Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Varför kan ingen tillverkare göra en bättre telefon än iPhone?

392 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 May 2010 - 05:45

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

• 1997 inlägg
  • 0
Fördelen med android börjar visa sig
http://iandouglas.co...o-benchmarking/
Jätteboost i prestanda på g.

Postad 12 May 2010 - 05:53

Whopper
  • Whopper
  • Veteran

• 1567 inlägg
  • 0

Klart att det är bra för att du vet vad du får. Jag ser inget problem med det. Men om jag (och några andra) vill ha andra möjligheter också, vilket kanske inte är så konstigt. Jag använder både Windows och Ubuntu på min dator hemma och förespråkar gärna Linux för mina kamrater men jag har full förståelse att alla inte vill ha det som operativsystem. Men jag är sådan, jag kör med GIMP för det fungerar lika bra som PS och jag vill inte lägga pengar på någon när jag kan få ett bra program fritt. Samtidigt har jag full förståelse att folk köper PS Elements för det känns tryggt och man kan få support om något skulle krångla. Vi är alla olika, jag gillar att bygga mina egna datorer och veta vad jag har i dem och sitta och pysslar med operativsystemet för att optimera. Andra gillar att köpa sin dator på SIBA och kunna ringa ett nummer om det strular. Jag valde HTC för att jag gillade Android, ville inte vara låst vid saker som Itunes och vill kunna få använda den produkten som jag köpt på det sättet jag vill.

Sedan använder inte telefonen som USB-minnen utan poängen är att du är inte låst (det där ordet igen) till ett visst program när du vill t ex lägga in låtar på din telefonen. Med en android kan du koppla in telefonen välja diskenhet och se telefonen i utforskaren och på sätt smidigt och enkelt lägga in låtar och filmer, precis som du gör med ett usb-minne.

Du förespråkar valfrihet. Bra. Låt oss välja iPhone om vi vill. Har inte hört en ända iphoneförespråkare tala om förbud mot andra plattformar.

Har haft WM-telefon och tycker iphones sätt att ladda filmer & musik är mycket smidigare (kanske skall förtydliga att jag laddar via en mac där iTunes fungerar bättre än en PC)

Postad 12 May 2010 - 08:49

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

• 4329 inlägg
  • 0

Du förespråkar valfrihet. Bra. Låt oss välja iPhone om vi vill.

Självklart. Skrev jag någonstans att du inte fick välja Iphone? Jag stod själv i valet och kvalet att köpa en Iphone i slutet på förra året men avstod då jag kände att den inte hade det JAG ville ha av en telefon.

Jag äger en Saab för jag gillar deras bilar och mototer och kommer nog aldrig äga en Volvo för jag tycker de ruskigt tråkiga. Det finns säkert många Volvoägare som inte håller med mig och tycker precis tvärtom.

Postad 12 May 2010 - 09:48

Unregistered1193
  • Unregistered1193
  • Forumräv

• 727 inlägg
  • 0

Det är ju lite kul att du på ett sätt säger emot dig själv här. Android är en öppen plattform vilket innebär att SE kan göra lite som de vill med plattformen till sina modeller. De kan göra sina egna lösningar och behöver inte förlita sig till det som google har bestämt i förväg. Men nej, då var SE muppiga för de gick sin egen väg och följde inte Androidstandarden. Så nu måste du med flera vänta på de uppdaterade funktionerna från google för att du valde "fel modell". Även om SE inte hade lagt till sin speciallösning så hade ändå SE bestämt när DU skulle få uppdatera till 2.1. Det gäller alla tillverkare, vilka monster! Men jag förstår vad du menar med muppig lösning så hoppa inte på mig nu bara för det. Tyckte det var lite kul bara. Men det är samtidigt väldigt skönt att det är just sånt som jag som iPhone-ägare slipper fundera över. Valde jag rätt Androidlur? Vilka kommer uppdatera först? Vilka har den senaste versionen? Du får nog vänja dig vid att Samsung, HTC, SE m.fl. kommer bygga in sina speciallösningar till sina Androidmodeller för att ha något unikt vilket innebär att de kommer uppdateras lite senare. Vill man vara först med uppdateringarna till Android så måste man (förmodligen) välja en Googletelefon.

Sen skriver du att du ändå är nöjd med 1.6 och det är inga större förändringar som du saknar. Men du har inte reflekterat över att det är just så de flesta iPhoneägarna känner. De är nöjda med sin telefon och de funktionerna de saknar kan de leva utan, annars hade de förmodligen inte köpt telefonen eller bytt för längesen. Det är inte jättemånga som köper en så förhållandevis dyr telefon som iPhone är och inte riktigt vet vad det är de köpt. Men det är nog ungefär lika många som köper den nya heta X10 som de läst om i media (eller annan Androidlur) och senare märker att, shit, jag kan inte köra det här programmet för jag har inte den senaste versionen av Android. Den här telefonen var inget för mig. Det är inte bra med hype :blush:

Sen för att nämna jailbreak bland vänner så känner jag 10-12 st som äger en iPhone. Men jag känner bara en som har jailbreakat och anledningen är multitasking (för gps) och för att kunna ladda ner gratisprogram (han skulle inte jailbreaka efter v.4.0). Gratisprogram tror jag är en stor anledningen till varför folk jailbreakar. Det är även en stor anledning till varför inte Apple tillåter jailbreak och möjligheten att ladda in program utanför iTunes. Främst för att de förlorar pengar på det men låt oss inte glömma att Apple vill ha många utvecklare till sin plattform och är det något som skrämmer iväg utvecklare så är är det piratkopior. Tjänar de inga pengar så skapas det inte lika många appar (som är av högre kvalité).

Sen att Apple skulle tillåta flera App Stores ser jag ingen mening med heller? Skulle programmen bli billigare? Knappast då det inte är Apple utan utvecklarna själva som sätter priset. Skulle det bli ett större utbud? Något större men med runt 200 000 program så ser inte jag att utbudet skulle behöva bli större? Skulle programmen bli bättre? Knappast då Apple inte kan kvalitétskontrollera alla programmen. Finns mycket skräp som det är redan och det hade ökat markant. Blir det bättre för kunden? För Apples målgrupp, nej. Det blir rörigare med flera App Stores, inte lika lätt att hitta utan man måste kolla runt i flera "affärer" för att hitta. Man kanske läser eller hör talas om en app och istället för att gå in på det självklara stället så får man förmodligen leta lite. Sen blir det inte lika säkert för kunden då Apple förmodligen inte kan garantera säkra kortköp, icke skadlig kod, stabilt operativsystem m.m. De som skulle bli nöjda är dem som vill ha större valfrihet, men jag är tveksam till att det egentligen skulle bli bättre för dem. De skulle möjligtvis sova bättre i vetskapen att de köpt en telefon där de själva får välja var de ska köpa sina Apps.

Det finns ingen telefon som passar alla och den perfekta telefonen kommer aldrig att tillverkas heller. Vi har olika preferenser och ingen tillverkare eller plattform kommer tillgodose allas önskemål. Så ni kan diskutera öppen vs. låst plattform hur mycket ni vill men det kommer alltid finnas folk som fördrar det ena framför det andra. Men det bästa av allt är att vi faktiskt har ett val. Den som tror att Apples lösning är ett hot för att det kan bli en ny standard i branschen är väl ändå ganska naiv. Det kommer alltid att finnas powerusers och de kommer alltid att kräva öppna plattformar och därför kommer det alltid att finnas öppna plattformar. För om de försvinner så kommer de ändå se till att de blir öppna i form av jailbreak eller liknande så det är nog bara att sitta lugnt i båten och välja den telefonen som passar dig bäst. Att försöka övertala folk på ett forum att de har fel och borde välja en annan lösning än den de valt kommer garanterat inte att stoppa eventuella förändringar i mobilbranschen. Men det är kul med diskussioner och jag måste säga att det har varit ganska kul att läsa många av argumenten i den här tråden.

Jag kommer, som jag nämnt tidigare, med all sannolikhet att köpa nästa iPhone. Men det är inte för att jag inte gillar Android utan det är endast på grund av att jag verkligen gillar iPhone OS och nästa version blir garanterat ännu bättre, både mjuk- och hårdvarumässigt.

ps.
Sen vill jag bara poängtera att anledningen till att iPhone saknade MMS m.m i början berodde främst på att AT&T i USA inte klarade av att leverera det till sina kunder och därför valde Apple helt enkelt att slopa funktionen. När iPhonen senare släpptes i hela världen så kom uppdateringen med MMS bl.a, men inte till de amerikanska kunderna med AT&T för de fick vänta nästan ett år innan det fungerade för dem. Så var det med det...

Bra inlägg overall men det sista är ren och skär "bull"

Man ville satsa på email-applikationen, inget annat, man hävdade ett MMS var överflödigt! Sen fick man trots allt krypa till korset och aktivera funktionen.

Postad 12 May 2010 - 09:58

zinned78
  • zinned78
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0

hahaha, det där uttrycket är så sjukt roligt. :D Jag är inte ironisk nu, jag menar det innerligt. "Ditt lilla troll"... *skrattar* I love it!

Du vet, jag är en ganska rolig person egentligen :blush:

Jaha nu har jag läst sju sidor och förstår inte riktigt vad som är problemet. Om 90% av Iphones användare tycker att Apples lösning är kanon och köper sin apps via appsstore så hindrar det väl inte att man låser upp telefonen och släpper den fri för resten av användarna. Kvalitétskontroll behöver man inte oroa sig om då 90% ändå går den säkra vägen och köper det som Apple garanterar är bra skit. Och de andra 10% blir nöjda med att kunna anpassa sin telefon precis som de vill.

Hade de inte haft det synsättet som de nu har utan istället släppt på all kontroll så hade det inte varit några 90% som hade haft telefonen i grundutförande. Då hade det varit en majoritet som hade installerat tredjepartsappar, Flash-stöd etc vilket hade medfört att iPhone hade tappat den användarupplevelsen som Apple har skapat. Negativt för kunden, negativt för iPhone, negativt för Apple.

Du vet, om man kan göra något så ska man...så resonerar många, utan att tänka efter i många fall tyvärr.

Det är mobilnördar som kan allt om alla modeller som lider av de man kallar låsning
och alla andra ord man kan hitta på för att tala om vad man tycker om detta.

Precis. Dessa nördar är även de som sitter och läser i ett forum som detta och skriver i denna tråden, det gör inte den stora massan. De som gnäller på Apple och iPhone och skriker "de låser in sina användare" är en skara som är så försvinnande liten.

Bra inlägg overall men det sista är ren och skär "bull"

Man ville satsa på email-applikationen, inget annat, man hävdade ett MMS var överflödigt! Sen fick man trots allt krypa till korset och aktivera funktionen.

Fel.

MMS är i grunden en fullständigt värdelös funktion. Epost slaktar MMS alla dagar i veckan och detta visste Apple om. Dessutom, som nämndes här ovan, så hade ju inte AT&T stöd för MMS vilket var en stor bidragande orsak till att Apple inte implementerade det till en början men sedan så veknade AT&T och skulle då möjliggöra det i sitt nät samt att européerna hade väntat länge på den funktionen.

Krypa till korset är alltså inte vad som skedde utan att det var när AT&T bestämde sig för att möjliggöra funktionen som brytpunkten kom.

Postad 12 May 2010 - 10:03

Unregistered1193
  • Unregistered1193
  • Forumräv

• 727 inlägg
  • 0

Du vet, jag är en ganska rolig person egentligen :blush:

Hade de inte haft det synsättet som de nu har utan istället släppt på all kontroll så hade det inte varit några 90% som hade haft telefonen i grundutförande. Då hade det varit en majoritet som hade installerat tredjepartsappar, Flash-stöd etc vilket hade medfört att iPhone hade tappat den användarupplevelsen som Apple har skapat. Negativt för kunden, negativt för iPhone, negativt för Apple.

Du vet, om man kan göra något så ska man...så resonerar många, utan att tänka efter i många fall tyvärr.

Precis. Dessa nördar är även de som sitter och läser i ett forum som detta och skriver i denna tråden, det gör inte den stora massan. De som gnäller på Apple och iPhone och skriker "de låser in sina användare" är en skara som är så försvinnande liten.

Fel.

MMS är i grunden en fullständigt värdelös funktion. Epost slaktar MMS alla dagar i veckan och detta visste Apple om. Dessutom, som nämndes här ovan, så hade ju inte AT&T stöd för MMS vilket var en stor bidragande orsak till att Apple inte implementerade det till en början men sedan så veknade AT&T och skulle då möjliggöra det i sitt nät samt att européerna hade väntat länge på den funktionen.

Krypa till korset är alltså inte vad som skedde utan att det var när AT&T bestämde sig för att möjliggöra funktionen som brytpunkten kom.

Nej, du far med osanning, det enda som är sant är att AT&T inte hade stöd för det. Hårdvaran i iPhone hade stöd för funktionen redan med den första modellen och jag håller med om att e-post är betydligt bättre, men det är inte samma sak som att försvara det beslutet som Apple tog.

Det blir nästan lite tragikomiskt när man ser folk försvara Apple på det sättet som du nu gör. Skall tillägga att jag har en iPhone 3G och tycker om den enormt men att försvara det med att Apple ansåg det vara värdelöst är på något sätt också ett värdelöst argument.

Postad 12 May 2010 - 10:10

zinned78
  • zinned78
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0

Nej, du far med osanning, det enda som är sant är att AT&T inte hade stöd för det. Hårdvaran i iPhone hade stöd för funktionen redan med den första modellen och jag håller med om att e-post är betydligt bättre, men det är inte samma sak som att försvara det beslutet som Apple tog.

Det blir nästan lite tragikomiskt när man ser folk försvara Apple på det sättet som du nu gör. Skall tillägga att jag har en iPhone 3G och tycker om den enormt men att försvara det med att Apple ansåg det vara värdelöst är på något sätt också ett värdelöst argument.

Fel igen. MMS som funktion behöver inte någon speciell hårdvara för att fungera. Kan du skicka SMS med befintlig hårdvara i handenheten så kan du skicka MMS, sedan är allt upp till mjukvaran och nätet.

Sedan, varför är det tragikomiskt och på vilket sätt behöver jag argument för att stödja Apples beslut? Om Apple tar ett beslut att inte implementera MMS så är det ju deras beslut, eller hur? Ett beslut som jag förstår helt och hållet. Jag tycker funktionen är värdelös och jag saknade inte den för fem öre, att svenskar och många andra européer av någon konstig anledning favoriserar MMS förstår jag inte.

Postad 12 May 2010 - 10:17

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Mm å sen att några personer inte förstod vad som var bäst för dom och jailbreakade sin Iphone å installerade program som gjordet möjligt att använda mms ..

2008-06-28
Sedan den första betaversionen dök upp i slutet av 2007 har SwirlyMMS laddats ner över en halv miljon gånger. Nu är det så äntligen dags för den första skarpa versionen av programmet.

Till och med fler än några...500000 nedladdningar innan ens den skarpa versionen är släppt

Postad 12 May 2010 - 10:20

zinned78
  • zinned78
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0

Mm å sen att några personer inte förstod vad som var bäst för dom och jailbreakade sin Iphone å installerade program som gjordet möjligt att använda mms ..

2008-06-28
Sedan den första betaversionen dök upp i slutet av 2007 har SwirlyMMS laddats ner över en halv miljon gånger. Nu är det så äntligen dags för den första skarpa versionen av programmet.

Till och med fler än några...500000 nedladdningar innan ens den skarpa versionen är släppt

Som jag sa :

...att svenskar och många andra européer av någon konstig anledning favoriserar MMS förstår jag inte.

Postad 12 May 2010 - 10:23

Unregistered1193
  • Unregistered1193
  • Forumräv

• 727 inlägg
  • 0

Fel igen. MMS som funktion behöver inte någon speciell hårdvara för att fungera. Kan du skicka SMS med befintlig hårdvara i handenheten så kan du skicka MMS, sedan är allt upp till mjukvaran och nätet.

Sedan, varför är det tragikomiskt och på vilket sätt behöver jag argument för att stödja Apples beslut? Om Apple tar ett beslut att inte implementera MMS så är det ju deras beslut, eller hur? Ett beslut som jag förstår helt och hållet. Jag tycker funktionen är värdelös och jag saknade inte den för fem öre, att svenskar och många andra européer av någon konstig anledning favoriserar MMS förstår jag inte.

Helt korrekt, en felskrivning av hårdvara/mjukvara. Dock är det väldigt konstigt att när Jobs säger att vi inte behöver det - då behöver vi det inte!!

Steve Jobs sa: We don't need MMS
Steve Jobs sa: We don't need copy/paste

Nu finns dock funktionerna implementerade (vilket jag är glad för) dock finns det alltid ett argument som försvarar en icke-funktion, just den iställningen kan jag inte förlika mig med. När en funktion saknas (eller inte implementerats) använder man istället precis det argumentet som du och många andra, att det är en funktion som man inte använder sig av, eller endast använt 5-10ggr. Om DU inte använder detta är ju absolut inte ett argument för att funktionen inte borde finnas där? I detta fallet enbart pga att Jobs sa: We don't need MMS - så gick alla igång på det och tyckte MMS var värdelöst.

Och innan det går lite för långt, jag har ingen agg mot iPhone men mot hur man väljer att försvara just icke-funktioner - jag hade gladeligen haft alla dessa funktioner i iPhone eller iaf möjligheten att använda de, även om jag anser epost vara betydligt smidigare i alla situationer.

Jag kan iaf bara se till mig själv - jag skickar hellre en bild via MMS till min gamla mor än ett epost-meddelande, den saken är klar.

Redigerat av Unregistered1193, 12 May 2010 - 10:27.

Postad 12 May 2010 - 11:09

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

• 1356 inlägg
  • 0
Vi kör det i repris igen !

Det var den bästa argumentationen i lång form, än så länge

Det är ju lite kul att du på ett sätt säger emot dig själv här. Android är en öppen plattform vilket innebär att SE kan göra lite som de vill med plattformen till sina modeller. De kan göra sina egna lösningar och behöver inte förlita sig till det som google har bestämt i förväg. Men nej, då var SE muppiga för de gick sin egen väg och följde inte Androidstandarden. Så nu måste du med flera vänta på de uppdaterade funktionerna från google för att du valde "fel modell". Även om SE inte hade lagt till sin speciallösning så hade ändå SE bestämt när DU skulle få uppdatera till 2.1. Det gäller alla tillverkare, vilka monster! Men jag förstår vad du menar med muppig lösning så hoppa inte på mig nu bara för det. Tyckte det var lite kul bara. Men det är samtidigt väldigt skönt att det är just sånt som jag som iPhone-ägare slipper fundera över. Valde jag rätt Androidlur? Vilka kommer uppdatera först? Vilka har den senaste versionen? Du får nog vänja dig vid att Samsung, HTC, SE m.fl. kommer bygga in sina speciallösningar till sina Androidmodeller för att ha något unikt vilket innebär att de kommer uppdateras lite senare. Vill man vara först med uppdateringarna till Android så måste man (förmodligen) välja en Googletelefon.

Sen skriver du att du ändå är nöjd med 1.6 och det är inga större förändringar som du saknar. Men du har inte reflekterat över att det är just så de flesta iPhoneägarna känner. De är nöjda med sin telefon och de funktionerna de saknar kan de leva utan, annars hade de förmodligen inte köpt telefonen eller bytt för längesen. Det är inte jättemånga som köper en så förhållandevis dyr telefon som iPhone är och inte riktigt vet vad det är de köpt. Men det är nog ungefär lika många som köper den nya heta X10 som de läst om i media (eller annan Androidlur) och senare märker att, shit, jag kan inte köra det här programmet för jag har inte den senaste versionen av Android. Den här telefonen var inget för mig. Det är inte bra med hype :blush:

Sen för att nämna jailbreak bland vänner så känner jag 10-12 st som äger en iPhone. Men jag känner bara en som har jailbreakat och anledningen är multitasking (för gps) och för att kunna ladda ner gratisprogram (han skulle inte jailbreaka efter v.4.0). Gratisprogram tror jag är en stor anledningen till varför folk jailbreakar. Det är även en stor anledning till varför inte Apple tillåter jailbreak och möjligheten att ladda in program utanför iTunes. Främst för att de förlorar pengar på det men låt oss inte glömma att Apple vill ha många utvecklare till sin plattform och är det något som skrämmer iväg utvecklare så är är det piratkopior. Tjänar de inga pengar så skapas det inte lika många appar (som är av högre kvalité).

Sen att Apple skulle tillåta flera App Stores ser jag ingen mening med heller? Skulle programmen bli billigare? Knappast då det inte är Apple utan utvecklarna själva som sätter priset. Skulle det bli ett större utbud? Något större men med runt 200 000 program så ser inte jag att utbudet skulle behöva bli större? Skulle programmen bli bättre? Knappast då Apple inte kan kvalitétskontrollera alla programmen. Finns mycket skräp som det är redan och det hade ökat markant. Blir det bättre för kunden? För Apples målgrupp, nej. Det blir rörigare med flera App Stores, inte lika lätt att hitta utan man måste kolla runt i flera "affärer" för att hitta. Man kanske läser eller hör talas om en app och istället för att gå in på det självklara stället så får man förmodligen leta lite. Sen blir det inte lika säkert för kunden då Apple förmodligen inte kan garantera säkra kortköp, icke skadlig kod, stabilt operativsystem m.m. De som skulle bli nöjda är dem som vill ha större valfrihet, men jag är tveksam till att det egentligen skulle bli bättre för dem. De skulle möjligtvis sova bättre i vetskapen att de köpt en telefon där de själva får välja var de ska köpa sina Apps.

Det finns ingen telefon som passar alla och den perfekta telefonen kommer aldrig att tillverkas heller. Vi har olika preferenser och ingen tillverkare eller plattform kommer tillgodose allas önskemål. Så ni kan diskutera öppen vs. låst plattform hur mycket ni vill men det kommer alltid finnas folk som fördrar det ena framför det andra. Men det bästa av allt är att vi faktiskt har ett val. Den som tror att Apples lösning är ett hot för att det kan bli en ny standard i branschen är väl ändå ganska naiv. Det kommer alltid att finnas powerusers och de kommer alltid att kräva öppna plattformar och därför kommer det alltid att finnas öppna plattformar. För om de försvinner så kommer de ändå se till att de blir öppna i form av jailbreak eller liknande så det är nog bara att sitta lugnt i båten och välja den telefonen som passar dig bäst. Att försöka övertala folk på ett forum att de har fel och borde välja en annan lösning än den de valt kommer garanterat inte att stoppa eventuella förändringar i mobilbranschen. Men det är kul med diskussioner och jag måste säga att det har varit ganska kul att läsa många av argumenten i den här tråden.

Jag kommer, som jag nämnt tidigare, med all sannolikhet att köpa nästa iPhone. Men det är inte för att jag inte gillar Android utan det är endast på grund av att jag verkligen gillar iPhone OS och nästa version blir garanterat ännu bättre, både mjuk- och hårdvarumässigt.

ps.
Sen vill jag bara poängtera att anledningen till att iPhone saknade MMS m.m i början berodde främst på att AT&T i USA inte klarade av att leverera det till sina kunder och därför valde Apple helt enkelt att slopa funktionen. När iPhonen senare släpptes i hela världen så kom uppdateringen med MMS bl.a, men inte till de amerikanska kunderna med AT&T för de fick vänta nästan ett år innan det fungerade för dem. Så var det med det...

Postad 12 May 2010 - 11:37

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Vi kör det i repris igen !

Det var den bästa argumentationen i lång form, än så länge

Vi kör Aure:s senaste inlägg som repris igen då. Den bästa argumentationen i kort form, än så länge:

Nu finns dock funktionerna implementerade (vilket jag är glad för) dock finns det alltid ett argument som försvarar en icke-funktion, just den iställningen kan jag inte förlika mig med. När en funktion saknas (eller inte implementerats) använder man istället precis det argumentet som du och många andra, att det är en funktion som man inte använder sig av, eller endast använt 5-10ggr. Om DU inte använder detta är ju absolut inte ett argument för att funktionen inte borde finnas där? I detta fallet enbart pga att Jobs sa: We don't need MMS - så gick alla igång på det och tyckte MMS var värdelöst.

Och innan det går lite för långt, jag har ingen agg mot iPhone men mot hur man väljer att försvara just icke-funktioner - jag hade gladeligen haft alla dessa funktioner i iPhone eller iaf möjligheten att använda de, även om jag anser epost vara betydligt smidigare i alla situationer.

Om bara en kund, önskar en funktion som MMS, så borde det vara skäl nog att implementera funktionen. I det här fallet var det inte bara en person, utan en halv miljon. Dessutom var det ingen "kritisk" funktion som skulle kunna göra telefonen instabil. Det var ju Apples eget påhitt och "klappa oss på huvudet" och säga "ni behöver inte MMS". Det är där vi hela tiden landar - det är knäppt att Apple begränsar funktioner eller funktionalitet, likväl som andra företag gör det. Ge oss funktionerna om det finns minsta lilla efterfrågan, och låt de som använder funktionen - använda den. De som inte bryr sig om den, behöver inte använda den - men ingen kan tala om för MIG hur JAG vill använda min telefon, eller vad JAG behöver för att vara nöjd - det vet ju endast jag.

Postad 12 May 2010 - 11:46

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

• 1356 inlägg
  • 0
Tycker du !

Men om du tycker att iphone har låsningar, så bör du nog fundera på dina egna låsningar
Du är helt låst i ett resonemang och verkar inte ens vilja försöka förstå vad vi som inte
är låsta försöker säga dig.

Som jag tidigare sagt. Jag förespåkar varken det ena eller det andra.
Jag ör öppen för bådas resonemang, men kan inte köpa Iphonehatarnas argumentation

Redigerat av cedergren, 12 May 2010 - 11:48.

Postad 12 May 2010 - 11:47

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

• 3147 inlägg
  • 0
Apple sa aldrig att MMS inte är en funktion som ingen behöver, de struntade i MMS för att de ville pusha folk till att använda mail, inget annat.

Postad 12 May 2010 - 12:06

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Tycker du !

Men om du tycker att iphone har låsningar, så bör du nog fundera på dina egna låsningar
Du är helt låst i ett resonemang och verkar inte ens vilja försöka förstå vad vi som inte
är låsta försöker säga dig.

Som jag tidigare sagt. Jag förespåkar varken det ena eller det andra.
Jag ör öppen för bådas resonemang, men kan inte köpa Iphonehatarnas argumentation

Ja, tycker jag. Du kan väl inte på fullaste allvar påstå att det är bättre att ha färre funktioner än fler? Om man nu tar MMS som ett exempel. Exakt VAD blir sämre i att kunna göra fler av sina kunder nöjda genom att erbjuda så många funktioner som möjligt, enkla som svåra?

Eftersom alla personer är olika, så har alla också olika behov för sin användning. Det är argumentationen där Apple väljer bort funktioner och talar om för mig hur JAG ska använda telefonen, som stör mig. De där de styr in mig och säger åt mig att e-post är bättre, fast jag (och tydligen en halv miljon personer till) anser att MMS faktiskt är bättre. Antingen gjorde de en dålig marknadsanalys för MMS, eller så valde de att begränsa funktionaliteten. Jag tror på alternativ två.

Postad 12 May 2010 - 12:07

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0
Vägrade iPhone länge......vägrar Apple dagligen.....

Började med att jag ville ha något tunt, snyggt och som funkade bra med mp3. Började med samsung och någon i deras u serie, u600 tror jag, men tyvärr var den ruskigt kass på media då den var för slö. Drog en Nokia 5310 som jag tyckte var grym för just musik, tunn och inte helt ugly.

När Touch blev på tavlan så siktade jag in mig på Nokia 5800. iPhone 2G och iPhone 3G fanns redan ute men jag vägrade bli Apple pojk som la pengar på dyra saker.

Var länge nöjd med 5800, men det var min första smartphone så man visst väl inte bättre. Hade sett iPhone men aldrig riktigt provat den och redan med Nokia 5800 snackade man om en iPhone dödare.

Polaren är i sin tur en HTC kille. Fick pilla en hel del med hans olika modeller, diamond med mera. Bättre än Nokia tycket jag, ganska snygga och smarta också.

Men så skaffade flickan en iPhone 3GS och man fick pilla lite med den. Kan säga att den vid den tiden slog allt annat jag lagt mina händer på, inklusive HTC modellerna. Detta fick mig att byta och är idag fortfarande nöjd.

Min är jailbreakad, detta av anledningen att jag uppskattar djupet av möjligheter som det ger och inte bara freeware/backgrounder.

Nu har Android kommit långt och sen iPhone 3GS släpptes förra sommaren så har många lurar kommit fram.

Jag vet inte men att bara skylla på hype och enögda människor håller inte. För mig finns det ingen modell som släpptes sommaren 2009 som fortfarande kan stå sig rätt bra idag. Visst 3GS är omsprungen men fan den håller flaggan högt ändå. Med iPhone OS 4 ger man liv till den igen.

Visa mig gärna en modell som hålls i liv så länge och som får så mycket mer funktioner och som kom ut sommaren 2009.

Sen så, andelen tillbehör till iPhonen är något som också kommer hålla mig kvar. Lika så att man faktiskt kan ha en mobil som inte företaget själv utdaterar ungefär 1-2 månader efter man släppt den.

Postad 12 May 2010 - 12:08

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Apple sa aldrig att MMS inte är en funktion som ingen behöver, de struntade i MMS för att de ville pusha folk till att använda mail, inget annat.

Ja och det är ju precis det som stör mig. Det är bara ett av exemplen på saker som iPhone saknar som inte skulle göra telefonen "instabil". Det är en funktion som skulle bidra med fler nöjda kunder, men här pekar Apple med hela handen för "de vet ju" hur "vi ska använda telefonen". Det är fel. Det är hela dealen. Alla är individer. Alla är olika. Därför är fler funktioner bättre, än att "sitta i boxen" som Apple gör och bestämma vad som ska vara OK eller inte. They don't know me...

Postad 12 May 2010 - 12:14

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

[Bra inlägg]

Jag kan hålla med om att iPhone satte standarden för snart tre år sedan när den kom. Där har vi också ett faktum att alla de som har haft HTC:s telefoner fram till Hero faktiskt, tycker jag synd om. Själv har jag haft tre olika HTC-modeller och i jämförelse med Hero och framåt, så kan till exempel S730 vara en av de sämsta och buggigaste telefonerna i världshistorien.

Med det sagt så är det heller inte så konstigt att så många som har haft SE, HTC osv. tycker att iPhone är så mycket bättre. Det var när Hero lanserades som iPhone fick en reell konkurrens i mina ögon. Alla de som jämför iPhone med tidigare modeller, har helt rätt i att iPhone är så vansinnigt mycket bättre, men det blir lite orättvist att jämföra "tillbaka" till de äldre modellerna kontra de mobiltelefoner som finns idag som Legend, Desire, X10 osv. X1 från SE och X10 är ju som om de var från olika solsystem och jag har full förståelse för de som INTE köper en X10:a för att de är brända från en seg och buggig X1.

Som sagt, i jämförelse idag, bör man jämföra det som finns - idag. :blush:

Postad 12 May 2010 - 12:59

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

• 4329 inlägg
  • 0

Jag trodde att folk var så nöjda med hur Applestore etc fungerar så att de inte skulle vilja göra något annat. Och nu säger du att så inte är fallet? Jag sa inte att de skulle släppa all kontroll, jag sa att de skulle göra exakt som de gör idag men också tillåta för de som vill att öppna sin telefon utan jailbreak. Och eftersom merparten av de som har Iphones här verkar nöjda med hur appstore fungerar så skulle de välja att fortsätta köpa godkända produkter därifrån. Eller skulle de plötsligt byta mönster bara för att möjligheten finns? Det går tvärtemot merparten av folks resonemang i tråden. Så om Apple har haft en öppen telefon med samma grymma appstore så varför skulle merparten av kunderna vilja välja något annat?

Postad 12 May 2010 - 15:42

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Bara en liten kommentar igen angående användarupplevelsen: jag tyckte Tinboy fick till det bra med citat och allt i senaste inlägget.

För mig så hänger användarupplevelsen på att kunna göra min nalle personlig. D.v.s anpassa den som JAG anser vara rätt och riktigt, inte efter vad tillverkaren anser att man "skall" ha.

Därför kan jag bara konstatera att jag inte och kommer inte att dela åsikten att låsningar är av nöden för att "användarupplevelsen" skall bli bättre. Att ha en nalle som enbart kan användas på ett av tillverkaren förbestämt sätt hade tråkat ut mig till bristningsgränsen. Egna ikoner, egna bakgrunder, möjlighet att organisera menyn som man själv vill och själv välja hur och varifrån programmen skall komma o.s.v ser jag som totalt nödvändigt för att jag skall kunna trivas med nallen.

Postad 12 May 2010 - 16:02

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

• 1997 inlägg
  • 0

Bara en liten kommentar igen angående användarupplevelsen: jag tyckte Tinboy fick till det bra med citat och allt i senaste inlägget.

För mig så hänger användarupplevelsen på att kunna göra min nalle personlig. D.v.s anpassa den som JAG anser vara rätt och riktigt, inte efter vad tillverkaren anser att man "skall" ha.

Därför kan jag bara konstatera att jag inte och kommer inte att dela åsikten att låsningar är av nöden för att "användarupplevelsen" skall bli bättre. Att ha en nalle som enbart kan användas på ett av tillverkaren förbestämt sätt hade tråkat ut mig till bristningsgränsen. Egna ikoner, egna bakgrunder, möjlighet att organisera menyn som man själv vill och själv välja hur och varifrån programmen skall komma o.s.v ser jag som totalt nödvändigt för att jag skall kunna trivas med nallen.

Håller med, inte kunna göra som man vill med startskärm, aktiva widgets, ikoner, launchers etc är ju en begränsning.

Postad 12 May 2010 - 16:21

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Joo..Gör verkligen att Iphone känns ljusår efter alla andra..

Skulle bli less fort som man blivit me alla andra telefoner man inte kunnat ändra just nå på

Postad 12 May 2010 - 16:21

ThomasX1
  • ThomasX1
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0
En härlig tråd detta! Den har hjälpt mig mycket. Har varit lite osäker på vilken nästa lur det skall bli efter snart två år med X1:an. Tack!

Postad 12 May 2010 - 16:25

zinned78
  • zinned78
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0

Håller med, inte kunna göra som man vill med startskärm, aktiva widgets, ikoner, launchers etc är ju en begränsning.

När jag talar om "användarupplevelsen" så syftar jag ju främst på stabiliteten och tryggheten som Apple levererar med sin produkt. Jag talar inte om hur pass mycket man kan tweaka sin telefon i form av bakgrunder etc. Personligen så ser jag hellre att Apple håller fast vid detta spår, som ni kallar "inlåsning" etc, istället för att släppa på tyglarna. Jag föredrar helt och hållet det.

Vad det gäller just bakgrunder, "widgets" och organisera om ikoner etc så är detta ju något som kommer att komma med iPhone OS 4.0.

Postad 12 May 2010 - 16:46

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Skönt att det kommer med iPhone OS 4.0. Synd bara att det fungerat i andra plattformar i flera år (sortera program i mappar o.s.v).

Jag har inte upplevt att nallen blivit instabil p.g.a att jag anpassat den. Så nej, låsningar är fortfarande inte bra.:blush:

Eller om jag säger såhär: en del av problemet ligger mycket i att Apple bara har en mobil enhet: iPhone (och iPod Touch). Hade de förutom detta släppt någon form av ultraportabel Mac, tänk en Communicatorliknande sak som kört Mac OS X i desktopversion hade läget varit ett annat.

Å andra sidan har jag en känsla av att Apple egentligen inte är beredd att låta MacBook t.ex få konkurrens från det mobila hållet. iPhone skall vara ett komplement till datorn, inte en ersättare.

På sikt är jag dock övertygad om att Apple vackert får ge sig in på UMPC med integrerad telefoni i någon form. D.v.s att komplettera konsumentlinjen med iPhone och iPod Touch med någon form av proffsverktyg. Således göra samma sak som med datorerna där i-serien är till för konsumenter och MacPro för proffsen.

Problemet för Apple idag är att de saknar en kraftfull handdator för oss som inte vill släpa på en laptop - och som gillar Mac OS X i datorn. iPhone är sannerligen ingen "ultraportabel Mac" utan en "iPod Phone Plus" snarare.

Postad 12 May 2010 - 16:49

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

• 3147 inlägg
  • 0
Widgets kommer inte i 4.0, det är en sak jag är besviken på att vi inte fick.

Postad 12 May 2010 - 16:54

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Tycker ni ska vara glada att Apple har bestämt att ni inte ska få widgets :D

Det ingår säkert i nån större plan :)

Edit widget kommer väl i en senare uppdatering :blush:

Redigerat av moparman, 12 May 2010 - 16:56.

Postad 12 May 2010 - 17:08

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Tycker ni ska vara glada att Apple har bestämt att ni inte ska få widgets :)

Det ingår säkert i nån större plan :D

Edit widget kommer väl i en senare uppdatering :blush:

Det kommer, när Apple anser att världen är mogen för det. Just nu är det inte tillräckligt tryggt eller säkert nog, med widgets. Som du skriver, det kommer eventuellt helt revolutionerande i nästa version av operativsystemet, nästa år. :D

Postad 12 May 2010 - 18:07

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Ni måste förstå hur läget är: om Apple utelämnar en funktion från iPhones OS beror det på att Steve Jobs insett att den funktionen är dålig/bristfällig. :)

Det är nämligen så att allt som kan utföras med andra plattformar men inte med iPhone är dåligt. Det är övriga bolag som helt enkelt inte förstått hur man drar en slipsten. :D

Det är helt enkelt så att Apple är de enda som förstår hur en mobiltelefon skall vara beskaffad. Innan dess var det Sony Ericsson som behärskade den konsten och än längre tillbaka var det Nokia. Men nu är det alltså Apples tur att vara allvetare. :blush:

Postad 12 May 2010 - 18:15

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

• 3147 inlägg
  • 0
Eller så är det för att de inte har klurat ut hur de vill att DERAS widgets ska funka?
vilket förklarar ALLA deras sena lanseringar på vissa funktioner som andra telefoner haft innan.

De gör saker på sitt sätt, hata det eller älska det.

Det som fortf är klart är att androidfansen är värre troll än applefansen :blush:

Redigerat av simulacra, 12 May 2010 - 18:15.

Postad 12 May 2010 - 18:20

Unregistered0354d681
  • Unregistered0354d681
  • Veteran

• 2184 inlägg
  • 0

Det som fortf är klart är att androidfansen är värre troll än applefansen :blush:

Håller inte med dig där men du är väl för bländad antar jag :D. Även om Androidfanatiker börjar komma just nu med. Tur att jag håller mig till min 5800.

Postad 12 May 2010 - 18:23

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

• 1997 inlägg
  • 0
Intressanta är väl att iphoneägare försvarar bristen på funktioner hos Iphone... Är väl så rabiat som det kan vara...

Postad 12 May 2010 - 18:28

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

• 3147 inlägg
  • 0

Håller inte med dig där men du är väl för bländad antar jag :). Även om Androidfanatiker börjar komma just nu med. Tur att jag håller mig till min 5800.

Bländad? Nej, läs den här tråden och se hur iPhone-fans konstant måste försvara sig, androidfolk är de som visar aggression här, och det draget går igenom mer eller mindre VARENDA diskussion jag sett om iPhone.
vi har valt iPhone för att vi tycker om telefonen och dess funktionalitet, vi svär över bristen på en del funktioner.
Men nördar är som de är, de är PRECIS lika emotionellt investerade i sina maskiner, men de har oerhört svårt att acceptera att alla inte väljer som de eftersom de helt enkelt inte förstår hur folk kan välja så, och det draget ser jag hos ALLA nördar jag haft oturen att träffa.

Intressanta är väl att iphoneägare försvarar bristen på funktioner hos Iphone... Är väl så rabiat som det kan vara...

Och ditt problem med det är?

Se ovan.

Jag har inget intresse i att forska om android, eftersom den plattformen är ointressant för mig, varför gör inte ni samma sak med iPhone och låter oss vara?

Redigerat av simulacra, 12 May 2010 - 18:30.

Postad 12 May 2010 - 18:28

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0

Eller så är det för att de inte har klurat ut hur de vill att DERAS widgets ska funka?
vilket förklarar ALLA deras sena lanseringar på vissa funktioner som andra telefoner haft innan.

Heh....Bland det roligaste jag läst på mycket länge :)

Postad 12 May 2010 - 18:29

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

• 1997 inlägg
  • 0

Och ditt problem med det är?

Se ovan.

Har inget problem med det, däremot verkar ju du ha det...

Postad 12 May 2010 - 18:33

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Jag har inte uppfattat någon irritation över att det finns kunder som väljer en iPhone. Däremot är det irriterande när avsaknad av funktionalitet försvaras som någonting bra.

D.v.s underförstått så gör funktionalitet att man får en sämre nalle = bättre nallar (iPhone) har färre funktioner kombinerat med låsning.

Att försvara/motivera/propagera för avsaknad av funktioner som någonting bra är inget annat än skrattretande.

Jag har inga problem att hålla med om att iPhone har en trevlig skärmrespons och ett fint flyt i gränsnittet och att den är smidig som mediaspelare/spelkonsol när man kör en Mac och använder iTunes etc. Inga invändningar alls från min sida.

Men att den skall försvaras i avseendet låsning och funktionsbegränsning är lite väl naivt.

Postad 12 May 2010 - 18:36

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

• 3147 inlägg
  • 0

Heh....Bland det roligaste jag läst på mycket länge :)

Kan du ju roa dig med, om man läser på exakt hur iPhone hanteras på Apple så klarnar en del, det sitter inte 200 tekniker och trycker in varenda technyhet de kan hitta, det sitter en mix av folk från tekniker till human-machine-interactionfolk och designar den, när iphone först designades för 4 år sen så var projektgrupper drygt 10 pers.

Apple VILL att varenda en av deras funktioner är intuitiva och väldesignade, det ska inte finnas konstiga buggar eller funktioner som inte är logiska, eller säger du att Apple ska kopiera androids widgets?
Vilket ramaskri skulle ni inte utstöta då?

Jag har inte uppfattat någon irritation över att det finns kunder som väljer en iPhone. Däremot är det irriterande när avsaknad av funktionalitet försvaras som någonting bra.

D.v.s underförstått så gör funktionalitet att man får en sämre nalle = bättre nallar (iPhone) har färre funktioner kombinerat med låsning.

Att försvara/motivera/propagera för avsaknad av funktioner som någonting bra är inget annat än skrattretande.

Jag har inga problem att hålla med om att iPhone har en trevlig skärmrespons och ett fint flyt i gränsnittet och att den är smidig som mediaspelare/spelkonsol när man kör en Mac och använder iTunes etc. Inga invändningar alls från min sida.

Men att den skall försvaras i avseendet låsning och funktionsbegränsning är lite väl naivt.

Det enda det "är" är din åsikt, blanda inte ihop med vad du tycker som ngn universell sanning, de av oss som orkat har förklarat varför vi tycker att låsningen bidrar med mer gott än ont, men du kan ju öht inte acceptera det utan att sluta tjafsa.

Redigerat av simulacra, 12 May 2010 - 18:37.

Postad 12 May 2010 - 18:37

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

• 1997 inlägg
  • 0
Rätt kul läsning, lite kejsarens nya kläder över det :)

Postad 12 May 2010 - 18:42

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Nej, jag köper inte era argument om iPhone-låsning som något bra eftersom det där med "användarupplevelse" o.dyl inte håller som motiveringar.

Menar man på fullaste allvar att alla låsningar och begränsningar är resultatet av omtanke om användarna innebär det rent logiskt att övriga tillverkare saknar denna omtanke. Således står öppenhet i motsats till användarupplevelse.

Kan någon av låsningsförespråkarna förklara VAD exakt som gör en iPhone i originalutförande instabil p.g.a att den skulle vara öppen så kanske jag ändrar uppfattning. Jag talar då om exakt vad som hade gjort den kraschbenägen och hemsk om det som idag kräver jailbreak gick att göra med systemet i grundutförande.

En fråga: om nu användarupplevelsen kräver alla dessa låsningar och begränsningar: hur ställer ni er till datorer? Dåliga och krångliga? Borde Apple ersätta Mac OS X med iPhone OS Desktop p.g.a att vanliga OS X är öppet, instabilt, krångligt och ologiskt med dålig användarupplevelse? :)

Edit: Jag talar alltså om ett öppet iPhone OS men utan modifiering. D.v.s systemet går att modifiera för den som vill, i defaultläge är det som idag. Blir defaultläget försämrat för att spärrarna saknas? Även för den som enbart använder AppStore och iTunes?

En fågel viskar i mitt öra att instabilitet enbart inträffar om man mixtrat fel med nallen, inte p.g.a ATT DET GÅR att mixtra med den.

Redigerat av Unregistered43b822d3, 12 May 2010 - 18:45.

Postad 12 May 2010 - 18:50

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

• 3147 inlägg
  • 0

Nej, jag köper inte era argument om iPhone-låsning som något bra eftersom det där med "användarupplevelse" o.dyl inte håller som motiveringar.

Menar man på fullaste allvar att alla låsningar och begränsningar är resultatet av omtanke om användarna innebär det rent logiskt att övriga tillverkare saknar denna omtanke. Således står öppenhet i motsats till användarupplevelse.

Kan någon av låsningsförespråkarna förklara VAD exakt som gör en iPhone i originalutförande instabil p.g.a att den skulle vara öppen så kanske jag ändrar uppfattning. Jag talar då om exakt vad som hade gjort den kraschbenägen och hemsk om det som idag kräver jailbreak gick att göra med systemet i grundutförande.

En fråga: om nu användarupplevelsen kräver alla dessa låsningar och begränsningar: hur ställer ni er till datorer? Dåliga och krångliga? Borde Apple ersätta Mac OS X med iPhone OS Desktop p.g.a att vanliga OS X är öppet, instabilt, krångligt och ologiskt med dålig användarupplevelse? :)

Problemet är inte stabilitet i första lägret även om det är en del av det, det som sagts är att användarupplevelsen kan försämras eftersom de appar som kommer från andra källor 1. inte är kvalitetskontrollerade och 2. kanske inte följer telefonens parental control-system.
Kraschbenäghet kan komma av en myriad olika orsaker, dålig testning, dålig kod.
Hur ska kvalitetsnivån kunna upprätthållas om ett gäng apps kommer från källor som apple öht inte har ngn insyn i, ska man tro utvecklarna på deras ord?

Och parallellen med desktop OS är irrelevant, inte en människa använder ett mobilt OS som ett desktop OS, jag vill se ngn klippa film med en telefon, eller sitta i ett fullfjädrat photoshop och bildkorra.

Sen verkar du tycka att man ska kunna ändra kärnfunktionalitet, hur ska det garanteras att de nya funktioner som t ex en sms-app är lika väl integrerad som den solm följer med OS.et från början?
Apples målgrupp tweakar aldrig eller sällan, de som jailbreakat har gjort det främst för att få större funktionalitet, dvs sånt som Apple inte byggt in från början, jag tror inte att särskilt många gjort det för att de inbyggda corefunktionerna är dåliga.

Redigerat av simulacra, 12 May 2010 - 18:57.

Postad 12 May 2010 - 19:12

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Nu börjar ju även mobiltelefoner närma sig datorvärlden....

Kolla in den här videon från maemosweden.com

Med Easy Debian så kan man ladda ner och köra en vanlig desktop linux distro med LXDE fönsterhanteraren (LXDE.org). LXDE kräver inte mycket RAM eller CPU för att fungera bra.

Med Easy Debian har man tillgång till alla debian program via apt-get och många fungerar utan några som helst problem. Det största problemet man brukar gå in i är att fönstren inte får plats i 800x480px upplösningen, men de flesta startar fint.

I videon här under gör jag en snabb bild i Gimp 2.6 som jag sen lägger in i ett Open Office 3 dokument, sparar till PDF och kollar via Maemos PDF-läsare. Ganska häftigt hur man kan köra dessa kraftfulla program på sin telefon!?.

Hoppa fram till 2.30 om ni inte vill se hur man installerar easy debian på en N900...

http://www.youtube.c...layer_embedded#!

Redigerat av moparman, 12 May 2010 - 19:12.

Postad 12 May 2010 - 19:18

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

• 3147 inlägg
  • 0
Jo, det är intressant hur konvergensen börjar ta form.
Jag saknar fortf vettiga mobila visualiseringssystem, ge oss kontaktlinser eller glasögon med transparenta fullt omvärldsmedvetna system tack. :)

Postad 13 May 2010 - 13:06

zinned78
  • zinned78
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0
Alltså, denna diskussionen är så retarderad...

Varför sitta o gnälla på Apples sätt att hantera sina produkter på ett internetforum? Gillar man inte det så köper man inte deras produkter, inte svårare än så. Att sedan också komma med inlägg som endast har för avsikt att kalla de som köper iPhones och Apples produkter för idioter är ju också helt korkat och saknar mening helt.

Postad 13 May 2010 - 13:13

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Alltså, denna diskussionen är så retarderad...

Varför sitta o gnälla på Apples sätt att hantera sina produkter på ett internetforum? Gillar man inte det så köper man inte deras produkter, inte svårare än så. Att sedan också komma med inlägg som endast har för avsikt att kalla de som köper iPhones och Apples produkter för idioter är ju också helt korkat och saknar mening helt.

Tja, Internet och just ett forum som detta är ju till för att man ska kunna diskutera. Vi är som sagt ett antal personer som inte håller med om titeln på rubriken - som ju tråden direkt eller indirekt handlar om. Förstår att du börjar lacka ur nu eftersom vi aldrig "ger med oss" och accepterar försvaret för att Apple gör som de gör.

Vi är fullt införstådda med att Apple ändå gör som de vill och vi tänker heller inte köpa någon iPhone, i det här fallet. Vi som inte håller med trådskaparen hänger här för att diskutera varför vi inte håller med om att Apples prylar är så revolutionerande som de verkar eller ens så bra som de sägs vara.

Sen har alla sin egen uppfattning om vad som är bra och dåligt, men det har du redan läst att både vi och ni tycker, så gå ut i solen och gör något vettigt istället om du börjar lacka ur på att följa en tråd på ett forum. :)

Postad 13 May 2010 - 13:46

zinned78
  • zinned78
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0

Tja, Internet och just ett forum som detta är ju till för att man ska kunna diskutera. Vi är som sagt ett antal personer som inte håller med om titeln på rubriken - som ju tråden direkt eller indirekt handlar om. Förstår att du börjar lacka ur nu eftersom vi aldrig "ger med oss" och accepterar försvaret för att Apple gör som de gör.

Du bör nog bredda ditt spektra lite, precis det du säger är ju så bakom. Det är en sak att använda ett forum till det som det är ämnat för, att diskutera. Det är en annan sak att älta samma sak OM och OM och OM och OM och OM igen...vilket ni gör. Lacka ur för att ni aldrig ger med er? Här har du ju totalt missförstått allting också...det är ingen tävling där vi väntar på att en part ska gå segrande ur en strid. Vakna nu.

Ärligt talat, jag bryr mig inte ett dugg om vilken dator eller telefon du har. Jag bryr mig lika lite om vad folk anser om Apple och deras produkter samt deras affärsmässiga strategier till desamma. Dock tycker jag det är oerhört korkat att komma med insinuationer om att alla som köper dessa produkter är mer eller mindre dumma i huvudet och som också påstås hämma utvecklingen inom produktområdet (Läs: Fler hakar på det ni tramsigt nog kallar "inlåsning"). Suck, detta är inget annat än flaming..."min är större än din", "min är bättre än din", "ni är dumma i huvudet men inte vi" bla bla bla bla.

Retarderat.

Postad 13 May 2010 - 13:56

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

• 1997 inlägg
  • 0
Lika kul att följa tråden :)
Läggen in ytterliggare en go nyhet som kommer i nästa utgåva av Android:
http://www.engadget....-hotspot-funct/
:D
Det går fort nu på andoidfronten...

Postad 13 May 2010 - 14:45

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Du bör nog bredda ditt spektra lite, precis det du säger är ju så bakom. Det är en sak att använda ett forum till det som det är ämnat för, att diskutera. Det är en annan sak att älta samma sak OM och OM och OM och OM och OM igen...vilket ni gör. Lacka ur för att ni aldrig ger med er? Här har du ju totalt missförstått allting också...det är ingen tävling där vi väntar på att en part ska gå segrande ur en strid. Vakna nu.

Ärligt talat, jag bryr mig inte ett dugg om vilken dator eller telefon du har. Jag bryr mig lika lite om vad folk anser om Apple och deras produkter samt deras affärsmässiga strategier till desamma. Dock tycker jag det är oerhört korkat att komma med insinuationer om att alla som köper dessa produkter är mer eller mindre dumma i huvudet och som också påstås hämma utvecklingen inom produktområdet (Läs: Fler hakar på det ni tramsigt nog kallar "inlåsning"). Suck, detta är inget annat än flaming..."min är större än din", "min är bättre än din", "ni är dumma i huvudet men inte vi" bla bla bla bla.

Retarderat.

Det är ingen som tvingar dig att hänga här, okey? Att älta samma sak om och om igen, det är ju precis det du och andra gör. Jag är precis lika vaken som du, men jag håller inte med dig, eller er som försvarar vissa resonemang.

Välkommen till verkligheten. Som sagt, gå ut och gör något annat och släpp den här tråden. Dessutom har inte jag påstått att någon som väljer Apples produkter är dum i huvudet. Det enda jag har påpekat och fortsätter påpeka när diskussioner som denna dyker upp, är att öppna ögonen och se om Apples produkter verkligen ÄR det bästa alternativet. Enligt min erfarenhet av kunder som har fått fler alternativ, så är de inte det.

Sluta nu gå in på den här tråden om du stör dig så mycket. Det är mitt förslag.

Postad 13 May 2010 - 15:37

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
När det gäller att hämma utvecklingen är det så att köper man en produkt p.g.a hype och ensidig medial uppmärksamhet - då riskerar man att hämma utvecklingen.

Köper man en produkt efter att ha utvärderat den tillsammans med alternativen - och sedan gjort ett aktivt val - då främjar man utvecklingen.

Problemet med det första alternativet, d.v.s köpa p.g.a hype/ensidig medial uppmärksamhet o.dyl är att man inte gör ett aktivt val. I.o.m det låter man hypen/media styra valet vilket i sin tur gör att produkter som omfattas av hypen får orättvisa fördelar framför de produkter som inte hypas. Det i sin tur sätter normal utveckling ur spel.

Eftersom hype inte har något med tekniska fördelar eller utveckling att göra utan är marknadsföringsrelaterat kan rejält skadliga effekter uppstå. Framförallt när konkurrerande företag börjar rida på hype-vågen och släpper alla principer till förmån för "säg inte sanningen, smek våra öron med vad vi vill höra" (gör en produkt med liknande egenskaper som den hypade så får vi nog lite glans i mediasolen också).

Sedan ser man tydligt att iPhone på något underligt sätt blivit en sorts "referens" för nallar - p.g.a hypen. Det i sin tur gör att det blir ett väldigt ensidigt fokus på pekskärm, pekskärm über alles och ve den tillverkare som inte rättar in sig i ledet.

Enligt min enkla uppfattning representerar iPhone en gren av konvergerade mediaspelare/telefoner/spelkonsoler och har på så vis öppnat upp ett nytt segment - något Apple skall ha all heder för. Men att det därifrån plötsligt är en referens som skall hypas och sättas på en piedestal över allt annat och proklameras som ett mirakel som frälst världen - det ställer jag inte upp på. Släpper man hypen och analyserar iPhone kritiskt ser man att den har sina goda sidor men något mirakel (som media fått för sig att den är) är det inte.

Postad 13 May 2010 - 19:06

Whopper
  • Whopper
  • Veteran

• 1567 inlägg
  • 0
Jag har utvärderat alternativen och kommit fram att iPhone är bästa telefon för mig. Och precis som du säger AVR så är ingen telefon något mirakel. Varken iPhone eller Android eller Windows Phone kan roffa åt sig det epitetet.

Jag skrev som nybliven Xperia X1-ägare för 1.5år sedan ett inlägg i iPhone 3G-tråden om varför jag ansåg att WM var bättre för mig än iPhone. Motiveringen var alla dessa möjligheter till pill och trix som tilltalade mitt teknikerhjärta. Men som alltid med en telefon så tröttnar man på att fixa och trixa och går över till att bli en vanlig användare av telefonen. För min del tog det ca 6 månader med X1:an - sen började jag mer och mer irritera mig på allt som inte riktigt fungerade.

I samma veva fick jag en iPod Touch av min fru och jag tog första steget in i iPhonens värld.

Här fick jag en aha-upplevelse. Att man faktiskt lyckats få till en handdator att vara snabb, snygg och enkel men samtidigt väldigt kraftfull med massor av roliga och smarta applikationer. Idag är jag en mycket nöjd ägare av en iPhone. Tillsammans med tiden för Touchen har jag nu använt plattformen i ett år och är fortfarande en extremt nöjd användare utan några planer på att byta plattform.

Jag har tittat lite på Android och tycker att det verkar vara smidigt och snyggt även det. Unnar verkligen de som har en sådan telefon att använda dem och göra vad de vill med dem. Själv är jag nöjd här under korkeken där jag kan lukta på blommorna och pilla på min iPhone.
:o

Ps. antar att ingen av icke-iphone-användarna går på hypen och köper märkeskläder när det finns mycket billigare alternativ på coop forum :lol:

Postad 13 May 2010 - 19:19

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Kan bli lite snett ibland...

Som min N900...Den har ju inte samma skärm som Iphone och den har penna..

Å som folk har klagat och ofta jämfört med Iphone fast det 2 olika telefonerna är så långt ifrån varandra man kan komma...

Skulle inte förvåna mig om nästa mobil med Maemo/MeeGo har kapacitiv skärm och ingen penna.

Det är bara ett exempel på vad Hype kan ställa till med...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.