Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Black Diamond

240 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Screen Innovations Black Diamond II TRF92BD14 1.4 16:9 92" (204x115) (Projektordukar) 1 (0) Inga priser
2 relaterade trådar

Postad 19 November 2010 - 17:16

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

• 757 inlägg
  • 0
Skriver väl lite här med så slipper folk springa fram och tillbaka för att få tag på infon...

Black Diamond 2 (G3) sitter som sagt upp sedan några dagar tillbaka i vårt demorum. Där kan man köra den med mellan 15 och 20st rykande heta projektorer med varierande belysning varje dag! :unsure:

BD har redan imponerat stor på oss med sin förmåga att hantera ambient light. I lite upptänt rum är den helt oslagbar (i vårt sortiment). Precis som med alla dukar så finns det dock både fördelar och nackdelar. Fördelarna är ju tämligen uppenbara med väldigt bra bild trots stora kompromisser i mörkläggningen av rummet och en fantastisk svärta oavsett rum.

En högkontrastduk jobbar med vinklar för att ta mindra hänsyn till rummet x2. Dels sprider de mindre ljus i rummet dels tar de själv bara emot ljus inom vissa vinklar. Detta ger fördelarna med bilden i ett rum med kompromisser, men det ger naturligtvis även nackdelar i form av begränsad betraktningsvinkel.
Black Diamond är ju dessutom mörkt grå vilket man kompenserar med små "prismor" i duken för att boosta ljuset rakt fram. Dessa prismor är det som gör att vitt bibehålls nästan lika vitt samtidigt som svart upplevs mycket svartare (aka högre kontrast = högkontrastduk). Men det är ju oxå dessa prismor som ger duken sin "shine" och sitt glitter. Detta är allså en lite skinande yta på duken som man bör titta på inför ett köp så det inte blir störande. För en del påverkar det mindre på en del påverkar det mer. :)

BD2 (G3) materialet drar en del mot blått. Närmare betstäm knappt 20% blåare än neutralt referens vit. (D65)
Detta gör att jag deffinitivt tycker att man ska kalibrera om projektorn om man investerar i en Black Diamond.
Det skiljer ju en del mellan samtliga dukar så det är inget konstigt alls i sig. Däremot är 20% ganska mycket. Tar man dock Granview som vi har som vår "standard duk" så drar den runt 10% mot blått den med.

Jag gjorde lite mätningar för att illustrera skillnaderna:

Proj kalibrerad mot Grandview:

Bifogad fil  Mitsubishi_HC4000_mot_grandview_RGB_Levels.jpg   44.66K   0 Antal nerladdningar

Samma inställningar mot Black Diamond:

Bifogad fil  Mitsubishi_HC4000_mot_BD2_RGB_Levels.jpg   45.91K   1 Antal nerladdningar

Samma inställningar mot SolidPix:

Bifogad fil  Mitsubishi_HC4000_mot_solidpix_RGB_Levels.jpg   44.94K   0 Antal nerladdningar

Här kan ni se hur mycket gråskalan diffar i samma rum med samma projektor, samma inställningar och identiska förutsättningar, men mellan olika dukar.
...och folk undrar varför man inte bara kan använda samma inställningar som i ett test. :)

Även ljusstyrka diffar en del.
Tänk på att vi har den senaste generationen (G3) på vår Black Diamond 1.4. BD 0.8 tappar givetvis en del ljus till.
Men de tar igen det med råge i svärtan och det gör att det trots allt blir en högre upplevd kontrast.

Grandview:
Bifogad fil  Mitsubishi_HC4000_mot_grandview_Luminance_Meter.jpg   11.46K   0 Antal nerladdningar

Black Diamond:
Bifogad fil  Mitsubishi_HC4000_mot_BD2_Luminance_Meter.jpg   11.18K   0 Antal nerladdningar

SolidPix:
Bifogad fil  Mitsubishi_HC4000_mot_solidpix_Luminance_Meter.jpg   11.5K   1 Antal nerladdningar

Som jämförelse kan jag kanske slänga in lite Stewart FireHawk mätningar under exakt samma förutsättningar:

Samma inställningar mot FireHawk:

Bifogad fil  Mitsubishi_HC4000_mot_FH_RGB_Levels.jpg   44.63K   1 Antal nerladdningar

FireHawk:
Bifogad fil  Mitsubishi_HC4000_mot_FH_Luminance_Meter.jpg   10.84K   1 Antal nerladdningar

Som synes så ger FH lite mer ljus tillbaka vilket oxå syns med blotta ögat när man jämför den med BD. Vidare är den lite skarpare och har lite mindre shine. I gengäld så är svart inte lika svart och den klarar inte lampor lika bra.

Har man en rum som man kan mörklägga externt men kompromissar med vita väggar och vitt tak så är FH grym!
Har man ett lite ljusare rum där man vill ha någon lampa tänd eller solen lyser in genom något fönster så är BD bättre! BD hanterar ljus bättre ovanifrån medan FH hanterar ljus galant från sidan. Båda gär ett gott jobb i alla riktningar utom ljus rakt framifrån. Men det finna alltså lite olika arbetsområden där de speciallicerar sig extra.

Det bästa är såklart att optimera rummet och köra vit duk, men BD är grym som kompromiss!
Alla som inte sitter med ett optimalt biorum med FULL kontroll på ljuset borde kika på högkontrastdukar. Bland dessa ligger Stewrats FH och Screen Inovations BD i en klass för sig.

Vill du ha bio i vardagsrummet och behålla frun. Köp en BD! :)

MVH
/Jakob

Postad 19 November 2010 - 18:11

Unregistered1e15fe30
  • Unregistered1e15fe30
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
hahaha...

"Vill du ha bio i vardagsrummet och behålla frun. Köp en BD! :) "

kan bli årets bästa citat. :)

Tack så jättemycket jakob för denna ännu mer utförliga info ang de olika dukmaterialen.

Känner att jag får mycket bekräftat om hur jag själv upplever magin med black diamond duken.

Bra läsning! väldigt proffsigt.

Kort fråga, har du möjligthet att ta några bilder från butiken och lägga upp så man får se lite hur det ser ut? :unsure:

Vill skriva massor men får dessvärre fatta mig kort i detta inlägg då frugan rycker i mig och vill ha hjälp i köket, och det är nog bäst att jag lyder order om jag ska få släpa hem en Black Diamond duk... :)

//Luli

Redigerat av Unregistered1e15fe30, 19 November 2010 - 18:12.

Postad 19 November 2010 - 20:34

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

• 1429 inlägg
  • 0
Colamannen:
Intressant när du skriver att Firehawken är ett bättre val i ett ljust rum, där man ändå kan strypa ljus utifrån!

Trodde BD skulle vara ett bättre val för mig, eftersom den skickar ut mindre ljus upp i taket (där det oftast är svårast att mörklägga).

Har förövrigt en JVC HD750, så bottensvärtan är redan mycket bra.

Postad 19 November 2010 - 21:46

Unregistered1e15fe30
  • Unregistered1e15fe30
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Hybe,

BD duken är ett bättre val för dig, bland annat för att den just är bättre på att hantera ljus i rummet samt minimerar ljusspridningen från väggar, golv och tak och riktar ljuset mot dig istället.

Sedan så skriver colamannen inte att FH är bättre i "ett rum som man kan mörklägga externt men kompromissar med vita väggar och vitt tak", utan det står "grym", vilken den också är, men att både BD och FH funkar. Och med BD så kan man ha ett normalt vardagsrum med lampor tända och inte behöva mörklägga alla fönster för att få en grym bild. Något som man inte kan med FH.

//Luli

Redigerat av Unregistered1e15fe30, 19 November 2010 - 21:50.

Postad 19 November 2010 - 22:49

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

• 1429 inlägg
  • 0

Hybe,

BD duken är ett bättre val för dig, bland annat för att den just är bättre på att hantera ljus i rummet samt minimerar ljusspridningen från väggar, golv och tak och riktar ljuset mot dig istället.

Sedan så skriver colamannen inte att FH är bättre i "ett rum som man kan mörklägga externt men kompromissar med vita väggar och vitt tak", utan det står "grym", vilken den också är, men att både BD och FH funkar. Och med BD så kan man ha ett normalt vardagsrum med lampor tända och inte behöva mörklägga alla fönster för att få en grym bild. Något som man inte kan med FH.

//Luli

Inte för att låta otrevlig, men jag frågade "Colamannen"..., du behöver inte svara på allas inlägg!

Så här skriver han, citerat från component;

"...FireHawk tar hand om ljus från sidan lite bättre medan ljus uppifrån inte riktigt blir lika bra som BD2. Ljus framifrån är lika förödande här som på alla dukar...
Skärpan är dock på topp och shinen håller sig till ett minimum, klart mindre än hos SI konkurrenten.
Denna duken är som bäst när man har full kontroll på det externa ljuset, men kanske inte riktigt har så mörkt internt. Har man vita väggar och vitt tak (vanligt hos våra kunder) så fördrar jag FH före BD. Har man ljusare än så vinner BD IMHO..."

Luli: Kan du chilla en liten stund nu bara, och låta någon annan svara på min fråga...

Postad 20 November 2010 - 11:12

Unregistered1e15fe30
  • Unregistered1e15fe30
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Givetvis låter jag vem som helst svara på din fråga. Varför skulle jag inte göra det? men det är nästan ingen annan som skriver i denna tråd. Är många som läser men inte skriver, vilket är tråkigt. Och vad du menar med "chillad" tänker jag inte gå in på för då kommer även denna tråd spåra ur som många andra på detta forum.

Dock jag vara snäll och ge dig ett tips till, sen har jag ingen lust om inte uppskattar att jag engagerar mig.

Med BD duken får du garanterat minde ljus i taket än med FH som enligt dig själv har problem med? Då är BD enlig min mening ett bättre val för dig, just för att inte få "blinkandet" i rummet.

Vill du diskutera vidare så får du gärna höra av dig i PM.

//Luli

Postad 24 November 2010 - 12:46

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

• 757 inlägg
  • 0

Colamannen:
Intressant när du skriver att Firehawken är ett bättre val i ett ljust rum, där man ändå kan strypa ljus utifrån!

Trodde BD skulle vara ett bättre val för mig, eftersom den skickar ut mindre ljus upp i taket (där det oftast är svårast att mörklägga).

Har förövrigt en JVC HD750, så bottensvärtan är redan mycket bra.

Stämmer bilderna i ditt galleri?
Där är ju en Epson TW700 (eller liknande) så jag vet inte om rummet är aktuellt?
Det rummet var iaf ett svårt rum med avseende på ljuskontroll.

Så som bilderna visar hade nog en BD varit att föredra, men kan du dra för hela fönsterpartien och balkong/altan-dörren, samt stänga alla andra externa ljuskällor så skulle FH kunna fungera minst lika bra.
Dvs med "bara" vitt tak och ljusa väggar som reflekterar ljuset från projektorn, och inget externt ljus i rummet, så föredrar jag FH. Kontrasten blir inte högre men jag får en skarpare bild och mindre shine, vilket väger över för min del då. Vänder man på det så kan man säga att BD:n är betydligt trevligare om du vill kolla på en fotbollsmatch kl 13.00 en lördag och inte orkar mörklägga så noga! :)

MVH
/Jakob

Redigerat av Colamannen, 24 November 2010 - 12:48.

Postad 24 November 2010 - 16:11

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

• 1429 inlägg
  • 0

Stämmer bilderna i ditt galleri?
Där är ju en Epson TW700 (eller liknande) så jag vet inte om rummet är aktuellt?
Det rummet var iaf ett svårt rum med avseende på ljuskontroll.

Så som bilderna visar hade nog en BD varit att föredra, men kan du dra för hela fönsterpartien och balkong/altan-dörren, samt stänga alla andra externa ljuskällor så skulle FH kunna fungera minst lika bra.
Dvs med "bara" vitt tak och ljusa väggar som reflekterar ljuset från projektorn, och inget externt ljus i rummet, så föredrar jag FH. Kontrasten blir inte högre men jag får en skarpare bild och mindre shine, vilket väger över för min del då. Vänder man på det så kan man säga att BD:n är betydligt trevligare om du vill kolla på en fotbollsmatch kl 13.00 en lördag och inte orkar mörklägga så noga! ;)

MVH
/Jakob

Okej!
Nej, har en annan lägenhet nu, och annan projektor (som sagt),
men jag kan fortfarande mörklägga helt och på så sätt eliminera allt externt ljus.

Har även i denna lägenhet svarta skynken som jag drar för väggarna på främre halvan av rummet då jag ska se på film, för att delvis kunna dämpa de sekundära reflektionerna.
Dessa kan jag naturligtvis placera om, eller ta bort vid införskaffande av ny duk.

Taket och golvet går ju däremot inte att göra något åt...
Har hört att BD ska vara bättre på att hantera ljus i den ledden, därför var jag mest inställd på en sådan duk...

Jag har dock aldrig studerat Firehawken noga, och kontrollerat hur den sprider ströljuset..., och vet inte alls hur mycket ljus den kastar upp i taket, men som sagt känns det som om det är mitt tak som förstör bilden mest!

Kan också vara som du säger, väldigt sjyst att kunna dra på projektorn på dagen, och få hyfsad bild även i ett ljust rum,
men biobilden i ett mörkt rum är dock det absolut viktigaste! :rolleyes:

Postad 03 December 2010 - 22:47

Unregistered1e15fe30
  • Unregistered1e15fe30
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Såg några bilder på en BD 0.8 som jag inte kan hålla mig ifrån att posta vidare här.

Ser verkligen helt sjukt bra ut !

Och ni som är skeptiska på BD dukens viewingcone så är det bara att kika på de två sista bilderna som är tagna till höger om duken, bra långt utanför sweetspot och längre ut än den vinkeln vill man väl endå inte se tv/film/spela på. Eller?

Bilder från användaren fraisa på AVSforum: http://www.avsforum....87#post19589687

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Har inte läst något mer om de motoriserade rulldukarna nånstans jag hittat... någon annan som läst eller vet något mer ang dem? Jag kliar mig i huvet och tycker de är rätt dåliga att skicka ut information ang nya dukarna. Otålig att vänta ;)

//Luli

Redigerat av Unregistered1e15fe30, 03 December 2010 - 22:50.

Postad 06 December 2010 - 10:46

Unregistered1e15fe30
  • Unregistered1e15fe30
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Nytt klipp på BD duken från SI ligger ute,

Black Diamond Proof Of Concept 2:
http://www.youtube.c...h?v=tW8HTgcHAiU

//Luli

Postad 06 December 2010 - 17:45

professorB
  • professorB
  • Beroende

• 1297 inlägg
  • 0
Var och tittade på BD 1.4 i helgen hos The Rock. Måste säga att det var en klar besvikelse. Vad hjälper det att bilden fungerar Ok med ljus i rummet när det finns en grov struktur i duken som blir mycket tydlig när man sveper en ljus större yta över bilden. Det påminner om bilden man skulle se med mycket grov yta på en LCD eller plasma-TV. Första generationens LCD var också sådan med ojämn pixelöverlappning med påföljande kvarvarande struktur i bilden även med hela bilden i en enda färg. Skulle tro att min VW11 från 2001+ vit duk bild ger bättre bildhomogenitet än top of the line VW90+BD ger idag.

Det är definitivt inte någon bild jag skulle kunna vara nöjd med. Enda användningen som jag ser det är i halvskum belysning men då är det väl så bra med en 65'' plasma-TV som man kan få för samma pris som en BD. I direkt solljus är ingen projektor +duk bra i alla fall.

Om man vill ha bästa möjliga bild finns det inte någon anledning att ens fundera på denna duk. Den Firehawk G2 som fanns som direkt jämförelse var mycket bättre med mindre grov struktur även om den inte var perfekt. Jag väljer en vit duk med påföljande sämre kontrast hellre än att få alla ljusa scener förstörda av grov struktur. Inte ens säker på att Firehawk är Ok även om den är 10 gånger bättre än BD.

Postad 07 December 2010 - 11:25

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

• 757 inlägg
  • 0
Förväntar man sig en duk som är byggd för kompromisser att inte ha några nackdelar så kommer man förmodligen bli grymt besviken. Men det ligger ju helt naturligt i högkontrastsvävarna natur att just kompromissa. Det är ju därför man köper dem.

Har man ett rum som inte är perfekt så måste man ju kompromissa någonstans.
Men ett ljust rum så får man antingen usel kontrast (med en vit duk), eller begränsade betraktingsvinklar och lite shine (med en högkontrastduk).
Vad man väljer är naturligtvis upp till var och en och det är just därför som bör titta själv och inte gå på andras åsikter. ProfessorB har ju gjort just detta och kommit fram till att för honom överstiger kompromisserna med BD2 fördelarna. Luli har gjort likadant och kommit fram till motsatsen. ;)

Det borde var nog för att alla ska förstå vikten av att kolla själva!

Nåja, för att återknyta lite till ProfessorB's inlägg så har BD'n en del shine, vilket tidigare även konstaterats i tråden. Men det har å andra sidan alla högkontrastdukar mer eller mindre. Det blir ju andra sidan av myntet med att rikta/boosta ljus tillbaka i begränsad vinkel till betraktaren. Faktum är att det har även många vita dukar med plusgain. Det i sig är alltså inte unikt. Vad som är unikt är att BD2 levererar en riktigt bra TV-bild på 80" i ett hyffsat upptänt rum. Det kan den göra av en en da anledning och det är att den skiter i omgivningsljuset. För att kunna göra det måste den jobba med boostning av ljus i bestämda vinklar och då "måste" den även visa shine. Ju bättre duken är på att skita i omgivningsljus, desto mer shine...

FireHawken har inte lika mycket shine vilket oxå påpekats tidigare i tråden men så bibehåller den inte heller lika bra bild i en ljusmiljö. Ju mindre ljus desta bätre bli FH:n, och desto mer upskattar man att den har lite mindre kompromisser än BD2. För man helt mörkt både externt och internt i rummet så är det ju en vit duk som lämpar sig bäst IMHO. Inga kompromisser och därmed extremt få baksidor.

Som avslutning så vet jag inte hur många som sett en TV större än 65", men jag kan garantera att ingen av de stora skärmarna jag sett är i närheten av kvaliteten på en BD2 ihop med en enkel instegsprojektor ala Mitsu HC1100.
Där är shine ett billigt pris att betala gentemot det hav av problem som yttrar sig på dagens TV-skärmar runt 80"... :P

MVH
/Jakob

Postad 07 December 2010 - 19:20

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

• 722 inlägg
  • 0
Shine är en styggelse för många och andra reagerar inte alls.

Jag skulle vilja påstå att problemet med shine avtar med betraktningsavståndet.

Jag reagerar också på shine -men bara på väldigt nära håll.
För egen del försvinner effekten för mig om jag sitter 3,5m eller längre ifrån duken.
Anstränger jag mig så kan jag fortfarande skönja den i större, mycket ljusa bildpartier -men absolut inte så att det stör.

Då tycker jag att det är värre med den stroboskopeffekt en vit duk har på omgivningen på grund av reflekterat ljus. Och den gråblaskiga bild/orangefärgade yta en vit duk får om en aldrig så liten lampa tänds i rummet.

För mig har högkontrastdukar endast 2 uppenbara svagheter: Shine och betraktningsvinkel.

Men sitter jag då inom dukens bredd på ca 3,5 m avstånd får jag personligen följande fördelar jämfört med en vit duk
(nu citerar jag mig själv från Black Screen-tråden):
1. Njutbar bild även i ljusa rum -man kan kolla när man har lust och är inte lika styrd av hur ljust det är på dagen/kvällen.
2. Mindre ströljus som kastas runt i rummet, vilket gör rummet mörkare och ger en lugnare filmupplevelse.
3. Ökad kontrast även i mörkare rum -och enligt mig klarare färger och svartare svart (nästan 3D-känsla i vissa filmer).
4. Inte samma behov att maska av filmen efter formatet vid tex 2:40-film på 16:9-duk ( även om det är snyggast och bäst) -den svarta "brevlådan" i bilden upplevs väldigt mörk och mer eller mindre tillräcklig.

Men som sagt: det är ju högst personligt hur man upplever det..

Postad 16 December 2010 - 09:58

Unregistered1e15fe30
  • Unregistered1e15fe30
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Fler nya bilder från en setup med BD 0.8 som användaren Fraisa på AVS forum fotat.

Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Postad bild

..och här en BD 1.4. Även dessa bilder från Fraisa på AVS forum.
Postad bild
Postad bild
Postad bild

Ser riktigt riktigt smutt ut måste jag säga. Blir även mer och mer övertygad om att 0.8 är det givna valet för mig ;)

//Luli

Edit: Någon som sett testet utav Black Diamond duken i senaste Widescreen Review som jag läst om via WSR´s hemsida ?

Redigerat av Unregistered1e15fe30, 18 December 2010 - 11:41.

Postad 17 December 2010 - 23:59

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Luli - bara ett förslag, om du fått tillstånd av fraisa att återpublicera bilderna så skriv gärna det, I annat fall vill jag nog påstå att det är bättre om du länkar till posten direkt på avsforum om det inte licensen hos photobucket är öppen användning.

Postad 19 July 2011 - 15:41

Per P
  • Per P
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Nu ger jag upp på BD II TT, har väntat i över ett halvår nu och just fått reda på att dom har skjutit upp den till 2012.

Redigerat av Per P, 15 December 2012 - 11:01.

Postad 19 July 2011 - 22:31

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0
Kanske inte rätt att föreslå för en som precis tappat tålamodet, men annars börjar ju lecvip få ordning på rullvarianten av Black Screen. https://www.minhembi...s...t&p=3333255

Ett alternativ som på många sätt ligger klart närmre BD än vad en Firehawk gör.

Postad 20 July 2011 - 07:27

Per P
  • Per P
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Det har jag missat, jag har följt hans bygge men visste inte att han hade en rullduk på g.
Misstänker dock att det kommer ta ett tag att testa den innan den blir en färdig produkt.

Redigerat av Per P, 15 December 2012 - 11:01.

Postad 03 November 2012 - 19:22

spuj
  • spuj
  • Forumräv

• 547 inlägg
  • 0
Hur kommer en BD 2.7 funka i ett rum där endast taket är vitt, på sidorna finns mörka draperier och mattan är mörk?

Har chansen att köpa en duk riktigt billigt.

Postad 03 November 2012 - 21:00

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

• 722 inlägg
  • 0
Personlig reflektion:
Den Black Diamond II 1.4 som dom har på TheRock i Lund är en mycket fin duk för ljusa rum.
SI skriver ju på sin hemsida att duken du nämner (2,7) dessutom har bra betraktningsvinkel.
Jag tror inte att du blir annat än helnöjd med duken om du inte kan kontrollera ljusinsläppet i ditt rum.
Skulle vara om det blir tydlig hotspot om du inte kan ha tillräckligt med kastavstånd med den höga gainen (gissar på minst 2x dukbredden).
Fast kanske du kan få se den in action innan köp för säkerhets skull?
Lycka till och lägg gärna in bilder på ditt köp om det blir så.

Postad 03 November 2012 - 21:17

spuj
  • spuj
  • Forumräv

• 547 inlägg
  • 0
Jag kan kontrollera ljusinsläppet och mitt rum blir helt svart förutom ett vitt tak. Mörk draperier längs sidor, mörk matta och mörk bakvägg.

Jag gissar att kombinationen med ett så mörkt rum och en gain på 2.7 förmodligen inte är optimal, tyvär kan jag inte testa innan köp så just nu känns det nog som att jag bör låta bli trots allt.

Det var mest det vita taket jag tänker på som kan göra att en högkontrastduk kan vara till nytto, men denna duk har ju en gain långt ifrån en normal högkontrastduk. Dumt att chansa.

Redigerat av spuj, 03 November 2012 - 21:20.

Postad 03 November 2012 - 21:30

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

• 722 inlägg
  • 0
Ett vitt tak blir en mycket stor bov vad gäller svartnivån i bilden om man använder vit duk. En Black Diamond riktar ljuset tillbaka mot betraktaren och inte mot tak eller väggar vilket minskar reflektionerna tillbaka mot duken radikalt. Vill man inte måla taket svart tycker jag personligen en HK-duk ett bra alternativ.
Kolla in den här videon hur BD hanterar ett vitt tak vid 0:38:
http://www.youtube.c...h?v=ESAiUf6mV20
mvh

Edit: tagit bort blajblaj.

Redigerat av Unregistered1791125b, 04 November 2012 - 08:11.

Postad 08 February 2013 - 23:37

Unregistered60151b89
  • Unregistered60151b89
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Hej Alla
Jag startade denna tråd för 3 år sen, kul att se att den fortf. andas.
Jag undrar hur många BD dukar som finns där ute nu, efter många (säkert) tusen ögon som läst detta.
Vill bara förtälja att idag beställde jag min första BD 113" 16:9 4k G3 0,8.
Efter mer än 2v mailande fick jag en "dude" i LA, som är ÅF till SI, att skicka den till min stad (business adress) för totalt $2850.
Vi VAR "vänner", men nu är vi inte riktigt så "glada" att chatta med varandra som i början det var mkt prut och kompromisser..."but hey, it´s only business".
Läste igenom hela tråden med en flaska vin som sällskap, o det var faktiskt ganska mysigt...flaskan är slut nu, o likaså jag.
Nu blir det bingen o drömma om min BD som, "by air" , är på väg mot mig....blir säkert en flygolycka...stackars duk...människor menade jag :)
Natt....

Postad 09 February 2013 - 15:30

Ivwe
  • Ivwe
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Kul att du nu har hittat en duk som du vill ha! Visst var det väl du som ville köpa min beggade Grandview 114" kurvade 2.35:1 duk?

Jag har en på väggen här hemma i vardagsrummet (BD 100" 16:9 0.8gain.) tillsammans med en x35 och ja det levererar helt enkelt :)

Postad 17 February 2013 - 12:28

Jokkmeister
  • Jokkmeister
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Hej Alla
Jag undrar hur många BD dukar som finns där ute nu, efter många (säkert) tusen ögon som läst detta.
Efter mer än 2v mailande fick jag en "dude" i LA, som är ÅF till SI, att skicka den till min stad (business adress) för totalt $2850.
Vi VAR "vänner", men nu är vi inte riktigt så "glada" att chatta med varandra som i början det var mkt prut och kompromisser..."but hey, it´s only business".
Läste igenom hela tråden med en flaska vin som sällskap, o det var faktiskt ganska mysigt...flaskan är slut nu, o likaså jag.
Nu blir det bingen o drömma om min BD som, "by air" , är på väg mot mig....blir säkert en flygolycka...stackars duk...människor menade jag :)
Natt....

Jasså ännu en kille i USA som riskerar sin ÅF status? Tur för dig iallafall :)

Själv sitter jag med en 113" 1.4 fast en G2. Är fortfarande barnsligt nöjd. :)

Postad 01 March 2013 - 16:59

Unregistereddad264e5
  • Unregistereddad264e5
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Intressant tråd, dock så är jag bra mycket mer ntresserad av Lecvips ideer.

Cine4home håller också på med nån sorts black screen såg jag, verkar breda ut sig.

Luli, du låter sm en säljare eller profitör av något slag. Om det är så eller inte låter jag vara osagt, men shit asså, tagga ner lite åtminstone.
Intressant tråd, nu ska jag mala i mig Lecvips tråd innan jag köper en kanske för dyr Stewart Lucus Model A Classic.

Köpte faktiskt enMultibrackets 135" för 5000kr och den har helt ok bild. Ville se om det skulle funka med den storleken i mitt hem, skulle nog kunna klämma in 140" 16:9, men efter att ha sett bilder på andras 16:10 dukar som går att maska blev jag ju klart sugen mer på det.

Mitt största problem med just masking ör väl att det inte finns till rulldukar, eller har jag fel.
Min duk går ner och täcker 2 1/2 fönster i vardagsrummet, så att placera en fast installation där blir problematiskt.

Postad 10 May 2013 - 10:31

Jokkmeister
  • Jokkmeister
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Hej Alla
Natt....

Hur har det gått med din duk Nolle?

Postad 22 August 2013 - 00:48

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0
Så, hur har det eg gått med dessa dukar, verkar rätt dött i tråden och man läser inte så mkt om dem? Nån som fortfarande köper/använder dem?

Postad 22 August 2013 - 07:43

Jokkmeister
  • Jokkmeister
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Så, hur har det eg gått med dessa dukar, verkar rätt dött i tråden och man läser inte så mkt om dem? Nån som fortfarande köper/använder dem?

Jag använder fortfarande min och är mycket nöjd. Med det sagt så hade jag antagligen varit väldigt nöjd med både Firehawk och React också.

Postad 22 August 2013 - 08:24

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0
Jag tror att Reactens intågande i budgetsegmentet av HC-dukar, tog lite fokus även från Black Diamond. Många nöjer sig nog med vad en React kan åstadkomma istället för att knåpa och spara ihop de där 20 000 kr extra.

Dessutom tycker jag personligen att lecvips Black Screen är ett mycket intressantare och bättre (och billigare) alternativ när vi börjar prata de lite mer extremea HC-dukarna.

Postad 22 August 2013 - 11:59

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0

Jag tror att Reactens intågande i budgetsegmentet av HC-dukar, tog lite fokus även från Black Diamond. Många nöjer sig nog med vad en React kan åstadkomma istället för att knåpa och spara ihop de där 20 000 kr extra.

Dessutom tycker jag personligen att lecvips Black Screen är ett mycket intressantare och bättre (och billigare) alternativ när vi börjar prata de lite mer extremea HC-dukarna.

Betyder det att skillnaden på Black Diamong och senaste reacten inte är så stora? Har inte riktigt varit ute på dukmarknaden på ett tag men fått för mig att Black Diamond var mer "extrem" än reacten, och det behöver ju var aen viss skillnad onekligen för att försvara prisskillnaden.

Har sett Reacten ett par gånger, dock bara i mindre provbitar och det var väl inte det mirakel i ljusa rum som jag hade hoppats på, men samtidigt är det kanske att hoppas på för mkt av någon duk, Men jag gissar att poängen med dessa dukar i praktiken väl är att få en bra bild i mörklagda icke optimala miljöer, snarare än att utföra mirakel i ljusa miljöer.

Postad 22 August 2013 - 12:10

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 0
För mig är Black Diamond och ReAct nästan två helt olika produkter. Black Diamond väljer man i ett ljust rum där man nästan aldrig kan göra helt mörkt, men ändå måste/vill ha en lösning med projektor.

ReAct är en mycket mer försiktig lösning med klart färre/mindre påtagliga bieffekter. Men den trivs då också bäst i skapligt ljusdämpade rum och mörka rum, med ljusreflektioner.

En anledning till att Black Diamond har tappat i sitt segment är att många har fått upp ögonen för tillverkaren DNP och väven Supernova 80-85. En väv som gör nästan samma sak som Black Diamond, men med klart färre bieffekter och bättre bild som resultat.

MVH
Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Postad 22 August 2013 - 14:22

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0
Ja absolut, även jag uppfattar dem som två helt olika produkter. Men för inte allt för många år sedan kretsde HC-snacket nästan enbart kring Firehawk och nykomlingen Black Diamond. När då Reacten kom och gjorde åtminstone en del av jobbet, tror jag många fick svårt att försvara att lägga 15-20 000 kr till på att hoppa upp till nämnda dukar. Även om de inte gör riktigt samma sak.

Men vad vet jag, bara lite lösa teorier.... :)

DNP hade varit kul att se någon gång. Har ni någon sådan inne ifall man har vägarna förbi Skåne någon gång Marcus?

Postad 22 August 2013 - 16:09

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 3109 inlägg
  • 0

DNP hade varit kul att se någon gång. Har ni någon sådan inne ifall man har vägarna förbi Skåne någon gång Marcus?

:) (Klicka på gubben)

Redigerat av Marcus_TheRock, 22 August 2013 - 16:11.

Postad 22 August 2013 - 16:46

HD Life
  • HD Life
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Om någon är intresserad av att se hur DNP Supernova 08.85 presterar så kan jag visa den i Stockholm, hör av er så kan vi boka en tid för visning. Jag kan även visa hur Black Diamond, Firehawk och ReAct presterar i jämförelse till viss del.

Redigerat av HD Life, 22 August 2013 - 16:51.

Postad 24 August 2013 - 14:12

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

• 3607 inlägg
  • 0
HD Life, vilken projektor är det som används vid visning och hur ser rummet ut?

Postad 24 August 2013 - 14:36

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0
Kommer nog själv att åka upp till honom för en demo mest för Supernova, tror han har en Sony HW50 i ett vanligt vardagsrum. HD Life får gärna rätta mig om jag har fel..

Postad 24 August 2013 - 14:39

HD Life
  • HD Life
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
För demo har jag en Supernova 08.85 i 16.9 och 110" och en Sony HW50.
Rummet har ljusa väggar och vitt tak med 6kvm fönster med möjlighet till mörkläggning, fönstrerna sitter bakom projektor så jag har ingen möjlighet att dema sidoljus.

Postad 24 August 2013 - 14:48

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

• 3607 inlägg
  • 0
Tack då vet jag, och bra att det är en HW50 då jag har en likadan själv.

Postad 25 August 2013 - 21:09

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0

:) (Klicka på gubben)

Tackar. :)

Postad 29 May 2014 - 19:07

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0
Tipsar om en 119" 2:35:1 på blocket för 15000kr, kanon pris :) För långt för en annan..

http://www.blocket.s...10.htm?ca=6&w=3

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.