enkel ellära: P(effekten)= U (spänningen) x I (strömmen)
eller: I (strömmen, ampere)= P(effekten, watt) / U (spänningen, volt)
dem räknar ju inte vad slutsteget tar i ström utan vad det kan leverera.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
PS Audio Power Plant Premier beställd!
Startad av
bensnake
, Dec 12 2009 00:13
225 svar till detta ämne
Postad 09 January 2010 - 15:18
ja ett bilslutsteg brukar ju säkras med runt 80A eftersom det bara är 12V
enkel ellära: P(effekten)= U (spänningen) x I (strömmen) eller: I (strömmen, ampere)= P(effekten, watt) / U (spänningen, volt) dem räknar ju inte vad slutsteget tar i ström utan vad det kan leverera. Postad 09 January 2010 - 17:55
Är inte med på vad du syftar på när du säger att man drar felaktiga slutsaster av sina lyssningsintryck...? Om det nu beror på akustifix, så vad är problemet, det spelade ju sanslöst bra. Om det nu skulle vara enbart placebo, vad är problemet, det spelade ju sanslöst bra. Varför detta behov av att vid varje tillfälle detektera till 100% vad som är orsak och verkan... Jag skulle lätt kunna leva resten av mitt HiFi liv i en "placebo-bubbla" om det spelade sanslöst bra varje gång, men bara var inbillning. Högt/positiva ställda förväntningar..? Å det skulle vara en fördel? (när det bara återstår fallhöjd...) Jag har ju hört anläggningen ett 20 tal gånger, så jag kan inte påstå att jag hade en helt ny inställning denna gång. Earshot Postad 09 January 2010 - 18:18
Eftersom Bensnake verkar vara nöjd med sina investeringar så är allt frid och fröjd enligt mig. Om den där strömprylen verkligen förbättrar ljudet är en helt annan fråga som jag inte kan ta ställning till, men det verkar lite mysko.
Det är dock svårt att sätta pris på vad som ger ro i själen. Om en audiofil nånsin får det... Postad 09 January 2010 - 18:24 Får mig att tänka på denna klassikern http://video.google....926089806656515 Postad 09 January 2010 - 18:55 Du beskrev hur du uppfattade skillnaderna mot tidigare. Jag menar att det ibland är mycket svårt att säga vad dessa upplevda skillnader beror på och då speciellt om det gått en viss tid mellan lyssningarna och / eller att flera ev. påverkbara händelser kan ha skett (t.ex. en ny matta eller högtalrna flyttade, mm) där emellan. Lätt att man drar fel slutsats. Beror ju på om man är intresserad av om det är powerplanten skillnaden beror på eller om det är något annat. Spelar det ingen roll vad som orsakar så är det naturligtvis inte speciellt intressant. Det där tycker jag var och en skall få avgöra och jag har inga problem alls med om t.ex. du tycker detta. Håller med helt. Det hade varit kanon... Kanske missuppfattade men trodde det var första gången med powerplanten...? Postad 10 January 2010 - 00:39 Ja? Vad då? Förstår inte det roliga... Postad 10 January 2010 - 01:25
Hehe, ja den videon är en klassiker.
Ljudet han spelar i början med spårvagnen kommer från LP-skivan "Ljud och hur det ska låta" från 1978. Jag har den Spelade in det klippet för ett par år sedan, här är det: https://www.minhembi...a...st&id=20229 Postad 10 January 2010 - 22:35
Otroligt störande klipp... vad är det för märkliga ljud egentligen, vad på en spårvagn låter på det där sättet.. ?!
Edit: jag har inte åkt så mycket spårvagn (inga gamla sådanna..) så jag är "full av o-kunskap" gällande detta... Postad 07 February 2010 - 14:01
Nu har äntligen mina nya signalkablar anlänt; Purist Audio Design Venustas Praesto Revision (puh...)...
venustas_001.jpg 479.74K
0 Antal nerladdningar
venustas.jpg 818.2K
0 Antal nerladdningar
Postad 07 February 2010 - 15:33
Vad blev skillnaden mot dina gamla kablar och vad var det för några du hade innan?
Törs man fråga vad de nya kostade? Själv använder man lakritssnören, dvs såna som följer med cdspelare o dylikt. Har testat o byta till bättre (som kostade några hundra) men märkte överhuvudtaget ingen skillnad alls. Hur mkt måste man gå upp i kvalitet för man faktiskt SKA märka skillnad mot gratiskablarna? Postad 07 February 2010 - 15:40
Om kablarna låter så är de inge bra. Någon slags mikrofoni-effekt kanske? Postad 07 February 2010 - 16:15 Försvinn från min tråd, du otrogne! Jag skrev inte att "kablarna låter fantastiskt". Jag skrev "Låter fantastiskt" och syftade då på musikåtergivningen. Postad 07 February 2010 - 16:37 Jag körde Purist redan innan, äldre modeller från tidiga 90-talet, ett par steg under Venustas i modellsegmentet. Jag upplever ljudbilden som mer silkeslen och "utsträckt". 3D-egenskaperna är bättre, ljudbilden är bredare och "högre", ja överlag en annan klass på återgivningen i jämförelse med de äldre modellerna. Har A/B-testat, dock inte blint ännu. De kostade 13 500. Det du säger om svårigheterna med att hitta kablar som motiverar prisskillnaden från "lakritssnören" har jag full förståelse för men ändå inte... Jag testade många kablar inledningsvis i min "hifi-karriär" och tyckte inte riktigt att bitarna föll på plats förrän jag satte ett par Purist i systemet. Jag brukar rekommendera alla kabeltvivlare att testa ett par. Det händer grejer... De kostar förvisso en slant men jag tycker att det är värt varenda krona! Sedan handlar det också lite om vad man kör på för grejer i övrigt. Man kanske inte hör gigantiska skillnader i alla lägen men jag är av uppfattningen att ju mer högkvalitativa produkter man använder och ju mer avslöjande systemet är, desto mer har man att vinna på dessa kablar. OBS: Till alla kabelskeptiker; vi kör inga kabeldiskussioner i denna tråd, tack. Jag svarade bara på en fråga och tar gärna debatten i kabeldelen av forumet men inte i denna tråd, som sagt. Redigerat av bensnake, 07 February 2010 - 16:49. Postad 07 February 2010 - 18:54
den här tråden skulle ha liggat på faktiskt då hade den blivit sågad med fot knölarna
jag har en stor??? Postad 07 February 2010 - 20:42
Nu börjar ditt system bli komplett, du har ett av de mest genomtänkta här på forumet.
In i minsta detalj (som sickan sa) Postad 07 February 2010 - 20:50 Har du en stor såg? Eller fotknöl? Tack, Jonas! Redigerat av bensnake, 07 February 2010 - 20:57. Postad 08 February 2010 - 13:07
+1
Eller så är det precis tvärt om... ?! Edit: Nej, stämmer ju inte, utan viss tanke måste det ju helt klart finnas bakom... jag har ju varit lite inblandad och fått honom att använda 2st subbar i sitt system och dessutom så kommer det ju lite akustik-fix... Så, summa: Jag tycker att det utåfrån mina "ideal" är den till viss del genomtänkt, enligt vissa andras förmodligen helt o-genomtänkt... och enligt era (som t.ex. ditt och bansnakes men många till) helt genomtänkt. Beror ju liksom på vad man har för mål ! Väldigt snygg anläggning i alla fall, låter säkert mycket trevligt ! Postad 08 February 2010 - 17:50 Tar du åt dig äran nu? Va??? Postad 09 February 2010 - 10:39
Neeedå...
Det e din anläggning och du som gjort allt, jag bara tippsade dig om 2st subbar och inställningar/ placering m.m. och akustikfix. Så, för min del så ser jag i alla fall det som genomtänkt, och även en del annat också i din anläggning Så, nej, jag vill inte ta åt mig något ära, utan ville bara förtydliga på vad jag ser som extra genomtänkt i din anläggning. Men du har rätt, jag passade på att skoja lite... Postad 09 February 2010 - 14:57 Jag också... Postad 09 February 2010 - 18:47
Läcker anläggning!
E sugen som attan på Power Plante'n själv. Har själv Monster Power HTS5100 till min hemmabioanläggning. Den har verkligen styrt upp mina tidigare bekymmer med nätbrumm o knäppningar. Har ett gammalt hus där strömmen är undermålig så jag får gå på elcentral o kabel innan uppdatering av nätfilter. Men oavsett om det är en placebo effekt som vissa verkar gärna tro, så tror jag att i en väl avstämd anläggning så gör nätfilter nytta... Postad 09 February 2010 - 19:35
Nätfilter gör nytta !
om man har någon typ av problem med strömförsörjningen så är det ett väldigt bra alternativ till uppdradering, man kan få en "tystare" an läggning och mindre/ ina knäppningar m.m. som kan uppstå om du har t.ex. något strömprävande på samma fas som slår på/ av och inte ladningarna i huset är kraftiga nog att hantera denna strömpik och du får en spännings pik (egentligen raka motsatta, nämligen en kraftig spänningsdipp, men som är väldigt "vass". Detta kan ett filter lösa problem med, och om man har väldigt orolig ström i övrigt i huset så kan man faktiskt få en liten höjning av brum och brus i anläggningen. alltså ett brusgolvet kan hamna högre än "vad den ska". Men detta är vanligtvis bara om man har stora problem... dock olika typer av "skräp" som just peakar m.m. (finns i alla storleka, beror på vad som orsakar dom) hindras effektivt och det förbättrar ju ljudupplevelsen att slippa dom Jag själv skulle behöva/ vilja ha ett filter, men den ruttna lägenhet jag bor i för tillfället har bara jordat i köket.... Edit: Men jag är fortfarande väldigt försiktig med att säga att man absolut behöver höra skillnaden, även om man har stora problem med "oren sröm" så är det absolut inte dte minsta säkert att det kommer att märkas någon praktisk skillnad med att filter. Men det kan göra och har gjort det för mig flera gånger 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |