"Ett litet strul" som kommentar att det inte går att ringa med en telefon

Redigerat av Topper Harley 77, 21 mars 2010 - 01:53.
* Officiell Tråd - HTC Legend *
Startad av
Unregisteredd8f31aef
, feb 24 2010 21:38
920 svar till detta ämne
2 relaterade trådar
Postad 20 mars 2010 - 19:34 "Ett litet strul" som kommentar att det inte går att ringa med en telefon ![]() Redigerat av Topper Harley 77, 21 mars 2010 - 01:53. Postad 20 mars 2010 - 20:15 De har sin plats och kan vara ovärderliga när t.ex. något program inte sköter sig och man måste döda det manuellt men - använd det INTE till att godtyckligt stänga ner processer o apps som kör i bakgrunden. Kommer man från WinMo så är man van vid att vara rädd för program som ligger och suger värdefullt minne men Android är inte WinMo. Systemet är uppbyggt på ett helt annat sätt. Processer har en livscykel och Androids resurshanterare ser till att du aldrig får för lite minne genom att automatiskt döda processer när detta är nödvändigt. Kort sagt - tar du själv på dig rollen som resurshantare får du en ostabilare och framförallt ledsnare Android i din ficka ![]() Postad 20 mars 2010 - 20:21
Haha visar ju på att mobiltelefoner idag utan bara mobila leksaker ![]() Denna har väl även gått ner i pris lite? Vet ju aldrig vilken man ska välja. Postad 20 mars 2010 - 20:22 ![]() Postad 20 mars 2010 - 20:27 Postad 20 mars 2010 - 21:24
Ha ha, ja man är ju helt grön här så man vet ju inte hur det ligger till riktigt. man blev mest snopen när det var mängder av program igång där. Men antar att det är för att snabba upp handhavandet nu när jag tänker efter. Men tackar för infon och låter nog bli att fingra där i fortsättningen då ![]() @Shan1 : Den blir ganska varm när man laddar den men inte så mkt värre än någon annan man haft. Liite värme med när man använder mkt surf m.m men alu är ju en suverän värmeavledare så det är ju bra. Reptåligheten har jag inte testat, jag är rädd om mina saker och har den i fickan UTAN mynt och skit som kan repa. Den lär tåla mer än plast men som sagt, jag tänker inte testa iaf ![]() Samtalsljudet är bra och där har jag inget att klaga på. Pratar inte så spec länge i luren så kan inte säga så mkt om värmen där. Redigerat av Micke prylgalen, 20 mars 2010 - 21:30. Postad 20 mars 2010 - 21:53
Nemas, kan vara bra att känna till ![]() För att förtydliga mitt eget inlägg så ligger de flesta processer du ser i listan inte aktivt och tar upp CPU-cykler. De ligger istället i ett slags cachat tillstånd för att man, som du säger, snabbt skall kunna gå tillbaka till dom ungefär som när du klickar Back i en webbläsare. Postad 20 mars 2010 - 22:20
Grymt att ha dig här alltså, ser förresten att du twittrar också "@" ![]() Jo jag brukar inte heller ha en massa annat i fickan när jag har telefonen där och typ när jag lägger telefonen på bordet eller liknande försöker jag oftast typ lägga det ovanför en tidning eller lägga ner den försiktigt.. en liten paranoia jag har ![]() Anledningen till varför jag frågar en massa om värme är för att jag för något år seadn hade jag en nokia n95 som kokade när man t.ex pratade för länge eller hade gps: en .. dock var den ju tillverkad av plast, man får liksom ta vara på erfarenheterna när man ska köpa nytt. Men som du nämner så är ju aluminium en bra värmavledare, det tänkte jag inte på. Redigerat av Unregistered1232, 20 mars 2010 - 22:22. Postad 21 mars 2010 - 07:19 Legend har ju micro-usb. Vill man ha en extrakabel för att t.ex. ladda telefonen via sin bärbara dator kan man väl köpa vilken USB->micorUSB som helst? Kjell har en http://www.kjell.com...00000,619000000 Samma sak med billaddare väl? http://www.kjell.com...00000,600010000 ![]() Redigerat av Mange36, 21 mars 2010 - 07:20. Postad 21 mars 2010 - 10:14 Postad 21 mars 2010 - 10:50
Ska fungera utmärkt för jag tror inte Htc begränsar som apple gör. ![]() Postad 21 mars 2010 - 11:32 Postad 21 mars 2010 - 11:42
TechRadar hårdkör en Legend och får ut ca: 8.5h.
Redigerat av Caveo, 21 mars 2010 - 11:48. Postad 21 mars 2010 - 13:28
Köpte den där microusb kabeln hos Kjell, fast den som är 2 meter. Fungerar utmärkt. Behövde ha en extra på jobbet. Postad 21 mars 2010 - 13:45
Det kanske inte är så konstigt, men däremot känns det ju riktigt skumt att batteritiden bara skulle öka med 30 minuter om man stänger av typ allt? De må ju vara nån bugg tycker jag? Postad 21 mars 2010 - 13:46
Jo, om man tillåter fri synk så sitter appsen och dränerar det batteriet i princip. Jag stänger av wifi/mobil-upppkoppling men sätter på när jag vill synka något manuellt. Postad 21 mars 2010 - 14:51
Tack för svar! Då blir det inköp! ![]() Postad 21 mars 2010 - 16:17 Postad 21 mars 2010 - 16:21
Finns tre olika tangentbord, qwerty, telefonknappsats och kompakt qwerty. Kompakt qwerty är två bokstäver per knapp, så det blir lite större knappar. Postad 21 mars 2010 - 16:27
Tack för det snabba svaret. Känns mer o mer som att den "lilla och snygga" telefonen som ligger skönare i fickan (?) är rätt val faktiskt. Surfar man bara någon gång ibland så kanske inte storleken (och sämre batteritiden?) på Desire är motiverad.. Postad 21 mars 2010 - 17:29
Bör tilläggas att surfningen på legend är utmärkt och du har jag ändå surfat en del med iphone tidigare. Skärmen är inte så liten att det är obekvämt. Tvärtom ser jag den som lagom, vill inte ha en större telefon. Vill man ha det bästa teknikmässigt, då skaffar man en desire. Annars fungerar legend utmärkt om man vill ha en snygg, liten mobil men många utmärkta funktioner. Postad 21 mars 2010 - 18:12 ![]() Kan förstå att man väljer Desire om man uppgraderar från en Iphone dock.. ![]() Postad 21 mars 2010 - 18:22 ![]() Jag har inte lyckats hitta var man ändrar till egna ring- och meddelandesignaler, för det måste väl gå?? :/ Var ju inte så många roliga standardsignaler. Nån som vet? Postad 21 mars 2010 - 18:28 http://www.swedroid...._och_andra_ljud Postad 21 mars 2010 - 18:29
Om du lägger in musik på minneskortet som du sedan startar i musikspelaren och trycker "meny" knappen så får du upp valet "lägg till som ringsignal". För övrigt det enda som stör mig är att min inte går att ringa med som sagt... Batteritiden är lite i kortaste laget, men så länge det går att köra morgon-kväll så är jag nöjd. Redigerat av Gubbkeps, 21 mars 2010 - 18:41. Postad 21 mars 2010 - 18:55 Har ni påslaget uppdatering av facebook m.m eller väljer ni manuellt när det är dags att synca. Automatisk sync kan ju dra ner battri-tiden en hel del, så även bluetooth och wi-fi. Ingen som kan skriva lite om vad som är påslaget när ni pratar om max 1dags batteri tid. Har haft Iphone tidigare och den fungerade ju nästa 2dagar om man slog av all automatisk sync m.m Är batteri-tiden max 1dag så får jag nog börja se mig om efter något annat. Postad 21 mars 2010 - 18:55 Hittade förresten en bra file manager via Market som hette "Astro". Funkade riktigt bra att skapa nya mappar och flytta eller kopiera filer smidigt. Postad 21 mars 2010 - 19:06
Har hittils kört med facebook, väder och hotmailsynk igång hela tiden, samt kört en del musik, fotat och hårdsurfat... Då får man i alla fall ladda efter en dag. Postad 21 mars 2010 - 19:17 Redigerat av 9018, 21 mars 2010 - 19:21. Postad 21 mars 2010 - 19:44
Ja, det kan du göra. Postad 21 mars 2010 - 19:54 När det gäller applikationer till Legend, Desire eller godtycklig annan mobiltelefon så funkar ju så gott som alla applikationer för Android, som finns i Market i nyare lurar som dessa två nämnda. De kör ju Android så det är inget speciellt med dem ur ett applikationsperspektiv. Det finns därför mängder med sidor och trådar som tipsar om riktigt grymma applikationer som också funkar på Legend. Kolla här och bli glad ![]() IDG/M3 listar 101 bästa applikationer och spel till Android Tips på applikation i Swedroid:s wiki Rekomendationer på applikationer till Android i Swedroids Forum Postad 21 mars 2010 - 20:12 Kan ju inte säga att den är jättebra men ett lyft från Iphonen iaf även om iphonen har lite roligare färger i auto. Led:en är riktigt stark faktiskt och kan lysa upp ett lagom stort rum men problemet är att kameran inte kan fokusera i totalt mörker så bilden blir till 99% kass ändå ![]() Färger är lite "fisiga" och klena i autoläget men man kan tjäna en hel del på att sänka ljusjusteringen i kameran till c:a -2 för att få lite mer "drag" i färgerna. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() På båten och borrmaskinen här ser ni att det är lite klena färger. Tagit helt i auto dom. ![]() En autobild till. Bleka färger. Kastade bara in en chipspåse där för att få lite mer färger ![]() ![]() -2 i ljusbalansen. Ser bättre ut För mig funkar kameran bra på nära och "halvnära" håll. Men min har svårt med fokus på längre avstånd. Landskap m.m och här måste jag testa mer. Jag knäppte en massa bilder ute idag och nästan alla var i fokus på högersidan av bilden. Nu körde jag aldrig touch-focus här utan bara i auto och vädret har varit grått och trist men ändå. Skall testa lite mer och se om man skall använda touch-fokus lite till vänster istället och se om det blir någon skillnad. Annars har jag nog ett litet fokusfel på min kamera helt enkelt. ![]() Här ser ni att högerdelen av bilden är i fokus Får testa mer och jag kan ju haft lite skit på linsen utan att jag märkt det. Vill se lite sol med och hur det funkar då. Redigerat av Micke prylgalen, 21 mars 2010 - 20:18. Postad 21 mars 2010 - 20:22
Japp, de blir något större, måste dock påpeka att jag inte har problem med o skriva även om telefonen är i porträtt läge. Och då har jag inte sveriges smidigaste fingrar, som jag haft problem och skriva med på tidigare telefoner så som n95 och w995.
Tack för tipset med ljusläget, ska provas imorgon. Postad 21 mars 2010 - 23:04 N95 överst. Tycker inte att Legend gör bort sig på något sätt. Kameran är helt OK. Bifogad fil(er)Postad 21 mars 2010 - 23:07
Tycker de ser bättre ut på legend, Får min imorgon skall bli kul att testa. Postad 21 mars 2010 - 23:42 ![]() Postad 22 mars 2010 - 02:35 Då kan man ju alltså inte, när man åkt över till polaren, spelat TV-spel, sovit över och vaknat, surfa ut på nätet för att se vilken tid bussen går hem dagen efter...! Nu tappar ju mobilerna sitt huvudsyfte, att vara just MOBILER! Postad 22 mars 2010 - 06:49 Jag blev också förskräckt när jag läste att Hero skulle ha samma korta batteritid om man använde den rätt hårt, vilket jag förmodligen skulle göra. Det har dock inte varit något problem. Jag har en strömadapter vid sängen som jag pluggar in telefonen i varje natt och har aldrig störts av korta batteritiden. Det verkar inte finnas smartphones med så värst långa batteritider oavsett så det är nog bara att gilla läget om man vill ha all den senaste funktionaliteten i en mobiltelefon idag med den batteriteknik som används idag. Postad 22 mars 2010 - 09:57 Vi utvecklar mobilens hjärna snabbare än vad hjärtat orkar slå. Visst kan jag "gilla läget", men de senaste månaderna har jag förbannat min föråldrade SE då jag gång på gång haft dåligt med batteri då jag som mest behövt ringa. Jag vill inte heller springa runt med min laddare i fickan för jämnan, då kan jag lika bra ha med mig en netbook för de "avancerade funktionerna" samt en skitmobil som står för ringandet. Får nog börja kika mig om ifall någon annan touchtelefon kan pusta ut lite längre än endast en dag. Postad 22 mars 2010 - 11:59 Postad 22 mars 2010 - 17:43 Jag har provat att surfa på den, fungerar bättre än min ipod touch, även knappinmatningen går lika bra eller bättre. Jag kör den på mitt trådlösa internet och jag måste säga att den är väldigt snabb. Youtube fungerar superbt också. man kan inte välja 720p etc men det stöder inte skärmen ändå. Man kan kolla sina favoriter på ett bättre sätt än på en iphone / ipod tycker jag då gränssnittet för youtube är mer utförligt. Jag har provat att skicka meddelanden, det skickas iväg väldigt lätt så jag drog iväg ett med felstavningar och fattade inte riktigt hur eller om jag skickat iväg ett meddelande överhuvudtaget, jag har nu förstått mig på hur det går till. Sen ljudet när man pratar i den är bra också, mycket bättre "hörvinkel" - man kan ha högtalaren lite off och fortfarande höra bra, till skillnad från nokia 6220 / 6300 / 5310 mfl. Kul med proximitetssensorn som känner av om man har telefonen nära huvet och stänger av skärmen med. Musikspelaren har jag provat också, den har en ganska hög lägstanivå volymmässigt, jag har ett par creative ep630 och om man sitter i ett tyst rum är det rätt högt. Vilket iof är bra för om man kör ett par fetare lurar så kan man kötta på högre. Google maps fungerar även det mycket bra, plockade min position direkt. Gatuvy etc går mycket fort och utan lagg. Jag är imponerad av telefonen att den är så snabb och laggfri när man väl använder den. På vissa videor ser det ut som den har delay ibland men det märks inte av någonting. Det går att koppla sitt hotmailkonto till telefonen med, vilket är gött. Det enda jag kommer sakna med min 6220 är en xenonblixt. Jag kommer inte använda några av facebookgrejerna och lyckligtvis kan man ta bort alla sådana genvägar. Den är helt sjukt skön att hålla i och ha i fickan, den är lätt också. Helhetsintrycket hittils är ZOMFG. köp jag kommer nog återkomma om en vecka eller nåt när jag använt luren mer Postad 22 mars 2010 - 18:55 Idag under dagen har jag haft all uppkoppling/synkning avstängd. Batteriet var fulladdat kl 10 och kl 18 var det fortfarande 100%. Har visserligen inte pratat så mycket men haft den framme då och då för att småtrixa lite. När jag nu kom hem kopplades Wi-Fi:n in och sen dess.. tugg, tugg, tugg på batteriet. Sakta men säkert nedåt 1% i taget... Postad 22 mars 2010 - 19:06 Legenden kändes skön att hålla i, riktigt bra byggkvalite med runda former, men det är en sak som jag märkte var att den inte är lika snygg som min Iphone. Iphonen ger en lyx känsla, snygg shiny design.. något som den här saknade... jag vet inte på bilderna/videoklippen på nätet såg den fräsch men i butiken så såg den ganska aluminiumaktig ut (på ett negativt sätt) kan kanske bero på att flera har kletat sönder den då folk stod i kö för att testa den men ... den gav en känsla av en telefon för byggnadsarbetarna dvs stöt tålig. Sen tycker jag att det är ganska dåligt det där med batteri tiden, förväntar inte att den ska hålla i 1 vecka men atleast 1,5-2 dagar. Tycker min Iphone håller i ca 2 dagar, då lyssnar jag på musik väldigt ofta till och från skolan (30-40min restid) sen surfar jag oftast under den här tiden också kanske 10-14min, kollar mailen väldigt ofta och sms:ar kanske 10-20st om dagen, ringer dock kanske inte dagligen. Aja, det var iaf min åsikt efter att ha testat den lite snabbt i en butik men det kanske ger en annan känsla när man får hem en helt ny. Tycker dock att det jag erfarat stämmer någorlunda med vissa av de intryck man läst här av ni som har telefonen hemma idag. Redigerat av Unregistered1232, 22 mars 2010 - 19:13. Postad 22 mars 2010 - 19:18 Jag är fortfarande skeptisk till att skaffa en mustig smartphone som inte kan leverera någon vidate batteritid ![]() Ska packa upp min HTC Tattoo som legat i rummet några månader om några dagar och se ifall den kan leva mer än ett dygn i alla fall! Postad 22 mars 2010 - 20:31
Kan bare säga att Tattoon,har kopiöst dårlig batteritid du får nog ladda den mera än Legenden.
Det kräver många laddningar för det ska bli bra,kolla batteritiden efter 25 laddningar då har det nog blivit mycke bättre. Postad 22 mars 2010 - 20:50 För de som väljer mellan Legend och Desire kan jag säga att för min del är skärmhöjden viktigare än vad jag trodde innan jag såg Legend på riktigt. De har 3,2" och 3,7" respektive, men de har dessutom olika format, Legend har 3:2 och Desire har 16:9. Skärmarnas mått är: Desire: 82 x 46 mm (fel, Desire är 80,6 x 48 mm.) Legend: 67 x45 mm Jag fick ett väldigt bra intryck av Legend, men den korta skärmen gör mej tveksam. Jag måste inte ha stor skärm för att kolla på filmer mm, men jag vill nog kunna känna att den är lätt att skriva sms med, eftersom det är en sån sak man gör väldigt ofta. Men, jag har inte bestämt mej än, väntar på att Motoroi ska lanseras nu i veckan för västvärlden, för Xenonblixt vore ju fint! Redigerat av SL2, 23 mars 2010 - 23:46. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |