Börjar om från scratch...!
379 svar till detta ämne
Postad 12 September 2010 - 10:08
wEctro
-
wEctro
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Jaha, jag trodde att SR7005 var utesluten ur bilden om du skulle köpa en Hegel H200 och HD10. Då missuppfattade jag dig.
Om du ska komplettera en SR7005 ska du inte köpa en Hegel H200 heller för den delen, då ska du ju köpa ett rent slutsteg.
Tänkte väl det...lite koll har jag fått iaf haha  Marantz skulle släppa ett nytt slutsteg i december som matchar SR7005 iirc. Det blir nog det om jag väntar, annars ett par monoblock som killen på RA rekommenderade sist; ska lyssna på dem till nästa gång. Tror det var
Men men, nu bär det iväg för att kirra mediabänk, 2 x http://www.stalands....nkar/front__883 om de duger i verkligheten
Postad 12 September 2010 - 10:58
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Anledningen till att vi tjatar om förstärkaren är att Dynaudio kräver mycket ström. Visst, det låter och det kan låta helt okej med klena förstärkare, men högtalaren växer med förstärkaren.
Därför så borde du lyssna på högtalaren tillsammans med en rejäl förstärkare också.
Postad 12 September 2010 - 11:24
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Nja, sålänge förstärkaren kan fixa strax under 4 ohm så räcker 100 watt långt. Det beror på hur stort rum man har och hur högt man spelar.
Postad 12 September 2010 - 11:43
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Postad 12 September 2010 - 11:47
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Vad bygger du den på? Enligt dynaudio själva så har dom en power handling på 160 watt. Med 100 8 ohms watt så får man på 3 meter ca 100 dB.
Postad 12 September 2010 - 11:48
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Jag bygger det på erfarenhet av högtalaren. Alla serier hos Dynaudio.
Postad 12 September 2010 - 11:59
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Hur har denna erfarenhet kommit fram? Du kanske kunde berätta den för Dynaudio eftersom dom själva inte verkar ha koll på det.
Postad 12 September 2010 - 12:03
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Hur den har uppstått? Som med alla annan erfarenhet. Man använder sakerna. Simple.
Jag har god kontakt med Dynaudio. Jag har även god kontakt med Hegel.
Postad 12 September 2010 - 12:05
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Om du har så god kontakt så kan du påpeka för dom att det står fel på deras hemsida http://www.dynaudio....ontour_data.phpIntressant men tanke på stort sett alla rummen på arkenmässan använde under 100 watt i snitt när dom demade.
Postad 12 September 2010 - 12:07
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Man använder oftast under 100W i snitt.
Ska jag hälsa att du tycker att de skrivit fel på sin webbplats? Ganska löjligt.
Postad 12 September 2010 - 12:15
Unregistered9d9405bb
-
Unregistered9d9405bb
-
Forumräv
-
-
663 inlägg
IEC Power Handling, vad menas med det? Kanske en dum fråga men vadå 160 W?
Postad 12 September 2010 - 12:17
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Du sa ju att dom behöver mer effekt medans dynaudio själva specar dom till 160 watt power handling.
Med en dynamisk låt, med ca 20 dB i crest (dvs säg över 10-12 dB högre dynamik än vanlig pop/rock/metal och 3 dB mer än "audiofilmusik" som Nils lofgren's Keith don't go) så fixar en 100 watt (8 ohms effekt) förstärkare en medelnivå på ca 80-83 dB (beror lite på hur mycket dom kan lämna i peak) utan att klippa peakar. Jag tror att man främst får problem med kompression och dist innan en vanlig 100 watts förstärkare ger problem.
Postad 12 September 2010 - 12:19
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Så det här med att högtalaren känns lugnare, spelar djupare och inte lika vasst vid samma volymnivå när förstärkaren successivt uppgraderas är bara skitsnack?
Postad 12 September 2010 - 12:22
Unregistered9d9405bb
-
Unregistered9d9405bb
-
Forumräv
-
-
663 inlägg
Så betyder det att En S 1.4 kan hantera 160 W? Tror jag inte riktigt hänger med...
Postad 12 September 2010 - 12:23
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Så betyder det att En S 1.4 kan hantera 160 W? Tror jag inte riktigt hänger med...
Ungefär. Fast det är svårt att säga. En högtalare kan hantera nästan hur mycket watt som helst bara signalen är ren.
Postad 12 September 2010 - 12:28
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Ungefär. Fast det är svårt att säga. En högtalare kan hantera nästan hur mycket watt som helst bara signalen är ren.
Va? Nej nej nej!
Postad 12 September 2010 - 12:30
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Bra, ge en bättre förklaring då.
Postad 12 September 2010 - 12:30
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Så det här med att högtalaren känns lugnare, spelar djupare och inte lika vasst vid samma volymnivå när förstärkaren successivt uppgraderas är bara skitsnack?
Ofta så är det inbillning, ja. Något man kan testa är att ha en mätare mellan kontakten och slutsteget. Tror admin Squeezemaster har gjort det och du kan ju kolla med han hur mycket effekt det brukar dras. Många blir nog förvånad hur lite effekt dom använder.
Postad 12 September 2010 - 12:31
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Så här skriver JBL om IEC: Ideally you should pick an amplifier that can deliver power equal to twice the speaker's continuous IEC power rating. This means that a speaker with a "nominal impedance" of 8 ohms and a continuous IEC power rating of 350 watts will require an amplifier that can produce 700 watts into an 8 ohm load. For a stereo pair of speakers, the amplifier should be rated at 700 watts per channel into 8 ohms.
Postad 12 September 2010 - 12:33
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Bra, ge en bättre förklaring då.
Vad ska jag förklara? Det verkar som du missat en hel del om högtalare om du tror att högtalare tål vad som helst. Jag kan komma över slutsteg på några tusen watt så kan vi se hur talspolen ser ut när vi spelar ut dina högtalare.
Postad 12 September 2010 - 12:34
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Ofta så är det inbillning, ja. Något man kan testa är att ha en mätare mellan kontakten och slutsteget. Tror admin Squeezemaster har gjort det och du kan ju kolla med han hur mycket effekt det brukar dras. Många blir nog förvånad hur lite effekt dom använder.
Jo, men jag föredrar att koppla in högtalare till min förstärkare. Inte mätinstrument. Där är vi olika. Vad ska jag förklara? Det verkar som du missat en hel del om högtalare om du tror att högtalare tål vad som helst. Jag kan komma över slutsteg på några tusen watt så kan vi se hur talspolen ser ut när vi spelar ut dina högtalare.
Varför ska du alltid misstolka allting som skrivs med mening? Tycker du att det tillför trådarna någonting?
Postad 12 September 2010 - 12:35
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Jo, men jag föredrar att koppla in högtalare till min förstärkare. Inte mätinstrument. Där är vi olika.
Va? Så du menar att det inte går att mäta strömmen som kommer ur din vägg? Hävdar du samma till vattenfall när räkningen kommer?
Postad 12 September 2010 - 12:35
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Du är duktig på att förvandla alla trådar till skit.
Postad 12 September 2010 - 12:37
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Varför ska du alltid misstolka allting som skrivs med mening? Tycker du att det tillför trådarna någonting?
Det är ingen misstolkning, du skrev: " En högtalare kan hantera nästan hur mycket watt som helst bara signalen är ren." Det stämmer ju inte alls. Jag tycker det är bra att någon ifrågasätter "sanningar" som sprids på nätet som i slutändan kostar massa onödiga extrapengar.
Postad 12 September 2010 - 12:38
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Det är ingen misstolkning, du skrev: " En högtalare kan hantera nästan hur mycket watt som helst bara signalen är ren." Det stämmer ju inte alls. Jag tycker det är bra att någon ifrågasätter "sanningar" som sprids på nätet som i slutändan kostar massa onödiga extrapengar.
Så bra då.
Postad 12 September 2010 - 12:56
Unregistered9d9405bb
-
Unregistered9d9405bb
-
Forumräv
-
-
663 inlägg
Va? Nej nej nej!
Om det är fel, vad betyder det då? Jag förstår inte riktigt, är det alltså inte bra för högtalarna om man matar dom med mer än 160 W i 4 Ohms?
Postad 12 September 2010 - 13:18
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Om det är fel, vad betyder det då? Jag förstår inte riktigt, är det alltså inte bra för högtalarna om man matar dom med mer än 160 W i 4 Ohms?
Nej, såvida det inte är peakar så bör man inte göra det. 160 (4 ohm) watt (ca 80 8 ohm watt) ger ju ca 100 dB 3 meter ifrån. Det är högt. Biltema har denna mätare man kan köpa. Kan bli intressant för många att se hur lite watt man använder.
Postad 12 September 2010 - 14:24
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Det jag tror mafix menar är att högtalare oftast specas vid kontinuerlig drift. De kan med andra ord hantera mer effekt dynamiskt. Att köpa ett steg som levererar 200W till ett par högtalare som tål 160W är med andra ord inget problem.
edit: Mätare som den hos Biltema är i regel dåliga om man vill veta hur mycket en förstärkare förbrukar. De är helt enkelt för långsamma för att kunna registrera topparna i förbrukningen.
Redigerat av Ageve, 12 September 2010 - 14:25.
Postad 12 September 2010 - 14:29
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Det jag tror mafix menar är att högtalare oftast specas vid kontinuerlig drift. De kan med andra ord hantera mer effekt dynamiskt. Att köpa ett steg som levererar 200W till ett par högtalare som tål 160W är med andra ord inget problem.
edit: Mätare som den hos Biltema är i regel dåliga om man vill veta hur mycket en förstärkare förbrukar. De är helt enkelt för långsamma för att kunna registrera topparna i förbrukningen.
Ja, det var exakt vad jag menade. Men det är så tråkigt när man inte vill få ut någonting konstruktivt ur diskussionen. Nåväl.
Postad 12 September 2010 - 15:24
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
Men det är viss skillnad att låta en högtalare hantera 200 W i peak och – låt säga – 10000 W. Vilket mafix sa går hur bra som helst för nästan alla högtalare. Om det var att lägga på en lite större förstärkare än den rekommenderade, som var grejen, så hade diskussionen garanterat inte uppkommit. Jag reagerade också på mafix inlägg faktiskt.
Redigerat av shifts, 12 September 2010 - 15:29.
Postad 12 September 2010 - 15:31
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Håller med MEN vi får inte glömma bort hur högt man lyssnar, vad man lyssnar på och på vilket avstånd. För en viss summa, så är det oftare bättre att lägga mer på högtalarna än förstärkaren. Många högtalarna distar och komprimerar klart hörbart innan du använt 100 watt.
Postad 12 September 2010 - 15:39
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Hitta inga mätningar på s1.4 men på Dynaudio focus 110. Vid 95 dB @ 2 meter ser det ut såhär  Då kan man fråga sig, vad gör mest? Behöver man mer effekt för att spela högre än 95 dB eller vinner man mer på att skaffa större högtalare? Vid 5 khz (känsligt område) så är disten redan ca 7 %! Vid 150 hz så är den ca 15% och vid 50 hz så är den över 30%!! Exakt VAD skulle mer effekt ge denna högtalare?
Postad 12 September 2010 - 15:44
ekolnskungen
-
ekolnskungen
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Typisk osanning.
Postad 12 September 2010 - 19:47
wEctro
-
wEctro
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Det rör mig inte om ni har olika åsikter, är övertygad om att båda(och övriga som känner sig träffade) har välmenande intentioner. Bara lägg det åt sidan.
Har en fråga: gällande centerhögtalare så har jag det lite knivigt. Valet styr lite vilken lack det blir på 1.4:orna. Helst av allt vill jag ha vit pianolack då det kommer matcha rummet och de mediabänkar vi ska köpa. Gällande center så är Contour alldeles för dyr(19900:-) så istället vill man ju kolla ner bland de lägre divisionerna och då hittar man de här:
Vad jag menade med valet var att om jag går för den billigare Excite så kan jag köra vit piano rakt igenom. Det alternativet finns inte gällande Focus utan där skulle det bli nån trävariant - inget bra alls. Dessutom skulle valet av Excite sponsra den vita lacken även för 1.4:orna. Har aldrig haft center, vet inte alls hur känsligt det är - tror ni det funkar med Excite?
Postad 12 September 2010 - 19:50
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
wEctro: Jag skulle tveklöst försöka skaffa en till 1.4, men hmm, såg att det skulle ju bli ganska dyrt. Jag rekommenderar det ändå.
Postad 12 September 2010 - 19:57
wEctro
-
wEctro
-
Amatör
-
-
66 inlägg
En till fråga som har med lack att göra; stativen som mig veteligen rekommenderas till 1.4:orna är Dynaudio's Stand 4 - de finns bara i mattsvart/silver. Återigen, den billigare Dynaudio The Stand 3 finns i vitt. Skulle det fungera? Ser att andra högtalare rekommenderas men inte just 1.4 men om någon har testat eller så vore det jäkligt tacksamt att få feedback!
Postad 12 September 2010 - 20:01
wEctro
-
wEctro
-
Amatör
-
-
66 inlägg
wEctro: Jag skulle tveklöst försöka skaffa en till 1.4, men hmm, såg att det skulle ju bli ganska dyrt. Jag rekommenderar det ändå.
Införskaffa en Focus eller menar du Contour centern? Den finns för övrigt inte heller i vit lack...hur dom tänkte där vet jag inte. Känns som att valet står mellan Excite center eller ingen alls nu...
Postad 12 September 2010 - 21:03
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Det är tråkigt att jag ska bli utpekad som lögnare när jag bara försöker hjälpa till. När jag skrev som jag gjorde trodde jag inte att det skulle tolkas som 10 000 watt, eller rent bokstavligt, utan som en målande och generaliserande bild. Särskilt eftersom jag postade ett exempel från JBL där de själva menar att förstärkaren bör ha dubbla IEC-värdet som högtalaren har. Mitt inlägg var i all välmening och Ageve förtydligade det lite med ett annat exempel. Det jag menar är att du kan använda 300W utan problem till dina Contour S1.4 utan problem. Men vill man misstolka saker eller bara skriva kommentarer som inte tillför tråden något utan bara existerar för att tala om för folk att de har fel, säger fel, eller tycker fel, utan att tillföra ett svar själv, eller ens försöker vara trevlig, så fine! Jag tycker att forumet har blivit ovanligt hårt på senaste tiden. Pratar ni med era kompisar, fruar och arbetskolleger på samma sätt? Märklig och tråkig miljö håller detta på att utvecklas till och det är skittråkigt. Införskaffa en Focus eller menar du Contour centern? Den finns för övrigt inte heller i vit lack...hur dom tänkte där vet jag inte. Känns som att valet står mellan Excite center eller ingen alls nu...
Du kan köpa en center från vilken Dynaudio-serie som helst. De har samma sorts ljudkaraktär så det kommer inte att bli någon klangskillnad eller så. Det som kan skilja är ljudnivån men det justerar du ju lätt via din förstärkare.
Postad 12 September 2010 - 21:21
Unregistered9d9405bb
-
Unregistered9d9405bb
-
Forumräv
-
-
663 inlägg
Mafix: Klart tråkigt att du känner som du gör, dock tycker jag att diskussionen i sig var givande då jag faktiskt blev lite klokare av den. Och den hade kanske inte kommit upp om det inte fanns så olika uppfattningar om dessa saker.
Det jag tycker är bra med att tex MKarlsson74 säger en sak som att man inte behöver köpa en stärkare för 25 lax för att bli nöjd, underlättar väldigt mycket.
Jag själv är i köptankar att köpa ett par excite x12 eller x16 då jag gillar det jag hör av dom. Dock räds jag att köpa dessa lite då jag inte hört dom med nån stärkare som jag faktiskt har råd att köpa. Nästan så att jag har undvikit att lyssna på dessa med någon stärkare som jag har råd med då jag fått intrycket av det jag läst att det inte alls kommer funka ihop då dom kommer att kräva en sju****s stärkare. Nu känner jag iaf att det är värt att lyssna på med en stärkare i min prisklass. Det kanske kommer låta skit, vad vet jag? Men då har jag iaf provat.
Postad 12 September 2010 - 21:23
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
Införskaffa en Focus eller menar du Contour centern? Den finns för övrigt inte heller i vit lack...hur dom tänkte där vet jag inte. Känns som att valet står mellan Excite center eller ingen alls nu...
Jag menade ingen center, utan att försöka köpa loss en extra 1.4:a, så du har tre identiska frontar. Men såg sen att det skulle bli ganska dyrt. Väldigt få kör den lösningen, vilket alltid förvånar mig. mafix: Sorry för feltolkandet. No hard feelings hoppas jag.
Postad 12 September 2010 - 21:24
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Jag menade ingen center, utan att försöka köpa loss en extra 1.4:a, så du har tre identiska frontar. Men såg sen att det skulle bli ganska dyrt. Väldigt få kör den lösningen, vilket alltid förvånar mig.
mafix: Sorry för feltolkandet. No hard feelings hoppas jag.
Är lite nyfiken på varför du föredrar det framför deras centerhögtalare?
Postad 12 September 2010 - 21:27
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
Är lite nyfiken på varför du föredrar det framför deras centerhögtalare? 
Sättet den klassiska centerhögtalaren är uppbyggd på, med elementen på rad, försvårar spridning i sidled. En center ska ju mestadels hjälpa till med att just sprida ljudet till fler lyssnare i soffan, eller knyta det till bilden om man så vill. Som jag förstått det kan en hel del inte så gynnsamma kantringseffekter och utsläckningar uppkomma och försvåra fantomprojektionen. Och varför egentligen inte gå på en sådan enkel (och snygg!) lösning som att ha tre identiska frontar? Då finns det verkligen ingen risk att ljudet ändras vid panoreringar osv. Tycker det är så himla smutt lösning helt enkelt.
Redigerat av shifts, 12 September 2010 - 21:34.
Postad 12 September 2010 - 21:30
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Mafix: Klart tråkigt att du känner som du gör, dock tycker jag att diskussionen i sig var givande då jag faktiskt blev lite klokare av den. Och den hade kanske inte kommit upp om det inte fanns så olika uppfattningar om dessa saker.
Det jag tycker är bra med att tex MKarlsson74 säger en sak som att man inte behöver köpa en stärkare för 25 lax för att bli nöjd, underlättar väldigt mycket.
Jag själv är i köptankar att köpa ett par excite x12 eller x16 då jag gillar det jag hör av dom. Dock räds jag att köpa dessa lite då jag inte hört dom med nån stärkare som jag faktiskt har råd att köpa. Nästan så att jag har undvikit att lyssna på dessa med någon stärkare som jag har råd med då jag fått intrycket av det jag läst att det inte alls kommer funka ihop då dom kommer att kräva en sju****s stärkare. Nu känner jag iaf att det är värt att lyssna på med en stärkare i min prisklass. Det kanske kommer låta skit, vad vet jag? Men då har jag iaf provat.
Jo, visst är det bra med olika perspektiv, kunskap och åsikter. Det är det bästa med forum.  Däremot finns det ingenting som garanterar att det folk häver hur sig här stämmer. Det gäller alla. Anledningen till att jag hävdar att det krävs bra (strömstarka) förstärkare till Dynaudio är att jag har stor erfarenhet av dem och tillgång till hela deras sortiment i princip (inte de allra dyraste sakerna) och har provat mycket i elektronikväg till dem. Excite är ju lite mer lättdriven än både Focus och Contour. Sen har du ju DM-serien också du kan kika på.
Postad 12 September 2010 - 21:42
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Sättet den klassiska centerhögtalaren är uppbyggd på, med elementen på rad, försvårar spridning i sidled. En center ska ju mestadels hjälpa till med att just sprida ljudet till fler lyssnare i soffan, eller knyta det till bilden om man så vill. Som jag förstått det kan en hel del inte så gynnsamma kantringseffekter och utsläckningar uppkomma och försvåra fantomprojektionen. Och varför egentligen inte gå på en sådan enkel (och snygg!) lösning som att ha tre identiska frontar? Då finns det verkligen ingen risk att ljudet ändras vid panoreringar osv. Tycker det är så himla smutt lösning helt enkelt. 
Många väljer nog center för att det är lättare placera så det ser snyggt ut. Jag har inte haft några problem i alla fall. Är det ett reellt problem med utsläckningar etc. eller är det mer i teorin det existerar? Hm. Jag får prova och se om det blir någon skillnad. Jag har tillgång till tre stycken.
Postad 12 September 2010 - 21:47
shifts
-
shifts
-
Veteran
-
-
1684 inlägg
Det är kunskap/terori jag läst mig till. Det är knappast så att det stämmer i alla lägen. Ibland vill man verkligen knyta dialogen hårt mot bilden (om den är liten) och ibland inte (om den är stor).
Postad 12 September 2010 - 21:51
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Jo, men precis. Jag har alltid sett centern som viktig för dialogen. Har alltid litat på min högra och vänstra kanal att sköta resten. Men jag ska prova att laborera lite i vetenskapens namn här framöver så återkommer jag med reflektioner.
Postad 12 September 2010 - 22:12
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Mitt inlägg var i all välmening och Ageve förtydligade det lite med ett annat exempel. Det jag menar är att du kan använda 300W utan problem till dina Contour S1.4 utan problem.
Exakt VAD skulle de ge om dom redan distar kraftig vid lägre effekt? Det är kunskap/terori jag läst mig till. Det är knappast så att det stämmer i alla lägen. Ibland vill man verkligen knyta dialogen hårt mot bilden (om den är liten) och ibland inte (om den är stor). 
Nja, den stämmer ju rätt bra.
Postad 12 September 2010 - 22:14
wEctro
-
wEctro
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Inte för att det är aktuellt med en tredje 1.4:a men är det ens möjligt att köpa en enskild högtalare? Lär ju behöva hitta någon annan som tänker likadant - och vill ha samma lack.
Anyways, räknade lite snabbt nu och om man lägger samman alla delar som har med ljud att göra (exkl projektor och mediacenter) så kommer man upp nånstans runt 90.000:-... yikes! Mycket pengar men har vant mig vid tanken. För pengarna skulle man då få:
Vit Highgloss
Vit Highgloss
X 4 vita
(Nu med 1000Watt! Osäker på vart de landar med frakt, räknar med 15000:-. Kan tänka mig lillebror också)
x 2
+ kablar/kabelskenor
+ nät/överspänningsskydd
Det är så tankarna snurrat de senaste dagarna och det lär väl vara nånstans där det landar med mindre konfigurationsförändringar. Tror det kommer se och låta jävligt bra
Postad 12 September 2010 - 22:21
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Jag tycker mig se en stor obalans i det förslaget. SVS pb13 ultra kommer inte röra sig synbart när s1,4 bottnar. Antingen så siktar du på större frontar eller mindre subbar. Sen ser jag ingen fördel med monoblocken. Dom ger ju mindre effekt än vad Marantz ger och har ett rätt uselt specat frekvensomfång (10hz-50 khz). Så skippa dom är mitt tips.
Postad 13 September 2010 - 06:20
wEctro
-
wEctro
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Jag tycker mig se en stor obalans i det förslaget. SVS pb13 ultra kommer inte röra sig synbart när s1,4 bottnar. Antingen så siktar du på större frontar eller mindre subbar. Sen ser jag ingen fördel med monoblocken. Dom ger ju mindre effekt än vad Marantz ger och har ett rätt uselt specat frekvensomfång (10hz-50 khz). Så skippa dom är mitt tips.
Blev rekommenderad dom av RA, det var antingen de här eller att möjligtvis vänta tills december för ett Marantz slutsteg som matchade sr7005. De är på 190w vilket är mer än vad Marantz:en kan punga ut till frontarna, något teknikerna sa att Marantzen inte kunde fullt ut. Ska testa dem eller snartlika ifall de inte har någon inne vid sista spelningen, då bestämmer jag mig. Gällande subben så jo jag kan nog gå på en lillebrors modell då alla är större än normalt fast jag ser det inte som någon grov obalans bara för att subben är större än högtalarna. Förstår inte "SVS pb13 ultra kommer inte röra sig synbart när s1,4 bottnar." - menar du att det vore onödigt med sub helt och hållet för att de är så bra eller tvärtom att subben knappt kommer börja spela innan 1.4:orna spelats ut? Tror inte på något av fallen, antagligen menar du något annat. Det är väl bara att dela vid 80hz(eller nått i den stilen) så kommer båda få spela vad dom är bra på.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|