Och till den som är för lättpåverkad av test ett tips är lyssna i stället.
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 14 maj 2011 - 23:50
Och till den som är för lättpåverkad av test ett tips är lyssna i stället.
Postad 06 juli 2011 - 00:50
Kom ihåg att den här högtalaren siktar högt och bör då också jämföras i den klassen, annars är det ju "bara" en högtalare i 40000:- klassen och inte en "mycket för pengarna" högtalare, eller har jag fel?
Postad 16 juli 2011 - 23:27
Avkall på komponenter, vilka syftar du på då?
Om något är bra för sitt pris och kostar 40 pistoler då låter det säkerligen jävligt bra tror du inte det?. Det gör de flesta högtalare i den prisklassen. Om du inte tycker XTZ är bra då vill jag gärna veta vilka högtalare från dom du lyssnat på.
Jag har 99.26 stativaren som lyckas med att få mig i den sinnesstämningen jag alltid önskar, kanske inte riktigt lika bra till hårdare musik men för 6 pistoler så borde det vara olagligt att klaga. Själv är man sjukt sugen på divine.
Sen gör det mycket att jag driver högtalarna med SUNFIRE TGR-401 med 200*7 watt. klassA men j*vlar vilket ljud, helt makabert fint med akustiska låtar, techno, infected mushroom osv. dör varjegång.
Jag tror DIVINE ÄTER ALLT i sin väg! Så fort hojjen blir lagad åker jag ner och lyssnar på dom =)
Postad 17 juli 2011 - 00:12
Postad 17 juli 2011 - 18:41
Postad 17 juli 2011 - 22:25
Klart att det kan fungera. Men hade jag haft ett litet rum hade jag nog lagt krutet på mindre högtalare; rimligen mer för pengarna. I den prisklassen finns mängder med kul alternativ som kan låta betydligt bättre i ett litet rum om inte discoljudtryck är målet. Min personliga favorit är B&W 804S, begagnad kan man med lite tur hitta den för 25 k. Då blir det pengar över till ett vettigt slutsteg dessutom.Själv har man 20 kvaddisar till vardagsrum, borde räcka gott och väl. Läste på ett norsk forum att en kille med 15m2 hade köpt divine och fått de att passa in och låta fint.
Redigerat av Unregistered1322, 17 juli 2011 - 22:26.
Postad 17 juli 2011 - 23:28
dör varjegång.
Det verkar inte hälsosamt.
Jag tror DIVINE ÄTER ALLT i sin väg!
Det gör Pacman med.
Postad 21 juli 2011 - 22:07
Brorsan vill ha divine och jag TAD, någon som vågar säga någonting?
Jag älskar pondus, dynamik och fet ljudbild och kollar film som en galning

SEn älskar jag jag fin akustik med sköna instrument.

De kostar ju typ lika mycket också
Postad 21 juli 2011 - 22:43
Pondus dynamik och fett ljud kolla in Klipsch RF7 II .OKEJ allesammans, jag och min bror är lite oense. Jag har läst lite om Pioneer/tad S-3EX högtalarna. Och de verkar sjukt bra.
Brorsan vill ha divine och jag TAD, någon som vågar säga någonting?
Jag älskar pondus, dynamik och fet ljudbild och kollar film som en galning.
SEn älskar jag jag fin akustik med sköna instrument.![]()
De kostar ju typ lika mycket också
Postad 01 oktober 2011 - 11:56
Jag ser att det är många här som försvara dessa nästan aggressivt och jag tror säkert att de låter rätt okej, men att de skulle vara bäst, ens för sitt pris ställer jag mig lite tveksam till.
Angående att jag skrev om att jag tyckte de gjorde avkall på komponenter så kommer jag alltid att tycka att man ska löda internkablage i en högtalare, visst det kanske ger nog bra kontakt och sitter fast hyfsat, men varför inte löda, det ger perfekt kontakt och det lossnar knappast i normala fall. Jag tycker inte att det är vettigt att kunden ska skruva isär själv och byta komponenter om det skulle behövas. Dessutom så bör man ju utgå från att det är mycket sällan som de går sönder, eller hur? Om inte annat så känner nog de flesta någon som kan löda.
Och kontakter på utsidan som inte sitter ordentligt... Det är inte bra helt enkelt.
Nu kommer väl svaret igen att jag ska ge exempel på vad jag tycker är dåligt..... OK det jag tvivlar på är att det jag läst här av de som testat dem tycker jag ger ett ganska tveksamt helhetsintryck och det är därför jag är sugen på att testa dem och bli överbevisad i verkligheten.
Postad 01 oktober 2011 - 16:21
Lite sen att svara som vanligt... Det var just det där jag menade, de siktar rejält högt och då ska de också jämföras hårt och inte hyllas som bra för sitt pris. Då ska de fanimej inte jämföras med märkets tidigare modeller utan mot de som de tror sig kunna konkurrera ut tyckar jag. Jag bor ju rätt nära fyndbörsen så jag har varit in där några gånger och kollat och lyssnat lite och funderar allvarligt på att låna hem lite grejer och jämföra och jag har både testat och haft en hel del grejer i varierande klasser och vill gärna höra själv. Att buy and try skulle vara något unikt är ju också kvalificerat skitsnack, jag har lånat hem massvis med utrustning på olika HIFI affärer och aldrig behövt betalat för det så det unika är väl kanske att man får betala för det?
Jag ser att det är många här som försvara dessa nästan aggressivt och jag tror säkert att de låter rätt okej, men att de skulle vara bäst, ens för sitt pris ställer jag mig lite tveksam till.
Angående att jag skrev om att jag tyckte de gjorde avkall på komponenter så kommer jag alltid att tycka att man ska löda internkablage i en högtalare, visst det kanske ger nog bra kontakt och sitter fast hyfsat, men varför inte löda, det ger perfekt kontakt och det lossnar knappast i normala fall. Jag tycker inte att det är vettigt att kunden ska skruva isär själv och byta komponenter om det skulle behövas. Dessutom så bör man ju utgå från att det är mycket sällan som de går sönder, eller hur? Om inte annat så känner nog de flesta någon som kan löda.
Och kontakter på utsidan som inte sitter ordentligt... Det är inte bra helt enkelt.
Nu kommer väl svaret igen att jag ska ge exempel på vad jag tycker är dåligt..... OK det jag tvivlar på är att det jag läst här av de som testat dem tycker jag ger ett ganska tveksamt helhetsintryck och det är därför jag är sugen på att testa dem och bli överbevisad i verkligheten.
Postad 01 oktober 2011 - 16:39
Lite sen att svara som vanligt... Det var just det där jag menade, de siktar rejält högt och då ska de också jämföras hårt och inte hyllas som bra för sitt pris. Då ska de fanimej inte jämföras med märkets tidigare modeller utan mot de som de tror sig kunna konkurrera ut tyckar jag. Jag bor ju rätt nära fyndbörsen så jag har varit in där några gånger och kollat och lyssnat lite och funderar allvarligt på att låna hem lite grejer och jämföra och jag har både testat och haft en hel del grejer i varierande klasser och vill gärna höra själv. Att buy and try skulle vara något unikt är ju också kvalificerat skitsnack, jag har lånat hem massvis med utrustning på olika HIFI affärer och aldrig behövt betalat för det så det unika är väl kanske att man får betala för det?
Jag är ingen XTZ taliban så jag skulle gärna vilja ha lite alternativ över andra högtalare i samma prisklass (eller billigare) som är lika bra eller bättre än Divine högtalarna.
Postad 08 december 2013 - 13:47

Är lite sugen på att åka på en provlyssning själv. Men det är ju en bit att åka för mig. Frågan är om det är värt att åka, sitter idag på ett par Heco the statement.
Vad tycker ni som lyssnat? Hur står dom sig o den prisklassen?
Mvh Andreas
Postad 10 december 2013 - 19:50
Postad 10 december 2013 - 20:51
Har dem och de låter gudomligt för det priset. Fråga på om du har fler frågor.
Låter trevligt

Vilka andra högtalare hade du som kandidater när du köpte dina?
Postad 11 december 2013 - 07:13
Vad hade du tänkt köra med för förstärkare? Xtz behöver lite mer kräm för att komma tillrätta
Postad 11 december 2013 - 16:39
Du råkar inte bo hyfsat nära Skövde om du skulle bjuda på en provlyssning?
Vad driver du dina med?
Mvh Andreas
Postad 11 december 2013 - 16:42
Postad 11 december 2013 - 20:27

Postad 08 januari 2014 - 21:31
Finns det verkligen folk som vill lägga 40 000:- på ett par XTZ?! I den prisklassen finns det många andra trevliga modeller att välja mellan. Deras billiga modeller har noll samspel mellan elementen, får känslan av att man väljer hyfsade/bra element och slänger in dom i en låda, marknadsför dom som bäst i världen och sen håller tummarna att folk köper det.
Vilka butiker kommer ha dessa? För inte är man väl dum nog att köpa högtalare i denna klassen olyssnat på något öppetköp+en vecka?
Förövrigt är de grymt fula, ser riktigt "cheap" ut
Underbart positivt inlägg ifrån mig
Vad grundar du det här på ? Jag har ägt massor av högtalare och 99.36 är de bästa jag haft dessutom är de högtalare jag haft längst tid
Postad 08 januari 2014 - 23:20
Postad 08 januari 2014 - 23:27
lite gammalt inlägg, 11månader sen han var inloggad så chansen är nog liten att du får något svarVad grundar du det här på ? Jag har ägt massor av högtalare och 99.36 är de bästa jag haft dessutom är de högtalare jag haft längst tid

Postad 01 februari 2014 - 23:42
Har de tyngre artilleriet anlänt ännu?Ingen aning än de är på tillverkning
Postad 02 februari 2014 - 17:03
OjInte än tyvärr fortfarande inget besked om leverans datum än

Gör dom maskinerna efter beställning?
Jobbigt med denna väntan, men den som väntar på någonting gott ...

Postad 13 april 2014 - 13:04
De känns som att jag knappt får ut någon bas från mina Divine.
Har alltid kört med subbarna (2st 12.18 ICE)
Nu helt plötsligt när jag stängde av subbarna så känns det att man knappt har någon bas!
Kan inte minnas att det varit så hela tiden eftersom subbarna var på sen dag 1, vid något tillfälle så slog jag av subbarna för att testa och tyckte att basen var bra men eftersom jag för det mesta ser på film så har subbarna varit på hela tiden.
Hur är det hos er? När jag håller handen för rören så kommer det ingen luft när jag spelar bas spår film/musik.
Vad kan detta bero på? Några förslag.
De ända förnedring som skett är att jag driver dom nu med en AP-100 som är kopplad till mim Onkyo 818.
Redigerat av RobNB, 13 april 2014 - 13:08.
Postad 13 april 2014 - 17:28
Var först rädd att Naimen skulle få det svettigt, men icke det blev riktigt bra drag. Eller så har du blivit basnarkoman

Postad 13 april 2014 - 18:09

Men jag är ganska övertygad om att det ska vara lite mer krut i dom.
Vill minnas att jag upplevde det i början.
Nu när jag la handen bakom basreflex rören så kändes det som att basarna var helt döda medan centern flåsade ganska lagom. Får kolla delningen och prova driva dom med bara Onkyo. Sen kam man för visso teste och bara driva basarna, men innan jag ger meg in på det så får jag ringa till XTZ/Fyndbörsen så man imte sabbar högtalarna av misstag.
Vilken delning kör ni hemma hos er?
Postad 13 april 2014 - 18:54

Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 13 april 2014 - 19:04.
Postad 13 april 2014 - 19:07

Postad 13 april 2014 - 19:15
Postad 13 april 2014 - 19:17
Postad 13 april 2014 - 19:23
Edit.
Rättade fel inmatningen (full range blev rulltrappan haha)
Redigerat av RobNB, 13 april 2014 - 21:36.
Postad 13 april 2014 - 21:42
Ni som ha reciver och lyssnar på musik, kör ni med subb på (om ni har det)
Eller bara med topparna.
Då är min fråga kring inställningarna där, , åste man vaeje gång ändra i inställningar att topparna ska lora full range eller räcker det med att slå på Pure Audio.
Postad 13 april 2014 - 22:21
Kör man sedan som du säger, med toppar. Ja då har man inget val då dessa inte brukar vara gjorda för att spela lägre än 80Hz +-.
Det handlar om placering, nivåer, kalibrering, distortion osv.
Postad 13 april 2014 - 22:30
Jag anser om man har ett par Divine ska man ju absolute inte behöva en sub till musik. Får man inget bastryck i Divine så har man helt enkelt fel elektronik, eller ett rum som käkar bas. Men det är klart att en högtalalare i Divines storlek kräver en del av elektroniken.
Postad 13 april 2014 - 22:43
Många lyssnar ju på t.ex. elektronisk musik där det kan finnas information ned under 20Hz.
Ska du spela upp de frekvenserna på hyfsat hög volym så är det få frontar som duger till. VÄLDIGT få.
Postad 14 april 2014 - 12:40
Kört i både Pure Audio, stereo, och all channels där den sistnämnda är en stor favorit.
I Pure Audio känner man en direkt avsaknad av bas, det finns bas men inte så pass att det känns lagom utan ljudet känns mer platt (mindre levande) som om allt bara blivit strypt.
Stereo ger ljudet mer liv! Det känns fylligt och öppet samtidigt som man får lite mer bas. Men man känner ändå att det bör komma mer från en sådan högtalare.
Detta har testats på olika sätt, i Pure Audio går ändast frontarna och då går det ej att ändra basen (parametern går ej att komma åt) medan i stereo är alla parameter igång och man kan fläska på med +10 på basen. Det ger mer men inte värst mycket. Jag ser att elementen rör på sig och att det kommer lite fis luft från basreflex rören men det känns som om allt går på tomgång.
Har provat att köra i Full Range både med subbarna aktiverade och av (i setup)
Oavsett hur man än ställt in så blir det likadant förutom när subbarna är på (givetvis)
Har inte kalibrerat utan subba så jag vet ju ej hur det blir efter det så det kanska ska provas men jag känner att det inte bör vara så (eller)
Onkyo valde att köra topparna på 8ohm, dela dom vid 60, bas på 0db och subb på -4db.
Bör inte dom vara på 4ohm för att dom ska få mer krut? Jag hör/känner ingen skillnad menllan 4 och 8.
Många funderingar här. Inställningar är inte min starka sida, för många kanske det är en självklarhet men för mig eftersom jag inte är så insatt i det är ju detta fortfarande baby steps.
Tacksam för all hjälp.
Postad 14 april 2014 - 12:48
Till viss mån så gillar jag köra med subbarna igång då man vill höra all information i musiken (inte bara elektronisk musik kräver detDet är ju dock en rätt grov generalisering enligt mig.
Många lyssnar ju på t.ex. elektronisk musik där det kan finnas information ned under 20Hz.
Ska du spela upp de frekvenserna på hyfsat hög volym så är det få frontar som duger till. VÄLDIGT få.

Postad 14 april 2014 - 12:51
Det passar mer om du bra ska fylla upp en festlokal med ett gäng högtalare.
Med en bra inställd sub så är stereo klockren.
Onkyon väljer inte impedans, det gör du. Men ha kvar den på 8 ohm, ger mest effekt.
Delningen på 60Hz är lägsta rekommenderade delning enligt kalibreringen. Din -3dB punkt.
Du kan med fördel experimentera med att dela högre.
Med sub på -4dB så har du troligen en spikrak kurva från diskant till sub, lyft gärna ett par dB på subben så får du ett behagligare ljud.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar