Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ASROCK NETTOP ION330HT

237 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 September 2010 - 13:57

krellik
  • krellik
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Hur fan får man igång ljudet?

Kör in hdmi i min onkyo 608 genom hdmi, bilden kommer upp bra men hörs inget ljud? Har kört in alla drivrutiner som medföljde på asrock skivan.

Behöver jag ställa in något på asrocken i xp eller behöver jag ställa in något i förstärkaren eller är något paj?

Postad 01 September 2010 - 14:27

krellik
  • krellik
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Hur fan får man igång ljudet?

Kör in hdmi i min onkyo 608 genom hdmi, bilden kommer upp bra men hörs inget ljud? Har kört in alla drivrutiner som medföljde på asrock skivan.

Behöver jag ställa in något på asrocken i xp eller behöver jag ställa in något i förstärkaren eller är något paj?

Efter att ha dragit upp hdmi sladden direkt till tvn och kört på tvns högtalare så kommer det fortfarande inget ljud, alltså måste det vara något klabb med drivrutinerna som man körde in...?

Postad 02 September 2010 - 08:16

Seabaz
  • Seabaz
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Hej
Har några frågor till Er som har en ASRock 330 HT.

Installerade Win 7 - Pro på den när jag fick hem den. Började sedan med att uppdatera lite drivrutiner osv. Fick tag i Nvidia paketet från ASRocks hemsida och laddade ner och installerade det.

1.Är detta rätt drivrutiner för grafiken på ASRocken, eller är det några andra som föredras?

Testade sedan att dra ner och överklocka lite med Asrocks program för överklockning.

2. Hur mycket kan man överklocka den, hjälper det något på prestandan och är det i så fall bättre att klocka i BIOS och sen ha den konstant på överklockning?

Bilden när man ser på HD material (och ibland även SD material) hackar oavsett när jag använder mig av VLC, VLC med ffdshow, MPC HC, eller Windows Media player. Jag får dock väldigt olika resultat på HD uppspelningen om jag börjar mixtra med inställningarna i MPC HC, vilken renderare osv.

3. Vilket är det bästa programmet för uppspelning, vilka codecs är bäst, samt vilka inställningar är bäst att ha i programmet för enklast uppspelning på ASRocken??

Jag testade att installera XBMC Live med Dualboot så jag kan välja om jag vill boota XBMC eller Win7 i början. Detta gör att jag kan behålla egenskaperna så så mail, msn och spotify osv i Win7 och sen köra XBMC som filmvisare. Testade att köra igång en 720p film i XBMC och det verkade vara bra mkt mer flyt när jag kör där igenom.

4. Finns det fler versioner av XBMC? Isåfall vilken skall jag använda ?

5. Lyckas inte få igång Wi-Fi och Fjärren i XBMC. Har kollat lite guider som säger att det är enklast att koppla upp sig mot ASRocken via ett konsoll program och sedan skriva kommando till den. Men i vilket läge skall man isåfall vara i XBMC Live.. skall man ha startat upp XBMC, eller skall man ha avslutat programmet och stå i konsollen eller "kommandotolken" alá DOS. Är helt novis vad det gäller Linux osv osv...

Mycket text... det jag var ute efter är alltså att höra lite med er som fått maskinen att fungera som ni vill... Tips på lite inställningar osv. Tack på förhand! :)

Postad 10 September 2010 - 18:25

deadwood
  • deadwood
  • Användare

• 235 inlägg
  • 0
Hur fungerar WMC, är en eventuell nybliven nettop ägare men är lite osäker på om WMC fungerar som jag vill.

Om man kopplar in en extern hårddisk kan man se alla mappar och filer ungefär som i windows utforskare. Eller ska den indexera alla filer och dela upp dom i massa olika kategorier ?

Postad 11 September 2010 - 09:36

Derox
  • Derox
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0
Fråga, klarar denna DTS ljud? Jag har bara ett 2.0 system som jag tänkte få ljud till via optisk eller USB till min DAC, men har hört att vissa typer av ljud inte stöds, är det för att de inte stöds till surroundsystem eller att inget ljud alls kan spelas ens om man kör det till ett 2.0?

Måste även fråga ifall den klarar 1080p även i Win XP eller Win 7 om man kör XBMC med DXVA, eller behöver man live för det?

Postad 11 September 2010 - 10:56

Seabaz
  • Seabaz
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Jag kan svara på mitt eget inlägg här ovan. Blev extremt missnöjd med hur denna maskinen klarade sig i vanligt datorläge, dvs. med Win 7 (i mitt fall).
720p filmer hackade vilka codecs / uppspelare / drivrutiner jag försökte ge maskinen. Följde massvis av guider osv, men ingenting fick den att flyta på så fint som man vill. 1080p funkade knappt att öppna med de få filerna jag testade.

Installerade XBMC Live! från skiva i dualboot, där fungerade både 720p och 1080p ganska så smärtfritt. Dock tyckte jag det var alldeles för svårt att ställa in rätt hz kontra uppdateringsfrekvens för att ens få 24p att funka mellan tv:n och maskinen.

Problem att få fjärren att fungera ihop med XBMC också... gick efter att jag pillat en hel del, men var det värt allt det besväret när den knappt är användbar iom att den hoppar och hackar i bilden...

Sammanfattningsvis... köp en HTPC för ngn tusenlapp över detta priset, eller köp en billigare mediaspelare om du inte behöver "datorfunktionerna"....

Postad 11 September 2010 - 12:36

Derox
  • Derox
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0

Jag kan svara på mitt eget inlägg här ovan. Blev extremt missnöjd med hur denna maskinen klarade sig i vanligt datorläge, dvs. med Win 7 (i mitt fall).
720p filmer hackade vilka codecs / uppspelare / drivrutiner jag försökte ge maskinen. Följde massvis av guider osv, men ingenting fick den att flyta på så fint som man vill. 1080p funkade knappt att öppna med de få filerna jag testade.

Installerade XBMC Live! från skiva i dualboot, där fungerade både 720p och 1080p ganska så smärtfritt. Dock tyckte jag det var alldeles för svårt att ställa in rätt hz kontra uppdateringsfrekvens för att ens få 24p att funka mellan tv:n och maskinen.

Problem att få fjärren att fungera ihop med XBMC också... gick efter att jag pillat en hel del, men var det värt allt det besväret när den knappt är användbar iom att den hoppar och hackar i bilden...

Sammanfattningsvis... köp en HTPC för ngn tusenlapp över detta priset, eller köp en billigare mediaspelare om du inte behöver "datorfunktionerna"....

Inte för att vara så, men eftersom de flesta har fått 720p och 1080p att funka även under win 7 så verkar du gjort något fel.

Postad 12 September 2010 - 13:56

Seabaz
  • Seabaz
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Inte för att vara så, men eftersom de flesta har fått 720p och 1080p att funka även under win 7 så verkar du gjort något fel.

Yes! Fel och fel.. det står 1080p på kartongen. Men det krävs en hel del pillande för att få det att fungera bra. De som har fått det att fungera så man är nöjd med det har inte mycket felmarginal upp tills det börjar hacka eller inte fungerar alls kan jag lova :rolleyes:

Men mitt inlägg var mer riktat åt de som väljer mellan att köpa en dedikerad mediaspelare, alternativt en HTPC... Vet inte hur jag skall jämföra det riktigt...

Vill man bara ha en maskin som skall köra media, kan man spara pengar på att köpa en mediaspelare. Vill man hellre ha en HTPC, så tror jag det är bättre att lägga ngn tusenlapp mer på att köpa en "riktig" HTPC... alternativt vänta på / köpa ASRock med Intel iCore processor :P

Min åsikt bara ;)

Postad 13 September 2010 - 21:43

Unregisteredb2c17384
  • Unregisteredb2c17384
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0

Yes! Fel och fel.. det står 1080p på kartongen. Men det krävs en hel del pillande för att få det att fungera bra. De som har fått det att fungera så man är nöjd med det har inte mycket felmarginal upp tills det börjar hacka eller inte fungerar alls kan jag lova :rolleyes:

Det är jättestor felmarginal. 1080p video kräver inte mer än 10-20% cpu. Du kan göra ganska mycket samtidigt utan hack.
Det är inte heller särskilt pilligt. Bara att köra MPC-HC så fungerar allt utan pill. Vill du köra ett mediacenter program som XBMC eller Media Portal så kan det pilligt ja men det är inte för att datorn är dålig utan för att programmen är det.
iCore Cpu kommer inte lösa det problemet.

Postad 13 September 2010 - 22:57

Seabaz
  • Seabaz
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Ok, fast jag installerade Win 7, och MPC-HC och det fungerade inte. Så kom inte och säg att det är ENKELT för maskinen att köra.

För det är det bevisligen inte.

Postad 14 September 2010 - 08:37

Derox
  • Derox
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0

Ok, fast jag installerade Win 7, och MPC-HC och det fungerade inte. Så kom inte och säg att det är ENKELT för maskinen att köra.

För det är det bevisligen inte.

Säker på att du hade aktiverat DXVA?

Postad 14 September 2010 - 10:07

Seabaz
  • Seabaz
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Säker på att du hade aktiverat DXVA?

Yes box. Hade dock inte gjort det första gången jag startade upp, men hittade den "enkla" lösningen i en guide.
Alltså, det låter som jag sänker maskinen totalt, det är inte det jag vill uppnå. Den var snygg, härlig att hantera och ett relativt bra värde för att få webb, spotify, film, msn, mail och "oändliga möjligheter" till soffan. Jag försöker bara belysa att det inte bara var ett flyt från start till mål när man kom hem med maskinen.

:blush:

Postad 15 September 2010 - 22:55

radx
  • radx
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Yes box. Hade dock inte gjort det första gången jag startade upp, men hittade den "enkla" lösningen i en guide.
Alltså, det låter som jag sänker maskinen totalt, det är inte det jag vill uppnå. Den var snygg, härlig att hantera och ett relativt bra värde för att få webb, spotify, film, msn, mail och "oändliga möjligheter" till soffan. Jag försöker bara belysa att det inte bara var ett flyt från start till mål när man kom hem med maskinen.

:)

Vill man ha ett flyt ska man inte köpa en dator och installera allt själv. Tycker de säger sig själv lite :( Jag installerade allt själv och fick igång 1080P och 720P utan minsta lilla problem under Windows 7. Inga hack eller nåt lagg öht. Jag rekommenderar inte att man gör en massa i bakgrunden dock. Även om de bara förbrukar cirka 10-20% av cpu:n så är de ändå risk för ryck osv.

Alla program som har stöd för DXVA funkar fint på min iaf. Jag kör med XBMC Dharma (beta) och du måste använda denna versionen av xbmc om du ska köra under windows 7 för det är bara denna som har stöd för DXVA. Eller de är kanske inte helt sant du kan använda den gamla versionen också fast då måste du använda en externplayer i xbmc, ett ###### meck alltså.

Jag använder också VLC Media player. Här är DXVA avstängd per default så du måste aktivera de.

Om du har gjort precis samma som mig och de ändå inte funkar så måste du ha missat något basic eller fått en defekt player. Jag gissar på att du har missat nåt dock. Fjärren funkade direkt perfekt under win7+xbmc för mig. Behövde inte konfigurera något där.

XBMC DXVA slår du på under system - Grafik - Använd gpu accelerering DXVA (eller nåt sånt).. har de inte framförmig nu.

Postad 06 October 2010 - 08:51

ludwigm
  • ludwigm
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Finns det plats för en extra hårddisk i den? Tänkte om man vill slänga in en SSD eller får SSD ersätta den befintliga då?

Edit*
Det finns en ledig plats för hårddisk, även kablar för den följer med. Positivt överraskad!

Redigerat av ludwigm, 14 October 2010 - 12:19.

Postad 12 October 2010 - 05:31

umbert2000
  • umbert2000
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej.

Har två frågor...

Klarar maskinen av att spela upp DTS ljud om man kopplar in den i en förstärkare via optisksladd?

Den andra frågan är om mkv filer med en storlek på 25+ gb flyter på bra, eller laggar bilden?

Tack på förhand/ Robert

Postad 24 October 2010 - 12:54

Unregistered1b7717ae
  • Unregistered1b7717ae
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Jag får inte någon ordning på play kanler, typ kanal5play m.m i windows 7. Inte heller youtube fungerar som det ska. Det laggar i filmerna och känns inte som om datorn orkar med. Spelar upp allt på min full-hd TV. Vad kan vara fel? (Ixbmc flyter allt på, oavsett vad jag matar den med!!) Kan man aktivera hårdvaruaccelreringen i windows på ngåot sätt?

Postad 25 October 2010 - 13:03

Qudos
  • Qudos
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
Hej!

DTS via optiskt: Ja, jag kör versionen innan denna via optiskt och jag får ut DTS. Iaf enligt förstärkaren.

Play via Win7: Problemet är att flash inte har hårdvarustöd som jag har förstått det. Om och när det kommer vet jag inte.

Vet någon hur man får fart på fjärrkontrollen i XBMCfreak´s utgåva?

/Qudos

Postad 25 October 2010 - 14:35

Unregistered34798
  • Unregistered34798
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Enkla frågor: Kan jag få Voddler och playkanaler som svtPlay, kanal 5 play, tv3 play m.m. utan hack ö.h.t?

Finns det någon enkel guide?

Vilka program och OS kör ni då?

Har testad Vista men det hackar i både play och Voddler.

Postad 26 October 2010 - 09:27

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

• 1691 inlägg
  • 0
Är det möjligt att få ljud via både hdmi och spdif samtidigt?
Lyckas inte, och google verkar inte veta... Vill kunna få ut ljud både till min tv (hdmi), och min dac (spdif).

Postad 27 October 2010 - 09:19

Qudos
  • Qudos
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
Kan detta vara något?

http://forum.xbmcfre...ng-asrock-330ht

Är det möjligt att få ljud via både hdmi och spdif samtidigt?
Lyckas inte, och google verkar inte veta... Vill kunna få ut ljud både till min tv (hdmi), och min dac (spdif).

/Qudos

Postad 09 December 2010 - 23:23

jika5
  • jika5
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Har exakt samma problem när jag använder optiska på "DTS". Kan vara en tillfällighet men jag ändrade om till "Auto" på fläktinställningarna i bios. Så problemet kan vara värme relataerat. Testa och återkom. Jag hade på "Ultrasilent/quiet" innan.

// Mange

Har ni fått någon ordning på detta? Jag har samma problem också, jag har dock inte testat att ändra fläkthastigheten men ska det verkligen behövas, känns långsökt. Emellan åt är störningarna så stora att jag är rätt att högtalarna ska ta skada med tiden!

Postad 19 December 2010 - 19:58

ludwigm
  • ludwigm
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Vet inte om problemet är relaterat till asrock eller wmc7.
När jag tittar på dvd-filmer från läsaren avbryts filmerna och jag kastas tillbaka till wmc, trodde först det hände när han byter lager tills idag. När jag skulle titta på en dvd från hårddisken och den slänger ut mig ca 7 gånger på en och samma film. Vad är felet??? Polarn kör wmc i vista från en bärbar dator och har inte det problemet. Jag kör win7 64 på min asrock, Media Browser och filmerna ligger i video_ts-format på hårddisken i asrocken.

Postad 21 December 2010 - 14:19

jika5
  • jika5
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Har ni fått någon ordning på detta? Jag har samma problem också, jag har dock inte testat att ändra fläkthastigheten men ska det verkligen behövas, känns långsökt. Emellan åt är störningarna så stora att jag är rätt att högtalarna ska ta skada med tiden!

För mig hjälpte det att lägga in de senaste uppdateringarna för win 7,därefter är problemet helt borta.

Ett annat problem jag har är att jag vill att signalerna ska gå rakt genom burken utan konvertering. När dts är påslagen gör den om allt ljud till surround. Jag vill ha all hantering av ljudet i försärkaren är det möjligt att ställa in detta. jag kör i direktläge vilket jag uppfattat ska göra det jag önskar...

Postad 23 December 2010 - 00:34

jika5
  • jika5
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Mer frågor!

Jag kör optiskt idag men funderar på vilken prestanda jag kan få ut ljudmässigt från HDMI utgången? Vilka format stödjer den samplingshastigheter och antal kanaler? Jag har försökt att leta fram denna info men inte hittat det någonstans.

Postad 03 January 2011 - 10:13

utta
  • utta
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Någon som vet vart man kan få tag på denna nu?
Behöver inte ha blueray-versionen.

Verkar utgå i alla butiker jag hittat :)

MVH
Jonas N

Postad 03 January 2011 - 10:40

22mc
  • 22mc
  • Veteran

• 1992 inlägg
  • 0
Net on net i Uppsala har både svart o vit i lager

Postad 03 January 2011 - 21:20

cmbg
  • cmbg
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Kan denna spelare kompleteras med ett tv-kort (eller USB-dongle) för marksänd TV? Helst med två tuners så att jag kan spela in och titta samtidigt.

Postad 03 January 2011 - 21:25

perreb
  • perreb
  • Forumräv

• 564 inlägg
  • 0
Jag kör voddler, svt play, tv4, kanal5, tv3, youtube, etc utan problem till proj

Någon som använder denna till SVTplay och andra playkanaler?

Jag har Vista just nu och det fungerar inte så bra tycker jag.

Postad 05 January 2011 - 07:21

utta
  • utta
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Jag undrar om man kan slänga in två såna här diskar i den?

Kommer att köra Ubuntu på den men vill veta att det funkar innan jag inhandlar..

Tack på förhand.

MVH
Jonas N

Postad 05 January 2011 - 16:22

Unregisteredb2c17384
  • Unregisteredb2c17384
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0

Jag undrar om man kan slänga in två såna här diskar i den?

Kommer att köra Ubuntu på den men vill veta att det funkar innan jag inhandlar..

Tack på förhand.

MVH
Jonas N

Om du plockar ur den som redan sitter i så går det. Finns plats för 2st 2.5" diskar.

Postad 05 January 2011 - 17:50

stewed
  • stewed
  • Lärjunge

• 478 inlägg
  • 0
Den disken är tjockare än vanligt (12.5mm) så kolla upp att såna diskar verkligen får plats.

Postad 05 January 2011 - 20:00

cmbg
  • cmbg
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Någon som använder den för att se/spela in TV? Får det plats ett kort i den eller är det USB som gäller?

Postad 10 January 2011 - 13:58

Matta
  • Matta
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Någon som använder den för att se/spela in TV? Får det plats ett kort i den eller är det USB som gäller?

Det är USB som gäller...
Det sitter några stycken på baksidan.....

Postad 16 January 2011 - 21:26

ludwigm
  • ludwigm
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Funderar på om det går att får lite bättre respons på fjärren. Kör win7 med WMC och Media Browser...tycker den svarar för jäkla segt när man trycker den. Eller får man leva med det?

Postad 26 January 2011 - 21:46

perreb
  • perreb
  • Forumräv

• 564 inlägg
  • 0
Hej, har en kompis som precis köpt denna burk med 2.1 GHz i3 CPU

Han köpte Win7 64bit OEM samt en SSD disk

Installation av Win7 på SSD disken gick bra (Boot-disk)
Bios och Device manager hittar den andra disken (orginal-disken)
Dock kan inte Win7 file-manager hitta den andra disken.

Någon som har tips om hur man ska få Win7 att hitta disk 2?

Postad 27 January 2011 - 11:13

Unregisteredb2c17384
  • Unregisteredb2c17384
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
Kan vara så enkelt att den inte är partitionerad.
Prova att starta "Computer Management" (skriv bara namnet i kör fältet) och gå sedan under Disk Management.
Titta i den nedre halvan om disken syns där. Om den gör det så kan du partitionera den där, skapa bara en NTFS partition som täcker hela disken.

Förresten om din kompis har köpt en Asrock htpc med en i3 cpu så är det inte datorn som diskuteras i denna tråd utan en helt annan, antagligen en Core 100HT. Den har kanske samma utseende men internt har de i princip inget gemensamt.

Postad 11 February 2011 - 11:47

awakt
  • awakt
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Hej jag har en 330 HT med win 7, kopplat till en 24 tums skärm. jag har testat både MPCHC och xbmc under windows 7
och funkar perfekt !!

Tänkte nu koppla in datorn till min hembioanläggning som står nära datorn med hdmikabel,och fortfarande ha den inkopplade till datorskärmen med vga kontakten. Datorn ska alltså användas både till film och vanlig pc användning

hur tycker ni jag ska lösa detta så att det funkar bäst ? ( har testat att klona bilden till båda utgångarna men det blev inte så bra)

vad tror ni om att installera om datorn,och köra både win 7 och ubuntu på samma hårddisk ? när man ska se på film startar man Ubuntu och xbmc (som spelar rar filer direkt )

jag vill inte koppla om kablar varje gång man ska se på film

har ni några bra förslag ?

Anders

Postad 11 February 2011 - 11:54

Unregistered36431
  • Unregistered36431
  • Forumräv

• 647 inlägg
  • 0
har du hdmi på 24" skärmen? är det bara till att köpa en hdmi splitter

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.