Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Onkyo TX-SR507 vs Denon AVR-1610

369 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Onkyo TX-SR507 (Förstärkare) 4 9.08 (24) Inga priser
Denon AVR-1610 (Förstärkare) 2 9.190476 (20) Inga priser
33 relaterade trådar
Köpråd - Surroundförstärkare upp till 5000 (791 inlägg) 3 år sedan
Uppgradera Förstäkare (7 inlägg) 8 år sedan
Onkyo TX-SR607 (2235 inlägg) 9 år sedan
NAS-lösning (3 inlägg) 12 år sedan
Differans i ljud hos fronthögtalare, normalt? (2 inlägg) 13 år sedan
Onkyo TX-SR507 (102 inlägg) 13 år sedan
* Officiell Tråd - Denon AVR-4310, 3310 * (681 inlägg) 14 år sedan
Denon AVR-1610 (3 inlägg) 14 år sedan
Hjälp med onkyo 507 (1 inlägg) 14 år sedan
Yamaha NS-555 eller Dynavoice Magic F-6 EX ? (1 inlägg) 15 år sedan
receiver 5.1 vs 7.1 , lönt eller ej ? (25 inlägg) 16 år sedan
Denon AVR-1610 eller Yamaha RX-V365? (49 inlägg) 16 år sedan
Denon AVR-1610 med Harman Kardon hkts11 (4 inlägg) 16 år sedan
Denon AVR-1610 vs Denon AVR-1803 (3 inlägg) 16 år sedan
Ljud i flera rum (7 inlägg) 16 år sedan
Denon AVR-1610, 1910, eller 3310? (22 inlägg) 16 år sedan
Onkyo TX-SR507 vs Onkyo TX-SR577? (22 inlägg) 16 år sedan
yamaha rx-v565 eller onkeyo tx-sr507 (4 inlägg) 16 år sedan
Denon 1910 vs 1610 -- hjälp (38 inlägg) 16 år sedan
Bildproblem med Denon AVR-1610 och PS3? (9 inlägg) 16 år sedan
Val av förstärkre, Onkyo TX-SR507 vs Yamaha RX-V465 (5 inlägg) 16 år sedan
Onkyo TX-SR507 (31 inlägg) 16 år sedan
4 ohms högtalare med Onkyo SR507? (3 inlägg) 16 år sedan
Onkyo tx-sr507 och Canton Movie 150? (7 inlägg) 16 år sedan
ONKYO 507 eller 607? (22 inlägg) 16 år sedan
Vilken stärkare skulle ni välja? (2 inlägg) 16 år sedan
Nya Onkyo 507 (19 inlägg) 16 år sedan
Yamaha RX-V465 vs. Onkyo TX-SR507 (7 inlägg) 16 år sedan
Fronthögtalare och subwoofer max 10 000 (8 inlägg) 16 år sedan
Onkyo TX-SR507 + Samsung LE40B658, 2.1-konfiguration? (1 inlägg) 16 år sedan
Dator via HDMI till Onkyo TX-SR507 (1 inlägg) 16 år sedan
Gästbok för Falukorv (2 inlägg) 16 år sedan
Onkyo TX-SR507 eller Yamaha RX-V465 (0 inlägg) 16 år sedan

Postad 28 February 2010 - 00:16

drzap
  • drzap
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0

Jag har faktiskt ett rätt jobbigt problem med min 1610.
När jag kör mitt PS3 så får jag för mig att jag får distorsion och att den liksom "bottnar" i vissa lägen trots att jag ligger på jättelåg volym
Ibland så ligger jag så lågt som -40dB vid normal lyssning och får liksom krrrrr ljud (utan att högtalarna på något sätt skulle vara i närheten av att bottna).

Lite exempel
-När jag kör MP3 från PS3an så ligger jag på ca -30dB vid normallyssning och -20db om jag ska dra på rejält. Det låter kanon
-Körde Transformers blu-ray (kopplade med optisk så fick nöja mig med DD 5.1.) och låg på -30dB med riktigt fint ljud
-Men problem 1 : Kör Lego star wars och får nu sänka till -40dB och när det smäller så låter det typiskt som den blir överslag liksom. Detta spel kör DD 5.1 precis som Transformers ovan
-Problem 2 : Körde precis en MKW med DTS stöd genom PS3-mediaserver och fick samma fenomen. Tydliga tendenser till att ljudet börjar dista direkt.

Nu har jag inte kört kalibreringen ännu. Det enda jag ställt in är jag dragit upp centern +2dB och ökat lite på subben, men det ska väl inte börja låta så för det?
Jag undrar om den inte har problem med den där offset informationen som bifogas DD och DTS spåren

Jag är ganska säker på att jag inte har detta problem med min 5år gamla stereo. Detta tillsammans med DTS-HD och DynVol problemen som det rapporteras om FIrmwaren får mig att tveka på mjukvaran i den här maskinen.

Står nu i valet om jag ska ge den en chans till genom att packa upp micen och köra audessy för att se om det hjälper, eller packa ner den för retur direkt...börjar tröttna på det här lite nu...

Edit: Det visade sig att den MKV filen hade dåligt grundljud, det låter likadant på datorn. Får kolla upp det där spelet bara då - kanske inte är nåt fel.

en sak jag har lagt märke till är att ps3 ibland kan skicka ut ljud via digital som ligger högre än referens 0. det betyder att ps3 överstyr på den digitala sidan, detta fenomen har jag hört både på en yamahaförstärkare och en denon. lösningen är att justera ner ps3 utnivå lite grann så att den inte överstyr digitalingången.

Postad 28 February 2010 - 13:48

ssb1570
  • ssb1570
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Jag har faktiskt min just nu helt utan HDMI, endast optisk. Jag fattar inte varför man envisas med att köra in bild i receivern - den vill jag ha till ljud. Det krånglar till min setup då jag vill ha möjlighet att köra ljud i TV högtalarna utan receivern igång (pass thorugh hjälper ju inte om det är flerkanalsljud, det klarar inte TVn)

Jag ska väl dock koppla in HDMI för att få de "bäst" ljudformaten.

FÖr DTS så är jag dock mycket mycket spektisk till att man kan höra skillnad på DTS core 1,5Mbit spåret och DTS-HDMA. Låt oss säga det är sex kanaler för enkelhets skull (egentligen 5 fullband + 1 subkanal). Då mostvarar det 256kbit/kanal. Alltså en MP3 stereoljudfil kodad i 512kBit - hur många hör försämringen på en sådan och då särskilt i en anläggning i den här prisklassen? Nej jag tror det e skit samma för 99% av lyssnarna
Däremot så är ju vanlig DD runt 640kBit (t.ex. på transformers 2) och då får man nog märkbart bättre ljud att gå upp på Dolby True HD spåret

Hej! Blue-ray-1510-TV och allt genom HDMI det är min prio 1 med receivern för bioljud.Jag köpte den för att receivern hade det jag ville ha bla Dts-HDMA och Dolby true HD som det viktigaste...Och el giganten skriver som huvud rubrik i deras webb shop att den har det :) vilken luring :P Är det nån som fått en oppdaterad från el g?

Postad 28 February 2010 - 15:37

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Jag körde också BD Transformers som referens haha, vilket sammanträffande. Jag har också lite problem, men inte att det låter krrr i högtalarna utan det känns som att vissa ljud i mellanregistret försvinner vid intensiva scener med mycket höga ljud, typ explosioner mm. Kolla min post ovan.

Jag gjorde setupen med miccen innan jag upptäckt detta och allting blev mycket bättre efteråt, men som sagt jag har fortfarande detta problem. Framför allt så synkar setupen alla högtalare både i timing och volymmässigt. Kör inte på dynamic volym, då låter det kasst.

Om du kör Transformers 1 så måste du när filmen startat slå av Late night mode.
Alla filmer med Dolby True HD slår late night mode på on,då kommer det saknas det extra i filmen.

Postad 28 February 2010 - 16:43

Unregistered8244c3d5
  • Unregistered8244c3d5
  • Forumräv

• 587 inlägg
  • 0

Om du kör Transformers 1 så måste du när filmen startat slå av Late night mode.
Alla filmer med Dolby True HD slår late night mode på on,då kommer det saknas det extra i filmen.

måste man ha förstärkaren igång för att få för att kunna se på sin hdbox,om den är kopplat imellan tv å förstärkare

Postad 28 February 2010 - 18:25

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Hej! Blue-ray-1510-TV och allt genom HDMI det är min prio 1 med receivern för bioljud.Jag köpte den för att receivern hade det jag ville ha bla Dts-HDMA och Dolby true HD som det viktigaste...Och el giganten skriver som huvud rubrik i deras webb shop att den har det :D vilken luring :P Är det nån som fått en oppdaterad från el g?

Den har de ljudformaten. Sen är det vissa kompabilitetsproblem med vissa blu-ray spelare från vissa märken (LG och samsung). Men med de spelarna kan man oftast köra avkodningen i spelaren och skicka som multikanalspcm och då får man samma ljud. Inte ungefär samma utan exakt samma. Så har du inte en av de drabbade spelarna så har du inga problem. Och har du det så går det att arbeta runt dem.

Postad 28 February 2010 - 18:57

Ultrarama
  • Ultrarama
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Nu funkar både DTS och DD! Jätteskönt, låter jättebra också.

Tack för all hjälp!

Är riktigt nöjd med min förstärkare. Jag tänkte såhär: Eftersom jag kör gamla tjock ps3an spelar det ingen roll om jag köper från Elgiganten eftersom det funkar ändå. Men säg att jag byter om ett par månader, då kommer detta in funka eftersom det antagligen blir en nyare bluray spelare, kan jag lämna tillbaka den till elgiganten då och få pengarna tillbaka? Om det inte funkar med den nya spelaren alltså.

Elgiganten har 30 dagars öppet köp som du vet, väntar du längre med att lämna tillbaka receivern så lär du nog inte få tillbaka pengarna. Om jag var du så skulle jag lämna tillbaka den och samtidigt lägga in en beställning hos Hifi-Klubben.

Blir ju lite konstigt om du inte lämnar tillbaka den till Elgiganten och du om 3 månader köper en Blu-ray-spelare och det inte funkar med Dts HD MA och Dolby TrueHD.

Postad 28 February 2010 - 20:34

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Kör kalibreringen. Den gör underverk för ljudet. Men se till att göra den rätt. Alla 6 mätpunkter och positionering enligt manualen.
Då får du din crossover rätt också.

I 95% av fallen så sitter jag i min 3-sitts soffa framför TVn och lyssnar. RÄcker det då in om jag tar just de tre platserna och struntar i resten? Det känns som att om jag försöka hitta på 3 platser till som jag kanske är på så kompromissas det med ljudet där det är viktigast. Eller?

Hej! Blue-ray-1510-TV och allt genom HDMI det är min prio 1 med receivern för bioljud.Jag köpte den för att receivern hade det jag ville ha bla Dts-HDMA och Dolby true HD som det viktigaste...Och el giganten skriver som huvud rubrik i deras webb shop att den har det :D vilken luring :P Är det nån som fått en oppdaterad från el g?

i 95% av fallen så fungerar väl DTS-HDMA trots allt så....

Elgiganten har 30 dagars öppet köp som du vet, väntar du längre med att lämna tillbaka receivern så lär du nog inte få tillbaka pengarna. Om jag var du så skulle jag lämna tillbaka den och samtidigt lägga in en beställning hos Hifi-Klubben.

Blir ju lite konstigt om du inte lämnar tillbaka den till Elgiganten och du om 3 månader köper en Blu-ray-spelare och det inte funkar med Dts HD MA och Dolby TrueHD.

Jag funderar lite på samma sak. Returnera den jag köpt på EG och köpa en "fixad" på HK för säkerhets skull.

Postad 28 February 2010 - 20:37

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0

I 95% av fallen så sitter jag i min 3-sitts soffa framför TVn och lyssnar. RÄcker det då in om jag tar just de tre platserna och struntar i resten? Det känns som att om jag försöka hitta på 3 platser till som jag kanske är på så kompromissas det med ljudet där det är viktigast. Eller?

Nej det räcker inte. Tanken är inte att få till bra ljud i 6st platser utan att få bra ljud i sweetspot. Hela idén bygger på att du ska omge sweetspot med en "bubbla" av mätpunkter. Jag har testat att bara mäta 3 platser en gång och resultatet var fruktansvärt. Mät ALLA punkter (det finns förslag i manualen på hur du ska mäta).

Postad 28 February 2010 - 20:38

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Hej! Blue-ray-1510-TV och allt genom HDMI det är min prio 1 med receivern för bioljud.

Alla har vi olika prioriteringar :P
Hade jag haft projektor hade jag gärna haft videoswitch. NU när barnen vill få igång grejena själv eller man vill ha lite låg volym för TV-tittande eller barnfilm så passar TV-högtalarna bättre.
Hade det funnit en uppgraderad variant av toslink som stödjer PCM 5.1 så hade jag adlrig kopplat HDMI.

Postad 28 February 2010 - 20:39

Haziza
  • Haziza
  • Lärjunge

• 389 inlägg
  • 0
Någon som har lust att svara på en snabb fråga. Ska köpa mig en Denon AVR-1610 och kör Audio Pro - Wigo 5.1 system kommer den klara detta utan problem? Mest musik men även ibland film med 5.1.

Och hur lång väntetid är det på Denon AVR-1610 ifrån HK just nu, någon som vet?

Postad 28 February 2010 - 20:48

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Nej det räcker inte. Tanken är inte att få till bra ljud i 6st platser utan att få bra ljud i sweetspot. Hela idén bygger på att du ska omge sweetspot med en "bubbla" av mätpunkter. Jag har testat att bara mäta 3 platser en gång och resultatet var fruktansvärt. Mät ALLA punkter (det finns förslag i manualen på hur du ska mäta).

Det är det här som gör mig tveksam till hela grejen. En förstärkaren som låter "fruktansvärt" vid en inte helt perfekt kalibrering är ju helt sjukt.
Jag vill att den låter bra redan från fabrik och sedan ges möjligheter till optimeringar. Det ska inte vara så man måste vara supernogran annars så gör kalibreringen totalskada på ljudet istället för det lilla extra.

Rent spontant så känns det som att ju mindre sweet spot man har desstu bättre borde ljudet kunna bli där. Alltså en liten sweet spot med tre punkter borde låta bättre än en stor med sex...hmm
Titta på en biograf som har en gigantisk sweet spot. Där får man ösa in massa småhögtalare och olika dämpmattor för att fixa ljudet.
Men visst så står det ju i manualen att man ska köra sex punkter även om man har liten yta så...
Det ska väl bara vara att köra main först och ta de andra fem i valfri ordning.

Postad 28 February 2010 - 23:56

drzap
  • drzap
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0

Det är det här som gör mig tveksam till hela grejen. En förstärkaren som låter "fruktansvärt" vid en inte helt perfekt kalibrering är ju helt sjukt.
Jag vill att den låter bra redan från fabrik och sedan ges möjligheter till optimeringar. Det ska inte vara så man måste vara supernogran annars så gör kalibreringen totalskada på ljudet istället för det lilla extra.

Rent spontant så känns det som att ju mindre sweet spot man har desstu bättre borde ljudet kunna bli där. Alltså en liten sweet spot med tre punkter borde låta bättre än en stor med sex...hmm
Titta på en biograf som har en gigantisk sweet spot. Där får man ösa in massa småhögtalare och olika dämpmattor för att fixa ljudet.
Men visst så står det ju i manualen att man ska köra sex punkter även om man har liten yta så...
Det ska väl bara vara att köra main först och ta de andra fem i valfri ordning.

låt bli att kalibrera helt då. förstärkaren kommer att låta riktigt bra i alla fall. du behöver inte kalibrera alls för att få bra ljud. att man måste vara noggrann när man kalibrerar är självklart enligt mig, jämför med att bygga ett hus! antingen så mäter man noggrant och får ett stabilt tätt och välplanerat hus eller så är man inte noggrann och sågar plankor och spikar på måfå. det säger sig själv att det kommer att bli skit. hade inte kalibreringen (om den utförs fel) kunnat göra totalskada på ljudet så kan ju kalibreringen inte heller kompensera för 1. skräphögtalare 2. idiotplacering 3. akustiskt mardrömsrum och fortfarande få det att låta bra. det kan den.

Postad 01 March 2010 - 11:15

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
Kan bara instämma med föregående talare. En kalibrering som utförs fel kan göra ljudet hur dåligt som helst i princip. Då är det bättre att inte göra den alls då det förmodligen kommer låta mycket bättre än med en halvdan kalibrering. Förstärkaren låter bra från fabrik, och hade du ställt den i ett akustiskt perfekt rum hade det inte behövts någon kalibrering. Kalibreringen finns där för att ta bort din rumspåverkan. Det spelar ingen roll hur dyr/bra förstärkare du köper, dvs den kan vara hur bra som helst men det kommer ändå låta dåligt om rummet har stor negativ inverkan. Och en noga utförd kalibrering ger MYCKET mer än "det lilla extra" I ett vanligt, akustiskt obehandlat vardagsrum, är det som natt och dag när man jämför kalibrerat och okalibrerat.

Postad 01 March 2010 - 11:17

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

låt bli att kalibrera helt då. förstärkaren kommer att låta riktigt bra i alla fall. du behöver inte kalibrera alls för att få bra ljud. att man måste vara noggrann när man kalibrerar är självklart enligt mig, jämför med att bygga ett hus! antingen så mäter man noggrant och får ett stabilt tätt och välplanerat hus eller så är man inte noggrann och sågar plankor och spikar på måfå. det säger sig själv att det kommer att bli skit. hade inte kalibreringen (om den utförs fel) kunnat göra totalskada på ljudet så kan ju kalibreringen inte heller kompensera för 1. skräphögtalare 2. idiotplacering 3. akustiskt mardrömsrum och fortfarande få det att låta bra. det kan den.

Jag vill ju få till cross-over-freq rätt och även grundnivåer och avstånd m.m. Sedan tyckte jag att DynEQ gjorde ett bra jobb när jag hade en demoburk hemma till låns (då med 3 mätpunkter).
Jag ska packa upp micen och köra en kalibrering i veckan när jag får tillfälle.
Annars så låter den riktigt bra direkt ur kartong, även om man fick justera cross-over och nivån på basen lite. Dock är ljudet lite vasst när man drar på i mina högtalare, men det fixar man nog med EQ (förhoppningsvis löser kalibreringen det).

Edit:
Nu har jag kört 6 punkter och är till 90% jättenöjd med förbättringen som blev.
Särskilt för musik så fick jag ett jättelyft
För film så är jag nästen helt överens. Det blev dock lite väl svårt att höra dialogen då effekterna drogs på för mkt och jag vet inte vad jag ska tycka om DynVol riktigt. Undra om det inte blev för mycket i bakkanalerna (lite konstigt med tanke att i min gamla stereo körde jag +8dB i bakkanelen för jag gillar mkt surround normalt). Får experimentera lite mer.
Det som var lite skumt är att jag tycker att jag tappade lite tryck i lågnivå basen nu. Det blir dock inte bättre (snarare sämre) av att koppla bort audessy. En skillnad jag gjort är att jag nu kör HDMI-audio (LPCM) istället för optisk, men det borde väl inte påverka?
För musik är det bra drag i hela basregistret.
Det dock vara att jag lyssnat sönder mina öron ikväll, det har hänt förrut....

Edit2:
Det som var mest konstigt var att jag fix fasfelsvarning på samtliga högtalare förrutom subben. Min sub har ingen fasvändarknapp och alla mina högtalare är kopplade svart<->svart röd<-->röd.
Dock så såg alla avstånd rätt ut när den var färdig så jag antar att det gick bra ändå

Redigerat av e3henri, 02 March 2010 - 08:36.

Postad 01 March 2010 - 22:16

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0
Jag förstår inte helt vad som händer när man ändra t.ex. en högtalarlevel efter att man har kört audessy. ENligt manuelen så verkar det som att Audessy då kopplas ur tills man återställer ändringen, men jag tycker inte det stämmer (och det hade varit synd om det va så). T.ex. så vill jag dra upp centern lite och då slocknar ramen runt audessy, men jag hör ingen annan skillnad än att just centern ökar - resten av audessy effekten verkar ligga kvar.

Postad 02 March 2010 - 09:54

Unregistered9ffb2ffd
  • Unregistered9ffb2ffd
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Ja det e sant, men man borde väll kunna hävda då att det är fel på aparaten och att den ska bli lagad/bytt?

Postad 02 March 2010 - 12:29

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Ja det e sant, men man borde väll kunna hävda då att det är fel på aparaten och att den ska bli lagad/bytt?

Ja det måste ju räknas som ursprungsfel. Men ett sådant måste man anmäla inom 2 månader från att man hittat det.
Frågan är då hur det räknas om man känner till ett fel i en funktion som man inte använder och efter 2½år börjar använda den?
Dock borde man kunna gissa att även SAmsung/LG fixar sin prylar så det får bättre kompabiltet så om jag om ett par år köper en sådan spelare så får jag inte problemet...hmm...
Svårt det där. HK levererar inte 1610 förrän i april...

Jag har nu fått bra koll på musikljudet, men är inte riktigt nöjd med film (flerkanals). Får se hur det låter ikväll :)
Är på dag 19 nu så börjar bli dags att bestämma sig.
2290:- är ju inga pengar, men då det är film som gäller så vill jag har en förbättring inom det området...annars plockar jag fram gamla budget Sonyn igen :)

Redigerat av e3henri, 02 March 2010 - 12:30.

Postad 02 March 2010 - 18:26

ssb1570
  • ssb1570
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Ja det måste ju räknas som ursprungsfel. Men ett sådant måste man anmäla inom 2 månader från att man hittat det.
Frågan är då hur det räknas om man känner till ett fel i en funktion som man inte använder och efter 2½år börjar använda den?
Dock borde man kunna gissa att även SAmsung/LG fixar sin prylar så det får bättre kompabiltet så om jag om ett par år köper en sådan spelare så får jag inte problemet...hmm...
Svårt det där. HK levererar inte 1610 förrän i april...

Jag har nu fått bra koll på musikljudet, men är inte riktigt nöjd med film (flerkanals). Får se hur det låter ikväll :rolleyes:
Är på dag 19 nu så börjar bli dags att bestämma sig.
2290:- är ju inga pengar, men då det är film som gäller så vill jag har en förbättring inom det området...annars plockar jag fram gamla budget Sonyn igen :lol:

Fick min på en vecka från hifi k. :D ser nr:9123324140 en uppdaterad meao :D lämmnade tillbaka direkt till butik när jag såg att nr var lägre än det som angavs i felmeddelandet från hifi k.hann dock med att testa den och DTS MA funkade inte :lol: J...a el g, sälja ouppdaterade apparater :blink:
Nu lyser blå lampan så fint när jag kör finljudet...
Byt så fort ni bara kan säger jag.

Postad 02 March 2010 - 22:24

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0
Attans jag märker tydligt av LPCM buggen på min enhet :rolleyes: :lol: Det blir skit!!
Another issue that was just recently identified (and therefore not resolved by the above update) for these (4) models only is the inability for Dyn Eq and Dyn Vol to work correctly with HDMI LPCM audio (ie BDP is doing the decoding) even though the Dyn Eq and Dyn Vol lights are lit. Those models with serial numbers beginning with "9" would likely have this issue. A newer firmware update is now available (Jan '10) for these (4) models that would also include fixes for the bitstream issues mentioned above. All new production units beginning Jan '10 (serial number starting with "001") will include this latest firmware update.

Jag använder ju LPCM för mitt gamla playstation 3 för att få HD ljudet (den stöjder ju inte bit-stream).
Som jag nämde igår så tyckte jag att ljudet fått sämre "tryck" och lågbasen tappat rejält efter att ha kopplat med HMDI istället för optisk

Nu misstänkte jag dynamic range inställning, men det gav inte så stor skillnad. Istället ställde jag tillbaka till bitstream och plötsligt fick jag tillbaka rätt "tryck" trots att det nu är DTS core istället för DTS-HDMA.
Jag kände till LPCM-buggen, men trodde det vara gällde DynVol som jag ändå inte använder.
Nu ser jag att det även gäller DynEQ och den funktionen vill jag verkligen ha.

Nu sitter jag alltså med en förstärkare som bara klarar grundnivån på Audessy när jag kör HD-ljud. Riktigt surt.

Så nu da?
1. Jag struntar i HD ljud och nöjer mig med DTS-core /DD5.1
2. Jag lämnar tillbaka den på EG och skiter i den här "buggiga" receivern eller
3. Lämnar tillbaka och beställer en från HK och ser till att den har årets firmware (räcker alltså inte med bitstreamfixen från nov -09)

Redigerat av e3henri, 02 March 2010 - 22:26.

Postad 02 March 2010 - 22:39

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0
Jag kollade vilken firmware jag har och det är
Main Ver # = 00.87, Sub Ver# = 00.21

För att fixa bistream måste man ha
Main Ver # = 00.89, Sub Ver# = 00.24
och för LPCM
Main Ver # = 00.89, Sub Ver# = 00.26

Postad 02 March 2010 - 22:49

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0
Eller så stänger du av dyneq också. Eller har du behov av lågvolymslyssning?
För du förväxlar väl inte dyneq med multieq va?

Postad 03 March 2010 - 00:07

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Eller så stänger du av dyneq också. Eller har du behov av lågvolymslyssning?
För du förväxlar väl inte dyneq med multieq va?

MultiEQ är ju grundnivån i audessy som justerar EQ för att kompensera högtalare + rumspåverkan.
DynEQ är ju en mkt avancerad loudness. Jag tycker den ger ett välbehövligt extra drag till ljudet. Visserligen kanske den ger lite för mycket bas, men jag tycker det låter för tunt utan. Man kan inte köra DynEQ utan MultiEq
Sist kommer DynVol som kräver både MultiEQ och DynEQ, men jag använder nog hellre dynamic range reduction eller liknande i PS3an då.
Jag vet inte riktigt om jag tycker att -25dB är lågnivålyssning :rolleyes:

Redigerat av e3henri, 03 March 2010 - 00:09.

Postad 04 March 2010 - 13:55

sparta
  • sparta
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Jag står oxå inför samma val :)

Har en gammal pioneer 839 som funkar prima förutom HDMI o sin storlek...

Denon är djupet på 40 + cm (varför ?????? :) ) vilket är mer än vad min ikea tv bänk tillåter :)

Onkyon endast 33 cm , ganska stor skillnad.. Så för blir det Onkyon.

Postad 04 March 2010 - 14:51

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Denon är djupet på 40 + cm (varför ?????? :) ) vilket är mer än vad min ikea tv bänk tillåter :)

Den är 38 om jag inte minns alldeles fel. Inkl volymratten.
Tips för trånga utrymmen: Vinklade kontaktdon eller vinkeladaptrar.

Postad 04 March 2010 - 20:29

Unregistered8244c3d5
  • Unregistered8244c3d5
  • Forumräv

• 587 inlägg
  • 0
en fråga om denonen....

jag har ju 4 ohms högtalare....vad ska jag ställa in förstärkaren på? 6 eller 8 ohm????

och jag har kopplat min dator med hdmi till min pv70

om jag skulle koppla den i 1610 först...får jag då med 5:1 ljud/dts om jag ser på en blueray film genom datorn?

eller måste jag ha en s/pdif cabel med från ljudkortet?

Postad 04 March 2010 - 22:37

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Jag står oxå inför samma val :D

Har en gammal pioneer 839 som funkar prima förutom HDMI o sin storlek...

Denon är djupet på 40 + cm (varför ?????? :D ) vilket är mer än vad min ikea tv bänk tillåter ;)

Onkyon endast 33 cm , ganska stor skillnad.. Så för blir det Onkyon.

Jag har haft både Denon 1610 och Onkyo 607 hemma och väljer lätt Denon. Främst ljudmässigt och bättre Audessy, men också riktigt billig just nu. Se dock upp för tidiga ex av 1610 på elgiganten då den har en hel del buggar i mjukvaran.
Ska dock lägga in en varning att det är inte omöjligt att den 607a jag hade hemma var defekt eftersom det lät mer än lovligt skumt oavsett konfig och factory restore. Bara en sådan konstig sak som att Transformers 2 blu-ray hade dialogen utspridd i samtliga högtalare. Jag trodde det var filmen som var konstigt kodad, men på Denon så låter den precis som vilken film som helst med tydlig diag i centern.
Djupet kan dock vara ett problem på Denon, framför allt strömkablaget sticker ut rejält så där behövs specialare.
Tittar man in i den så är det mycket luft så visst skulle den kunna gjorts mindre. Men de har säkert delat kretskort med 1910 som har 7 slutsteg.
1610 kan du stänga in utan problem, den blir knappt ljummen. Mer tveksamt att stänga in en Onkyo då de blir varma som as.

Angående HDMI. OM du inte har behov av en videoväxel så är de s.k. HD-ljudformaten ganska överreklamerade.
DTS core 1,5Mbit (dubbla normal bandbredden mot DVD DTS) som du kan få ut med vanlig optisk kabel från blu-ray spelare låter otroligt bra. Jag har suttit och jämfört DTS core och DTS-HDMA och kan inte höra någon som helst skillnad (har visserligen halvrissiga satelliter - kanske blir bättre i "riktiga" högtalare)

Så nu da?
3. Lämnar tillbaka och beställer en från HK och ser till att den har årets firmware (räcker alltså inte med bitstreamfixen från nov -09)

INte lätt det här. Jag försöker få ett svar från HK om man får firmware som fixar LPCM om man beställer av dem (nästan leverans är i början på april), men inget svar än så länge.
Oavsett så funderar jag ändå på att strunta i HDMI, men det känns lite surt att ha en "defekt" receiver även om man inte använder funktionen just nu. Vet ju inte hur det blir framöver.

Redigerat av e3henri, 04 March 2010 - 22:35.

Postad 05 March 2010 - 09:56

Unregistered10dc2c5b
  • Unregistered10dc2c5b
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0

Attans jag märker tydligt av LPCM buggen på min enhet :D :D Det blir skit!!
Another issue that was just recently identified (and therefore not resolved by the above update) for these (4) models only is the inability for Dyn Eq and Dyn Vol to work correctly with HDMI LPCM audio (ie BDP is doing the decoding) even though the Dyn Eq and Dyn Vol lights are lit. Those models with serial numbers beginning with "9" would likely have this issue. A newer firmware update is now available (Jan '10) for these (4) models that would also include fixes for the bitstream issues mentioned above. All new production units beginning Jan '10 (serial number starting with "001") will include this latest firmware update.

Jag använder ju LPCM för mitt gamla playstation 3 för att få HD ljudet (den stöjder ju inte bit-stream).
Som jag nämde igår så tyckte jag att ljudet fått sämre "tryck" och lågbasen tappat rejält efter att ha kopplat med HMDI istället för optisk

Nu misstänkte jag dynamic range inställning, men det gav inte så stor skillnad. Istället ställde jag tillbaka till bitstream och plötsligt fick jag tillbaka rätt "tryck" trots att det nu är DTS core istället för DTS-HDMA.
Jag kände till LPCM-buggen, men trodde det vara gällde DynVol som jag ändå inte använder.
Nu ser jag att det även gäller DynEQ och den funktionen vill jag verkligen ha.

Nu sitter jag alltså med en förstärkare som bara klarar grundnivån på Audessy när jag kör HD-ljud. Riktigt surt.

Så nu da?

Det var då aldeles förbannat skit också!!

Jag har också köpt min 1610 på EG och bestämde mig för att strunta i FW updateringen just nu för jag har också "tjock PS3". När jag ävl införskaffar mig en annan BD spelare så kanske det är enklare att få uppdateringen eller så kanske man kan betala HK för att göra det även fast det inte är deras egna.

MEN MEN MEN nu har jag också upptäkt denna PCM bugg efter lite testande. Det är ju SKIT att man ska behöva hålla på och hålla på i timmar för att bra saker. Nu måste jag alltså krångla med att åka tillbaka till EG och sedan vänta 2 mån på att HK ska få in nya enheter.

Den bugg jag hittat är att det är jättestor skillnad i Dolby Digital och TrueHD i ljud kvalitet och tryck. Om jag ställer in min PS3 att skicka Bitstream får jag Dolby Digital på filmen och får ett kanonljud. Om jag istället ställer in LPCM så står det "Multi ch in" på stärkaren och Dolby TrueHD på TV'n vilket är helt rätt. Jag har alltså fullt HD ljud, men ljudet är SÅÅÅ mycket sämre än DD. Jag testade samma scen med samma ljudvolym och skillnaden är helt otrolig.

Så nu blir det att vänta 2 mån ALTERNATIVT köpa en Onkyo 607 för 4000+ för att jag inte orkar vänta...

Postad 05 March 2010 - 11:18

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Det var då aldeles förbannat skit också!!

Jag har också köpt min 1610 på EG och bestämde mig för att strunta i FW updateringen just nu för jag har också "tjock PS3". När jag ävl införskaffar mig en annan BD spelare så kanske det är enklare att få uppdateringen eller så kanske man kan betala HK för att göra det även fast det inte är deras egna.

MEN MEN MEN nu har jag också upptäkt denna PCM bugg efter lite testande. Det är ju SKIT att man ska behöva hålla på och hålla på i timmar för att bra saker. Nu måste jag alltså krångla med att åka tillbaka till EG och sedan vänta 2 mån på att HK ska få in nya enheter.

Den bugg jag hittat är att det är jättestor skillnad i Dolby Digital och TrueHD i ljud kvalitet och tryck. Om jag ställer in min PS3 att skicka Bitstream får jag Dolby Digital på filmen och får ett kanonljud. Om jag istället ställer in LPCM så står det "Multi ch in" på stärkaren och Dolby TrueHD på TV'n vilket är helt rätt. Jag har alltså fullt HD ljud, men ljudet är SÅÅÅ mycket sämre än DD. Jag testade samma scen med samma ljudvolym och skillnaden är helt otrolig.

Så nu blir det att vänta 2 mån ALTERNATIVT köpa en Onkyo 607 för 4000+ för att jag inte orkar vänta...

Japp skillanden är enorm. Det finns inte en chans att man kan använda HD ljuden med denna bugg (om man nu behöver HD-ljuden)
Det du kan testa för att vara helt säker är följande:

Med DynEq på:
Växla mellan bitstream och PCM (du vet väl att du kan göra det i trekantsmenyn när filmen rullar - man behöver inte gå ur filmen till settings). Jag antar att det är det här du har gjort och här som problemen uppstår

Prova sedan att stänga av DynEQ:
När du nu växlar mellan bitstream och PCM så hör du ingen större skillnad. Eller den skillnaden du ska höra är HD-ljud vs. icke-HD ljud. Jag vet inte hur det är med DolbyDigital, men för DTS så är inte skillnaden märkbar.

Om detta stämmer för dig så är det precis den buggen du har. Alltså att DynEq inte funkar för HD-ljud över PCM (trots att ikonen är tänd)

Som sagt om jag får välja mellan DynEQ med icke-HD ljud eller icke-DynEq med HD-ljud så väljer helt klart det första.
Men det är ju DynEq med HD-ljud man vill ha och då är det en färsk maskin från HK som gäller alltså.
Jag har ännu inte fått svar på om deras 1610or har med denna fix eller inte. Gamla bistream fixen kom ju i slutet på november, men LPCM fixades först i år.
Den enda information jag fått är att 1610 som säljs nu har bitstreamfixen trots att de har ett lägre serienummer (de är uppdaterade på lagret hos Denon fr.o.m. december). EG har uppenbarligen lyckats få tag på ett alternativt lager där man struntar i att patcha upp maskinerna.

Suck. Packar ihop min nu i helgen....synd för började faktiskt gilla den här en hel del, särskillt för musik

Redigerat av e3henri, 05 March 2010 - 11:21.

Postad 05 March 2010 - 11:37

Unregistered10dc2c5b
  • Unregistered10dc2c5b
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0

Japp skillanden är enorm. Det finns inte en chans att man kan använda HD ljuden med denna bugg (om man nu behöver HD-ljuden)
Det du kan testa för att vara helt säker är följande:

Med DynEq på:
Växla mellan bitstream och PCM (du vet väl att du kan göra det i trekantsmenyn när filmen rullar - man behöver inte gå ur filmen till settings). Jag antar att det är det här du har gjort och här som problemen uppstår

Prova sedan att stänga av DynEQ:
När du nu växlar mellan bitstream och PCM så hör du ingen större skillnad. Eller den skillnaden du ska höra är HD-ljud vs. icke-HD ljud. Jag vet inte hur det är med DolbyDigital, men för DTS så är inte skillnaden märkbar.

Om detta stämmer för dig så är det precis den buggen du har. Alltså att DynEq inte funkar för HD-ljud över PCM (trots att ikonen är tänd)

Som sagt om jag får välja mellan DynEQ med icke-HD ljud eller icke-DynEq med HD-ljud så väljer helt klart det första.
Men det är ju DynEq med HD-ljud man vill ha och då är det en färsk maskin från HK som gäller alltså.
Jag har ännu inte fått svar på om deras 1610or har med denna fix eller inte. Gamla bistream fixen kom ju i slutet på november, men LPCM fixades först i år.
Den enda information jag fått är att 1610 som säljs nu har bitstreamfixen trots att de har ett lägre serienummer (de är uppdaterade på lagret hos Denon fr.o.m. december). EG har uppenbarligen lyckats få tag på ett alternativt lager där man struntar i att patcha upp maskinerna.

Suck. Packar ihop min nu i helgen....synd för började faktiskt gilla den här en hel del, särskillt för musik

Jag gjorde som du sa, men jag jag tyckte inte att skillnades blev märkbart mindre utan Dyn EQ. Skillnades är enorm både med och utan DynEQ. Dolby Digital är helt överlägsen TrueHD, alltså någonting är superfel!!

Packar ihop min i eftermiddag och åker tillbaka till EG.

Postad 05 March 2010 - 12:29

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Jag gjorde som du sa, men jag jag tyckte inte att skillnades blev märkbart mindre utan Dyn EQ. Skillnades är enorm både med och utan DynEQ. Dolby Digital är helt överlägsen TrueHD, alltså någonting är superfel!!

Hmm du kanske ska se om det är just den filmen som är sådan?
Om det är DTS-HDMA så är det lättare att jämföra eftersom bistream DTS-core och LPCM DTS-HDMA ligger i samma ljudström på skivan och alltså är från samma soundmix. Jag vet inte hur det är med Dolby Digital TrueHD, det kanske är två helt olika spår man kör då.

En sak som du kan testa är Dynamic Range i PS3an. Den inställningen tror jag bara funkar om du har LPCM. Se till att den är satt till OFF. Den ligger precis ovanför bitstream/PCM alternativet i menyn

Postad 05 March 2010 - 13:59

sparta
  • sparta
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

Den är 38 om jag inte minns alldeles fel. Inkl volymratten.
Tips för trånga utrymmen: Vinklade kontaktdon eller vinkeladaptrar.

Är den 38 cm inkluderat volymratt + kontakter bak ??

Kan någon i denna tråd bekräfta/mäta detta så vore jag evigt tacksam :)

Postad 05 March 2010 - 16:40

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Är den 38 cm inkluderat volymratt + kontakter bak ??

Kan någon i denna tråd bekräfta/mäta detta så vore jag evigt tacksam :)

Menar du med eller utan strömkabeln ansluten? Med den medföljande kabeln så bygger den säkert 5cm extra minst.
Ska du trycka in den i ett 40cm skåp (med dörrar?) så lär du behöva alla tänkbara vinklar du kan tänka dig - frågan är om dens det hjälper

Postad 05 March 2010 - 18:13

ssb1570
  • ssb1570
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Jag kollade vilken firmware jag har och det är
Main Ver # = 00.87, Sub Ver# = 00.21

För att fixa bistream måste man ha
Main Ver # = 00.89, Sub Ver# = 00.24
och för LPCM
Main Ver # = 00.89, Sub Ver# = 00.26

Jag har på min maskin- #main ver=00,89
#sub ver =00,24
#DSP ver =50,13
Fick denn från HiFi klubben förra veckan,jag har alltså inte sista uppdateringen :)
Vad är det isf jag saknar för finess?

Postad 06 March 2010 - 10:22

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0
Nu är jag på väg till Eg med min 1610:a.
Har blivit lovad antingen en utbytes(med rätt version) eller byta mot en likvärdig till den jag har.
Skall bli intressant att se hur de gör.

Postad 06 March 2010 - 11:20

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Jag har på min maskin- #main ver=00,89
#sub ver =00,24
#DSP ver =50,13
Fick denn från HiFi klubben förra veckan,jag har alltså inte sista uppdateringen :)
Vad är det isf jag saknar för finess?

Läs inläggen eller länken om firmwaren. Du har LPCM buggen kvar

Nu är jag på väg till Eg med min 1610:a.
Har blivit lovad antingen en utbytes(med rätt version) eller byta mot en likvärdig till den jag har.
Skall bli intressant att se hur de gör.

Så du vill inte lämna tillbaka den alltså? Eller har dina 30 dagar redan gått? OM jag inte minns fel så beställde du 7 februari

Redigerat av e3henri, 06 March 2010 - 11:23.

Postad 06 March 2010 - 11:29

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0
Lite ångest har man ju. Den låter ju bra i bistreamkoppling utan HD-ljuden och jag vill nog köra optisk för att slippa krångla med HDMI. Inget slår TV högtalarna när barnen vill se en film kl 6 på en söndag morgon, en hemma bio "brötar" alltid mer även om man ställer på alla midnight mode osv.

Hmmm inte lätt alltså. Irriterande med alla dessa buggar.

Blir nog lite jämförande tester mot min gamla stereo i helgen så får vi se.

Postad 06 March 2010 - 12:09

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Menar du med eller utan strömkabeln ansluten? Med den medföljande kabeln så bygger den säkert 5cm extra minst.
Ska du trycka in den i ett 40cm skåp (med dörrar?) så lär du behöva alla tänkbara vinklar du kan tänka dig - frågan är om dens det hjälper

Utan kablar är den 38 cm. Strömkabel kan man köpa en med vinklad kontakt på clas ohlsson eller kjell&co för några tior.
Det som är lite besvärligt är vinkeladaptrar för hdmi och rca. Den hdmi-vinkel som bygger minst är clas ohlsson's. Finns också hdmi-kablar med vinklade don. Om man behöver rca också så är det lite lurigt, de flesta adapters jag provat har inte jättebra passform så man kan få prova sig fram innan man hittar någon som inte glappar. :)
Jag har tryckt in min 1610 i ett 40 cm ikea-skåp (benno) med dörrar med frostat glas (fjärren funkar igenom) så det går. Man får såga lite luft och kabelhål i baksidan bara...

Postad 06 March 2010 - 16:15

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0

Så du vill inte lämna tillbaka den alltså? Eller har dina 30 dagar redan gått? OM jag inte minns fel så beställde du 7 februari

Nä jag ville ju inte det egentligen, för den var ju bra.
Men nu har jag lämnat den åter, nu återstår det bara att se vad för motsvarande förstärkare jag kommer att få.

Postad 06 March 2010 - 18:04

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Nä jag ville ju inte det egentligen, för den var ju bra.
Men nu har jag lämnat den åter, nu återstår det bara att se vad för motsvarande förstärkare jag kommer att få.

Vadå du har alltså lämnat tillbaka den, men inte fått några pengar? Istället är du nu utan och väntar på att få en motsvarande ut elgigantens sortiment? Hmm
Tittar man på deras sortiment så har de Sony STRDH500 eller Yamaha RXV365B i samma prisklass och det får väl ses som ett rejält nedköp.
Varför inte gå och köpa en 1610 på hifi-klubben istället? Du kan aldrig få nåt bättre för de pengarna....

Nåja det va nog bättre än att försöka lämna in den för byte eller service. Risken är stor att du hade blivit av med den i tre veckor för att därefter få tillbaka en likadan med samma fel.

Jag har inte hunnit kolla vidare på min ännu. Hoppas jag får tid imorgon. Den är inköpt 11 Feb så det börjar ju dra ihop sig om man ska byta

Hur gick det för dig? Har du returnerat den?

Postad 06 March 2010 - 18:17

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0

Vadå du har alltså lämnat tillbaka den, men inte fått några pengar? Istället är du nu utan och väntar på att få en motsvarande ut elgigantens sortiment? Hmm
Tittar man på deras sortiment så har de Sony STRDH500 eller Yamaha RXV365B i samma prisklass och det får väl ses som ett rejält nedköp.
Varför inte gå och köpa en 1610 på hifi-klubben istället? Du kan aldrig få nåt bättre för de pengarna....

Hehe nä den Sony:n och den Yamaha:n tittar vi inte på!!.
Pengarna är inte intressanta för apparaten ska vara likvärdig!!
Likvärdig= samma finesser som den jag hade.
Får besked i veckan och ja jag kan ta pengarna,
men de ville inte att jag skulle gå till HK och köpa, de vill behålla mig som kund.

Postad 06 March 2010 - 20:42

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Hehe nä den Sony:n och den Yamaha:n tittar vi inte på!!.
Pengarna är inte intressanta för apparaten ska vara likvärdig!!
Likvärdig= samma finesser som den jag hade.
Får besked i veckan och ja jag kan ta pengarna,
men de ville inte att jag skulle gå till HK och köpa, de vill behålla mig som kund.

Hehe då har du ju fått en bra deal.
Håll oss uppdaterade om hur det går, du kanske får ett brabyte som man själv skulle kunna tänka sig.... :)

Jag känner mig nog egentligen rätt nöjd med att koppla min med optisk kabel och se den som en uppgradering av min gamla för 2290:-. Men det retar mig ändå att man missar HD-ljudet så vet inte om jag kan "leva" med den vetskapen.

Jag har tryckt in min 1610 i ett 40 cm ikea-skåp (benno) med dörrar med frostat glas (fjärren funkar igenom) så det går. Man får såga lite luft och kabelhål i baksidan bara...

Det är precis en sådan bänk jag tänkt skaffa. HUr mycket utrymme har du nu mellan baksidan (räkna inte med skruvkontakterna för högtalarna utan bakstycket) till baksidan på ikea möbeln?
AC-kabel gick att få tag på sa du, men hur mycket utrymme har jag för optisk/toslink t.ex.

Postad 07 March 2010 - 17:57

matbl
  • matbl
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Hehe då har du ju fått en bra deal.
Håll oss uppdaterade om hur det går, du kanske får ett brabyte som man själv skulle kunna tänka sig.... :)

Jag känner mig nog egentligen rätt nöjd med att koppla min med optisk kabel och se den som en uppgradering av min gamla för 2290:-. Men det retar mig ändå att man missar HD-ljudet så vet inte om jag kan "leva" med den vetskapen.

Det är precis en sådan bänk jag tänkt skaffa. HUr mycket utrymme har du nu mellan baksidan (räkna inte med skruvkontakterna för högtalarna utan bakstycket) till baksidan på ikea möbeln?
AC-kabel gick att få tag på sa du, men hur mycket utrymme har jag för optisk/toslink t.ex.

Allt som ska kopplas in måste göras med vinkeladaptrar. Toslinkvinklar finns. Kolla typ kabelgiganten. Det som kan bli lurigt är den medföljande radionantennen, men det går...
Man tjänar en halv centimeter framåt med hjälp av glasdörrarna. Bakåt så är det nog max en halv centimeter från högtalakontakterna till skåpets baksida. Vad det blir från bakstycket vet jag inte.
Ska man ha skåpet mot en vägg så kan man ju låta bli att montera bakstycket och då tjänar men ytterligare en centimeter plus avståndet ut från väggen och att man slipper såga vädringshål. För du måste ha lite luftflöde bakåt annars blir det tokvarmt.
Men det går. Har kört så i några månader nu.

Postad 07 March 2010 - 20:33

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Allt som ska kopplas in måste göras med vinkeladaptrar. Toslinkvinklar finns. Kolla typ kabelgiganten. Det som kan bli lurigt är den medföljande radionantennen, men det går...
Man tjänar en halv centimeter framåt med hjälp av glasdörrarna. Bakåt så är det nog max en halv centimeter från högtalakontakterna till skåpets baksida. Vad det blir från bakstycket vet jag inte.
Ska man ha skåpet mot en vägg så kan man ju låta bli att montera bakstycket och då tjänar men ytterligare en centimeter plus avståndet ut från väggen och att man slipper såga vädringshål. För du måste ha lite luftflöde bakåt annars blir det tokvarmt.
Men det går. Har kört så i några månader nu.

OK satsar nog på att skippa bakstycket i så fall - det ska ju ändå göras hål i som sagt.

Och jag fortfarande lika osäker på om man ska returerna eller inte.
Visst nu har kommt fram till att den absolut låter mycket bättre (främst på musik) än min gamla receiver.
Är verkligen impad av vad den får ut ur mina dåliga högtalare och trötta sub.

Problemet är fortfarande de buggar som finns. Nu har jag visserligen hur som helst skippa HDMI för tillfället då det blir lättast att sköta den för familjen (kör ju oftast PS3an med enbart TV för att kolla på gamla videokamera klipp osv)
Men buggarna för både bitstream-HD och Audessy buggarna på LPCM stör mig rejält om man skulle vilja koppla om i framtiden. I praktien innebör det att jag inte kan koppla den med HD-ljud även om jag skulle vilja.
Det är ett himla bök att åka tillbaka med den och vänta på en ny från HK (Som kanske inte ens har LPCM fixen). Så vet fortfarande inte om jag behåller den med enbart optiskt, eller returnerar och köper på HK eller skiter i den här och nöjer mig med den gamla. Ska väl ringa och fråga EG vilka möjligheter man har

Postad 08 March 2010 - 05:23

johan_paz
  • johan_paz
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Ibland är man lite för snabb på att köpa, beställde en denon 1610 i går kväll (EG) och har nu under en natts jobbande läst om buggar o annat otrevligt. Tänkte ju faktiskt köra med ett nytt ps3 slim.

Någon som fått en sådan levererad de sista dagarna? Är det fortfarande samma gamla firmware osv?
Funderar på att ringa redan idag och se om det går att stoppa leveransen, alternativt ta paketet direkt från posten till närmsta elgiganten. ..och sedan vackert ställa sig i kö hos hk.

Någon som har fått sin fixad av dem? Eller hos hk via dem?

Postad 08 March 2010 - 08:48

Unregistered10dc2c5b
  • Unregistered10dc2c5b
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0

Ibland är man lite för snabb på att köpa, beställde en denon 1610 i går kväll (EG) och har nu under en natts jobbande läst om buggar o annat otrevligt. Tänkte ju faktiskt köra med ett nytt ps3 slim.

Någon som fått en sådan levererad de sista dagarna? Är det fortfarande samma gamla firmware osv?
Funderar på att ringa redan idag och se om det går att stoppa leveransen, alternativt ta paketet direkt från posten till närmsta elgiganten. ..och sedan vackert ställa sig i kö hos hk.

Jag har hört av mig till EG om samma problem, men inte fått svar på typ en vecka, så jag skiter i dom nu.

Alla buggar är inte fixade från Denon än, men när det väl kommer nya FW så fixar ju HK dom gratis så det är ju hur som helst en bättre garanti.

Postad 08 March 2010 - 09:06

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Kör du PS3 slim med bitstream så finns det inga kända buggar.
Ska man dock köra blu-ray advanced audio profile (vissa kommentators spår osv) så måste man köra PCM för att få HD-kvalite på ljudet, det är dock ett ganska begränsat användningsfall.
Jag pratade precis med HK och de ska återkomma under veckan vilken firmware som nästa sändning har (27 mars). Denon är inte riktigt säkra på att LPCM är löst ens i den senaste FW, men vi får väl se vad de säger.
1610 som har skepats ut från HK under februari har inte den FW som troligtvis löser problemen. Det är bara DTS-HDMA problemen som är fixade.

Elgiganten uppdaterar inte FW och säljer bara gamla maskiner med bägge buggarna (vad vi vet här i alla fall).

Jag tänker packa ner min ikväll för retur på EG så får vi se om jag köper en ny på HK istället. Även om jag inte använder de funktionerna som strular just nu så känns det lite olustigt att ha en trasig maskin hemma.

Har EG inte skickat den ännu så kan du ju ringa och försöka. Jag tror inte de skickar förrän efter kl 16.

Postad 08 March 2010 - 10:31

sparta
  • sparta
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

Hej där!

Jag är precis i samma sits. Jag beställde min från EG i fredags och har idag Måndag fått reda på att mitt paket kommer idag. Efter att ha läst om HD ljud problemet så slängde jag mig på telefonen och ringde EG. Jag förklarade problemet och detvar inga som helst problem att paketet åkte tillbaks med posten :)

Du/Ni måste dock ringa EG först och informera varför ni vill returnera paketet. Alternativ är att hämta ut paketet o lämna det till närmaste EG Butik vilket är en aning bökigare...

För min del nu blir det att beställa en från HK o vänta in ett fullt friskt exemplar :D

Lycka till!

Postad 08 March 2010 - 11:42

John_M
  • John_M
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Också varit på väg att köpa en, har fått upp suget på att fixa en riktig surroundanläggning. Blev lite orolig när man läste igenom tråden, vill ju inte behöva skicka tillbaka en det första man gör. Mailade Hifi-Klubben och fick svar nyss, alla som dom fått in efter nyår ska vara uppdaterade. Risken att få en som någon skickat tillbaka är väl minimal.

Postad 08 March 2010 - 12:44

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Också varit på väg att köpa en, har fått upp suget på att fixa en riktig surroundanläggning. Blev lite orolig när man läste igenom tråden, vill ju inte behöva skicka tillbaka en det första man gör. Mailade Hifi-Klubben och fick svar nyss, alla som dom fått in efter nyår ska vara uppdaterade. Risken att få en som någon skickat tillbaka är väl minimal.

Uppdaterade med DTS-HDMA bistream buggen ja. LPCM problemen finns kvar.
Även Marantz (som i princip är samma som Denon) har haft stora problem med sin firmware så jag vet inte vad man ska säga.
Onkyo har haft mindre problem och den går att uppgradera själv om jag inte minns fel.
Prisdumpningen på 1610 gör en ju ändå till det mest prisvärda valet och man inte har problem med dessa buggar eller får rätt FW.

Postad 09 March 2010 - 10:36

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Hej där!

Jag är precis i samma sits. Jag beställde min från EG i fredags och har idag Måndag fått reda på att mitt paket kommer idag. Efter att ha läst om HD ljud problemet så slängde jag mig på telefonen och ringde EG. Jag förklarade problemet och detvar inga som helst problem att paketet åkte tillbaks med posten :)

Du/Ni måste dock ringa EG först och informera varför ni vill returnera paketet. Alternativ är att hämta ut paketet o lämna det till närmaste EG Butik vilket är en aning bökigare...

För min del nu blir det att beställa en från HK o vänta in ett fullt friskt exemplar :D

Lycka till!

HK och Denon vet inte om LPCM är fixat i leveransen som kommer 27 Mars.
HK säger också att 27 Mars är så gott som fullbokad så vi får väl se när de dyker upp.

Min är nu returnerad till EG.
Undra vad EG tror om alla som kommer tillbaka...hmmmm

Men jag väntar nog lite innan jag beställer ny så jag vet att den är fixad ordentligt. Det finns väl dock en risk att priset går upp igen, men inte till 3998 hoppas jag...

Redigerat av e3henri, 09 March 2010 - 13:11.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.