* Officiell Tråd - Sony Ericsson X10 Mini/Pro *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 18 maj 2010 - 23:41
Ladda batteriet
När du köper telefonen är batteriet i den delvis laddat. Det kan dröja någon minut innan
batteriikonen visas på skärmen när du anslutet telefonen till en strömkälla. Du kan använda
telefonen när den laddas.
När batteriet har laddats upp helt börjar det laddas ur och sedan laddas det upp igen efter en
viss tidsperiod. Detta görs för att förlänga batteriets livstid och det kan innebära att
laddningsstatus kan sjunka under 100 procent.
Brukar ladda min mobil under natten, betyder detta att om man har otur så kan batteriet precis ha laddats ur när man skall till jobbet? =)
Postad 18 maj 2010 - 23:53
Brukar ladda min mobil under natten, betyder detta att om man har otur så kan batteriet precis ha laddats ur när man skall till jobbet? =)
njae utan den kanske bara låtar bli att ladda på med ström tills batteriet är på 95% sen börjar den igen.

Postad 19 maj 2010 - 08:47
SONY ERICSSON X10 mini white/red
SONY ERICSSON X10 mini white/ pink
SONY ERICSSON X10 mini silver/ black
SONY ERICSSON X10 mini black/red
SONY ERICSSON X10 mini black/ lime
Postad 19 maj 2010 - 09:24
meddelanden. Du betalar för varje enskilt meddelande.
Det här kan väl ändå inte stämma? Vilken mobil som helst efter 1998 fixar ju att skicka ett längre meddelande!
Och var är equalizern i musikspelaren?
Postad 19 maj 2010 - 09:47
Ett textmeddelanden kan innehålla upp till 160 tecken. Längre meddelanden delas upp och skickas som flera
meddelanden. Du betalar för varje enskilt meddelande.
Det här kan väl ändå inte stämma? Vilken mobil som helst efter 1998 fixar ju att skicka ett längre meddelande!
Begränsningen ligger nog inte i mobilen utan på serversidan. Men man märker det inte eftersom dom skickas och sätts ihop utan vår vetskap sedan "1998". Det är nog en begränsning som inte kommer att försvinna heller, finns inget incitament hos teleföretagen.
Postad 19 maj 2010 - 09:52
Postad 19 maj 2010 - 09:55
Batteritiden borde väl vara aningen bättre än t.ex iPhone 3G? Vore skönt att slippa ladda telefonen varje dag.
Hur resonerar du nu?
Nej, nej och åter nej.
Bara för att den är liten betyder det inte att den inte är en fullfjädrad smartphone, och drar ström därefter.
Största batteriboven i android är datatrafik och det skiljer inte på denna eller någon annan androidlur.
Det, kombinerat med den lilla storleken gör att du lätt kan räkna med att ladda varje dag.
Postad 19 maj 2010 - 10:18
Begränsningen ligger nog inte i mobilen utan på serversidan. Men man märker det inte eftersom dom skickas och sätts ihop utan vår vetskap sedan "1998". Det är nog en begränsning som inte kommer att försvinna heller, finns inget incitament hos teleföretagen.
Jag ska tydligen inte öppna munnen när jag inte förstår mig på tekniken fullt ut...
Redigerat av Tenga, 19 maj 2010 - 10:19.
Postad 19 maj 2010 - 12:57
Hej,
Nej tyvärr det tror jag inte.
Vi väntar fortfarande på svar från distributör och skriver ut på hemsidan så fort vi vet mera.
Vänliga hälsningar
Viktor Ubbe
Postad 19 maj 2010 - 14:05

http://www.mobil.se/...i-1.359796.html
Efter ett par timmars användande av Sony Ericsson Xperia X10 Mini kan vi bara konstatera att detta är en riktigt lyckad telefon!
Postad 19 maj 2010 - 18:41
Företaget jag jobbar på är inte riktigt med i utvecklingen och vi har inte fri surf eller liknande på
abonnemangen (än ska jag väl kanske säga)
När man läser specifikationen på mini/mini pro står det att den kan synka mot pc vilket det inte gör på stora X10:an. När man sen läser manualen för mini kan jag inte avgöra om den går att synka mot Outlook eller inte.
Går det inte på ett smidigt sätt att synka mot outlook får det nog bli en Vivaz pro istället
Postad 19 maj 2010 - 22:38
Angående batteritiden så verkar den vara ganska krävande på det, t ex så hade den 4h samtalstid vilket är ganska klent.. men man vet ju aldrig. Vi får se!
Telefonen har ju bara ett 930 mAh batteri vad jag har kunnat se vilket är mindre än de flesta dumtelefoner SE har, så något annat är ju inte att vänta.
Postad 20 maj 2010 - 13:29

En fråga.. Hur många brukar de olika firmorna få in?
Är på plats 30 så får de in över 30 lurar?
Redigerat av Unregistered0354d681, 20 maj 2010 - 13:33.
Postad 20 maj 2010 - 14:23
Och om det går att vara kopplad mot dator o headset samtidigt?
Postad 20 maj 2010 - 14:49
Tillagt:
Betydligt roligare att läsa om än deras "sågning" av X10"
Redigerat av Unregistered1573, 20 maj 2010 - 14:52.
Postad 20 maj 2010 - 14:57
M3 testar SE X10 mini
Tillagt:
Ugh vafan - kan man inte ta ut batteriet på aset? Varför?
Postad 20 maj 2010 - 14:59
Ugh vafan - kan man inte ta ut batteriet på aset? Varför?
För att kunna hålla ner den fysiska storleken på enheten.
Postad 20 maj 2010 - 15:01
Postad 20 maj 2010 - 15:03
För att kunna hålla ner den fysiska storleken på enheten.
Eller så är det för att batteriet är det första på telefonen som dör av "wear and tear".
Alltså kan man inte byta ut det och därför måste man köpa ny lur - way to go SE!
Postad 20 maj 2010 - 15:08
Kan förstå om man vill ha möjligheten men kommer man verkligen att göra det?!?!
Jag byter inte telefon ofta men jag tror man byter telefon av andra anledningar än att batteriet har blivit så dåligt.
Men men...
Postad 20 maj 2010 - 15:09
Eller så är det för att batteriet är det första på telefonen som dör av "wear and tear".
Alltså kan man inte byta ut det och därför måste man köpa ny lur - way to go SE!
Hade faktiskt skriva det inom parantes. Men om man nu inte tycker om fenomenet är det bara att strunta i att köpa produkten, eller?
Annars kan vi ju passa på att klaga på Apple (som gör samma sak på nästan ALLT) när vi ändå är igång.
Postad 20 maj 2010 - 15:21
Hade faktiskt skriva det inom parantes. Men om man nu inte tycker om fenomenet är det bara att strunta i att köpa produkten, eller?
Annars kan vi ju passa på att klaga på Apple (som gör samma sak på nästan ALLT) när vi ändå är igång.
Jag ignorerar hellre Apple och papphattarna som köper deras produkter (nej, snälla, ingen flamefest nu

Men att SE skulle prova en såndär var ju intressant.
Men visst, jag kan ledigt tillstå att jag inte bytt batteri ofta på mina telefoner, däremot ofta på laptopar jag ägt.
Postad 20 maj 2010 - 15:27
Jag ignorerar hellre Apple och papphattarna som köper deras produkter (nej, snälla, ingen flamefest nu
.
Men att SE skulle prova en såndär var ju intressant.
Men visst, jag kan ledigt tillstå att jag inte bytt batteri ofta på mina telefoner, däremot ofta på laptopar jag ägt.
Du får väl köpa en Pro istället då.

Postad 20 maj 2010 - 15:29
Jag har inte bytat batteri på mina senaste telefoner och då har jag ändå de ett par år, just nu har jag en SE W880i och innan dess hade jag en Z800i och innan den så var det Ericsson T38, inga batteri byten där.
Postad 20 maj 2010 - 15:32
Du får väl köpa en Pro istället då.
Det är ju det jag gjort (fan vet när det är leverans dock :-| ).
Så den har utbytbart batteri alltså?
Postad 20 maj 2010 - 16:05
Releasedatum Sony Ericsson Xperia™ X10 mini
Sony Ericsson Mobile Communications AB vill härmed annonsera gemensamt releasedatum vid lansering av Xperia™ X10 mini.
Ett urval av våra produkter ges ett s.k. releasedatum, en tidpunkt då produkten tidigast får säljas till slutkonsument.
Release datum:
Xperia™ X10 mini
Torsdag 27 maj
Postad 20 maj 2010 - 19:53
Ingen leverantör som jag sett har fått något datum på mini pro än.
Mvh
/Peter
Postad 20 maj 2010 - 20:14
M3 testar SE X10 mini
Tillagt:
Så pajasen Hessel gav den bra betyg

Postad 20 maj 2010 - 20:32
Så pajasen Hessel gav den bra betyg
Då måste det vara en nästan perfekt telefon med tanke på hans SE hat genom åren. "Upplevs mer långsam än legend" ger jag inte mycket för, minin verkar vara brutalt snabb
Har också svårt att tro att den är segare än Legend då den har betydligt lägre upplösning, även om Android 2.1 ger lite prestandaboost.
Postad 21 maj 2010 - 17:07
Är mycket sugen på Mini Pro men om jag förstått rätt så släpps inte mini pro samtidigt som vanliga mini. Är det så?
Kan man få ett riktigt tangentbord för i princip samma pris så är det ingen tvekan om att jag väljer pro'n istället.
Men finns det någon release på den?
Ni har förmodligen diskuterat detta tidigare i inläget men orkade inte läsa igenom allt.
En fråga till:
Det där med skal. är det bara för minin, dvs. inte för pro'n?
Postad 21 maj 2010 - 19:46
Är mycket sugen på Mini Pro men om jag förstått rätt så släpps inte mini pro samtidigt som vanliga mini. Är det så?
Det är rätt, den släpps senare. Någon gång vid månadsskiftet juni/juli.
Postad 21 maj 2010 - 20:03
"The messaging screen is kept simple, direct, but with very limited characters per message (160). "
Taget från http://www.phones.co...10-mini/review/
Det verkar ju riktigt skumt i så fall!!
Postad 21 maj 2010 - 20:07

Det är snarare så att alla andra mobiler är så fruktansvärt stora. Det är därför jag inte köpt någon ny mobil på 5 år. Jag vill ha en MINDRE mobil än min K750, inte större.
Postad 21 maj 2010 - 21:16
Hur är det där med sms:en egentligen som någon skrev om längre upp? Kan man verkligen skicka mer än ett sms?
"The messaging screen is kept simple, direct, but with very limited characters per message (160). "
Taget från http://www.phones.co...10-mini/review/
Det verkar ju riktigt skumt i så fall!!
SMS är en standard där 160 tecken är max per meddelande, blir det längre så blir det 2 SMS inget konstigt med det, du som användare märker det nog aldrig.
Postad 21 maj 2010 - 21:23
Detta känner jag väl till, men hur kommer det sig då att phones.com anmärker på just det och anger det som en av nackdelarna med telefonen, "Messaging characters limited to 160"?SMS är en standard där 160 tecken är max per meddelande, blir det längre så blir det 2 SMS inget konstigt med det, du som användare märker det nog aldrig.
Postad 21 maj 2010 - 22:48
Detta känner jag väl till, men hur kommer det sig då att phones.com anmärker på just det och anger det som en av nackdelarna med telefonen, "Messaging characters limited to 160"?
Nu känner jag inte till sidan, men det får ju inte stämma. Palla vara begränsad till 160 tecken per sms.
Postad 21 maj 2010 - 23:07
Det är det jag menar, det kan ju inte vara möjligt. Men vad jag kan tolka från texten så är det så. Länken igen:Nu känner jag inte till sidan, men det får ju inte stämma. Palla vara begränsad till 160 tecken per sms.
http://www.phones.co...10-mini/review/
Postad 22 maj 2010 - 00:26
Postad 22 maj 2010 - 06:59
HD inspelning; grymt i en apparat i den här storleken.
Bättre kamera och bättre kameramjukvara.
Ny mjukvara som förbrukar mindre energi, och förmodligen lite kraftfullare batteri.
Och ytterligare några millimeter avskalade på alla ledder, låter riktigt najs. (sen kanske PRO modellen borde få aningens större skärm, då det skulle rymmas och för att inte kompromissa med tangenbordet så kommer den knappt kunna bli mindre än dagens mini Pro... med dom måtten och lite annan design borde man väl kunna klämma in 2.6" i alla fall).
Om man får drömma skulle jag även gärna se att dom tar hjälp av Samsung och slänger inte en Super-AMOLED, bra både för att spara energi och för bildåtergivning.
Något jag hoppas med nuvarande:
Sökfunktion i musikspelaren, om det fortfarande saknas i mjukvaran när den släpps... men det är något som kanske kommer åtgärdas... Det är ju en grym pryl att ha som musikspelare, så det är ju väldigt synd om det ska vara besvärligare än det måste vara, att hitta låtar.
Infinityknappen i mediaspelaren, så vitt jag förstått det, så finns den inte i mini, utan bara någon länk till att hitta musik på youtube.
Kanske Equalizer, inte för att jag direkt använder det, men det finns faktiskt viss vits med en sådan... tex för att Koss the Plug leverar för mycket bas, önskar man mer korrekt återgivning, så kan det vara vettigt att vrida ned basen lite.. andra hörlurar kan lida av andra brister, som går att delvis rätta till på samma sätt. Men dom flesta som nyttjar den, har den bara för att dra på med extra bas, så att den inte finns där, kanske är helt ok, ändå.
Att SEs uttalande om Android 2.1, egentligen betydde 2.2, bara att dom inte fick säga 2.2 eftersom den inte officiellt existerade då... eller kanske till och med 2.3 eller vad den kommer heta, den som det börjat ryktas om nu, den borde väl hinna ut innan X10orna uppgraderas. Tyvärr är ju inte Android helt moget än, mycket av det dom nya versionerna tillför känns som firmware-uppgraderingar, mer än nya OS. Det borde finnas två versioner av uppgraderingarna, en som bara ska tillgodose nuvarande mobiler med dom funktioner som borde funnits... och en med nytt eye-candy och nya funktioner för att passa dom nyaste och mest avancerade mobilerna. Något som vi kanske kommer få se med googles nya funktion för uppgradering av systemet, men ännu så har jag inte hört någon bekräftelse på att den integrerats i Android 2.2, det är väldigt synd om den inte har. Den funktionen är något som mobiltillverkarna borde satsa på att få in, när dom uppgraderar... det borde vara högsta prio, så hög att uppgraderingar till eventuella mellanliggande släpp av android borde tänkas om. Med den funktionen så får ju användarna möjligheten att till stor del kunna få nya funktioner, utan att tillverkaren behöver skapa nya versioner av sina gränssnitt.
Flash i webbläsaren. (jag gillar det inte... jag gillar back-knappen, jag gillar stabila sajter, jag gillar snabba sajter och jag är inte överdrivet förtjust i reklam på sajter jag besöker, men nu är det en standard ute på webben, därför nödvändigt för att kunna surfa utan att känna sig begränsad)
Alternativ för QWERTY skärmtangentbord för liggande läge, med XT9.
Handskrift!
en widget som ger geasture-shortcuts. Inte sökfunktionen, utan en widget där man om man skriver en bokstav, skickas till en specifik funktion. Med en widget per startsida känns det som en klockren sak för att förbättra användarvänligheten avsevärt. Men jag ser nyttan även på andra mobiler, det skulle kunna bli en widget som folk la på alla sina startskärmar.
(Om någon tog fram en sån, så vore det kanske smart om dom gjorde det möjligt att välja utseende på den, om den även fungerade som tex klocka eller kalender, eller bildspel, vore ju underbart, på alla androider, inte bara x10 mini där utrymmet är så begränsat)
Postad 22 maj 2010 - 12:37
Om man får drömma skulle jag även gärna se att dom tar hjälp av Samsung och slänger inte en Super-AMOLED, bra både för att spara energi och för bildåtergivning.
Amoled är inte moget ännu i min mening då det förbrukar mycket ström när det gäller ljusa färger och att bilderna ofta blir övernaturliga.
Så njae ingen Amoled ännu tack.
Postad 22 maj 2010 - 16:37
Amoled är inte moget ännu i min mening då det förbrukar mycket ström när det gäller ljusa färger och att bilderna ofta blir övernaturliga.
Så njae ingen Amoled ännu tack.
På vilket vis blir bilderna "övernaturliga" (onaturliga?)
På i alla fall flera av Samsungs mobiler, så har dom lagt in en process som vid bildvisning som överdriver färger och kontrast, osv, för att bilderna ska få lite mer tryck på skärmen. Det är alltså en process tänkt för dom som använder skärmen som bildvisare, inte för dom som kritiskt granskar bildresultatet på skärmen. Detta är dock något som ligger i bildvisaren, så bilderna ser normala ut om man för över dom till datorn. Varför man kanske kan tro att det är AMOLED tekniken som spökar.
Ljusa pixlar drar mer ström än mörka, meno m förbrukningen ligger högre än för LCD om man jämför med Super-Amoled, finns det nog inga uppgifter om. Dessutom om mobilen används som bildvisare, mediaspelare, med mera och inte som surfmaskin (vilket X10 mini inte är någon mästare på att vara, även om den duger för viss surfning), så resulterar det alltså i snitt att skärmen förbrukar mycket mindre ström, även om den nu skulle dra lika mycket extra som äldre AMOLED vid visning av ljusa pixlar.
Så enligt mig finns det ingen anledning att dissa Super-AMOLED på X10mini uppföljare, förutom möjligtvis ett högre pris... men med tanke på priset på telefonen, så skulle nog flera återförsäljare ändå ligga under 3000 efter någon månad eller så, trots Super-AMOLED om det gör någon skillnad på slutkundspriset... och det är absolut ett bra pris, även om det är snäppet högre än för X10 mini idag.
Postad 22 maj 2010 - 16:56
Postad 23 maj 2010 - 00:01
Får väl se hur Superamoled blir men det är ju inte bara denna teknik som utvecklas.
Blir och blir, den är ju redan.... finns i Samsung Wave och I9000 (I9000 kanske inte nått butik ännu, men dom hade den på dustin expo och den kommer till butik närsomhelst).
Men som sagt, färger och kontrast är överdrivna, för att av dom flesta så uppfattas bilderna då som bättre.
Men sen ska man också veta att vi européer fördrar kallare färger än vad man gör i USA och Asien, vilket egentligen är mest naturligt, är en helt annan diskussion. Vissa skrivare exempelvis skriver ut i olika toner beroende på om du installerat Asiatisk (ofta åt det gula hållet), Amerikansk (överdrivna färger överlag), Europeisk (kallare färger, mer blått?) drivrutin.
Och nej, det är inte bara samsung som gör skärmar, men idag så är det dom som nått längst av dom skärmar som finns i mobiler på marknaden.
Postad 23 maj 2010 - 17:53
Postad 23 maj 2010 - 18:28
Stämmer det att X10 mini Pro inte kan hantera flash? Enligt följande recension så gör den inte det.
http://www.digitalve...95-8495-62.html
Ingen förutom t.ex. HTC Desire, Nexus 1 och Nokia N900 kan hantera flash just nu.....
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar