Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Allmänt cykelsnack

1334 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 May 2011 - 17:14

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0
Jag reagerade däremot på att hjulet snurrade på i 1min och 13sek :-O

Jag måste nog kolla över mina däck... bytte till sommardäcken idag och de snurrade typ fyra varv innan de stannade hels :/

Tror ett bromsbelägg ligger åt lite.

Någon som vet hur man löser detta?

Jag rättade till det förra hösten men har inget minne av hur jag gjorde :)

/G

Bifogad fil(er)

Postad 14 May 2011 - 20:45

Unregistered60e95600
  • Unregistered60e95600
  • Lärjunge

• 389 inlägg
  • 0

varför vill man ha ett baknav som låter så jävligt? Är det för att påminna sig själv om att man inte trampar längre? =)

Dom låter högt ja, men inte illa.. ljudet av ett väldigt fint innehåll :)

Jag reagerade däremot på att hjulet snurrade på i 1min och 13sek :-O

Jag måste nog kolla över mina däck... bytte till sommardäcken idag och de snurrade typ fyra varv innan de stannade hels :/

Du kan lossa på bultarna som håller bromsoket på plats så det går att röra sen bromsar du hårt och samtidigt skruvar fast det, då bör det hamna bättre. Alternativt justera det för hand utan att bromsa.

btw vänd så att snabbkopplingen så den sitter bakåt, jobbigt om nån gren får tag i den där när du cyklar.

Redigerat av Unregistered60e95600, 14 May 2011 - 20:46.

Postad 14 May 2011 - 22:29

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0

Dom låter högt ja, men inte illa.. ljudet av ett väldigt fint innehåll :)

Ungefär som lyckohjulet i bingolotto? :D

(eller vad lotterna/programmen heter nuförtiden...)

Tycker bara att de borde rulla bättre om de lät mindre. Liksom.

Postad 14 May 2011 - 22:33

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0

Dom låter högt ja, men inte illa.. ljudet av ett väldigt fint innehåll :D

Du kan lossa på bultarna som håller bromsoket på plats så det går att röra sen bromsar du hårt och samtidigt skruvar fast det, då bör det hamna bättre. Alternativt justera det för hand utan att bromsa.

btw vänd så att snabbkopplingen så den sitter bakåt, jobbigt om nån gren får tag i den där när du cyklar.

Tack för tipsen :) ska genast ge mig på bromsarna!

/G

Postad 15 May 2011 - 07:01

Mange76
  • Mange76
  • Forumräv

• 534 inlägg
  • 0
Vill man göra sig hörd men inte tycker ringklockan funkar nå vidare så skaffar men en AirZound som jag har på jobbcykeln, funkar kanon om man vill att även billister ska höra en, även om alla inte verkar fatta att det är en cykel som väsnas :) väger drygt 100g o fylls med vanlig luft genom bilventil, flaskan passar i flaskhållaren på cykeln om man inte vill fästa den med medföljande kardborrhållaren.

Bifogad fil  AirZound.jpg   47.55K   0 Antal nerladdningar

Postad 15 May 2011 - 12:16

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0

Vill man göra sig hörd men inte tycker ringklockan funkar nå vidare så skaffar men en AirZound som jag har på jobbcykeln, funkar kanon om man vill att även billister ska höra en, även om alla inte verkar fatta att det är en cykel som väsnas :) väger drygt 100g o fylls med vanlig luft genom bilventil, flaskan passar i flaskhållaren på cykeln om man inte vill fästa den med medföljande kardborrhållaren.

man vill inte skrämma ihjäl de stackar gångtrafikanterna!

Ringklockan på min asfaltcykel duger bra, kan plinga i god tid och de allra flesta hör mig.
Ringklockan på min MTB lämnar dock en del att önska i volym och klang.

Samt i vattenflaskhållaren vill man ha vattenflaska.

Postad 15 May 2011 - 12:44

Dj AudaSpexx
  • Dj AudaSpexx
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

man vill inte skrämma ihjäl de stackar gångtrafikanterna!

Ringklockan på min asfaltcykel duger bra, kan plinga i god tid och de allra flesta hör mig.
Ringklockan på min MTB lämnar dock en del att önska i volym och klang.

Samt i vattenflaskhållaren vill man ha vattenflaska.

Jag fixade biltuta från biltema och blyacc, funkar fint. Kanske lite väl att ta i ibland. Men när man väl är ute och cyklar bland bilar så är den perfekt.

Skrämde nästan ihjäl några tjejer för tre dagar sedan. Jag tutade inte på dom, jag tutade på en idiot som låg framför mig, som prompt skulle stanna mitt i vägen för att ta upp sin mobil från fickan :) jag kunde inte köra om han då det var fullt med bilar till vänster.

Postad 15 May 2011 - 12:48

Myllerman
  • Myllerman
  • Forumräv

• 575 inlägg
  • 0
Tänkte på en grej. Man läser att cykling inte tränar vaderna speciellt mycket ? Men ändå har nästan alla som cyklar i högt tempo stora vader. Dom kanske tränar löpning och liknande eller gym också ?

En kille som körde om mig igår hade groteskt stora vader, lär man inte få av bara cykling ?

Postad 15 May 2011 - 12:55

Dj AudaSpexx
  • Dj AudaSpexx
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Tänkte på en grej. Man läser att cykling inte tränar vaderna speciellt mycket ? Men ändå har nästan alla som cyklar i högt tempo stora vader. Dom kanske tränar löpning och liknande eller gym också ?

En kille som körde om mig igår hade groteskt stora vader, lär man inte få av bara cykling ?

Jo, om man cyklar i uppförsbackar väldigt ofta.

Postad 15 May 2011 - 13:21

DevilGod
  • DevilGod
  • Veteran

• 1517 inlägg
  • 0
Finns det nån bra bok eller dylikt om hur man skruvar, ställer in och sköter sin MTB? Jag är totalt okunnig men vill kunna hålla den i trim på egen hand :)

Postad 15 May 2011 - 13:51

Unregistered60e95600
  • Unregistered60e95600
  • Lärjunge

• 389 inlägg
  • 0
Allt går väll att googla sig till.

Postad 15 May 2011 - 13:55

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0

har fått kramp i vaden när jag cyklar så nog kan det vara aktiv... men samtidigt om man använder vaden mycket har man nog fel teknik. Kraften ska tas från de stora musklerna i låren, inte från den lilla vadmuskeln.

Krampen i vaden fick jag när jag cyklade hem efter en rejäl omgång innebandy.

DevilGod
Cykloteket säljer en mekbok.
http://www.cykloteke...ArtikelNr=56100
har dock inte tittat i den ska sägas.

Annars finns det gott om sidor på nätet, främst engelskspråkiga, om man kan de engelska termerna är de enkla att hitta.

Annars är det i princip bara att skaffa verktygen och skruva. Går det helt galet är det bara att knata till cykelrep så kan de skruva ihop den igen. Vanligt underhåll, det vill säga trimma bromsar, växlar, dämpare, byta kejda/kassett är inte så svårt. Drev inte heller men allt kräver sina verktyg.

Postad 16 May 2011 - 07:15

Unregisteredd8f31aef
  • Unregisteredd8f31aef
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0

I skogen är det nog ingen som bryr sig. På vägen ska du ha en plingklocka tycker jag åtminstone. Så mycket trevligare med ett pling pling än ett brööööl.

Lagen säger ju annars reflex bak, fram och åt sidan samt ringklocka oavsett tid på dygnet. men risken att polisen plockar in en MTB cyklist som klart är på väg till/från skogen kan vi nog beteckna som minimal.

Ringklocka är dock trevligt.

Riktigt fint att cykla runt Vallentunasjön kan jag meddela, att jag inte gjort det så ofta förr!
46 km blev det idag.

Jag skulle vilja påstå att lagen säger att du enbart är skyldig att ha reflexer/lampor vid mörker.

Enligt lag måste en cykel alltid ha

• ringklocka
  • broms

I mörker måste cykeln också ha

• strålkastare fram som visar fast vitt eller gult ljus med sådan ljusstyrka att du kan cykla i mörkret på betryggande sätt, eller en lykta fram som visar fast vitt eller gult ljus som tydligt kan ses på ett avstånd av 300 meter.
  • baklykta som visar rött ljus som tydligt kan ses på ett avstånd av 300 meter. Baklyktan får avge blinkande ljus om blinkfrekvensen är minst 200 blinkningar i minuten.
  • godkända reflexer. Vissa tillverkare sätter vit reflex i strålkastaren eller lyktan fram. Det kan ersätta den separata vita reflexen fram. Reflexen bak ska vara röd och sidoreflexerna ska vara orangegula eller vita.
Viktigt med belysning och reflexer
En cykel utan belysning och reflexer är osynlig i mörker. Därför säger både lagen och det sunda förnuftet att du måste använda belysning om du cyklar i mörker. Det gäller även på cykelbana. Belysningen kan drivas med generator eller batteri.

Transport Styrelsen

Redigerat av Unregisteredd8f31aef, 16 May 2011 - 07:24.

Postad 16 May 2011 - 07:57

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0

Jag skulle vilja påstå att lagen säger att du enbart är skyldig att ha reflexer/lampor vid mörker.

Ah, tackar. hade för mig att reflexer även krävdes. bara att plocka bort med andra ord.

Reflexer för den delen, finns däck med reflexband som ska vara bra nog enligt säljare. Dvs behövs inga andra sidoreflexer än däcket.

Postad 16 May 2011 - 08:00

Unregisteredd8f31aef
  • Unregisteredd8f31aef
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0

Ah, tackar. hade för mig att reflexer även krävdes. bara att plocka bort med andra ord.

Reflexer för den delen, finns däck med reflexband som ska vara bra nog enligt säljare. Dvs behövs inga andra sidoreflexer än däcket.

Det var det lilla :P

Personligen tycker jag cykelen (skånsk stavning) är så mycket snyggare utan reflexer och lampor.
Så för mig är det inte bara för att reducera vikt.

Postad 16 May 2011 - 12:11

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0

Det var det lilla :P

Personligen tycker jag cykelen (skånsk stavning) är så mycket snyggare utan reflexer och lampor.
Så för mig är det inte bara för att reducera vikt.

Jag och en kompis till mig har likadana cyklar. Men han stänkskärmar, lampor, extra reflexer, bygellås och verktygssats. Dom kan stå bredvid varandra och folk vänder sig ändå till mig och berättar vilken grym cykel jag har ;) Dom ser verkligen inte att det är samma :D

Hur som.. själv har jag en liten röd reflextejpremsa på (1x4cm) på sadelstången. Den får fungera som reflex bakåt. Tänkte skaffa en liknande framåt. I vilket fall som helst får man ju inte glömma att man gör detta för sig själv och ingen annan.

Under vintertid hänger jag även på ett sådant där reflexband som snurrar ihop sig själv på sadelstången + pannlampa.

Minimal vikt skulle jag vilja påstå.

/G

Postad 16 May 2011 - 12:25

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0
Pannlampa = USCH

eller rättare DIOD i pannan, usch. Pannlampa som verkligen lyser är helt okej men tro att man syns för en liten liten blek diod i hjälmen är bara dumt.
1: En cykellampa ska klara av att ge en kägla av ljus på marken framför cykeln, ska klara att lysa upp en reflex tiotalet (MINST) meter framför cykeln.
2: Min hjärna, mina ögon, letar inte efter ljus två meter över backen. Lampor ska sitta lågt, vid vägen, där man tittar.
3: Vrider du på huvudet då döljs dioden.

Pannlampa... se bara till att inte blända mötande...

men nu är det den ljusa årstiden, nu behövs knappt några ljus på cykeln.

Postad 16 May 2011 - 12:31

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

• 2891 inlägg
  • 0
Jag brukar hänga på fixedgear.se i vanliga fall, om någon är intresserad av att börja köra fixerat så kan jag rekommendera den sidan!

Här är en risig bild på mina två cyklar, tyvärr med drivsidan utåt men men

Postad bild

Postad 16 May 2011 - 21:31

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0

Jag brukar hänga på fixedgear.se i vanliga fall, om någon är intresserad av att börja köra fixerat så kan jag rekommendera den sidan!

Snyggt, men jag antar att du även cyklar med dem ibland. Inte bara som prydnad på väggen.

vad har du för utväxling på dem? Samma eller olika på de två cyklarna?

Postad 16 May 2011 - 21:56

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0
intressant med fixedgear... jag har ju 3x8, men använder ju ALDRIG något annat än 50-klingan, bak pendlar jag mellan 12 och 13(oftast), 14(tidigt på morgonen) och i väldigt jävliga uppförsbackar 15...

Beror på humöret om jag trampar tungt eller inte dock. Ligger ju sällan över 40km/h och trampar å andra sidan, utan har en pendelfart på ca 30-35km/h.

Just på morgonen kl 5 är det skönt att kunna köra lite lättare :)

Postad 16 May 2011 - 22:53

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

• 2891 inlägg
  • 0
Monshi: Jorå, de används. Den vita (Sson) fick agera vinterpendlare hela vintern, med andra däck då. Utväxlingen är 46x16.

Den röda (Visp) kör jag på varje dag nu på våren och på den är utväxlingen 48x17. Jag kommer även att köra Vättern på Vispen men måste ändra lite saker för att det ska bli legalt...

Båda cyklarna har 165mm vevar.

dovi: Ja, med fixed får man träna upp frekvensen en del istället för att växla upp. :) I nedförsbackarna är det svårt för mig att komma över 160rpm (57km/h) och det blir istället att man bromsar farten eller får koppla ur. Även rakt fram är man helt klart långsammare än växlade hästar, inget snack om det. 35km/h betyder 100rpm och det är lite obekvämt, men funkar. Man slipper iaf meka med växlar. :)

Postad 17 May 2011 - 02:18

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0

Här är en risig bild på mina två cyklar, tyvärr med drivsidan utåt men men

Postad bild

Men vad har du för pedaler pöjk? :)

/G

Postad 17 May 2011 - 03:16

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Hej alla cykelvänner!

Det här var en av de roligaste trådarna jag sett på det här forumet, bortsett ifrån vissa elektroniktrådar ;)

Cykelsnack "samma namn som webprogrammet med två mer eller mindre kända herrar" :D

Kort om mig och sedan till min frågeställning:

Mitt cykelintresse började för många år sedan, närmare bestämt i mitten av 80 talet. Då köpte jag mig min första BMX som jag tävlade flitigt med både vid mindre tävlingar och även SM. Cyklar som var populära på den tiden var Kuwahara, GT, Huffy, CMX, Mongoose mfl. Efter några års tävlande och tillika BMX tidens nedåtgående spiral började jag så smått med mountainbike, vilket jag inte alls tyckte var roligt. Istället konverterade jag till Am Fotboll, vilket har få likheter med cykling ur en ren fysiologiskt aspekt.

Under mitten av 90 talet fastnade jag istället för landsvägscykling, utan att för den skull äga en landsvägsracer. Intresset för landsväg började då jag för första gången hörde en viss R.Vacci och A.Adamsson på Eurosport. Sedan dess har jag följt girot, touren och vueltan, samt de mindre klassiska loppen. Jag förmodar att jag inte är ensam om att tycka att nämnda herrar är bland de bästa sportkommentatorerna som finns.

De senaste åren har jag allt mer sneglat åt en lansvägsracer och det är här ni alla kunniga kommer in bilden :)

Jag kommer ihåg för många år sedan då jag hade en Crecent Positron 10 med bockstyre. Jag tyckte inte det var speciellt bekvämt med bocken, men det var ju hojen man skulle ha på den tiden (80-talet).

Idag ser läget annorlunda ut. Jag vill kunna köra med en cykel både på lite längre turer ca 2 h eller bara ner till beachen här i stan där jag bor. Hojen kommer alltså inte bara att användas till träning, utan även ganska mkt till praktiskt behov, dock ej vintertid och vid regn. Jag är för bekväm för att bli blöt :D

Min fråga till er blir följande, även om det är knasigt: Hur mkt sitter man i bocken vanligtvis om man är ute och trampar ca 2 h? Jag förmodar att det är högst individuellt, men ändå?
Jag har kollat in en cykel som heter Scott Speedster S50 FB där FB är lika med Flatbar istället för bock. Tror ni att det är en cykel som skulle kunna passa mig och mina behov?
Jag är ute efter är en cykel som har racerutväxling och inte MTB utväxling.
Tycker ni det är fånigt att köpa en hoj med rakt styre? Jag känner att jag ev skulle känna mig obekväm då bromsarna på en hoj med bock sitter så lågt placerat. Det var annorlunda med min gamla crecent där man även kunde bromsa trots att man hade händerna placerade på ovansidan styret. Dessvärre har jag inte sett sådana här bromshandtag nuförtiden.

Ursäkta om min frågeställning är aningen larvig, men det skulle ändå vara bra med ett fåtal synpunkter.
Som sagt, tror ni att jag gör bort mig om jag köper en hoj med rakt styre eller skulle ni rekomendera mig att gå för en traditionell landsvägshoj med bockstyre?

Tack på förhand! Den här tråden kommer jag garanterat att följa med spänning :)

Gött med cykelfolk här på sidan.

Postad 17 May 2011 - 04:31

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0
Kör på flatbar skulle jag säga. Jag håller personligen alltid på "bromskanten" på ovansidan, alternativt rent uppe på det raka. Bromsa är inget problem, men man måste ju skifta till "bromskanten" för att kunna bromsa. Växlingen görs också med bromsreglaget. Fördelen med bockstyre är ju att den är svårare att stjäla eftersom cykeljävelns styre fastnar ihop med alla andra cyklar om man lämnar den på ett publikt cylelställe :)

Jag tycker du ska he dig ut och provcykla. Småhandlare har nog inga problem att vara utan en democykel ett par timmar om du ändå lämnar bilen där; det är iaf min uppfattning.

Jag sitter lite för framåtlutad för min ryggs bästa när jag cyklar, så jag orkar inte så mycket om jag har någon packning med mig (om jag tex ska till stugan 18 mil bort är det faktiskt kul att ha med sig en pilsner att knäcka när man kommer fram), men det beror nog mycket på smidigheten i höftböjaren och hmstrings.

Blev ett svammelinlägg utan hjälp för dig GAES såhär på morgonen...

Postad 17 May 2011 - 08:11

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

• 2891 inlägg
  • 0

Men vad har du för pedaler pöjk? :)

/G

MKS RX-1 Track

Postad 17 May 2011 - 08:18

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

• 2891 inlägg
  • 0
GAES: Bocken används väl i princip bara i spurt och väldigt tekniska partier. Jag tycker man kan klara sig utan den. Precis som dovienya säger så är det bekvämaste att hålla uppe på "bromskanten".

Hittade en skitdålig bild, men ändå:

Postad bild

Själv kör jag med s.k. "Bullhorn"-styre istället, Postad bild

Postad 17 May 2011 - 08:30

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0

Monshi: Jorå, de används. Den vita (Sson) fick agera vinterpendlare hela vintern, med andra däck då. Utväxlingen är 46x16.

Den röda (Visp) kör jag på varje dag nu på våren och på den är utväxlingen 48x17. Jag kommer även att köra Vättern på Vispen men måste ändra lite saker för att det ska bli legalt...

Båda cyklarna har 165mm vevar.

dovi: Ja, med fixed får man träna upp frekvensen en del istället för att växla upp. :) I nedförsbackarna är det svårt för mig att komma över 160rpm (57km/h) och det blir istället att man bromsar farten eller får koppla ur. Även rakt fram är man helt klart långsammare än växlade hästar, inget snack om det. 35km/h betyder 100rpm och det är lite obekvämt, men funkar. Man slipper iaf meka med växlar. :)

Nu ska vi se, 48x17 på 28" ger cirka 5,8 meter per pedalvarv. Alltså vid normal kadens på 70 rpm en hastighet på 24 km/h.
48x16 ger 26 km/h
Kör du tyngre på vintern?

nåja, vi kan konstatera att det är ett intressant koncept men inget för mig. Vette tusan hur jag skulle klara backen hem efter spelat innebandy utan att kunna växla ned...
fast det är sant, det vore skönt att slippa meka med växlar men att cykla utan frikrans?
Galet.

ed: den som vill räkna på det kan öppna detta Excel-ark
Bifogad fil  utvaxl.zip   7.8K   2 Antal nerladdningar

fast borde väl finnas någon som lagt upp samma beräkningar på en webbsida någonstans?

Redigerat av Monshi, 17 May 2011 - 08:34.

Postad 17 May 2011 - 08:37

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Får tacka för alla åsikter hitintills :)
Det känns skönt att få kvitto på att det är ok med ett rakt styre.

Bullhornstyret påminner lite om ett tempostyre eller är jag helt ute och "cyklar"?

Jag provade faktiske en hoj med bock föregående år, men då jag hade vissa tveksamheter blev det inget köp förra året. Jag kunde helt enkelt inte bestämma mig för vad jag ville ha, bock eller inte. Å andra sidan var jag väldigt sent ute 2010. Jag började kolla på hoj runt agusti-september och då var utbudet ändå ganska begränsat.

Och nu då, vad tycker ni om hojen Scott Speedster S50 FB rent allmänt? Jag har försökt att utröna om det det är racer eller MTB-utvxäxling, men inte hittat ngn information om detta?

Tack för hjälpen killar.

Mvh

G

Postad 17 May 2011 - 08:37

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

• 2891 inlägg
  • 0
Monshi: Näe, 46x16 och 48/17, det ger ungefär samma utväxling. Båda är att betrakta som ganska lätta så det är/var inga problem på vintern. Finns ett antal appar till iPhone/Android, själv köra jag en som heter "Bike gears".

GAES: Håller med dig där om herrarna på Eurosport, otroligt trevliga att lyssna på och de främsta orsakerna till att man nu tittar på allt som har med cykling att göra! :)

Redigerat av Unregisteredec19889e, 17 May 2011 - 08:39.

Postad 17 May 2011 - 08:47

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0
ha, sant, en kugge mer eller mindre gör ingen glad. Eller ledsen.

Räkna växlar.
ja Google ger svaret jag visste fanns
Sheldon Brown jag givetvis en räknare
http://www.sheldonbrown.com/gears/
eller alternativ
http://home.earthlin...rman/shift.html
eller...många fler.

GAES
Det tycks som om den cykeln har racerväxlar men jeklar var svårt det är att finna ut exakt vad för kuggar det är... men till slut
http://www.scott-spo...52/55738/218123
Truvativ Isoflow 3.0, 52 x 42 x 30 T

jag kör med 53/39T, det räcker bra. Mindre drev behövs inte anser jag.

Provcykla! Och fråga då (eller räkna) kuggarna. racerkrans har den helt klart.

ed igen: Fast ny cykel - ska man ha fälg- eller skivbroms?

Redigerat av Monshi, 17 May 2011 - 09:04.

Postad 17 May 2011 - 09:54

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Hej igen.

Anark: Det är nog fler än vi som fått upp ögongen för cykel pga av vissa svenska komentatorer på Eurosport :) När man var liten tyckte man att linjelopp på cykel var ngt av det tråkigaste som fanns att titta på. Men i och med Vacci och Adamsson har cykel blivit ett måste och ett givet inslag under semestern.
Jag har själv lovat både mig själv och frugan att vi ska ner till Frankrike ngn för att titta på en eller några etapper av Touren på plats. Tänk att få stå och vänta i bergen på cyklisterna. Man får rysningar bara man tänker på det :)

Monshi: Tack så mkt för hjälpen ang utväxlingen. Jag hade också, som du förstår, grymt svårt att hitta utväxlingen. Inte blir det lättare när jag inte vet vad jag skall leta efter, ha ha ha. Jag har ingen som helst aning om vilken utväxling racer har. Det enda jag vet om racer är att de bör har större klinga fram och mindre där bak. Men antalet kuggar hade jag ingen som helst aning om. Tack så mkt för hjälpen, det uppskattas verkligen.

Mvh

G

Postad 17 May 2011 - 10:43

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0
GAES - racer har kransar om 52-54T fram som regel. MTB har vanligen 42-46 men även 48T förekommer. Lägg därtill att racer har 28" hjul vilket tillsammans ger en klart högre utväxling.

Lek lite med siffrorna på webbsidorna eller i Excel-arket och du ser skillnaderna. Tror att i Excel-arket ligger mina två cyklar inlagda, dvs en MTB med 42T och en med racerdrev på 53T.

men provcykla, man kan inte köpa en cykel utan att provcykla. Cykeln du länkat till tror jag är en bra cykel, bockstyre är inte något jag skulle rekommendera idag.

Postad 17 May 2011 - 18:44

DevilGod
  • DevilGod
  • Veteran

• 1517 inlägg
  • 0

DevilGod
Cykloteket säljer en mekbok.
http://www.cykloteke...ArtikelNr=56100
har dock inte tittat i den ska sägas.

Annars finns det gott om sidor på nätet, främst engelskspråkiga, om man kan de engelska termerna är de enkla att hitta.

Annars är det i princip bara att skaffa verktygen och skruva. Går det helt galet är det bara att knata till cykelrep så kan de skruva ihop den igen. Vanligt underhåll, det vill säga trimma bromsar, växlar, dämpare, byta kejda/kassett är inte så svårt. Drev inte heller men allt kräver sina verktyg.

Haha! Så kan man såklart också göra :) Men det är ju det man vill försöka undvika. Tackar för tipset!

Postad 17 May 2011 - 18:57

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0

GAES - racer har kransar om 52-54T fram som regel. MTB har vanligen 42-46 men även 48T förekommer. Lägg därtill att racer har 28" hjul vilket tillsammans ger en klart högre utväxling.

Lek lite med siffrorna på webbsidorna eller i Excel-arket och du ser skillnaderna. Tror att i Excel-arket ligger mina två cyklar inlagda, dvs en MTB med 42T och en med racerdrev på 53T.

men provcykla, man kan inte köpa en cykel utan att provcykla. Cykeln du länkat till tror jag är en bra cykel, bockstyre är inte något jag skulle rekommendera idag.

Skönt att höra från en expert att man inte är helt fel ute när det gäller cykelval ialla fall, ang det där med bock eller inte...

Bra att man även får en lektion om hur många kugghjul kransarna har :) Jag förmodar att du refererar till den främre kransen och inte kasetten där bak.

Du har helt rätt i att jag måste provcykla innan jag köper hojen. Jag ska se till att fixa det under den här veckan.

Tack för hjälpen Monshi...

Måste bara återigen tillägga att det är oerhört kul att hitta en cykeltråd i det här forumet och som faktiskt håller en bra nivå. Vissa trådar tenderar annars att spåra ur...

Må bäst!

G

Postad 17 May 2011 - 20:19

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0
Kassetten bak skiljer det sig lite men inte lika mycket. En MTB har större spann mellan minsta och största krans än racer vanligtvis men i sig passar en "MTB"-kassett utmärkt även på en "racer". Fysiskt, kopplingsmässigt, är det ingen skillnad.

På min MTB har jag 11-30T, på min hybrid 12-23T (8-delat på båda) som ett exempel. Dvs tyngsta växeln är snarlik men den lättaste är mycket lättare på MTB.

Så fram, drevet, där är stora kransen kring 52-54T på racer, 42-46T på MTB
Kassetten, bak, är mer varierad men generellt är det, som jag skrivit ovan, större skillnad mellan minsta och största krans på en MTB än på en racer.

På Scott-cykel sitter det 11-28T bak. Större spridning än på min hybrid men inte lika stor om på min MTB.
Räknar lite...
Som max har du med den cykeln en utväxling om 4,73 och som minst 1,0. Motsvarande 10 respektive 2,14 meter per pedalvarv. Finns växlar för alla, växlar att växa i, växlar att cykla lugnt med, växlar att klättra i berg med.

se denna fina bild.
Bifogad fil  utvaxl.PNG   32.96K   1 Antal nerladdningar
(gult - olämpliga kombinationer)

ed: Ett litet tillägg. Ska man vara krass återfinns kassetten på Scott-cykeln inom MTB-sortimentet. Det är dock, som sagt, inte så noga. Det är drevet fram och de större hjulen som är den stora skillnaden mot MTB.

Redigerat av Monshi, 17 May 2011 - 20:28.

Postad 17 May 2011 - 20:28

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Jag har en Scott Yz0 (en årsmodell 06 tror jag, mörkgrön).
Den har gått felfritt men sent förra året så började det "knacka" i pedalerna. Vid ett visst läge, i stort sett varje varv, så "knackar" det till.

Vad kan det bero på? Något som slitits ut? Något som måste skruvats åt?

Cykeln är väl använd. Mestadels som transportmedel men även en del downhill och street som sliter lite grann.

Förresten, hur justerar jag så att dämparna blir hårdare? Minns att killen i butiken skruvade på dom så att dom vara lagom för mig när jag köpte den när jag var... 12 kanske? Men nu är jag lite större så dämparna är lite väl mjuka så det är jobbigt nu när man mestadels använder den till transport.

Redigerat av Ala_95, 17 May 2011 - 20:29.

Postad 17 May 2011 - 22:57

Unregistered60e95600
  • Unregistered60e95600
  • Lärjunge

• 389 inlägg
  • 0

Vad kan det bero på? Något som slitits ut? Något som måste skruvats åt?

Lagret är garanterat slut, dom håller inte så länge om det inte är några riktigt dyra pedaler.

Förresten, hur justerar jag så att dämparna blir hårdare?

Beror helt på vilken typ av dämpare det sitter på den.
Googla namnet på dämpare så kan du få lite information.

Postad 18 May 2011 - 07:07

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0

Lagret är garanterat slut, dom håller inte så länge om det inte är några riktigt dyra pedaler.

Trampnavet, lagret i vevaxeln, menar du givetvis, inte i pedalerna. Eller?
Fast det lagret ska hålla längre...

har själv ett "tick"-ljud på cykelns högra sida, vid pedalerna någonstans, som jag inte blir klok på. Trodde det var dåligt åtdragna bultar i drevet men efter byte av största drevet nu i vår var ticket kvar. Pedalerna är det inte, de tickade inte när de satt på MTBn under vintern.
Kvar är lagret... nåja, så länge det inte går trögare att trampa får den ticka bäst den vill, inget annat som går sönder som följd. Ingen stor investering att byta trampnav iofs men nog borde ett sådant hålla några år?

Låter som samma problem som Ala_95 har, tickar när höger pedal är kl 12-13 ungefär och enbart vid relativt stort tryck på pedalen. Går ej att få fram när cykeln står stilla utan en hel tramprörelse måste ske.

Ja, det låter som ett litet glapp i trampnavet nu när jag ser vad jag skrivit.

Postad 18 May 2011 - 07:15

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Beror helt på vilken typ av dämpare det sitter på den.
Googla namnet på dämpare så kan du få lite information.

Vart hittar jag ett sådant lager?

Marzocchi Dirtjam Comp eller liknande tror jag det står på dom.

Postad 18 May 2011 - 07:49

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0

Vevlager hittar du hos vilken cykelrep som helst. Problemet är bara att det måste demonteras för att identifieras, dvs drevet måste plockas bort och lagret skruvas ut. Detta för att få rätt dimension på lagret samt rätt längd på dess armar.

se bara här på det utbud som finns
http://www.cyclecomp...ts-2/index.html
troligen har du ett fyrkanstlager.

Om det nu inte är själva pedalen som knakar.

Postad 18 May 2011 - 08:06

Unregistered60e95600
  • Unregistered60e95600
  • Lärjunge

• 389 inlägg
  • 0

Är det pedalerna eller vevlagret? Du bör känna om det är pedalerna som är slut och är det vanlig standard pedaler så byter man dom rakt av, byter aldrig lager i dom.

Vevlager är dock en helt annan historia eftersom det finns olika bredd på dom och olika längder på axlarna och olika typer av infästningar av vevpartiet.

Dock verkar du ha ett ganska stabilt lager och vevpari så jag är klart tveksam om problemet skulle vara där.
http://www.sram.com/...tiv-howitzer-xr

Kolla pedalerna först.

Ang gaffeln verkar det vara en med elastomer innehåll, möjligheter till att ställa in nått då är klart begränsade.

Postad 18 May 2011 - 09:36

Raffe_L
  • Raffe_L
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Nu har även jag införskaffat en cykel. Blev en Scott Sportster 55 (2010). Tog ett tag innan jag bestämde mig. Läste på många forum och där anses cyklar som kostar under 8000 i princip vara skräp. Jag tror dock denna räcker för mina behov. Tanken är att ett par gånger i veckan cykla till jobbet (4 mil ToR).

Postad bild

Postad 18 May 2011 - 12:28

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Vevlager hittar du hos vilken cykelrep som helst. Problemet är bara att det måste demonteras för att identifieras, dvs drevet måste plockas bort och lagret skruvas ut. Detta för att få rätt dimension på lagret samt rätt längd på dess armar.

se bara här på det utbud som finns
http://www.cyclecomp...ts-2/index.html
troligen har du ett fyrkanstlager.

Om det nu inte är själva pedalen som knakar.

Tack. Ska se ifall jag har tid att meka någon dag.

Postad 18 May 2011 - 13:12

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

• 2891 inlägg
  • 0
Bultarna som går mellan vevarmarna och vevlagret har en förmåga att ibland gänga ur sig. Testa att dra åt hårt hårt (men inte så det går sönder ;) ) Eventuellt skruva ut skruvarna, ha på locktight, och skruva på de igen. Låt torka i 24h.

Knakar det fortfarande är det nog lagret som är slut.

Det som pekar på att lagret faktiskt är slut är att cykeln är gammal, urgängningar brukar mest ske på nya cyklar. Men det är iaf något du kan fixa själv, utan att köpa nytt så det är värt ett försök.

Postad 18 May 2011 - 13:27

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0

Tack. Ska se ifall jag har tid att meka någon dag.

Notera bara att det är ett antagande från min sida att du har ett fyrkantslager, Lowtech har sökt lite på nätet och hittat annan info som kan stämma. Med lite tur kan du kanske hitta exakt information om delar, information som dimension på vevlager, längd, typ osv.
Fyrkanstlager är det enklaste, billigaste, tyngsta. har man en lite dyrare cykel har man antagligen ett lite mer exklusivt. Dock ska säga, vevlager är oftast hållbara.

Själv har jag beslutat att byta pedal mellan MTB och racer för att utröna om det kanske är pedalen som låter. Kände lite på den och det finns ett litet glapp i själva pedalen. Kanske är den?
Drevbultarna har jag dragit åt så gått det går utan locktite eller liknande... men kanske ska testa det.

Drevbultar för den delen, inte givet att Ala_95s drev har det. Inte ovanligt med hela paket som är nitade, så om Ala_95 inte hittar några bultar är det helt i sin ordning. Om man ska dra åt bultar är det bra med ett drevbultsverktyg
http://www.cyclecomp...ltsverktyg.html
exempelvis. Svårt att hålla emot, jag har försökt med diverse innan jag köpte en variant av det ovan.

Postad 18 May 2011 - 14:00

Unregistered60e95600
  • Unregistered60e95600
  • Lärjunge

• 389 inlägg
  • 0

Fyrkanstlager är det enklaste, billigaste, tyngsta. har man en lite dyrare cykel har man antagligen ett lite mer exklusivt. Dock ska säga, vevlager är oftast hållbara.

Vetesjutton hur mycket sånt finns kvar idag, tror nog ganska många har gått över till splinade vevlager.
Dom är ju inte direkt dyrare nu än 4kant.

Postad 18 May 2011 - 20:53

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Nu ska det ut och plöjas lite ;)

Bifogad fil  IMAG0080.jpg   50.87K   0 Antal nerladdningar

Postad 18 May 2011 - 21:36

Hampuz
  • Hampuz
  • Beroende

• 1379 inlägg
  • 0
Den ser snabb ut =)

Nu har även jag införskaffat en cykel. Blev en Scott Sportster 55 (2010). Tog ett tag innan jag bestämde mig. Läste på många forum och där anses cyklar som kostar under 8000 i princip vara skräp. Jag tror dock denna räcker för mina behov. Tanken är att ett par gånger i veckan cykla till jobbet (4 mil ToR).

Vad fick du ge för den?

Postad 18 May 2011 - 22:28

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0

Nu ska det ut och plöjas lite :)

Var hittar du det där cykelstället?

Postad 18 May 2011 - 22:59

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0
Testat min cykel med en MTB-pedal på höger sida och SPD-hybridpedal på vänster sida... tror den slutade "ticka". Kan med andra ord, för mig, vara min pedal som är sliten. Lite glapp är det, som sagt, i den.

Får "lyssna" vidare på cykeln.

Lager... mmh, undras om inte jag har fyrkants på båda cyklarna? Vet att det är det på MTB ivartfall.

Hur är det med kompatibiliet - om man idag har fyrkants, går det att byta mot annat? jag har för mig det.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.