Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Skall du köpa "LED-TV"? LÄS FÖRST

365 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 september 2010 - 07:43

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

• 1 811 inlägg
  • 0
Gothian. Såg att TV:n du köpt kostar drygt 23 000 kr.
Jag vill bara informera om att du kan få en Panasonic 50V20 för ungefär 18 000 kr.

Du gör givetvis som du vill men den bildkvalitén du får med pannan överträffar säkerligen Philips-teven med hästlängder samt att den kostar 5000 kr mindre.
Ett gott råd bara i all välmening.

Postad 10 september 2010 - 15:57

Gothian
  • Gothian
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Gothian. Såg att TV:n du köpt kostar drygt 23 000 kr.
Jag vill bara informera om att du kan få en Panasonic 50V20 för ungefär 18 000 kr.

Du gör givetvis som du vill men den bildkvalitén du får med pannan överträffar säkerligen Philips-teven med hästlängder samt att den kostar 5000 kr mindre.
Ett gott råd bara i all välmening.

Den låg faktiskt på 36.000:- när den kom ut på marknaden i maj =)

All kritik som har framförts i detta, som jag trodde skulle vara ett seriöst forum, tycks komma från medlemmar som har en plasma, sedan spelar det tydligen ingen roll vilken LCD-TV som diskuteras.

Fortfarande ingen här som har sett en 52" i bruk..., som tycks skilja sig mot övriga i serien och kom ut ovanligt sent på marknaden.

Ironiskt nog så heter denna tråden: Skall du köpa "LED-TV"? LÄS FÖRST
Samt att Gelmax som startade tråden skriver:
Kommentarer och jämförelser med plasma undanbedes då den jämförelsen inte är syftet med tråden.

INGEN av er som har spytt galla över Philips 52PFL9704H har sett den i drift
Att hitta en recension som lovordar eller dissar den går att hitta, vilket gäller alla TV.
Länk till Philips: http://www.philips.s...fl9704h_12/prd/

Dom problem som vissa har lyft fram gällande denna TV, som taskiga betraktningsvinklar, halo-effekter (som är ett problem bland en del TV som har Edge-lit), som jag har skrivit tidigare så fann vi inga konstigheter med den 46-tummare som jag undersökte noga innan jag köpte 52", som ger en något djupare svärta än 46".

Vi har med olika inställningar försökt att "tvinga fram" halo-effekter, men utan resultat på både 46" o 52".
Även olika betraktningsvinklar har testats på 52", där ingen av oss (tre personer) kan se någon skillnad, även vid extremt stora vinklar o rakt framifrån.

Jämfört med alla plasma-tv som jag tittat på innan köpet så kom ingen av dom i närheten av skärpan/färgen/svärtan som denna 52" kan ge även när det är ljust i rummet, det var just därför som jag köpte denna TV'n.
Istället för en betydligt billigare plasma

"Märkligt" är att Hitachi, NEC, Philips, Pioneer och Toshiba har slutat tillverka plasma,
enbart Fujitsu, LG, Panasonic Corporation (tidigare Matsushita) och Samsung tillverkar i dagsläget.

Även min förra LCD-TV var en Philips 42" som jag hade i 4 år.

Om detta forumet vill betrakta sig som "seriöst" så utgår jag från att nästa person som yttrar sig faktiskt har sett den i verkligheten.

Det är skrämmande att ett "en-ögt" gäng med Plasma-fans betygsätter TV på Prisjakt

Redigerat av Gothian, 10 september 2010 - 16:09.

Postad 10 september 2010 - 17:08

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5 302 inlägg
  • 0

All kritik som har framförts i detta, som jag trodde skulle vara ett seriöst forum, tycks komma från medlemmar som har en plasma, sedan spelar det tydligen ingen roll vilken LCD-TV som diskuteras.

He he ja du jag har en 60" plasma och en 40" LED-LCD just nu (sålde min 55" för att den var för dålig).

Sedan har du ju helt fel i ditt påstående att edge-lit ger Halo, det är zonindelad bakbelyst som ger det fenomenet.
(Du blandar ihop det med den Haloing som interpolering ger som är ngt helt annat!)
Stänger du av den aktiva zonindelningen och låter hela panelen köra auto dimming uppstår ingen haloing men ger en otroligt jobbig bild att titta på istället som ofta beckar igen detaljer i mörka bildpartier.

Varje lysdiod som din TV har belyser ca 2000 LCD-pixlar vardera, förklara för mig hur den den skall klara att belysa en stjärnhimmel korrekt utan haloing när varje stjärna kanske består av 200 LCD-pixlar vardera (med bibehållen detaljnivå i dunkla partier).
Det är faktiskt tekniskt omöjligt!

Sedan finns det självklart en nivå där det är "tillräckligt" bra om man kan acceptera de fel som uppkommer pga andra starka sidor.

På LCD-sidan anser jag att det bästa man kan köpa idag är just zon-indelad bakbelysning med LED dock kopplad mot en IPS-LCD-panel.
Som jag skrev tidigare jag tror att din apparat tillhör de absolut bästa i LCD-klassen men den kan inte vara perfekt pga det jag beskrev ovan. Jag är ganska säker dessutom att jag har sett den live och att den hade Sharp-aktig panel men jag går inte ed på det. ;)

Det är tyvärr ett otroligt vanligt beteende att i forum hävda att det man själv köpt är det bästa som någonsin gjorts, själv försöker jag ha ett kritiskt öga redan från start, det blir ju roligare att uppgradera också och lättare framförallt när man inte redan har det bästa som någonsin går att tillverka. :D

Här har du förresten ett foto på just din apparat som visar Halo-effekten:
Bifogad fil  halo.jpg   5,9K   8 Antal nerladdningar
De flesta riktiga tester kommenterar dessutom onaturliga färger.

Redigerat av junkan, 10 september 2010 - 17:20.

Postad 10 september 2010 - 17:27

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

• 1 811 inlägg
  • 0

Om detta forumet vill betrakta sig som "seriöst" så utgår jag från att nästa person som yttrar sig faktiskt har sett den i verkligheten.

Det är skrämmande att ett "en-ögt" gäng med Plasma-fans betygsätter TV på Prisjakt

Menar du allvar? Jag har väl yttrandefrihet för bövelen. Tråden är väl inte enbart tillägnad din TV?? ;)

Postad 11 september 2010 - 09:01

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3 866 inlägg
  • 0
Det här är ju LÄTT månadens humortråd :D

Trolleri-trollera... ;)

Postad 11 september 2010 - 09:38

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 0

Sist jag kollade var detta Minhembio-forumet och inte Prisjakt?

Dvs ett fritt diskussionsforum.

Postad 11 september 2010 - 09:45

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

• 1 811 inlägg
  • 0
Tydligen spårar det ur när man i all välmening försöker hjälpa en kille att välja rätt. Att slänga ut så mkt pengar på en skit-Tv är helt otroligt när man kan få en mkt bättre för mindre pengar. Sen får han välja vilken han vill. Men går han i ett forum och klistrar in alla finesser och värden från en Tv får han givetvis en reaktion.

Jag bara undrar hur mkt pengar TV-tillverkarna har fått in i inkomst pga deras sjuka marknadsföring av LED. Ser jag LED-reklam på TV, byter jag kanal numera. Tror det är nån jäkla elefant som klättrar upp i nåt träd och tydligen ge en helt annan bild än lysrörs-LCD. Nej fy fasen. Alltid lurar det någon.

Redigerat av Unregistered6df60672, 11 september 2010 - 09:45.

Postad 11 september 2010 - 10:26

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

• 1 811 inlägg
  • 0
Visst kan man falla för snygg reklam... Men det blir till slut för mkt.

http://www.youtube.c...h?v=AN4AfnlEir0

http://www.youtube.c...feature=related

http://www.youtube.c...h?v=Q_Si7FdfwYk

Redigerat av Unregistered6df60672, 11 september 2010 - 10:29.

Postad 12 september 2010 - 03:35

Gothian
  • Gothian
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Många/alla här är anser att man måste se tv'n i verkligheten och inte bara gå på tekniska värden eller tester.

Ändå så yttrar sig många trots detta ändå

Fortfarande så är det INGEN som har sett 52" i verkligheten, har ni svårt att fatta eller?

Trots detta så skriver ni ändå om hur värdelös tv'n är!

Även om halo-effekten, som flera vänner har försökt att få fram utan resultat.

junkan lade in en bild, som ska föreställa min TV.. = Nix
Jag bad honom via ett PM om att ange källan, men nix!

Notera att 52" är uppbygd på ett helt annat sätt jämfört med dom andra i 9000-serien
Så många/alla tester bygger på 42 eller 46 tum

Innan någon yttrar sig så kolla in tv'n!

Är intressant att höra vad dom som har sett den anser

Snacka om dubbelmoral!

Skärpning!!

Postad 12 september 2010 - 08:37

Peterrrrr
  • Peterrrrr
  • Beroende

• 1 243 inlägg
  • 0

Många/alla här är anser att man måste se tv'n i verkligheten och inte bara gå på tekniska värden eller tester.

Fortfarande så är det INGEN som har sett 52" i verkligheten, har ni svårt att fatta eller?

Notera att 52" är uppbygd på ett helt annat sätt jämfört med dom andra i 9000-serien

Snacka om dubbelmoral!

Skärpning!!

Men snälla jag tror att dom flesta här ha<r betydligt stor kunskap om att denna tv inte är något jättebra att köpa, att vi sedan ska tro på det genom dig som skriver många felaktigheter som tex:

Dessutom så använder dom Perfect Pixel HD Engine som också påverkar bilden:
Upplev oöverträffad skärpa och klarhet med Perfect Pixel HD Engine.
Varje pixel i bilden finjusteras för att bättre matcha de omgivna pixlarna, vilket resulterar i en naturligare bild.
Resultatet är en unik kombination av skärpa, naturlig detaljrikedom, levande färger, överlägsen kontrast och mjuka, naturliga rörelser, vad du än tittar på.
Bilderna blir rena och knivskarpa tack vare identifieringen och reduceringen av artefakter och brus i alla källor – från multimedia till standard-TV.

Om du hade minsta lilla kunskap om hur en bild ska se ut skulle du aldrig nämna Pixel plus hd i ett inlägg.

Samt: Perfect Natural Motion för ultrajämna rörelser, 200 Hz Clear LCD 1 ms prestanda: suverän rörelseskärpa + lite annat smått o gott, istället för att lägga in all text här så kolla in:

200 Hz ska aldrig vara aktiverat, stäng av detta system och denna tv har 8ms i responstid. Sedan att du skryter om 1 ms är ju ännu intressantare. 1 ms är riktigt högt, det är riktigt usel prestanda. En lcd utan 200hz/pixel plus, motionflow mm aktiverat ger ungeför 40% av 1080p i snabba rörelser.
En plasma har ingen responstid över huvudtaget(0,001ms) den ger ungefär 80% av 1080p i snabba rörelser.

Från en test hos M3 - Men dom är väl dumma i huvudet nu eller??
Eftersom DU vet bäst... [suck...]

Om du skulle kolla recensioner på bilar, skulle du då läsa bilrecensioner i Se och Hör? M3 kalibrerar inte i testerna, de sätter högt betyg på de tv som har snygg design, har internet funktion och om det står led på kartongen.

Jag har förmodligen sett alla apparater som ligger i den övre o ibland även lägre klassen, både Plasma, äkta LED, LCD och givetvis LCD med LED backlight
Antalet tv är svårt att säga efter att ha tittat runt i ett halvår, jag har inte långt till en massa affärer som kränger tv =)

Så har du sett dem på elgigaten, media markt och siba eller i en mörk hemmabio butik som har kalibrerat tvn?

1. Kan du skriva vad för inställningar du har på tvn?(bio, standard-läge? konstrast, skärpa, ljusstyrka, ljussensor, pixel plus hd mfl)

2. Om nu din tv var så bra så skulle varenda stor test tv kasta sig över den för att få den recenserad, men varken avforums, hdtvtest, flatpanels har den som referens utan iställer Pioneers eller Panasonics plasmor.

3. Sedan är det så att de flesta som vet hur bilvkvalitet ska vara väljer plasma mycket tack vare för bildkaraktären i bilden. En lcd kommer aldrig kunna ge den bildkaraktären, för vi kommer aldrig gilla 200hz och har vi inte det aktiverat så kommer aldrig en lcd att kunna ge mer än 40% av upplösningen i snabba rörelser. LCDn kommer alltid att ha en databild.

Jag ser fram emot svar framför allt på denna fråga:
1. Kan du skriva vad för inställningar du har på tvn?(bio, standard-läge? konstrast, skärpa, ljusstyrka, ljussensor, pixel plus hd mfl)

Postad 12 september 2010 - 08:45

_FredriK_
  • _FredriK_
  • Beroende

• 1 377 inlägg
  • 0
Har en 52pfl9704 som jag är skit nöjd med MEN halo effekten finns där och det är lite irriterande. Nu har jag en av dom allraförsta och panelerna på dom sista ska vara lite annorlunda. Men problemet finns och det är inte så kul =(

För en tv i denna prisklass är det f*n skandal. Men ingen tv är ju fullkomling och ser man på helheten från min sida, så fanns det inget annat alternativ än Philips =)

Har haft lite hjälp med att ställa in allt och det är inte lätt. Finns ett stort tysk forum som har kolla på det mesta.
Vad det gäller alla fina namn typ bildförbättrings funktioner så är dom AV.

Redigerat av _FredriK_, 12 september 2010 - 08:53.

Postad 12 september 2010 - 09:26

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5 302 inlägg
  • 0
Varför använda PM om du inte vill hålla det där Gothian det är inte speciellt bra (dessutom brott mot forumets regler varför jag har valt att anmäla det)!

Då kan väl alla få samma information som jag gav dig:
Huvudsaken är väl ändå att du själv är nöjd!

En seriös test:
http://flatpanelshd....p;id=1264591408

Halobilden:
http://translate.goo...led_1315818_s40

För övrigt:
Jag tror inte att 52" skiljer sig från 46" eftersom det med nästan 100% säkerhet är samma grundpanel tillverkad av Sharp.
Men här har du en test av 52" som säger exakt samma som det jag har sagt:
http://www.televisio...52-PFL-9704.php

Här har du tyska testerna, samma resultat med för och nackdelar...:
http://www.testberic...52pfl9704h.html

Här kan du se att det är samma panel från Sharp i både 46" och 52":
http://www.avforums....8671-post2.html
40PFL9704H Sharp LK400D3LA33
46PFL9704H Sharp LK460D3LA43
52PFL9704H Sharp LK520D3LA73

Och här en video som visar hur det fungerar, visar ocjså det omöjliga i att inte ge haloeffekter:
http://www.youtube.c...h?v=qHfGzj9r6_E

Redigerat av junkan, 12 september 2010 - 10:28.

Postad 12 september 2010 - 20:22

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

• 1 811 inlägg
  • 0

Snacka om dubbelmoral!

Skärpning!!

Nu har jag sett 40/42 " i några minuter. Hade inte mkt tid att testa runt så mkt. Det var en vanlig SD-bild men rätt klar och tydlig bild. Ovanligt bra för att vara LCD eftersom LCD annars har sina brister. Dock var betraktningsvinkeln usel. Färgerna blev kassa när man gick åt sidan.
Jag hann inte stanna kvar för att se nåt annat program med mer rörliga bilder såsom en sportsändning eller så. Jag kunde därför inte se hur bra den är på att bearbeta rörelser. Hade heller inte tid för att se haloeffekt. Min bedömning är därför inte hel om ni förstår vad jag menar. Körde standardbild samt bio.

Det jag inte fattar är att man kan lägga så mkt pengar på denna. När man får bättre bild hos billigare plasma. Man måste tydligen lägga en massa extra pengar för att få en rätt bra bild men ändå räcker det inte hela vägen...

Redigerat av Unregistered6df60672, 12 september 2010 - 20:32.

Postad 12 september 2010 - 22:21

Gothian
  • Gothian
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Synd att ingen fortfarande har sett en 52" i verkligheten...
(som skiljer sig från dom andra i serien)

@ Fredrik, himmla otur! Gissar att du har varit i kontakt med Philips?

(jag skickar dig ett PM inte i dag men snart)

Redigerat av Gothian, 12 september 2010 - 22:22.

Postad 13 september 2010 - 12:23

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

• 1 811 inlägg
  • 0
På vilket sätt skiljer sig 52" från de övriga apparaterna?

Postad 13 september 2010 - 12:26

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

• 1 276 inlägg
  • 0
F...n att ni orkar driva den här diskussionen :rolleyes:

Postad 13 september 2010 - 13:05

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 0

F...n att ni orkar driva den här diskussionen ;)

Fast å andra sidan, vad vore forumet om det inte förekom just diskussioner? :rolleyes:

Postad 13 september 2010 - 15:23

Gelmax
  • Gelmax
  • Forumräv

• 766 inlägg
  • 0
Personligen var jag för ganska länge sedan på väg att be diskussionen om Philips 9000-series oöverträffbarhet vs gigantiska brister flytta ut till en egen tråd... dock är det så att diskussionen i vissa fall (t.ex junkans länk som visar hur tekniken fungerar ( http://www.youtube.c...h?v=qHfGzj9r6_E )) faktiskt ger lite info om teknikerna i sig.

Gothian - jättekul att du är nöjd med din TV. Det är dock så att tekniken som din TV använder sig av medför vissa brister, t.ex halo. Faktum är att det per definition ALLTID är halos på en local-dimming maskin (i varierande grad dock!). Två avgörande faktorer för hur mycket halo det blir är: 1) antalet LED / storleken på de LED-kluster som vars ljusstyrka kan dämpas (denna parameter avgör storleken på halon) och 2) hur bra panelen är på att stänga ute bakgrundsljuset (denna parameter avgör styrkan på halon).

För att halo helt skulle försvinna så måste således antingen 1) antalet LED vara enormt stort (egentligen lika många som antalet pixlar på TVn) och varje LEDs ljusstyrka skulle dessutom kunna styras individuellt ELLER 2) panelen skulle vara så bra att inget ljus släptes igenom (vilket i sin tur skulle gjort local dimming helt onödigt redan från början). Eftersom inget av ovanstående existerar i nuläget så lider alla local dimming-maskiner av halo-effekter... om man ser det/retar sig på det eller inte är upp till var och en att avgöra men bristen i tekniken finns fortfarande kvar.

Mvh
/Gelmax

Redigerat av Gelmax, 13 september 2010 - 18:57.

Postad 13 september 2010 - 15:29

Orbitaliztic
  • Orbitaliztic
  • Forumräv

• 539 inlägg
  • 0

...
Mvh
/Gelmax

Mycket bra och sakligt inlägg som jag hoppas sätter stopp för den här OT-gränsande diskussionen.

Postad 13 september 2010 - 15:58

janeee
  • janeee
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0
Mycket bra inlägg Gelmax, jag försökte diskutera detta i mina tidigare inlägg men lyckades inte göra det pga att tråden blev för mycket off topic.

Redigerat av janeee, 13 september 2010 - 16:03.

Postad 13 september 2010 - 16:12

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

• 1 811 inlägg
  • 0
Jag hoppas bara att man som konsument kan se att det finns en orimlighet att köpa dessa dyra LCD-apparater med LED-belysning då de har sådana brister. Jag har tidigare haft LCD men då med lysrör så jag vet att det är skillnad på plasma och lcd rent kvalitetsmässigt. Aldrig att jag går tillbaka till LCD nu när jag har en plasma av Panasonic.

Att LCD:n är LED-belyst gör inte att LCD kan konkurrera ut plasma, möjligen få bättre svärta, men bieffekter tillkommer som irriterar.

Det verkar som de som är bildintresserade för film och sport väljer plasma. Andra väljer lcd. LCD passar utmärkt som liten TV i sovrummet där man inte har lika höga krav, men stor LCD-TV för film är inte en bra kombination. Det är ju då man ser skiteffekterna mer tydligt.

När jag var på elfirman och kollade in 40/42 philipsen var det några unga killar som tyckte "LED-TV" ser så häftig och ny ut och ville slå till på en sån... ack ja... man ska ju ha TV:n hemma för att se på bilden kanske?! :rolleyes:

Redigerat av Unregistered6df60672, 13 september 2010 - 16:13.

Postad 13 september 2010 - 16:27

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

• 1 811 inlägg
  • 0
Kan erkänna att jag var riktigt med min LCD till en början efter att ha bytt ut tjock-TV:n och analog TV mot en ny och större TV och digital sänding. Sen blev man ju mer kräsen och undrade varför det hela tiden var ljusare nedertill på TV:n och varför trots "motion plus" eller vad det hette det inte gick att få ett naturligt flyt i bilden...

Kanske Gothian upptäcker felen på TV.n så småningom, men då är det ju försent.

Redigerat av Unregistered6df60672, 13 september 2010 - 16:32.

Postad 13 september 2010 - 18:20

Gothian
  • Gothian
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
För min del så är det lika bra att sätta punkt i denna tråden med detta inlägget, eftersom negativa kommentarer enbart kommer från dom som inte har sett den nya generationens 52" i drift :

Totalt så är vi nu 5 stycken som har försökt att tvinga fram halo-effekt på min tv, utan att lyckas + att ingen noterar någon skillnad på bilden vid extrema betraktningsvinklar.

En av snubbarna som nästan bor granne till mig är TV-reparatör och arbetar för SIBA, och när han säger att det är den grymmaste tv'n som han sett, så tror jag honom, även om en del kanske var av ren artighet =)

Gelmax: Jag får väl reklamera både denna och min tidigare Philips LCD, eftersom ingen av dom har visat några svagheter =)

Punkt.

Postad 13 september 2010 - 19:02

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 0

En av snubbarna som nästan bor granne till mig är TV-reparatör och arbetar för SIBA, och när han säger att det är den grymmaste tv'n som han sett, så tror jag honom, även om en del kanske var av ren artighet =)

Tja, oavsett vad så finner jag följande mening svår att få ihop rent logiskt.

En reparatör från SIBA av alla ställen och ska alltså få vara nån sorts slutgiltig "referens" för hur bra bild denna tv har?

Först EISA och M3, nu detta?

Bara jag som har svårt att få ihop det?

Fast det jag personligen undrar allra mest är hur många apparater han sett i övrigt, 3st?

Redigerat av masse70, 13 september 2010 - 19:10.

Postad 13 september 2010 - 19:07

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

• 1 276 inlägg
  • 0

Fast å andra sidan, vad vore forumet om det inte förekom just diskussioner? :rolleyes:

Ja håller med. Menade mest att jag beundrar engagemanget hos folk här på mhb oavsett läger ;)

Postad 13 september 2010 - 21:43

Peterrrrr
  • Peterrrrr
  • Beroende

• 1 243 inlägg
  • 0

Punkt.

Siba :rolleyes: Bra kompliment till M3 och Eisa.

Våra argument är Avforums, hdtvtest, flatpanels...

Du har fortfarande inte svarat på denna fråga:
Kan du skriva vad för inställningar du har på tvn?(bio, standard-läge? konstrast, skärpa, ljusstyrka, ljussensor, pixel plus hd mfl)

Postad 14 september 2010 - 02:55

Gothian
  • Gothian
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Siba :rolleyes: Bra kompliment till M3 och Eisa.

Våra argument är Avforums, hdtvtest, flatpanels...

Du har fortfarande inte svarat på denna fråga:
Kan du skriva vad för inställningar du har på tvn?(bio, standard-läge? konstrast, skärpa, ljusstyrka, ljussensor, pixel plus hd mfl)

JAG skrev att jag har satt PUNKT, hur är det med läsförståelsen egentligen?
Eftersom du ändå aldrig kommer att se denna TV, så skit samma vilka inställningar jag har!
Eller är du frestad att köpa en?
Den har ju en aktiv W-UXGA-matris

Denna erfarna TV-tekniker som bl.a./mestadels arbetar för SIBA (i ett annat företag) har hållit på i snart 30 år, o kan allt ner till komponent-nivå

Men som sagt: Det spelar ändå ingen roll vad jag skriver, han är väl betydelselös - eller hur?

Om han nu hade arbetat på SIBA/OnOff/hifi-klubben eller annat ställe, hade detta gjort någon skillnad?

Nu jäklar:
MITT ABSOLUT SISTA INLÄGG I DENNA TRÅDEN

Redigerat av Gothian, 14 september 2010 - 03:40.

Postad 14 september 2010 - 10:41

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

• 1 811 inlägg
  • 0
Färdigdiskuterat om just din TV kan jag anta men det behöver inte betyda att det inte finns utrymme för att diskutera "LED-TV" i övrigt. Trådskaparen hade inte just din TV i betänkande i starten utan LED i allmänhet.

Jag tycker det har i tråden framkommit de nackdelar LED har och det är viktigt att folk får kunskap om detta. Dock är medelsvensson inte inne på detta forum utan istället redan insatta personer. Det innebär emellertid inte att denna diskussionsform är att förringa.

Postad 14 september 2010 - 12:57

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 0

Dock är medelsvensson inte inne på detta forum utan istället redan insatta personer.

Nja säg inte det. Jag tycker snarare att der verkar som att fler och fler medelsvenssons hittar hit.

Inte minst just om du ser till hur många "vilken LED ska jag ha?" som skapas här varje dag och bara ökar känns det som?

Postad 14 september 2010 - 15:23

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

• 1 811 inlägg
  • 0
Jo du har rätt. Det är bra att man vill vända sig hit istället för att bara gå efter en försäljares ord.

Postad 15 september 2010 - 17:50

0ldb0y
  • 0ldb0y
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Jag har läst tråden från början till slut och om "Clouding" effekten med LED.
Har nu en LG LCD (LG 46LD650) hemma för test och är rätt förvånad hur mycket denna LCD har problem med "Clouding", se bifogade bilden.

Har alltså LED ännu värre problem av dtta slag? Eller jag ett måndags ex hemma?

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  __lg.jpg   42,1K   6 Antal nerladdningar

Postad 15 september 2010 - 21:27

Unregistered3b7f3b8e
  • Unregistered3b7f3b8e
  • Beroende

• 1 169 inlägg
  • 0
Nja, det där är ett typexempel på Edge/backlight-bleeding, snarare ett mer generellt LCD problem (fast det finns mer eller mindre tydliga exempel beroende på märke/modell/panel/tillverkningstillfälle m.m.)

Kastar in ett citat här ifrån:

All LCD panels can have a variance of screen uniformity, and that's inherent with LCD panels. Even people who have opted to have the panel replaced reportedly have a 50/50 chance that there will be less (or more) screen uniformity as a result. There is no firmware that addresses this, however in most cases, adjusting the settings can reduce the issue.

In most cases, even though it is seen, it's still considered normal operation.

Lägg särskilt märke till det sista stycket :)

Clouding är, om man nu ska försöka översätta/förklara, "molnbildning" d.v.s. att de ljusfenomen du ser på din bild snarare uppkommer "var som helst" i/på bilden (skapat av bl.a. uniformiteten i LED-belysningen) och alltså inte bara uppvisas mot kanter/hörn.

Är inte LCD-tekniken fantastisk :(

Postad 16 september 2010 - 05:45

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3 866 inlägg
  • 0
Det där att det prompt ska lysa bakom bilden borde de ta och rätta till.

Postad 16 september 2010 - 07:16

0ldb0y
  • 0ldb0y
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Clouding är, om man nu ska försöka översätta/förklara, "molnbildning" d.v.s. att de ljusfenomen du ser på din bild snarare uppkommer "var som helst" i/på bilden (skapat av bl.a. uniformiteten i LED-belysningen) och alltså inte bara uppvisas mot kanter/hörn.

Är inte LCD-tekniken fantastisk :)

OK, nu förstår jag bättre det om Clouding.

Jag trodde att dom flesta LCD hade backlit, men nu verkar det som dom flesta LCD har lysrören längst hörnen, därav ljusare hörn och kanter.

Dette är mycket irriternade när man ser på film med bio upplösning med svarta kanter uppe och nere på bilden, då syns detta mycket tydligt även med "baklight" satt till 0.

I så fall, föredrar jag LED med "molnbildning" och hoppas det inte uppkommer utmed kanten.

Har någon sett en foto på en LED där man ser Clouding-effekten?

Postad 16 september 2010 - 07:41

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

• 1 276 inlägg
  • 0
LCD har rör bakom.

LCD-LED EDGE har LED belysning längst kanterna.

LCD-LED med baklit har LED belysning bakom.

Rätta till mig om jag har fel.

Postad 16 september 2010 - 08:38

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3 866 inlägg
  • 0

I så fall, föredrar jag LED med "molnbildning" och hoppas det inte uppkommer utmed kanten.

Finns ju en annan skärmteknik också där du slipper hoppas.

Postad 16 september 2010 - 10:12

0ldb0y
  • 0ldb0y
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

LCD har rör bakom.

LCD-LED EDGE har LED belysning längst kanterna.

LCD-LED med baklit har LED belysning bakom.

Rätta till mig om jag har fel.

Det där med LED har jag förståt, however en tekniker förklarade att alla nya LCD tv har lysrör längst kanterna och inte bakom. Det låter ju vettigt om LCD tvn har vita fält i hörnen och om man trycker lätt på skärmen längst kanterna blir det ännu vitare fält, och inte så mycket om jag trycker i mitten på skärmen.

Finns ju en annan skärmteknik också där du slipper hoppas.

Vilken teknik menar du? Plasma elle?

Postad 16 september 2010 - 11:11

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

• 1 276 inlägg
  • 0
Det är vad han menar :) Av alla LCD idag verkar Sonys EX500 serien vara "clouding fri". Men man är aldrig 100% säker med LCD. Men plasma har sina problem med.

Redigerat av master_of_rock, 16 september 2010 - 11:12.

Postad 16 september 2010 - 15:17

Noah06
  • Noah06
  • Veteran

• 1 592 inlägg
  • 0

Jag trodde att dom flesta LCD hade backlit, men nu verkar det som dom flesta LCD har lysrören längst hörnen, därav ljusare hörn och kanter.

Du menar lysdioder ?

Postad 16 september 2010 - 16:48

Skogga
  • Skogga
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Det är vad han menar :) Av alla LCD idag verkar Sonys EX500 serien vara "clouding fri". Men man är aldrig 100% säker med LCD. Men plasma har sina problem med.

Tror inte..... köpte en Sony 40EX00 på elgiganten online (5990kr erbjudandet) för att ha som sovrums-tv efter att ha läst på detta forum att den skulle vara befriad från detta. Det första jag möttes av var att bägge sidorna hade clouding samt att det var 4st till cloudingbollar till utöver panelytan, vilken skämt. Svärtan var lite bättre än min gamla Samsung 32R87, som får vara kvar i sovrummet ett tag till, men den är grå/blå istället för mörkgrå och usel betraktningsvinkel. Jag kollade runt på nätet i utländska forum och hittade massor av klagomål på EX500 modellerna så den gick tillbaka. Såg att Mediamarkts modell också hade clouding problem på sin EX500-modell så denna modell är lika kass som de flesta andra LCDer.

Hade den sida vid sida med min Panasonic 42G20 och kan bara säga att jag fick ytterligare bekräftelse att Pannan är en otroligt kompetent TV.

Redigerat av Skogga, 16 september 2010 - 16:52.

Postad 16 september 2010 - 16:53

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Ok...många som rör sig med förvirrande begrepp här.

ALLA LCD:er har backlight! Precis alla.
LCD-tekniken MÅSTE ha en ljuskälla som alstrar ljus som faller vinkelrät mot LCD-panelen (dvs att ljuset inkommer "bakom" panelen).

Det som skiljer olika LCD:er åt är typen av ljuskälla (CCFL eller LED) samt var den sitter (bakom eller i kanten).

LCD med CCFL, lysrör som sitter bakom panelen.

LCD med BACK LED (kallas oxå FULL LED), lysdioder som sitter bakom panelen*.

LCD med EDGE LED, lysdioder sitter i kanten (strax utanför och strax bakom, för att vara exakt) panelen. Ljuset sprids bakom panelen, och rät-vinklas mot densamma, med hjälp av ett spegel-arrangemang.

Solklart?

Samtliga 3 kommer finnas kvar på marknaden ett bra tag framöver, oavsett vad "tekniker" säger. :)

(*) Sen har det på senare tid fuskats med BACK LED, dioderna sitter förvisso bakom panelen med inte vinkelrätt mot panelen utan parallellt med den (iaf mestadels). Ljuset rät-vinklas med hjälp av speglar (på liknande sätt som för EDGE LED). Med den här konstruktionen kan man göra tunnare LCD-tvs än om man kört med "vanlig" BACK LED.

Redigerat av pacman, 16 september 2010 - 16:56.

Postad 16 september 2010 - 21:36

Gelmax
  • Gelmax
  • Forumräv

• 766 inlägg
  • 0
Tack pacman, jag började snart ge upp... :)

Postad 19 september 2010 - 16:57

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

• 1 811 inlägg
  • 0
Ju mer man kan om LCD desto mindre sugen är jag på att ha en sån...

Postad 19 september 2010 - 20:24

0ldb0y
  • 0ldb0y
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Du menar lysdioder ?

Nej, jag mener lysrören.

Nu verkar dom som jag ska börja leta LED ist för LCD.

Postad 19 september 2010 - 21:12

Gelmax
  • Gelmax
  • Forumräv

• 766 inlägg
  • 0
;) ????

Postad 19 september 2010 - 21:17

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

• 1 811 inlägg
  • 0

Nej, jag mener lysrören.

Vad menar du?

Postad 19 september 2010 - 22:05

Noah06
  • Noah06
  • Veteran

• 1 592 inlägg
  • 0

Nej, jag mener lysrören.

???

Läs tråden "igen", eller pacman's senaste inlägg.

Postad 20 september 2010 - 10:03

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

jag började snart ge upp... :)

Börjar känna samma sak... :)

Postad 21 september 2010 - 16:59

In go
  • In go
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0
Personligen tycker jag det är väldigt bra när "tvsäljartroll" kommer in på forumen och försöker sälja sitt senaste klipp :) Även om de är helt orubbliga och tycks inte förstå vad nackdelar är för något så sätter de fart på resten av forumet. Resultatet är att en vanlig svensson som mig får en väldigt bra grund till hur man ska gå till väga när man välja "sin" tv. Tack för det.

Sedan att de lite mer erfarna blir uppgivna av att argumentera mot en vägg är förståeligt, men dock upplysande!

Postad 21 september 2010 - 17:47

Unregistered6df60672
  • Unregistered6df60672
  • Veteran

• 1 811 inlägg
  • 0
Att gå efter reklam som representativ fakta om en TV:s kvalité är intetsägande.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.