LCHF
2415 svar till detta ämne
Postad 05 January 2011 - 18:23
Unregistered9d8a0d93
-
Unregistered9d8a0d93
-
Mästare
-
-
2585 inlägg
Visste inte att du visste nåt om mig, har inte delat med mig av den infon till vare sig dig eller någon annan, så jag vet att det du säger dig veta är ett antagande. Det jag vet är att om viktuppgiften 74 kg stämmer så har du stått still i snart 1 år, låter inte som optionani är vägen till framgång? Din tumregel ger jag inte mycket för, alkohol är ett värre gift en massor med olagliga saker. Det är mest byråkrati och tid som avgör vad som är lagligt och olagligt.
Det där med ALKOHOL kan jag hålla med om . Själv träna jag som fan förr men 2001 så skiljde jag mig och mådde skit och börja kröka som fan höll på så ända till Mars 2006 men sedan dess har jag vart helnykterist inte en droppe . Och nu börja jag träna lite smått i somras som var och märker att det finns inget kvar av det man haft tidigare , och att man är stel som en pinne i kroppen jag har vart en gummi gubbe typ tidigare då jag häll på med Brottning . Nu har jag dom 2 senaste månaderna tränat rätt hårt minst 1,5 timmar 5 dar i veckan och gått igenom kroppen . Och det som jag förlorat mest är Magmuskler och bröstmuskler . Är fan som en nybörjare klen som fan i dessa . Så det kommer göra riktigt ont att hitta tillbaka till gamla kroppen . Nä nu skall jag ner 12 kg till i fett sen skall det byggas på med mer muskler skit samma om jag går upp till det jag väger nu bara det inte är fett .Bara en påminnelse om vad Alkohol gör med kroppen .
Redigerat av Unregistered9d8a0d93, 05 January 2011 - 18:25.
Postad 05 January 2011 - 18:44
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Mars 2006 men sedan dess har jag vart helnykterist inte en droppe .
Jag har inte druckigt nåt sen lucia 2001, kanske borde fira med en ordentlig fylla nästa lucia, troligtvis kommer jag tuppa av efter bara några stark
Postad 05 January 2011 - 18:46
Unregistered9d8a0d93
-
Unregistered9d8a0d93
-
Mästare
-
-
2585 inlägg
Jag har inte druckigt nåt sen lucia 2001, kanske borde fira med en ordentlig fylla nästa lucia, troligtvis kommer jag tuppa av efter bara några stark 
Nä det är lika bra att hålla sig nykter det ger inget med alkohol och det är rätt äckligt med ,
Postad 05 January 2011 - 21:49
Unregisteredd51b7e75
-
Unregisteredd51b7e75
-
Beroende
-
-
1408 inlägg
Nä det är lika bra att hålla sig nykter det ger inget med alkohol och det är rätt äckligt med ,
nää nu ljuger du
Postad 05 January 2011 - 22:55
Unregistered9d8a0d93
-
Unregistered9d8a0d93
-
Mästare
-
-
2585 inlägg
nää nu ljuger du 
Nä det är sant har aldrig gillat smaken av alkohol .
Postad 06 January 2011 - 09:41
SunfireTHX
-
SunfireTHX
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
SunfireTHX
Såg du Eenfeldt på tv4-morgon idag? Jag missa det tyvärr men hoppas att det dyker upp på tv4play snart.
Näee.... tyvärr inte ....
Postad 06 January 2011 - 11:21
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Näee.... tyvärr inte .... TV4-play
Postad 06 January 2011 - 11:41
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Jag tycker det är ganska tragiskt att Mai-Lis Hellenius som jobbar inom området folkhälsa på Karolinska totalt bara tar avstånd, visar inte ett dugg av intresse att low carb diet kan vara fördelaktig för människan.
Hon påstår fortfarande, fast det inte framgår i klippet, att mättat fett är farligt fastän det finns massor med studier som säger att det inte är det men ändå så vägrar hon undersöka farligheten av mättade fettet ordentligt utan bara viftar bort nya rön.
Postad 06 January 2011 - 13:50
SunfireTHX
-
SunfireTHX
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Det är ett mycket känsligt ämne ..... en del har svårt att lära
sig eller ta till sig (nya) saker eller se samband . . .
Postad 06 January 2011 - 15:10
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Det är ett mycket känsligt ämne ..... en del har svårt att lära sig eller ta till sig (nya) saker eller se samband . . .
Varför är det känsligt och är det inte hennes jobb ATT lära sig nya saker och kontrollera samband.
Postad 06 January 2011 - 22:56
SunfireTHX
-
SunfireTHX
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
På "a" svarar jag:
Känslligt pga att det går stick i stäv med tidigare
kostråd . . .
Du vet:
Kolhydrater = Socker = inte så bra (beroende på mängd) = insulinpåverkan = fettinlagring
Fett = bra energikälla = inte farligt = ät lagom mycket = bli mätt
På "b" svarar jag:
Nu förstår jag inte
Redigerat av SunfireTHX, 06 January 2011 - 22:56.
Postad 07 January 2011 - 14:37
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Känslligt pga att det går stick i stäv med tidigare kostråd . . .
Så det kan ligga nån konspiration bakom?
Postad 12 January 2011 - 15:25
SunfireTHX
-
SunfireTHX
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Yohoo ! Nu har jag fått boken !! !! !! ... Här ska läsas
Postad 20 January 2011 - 01:18
Unregistered1939
-
Unregistered1939
-
Beroende
-
-
1045 inlägg
Jag har kört något liknande för ca 3 år sedan och det funkade mycket bra så länge jag orkade hålla på
LCHF är annorlunda, för man blir inte trött på maten
Man kan äta vilket kött man vill och vilka feta goda såser man vill
God sallad och gott vatten att dricka
Ost är plötsligt nyttigt och jag gillar ost
Omeletterna blir helt fantastiska ...
Jag mår mycket bra av denna dieten och helt klart blir man smärt och fin på köpet
men framför allt mår man fantastiskt bra ...
Tack för tipset om boken Matrevulutionen
Köpte en precis på Bocus för 149 kr
Hoppas att denna tråden kan vara en tillgång och att man kan få många tips och svar på frågor
Synd bara att meningsmotståndarna tar och får ta så mycket plats ...
Maveric
Postad 20 January 2011 - 02:03
Unregistereda9666aa5
-
Unregistereda9666aa5
-
Forumräv
-
-
606 inlägg
Jag tycker det är sunt med debatten @Maveric. Kosthållningen är ju väldigt provokativ egentligen: Ta allt du blivit intutad under trettio år, sedan vänder du uppochner på det hela...
Är själv LCHF:are... eler, det blev kanske fel. Jag var LCHF;are innan jul, men tänkte att jag skulle passa på med lite julgodis under julen. Julgodiset är inte slut än: vi gjorde MASSOR!!
Kommer att börja om igen efter helgen. Tänkte passa på att fira lite födelsedagar först, och gräddtårta är ju så ###### gott
Postad 20 January 2011 - 06:49
Stringfellow
-
Stringfellow
-
Forumräv
-
-
625 inlägg
Jag tycker det är sunt med debatten @Maveric. Kosthållningen är ju väldigt provokativ egentligen: Ta allt du blivit intutad under trettio år, sedan vänder du uppochner på det hela...
Är själv LCHF:are... eler, det blev kanske fel. Jag var LCHF;are innan jul, men tänkte att jag skulle passa på med lite julgodis under julen. Julgodiset är inte slut än: vi gjorde MASSOR!! 
Kommer att börja om igen efter helgen. Tänkte passa på att fira lite födelsedagar först, och gräddtårta är ju så ###### gott 
Spela roll, inget säger att man måste vara så strikt, Alla anpassar väl sin egna kost? Själv har jag dragit upp mängden fett och dragit ner mängden kolhydrater. Men jag äter fortfarande t.ex. en halv eller en potatis till middagen. Pasta försöker jag undvika men en perfekt carbonara är svårslagen..!
Postad 20 January 2011 - 07:16
SunfireTHX
-
SunfireTHX
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Precis alla anpassar sig till den nivå man själv
tycker är rimligt....
Själv har jag kommit till den insikten att det är smart att ta hjälp
för jag behövde både träna och gå ned litet i vikt. . . Och visst
jag kan lära mig det mesta men och läsa ... men ... Hursomhelst...
Så jag tog hjälp av en uppdaterad friskvårdskonsulent / Nutritionist/ Dietist/
tillika gym och träningsfantast ...
Nu är jag på rätt kurs igen och det känns mycket
mycket bra ...
Postad 20 January 2011 - 08:17
Kamui
-
Kamui
-
Beroende
-
-
1316 inlägg
Såg den här i Metro igår, Överli är för jäkla skön! Vad tror ni om den metoden? Inte vad hon hade hoppats på 
Redigerat av Kamui, 20 January 2011 - 08:18.
Postad 20 January 2011 - 15:10
Unregistered1939
-
Unregistered1939
-
Beroende
-
-
1045 inlägg
Precis alla anpassar sig till den nivå man själv tycker är rimligt....
Det är så det skall vara, annars fixar man det inte i längden Men jag har bestämt mig för att de tre största kolhydratbovarna på en tallrik Potatis, pasta och ris går att undvika Att man inte bör äta grönsaker och rotfrukter som växer under jord kan man däremot fuska med Det är inte samma sak som de övriga tre Men man kan hushålla lagom med under jord också .. Man kan ju äta alllt man gjort innan, bara man skippar "de tre" Sedan kan man så klart inte ha mjöl i såsen eller äta vanligt bröd heller .. men så what ? Avsteg från dieten gör inget .. vill man äta frukostbullar på söndagen så gör det .. Vill man äta spagetti med köttfärssäs för att man älskar detta .. men gör då det en gång i månaden Passa bara på att dricka en låda bärs samma dag ..  Jag gillar denna dieten då var och en kan göra lite som den vill Maveric Ps att jag inte gillar pekpinnar har väl inte undgått någon
Redigerat av Unregistered1939, 20 January 2011 - 15:12.
Postad 20 January 2011 - 15:49
Unregistered9d8a0d93
-
Unregistered9d8a0d93
-
Mästare
-
-
2585 inlägg
Enda negativa med denna diet är att det blir så in i **** dyrt kött , fläsk med mera i mängder . Men som många sagt innan lite kolhydrater kan man ju fuska med men skippa mjöl och socker helt det är riktiga bovar i dramat även potatis .
Men ibland måste man ju synda .
Hur är det med Bönor typ vitabönor i tomatsås ? såsen är ju söt med socker i men annars i Kolhydrat väg hur står sig bönor i det ?
Skall köpa den där boken jag med .
Postad 20 January 2011 - 16:02
Unregistered1939
-
Unregistered1939
-
Beroende
-
-
1045 inlägg
Rexa
Allt med socker är tabu så även frukt
Men det behöver inte bli så dyrt
Vi har tex nu efter jul köpt julskinka rökt och julkalkon för 29 repektive 49 kr KG
Man tar bara det man behöver varje gång man lagar mat
Passar bra i omeletter som jag gör med många ägg och grädde
Eller steker du upp ett par skivor och äter med god sås och god sallad
Sedan kan du köpa fläskfile för 69 kr kg och mycket annat om du köper i rätt affär och vid rätt tillfälle
använd frysen
Jag äter mycket mycket mindre nu och är nästan aldrig hungrig
bra mellanmål att tugga på är Ost som nästan inte innehåller några kolhydrater alls
samt lite hasselnötter ..
Jag dricker inte alls någon mjölk annat än i kaffe utan har helt gått över till gott vatten ( kranvatten med lime )
Till frukost kan jag ibland ta lite turisk yougert som är nyttig och bra med lite hallon som är bästa bäret i denna diet
Jag har provat alla dieter då min fru måste prova allt och denna är klart bäst.
GI med massor av sallad är för ming värdelös, då jag ständigt går hungrig
Och som jag åt innan med massor av pasta, ris och potatis var jag ständigt hungrig och sugen...
Nu är jag aldrig sugen .. söt suget är borta .. jag går inte och letar i skåpet efter choklad och sätter inte
i mig ett stort fat med mjölk sylt och conrflakes mitt i natten .. långre .. jag är helt enkelt inte sugen
Det här med att ständigt vara hungring och sugen är det värsta man kan vara och vill man slippa det
så kör stenhård LCHF i en vecka och sedan är det över .. sedan kan man lätta lite på trycket
och äta som jag beskrev i förra inlägget
Kom också på att nämna ang dyrt kött .. Jag åt idag 3 st fläskfileskivor ( 1 cm ) som jag sparat i kylen
Först stekta i smör och sedan i sås med grädde och lite bearnaise och creme fraische.
Lite sallad till det och jag blev gott mätt .. En liten file räckte till en middag och lunch till både mig
och min fru.. 69 kr kg det är billigt ..
Maveric
Redigerat av Unregistered1939, 20 January 2011 - 16:09.
Postad 20 January 2011 - 17:36
Unregistered9d8a0d93
-
Unregistered9d8a0d93
-
Mästare
-
-
2585 inlägg
Jo jag köper allt kött på rea får ju ofta erbjudande på coop om fläskfile för 49-59 kr kilot då hamstrar jag det kan bli en 10-20 st man får gå in några gånger på en vecka då dom brukar ha max 3 per köptillfälle .
Jag äter rätt mycket eftersom jag tränar minst 2 timmar om dagen så 3 paket bacon och 3-4 stekta ägg är inga problem att få i sig . Och på det proteiner .
Och jag går ner ändå nu har det gått lite segt sista veckorna men det är på grund av andra omständigheter .
Men jag gillar det kött är gott och nyttigt grillad kyckling file med tomat och löksallad med någe god dressing till .
Och som du skriver omelett är gott och enkelt .
Postad 20 January 2011 - 17:39
Unregistered1939
-
Unregistered1939
-
Beroende
-
-
1045 inlägg
Jag äter rätt mycket eftersom jag tränar minst 2 timmar om dagen så 3 paket bacon och 3-4 stekta ägg är inga problem att få i sig . Och på det proteiner .
Jo träning tar .. Skall bli intressant och se hur mycket mer kroppen kräver när jag börjar träna igen .. Maveric
Postad 20 January 2011 - 17:49
LTMS
-
LTMS
-
Forumräv
-
-
845 inlägg
Såg den här i Metro igår, Överli är för jäkla skön! Vad tror ni om den metoden? Inte vad hon hade hoppats på 

' Svårare är det inte
Postad 20 January 2011 - 18:04
Unregistered1939
-
Unregistered1939
-
Beroende
-
-
1045 inlägg
Svårare är det inte
Hade det varit så enkelt .. Men även om man tränar måste man äta rätt för att orka träna Så med de erfareheter jag har i bagaget som först elitidrottsman i 15 år och sedan som elittränare i 15 år och som ständigt överviktig sista 10 åren ..finner jag att LCHF är en mycket bra metod Björn Ferry visar dessutom att det går att tävla på högsta nivå utan kolhydrater Maveric
Redigerat av Unregistered1939, 20 January 2011 - 18:06.
Postad 20 January 2011 - 18:11
LTMS
-
LTMS
-
Forumräv
-
-
845 inlägg
Kan bara svara för mig själv: det är faktiskt så enkelt, att gå ner i vikt alltså
Postad 20 January 2011 - 18:21
k.rydberg
-
k.rydberg
-
Forumräv
-
-
609 inlägg
Har gått på denna diet sen mars förra året. Hade stora problem med magen innan men dom är helt borta sen jag slutade med potatis,pasta och ris.
Har tappat 25cm i midjan och mår mycket bra.
Postad 20 January 2011 - 18:23
Unregistered1939
-
Unregistered1939
-
Beroende
-
-
1045 inlägg
Kan bara svara för mig själv: det är faktiskt så enkelt, att gå ner i vikt alltså
Ja funkar det för dig och du mår bra och kroppens alla organ får vad de skall och du dessutom går ner i vikt .. och musklerna utvecklas .. så att det inte är musklerna som försvinner .. så är det ju din melodi Bara att köra på .. Maveric
Postad 20 January 2011 - 18:31
LTMS
-
LTMS
-
Forumräv
-
-
845 inlägg
Ja funkar det för dig och du mår bra och kroppens alla organ får vad de skall och du dessutom går ner i vikt .. och musklerna utvecklas .. så att det inte är musklerna som försvinner .. så är det ju din melodi
Bara att köra på ..
Maveric
Det är klart kroppen får det den ska ha med vanlig kost och diverse gainer och proteindrinkar, sedan refererade jag till bilden med den FETA Kärringen, ska man gå ner i vikt när man ser ut så är det bara att göra av med fler kcal än man får i sig och huruvida man bygger muskler eller inte är väl inte det viktigaste för denna överviktiga person? Ska du bygga får du äta mer, och det är väl inte vad LCHF handlar om, det är väl en form av bantning?
Postad 20 January 2011 - 18:50
Unregistered1939
-
Unregistered1939
-
Beroende
-
-
1045 inlägg
Ska du bygga får du äta mer, och det är väl inte vad LCHF handlar om, det är väl en form av bantning?
Bra att du frågar .. Ja, det kan användas som bantning om man lever strikt som fasen.. Men för mig är det mer en livsstil och ett sunt leverne Man kan ju lista alla fördelar och de är så många fler än om man skulle tillsätta kolhydrater i vanlig form Medicinskt, välmående och smakmässigt För om du äter kolhydrater kan du inte äta allt det goda fettet ! Maveric
Redigerat av Unregistered1939, 20 January 2011 - 18:51.
Postad 20 January 2011 - 21:10
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Hade det varit så enkelt ..
Men även om man tränar måste man äta rätt för att orka träna
Så med de erfareheter jag har i bagaget som först elitidrottsman i 15 år och sedan som elittränare i 15 år och som ständigt överviktig sista 10 åren ..finner jag att LCHF är en mycket bra metod
Björn Ferry visar dessutom att det går att tävla på högsta nivå utan kolhydrater
Maveric
Är det verkligen samma Maveric som tidigare skrev detta i den här tråden? https://www.minhembi...p;#entry3090720
Postad 20 January 2011 - 21:12
SunfireTHX
-
SunfireTHX
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Ska du bygga får du äta mer, och det är väl inte vad LCHF handlar om, det är väl en form av bantning?
Näe det är inte "bantning" det är mer en livsstil som man anammar mer eller mindre . . . Man äter i huvudsak mer vad kroppen är designad för att klara och ta hand om . . . Inga onödiga "E" nummer, inga lightprodukter inget onaturligt osv... En del har ju inte några problem med sockersug eller övervikt, har man problem med båda och förstår sambandet då kan man ju kolla vidare lite grunderna bakom LCHF.
Postad 20 January 2011 - 21:30
Unregistered1939
-
Unregistered1939
-
Beroende
-
-
1045 inlägg
Är det verkligen samma Maveric som tidigare skrev detta i den här tråden?
https://www.minhembi...p;#entry3090720
Ja det skrev jag bara som en motpool till vad du sade i den tråden Du krigade verkligen där och det blev inte så rätt som det borde vara för LCHF som det borde Så glöm det .. det var bara för att reta dig lite lätt eller för att tona ner dig  Du hade rätt i det mesta
Postad 21 January 2011 - 07:15
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Ja det skrev jag bara som en motpool till vad du sade i den tråden
Du krigade verkligen där och det blev inte så rätt som det borde vara för LCHF som det borde Så glöm det .. det var bara för att reta dig lite lätt eller för att tona ner dig 
Du hade rätt i det mesta 
Så även att du ansåg att jag hade rätt och delar samma mening som du så var du ändå tvungen att gå emot din egen uppfattning angående LCHF bara för att tona ner något du själv förespråkar? Du får ursäkta att jag tar upp detta men jag är sjukt nyfiken och lite förvirrad över detta.
Postad 21 January 2011 - 09:15
SunfireTHX
-
SunfireTHX
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Han har redan gjort en pudel ... Lägg ned ....
Alla kan ändra sig, bara viljan finns.
Det är förmodligen fler som kommer på ett och annat
om man läser på lite om LCHF . . .
Postad 21 January 2011 - 12:09
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
jag ska spoilera lite.
äter man inga kolhydrater så spottar levern ut ketonkroppar för att göra om andra ämnen till sockerarter via glukoneogenes.
ketonkroppar är sura.
att få en försurning i kroppen bearbetas genom att skelettet urkalkas då kalk är basiskt.
det har även skett missfall i idiotiska och extrema dieter som tar bort kolhydrater.
åtminstone en människa har lagts in på sjukan efter att ha fallit i ketoacidos, det vetenskapliga namnet för försurning i kroppen tack vare att man inte äter kolhydrater.
så, ni förespråkare av idiotdieten här, vad svarar ni på mitt inlägg?
just ja. vissa delar av hjärnan kan enbart använda glukos som bränsle, bara så att folk känner till det också =)
Postad 21 January 2011 - 16:29
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Han har redan gjort en pudel ... Lägg ned ....
Alla kan ändra sig, bara viljan finns.
Det är förmodligen fler som kommer på ett och annat om man läser på lite om LCHF . . .

Men han har ju kört LCHF i flera år om jag inte läste helt fel.
Postad 21 January 2011 - 16:33
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
jag ska spoilera lite. äter man inga kolhydrater så spottar levern ut ketonkroppar för att göra om andra ämnen till sockerarter via glukoneogenes. ketonkroppar är sura. att få en försurning i kroppen bearbetas genom att skelettet urkalkas då kalk är basiskt.
det har även skett missfall i idiotiska och extrema dieter som tar bort kolhydrater. åtminstone en människa har lagts in på sjukan efter att ha fallit i ketoacidos, det vetenskapliga namnet för försurning i kroppen tack vare att man inte äter kolhydrater.
så, ni förespråkare av idiotdieten här, vad svarar ni på mitt inlägg? just ja. vissa delar av hjärnan kan enbart använda glukos som bränsle, bara så att folk känner till det också =)
Men du som verkar så himmla påläst borde ju veta att kroppen tillverkar kolhydrater på egen hand så det inte behöver ätas  Sen är det sjukt svårt att inte få i sig kolhydrater när du äter mat.
Postad 22 January 2011 - 06:56
SunfireTHX
-
SunfireTHX
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
jag ska spoilera lite. äter man inga kolhydrater så spottar levern ut ketonkroppar för att göra om andra ämnen till sockerarter via glukoneogenes. ketonkroppar är sura. att få en försurning i kroppen bearbetas genom att skelettet urkalkas då kalk är basiskt.
det har även skett missfall i idiotiska och extrema dieter som tar bort kolhydrater. åtminstone en människa har lagts in på sjukan efter att ha fallit i ketoacidos, det vetenskapliga namnet för försurning i kroppen tack vare att man inte äter kolhydrater.
så, ni förespråkare av idiotdieten här, vad svarar ni på mitt inlägg? just ja. vissa delar av hjärnan kan enbart använda glukos som bränsle, bara så att folk känner till det också =)
Kort svar: Helt fel , totalt fel ... Läs på mer i ämnet så förstår du rätt snart det .... Vidare utveckling: Som svar kan jag väl säga att för det första är jag ingen expert på detta inte heller nutritionist vidare inte nån doktor... så det jag skriver behöver ju inte vara rätt .... Jag tar hjälp av kostdoktorn han tror jag vet: Jag citerar kostoktorn: "2. LCHF-kost ger surare miljö i kroppen. Myt, punkt slut. Kroppen reglerar surhetsgraden mycket exakt och det har aldrig visats att LCHF-kost ger surare miljö. ”Ketos” är ett normalt tillstånd vid lite kolhydrater i kosten eller vid svält (ex kaloribantning), och skall inte blandas ihop med ketoacidos som är något helt annat. Se FAQ. " Källa: http://www.kostdokto...-i-kvallspostenJag citerar kostdoktorn igen: Ur FAQ " Vad är ketos? Får man inte livsfarlig ketoacidos (surt blod) av lite kolhydrater? Nej. Det man får av lite kolhydrater kallas ketos och är en normal anpassning av kroppen som inte är farlig. Det skall inte sammanblandas med ketoacidos. Ketoacidos är ett farligt tillstånd som vanligen uppstår vid diabetes och insulinbrist (då blodsockret också är högt, >15) inte vid lite kolhydrater i kosten. En del brukar gång på gång dra upp ett (1) publicerat fall från februari 2004. Det rörde en kvinna som ätit Atkinskost och fick misstänkt ketoacidos (dock med normalt blodsocker) efter fem dagar med illamående och kräkningar (magsjuka?). Hon fick ligga på sjukhus tre dagar. Dock kan man i sällsynta fall få ketoacidos vid svält, så det är inget som säger att hon fick det av Atkinskosten. Att det är det enda misstänkta fallet, efter att miljoner människor ätit lågkolhydratskost, talar starkt mot ett sådant samband tycker jag. Och att försöka skrämmas med ett enda sådant fall utan säkert orsakssamband tycker jag inte är seriöst. Man kan mäta ketoner i urinen lätt med teststickor som kan köpas på apotek. Om dessa ger utslag så har man ketos (ger de inte utslag kan man ändå ha det, då ketoner i blodet inte alltid läcker ut i urinen). Det innebär att kroppen går till mycket stor del på fettförbränning, och även bryter ner fett till ketoner, som bränsle till hjärnan. Normalt är detta alltså helt ofarligt. Om man har diabetes, vanligen insulinbehandlad, och har ketoner i urinen SAMTIDIGT som ett högt blodsocker (>15 vanligen) är det dock tecken till att man är på väg mot ketoacidos på grund av insulinbrist. Man bör då ta mer insulin, dricka mycket vatten, och genast ta sig till akutmottagningen om man mår dåligt eller det inte snabbt går över. Återigen, detta tillstånd har inget känt samband med lite kolhydrater i kosten. Om något lär det i så fall ge minskad risk, eftersom liten kolhydratsmängd i kosten minskar insulinbehovet. " Källa: http://www.kostdokto...-faq#ketoacidos
Postad 22 January 2011 - 22:01
Unregistered41753
-
Unregistered41753
-
Forumräv
-
-
578 inlägg
Vet att tråden handlar om LCHF, men jag hävdar med bestämdhet att det bästa sättet att gå ner i vikt, är att äta mindre av allt. Gammal hederlig bantning. Det är det som innebär minst förändring och därför är lättast att hålla... Ös upp maten på tallriken och skrapa av en tredjedel. Enkelt. Ät till du inte är hungrig längre, inte till du är mätt.
Redigerat av Unregistered41753, 22 January 2011 - 22:02.
Postad 23 January 2011 - 05:10
SunfireTHX
-
SunfireTHX
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Vet att tråden handlar om LCHF, men jag hävdar med bestämdhet att det bästa sättet att gå ner i vikt, är att äta mindre av allt. Gammal hederlig bantning. Det är det som innebär minst förändring och därför är lättast att hålla... Ös upp maten på tallriken och skrapa av en tredjedel. Enkelt. Ät till du inte är hungrig längre, inte till du är mätt.
Reflektioner: JO jag vet också att det är ett bra sätt, , , Fast dessvärre inte för alla ... OM det ändå vore så enkelt ... Sen en liten detalj till , , , JA ja okej vi äter mindre för vi vill gå ned i vikt okej ! MEN som tex jag ... jag älskar att träna. Hur blir det då ? Då blev ekvationen genast lite mer komplicerad .....
Postad 23 January 2011 - 07:53
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Sen liten detalj till , , , JA ja okej vi äter mindre för vi vill gå ned i vikt okej ! MEN som tex jag ... jag älskar att träna. Hur blir det då ? Då blev ekvationen genast lite mer komplicerad .....
Vad menar du, vad är komplicerat?
Postad 23 January 2011 - 08:47
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Men du som verkar så himmla påläst borde ju veta att kroppen tillverkar kolhydrater på egen hand så det inte behöver ätas  Sen är det sjukt svårt att inte få i sig kolhydrater när du äter mat.
jag skrev om att kroppen bryter ner andra näringsämnen via glukoneogenesen (lång stege som innefattar bland annat behov av pyruvat och bildar glukos 6p i slutändan) samt att den spottar ketonkroppar för att få in kolhydrater. läste du vad som hände med kroppen när den spottar ketonkroppar? läs om ketoacidos, en väldigt allvarlig åkomma så förstår du vad jag pratar om. ... för du menar väl inte att kroppen tillverkar egna kolhydrater? kostdoktorn är lika duktig på att använda sig av vetenskapliga bevis som tokkärringen som uppfann lchf. här citerar jag lite slött: "Citronsyracykeln är mycket komplicerad och jag kan den inte långt när, men mycket förenklat kan man säga att det är den process som sker inne i mitokondrierna för att omvandla de energigivande näringsämnena till just energi. För att hålla denna igång krävs det en vis mängd glykos och när detta saknas går cykeln ner på lågvarv och det är då som ketonkroppar ansamlas i blodet (Ketos) ketonkropparn är relativ starka syror och ger upphov til acidos." http://www.theheart....ticle/671651.dodär står det om ett ketoacidosfall via atkins. atkins är bättre för kroppen då det blir färre ketoner i kroppen än i lchf. vidare så vill jag gärna höra vad du skriver om den ökade mängden ldl-kolestrol i blodet när man äter enligt LCHF. och inget från kostdoktorn eller annika dahlgalen nu.
Redigerat av Zartok, 23 January 2011 - 08:53.
Postad 23 January 2011 - 09:23
SunfireTHX
-
SunfireTHX
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Vad menar du, vad är komplicerat? Jag menar att som icke kunnig i kost, överviktig, dålig kondition, svag i kroppen - Med minsta motståndens lag i ryggen . . . Då är det svårt att få till en ändring utan proffesionell hjälp. Att då röra på sig mer och äta mindre det är en svår kombination... Men den är naturligtvis hm.. korrekt ... Hm .. men Det jag egentligen vill ha sagt är att det funkar inte att äta "mindre" när man vill gå ned i vikt och samtidigt motionera .. Åtminstone för mig Båda sakerna är om man börja fundera inte det som är själva grejen.... ..................................................................... Ät "rätt" saker i "rätt" mängd baserat utifrån vilken ålder, motivation, styrka, kondition, (familjära) förutsättningar och mål du är ute efter det är först då du jag tror du kommer att uppnå resultat... För det allra viktigaste är ju att det funkar för just dig... Annars så kommer det inte att bli en ändring .....................................................................
Postad 23 January 2011 - 09:37
SunfireTHX
-
SunfireTHX
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
jag skrev om att kroppen bryter ner andra näringsämnen via glukoneogenesen (lång stege som innefattar bland annat behov av pyruvat och bildar glukos 6p i slutändan) samt att den spottar ketonkroppar för att få in kolhydrater. läste du vad som hände med kroppen när den spottar ketonkroppar?
läs om ketoacidos, en väldigt allvarlig åkomma så förstår du vad jag pratar om. ... för du menar väl inte att kroppen tillverkar egna kolhydrater?
kostdoktorn är lika duktig på att använda sig av vetenskapliga bevis som tokkärringen som uppfann lchf.
här citerar jag lite slött: "Citronsyracykeln är mycket komplicerad och jag kan den inte långt när, men mycket förenklat kan man säga att det är den process som sker inne i mitokondrierna för att omvandla de energigivande näringsämnena till just energi. För att hålla denna igång krävs det en vis mängd glykos och när detta saknas går cykeln ner på lågvarv och det är då som ketonkroppar ansamlas i blodet (Ketos) ketonkropparn är relativ starka syror och ger upphov til acidos."
http://www.theheart....ticle/671651.do där står det om ett ketoacidosfall via atkins. atkins är bättre för kroppen då det blir färre ketoner i kroppen än i lchf.
vidare så vill jag gärna höra vad du skriver om den ökade mängden ldl-kolestrol i blodet när man äter enligt LCHF. och inget från kostdoktorn eller annika dahlgalen nu.
Zartok vet inte vad du är ute efter . . . . Det är lättare om du talar om det så vi vet det ... Orkar inte läsa på en massa teori för att bevisa det du skriver är mumbo-jumbo (igen) eller kanske inte ... du kan ju ha rätt också... Jag kan börja Jag tror att det är bra att skära ned lite på kolhydraterna i kosten alla vägar pekar dit . . . . Förhålllandet mellan andel fett och lite mindre kolhydrater + protein är högst diskutabelt .... Det finns ju olika situationer: Exempelvis 1) "Förr i tiden" fattig undernärd 2) Normalviktig 3) Normalviktig samt motionerar 4) Normalviktig samt toppidrottsman 5) Överviktig 6) Kraftigt Överviktig 7) Amerrika Fet över ca 160 kg Det var väl inte så svårt...
Redigerat av SunfireTHX, 23 January 2011 - 09:40.
Postad 23 January 2011 - 09:45
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
... för du menar väl inte att kroppen tillverkar egna kolhydrater?
Ursäktar för att jag inte skrev glukos, det var tidigt på morgonen, var lite trött och seg. Nästan inga människor varken LCHF eller Atkins följare lever i ett ketogent tillstånd, långvarig fasta och idrottsmän isf. http://www.theheart....ticle/671651.do där står det om ett ketoacidosfall via atkins. atkins är bättre för kroppen då det blir färre ketoner i kroppen än i lchf.
Har inte kollat länken än men bara rent spontant, varför skulle LCHF vara sämre? vidare så vill jag gärna höra vad du skriver om den ökade mängden ldl-kolestrol i blodet när man äter enligt LCHF. och inget från kostdoktorn eller annika dahlgalen nu.
Vad jag vet så höjer det totalkolesterolet och ingen annan vad jag läst säger emot det.
Postad 23 January 2011 - 09:52
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Att då röra på sig mer och äta mindre det är en svår kombination... Men den är naturligtvis hm.. korrekt ... Hm .. men
Det jag egentligen vill ha sagt är att det funkar inte att äta "mindre" när man vill gå ned i vikt och samtidigt motionera .. Åtminstone för mig
Det är så det är, du måste äta mindre än vad du förbrukar även om du springer en marathon varje dag eller ligger i soffan och kollar på tv och det är oavsett LCHF, ISO, Akins, Itrim, mm. Sen att exkludera KH är ett smart drag eftersom dom inte behövs samt att det kan vara en bidragande faktor till sjukdomar som diabetes mm.
Postad 23 January 2011 - 11:23
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
nu pratar vi inte om tro, utan om vetenskapligt bevisade studier.
atkins är bättre än lchf av den enkla anledningen att proteiner är lättare att bryta ner till glukos än vad fett är. lipocykeln är bland dom mest krävande funktionerna i kroppen.
ketos är avsaknad av kolhydrater. ligger man på... runt 200 kcal kolhydrater eller mindre så går man som vanlig människa in i det. följer man dieten så går man in i det.
jag håller med dig fullständigt. det är jättebra att vi skär ner på kolhydrater, för det är det vi lättast överäter oss på. mackor eller tonfisk, vad klarar man mest i energi? mackor. mest kolhydrater. dom är även lättast att smälta och bryts ner redan av saliven.
totalkolestrolet i blodbanan innebär förhöjning av ldl-kolestrol pga att hdl skickar tillbaka kolestrol i levern, vilket sänker kolestrolvärdena i blodet.
är på jobbet nu så hinner inte skriva mer. återkommer naturligtvis med svar =)
Postad 23 January 2011 - 16:58
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
nu pratar vi inte om tro, utan om vetenskapligt bevisade studier.
Det jag vet är läkare som under hälsoundersökning intygar att LCHF-ätare har högt totalkolesterol, behövs inga studier för att fastställa det. atkins är bättre än lchf av den enkla anledningen att proteiner är lättare att bryta ner till glukos än vad fett är. lipocykeln är bland dom mest krävande funktionerna i kroppen.
Jag vet inte vad du ser för skillnad på Atkins och LCHF men kroppen byter hellre ner fett än protein till förbränning. Och all "överflödigt" protein går till glukogenes. ketos är avsaknad av kolhydrater. ligger man på... runt 200 kcal kolhydrater eller mindre så går man som vanlig människa in i det. följer man dieten så går man in i det.
Med den mängd protein är det vad jag läst väldigt ovanligt med ketos. Jag återkommer med det när jag hittat källan jag läst. totalkolestrolet i blodbanan innebär förhöjning av ldl-kolestrol pga att hdl skickar tillbaka kolestrol i levern, vilket sänker kolestrolvärdena i blodet.
Inte med lågkolhydratskost.
Postad 23 January 2011 - 22:29
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
ja, läkare intygar att totalkolesterolet gått upp. som jag skrev tidigare så ökar kolesterolet i blodbanan när ldl-kolesterolet går upp. tror du att det är BRA med ökade kolesterolvärden?
FEL RAKT IGENOM!
eftersom protein är lättare att bryta ner via glukoneogenesen än att genomföra en lipocykel så bryter kroppen snabbare och mer effektivt ner proteiner. vart fick du ifrån att kroppen hellre bryter ner fett egentligen? visa mig en enda studie på det tack. en enda liten, bland dom 100.000-tals som gjorts. visar du mig en så visar jag dig fem motsatta.
med den mängden protein? jag skrev om kolhydrater där.
vidare så är ketos ett tillstånd där man har avsaknad av ovannämda makronutrient, eller ligger väldigt lågt i det.
FEL IGEN!
du skrev själv om en totalförhöjning av kolesterolet. läs:
"De största lipoproteinerna är de som transporterar fett från tarmarnas slemhinnor till levern, och kallas chylomikroner. Chylomikronerna transporterar framför allt triglycerider och kolesterol, både när kolesterol utvinns ur maten och när det utsöndras i gallan. Från levern släpps sedan LDL-partiklar, som bär triglycerider och kolesterol till kroppens celler. HDL däremot bär kolesterol från kroppens vävnader till levern, där det kan utsöndras. Både LDL och HDL kan delas in i underformer och storlekar."
har du en källa som påstår annat? som skrivet, hdl bär kolesterolet tillbaka till levern, vilket sänker totalkolesterolet i blodbanan. ldl gör motsatt effekt, men det vet du om då du påpekat det flertalet gånger.
så med andra ord så åker kolesterolet upp när totalkolesterolet åker upp.
nu skulle jag gärna se att du inte bara viftar bort det här i okunnighet, utan istället läser det och kommer med fakta (undersökningar och inte tro eller gissningar) som styrker det du påstår.
som jag har skrivit, jag är för att man äter mindre kolhydrater, men att göra det via skadliga dieter är inte rätt väg att gå.
jag fattar över huvudtaget inte varför lchf fått sånt stort genomslag, det är en urusel diet rakt igenom. klart som fan att man går ner i vikt när man tar bort den största energikällan vi har. precis som med atkins.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|