 2010 - 17:19
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
dubbelkolla kopplingarna (minus till minus osv.), men det gjorde ingen märkvärd skillnad.
Om du provade att sätta minus till plus ( vit/svart till röd ) så bör det ha blivit en ordentlig skiilnad Maveric
Postad 14 January 2010 - 17:52
Drexon
-
Drexon
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Körde faktiskt plus till minus en kort (kort!) stund på RX-högtalaren bara för att se hur det lät.. och det lät identiskt.
Postad 14 January 2010 - 18:34
Jörgen A.
-
Jörgen A.
-
Lärjunge
-
-
471 inlägg
Körde faktiskt plus till minus en kort (kort!) stund på RX-högtalaren bara för att se hur det lät.. och det lät identiskt.
Vinkla in dem mot mitten, var inte rädd att ta i. När du sitter på lyssningsplats ska nästan se lite av yttersidan på varje högtalare, och har antagligen då ljudets skärningspunkt strax framför dig, vilket kan funka perfekt i många fall - det är ev. diskanten som studsar i sidoväggen - å då kommer det ju diskant från alla håll - det är kanske det du upplever!!!!
Postad 14 January 2010 - 19:42
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Det låter märkligt att du får exakt samma ljud när du kopplar FEL Maveric
Postad 14 January 2010 - 20:15
Drexon
-
Drexon
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
^ Mjo, kan tyckas. Var inte intresserad av att köra dom så nån längre tid iaf.
Körde förövrigt med högtalarna riktade -direkt- mot mig i början och det var samma sak då. Kör med dynorna nu tills jag sålt dom (annons ute), sen får jag ta upp det här projektet igen.
Postad 15 January 2010 - 01:06
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Tror att du skall finna ut någon annan möblering
Utgå från bästa muskiläge och ställ möbler därefter
Du skall helst inte ha väggar vid sidorna och ju mer space du har
desto bättre är det
Maveric
Postad 15 January 2010 - 09:42
***nicke69***
-
***nicke69***
-
Lärjunge
-
-
321 inlägg
Hi! I have had a pair of RX8 speakers for about one week now. I am a bit concerned about that the screws in the back of the speakers are not tightened enough. When i first got them, the elements sat perfectly fitted in the cabinets. But now both the woofers and midranges has moved out from the cabinet, alot, almost 3mm. And the screws at the backside are really loose. Should i tighten them? In that case, how much? I have also been reading at a swedish internet forum that several other RX owners has noticed the very same thing, so i am not alone with this problem.
Skickade det efter att jag noterat att ena mellanregistret inte alls var speciellt försänkt i lådan längre. Sen efter jag skickat mailet kände jag på skruvarna, och vissa skruvar kunde jag skruva på för hand och även vicka på i sidled. De satt skitlöst med andra ord, efter 5 dagar! Hur som helst så drog jag åt skiten med sunt förnuft. Så ni vet!  Postar svaret, om jag får något...
Hej! Har du fått något svar från Monitor Audio? /Niklas
Postad 15 January 2010 - 10:57
T1000
-
T1000
-
Lärjunge
-
-
286 inlägg
Marantz SR8001. Nollställde den igår och har inte gjort några inställningar förutom att ha satt frontarna
Va kör du för inställning på Marantzen ? Kör du "pure direkt" eller med audyssey ? Själv har jag kört audyssey, men efter att den har ställt in alla värden slår jag sedan av den i setupen. Dvs, audyssey på "OFF". Sen har jag ställt in basen på +4 . Jag tycker ljudet blir alldeles för skrikigt och ljust på audyssey. Sen låter "pure direkt" för tunt(lite bas), vilket resulterar till att ljudet låter platt och lite skrikigt. Däremot när jag stänger av audyssey. Låter det helt underbart. Så kristallklart och rent ljud, sjukt mkt detaljer men ändå med bra bas och de låter ändå inte skrikigt för öronen. Nu har jag visserligen MA GS20 tillsammans med marantz sr 7001. Men RX har en ju en liknade ljudbild.
Redigerat av T1000, 15 January 2010 - 10:59.
Postad 15 January 2010 - 12:40
Jörgen A.
-
Jörgen A.
-
Lärjunge
-
-
471 inlägg
^ Mjo, kan tyckas. Var inte intresserad av att köra dom så nån längre tid iaf.
Körde förövrigt med högtalarna riktade -direkt- mot mig i början och det var samma sak då. Kör med dynorna nu tills jag sålt dom (annons ute), sen får jag ta upp det här projektet igen.
Kan det var så att du behöver köpa kraftigare förstärkare??? Hur många Ampere lämnar din Marantz??
Postad 15 January 2010 - 14:27
Ekström
-
Ekström
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Men nog borde marantzen där borde orka driva dom . åtminstone i stereo läge . kanske inte fullt ut men borde inte ändra ljudet på ett sådant sätt iaf . Men vet inte riktigt vad det kan vara för tok me dina talare . låter väldigt mysko .
Jag riggade upp mina RX8:or igår men har inte alls hunnit leka nå me dom än . bara lirat ett par låtar å försökt ställa in dom lite . Har ett konstigt brus från förstärkaren dock som är väldigt irriterande .. Och jag har ingen aning om vad det kan vara , dålig ström i väggen kanske . Men ska till handlaren i veckan å hemta centern så då kanske man tar me sej aparaten å kollar hur den låter där .
får återkomma när jag hunnit lyssna lite mer på dom !
Postad 15 January 2010 - 19:52
d-boy
-
d-boy
-
Användare
-
-
249 inlägg
Kan det var så att du behöver köpa kraftigare förstärkare??? Hur många Ampere lämnar din Marantz??
Jag är övertygad om att det beror på en av två saker: 1. Han gillar inte diskanten utifrån sitt eget ljudideal. 2. Det är fel på högtalaren.
Redigerat av d-boy, 15 January 2010 - 22:16.
Postad 15 January 2010 - 21:38
Drexon
-
Drexon
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Jag vet att ni alla vill jag ska skriva att allt löste sig när jag flyttade ut högtalarna från väggarna.... och det gjorde det.
Nu verkar det även som om det gamla systemet är sålt, så imorgon ska jag koppla in alla högtalare och börja dema lite film också. Hoppas dock att högtalarna Faktiskt spelas in och det inte är som nån påstod att det är min hjärna som spelas in.
Postad 15 January 2010 - 22:12
d-boy
-
d-boy
-
Användare
-
-
249 inlägg
Jahapp, där ser man.
Skönt att det löste sig i alla fall.
Postad 16 January 2010 - 11:53
Unregisteredc953a7c3
-
Unregisteredc953a7c3
-
Veteran
-
-
1515 inlägg
Någon som har bytt från gamla "RS" serien? Har nämligen rs1'or och en lcr. Har flyttat till en större lya och skulle vilja byta upp mig till golvhögtalare. Hur fel lär det låta om jag satsar på rx6/8 istället är en rs 6/8? Med fel så menar jag att kommer de att kunna matcha varandra i ljudet eller kommer det att låta konstigt?
Postad 16 January 2010 - 23:23
klippo
-
klippo
-
Användare
-
-
206 inlägg
Någon fler än jag som hade problem att sätta på "bottenplattan" på RX8orna, ena skruven gick inte att få i pga hålet förskjutet..
Skulle det rekomenderas att bi-ampa dessa högtalare med en marantz 6004?
Postad 16 January 2010 - 23:42
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Däremot när jag stänger av audyssey. Låter det helt underbart.
Så klart ! audyssey skall ALDRIG användas med 2 kanal Tycker någon annan anorlunda så pratar vi inte samma språk och har inte samma intresse för HIFI allt löste sig när jag flyttade ut högtalarna från väggarna.... och det gjorde det. 
Se dör, det enklaste knepet av alla löste det största problemet  Hur fel lär det låta om jag satsar på rx6/8 istället
Det kan aldrig bli fel med RX serien istället för RS, då de spelar i två olika divisioner Att du har en RS center spelar inte så stor roll om du inte spelar mest SACD/DVDA För film kommer du inte märka så stor skillnad om du har audyssey i din stärkare. Det fixar det mesta för FILM. Rätt golvare gör så mycket mer för 2 kanal att det överväger det du eventuellt förlorar i att inte ha samma serie i både golvare och center. Skulle det rekomenderas att bi-ampa dessa högtalare med en marantz 6004?
Det kan göra skillnad eller inte. Det vet man aldrig förrän att man testat. Det kan finnas så mycket annat som gör större skillnad. tex placering av högtalarna Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 16 January 2010 - 23:43.
Postad 16 January 2010 - 23:45
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Audyssey Front är annars ett bra läge som lämnar frontarna orörda och anpassar resten av högtalarna till deras uppmätta frekvensgång. Det får iaf min billigare center att låta mer klangmatchad (dvs bättre).
Postad 17 January 2010 - 01:05
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Jo det funkar ju bra för tex FILM
Men tyvärr finns inte det valet på alla flerkanalare
Har det på min Denon 4306 men inte på Onkyo 5507
Maveric
Postad 17 January 2010 - 10:39
Unregisteredc953a7c3
-
Unregisteredc953a7c3
-
Veteran
-
-
1515 inlägg
Det kan aldrig bli fel med RX serien istället för RS, då de spelar i två olika divisioner Att du har en RS center spelar inte så stor roll om du inte spelar mest SACD/DVDA För film kommer du inte märka så stor skillnad om du har audyssey i din stärkare. Det fixar det mesta för FILM. Rätt golvare gör så mycket mer för 2 kanal att det överväger det du eventuellt förlorar i att inte ha samma serie i både golvare och center.
Maveric
Är nöjd med min setup till film, där saknar jag inget. Är i 2kanal som jag saknar egenskaperna hos en golvhögtalare. Har tidigare lyssnat på rs6/8 och dessa finns ju bara beg där folk vill ha guld och gröna skogar för dem. Samt att det är svårt att enbart få tag i ett par rs6/8 i svart ek. Tanken som jag har är att flytta bak mina rs1 och byta ut mina radius 45'or alternativt ha dem i en annan setup i ett annat rum. Sen köra med rx6/8 som frontar tillsammans med min rs lcr tills min ekonomi och sambo tillåter en rx lcr. Tanken är att en marantz sr6004 ska driva detta. Så här ser mitt vardagsrum ut just nu: https://www.minhembi...c_id=332553.jpgdelen där all hifi är ca 360x360, blir rx8'or för stort så jag ska satsa på 6'or istället. Om jag nu skulle hitta rs serien beg när inköpet är planerat, blir rs8 lagom eller ska jag satsa på de mindre rs6 istället. Vet att rs8'orna låter väldigt dåligt i fall de spelar i ett för litet rum.
Redigerat av Unregisteredc953a7c3, 17 January 2010 - 10:53.
Postad 17 January 2010 - 13:13
Jörgen A.
-
Jörgen A.
-
Lärjunge
-
-
471 inlägg
Är nöjd med min setup till film, där saknar jag inget. Är i 2kanal som jag saknar egenskaperna hos en golvhögtalare. Har tidigare lyssnat på rs6/8 och dessa finns ju bara beg där folk vill ha guld och gröna skogar för dem. Samt att det är svårt att enbart få tag i ett par rs6/8 i svart ek. Tanken som jag har är att flytta bak mina rs1 och byta ut mina radius 45'or alternativt ha dem i en annan setup i ett annat rum. Sen köra med rx6/8 som frontar tillsammans med min rs lcr tills min ekonomi och sambo tillåter en rx lcr.
Tanken är att en marantz sr6004 ska driva detta.
Så här ser mitt vardagsrum ut just nu: https://www.minhembi...c_id=332553.jpg delen där all hifi är ca 360x360, blir rx8'or för stort så jag ska satsa på 6'or istället. Om jag nu skulle hitta rs serien beg när inköpet är planerat, blir rs8 lagom eller ska jag satsa på de mindre rs6 istället. Vet att rs8'orna låter väldigt dåligt i fall de spelar i ett för litet rum.
Hej, jag har ett rx system, baserat på rx8 i ett identiskt rum ( kanske 0.5m större på alla håll) Funkar perfekt. Då en hel del ljud (bas) försvinner ut i vinkelrummet kan 6orna ev. bli för klena. Har du chansen bör du låna hem båda, jag tror faktiskt att även du kommer kunna köra 8orna...
Postad 17 January 2010 - 13:40
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Nu förstår jag att du inte kan möblera hur som helst
men i vissa rum blir det ännu bättre om man nyttar långsidorna i andra inte
Så har du möjligheten, så testa runt lite i ditt annars ganska stor rum
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 17 January 2010 - 13:40.
Postad 17 January 2010 - 16:22
Unregisterede25627d9
-
Unregisterede25627d9
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Dessa högtalare ingår förvisso inte inom samma serie som topic anger men för att slippa skapa en helt ny tråd kring denna fråga så tar jag den i alla fall i en pågående Monitor Audio tråd.
Vad är era erfarenheter kring Monitor Audio Bronze 2? Positiva eller negativa? Hur väl spelar dem? Och, vilket förstärkarfabrikat klingar generellt sett bra med just MA's högtalare?
Tack på förhand!
Väl mött! /Jim
Postad 17 January 2010 - 18:12
Unregisteredc953a7c3
-
Unregisteredc953a7c3
-
Veteran
-
-
1515 inlägg
Dessa högtalare ingår förvisso inte inom samma serie som topic anger men för att slippa skapa en helt ny tråd kring denna fråga så tar jag den i alla fall i en pågående Monitor Audio tråd.
Vad är era erfarenheter kring Monitor Audio Bronze 2? Positiva eller negativa? Hur väl spelar dem? Och, vilket förstärkarfabrikat klingar generellt sett bra med just MA's högtalare?
Tack på förhand!
Väl mött! /Jim
Generellt så är väll Marantz och Yamaha bra val, men även primare mfl passar bra.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|