Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

PS Audio Power Plant Premier beställd!

225 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
PS Audio Power Plant Premier (Övrigt) 0 8.75 (3) Inga priser

Postad 09 January 2010 - 15:18

Unregistered47c56772
  • Unregistered47c56772
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0
ja ett bilslutsteg brukar ju säkras med runt 80A eftersom det bara är 12V
enkel ellära: P(effekten)= U (spänningen) x I (strömmen)
eller: I (strömmen, ampere)= P(effekten, watt) / U (spänningen, volt)

dem räknar ju inte vad slutsteget tar i ström utan vad det kan leverera.

Postad 09 January 2010 - 17:55

Earshot
  • Earshot
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0

Kan tänka mig att det låter utmärkt (har lyssnat på flera olika Audiovectorhögtalare på mässor och i butiker och som regel uppskattat ljudet) men man skall ha klart för sig att jämföra lyssningar från en tidpunkt till en annan är minst sagt vanskligt. Har det inte även skett en del förändringar med akustiken på slutet (har för mig att jag läst det ganska nyligen)? Mycket lätt att man drar felaktiga slutsatser av sina upplevelser (brukar kalla det att man inte kan isolera orsakerna). Har inte heller svårt att se att det troligen fanns en stor positiv förväntan iom det nya. Mycket vanligt att det spelar in.

Är inte med på vad du syftar på när du säger att man drar felaktiga slutsaster av sina lyssningsintryck...?

Om det nu beror på akustifix, så vad är problemet, det spelade ju sanslöst bra.
Om det nu skulle vara enbart placebo, vad är problemet, det spelade ju sanslöst bra.
Varför detta behov av att vid varje tillfälle detektera till 100% vad som är orsak och verkan...
Jag skulle lätt kunna leva resten av mitt HiFi liv i en "placebo-bubbla" om det spelade sanslöst bra varje gång,
men bara var inbillning.

Högt/positiva ställda förväntningar..? Å det skulle vara en fördel? (när det bara återstår fallhöjd...)
Jag har ju hört anläggningen ett 20 tal gånger, så jag kan inte påstå att jag hade en helt ny inställning
denna gång.

Earshot

Postad 09 January 2010 - 18:18

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Eftersom Bensnake verkar vara nöjd med sina investeringar så är allt frid och fröjd enligt mig. Om den där strömprylen verkligen förbättrar ljudet är en helt annan fråga som jag inte kan ta ställning till, men det verkar lite mysko. :D
Det är dock svårt att sätta pris på vad som ger ro i själen. Om en audiofil nånsin får det...

Postad 09 January 2010 - 18:24

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Det är dock svårt att sätta pris på vad som ger ro i själen. Om en audiofil nånsin får det...

Får mig att tänka på denna klassikern
http://video.google....926089806656515

Postad 09 January 2010 - 18:55

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Är inte med på vad du syftar på när du säger att man drar felaktiga slutsaster av sina lyssningsintryck...?

Du beskrev hur du uppfattade skillnaderna mot tidigare. Jag menar att det ibland är mycket svårt att säga vad dessa upplevda skillnader beror på och då speciellt om det gått en viss tid mellan lyssningarna och / eller att flera ev. påverkbara händelser kan ha skett (t.ex. en ny matta eller högtalrna flyttade, mm) där emellan. Lätt att man drar fel slutsats.

Om det nu beror på akustifix, så vad är problemet, det spelade ju sanslöst bra.
Om det nu skulle vara enbart placebo, vad är problemet, det spelade ju sanslöst bra.
Varför detta behov av att vid varje tillfälle detektera till 100% vad som är orsak och verkan...

Beror ju på om man är intresserad av om det är powerplanten skillnaden beror på eller om det är något annat. Spelar det ingen roll vad som orsakar så är det naturligtvis inte speciellt intressant. Det där tycker jag var och en skall få avgöra och jag har inga problem alls med om t.ex. du tycker detta.

Jag skulle lätt kunna leva resten av mitt HiFi liv i en "placebo-bubbla" om det spelade sanslöst bra varje gång,
men bara var inbillning.

Håller med helt. Det hade varit kanon... :D

Jag har ju hört anläggningen ett 20 tal gånger, så jag kan inte påstå att jag hade en helt ny inställning
denna gång.

Kanske missuppfattade men trodde det var första gången med powerplanten...?

Postad 09 January 2010 - 22:08

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Haha, klockren video... :D ;)

Postad 10 January 2010 - 00:39

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Ja? Vad då? Förstår inte det roliga... :D

Postad 10 January 2010 - 01:25

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Hehe, ja den videon är en klassiker.

Ljudet han spelar i början med spårvagnen kommer från LP-skivan "Ljud och hur det ska låta" från 1978. Jag har den :D

Spelade in det klippet för ett par år sedan, här är det:
https://www.minhembi...a...st&id=20229

Postad 10 January 2010 - 22:35

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Otroligt störande klipp... vad är det för märkliga ljud egentligen, vad på en spårvagn låter på det där sättet.. ?! :)

Edit: jag har inte åkt så mycket spårvagn (inga gamla sådanna..) så jag är "full av o-kunskap" gällande detta... :P

Postad 11 January 2010 - 00:36

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
;) vilka sköna lirare. ^_^

Postad 07 February 2010 - 14:01

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0
Nu har äntligen mina nya signalkablar anlänt; Purist Audio Design Venustas Praesto Revision (puh...)... :wub: Låter fantastiskt! Väntar fortfarande på tre st Agile nätkablar, sedan är systemet komplett. Bortsett från Naim Hicap nätdel till spelaren samt en kommande uppgradering till Arreté på högtalarsidan. Det senare väntar jag dock med tills i-uppgraderingen av S-serien kommer, när det nu blir... Power Planten är numera helt oumbärlig, skulle inte klara mig utan känns det som. Retar mig dock lite på att jag inte fick en i svart men det är ju petitesser i sammanhanget.

Bifogad fil  venustas_001.jpg   479.74K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  venustas.jpg   818.2K   0 Antal nerladdningar

Postad 07 February 2010 - 15:33

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Vad blev skillnaden mot dina gamla kablar och vad var det för några du hade innan?

Törs man fråga vad de nya kostade?

Själv använder man lakritssnören, dvs såna som följer med cdspelare o dylikt.
Har testat o byta till bättre (som kostade några hundra) men märkte överhuvudtaget ingen skillnad alls.

Hur mkt måste man gå upp i kvalitet för man faktiskt SKA märka skillnad mot gratiskablarna?

Postad 07 February 2010 - 15:40

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Nu har äntligen mina nya signalkablar anlänt; Purist Audio Design Venustas Praesto Revision (puh...)... :wub: Låter fantastiskt!

Om kablarna låter så är de inge bra.

Någon slags mikrofoni-effekt kanske?

Postad 07 February 2010 - 16:15

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Försvinn från min tråd, du otrogne! :wub:

Jag skrev inte att "kablarna låter fantastiskt". Jag skrev "Låter fantastiskt" och syftade då på musikåtergivningen.

Postad 07 February 2010 - 16:37

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Vad blev skillnaden mot dina gamla kablar och vad var det för några du hade innan?

Törs man fråga vad de nya kostade?

Själv använder man lakritssnören, dvs såna som följer med cdspelare o dylikt.
Har testat o byta till bättre (som kostade några hundra) men märkte överhuvudtaget ingen skillnad alls.

Hur mkt måste man gå upp i kvalitet för man faktiskt SKA märka skillnad mot gratiskablarna?

Jag körde Purist redan innan, äldre modeller från tidiga 90-talet, ett par steg under Venustas i modellsegmentet. Jag upplever ljudbilden som mer silkeslen och "utsträckt". 3D-egenskaperna är bättre, ljudbilden är bredare och "högre", ja överlag en annan klass på återgivningen i jämförelse med de äldre modellerna. Har A/B-testat, dock inte blint ännu.

De kostade 13 500.

Det du säger om svårigheterna med att hitta kablar som motiverar prisskillnaden från "lakritssnören" har jag full förståelse för men ändå inte... Jag testade många kablar inledningsvis i min "hifi-karriär" och tyckte inte riktigt att bitarna föll på plats förrän jag satte ett par Purist i systemet. Jag brukar rekommendera alla kabeltvivlare att testa ett par. Det händer grejer... De kostar förvisso en slant men jag tycker att det är värt varenda krona! Sedan handlar det också lite om vad man kör på för grejer i övrigt. Man kanske inte hör gigantiska skillnader i alla lägen men jag är av uppfattningen att ju mer högkvalitativa produkter man använder och ju mer avslöjande systemet är, desto mer har man att vinna på dessa kablar.

OBS: Till alla kabelskeptiker; vi kör inga kabeldiskussioner i denna tråd, tack. Jag svarade bara på en fråga och tar gärna debatten i kabeldelen av forumet men inte i denna tråd, som sagt.

Redigerat av bensnake, 07 February 2010 - 16:49.

Postad 07 February 2010 - 18:54

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0
den här tråden skulle ha liggat på faktiskt då hade den blivit sågad med fot knölarna
jag har en stor???

Postad 07 February 2010 - 20:42

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Nu börjar ditt system bli komplett, du har ett av de mest genomtänkta här på forumet.
In i minsta detalj (som sickan sa) :wub:

Postad 07 February 2010 - 20:50

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

den här tråden skulle ha liggat på faktiskt då hade den blivit sågad med fot knölarna
jag har en stor???

Har du en stor såg? Eller fotknöl? :D Du är lite impad av de stora grabbarna på faktiskt, eller hur? ;)

Nu börjar ditt system bli komplett, du har ett av de mest genomtänkta här på forumet.
In i minsta detalj (som sickan sa) ;)

Tack, Jonas! :wub:

Redigerat av bensnake, 07 February 2010 - 20:57.

Postad 07 February 2010 - 21:24

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Försvinn från min tråd, du otrogne! :wub:

;)

Postad 07 February 2010 - 23:28

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

;)

:wub:

Postad 08 February 2010 - 13:07

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

+1

Försvinn från min tråd, du otrogne! ;)

Jag skrev inte att "kablarna låter fantastiskt". Jag skrev "Låter fantastiskt" och syftade då på musikåtergivningen.

:lol:

In i minsta detalj (som sickan sa) :P

Eller så är det precis tvärt om... ?! :P

Edit: Nej, stämmer ju inte, utan viss tanke måste det ju helt klart finnas bakom... jag har ju varit lite inblandad och fått honom att använda 2st subbar i sitt system och dessutom så kommer det ju lite akustik-fix... :lol:
Så, summa: Jag tycker att det utåfrån mina "ideal" är den till viss del genomtänkt, enligt vissa andras förmodligen helt o-genomtänkt... och enligt era (som t.ex. ditt och bansnakes men många till) helt genomtänkt. Beror ju liksom på vad man har för mål ! B)

Väldigt snygg anläggning i alla fall, låter säkert mycket trevligt !

Postad 08 February 2010 - 17:50

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Edit: Nej, stämmer ju inte, utan viss tanke måste det ju helt klart finnas bakom... jag har ju varit lite inblandad och fått honom att använda 2st subbar i sitt system och dessutom så kommer det ju lite akustik-fix... :P
Så, summa: Jag tycker att det utåfrån mina "ideal" är den till viss del genomtänkt, enligt vissa andras förmodligen helt o-genomtänkt... och enligt era (som t.ex. ditt och bansnakes men många till) helt genomtänkt. Beror ju liksom på vad man har för mål ! B)

Väldigt snygg anläggning i alla fall, låter säkert mycket trevligt !

Tar du åt dig äran nu? Va??? :lol:

Postad 09 February 2010 - 10:39

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Neeedå... ;)
Det e din anläggning och du som gjort allt, jag bara tippsade dig om 2st subbar och inställningar/ placering m.m. och akustikfix. Så, för min del så ser jag i alla fall det som genomtänkt, och även en del annat också i din anläggning :( Samtidigt som jag ser som mindre genomtänkt också existerar i din anläggning. Samma sak ser jag saker i alla anläggningar (även min egen) som är mindre/ inte genomtänkta... och mycket kompromisser. det blir ju alltid så, om man inte verkligen går ut hårt och bygger ett perfekt rum från grunden osv osv...

Så, nej, jag vill inte ta åt mig något ära, utan ville bara förtydliga på vad jag ser som extra genomtänkt i din anläggning. Men du har rätt, jag passade på att skoja lite... :P

Postad 09 February 2010 - 14:57

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Men du har rätt, jag passade på att skoja lite... :lol:

Jag också... ;) Tack för all sub-hjälp, b.t.w!

Postad 09 February 2010 - 18:47

macarthur
  • macarthur
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
Läcker anläggning! ;) Rolig tråd...

E sugen som attan på Power Plante'n själv. Har själv Monster Power HTS5100 till min hemmabioanläggning. Den har verkligen styrt upp mina tidigare bekymmer med nätbrumm o knäppningar. Har ett gammalt hus där strömmen är undermålig så jag får gå på elcentral o kabel innan uppdatering av nätfilter. Men oavsett om det är en placebo effekt som vissa verkar gärna tro, så tror jag att i en väl avstämd anläggning så gör nätfilter nytta...

Postad 09 February 2010 - 19:35

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Nätfilter gör nytta !

om man har någon typ av problem med strömförsörjningen så är det ett väldigt bra alternativ till uppdradering, man kan få en "tystare" an läggning och mindre/ ina knäppningar m.m. som kan uppstå om du har t.ex. något strömprävande på samma fas som slår på/ av och inte ladningarna i huset är kraftiga nog att hantera denna strömpik och du får en spännings pik (egentligen raka motsatta, nämligen en kraftig spänningsdipp, men som är väldigt "vass".

Detta kan ett filter lösa problem med, och om man har väldigt orolig ström i övrigt i huset så kan man faktiskt få en liten höjning av brum och brus i anläggningen. alltså ett brusgolvet kan hamna högre än "vad den ska". Men detta är vanligtvis bara om man har stora problem... dock olika typer av "skräp" som just peakar m.m. (finns i alla storleka, beror på vad som orsakar dom) hindras effektivt och det förbättrar ju ljudupplevelsen att slippa dom ;)

Jag själv skulle behöva/ vilja ha ett filter, men den ruttna lägenhet jag bor i för tillfället har bara jordat i köket.... ;) och flytta ska jag förhoppningsvis om inte alldeles för lång tid så inget ska dras om här inte... :lol:

Edit: Men jag är fortfarande väldigt försiktig med att säga att man absolut behöver höra skillnaden, även om man har stora problem med "oren sröm" så är det absolut inte dte minsta säkert att det kommer att märkas någon praktisk skillnad med att filter. Men det kan göra och har gjort det för mig flera gånger :lol:

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.